Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.346 views

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
twist_tweak schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:08:
[...]

De nieuwe PV kast zit van de voorkant gezien rechts, en dan tegenaan de bestaande ABB HAF groepenkast geplaatst. De bekabeling gaat van de PV kast via de zijkant de bestaande groepenkast in.
De aardrail van groepenkast is via aparte een kabel in een pvc buis naar beneden verbonden met de PV kast.

De PV kast heeft een eigen Alamat naast de Q-Relay (Alamat zit links en Q-Relay 3 fase zit rechts in de kast) De bestaande groepenkast heeft zijn eigen twee Alamats.

De bedrading van de Alamat in de PV kast is verbonden met een van de twee Alamats in de bestaande groepenkast.

Als de kWh meter niet in een los eigen kastje boven de nieuwe PV kast via een flexibele buis geinstalleerd mag worden dan zit er niks anders op dan op zoek te gaan naar nieuwe grotere PV kast. :-( :-(
Sorry voor mijn late reactie. De kWh meter zou misschien wel los mogen, maar die wil je waarschijnlijk tussen een Alamat en het Q-Relay inzetten. Dat is de meest logische plek. Je neemt dan vanuit de PV kast een uitstapje uit de kast naar de kWh-kast (zo noemen we hem maar even) en weer terug.
Als je de kWh-kast tegen de PV kast zet, kan het weer gezien worden als 1 kast en kun je een draadje leggen. Maar het wordt wel een zooi in je kast.
Maak eens een foto. Dat zou al erg helpen.

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
twist_tweak schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:18:
Moet de Enphase Envoy-S ook in een kastje?
Hier hangt deze ook ergens los zonder een kast.
Nee de Envoy-S is een verbruiker en geen onderdeel van je groepenverdeling. Daarom hoeft hij niet in een kastje samen met de rest. Voor het gemak en overzicht is zelfs een reguliere stekker aan te bevelen.

[ Voor 3% gewijzigd door pk128934 op 28-09-2023 13:18 ]

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:21
Hoe communiceert de Envoy met het relais? Is dat via een powerline achtige verbinding, of draadloos?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@Eddie_ Als ze onderbrekingsvrij over zijn geschakeld hoeven ze dit niet te melden.
Voor onderbrekingen 3 dagen van tevoren.

Wellicht hebben ze de frequentie wat hoger gezet zodat omvormers niet starten. De energie kan immers nergens naartoe als het eiland te klein is. Meet dat eens?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:30
@jeroen3 Metingen uiteraard al gedaan omdat de Solaredge een melding gaf van eilandbedrijf. Frequentie fluctueert veel maar wel kort rond de 50Hz. Ze zijn inderdaad onderbrekingsvrij overgeschakeld. Maar het lijkt er gewoon op dat er af en toe een zeer korte dip in de netspanning is waardoor de omvormers in "storing" (AC fault) schieten. Verlichting knippert op dat moment ook (zij het zeer minimaal).

Maar je wil toch niet dat je zonnepanelen systemen terugvoeden een noodstroomaggregaat in? Of zijn die daar prima tegen beveiligd?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou dat zo'n groot probleem moeten zijn? Uiteindelijk kan je niet een aggregaat invoeden, je kan alleen een grid invoeden waar ook verbruik is - anders schiet het voltage navenant omhoog.

Waarom zouden de principes die opgaan op een normaal aangesloten grid niet opgaan op een grid dat gevoed wordt door een aggregaat?

Dat aggregaat zal ook gewoon gestuurd worden door de netfrequentie. Lagere netfrequentie = meer diesel inspuiten en andersom.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Eddie_
Vanuit mijn pand gezien maakt het niet uit of er een grid is of een noodaggregaat. Dus mijn PV systemen, die ondanks dit weer meer opwekken dan dat ik in het pand verbruik, leveren dan terug naar buiten. En daar staat die aggregaat. De grid zelf is weg. Waar gaat dan mijn overtollige opwek heen? Dat kan dan toch alleen maar naar die aggregaat?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naar je buren? Of is jouw pand dan het enige dat is aangesloten op het aggregaat?

Anders weet ik het ook niet, natuurkundig gezien zou het niet moeten kunnen.. energie opwekken in een grid wat niet verbruikt wordt :p Of het aggregaat verbruikt het op een of andere manier :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Eddie_
Vandaar mij verwondering. Zowel wij als onze buren zijn aangesloten op het aggregaat. De opgewekte stroom moet ergens naar toe en die aggregaat zal dan beveiligd moeten zijn (op één of andere manier) anders krijgt die stroom. Is natuurlijk niet de bedoeling. Ben wel benieuwd hoe dat dan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
De aggregaat kan inderdaad minimaal vermogen terugnemen. Daarvan gaat de diesel defect.
Er zit daarvoor een reverse power protection in. Elektrisch is het ook een uitdaging, maar niet onmogelijk. In de juiste modus kan het generatordeel ook als motor werken.
Als je gaat leveren zal eerst de frequentie iets omhoog gaan omdat je de diesel ontlast, daardoor gaat hij sneller draaien tot de governor (diesel snelheidsregelaar) minder gas geeft.

De spanning gaat alleen omhoog als de impedantie hoger is, dat hoeft niet zo te zijn als je eiland en kabels lang genoeg zijn.

Instabiele frequentie lusten omvormers ook niet. Dat is onderdeel van de eilandbeveiliging. Het kan ook zijn dat de omvormer meteen in storing ging bij het afkoppelen van het net door de vectorsprong beveiliging. Daarmee detecteert hij mini-eilandjes.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:49
HarryMaas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:07:
Goedenavond

Net nog eens gecontroleerd alles lijkt oke nu.
Alleen Live Status werkt nog niet en erg belangrijk verbruik per fase uitlezen ook niet.

Gr Harry
Ik heb hetzelfde probleem. Zowel mijn broertje als ik hebben envoy metered met spoelen en jinko 435wp panelen met iq8AC.

Als hij inlog bij livestatus dan ziet hij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCbJPngVPJwAqwRGy9RRpdgpf4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OyqqwZSTBgZVqdAoruJiu7eK.png?f=user_large

Als ik inlog dan zie ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XA4MNL6TZttVwMafasnWjMqA_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/egxFtBNWmsFpQpoqu5ViWeM0.png?f=user_large

Hoe is het mogelijk dat hij meerdere dingen erbij heeft staan en ik alleen produced?
Wij hebben beide nog wel een probleem in onze app "Probleem met meter" er is een probleem met de meetwaarden van uw envoy-meter.

Ik zie dat hij keurig per fase kan inzien. Bij mij is die optie er niet. Dus verkeerd aangesloten denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door harrybeuker op 28-09-2023 15:24 ]

• HarryMaas
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-08 15:56
harrybeuker schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:02:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Zowel mijn broertje als ik hebben envoy metered met spoelen en jinko 435wp panelen met iq8AC.

[Afbeelding]

Als ik inlog dan zie ik
[Afbeelding]Hallo dat laaste scherm zie ik ook bovenste niet.

Hoe is het mogelijk dat hij meerdere dingen erbij heeft staan en ik alleen produced?
Wij hebben beide nog wel een probleem in onze app "Probleem met meter" er is een probleem met de meetwaarden van uw envoy-meter.

Ik zie dat hij keurig per fase kan inzien. Bij mij is die optie er niet. Dus verkeerd aangesloten denk ik?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
asjemenou74 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:13:
Er is niet veel Realtime aan de waardes welke ontvangen worden van de IQ gateway (of envoy) of deze nu wel of niet van CT spoelen afkomen. Zo zijn de processen en protocollen niet opgebouwd, helaas.
Het isinderdaad niet helemaal realtime maar als ik een lamp aan of uit doe zie ik in de Homey app waarmee ik de Envoy heb gekoppeld binnen 3 a 4 seconden het veranderende stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@harrybeuker de CT's zijn inderdaad niet goed aangesloten. Bij mij momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uiIcy2s0tkgmBx-dKlktSQ-oKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hu4uM5Q0gr9ozX9uJj2OOjfK.png?f=user_large

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:19
mike123 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:31:
Het isinderdaad niet helemaal realtime maar als ik een lamp aan of uit doe zie ik in de Homey app waarmee ik de Envoy heb gekoppeld binnen 3 a 4 seconden het veranderende stroomverbruik.
Ik lees uit je reactie dat je mijn bericht niet begrepen hebt.
Of ik begrijp jou bericht niet goed.
Het topic was IQ Gateway naar een cloud of iets soortgelijks wat deze gegevens zou kunnen gebruiken.
Uit jou bericht begrijp ik dat je stroom verbruik met het aan uit van een lamp in een huis management systeem kunt zien. Wat een sneller proces is in vergelijking met de gegevens overdracht van een gateway van Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
asjemenou74 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:26:
[...]

Ik lees uit je reactie dat je mijn bericht niet begrepen hebt.
Of ik begrijp jou bericht niet goed.
Het topic was IQ Gateway naar een cloud of iets soortgelijks wat deze gegevens zou kunnen gebruiken.
Uit jou bericht begrijp ik dat je stroom verbruik met het aan uit van een lamp in een huis management systeem kunt zien. Wat een sneller proces is in vergelijking met de gegevens overdracht van een gateway van Enphase.
Uit jouw bericht had ik niet begrepen dat je bedoelde dat het via de cloud niet realtime was.
Dat is inderdaad verre van realtime. De Envoy app word volgens mij ook maar per 15 minuten geupdate.
De Envoy slaat het op per 5 minuten en verzend het per kwartier. Dat was ik een keer tegengekomen op de site van Enphase. Of dat nog zo is weet ik niet.

Met mijn bericht bedoelde ik dus dat ik de Envoy Metered + ct spoelen heb gekoppeld aan Homey en dat daar het huidige verbruik af te lezen is.
Als ik dan een lamp of ander apparaat aan of uit schakel dat dit binnen 2 a 3 seconden zichtbaar is in de app van Homey.
Dus dat is wel bijna realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
Zijn de ct’s wel ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Eddie_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:31:
@harrybeuker de CT's zijn inderdaad niet goed aangesloten. Bij mij momenteel:
[Afbeelding]
Installateur zegt:
Goedemorgen, nee enphase heeft problemen met de software, deze heeft verkeerde weergaven. Ze zijn bezig met een nieuwe update. Dit probleem hebben we inmiddels okk bij " oudere" klanten waar het voorheen wel goed werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bijzonder verhaal aangezien ik hier geen enkel probleem heb met de verschillende Metered systemen. Ik blijf erbij dat de CT's bij jou niet goed zijn geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Eddie_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
@Tricq Wat is de afstand vanaf je meterkast naar de panelen? En welke kabel is daar gebruikt?
Irrelevant, andere omvormer op dezelfde plek werkte wel. Inmiddels zijn ze RMA en is het gefixt :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Dus wij proberen je te helpen en gaan op zoek naar mogelijke probleem punten. Eén daarvan is absoluut de afstand van meterkast naar de panelen. Maar als jij dan roept dat het irrelevant is dan krijg ik het gevoel dat mijn input niet gewaardeerd wordt. Iedere expert hier op het forum zal beamen dat die afstand (plus wat voor kabeldikte) absoluut wel relevant is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushpower
  • Laatst online: 02-10-2023
Goedemorgen,

Nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik hier op de goede plek en wijze post :-)
Ik heb een probleem met mijn zonnepanelen systeem. 8 panelen Longi 395Wp Full Black met Enphase IQ7PLUS-72-2-INT.
Werkt via een verdeler op de zolder, zie foto. Deelt een groep met de wasmachine, volgens mij standaard oplossing die vaak wordt gebruikt.
Heeft goed gewerkt, totdat 2 weken geleden de wasmachine kapot ging en er een nieuwe is aangesloten.
Het vreemde (voor mij en tot nu toe ook voor de installateur helaas, maar ik ben niet thuis in deze materie):
Stroomkabel wasmachine in stopcontact verdeler, dan gaan na enkele minuten mijn lampjes voor zonnepanelen en omvormers op de Gateway in de meterkast beneden van groen naar rood en daarna uit en niet meer aan. Overigens lijkt productie en teruglevering volgens Eneco nog steeds plaats te vinden
Stroomkabel wasmachine weer uit stopcontact en na enkele minuten gaan de lampjes op de Gateway weer branden. Raadsel voor mij. Ik hoef dus de wasmachine niet aan te zetten, puur snoer in stopcontact of eruit zorgt hier al voor. Als ik ipv de wasmachine het snoer van de wasdroger in het stopcontact van de verdeler zet gebeurt precies hetzelfde. Waarom ging alles goed met de oude wasmachine?

Ik kan als noob een aantal zaken verzinnen:
- Vermogen van het totaal te hoog (geworden)? Maar met 8 panelen van 395 Wp kan dat toch niet het geval zijn? En bovendien werkte het wel met de oude wasmachine.
- Installatiefout van de verdeler?
- Interferentie wasmachine/wasdroger met de omvormers, waardoor de communicatie omvormer naar gateway problemen geeft?

Heeft iemand een idee wat een oplossing hiervoor zou zijn of wat te proberen is?

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WsYyjtuV8_KXvsgv2luVdr7-nU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZ664VsNvXPnSSMNnSlvGxaB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Rushpower schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:31:
Heeft goed gewerkt, totdat 2 weken geleden de wasmachine kapot ging en er een nieuwe is aangesloten.
Kun je hier wat meer over vertellen. Hoe ging hij stuk?

Nu kan ik alleen maar zeggen, meten. Wellicht is er iets defect in de installatie, dat kun je alleen meten of soms zien door alles goed te bekijken. Aan de buitenkant van het kastje kun je zoiets niet vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushpower
Hallo Jeroen,

Er is een elektricien geweest gisteren in dienst van de installateur, die de verdeler open heeft gemaakt maar zo snel niet iets eraan zag. Dus hij ging het "in de groep gooien". Tsja, dat kan, maar ik had gehoopt dat hij wat meer erover kon zeggen. Voor mij is het heel vreemd dat na de stekker wasmachine uit verdeler halen, zoals op het plaatje, alles weer werkt.
De oude wasmachine had een probleem met waterafvoer wat niet te verhelpen was. Ook gezien de leeftijd van de wasmachine (14 jaar) toen een nieuwe gekocht. Geen kortsluiting o.i.d. geweest dus.
Ik ben niet aanwezig geweest bij het aansluiten van de nieuwe wasmachine, dus weet niet of na het inpluggen van het snoer van de wasmachine misschien schakelaars op de verdeler zijn uitgeslagen en dat ze die weer hebben aangezet zonder het te melden. Overigens functioneert de wasmachine prima op de verdeler, dat wel. De problemen zijn wel EXACT ontstaan op het moment dat de nieuwe wasmachine is aangesloten, dat zie ik op de Enlighten app. Vanaf dat moment volgens de app geen productie meer, hoewel de Eneco app vrolijk teruglevering aangeeft gedurende de afgelopen weken/dagen.
Installatie is pas een half jaar oud overigens en heeft dus een half jaar goed gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb ergens zo'n vermoeden dat je nieuwe wasmachine ruis veroorzaakt. Die communicatie verloopt bij jou nu over dezelfde stroomkabels als waar je wasmachine op zit.

De installateur kan dit meten. Dat zou ik eens doen als de wasmachine is aangesloten.

Waarom de gateway helemaal uit gaat is wel een raadsel.. Dat lijkt me alleen te verklaren door een softwareissue of een spanninsissue.

Ik zou zelf beginnen met het raadplegen van de logs en daarna eventueel meten of er spanning is bij de gateway als die 'uit' is (moet haast wel als de wasmachine wel gewoon werkt.. maar u never know :D ).

Andere vraag: heb je ook een Q-relay? AFAIK mogen daar geen gebruikers achter zitten.. en in je PV verdeler zit ie niet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Rushpower Lijkt er dan inderdaad op dat het nieuwe toestel niet zo schoon is op het net. of enphase heeft last van de filters die erin zitten? Want zo te lezen is de machine niet elektrisch defect gegaan.
Wellicht geven de omvormers een alarm o.i.d., dat kunnen ze op afstand lezen.
Test het ook eens met een andera apparaat, fohn of kacheltje bijvoorbeeld.

@Glashelder gelukkig let er nog iemand op, er mist daar inderdaad een q-relay.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 29-09-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Eddie_ schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:32:
Dus wij proberen je te helpen en gaan op zoek naar mogelijke probleem punten. Eén daarvan is absoluut de afstand van meterkast naar de panelen. Maar als jij dan roept dat het irrelevant is dan krijg ik het gevoel dat mijn input niet gewaardeerd wordt. Iedere expert hier op het forum zal beamen dat die afstand (plus wat voor kabeldikte) absoluut wel relevant is!
Dat was helemaal niet de bedoeling, ik waardeer je input en zal het nuanceren: Inmiddels irrelevant want enphase heeft op afstand diagnose kunnen doen en gesteld dat het foutieve hardware is*. Additioneel: Het zal een meter of 8 zijn, en YMvK 3G4 mm² 0,6/1 kV Dca-s2,d2,a3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushpower
Heren,

Bedankt so far voor jullie reacties en suggesties. Zie aanvullende foto's. Het q-relay zit in de meterkast. De installateur had het er al terloops over om deze wellicht te (moeten?) verplaatsen vanuit de meterkast naar de verdeler. Zou dat iets kunnen opleveren? Uiteraard werkt het nu wel, zie de groene lampjes op de Gateway, omdat nu de stekker niet in het verdeler stopcontact zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVn8YcnbsAwJHFAvbIxmlIXq1a4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FSKMGYkbLcsQdym0cTYufaIo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KePstAhVAf1kg14R67ON07bOuKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/psrC9dX0ky2wwNloyQnN0KUI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik durf niet te zeggen of dat de problemen direct oplost.. kan me wel voorstellen dat het problemen veroorzaakt als je Q relay besluit de boel af te schakelen omdat de spanning / frequentie buiten bereik is op een of andere manier.

Het zou ook kunnen verklaren waarom je gateway wellicht uit gaat.. als die ook achter de Q relay zit :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Als wij een installatie uitvoeren met een PV verdeler dan worden zowel het IQ relais als de Gateway/Envoy daar bij geplaatst. Het gehele PV systeem achter één automaat en de wasmachine achter een eigen automaat.

@Rushpower weet je of er ook ferrietringen zijn geplaatst?

@Tricq gelukkig maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushpower
Allen,

Conform de suggestie van Jeroen inmiddels getest met andere electrische apparaten op de verdeler en die geven geen enkel negatief effect, dus alles blijft functioneren.
Wasdroger of wasmachine stekker er in en na een tweetal minuten meteen weer rode lampjes op de Gateway in de meterkast en kort daarna uit en blijft uit. App geeft technische storing op rapportage omvormers aan in dat geval.

@Eddie_ dat kan ik natuurlijk voorleggen aan de installateur, die het nu niet zo heeft uitgevoerd. Bedankt.
Ik weet niet of er ferrietringen zijn geplaatst, dat zou een eerste poging kunnen zijn dan toch om de ruis/interferentie te verminderen en kijken of daarmee het probleem wordt opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Rushpower Je moet dan ferrietringen monteren in de leiding naar de wasmachine.
Eventueel een netfilter kan ook, maar dat compliceert een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Dag,

Vorige week zijn mijn panelen geplaatst; 11x 420Wp waarvan 9 vol op een schuin dak het zuiden. In de offerte waren Enphase IQ8M omvormers geoffreerd. Echter kom ik er nu achter, bij verder uitlezen van de Envoy, dat er IQ8Plus zijn gemonteerd.

Dus is er een maximum vermogen per paneel van 300W ipv 330W. Zag al een aftopping onder de 3000W afgelopen zondag.
Waarvoor ik de leverancier ga benaderen en eventueel in gebreke ga stellen.

Waarop zouden jullie inzetten als oplossing in deze situatie; opnieuw iemand het dak op om alles te vervangen en een electricien om de boel weer in te regelen, of een geldelijke vergoeding?

Dat lijkt me over 15 jaar al best snel richting €1000+ aan minder opbrengst gaan.

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
PJKs schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:40:
Dag,

Vorige week zijn mijn panelen geplaatst; 11x 420Wp waarvan 9 vol op een schuin dak het zuiden. In de offerte waren Enphase IQ8M omvormers geoffreerd. Echter kom ik er nu achter, bij verder uitlezen van de Envoy, dat er IQ8Plus zijn gemonteerd.

Dus is er een maximum vermogen per paneel van 300W ipv 330W. Zag al een aftopping onder de 3000W afgelopen zondag.

Waarop zouden jullie inzetten als oplossing in deze situatie; opnieuw iemand het dak op om alles te vervangen en een electricien om de boel weer in te regelen, of een geldelijke vergoeding?

Dat lijkt me over 15 jaar al best snel richting €1000+ aan minder opbrengst gaan.
Je enige verlies is het prijsverschil tussen de iQ8M en iQ8+ omvormer. Niet je opbrengst.

Simpel….vraag ze de omvormers te vervangen (zullen ze niet doen) of vraag het prijsverschil terug (zullen ze doen).

En doorgaan met leven 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:18
Scheelt 1 á 2% op jaarbasis en enkel in de zomer.
Proper is het natuurlijk niet als het in de offerte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Panzer_V schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:50:
[...]
Je enige verlies is het prijsverschil tussen de iQ8M en iQ8+ omvormer. Niet je opbrengst.
Kun je me die redenering eens uitleggen? Als ik nu, eind september, al aftoppingen zie, dan kan het niet anders dan KWh’s schelen. Zowel de efficientie is hoger van de IQ8M als op zonnige dagen de maximumproductie.

Mijn installatie dekt mijn volledige gebruik niet; dus dat is al snel €100 aan extra aankoop van energie op jaarbasis.

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09 23:15
Dag,

Ha, ik had hetzelfde afgelopen dinsdag. Heb gebeld en gezegd dat ze ze maar moeten komen vervangen, wat ze ook komen doen.

Volgens mij is het heel simpel: ze hebben niet geleverd wat er is afgesproken. Laat ze niet van hun probleem jouw probleem maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrybeuker
harrybeuker schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:02:
[...]

[Afbeelding]

Als ik inlog dan zie ik
[Afbeelding]

het is mij gelukt! ik heb met een ander account de consumptiemeter aan kunnen zetten op mijn envoy. Nu heb ik ook dat plaatje zoals mijn broertje

• mike123
PJKs schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:46:
[...]

Kun je me die redenering eens uitleggen? Als ik nu, eind september, al aftoppingen zie, dan kan het niet anders dan KWh’s schelen. Zowel de efficientie is hoger van de IQ8M als op zonnige dagen de maximumproductie.

Mijn installatie dekt mijn volledige gebruik niet; dus dat is al snel €100 aan extra aankoop van energie op jaarbasis.
Hoe heb je uitgerekend dat het 100 euro per jaar is?

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:58
Dennis 1 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:04:
Ik heb 16 iq7+ omvormers waardoor mijn installatie met 400 Wp panelen aftopt op 4,7 kW.

Tot mijn verbazing heb ik vandaag in een keer een piek van 5,9 kW. :?

Iemand een idee waardoor dit zou zou komen?

[Afbeelding]
Niemand? :?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:18
Dat is niet gemeten met spoelen, maar rapportatie van de micro omvormers. Als deze geen verbinding hebben, dan tellen ze de periodes op.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dag,

Heb je een plaatje van je aftopping ?
Lijkt me vrij sterk momenteel is de zon intensiteit 554W/m2 dus haalt je installatie nooit de maximale mogelijke opbrengst.
De keren die gaan aftoppen zijn een meestal in het voorjaar.

Neemt niet weg dat de installateur niet heeft geplaatst waarvoor getekend is, dus die discussie moet je sowieso aangaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:58
KweNi schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:10:
[...]

Dat is niet gemeten met spoelen, maar rapportatie van de micro omvormers. Als deze geen verbinding hebben, dan tellen ze de periodes op.
@KweNi
Duidelijk. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebotman89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01-2024
Goedemorgen,
Ik ben bezig een enphase systeem aan te leggen.
Nu loop ik met de gedachte of het mogelijk is om eerste de micro’s en kabels te installeren, en dan pas een dag later (afhankelijk van het weer etc) om dan de panelen erop te plaatsen.

Weten jullie of het mogelijk is de micro’s op het dak te hebben liggen met de q-cable aangesloten maar niets op zonnepaneel aansluiting?

Groet, Jelle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@jellebotman89 ja, als het maar niet nat word. Water in de waterdichte verbinding kan namelijk niet meer weg. De qcable is makkelijker in een zakje te binden dan de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

jeroen3 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:40:
@jellebotman89 ja, als het maar niet nat word. Water in de waterdichte verbinding kan namelijk niet meer weg. De qcable is makkelijker in een zakje te binden dan de omvormer.
En de open Q-cable stekkers afsluiten met de waterdichte afsluitkap!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNpAiVhWzETumW-VELfPsS2Yaf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R8xHEDxtm4MVH0Kpjp1gORo2.png?f=user_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 19:10
@PJKs
Met de website https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ kun je redelijk uitrekenen wat in de ideale situatie de opbrengst is, zoals je ze hebt liggen. Dit geeft het maximale "verlies" tussen de M en +
Er wordt uiteraard geen rekening gehouden met bomen of bebouwing in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebotman89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01-2024
Microkid schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

En de open Q-cable stekkers afsluiten met de waterdichte afsluitkap!
[Afbeelding]
Thanks!
Dat is wel goede optie, alle kabels en lasdozen alvast op de rails maken. Dan voor installatie van de panelen de dop eruit halen, micro vastmaken en paneel neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Maar als je de Micro's plaatst met die doppen dan zijn je MC4 aansluitingen nog steeds open! Ik zou dat echt niet doen tenzij je die ook keurig afsluit tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

ZeRoC00L schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:30:
[...]
Heb je een plaatje van je aftopping ?
Lijkt me vrij sterk momenteel is de zon intensiteit 554W/m2 dus haalt je installatie nooit de maximale mogelijke opbrengst.
De keren die gaan aftoppen zijn een meestal in het voorjaar.
Op dit moment - 1 oktober 12:30 toppen alle 9 inverters op het zuiden af op 300W.
Hier even een copy-paste van 4 ervan. Per paneel is het bijna 2m2.
{
"serialNumber": "xxxxxxxxxxxx",
"lastReportDate": 1696156105,
"devType": 1,
"lastReportWatts": 298,
"maxReportWatts": 300
},
{
"lastReportDate": 1696156106,
"lastReportWatts": 298,
"maxReportWatts": 299
},
{
"lastReportDate": 1696156107,
"lastReportWatts": 299,
"maxReportWatts": 299
},
{
"lastReportDate": 1696156107,
"lastReportWatts": 300,
"maxReportWatts": 300
},

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Tuin in groen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:50:
@PJKs
Met de website https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ kun je redelijk uitrekenen wat in de ideale situatie de opbrengst is, zoals je ze hebt liggen. Dit geeft het maximale "verlies" tussen de M en +
Er wordt uiteraard geen rekening gehouden met bomen of bebouwing in de buurt.
Dank voor deze site!

Alles even ingevuld en met de data gespeeld. Met 3780Wp op het dak voor en 2700W aan omvormers op het dak voor is er theoretische aftopping van pakweg 8 februari tot en met pakweg 26 oktober.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
PJKs schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Dank voor deze site!

Alles even ingevuld en met de data gespeeld. Met 3780Wp op het dak voor en 2700W aan omvormers op het dak voor is er theoretische aftopping van pakweg 8 februari tot en met pakweg 26 oktober.
Dus dat is zeg maar 9 maanden dat je aftopt op 300W ipv 330W per omvormer.
9 maanden 30 dagen is 270 dagen dat je dus aftopt.
270 dagen maal 4 uur per dag aftoppen is 1080 uur.
Dat is 1080 uur. x 30W x 9 panelen = 291 kWh.
Dus dan mis je 291 KWh.
Maar dat is in de ideale wereld.
Mijn panelen op ZO, 45 graden.390Wp.
In maart heb ik 9x de max gehaald van mijn IQ7+.
In April zo'n 18x.
Maar daar top ik maar maximaal 10 minuten af. Of zelf nog minder, is dat aftoppen alleen een piek die de app laat zien.
Op de dag dat ik de meeste opbrengst had was het 6-6-2022 en de panelen hebben afgetopt van 10:20 tot 13:00.
Dat is 2 uur en 40 minuten. Dus geen 4 zoals in mijn voorbeeld.

Ik heb ook een dag 0,5kWh minder opbrengst dan op 6-6-2022 maar heb daar wel 3 uur afgetopt.
Dus meer afgetopt en minder dagopbrengst.

Lang verhaal in het kort, het is allemaal theorie maar onderaan de streep valt het waarschijnlijk wel mee.

Maar de installateur had moeten leveren wat ze hadden aangeboden.
En anders het verschil terug van de meerprijs.

"excuses voor eventuele reken fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:28
jellebotman89 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:31:
Weten jullie of het mogelijk is de micro’s op het dak te hebben liggen met de q-cable aangesloten maar niets op zonnepaneel aansluiting?
Ik heb het destijds wel gedaan. Het hele rek beneden klaar gemaakt, dus met micro's en kabel, en de open aansluitingen voor de mc4 stekkers afgeplakt met een zakje en tape. Toen iets van 3 dagen later de panelen erop gelegd. Ondanks het had geregent was alles verder droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUqOwmSW2G3MjNxSx5HRTlD6l3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lg4It0ezw69e2HNWmJeZdqYU.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pazo op 01-10-2023 13:40 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zijn de tie-wraps UV bestendig?
Ik heb ergens gelezen dat ze onder de panelen ook nog UV straling krijgen en veel temperatuurschommelingen / water/wind.

Dat ze na verloop van tijd broos worden en breken, waardoor de kabels los kunnen raken en tegen de dakpannen kunnen gaan bewegen in de wind, versneld slijten en uiteindelijk kortsluiting veroorzaken.

Het advies was om 'UV bestendige clips' te gebruiken.
Die installatie ziet er beter uit dan wat de installateur bij ons op het dak neergekeild heeft.

Daarnaast, dit niveau qua voorbereiding is wel echt het verschil tussen een vakman en de gemiddelde installateur.
Alles wat je op 'kantoor' voor kan bereiden scheelt je tijd bij de klant en op het dak.
Maar wellicht is de tijd bij de klant voor de gemiddelde installateur niet zo kostbaar als waar ik gewerkt heb of hebben ze andere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb ooit begrepen dat de zwarte tie-wraps uv bestendig zijn, de witte/transparante versie niet.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-08 13:02
Heren,

Weet iemand wat ik hier moet in vullen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7cXz8qgOzETLUDMxXovw7G60Js=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DgsIRCixvyMUo71eRxE5L1Kg.jpg?f=user_large

ivm ik heb maar 29% van het geschatte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTAXIMF8NbJ9wfW3Q222Dc3idvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kKSiW5n4YGS6nfkflQWjRXBQ.jpg?f=user_large
Ik hoor het graag.

[ Voor 25% gewijzigd door Iggi op 01-10-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Ik was nog even aan het denken hoe het aantal opgewekte KWh meer in lijn te brengen met ons verbruik. Kleine uitbreiding dus.

Is het volgende toegestaan danwel mogelijk:

- We hebben een Enphase systeem op het dak; 3 fasen aangesloten op 3-fasen meterkast. Daar hangt 1 Envoy standaard aan (non-metered, op 1 fase.)

- Ik zou nog 2, hooguit 3 panelen op de schuur kwijt kunnen, maar alleen indien we niet gaan graven kan dat uit. De schuur hangt nu op 1 fase aan een grondkabel op een reguliere groep.

- Als er in de schuur rechtstreeks op de grondkabel een PV-verdeler kastje komt op 1 fase, met eigen Q-relay (in de schuur dus) en vanaf de PV-verdeler de verlichting en WCD’s van de schuur. 2 of 3 panelen op de schuur met micro-omvormers. Kan dat, in combinatie met de al bestaande Envoy? En hoe dient de schuurkabel in de meterkast dan aangesloten te zijn, omdat er achter de PV-verdeler nog verbruik hangt?

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:18
Half augustus hebben wij zelf 4 panelen gelegd, 435 Wp p/st met iq8+, oost west, 20°.

De installatie en het aanmelden verliep vlotter dan verwacht en het functioneert ook erg goed. We hebben er voor gekozen de panelen vast te zetten op het platte/licht schuine dak van het schuurtje, en tot nu toe gaat dat goed.

De opbrengst van de panelen valt ons ook erg mee, zeker omdat deze panelen af en toe ook wat schaduw pakken. Tot nu toe 89% van de opwek van onze zuid-panelen welke op 33° liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLRLAZrQJeXB6BrJ_42sSpTSC6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxJ1MwEN2MKi3bX9xXEkT8w6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
fenrir schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:18:
Ik heb ooit begrepen dat de zwarte tie-wraps uv bestendig zijn, de witte/transparante versie niet.
De kleur zegt niks. Ik zou dat op de specificatie terug willen zien…als je per see uv-bestendige wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
jellebotman89 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:31:
Goedemorgen,
Ik ben bezig een enphase systeem aan te leggen.
Nu loop ik met de gedachte of het mogelijk is om eerste de micro’s en kabels te installeren, en dan pas een dag later (afhankelijk van het weer etc) om dan de panelen erop te plaatsen.

Groet, Jelle
Afgezien van het feit dat je er geen vocht in wil hebben is het ook nog eens handig met installeren. Althans dat vond ik. Als er spanning op de micro’s staat terwijl je de panelen aansluit zie je direct aan de indicatielampje op de micro dat ie produceert…en mee doet.
Nu ik die schrijf vraag ik me af of dit ook met de IQ8 serie van toepassing is.
Bij ging het om IQ7 micro’s…dat zeker weet dat je niet terug het dak op hoeft is fijn lijkt me. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Sjamo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:31:
Half augustus hebben wij zelf 4 panelen gelegd, 435 Wp p/st met iq8+, oost west, 20°.

De installatie en het aanmelden verliep vlotter dan verwacht en het functioneert ook erg goed. We hebben er voor gekozen de panelen vast te zetten op het platte/licht schuine dak van het schuurtje, en tot nu toe gaat dat goed.

De opbrengst van de panelen valt ons ook erg mee, zeker omdat deze panelen af en toe ook wat schaduw pakken. Tot nu toe 89% van de opwek van onze zuid-panelen welke op 33° liggen.

[Afbeelding]
89% ?? Van wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
De opbrengst van de 4 nieuwe panelen per Wp in de maand september is 89% van de opbrengst van onze panelen op zuid per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Iggi schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:54:
Heren,

Weet iemand wat ik hier moet in vullen?[Afbeelding]

ivm ik heb maar 29% van het geschatte

[Afbeelding]
Ik hoor het graag.
Dat is in Enlighten Manager toch? Ik zou die optie niet gebruiken, geeft teveel (fout)meldingen is je systeem. Steeds als je minder opwekt dan dat daar gespecificeerd staat, krijg je een (fout)melding in de app / Enlighten.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Accretion schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

[...]

Die installatie ziet er beter uit dan wat de installateur bij ons op het dak neergekeild heeft.

Daarnaast, dit niveau qua voorbereiding is wel echt het verschil tussen een vakman en de gemiddelde installateur.
Nou bedankt, maar dit was voor mij ook de eerste keer dat ik met Enphase werkte ( en daarna dus dit topic gestart ben :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Panzer_V schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:35:
Als @HarryMaas idd ferrietringen tussen de panelen en de envoy heeft zitten, ja dan verbaasd het mij niet dat de envoy deze meldingen geeft.

@HarryMaas , kan jij dit eens checken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8A4ipY-Mo2iYmkkUQ9uMH4rh8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX2TIwB62RQ1jpXczQqZxHEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w7vse42v4ZiJdfJlUPW9NC_hsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v34EUpKotCLedmuJTyISA5iV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVJyMWvTKVYFcII9hrTgD_zNoN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDOEe8iXVco1O9xHrBzDFboJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWeTyScZsqd_sTMHyxUvuZcXRxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvcBU4tSKccNvm4we4EpB7Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OqmfpoCqhBU_PsRf5yyQTou0lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeGKyillMKgK0CbQO8aXoILB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Goedenavond

Zo zit het bij mij aangesloten. Inmiddels werkt alles weer op 1 ding na nl het uitlezen via Enlighten app van verbruik per fase wat in mijn ogen met de Metered moet kunnen. Ik heb het idee dat de installateur het ook eigenlijk niet weet.
Ik vind trouwens wel dat je maar erg weinig zit in de Enlighten app.
Misschien zijn er betere alternatieven

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Sjamo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

De opbrengst van de 4 nieuwe panelen per Wp in de maand september is 89% van de opbrengst van onze panelen op zuid per Wp.
Ah, ok. Dat sluit ook aan bij de waardes uit de tabel van Hespul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@HarryMaas Je ferrietringen zitten tussen je IQ relais en je IQ Gateway in. Da's niet de juiste plek. De productie CT lijkt prima gemonteerd. In de Live status zou je moeten kunnen kiezen tussen alle drie de fasen of één, door jou geselecteerde, fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:42
als er maar 1 spoel is gemonteerd, zie toch nooit 3 fases in live status ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

The Legend

*Plop*

unconnected schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:43:
Ok, wie van de slimme koppen kan mij even op weg helpen. Naar aanleiding van mijn bevindingen over het niet live zijn van de productiedata van de Enphase (non-metered) hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76353124 wil ik een kwh meter plaatsen. Ik vind die van Homewizard wel prima met wifi erin, lijkt me handig integreren in Hassio. Daarbij zit dit aansluitschema:

[Afbeelding]

https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Leek mij niet al te ingewikkeld. Meterkast open:

[Afbeelding]

Nu ben ik niet bang aangelegd en wil wel een en ander proberen maar misschien is het handig om van jullie eerst goedkeuring te krijgen :+ Als ik zo kijk is die Enphase Q-relay aangesloten volgens dit schema:

[Afbeelding]

Alleen dan de aansluitingen bij de PV groepenschakelaar (blauwe schakelaar in mijn kast) aan de bovenkant en onderkant van die schakelaar naar het net. Nu mijn vraag, waar plaats ik de kwh meter?
Als ik de tekening van Homewizard begrijp komt hij voor de groepenschakelaar (lijkt me ook logisch anders kan je hem niet van het net afkoppelen). Maar moet hij dan tussen die schakelaar en de Q-relay? Of voor de Q-relay tussen de Q-relay en de zonnepanelen? (die gaan aan de onderkant de Q-relay in zo te zien). Iemand hier ervaring mee?

Zijn overigens die draadjes van de Q-relay naar de schakelaar niet heel dun, lijkt zo vergeleken met de rest, of is dat voldoende? :P
Heb je toevallig een foto van hoe het nu bij jou zit? Moeten de kabels van het q-relay gewoon allemaal doorgelust worden via de kWh-meter? Of laat je die in de automaat zitten?

[edit] Ik zie nu dat in de automaat dus 2 kabels zitten die naar het q-relay gaan en 2 naar de envoy. De vraag is dus of de kabels naar de envoy in de automaat moeten blijven zitten of dat die ook via de kWh-meter gaan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0TRR16bpF1g4R5ZZr2qz-XI_mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvGHCVDTZ3Q1hnNP8gCGVhug.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 02-10-2023 11:48 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:31:

[Afbeelding]
Strakke montage, maar gevoelsmatig lijkt het geheel wel erg veel last van de wind te (kunnen) hebben. Wat natuurlijk niet handig is voor je panelen en/of dakconstructie. Misschien de zijkanten dichtmaken met plaatmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
rick-1975 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:59:
als er maar 1 spoel is gemonteerd, zie toch nooit 3 fases in live status ?
Bij een drie fase meterkast en een enkel fase installatie van Enphase moeten er vier CT's worden geplaatst. Eén op de Productie kant en drie op de Consumptie kant. En die drie Consumptie zijn afzonderlijk te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Heb je toevallig een foto van hoe het nu bij jou zit? Moeten de kabels van het q-relay gewoon allemaal doorgelust worden via de kWh-meter? Of laat je die in de automaat zitten?

[edit] Ik zie nu dat in de automaat dus 2 kabels zitten die naar het q-relay gaan en 2 naar de envoy. De vraag is dus of de kabels naar de envoy in de automaat moeten blijven zitten of dat die ook via de kWh-meter gaan lopen.

[Afbeelding]
Hmm, ik heb nu de meter ertussen maar nu brandt geen enkel lampje meer op de Envoy. Beide lampjes op het Q-relay branden wel. Wat doe ik fout :? Ik meet wel spanning op de draden naar de Envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdjpHDUzovs0TfdXCMPbLwVDHfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Cq8vi3du4FpFPvrHaxPhrRQ.jpg?f=fotoalbum_large

[edit]

Kabels naar de envoy nu niet via meter en q-relay laten lopen maar rechtstreeks van de automaat naar de envoy, nu start ‘ie weer op.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 02-10-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dus nu geen dubbele kabels meer in het IQ Relais (hoop ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Eddie_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:43:
Dus nu geen dubbele kabels meer in het IQ Relais (hoop ik)?
Nee, maar nu doet de Q-relay niks meer en de Envoy wel 8)7

Zo zit het nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-FUMAIt1MERdgHwUX3ZxdlyKA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPQJMMmL4OfNkYoW4UTOc3WA.jpg?f=fotoalbum_large

De kWh-meter heeft rechtsboven en onder de ‘apparaatkant’ en links boven en onder de ‘meterkastkant’. Q-Relais gaat nu naar de apparaatkant van de meter, en van de meterkastkant van de meter naar de automaat.

[edit]

Klik het q-relais uit de rail en de lampjes gaan branden. Bedrading zit dus niet helemaal lekker. Ff opnieuw doen.

[edit]

Q-relais brandt nu gewoon beide groen, maar de envoy blijft knipperen bij de apparaatscan led.. Enlighten geeft de Envoy online, en de micro omvormers geven een fout (rapporteert niet). @Eddie_ een idee?

[edit2]

Apparaatscan lampje blijft vrolijk knipperen, stroomopweklampje is van rood naar constant groen gegaan, maar ik meet geen opgewekte stroom.

[edit3]

Die apparaatscan duurt gewoon heel lang kennelijk. Inmiddels zie ik de micro omvormers weer in de app. Er wordt ook weer stroom opgewekt, enige jammere is dat de kWh-meter niks meet :(

[edit4]

In de Homewizard app zie ik het continue ‘verbruik’ wel nu, doet het dus gewoon.

Pff, heeft wat voeten in de aarde zo :p

[ Voor 93% gewijzigd door The Legend op 02-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Momenteel heb ik 19 zonnepanelen met IQ7+ omvormers op mijn dak liggen (maximaal vermogen nu 5500W, zo'n 8A per fase dus. Opbrengst op topdag is 44kWh, jaaropbrengst zo'n 7MWh). Aangezien ik net een warmtepomp geïnstalleerd heb is dat bij lange na niet meer genoeg, dus wil ik op termijn uitbreiden.

Gister tijdens een verjaardagsfeestje dit eens besproken, en toen kwamen we tot de conclusie dat het oost en west dak van mijn garage ook wel erg geschikt is, hier zou ik nog 10 paneeltjes op kwijt kunnen (5 per kant).

Ik vraag me alleen af wat mogelijk is qua aansluiting. Ik heb een 3 fase systeem, en de meterkast ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfRSuaO9kklYXlBfCKrCw5SBgm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ96MKcjXOSCtoN7CNJUyfRy.jpg?f=fotoalbum_large

De bestaande panelen komen van boven, en zitten daar achter hun eigen alamat met een fasekoppelaar. Tevens gaat er een (grijze) kabel naar de envoy die onder beeld zit.

Ik zie nu een aantal manieren van aansluiten:

1. Een nieuwe 3 fase buitenkabel naar de garage trekken, hier de 10 panelen op aansluiten verdeeld over de 3 fasen, en deze dan koppelen boven de bestaande alamat (al dan niet in losse verdeeldoos).

2. Om de kosten te drukken: een 1fase buitenkabel trekken, hier de 10 panelen op aansluiten op 1 string, en deze dan op 1 van de bestaande fases erbij zetten. Eventueel kan ik ook 2 van de bestaande fases combineren (Deze zitten momenteel maximaal net onder de 8A per fase, kan dus net). Persoonlijk vind ik dit niet zo netjes.

3. Deze bedacht ik later pas, maar ik weet niet of dit kan: De linker alamat in de groepenkast is van het zwembad en deze gaat dus naar de garage. Ik zou dus in de garage de zonnepanelen op de bestaande 3fase kabel kunnen aansluiten, eventueel met een los meterkastje (met alamat of werkschakelaar) voor de zekerheid. Alleen: Als ik dat doe, kan de envoy dan nog gewoon de data uitlezen, aangezien hij niet op dezelfde aansluiting zit?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
Als je toch gaat 'verbouwen' in de meterkast, misschien ook gelijk iets aan de open/zichtbare aders doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik vind die vorkjes in de aardlekautomaat (voor de PV installatie) nog veel erger. Zeker omdat die linker automaat waarschijnlijk gewoon lege aansluitingen heeft. Ik zou zelf nooit en te nimmer die vorkjes in een meterkast gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Eddie_ op 02-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
Dat zijn in ieder geval nog harde aansluitingen
Lijkt het er ook niet op dat er zachte kabel is gebruikt zonder noodzakelijke aderhulzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Eddie_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:11:
@HarryMaas Je ferrietringen zitten tussen je IQ relais en je IQ Gateway in. Da's niet de juiste plek. De productie CT lijkt prima gemonteerd. In de Live status zou je moeten kunnen kiezen tussen alle drie de fasen of één, door jou geselecteerde, fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwCrfxnPoasHiZb6pNcwXb4V2DI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N1PO3Ae65559LzMvQph1uIq2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Goedenavond

Dit is de Live Status van dit moment , waar moet ik kiezen één fase of één door mij gekozen fase?. In de Toolkit voor installateurs kun je wel verbruik per fase zien dus mijn vraag is dan tweeledig nl waarom kan ik het dan niet zien in Enlighten of is er een andere app bij Enphase voor consument dat ik het wel kan zien.

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:06
HarryMaas schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:14:
Goedenavond

Dit is de Live Status van dit moment , waar moet ik kiezen één fase of één door mij gekozen fase?. In de Toolkit voor installateurs kun je wel verbruik per fase zien dus mijn vraag is dan tweeledig nl waarom kan ik het dan niet zien in Enlighten of is er een andere app bij Enphase voor consument dat ik het wel kan zien.

Gr Harry
Bij mij ziet dat scherm er zo uit. Ik kan op de button driefasige weergave drukken en dan voor individuele fasen kiezen. Lijkt erop dat er bij jou iets niet goed staat dat dat niet wordt getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwYtwUQegWKrkUmR1Q5ljG7Udzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgiRUmM9PXjRpUsX15DZnk1N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Miersel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Bij mij ziet dat scherm er zo uit. Ik kan op de button driefasige weergave drukken en dan voor individuele fasen kiezen. Lijkt erop dat er bij jou iets niet goed staat dat dat niet wordt getoond.

[Afbeelding]
Goedenavond

Heb jij net als ik een Metered 3 fase aangesloten en 1 phase zonnepanelen.

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
HarryMaas schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Goedenavond

Heb jij net als ik een Metered 3 fase aangesloten en 1 phase zonnepanelen.

Gr Harry
Nee, alles drie fase.

Ik zat even te kijken in de instellingen in de Enlighten Manager. Bij mij staat de verbruiksmeter op drie fase. Bij jou ook? Ik zou verwachten dat je produktiemeter op 1 fase staat, wellicht hebben ze de verbruiksmeter (ten onrechte) ook op 1 fase gezet en dan kan ik me voorstellen dat je geen keuzemogelijkheid krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIUANcnolM0tMLWYjYTU3nHpomY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cERa1FAGZEnuY8dps6EIvcw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Miersel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Nee, alles drie fase.

Ik zat even te kijken in de instellingen in de Enlighten Manager. Bij mij staat de verbruiksmeter op drie fase. Bij jou ook? Ik zou verwachten dat je produktiemeter op 1 fase staat, wellicht hebben ze de verbruiksmeter (ten onrechte) ook op 1 fase gezet en dan kan ik me voorstellen dat je geen keuzemogelijkheid krijgt.

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag maar hoe kom ik als eindgebruiker in Enlighten Manager?

Gr Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
HarryMaas schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:56:
[...]

Misschien een domme vraag maar hoe kom ik als eindgebruiker in Enlighten Manager?

Gr Harry
Ik heb een installateursaccount aangemaakt om meer van mijn systeem te kunnen zien. Dat zou je ook kunnen doen (hoe dat moet staat hier wel ergens vermeld). Maar je installateur zou het sowieso kunnen checken. Kan hij het eventueel ook gelijk aanpassen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Miersel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Ik heb een installateursaccount aangemaakt om meer van mijn systeem te kunnen zien. Dat zou je ook kunnen doen (hoe dat moet staat hier wel ergens vermeld). Maar je installateur zou het sowieso kunnen checken. Kan hij het eventueel ook gelijk aanpassen als dat nodig is.
Weet jij toevallig waar op het forum dit staat en is dat moeilijk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HarryMaas schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:16:
[...]

Weet jij toevallig waar op het forum dit staat en is dat moeilijk om te doen.
Het staat in de eerste post van dit topic.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Glashelder schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Het staat in de eerste post van dit topic.. :'(
Ik zie wel een link maar verder niets maar misschien kijk ik verkeerd. ( ik heb op pagina 1 gekeken) voor mij nog wat zoeken hier. Het zou mij geweldig helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
rick-1975 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:39:
Dat zijn in ieder geval nog harde aansluitingen
Lijkt het er ook niet op dat er zachte kabel is gebruikt zonder noodzakelijke aderhulzen?
Er zitten adereind hulzen op, maar niet geïssoleerd, vandaar dat je een stukje blote draad ziet.

Alleen die meterkast is al 20 jaar zo, niet iets wat niet langer zo kan. Aardig dat jullie onbedoelde adviezen geven op de bestaande meterkast, maar nu weet ik nog niet wat het handigste is om 10 extra panelen toe te voegen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HarryMaas schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Ik zie wel een link maar verder niets maar misschien kijk ik verkeerd. ( ik heb op pagina 1 gekeken) voor mij nog wat zoeken hier. Het zou mij geweldig helpen.
Het grote Enphase topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Je moet daar wel een heleboel gegevens invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
ConQuestador schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Er zitten adereind hulzen op, maar niet geïssoleerd, vandaar dat je een stukje blote draad ziet.

Alleen die meterkast is al 20 jaar zo, niet iets wat niet langer zo kan. Aardig dat jullie onbedoelde adviezen geven op de bestaande meterkast, maar nu weet ik nog niet wat het handigste is om 10 extra panelen toe te voegen.
Die 10 extra panelen kunnen zo op je bestaande 3-fase pv gekoppeld worden. Grof gerekend…29 panelen/micro’s is ca. 10 per fase. De IQ7+ levert max 1,26 A …stel daar komen nog 3 a 4 IQ7A’s bij van 1,5 A. Dan is je ontwerpstroom 13 à 13,5A per fase…nog steeds ruim onder de 16. Daarbij zul je dit in de praktijk nooit halen vanwege het legplan.
Samen met een opschoning van je groepenkast prima te doen, zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HarryMaas schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:20:
[...]

Je moet daar wel een heleboel gegevens invullen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMAXyE-VMANsFTnTHY4SB7_G-DU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9YreEYUpXjNjyFf2DiYb06dF.webp?f=user_large

Yes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

ConQuestador schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Ik zou de hele linker kast en dat externe (knullig aangesloten) SEP kastje eruit trekken en gewoon een nieuwe 24M Hager kast naast de bestaande kast zetten met een Enphase multi relay en de boel fatsoenlijk bekabelen.

Vervolgens gehele PV op een B16A/30mA zetten (die van Sep is te hergebruiken). Vandaar uit naar Q-relay en buiten de meterkast een lasdoos zetten en een aftakking maken met hoofddak en garage. Geen 1-fase kabel trekken naar garage, maar gewoon met 3-fase doen. Dan is je verdeling over de fases ook het mooiste.

Je zou eventueel ook vanaf je hoofddak naar je garage dak kunnen (geen idee of dat haalbaar is). Er zit op je hoofddak een end-cap en die kan je met een lasdoos weer koppelen met een nieuw vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@DjVe Indien je vanaf het dak naar de garage gaat zou ik niet de einddop opofferen met een lasdoos. Ik zou vanaf de beginstring, waar ook een lasdoos zit, gaan aftakken. Anders wordt de lengte, van de string, veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Eddie_ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:28:
@DjVe Indien je vanaf het dak naar de garage gaat zou ik niet de einddop opofferen met een lasdoos. Ik zou vanaf de beginstring, waar ook een lasdoos zit, gaan aftakken. Anders wordt de lengte, van de string, veel te lang.
vanaf het dak doorlussen is sowieso geen optie, Tenzij ik een kabel door de lucht laat slingeren :+

Maar mijn 3e optie om een bestaande 3fase groep in de garage ook te gebruiken om terug te leveren is dus geen optie?
De enige reden die ik zelf kan bedenken om het niet te doen is omdat het "niet netjes is" of het niet volgens de norm is. Maar qua belasting van de kabel moet het kunnen want de stroom "gaat de andere kant uit". Ik kan me alleen voorstellen dat het niet netjes is omdat het in de groepenkast dan niet meer duidelijk is dat die 1e groep zowel dienst doet als groep voor het zwembad, als groep voor zonnepanelen.

(De reden dat ik deze optie zo fijn vind is omdat ik dan niet hoef te graven om een nieuwe grondkabel aan te leggen)

[ Voor 5% gewijzigd door ConQuestador op 03-10-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
3e optie kan ook. Dan een subkast plaatsen met 3 fase hoofdschakelaar en vanaf daar elektrisch goed aansluiten. De voedende automaat in de hoofdkast voorzien van PV sticker.
Mijn advies is dan wel om daar ook een drie fase systeem te plaatsen. Qua communicatie is het even afwachten maar grote kans dat het wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
LoneGunman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Strakke montage, maar gevoelsmatig lijkt het geheel wel erg veel last van de wind te (kunnen) hebben. Wat natuurlijk niet handig is voor je panelen en/of dakconstructie. Misschien de zijkanten dichtmaken met plaatmateriaal?
De constructie van het dak is nog goed. Het hout is ook nog stevig. De installatie zit op vrij veel punten vastgeschroefd in de balken van het dak.

We hebben er express voor gezorgd dat de wind, die vooral recbt tegen de panelen aan zal komen veel plek heeft om weg te komen, zowel bovenin als bij de open zijkanten.

We hebben al stevige wind gehad ondertussen maar het gaat nog geen kant op. We kijken er vanuit onze woonkamer op en houden de situatie ook in het oog.

We hebben gelezen dat je idealiter rondom 30 tot 50 cm vrij houdt op het dak. Dat zat er hier niet in. Mocht er een situatie komen van extreme wind dan kunnen we de installatie altijd nog met spandbanden en betonnen elementen op de grond zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:51
The Legend schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Nee, maar nu doet de Q-relay niks meer en de Envoy wel 8)7

Zo zit het nu:

[Afbeelding]

De kWh-meter heeft rechtsboven en onder de ‘apparaatkant’ en links boven en onder de ‘meterkastkant’. Q-Relais gaat nu naar de apparaatkant van de meter, en van de meterkastkant van de meter naar de automaat.

[edit]

Klik het q-relais uit de rail en de lampjes gaan branden. Bedrading zit dus niet helemaal lekker. Ff opnieuw doen.

[edit]

Q-relais brandt nu gewoon beide groen, maar de envoy blijft knipperen bij de apparaatscan led.. Enlighten geeft de Envoy online, en de micro omvormers geven een fout (rapporteert niet). @Eddie_ een idee?

[edit2]

Apparaatscan lampje blijft vrolijk knipperen, stroomopweklampje is van rood naar constant groen gegaan, maar ik meet geen opgewekte stroom.

[edit3]

Die apparaatscan duurt gewoon heel lang kennelijk. Inmiddels zie ik de micro omvormers weer in de app. Er wordt ook weer stroom opgewekt, enige jammere is dat de kWh-meter niks meet :(

[edit4]

In de Homewizard app zie ik het continue ‘verbruik’ wel nu, doet het dus gewoon.

Pff, heeft wat voeten in de aarde zo :p
Ik kan niet alle draden goed volgen vanaf je foto, maar ik zou toch snel zorgen dat je adereindhulzen gaat gebruiken. Volgens mij zie ik dat je in de automaat 2 draden onder de klem hebt zitten. Bij veel automaten is dat niet toegelaten. Verder als ik al hoor dat wanneer je wat beweegt het soms wel en soms niet werkt dan zijn er slechte verbindingen. DIE WIL JE NIET IN JE KAST HEBBEN WANT BRANDGEVAAR!!!!

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Pagina: 1 ... 94 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica