Morning all. Allereerst complimenten voor de informatie in dit topic. Waanzinnig hoeveel tijd/effort dat bespaard. Toch wil ik graag nog gebruik maken van jullie kennis om te toetsen of ik op de juiste weg zit.
Ik ben voornemens om een klap te geven op een PV installatie, maar, waarschijnlijk niet de meest obvious qua opstelling. Maar zoals velen; ik kom graag beslagen ten ijs, en daarom graag nog een sanity-check door jullie.
Waarschijnlijke aanschaf:
15 x Jinko JKM420N-54HL4-B (420Wp)
15 x IQ8M
1x Enphase verzameling (Metered Gateway, 3fase Q-relais, bekabeling etc.)
1x Custom Zonneschans.
De situatie;
Ik woon in een landelijk huis met een rieten kap. Dat maakt het al niet "al te voor de hand liggend" om daar panelen in/op te leggen, al is het wel mogelijk. Meestal is dat pas goed te doen wanneer de kap vervangen wordt. Dat is (gelukkig) nog lang niet aan de orde (lees 15-20 jaar nog te gaan aldus de rietdekker).
Ik heb daarom een riante overkapping (
je moet plezier en verduurzaming combineren, toch? 
) neergezet met ~35m2 aan dakoppervlak. Dat is dan ook de plek waar ik de zonneschansen wil gaan plaatsen.
Op die manier kan ik:
- 6 panelen kwijt met een Oost-oriëntatie
- 9 panelen kwijt op een West-oriëntatie
Die oriëntaties heb ik tot nu toe gekozen omwille van de volgende redenen;
- Zuid-oriëntatie passen "slechts" 12 panelen (t.o.v. 15 panelen op Oost/West)
- Met het oog op een afbouwende saldering lijkt het een beter "zelf-bruikbaar" vermogen op te wekken, met name meer verspreid over de gehele dag.
- Esthetisch is het wat "mooier". Ik zie de panelen dan minder in het zicht wanneer ik in de tuin zit, doordat de lage kanten van de schansen (één per oriëntatie) grenzen aan m'n eigen tuin / die van de buren.
Traject;
Inmiddels zit er (zoals vast velen van jullie) uren in de theorie, en ook uren in verschillende calculatoren die online beschikbaar zijn (Thomas Berger / Sunny Calc Web). Het begrenzen van de output van de panelen (d.m.v. een IQ8M) komt m.i. neer op een verwaarloosbaar verlies t.o.v. string-omvormers of micro's van een concurrerende partij (Hoymiles).
Zijstapje;
Mijn installateur verklaart me inmiddels voor gek dat ik een meerprijs van +-€ 1500 wil betalen voor "geknepen" omvormers t.o.v. de inmiddels zes-in-één omvormers van Hoymiles die dat niet hebben. Wat hij daar niet benoemd is dat de input op die micro-omvormer ook geknepen is op max 11,5 amp per paneel, wat volgens mij neer komt op 368 watt per input, maar dat terzijde.
Beargumentatie;
De volgende argumenten heb ik inmiddels op een rijtje ter overtuiging van mijzelf dat dit de juiste route is;
- Enphase is na enig onderzoek ogenschijnlijk een der best aangeschreven leveranciers
- 25 jaar garantie t.o.v. 12 in het geval van Hoymiles
- Een MPTT per paneel (i.p.v. per twee panelen in geval van een drie-fase Hoymiles 6-in-1 met drie MPPT's)
- Metered geeft betere inzage in eigen consumptie van opwek (ondanks dat ik eigenlijk een onderverdeling in m'n garage wou, wat daarmee niet handig is want dan wordt m'n verbruik van de opwek afgetrokken?)
- Prima integraties in o.a. HomeWizard Energy / HomeAssistant
- Redunantie in de setup
- Q-Relays wat de installatie vrij eenvoudig "buiten werking" kan stellen, naast de in de Micro's ingebouwde uitschakeling.
Al met al voldoende argumenten (m.i.) om die knoop door te hakken.
Hamvraag;
Hetgeen me alleen nog dwars zit is het volgende;
Ik heb o.a. de spreadsheet van Pazo gebruikt om de compatibiliteit te checken t.a.v. de panelen en de IQ8M. In Pazo's spreadsheet krijg ik een waarschuwingen, maar online, in de compatibiliteits-check van Enphase, krijg ik geen waarschuwing.
De waarschuwingen uit de spreadsheet van Pazo zijn t.a.v. "Vmp range/C & DC stroomgrens".
Dat doet me twijfelen tussen en IQ8M of IQ8MC. Lagere varianten heb ik niet getoetst qua opbrengt, al sta ik daar evt. wel voor open.
Nou ben ik behoorlijk leergierig, en heb ik de waarden her en der al geprobeerd te toesten, maar ik snap de fouten helaas niet. Kan iemand mij dat uitleggen en tevens (hopelijk) beamen dat bovenstaande een juiste invulling is?
Excuses voor de lap tekst op voorhand, maar ik probeer jullie (beargumenteerd) mee te nemen in mijn PV-journey
Hoi.