Zoals beloofd, hierbij mijn installatieverslag van Enphase 10T Batterij.
Achtergrond
Opleiding gehad in elektrotechniek en als ZZP-er inmiddels al veel zonnepanelen installaties uitgevoerd.
Situatie
Hoekhuis met een zijtuin waarop een fietsenschuurtje staan. In deze overdekte en droge fietsenschuur komt de 10T batterij te hangen. Achter de fietsenschuur in de hoek zit de meterkast in huis. De 10T Batterij sluit ik niet aan als 1 batterij op 1 fase, maar als 3 batterijen op hun eigen fase. Dit scheelde in de kosten.

Meterkast
In de meterkast (geen foto van) zit de Envoy met de CT spoelen. Er zitten twee Q-relays achter hun eigen aardlekautomaat. De eerste Q-relay is voor de zonnepanelen en de tweede is voor de 10T Batterij. Vanaf deze tweede Q-relay gaat er een YMVK-as 4x4mm2 + 4mm2 kabel, via een gat wat ik geboord heb door de fundering, naar de fietsenschuur.
Fietsenschuur
Eerst de kabel naar de ingang van het fietsenschuur gebracht om daar een werkschakelaar te monteren. Vanaf daar gaat de 5x4mm2 rubberen kabel naar de 10T Batterij. Nadat de kabel in de buis netjes wat weggewerkt de muurbeugel waterpas

opgehangen.
Daarna was het een kwestie van 3x de bijna 50 kilo wegende batterijen op te hangen.
In Adobe Fusion 360 heb ik het uiteinde van de interconnectkabel nagetekend zodat de 5x4mm2 rubberen kabel er strak doorheen gaat. DIt zorgt ervoor dat de kabel netjes blijft zitten en vocht minder snel naar binnen komt. Op mijn Prusa 3D printer heb ik deze uitgeprint en op de kabel gemonteerd.
De kabel heb ik netjes 'gefileerd' zodat ik geen lasdoppen hoefde te gebruiken. De aarde en nul zijn netjes doorgelust. Zie de foto's.
Uiteraard overal adereindhulzen gebruikt.
:strip_exif()/f/image/hIrYQj0VrYMZXazMU7r4S1Da.jpg?f=fotoalbum_large)
Activatie
In de meterkast de spanning erop gezet en de spanning gemeten bij de werkschakelaar. Daarna de werkschakelaar omgezet en nogmaals de spanning gemeten bij de batterijen. Bij de meterkast de communicatiekit aangesloten en het hele proces doorlopen in de Enphase Toolkit app. Dit duurde wel wat lang omdat de Envoy eerst nog de update 7.6.172 moest installeren.

In de tussentijd de kapjes op de batterijen gemonteerd.
Nadat de configuratie doorlopen was de kap erop gezet en was de installatie klaar.
In de Enlighten app is een mooi overzicht te zien:
Al met al was de installatie goed te doen en ik ben tevreden met het resultaat! En ik heb plek overgehouden voor een 2de 10T batterij...
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...