Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 108 Laatste
Acties:
  • 890.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:06
hoogstwaarschijnlijk overleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:50
Beide knoppen op de Gateway 30 seconden ingedrukt houden?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wow, eind augustus geïnstalleerd….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Nu online
Eddie_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:14:
Beide knoppen op de Gateway 30 seconden ingedrukt houden?
Thx voor de tip. Geprobeerd, doet helaas niks. Leds blijven vrolijk rood doorkniperen.

(Ik heb overigens een Enphase IQ Gateway Standard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan even contact opnemen met de installateur en garantie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
En de installatie die ik in de vorige pagina beschreef is gemeld bij de netbeheerder Enexis. O ja "vergeten" die laatste 6 cijfers van de netmeter. Dat mocht de eigenaar doen bij de jaarafrekening want er was terug geleverd. Met meer dan 200 installaties per jaar dan schiet er dat wel eens bij in door andere veel belangrijkere zaken. De netspanning in het voorjaar L1 236Vac, L2 242Vac en L3 248 V.
https://energieleveren.nl...ganisch&mtm_source=enexis

[ Voor 4% gewijzigd door asjemenou74 op 04-12-2023 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-06 22:44
Een technische vraag, die ik met de zoekfunctie niet zo 123 kan vinden.

Ik heb verschillende Enphase systemen gelegd als DHZ bij familie / kennis en heb toen (2016) nog een installateurs account kunnen bemachtigen, Hiermee kan ik de systemen inzien en beheren, tot zover niets aan de hand.

Nu is bij een andere kennis, die verschillende woningen heeft door meerdere partijen Enpahse systemen gelegd.. Helaas totaal geen uitleg gekregen en geen inzage in zijn eigen systemen op die woningen.
Kreeg ik de vraag, of ik ze niet in 'mijn' account kan onder brengen.

Vraag:
- kan je een bestaand systeem overzetten naar een ander installeurs account en hoe doe je dit..?
- Kan een gebruiker met een DHZ account meerdere systemen inzien op 1 bestaand e-mailadres via de app..?
(dus kennis heeft 4 systemen op verschillende locaties en wil graag de opbrengst individueel kunnen inzien met de app)

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
De eigenaar van het systeem kan toch elk account toevoegen aan zijn systeem om die inzicht te laten krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door rick-1975 op 05-12-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:35
Beste allemaal,

Ik heb 11 panelen met IQ8plus microconverters. 4 december had ik om 02:39 een meldingvdatber geen data gestuurd kon worden.

Vandaag is de status veranderd naar warning.

Er is zon en er wordt energie opgewekt.
Kan alleen niet vinden wat deze melding betekend en of ik iets moet doen?

[ Voor 71% gewijzigd door rem_hopster op 06-12-2023 10:33 . Reden: wijziging van probleem ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@rem_hopster wat voor melding(en) staan er bij: Storingen? Ik verwacht dat daar ook zal staan dat de melding niets schokkends is en vanzelf zal verdwijnen.

@twan123 : Als de eigenaar zelf geen toegang heeft tot de systemen dan moet eerst gekeken worden of er überhaupt wel een account is aangemaakt. Even bellen met Enphase en een serienummer van een IQ Gateway bij de hand houden. Is er geen account dan kan jij die gewoon aanmaken. Is er wel een account dan jouw email toe laten voegen door Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:35
@Eddie_

De melding is inderdaad vanzelf verdwenen.
Dank voor je antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Nu online
Eddie_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:50:
Dan even contact opnemen met de installateur en garantie claimen.
Contact met Enphase gehad, en vandaag nieuwe gateway ontvangen. Alles werkt ook weer. Oude gateway was idd overleden (na amper 4 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 19:31
Sinds vandaag heb ik ook panelen op het dak liggen.

Tijdens de installatie was ik niet aanwezig maar de installateur gaf aan dat hij gereed was.
Ik krijg in de app echter een foutmelding "probleem met meter"

Als ik wat verder zoek, kan ik in de app allen panelen zien. Ook zie ik de micro omvormers.
Beiden zijn groen en geven geen problemen.

Is dit een nachtje slapen? of wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:30
cable-one schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:23:
Sinds vandaag heb ik ook panelen op het dak liggen.

Tijdens de installatie was ik niet aanwezig maar de installateur gaf aan dat hij gereed was.
Ik krijg in de app echter een foutmelding "probleem met meter"

Als ik wat verder zoek, kan ik in de app allen panelen zien. Ook zie ik de micro omvormers.
Beiden zijn groen en geven geen problemen.

Is dit een nachtje slapen? of wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn?
Ja, nachtje slapen. Storingsmeldingen verdwijnen nadat het 24 uur (dach ik) storingsvrij heeft gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Is dus een metered, kan inderdaad puur een melding zijn. Verdwijnt de melding niet dan is er wat verkeerd aangesloten qua CT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 19:31
Dank voor de reacties.

Ik heb nog een vraag over de installatie.
Mijn vermoeden is dat de CT's verkeerd zijn aangesloten.

Als ik naar de energie kijk zie ik dat ik geëxporteerd heb.
Dit is niet het geval. Er is alleen geïmporteerd van het net.

Voor de duidelijkheid zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mz8hZwdG/Screenshot-20231208-090244-Enlighten.jpg

Is dit is was makkelijk op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Kan je een foto maken van je open meterkast met zichtbare CT's ? Nul geproduceerd plus export is gelijk aan verbruik. Daar zit echt wel iets niet goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjai
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw in het zonnepaneel wereldje en ik heb een aantal bedrijven over de vloer gehad die elk hun wijsheid vertellen en proberen te verkopen uiteraard.
Nu is er vandaag iemand geweest die me ook een offerte voorstelde voor 12 panelen (430Wp) met Enphase 7A.

Maar ik heb geen 3 fase in huis en enkel monofase. Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat de Enphase7A geen 12 omvormers ondersteunt maar max 11 omvormers op 1 kring.
Ook zou de Enphase 7A Max 350Wp kunnen trekken. Zijn de panelen van 430Wp dan niet overkill?
Heb ik met de Enphase geen verlies tov een binnenhuis omvormer?

Mijn excuses voor mijn gigantische onwetendheid alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:01
@Tsjai Pas goed op met de 7A, die past op weinig panelen.

De grenzen van aantallen bij enphase zitten in de bekabeling en het qrelay. Als je het maximum raakt, kun je twee kringen leggen. Zolang je onder de maximale grens van terugleveren blijft is het goed. (5 kVA, uit mijn hoofd is dat 14x de 7A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Tsjai schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:37:
Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw in het zonnepaneel wereldje en ik heb een aantal bedrijven over de vloer gehad die elk hun wijsheid vertellen en proberen te verkopen uiteraard.
Nu is er vandaag iemand geweest die me ook een offerte voorstelde voor 12 panelen (430Wp) met Enphase 7A.

Maar ik heb geen 3 fase in huis en enkel monofase. Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat de Enphase7A geen 12 omvormers ondersteunt maar max 11 omvormers op 1 kring.
Ook zou de Enphase 7A Max 350Wp kunnen trekken. Zijn de panelen van 430Wp dan niet overkill?
Heb ik met de Enphase geen verlies tov een binnenhuis omvormer?

Mijn excuses voor mijn gigantische onwetendheid alvast
De IQ7A levert max 365 W (1,53 A) en is prima geschikt voor 430 Wp panelen voor Nederlandse instraling.
Het is wel een uitlopend type. Tegenwoordig zou je eerder de IQ8AC in de aanbieding verwachten.
Met een 1-fase aansluiting kun je 12 van deze gewoon op 1 groep plaatsen. De ontwerpstroom is dan 18,3 A. Dus afzekeren met b20 of b25. Het 1-fase q-relais is gespecd op 20 A,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:19
Middag,
Vandaag dan eindelijk mn zonnepanelen kunnen aansluiten.
Meterkast etc had ik al helemaal voorbereid.

Nu is het echter zo dat mijn Enphase omvormers oranje blijven knipperen en ook mijn Envoy ze niet lijkt te detecteren. Dat de envoy ze niet lijkt te kunnen vinden komt dan weer overeen met de status van de omvormers. Het oranje knipperen betekend inderdaad dat ze geen Envoy kunnen vinden.

In de installer toolkit geeft hij ook aan dat hij ze niet detecteerd. Er blijft 0/8 staan.

Iemand een idee hoe dit kan?

De zonnepanelen zitten rechtstreeks aangesloten op de IQ-relay. De IQ-relay zit op een aardlekautomaat en daartussen gaan 2 draadjes naar de envoy. De envoy heb ik helemaal geupdate dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.

edit: hij zegt ook dat mn IQ-relay "not reporting" is :( :(

[ Voor 4% gewijzigd door Wil.B op 09-12-2023 14:36 ]

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:26:
Middag,
Vandaag dan eindelijk mn zonnepanelen kunnen aansluiten.
Meterkast etc had ik al helemaal voorbereid.

Nu is het echter zo dat mijn Enphase omvormers oranje blijven knipperen en ook mijn Envoy ze niet lijkt te detecteren. Dat de envoy ze niet lijkt te kunnen vinden komt dan weer overeen met de status van de omvormers. Het oranje knipperen betekend inderdaad dat ze geen Envoy kunnen vinden.

In de installer toolkit geeft hij ook aan dat hij ze niet detecteerd. Er blijft 0/8 staan.

Iemand een idee hoe dit kan?

De zonnepanelen zitten rechtstreeks aangesloten op de IQ-relay. De IQ-relay zit op een aardlekautomaat en daartussen gaan 2 draadjes naar de envoy. De envoy heb ik helemaal geupdate dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.
Flashing orange: The AC grid is normal but there is no communication with the IQ Gateway.

Heb je alles toegewezen via de Installer toolkit? Grid profiel toegekend? enz enz?

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 09-12-2023 14:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Microkid schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:36:
[...]

Flashing orange: The AC grid is normal but there is no communication with the IQ Gateway.

Heb je alles toegewezen via de Installer toolkit? Grid profiel toegekend? enz enz?
Dat is inderdaad wat ik ook al had beschreven. Ze leveren eventueel dus wel stroom.

De vraag is hoe ik dit opgelost krijg want de opbrengst en panelen zijn dus niet zichtbaar in de enlighten app.

edit: Grid profiel heeft hij automatisch gekozen maar kan hij niet uploaden naar omvormers omdat deze niet zichtbaar zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Wil.B op 09-12-2023 14:59 ]

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Nu online
In de Enlighten manager (of installer toolkit), bij de Systems list dien je de serienummers van de microomvormers toe te wijzen aan het getekende legplan van je panelen.
Pas nadat je dit hebt gedaan. Zullen de omvormers opstarten en energie gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Alles is correct opgezet, maar er lijkt geen communicatie te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPCDVv04wcH9anKjpIWOg2Btmfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkBdjx5aNkZD3pjRfJkcEYB3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Welke micro's heb je. Hoe heb je, technisch, de Gateway aangesloten. Zou je daar een foto van kunnen tonen? Geldt ook voor je IQ relais. Ergens gaat iets niet goed en ik verwacht dat je de IQ8 serie hebt die nog niet de juiste firmware hebben gekregen (en dus ook nog niet produceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
IQ8 serie neem ik aan? Is de Gateway helemaal up to date? Voor de IQ8 serie moet er eerst een update gedaan worden. Zie bij documentatie onder de TS.

Het grote Enphase topic

En dan onder micro omvormers IQ8.

[ Voor 25% gewijzigd door Pazo op 09-12-2023 18:05 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Bedankt voor jullie reacties.

Het betreft in dit geval 8x de IQ8AC, IQ Relay en Envoy Standard.
Alles aangesloten conform het schema dat ik eerder in dit topic heb overlegd en navraag over heb gedaan.

https://cdn.webshopapp.co...anwijzing-enphase-v52.pdf (pagina 26)

https://gathering.tweaker...message/77316688#77316688

De documentatie uit het grote enphase topic, specificiek voor IQ8AC, heb ik helemaal doorgenomen maar lost niet het probleem op.
Update voor Envoy heb ik vanmiddag uitgevoerd, daarna de boel weer helemaal opnieuw opgestart.

Ik vind het vreemd dat hij de IQ relay ook niet detecteert want daar zit hij nagenoeg rechtstreeks op aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
IQ relais wel/niet zien vind ik geen issue. Ik verwacht of een aansluit issue of een update issue. Heb je een foto van je meterkast met de Enphase materialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dD8WbiFoWlULwQlTijTAUzimR6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIJMJUHwUP8JnimYw5ogljCT.jpg?f=fotoalbum_large

Onder in het midden de aardlekautomaat.
Vanaf deze aardlekautomaat gaan de kabels naar de Envoy.
Edit: en ook naar het Q-relay natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Wil.B op 09-12-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 20:30
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:58:
[Afbeelding]

Moet de gateway ook niet met 3 fasen aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
popie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:19:
[...]

Moet de gateway ook niet met 3 fasen aangesloten worden?
Op basis van de Enphase documentatie niet. Ook de handleiding van de Solar bouwmarkt zegt van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:05

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee dat hoeft niet. Op basis van je foto en de bekabeling en de lampjes zie ik niets geks behalve dat de micros niet communiceren maar dat kan ook komen doordat het te donker is.
Gek is dat hij je q-relais ook niet vind.

Je AP modus staat nog wel aan, is dat bewust?

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 09-12-2023 19:41 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 20:30
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:21:
[...]

Op basis van de Enphase documentatie niet. Ook de handleiding van de Solar bouwmarkt zegt van niet.
Ben niet zo heel ervaren met enphase maar gezien de communicatie loopt via de voeding draden zou ik het wel met alle fasen aansluiten. Op internet zie ik ook plaatjes voorbij komen waarbij wel alle fasen aangesloten worden op de gateway. Of heb je een 1fase gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Aansluiten alle fase op de Gateway is alleen nodig bij de Metered variant. En dat is dit niet (althans geen CT's aangesloten. Dus alle PowerLine Communicatie verloopt via fase 1. Ik zie geen ferrietringen, kan een mogelijke oorzaak zijn.
Verder: ik zie op diverse plekken meer dan één kabel op een klem. Is geen veroorzaker van het probleem maar ik zou dit zelf nooit doen.

Dan blijft over: slechte kabels/verbinding naar de micro's. Of toch geen volledige update richting micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Eddie_ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:12:
Aansluiten alle fase op de Gateway is alleen nodig bij de Metered variant. En dat is dit niet (althans geen CT's aangesloten. Dus alle PowerLine Communicatie verloopt via fase 1. Ik zie geen ferrietringen, kan een mogelijke oorzaak zijn.
Verder: ik zie op diverse plekken meer dan één kabel op een klem. Is geen veroorzaker van het probleem maar ik zou dit zelf nooit doen.

Dan blijft over: slechte kabels/verbinding naar de micro's. Of toch geen volledige update richting micro's.
Bedankt voor je feedback.
Wat is dan gebruikelijk voor het aansluiten van 2 draden op een klem?

Ps: inmiddels is het q-relay wel gevonden, geen idee waarom nu wel 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:28:
De documentatie uit het grote enphase topic, specificiek voor IQ8AC, heb ik helemaal doorgenomen maar lost niet het probleem op.
Update voor Envoy heb ik vanmiddag uitgevoerd, daarna de boel weer helemaal opnieuw opgestart.
Heb je na de Envoy update, ook de micro's voorzien van het rasterprofiel?
Zie ook dit doc op de Enphase website:
Wat u moet doen voordat u uw eerste IQ8 Microinverter installeert.
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:27:
[...]
Soepel draad gebruiken met dubbele aderhulsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rouske op 09-12-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:27:
[...]

Bedankt voor je feedback.

Ps: inmiddels is het q-relay wel gevonden, geen idee waarom nu wel 🤷🏼‍♂️
Aftakblok:
https://www.rexel.nl/nln/...0-geisoleerd/p/2700163155

IQ relais gevonden is mooi! Indien rasterprofiel is ingesteld op de micro's ga je die morgen ook wel zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddie_ op 09-12-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Rouske schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:27:
[...]

Heb je na de Envoy update, ook de micro's voorzien van het rasterprofiel?
Zie ook dit doc op de Enphase website:
Wat u moet doen voordat u uw eerste IQ8 Microinverter installeert.
Neen, er is geen verbinding mogen tussen envoy en micro’s dus er kan ook geen rasterprofiel worden overgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:05

martijn v o

Certified by Enphase.

Even afwachten vandaag soms duurt het even.
Betreft je draden als ik het goed bekijk zit er aan de bovenkant van de hoofdschakelaar ook twee verschillende diameters op een klem, dat is ook niet handig. Op te lossen met een juist aftakblok. Ik zou dat wel snel veranderen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikell
  • Laatst online: 30-03-2024
popie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:30:
[...]

Ben niet zo heel ervaren met enphase maar gezien de communicatie loopt via de voeding draden zou ik het wel met alle fasen aansluiten. Op internet zie ik ook plaatjes voorbij komen waarbij wel alle fasen aangesloten worden op de gateway. Of heb je een 1fase gateway?
Een standaard gateway sluit je enkel fasig aan ook in een drie fase meterkast . Zodra je een S metered gebruikt en je CT spoelen plaats zal je voor het aantal fases die je meet op consumptie ook hetzelfde fase moeten aansluiten. Anders werken de spoelen ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
martijn v o schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:05:
Even afwachten vandaag soms duurt het even.
Betreft je draden als ik het goed bekijk zit er aan de bovenkant van de hoofdschakelaar ook twee verschillende diameters op een klem, dat is ook niet handig. Op te lossen met een juist aftakblok. Ik zou dat wel snel veranderen.
Kan er werkelijk zoveel vertraging in zitten?
Wat me ook bevreemd is dat het statuslampje van de Envoy "groen" brand waar dat zou moeten betekenen dat de micro's aan het produceren zouden zijn, dit terwijl het donker is.

De tip van de aftakblokken ga ik wat mee doen, wist niet eens dat die bestonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikell
Wil.B schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:51:
[...]

Kan er werkelijk zoveel vertraging in zitten?
Wat me ook bevreemd is dat het statuslampje van de Envoy "groen" brand waar dat zou moeten betekenen dat de micro's aan het produceren zouden zijn, dit terwijl het donker is.

De tip van de aftakblokken ga ik wat mee doen, wist niet eens dat die bestonden.
Als het onderste lampje brand dan communiceert de envoy met alle micro’s die zijn ingescand. Lampje daarboven is als alle micro’s produceren pas groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikell
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:58:
[Afbeelding]

Hoe loopt het vanaf de alamat richting de hoofdschakelaar? Ik kan niet goed zien wat er met fase 2 en 3 gebeurt. Lijkt wel of er maar 1 fase boven in komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
Wil.B schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:51:
[...]

Op elke draad met zachte kern, adereindhulsen aanbrengen.
Voor dubbele draden heb je hulsen waar twee draden in kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eckDb0Ss88AO-EeUFs7Xvn7xsag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EHkaiNlUv45mazBXaQiIfmhN.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
Wil.B schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:35:
[...]
Neen, er is geen verbinding mogen tussen envoy en micro’s dus er kan ook geen rasterprofiel worden overgebracht.
Dat is precies wat het eerder gelinkte doc zegt....

Zonder de Enphase Installer App zullen IQ8 Series Microinverters niet communiceren met de IQ Gateway en het vereiste rasterprofiel verkrijgen.

Heb je dit stappenplan gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Nu online
Als ik het goed bekijk lijkt dit een IQ Gateway metered te zijn ipv een standard.
Wellicht alle drie de fases aansluiten of in ieder geval 2 fases+N.
Ik heb het even voor je opgezocht.
https://www.solarmarkt.ch/fr/enphase-envoy-s-metered-em-230

Dit is geen soepele draad en dan kan het 2 draden onder 1 klem indien je een oplet.

[ Voor 14% gewijzigd door asjemenou74 op 10-12-2023 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wil.B
Dag allen,

Sinds een uur of 2 communiceren de micro's en zijn ze ook zichtbaar in de enlighten app.
Wel een mysterie wat er nou aan ten grondslag heeft gelegen dat ze langere tijd niet "gedetecteerd" konden worden door de gateway.

@asjemenou74 : het betreft echt de standaard gateway. Ook op het stickertje onder het klepje staat aangegeven dat er maar 1 fase aangesloten mag worden.

Overigens vraag ik me af of dat er daadwerkelijk 2 verschillende envoys zijn en/of dat deze ook niet gewoon als metered te gebruiken zou zijn. Maar dat ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Nu online
Ik bedoelde dit filmpje
YouTube: How to Install the IQ Envoy

Prima, ik heb de laatste versie van de standard IQ Gateway niet in mijn handen gehad.
En weet niet hoe hij er precies uit ziet. En ga het niet op foto's uitzoeken.
Er zijn verschillende verie's te herkennen aan de plek waar het schroefje zit in het klepje.
Ik ken alleen de versie met de C7 2 polige male&female connector.

Het is overigens wel de bedoeling dan je de bedrading onder de din rail door doet en niet eroverheen.
En op je foto heb je die lampjes groen. 8)7 Wat zou je nog meer willen.

[ Voor 36% gewijzigd door asjemenou74 op 10-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 21:22
asjemenou74 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:00:
Dit is geen soepele draad en dan kan het 2 draden onder 1 klem indien je een oplet.
Maar de draden zouden wel beiden massief moeten zijn en dezelfde diameter en niet over elkaar heen lopen onder de klem.
De 2 blauwe draden lijken op de foto van verschillende diameters en zouden niet onder 1 klem mogen.
Maar dat zou beschreven moeten staan in de documentatie van de fabrikant.
Dit alles ter info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Nu online
indien je een beetje oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
mike123 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:40:
[...]

Maar de draden zouden wel beiden massief moeten zijn en dezelfde diameter en niet over elkaar heen lopen onder de klem.
De 2 blauwe draden lijken op de foto van verschillende diameters en zouden niet onder 1 klem mogen.
Maar dat zou beschreven moeten staan in de documentatie van de fabrikant.
Dit alles ter info
Het betreft in dit geval installatiedraad van 4mm en 6mm, dus losse draad. Desalniettemin is het lastiger dit te bevestigen in de klemmen dus ik ga inderdaad gebruik maken van de aangegeven verbeteringen.

@asjemenou74 Je hebt helemaal gelijk. Die envoy zit ook nog niet op z’n uiteindelijke plek omdat ik nog wat extra groepen aan moet leggen. Daarna zal ik hem netjes afwerken en de bedrading achter de DINrail doen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Er zit wel degelijk verschil tussen de gewone en de metered variant. Ik zou persoonlijk maar één variant uitbrengen maar waarschijnlijk is dit een kosten dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikell
Plus de compatibiliteit met een battery heb je ook niet met de standard envoy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d_klijnsma
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 20:59
Sinds afgelopen weekend trots eigenaar van 6 panelen met IQ8+ omvormers.
De eerste kWh is binnen, op naar vele!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ben al zo'n jaar bezig met een set uitzoeken, maar ik kom er niet uit. Vandaar dat ik hier terecht kom. Ik heb 3 installateurs op bezoek gehad, die allemaal wat anders vertellen |:( . Daarom besloten zelf de installatie aan te gaan leggen. Omdat ik in een bosrijke omgeving woon vind ik het moeilijk met het juiste systeem te selecteren, schaduw van bomen is iets waar ik omheen moet werken. Ik heb gekeken naar SolarEdge, maar vanwege de hoge opstartspanning 750V hiervan afgezien. In mijn ogen lijkt Enphase de beste oplossing.

Ik wil het volgende gaan plaatsen:
Panelen: 30 x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 440wp
Micro omvormers: Enphase IQ8HC

Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1WLitNMVgvnxNn50J_pcURzw-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6VpzxFohWBtMtpcGMO6jk1Ld.jpg?f=user_large

De vragen die ik heb:
- Kunnen deze 30 panelen op de Enphase Q-relais 3fase? Zo nee hoe los ik dit op?
- Is de Enphase IQ8HC de juiste omvormer?
- Wat vinden jullie van de setup die ik wil gaan plaatsen?

*ik ben nog geen expert of elektricien en laat de set uiteindelijk door een bevriend elektricien aansluiten.

Bedankt! Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Meeren88 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:03:
De vragen die ik heb:
- Kunnen deze 30 panelen op de Enphase Q-relais 3fase? Zo nee hoe los ik dit op?
- Nee, maar niet om het q-relay, die kan tot 20A
Je hebt teveel voor één 20A groep (max 27 op 3f), dus daar heb je er twee voor nodig. Met als gevolg twee q-relais. Je hebt ook twee uitgaande kabels denk ik, naar dak noord-zuid en naar dak oost-west, dus dat is niet zo erg.
Als je er 3 panelen afhaalt kan het wel op èèn 20A groep met één q-relay.

- De IQ8+ of IQ8M(C) is ook goed, de HC heeft 0.98 DC/AC ratio dat is niet economisch. Zeker niet als het plat ligt. Het werkt technisch wel prima. (De MC mag er 33 per 20A groep (3f) dus per q-relay.)

- Is wel veel bos, krijg je dit wel terugverdiend?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 12-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
Bedankt, dat verheldert een hoop

De Enphase IQ8MC micro-omvormer heeft een maximaal uitgangsvermogen van 330 Watt op piekmomenten. Dat is de reden waarom ik voor de hc (380) zou kiezen met uiteindelijk 29 panelen, is dat logisch?

Of ik het terug zou verdienen? Goeie vraag. Een van de partijen gaf eerder aan dat een terugverdientijd 10,5 jaar realistisch was (Enphase set). Hij heeft toen ook alle bomen ingetekend. (Om die reden zat ik te twijfelen om het in delen op te bouwen). Maar aangezien ik 10.000kwh per jaar verbruik en de stroomprijzen sterk fluctueren leek dit mij zonnepanelen niet geheel onverstandige keuze.

Daarnaast was de terugverdientijd gebaseerd op zijn prijs en niet op de totale kosten die ik zou maken als ik ze nu zelf zou plaatsen. Dus ik reken op 6 a 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Meeren88 Ja de HC kan inderdaad 380Watt, maar de NOCT van je paneel is slechts 331Wp (bij 800W/m2), en jij legt ze plat, dan gaat er weer wat vanaf. Vandaar dat ik denk dat je die 380W niet nodig hebt voor die enkele uren per jaar. Maar dat is een puur economische afweging.

Ik zie bij solaroutlet ongeveer 15 euro verschil tussen hc/mc, plus je bespaart een q-relay en automaat totaal ~€600. Ik wist het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozd1982
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2024
Goedendag, zojuist zijn er zonnepanelen bij ons op het dak gezet. Als ik nu het dashboard bekijk zie ik een foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Hocr_5g_HnOPxYQVOcQXEYUN0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tiMUnyMXOjuKvcNbdZVuZpc8.png?f=user_large

Als ik erop klik verschijnt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXVr_QfP2P1x1yndMjd7NGImChg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ul5rgJEbtmmsuXAwqZb49lp7.png?f=user_large

En als ik daarop klik, krijg ik een melding dat ik bij de 'maintainer' moet zijn. Die heeft er net naar gekeken en komt er niet uit (hij gaat het nu bij Enphase navragen).

Op https://envoy/home zie ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUhJNEzYP0SZYizZutY91QhAXSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MN9liJKhKPmLgXHNlmzsiwA1.png?f=user_large

Dat lijkt me te maken te hebben met het ontbreken van een vertaling voor de UI. Via https://support.enphase.c...wer-smart-switch-to-envoy zie ik dat het mogelijk gaat om een waarschuwing die te maken heeft met het niet verbonden zijn met de 'Enpower':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF0PUezhne6LAORtnCAqepktY8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rqdJl09QAV3svk6nzjU5PQL2.png?f=user_large

Via Google kwam ik bij dit topic uit en ik zag dat er mensen waren met hetzelfde probleem (o.a. Zwartoog en kdekker). Ik ben door het hele topic gegaan, maar ik vond geen oplossing. Heeft iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn? Is die waarschuwing een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@yozd1982 , als ze er net opgelegd zijn......wat zei je installateur?

Welke omvormers zitten er? Hoeveel fase? CT klemmen of niet?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozd1982
@Panzer_V het gaat om 8 'Denim N-Type 420 Wp all black' panelen met Enphase IQ8+ micro omvormers. Ik heb er zelf vrij weinig verstand van verder haha, dus misschien kan ik beter even afwachten waar de installateur mee komt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Nu online
Bij de 8 serie is het van belang dat er eerst een update van de firmware plaatsvindt. Dat moet de installateur doen. Forum hier staat er vol mee....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:52
Afgelopen weekend ook panelen op m’n dak gelegd. 9x longi 440wp met enphase iq8mc omvormers. Van a to z uiteindelijk alles zelf gedaan aansluiten in de meterkast viel uiteindelijk ook wel mee. Dus ik heb de eerste mooie bewolkte dagen er op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aZx3-c5K5e39VmykR5oJHAFXIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsyyLPrij0VBjDNcWkz8jIAT.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jeroen3 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:03:
[...]

- Nee, maar niet om het q-relay, die kan tot 20A
Je hebt teveel voor één 20A groep (max 27 op 3f), dus daar heb je er twee voor nodig. Met als gevolg twee q-relais. Je hebt ook twee uitgaande kabels denk ik, naar dak noord-zuid en naar dak oost-west, dus dat is niet zo erg.
Als je er 3 panelen afhaalt kan het wel op èèn 20A groep met één q-relay.

- De IQ8+ of IQ8M(C) is ook goed, de HC heeft 0.98 DC/AC ratio dat is niet economisch. Zeker niet als het plat ligt. Het werkt technisch wel prima. (De MC mag er 33 per 20A groep (3f) dus per q-relay.)

- Is wel veel bos, krijg je dit wel terugverdiend?
Het 3-fase q-relais is gespecd tot 3x25A, dus die is niet de bepalende factor. Met 30 stuks IQ8AC, netjes verdeeld over 3 fase is je ontwerpstroom ook binnen de 3x 16A. En met de IQ8MC heb je nog wat meer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Meeren88 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:03:
Ik ben al zo'n jaar bezig met een set uitzoeken, maar ik kom er niet uit. Vandaar dat ik hier terecht kom. Ik heb 3 installateurs op bezoek gehad, die allemaal wat anders vertellen |:( . Daarom besloten zelf de installatie aan te gaan leggen. Omdat ik in een bosrijke omgeving woon vind ik het moeilijk met het juiste systeem te selecteren, schaduw van bomen is iets waar ik omheen moet werken. Ik heb gekeken naar SolarEdge, maar vanwege de hoge opstartspanning 750V hiervan afgezien. In mijn ogen lijkt Enphase de beste oplossing.

Ik wil het volgende gaan plaatsen:
Panelen: 30 x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 440wp
Micro omvormers: Enphase IQ8HC

Situatieschets:
[Afbeelding]

De vragen die ik heb:

*ik ben nog geen expert of elektricien en laat de set uiteindelijk door een bevriend elektricien aansluiten.

Bedankt! Maarten
Achteraf slim om er een jaarover na te denken, panelen zijn nu op zn goedkoopst. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Nu online
WillemP22 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:02:
[...]

Achteraf slim om er een jaarover na te denken, panelen zijn nu op zn goedkoopst. 8)7
Het is maar wat slim is….bij mij in de wijk worden nieuwe installaties door de netbeheerder al geweigerd voor de teruglevering. Dus alleen mogelijk met een zero-export profiel. Doodnormale woonwijk in een doodnormale stad in het Oosten van het land.

Kortom, nu kan je geen installatie meer plaatsen. Vorig jaar wel. Dan wordt de prijs van de installatie opeens relatief…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Panzer_V schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:41:
[...]

Het is maar wat slim is….bij mij in de wijk worden nieuwe installaties door de netbeheerder al geweigerd voor de teruglevering. Dus alleen mogelijk met een zero-export profiel. Doodnormale woonwijk in een doodnormale stad in het Oosten van het land.

Kortom, nu kan je geen installatie meer plaatsen. Vorig jaar wel. Dan wordt de prijs van de installatie opeens relatief…..
oh...volgens mij mogen ze particulieren helemaal niet weigeren. Dat is nieuw voor mij. Ik neem aan dat het om een kleinverbruikersaansluiting gaat van bijv. 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Nu online
WillemP22 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:35:
[...]

oh...volgens mij mogen ze particulieren helemaal niet weigeren. Dat is nieuw voor mij. Ik neem aan dat het om een kleinverbruikersaansluiting gaat van bijv. 3x25A.
Het betreft idd een particulier met 3x25A.

Deze persoon wilde 20 panelen plaatsen (zo’n 8000 kW) en de aanvraag op energieterugleveren.nl werd door de Alliander geweigerd wegens netcongestie. De wijk zit vol.

In Almere gebeurd het ook al hè, daar worden bij nieuwe kavels geen energieaansluitingen meer afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 12:47
yozd1982 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:47:
Goedendag, zojuist zijn er zonnepanelen bij ons op het dak gezet. Als ik nu het dashboard bekijk zie ik een foutmelding:

[Afbeelding]

Als ik erop klik verschijnt dit:

[Afbeelding]

En als ik daarop klik, krijg ik een melding dat ik bij de 'maintainer' moet zijn. Die heeft er net naar gekeken en komt er niet uit (hij gaat het nu bij Enphase navragen).

Op https://envoy/home zie ik deze melding:
[Afbeelding]

Dat lijkt me te maken te hebben met het ontbreken van een vertaling voor de UI. Via https://support.enphase.c...wer-smart-switch-to-envoy zie ik dat het mogelijk gaat om een waarschuwing die te maken heeft met het niet verbonden zijn met de 'Enpower':
[Afbeelding]

Via Google kwam ik bij dit topic uit en ik zag dat er mensen waren met hetzelfde probleem (o.a. Zwartoog en kdekker). Ik ben door het hele topic gegaan, maar ik vond geen oplossing. Heeft iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn? Is die waarschuwing een probleem?
Nee, ik heb dit ''probleem'' ook al maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
Ik heb niet perce strategisch afgewacht. Meer gewacht tot de verbouwing erop zat en er tijd was om er zelf in te duiken.

@jeroen3 Ik wil ze op een frame plaatsen op 30 graden, niet plat.

Is solaroutlet het goedkoopste qua Enphase, frames en panelen? Of kies ik een partij met goeie support? Ik zat nu te kijken bij stralendgroen punt nl.

En is een Q-relais nou wel of niet nodig/verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
30 graden, genereert dat niet veel schaduw op de achterliggende panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeren88
Dat zou inderdaad kunnen. Komend weekend nog is alles intekenen en kijken wat de beste uitkomst geeft 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Meeren88 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:14:
En is een Q-relais nou wel of niet nodig/verstandig?
Het systeem werkt zonder Q-relais ook, maar voor de volledigheid en om aan de norm te voldoen moet er ie tussen zitten.

Q6: Is een Q-relais wel of niet verplicht?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:20:
30 graden, genereert dat niet veel schaduw op de achterliggende panelen?
Precies, daarom hebben de meeste fabrikanten gekozen voor een hellingshoek van 10 a15 graden als compromis.
Het opbrengstverschil met 30 graden is minimaal, maar je kunt meer panelen per m2 kwijt. En helemaal plat heeft als nadeel dat ze dan niet schoon regenen.

• Sii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-06 15:30

Sii

WillemP22 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:35:
[...]

volgens mij mogen/kunnen ze dit helemaal niet weigeren. Technisch is er op huisaansluitingsniveau geen 'schakelaar' om teruglevering onmogelijk te maken. Daarnaast is aanmelden op energieleveren.nl niet verplicht. Dit is gewoon ter info voor de netbeheerders.

• Eddie_
@Sii Aanmelden op energieleveren.nl is zelfs wettelijk verplicht!

• Pazo
Correct, in de FAQ van hun luidt de eerst regel:

Het registreren van uw elektriciteitsopwekker is wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-06 22:20
Momenteel orienteer ik me op het plaatsen van enphase op mijn pannendak.
Ik heb betonnen sneldekkers dakpannen (een veel gebruikte, goedkope en gangbare dakpan).
Deze dakpannen sluiten op zich netjes op elkaar aan.

Hoe krijg ik de elektrakabel van buiten naar binnen?
Wat is een goede / handige manier?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tuin in groen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:02:
Hoe krijg ik de elektrakabel van buiten naar binnen?
Wat is een goede / handige manier?
- goedkoop: pan inslijpen aan de onderkant zodat de kabel tussen 2 pannen door naar buiten gaat
- goedkoop2: (indien van toepassing) bij loodslab naar buiten
- beter: beluchtingspan gebruiken

• yozd1982
wvkreg schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:45:
[...]

Nee, ik heb dit ''probleem'' ook al maanden.
De foutmelding in het dashboard is gisteren verdwenen. Daar staat nu "Normaal". De installateur geeft aan nog geen contact met Enphase te hebben gehad.
Ik las ergens in de documentatie dat sommige foutmeldingen pas verdwijnen als er een tijdje "goede" data is doorgezonden. Misschien dat er tijdens het aansluiten iets tijdelijk mis was en meteen verholpen is en pas later zichtbaar is geworden in het dashboard. Geen idee :) .

De 'Enpower' foutmelding op https://envoy/home blijkt logisch, omdat dat voor een (accu) uitbreiding is die wij niet hebben.

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-06 22:20
@masaman Dank voor je bericht.
Dan gaat het een beluchtingspan worden. Zo duur zijn die niet (zeker niet op een hele installatie) en het is wel zo mooi.

Weet je toevallig of die onder de zonnepanelen kunnen, of wordt het er naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:51
djeck schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:36:
Afgelopen weekend ook panelen op m’n dak gelegd. 9x longi 440wp met enphase iq8mc omvormers. Van a to z uiteindelijk alles zelf gedaan aansluiten in de meterkast viel uiteindelijk ook wel mee. Dus ik heb de eerste mooie bewolkte dagen er op zitten.

[Afbeelding]
ziet er mooi uit , alleen ik zou die q kabels die tussen de rijen zitten wat beter beschermen voor de wind(of zitten ze vast , )voor al die tegen het uiteinde van het ijzerenframe lijkt te zitten , ik heb ze via die goot van het frame laten lopen er zijn plastic eindstukken tekrijgen die op het eind passen zodat de kabel niet schuurt tegen het ijzer.
Heb je alle rijen wel geaard?

• WillemP22
Sii schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:50:
[...]

volgens mij mogen/kunnen ze dit helemaal niet weigeren. Technisch is er op huisaansluitingsniveau geen 'schakelaar' om teruglevering onmogelijk te maken. Daarnaast is aanmelden op energieleveren.nl niet verplicht. Dit is gewoon ter info voor de netbeheerders.
Het is wettelijk verplicht. Laatst hadden we ook een klant die vond dat het niet nodig was. Zijn teruglevering van de afgelopen 9 maanden is nu een strijd of hij die wel gesaldeerd krijgt. Tis nog afwachten…

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 12:47
yozd1982 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:39:
[...]

De foutmelding in het dashboard is gisteren verdwenen. Daar staat nu "Normaal". De installateur geeft aan nog geen contact met Enphase te hebben gehad.
Ik las ergens in de documentatie dat sommige foutmeldingen pas verdwijnen als er een tijdje "goede" data is doorgezonden. Misschien dat er tijdens het aansluiten iets tijdelijk mis was en meteen verholpen is en pas later zichtbaar is geworden in het dashboard. Geen idee :) .

De 'Enpower' foutmelding op https://envoy/home blijkt logisch, omdat dat voor een (accu) uitbreiding is die wij niet hebben.
Hier niet, maar het werkt prima :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx3EtNwB1VWjJYkj11c-lUgS86Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25D0mh7slEBj6RXYrVZBkS9s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z2P2i3Z6lL8SrXcQ6IC5OrSfas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nWteouxxbK87Jxt0LjRznJU4.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door wvkreg op 14-12-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:52
Louwm schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:48:
[...]

ziet er mooi uit , alleen ik zou die q kabels die tussen de rijen zitten wat beter beschermen voor de wind(of zitten ze vast , )voor al die tegen het uiteinde van het ijzerenframe lijkt te zitten , ik heb ze via die goot van het frame laten lopen er zijn plastic eindstukken tekrijgen die op het eind passen zodat de kabel niet schuurt tegen het ijzer.
Heb je alle rijen wel geaard?
Ja klopt er is 1 kabel die wat krap was, ik kan die nog wel wat verbeteren. Ja alles is geaard.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-06 09:28
Goedemorgen,
Ik ga binnenkort mijn enphase set uitbreiden met een aantal nieuwe panelen. Hiervoor moet ik bij de bestaande ymvk kabel met een gietmof een aftakking maken naar de nieuwe set. Kan ik volstaan met de aardlekautomaat van de zonnepanelen groep uit te zetten zodat ik veilig deze aftakking kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sii

Sii

Pazo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:35:
Correct, in de FAQ van hun luidt de eerst regel:

Het registreren van uw elektriciteitsopwekker is wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
Ik heb 14 jaar in de energie gewerkt en daar was heel veel discussie over. Dat ze het op hun website zetten wil niet zeggen dat het ook in wetteksten is opgenomen voor individuele consumenten. Althans 4 jaar geleden was dat de discussie, het kan natuurlijk ondertussen veranderd zijn.

Er is trouwens ook een verplichting voor netbeheerders om een kleinverbruikaansluiting (inc terugleverings/salderingsmogelijkheid) binnen 18 weken naar aanvraag te realiseren. Ik begrijp dat daar selectief mee om wordt gegaan O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Sii op 15-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Sil Volgens mij is de tekst vrij helder.
Artikel 2.16
2. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot het plaatsen of wijzigen van een elektriciteitsproductie-eenheid of een elektriciteitsopslageenheid, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren
Artikel 3.7 (<800W)
1. In afwijking van artikel 2.16, tweede lid, is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een elektriciteitsproductie-eenheid gebruik makend van warmtekrachtkoppeling die rechtstreeks of als onderdeel van een elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de elektriciteitsproductie-eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sii

Sii

Ik ken de artikelen en die zijn nog hetzelfde (dwz gebaseerd op de electriceitswet 1998). Zo eenvoudig is het echter niet. Heeft o.a. te maken met vermogen op het dak vs vermogen dat echt teruggeleverd kan worden en de verantwoordelijkheid voor het oorspronkelijk aanmelden van de aansluiting, en ik geloof ook nog een aantal zaken uit het consumentenrecht (oa de transportcontracten die je met de netbeheerders sluit) De wet loopt natuurlijk nog steeds achter de feitelijke werkelijkheid aan met een paar honderdduizend huizen met PV en dat was in 1998 met een paar windmolenboeren wel anders..

Ik werd ook getriggerd door de melding dat sommige netbeheerders PV aanmeldingen niet meer toe staan. Officieel/wettelijk moeten ze non-discriminatoir zijn. In te praktijk zijn ze dat echter niet waarbij ze met veel regeltjes tbv stabiliteit van het net aan komen. Er is echter geen onafhankelijke toetsing van de non-discriminatoire postie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik ben geen jurist maar als het goed is:
e wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening). Aldus o.a. energieleveren.nl

Voor zover mij bekend mogen particuliere aansluitingen niet geweigerd worden. Zakelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
tussen "mogen" en "doen" zit in NL wel vaker een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eduardo M schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:02:
Goedemorgen,
Ik ga binnenkort mijn enphase set uitbreiden met een aantal nieuwe panelen. Hiervoor moet ik bij de bestaande ymvk kabel met een gietmof een aftakking maken naar de nieuwe set. Kan ik volstaan met de aardlekautomaat van de zonnepanelen groep uit te zetten zodat ik veilig deze aftakking kan maken?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Eduardo M schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:02:
Goedemorgen,
Als dit al de vraag is, hoe verstandig is het dan om zelf je systeem uit te breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-06 09:28
Eddie_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:21:
[...]

Als dit al de vraag is, hoe verstandig is het dan om zelf je systeem uit te breiden?
Terechte opmerking Eddie 😊 De eerste fase van de enphase set heb ik ook zelf aangelegd en was dit natuurlijk geen vraag omdat er nog niets was. Ik meende ergens iets gelezen te hebben dat er nog spanning op panelen blijft als de groep wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Wat is altijd doe, is in de installer toolkit app de productie uitschakelen, en daarna de aardlek uitzetten.
En als je het dan alsnog zeker(der) wilt weten: multimeter erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:54
In de winter de hele dag en zomer alleen vroeg in de ochtend ziet de communicatie en productie er als onderstaande foto uit.

Betreft: Envoy-S in 3 fase 20x M250 met LG 300 Wp (aanleg 2016) en uitbreiding begin dit jaar met 11x IQ7A met Jinko 420 Wp in 1 fase (over 2x automaten +2x q-relais)

Voor de uitbreiding was er al sprake van dit fenomeen van "wegvallen" van communicatie/productie.

Gezien het fenomeen zich voordoet in de zomer vermoed ik dat het of in de 2.5mm2 kabel vanaf het dak naar de meterkast zit of in de lengte van de q-fase kabel en het aantal M250 hierop. (ik verwacht 2 lussen van 10, maar heb hier geen info over).
Van de eerste jaren kan ik me dit niet goed herinneren.

Vraag:
- Ferriet ring plaatsen zal geen verandering opleveren?
- Vervangen van de kabel (dak-meterkast) naar een 4 of zelfs 6mm2 (heb ik voor de uitbreiding gedaan) wel?
- Q-fase kabel opnieuw indelen als.oplossing? (ga ik niet zelf aan beginnen)
- Of gewoon niet van wakker liggen omdat de verwachte productie op de eigen meters wel op orde is en in Enphase wat lager ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ1sqz60FhTzcQcbSxviUTmzMgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPlGyW23dvCJZxDOO8NVOnsL.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Eduardo M schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:09:
[...]

Terechte opmerking Eddie 😊 De eerste fase van de enphase set heb ik ook zelf aangelegd en was dit natuurlijk geen vraag omdat er nog niets was. Ik meende ergens iets gelezen te hebben dat er nog spanning op panelen blijft als de groep wordt uitgeschakeld.
Wat Pazo aangeeft kan, maar alleen de automaat uitzetten is voldoende. IQ relais gaat dan ook uit en de micro's springen in veiligheidsstand en zullen niets meer doen.

@_RRM_ : niet wakker liggen van communicatie die problemen geeft. Indien productie geen problemen geeft is er niets aan de hand. Mocht je dit toch willen herstellen dan is het plaatsen van ferrietringen de eerste stap.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 18:30

Gulli

100% Unwiderstehlich

Ik wilde even een klein persoonlijk succesverhaaltje met jullie delen.

Een tijdje terug heeft Stedin een nieuwe nog slimmere meter (4g ipv gprs volgens mij) in de meterkast geïnstalleerd en sindsdien werkte mijn Enphase Envoy niet meer. Aangezien Greenchoice het systeem destijds had aangelegd heb ik hen aangeschreven met de vraag of ze daar iets aan konden doen.

Helaas voor ons was dat precies 5 jaar en 1 maand geleden dus de garantie op de apparatuur en installatie was net een maand verlopen. Ze konden me wel een nieuwe Envoy aanbieden die incl installatie en aanmelden zo’n 520,- zou gaan kosten. Ik vond dat het vervangen van alleen zo’n kastje nooit zo duur zou hoeven zijn dus ben zelf eens op onderzoek uitgegaan.

Ik was er al achter dat het echt het kastje zelf was, de stekker die uit de groep aftakte daar zat stroom op en met een andere werkende stekker in het kastje deed hij het ook niet. Toen heb ik op internet een vervangend kastje gevonden (a 250,-) en hier op het forum ontdekt dat ik eigenlijk helemaal niets met Greenchoice te maken heb maar met Enphase.
Mezelf aangemeld als GulliSolar in het Enphase systeem en het kastje daar aangemeld en de provisioning laten doorlopen.

Het hele gedoe heeft me een kwartiertje werk gekost, kastje eraf, kastje eraan, nieuw stekkertje maken, connectie met de Toolkit app en daarna regelde het systeem het meeste zelf (nadat ik had gevonden hoe je het oude serienummer kon vervangen door de nieuwe).

Dat kwartiertje had de techneut van Greenchoice waarschijnlijk nog geen tien minuten gekost, en daar wilden ze dan ruim 270,- voor hebben.

Ik heb de dame van Greenchoice nog een mailtje teruggestuurd dat ik afzag van de dure offerte, en dat ik het inmiddels zelf had gedaan 😎

Dus doei Greenchoice, en welkom GulliSolar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hwZnwRNOz0D-BesRd0JrzNTo8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N33tjbwcc40TNAbXK5WMeDvn.png?f=fotoalbum_large

PS, Stedin vergoedt netjes de gemaakte kosten, en zij zijn vast blij met 250,- ipv 520,-

Connaisseur des femmes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-06 22:44
Eddie_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:44:
@rem_hopster wat voor melding(en) staan er bij: Storingen? Ik verwacht dat daar ook zal staan dat de melding niets schokkends is en vanzelf zal verdwijnen.

@twan123 : Als de eigenaar zelf geen toegang heeft tot de systemen dan moet eerst gekeken worden of er überhaupt wel een account is aangemaakt. Even bellen met Enphase en een serienummer van een IQ Gateway bij de hand houden. Is er geen account dan kan jij die gewoon aanmaken. Is er wel een account dan jouw email toe laten voegen door Enphase.
Dank voor het meedenken, zal eens de IQ nummers opzoeken en bellen met Enphase.
Zou zo maar kunnen dat er nog niets is aangemaakt.

Blijft nog de vraag open; kan je met een standaard App inlog account, meerdere Enphase systemen inzien?

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Pagina: 1 ... 100 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica