Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.276 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ArPi75 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:59:
Ik kan niet alle draden goed volgen vanaf je foto, maar ik zou toch snel zorgen dat je adereindhulzen gaat gebruiken.
Voor solide kabels zou ik persoonlijk geen adereindhulzen gebruiken.

Sommige automaten zijn geschikt om twee aderen in te voeren, maar over het algemeen zitten ze dan zeker niet bovenop elkaar.

Indien hij niet geschikt is, heb je een aftakblok nodig.
Zie ook: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/

Waar gaat überhaupt de tweede kabel uit jouw automaat naar toe, zit er nog meer dan de zonnepanelen op diezelfde groep?

[ Voor 24% gewijzigd door Accretion op 04-10-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:41
Kan iemand mij wijzer maken voor wat betreft de specificaties van de ct spoelen die geschikt zijn voor de Envoy metered?
Ik wil graag kleinere monteren dan de huidige van Enphase, die ik momenteel heb. Dit in verband met ruimte gebrek in de groepen kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
visker999 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:56:
Kan iemand mij wijzer maken voor wat betreft de specificaties van de ct spoelen die geschikt zijn voor de Envoy metered?
Ik wil graag kleinere monteren dan de huidige van Enphase, die ik momenteel heb. Dit in verband met ruimte gebrek in de groepen kast.
Weet niet wat je nu hebt maar er is enig tijd een kleinere variant.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/stroomspoel-100a.html

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:00
visker999 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:56:
De nieuwe kleinere van Enphase kun je door elkaar gebruiken met de oude CT spoelen. Ik kon de grote niet aan de consumptie kant kwijt maar de nieuwe wel :P

M.v.g

Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

Accretion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Voor solide kabels zou ik persoonlijk geen adereindhulzen gebruiken.

Sommige automaten zijn geschikt om twee aderen in te voeren, maar over het algemeen zitten ze dan zeker niet bovenop elkaar.

Indien hij niet geschikt is, heb je een aftakblok nodig.
Zie ook: https://installo.nl/twee-aders-onder-een-klem-mag-dat/

Waar gaat überhaupt de tweede kabel uit jouw automaat naar toe, zit er nog meer dan de zonnepanelen op diezelfde groep?
Het is idd gewoon 2,5mm2 vaste kern installatiedraad dus adereindhulzen lijken me niet nodig. De tweede kabel in de automaat gaat naar de Envoy. Er zitten dus geen andere verbruikers op dezelfde groep oid. Dat is exact zo op deze manier ook door de installateur van Sonkrag aangesloten. Nu dus alleen met een meter tussen de automaat en het Q-relais.

Uit de specs van Eaton begrijp ik ook dat meeraderig aansluiten is toegestaan. Heb nog even gecontroleerd maar de aders zitten ook naast elkaar en niet op elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 04-10-2023 21:05 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:39
Conform de specs van Eaton mag dit inderdaad, mits zelfde diameter. Persoonlijk zou ik wel verdubbelaars hebben gebruikt.

Ook is het volledig toegestaan om het IQ relais en de IQ Gateway achter één en dezelfde automaat te plaatsen. Het is één geheel v.w.b. PV installatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Eddie_ op 05-10-2023 07:33 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eddie_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:20:
Ook is het volledig toegestaan om het IQ relais en de IQ Gateway achter één en dezelfde automaat te plaatsen. Het is één geheel v.w.b. PV installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz9uy6f0QBfFF8nxBVTlEdt9_pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lceMOQrqHIRw46bLC7EuizE.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase tekent ze in de voorbeelden wel los van elkaar.

En in de topicstart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnnLuR6FPlow0Wfw3tWb6Exv6Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVd0r3kOPgWcl04E1FQ85VR0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 05-10-2023 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Klopt, ook dat mag natuurlijk. Voordeel zoals Enphase het doet is dat je de IQ Gateway afzonderlijk van de panelen uit kunt zetten. Maar bij een drie fase systeem moet je dan wel genoeg ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eddie_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:50:
Klopt, ook dat mag natuurlijk. Voordeel zoals Enphase het doet is dat je de IQ Gateway afzonderlijk van de panelen uit kunt zetten. Maar bij een drie fase systeem moet je dan wel genoeg ruimte hebben.
Duidelijk, zal inderdaad niet vaak zo toegepast worden gezien het duurder is en meer ruimte vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 19:10
Ik heb de envoy achter zijn eigen automaat gezet, inderdaad met een B6A.
Het is wel iets duurder, maar in verhouding niet echt. Een automaat is eigenlijk niet duur.

Mocht er iets misgaan met de envoy of de bekabeling erheen (of verzin maar iets) dan kan er niet én 16A lopen uit het net én de stroom uit de zonnepanelen, dan zou het snel richting 30A gaan.

En een handig voordeel: de envoy en de panelen kunnen apart van elkaar uit gezet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Tuin in groen op 05-10-2023 09:47 . Reden: toevoeging los aan/uit zetten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 19:10
@The Legend
Ik denk dat meeraderig in de specs van de Eaton betekent dat er één kabel bestaande uit meerdere aders aangesloten kan worden.
Dus dat er de keuze is tussen massieve kabel of flexibele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
@Tuin in groen @The Legend Ja, bij eaton staat meeraderig voor "stranded" draad niet meerdere draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Ik ben er inmiddels achter dat de Envoy communiceert met het Q-relay en de omvormers middels een powerline oplossing. De Envoy kun je dus op een willekeurige plek in je huis monteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
pegagus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:55:
Ik ben er inmiddels achter dat de Envoy communiceert met het Q-relay en de omvormers middels een powerline oplossing. De Envoy kun je dus op een willekeurige plek in je huis monteren.
Ja en neen.

Afhankelijk van de hoeveelheid stoorders in de buurt (slechte dimmers in je eigen huis/ andere Enphase installaties bij de buren, etc.) heb je ferrietringen nodig tussen je PV installatie + envoy enerzijds en de rest van de installatie anderszijds.

Zomaar de envoy op een willekeurige plek hangen is niet te adviseren. Hang hem gewoon dicht bij het Q-relay en plaats ferrietringen tussen je PV installatie en de rest van je meterkast.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Wat ik bedoelde is dat die niet noodzakelijk achter een eigen automaat of in de meterkast moet. Dichterbij het Q-relay is altijd beter, maar de wifi-kant schijnt ook weer niet geweldig te zijn. Dan kan het handig zijn om het bv naast je router te hangen, terwijl je Q-relay in de schuur zit. Bij mij communiceert de Envoy overigens over wifi en de wifi gaat weer over powerline naar de router (2x Fritz!box) en dat werkt vooralsnog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan zou ik nog eerder een powerline gebruiken tussen de IQ Gateway en de router. En de IQ Gateway in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuhhh
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05 21:21
Zoekende naar een antwoord, maar geen antwoord kunnen vinden. Enphase heeft dit jaar een 3 tal nieuwe omvormers op de markt gebracht, waaronder de IQ8 MC. Het uitgangsvermogen van deze omvormer is gelijk aan de IQ8 M.

Is er een voor- of nadeel aanwezig aan de IQ8 MC t.o.v. IQ8M?

Ter informatie: op onze woning liggen 8 Jinko panelen van 435 WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ruudjuhhh schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:44:
Zoekende naar een antwoord, maar geen antwoord kunnen vinden. Enphase heeft dit jaar een 3 tal nieuwe omvormers op de markt gebracht, waaronder de IQ8 MC. Het uitgangsvermogen van deze omvormer is gelijk aan de IQ8 M.

Is er een voor- of nadeel aanwezig aan de IQ8 MC t.o.v. IQ8M?

Ter informatie: op onze woning liggen 8 Jinko panelen van 435 WP.
Tabel staat in de TS.
Spanningsbereik van de MC is groter, dus dan bij sommige panelen net een iets betere match zijn.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Pazo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Tabel staat in de TS.
Spanningsbereik van de MC is groter, dus dan bij sommige panelen net een iets betere match zijn.
En de IQ8MC kan een hogere stroomsterkte van 14A hanteren tegenover de (12?) van de IQ8M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:06
In de Enlighten-app kun je (via Menu-> System->Reports) een rapport opvragen dat de opbrengst van een gekozen maand via mail verstuurt (dat is dan een csv-bestand met daarin de opbrengst per kwartier).
Het opvragen van het rapport over september gaat op zich goed, er verschijnt ook een melding dat het verstuurd wordt (...within one hour...) maar ik krijg niets binnen.
In de vorige 4 maanden werkte dit goed maar nu werkt het, ook voor de oudere maanden, niet meer.

Hebben anderen dit ook? (of zou iemand dit eens kunnen proberen)
Of heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? (mail komt ook niet in de spam-bak)

In de Enlighten-website zie ik zo geen mogelijkheid dit zelfde rapport op te vragen (maar alle andere overzichten doen het hier wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als ik dit doe via de manager dashbord dan krijg ik een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IytwoSn0ggpingEVSm2ufSilWQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NPTgLlsVabalzfZbd8SItBYB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Is het mogelijk om de productie van een SolarEdge omvormer via een api te koppelen aan Enlighten/Gateway?

We hebben Enphase met accu’s en een reeds bestaand SolarEdge system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Enphase accu's? Die worden aangestuurd door de IQ Gateway Metered. Kwestie van CT's van productie ook de productie van je Solaredge systeem mee te laten nemen. Dit kan probleemloos. Heb ik ook een tijdje gehad (maar dan zonder de accu's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Eddie_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:58:
Enphase accu's? Die worden aangestuurd door de IQ Gateway Metered. Kwestie van CT's van productie ook de productie van je Solaredge systeem mee te laten nemen. Dit kan probleemloos. Heb ik ook een tijdje gehad (maar dan zonder de accu's)
Helaas ligt het SE systeem op een ander gebouw. Erg veel werk om die langs de CT klemmen te leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:30
clemient schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:55:
Is het mogelijk om de productie van een SolarEdge omvormer via een api te koppelen aan Enlighten/Gateway?

We hebben Enphase met accu’s en een reeds bestaand SolarEdge system.
Beide systemen zou je met api’s naar home assist kunnen halen en daar samenvoegen.
Of Solaredge op marktplaats en Enphase toepassen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@clemient Gaat de productie van Solaredge wel met een eigen kabel naar de hoofdmeterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:08
Eddie_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:58:
Ik heb mij nog niet verdiept in de accu’s, maar werken deze niet op basis van de verbruik CT klemmen die bij de hoofd aansluiting zitten? In principe doet de opwek er toch niet echt toe hoeveel hij kan opladen/ontladen maar moet hij de afname van het net in balans houden?

Zelf heb ik inderdaad wel ook mijn SolarEdge systeem door de productie CT klemmen, maar dat is meer om mooie rapporten van opwek en afname en zelf verbruik te kunnen maken. Pas plannen voor accu’s over een paar jaar, kijk nog even de kat uit de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Indien je ook CT's om productie hebt kun je instellen dat bij een bepaalde opwek de accu's opgeladen moeten worden. In de basis zijn consumptie CT's natuurlijk belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-08 15:23
Kan je een 2de hands IQ7+ inverter registreren in een ander systeem of moet deze eerst op een of andere manier worden overgedragen? Kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die moet eerst vrij gegeven worden anders kan je hem niet intekenen. Hij zal wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-08 15:23
Eddie_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:42:
Die moet eerst vrij gegeven worden anders kan je hem niet intekenen. Hij zal wel werken.
Hoe doe je dat? Ik zie op het eerste zicht nergens een functie in Enlighten of Toolkit om dat te doen? Moet de vorige eigenaar hiervoor Enphase contacteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan het beste Enphase bellen. Die kunnen hem er uit halen (ze zien dat die micro toch niets meer doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
Eddie_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:47:
Als ik dit doe via de manager dashbord dan krijg ik een foutmelding:
[Afbeelding]
@Eddie_ : Ik denk dat dit een reactie op mijn vraag m.b.t. de rapportage is?
Mag ik vragen wat je precies met het "manager dashboard" bedoelt?
Ik zie die term niet terug in de app of de website. Wel een "System dashboard" maar daar zie ik het betreffende rapport niet.
Het gaat bij mij dus om het rapport wat je vanuit de (Android)-app kunt opvragen.
Verder heb ik een DHZ-account, misschien dat dat ook nog verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemHteA Ik heb gebruik eigenlijk alleen maar een installer account. Dan krijg je een Manager Dashboard met alle daarbij behorende systemen.

Ik heb zojuist nog even gekeken naar mijn gebruikers account en dan komt het rapport gewoon binnen. Bij jou al goed gegaan?

[ Voor 30% gewijzigd door Eddie_ op 07-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@WillemHteA Staat wel het goede mailadres ingesteld? Wellicht dat je installateur nu steeds de rapporten in zijn mail krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
@Pazo Ik ben zelf de installateur en ik heb alleen een dhz-account. Het mailadres is sinds de installatie (in mei) niet gewijzigd. In vorige maanden werkte het goed.

@Eddie_ Nee, bij mij werkt het niet (meer), laatste dagen ook iedere dag geprobeerd.

Raar, misschien moet ik maar eens een ander mailadres instellen.
Overigens, ik gebruik nu een @ziggo.nl mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisKroeze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Wij hebben een huurhuis en 2 panelen op het dak met IQ7 omvormers. Sinds enige maanden doen deze niets meer. Wel al contact gehad met de installateur en die zeggen eerst envoy systeem installeren en daarna kijken we verder. Aangezien het een huurhuis is en we maar 2 panelen hebben wil ik eerst zelf nog eens wat proberen.

Vandaag het dak opgeklommen om naar de omvormers te kijken. Hier knipperen bij beiden de lampjes rood. (Ac netwerk niet beschikbaar of niet binnen specificaties) De bekabeling en de lasdozen lijken allemaal goed te zijn. (lastig te zien omdat alles onder de 2 panelen is) Wel viel me op dat de 2 micro-omvormers ook aan elkaar gekoppeld zijn via een kabel met lasdoos ertussen. Ook lag er een gewone elektriciteitskabel van boven naar beneneden met een kabelschoentje eraan los over de dakpannen (ik dacht dat dit gewoon aarde draad was maar kon echt niet zien waar deze kabel precies vandaan kwam)

Heb al paar keer geprobeerd om gewoon de stop in meterkast uit te zetten en weer aan maar geen verschil. Iemand nog een idee wat te doen? Of idd toch maar het envoy systeem instaleren om een en ander uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JorisKroeze schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:33:
Wij hebben een huurhuis en 2 panelen op het dak met IQ7 omvormers. Sinds enige maanden doen deze niets meer. Wel al contact gehad met de installateur en die zeggen eerst envoy systeem installeren en daarna kijken we verder. Aangezien het een huurhuis is en we maar 2 panelen hebben wil ik eerst zelf nog eens wat proberen.

Vandaag het dak opgeklommen om naar de omvormers te kijken. Hier knipperen bij beiden de lampjes rood. (Ac netwerk niet beschikbaar of niet binnen specificaties) De bekabeling en de lasdozen lijken allemaal goed te zijn. (lastig te zien omdat alles onder de 2 panelen is) Wel viel me op dat de 2 micro-omvormers ook aan elkaar gekoppeld zijn via een kabel met lasdoos ertussen. Ook lag er een gewone elektriciteitskabel van boven naar beneneden met een kabelschoentje eraan los over de dakpannen (ik dacht dat dit gewoon aarde draad was maar kon echt niet zien waar deze kabel precies vandaan kwam)

Heb al paar keer geprobeerd om gewoon de stop in meterkast uit te zetten en weer aan maar geen verschil. Iemand nog een idee wat te doen? Of idd toch maar het envoy systeem instaleren om een en ander uit te lezen?
Huurhuis. Van wie zijn de panelen? Jou of van de verhuurder? Maakt nogal een verschil met wie verantwoordelijk is voor het oplossen.
En gezien je beschrijving van hoe alles aangesloten is kan het ook zomaar een slechte verbinding of kabelbreuk zijn, of gewoon de stekker er uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 08-10-2023 20:48 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:08
@JorisKroeze ik had hier in het begin ook een aantal(acht) omvormers die dit gedrag vertoonden. De omvormers hebben het eerst kort gedaan, en daarna deden ze niks meer. Hoe het kwam weet ik niet, maar uiteindelijk heeft Enphase netjes vervangende omvormers opgestuurd(tot 3x toe). Ze kijken met je mee, maar daar moet je uiteraard wel een envoy hebben zodat de meldingen uitgelezen kunnen worden. Wel meerdere keren het dak op gemoeten om ze om te wisselen. Ze sturen gelukkig wel eerst de vervanger(s) op, zodat je niet dubbel het dak op hoeft. Gelukkig draait het geheel nu al bijna een jaar zonder fouten, want ik kreeg er wel een punthoofd van om elke keer het dak op te moeten...

Was is de reden dat je geen envoy hebt nu, en heb je wel een Q relais? Met twee panelen wordt het wel duur om ook een envoy en een q relais te hebben...En goed om inderdaad dit probleem bij de eigenaar van de panelen te beleggen wat @Microkid zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb een vraag over garantie. Onze installateur zegt dat als je een systeem afneemt bij Envoy, je enkel 1 jaar fabrieksgarantie hebt. Pas wanneer je een Envoy installeert krijg je ook de volledige garantie. Ik heb dit beleid niet terug kunnen vinden in de TS of de search. Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
@HollovVpo1nt
Continue verbinding: De Gedekte Producten dienen gedurende de toepasselijke
Garantieperiode voortdurend met het internet verbonden te zijn, behalve wanneer deze verbinding
wordt onderbroken door oorzaken waarover de Gedekte Eigenaar redelijkerwijs geen controle
heeft. Met deze bepaling wordt zeker gesteld dat mogelijke defecten in het Gedekte Product op
afstand kunnen worden gediagnosticeerd en dat het Gedekte Product ‘over-the-air firmwareupdates’ kan ontvange

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 09-10-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21

HollovVpo1nt

I like gadgets

En ik maar denken dat ik een redelijke search heb gedaan voordat ik de vraag stelde.. Dank! Vind ik wel vaag hoor, dat deze garantievoorwaarde gesteld mag worden. Want hiermee is een IQ Gateway/Enboy de facto verplicht voor een garantieclaim. Terwijl de toepassing van een Envoy voor de internetverbinding optioneel is. Ik vraag mij af of dit wettelijk wel mag. Maar ik zal niet de eerste zijn die deze vraag stelt

[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
The Legend schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Heb je toevallig een foto van hoe het nu bij jou zit? Moeten de kabels van het q-relay gewoon allemaal doorgelust worden via de kWh-meter? Of laat je die in de automaat zitten?
Inmiddels opgelost? Anders maak ik wat fotos voor je. Ik ben net teruggekomen van vakantie dus ben denk ik te laat met een nuttige reply nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

@unconnected kan misschien nog wel nuttig zijn voor andere users? En ik ben wel benieuwd of we het nu op dezelfde manier hebben opgelost. Het werkt iig wel hier nu :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
JorisKroeze schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:33:
Wij hebben een huurhuis en 2 panelen op het dak met IQ7 omvormers. Sinds enige maanden doen deze niets meer.
Kan het niet zijn dat deze gestopt zijn met produceren op 7 of 8 Juli om precies te zijn?
Toen is er een software update gekomen naar alle IQ7+ omvormers. Bij mij is toen de productie ook gestopt. Dit is inmiddels opgelost.

Misschein effe belle naar support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De software update verloopt via de IQ Gateway. Dus dat zou het niet moeten kunnen zijn. Maar wellicht is er een blikseminslag in de buurt geweest oid? Of een knaagdier onder de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:41
Pazo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Weet niet wat je nu hebt maar er is enig tijd een kleinere variant.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/stroomspoel-100a.html
Dat is eigenlijk wel wat ik zoek, maar toch ben ik nog nieuwsgierig hoe het zit met de specs van dit soort spoelen. Kunnen ook spoelen van een ander merk gebruikt worden en/of kunnen de spoelen van enphase gebruikt worden voor load-management ivm een toekomstige laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisKroeze
jeeedeee schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:46:
@JorisKroeze ik had hier in het begin ook een aantal(acht) omvormers die dit gedrag vertoonden. De omvormers hebben het eerst kort gedaan, en daarna deden ze niks meer. Hoe het kwam weet ik niet, maar uiteindelijk heeft Enphase netjes vervangende omvormers opgestuurd(tot 3x toe). Ze kijken met je mee, maar daar moet je uiteraard wel een envoy hebben zodat de meldingen uitgelezen kunnen worden. Wel meerdere keren het dak op gemoeten om ze om te wisselen. Ze sturen gelukkig wel eerst de vervanger(s) op, zodat je niet dubbel het dak op hoeft. Gelukkig draait het geheel nu al bijna een jaar zonder fouten, want ik kreeg er wel een punthoofd van om elke keer het dak op te moeten...

Was is de reden dat je geen envoy hebt nu, en heb je wel een Q relais? Met twee panelen wordt het wel duur om ook een envoy en een q relais te hebben...En goed om inderdaad dit probleem bij de eigenaar van de panelen te beleggen wat @Microkid zegt.
Ze hebben het bij ons bijna 3 jaar gedaan. Garantie was maar 2 jaar hebben we gecheckt bij de installateur. De panelen lagen op dit huis toen we het zijn gaan huren. De ontwikkelaar heeft er toendertijd voor gekozen om geen envoy te installeren (kosten) Zit ook geen Q relais tussen. Loopt gewoon een kabel van de panelen naar de meterkast onder 1 groep. De kosten aan de panelen zullen helaas voor ons zijn aangezien de opbrengst ook voor ons is. (dit staat zo beschreven)

Het is net wat je zegt het is nogal duur om voor 2 panelen een envoy te gaan installeren in de hoop dat het probleem dan opgelost kan worden. Daarom was ik benieuwd of er ook nog iets anders aan de hand kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
JorisKroeze schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Ze hebben het bij ons bijna 3 jaar gedaan. Garantie was maar 2 jaar hebben we gecheckt bij de installateur. De panelen lagen op dit huis toen we het zijn gaan huren. De ontwikkelaar heeft er toendertijd voor gekozen om geen envoy te installeren (kosten) Zit ook geen Q relais tussen. Loopt gewoon een kabel van de panelen naar de meterkast onder 1 groep. De kosten aan de panelen zullen helaas voor ons zijn aangezien de opbrengst ook voor ons is. (dit staat zo beschreven)

Het is net wat je zegt het is nogal duur om voor 2 panelen een envoy te gaan installeren in de hoop dat het probleem dan opgelost kan worden. Daarom was ik benieuwd of er ook nog iets anders aan de hand kan zijn.
Je weet niet of er toevallig een huursverhoging is gedaan na het plaatsen van de panelen?
Want dan betaal je huur voor de panelen en zijn ze dus niet jouw eigendom maar van de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als de panelen er al lagen en jullie wonen er al ruim 3 jaar dan is de kans groot dat de installatie destijds is gedaan zonder dat een IQ Gateway (en IQ Relais) verplicht waren.

@JorisKroeze wellicht is er een tweaker bereidt om met een IQ Gateway je even tijdelijk te helpen? Mij niet vragen, ik doe dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
zo'n IQ Gatway kost 158€ als je een beetje goed zoekt, dat is niet verniks maar dan ben je van niks en niemand afhankelijk en je gaat het toch uiteindelijk terug verdienen want nu doen je pannelen niks. En volgens mij krijg je bij Enphase iig op de IQ7+ 25 jaar garantie.

Enphase garantie
25 jaar vanaf (i) 4 maanden vanaf de datum
waarop het Gedekte Product vanuit Enphase
wordt verzonden, of, indien dit eerder is, (ii) de
datum waarop het Gedekte Product wordt
geactiveerd in het Enlighten™-systeem van
Enphase (een dergelijke van toepassing zijnde
datum wordt de "Aanvangsdatum van de
Garantie" genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryPak
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-11-2024
Mijn huidige situatie is als volgt:
  • 4 zonnepanelen van 360 WP
  • Enphase Envoy s (1 fase)
De huidige meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKwNpXhyIMtYKcsjFIV3A4xZKqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUYOToqxFgrrclivGajY0XiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege de aankoop van een laadpaal ga ik de groepenkast upgraden naar 3-fase en daarbij gelijk de groepenkast upgraden naar 3 fase. Ik heb zoveel mogelijk de hier beschikbare schema's bekeken en ben daarmee op de volgende configuratie uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vBzScsBh7laGMSlucNrg0ZG1o8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A2h5sVePskoip7ioYJp4qSOY.png?f=user_large

In de huidige situatie is een extra 40A automaat geplaatst en daar ontstaat wat verwarring. ook omdat ikdeze niet in de aanbevolen schema's zie voorkomen. Dus vandaar mijn hulpvragen:
  • Is de extra 40A automaat ook nodig in de nieuwe situatie en wordt dat dan een 1P voor de ALS of 3P voor de 3 ALS?
  • Moet er met de extra krachtgroep voor de laadpaal nog rekening worden gehouden icm de PV?
  • Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
@FerryPak , waar is je Q-relay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryPak
@Panzer_V Die hebben ze niet geplaatst tijdens de installatie. Het plan is die toe te voegen bij de overgang voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
@FerryPak Het is wat lastig te zien met al die draden, maar ik heb het vermoeden dat de 40A automaat geplaatst is om te voorkomen dat er meer dan 40A intern binnen je meterkast kan gang lopen. Je hebt waarschijnlijk een 35 of 40A net aansluiting en daarnaast de invoer van je zonnepanelen. De som hiervan kan boven de 40A uitkomen. De aardlekschakelaars zijn max 40A, vandaar de extra automaat die dient als stroombegrenzing.
Het is trouwens goed dat je installateur hierbij stil heeft gestaan.
Ook bij een nieuwe meterkast is het goed om hier in ieder geval bij stil te staan.. dus mogelijk wel nodig, los per fase (anders zou alles uitvallen indien 1 fase over de max komt)

ivm de ruimte zou het verstandig kunnen zijn - indien er plaats is - om 2 volledige kasten te plaatsen.
Mocht er in de toekomst nog een 3 fase q relais geplaatst moeten worden.
Daarnaast eventueel ruimte voor meetspoelen.

Volgens mij mist ook de b2 automaat die ik gok voor de envoy is ? - en in de huidige situatie niet op een aardlekschakelaar zit !

[ Voor 28% gewijzigd door ArieL op 12-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryPak
@ArieL Dat klopt die 40A is bedoeld als "remautomaat" mocht de de 35A aansluiting plus invoer zonnepanelen pieken boven de 40A. Ik zal eens meten of ik twee kasten naast elkaar kwijt kan voor eventuele uitbreiding in de toekomst.
Ook bij een nieuwe meterkast is het goed om hier in ieder geval bij stil te staan..
De zonnepanelen gaan in de nieuwe situatie op een "eigen" ALS waar geen andere aparaten over lopen. Is dat voldoende?
Volgens mij mist ook de automaat die ik gok voor de envoy is ?
in de nieuwe situatie heb ik die naast de krachtgroep geplaats. 1x automaat voor de envoy en 1x voor de kabel richting de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
FerryPak schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:53:
@ArieL Dat klopt die 40A is bedoeld als "remautomaat" mocht de de 35A aansluiting plus invoer zonnepanelen pieken boven de 40A. Ik zal eens meten of ik twee kasten naast elkaar kwijt kan voor eventuele uitbreiding in de toekomst.

[...]

De zonnepanelen gaan in de nieuwe situatie op een "eigen" ALS waar geen andere apparaten over lopen. Is dat voldoende?
Zie hierboven je eigen opmerking over de remautomaat.
In de huidige situatie zitten ze ook al op een eigen ALS, maar waar het om gaat is dat de totale "theoretische" invoer die naar een uitvoerende ALS gaat niet boven de 40A uit mag uitkomen.
Met bijvoorbeeld een 3x 25A aansluiting wordt die kans al een stuk kleiner.. 25A (net) + "theoretische" 16A (solar)= 41A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryPak
Zie hierboven je eigen opmerking over de remautomaat.
In de huidige situatie zitten ze ook al op een eigen ALS, maar waar het om gaat is dat de totale "theoretische" invoer die naar een uitvoerende ALS gaat niet boven de 40A uit mag uitkomen.
Met bijvoorbeeld een 3x 25A aansluiting wordt die kans al een stuk kleiner.. 25A (net) + "theoretische" 16A (solar)= 41A.
Ok helder, dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisKroeze
svkaster schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:43:
zo'n IQ Gatway kost 158€ als je een beetje goed zoekt, dat is niet verniks maar dan ben je van niks en niemand afhankelijk en je gaat het toch uiteindelijk terug verdienen want nu doen je pannelen niks. En volgens mij krijg je bij Enphase iig op de IQ7+ 25 jaar garantie.

Enphase garantie
25 jaar vanaf (i) 4 maanden vanaf de datum
waarop het Gedekte Product vanuit Enphase
wordt verzonden, of, indien dit eerder is, (ii) de
datum waarop het Gedekte Product wordt
geactiveerd in het Enlighten™-systeem van
Enphase (een dergelijke van toepassing zijnde
datum wordt de "Aanvangsdatum van de
Garantie" genoemd)
Het gaat me niet zo zeer om de kosten van die IQ gateway, maar meer of ik het probleem dan ook daadwerkelijk kan verhelpen. Anders nog niets verder.

Maar als ik het goed begrijp is de IQ Gateway eigenlijk gewoon de nieuwe naam voor het Envoy systeem waar onze installateur het over had. Die IQ Gateway is er makkelijk zelf tussen te maken. Toen ik installateur belde met mijn probleem stuurden ze een offerte van bijna 500 euro voor Envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Klopt de IQ gateway is hetzelfde dan de Envoy. De Envoy zelf kost ong 158 zoals al gezegd, dan nog 20 euro voor inst automaat en nog wat 4mm2 bedrading en dat zijn je kosten.

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:06
De standaard IQ Gateway kan ook gewoon met een stekker in een wcd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eigenlijk interessant dat je als verhuurder je energielabel kunt opkrikken door een ruk-installatie op het dak te gooien en dan de huurprijs kunt verhogen.

Je hoeft dan blijkbaar(?) niets aan onderhoud te doen en krijg je gegarandeerd rendement op de panelen (hogere huurprijs) zelfs als de zon ophoudt met schijnen, salderen afgeschaft wordt en de prijs per kWh 1 cent is verdient hij de panelen nog terug? :o
JorisKroeze schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:41:
Het gaat me niet zo zeer om de kosten van die IQ gateway, maar meer of ik het probleem dan ook daadwerkelijk kan verhelpen.
Tja, dat is lastig te zeggen zonder IQ-Gateway/Envoy.
Overigens is het dus nog niet duidelijk of het aan de bekabeling ligt of aan Enphase?
Voordat je alles van het dak af schroeft om op de grond te testen zou ik toch het volgende overwegen:

Ik zou bij de installateur melden dat je het jammer vindt dat ze zo een magere verkopers garantie geven.

Maar dat jij aanspraak doet op 'wettelijke garantie'[1]
En dat jij van hun verwacht dat ze onder wettelijke garantie over gaan tot kostenloze reparatie of vervanging[2].
Dit gezien het product (zonnestroominstallatie) niet doet wat je er van kan verwachten (zonnestroom opwekken) en de leeftijd van het systeem ruim onder de verwachtte verwachtte levensduur/gebruiksduur is van een dergelijk systeem[3].

[1] https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
[2] https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
[3] https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen

(Overigens heeft enphase zelf 25 jaar fabrieksgarantie, dus die richting kun je ook nog proberen.)
__
Je kunt ook uitzoeken hoe het wettelijk zit met reparatie, want het lijkt mij sterk dat jij persoonlijk dat jij reparatie moet betalen aan de zonnepanelen van de verhuurder.
Ik kan alleen bedenken dat je verantwoordelijk bent voor onderhoud, maar dus niet reparatie.

En anders de verhuurder informeren dat de zonnepanelen kapot zijn en je ze gaat afvoeren bij de milieustraat en daarna het energielabel opnieuw laat berekenen.

Eens kijken of hij dan wel meedenkt :)

__
Als het een 1-fase installatie is zou ik inderdaad een losse IQ-gateway/Envoy kopen en met een stekker in stopcontact doen.

Als daarna het systeem weer werkt, de IQ-Gateway op marktplaats/V&A weer verkopen (of behouden).

Wellicht kun je het zelf dan al oplossen of helpt het bij garantie claimen via Enphase zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Het is hier al vaker voorbij gekomen maar om garantie te claimen bij Enphase moet het systeem wel verbonden zijn met internet. Zelfs binnen 45 dagen na installatie. Ik weet niet hoe streng ze hier op zijn als je het systeem jaren later met internet verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Rouske schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:06:
De standaard IQ Gateway kan ook gewoon met een stekker in een wcd...
Wel in een WCD voor de ferrietringen, anders kan ie niets lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Geen ferrietringen bij de WCD anders blokkeer je juist de data tussen de micro's en de IQ Gateway (Envoy). Grote kans dat het gewoon zonder ferrietringen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik heb een bestaande Enphase 3-fase installatie en daarnaast ook nog een oude Solaredge 1-fase omvormer. Voor het Enphase gedeelte zijn de 15 panelen/micro's keurig gelijkmatig verdeeld over de 3 fases (via de 3-fase Q-Cable). Nu wil ik de Enphase installatie op een ander dakvlak uitbreiden (met 9 panelen). Er is -neem ik aan- vanuit technisch oogpunt geen belemmering om die 9 panelen met 1-fase Q-Cable over slechts 2 fases te verdelen (middels twee aftakkingen uit de gietmof). De maximale belasting voor het Enphase systeem is dan per fase:

Fase 1: 7,19 A (7,19A bestaand + op die fase zit de 16A Solaredge, dus in totaliteit 23,19A)
Fase 2: 14,44 A (7,19A bestaand + 5 nieuwe micro’s 7,25A)
Fase 3: 12,99 A (7,19A bestaand + 4 nieuwe micro’s 5,8A)

Vraag: technisch is er toch geen belemmering om het Enphase systeem niet gelijkmatig te belasten per fase? Dus voor het Q-Relay, etc. Ik moet fase 1 bewust laag houden, anders kan m’n hoofdzekering eruit vliegen. Ik heb telkens gerekend met de maximale output van de omvormers, dus niet het vermogen van de panelen, etc. Verwacht niet dat er een belemmering is, maar just to be sure…

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Eddie_ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:53:
Geen ferrietringen bij de WCD anders blokkeer je juist de data tussen de micro's en de IQ Gateway (Envoy). Grote kans dat het gewoon zonder ferrietringen werkt.
Ja, dat bedoel ik, bekijk het alleen vanuit een ander perspectief :) Boodschap: WCD kan, je moet die WCD wel op het juiste punt aangesloten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Zwartoog verkeerd gelezen, sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@rogervdh Voor het IQ relais maakt het helemaal niet uit hoe de fasen worden gevoed. Al zou één fase helemaal niet gevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LCEl_uPCaN2soW7Svd5BgmKRec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xVIgP4ypLHxfHWoK2NTuhAo.jpg?f=fotoalbum_large als newbie een vraagje over hoe de micro omvormers (iq8mc in mijn geval) bij weinig lichtinval werkt. Ik heb 13 420wp zonnepanelen die op 3 dakvlakken liggen, zuid 4, oost 4 en west 5 panelen. De panelen per dakvlak zijn op een aparte fase aangesloten. Met mijn P1 meter kan ik realtime zien wat er op de 3 fases gebeurd. In bijgaand plaatje van de P1 meter zie je bij weinig lichtinval zoals vandaag, dat de opbrengst elke paar seconden met zo'n 150 wh a 200 wh op en neer pendelt en niet op enig moment min of meer constant blijft. Is dit 'pendelen' normaal gedrag bij lage instraling?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
De micro's zijn voorzien van condensatoren die opgeladen worden als de panelen niet voldoende spanning opleveren voor directe productie. Dus de micro's zullen af en toe produceren en dat zal het pulseren kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Tazzmann schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:17:
Is dit 'pendelen' normaal gedrag bij lage instraling?
Ja, dat is de burst mode bij aanvang en einde dag. Exact datzelfde gedrag zie ik hier ook.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:06
Zwartoog schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Ja, dat bedoel ik, bekijk het alleen vanuit een ander perspectief :) Boodschap: WCD kan, je moet die WCD wel op het juiste punt aangesloten hebben.
Aangezien er geen IQ-relais of gateway is, zijn er vast ook geen ferriet ringen geplaatst :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Zwartoog schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:17:
@twist_tweak Ja, is goed zo! Ferrietringen gewoon laten zitten: die moeten de "ruis" vanuit het net drukken, dus: alamat->meter->ringen->enphase spul

Die 6 mm² kabels zijn prima, ik heb hier gewoon 2,5 mm² zoals de rest van de installatie. Als die alamat op 16A afzekerd, is 2,5 mm² voldoende, dikker mag altijd.
Inmiddels is de HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase geplaatst.
Het is door de installateur alsvolgt aangesloten (een andere volgorde van de ringen ):

Ferrrieringen > ALAMAT >> Wi-Fi kWh meter 3-fase >> Enpahse Q-Realy

Wordt de ruis vanuit het net met deze volgorde an de ringen ook voldoende onderdrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mijn Envoy / Gateway is er mee opgehouden -O-

Gisteren ging het hier onweren en toen heb ik zowel de gateway als de Envoy uitgeschakeld (beide hebben een eigen aardlekautomaat). Dat doe ik wel vaker. Vananochtend weer aangezet maar de Envoy heeft geen teken van leven meer? Het lijkt erop dat deze overleden is. Is er iets wat ik nog kan proberen / meten o.i.d.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJvQ2K8cudcBIxxafvl-72oF8Do=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DrPCCFokHZhdK9zV7xzbt6v6.jpg?f=user_large

EDIT:
Een gedachte: zou ik de stroomtoevoer van de Envoy (dus de 4 kabels N, L1, L2 en L3) kunnen loskoppelen, en dan rechtstreeks aan de Envoy een stekker kunnen aansluiten om te testen of de Envoy inderdaad overleden is of dat het ergens anders aan ligt (bijvoorbeeld aan de aardlekautomaat)?
Of kan ik ergens iets meten? Heb wel een multimeter maar mijn kennis op elektronicagebied is niet zo hoog dus wil geen gevaarlijke dingen doen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Pazo op 14-10-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
Pazo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:18:
Mijn Envoy / Gateway is er mee opgehouden -O-

Gisteren ging het hier onweren en toen heb ik zowel de gateway als de Envoy uitgeschakeld (beide hebben een eigen aardlekautomaat). Dat doe ik wel vaker. Vananochtend weer aangezet maar de Envoy heeft geen teken van leven meer? Het lijkt erop dat deze overleden is. Is er iets wat ik nog kan proberen / meten o.i.d.?

EDIT:
Een gedachte: zou ik de stroomtoevoer van de Envoy (dus de 4 kabels N, L1, L2 en L3) kunnen loskoppelen, en dan rechtstreeks aan de Envoy een stekker kunnen aansluiten om te testen of de Envoy inderdaad overleden is of dat het ergens anders aan ligt (bijvoorbeeld aan de aardlekautomaat)?
Of kan ik ergens iets meten? Heb wel een multimeter maar mijn kennis op elektronicagebied is niet zo hoog dus wil geen gevaarlijke dingen doen :)
Je kan ook met de multimeter op de aders meten die op de Envoy zitten.
Dus blauw - bruin. Als daar spanning op staat zou de Envoy moeten werken. Zo niet is er misschien intern wel een zekering defekt.
En ook even meten met blauw en de andere kleuren. Dan weet je zeker of er spanning op staat. Voordat je iets gaat loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Als ik meet op de aansluiting van de Envoy krijg ik verschillende waarden:
Blauw - Bruin ca 8v tot 14v
Blauw - zwart ca 12v tot 14v
Blauw - grijs ca 12v tot 14v

Schommelt, blijft niet constant. Soms zelfs even grote uitschieters.
Lijkt me niet goed...?

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 14-10-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als alles goed is aangesloten, en dat is het anders had het nooit gewerkt, dan lijkt het er op dat je automaat (voor de Envoy) niet goed meer is. Hoeveel spanning meet je op die aardlek aan de voedende kant tussen L1 en Nul?

Je had op is Envoy 230V moeten meten (je hebt de multimeter wel op wisselspanning staan?)

[ Voor 17% gewijzigd door Eddie_ op 14-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:30:
Als alles goed is aangesloten, en dat is het anders had het nooit gewerkt, dan lijkt het er op dat je automaat (voor de Envoy) niet goed meer is. Hoeveel spanning meet je op die aardlek aan de voedende kant tussen L1 en Nul?

Je had op is Envoy 230V moeten meten (je hebt de multimeter wel op wisselspanning staan?)
Ja wisselspanning, V~ op de meter.
Voedende kant op de aardlek is de onderkant toch?
Meet ik wel ca 234v, maar met piepjes en knipperend 'warning!' in beeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voedende kant is inderdaad, meestal, de onderkant. Daar heb je de juiste spanning. Als je dan aan de bovenkant niet hetzelfde meet dan is je automaat niet meer goed.
Je Q relais werkt nog wel? Je zou, als de kabels lang genoeg zijn, zowel de Q relais als de Envoy op de automaat van je Q relais kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bovenkant meet ik
Blauw - grijs 407v met 'warning'
Blauw zwart 402v met 'warning'
Blauw bruin 7v...

Gare aardlek automaat?

Q relais werkt gewoon, heeft eigen aardlek.

[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 14-10-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Er is niets veranderd in je meterkast? Lijkt er nu op dat je NUL niet goed werkt. Tussen de fasen zou zo'n 400 V moeten staan en tussen fase (maakt niet uit welke) en NUL zou 230V moeten staan.
Die automaat is dan echt in de war! Niet meer gebruiken. De Envoy vindt 400V niet fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die waarschuwingsmelding op je multimeter is waarschijnlijk omdat het een gevaarlijke spanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Pazo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:49:
Bovenkant meet ik
Blauw - grijs 407v met 'warning'
Blauw zwart 402v met 'warning'
Blauw bruin 7v...

Gare aardlek automaat?

Q relais werkt gewoon, heeft eigen aardlek.
Netspanning tussen:
Bruin - Blauw; Zwart - Blauw en Grijs - Blauw moet 230V zijn. Is dit aan de onderkant wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Onderkant is wel goed, met nul(blauw) en een fase steeds ca 234V.
Bovenkant is alleen blauw - bruin niet goed, die geeft dus ca 7V aan. Rest wel ca 234V.

Net ook even de gemeten met de ander automaat die aan het Q-relais zit en die meet wel overal goed.

Er is dus niets verandert in mijn meterkast. Gisteren met onweer de aardlek van de Envoy en de aardlek van het Q-relais + micro's omgezet (uit). Vanochtend allebei weer aan en de Envoy reageert niet meer.

Dus het lijkt op een brakke aardlek die op de Envoy zit, en als ik pech heb is de Envoy ook kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ja, als je 400 volt meet tussen Blauw en Grijs (of Zwart) dan is daar echt iets niet goed. Als je het aandurft even de Bruine en Blauwe (van je Envoy) in de aardlek van je Q relais er bij plaatsen. Kijken of er dan wel lampjes gaan branden op je Envoy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Nee daar ga ik niet aan beginnen :)
Ik ga mijn elektricien eens benaderen, ivm garantie. Het is er eind vorig jaar in gekomen, neem aan dat daar wel iets in te regelen is.

Ik zag op de slimme meter net wel een actuele negatieve waarde, dus de panelen leveren nog wel netjes terug :) Toch een voordeeltje dat de Envoy en het PV systeem beide op een eigen aardlek zitten.

Bedankt voor de hulp @Eddie_ .
Wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 14-10-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank v. O.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:02
Hoi,
op 7 oktober zijn 9 zonnepanelen ( 3 rijen van 3) van 435 Kw geplaatst. Het betreft een verhuizing en op dat moment was er ng geen internet/wifi. Op 13 oktober wel en toen Enphase verbonden via de wps-knop. ( weet niet af dat ermee te maken heeft maar vermeldt t maar even). Met terugwerkende kracht is toch de app/site gevuld met data. De eerste rij heeft iets meer opbrengst dan de andere twee, maar sinds de wifi-verbinding ( wat ik op toeval houd) is er op 14 oktober wel een zeer groot verschil.
De panelen liggen op t Zuiden, en van opstakels die de zon tegen zouden kunnen houden is geen sprake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWZYO0vYo_GfYepqRsI8BxeGBxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIx0TykaYFKaab1EGcaexICC.jpg?f=fotoalbum_large

Er is op dit moment nog geen slimme meter, wachtende op Enexis voor EN 3 fases EN een een nieuwe slimme meter.

Alvast bedankt voor de reakties.

[ Voor 4% gewijzigd door Frank v. O. op 15-10-2023 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Liggen de panelen op een plat dak of op een schuin dak? Indien plat dak, kan het zijn dat de panelen met hogere opbrengst voor liggen en de anderen erachter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
@Frank v. O. , heb je een foto van de opstelling? Het lijkt idd op wat @Eddie_ hierboven zegt. Dat de bovenste en middelste rij schaduw opwerpen over de volgende rij. Oftewel....de panelen liggen te dicht op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:47
De zon staat in oktober lager waardoor nu meer onderlinge schaduw ontstaat tov de situatie eerder in het jaar, voorjaar/zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank v. O.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:02
We hebben voor de zekerheid een mail gestuurd naar de installateur. Ik vermoed nu ook dat het aan de laaghangende zon ligt. Op een bewolkte dag met geen zon zijn de opbrengsten van de 9 panelen nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Frank v. O. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:46:
We hebben voor de zekerheid een mail gestuurd naar de installateur. Ik vermoed nu ook dat het aan de laaghangende zon ligt. Op een bewolkte dag met geen zon zijn de opbrengsten van de 9 panelen nagenoeg gelijk.
Met deze info en je eerdere post heb ik genoeg: je moet de de panelen vrij dicht bij elkaar hebben: opbrengst verschil is ongeveer een derde minder. Rij 2 en 3 draaien bij zonnig weer overwegend met 1 substring in bypass.

Als je paneel spanning kunt uitlezen moet je dat kunnen bevestigen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:52
Morning all. Allereerst complimenten voor de informatie in dit topic. Waanzinnig hoeveel tijd/effort dat bespaard. Toch wil ik graag nog gebruik maken van jullie kennis om te toetsen of ik op de juiste weg zit.

Ik ben voornemens om een klap te geven op een PV installatie, maar, waarschijnlijk niet de meest obvious qua opstelling. Maar zoals velen; ik kom graag beslagen ten ijs, en daarom graag nog een sanity-check door jullie.

Waarschijnlijke aanschaf:
15 x Jinko JKM420N-54HL4-B (420Wp)
15 x IQ8M
1x Enphase verzameling (Metered Gateway, 3fase Q-relais, bekabeling etc.)
1x Custom Zonneschans.

De situatie;
Ik woon in een landelijk huis met een rieten kap. Dat maakt het al niet "al te voor de hand liggend" om daar panelen in/op te leggen, al is het wel mogelijk. Meestal is dat pas goed te doen wanneer de kap vervangen wordt. Dat is (gelukkig) nog lang niet aan de orde (lees 15-20 jaar nog te gaan aldus de rietdekker).

Ik heb daarom een riante overkapping (je moet plezier en verduurzaming combineren, toch? :+ ) neergezet met ~35m2 aan dakoppervlak. Dat is dan ook de plek waar ik de zonneschansen wil gaan plaatsen.

Op die manier kan ik:
- 6 panelen kwijt met een Oost-oriëntatie
- 9 panelen kwijt op een West-oriëntatie

Die oriëntaties heb ik tot nu toe gekozen omwille van de volgende redenen;
- Zuid-oriëntatie passen "slechts" 12 panelen (t.o.v. 15 panelen op Oost/West)
- Met het oog op een afbouwende saldering lijkt het een beter "zelf-bruikbaar" vermogen op te wekken, met name meer verspreid over de gehele dag.
- Esthetisch is het wat "mooier". Ik zie de panelen dan minder in het zicht wanneer ik in de tuin zit, doordat de lage kanten van de schansen (één per oriëntatie) grenzen aan m'n eigen tuin / die van de buren.

Traject;
Inmiddels zit er (zoals vast velen van jullie) uren in de theorie, en ook uren in verschillende calculatoren die online beschikbaar zijn (Thomas Berger / Sunny Calc Web). Het begrenzen van de output van de panelen (d.m.v. een IQ8M) komt m.i. neer op een verwaarloosbaar verlies t.o.v. string-omvormers of micro's van een concurrerende partij (Hoymiles).

Zijstapje;
Mijn installateur verklaart me inmiddels voor gek dat ik een meerprijs van +-€ 1500 wil betalen voor "geknepen" omvormers t.o.v. de inmiddels zes-in-één omvormers van Hoymiles die dat niet hebben. Wat hij daar niet benoemd is dat de input op die micro-omvormer ook geknepen is op max 11,5 amp per paneel, wat volgens mij neer komt op 368 watt per input, maar dat terzijde.

Beargumentatie;
De volgende argumenten heb ik inmiddels op een rijtje ter overtuiging van mijzelf dat dit de juiste route is;
- Enphase is na enig onderzoek ogenschijnlijk een der best aangeschreven leveranciers
- 25 jaar garantie t.o.v. 12 in het geval van Hoymiles
- Een MPTT per paneel (i.p.v. per twee panelen in geval van een drie-fase Hoymiles 6-in-1 met drie MPPT's)
- Metered geeft betere inzage in eigen consumptie van opwek (ondanks dat ik eigenlijk een onderverdeling in m'n garage wou, wat daarmee niet handig is want dan wordt m'n verbruik van de opwek afgetrokken?)
- Prima integraties in o.a. HomeWizard Energy / HomeAssistant
- Redunantie in de setup
- Q-Relays wat de installatie vrij eenvoudig "buiten werking" kan stellen, naast de in de Micro's ingebouwde uitschakeling.

Al met al voldoende argumenten (m.i.) om die knoop door te hakken.

Hamvraag;
Hetgeen me alleen nog dwars zit is het volgende;
Ik heb o.a. de spreadsheet van Pazo gebruikt om de compatibiliteit te checken t.a.v. de panelen en de IQ8M. In Pazo's spreadsheet krijg ik een waarschuwingen, maar online, in de compatibiliteits-check van Enphase, krijg ik geen waarschuwing.

De waarschuwingen uit de spreadsheet van Pazo zijn t.a.v. "Vmp range/C & DC stroomgrens".

Dat doet me twijfelen tussen en IQ8M of IQ8MC. Lagere varianten heb ik niet getoetst qua opbrengt, al sta ik daar evt. wel voor open.

Nou ben ik behoorlijk leergierig, en heb ik de waarden her en der al geprobeerd te toesten, maar ik snap de fouten helaas niet. Kan iemand mij dat uitleggen en tevens (hopelijk) beamen dat bovenstaande een juiste invulling is?

Excuses voor de lap tekst op voorhand, maar ik probeer jullie (beargumenteerd) mee te nemen in mijn PV-journey }:O

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hier een bijzondere situatie. Eén van de systemen die ik monitor werkt al meer dan een half jaar probleemloos. Vanmorgen kreeg ik een melding dat niet alle micro omvormers rapporteerden. Ik heb ze opnieuw proberen in te richten maar kreeg de melding dat de micro's aan een andere site waren toegevoegd! Ik bellen met Enphase een kreeg een medewerker uit India aan de lijn. Ben een half uur bezig geweest om het ongedaan te maken (had nog best wel wat voeten in de aarde omdat die medewerker zich aan zijn script wilde houden).

Het systeem is opgeleverd met de ferrietringen op de juiste plek en toch was er sprake van cross talk. In plaats van de ferrietringen moest ik maar een lijnfilter gaan gebruiken, dat was beter althans de medewerker van Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Ik ben in een offertetraject voor het leggen van panelen.

Nu krijg ik bij de ene het advies voor optimizers (SolarEdge), waarbij de andere zegt "dat raden we sterk af, vanwege het volledig uitvallen van uw systeem bij een overbelast net". Waarbij ze de volgende link sturen, en dus Enphase adviseren.

Nu begrijp ik niet echt de redenering hierachter. Men zegt dat als het net overbelast is dat je met micro-omvormers nog steeds een deel kunt opwekken. Maar als je daar (met een dynamisch contract bijv) voor bij moet betalen is dat toch juist niet wenselijk?

En ookal heb je dat laatste niet, is het net zo vaak overbelast dan?

Daarnaast was mijn idee juist om de EV op te gaan laden met zonne-energie only (Ratio Solar paal).
Maar de mevrouw vertelde mij dat je altijd via het net de stroom pakt. En dus niet direct van je dak? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lokale overbelasting heeft maar zelden een relatie met een negatieve stroomprijs. Die prijs wordt landelijk bepaald. Je kan kijken bij je netbeheerder of het net bij jou voor teruglevering overbelast is.

Het klopt wel dat micro's gefaseerd kunnen afschakelen. De micro's die het verst in de (230v) string zitten zullen als eerste afschakelen. Degene die het dichtst bij de meterkast zitten het laatste. Dat gezegd hebbende heb ik wel eens opgevangen dat er ook stringomvormers zijn die hun opwekking kunnen verminderen aan de hand van het (overbelaste en dus te hoge) voltage op het net (meen dat het @Ronald was die hier ergens over schreef :p ).

Wat je laatste vraag betreft.. als je invoeding hebt van zonnepanelen naar je meterkast en je laadpaal trekt op dezelfde fase(s) energie, dan zal je je eigen stroom direct verbruiken (ook natuurkundig gezien). Als je zonnepanelen eenfasig zijn aangesloten en je laadt met driefasen: dan zal je een deel van je eigen stroom verbruiken. Als je zonnepanelen op L3 zitten en je laad vanaf L1, dan gebruik je niet je eigen stroom, maar zal je slimme meter alsnog intern salderen waardoor het allemaal geen drol uit maakt :P Natuurkundig gezien gebruik je in dat laatste scenario alleen wel 100% stroom van het grid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:47
Frank v. O. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:46:
zou je ze nog steeds, mits er ruimte is, beter iets verder uit elkaar kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
@Glashelder Username checks out ;)

Ik zie dan nog altijd geen (bij mij toepasbare) reden om voor micro's te gaan, over optimizers.
Gaat toch om een paar duizend euro extra volgens diverse offertes.

Goed om te weten dat de meter dit dus tegen elkaar afstreept, ookal gebruik ik andere fasen.
Ter bevestiging, dit is dus niet gerelateerd aan de aflopende 'salderingsregeling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
PLeX schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:38:
Hamvraag;
Hetgeen me alleen nog dwars zit is het volgende;
Ik heb o.a. de spreadsheet van Pazo gebruikt om de compatibiliteit te checken t.a.v. de panelen en de IQ8M. In Pazo's spreadsheet krijg ik een waarschuwingen, maar online, in de compatibiliteits-check van Enphase, krijg ik geen waarschuwing.

De waarschuwingen uit de spreadsheet van Pazo zijn t.a.v. "Vmp range/C & DC stroomgrens".

Dat doet me twijfelen tussen en IQ8M of IQ8MC. Lagere varianten heb ik niet getoetst qua opbrengt, al sta ik daar evt. wel voor open.

Nou ben ik behoorlijk leergierig, en heb ik de waarden her en der al geprobeerd te toesten, maar ik snap de fouten helaas niet. Kan iemand mij dat uitleggen en tevens (hopelijk) beamen dat bovenstaande een juiste
Welkom en leuk dat je waarschijnlijk voor Enphase wilt gaan :)

Nu heeft @jeroen3 de berekeningen gemaakt, maar mbt de DC Stroomgrens lijkt mij de uitleg vrij duidelijk:
De omvormer clipt op DC ingangstroom. Dit betekent dat de omvormer niet meer vermogen kan afnemen dan ongeveer Vmp*Iscmax. Indien dit lager is dan Pnom van de omvormer moet je wellicht andere keuzes maken.

Let op, STC nummers zijn ideaal. Wellicht past het wel als je azimut/helling mee berekent. Zie ook de DC/AC ratio en vul de Azimut/Hoek in.
Mbt de Vmp range /C;
Dit paneel blijft in het optimale bereik van de omvormer.
Dat is niet essentieel, de omvormer werkt als Vop range goed is, maar wellicht niet met de geadverteerde efficiëntie.
Eigenlijk precies zoals het er staat :)

De IQ8MC heeft een net iets groter MPP bereik, dus wellicht net iets beter / gunstiger dan de IQ8M, maar veel zal het niet zijn.

Pagina: 1 ... 95 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica