Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 108 Laatste
Acties:
  • 899.074 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:29
Ik heb ook opdrachtgevers die de Metered versie verkopen zonder CT's maar met het oog op een eventuele toekomstige plaatsing van accu's. En als ze dan de accu's verkopen worden ook de CT's geplaatst. Eén van die opdrachtgevers is geen opdrachtgever meer van mij maar zodoende heb ik wel reserve CT's.

Ik vind het flauwekul om de Metered te verkopen en dan geen CT's te plaatsen, is ook mede een reden dat het geen opdrachtgever meer is.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apiehoek
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:14
Allemaal hartelijk dank voor de bijdrage.
Ik heb mijn leverancier nogmaals verzocht om de Envoy Metered te voorzien van 6 stroomspoelen. Na overleg gaat men hier nu mee akkoord.
Toch een vreemde zaak, eerst installeert men de Envoy standaard ipv Envoy Metered, daarna wilden ze geen stroomspoelen installeren maar nu weer wel.
Ik ben een leek op dit gebied en het heeft mij ontzettend veel tijd gekost om mij hier een beetje in te verdiepen. Wanneer ik dit niet had gedaan hing er nu een Envoy-S in de meterkast en had ik geen stroomspoelen. Eigenlijk een kwalijke zaak.

Ik had ook een vraag gesteld aan Enphase en men zegt daar dat als het een 3-fasensysteem is, je in elke fase 6 CT's (Current Transformer) nodig hebt, 3 voor productie en 3 voor verbruik. Ik neem aan dat dit klopt maar heb ik dan 18 stroomspoelen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:30
3-fase is 6 spoelen, geen 18...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:18
apiehoek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:20:
Ik heb mijn leverancier nogmaals verzocht om de Envoy Metered te voorzien van 6 stroomspoelen. Na overleg gaat men hier nu mee akkoord.
Toch een vreemde zaak, eerst installeert men de Envoy standaard ipv Envoy Metered, daarna wilden ze geen stroomspoelen installeren maar nu weer wel.
Ik ben een leek op dit gebied en het heeft mij ontzettend veel tijd gekost om mij hier een beetje in te verdiepen. Wanneer ik dit niet had gedaan hing er nu een Envoy-S in de meterkast en had ik geen stroomspoelen. Eigenlijk een kwalijke zaak.

Ik had ook een vraag gesteld aan Enphase en men zegt daar dat als het een 3-fasensysteem is, je in elke fase 6 CT's (Current Transformer) nodig hebt, 3 voor productie en 3 voor verbruik. Ik neem aan dat dit klopt maar heb ik dan 18 stroomspoelen nodig?
Zie pagina 28 in deze pdf: https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf

- De blauw onderbroken lijnen zijn de draden van de spoelen.
- Tekstuele uitleg rechtsboven op die pagina :)

Het is voor elke fase 1 productie, 1 import/export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:58
apiehoek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:20:

2 per fase, dus 6 totaal.

Standaard krijg je bij de envoy metered er al 2 bijgeleverd, dus je moet er nog 4 bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Eddie_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:50:
Ik heb ook opdrachtgevers die de Metered versie verkopen zonder CT's maar met het oog op een eventuele toekomstige plaatsing van accu's. En als ze dan de accu's verkopen worden ook de CT's geplaatst. Eén van die opdrachtgevers is geen opdrachtgever meer van mij maar zodoende heb ik wel reserve CT's.

Ik vind het flauwekul om de Metered te verkopen en dan geen CT's te plaatsen, is ook mede een reden dat het geen opdrachtgever meer is.
Inderdaad geen meerwaarde.

En als ze het niet aansluiten vraag dan op z’n minst die 2 spoelen die je er standaard bij krijgt.

• Eddie_
Beste Tweakers. Ik weet best wel het één en ander van Enphase. Ik heb hier al voorbij zien komen een accu met daaraan gekoppeld een micro omvormer. Wat zijn de valkuilen en waar moet je op letten? Kan ik een micro omvormer gewoon rechtstreeks aansluiten op een 100Ah accu bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:07
Eddie_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:51:
Beste Tweakers. Ik weet best wel het één en ander van Enphase. Ik heb hier al voorbij zien komen een accu met daaraan gekoppeld een micro omvormer. Wat zijn de valkuilen en waar moet je op letten? Kan ik een micro omvormer gewoon rechtstreeks aansluiten op een 100Ah accu bijvoorbeeld?
Als het voltage van de batterij in het werkgebied van de micro zit, zou dat moeten kunnen. In een ander forum heb ik gelezen dat men IQ7X gebruikt om 48V batterij te ontladen. Voor het laden EN ontladen van batterijen heb je een biderectionele omvormer nodig zoals die in de 3T gebruikt worden.
Maar ik zou zeggen, probeer het eens, we lezen graag de resultaten. :*)

https://www.google.nl/url...AjfNs-qOdpJD&opi=89978449

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 20-09-2023 22:47 ]

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:45
Eddie_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:51:
Op Youtube er zijn tientallen video's uit Duitsland waar dit een 'hot' topic is. "Balkonkraftwerkt mit Speicher". Ik ben zelf ook bezig met een 230 AH lifepo4 accu en een Hoymiles 500 HMS micro omvormer met een OpenDTU module om het uitgangsvermogen te regelen. Wat ik uit de videos begrepen heb is dat direct aansluiten tot problemen kan leiden met aanloopstromen. De condensatoren van een micro omvormer kunnen vrijwel onbeperkt energie halen uit de accu waardoor micro omvormer beschadigd. Ik ben nu aan het testen met relais en aanloopweestand en met een buck converter met mppt stand. Ik wil mijn opstelling alleen gebruiken om mijn nachtverbruik te compenseren. Overigens kan men in Duitsland Enphase micro-omvormers kopen waarbij het uitgangsvermogen terug geregeld is met speciale netprofielen, beschikbaar gesteld door Enphase Duisland. Nederland zegt hier niets van te weten en geeft verder geen info. Mijn installatie bestaat verder uit 2 panelen op het balkon en een Homewizard energy plug. De panelen laden de accu via een MPPT-lader van Victron en als de 'dak installatie een overproductie heeft > 500 watt schakel ik via de Plug een Victron acculader bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-10 19:26
skiwi schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:59:
[...]

@DjVe Goed te horen. Heb je voor de eerste enphase batterij ook een ontwerp in moeten sturen naar Enphase ter review om een certified installer te worden? Ik ben benieuwd of je dan een ontwerp hebt ingestuurd met een 10T op 3 verschillende fasen en of dat is geaccepteerd?

Afgelopen weekend de enphase university training afgerond en ik begrijp inderdaad dat de kabelruimte beperkt is om de 10T als 3x3T op de 3 verschillende fases aan te sluiten. Zeker als je het systeem waterdicht wil houden. In mijn geval zou de batterij binnen komen te hangen in een droge inpandige berging, direct naast de meterkast (dus korte afstand voor de draadloze communicatie tussen de gateway en batterij) en op een gewapend betonnen buitenmuur (dus sterk genoeg voor het gewicht van 143kg).
Ik heb vanmorgen een mail gekregen van Enphase dat mijn plan is goedgekeurd en de activering is nu vrij gegeven in mijn toolkit app 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svkaster
kreeg vandaag ook nog de extra q-relais thuis en Enphase communicatie kit voor de batterij (was afgeprijsd).
Heb nu alle voorbereidingen gedaan en hoef alleen nog maar t.z.t de batterij te bestellen. Hoop eigenlijk nog dat met een nieuw cabinet volgend jaar de BTW ook naar 0 gaat :)

Op dit moment een batterij kopen nu ik nog 100% kan salderen heeft mijn inziens nog geen nut. IS wel een leuk hobby project maar het moet ook nog wat opleveren. Dus ik wacht nog even :)

m.v.g

Stefan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxuoaw9Li18MyofheNcoP1I4nXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EPVV8Hzl9xl11KfIrNpaEYwp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zLAQWlmGCf0jwUpswrPNmMUxQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a8DNpQ0vYCq00qfLGCp25RMp.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door svkaster op 21-09-2023 14:14 ]

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
@svkaster Is dat een HomeWizard/Eastron SDM630 WiFi kWh meter die ik daar zie?

Met alle ontwikkelingen op het moment vraag ik me af of het nut heeft nu al een communicatie kit aan te schaffen als de batterij pas in 2024 of later komt?
Ik bedoel dan alle technische ontwikkelingen, niet zozeer wat de politiek bedenkt met salderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
yep dat is een SDM630 :)

Ik ben het met je eens dat ik een risico neem maar was niet zo duur :)

Stefan

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Hoe zit het met kiezen van juiste type micro-omvormer bij bifacial panelen.

Ik heb 22 SoliTek SOLID Bifacial 370W zonnepanelen geplaatst. Met hoeveel procent vd bifacial opbrengst moet je rekening houden?

[edit] Als je geen batterijen neemt, vinden jullie het dan de moeite waard om de metered variant van de Enphase Envoy-S te nemen?

[ Voor 25% gewijzigd door Beun_de_Haas op 21-09-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee. Homewizard is dan goedkoper met betere (en beter toegankelijk met een open API) informatie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Laatst online: 18:59
svkaster schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:54:
[...]
Ik heb vanmorgen een mail gekregen van Enphase dat mijn plan is goedgekeurd en de activering is nu vrij gegeven in mijn toolkit app 😁
Nice! Waar in de installer app zie je dat precies? De screenshots tonen dit in de "profile" sectie van het settings menu maar daar lijkt het in de laatste versie van de app niet meer te zitten.

Hoe gaat het verder in zijn werk als zonnepanelen (en daarmee de IQ Gateway) activatie door een derde partij zijn gedaan? Dan heb je geen toegang tot het systeem/site omdat deze bij een andere leverancier in beheer zijn.

Ook hier het relais en de communicatie kit vandaag binnen gekregen, ongetwijfeld dezelfde aanbieding :)

• lucas321
svkaster schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:13:
kreeg vandaag ook nog de extra q-relais thuis en Enphase communicatie kit voor de batterij (was afgeprijsd).
Heb nu alle voorbereidingen gedaan en hoef alleen nog maar t.z.t de batterij te bestellen. Hoop eigenlijk nog dat met een nieuw cabinet volgend jaar de BTW ook naar 0 gaat :)

Op dit moment een batterij kopen nu ik nog 100% kan salderen heeft mijn inziens nog geen nut. IS wel een leuk hobby project maar het moet ook nog wat opleveren. Dus ik wacht nog even :)

m.v.g

Stefan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@svkaster
Je zei eerder dat je de 3 batterijen op 3fase wilde aansluiten waarom koop je dan 1x 1fase q relais?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
lucas321 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:37:
[...]

@svkaster
Je zei eerder dat je de 3 batterijen op 3fase wilde aansluiten waarom koop je dan 1x 1fase q relais?
Ik ga toch maar niet al die ellende op de hals halen en als eerste de grootste verbruikers coveren. Tegen de tijd dat saldering over de 3 fasen niet meer werkt dan koop ik er nog wel 1 bij :)

@skiwi volgens mij als je de Enphase helpdesk belt en uitlegt dat je mede installer wil worden dan kunnen hun jouw wel toevoegen mits je al een installer account hebt. Zo ben ik initieel ook toegevoegd ten tijden van mijn installatie.

[ Voor 21% gewijzigd door svkaster op 21-09-2023 22:57 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Misschien domme vraag. Heb in het Enphase Paneel Check excel document alle gele vlakken ingevuld. Ik zie echter onderin niks veranderen qua waardes. Hoe zie ik nu welke omvormer de juiste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

skiwi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:37:
[...]

Hoe gaat het verder in zijn werk als zonnepanelen (en daarmee de IQ Gateway) activatie door een derde partij zijn gedaan? Dan heb je geen toegang tot het systeem/site omdat deze bij een andere leverancier in beheer zijn.
Als eigenaar van het Enphase systeem kan je zelf bepalen welke accounts toegang hebben. Je kan de installateur er ook gewoon uitknikkeren als je dat wilt.

Je kan gewoon zelf een installateursaccount aanmaken en die toegang geven. Dan kan je alles doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:13
Beun_de_Haas schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:11:
Misschien domme vraag. Heb in het Enphase Paneel Check excel document alle gele vlakken ingevuld. Ik zie echter onderin niks veranderen qua waardes. Hoe zie ik nu welke omvormer de juiste is?
Heb je de sheet wel gedownload / opgeslagen op je PC? Rechtstreeks online invullen werkt niet.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
glas86 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:04:
[...]

Je orderbevestiging is je stok achter de deur om die klemmen alsnog te krijgen binnen de gemaakte offerte/oplevering. Ik heb helaas de discussie met mijn installateur verloren, maar heb ook niet dit soort zaken in mijn offerte/order bevestiging staan. Het kan bij mij alsnog gerealiseerd worden maar zou ik zo rond de €350,- kwijt zijn. Vind ik voor nu iets teveel van het goede. Ik heb wel een metered Envoy. De installateur gaf aan dat ze standaard altijd de metered installeren i.p.v. de standaard vanwege problemen uit het verleden. Ik ben er verder niet op door gegaan. Verder gaf hij aan dat ze de klemmen nooit installeren zonder dat de klant er expliciet om vraagt. Mijn verweer was dan weer je hebt me het ook niet gevraagd of als optie aangeboden. Ik zou het altijd als installateur in ieder geval aanbieden zodat de klant de keuze kan maken. Daarnaast is het makkelijker te installeren vanaf het begin. Zonder klemmen heb je in ieder geval niets aan een batterij.

Verder heb ik een P1 meter van HomeWizard en kan ik exact zien wat er gebeurd op elke fase dus die informatie mis ik verder niet in de Enlighten app maar een beetje jammer vind ik wel. Mochten we ooit in de toekomst aan de batterij gaan hetzij vrijwllig of in mindere mate verplicht dan zijn dat weer extra kosten die je moet maken. Dan zoek ik wel iemand die de twee klemmen die nu niets liggen te doen in de meterkast wil aansluiten + vier nieuwe voor een 3 fase systeem.

Ik ben voor nu ook wel klaar met het zonnepaneel circus. Ik ben blij dat ze er liggen en het systeem werkt prima maar al met al vond ik het een moeizaam, langdurig en op sommige momenten stressvol proces.
Ik zou sowieso voor een eigen oplossing gaan ipv alles binnen het Enphase eco systeem te trekken. Ik heb ook Enphase (16 stuks IQ7+) met een normale non-metered Envoy.
Ik aggregreer nu data van de Enphase API samen met de P1 meter. Geeft mij voldoende inzicht en sturing. Als ik meer wil, koop ik een meter die werkt met een nette open API met CT spoelen. Ook een toekomstig batterij systeem zal daaraan moeten voldoen. Werkt hij alleen goed met Enphase? Dan koop ik hem niet, ondanks dat ik Enphase heb. Werkt hij met verschillende systemen via een transparante oplossing, dan is het een kandidaat. Ben van mening dat je op moet passen dat je jezelf niet helemaal blind staart op 1 ecosysteem. Enphase vind ik mooi voor de panelen, maar vwb de batterij ben ik niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Glashelder schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:39:
[...]

Als eigenaar van het Enphase systeem kan je zelf bepalen welke accounts toegang hebben. Je kan de installateur er ook gewoon uitknikkeren als je dat wilt.

Je kan gewoon zelf een installateursaccount aanmaken en die toegang geven. Dan kan je alles doen.
Oh echt? Hoe kun je dat doen dan? Ik zie nu pas inderdaad dat ik dat in de Enphase portal kan doen. Alleen mijzelf toevoegen als zonnepaneel installateur herkent mijn enlighten toolkit/manager account niet als valide organisatie:
There is no company associated with the user
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih5b4b15VPF2wTUesjo6ZoaGEXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWRX3VLgjB0o7mx7aqUqB3Uu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@skiwi is dat wel een installateursaccount dan? Volgens mij kan je alleen installateursaccounts toevoegen. Geen DHZ of gebruikersaccounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Pazo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:57:
[...]

Heb je de sheet wel gedownload / opgeslagen op je PC? Rechtstreeks online invullen werkt niet.
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
Misschien rechtermuisknop op het bestand, properties en dan "unblock" kiezen? Zijn er eventueel nog macro`s aanwezig waarvoor je eerst toestemming moet geven voordat deze uitgevoerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Geef eens een link naar de datasheet van de panelen?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Pazo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:33:
[...]

Geef eens een link naar de datasheet van de panelen?
https://www.solitek.eu/en...ss-glass-solitek-bifacial

16 stuks
10 graden hellingshoek
Op zuid

[ Voor 8% gewijzigd door Beun_de_Haas op 22-09-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Sheet doet het gewoon hoor.
IQ7+ of IQ8+ zou het beste zijn, in dit geval IQ8+ dus want IQ7 serie wordt meestal niet meer geoffreerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw2Rjx-89o9GaLTFjQo3tS2SPKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUiDFLA9ViBo5AueFgPn13GG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemiddag,

Vraagje over wat de beste plek is voor het plaatsen van een Homewizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID.

Aparte PV kast:
Kabels van zonnepanelen gaan naar een Enpahse Q-Relay 3 fase
Kabels van Enphase Q-Relay 3 fase gaan naar een aardlekautomaat
(in deze kast past niks meer bij - er zou eventueel nog een kastje er boven passen)

Groepenkast
Kabels van de aardlekautomaat uit de aparte PV kast gaan naar de bestaande groepenkast
(de groepenkast zit vol daar past niks meer bij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2fbOoT2nOE2TMRy45NH6or2Wh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GrhRLTBTPB6MKuD8SsoeIV3.png?f=fotoalbum_large

En is zo een bedradingsset hiervoor geschikt?
Bedradingsset 3-fase 6mm2 350mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Fb_mrdzQfUoH7ZK8xfFrIWIho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p3jhcG8vfVp9tmY9r1tagKxJ.webp?f=user_large

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door twist_tweak op 22-09-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:59
twist_tweak schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:14:
Goedemiddag,

Vraagje over wat de beste plek is voor het plaatsen van een Homewizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID.

Aparte PV kast:
Kabels van zonnepanelen gaan naar een Enpahse Q-Relay 3 fase
Kabels van Enphase Q-Relay 3 fase gaan naar een aardlekautomaat
(in deze kast past niks meer bij - er zou eventueel nog een kastje er boven passen)

Groepenkast
Kabels van de aardlekautomaat uit de aparte PV kast gaan naar de bestaande groepenkast
(de groepenkast zit vol daar past niks meer bij)

[Afbeelding]

En is zo een bedradingsset hiervoor geschikt?
Bedradingsset 3-fase 6mm2 350mm

[Afbeelding]

Alvast bedankt
Je geeft aan dat beide kasten vol zitten, dat maakt het ook niet makkelijk :) In plaats van nog een kastje, zou ik kijken of je één van de twee, of beide groepenkasten kunt vervangen door iets groters. Heb je een foto van je huidige opzet?

Qua plaats maakt het niet zoveel uit:
PV -> Q-Relais -> Meter -> Alamat
PV -> Meter -> Q-Relais -> Alamat

lijken mij beiden prima, hoewel de eerste volgens mij meer aan de voorschriften voldoet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
Glashelder schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:00:
@skiwi is dat wel een installateursaccount dan? Volgens mij kan je alleen installateursaccounts toevoegen. Geen DHZ of gebruikersaccounts.
Dat was het probleem inderdaad: een DHZ account in plaats van een installateuraccount. Dank je!

• twist_tweak
Zwartoog schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:31:
[...]

Je geeft aan dat beide kasten vol zitten, dat maakt het ook niet makkelijk :) In plaats van nog een kastje, zou ik kijken of je één van de twee, of beide groepenkasten kunt vervangen door iets groters. Heb je een foto van je huidige opzet?

Qua plaats maakt het niet zoveel uit:
PV -> Q-Relais -> Meter -> Alamat
PV -> Meter -> Q-Relais -> Alamat

lijken mij beiden prima, hoewel de eerste volgens mij meer aan de voorschriften voldoet .
De meterkast is nogal rommelig dus een foto van de hudige opzet laat ik liever nog even achterwege.

Ideaal zou natuurlijk zijn om alles te vervangen voor één groot nieuw geheel. Helaas is mijn eigen kennis en kunde op het gebied van elektriciteit niet voldoende om het zelf te doen. Er is ook niet heel veel ruimte over.

Boven de nieuwe PV kast waarin de links de Alamat zit en rechts de Enphase Q-Relay 3 fase zou denk ik nog precies zo een zelfde maat kast boven passen. Er is bestaat geloof ik ook een zelfde kast (hoger) maar dan met 2 rijen ipv 1 rij.

Zonder kWh meter zoals het nu is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrcSIiOsbXkiUfeTfHCgjnm8RNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/245XeUEb0VbVt9CKqoxDbh1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Btw......Blijven de Ferriet ringen op dezelfde plek zitten?

Zo zou het dan aangesloten moeten worden met een kWh meter ertussen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH_jSz_be-68s_xmZEPCcmSyIEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmRXKvfrUepOv4eAYOWqmknK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 06:45
Dit ziet er OK uit. Ik heb hier in de basis de gelijke opstelling. Tussen het Q relais en de kWh heb ik nog een alamat om dat gedeelte te kunnen schakelen en een tweede alamat die de Gateway schakelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ies Korpershoek op 24-09-2023 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@twist_tweak Ja, is goed zo! Ferrietringen gewoon laten zitten: die moeten de "ruis" vanuit het net drukken, dus: alamat->meter->ringen->enphase spul

Die 6 mm² kabels zijn prima, ik heb hier gewoon 2,5 mm² zoals de rest van de installatie. Als die alamat op 16A afzekerd, is 2,5 mm² voldoende, dikker mag altijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik weet niet of mensen dat al eens uit geprobeerd hadden, maar ik heb vandaag een test gedaan.
Ik zag in de gridprofielen een zero-export profiel staan voor Nederland.
Ik heb (nog) geen accu maar ik was benieuwd hoe dat zou werken.
Dus op de toolkit het zero export profiel gekozen, dat duurt ongeveer twee minuten voordat ze zijn ingeladen. Het kan ok via het portal maar dan wacht de cloud totdat er verbinding is met de envoy dus heb je kan dat je 15 minuten moet wachten.

De productie gaat dan even naar beneden maar als de profielen zijn geladen volgt de PV installatie het gebruik in huis.
Dat wil zeggen als er meer geprodcuceerd kan worden wordt het afgeknepen door de micro's.
Overschoot of undershoot is circa 200 Watt, maar als het gebruik stabiel is nadert de opwek het verbruik op een paar Watt.
Even getest met het element in de boiler en dat werkt prima.
Logisch nadeel is natuurlijk wel dat als je meer verbruikt dan er opwek mogelijk is dan is het niet zero maar inkoop.

Maar het geeft mooie mogelijkheden dat als de saldering wordt afgeschaft en je schandalige tarieven krijgt voor je teruglevering die de energiemaatschappij voor de volle mep aan de buren gaat leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6DdyyhCWsxqoiAA6aEqd7v7x_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTrGT6boj21ehFeF0XcvV6HG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door martijn v o op 24-09-2023 10:07 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:06

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

martijn v o schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:01:
Ik zag in de gridprofielen een zero-export profiel staan voor Nederland.
Ik heb (nog) geen accu maar ik was benieuwd hoe dat zou werken.
Het verhoogt niet de levensduur van de zonnepanelen door ze 'minder te gebruiken'?

Het is wel interessant om meer zelf te gebruiken tijdens zonnig weer (met elektrische boiler / warmtepomp / ventilatie), maar dat staat d'r eigenlijk los van, heb ik het idee.

Puur als je een negatieve prijs zou hebben (dynamisch contract) dan is die modus wel handig.

Maar zelfs bij 1 cent is het gunstiger dan niets, gezien het ook niets kost?

___

Ben het wel met je eens dat we het eigenlijk allemaal zouden moeten doen, als de terugleveringsvergoeding te laag is.

Als vergoeding zouden we dezelfde prijs moeten krijgen als dat het kost om stroom uit gas te maken, want dat is de prijs de ze ook zouden moeten betalen als er geen zonnepanelen zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
twist_tweak schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:54:
[...]

De meterkast is nogal rommelig dus een foto van de hudige opzet laat ik liever nog even achterwege.

Ideaal zou natuurlijk zijn om alles te vervangen voor één groot nieuw geheel. Helaas is mijn eigen kennis en kunde op het gebied van elektriciteit niet voldoende om het zelf te doen. Er is ook niet heel veel ruimte over.

Boven de nieuwe PV kast waarin de links de Alamat zit en rechts de Enphase Q-Relay 3 fase zou denk ik nog precies zo een zelfde maat kast boven passen. Er is bestaat geloof ik ook een zelfde kast (hoger) maar dan met 2 rijen ipv 1 rij.

Zonder kWh meter zoals het nu is
[Afbeelding]

Btw......Blijven de Ferriet ringen op dezelfde plek zitten?

Zo zou het dan aangesloten moeten worden met een kWh meter ertussen?
[Afbeelding]
Als je ruimte naast je huidige kast hebt, dan zou ik er een precies dezelfde naast zetten. Dat heb ik ook gedaan met mijn ABB kast. De luiken aan de zijkant maak je dan open en je verbindt bovenin de aardrail door.
Op dat moment is die kast voor de norm een enkele kast. Strikt genomen mag je namelijk niet de ene kast uit en de andere in als het niet binnendoor loopt. Mag wel, maar dan wordt het gezien als een tussenkast en moet je ook als dusdanig afzekeren incl selectiviteit.
Dus beter een kast die bij je huidige kast hoort en dan binnendoor. Daarbij geldt altijd de regel dat je verplicht bent om je installatie overzichtelijk te houden. Alamat in de linkerkast en dan Q-relais in de rechterkast helpt daar niet aan mee.

Wil je het netjes doen, maak je met een dubbele eindaderhuils (en dus ook een goede tang) een 2x 6mm2 aftakking op de hoofdschakelaar (3F+N). Het ene eind steek je in je bestaande verdeelblok en het andere in het verdeelblok van je nieuwe kast.
Links en Rechts krijgen zijn dan gelijkwaardig aangesloten op de hoofschakelaar. Rechts sluit je dan ook de Alamat en Qrelais aan. Alles voor je PV zit dan rechts.

Als je er zelf niet veel kaas van hebt gegeten, dan er zelf niet aan beginnen, maar wellicht is bovenstaande wel een optie om het alsnog netjes op te lossen. Is voor jou ook goedkoper om te laten doen, dan een compleet nieuwe kast. Post eens een foto van je kast, dan kunnen we zien hoe erg het echt is. Vaak lijkt het erger dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:34
@martijn v o , je hebt IQ8 micro's?

Als dat zo is, dan had ik eigenlijk een hogere responssnelheid verwacht. Dit lijkt toch nog best wel wat afzitten van net-zero.
Maar goed, als inderdaad terugleveren duurder wordt, dan is ook dit een interessante instelling. Leuk om te zien dat je deze getest hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Tuin in groen schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:14:
@martijn v o , je hebt IQ8 micro's?

Als dat zo is, dan had ik eigenlijk een hogere responssnelheid verwacht. Dit lijkt toch nog best wel wat afzitten van net-zero.
Maar goed, als inderdaad terugleveren duurder wordt, dan is ook dit een interessante instelling. Leuk om te zien dat je deze getest hebt.
Bij negatieve prijzen wil je gewoon dat je zonnepanelen uit staan. Niet dat ze proberen je netto import/export op 0 te houden. Kost je alleen maar geld. Verbruiken levert geld op op zo'n moment. Juist dan dus zonnepanelen geheel uit, de aircos vol aan en de vaatwasser en wasmachine laten werken.
Alleen dan krijgen we als consument waar voor ons geld. Ik heb 16 IQ7+ omvormers en die gaan zodra ik dynamisch zit ook gewoon uit. Of via een production disable (wat slecht werkt. De enable althans) of via een relais voor ieder array in de groepenkast.

[ Voor 3% gewijzigd door pk128934 op 24-09-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Alleen als de prijs ook negatief is na meerekenen van de energiebelasting . En dat is echt zelden het geval, zelfs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:03:
Alleen als de prijs ook negatief is na meerekenen van de energiebelasting . En dat is echt zelden het geval, zelfs nu.
Energiebelasting op stroom is straks 0 als het zo doorgaat;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skiwi
Dank voor alle tips in dit forum! Afgelopen zaterdag de CT spoelen op m’n drie fasen zelf geïnstalleerd en kunnen activeren in de installer app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr5h7w5cF5I4xcuN9UkxAb8vg1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWq7na35ueKWEH2GOkgYnZ02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

skiwi schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:07:
Dank voor alle tips in dit forum! Afgelopen zaterdag de CT spoelen op m’n drie fasen zelf geïnstalleerd en kunnen activeren in de installer app.

[Afbeelding]
Nette opbrengst ook!

Je hebt de panelen op het zuiden/westen?
Bij mij begon de productie al eerder, maar ik heb ze dan ook op Oost/West liggen, dus een minder grote piek.

Waar komen die verbruikspieken in de nacht vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Accretion schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:22:
[...]

Nette opbrengst ook!

Je hebt de panelen op het zuiden/westen?
Bij mij begon de productie al eerder, maar ik heb ze dan ook op Oost/West liggen, dus een minder grote piek.

Waar komen die verbruikspieken in de nacht vandaan?
Panelen liggen op het westen inderdaad. 2-onder-1 kap woning dus mijn buurman heeft de oostkant. 24 stuks met IQ7+ omvormers. Positief verrast dat de opbrengst in de ochtend al zo vroeg begint voor panelen op het westen. De verbruikspieken in de nacht is de warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door skiwi op 25-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

skiwi schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:10:
[...]

Panelen liggen op het westen inderdaad. 2-onder-1 kap woning dus mijn buurman heeft de oostkant. 24 stuks met IQ7+ omvormers. Positief verrast dat de opbrengst in de ochtend al zo vroeg begint voor panelen op het westen. De verbruikspieken in de nacht is de warmtepomp.
Qua verbruik lijkt het dan op een lucht/lucht warmtepomp die eens in de zoveel tijd aanspringt?
Was dat dan om te koelen of te verwarmen (ben momenteel op vakantie, dus geen idee qua temperatuur in NL).

Koelt het zo snel af in huis dat hij na middernacht moet verwarmen? Of komt d'r warmte uit de muren welke die nog af moet voeren?

En de piek rond 17:00 is elektrisch koken/oven? Is wel mooi dat je zonnepanelen je verbruik in de namiddag netjes compenseren, dat zal de buurman een stuk minder hebben :)

Wel interessant om te zien dat je aan de grafieken eigenlijk al kunt zien in welke oriëntatie de panelen liggen en of/wat voor een warmtepomp je hebt.

Het sanitair warm water stook je nog wel op gas?
Met een elektrische boiler (goedkoop in aanschaf) of wtp voor SWW (duurder in aanschaf, maar efficiënter) zou je 's avonds kunnen douchen met de warmte die je 's middags uit de zon haalt (als die goed geïsoleerd is, de volgende ochtend of de dag erna waarschijnlijk ook nog wel).

Maar, ik ga een beetje offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56
Sinds een dikke week is mijn installatie met Enphase microomvormers up and running. Op verzoek heeft de installateur in mijn schuur een onderverdeelkast volgens ip65 classificatie, zodat de installatie geen last heeft van het stof wat mijn houtbewerkingshobby produceert.

Maar nu hangt de Envoy gateway er naast en geheel niet stofvrij. Daarbij is dat een extreem open kastje. Weet iemand in hoeverre dat er tegen kan? Ik kan er wel wat omheen gaan bouwen, maar ik vermoed dat het niet voor niets zo open gebouwd is. De reden van de groepen in een ip65 kast is dat ik zo brand door kortsluiting uit sluit. Daar ben ik met de gateway wat minder bang voor. Maar waar ik wel een beetje voor vrees is oververhitting.

Het liefst zou ik alles afplakken met tape. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan de Gateway ook in een lege meterkast plaatsen. Moet net passen op een 12 posities DIN rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@pegagus je kunt een willekeurig leeg plastic huisje kopen bij conrad waar hij in past.
Zoiets, maar dan even op de maat letten. Paar wartels kunnen het stof tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
pk128934 schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:58:
[...]

Als je ruimte naast je huidige kast hebt, dan zou ik er een precies dezelfde naast zetten. Dat heb ik ook gedaan met mijn ABB kast. De luiken aan de zijkant maak je dan open en je verbindt bovenin de aardrail door.
Op dat moment is die kast voor de norm een enkele kast. Strikt genomen mag je namelijk niet de ene kast uit en de andere in als het niet binnendoor loopt. Mag wel, maar dan wordt het gezien als een tussenkast en moet je ook als dusdanig afzekeren incl selectiviteit.
Dus beter een kast die bij je huidige kast hoort en dan binnendoor. Daarbij geldt altijd de regel dat je verplicht bent om je installatie overzichtelijk te houden. Alamat in de linkerkast en dan Q-relais in de rechterkast helpt daar niet aan mee.

Wil je het netjes doen, maak je met een dubbele eindaderhuils (en dus ook een goede tang) een 2x 6mm2 aftakking op de hoofdschakelaar (3F+N). Het ene eind steek je in je bestaande verdeelblok en het andere in het verdeelblok van je nieuwe kast.
Links en Rechts krijgen zijn dan gelijkwaardig aangesloten op de hoofschakelaar. Rechts sluit je dan ook de Alamat en Qrelais aan. Alles voor je PV zit dan rechts.

Als je er zelf niet veel kaas van hebt gegeten, dan er zelf niet aan beginnen, maar wellicht is bovenstaande wel een optie om het alsnog netjes op te lossen. Is voor jou ook goedkoper om te laten doen, dan een compleet nieuwe kast. Post eens een foto van je kast, dan kunnen we zien hoe erg het echt is. Vaak lijkt het erger dan het is.
De nieuwe PV kast zit van de voorkant gezien rechts, en dan tegenaan de bestaande ABB HAF groepenkast geplaatst. De bekabeling gaat van de PV kast via de zijkant de bestaande groepenkast in.
De aardrail van groepenkast is via aparte een kabel in een pvc buis naar beneden verbonden met de PV kast.

De PV kast heeft een eigen Alamat naast de Q-Relay (Alamat zit links en Q-Relay 3 fase zit rechts in de kast) De bestaande groepenkast heeft zijn eigen twee Alamats.

De bedrading van de Alamat in de PV kast is verbonden met een van de twee Alamats in de bestaande groepenkast.

Als de kWh meter niet in een los eigen kastje boven de nieuwe PV kast via een flexibele buis geinstalleerd mag worden dan zit er niks anders op dan op zoek te gaan naar nieuwe grotere PV kast. :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
jeroen3 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:12:
@pegagus je kunt een willekeurig leeg plastic huisje kopen bij conrad waar hij in past.
Zoiets, maar dan even op de maat letten. Paar wartels kunnen het stof tegenhouden.
Even in de handleiding gedoken:
U kunt de Envoy-S op 2 manieren aansluiten: met het netsnoer of met behulp van vaste bekabeling in een externe behuizing. Indien u de Envoy-S vast bekabelt, dan dient deze in een niet-metalen,
IP54 of hoger-gecertificeerde behuizing geinstalleerd te worden (gebruik een passend gecertificeerde behuizing indien u de Envoy-S binnenshuis vast bekabelt). Boor geen gaten aan de bovenkant van de behuizing of daar waar vochtindringing mogelijk is.
D) Indien u de Envoy-S in een meerfasen toepassing installeert, installeer dan een fasekoppelaar tegen overspanning. Zie de technische instructie over fasekoppeling in uw land op enphase.com/support. Raadpleeg Enphase-support voor compatibele apparaten.
Strikt genomen heeft de installateur het nu niet goed gedaan. Want het is vast bedraad, maar zonder behuizing. Dan wordt het inderdaad nog maar een behuizing er om heen monteren.

Ik vraag me ondertussen wel af hoe het zit met die fasenkoppelaar die er bij mij niet lijkt te zitten (het systeem van de panelen is 3-fase), en hoe de communicatie van de Envoy met het relais plaats vindt, als de Envoy ook met een netsnoer aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Moet de Enphase Envoy-S ook in een kastje?
Hier hangt deze ook ergens los zonder een kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Volgens mij mag deze in de meterkast gewoon los, ik heb nog geen enkele foto in dit topic voorbij zien komen waarbij dat niet zo was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hij mag los in de meterkast als je maar zorg draagt dat de AC bekabeling deugdelijk is weggewerkt (kabelgootjes bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Dat ding mag zelfs met een stekker. Maar bij mij hangt die in een schuur vol houtstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

twist_tweak schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:18:
Moet de Enphase Envoy-S ook in een kastje?
Hier hangt deze ook ergens los zonder een kast.
Pazo schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:36:
Volgens mij mag deze in de meterkast gewoon los, ik heb nog geen enkele foto in dit topic voorbij zien komen waarbij dat niet zo was :)
Meterkast is ook een kast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Microkid schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:52:
[...]

Nee, standaard versie.
De truuk met het aanpassen via SQLite3 heb ik inderdaad in juni ook gedaan. Zal het morgen weer doen. Maar ik zit er niet op te wachten om dit na elke 1.2MWh te herhalen...
Ok, hier net opnieuw ook, om 14.00 uur. 1174 kWh, was de vorige keer uit m'n hoofd ook zoiets.

Even schatten: 1174 kWh is dus zo'n 2^30 mWh, lijkt dus verdacht veel op een tellertje dat welke 0,5 mWh telt en daarna over de zeik gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zwartoog schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:06:
[...]

Ok, hier net opnieuw ook, om 14.00 uur. 1174 kWh, was de vorige keer uit m'n hoofd ook zoiets.

Even schatten: 1174 kWh is dus zo'n 2^30 mWh, lijkt dus verdacht veel op een tellertje dat welke 0,5 mWh telt en daarna over de zeik gaat.
Een oplossing lijkt nu eindelijk onderweg.
Siddharth Shankar (Moderator)

This issue has been reported to the concerned team, and it will be addressed shortly.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Accretion schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:24:
[...]

Qua verbruik lijkt het dan op een lucht/lucht warmtepomp die eens in de zoveel tijd aanspringt?
Was dat dan om te koelen of te verwarmen (ben momenteel op vakantie, dus geen idee qua temperatuur in NL).

Koelt het zo snel af in huis dat hij na middernacht moet verwarmen? Of komt d'r warmte uit de muren welke die nog af moet voeren?

En de piek rond 17:00 is elektrisch koken/oven? Is wel mooi dat je zonnepanelen je verbruik in de namiddag netjes compenseren, dat zal de buurman een stuk minder hebben :)

Wel interessant om te zien dat je aan de grafieken eigenlijk al kunt zien in welke oriëntatie de panelen liggen en of/wat voor een warmtepomp je hebt.

Het sanitair warm water stook je nog wel op gas?
Met een elektrische boiler (goedkoop in aanschaf) of wtp voor SWW (duurder in aanschaf, maar efficiënter) zou je 's avonds kunnen douchen met de warmte die je 's middags uit de zon haalt (als die goed geïsoleerd is, de volgende ochtend of de dag erna waarschijnlijk ook nog wel).

Maar, ik ga een beetje offtopic :)
Is een Itho Daalderop HRU300 warmtepomp in een nieuwbouwwoning van nog geen jaar oud. Ik ken het niet anders dan dat het een dergelijk verbruikprofiel toont. Zie ook mijn P1 meter. De kleine korte pieken zijn van de handdoekdroger in de badkamer, de bredere pieken de warmtepomp. De boiler staat ingesteld op 14u in de middag om zo maximaal van de zon te gebruiken.
Het huidige verbruik in de woning is de reden voor mij om naar een Enphase batterij te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN2-ZtoVdkkao4L9Kze4p5EBZz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AOytZjhEsC1d1LqOsKYXdQq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-08 15:56
Goedenavond

Ik ben nieuw hier en weet dus niet of mijn vraag hier thuis hoort.
Wij hebben Sunpower AC zonnepanelen die op een Enphase systeem zitten 3 fase aangesloten met meetspoelen op een Envoy Metered. PV systeem is 1 phase.
Volgens de Toolkit is te zien dat alles werkt zoals het hoort. Ook kan ik hier het verbruik zien op elke van de 3 fase.
Echter in de Enlighten app kan ik wel productie zien maar hij geeft een fout aan dat de micro omvormers niet rapporteren. Het systeem is in februari aangelegd echter pas sinds 1 maand is er internet. Installateur is al diverse malen geweest maar geen resultaat. Vandaag is Q relais nog vern en fasedraad op juiste plaats aangesloten.
Als je de Envoy opstart brandt het netwerklampje na een tijdje groen, als je dan 30 min wacht begint dit te knipperen en wordt definitief rood en blijft rood. Op dat moment geeft de app wel aan dat er internetverbinding is maar kan niets uitlezen. In de Toolkit is alles oke.
Ik heb dus twee vragen, kent iemand dit probleem en voor ook belangrijk kan ik het verbruik per fase zien in de Enlighten app net zoals in de Toolkit.
Alvast bedankt

Gr Harry Maas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HarryMaas schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:44:
Ik heb dus twee vragen, kent iemand dit probleem en voor ook belangrijk kan ik het verbruik per fase zien in de Enlighten app net zoals in de Toolkit.
Je hebt bij "live status" een dropdown per fase.

M.b.t. storing, heb je powerline adapters op dezelfde fase?
En zij d'r wel ontstorings-spoelen geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@HarryMaas Is de Metered versie via Wifi of via LAN aangesloten? Voorkeur gaat echt uit naar LAN. En inderdaad zijn er ferrietringen gebruikt? Weet je ook hoe de CT's zijn geïnstalleerd (en hoeveel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Hallo

Bedankt voor de reactie, Metered zit via LAN aangesloten, wifi is back up dat werkt ook volgens Toolkit. Ja er zijn ferrietringen gemonteerd volgens mij 3 in de groepenkast om de fases en twee in de "PV" kast uit mijn hoofd. Dat is gisteren nogmaals bekeken door de elektromonteur. Hoe ze zijn gemonteerd weet ik niet.
In drop down menu LIVE status geen uitlezing per fase. Ik wil best een foto plaatsen als ik wist hoe

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Hallo

Hier wat foto's vanmiddag komen ze de Envoy vernieuwen

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FF02r30YMKtybVh16feXvNjHSNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l1YKkaQBepallBxbimRYUDaM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C59G5ZrJCClhMzlvgpNf4uXJjHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FqgYXiiav0CZIC453n4gFv8G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXLQ1mnepXUdwmTpE5xuYJigZlg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqkY61O5fpP9Wdl40VhhYCjj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaN5IrGdLrLCMNBvjr4FFugSvSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4rKqFleh9Zm7g8dW8O4XAGlq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Hallo

Op het moment van zonnepaneelinstallatie in februari toen was er nog geen internet, echter nu is er pas internet sinds augustus.
Kan het zijn dat daardoor systeem de weg kwijt is? Of dat het laden van gegevens extreem lang gaat duren?
Ik ben best wel technisch onderlegd ook op elektro maar dan moet het niet te diep gaan. De installateur heeft dit nog nooit gezien en eigenlijk weten ze niet waar het probleem nu zit daarom wordt vanmiddag de Envoy vern. Enphase zelf laten komen was mijn voorstel maar dat schijnt helemaal onmogelijk te zijn.
Misschien dat hier iemand op het topic zit die zegt dat ga ik fixen.

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@HarryMaas heb je al eens geprobeerd om de heleboel even 5 minuten uit te zetten? Dus micro's, gateway en q-relay?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:08
T.b.v. de vraag van @HarryMaas . Even 'out of the box' gedacht. De micro's en envoy hebben dus een half jaar zonder internet gedraaid. Een half jaar lang is de data niet verzonden.

Het lijkt mij dat de buffers in de envoy/ micro's helemaal vol zitten/ over de piss zijn geraakt.

Kan daar het probleem niet bij liggen? Dat ie wel wilt syncen met Enphase, maar simpelweg niet weet hoe aan te sluiten op de data die daar staat?

Neem eens telefonisch contact op met Enphase inzake dit probleem. Mogelijk kunnen zij van afstand een buffer purge doen o.i.d.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:34
@HarryMaas Ik begrijp de ferrietringen in de PV-box niet.
Gaat van de omvormers de stroomdraad door de ferrietringen, dan pas naar de envoy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, ferrietringen moeten tussen het gehele Enphase systeem en de rest van de meterkast. Afschermen van het PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Als @HarryMaas idd ferrietringen tussen de panelen en de envoy heeft zitten, ja dan verbaasd het mij niet dat de envoy deze meldingen geeft.

@HarryMaas , kan jij dit eens checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Welke lampjes branden/knipperen er op de gateway?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP1wzGH1lIeR80L6z8tyv8CaN3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uh30H2z8wudDcpruxmYfknsS.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://support.enphase.c.../Envoy-LED-status-meaning

Bij mij waren de micro-omvormers ook niet 'verbonden', de elektricien kon het nog niet inschakelen omdat op het dak de panelen nog niet aangesloten waren.

Door het onderste knopje in te drukken (tussen USB en de pijltjes in) begon hij opnieuw te scannen naar aangesloten omvormers en was uiteindelijk alles wel weer groen, maar duurde wel een tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die scan moet nooit gebruikt worden bij het in bedrijf stellen van de IQ8 serie! Daarbij is het advies (vanuit Enphase) om de serienummers eerst zelf in te scannen en op die manier verder te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Ik post hierbij ook maar eens mijn publieke pagina:
https://enlighten.enphase...580038/overview?preview=1

Wel heb ik een vraag. Mijn enphase is nu geconecteerd via Wifi (ik was zelf niet aanwezig ten tijde van de installatie) maar wil deze graag connecteren via Ethernet. Is het gewoon een kwestie van kabel er in en gaan of moet ik nog meer aanpassen dan?

[ Voor 46% gewijzigd door eagle00789 op 26-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:13
eagle00789 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:42:
Ik post hierbij ook maar eens mijn publieke pagina:
https://enlighten.enphase...580038/overview?preview=1

Wel heb ik een vraag. Mijn enphase is nu geconecteerd via Wifi (ik was zelf niet aanwezig ten tijde van de installatie) maar wil deze graag connecteren via Ethernet. Is het gewoon een kwestie van kabel er in en gaan of moet ik nog meer aanpassen dan?
Ik heb dat laatste wel gedaan toen mijn wifi steeds uitviel en dat werkte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eddie_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:09:
Die scan moet nooit gebruikt worden bij het in bedrijf stellen van de IQ8 serie! Daarbij is het advies (vanuit Enphase) om de serienummers eerst zelf in te scannen en op die manier verder te werken.
Hmm, de elektricien heeft de serienummers wel gescand en op de goede manier georiënteerd in de app.

De vriendin heeft perongeluk op dat knopje gedrukt maar sindsdien werktte het wel goed :)

Maar kan toeval zijn, blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als het systeem eenmaal werkt dan schijnt het geen probleem te zijn om de micro's opnieuw te scannen (via die tweede knop). Heeft in het begin met de IQ8 serie behoorlijk wat issues met zich meegebracht (zegt Enphase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

unconnected schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:52:
[...]

Thx, dan zal ik vanavond de kabel maar eens insteken als ik thuis kom, zit slechts 2,5 meter (inclusief afwerking) tussen de enphase en de switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Hallo

Envoy Metered vern maar toen werkte het nog niet. Monteur heeft wat dieper gezocht en zoals het ernu naar uitziet zat het probleem in het nieuwe Ziggo modem. De Envoy hangt bedraad aan dit modem echter de LAN uitgangen van dit modem stonden "dicht". Monteur heeft ingelogd in het modem en deze open gezet, meteen verbinding en ook in de Enlighten app lijkt nu alles te werken behalve 1 ding. Ik zou het verbruik per fase moeten kunnen uitlezen volgens mij, ik ga vanavond nog even kijken of ik met de Live status dat kan zien?

Gr Harry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
HarryMaas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:09:
Hallo

Envoy Metered vern maar toen werkte het nog niet. Monteur heeft wat dieper gezocht en zoals het ernu naar uitziet zat het probleem in het nieuwe Ziggo modem. De Envoy hangt bedraad aan dit modem echter de LAN uitgangen van dit modem stonden "dicht". Monteur heeft ingelogd in het modem en deze open gezet, meteen verbinding en ook in de Enlighten app lijkt nu alles te werken behalve 1 ding. Ik zou het verbruik per fase moeten kunnen uitlezen volgens mij, ik ga vanavond nog even kijken of ik met de Live status dat kan zien?

Gr Harry
Fijn dat het werkt Harry. Stomme Ziggo….hoe verzin je het, standaard LAN poorten dichtzetten 8)7

Voor de ‘oud gedienden’ onder ons….ene Tweaker zou hier wat van kunnen leren….het ligt NIET aan het netwerk :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Goedenavond

Net nog eens gecontroleerd alles lijkt oke nu.
Alleen Live Status werkt nog niet en erg belangrijk verbruik per fase uitlezen ook niet.

Gr Harry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Als Ziggo het modem in Bridge modus zet dan is alleen LAN1 beschikbaar andere poorten staan dan dicht.

Maar wellicht moet je nog pakketjes gaan tracen op elke poort in je netwerk want je weet maar nooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

unconnected schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:52:
[...]

Thx. het heeft inderdaad probleemloos gewerkt. gewoon insteken en klaar.

Nu heb ik wel nog een andere vraag.
Weet iemand hoe ik in de app/website van Enphase kan zien welke micro-omvormer op welke plek zit? Ik wil namelijk in mijn Home Assistant een dashboard bouwen voor de zonnepanelen met een dakplan erbij, zodat ik precies kan zien welk paneel hoeveel produceert. Ik heb de micro-omvormers wel al allemaal in HA zitten met serienummer, maar ik kan nergens in de Enphase app/website zien welke nu waar zit op het dakplan.

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Ik heb een enphase systeem geinstalleerd wat helemaal naar behoren werkt, op twee micro omvormers na:
code:
1
2
3
800-00631-r02 (IQ7+)    520-00082-r01-v04.28.07 L1(A)   0W  0Wh IQ7PLUS-72-2-INT    885-00846-r03   27/09/2023 09:13 CEST   [Fout] 2 storingen
Wisselspanning laag
Wisselstroomspanning buiten bereik

Ik zie in de grafieken dat er wel gelijkstroom is en er is communicatie mogelijk met de omvormer, dus het lijkt mij dat de omvormer juist is geinstalleerd. Het enige wat ik qua foutoplossing lees is dat je een specifiek netprofiel kan instellen, maar deze is reeds actief. Wat zou een eerstvolgende stap zijn? Of is het gewoon een ouderwetse doa?

• Panzer_V
eagle00789 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:56:
[...]

Thx. het heeft inderdaad probleemloos gewerkt. gewoon insteken en klaar.

Nu heb ik wel nog een andere vraag.
Weet iemand hoe ik in de app/website van Enphase kan zien welke micro-omvormer op welke plek zit? Ik wil namelijk in mijn Home Assistant een dashboard bouwen voor de zonnepanelen met een dakplan erbij, zodat ik precies kan zien welk paneel hoeveel produceert. Ik heb de micro-omvormers wel al allemaal in HA zitten met serienummer, maar ik kan nergens in de Enphase app/website zien welke nu waar zit op het dakplan.
Niet, dat kan je niet zien. Met een installer account is deze info wel te zien. Je kunt het beste je installateur vragen de nummers/ locatie op het dak aan te leveren.

Mochten ze niet reageren ==> een mail naar de Enphase support levert binnen een dag of twee ook deze informatie op. Via die route ben ik zelf aan de info geraakt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Of vraag een Tweaker hier met installateursaccount om je legplan even uit te lezen. Knikker je die daarna weer uit je systeem :)

• Eddie_
Tricq schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:20:
Ik heb een enphase systeem geinstalleerd wat helemaal naar behoren werkt, op twee micro omvormers na:
code:
1
2
3
800-00631-r02 (IQ7+)    520-00082-r01-v04.28.07 L1(A)   0W  0Wh IQ7PLUS-72-2-INT    885-00846-r03   27/09/2023 09:13 CEST   [Fout] 2 storingen
Wisselspanning laag
Wisselstroomspanning buiten bereik

Ik zie in de grafieken dat er wel gelijkstroom is en er is communicatie mogelijk met de omvormer, dus het lijkt mij dat de omvormer juist is geinstalleerd. Het enige wat ik qua foutoplossing lees is dat je een specifiek netprofiel kan instellen, maar deze is reeds actief. Wat zou een eerstvolgende stap zijn? Of is het gewoon een ouderwetse doa?
Bij deze meldingen zou ik nog eens goed de aansluitingen controleren. Zijn het de laatste IQ's in een string? Wat is de afstand van meterkast/Gateway tot deze panelen?

• Tricq
Eddie_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:11:
[...]

Bij deze meldingen zou ik nog eens goed de aansluitingen controleren. Zijn het de laatste IQ's in een string? Wat is de afstand van meterkast/Gateway tot deze panelen?
Yep, het zijn beide de laatste in de string. De afstand is dus 4x een zonnepaneel plus een meter of twee aan lengte. Ik zal zo eens het dak op gaan om de aansluiting te checken.

• Tricq
Eddie_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:11:
[...]

Inmiddels nagelopen en geen eigenaardigheden kunnen vinden. Vreemd dat het beide de laatste is!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 21:21

ben

Volgens mij was het hier nog niet benoemd maar Enphase komt op korte termijn (na verwachting November) met een nieuw en interessant Home Energy management systeem op de markt.
zei ook https://www.dle.energy/ni...-koppeling-met-warmtepomp

Dit werkt overigens alleen met een IQ-gateway (Envoy) S-Metered.

• Zwartoog
ben schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:59:
Volgens mij was het hier nog niet benoemd maar Enphase komt op korte termijn (na verwachting November) met een nieuw en interessant Home Energy management systeem op de markt.
zei ook https://www.dle.energy/ni...-koppeling-met-warmtepomp

Dit werkt overigens alleen met een IQ-gateway (Envoy) S-Metered.
Klinkt heel fancy, maar mijn warmtepomp moet wel met Enphase kunnen praten. Ik vraag me af hoe ze dat zien.

Verder heeft Enphase blijkbaar nog steeds niet door dat NL meters een P1 poort hebben die alle relevante informatie kan leveren. Warmtepompfabrikanten overigens ook niet. Ieder z'n eigen protolletje.

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 21:21

ben

Zwartoog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:32:
[...]

Klinkt heel fancy, maar mijn warmtepomp moet wel met Enphase kunnen praten. Ik vraag me af hoe ze dat zien.

Verder heeft Enphase blijkbaar nog steeds niet door dat NL meters een P1 poort hebben die alle relevante informatie kan leveren. Warmtepompfabrikanten overigens ook niet. Ieder z'n eigen protolletje.
Nederland is relatief maar een klein afzet gebied voor Enphase en tevens is het met de P1 poort niet mogelijk om ook de werkelijke opbrengst van je pv systeem te meten wat met de IQ gateway metered-s (met CT spoelen) wel realtime mogelijk is en wat noodzakelijk is om dit home management systeem te laten functioneren.

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:07
Ik heb 16 iq7+ omvormers waardoor mijn installatie met 400 Wp panelen aftopt op 4,7 kW.

Tot mijn verbazing heb ik vandaag in een keer een piek van 5,9 kW. :?

Iemand een idee waardoor dit zou zou komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-l8j2UzyNLHD01kaMcgqzBWwHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOtNZZfqdUjWByrKvoxagqox.jpg?f=fotoalbum_large

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zwartoog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:32:
Als je de pagina bekijkt, waarschijnlijk met 'n dik relais dat de voeding van je warmtepomp uitklakt als d'r geen zon is?

Maar dat is inderdaad wel de minst mooie oplossing die je kunt bedenken.

Eigenlijk zou je je thermostaat ook gewoon in kunnen stellen dat hij overdag; in de zomer koelt en in de winter verwarmt?

De zon schijnt meestal toch overdag, daar hoef je de stroom niet voor te meten.

En op een bewolkte dag maakt het ook niet veel uit of je tijdens de middag verwarmt of in de ochtend/avond en tja, 's nachts heb je wellicht een daltarief, maar dat valt wel mee.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Accretion meeste warmtepompen hebben een PV schakeling. Twee contacten die je kan kortsluiten om aan te geven dat er een overschot aan elektriciteit is. Zo zal dit ook wel werken.

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 22:43
Er is niet veel Realtime aan de waardes welke ontvangen worden van de IQ gateway (of envoy) of deze nu wel of niet van CT spoelen afkomen. Zo zijn de processen en protocollen niet opgebouwd, helaas.

• Zwartoog
Glashelder schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:55:
@Accretion meeste warmtepompen hebben een PV schakeling. Twee contacten die je kan kortsluiten om aan te geven dat er een overschot aan elektriciteit is. Zo zal dit ook wel werken.
Ja, al is de configureerbaarheid daarvan ook wel een dingetje. Bij Vaillant kun je alleen de temperatuur in het buffervat verhogen (wat een nutteloze component is), terwijl ik liever eerst de stooklijn verhoog, en daarna het boilervat.

Naja, kan Enphase niets aan doen, maar er is nog een lange weg te gaan voordat je als leek je eigen verbruik kunt maximaliseren. Het is in ieder geval een eerste stap.

• Eddie_
Dit zat er al aan te komen aangezien Enphase vorig jaar GreenCom Networks heeft overgenomen. GreenCom is gespecialiseerd in IoT oplossingen. Ik verwacht dat er nog veel meer gaat komen.

• Eddie_
@Tricq Wat is de afstand vanaf je meterkast naar de panelen? En welke kabel is daar gebruikt?

• Eddie_
En ineens doet mijn testbank op het werk raar. IQ Gateway geeft ineens een foutmelding: AC Disconnect Active (Gateway Dynamic Control Not Running). Tot nu toe prima gewerkt. Vervolgens blijken ook de Solaredge en de Goodwe raar gedrag te vertonen. Wat blijkt, na vijf minuten speuren, ze zijn verderop in de straat met de elektra bezig en hebben schijnbaar een noodaggregaat in gezet waar we nu als bedrijf op draaien.

Wel bijzonder dat ze hier geen melding van hebben gemaakt. Ik weet niet hoe goed een noodaggregaat is beveiligd.

Pagina: 1 ... 93 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica