Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.637 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
goodfella schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:47:
Dit krijg ik uit de Paneel Check, en ik ben eerlijk gezegd clueless hoe ik dit moet interpreteren....
[Afbeelding]
Alle omvormers passen. Sommige kunnen de dc stroomgrens raken, maar de plaatsing van je paneel neemt een stuk van de instraling weg. Dus heb je hier eigenlijk niet zoveel last van.
Wat resteert is een economische keuze tussen de mc/ac/hc. Waarvan de mc de meest ideale dc/ac ratio heeft. Maar de 8+ en 8M zullen ook werken.
Als je heel precies wilt doen, via pvcalc de omvormer met de meeste kWh per euro berekenen.

Edit, zoals:
Pac,maxkWh / Jaar€*€/kWh/Jaar
no limit03770€ 0,000
iq8+300370114€ 0,308
iq8m330376124€ 0,330
iq8mc330376124€ 0,330
iq8ac366377134€ 0,355
iq8hc384377144€ 0,382

*prijs solarbouwmarkt

Waar dus uit komt dat de iq8+ het voordeligste is. En dat is waar de DC/AC ratio op doelt.

[ Voor 35% gewijzigd door jeroen3 op 05-01-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
jeroen3 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Alle omvormers passen. Sommige kunnen de dc stroomgrens raken, maar de plaatsing van je paneel neemt een stuk van de instraling weg. Dus heb je hier eigenlijk niet zoveel last van.
Wat resteert is een economische keuze tussen de mc/ac/hc. Waarvan de mc de meest ideale dc/ac ratio heeft. Maar de 8+ en 8M zullen ook werken.
Als je heel precies wilt doen, via pvcalc de omvormer met de meeste kWh per euro berekenen.

Edit, zoals:
no limit03770€ 0,000
iq8+300370114€ 0,308
iq8m330376124€ 0,330
iq8mc330376124€ 0,330
iq8ac366377134€ 0,355
iq8hc384377144€ 0,382

*prijs solarbouwmarkt

Waar dus uit komt dat de iq8+ het voordeligste is. En dat is waar de DC/AC ratio op doelt.
Ga jij hier niet helemaal mis in je calculatie? Je hebt nooit de hele dag volle productie. Er zijn ook wolken, andere factoren waardoor je niet op max productie van je omvormer en/of paneel komt.

De verschillen zijn mijns inziens veel kleiner dan dit.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Panzer_V ik ga er vanuit dat pvcalc dit op basis van pvgis doet en dat dit best een aardige voorspelling is van de kWh per jaar die een paneel kan opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
De kogel is door de kerk het systeem is gekozen. 25 x IQ8MC in combinatie met Jinko Solar Tiger Neo N-Type 440wp. Ik kom alleen niet uit het aardlekautomaat verhaal. Kom ik weg met een aardlekautomaat b16 30mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
@asjemenou74 mijn excuses, het ging idd om dit 460Wp paneel. Ik had de specificatie moeten vermelden.

@Louwm
Ik ben de celtemperaturen idd vergeten van -40 en +80. Nu ziet het voor een paneel op het zuiden als volgt uit. (Overigens, heb ik geen enkel paneel op het zuiden maar wilde Jeroen3's berekening reproduceren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR1HwwdGvyUkr0edQbzlkQoBIeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b4bvS4vvq8kxGBvu4WkD1gLT.png?f=fotoalbum_large

Dus dit komt overeen met het tabel van Jeroen hieronder, dank hiervoor.
jeroen3 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:48:
[...]
Edit, zoals:
no limit03770€ 0,000
iq8+300370114€ 0,308
iq8m330376124€ 0,330
iq8mc330376124€ 0,330
iq8ac366377134€ 0,355
iq8hc384377144€ 0,382

*prijs solarbouwmarkt

Mijn beredenering:
Als ik nou de de iq8+ afzet tegen de iq8ac...
  • 7kWh extra tegen een meerprijs van 0.047 euro per paneel
  • 84Kw extra tegen een meerprijs 3.95 euro voor 12 panelen.
In perspectief
Extra ophoesten van 240 euro vooraf, voor 84Kwh extra
Zou ik 84Kw moeten inkopen, dan kost dat op jaarbasis ± 29 euro
Zou ik overschot hebben, ± 10 euro terugleververgoeding (GreenChoice).

Zie ik nou correct dat het een no-brainer is om voor iq8ac te gaan, als ik het geld gewoon heb liggen?
Of is dit te kort door de bocht? Ik heb een horizon van 10 jaar voor ogen. Ik probeer te vermijden dat ik aan het krentenkakken ben. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:33
Meeren88 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:28:
De kogel is door de kerk het systeem is gekozen. 25 x IQ8MC in combinatie met Jinko Solar Tiger Neo N-Type 440wp. Ik kom alleen niet uit het aardlekautomaat verhaal. Kom ik weg met een aardlekautomaat b16 30mA?
Ja.
Met 25 Micro's verdeeld over 3 fases zitten er normaliter maximaal 9 micros op 1 fase, tenzij je bewust de verdeling schever trekt.
Deze micro kan maximaal 1,43 A leveren. Zo is je ontwerpstroom hier 12,87 A (9 x 1,43A) ....en op de andere fases minder.
Dan past een 3x16A aardlekautomaat prima hiervoor. 30 mA aardlek is ook gewenst voor een huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@goodfella je gaat iets te snel denk ik.
Als je het moet verkopen, tegen ~7 cent per kwh, dan levert die 70 kwh extra (5 euro) de meerprijs van 30 euro (iq8+/ac) niet op.

Eigen verbruik van ~30% (21 kwh *0.35= 8 euro) ook niet. Dus daarom is het economisch vaak niet zinvol om de grootste omvormer te nemen.

Nu is salderen de uitzondering waarom het wel kan. Hoe dat uitpakt moet je even zelf uitrekenen denk ik.

Dit is natuurlijk een grotere kostenpost op schaal. En het is alleen zinnig als je het als pure investering ziet, maar dan neem je waarschijnlijk ook geen enphase haha.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 05-01-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meeren88
@WillemP22 Top! Een van de fases heeft er 9, maar uit jou verhaal begrijp ik dat dat geen probleem moet zijn. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Meeren88 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:48:
@WillemP22 Top! Een van de fases heeft er 9, maar uit jou verhaal begrijp ik dat dat geen probleem moet zijn. Bedankt :)
Ja, natuurlijk. 1 fase met 9 en 2 fases met 8 micro’s. Thanks voor de hint, ik heb mn post er op aangepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:09
Het wordt echt hoog tijd voor langere (en zonnige) dagen! Ik heb vandaag wel 1.22kWh opgewekt...

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 21:45
Eddie_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:17:
Het wordt echt hoog tijd voor langere (en zonnige) dagen! Ik heb vandaag wel 1.22kWh opgewekt...
Hier sinds oktober zonnepanelen maar bijna alleen nog maar wolken gezien! 8)7
Gelukkig ziet de aankomende week er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28
Vandaag ziet er beter uit. Als het goed is vanmiddag veel zon :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Vandaag is nu al beter dan gisteren! Zit nu al op 1.6kWh :)

13:30 en er staat al ruim 5 kWh op de teller! Gaat wel goed hier in Hoogeveen.

[ Voor 41% gewijzigd door Eddie_ op 07-01-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:29
Nou hier in zuid limburg niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
Nog een paar vragen voor ik ga installeren. Hoe verleng je een q-cable 1 fase? Ik lees op de startpost dat ymvk ook mogelijk is, maar ik lees op verschillende plaatsen om een neopreen kabel te gebruiken. Lengte
is15 meter met 8 stuks iq8mc. Maar welke kabel bestel ik? (wellicht een linkje?)

En moet ik op het dak de kabel voorzien van een buis om de installatie volgens de normen te installeren?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Meeren88 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:58:
Nog een paar vragen voor ik ga installeren. Hoe verleng je een q-cable 1 fase? Ik lees op de startpost dat ymvk ook mogelijk is, maar ik lees op verschillende plaatsen om een neopreen kabel te gebruiken. Lengte
is15 meter met 8 stuks iq8mc. Maar welke kabel bestel ik? (wellicht een linkje?)

En moet ik op het dak de kabel voorzien van een buis om de installatie volgens de normen te installeren?

Bedankt!
Q-cable en neopreen kabel zijn uv-bestendig. YmvK-kabel niet en wil daarom graag in een buis liggen. Hoe het normtechnisch precies zit weet ik niet exact. Wellichtkan iemand aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 16:07

Bedankt!
Dat kan prima met deze kabel.

Ik neem aan dat de kebel op het dak wordt verlengt? Dan een gietmof gebruiken om vocht in de lasdoos te voorkomen.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Is het enkel fase of een drie fase q-kabel? Los daarvan zou ik gaan voor minimaal 4mm2 kabel ivm spanningsverlies. Als je puur naar de NEN1010 kijkt dan moet de kabel ook in een buis (522.8.x). Los daarvan zou ik daar sowieso voor kiezen.

Wordt de kabel buiten verlengd of kan dit binnen? Indien buiten dan zeker een gietmof gebruiken, binnen zou gewoon in een lasdoos kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04 11:59
Hallo allemaal,

Zit al een tijdje op dit forum te zoeken (goede info trouwens) maar kom het antwoord op mijn vraag nog niet echt tegen, dus bij deze:

Ik heb een vrij nieuw huis (2010) waar nog geen 3 fase is aangelegd maar mijn meterkast en groepen zijn er wel op voorbereid. Ik wil van 1 fase naar 3 x 25A gaan. Op het dak heb ik 13 panelen liggen (totaal 4810WP) met Enphase IQ7 +290 VA 1 fase omvormers op een extra groep.

Nu wil ik alvast een 3 fase systeem laten aanleggen zodat ik in de nabije toekomst een laadpaal kan laten installeren, warmtepomp kan plaatsen etc. Kan ik gewoon de 3 fasen laten installeren zonder gelijk mijn systeem aan te passen? Ik zou zeggen dat de panelen dan gewoon op de (originele) fase terug blijven leveren. Heb hier wel gelezen dat het voor de netbeheerder gunstiger zou zijn om de panelen over meerdere fasen terug te laten leveren (net zoals dat ik mn huidige groepen uiteindelijk zal verdelen over de fasen), maar volgens mij is dit niet direct noodzakelijk toch (ik lever nu tenslotte ook over de fase terug waarbij ik ook stroom trek)? Misschien dat ik in de toekomst namelijk ook een thuisbatterij o.i.d. aanschaf waarbij mn systeem toch op de schop moet.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Vosse schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:15:
Hallo allemaal,

Zit al een tijdje op dit forum te zoeken (goede info trouwens) maar kom het antwoord op mijn vraag nog niet echt tegen, dus bij deze:

Ik heb een vrij nieuw huis (2010) waar nog geen 3 fase is aangelegd maar mijn meterkast en groepen zijn er wel op voorbereid. Ik wil van 1 fase naar 3 x 25A gaan. Op het dak heb ik 13 panelen liggen (totaal 4810WP) met Enphase IQ7 +290 VA 1 fase omvormers op een extra groep.

Nu wil ik alvast een 3 fase systeem laten aanleggen zodat ik in de nabije toekomst een laadpaal kan laten installeren, warmtepomp kan plaatsen etc. Kan ik gewoon de 3 fasen laten installeren zonder gelijk mijn systeem aan te passen? Ik zou zeggen dat de panelen dan gewoon op de (originele) fase terug blijven leveren. Heb hier wel gelezen dat het voor de netbeheerder gunstiger zou zijn om de panelen over meerdere fasen terug te laten leveren (net zoals dat ik mn huidige groepen uiteindelijk zal verdelen over de fasen), maar volgens mij is dit niet direct noodzakelijk toch (ik lever nu tenslotte ook over de fase terug waarbij ik ook stroom trek)? Misschien dat ik in de toekomst namelijk ook een thuisbatterij o.i.d. aanschaf waarbij mn systeem toch op de schop moet.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reactie!
Dat kan gewoon. Je kunt het in 3-fase aan laten leggen en zolang je nog een 1 fase aansluiting hebt lever je over die ene fase terug. Zodra de 3-fase aansluiting er is hoef je dan alleen de voorbereidde fases vanaf de panelen te splitsen. Dus je kunt nu ook al de 3-fase q-relais en 3-fase alamat erin zetten.

Voor de netbeheerder maakt het niets uit..al die relatief kleine aansluitingen samen middelen zich uit over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik vroeg me het volgende af: Het is bekend dat je een 3 fase systeem met drie 1 fase Q cables kan maken. Zie bijvoorbeeld dit. Je sluit dus elke Q cable aan op een andere fase van de groepenkast. Als ik het goed beredeneer synchroniseren de micro's dus met de fase waar ze op aangesloten zitten.

Maar: Kan ik dan ook een 1 fase kabel maken van een 3 fase Q cable? Dus, kan ik de L1, L2 en L3 van de Q cable parallel aansluiting op de L1 van de groepenkast? Als ik het goed heb zullen alle aders + micro's dan op dezelfde fase zitten en heb ik er effectief een 1 fase kabel van gemaakt.

Natuurlijk zitten er dan drie aders op dezelfde nul. Maar, dit is allemaal dezelfde fase, dus als ik de Q cable gewoon als single phase beschouw en niet over het max ampèrage heen ga zal de belasting van de nul gewoon binnen de norm blijven?

Hoe slecht is dit idee? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan prima een één fase kabel maken van een drie fase q-kabel. Weet niet wat het prijsverschil is dus wellicht wel zonde van de centen. Maar als je de drie fasen aan elkaar "knoopt" dan wordt dat gewoon één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@pnsj dat kan. Je hebt ook goed opgemerkt dat je door de enkele nuldraad feitelijk een 1-fase kabel hebt.
Dus maximaal 20A enkelfasig afzekeren, en maximaal 16A aan omvormers (bv 12 iq7+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
@Eddie_ het betreft een 1 fase kabel. Die later op 3 fase kabel aangesloten wordt (dmv lasdoos) en op het laatste boven de meterkast het huis in komt. Verlengen q cable is een meter of 10.

Neem je dan 2 aderig, losse aarde door de buis. 3 aderig of 5 aderig. Laatste lijkt me overbodig, maar ik zie het wel overal.

Daarnaast gebruikt Enphase 2.5mm2 voor de q-cable (toch?), maar mijn gevoel zegt te verlengen met 4mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik zou dan gaan voor 3x4mm2 YMVK. Vanuit de lasdoos kan de aarde dan richting onderconstructie. Enphase gebruikt zelf zeker 2.5mm2 maar alles wat ik er aan zou koppelen wordt minimaal 4mm2. Verlengen met 5x4 is denk ik niet nodig. Tenzij jij nog meer gaat aanpassen qua panelen/installatie. Als die huidige panelen zo blijven zonder uitbreiding dan is 3x4 voldoende.

[ Voor 31% gewijzigd door Eddie_ op 09-01-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:40:
Ik zou dan gaan voor 3x4mm2 YMVK. Vanuit de lasdoos kan de aarde dan richting onderconstructie. Enphase gebruikt zelf zeker 2.5mm2 maar alles wat ik er aan zou koppelen wordt minimaal 4mm2. Verlengen met 5x4 is denk ik niet nodig. Tenzij jij nog meer gaat aanpassen qua panelen/installatie. Als die huidige panelen zo blijven zonder uitbreiding dan is 3x4 voldoende.
Als @Vosse later naar een 3-fase systeem wil met zn zonnepanelen, zal die kabel n ook al naar 5x4mm2 moeten. Maar het is aan hem tot hoe ver hij het wil voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
Eddie_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
Je kan prima een één fase kabel maken van een drie fase q-kabel. Weet niet wat het prijsverschil is dus wellicht wel zonde van de centen. Maar als je de drie fasen aan elkaar "knoopt" dan wordt dat gewoon één fase.
Ja, het kost wat meer (al vind ik het wel meevallen), maar in mijn situatie wil ik met 1 fase starten en later naar een 3 fase aansluiting opwaarderen.

Nu begrijp ik dat voor een 3 fase systeem "phase balancing" een ding is (het idee is dat de fases "uitgemeerd" worden over je dakdelen). Ik zit hier met 4 dakdelen, dus dan wordt het me te onpraktisch om dit met 1 fase kabels te gaan doen. Met 3 fase kabels wordt dit grotendeels uit handen genomen.

Dit even ter toelichting. Misschien dat iemand er nog wat aan heeft (of suggesties heeft; die zijn uiteraard ook welkom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan snap ik de reden waarom je hiervoor kiest. Hou wel de stringlengte in de gaten. Gooi niet alles achter elkaar in één string maar maak er een ster schakeling van. Werk vanuit het midden naar de vier velden (als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
jeroen3 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
@pnsj dat kan. Je hebt ook goed opgemerkt dat je door de enkele nuldraad feitelijk een 1-fase kabel hebt.
Dus maximaal 20A enkelfasig afzekeren, en maximaal 16A aan omvormers (bv 12 iq7+).
Waar komen die ampèrages vandaan? Ik heb hier momenteel een 40A 1 fase aansluiting, dus volgens mij kan ik dan op 25A afzekeren en ook 25A aan micro's erachter hangen? Zo lees ik het in ieder geval hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Enkel fase IQ Relais gaat tot max 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:32

Bedankt!
de q kabel is een pur kabel , deze kabels zijn bestand tegen hitte ,uv , ozon , chemisch enz en bestand tegen schuren en beweging door wind daarom neem ik ook altijd een pur kabet om te verlengen . ook zit er een rubber bescherming om de geleiders en geen pvc .
https://www.elektramat.nl...2-5-mm2-oranje-per-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
pnsj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Waar komen die ampèrages vandaan? Ik heb hier momenteel een 40A 1 fase aansluiting, dus volgens mij kan ik dan op 25A afzekeren en ook 25A aan micro's erachter hangen? Zo lees ik het in ieder geval hier en hier.
Ja dat kan, maar niet in 1 string. Want 2.5mm2 mag maximaal 20A gezekerd zijn. (Mits lengte <50m) En q-cable is 2.5, dus een enphase systeem kan nooit een zekering meer dan 20A bevatten. En daar is het q-relay op uitgelegd.

De 80% regel die ze nu noemen in de datasheet bestond altijd als en automaten fabrikanten vermelden dit ook. Dat heeft met temperatuur afwaardering te maken en als je automaten naast elkaar zet e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jeroen3 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Ja dat kan, maar niet in 1 string. Want 2.5mm2 mag maximaal 20A gezekerd zijn. (Mits lengte <50m) En q-cable is 2.5, dus een enphase systeem kan nooit een zekering meer dan 20A bevatten. En daar is het q-relay op uitgelegd.

De 80% regel die ze nu noemen in de datasheet bestond altijd als en automaten fabrikanten vermelden dit ook. Dat heeft met temperatuur afwaardering te maken en als je automaten naast elkaar zet e.d.
Dat kan best hoor, maar dan moet je 3x4mm2 gebruiken. Wij adviseren boven de 25 m al deze dikte om te veel verliezen te voorkomen…en dus uitvallende micro,s (> 253 volt) te voorkomen. Vervolgens kun je nog 2 systemen naast elkaar maken, zolang je maar niet meer terugleverd dan de hoofdaansluiting aan kan of desnoods 80% van de hoofdaansluiting. (2 stuks 16 A groepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 16:09
WillemP22 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Dat kan best hoor, maar dan moet je 3x4mm2 gebruiken. Wij adviseren boven de 25 m al deze dikte om te veel verliezen te voorkomen…en dus uitvallende micro,s (> 253 volt) te voorkomen. Vervolgens kun je nog 2 systemen naast elkaar maken, zolang je maar niet meer terugleverd dan de hoofdaansluiting aan kan of desnoods 80% van de hoofdaansluiting. (2 stuks 16 A groepen)
Niet 5x4mm ? Aarde en 0 ook meenemen.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Wel bij een drie fase systeem. Bij enkel fase 3x4.

Wij gebruiken helemaal geen 2.5mm2 kabel meer (behalve de q-kabel natuurlijk). YMVK bij mij minimaal 4 kwadraat, ongeacht lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 11:17

ktf

Welke componenten heb je eigenlijk minimaal nodig voor een Enphase systeem?

Ik heb net een huis gekocht met een schuurtje. Ik wil voorlopig alleen zonnepanelen op dat schuurtje leggen, omdat de dakpannen aan vervanging toe zijn. Er passen 2 panelen op het schuurtje, meer niet. Voor zover ik weet is dat te weinig voor stringomvormers, dan komen ze niet aan hun startspanning.

Alleen als ik zie hoeveel verschillende componenten ik nodig heb schrik ik wel een beetje. De panelen kosten ongeveer €250, dan €150 verzendkosten (omdat het extra grote panelen zijn). De Enphase omvormers zijn dan €250 wat ik nog wel redelijk oke vind, maar de Q-relais en de Gateway zijn nog eens 200€ extra, dat vind ik eigenlijk toch wel behoorlijk uit verhouding. Uiteraard heb ik ook nog een PV-verdeler en bevestigingsmateriaal nodig. Zijn er ook oplossingen voor hele kleine installaties? Een installatie kan zeker niet zonder gateway?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigEagle
Gisteren zelf de voorbereidingen getroffen voor de Enphase 10T batterij. Kabel getrokken van de meterkast naar de plek waar de accu komt en de groepenkast voorbereid: kabel aangesloten op de Qrelay en aardlekautomaat. Communincatiekit ligt ook al klaar.

Aanstaande zaterdag ga ik de 10T buiten ophangen en in bedrijf nemen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
ktf schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:54:
Welke componenten heb je eigenlijk minimaal nodig voor een Enphase systeem?

Ik heb net een huis gekocht met een schuurtje. Ik wil voorlopig alleen zonnepanelen op dat schuurtje leggen, omdat de dakpannen aan vervanging toe zijn. Er passen 2 panelen op het schuurtje, meer niet. Voor zover ik weet is dat te weinig voor stringomvormers, dan komen ze niet aan hun startspanning.

Alleen als ik zie hoeveel verschillende componenten ik nodig heb schrik ik wel een beetje. De panelen kosten ongeveer €250, dan €150 verzendkosten (omdat het extra grote panelen zijn). De Enphase omvormers zijn dan €250 wat ik nog wel redelijk oke vind, maar de Q-relais en de Gateway zijn nog eens 200€ extra, dat vind ik eigenlijk toch wel behoorlijk uit verhouding. Uiteraard heb ik ook nog een PV-verdeler en bevestigingsmateriaal nodig. Zijn er ook oplossingen voor hele kleine installaties? Een installatie kan zeker niet zonder gateway?
Enphase systeem bestaat uit:
- Envoy (al dan niet metered of standaard)
- Q-Relay
- Micro-omvomer
- Q-Cable (1 of 3 fase)
- Q-Cable einddop
- Ferriet ring (nodig als je in je wijk al meerdere Enphase systemen actief zijn)

Als je een micro-omvormer hebt uit de 8 serie ontkom je niet aan een Envoy.

Het klopt inderdaad dat het een vrij duur systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
BigEagle schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:55:
Gisteren zelf de voorbereidingen getroffen voor de Enphase 10T batterij. Kabel getrokken van de meterkast naar de plek waar de accu komt en de groepenkast voorbereid: kabel aangesloten op de Qrelay en aardlekautomaat. Communincatiekit ligt ook al klaar.

Aanstaande zaterdag ga ik de 10T buiten ophangen en in bedrijf nemen. Ben benieuwd...
Interessant. Zou leuk zijn als je wat foto's van het installatieproces / resultaat met ons kan delen :)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigEagle
Pazo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Interessant. Zou leuk zijn als je wat foto's van het installatieproces / resultaat met ons kan delen :)
Zal ik doen! Ik installeer ook zonnepanelen en krijg van klanten regelmatig de vraag over accu's. Dus dan maar thuis een opstelling neerzetten voor een goed advies. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Succes @BigEagle . Even voor de zekerheid: je bent Enphase certified (voor hun accu's)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigEagle
Eddie_ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:59:
Succes @BigEagle . Even voor de zekerheid: je bent Enphase certified (voor hun accu's)?
Jazeker! Ik heb de training succesvol doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
jeroen3 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:45:
@goodfella je gaat iets te snel denk ik.
Als je het moet verkopen, tegen ~7 cent per kwh, dan levert die 70 kwh extra (5 euro) de meerprijs van 30 euro (iq8+/ac) niet op.

Eigen verbruik van ~30% (21 kwh *0.35= 8 euro) ook niet. Dus daarom is het economisch vaak niet zinvol om de grootste omvormer te nemen.

Nu is salderen de uitzondering waarom het wel kan. Hoe dat uitpakt moet je even zelf uitrekenen denk ik.

Dit is natuurlijk een grotere kostenpost op schaal. En het is alleen zinnig als je het als pure investering ziet, maar dan neem je waarschijnlijk ook geen enphase haha.
@jeroen3 Dank voor je toelichting betreft de economische zinnigheid.

Ik had rekening gehouden met salderen, daarvoor had ik al een spreadsheet berekening. De terugverdientijd is ±7 jaar inclusief die 360 euro (12x30 euro) en zonder is het wat sneller maar te vewaarlozen met een 10 jaar horizon of meer. Derhalve heb ik de knoop doorgehakt en ga voor IQ8AC.

Overigens ga ik idd voor Enphase voor kwaliteit en degelijkheid. Met APSystems ontbrak dat gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
jeroen3 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
Eddie_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:43:
Enkel fase IQ Relais gaat tot max 20A.
Ik begrijp het niet. Je kan enkelfasig per groep dus nooit meer dan 16A aan micro's gebruiken? Waarom kan ik geen 20A aan micro's erachter hangen? Het is toch afgezekerd op 20A?
jeroen3 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Wat bedoel je precies met "string" hier?

Mijn aanvankelijke idee voor single phase was zoiets (hierbij had ik nog geen Q relais meegenomen, dat verandert het natuurlijk sowieso):
code:
1
2
3
                                    | -> Q cable 1 + omvormers (16A)
aansluiting (40A) -> groep (25A) -> |
                                    | -> Q cable 2 + omvormers (8A)

Dus ik heb hierbij 2 Q cables (strings?) parallel op dezelfde groep zitten. Maar volgens mij zeg je dat dit 1 string is en dat dit niet mag omdat ik potentieel 25A aan micro's aan 1 Q cable kan hangen?

Dus, met "string" bedoel je: Q cables + micro's + groep? En dan afzekeren op en micro's van 20A, en het Q relais er ook nog tussen? Dus dit:
code:
1
2
3
                                                      | -> Q cable 1 + omvormers (10A)
aansluiting (40A) -> groep (20A) -> Q relais (20A) -> | 
                                                      | -> Q cable 2 + omvormers (10A)

Mag dit?

Sorry, het is de eerste keer dat ik het doe, en uiteraard moet het veilig zijn. In ieder geval bedankt voor alle hulp tot zover _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@pnsj Het gaat niet om de omvormers. Het gaat om de kabel. De q-kabel is 2.5mm, dus een circuit zal nooit een zekering mogen hebben van meer dan 20A. Dat legt impliciet ook een limiet op het aantal omvormers, want je moet onder het aansluitevermogen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
BigEagle schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:59:
[...]
- Ferriet ring (nodig als je in je wijk al meerdere Enphase systemen actief zijn)
Deze kende ik niet. Nieuwsgierig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
blue eyes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Deze kende ik niet. Nieuwsgierig!
Er zijn in dit topic meerdere gebruikers voorbij gekomen die micro's van andere mensen in hun (huizen)rij in de app / Enlighten terug zagen. Ook kan het in sommige gevallen storingen geven op bepaalde apparaten (heb ik zelf ook gehad bij een draadloos weerstation). Het kan vaak zonder, maar ze kosten geen drol (tov de hele installatie), dus beter maar gelijk mee laten installeren dan later achteraf alsnog moeten doen.

Meer: Q12: Zijn ferrietringen in de groepenkast nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:32
BigEagle schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Zal ik doen! Ik installeer ook zonnepanelen en krijg van klanten regelmatig de vraag over accu's. Dus dan maar thuis een opstelling neerzetten voor een goed advies. ;)
Ben benieuwd naar je ervaringen. Zie ook de mijne met het installeren van de 10t in een eerder bericht wat ik recentelijk heb uitgebreid met mijn ervaring na 2 maanden de batterij in productie te hebben:
skiwi in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
pnsj schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:42:
[...]

[...]

Ik begrijp het niet. Je kan enkelfasig per groep dus nooit meer dan 16A aan micro's gebruiken? Waarom kan ik geen 20A aan micro's erachter hangen? Het is toch afgezekerd op 20A?

[...]

Wat bedoel je precies met "string" hier?

Mijn aanvankelijke idee voor single phase was zoiets (hierbij had ik nog geen Q relais meegenomen, dat verandert het natuurlijk sowieso):
code:
1
2
3
                                    | -> Q cable 1 + omvormers (16A)
aansluiting (40A) -> groep (25A) -> |
                                    | -> Q cable 2 + omvormers (8A)

Dus ik heb hierbij 2 Q cables (strings?) parallel op dezelfde groep zitten. Maar volgens mij zeg je dat dit 1 string is en dat dit niet mag omdat ik potentieel 25A aan micro's aan 1 Q cable kan hangen?

Dus, met "string" bedoel je: Q cables + micro's + groep? En dan afzekeren op en micro's van 20A, en het Q relais er ook nog tussen? Dus dit:
code:
1
2
3
                                                      | -> Q cable 1 + omvormers (10A)
aansluiting (40A) -> groep (20A) -> Q relais (20A) -> | 
                                                      | -> Q cable 2 + omvormers (10A)

Mag dit?

Sorry, het is de eerste keer dat ik het doe, en uiteraard moet het veilig zijn. In ieder geval bedankt voor alle hulp tot zover _/-\o_
Je kunt best meer dan 12 micro’s achter een 1-fase q-relais van 20A plaatsen. Dan gebruik je eerst 3x4mm2 naar het dak en daar een vertakking (branches zoals Enphase ze noemt) van 2 of meer q-cables. Zolang het totale ontwerpvermogen van de micro’s maar onder de 20A blijft

[ Voor 16% gewijzigd door WillemP22 op 11-01-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03

ThaDude

Hang Loose

Mocht iemand nog weten waar ik aan een aantal IQ7 (IQ7-60-2-INT) omvormers kan komen (misschien wel zelf heeft liggen) dan hoor ik dit graag. Kan ze bijna nergens meer vinden helaas. Wilde een set van 9 die op een string omvormer zit gaan omzetten naar Enphase. Volgens de sheet is de IQ7 hier de beste voor..

Mijn dank is groot :)

@Pazo zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U4fk7vrOGtOhFQSBFE5gIfevs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oMoGcyMcaAPUS7TC5JQnUAc7.png?f=fotoalbum_large

Kan wellicht wel maar is niet optimaal toch?

Ik kan deze IQ7 en IQ7+ ook samen in een string samen zetten toch?
Ik heb er namelijk nog 4 gevonden

[ Voor 43% gewijzigd door ThaDude op 12-01-2024 13:37 . Reden: sheet toegevoegd ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@ThaDude IQ7 kwam al bijna niet voor. Voldoet de IQ7+ ook niet gewoon?

[ Voor 126% gewijzigd door Pazo op 12-01-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03

ThaDude

Hang Loose

@Pazo haal die links even weg aub. Met hun ben ik nl bezig :P
Ze hebben er helaas nog 4

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
OK. En anders gewoon IQ7+ nemen. Niet 100% optimaal maar dat zal je niet merken.
IQ7 en IQ7+ kan je combineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Even een leuke constatering vanaf mijn werk afgelopen week. Ik heb op mijn platte dak (op het werk) twee strings SolarEdge (14 en 26 panelen) op een 7K en 8K. Daarnaast een Goodwe Hybride omvormer met een BYD accu pakket (zo'n 7kWh). Maar ook een drie fase Enphase systeem met 28 panelen.

Bij dit Enphase systeem, alles IQ7, bleken een aantal micro's problemen te hebben. Alles al wel ingetekend. Dit kon ook prima omdat het allemaal "rest" materiaal was, wellicht als defect ooit terug gekomen. We hebben de diverse micro's met problemen omgewisseld naar andere IQ7's. Maar d'r zaten twee IQ8+ micro's bij! Door de dakwerker niet opgemerkt en gewoon geplaatst. Na die installatie heb ik een scan gedaan, let wel die IQ8 micro's waren al voorzien van hun netprofiel. Alle micro's werden keurig herkend en begonnen te werken. Maar wel alleen de IQ7 serie. Bij het intekenen van de micro's ging het mis. Enphase gaf aan dat er IQ8 micro's aanwezig waren en dat dat niet kon. Dus ik kon geen volledige intekening maken. Ik zat met een incompleet overzicht van micro's maar de reeds ingetekende IQ7's waren wel gewoon aan het produceren en inzichtelijk. Oftewel: als je IQ7 en IQ8 mixed dan blijven de IQ7's gewoon werken. De IQ8 doet op dat moment gewoon niet mee.

Oké dan, hopelijk is dit wel een beetje helder verwoord, voor mij wel namelijk. Anders hoor ik het graag en zal ik er (waarschijnlijk) morgen op reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ verklaring zou kunnen zijn dat de Gateway het protocol voor de IQ7 al heeft, en daarom blijven doen. Je zou dan verwachten dat als je een Gateway met IQ8 installeert, dat bij het (later) aansluiten van een IQ7 die dus niet werkt en de IQ8 wel blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Pazo Ben ik helemaal mee eens, verwacht ik ook inderdaad. Vraag mij wel af of die IQ8 ook daadwerkelijk niets produceren of dat het gewoon niet inzichtelijk is.

Volgens Enphase moet je twee verschillende accounts aanhouden als je een IQ7 serie hebt en daar een IQ8 serie parallel naast laat draaien (elk met hun eigen IQ relais en IQ Gateway).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 16:09
Eddie_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:37:
@Pazo Ben ik helemaal mee eens, verwacht ik ook inderdaad. Vraag mij wel af of die IQ8 ook daadwerkelijk niets produceren of dat het gewoon niet inzichtelijk is.

Volgens Enphase moet je twee verschillende accounts aanhouden als je een IQ7 serie hebt en daar een IQ8 serie parallel naast laat draaien (elk met hun eigen IQ relais en IQ Gateway).
En een eigen connector. Dan kun je niet mixen.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:37:

Volgens mij heb je alleen een 2e Gateway nodig. Ik heb dat vorig jaar eens uitgeprobeerd door 1 van mn Iq7’s uitwisselen voor een Iq8+ met een 2e gateway. Die zat gewoon tussen de andere, ik kon toevallig daar makkelijk bij en had een extra gateway thuis liggen om dat uit te proberen. Heb verder ook niets veranderd aan de q-relais….die hebben ook geen weet van de verschillende protocollen die langskomen, dus dat maakt niets uit.
Misschien heb je bij Enphase de stagiair gesproken😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
CeeBee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:42:
[...]

En een eigen connector. Dan kun je niet mixen.
…eigen connector? Dat zou ik een ontwerpfout noemen. 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
In mijn systeem heb ik allemaal IQ7A, gekocht in meerdere batches. het zijn allemaal IQ7A-72-2-INT, de laatste 3 zijn IQ7A-72-M-INT (die hebben niet het verloopkabeltje maar de geïntegreerde MC connectoren (de oude waren er op dat moment niet).

Alle omvormers hebben dezelfde firmware 520-00082-r01-v04.28.07.

De panelen en oriëntatie zijn identiek toch lijkt er een klein verschil is opbrengst te zijn wat met name te zien is bij dit treurige weer. Zie hieronder het resultaat van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpjJhEEruOaCewkSVe2qxoiK53A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nn2h7XpBCLmnKmifbWkl5II8.jpg?f=user_large.

De M uitvoering zit op de 3 panelen linksonder.

Het verschil valt met name op bij heel weinig opwek, op een mooie dag lijkt er niet echt een merkbaar verschil te zijn. Klaarblijkelijk heeft enphase destijds meer verandert dan alleen de stekkers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ook bij identieke panelen zitten er onderling verschillen. Maar deze verschillen: ik zou er absoluut niet wakker van liggen. Een verschil van 30Wh (over welke periode?).

Je zou natuurlijk de drie micro's van linksonder kunnen wisselen met drie anderen. Kijken wat dat doet bij je opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Mylo1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:32:
In mijn systeem heb ik allemaal IQ7A, gekocht in meerdere batches. het zijn allemaal IQ7A-72-2-INT, de laatste 3 zijn IQ7A-72-M-INT (die hebben niet het verloopkabeltje maar de geïntegreerde MC connectoren (de oude waren er op dat moment niet).

Alle omvormers hebben dezelfde firmware 520-00082-r01-v04.28.07.

De panelen en oriëntatie zijn identiek toch lijkt er een klein verschil is opbrengst te zijn wat met name te zien is bij dit treurige weer. Zie hieronder het resultaat van gisteren:
[Afbeelding].

De M uitvoering zit op de 3 panelen linksonder.

Het verschil valt met name op bij heel weinig opwek, op een mooie dag lijkt er niet echt een merkbaar verschil te zijn. Klaarblijkelijk heeft enphase destijds meer verandert dan alleen de stekkers....
Met zo weinig opbrengst kun je het eigenlijk niet goed vergelijken. Ik gok dat er een dakkapel tussen die onderste panelen zit. Met iets meer ochtendlicht dan in de middag krijg je relatief grote verschillen. Beter om dit na een aantal maanden eens te beoordelen.
30Wh verschil is verwaarloosbaar. 5 minuten een paneel op vol vermogen 😂
Als de waardes in kWh waren….had je een punt.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 13-01-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 15:15
WillemP22 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:33:
[...]

Je kunt best meer dan 12 micro’s achter een 1-fase q-relais van 20A plaatsen. Dan gebruik je eerst 3x4mm2 naar het dak en daar een vertakking (branches zoals Enphase ze noemt) van 2 of meer q-cables. Zolang het totale ontwerpvermogen van de micro’s maar onder de 20A blijft
Weet je ook welk vermogen er achter een 3-fase Q-relais aangesloten mag worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
3F IQ relais kan 25A aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
thx Eddie.
Ik neem aan op basis van piekvermogen van de omvormer. Bij mij zitten Q8-MC omvormers, dan kom ik op 1,4A. Klopt deze redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
1.43A per micro. Dus max 17 per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
WillemP22 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Misschien heb je bij Enphase de stagiair gesproken😁
Dat zal mij niet verbazen. Voor het eenvoudige werk kun je ze er prima bij hebben (account koppelen aan andere installateur). Zodra het wat lastiger is hebben ze er wel moeite mee. En dan heb ik toch liever een helpdesk medewerker uit India aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:36
Eddie_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
In het algemeen: als je een oost-west opstelling hebt zul je nooit pieken met 17 stuks, toch? Uiteraard begrijpelijk dat de fabrikant nooit extra micro’s man adviseren, die zullen en moeten op safe spelen.
Mijn installateur gaat er met 14x8Mc straks iets overheen maar durft dit makkelijk aan door de spreiding en heeft mijn akkoord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
Eddie_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
Top, ze zitten nu achter een 16 alamat, maar dan weet ik tot hoeveel ik kan uitbreiden. Dit is meer dan voldoende! thx!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• BigEagle
Zoals beloofd, hierbij mijn installatieverslag van Enphase 10T Batterij.

Achtergrond

Opleiding gehad in elektrotechniek en als ZZP-er inmiddels al veel zonnepanelen installaties uitgevoerd.

Situatie

Hoekhuis met een zijtuin waarop een fietsenschuurtje staan. In deze overdekte en droge fietsenschuur komt de 10T batterij te hangen. Achter de fietsenschuur in de hoek zit de meterkast in huis. De 10T Batterij sluit ik niet aan als 1 batterij op 1 fase, maar als 3 batterijen op hun eigen fase. Dit scheelde in de kosten. ;)

Meterkast

In de meterkast (geen foto van) zit de Envoy met de CT spoelen. Er zitten twee Q-relays achter hun eigen aardlekautomaat. De eerste Q-relay is voor de zonnepanelen en de tweede is voor de 10T Batterij. Vanaf deze tweede Q-relay gaat er een YMVK-as 4x4mm2 + 4mm2 kabel, via een gat wat ik geboord heb door de fundering, naar de fietsenschuur.

Fietsenschuur

Eerst de kabel naar de ingang van het fietsenschuur gebracht om daar een werkschakelaar te monteren. Vanaf daar gaat de 5x4mm2 rubberen kabel naar de 10T Batterij. Nadat de kabel in de buis netjes wat weggewerkt de muurbeugel waterpas ;) opgehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhyJzEyGpQGCL1-_nHZmyWEDSW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mw6Z7NsTXNmMd2XLd27Ennx5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lyCqNGwg5ce3NjR-P_QjyIX4Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEt0TfUuBVh9e3mKooKfPqY6.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna was het een kwestie van 3x de bijna 50 kilo wegende batterijen op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9652iinZIgXB1TrpqX7ubbkovQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5goajCsgCf8GTC1t8NKCfaD.jpg?f=fotoalbum_large

In Adobe Fusion 360 heb ik het uiteinde van de interconnectkabel nagetekend zodat de 5x4mm2 rubberen kabel er strak doorheen gaat. DIt zorgt ervoor dat de kabel netjes blijft zitten en vocht minder snel naar binnen komt. Op mijn Prusa 3D printer heb ik deze uitgeprint en op de kabel gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7JIZqY10l1FaNbYb2stdKK9KVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XBLChvIX0an4zfW3t3ASnUvz.jpg?f=user_large

De kabel heb ik netjes 'gefileerd' zodat ik geen lasdoppen hoefde te gebruiken. De aarde en nul zijn netjes doorgelust. Zie de foto's.

Uiteraard overal adereindhulzen gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzLHCBD6L5_h3bHNrm2X2uC5P0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnzT4lGImRfhsWxtLcOw0RlK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8eTKA86wgUF95Mus_n7-ljxtK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBWUuO8vz7LMgzZo80rMRNMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsXpXyBzfEtr8NALRm80sM0WcZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIrYQj0VrYMZXazMU7r4S1Da.jpg?f=fotoalbum_large

Activatie

In de meterkast de spanning erop gezet en de spanning gemeten bij de werkschakelaar. Daarna de werkschakelaar omgezet en nogmaals de spanning gemeten bij de batterijen. Bij de meterkast de communicatiekit aangesloten en het hele proces doorlopen in de Enphase Toolkit app. Dit duurde wel wat lang omdat de Envoy eerst nog de update 7.6.172 moest installeren. :O In de tussentijd de kapjes op de batterijen gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4ltSXAAmIYHwbccuZbtDcuBBUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR7c2A5sut8Y2H24ZehMlDeb.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat de configuratie doorlopen was de kap erop gezet en was de installatie klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmFYP24Axl_NN60M2ySA7--U0ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z6LgdXdWD5glCf5TagkZPkX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BL4BG9_9xEoOPnZ7yrLyEAD7Yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sqaCgKnZaXbWYwAXCYMAQgB5.jpg?f=user_large

In de Enlighten app is een mooi overzicht te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgBy3Q1Vw3fV-yiJXGJyxVJlazI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MozmMbIUZOY2o2RbhGOdyT06.png?f=user_large

Al met al was de installatie goed te doen en ik ben tevreden met het resultaat! En ik heb plek overgehouden voor een 2de 10T batterij... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik snap alleen die zelf gemaakte ringen niet. Waarom geen gebruik gemaakt van de standaard interconnect kabels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigEagle
Eddie_ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:57:
Ik snap alleen die zelf gemaakte ringen niet. Waarom geen gebruik gemaakt van de standaard interconnect kabels?
Omdat je dan de 3 batterijen dan doorlust als 1x een 10T batterij op 1 fase. Ik wilde ze apart aansluiten zodat ik op elke fase 1x 3T batterij kon aansluiten.

1x 10T batterij (wat dus eigenlijk 3x 3T batterij is onder 1 kap) is stukje goedkoper dan 3x een 3T batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 09:04
Nog even terugkomend op mijn eerdere issue vanwege het aanleggen van 1 lange 3-fase 'string' met 26 395Wp panelen en IQ7+ micro's door de installateur (met weinig ervaring met Enphase). Heb intussen vanwege 'de hobby' de Enphase installateurs training gedaan en het certificaat behaald :)

Het is duidelijk dat de installateur zich niet heeft gehouden aan een aantal richtlijnen van Enphase, zoals
  1. het bij voorkeur opknippen van een lange string in meerdere korte strings, in compinatie met:
  2. het gebruiken van een 'center feed' als knooppunt tussen de strings
  3. het gebruik van bij voorkeur 6mm2 tussen Q-cable terminatie punt en de meterkast
  4. de Envoy en Q-relais bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het terminatiepunt van de Q-cable / de center feed
En zo zijn er wellicht nog enkele zaken die net wat beter kunnen. Maar met name de 1e 2 (of 3) richtlijnen zou ik toch wel heel graag gerealiseerd zien. Nu is dat in de praktijk wellicht niet zo heel lastig omdat de technische ruimte zich ongeveer midden onder het dakvlak bevindt. Ik meen dat nu de string rond loopt en getermineerd is vlak bij de technische ruimte. Volgens mij zou het dan redelijk eenvoudig moeten zijn om de Q-cable ter plaatse van de TR door te knippen op de lus en deze in een lasdoos samen te laten komen, het deel waar de kabel door het dak heen gaat zou ook geen probleem moeten zijn om dat deze sowieso lang genoeg is en doorgeknipt kan worden. Het lijkt me dat ook het terminatiepunt eenvoudig verlengd kan worden? Op dit moment staat de steiger er nog steeds (vanwege vertraging bij een onderaannemer). De installateur zou waarschijnlijk met het loshalen van enkele panelen eenvoudig een topologie met 4 strings kunnen realiseren?

Het lijkt me dat in ieder geval het opknippen van de lange string van 26 panelen in meerdere (4) strings (van 6 a 7 panelen) al een flinke verbetering kan geven? (zowel wat betreft het oplopen van de spanning in de lange string, als wat betreft het verbeteren van de PLC communicatie?

Wat ik me nog afvraag is of het toegestaan is om de 2 helften in een lus aan te sluiten? Elektrotechnisch kan dat wellicht (in principe zitten alle omvormers immers parallel op de kabels), maar ik kan me voorstellen dat dat met de PLC communicatie niet helemaal lekker zal gaan omdat het signaal via 2 'paden' kan aankomen (zal voor de 50Hz 230V niet snel een probleem zijn, maar voor de hoger frequente PLC communicatie wellicht niet bevorderlijk).

Een schema van de huidige situatie (dat is dus een end-feed, het blauwe bolletje representeert een terminatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-oE6NEh3WWoKx4WqTUeAPLYlQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zRwjXVFM6c0zOl0J6wA0dZRV.png?f=fotoalbum_large

Een schema van de gewenste / verbeterde situatie waarbij ik me afvraag of de 'knippen' aan de zijkanten verplicht zijn. Merk op dat de panelen over de 3 fases verdeeld zijn, dus effectief zijn de 230V strings dan 2 of 3 panelen 'lang' voordat ze in de center feed terechtkomen. Dit kun je dan zien als een center-feed met 4 strings waarbij de einden van de strings met elkaar verbonden zijn 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/255AiWrHG3qu3MY3gpyETPD-h3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCo3QnWVcM7IIxim5cRCAVGF.png?f=fotoalbum_large

Aangezien ik in het plat dak, wat zich direct naast de technische ruimte bevindt, een doorvoer heb laten maken naar de meterkast zou ik ook nog de bekabeling naar de meterkast in 4 of 6 mm2 kunnen laten uitvoeren, maar wellicht eerst even kijken wat deze aanpassing oplevert.

Overigens is de installatie nog steeds niet aangesloten omdat we nog op de bouwstroom zitten.

[ Voor 217% gewijzigd door Batilan op 15-01-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
1. klopt, niet al te lange strings maken.
2. 13 panelen op een drie fase q-kabel vind ik niet zo spannend, kan prima. Opdelen naar 4 strings is meer werk waarvan ik niet weet of dit beter gaat zijn.
3. Waarom 6 kwadraat en waar staat dat dat de voorkeur heeft? (ik zelf gebruik hoofdzakelijk 4 kwadraat).
4. Gewoon in de meterkast plaatsen, gaat prima.

Punten 3 en 4 zijn wel afhankelijk van de afstand van de panelen naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
@Eddie_ Thx voor de response, even een korte reactie:
Eddie_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:50:
1. klopt, niet al te lange strings maken.
Met mijn voorstel zonder de 'knippen aan weerszijden' zouden de strings effectief net zo kort zijn als mèt de knippen omdat de weg van de minste weerstand in principe genomen wordt. Ik vraag me alleen af of dit toegestaan is qua normen, en of dit de PLC communicatie in de weg zou kunnen zitten? Ik meen dat ik dit schema nog niet ben tegengekomen hoewel het wèl voordelen zou hebben zoals minimale weerstand / verliezen, en je hebt zo een stukje redundantie per 'string' (als er ergens een slechte verbinding zit of een breuk optreed zal je systeem gewoon blijven werken, en de weg van de minste weerstand zou waarschijnlijk ook oververhitting voorkomen?). Maar wellicht is dit allemaal wat te naïef gedacht?
2. 13 panelen op een drie fase q-kabel vind ik niet zo spannend, kan prima. Opdelen naar 4 strings is meer werk waarvan ik niet weet of dit beter gaat zijn.
In de door de installateur gerealiseerde topologie zitten alle 26 panelen op één string, dat lijkt me te veel van het goede? Ik zou dus graag in de nieuwe topologie een center feed toepassen, en die knippen aan de zijkanten weglaten (dus minder werk, geen extra panelen los te halen) maar wel beide zijden van iedere string 'termineren' op de center-feed.
3. Waarom 6 kwadraat en waar staat dat dat de voorkeur heeft? (ik zelf gebruik hoofdzakelijk 4 kwadraat).
In de installer cursus / certificatie van Enphase 'rekenen' ze met 6mm2 tussen panelen (center-feed) en de 'PV verdeler' en tussen de PV verdeler en de meterkast als ze aan voltage drop gaan rekenen. Ik ben ook van mening dat 4mm2 geen probleem is als de afstand tussen de panelen en de meterkast niet al te lang is, maar Enphase lijkt dus 6mm2 aan te bevelen (waar ook niets mee mis is :)).
4. Gewoon in de meterkast plaatsen, gaat prima.

Punten 3 en 4 zijn wel afhankelijk van de afstand van de panelen naar de meterkast.
Punt 3 en 4 zijn voor mij ook niet echt een issue zoals genoemd, het is meer dat Enphase dit als richtlijnen meegeeft, wat ook niet zo vreemd is, omdat zo de Envoy dan lekker dicht op de panelen zit wat de kans op verstoringen van de PLC communicatie kleiner maakt (en eventuele verliezen tussen PV verdeler en meterkast minimaliseert (en tevens niet registreert :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Uiteraard kan 6mm2 , hoe dikker hoe beter. Maar moet ook leuk blijven om mee te werken. :)

Ik verwacht dat die 26 op één string nog prima gaan werken ook. Zelf zou ik het wel opdelen naar twee strings van 13 (of 12 om 14). Maar lees ik het nu goed dat je zowel begin als einde string aan elkaar gaat koppelen?

Ik heb panelen op mijn schuurdak liggen met een enkel fase IQ relais er direct onder. De IQ Gateway hangt in mijn meterkast, zo'n 20/25 meter kabel verderop. Geen enkel probleem met de PLC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
6 of 4mm2 hangt af van de afstand tussen de meterkast en de micro-omvormers en het aantal micro-omvormers. Indien de afstand kort is (niet meer dan +/- 20 meter) zou ik het bij 4mm2 houden in dit geval.

Ik ben bekend met de Enphase training, die raden inderdaad 6mm2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Thx @Eddie_
Eddie_ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:40:

Ik verwacht dat die 26 op één string nog prima gaan werken ook. Zelf zou ik het wel opdelen naar twee strings van 13 (of 12 om 14). Maar lees ik het nu goed dat je zowel begin als einde string aan elkaar gaat koppelen?
Dat is dus precies mijn vraag :)
De voordelen die dat (m.i.) zou hebben:
  • Het zou eenvoudiger te realiseren zijn, want geen 2 extra 'knippen' en geen extra panelen los halen
  • Het is 'optimaal' wat betreft spannings/vermogens-verlies (gelijk aan, of beter dan 4 strings)
  • Het geeft meer redundantie in geval van een 'breuk' (onwaarschijnlijk bij de Q-cable)
  • Het zou veiliger kunnen zijn in geval van ergens een slechte connectie: minder warmteontwikkeling omdat de stroom een 'makkelijker pad' heeft
Máár mag het, en kan het? (kan b.v. PLC hier last van hebben).

Overigens kan 26 panelen in serie (volgens de Enphase trainingen), qua spanningsval normen 'nog net' in portrait configuratie, maar niet in landscape configuratie. Aan de andere kant geven ze voor PLC communicatie ook aan dat meerdere kortere strings beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
BigEagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:59:
6 of 4mm2 hangt af van de afstand tussen de meterkast en de micro-omvormers en het aantal micro-omvormers. Indien de afstand kort is (niet meer dan +/- 20 meter) zou ik het bij 4mm2 houden in dit geval.
...
Snap ik, helaas heeft de installateur het bij 2.5mm2 gehouden tussen panelen en meterkast, want als je al 26 panelen achter elkaar met 2.5mm2 doet, dan kan dat laatste stukje ook wel in 2.5mm2 8)7 (netto zijn het natuurlijk 8 a 9 panelen per fase in serie, maar dan wel met een behoorlijk lange 2.5mm2 Q-cable).

Ik weet dat er in de wijk al regelmatig omvormers afschakelen vanwege de 253V grens, nu is het voordeel met de Micro's dat ze (in theorie) 'een voor een' afschakelen (waarbij de omvormer aan het einde van de strings als eerste een te hoge spanning ziet). Maar het lijkt me verstandig om de spanningsval te minimaliseren, dus opknippen in strings en dikkere kabel tussen center-feed en meterkast.

[ Voor 23% gewijzigd door Batilan op 15-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-06 10:54
Begin en einde aan elkaar koppelen mag niet, je maakt dan een ringleiding. Iemand anders denkt dan de panelen los te koppelen, blijkt er toch nog spanning op te staan via de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Batilan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Snap ik, helaas heeft de installateur het bij 2.5mm2 gehouden tussen panelen en meterkast, want als je al 26 panelen achter elkaar met 2.5mm2 doet, dan kan dat laatste stukje ook wel in 2.5mm2 8)7 (netto zijn het natuurlijk 8 a 9 panelen per fase in serie, maar dan wel met een behoorlijk lange 2.5mm2 Q-cable).

Ik weet dat er in de wijk al regelmatig omvormers afschakelen vanwege de 253V grens, nu is het voordeel met de Micro's dat ze (in theorie) 'een voor een' afschakelen (waarbij de omvormer aan het einde van de strings als eerste een te hoge spanning ziet). Maar het lijkt me verstandig om de spanningsval te minimaliseren, dus opknippen in strings en dikkere kabel tussen center-feed en meterkast.
Je geeft zelf je antwoord al waarom je aandachtmoet besteden aan het minimaliseren van de spanningsverliezen.
Als je niet ook mee wil doen aan die afschakelende omvormers; kabel opdelen in 2 of 4 branches en met minimaal 4mm2 naar de meterkast nu het nog kan. Zelf heb ik helaas ook 5 jaar geleden ook 2.5 mm2 ontvangen van de aannemer met lengtes van 25 meter eer er een micro volgt. Vroeger geen issue …nu zie ik zomers toch dat we overdag hier in de wijk naar 245-250 volt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
WillemP22 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Je geeft zelf je antwoord al waarom je aandachtmoet besteden aan het minimaliseren van de spanningsverliezen.
Als je niet ook mee wil doen aan die afschakelende omvormers; kabel opdelen in 2 of 4 branches en met minimaal 4mm2 naar de meterkast nu het nog kan. Zelf heb ik helaas ook 5 jaar geleden ook 2.5 mm2 ontvangen van de aannemer met lengtes van 25 meter eer er een micro volgt. Vroeger geen issue …nu zie ik zomers toch dat we overdag hier in de wijk naar 245-250 volt gaan.
Ik weet dat ik zelf de oplossingen al heb beschreven :). Mijn vraag ging met name over het mogen toepassen van een 'loop', daar heeft @grlk nu een prima antwoord op gegeven, wat ik helemaal kan volgen (y). Helaas moet ik dus de 'knip' aan de zijkanten 2x toepassen als ik de boel in 4 strings / branches wil knippen. 2 branches is ook al een stuk beter dan 1 branch. Dan nog eens kijken of we ook de 2.5 naar 4 of 6mm2 kunnen upgraden via een 'alternatieve route'.(helaas onvoldoende loze leidingen gelegd 8)7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 ik heb het geluk dat bij mij in de buurt de daken nog niet helemaal vol liggen. Heb toevallig afgelopen weekend gekeken naar mijn lijnspanning. Alleen op 13/14 mei 2023 had ik een hoge netspanning van 243 V. De rest van het jaar nooit de 240 V bereikt. Ik heb mijn 15 panelen in één string (drie fase). Afstand lasdoos naar meterkast is zo'n vijf meter (max) met 4mm2 uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
Ik sta op het punt de micro's aan te gaan schaffen voor ons systeem. Ik gebruik het Excel tooltje als leidraad en die geeft het volgende resultaat (DC stroomgrens print hierbij min(0, Idcmax - Impp.hespul) in een poging het wat inzichtelijker te maken):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNf9l7pQRHfgaHYAZ682npDlFro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUv7GHFrPGIidyPHS5WXcn83.png?f=fotoalbum_large:
Ik twijfel tussen de IQ8+ en IQ8MC. Als ik het goed interpreteer zal een IQ8+ onder maximum clear sky conditions met mijn azimut en hellingshoek 1.49A kunnen clippen, maar ik heb wat moeite om te vertalen wat dit nu in de praktijk betekent. Is dit puur theoretisch? Enkele heldere middaguurtjes in de juni/juli? Is het überhaupt heel relevant?

Uiteindelijk vind ik het prijsverschil tussen de IQ8+ en IQ8MC vrij minimaal, maar als de IQ8MC in de praktijk nul meerwaarde biedt blijft het natuurlijk zonde geld. Wie kan hier wat duidelijkheid in scheppen?

(Ik ben me er bewust van dat mijn vraag in de FAQ aangestipt wordt... toch hoop ik dat iemand het nog wat verduidelijken.)

[ Voor 8% gewijzigd door pnsj op 19-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:51
Welke azimuth en hellingshoek ga je installeren?
En welk prijsverschil heb je?
Welke panelen ga je gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door KweNi op 19-01-2024 11:36 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
KweNi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:35:
Welke azimuth en hellingshoek ga je installeren?
En welk prijsverschil heb je?
Welke panelen ga je gebruiken?
Azimuth is 170º, hellingshoek 45º met 0 schaduw. Prijsverschil is 12,-/micro. Deze panelen heb ik (430Wp variant).

[ Voor 3% gewijzigd door pnsj op 19-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:51
pnsj schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Azimuth is 170º, hellingshoek 45º met 0 schaduw. Prijsverschil is 12,-/micro. Deze panelen heb ik (430Wp variant).
je zal +- 2% meer opbrengst hebben op jaarbasis.
Deze meeropbrengst zal enkel in mei-juni-juli-augustus plaatsvinden.

Het verschil in prijs is 7% (solarkopen.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
pnsj schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:27:
Ik twijfel tussen de IQ8+ en IQ8MC. Als ik het goed interpreteer zal een IQ8+ onder maximum clear sky conditions met mijn azimut en hellingshoek 1.49A kunnen clippen, maar ik heb wat moeite om te vertalen wat dit nu in de praktijk betekent. Is dit puur theoretisch? Enkele heldere middaguurtjes in de juni/juli? Is het überhaupt heel relevant?
Nee die stroomgrens is niet theoretisch. Maar dit paneel gaat ver boven de Pac,max van de iq8+, ook als hij clipt op 12A. (32*12 = 384W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-05 15:13
iemand al iets gehoord wanneer de 5P batterij beschikbaar komt in BENELUX?

is reeds beschikbaar in Italië en VK

en richtlijn qua prijs, je zou 10T en 3T niet zomaar kunnen mixen in je installatie.

https://support.enphase.c...-an-existing-3t10t-system

Ik wil vermijden dat ik binnen 5jaar het systeem wil uitbreiden door bijvoorbeeld warmtepomp te plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-05 10:26
CT spoelen Zappi en ENPHASE naast elkaar? Kan dat ?

Misschien heeft iemand ervaring met deze situatie:
Ik heb een garagedak met zonnepanelen met Enphase inverters en in de meterkast de Envoy Gateway Metered met 6 Enphase CT spoelen om opwek en verbruik te kunnen monitoren.
Nu wil ik binnenkort een EV gaan rijden en kwam uit op de Zappi laadpaal met Load Balancing.
Daarvoor levert Zappi ook 3 CT spoelen mee die ik dan vast wil aansluiten met een UTP kabel.
Mijn vraag is :
Als ik de CT spoelen van Zappi dichtbij of zelfs naast de CT spoelen van Enphase plaats, beinvloeden deze elkaar dan dmv magnetisch veld zodat ik misschien hele vreemde waardes krijg en dus een onbetrouwbare load balancing ?

Bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@rosch7 die kunnen prima naast elkaar zonder vreemde waarden. Heb nog nooit problemen gehad op deze manier namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
jeroen3 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Nee die stroomgrens is niet theoretisch. Maar dit paneel gaat ver boven de Pac,max van de iq8+, ook als hij clipt op 12A. (32*12 = 384W)
Sorry, dit gaat me even te snel... wat precies van het paneel gaat over de Pac,max van de IQ8+? Hoe kom je precies aan die 384W?

12 is Idcmax? Waar komt die 32 vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@pnsj 32 Vmpp. De opbrengt van het paneel is meer dan de onvormer kan omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
jeroen3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:13:
@pnsj 32 Vmpp. De opbrengt van het paneel is meer dan de onvormer kan omzetten.
Ok, maar ik moet hier dus op ook echt op gaan letten? Ik dacht dat het in principe een kwestie was van groene vinkjes in de excel sheet checken?

Maar als ik het goed begrijp is dit dus de formule voor het verschil tussen de vermogen van het paneel (al dan niet geclipt op Idcmax) en het maximaal STC vermogen van de omvormer:
code:
1
min(Idcmax, Impp) * Vmpp) - Pac,max

Dus, voor verschillende IQ8's:
  • IQ8+: 31.88 * 12 - 300 = 82.56
  • IQ8M: 31.88 * 12 - 330 = 52.56
  • IQ8MC: 31.88 * 13.49 - 330 = 100.06
  • IQ8AC: 31.88 * 13.49 - 366 = 64.06
  • IQ8HC: 31.88 * 13.49 - 384= 44.06
Dus het paneel levert meer vermogen dan welke omvormer dan ook aan kan? Dan zouden IQ8AC of IQ8HC de voorkeur hebben boven IQ8MC?

Sorry, ik begrijp er waarschijnlijk de ballen van :/ . In ieder geval bedankt voor alle hulp tot zover!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
pnsj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Ok, maar ik moet hier dus op ook echt op gaan letten? Ik dacht dat het in principe een kwestie was van groene vinkjes in de excel sheet checken?

Maar als ik het goed begrijp is dit dus de formule voor het verschil tussen de vermogen van het paneel (al dan niet geclipt op Idcmax) en het maximaal STC vermogen van de omvormer:
code:
1
min(Idcmax, Impp) * Vmpp) - Pac,max

Dus, voor verschillende IQ8's:
  • IQ8+: 31.88 * 12 - 300 = 82.56
  • IQ8M: 31.88 * 12 - 330 = 52.56
  • IQ8MC: 31.88 * 13.49 - 330 = 100.06
  • IQ8AC: 31.88 * 13.49 - 366 = 64.06
  • IQ8HC: 31.88 * 13.49 - 384= 44.06
Dus het paneel levert meer vermogen dan welke omvormer dan ook aan kan? Dan zouden IQ8AC of IQ8HC de voorkeur hebben boven IQ8MC?

Sorry, ik begrijp er waarschijnlijk de ballen van :/ . In ieder geval bedankt voor alle hulp tot zover!
Tja, je kunt niet overal verstand van hebben.
Maar het leest wel van…..iets met klokken en klepels. ;)

Om een paar gedachtenkronkels bij je weg te nemen.
Elke omvormer heeft een zeker maximum vermogen wat ie kan verwerken, dat heeftniets met stc-vermogen te maken.
Een zonnepaneel kan een vermogen leveren afhankelijk van instraling en temperatuur. Om zonnepanelen te kunnen vergelijken is de stc-waarde in het leven geroepen. Hetvermogen dat een zonnepaneel KAN leveren bij standaard test condities (stc). Bij het Nederlandse klimaat hebben we zelden of nooit die condities. De omvormer en paneel dien je op elkaar af te stemmen voor een acceptabele opbrengst vs. kosteneffectieve keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
pnsj schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Klopt. Het paneel kan in ideale condities meer leveren dan de omvormer kan omzetten. De sheet kan deze al iets terugbrengen met de instralingshoek. Maar houdt geen rekening met de temperatuur of viezigheid en schaduw. (pvgis wat pvcalc gebruikt wel. dat is gebaseerd op echte data).

De meeste pv systemen richt je in op een dc/ac ration van 1.2. Dat betekent dat je 1.2 keer meer Wp vermogen legt dan Omvormervermogen. Dit omdat de STC nummer van panelen toch aardig fout zijn in Nederland. let op, deze DC/AC ratio is een economisch vuistregel. Het levert je namelijk niet noemenswaardig meer kWh op om echt alle energie uit het paneel te knijpen. Meestal kost dat vooral extra geld zonder dat je het terug verdient.

Enphase zelf stelt voor om tussen de 1.3 en 1.5 dc/ac ratio te gaan zitten voor de beste kWh/Euro.
Gaan we even terug naar jouw sheet, dan zie ik dat de iq8+ hier goed scoort met 1.32 dc/ac.
Maar, als je absoluut het meeste uit de panelen wilt knijpen, dan moet je voor de iq8hc gaan, dat lever je het eerste jaar 20 kWh extra op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:47
rosch7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:08:
CT spoelen Zappi en ENPHASE naast elkaar? Kan dat ?

Misschien heeft iemand ervaring met deze situatie:
Ik heb een garagedak met zonnepanelen met Enphase inverters en in de meterkast de Envoy Gateway Metered met 6 Enphase CT spoelen om opwek en verbruik te kunnen monitoren.
Nu wil ik binnenkort een EV gaan rijden en kwam uit op de Zappi laadpaal met Load Balancing.
Daarvoor levert Zappi ook 3 CT spoelen mee die ik dan vast wil aansluiten met een UTP kabel.
Mijn vraag is :
Als ik de CT spoelen van Zappi dichtbij of zelfs naast de CT spoelen van Enphase plaats, beinvloeden deze elkaar dan dmv magnetisch veld zodat ik misschien hele vreemde waardes krijg en dus een onbetrouwbare load balancing ?

Bedankt voor het meedenken !
Ik heb de Zappi(6 CT’s) en Enphase Metered(ook met 6 CT’s) om zowel de op opbrengst als afname te kunnen meten. Misschien een beetje dubbelop, maar wel leuk om te kunnen vergelijken >:) Wel heb ik toen de Enphase kreeg mijn meterkast uit moeten breiden met een extra kast want met name die van Enphase zijn nogal groot.

Mijn Zappi is destijds eerst geplaatst en de CT klemmen voor de net afname hebben ze onder de hoofdschakelaar bij de draden naar de netbeheerder geïnstalleerd dat past net. Ik heb zelf de CT klemmen van Enphase voor verbruik tussen de hoofdschakelaar en de 40A rem automaat geplaatst.

Verder zie ik niet dat ze elkaar negatief beïnvloeden, dus daar zal ik je niet zo druk over maken. Als je voor je Zappi ook de opbrengst van de panelen apart wil meten moet je trouwens 6 CT’s installeren met een Harvi erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:39
Ben mijzelf even door alle pagina's aan het worstelen sinds ik weet dat er eerdaags pv-panelen op het dak komen te liggen. ;-)
Nu ben ik niet helemaal een leek op het gebied van elektra.
Maar pv-systemen is voor mij een totaal onbekend terrein.
En ik wil wat realiseren zonder afhankelijk te zijn van cloud oplossingen.
Met in het achterhoofd dat salderen word afgebouwd en eventuele kans op teruglever boetes in de toekomst.
En dat er in de toekomst ook nog een thuisbatterij bij geplaatst gaat worden.

Binnenkort komen hier in Oost/West opstelling 20x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB zonnepanelen
Dit te samen met 20x Enphase IQ8+ micro omvormers op dak te liggen verdeeld over 3 fases.
Ik wil dat de panelen op de voor en achterzijde elk apart op een werkschakelaar worden aangesloten.
Na elke werkschakelaar wil een "Heatit Slim Relais 25A Z-Relay Z-Wave Plus" aansluiten.

En hiermee in de volgende scenario's via Domotiz de pv in/uitschakelen.
- PV secties schakelen voor alleen eigengebruik, dus niet thuis pv UIT indien nodig
- PV secties schakelen op basis van verbruik als wij wel thuis zijn
- Ingeval van nood, brandalarm die afgaat de pv uitschakelen

Met bovenstaande is natuurlijk niet mogelijk op de Watt nauwkeurig het opwekken te reguleren.
Maar de vraag is (kan er niks over vinden) of de micro omvormers het leuk gaan vinden om meedere keren p/d geschakeld worden?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Siewert schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:22:
Ben mijzelf even door alle pagina's aan het worstelen sinds ik weet dat er eerdaags pv-panelen op het dak komen te liggen. ;-)
Nu ben ik niet helemaal een leek op het gebied van elektra.
Maar pv-systemen is voor mij een totaal onbekend terrein.
En ik wil wat realiseren zonder afhankelijk te zijn van cloud oplossingen.
Met in het achterhoofd dat salderen word afgebouwd en eventuele kans op teruglever boetes in de toekomst.
En dat er in de toekomst ook nog een thuisbatterij bij geplaatst gaat worden.

Binnenkort komen hier in Oost/West opstelling 20x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB zonnepanelen
Dit te samen met 20x Enphase IQ8+ micro omvormers op dak te liggen verdeeld over 3 fases.
Ik wil dat de panelen op de voor en achterzijde elk apart op een werkschakelaar worden aangesloten.
Na elke werkschakelaar wil een "Heatit Slim Relais 25A Z-Relay Z-Wave Plus" aansluiten.

En hiermee in de volgende scenario's via Domotiz de pv in/uitschakelen.
- PV secties schakelen voor alleen eigengebruik, dus niet thuis pv UIT indien nodig
- PV secties schakelen op basis van verbruik als wij wel thuis zijn
- Ingeval van nood, brandalarm die afgaat de pv uitschakelen

Met bovenstaande is natuurlijk niet mogelijk op de Watt nauwkeurig het opwekken te reguleren.
Maar de vraag is (kan er niks over vinden) of de micro omvormers het leuk gaan vinden om meedere keren p/d geschakeld worden?
Of die micro omvormers er tegen kunnen, weet ik niet. Mijn gevoel zegt dat al dat geschakel vragen is om storingen.
Alternatief: geef de gateway een zero-export profiel mee, dan doet ie al ongeveer wat je wil en zijn die werkschakelaars ook overbodig, tenzij je zelf nog in-control wil blijven via Domoticz. Met zero-export stuurtde gateway de micro,s aan zodat er niet of nauwelijks wordt teruggeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 21-01-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnsj
jeroen3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Klopt. Het paneel kan in ideale condities meer leveren dan de omvormer kan omzetten. De sheet kan deze al iets terugbrengen met de instralingshoek. Maar houdt geen rekening met de temperatuur of viezigheid en schaduw. (pvgis wat pvcalc gebruikt wel. dat is gebaseerd op echte data).

De meeste pv systemen richt je in op een dc/ac ration van 1.2. Dat betekent dat je 1.2 keer meer Wp vermogen legt dan Omvormervermogen. Dit omdat de STC nummer van panelen toch aardig fout zijn in Nederland. let op, deze DC/AC ratio is een economisch vuistregel. Het levert je namelijk niet noemenswaardig meer kWh op om echt alle energie uit het paneel te knijpen. Meestal kost dat vooral extra geld zonder dat je het terug verdient.

Enphase zelf stelt voor om tussen de 1.3 en 1.5 dc/ac ratio te gaan zitten voor de beste kWh/Euro.
Gaan we even terug naar jouw sheet, dan zie ik dat de iq8+ hier goed scoort met 1.32 dc/ac.
Maar, als je absoluut het meeste uit de panelen wilt knijpen, dan moet je voor de iq8hc gaan, dat lever je het eerste jaar 20 kWh extra op!
Ok, dat is een helder verhaal. Dus als ik het even samenvat:
  • Impp*Vmpp is maximum vermogen wat een paneel kan leveren (clipping icm omvormer laat ik hier even buiten beschouwing);
  • STC een gestandaardiseerde conditie die in Nederland niet realistisch is;
  • en dan zijn er verschillende tooltjes zoals de excel sheet die wat meer realisme proberen te modelleren.
Je eerdere bijdrage
jeroen3 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Maar dit paneel gaat ver boven de Pac,max van de iq8+, ook als hij clipt op 12A. (32*12 = 384W)
leek te suggereren dat dit een punt was om niet voor de IQ8+ te gaan, daarom vroeg ik er op door.

Als laatste: Hoe kom je zo snel aan die 20kWh/jaar verschil tussen IQ8+ en IQ8HC? Ik snap idee van die DC/AC leidraad, maar vind het zelf toch fijn als ik het verschil tussen een aantal omvormers wat concreter (in euro's ;)) kan kwantificeren.
Pagina: 1 ... 102 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica