Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Mijn situatie:
Tweekapper met genoeg ruimte op de hellende daken. Eén kant ligt op het westen (voorkant), andere kant op het oosten (achterkant). Vrijwel iedereen hier in de straat legt een deel aan de voorkant en een deel aan de achterkant. Tegen de avond zal het stroomverbruik waarschijnlijk toenemen waardoor het logisch zou zijn iets meer panelen op het westen te leggen i.p.v. het oosten.
Meterkast is nog niet zo lang geleden vernieuwd t.b.v. de nieuwe keuken. Hoofdaansluiting is echter 1-fase 35A.
Huidig jaarlijks verbruik is 3300 kWh maar in de (nabije) toekomst verwacht ik wel één a twee splitairco's te installeren en over een aantal jaar zal er een elektrische auto moeten komen (zakelijk).
Ik heb twee bedrijven gesproken die met Enphase werken. Zij raden dit uiteraard aan maar ik zie ook wel wat in het systeem. Zeker ook richting de toekomst en de levensduur.
Mijn vragen:
- 10 panelen zou genoeg zijn voor mijn huidige stroomverbruik. Zou het verstandig zijn, ook met het oog op mijn toekomstige hogere verbruik maar ook toekomstige wet- en regelgeving (niet meer teveel terugleveren?), het verstandig zijn meer panelen te laten installeren? Dan denk ik aan 14 - 16 panelen. Voordeel van nu extra panelen laten installeren is dat het met name de materiaalkosten zijn die er dan bovenop komen. Het aansluiten is niet veel extra werk is mij verteld. Indien ik later wil uitbreiden zal ik waarschijnlijk de volle mep moeten betalen en zullen de panelen afwijkend zijn.
- Ik heb, ik meen bij Enphase zelf, gelezen dat er maximaal 11 IQ8Mc omvormers op een 1-fase aansluiting kunnen worden aangesloten. Klopt dit? Het lijkt mij dat veel mensen meer panelen hebben, maar wellicht dan dus geen Enphase of geen 1-fase aansluiting?
- Is het de moeite om via Enexis van 1-fase naar 3-fase te gaan? Het gaat me geld kosten, maar wellicht meer toekomst bestendig? Maakt dit het installeren makkelijker/moeilijker/maakt niet uit/duurder voor wat betreft het Enphase systeem?
- Als het jullie eigen situatie zou betreffen of je zou een goede vriend (of Tweaker
) moeten adviseren wat te doen in deze situatie: wat zouden jullie dan doen?
- Klopt het dat je middels een IQ gateway metered de teruglevering van stroom kan beperken? Mocht het zo zijn dat ik 'teveel' opwek/teruglever zou het natuurlijk mooi zijn als ik dit (softwarematig?) kan beperken of uitschakelen. Ik meen te lezen dat dit zou moeten kunnen met de Metered versie?
[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 20-12-2023 07:37 ]
My 2 cents:
1. Wordt vaak gezegd hier / op Tweakers: dak volgooien. Nog steeds. De salderingsregeling is er nog steeds niet vanaf. Zou evt per 1-1-2025 moeten beginnen, maar het is nog niet door de 1e Kamer ivm val kabinet en er gaan geluiden dat die datum niet haalbaar is en eerder 1-1-2026 of nog later wordt.
Nu in 1x volgooien is altijd goedkoper dan later bijleggen. Al ligt het eraan wat je evt zelf wil doen. Als DHZ zoals ik maak het natuurlijk niet zoveel uit als je later bij gaat leggen.
2. Ja, ca 11 tot 13 op basis van IQ8MC voor 1 fase 35A. Met 3x 25A tot 33 stuks
3. Tja, met 3 fase kan je er veel meer opleggen. Denk aan je toekomst. Warmtepomp? Elektrische auto? Dan volstaan die 11 panelen niet meer. Installatie op 3 fase is iets duurder dan op 1 fase. Kabels, Q-relais en Gateway zijn duurder. Al moet je afwegen of je alles wilt monitoren. Als je de Metered Gateway neemt moet je ook de CT spoelen nemen, dan kan je opbrengst en verbruik in de Enphase app monitoren. Maar je kan dat ook anders afvangen met bijv P1 / kWh meter, en dan volstaat de standaard Gateway ook. Maar kan je het verbruik van je huis niet terugzien in de Enphase app (wel de opbrengst).
4. Naar 3 fase gaan en volgooien
5. Er is een 'zero-export netprofiel' beschikbaar, is in dit topic wel eens door iemand getest, lijkt redelijk te werken. Heb wel het gevoel dat het nog in de kinderschoenen staat. Nadeel is dat dit dus (als installateur zijnde) in moet stellen / laden in de micro's. En dan geldt dat profiel. Wil je wel weer terugleveren, moet je weer het andere profiel inladen. Dus het is enigszins bewerkelijk. Er wordt wat geëxperimenteerd met Home Assistant, om dat makkelijker te kunnen instellen, maar moet volgens mij verder ontwikkeld worden. Wellicht zal het in de toekomst makkelijker gaan.
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Maar dan ben je nog steeds op enkel fase bezig en dat is niet bepaald future proof!
Zoals hierboven ook al aangegeven blijft de 100% saldering nog minimaal tot 1 Jan 2026 omdat de overheid minstens 9 maanden nodig heeft na het vallen van een besluit om het in te regelenremzor schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:30:
• 10 panelen zou genoeg zijn voor mijn huidige stroomverbruik. Zou het verstandig zijn, ook met het oog op mijn toekomstige hogere verbruik maar ook toekomstige wet- en regelgeving (niet meer teveel terugleveren?), het verstandig zijn meer panelen te laten installeren? Dan denk ik aan 14 - 16 panelen. Voordeel van nu extra panelen laten installeren is dat het met name de materiaalkosten zijn die er dan bovenop komen. Het aansluiten is niet veel extra werk is mij verteld. Indien ik later wil uitbreiden zal ik waarschijnlijk de volle mep moeten betalen en zullen de panelen afwijkend zijn.
Ik redeneer zo: hoe meer jaren 100% salderen hoe meer je van het ingelegde geld versneld kunt terug krijgen.
Als je nu natuurlijk op een dynamisch contract zit gaat deze vlieger niet op natuurlijk. Ikzelf heb nu 24 panelen op Zuid en Oost, dit is net genoeg voor mijn huidige gebruik met warmte pomp en airco. Ik zou er nog 10 op het noorden kunnen leggen (Voorkant huis) maar daaar is het renedement maar 60% dus da nwordt de terug verdien tijd ook weer een stuk langer. Dus mijn advies volgooien en maximaal salderen zolang het kan.
Deze dagen wekken ze meer op dan die op zuid liggen.
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Enphase gaat terugschalen naar 7.25 miljoen omvormers per kwartaal.
Terugschalen...
Ik heb moeite met het interpreteren van de Enphase paneel check sheet. Kies je de laatste groene cel bij PaC, max en in hoeverre is een ideale DC/AC verhouding (in de opmerking gespecificeerd als tussen de 1.2 en 1.5) een bepalende factor?
Kies je in dit schenario voor 4 verschillende varianten?
/f/image/NqcAFCpmE4D0HYZe8DVdpiui.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SYSx5Rh5uxnXYHLrofOzU4qG.png?f=fotoalbum_large)
Oost-West op een dakkapel
/f/image/nv2OcFGTHVenWp1Yqf4NXskY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tCoeCPFbbyYulj4ElofgRcTf.png?f=fotoalbum_large)
Zuid en oost orientatie
EDIT: sorry te snel, alleen bij de laatste is de onderste geel. Maar is niet ' kritiek', het is alleen niet optimaal. IQ8MC lijkt me prima.
[ Voor 36% gewijzigd door Pazo op 20-12-2023 11:55 ]
Voor mijn eigen begrip: de DC/AC verhoudingen voor de 4 oriëntaties zijn dan: 1.09, 1.13, 1.22 en 0.99. Alleen het derde paneel zit dan in de 'ideale zone' van 1.2 tot 1.5. Dat is het paneel met een zuid oriëntatie. Waarom voor die oriëntatie dan niet bijvoorbeeld de IQ8AC met een DC/AC van 1.10 en een Pac,Max van 366W? Is het onverstandig om een mix van omvormers te gebruiken of is het gewoon niet gebruikelijk?
Wat maakt de IQ8MC niet optimaal voor het laatste paneel? Ik lees dat het niet "economisch" is, maar begrijp niet goed wat daar mee bedoeld wordt.
Dank voor je uitgebreide en nuttige reactie! Volgens mij zou het in mijn geval moeten lukken om dan 13 panelen van 425wp met 13x IQ8Mc aan te sluiten; de schatting is dat ze namelijk ongeveer 76% rendement halen = 4200 kWh per jaar. Of denk ik dan verkeerd? Weet niet zeker waar de 11 tot 13 op is gebaseerd (wanneer 11, wanneer 13?).Pazo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:18:
@remzor WelkomAltijd leuk, zonnepanelen, en verslavend als je ze eenmaal hebt
My 2 cents:
1. Wordt vaak gezegd hier / op Tweakers: dak volgooien. Nog steeds. De salderingsregeling is er nog steeds niet vanaf. Zou evt per 1-1-2025 moeten beginnen, maar het is nog niet door de 1e Kamer ivm val kabinet en er gaan geluiden dat die datum niet haalbaar is en eerder 1-1-2026 of nog later wordt.
Nu in 1x volgooien is altijd goedkoper dan later bijleggen. Al ligt het eraan wat je evt zelf wil doen. Als DHZ zoals ik maak het natuurlijk niet zoveel uit als je later bij gaat leggen.
2. Ja, ca 11 tot 13 op basis van IQ8MC voor 1 fase 35A. Met 3x 25A tot 33 stuks
3. Tja, met 3 fase kan je er veel meer opleggen. Denk aan je toekomst. Warmtepomp? Elektrische auto? Dan volstaan die 11 panelen niet meer. Installatie op 3 fase is iets duurder dan op 1 fase. Kabels, Q-relais en Gateway zijn duurder. Al moet je afwegen of je alles wilt monitoren. Als je de Metered Gateway neemt moet je ook de CT spoelen nemen, dan kan je opbrengst en verbruik in de Enphase app monitoren. Maar je kan dat ook anders afvangen met bijv P1 / kWh meter, en dan volstaat de standaard Gateway ook. Maar kan je het verbruik van je huis niet terugzien in de Enphase app (wel de opbrengst).
4. Naar 3 fase gaan en volgooienIk had er eerst 14. Later 9 bijgelegd. Anderhalf maand geleden warmtepomp geïnstalleerd dus nu is waarschijnlijk amper genoeg. Maar dak zit vol. Volgend jaar gaan we uitbouwen, kunnen er zo weer 6 bij
Dan is 3 fase toch wel fijn.
5. Er is een 'zero-export netprofiel' beschikbaar, is in dit topic wel eens door iemand getest, lijkt redelijk te werken. Heb wel het gevoel dat het nog in de kinderschoenen staat. Nadeel is dat dit dus (als installateur zijnde) in moet stellen / laden in de micro's. En dan geldt dat profiel. Wil je wel weer terugleveren, moet je weer het andere profiel inladen. Dus het is enigszins bewerkelijk. Er wordt wat geëxperimenteerd met Home Assistant, om dat makkelijker te kunnen instellen, maar moet volgens mij verder ontwikkeld worden. Wellicht zal het in de toekomst makkelijker gaan.
Het dak volgooien zullen we overigens niet doen. Ik snap de redenatie van jou en @svkaster (ook dank voor het meedenken
De Gateway Metered voegt niet zo heel veel toe behalve dus het volgen van meer gegevens. Het tegengaan van meer terugleveren dan mijn verbruik, of een max instellen aan teruglevering, moet ik een beetje met een korreltje zout nemen lees ik? Geen reden om daarvoor de Metered aan te schaffen? (Al doe ik dat waarschijnlijk wel voor die €200 extra).
Van 1-fase 35A naar 3-fase 3x 25A
Deze vind ik toch lastig. Ik krijg hierbij ook veel weerstand van de vrouw, helpt ook niet bepaald mee
Ik begrijp zeker dat jij, maar ook @Eddie_ (ook dank voor het meedenken!) zeggen dat 3x 25A altijd beter is dan 1x 35A. Zeker ook richting de toekomst. Echter kan die aanpassing later ook altijd nog gemaakt worden, toch? Of is dat met de installatie van, laten we zeggen, 12 panelen i.c.m. Enphase lastig? Ik las in een ander topic ook dat je er bij het installeren van de zonnepanelen eventueel al wel rekening mee kan houden, zodat het een simpel klusje is mocht het nodig zijn in de komende jaren?
Zelf heb ik met Enexis gebeld. Er kan momenteel een langere doorlooptijd zitten op dergelijke aanpassingen en het kan zijn dat het net overbelast is. Ze willen dus in de aanvraag ook weten waarom ik de aanpassing wil en wat mijn plannen allemaal zijn. De aanpassing door Enexis kost uiteraard geld. Dan heb ik ook nog een elektricien nodig om de groepenkast verder aan te passen. Mijn groepen dienen dan natuurlijk evenredig verdeeld te worden over de 3 fasen. Mijn grootste zorg zit hem echter in de Bora Pure kookplaat die vorig jaar is geïnstalleerd in de nieuwe keuken. Deze zit nu middels een kookgroep aangesloten, maar dit zou dan helemaal omgegooid moeten worden. En voor zover ik begrijp moet ook de aansluiting van de Perilex op de Bora zelf dan anders? Dat zal een lastige klus worden, je kunt daar niet zomaar bij onder het kookeiland. Dan zullen er kasten moeten worden verwijderd denk ik...
Al met al zien we daar toch wel tegen op en neigen we naar 12-13 zonnepanelen (ruim voldoende voor ons verbruik nu en wat extra voor evt. een airco die we gebruiken voor het koelen in de zomermaanden bijvoorbeeld).
Zijn er nog zaken waar we rekening mee moeten houden indien we de 1-fase 35A houden zoals die is? Qua overbelasting? Eventuele voorbereiding voor 3-fase? Is dat moeilijk/gemakkelijk later?
En vooral: zijn er nadelen voor nu m.b.t. de werking/het rendement als we 12 panelen aansluiten op 1-fase 35A?
Nogmaals dank voor het meedenken!
Je kunt prima binnen de IQ8 serie combineren met verschillende types (wel binnen de 8 blijven, 7 en 8 samen kan niet samen!) Je kunt dus ook kiezen om voor een bepaald dakvlak de IQ8AC te kiezen ipv IQ8MC. Met niet economisch / niet optimaal wordt bedoeld dat het paneel niet zijn efficiëntie / maximale opbrengst kan halen dan de specificaties omschrijven. Maar het zal wel gewoon werken, al zal je iets opbrengst mislopen. Maar dat zal waarschijnlijk niet heel veel zijn, en in Nederland haal je met de zonkracht nooit het volle pond (volgens mij zeggen ze max 80-85% van wat volgens de specificaties van het paneel mogelijk is). Weeg het ook even op tegen de extra meerkosten van de IQ8AC tov de IQ8MC.(Zie ook Faq vraag 1, en dan de update mbt IQ8 serie en de casestudie.)timk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:22:
Thanks Pazo!![]()
Voor mijn eigen begrip: de DC/AC verhoudingen voor de 4 oriëntaties zijn dan: 1.09, 1.13, 1.22 en 0.99. Alleen het derde paneel zit dan in de 'ideale zone' van 1.2 tot 1.5. Dat is het paneel met een zuid oriëntatie. Waarom voor die oriëntatie dan niet bijvoorbeeld de IQ8AC met een DC/AC van 1.10 en een Pac,Max van 366W? Is het onverstandig om een mix van omvormers te gebruiken of is het gewoon niet gebruikelijk?
Wat maakt de IQ8MC niet optimaal voor het laatste paneel? Ik lees dat het niet "economisch" is, maar begrijp niet goed wat daar mee bedoeld wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 20-12-2023 21:55 ]
Zo uit mijn hoofd; volgens mij zegt Enphase bij de datasheet van de IQ8MC 11 stuks, maar bij de Q-relay wordt 13 stuks genoemd. 11 is sowieso goed, 13 zal waarschijnlijk ook wel kunnen, want het gaat om de piekbelasting. Komt alles op 1 dakvlak te liggen of op 2? Want op 2 zullen ze nooit alle 11 of 13 tegelijk pieken.remzor schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:28:
[...]
Dank voor je uitgebreide en nuttige reactie! Volgens mij zou het in mijn geval moeten lukken om dan 13 panelen van 425wp met 13x IQ8Mc aan te sluiten; de schatting is dat ze namelijk ongeveer 76% rendement halen = 4200 kWh per jaar. Of denk ik dan verkeerd? Weet niet zeker waar de 11 tot 13 op is gebaseerd (wanneer 11, wanneer 13?).
Dat moet je inderdaad zelf even afwegen. Als je zelf alles mooi overzichtelijk wilt zien in de Enphase omgeving, zowel verbruik als opbrengt, moet je wel de metered hebben en de CT spoelen (laten) installeren. Als je nog aan de gang gaat met bijvoorbeeld Home Assistant dan komt dat ook gelijk allemaal mooi binnen vanuit de Gateway. Maar zoals gezegd kan je het ook op nadere manier oplossen, door bijvoorbeeld je slimme meter uit te lezen, of een kWh meter in de groepenkast te installeren en die uit te lezen.De Gateway Metered voegt niet zo heel veel toe behalve dus het volgen van meer gegevens. Het tegengaan van meer terugleveren dan mijn verbruik, of een max instellen aan teruglevering, moet ik een beetje met een korreltje zout nemen lees ik? Geen reden om daarvoor de Metered aan te schaffen? (Al doe ik dat waarschijnlijk wel voor die €200 extra).
Mbt 3 fase of uitbreiden: dat is inderdaad (ook) aan jou.
Het Enphase systeem zelf is makkelijk uit te breiden. Als je nu alles aansluit op 1 fase, en je zou later de meterkast ombouwen naar 3 fasen, dan kan je gewoon de extra panelen op de andere fasen aansluiten.
Nadeel is wel dat je dan een 1 fase Q-relais in de meterkast hebt hangen. Dan zou je die moeten vervangen door een 3-fase relais (of een extra 1-fase relais bijplaatsen).
Alle panelen op 1 of 2 fasen is niet ideaal. De netbeheerder wil ze liever gebalanceerd aangesloten.Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:50:
[...]
Mbt 3 fase of uitbreiden: dat is inderdaad (ook) aan jou.
Het Enphase systeem zelf is makkelijk uit te breiden. Als je nu alles aansluit op 1 fase, en je zou later de meterkast ombouwen naar 3 fasen, dan kan je gewoon de extra panelen op de andere fasen aansluiten.
Nadeel is wel dat je dan een 1 fase Q-relais in de meterkast hebt hangen. Dan zou je die moeten vervangen door een 3-fase relais (of een extra 1-fase relais bijplaatsen).
Zelfs als je het op 2 fasen aansluit moet je alsnog een 3 fase q relais hebben. In de q relais zit een fasebrug die de powerline communicatie tussen de panelen en de IQ gateway die op 1 fase zit mogelijk maakt. Of je moet een extra fasebrug plaatsen, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.
Kleine zonnepaneleninstallateur
Ja klopt, maar hij geeft aan 1 fase (1x35A) te hebben.cryforhelp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:01:
[...]
Alle panelen op 1 of 2 fasen is niet ideaal. De netbeheerder wil ze liever gebalanceerd aangesloten.
Mocht de meterkast in de toekomst naar 3 fasen gaan, dan ligt er dus een 1 fase Q-cable richting de meterkast van de bestaande set. De nieuwe / extra set panelen zal je dan over de andere 2 fasen moeten verdelen.
De panelen zouden netjes verdeeld worden, 6 oost en 6 west. Liever heb ik nog een paneel extra maar dat ziet er denk ik niet uit, één kant krijgt er dan 7 en die passen net niet alle 7 naast elkaar onder de nok bovenop het dak. Maar die piekbelasting zal ik nooit halen, sowieso haal ik nooit de 425wp per paneel gezien de ligging oost/west.Pazo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:50:
[...]
Zo uit mijn hoofd; volgens mij zegt Enphase bij de datasheet van de IQ8MC 11 stuks, maar bij de Q-relay wordt 13 stuks genoemd. 11 is sowieso goed, 13 zal waarschijnlijk ook wel kunnen, want het gaat om de piekbelasting. Komt alles op 1 dakvlak te liggen of op 2? Want op 2 zullen ze nooit alle 11 of 13 tegelijk pieken.
Lijkt me wel fijn om dat in die ene app te kunnen monitoren ja. Die CT spoelen kan de installateur die ik heb gesproken gewoon mee installerenDat moet je inderdaad zelf even afwegen. Als je zelf alles mooi overzichtelijk wilt zien in de Enphase omgeving, zowel verbruik als opbrengt, moet je wel de metered hebben en de CT spoelen (laten) installeren. Als je nog aan de gang gaat met bijvoorbeeld Home Assistant dan komt dat ook gelijk allemaal mooi binnen vanuit de Gateway. Maar zoals gezegd kan je het ook op nadere manier oplossen, door bijvoorbeeld je slimme meter uit te lezen, of een kWh meter in de groepenkast te installeren en die uit te lezen.
Ik dacht dat de bekabeling van de micro omvormers zelf dan wellicht moest worden aangepast richting de meterkast omdat je zoals @cryforhelp de al bestaande panelen opnieuw moet verdelen over de 3 fasen. Ook omdat het dan gaat om 3x25 A i.p.v. een fase met 35A. Het gaat me niet zozeer (per se) om uitbreiding van de zonnepanelen maar 3-fase i.v.m. zwaarder stroomverbruik (airco's/EV) bijvoorbeeld.Mbt 3 fase of uitbreiden: dat is inderdaad (ook) aan jou.
Als daar nu bij de installatie op een simpele en goedkope manier rekening mee gehouden kan worden voor het geval ik zou uitbreiden, zou dat mooi meegenomen zijn
Jij wellicht een idee/oplossing voor bovenstaande 'probleem' van mij?cryforhelp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:01:
[...]
Alle panelen op 1 of 2 fasen is niet ideaal. De netbeheerder wil ze liever gebalanceerd aangesloten.
Zelfs als je het op 2 fasen aansluit moet je alsnog een 3 fase q relais hebben. In de q relais zit een fasebrug die de powerline communicatie tussen de panelen en de IQ gateway die op 1 fase zit mogelijk maakt. Of je moet een extra fasebrug plaatsen, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.
Overigens kan je op een 1x35 A fase +- 8000 Watt tegelijkertijd gebruiken voordat er problemen ontstaan. Voor 3x25A is dat meer dan het dubbele. Aan die 8000 Watt tegelijkertijd kom ik niet zomaar, is nog nooit mis gegaan iig (dat zou dan wasmachine + droger + combi-oven + Bora + Quooker piek moeten zijn ofzo). Spelen zonnepanelen in dit verhaal een rol? Zij verbruiken (vrijwel) niets maar leveren juist stroom terug. Heeft dit verder dus invloed op het geheel? (Dus bijvoorbeeld problemen bij tegelijkertijd heel veel terugleveren en heel veel verbruiken - ik noem maar wat)?
Mijn meterkast is goedgekeurd voor 40A. En dat is ook zo voor de aardlekschakelaars.
Als ik 35A van het net binnenkrijg + 16A tot 20A van de zonnepanelen, lukt het me om zonder een automaat te trippen een van die aardlekschakelaars te verbranden, omdat die per stuk 4 automaten van 16A beveiligen. Bijvoorbeeld met die piek waar jij het over had.
Even kort, want hier off-topic.remzor schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:28:
Mijn grootste zorg zit hem echter in de Bora Pure kookplaat die vorig jaar is geïnstalleerd in de nieuwe keuken.
De Bora omzetten naar 3-fase is eenvoudig, de 5 draden liggen er al. Wel dient de perilex officieel vervangen te worden door de 3-fase variant.
Geen idee hoe dat bij jou gedaan is, maar kastjes afbreken lijkt me kras….
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik heb - zoals gewoonlijk bij mij - ergens vooraf niet goed over nagedacht.
Ik heb 20 panelen gekocht met een Enphase systeem, waarbij de volgende onderdelen zitten:
- 20x IQ8x micro-omvormer
- 20x Q-25-17-3P, AC cable for Micro Inverter, 3-phase
- ENV-S-EM-230 IQ GATEWAY
- Q-RELAY-3P-INT GRID DISCONNECTOR
Nu is het zo dat ik reeds een 1 fase zonnepaneelsysteem heb (stringomvormer)
Ik heb uiterekend dat als ik dit combineer met de 3 fase met Enphase, dat ik op 6700Wp uitkom op 1 fase.
Dit is te hoog, en daar moet ik dus wat mee.
Had ik hier eerder aan gedacht, dan had ik gezorgd voor 1-fase kabels, en 2 1-fase relais. Dan had ik ze gewoon op fase 2 en 3 aangesloten, en had ik geen probleem gehad.
Helaas heb ik al het spul al in huis.
Nu bedacht ik me de volgende oplossing. Als ik nu de 3 fase kabel in 2-en knip (eentje voor Oost, en eentje voor West), en dan fase 3 verdeel over fase 1 en 2, waardoor ik slechts fase 1 en 2 van de 3fase q-relais gebruik? De 3e fase blijft dan floating.
Tekeningetje van wat ik bedoel:
:strip_exif()/f/image/uolUUo6ytNpuKrAxJSd3EqXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dit? Of zijn er alternatieve oplossingen?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Andere oplossing zou zijn om een 1 fase iQ kabel te kopen.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Thanks. Ja, dat laatste kan ook maar die kabels zijn zeer duur, dus als ik het red met de 3f kabel, dan ga ik dat zeker doen.BigEagle schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:01:
Dat kan je zo aansluiten. De 3 fase iQ kabel wisselt elke fase af in de kabel: 1, 2, 3, 1, 2, 3, enz.
Maar als ik het goed begrijp is het dus geen enkel probleem om 1 fase van het Q-relay "floating" te laten?
@verkeerslicht
Kan geen kwaad. Je kan de 3 fase Q-relay voor 1, 2 en 3 fases gebruiken. Alleen de netbeheerder willen, terecht in mijn ogen, wel graag een zo mooi mogelijke verdeling over de 3 fases.verkeerslicht schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:33:
[...]
Thanks. Ja, dat laatste kan ook maar die kabels zijn zeer duur, dus als ik het red met de 3f kabel, dan ga ik dat zeker doen.
Maar als ik het goed begrijp is het dus geen enkel probleem om 1 fase van het Q-relay "floating" te laten?
Let wel op: je kan bij de Q-relay niet een willekeurige fase uitzetten. Het is fase 1, fase 1 en 2 of fase 1, 2 en 3. Dus dat wordt bij jou fase 1 en 2 voor de enphase en fase 3 voor je string omvormer. Die moet je dan mogelijk van fase veranderen.
Just to be sure: de string omvormer dus niet aansluiten op de Q-relay...

[ Voor 4% gewijzigd door BigEagle op 21-12-2023 11:04 ]
Deze snap ik niet helemaal. Waarschijnlijk zit ik er daar nog niet diep genoeg voor insir_knudde schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:56:
@remzor Ja, die panelen spreken zeker een rol.
Mijn meterkast is goedgekeurd voor 40A. En dat is ook zo voor de aardlekschakelaars.
Als ik 35A van het net binnenkrijg + 16A tot 20A van de zonnepanelen, lukt het me om zonder een automaat te trippen een van die aardlekschakelaars te verbranden, omdat die per stuk 4 automaten van 16A beveiligen. Bijvoorbeeld met die piek waar jij het over had.
P.s. De reden dat ik het hier plaats is omdat ik jullie over het algemeen meer zie als expert en onafhankelijk dan een (voor mij onbekende) installateur van zonnepanelen.
Ja, dat kan. Alleen je hebt de nul leiding er nog niet bij getekend.verkeerslicht schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:51:
Mijn eerst post in dit topic, en meteen een vraag.
Kan dit? Of zijn er alternatieve oplossingen?
En deze heb je wel nodig om het te laten werken.
Mooi!BigEagle schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:01:
[...]
Kan geen kwaad. Je kan de 3 fase Q-relay voor 1, 2 en 3 fases gebruiken. Alleen de netbeheerder willen, terecht in mijn ogen, wel graag een zo mooi mogelijke verdeling over de 3 fases.
Let wel op: je kan bij de Q-relay niet een willekeurige fase uitzetten. Het is fase 1, fase 1 en 2 of fase 1, 2 en 3. Dus dat wordt bij jou fase 1 en 2 voor de enphase en fase 3 voor je string omvormer. Die moet je dan mogelijk van fase veranderen.
De verdeling in deze situatie blijft behoorlijk acceptabel:
fase 3 = 4200W, en fase 1/2 straks 3600W.
En dank voor de tip aangaande welke fase, want m'n string-omvormer zit nu nog op fase 1, en die moet ik dus op fase 3 gaan aansluiten.
Uiteraard ga ik niet de stringomvormer op de Q-relay aansluiten
Ah scherpasjemenou74 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:13:
[...]
Ja, dat kan. Alleen je hebt de nul leiding er nog niet bij getekend.
En deze heb je wel nodig om het te laten werken.
Bedankt voor de bevestiging
Het gaat om 14 panelen, uit een offerte
Omvormer is IQ8MC-72-m int
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1VIEdmClVGhkIlNk3VxG2pd.jpg?f=user_large)
Ik heb nu een fase1 aansluiting. Nu las ik dat je boven 5750 WP over moet naar fase3 (gaslicht.com), klopt dit ?
Ze bieden ook aan om 3 fase, tot 10 groepen kast te vervangen voor 1000 euro ( verstandig lijkt me richting de toekomst, en met plaatsing met paneel , btw vrij)
Je moet kijken naar je omvormer en niet zo zeer naar het aantal WP van de panelen. De IQ8MC heeft een continue vermogen van 325W. 325W x 14 = 4550W. 4550W / 230V = 19,78A.baasandre schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:25:
Ik ben me ook aan het oriënteren. Het gaat solaredge of enphase worden.
Het gaat om 14 panelen, uit een offerte
Omvormer is IQ8MC-72-m int
[Afbeelding]
Ik heb nu een fase1 aansluiting. Nu las ik dat je boven 5750 WP over moet naar fase3 (gaslicht.com), klopt dit ?
Ze bieden ook aan om 3 fase, tot 10 groepen kast te vervangen voor 1000 euro ( verstandig lijkt me richting de toekomst, en met plaatsing met paneel , btw vrij)
Liggen alle panelen op 1 dakzijde?
Je mag maar 11x IQ8MC op 1 fase aansluiten trouwens. Raar advies van ze als ik eerlijk ben.
[ Voor 4% gewijzigd door BigEagle op 21-12-2023 14:24 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wGmwiKM9lFgPDNdlOZZsHXto.jpg?f=user_large)
thx voor de uitleg, weer wat geleerd vandaag :-)
Het beste is op uit te gaan van het piekvermogen van de omvormer in dit geval IQ8MC 330VA.
14x 330 = 4620VA. 4620VA/230=20.08 A. Dat is nagenoeg 1 tiende te veel voor een 1x 20A groep. Gezien de ligging van de panelen zou een 20A groep, kunnen.
Het maximale wat je op een 25A groep zou kunnen aansluiten met de IQ8MC is 17 micro omvormers wat met 1x35A nog altijd kan en ook mag.
Het ligt aan je eigen wensen wat je zelf wilt in je huis.
Met 1fase heb je op een gegeven moment de max. van 20A voor het Q-relais. Ga je daar overheen dien je er 2 te nemen of een 3 fase Qrelais welke 25A kan hebben.
't is een lessenaarsdak of niet?
Nog 1 ding. Er is een periode geweest in NL dat een hoofdschakelaar niet verplicht was. Heb je een dergelijke groepenkast in de installatie hoef je deze niet te vervangen. Of er een hoofdschakelaar aan toe te voegen. Daar is geen verplichting toe omdat dat nu de norm is. Het mag natuurlijk wel.
[ Voor 46% gewijzigd door asjemenou74 op 21-12-2023 15:39 ]
Bij 25A T zekering als hoofd smeltveiligheid mag een 20A B automaat.
Bij een 25A C hoofdautomaat mag geen 20A smeltveiligheid. Dan wordt het 16A automaat met B of C karakteristiek of een smeltveiligheid 16A T de smeltpatroon met de grijze stip.
[ Voor 83% gewijzigd door asjemenou74 op 21-12-2023 15:52 ]
Ik heb nu een offerte liggen met:
18x Jinko 435WP EUR 1.530
18x IQ8+ EUR 1.998
Truck kabel ENP Q25 17 3P EUR 594
Montagemateriaal vd Valk EUR 1.170
Installatie panelen EUR 990
Elektrische installatie DC EUR 275
Envoy S IQ Gateway EUR 231
Q Relais 3 fase EUR 127
Totaal EUR 6.915
Dit gaat dan om het volgende legplan inclusief 4 panelen op de garage (plat dak) vanwege het feit dat deze zuidelijk georiënteerd is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/t3UdKhNTCvtp6MlmZhmn1pz8.png?f=user_large)
Ik ben vrij nieuw in het Enphase systeem maar wat vinden jullie van bovenstaande? Qua prijs en qua ligging panelen.
12 panelen oost, 12 panelen west in 2x 6 cluster (naast dakkapel)
Dakhelling 50graden. Naar mijn mening is de berekende opbrengst wat aan de positieve kant… 8.317 kWh
24 Jinko JKM-430N-54HL4R-B
24 Enphase IQ8PLUS-72-M-INT
1 ac + dc + bevestigingsmateriaal etc
1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase
24 Bevestigingsmateriaal schuin dak
1 Montagekosten
Totaal excl. BTW: € 9.560,00
BTW 0%: € 0,00
Totaal incl. BTW: € 9.560,00
Een andere aanbieder raad mij enphase af vanwege het klassieke argument van aftopping. Die adviseert mij een string 12 en string 12(optimizers) met 410Wp panelen. Bovendien is die nog 1000eur duurder.
Ben benieuwd naar jullie beeld hierbij. Ik heb een eigen topic over alle duurzaamheids maatregelen bij het huis, maar gezien de specialistische kennis van enphase hier, deze specifieke offerte even zo hier. Volgens mij mis ik nog de CT spoelen en zou ik ze kunnen vragen de IQ8MC te leveren (indien ze dat doen, zal prijs ook wel omhoog gaan), en ik wil eigenlijk ook de gehele groepenkast laten vervangen (nu 1 groepenkast uit 1991 met een kleine uitbreiding, met wat schade en oude schakelaars, en op termijn te weinig ruimte ivm warmtepomp). Wel 3 fase.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 21-12-2023 16:57 ]
Nou ik vandaag toch aan het schrijven ben. Ik vind het legplan niet super in de situatie.ColeJ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:43:
Ik ben vrij nieuw in het Enphase systeem maar wat vinden jullie van bovenstaande? Qua prijs en qua ligging panelen.
Waarom de panelen niet over de hele lengte van het dak portrait leggen in 1 rij?
Dat ziet er toch veel strakker uit.
Staan dakramen niet ingetekend?
Op een garage kun je normaal gesproken 7 of 8 panelen in portrait kwijt. Daarmee als eerste beginnen.
Een andere insteek is:
Met oost west verdien je 's morgens ongeveer 3 kwartier en 's avonds ongeveer 3 kwartier dat je langer energie opwekt. In jaar opbrengst scheelt het slechts 4% dat het minder is.
Dat heb ik ooit eens van SAM geleerd. Waarvan er weer een nieuwe versie uit is.
Over de prijs lijkt mij oké.
[ Voor 56% gewijzigd door asjemenou74 op 21-12-2023 17:08 ]
Met 35A uit het net + 20A uit de zonnepanelen heb je een budget van 55A.
Je kan dan met 4 groepen van 16A makkelijk de aardlekschakelaar overbelasten als die is ontworpen voor In=40A, zonder dat er enig beveiliging in grijpt.
Zelf heb ik waar dat kon 2 groepen per aardlekschakelaar gebruikt en anders en aardlekautomaat.
En @verkeerslichtBigEagle schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:01:
Dat kan je zo aansluiten. De 3 fase iQ kabel wisselt elke fase af in de kabel: 1, 2, 3, 1, 2, 3, enz.
Bij 3-fase zit elke fase 120° t.o.v. elkaar verdraai en loopt er door de Nul geen stroom.
Nu ga je in elke Q kabel 1 fase niet gebruiken en 1 fase zelfs dubbel belasten. Volgens mij krijg je dan een veel grotere stroom door de N dan gewenst of waar de Q kabel voor bedoeld is, ook in de kabels vanaf je junctionbox naar de meterkast.
Wellicht beter deze vraag in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 te plaatsen?
Of toch maar 1-fase Q kabel gebruiken en de 3-fase Q kabel verkopen.
Maar ook naar de meterkast kan je dan eigenlijk geen 3-fase gebruiken.
En ja, gebruik je de 3-fase kabel op een dak met meerdere oriëntaties dan krijg je ook verschillen tussen de fases, maar niet zo extreem zoals jij het wilt gaan gebruiken.
zie latere post Rouske in "Het grote Enphase topic"
[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 21-12-2023 22:52 ]
Ik laat me graag corrigeren als het anders is, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt.Rouske schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:32:
[...]
En @verkeerslicht
Bij 3-fase zit elke fase 120° t.o.v. elkaar verdraai en loopt er door de Nul geen stroom.
Nu ga je in elke Q kabel 1 fase niet gebruiken en 1 fase zelfs dubbel belasten. Volgens mij krijg je dan een veel grotere stroom door de N dan gewenst of waar de Q kabel voor bedoeld is, ook in de kabels vanaf je junctionbox naar de meterkast.
Wellicht beter deze vraag in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 te plaatsen?
Of toch maar 1-fase Q kabel gebruiken en de 3-fase Q kabel verkopen.
Maar ook naar de meterkast kan je dan eigenlijk geen 3-fase gebruiken.
En ja, gebruik je de 3-fase kabel op een dak met meerdere oriëntaties dan krijg je ook verschillen tussen de fases, maar niet zo extreem zoals jij het wilt gaan gebruiken.
De micro-omvormers maken de juiste fase op uit het net. En dat is logisch ook, het is de enige referentie.
Er is dus geen sprake van dat het de fases zou verstoren.
Per omvormer (type IQ8-HC) is de maximale stroom 1,67A. Dus op een fase van 25A is dat 25/1,67=15 omvormers per fase van (14,97 afgerond naar boven). Ik zit straks aan 10 panelen per fase dus dat past makkelijk. Op drie fasen passen dus officieel 45 omvormers van dit type. Klopt niet, zie toevoeging onderaan.
Voor de kabel mag het ook niet uitmaken, want het zit nog steeds verdeeld over 3 aders.
Slechts van de junction box naar de meterkast toe wordt de stroom ietsje hoger, maar dat zou niet anders zijn bij 2 x enkel-fase, en hier is de YmVK kabel op te dimensioneren (tevens afhankelijk van de af te leggen afstand)
Toevoeging:
Het wordt nog iets complexer. Wat ik hierboven heb gezegd (15 omvormers per fase) klopt niet met de voorschriften van Enphase. Zij rekenen met 16A volgens de IEC 60364 standaard:
/f/image/0iv5UEE508cIDg4kcIKkkyNG.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan er dus officiëel 9 kwijt per fase, dus geen 10, laat staan 15.
Nu komt eigenlijk het interessante. Doordat ik de Q-cable op 3 "fasen" gebruik (tot aan de junction box) zit ik met 20 omvormers nog steeds aan maximaal 7 omvormers per ader. Dit is dus binnen de spec. Zou ik echter 2 enkel-fase Q-cables gebruiken dan ga ik juist iets doen wat door Enphase niet wordt voorgeschreven. Technisch gezien klopt dit ook, want de stroom verdeeld over 3 aders is kleiner dan dezelfde stroom verdeeld over 2 aders.
[ Voor 33% gewijzigd door verkeerslicht op 21-12-2023 21:23 . Reden: zie toevoeging ]
yes it is intended to be fixed in the coming Gateway software 8.2.xxx update.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
En wat zou er 'gefixed' moeten zijn dan?Microkid schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:34:
Ter info: er zit blijkbaar een nieuwe Gateway firmware aan te komen. Gebaseerd op een reactie van een moderator op het Enphase forum.
[...]
Een bug waardoor de Gateway de lifetime value reset naar 0, zodra de 1.2MWh bereikt is. Op de website klopt de lifetime value nog wel, maar op de gateway gaat hij dan naar 0. Er waren meer gebruikers die hier last van hadden. De bug is erkent door Enphase en wordt dus opgelost.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
ik heb het ook niet over het verstoren van de fases, enkelt over de stroom door de Nul ader.verkeerslicht schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:15:
[...]
Ik laat me graag corrigeren als het anders is, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt.
De micro-omvormers maken de juiste fase op uit het net. En dat is logisch ook, het is de enige referentie.
Er is dus geen sprake van dat het de fases zou verstoren.
Per omvormer (type IQ8-HC) is de maximale stroom 1,67A. Dus op een fase van 25A is dat 25/1,67=15 omvormers per fase van (14,97 afgerond naar boven). Ik zit straks aan 10 panelen per fase dus dat past makkelijk. Op drie fasen passen dus officieel 45 omvormers van dit type. Klopt niet, zie toevoeging onderaan.
Voor de kabel mag het ook niet uitmaken, want het zit nog steeds verdeeld over 3 aders.
Slechts van de junction box naar de meterkast toe wordt de stroom ietsje hoger, maar dat zou niet anders zijn bij 2 x enkel-fase, en hier is de YmVK kabel op te dimensioneren (tevens afhankelijk van de af te leggen afstand)
Toevoeging:
Het wordt nog iets complexer. Wat ik hierboven heb gezegd (15 omvormers per fase) klopt niet met de voorschriften van Enphase. Zij rekenen met 16A volgens de IEC 60364 standaard:
[Afbeelding]
Ik kan er dus officiëel 9 kwijt per fase, dus geen 10, laat staan 15.
Nu komt eigenlijk het interessante. Doordat ik de Q-cable op 3 "fasen" gebruik (tot aan de junction box) zit ik met 20 omvormers nog steeds aan maximaal 7 omvormers per ader. Dit is dus binnen de spec. Zou ik echter 2 enkel-fase Q-cables gebruiken dan ga ik juist iets doen wat door Enphase niet wordt voorgeschreven. Technisch gezien klopt dit ook, want de stroom verdeeld over 3 aders is kleiner dan dezelfde stroom verdeeld over 2 aders.
Bij 1-fase is de max stroom door de L en N hetzelfde bijv. 16A
Bij 3-fase is de stroom door de 3xL en 1xN niet hetzelfde bijv. 16A door alle 3 de L's geeft 0A door de N vanwege de 120 graden draaiing (ze heffen elkaar op).
Maar ik had het inderdaad niet juist
Ga je op de 3e fase een verbruiker aansluiten dan kan de stroom door de N wel hoger worden dan die van een L.
Maar dat speelt bij jouw niet, ik zeg aansluiten maar
Interpretatiefoutje van mijn kant, ik snap wat je bedoelt nu. Maar mooi dat 't niet uitmaakt.Rouske schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:49:
[...]
ik heb het ook niet over het verstoren van de fases, enkelt over de stroom door de Nul ader.
Bij 1-fase is de max stroom door de L en N hetzelfde bijv. 16A
Bij 3-fase is de stroom door de 3xL en 1xN niet hetzelfde bijv. 16A door alle 3 de L's geeft 0A door de N vanwege de 120 graden draaiing (ze heffen elkaar op).
Maar ik had het inderdaad niet juistdat de stroom door de N groter wordt indien je maar 2x L voorziet van 16A en de 3e leeg laat, de max stroom door de N blijft wat er max op een fase komt.
Ga je op de 3e fase een verbruiker aansluiten dan kan de stroom door de N wel hoger worden dan die van een L.
Maar dat speelt bij jouw niet, ik zeg aansluiten maar
Je hebt gelijk over het legplan. Echter, wij willen graag de mogelijkheid behouden om eventueel een dakkapel te plaatsen in de toekomst. Daardoor zijn wij wat beperkter in de ruimte op het dak. Volgens mijn installateur kunnen er maximaal 4 a 5 panelen op het garagedak omdat er ruimte tussen de panelen moet zitten. De garage heeft een lengte van 6 meter en een breedte van 2,5m.asjemenou74 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:54:
[...]
Nou ik vandaag toch aan het schrijven ben. Ik vind het legplan niet super in de situatie.
Waarom de panelen niet over de hele lengte van het dak portrait leggen in 1 rij?
Dat ziet er toch veel strakker uit.
Staan dakramen niet ingetekend?
Op een garage kun je normaal gesproken 7 of 8 panelen in portrait kwijt. Daarmee als eerste beginnen.
Een andere insteek is:
Met oost west verdien je 's morgens ongeveer 3 kwartier en 's avonds ongeveer 3 kwartier dat je langer energie opwekt. In jaar opbrengst scheelt het slechts 4% dat het minder is.
Dat heb ik ooit eens van SAM geleerd. Waarvan er weer een nieuwe versie uit is.
Over de prijs lijkt mij oké.
Ik ga nog eens kijken naar SAM - dank voor de tip.
Gisteren heeft men de CT spoelen correct aangesloten.cable-one schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:24:
Dank voor de reacties.
Ik heb nog een vraag over de installatie.
Mijn vermoeden is dat de CT's verkeerd zijn aangesloten.
Als ik naar de energie kijk zie ik dat ik geëxporteerd heb.
Dit is niet het geval. Er is alleen geïmporteerd van het net.
Voor de duidelijkheid zie screenshot
[Afbeelding]
Is dit is was makkelijk op te lossen is?
Hiervoor heb ik de installateur terug laten komen.
Ook is na ca 6 uur de foutmelding in de app verdwenen.
Ik laat de installateur de meetwaarden nog terugzetten naar 0 ivm onjuiste gegevens
Gisteren, na 4 maanden, wederom een (ander) paneel uitgevallen. Vandaag, een dag later, functioneert alles weer. Dat interpreteer ik niet als herhalende uitval?Panzer_V schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Dat had ik verleden week ook een keer. Als het paneel de volgende dag gewoon weer produceert moet je je er niet druk over maken.
Pas bij herhalende uitval is het zaak om iets te onderzoeken.
Neen, ik zou me er niet druk over maken.wsmaal schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:36:
[...]
Gisteren, na 4 maanden, wederom een (ander) paneel uitgevallen. Vandaag, een dag later, functioneert alles weer. Dat interpreteer ik niet als herhalende uitval?
Je kunt eventueel een notitie maken met de datum en het paneel voor toekomstige raadpleging. Maar dat is aan jou
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Wanneer bij een gunstige ligging/geen schaduw, je opbrengst vaker hoog zou kunnen zijn (enkele aftop uurtjes per dag), zou je kunnen overwegen om de panelen aan de westkant uit te voeren met andere omvormers zoals de MC, AC of HC variant. Zelf zou ik aan de westkant toch wel minimaal de MC doen.Get!em schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:53:
Ik heb eigenlijk dezelfde type vraag, maar dan voor mijn situatie
12 panelen oost, 12 panelen west in 2x 6 cluster (naast dakkapel)
Dakhelling 50graden. Naar mijn mening is de berekende opbrengst wat aan de positieve kant… 8.317 kWh
24 Jinko JKM-430N-54HL4R-B
24 Enphase IQ8PLUS-72-M-INT
1 ac + dc + bevestigingsmateriaal etc
1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase
24 Bevestigingsmateriaal schuin dak
1 Montagekosten
Totaal excl. BTW: € 9.560,00
BTW 0%: € 0,00
Totaal incl. BTW: € 9.560,00
Een andere aanbieder raad mij enphase af vanwege het klassieke argument van aftopping. Die adviseert mij een string 12 en string 12(optimizers) met 410Wp panelen. Bovendien is die nog 1000eur duurder.
Ben benieuwd naar jullie beeld hierbij. Ik heb een eigen topic over alle duurzaamheids maatregelen bij het huis, maar gezien de specialistische kennis van enphase hier, deze specifieke offerte even zo hier. Volgens mij mis ik nog de CT spoelen en zou ik ze kunnen vragen de IQ8MC te leveren (indien ze dat doen, zal prijs ook wel omhoog gaan), en ik wil eigenlijk ook de gehele groepenkast laten vervangen (nu 1 groepenkast uit 1991 met een kleine uitbreiding, met wat schade en oude schakelaars, en op termijn te weinig ruimte ivm warmtepomp). Wel 3 fase.
Uiteraard wel controleren of deze types matchen met je panelen.
Of dit financieel rendabel is, is twijfelachtig. Misschien voor je gemoedsrust, dat je zo weinig mogelijk misloopt...
6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)
Juist op west liggen ze in 2 clusters van 6, elk naast een dakkapel.MisterGV schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:43:
[...]
Wanneer bij een gunstige ligging/geen schaduw, je opbrengst vaker hoog zou kunnen zijn (enkele aftop uurtjes per dag), zou je kunnen overwegen om de panelen aan de westkant uit te voeren met andere omvormers zoals de MC, AC of HC variant. Zelf zou ik aan de westkant toch wel minimaal de MC doen.
Uiteraard wel controleren of deze types matchen met je panelen.
Of dit financieel rendabel is, is twijfelachtig. Misschien voor je gemoedsrust, dat je zo weinig mogelijk misloopt...
Bij zon vanuit zuid, zullen de panelen van cluster noord achter de dakkapel kortdurend schaduw hebben. Bij lagere zonstand vanuit west zijn de onderste panelen van elk cluster op west door dak van buren beschaduwd.
Maar zeer dank voor je antwoord.👍
Ik denk dat in een modern huis je niet zonder 3fasen kunt. Bij 3f kun je tenminste bijna alles tegelijk aanzetten. Bij ons gebeurt het vaak dat de vrouw aan wassen, drogen en strijken is en ik ben dan aan het koken met 7000w en tegelijk is de warmtepomp nog aan het verwarmen .remzor schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:28:
[...]
Van 1-fase 35A naar 3-fase 3x 25A
Deze vind ik toch lastig. Ik krijg hierbij ook veel weerstand van de vrouw, helpt ook niet bepaald meeDit heeft ook te maken met de vele verbouwingen en klussen die we (ook onlangs nog) inmiddels allemaal al achter de rug hebben; we zijn er eigenlijk ook wel een beetje klaar mee.
Ik begrijp zeker dat jij, maar ook @Eddie_ (ook dank voor het meedenken!) zeggen dat 3x 25A altijd beter is dan 1x 35A. Zeker ook richting de toekomst. Echter kan die aanpassing later ook altijd nog gemaakt worden, toch? Of is dat met de installatie van, laten we zeggen, 12 panelen i.c.m. Enphase lastig? Ik las in een ander topic ook dat je er bij het installeren van de zonnepanelen eventueel al wel rekening mee kan houden, zodat het een simpel klusje is mocht het nodig zijn in de komende jaren?
Zelf heb ik met Enexis gebeld. Er kan momenteel een langere doorlooptijd zitten op dergelijke aanpassingen en het kan zijn dat het net overbelast is. Ze willen dus in de aanvraag ook weten waarom ik de aanpassing wil en wat mijn plannen allemaal zijn. De aanpassing door Enexis kost uiteraard geld. Dan heb ik ook nog een elektricien nodig om de groepenkast verder aan te passen. Mijn groepen dienen dan natuurlijk evenredig verdeeld te worden over de 3 fasen. Mijn grootste zorg zit hem echter in de Bora Pure kookplaat die vorig jaar is geïnstalleerd in de nieuwe keuken. Deze zit nu middels een kookgroep aangesloten, maar dit zou dan helemaal omgegooid moeten worden. En voor zover ik begrijp moet ook de aansluiting van de Perilex op de Bora zelf dan anders? Dat zal een lastige klus worden, je kunt daar niet zomaar bij onder het kookeiland. Dan zullen er kasten moeten worden verwijderd denk ik...
Al met al zien we daar toch wel tegen op en neigen we naar 12-13 zonnepanelen (ruim voldoende voor ons verbruik nu en wat extra voor evt. een airco die we gebruiken voor het koelen in de zomermaanden bijvoorbeeld).
Zijn er nog zaken waar we rekening mee moeten houden indien we de 1-fase 35A houden zoals die is? Qua overbelasting? Eventuele voorbereiding voor 3-fase? Is dat moeilijk/gemakkelijk later?
En vooral: zijn er nadelen voor nu m.b.t. de werking/het rendement als we 12 panelen aansluiten op 1-fase 35A?
Nogmaals dank voor het meedenken!

Stefan
Let wel als je een metered hebt kun je NIET op 2 fasen terugleveren bij een 3cryforhelp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:01:
[...]
fase Q relais. Dit kon tot Juni 2023 wel maar door een software update op de iQ7+ werkt dit niet meer tenzij je de CT spoelen uitzet. Ik heb nieuwe kabels moeten trekken om toch mijn panelen in 3 strings te verdelen. Nu werkt alles weer naar behoren
Stefan
Let wel bij 3 fase en metered Moet je de PV op 3 fasen aanbieden! Op 2 fasen gaat het dan niet werken! Spreek uit eigen ervaring.BigEagle schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:01:
[...]
Kan geen kwaad. Je kan de 3 fase Q-relay voor 1, 2 en 3 fases gebruiken. Alleen de netbeheerder willen, terecht in mijn ogen, wel graag een zo mooi mogelijke verdeling over de 3 fases.
Dank voor je reactie. 3-fase is zeker toekomstbestendiger en moderner. Maar lang niet voor iedereen/elk huishouden een must. Wellicht voor ons wel in de toekomst, maar dan laat ik het dan aanleggen. Wat extra kosten tegen die tijd, maar het zij zosvkaster schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat in een modern huis je niet zonder 3fasen kunt. Bij 3f kun je tenminste bijna alles tegelijk aanzetten. Bij ons gebeurt het vaak dat de vrouw aan wassen, drogen en strijken is en ik ben dan aan het koken met 7000w en tegelijk is de warmtepomp nog aan het verwarmen .succes met je besluitvorming
![]()
Stefan
Overigens: warmtepompdroger, wasmachine en vaatwassen stonden zojuist tegelijkertijd aan (niet in 'opwarmmodus', maar alle draaiende). Daarnaast nog wat lampen, router, nas, koelkasten, het gebruikelijke.
De slimme meter kwam uit op 0.9 - 1.0 kWh. Met 1 fase 35A kun je max zo'n 8 kWh gebruiken. Daar kan ik iig nooit aan voorlopig (heb ook geen warmtepomp/EV/airco/elektrische kachel). Mijn ouders en opa's en oma's in NL komen er al helemaal niet aan
Huh, dit is voor het eerst dat ik dit hoor/lees. Waarom zou dat niet werken? Ik heb zelfs een 2e metered waarbij ik helemaal geen pv aan heb hangen, die meet simpelweg stromen van mn boiler en warmtepomp. Om dat het kan.svkaster schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:58:
[...]
Let wel bij 3 fase en metered Moet je de PV op 3 fasen aanbieden! Op 2 fasen gaat het dan niet werken! Spreek uit eigen ervaring.
Ik heb andere ervaringen daarmee, maar goed.svkaster schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:58:
[...]
Let wel bij 3 fase en metered Moet je de PV op 3 fasen aanbieden! Op 2 fasen gaat het dan niet werken! Spreek uit eigen ervaring.
Het gaat hier om de Q-relay. De envoy Kan hij sowieso op drie fase aansluiten en de Q-relay ook. Alleen op de Q-relay moeten de eerste 2 fase aangezet worden, de derde uit voor de string omvormer.
Tot Juni had ik mijn Q relais ingesteld op PV over F1 en F2. De Derde fase werd niet gebruikt. Dit werkte perfect. Dus ik had 5 CT’s in gebruik 3 voor verbruik 2 voor PV.Eddie_ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:48:
Mee eens met @WillemP22 wat maakt het nou uit of je over twee of drie fasen terug levert? CT's meten gewoon de stroom die door de kabels loopt.
Echter door een software update van Enphase stopte de opwek omdat de software op de derde fase wel verbruik meten maar geen PV opwek. Met als gevolg dat het Q relais afschakelde
Geloof me ik heb dagelijks met Enphase gebeld en verschillende settings uitgeprobeerd en het enige wat werkte was de CT’s uitzetten. Er zou een software update komen binnen 3 weken want er waren veel klachten. Echter na 2 maanden nog steeds geen update. Ik heb toen zelf maar de 2 PV opgesplitst in 3 fasen en alles werkt weer.
Dus ja het heeft gewerkt voor juni 2023 en werkt nu niet meer
Stefan
Ja, ik geloof je wel hoor. Maar de situatie is uniek. Normaliter moet dat werken! Alleen bij jouw niet door …iets.svkaster schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:15:
[...]
Tot Juni had ik mijn Q relais ingesteld op PV over F1 en F2. De Derde fase werd niet gebruikt. Dit werkte perfect. Dus ik had 5 CT’s in gebruik 3 voor verbruik 2 voor PV.
Echter door een software update van Enphase stopte de opwek omdat de software op de derde fase wel verbruik meten maar geen PV opwek. Met als gevolg dat het Q relais afschakelde![]()
Geloof me ik heb dagelijks met Enphase gebeld en verschillende settings uitgeprobeerd en het enige wat werkte was de CT’s uitzetten. Er zou een software update komen binnen 3 weken want er waren veel klachten. Echter na 2 maanden nog steeds geen update. Ik heb toen zelf maar de 2 PV opgesplitst in 3 fasen en alles werkt weer.
Dus ja het heeft gewerkt voor juni 2023 en werkt nu niet meer
Stefan
Ik neem aan dat de ct’s juist zijn aangesloten, dat de gateway niet defect is, want dat is toch wel de zwakste schakel van Enphase. Q-relais nietdefect….heb ik nog nooitmeegemaakt, maar kan natuurlijk ook nog.
En dan is het ook wel bijzonder dat je er met Enphase niet uitkomt.
Wie ziet wat over het hoofd?
Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is geweest.
Het is duidelijk een software bug geïntroduceerd door de versie van 7 Juli 2023 die naar alle gateway is gestuurd. Na die update stond kennelijk de telefoon roodgloeiend. Met name in Frankrijk waar deze combinatie aldus Enphase vaak voor komt. Zoals gezegd zeker 50 keer aan de lijn gehangen en ik moet zeggen de Nederlandse helpdesk is supper, de Indiërs die je aan de lijn krijgt werken alleen een flowcharts afWillemP22 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:17:
[...]
Ja, ik geloof je wel hoor. Maar de situatie is uniek. Normaliter moet dat werken! Alleen bij jouw niet door …iets.
Ik neem aan dat de ct’s juist zijn aangesloten, dat de gateway niet defect is, want dat is toch wel de zwakste schakel van Enphase. Q-relais nietdefect….heb ik nog nooitmeegemaakt, maar kan natuurlijk ook nog.
En dan is het ook wel bijzonder dat je er met Enphase niet uitkomt.
Wie ziet wat over het hoofd?
Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is geweest.

Verschillende zaken geprobeerd (ook andere profielen) maar toen na 5 dagen zonder productie besloten was om dan alle CT’s uit te schakelen omdat de software verwacht dat er een productie is op L3 schakelde de Q relays niet meer direct uit. Daarna wekelijks met hun aan de lijn gehangen om te vragen wanneer de verwachte software update kwam en na 2 maanden dan toch maar zelf de load verdeeld over 3 fasen. Hier heeft de Enphase helpdesk welgoed geholpen omdat de panelen die eerst op L2 terugleverde op L3 moesten worden geconfigureerd. Nu iig weer blij dat alles weer werkt.
Laat ik het zo zeggen, mocht iemand zo’n zelfde config hebben en het niet aan de praat krijgen dan kan mijn oplossing misschien helpen
Stefan
Ik heb thuis een variabel contract vd ANWB, ik wek ongeveer 1000KwH meer op dan ik verbruik.
Nu weet ik dat er bij SolarEdge een update is geweest en je dus kunt instellen dat als de uurprijzen vd stroom negatief worden dat de panelen dan automatisch afgeschakeld worden.
Dit is natuurlijk goed voor de piekmomenten tegen te gaan, en je gaat anders betalen boven een bepaalde negatieve energieprijs.
Weet iemand of Enphase hier ook mee bezig is?
Is dit eigenlijk wel nodig?
Officieel misschien wel maar snap het nut ervan niet echt aangezien je gewoon de PV-groep zelf kunt uitschakelen wanneer je wilt werken aan je zonnepanelen.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard)
Volgens mij is het idee dat de brandweer bij een brand de werkschakelaar (dicht bij de PV installatie) zou kunnen uitschakelen en daarvoor niet naar je meterkast hoeft?[
Officieel misschien wel maar snap het nut ervan niet echt aangezien je gewoon de PV-groep zelf kunt uitschakelen wanneer je wilt werken aan je zonnepanelen.
@Herbiek616 brandweer zal bij calamiteiten de hele woning stroomloos willen maken, niet alleen de PV installatie.
@svkaster Mooi dat jij goeie ervaringen hebt met de Nederlandse helpdesk. Voor de eenvoudige dingen klopt dit wel, zodra het complex wordt heb ik toch liever iemand uit India die mij helpt dan een Nederlander. Ik heb nu al een paar keer een bijzondere kwestie gehad die de Nederlanders niet opgelost kregen maar de helpdesk in India wel! Maar jij hebt wel een bijzondere situatie die ik momenteel niet na kan bootsen. Ik vind het wel heel raar dat het systeem consumptie op drie fasen ziet en dan ook productie op drie fasen wil zien.
Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)wouters84 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
Ik heb 8 panelen met de Enphase IQ7+ omvormers.
Ik heb thuis een variabel contract vd ANWB, ik wek ongeveer 1000KwH meer op dan ik verbruik.
Nu weet ik dat er bij SolarEdge een update is geweest en je dus kunt instellen dat als de uurprijzen vd stroom negatief worden dat de panelen dan automatisch afgeschakeld worden.
Dit is natuurlijk goed voor de piekmomenten tegen te gaan, en je gaat anders betalen boven een bepaalde negatieve energieprijs.
Weet iemand of Enphase hier ook mee bezig is?
Dan kun je in de settings kiezen voor een dynamisch prijscontract.Indien je alleen pv hebt, dan blokt ie de negatieve prijzen zodat er niet teruggeleverd wordt. Vergis je niet: het gebeurt echtmaar heel zelden dat de prijs inclusief alle opslagen en belastingen negatief is.
Indien je pv en een IQ battery hebt, gaat ie laden en ontladen op basis van de uurprijzen.Ik draai nu mee in de betatest van Enphase om dit mede te beoordelen. Het is nog te vroeg voor conclusies maar ziet er goed uit.
Daarnaast kun je nog verder uitbreiden met bepaalde merken warmtepompen en laadpalen die dan ook slim in te zetten zijn.
Nee, dat is niet nodig. Je geeft zelf inderdaad ook al het antwoord. 😁Wil.B schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:49:
Hoi, ik heb een werkschakelaar tussen mijn Enphase Micro-omvormers en het Q-relais geinstalleerd.
Ik heb altijd gedacht dat het voor onderhoud aan je omvormer is….dat weet je zeker dat er geen spanning op staat.Herbiek616 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:52:
[...]
Volgens mij is het idee dat de brandweer bij een brand de werkschakelaar (dicht bij de PV installatie) zou kunnen uitschakelen en daarvoor niet naar je meterkast hoeft?
De brandweer komt zelden via het dak binnen, …dat is zwarte piet…maarjuist vaak via de voordeur, daarom moet ook de meterkast nabij de voordeur zitten, zodat ze daar snel zaken kunnen afsluiten/uitzetten.
Zelf was ik ook van plan om een Enphase 10T te gaan plaatsen. Maar daar zie ik vanaf. Ik ga voor een Sessy (misschien twee). Stuk goedkoper en communicatie verloopt gewoon via wifi/bedraad netwerk. Owja en ook nog eens een Nederlands product.
Volgens mij gaat het idd pas echt geld kosten als het meer dan 15 cent negatief gaat, en dat is niet zo vaak.
WillemP22 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:04:
[...]
Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)
Dan kun je in de settings kiezen voor een dynamisch prijscontract.Indien je alleen pv hebt, dan blokt ie de negatieve prijzen zodat er niet teruggeleverd wordt. Vergis je niet: het gebeurt echtmaar heel zelden dat de prijs inclusief alle opslagen en belastingen negatief is.
Indien je pv en een IQ battery hebt, gaat ie laden en ontladen op basis van de uurprijzen.Ik draai nu mee in de betatest van Enphase om dit mede te beoordelen. Het is nog te vroeg voor conclusies maar ziet er goed uit.
Daarnaast kun je nog verder uitbreiden met bepaalde merken warmtepompen en laadpalen die dan ook slim in te zetten zijn.
Ik zit naar de schema's van plaatjes uit bovenstaande post te kijken, en vroeg me af waarom in plaatje 2 (de 3-fase variant) er twee 3P Q-relays worden gebruikt. Wanneer is dit gewenst?drboneym schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:50:
Hey jongens en meiskes,
de laatste dagen hoor ik dus veel onduidelijkheid over aansluitschema's van Enphase onderdelen in de meterkast. Ik heb nauw contact met de hoofd field engineer van Enphase voor de Benelux.
Hierbij de meest recente aansluitschema's rechtstreeks van de bron, inclusief metered Envoy en Q Relais. EDIT: dit schema komt uit een presentatie van eind 2020. Ik word altijd op de hoogte gesteld van grote wijzigingen of nieuwe best practices en daar heb ik nog niets van gehoord.
EDIT2: verdere duiding:
- er wordt hier iets toegepast dat noemen we branching: maak één 'string' van micro's niet langer dan 7 stuks. Heb je 12 micro's op één fase, maak dan 2 'stringen' van 6 en laat ze samen in één doos samenkomen. Heb je 8 micro's op één kabel, maak 2x4. Dit komt naar zegge van Enphase de VRise en de communicatie tussen micro en Envoy ten goede. Maar vandaar dat het lasdoor in het midden van de serie is getekend hier.
- er staan aantallen aangegeven bij de serielengtes per afzekeringswaarde. Dit heeft te maken met verzadiging van automaten (tot 12 stuks IQ7+ op 20A automaat, 10 stuks IQ7+ op 16A automaat). Enphase heeft dit in dit schema opgenomen om het advies van de automaatfabrikanten over te nemen. Die zeggen dat wanneer een automaat continu wordt belast dat de afschakelwaarde naar beneden gaat door hitteontwikkeling in die automaat. Continubelasting is normaliter aangeduid als 80% belasting over 8uur (denk aan machines), de onevenredige curve van PV hebben zij ook in continubelasting geschoven, vandaar het advies het uitgaand amperage van de serie micro's een goed stuk onder de zekeringswaarde van de automaat te houden.
In de praktijk zien wij bij ons dat elke KEMA gekeurde 16A automaat gewoon 12 IQ7+ kan dragen, dat is uit m'n hoofd 12 x 1.26A = 15.12A. Als je bij die 16a blijft kun je ook mooi 2.5mm2 blijven gebruiken.
@Pazo Misschien iets voor jou om in de hoofdpost te integreren?
Let op, nieuwe NL norm schrijft nu dus het gebruik van 63A aardlekschakelaar voor ipv de 40A die hier staat genoemd.
Voor één groep, hier éénfase genoemd
[Afbeelding]
Voor twee (of meer) groepen, hier driefase genoemd
[Afbeelding]
Een normale oost/west opstelling van 20 IQ8-HC (twee strings van 10) zou toch op een enkele 3P Q-relay kunnen, was mijn gedachte.
Bij 2 stringen van 10 heb je er inderdaad maar 1 nodig…maar worden de aantallen groter…en dus de ontwerpstromen groter..Dan moet je het op enig moment gaan splitsen over 2 “hoofdbrances”. Zie ook de aantallen boven de plaatjes.verkeerslicht schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:34:
[...]
Ik zit naar de schema's van plaatjes uit bovenstaande post te kijken, en vroeg me af waarom in plaatje 2 (de 3-fase variant) er twee 3P Q-relays worden gebruikt. Wanneer is dit gewenst?
Een normale oost/west opstelling van 20 IQ8-HC (twee strings van 10) zou toch op een enkele 3P Q-relay kunnen, was mijn gedachte.
Dat plaatje met 2x 10 panelen is schematisch bedoeld.
[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 28-12-2023 17:51 ]
Thanks voor de bevestiging. Ik lees in de de papieren instructie die erbij zit inderdaad hetzelfde:WillemP22 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:48:
[...]
Bij 2 stringen van 10 heb je er inderdaad maar 1 nodig…maar worden de aantallen groter…en dus de ontwerpstromen groter..Dan moet je het op enig moment gaan splitsen over 2 “hoofdbrances”. Zie ook de aantallen boven de plaatjes.
Dat plaatje met 2x 10 panelen is schematisch bedoeld.
![]() |
Ik ben druk aan het inlezen, maar heb 2 vragen waarop ik zo snel het antwoord niet kon vinden.
Ferrietringen
Welke afmetingen Ferrietringen adviseert enphase of jullie? Met of zonder coating? Ik zie op de training video van Enphase ene met blauwe coating. Maakt het nog wat uit hoe dik die ringen zijn? Lijkt mij van wel.
Firmware en op afstand bedienen
In eerste instantie dacht ik alles te monitoren via HomeAssistant en geen IQ Gateway te kopen. Welke andere functionaliteit verlies ik allemaal wanneer de IQ Gateway niet wordt geïnstalleerd? Ik krijg sterk het vermoeden dat je dan uberhaupt geen App meer kan hebben van Enphase en updates en uitschakelen van de micro omvormers niet meer mogelijk is?
Alvast dank voor jullie reacites
Je hebt geen app en dus geen inzicht in opbrengst.hjw-001 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:09:
Firmware en op afstand bedienen
In eerste instantie dacht ik alles te monitoren via HomeAssistant en geen IQ Gateway te kopen. Welke andere functionaliteit verlies ik allemaal wanneer de IQ Gateway niet wordt geïnstalleerd? Ik krijg sterk het vermoeden dat je dan uberhaupt geen App meer kan hebben van Enphase en updates en uitschakelen van de micro omvormers niet meer mogelijk is?
Je krijgt geen updates en je kunt de netprofielen niet wijzigen.
Je kunt ze dus ook niet softwarematig aan/uit zetten.
Je krijgt geen 25 jaar garantie.
Je kunt alleen iq7's gebruiken, want iq8's komen standaard zonder netprofiel en leveren geen energie.
Duidelijk. Is voor de garantie ook vereist dat de IQ Gateway is geïnstalleerd door een installateur?jeroen3 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:16:
[...]
Je hebt geen app en dus geen inzicht in opbrengst.
Je krijgt geen updates en je kunt de netprofielen niet wijzigen.
Je kunt ze dus ook niet softwarematig aan/uit zetten.
Je krijgt geen 25 jaar garantie.
Je kunt alleen iq7's gebruiken, want iq8's komen standaard zonder netprofiel en leveren geen energie.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wat ik heb begrepen is dat je na de installatie van het pv systeem je het systeem moet activeren en updaten.Conrado schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:55:
Ik heb IQ8-omvormers op het dak liggen, verder nog niet aangesloten. Het is nieuwbouw en we zijn nu druk bezig met de elektrische installatie. Als ik het goed begrijp kunnen de PV-panelen dus pas activeren als we ook internet hebben?
Daar heb je dus internet voor nodig. Maar de Envoy kan ook verbinden met WiFi dus zou je je mobiele telefoon als hotspot kunnen gebruiken en zo het systeem in gebruik stellen voordat je nieuwbouw helemaal af is.
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.
Wat u moet doen voordat u uw eerste IQ8 Microinverter installeert.
Voor de monitoring en opwek historie zou je natuurlijk wel de IQ-gateway aan internet willen hebben.
Geen idee hoe lang de IQ-gateway een historie onthoudt zonder een internet connectie.
Anders om de x dagen de IQ-gateway enige tijd via een telefoon als hotspot op internet laten.
Dit is correct.mike123 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Wat ik heb begrepen is dat je na de installatie van het pv systeem je het systeem moet activeren en updaten.
Daar heb je dus internet voor nodig. Maar de Envoy kan ook verbinden met WiFi dus zou je je mobiele telefoon als hotspot kunnen gebruiken en zo het systeem in gebruik stellen voordat je nieuwbouw helemaal af is.
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.
Je kunt je telefoon met de installer toolkit verbinden met de envoy wanneer deze in AP-modus staat. Het inladen van de netprofielen wordt dan gedaan via de internet verbinding van je mobiele telefoon. (Er vanuit gaande dat je een mobiele telefoon hebt met data natuurlijk
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard)
nvm, werkt weer
[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 03-01-2024 11:00 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Elke keer na een storm is het altijd spannend als er dan ook een storing isPazo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:01:
@backupdevice Enlighten heeft wel vaker 'pauzes' in hun data(updates), maar het komt er later eigenlijk altijd weer met terugwerkende kracht in te staan.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb een offerte voor 1.07 euro per wattpiek. voor 12 zonnepanelen, IQ8AC's, inclusief installatie.
Ik heb 2 offertes gekregen om mijn huidige panelen te vervangen. Aangezien we 2 elektrische auto's en een warmtepomp hebben kwam ik nog wat te kort
Huidige situatie:
1 omvormer met 6 x 275WP op Omniksol-1.5k-TL omvormer (6 panelen op top dak huis)
1 omvormer met 14 x 300 op Solaredge SE3680H omvormer ( 8 op schuine dak en rest op platte dak carport flatfix)
Nieuwe offerte:
1e voor 19 nieuwe Trina Vertex 420WP Full Black panelen op ons huis. Zie onderstaande. Ons huis ligt op 190 graden. Ze geven zelf aan de IQ8+ te gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WggAu7eGzOLg0xOpOWupr01E.png?f=user_large)
Gezien de onderstaande sheet lijkt dit dus dikke prima?
/f/image/SIsLYT9bB1jRj5kAYokV168z.png?f=fotoalbum_large)
Ik die gasten gebeld (was hier nog niet aan het kijken en lezen geslagen) en gevraagd waarom ze niet voor de de IQ8MC gaan (gezien hoger vermogen en de omvormer keuze andere partij) Ze geven aan dat vanuit Enphase de IQ8+ als voorkeur wordt aangegeven. Toch op mijn aangeven de offerte netjes aangepast en nu staat de IQ8MC erin voor 10,- meer per omvormer.
2e partij:
Die komen met een 11 x een 410 paneel en 8 x een 375 paneel ook van dmegc (heb ik ook beiden in de sheet gezet). Deze partij komen met de DC/AC ratio op:
410 paneel:
IQ8+ -> 1,30
IQ8M -> 1,16
375 paneel
IQ8+ -> 1,13
IQ8M -> 1,01
Toch heeft deze partij de "IQ8M" opgenomen in de offerte..
Goed als ik alles dus goed begrijp dan moet ik me niet blindstaren op de maximale vermogen wat een Enphase omvormer kan afgeven.
Als ik bij die thomasberger alles invul heb ik toch wel een 260 kW meer opbrengst als ik die IQ8MC aanhoud als maximale output omvormer.

Kortom, even voor jullie als geleerden, de eerste offerte en de sheet geven aan dat de IQ8+ met een DC/AC ratio het beste is? Beter dan de IQ8MC met 1,14 als ratio..
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Als ik op die website je data invul, doet een IQ8+ 391kWh/jaar en de IQ8MC 395 kWh/jaar….statistisch.ThaDude schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:04:
Hi, zeer tof dat ook dit topic er is
Ik heb 2 offertes gekregen om mijn huidige panelen te vervangen. Aangezien we 2 elektrische auto's en een warmtepomp hebben kwam ik nog wat te kort![]()
Huidige situatie:
1 omvormer met 6 x 275WP op Omniksol-1.5k-TL omvormer (6 panelen op top dak huis)
1 omvormer met 14 x 300 op Solaredge SE3680H omvormer ( 8 op schuine dak en rest op platte dak carport flatfix)
Nieuwe offerte:
1e voor 19 nieuwe Trina Vertex 420WP Full Black panelen op ons huis. Zie onderstaande. Ons huis ligt op 190 graden. Ze geven zelf aan de IQ8+ te gaan.
[Afbeelding]
Gezien de onderstaande sheet lijkt dit dus dikke prima?
[Afbeelding]
Ik die gasten gebeld (was hier nog niet aan het kijken en lezen geslagen) en gevraagd waarom ze niet voor de de IQ8MC gaan (gezien hoger vermogen en de omvormer keuze andere partij) Ze geven aan dat vanuit Enphase de IQ8+ als voorkeur wordt aangegeven. Toch op mijn aangeven de offerte netjes aangepast en nu staat de IQ8MC erin voor 10,- meer per omvormer.
2e partij:
Die komen met een 11 x een 410 paneel en 8 x een 375 paneel ook van dmegc (heb ik ook beiden in de sheet gezet). Deze partij komen met de DC/AC ratio op:
410 paneel:
IQ8+ -> 1,30
IQ8M -> 1,16
375 paneel
IQ8+ -> 1,13
IQ8M -> 1,01
Toch heeft deze partij de "IQ8M" opgenomen in de offerte..
Goed als ik alles dus goed begrijp dan moet ik me niet blindstaren op de maximale vermogen wat een Enphase omvormer kan afgeven.
Als ik bij die thomasberger alles invul heb ik toch wel een 260 kW meer opbrengst als ik die IQ8MC aanhoud als maximale output omvormer.
Kortom, even voor jullie als geleerden, de eerste offerte en de sheet geven aan dat de IQ8+ met een DC/AC ratio het beste is? Beter dan de IQ8MC met 1,14 als ratio..
Kortom voor 10 euro extra per paneel heb je 4 kWh/ jaar extra. 1% extra.
Aan jouw of het dat waard is.
Je kunt ook panelen met 415 of 420 Wp nemen, dan ben je er ook. ;-)
Ik kom op met de iq8+ (290w) uit op 399 kwh uit per jaar.
Met de iq8mc (325w) uit op 412kwh per jaar.
13 kWh per omvormer x 19 = 247 kWh per jaar verschil.
Goed het gaat mij er om wat het beste functioneert gezien die DC/AC ratio.. levert 1,27 meer op dan 1,14?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Orientatie=azimuth : 190 gradenThaDude schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:33:
@WillemP22 wat vul je precies in![]()
Ik kom op met de iq8+ (290w) uit op 399 kwh uit per jaar.
Met de iq8mc (325w) uit op 412kwh per jaar.
13 kW per omvormer x 19 = 247 kW per jaar verschil.
Goed het gaat mij er om wat het beste functioneert gezien die DC/AC ratio.. levert 1,27 meer op dan 1,14?
Helling: 55 graden
P max IQ8+ 300 VA = 300 W
Wpiek paneel : 420 Wp
IQ8M pmax = 330 W
Eenhedenpolitie… geen kW maar kWh !!
Volgens mij is het derhalve 4 a 5 kWh per paneel per jaar. Ook dan zou ik voor de IQ8M gaan, die paar tientjes ben je volgende week al weervergeten. 😁
[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 04-01-2024 00:10 ]
Denk dat @WillemP22 doelt op "13 kW per omvormer x 19 = 247 kW per jaar verschil.".
Samenvatting
- 12x Canadian Solar HiKu 460WP Perc Black Frame
- 12x IQ8AC
- Inclusief benodigde toebehoren (Gateway S-Standaard) en installatie
- 5665 euro / 5520 Wp = 1.02 euro per Wp
1. hoog dak, 8 panelen oost/west opstelling (voor nu schaduwloos, kan over 4-5 jaar last hebben van boomtoppen)
2. laag dak, schaduwval na de middag door woningen, dus 4 panelen oostopstelling
Overige details
- 1 fase aansluiting
- (Hybride) waterpomp is voor ons onrendabel (weinig gasverbruik)
- EV over circa 5-8 jaar.
Resterende vragen:
Is de combinatie 460Wp paneel met IQ8AC okay gedimensioneerd)?
Is de euro wattpiek prijs okay-is deze dagen voor een Enphase setup?
Volgens onderstaand tabel zou een IQ8AC volstaan
/f/image/lm30oKQUpp5xQz4oQfwMoC2H.webp?f=fotoalbum_large)
De paneelspecificatie zegt dat IQ8HC erbij past:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VsUuItswarRMsj6TUU0BekMy.png?f=user_large)
Dit krijg ik uit de Paneel Check, en ik ben eerlijk gezegd clueless hoe ik dit moet interpreteren....
/f/image/ZXJGdbR1Zprsukz6zmeQN1Bg.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het over en onder-dimensionering in acht neem, dan lijkt de AC een prima keuze i.p.v de HC. Correct?
In welke (toekomstige) scenario's zou ik wel voor de HC moeten gaan? Uitbreidbaarheid met hogere Wp panelen is onwaarschijnlijk door ruimtegebrek.
Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 12% gewijzigd door goodfella op 04-01-2024 15:34 ]
Ik zit in een soortgelijke fase van mijn panelen ontwerp. Heb de rails al op mijn dak liggen, maar dit tabelletje brengt mij erg in verwarring. Vooral het stukje over de ISC boven 14A?goodfella schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:47:
[Afbeelding]
Ik zit naar deze panelen te kijken met een ISC van 14.23A voor de 430Wp variant, maar als ik de datasheet van bijvoorbeeld de IQ8MC erbij pak dan lijkt max ISC op 20A te liggen? Wel wordt er wel 14A bij IAC max genoemd, maar als ik het goed begrijp is dit geen factor voor ISC?
/f/image/VlUWzh9bUPCZstCjjIdZBTFj.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb natuurlijk de data ingevuld in de excel sheet (IAC heet daar IDC?) en dat lijkt voorgaande te onderschrijven. Ook heb ik op de Enphase website de compatability check gedaan en daar komen ook geen problemen naar boven.
/f/image/gQ02EqLGlPy1c51R0eiMQ1tW.png?f=fotoalbum_large)
Als laatste heb ik gemaild met de mannen van Solar Bouwmarkt maar daar kreeg ik daar geen duidelijk antwoord (iets over max DC input, 25 graden met 1000 watt instraling, helaas niet echt waar ik naar vroeg).
Heeft iemand hier meer inzicht in?
De engelse datasheet, die opent via jouw link geeft die notitie niet weer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PiH79rnzb7pijTtSinm6d0vG.png?f=user_large)
Nu is die 20A nog steeds ruim boven wat nu op de markt is, dus je zit nog goed toch?
De maximale ingangsstroom, Idc,max is een begrenzing. Hier begrenst hij zelf op. Dit is voornamelijk een probleem voor de IQ7A waar hij erg laag is. Mijn sheet houdt daar wel rekening mee, de tool van enphase niet.
Ehm oeps ik link per ongeluk naar de US specs (screenshot is wel van de international specs). Hierbij de juiste link .jeroen3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:29:
@pnsj Lijkt erop dat ze de specs veranderen. Wellicht zitten er in 62548-1:2023 wijzigingen die dit voorschrijven. Daar heb ik geen kopie van.
De engelse datasheet, die opent via jouw link geeft die notitie niet weer.
[Afbeelding]
Nu is die 20A nog steeds ruim boven wat nu op de markt is, dus je zit nog goed toch?
De maximale ingangsstroom, Idc,max is een begrenzing. Hier begrenst hij zelf op. Dit is voornamelijk een probleem voor de IQ7A waar hij erg laag is. Mijn sheet houdt daar wel rekening mee, de tool van enphase niet.
Hoe dan ook, of het nu 20A of 25A is, dat advies van Solar Bouwmarkt (niet boven de 14A ISC gaan) klopt dan gewoon niet? (Sorry, moet het even expliciet horen, voor mij is het nieuwe materie
Het verbaast me gewoon want kan dit nergens verifiëren en dit is toch een prima leverancier?
Overigens is het niet te zien welk paneel je van CSISolar kiest behalve dat het een HiKu van 460Wp is en dat zijn er meerdere of in ieder geval de keuze is reuze. Net als bij AEG. https://www.csisolar.com/module/
Daardoor zijn specificaties niet direct langs elkaar te leggen/zetten of te controleren.
Precies.mike123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:28:
[...]
Denk dat @WillemP22 doelt op "13 kW per omvormer x 19 = 247 kW per jaar verschil.".
Canadian Solar HiKu CS6L-460MS Perc Black Frame.
https://cdn.webshopapp.co...iku6-cs6l-ms-v12w12-f.pdf
Van CSISolar site:
https://static.csisolar.c...Ku6_CS6L-MS_v1.3_EN-1.pdf
[ Voor 7% gewijzigd door asjemenou74 op 04-01-2024 23:07 ]
gebruik je wel de juiste celtemperaturen in je tabel ?goodfella schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:47:
Ik wil een knoop doorhakken voor het volgende. (Discussie rondom configuratie en opstelling al gehad in een andere thread. Besloten om voor Enphase te gaan).
SamenvattingLigging
- 12x Canadian Solar HiKu 460WP Perc Black Frame
- 12x IQ8AC
- Inclusief benodigde toebehoren (Gateway S-Standaard) en installatie
- 5665 euro / 5520 Wp = 1.02 euro per Wp
1. hoog dak, 8 panelen oost/west opstelling (voor nu schaduwloos, kan over 4-5 jaar last hebben van boomtoppen)
2. laag dak, schaduwval na de middag door woningen, dus 4 panelen oostopstelling
Overige details
- 1 fase aansluiting
- (Hybride) waterpomp is voor ons onrendabel (weinig gasverbruik)
- EV over circa 5-8 jaar.
Resterende vragen:
Is de combinatie 460Wp paneel met IQ8AC okay gedimensioneerd)?
Is de euro wattpiek prijs okay-is deze dagen voor een Enphase setup?
[Afbeelding]
De paneelspecificatie zegt dat IQ8HC erbij past:
[Afbeelding]
Dit krijg ik uit de Paneel Check, en ik ben eerlijk gezegd clueless hoe ik dit moet interpreteren....
[Afbeelding]
Als ik het over en onder-dimensionering in acht neem, dan lijkt de AC een prima keuze i.p.v de HC. Correct?
In welke (toekomstige) scenario's zou ik wel voor de HC moeten gaan? Uitbreidbaarheid met hogere Wp panelen is onwaarschijnlijk door ruimtegebrek.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica