Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.180 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 20:36
Eddie_ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:36: Ik bellen met Enphase een kreeg een medewerker uit India aan de lijn. Ben een half uur bezig geweest om het ongedaan te maken (had nog best wel wat voeten in de aarde omdat die medewerker zich aan zijn script wilde houden).
Weet er iemand hoe ik 100% een Nederlandse support medewerker aan de lijn kan krijgen? Het is niet dat ik het niet af kan in het Engels maar zij willen hun flowcharge afwerken terwijl ik met de NEderlandse support desk direct kan uitleggen wat ik wil en dit wordt dan ook uitgevoerd. Ik heb al eens de hoorn er opgelegd als ik een Indier aan de lijn kreeg >:) Is eigenlijk wel raaar want in het bel menue geef je aan of je een Nederlands of Engels sprekend persoon aan de lijn wil krijgen 8)7

m.v.g

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-09 17:21
@svkaster gewoon zeggen dat je een Nederlands sprekende collega aan de lijn wil hebben. Wordt je gewoon teruggebeld.

Als het te druk is in Nederland dan neemt India (aanname) het over. Het is natuurlijk beter om iemand aan de lijn te krijgen dan dat je anderhalf uur in de wacht moet staan, ongeacht de keuze in het menu.

[ Voor 46% gewijzigd door Eddie_ op 16-10-2023 14:54 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 07:22
In voorbereiding op het plaatsen van een Enphase 10T accu (in bestelling), heb ik vanochtend alvast het tweede IQ relay geplaatst en geprobeerd toe te voegen via de installer kit. Nu blijft de status in de installer kit na enkele uren dat de nieuw toegevoegde relay niet rapporteert: "IQ Relay Not Reporting".

Ik vraag mij af in hoeverre dit komt omdat de batterij er nog niet achter hangt, of dat de metered gateway het nieuwe relay niet kan vinden aangezien deze achter een eigen aardlek zit. Schematisch ziet het er zo uit waarbij de rood gemarkeerde relay niet rapporteert (alles is overigens in 3 fasen uitgevoerd).

Kan het zijn dat de powerline communicatie tussen de gateway en de tweede relay niet tot stand komt door de ALS die er tussen zit? Of ben ik te ongeduldig? :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96SiA5Sn7e59EmNTga7WrUdowRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xAWXnyz1snq3G2qUcFF8DjI.png?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid de meterkast waarbij de onderste ALS en relay de recent toegevoegde zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIgT6K57rX3kPGNkMj74da-wuo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms9TEdKcUH73MrHxsCyQZwLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:29
Not Raporting komt m.i ook omdat er niets te rapporteren valt.
Als ie m niet kan vinden komt ie toch helemaal niet voor in het overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
skiwi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:58:

Ik vraag mij af in hoeverre dit komt omdat de batterij er nog niet achter hangt, of dat de metered gateway het nieuwe relay niet kan vinden aangezien deze achter een eigen aardlek zit. Schematisch ziet het er zo uit waarbij de rood gemarkeerde relay niet rapporteert (alles is overigens in 3 fasen uitgevoerd).

Kan het zijn dat de powerline communicatie tussen de gateway en de tweede relay niet tot stand komt door de ALS die er tussen zit? Of ben ik te ongeduldig? :-)
volgens mij geef je zelf al het antwoord :)

er valt niks te rapporteren.

Hoe ben jij trouwens ingelogd op je systeem?
Ik heb zelf een owners account waar ik gewoon IQ7 en ander zaken mee kan toevoegen. MAar voor het toevoegen van een batterij heb je je bedrijfs account nodig waar je ook je certificaat op hebt behaald neem ik aan. Als ik met dat account wil inloggen op mijn systeem dan moet ik een usernaam en passowrd opgeven maar zowel mijn credetials van mijn bedrijfs account als mijn home owneers account werken niet. Hoe heb jij dit verholpen?

thanks,

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Om een Enphase accu pakket in bedrijf te kunnen stellen moet Enphase dit voor je aan hebben gezet, in je installateursaccount. Dit doen ze pas nadat je de training met goed gevolg hebt gedaan. En daarnaast een tekening van je eerste opstelling in te sturen.

Zonder dit is het niet mogelijk om het accupakket in bedrijf te stellen.

@svkaster moet je als huiseigenaar inloggen. Dan kun je een installateur toevoegen, daar kan je dan je installateursaccount invullen. Daarna moet je als installateur gewoon toegang hebben tot het systeem. Zonder aparte inlog.

[ Voor 25% gewijzigd door Eddie_ op 16-10-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Eddie_ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:25:
Om een Enphase accu pakket in bedrijf te kunnen stellen moet Enphase dit voor je aan hebben gezet, in je installateursaccount. Dit doen ze pas nadat je de training met goed gevolg hebt gedaan. En daarnaast een tekening van je eerste opstelling in te sturen.

Zonder dit is het niet mogelijk om het accupakket in bedrijf te stellen.

@svkaster moet je als huiseigenaar inloggen. Dan kun je een installateur toevoegen, daar kan je dan je installateursaccount invullen. Daarna moet je als installateur gewoon toegang hebben tot het systeem. Zonder aparte inlog.
Klopt, ik heb de training gedaan met mijn bedrijfs account en heb ook mijn eerste opstelling laten goedkeuren. Dus als het goed is heb ik nu mijn goedkeuring :)

Maar volgens mij heb ik mijn bedrijfs account toegang gegeven en toch blijf ik een foutmelding krijgen als ik wil inloggen met mijn bedrijfs account. Zou dit iets te maken kunnen hebben dat mijn installatie in eerste instantie is gemaakt door een installatie bedrijf waar Enphase support mij heeft toegevoegd?

PS in Enlighten manager kan ik wel met mijn bedrijfsaccount inloggen maar onsite met de installer toolkit niet :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoRPfZb024U5Yn5K1FpCx8q7xsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xkzDprHOIJY9zDqntMWDfiH8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door svkaster op 16-10-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
Ik heb een bedrijfs installer account, afgeronde batterij training met cetificaat en een door Enphase goedgekeurd installatie plan. Wat dat betreft staat dus alles goed, mede dankzij de hulp hier van tweakers.

@svkaster
In je "non-installer" account, kun je in het menu de optie "My Access Control" vinden om je bedrijfs installer account toe te voegen aan je eigen omgeving. Zo heb ik nu zelf installer toegang met mijn bedrijfs account.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vUMCgkxMTHtPIrUk2DVVrk2QEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bnzvb2hMv7Ixlw0kJzjxVo3P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Terugkomend op mijn vraag waarom de gateway het nieuwe relay niet ziet: ergens had ik verwacht dat het relay zijn aanwezigheid al beschikbaar zou maken bij de gateway. Maar kan heel goed dat ik te ongeduldig ben en dat het relay alleen status rapporteert als er andere enphase apparaten als batterij of omvormers achter zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan het testen door je PV systeem via het tweede IQ Relais te laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11
Eddie_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:05:
Ja, als je 400 volt meet tussen Blauw en Grijs (of Zwart) dan is daar echt iets niet goed. Als je het aandurft even de Bruine en Blauwe (van je Envoy) in de aardlek van je Q relais er bij plaatsen. Kijken of er dan wel lampjes gaan branden op je Envoy.
Opgelost. Elektricien is vandaag gelijk even langs geweest. Mat dezelfde waarden als ik. Heeft de aardlekschakelaar vervangen en tot grote opluchting startte de Envoy weer op:) Mis 2 dagen data en die van vandaag klopt niet helemaal, maar dat is te overzien. Boel draait weer en hoef gelukkig dus geen nieuwe Envoy te bestellen / installeren :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Patriot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 17:25
Hallo tweakerts,

Hier sind vorige week maandag ook een Enphase systeem. 20x Q.cells 410 voorzien van evenzoveel iQ8+. Ik heb 10x liggen op NO en de andere 10 op ZW.
Plannen zijn om een WP, een WPB, VVW, Quooker en Inductie kookplaat te (laten) installeren met als einddoel van het gas af te zijn.
Ik hoop hier tips en truuks op te doen, maar vooral veel leesplezier te hebben 😊

Daikin EHBX04D6V / ERGA04DV | LG WH20S.F5 | Enphase iQ8+ 20 x 410W Qcells |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Da_Patriot Leuk :)
Ik ga als het goed is ca 30/31 okt van het gas af. Dan wordt er een all-electric warmtepomp geïnstalleerd en ga ik de gaskookplaat door inductie vervangen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 15:55
Pazo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Welkom en leuk dat je waarschijnlijk voor Enphase wilt gaan :)

Nu heeft @jeroen3 de berekeningen gemaakt, maar mbt de DC Stroomgrens lijkt mij de uitleg vrij duidelijk:

[...]

Mbt de Vmp range /C;

[...]

Eigenlijk precies zoals het er staat :)

De IQ8MC heeft een net iets groter MPP bereik, dus wellicht net iets beter / gunstiger dan de IQ8M, maar veel zal het niet zijn.
Dank voor je reactie! Het opmerkingenveld had ik wel bekeken, maar om een of andere reden kreeg ik bij alle opmerkingen-velden dezelfde opmerking. Na een refresh wel goed!
Dit betekent dat de omvormer niet meer vermogen kan afnemen dan ongeveer Vmp*Iscmax. Indien dit lager is dan Pnom van de omvormer moet je wellicht andere keuzes maken.
Deze snap ik overigens dan nogsteeds niet. Met die twee waarden kom ik op een waarde van 800 uit, kun je dat nog toelichten?

Als je je eigen reactie meeneemt in een afweging, zou je dan voor de MC gaan? Of volstaat de M variant? Of zou je compleet anders adviseren?

[ Voor 16% gewijzigd door PLeX op 16-10-2023 19:58 ]

Hoi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
Glashelder schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:18:
Dat gezegd hebbende heb ik wel eens opgevangen dat er ook stringomvormers zijn die hun opwekking kunnen verminderen aan de hand van het (overbelaste en dus te hoge) voltage op het net (meen dat het @Ronald was die hier ergens over schreef :p ).
Volgens @Dre hebben GoodWe standaard high-voltage ride-through. SolarEdge kun je ruw een en ander hard instellen, of heel fijnmazig via modbus en een domotica oplossing.
Andere merken heb ik niet in hoofd.

In het meest optimale geval (lang AC traject is altijd nadelig) is micro's hiervoor inzetten ... de 'poor-mans' oplossing. Maar de micro's hoef je er geheel niet over na te denken.. dat dan weer wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Pazo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Opgelost. Elektricien is vandaag gelijk even langs geweest. Mat dezelfde waarden als ik. Heeft de aardlekschakelaar vervangen en tot grote opluchting startte de Envoy weer op:) Mis 2 dagen data en die van vandaag klopt niet helemaal, maar dat is te overzien. Boel draait weer en hoef gelukkig dus geen nieuwe Envoy te bestellen / installeren :)
Super! Fijn dat het mee is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank v. O.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-09 21:34
Antwoord gehad van de installateur :

Beste,

Bedankt voor uw bericht.

Er is niets aan de hand met uw zonnestroom installatie, maar dit is inderdaad een kleine schaduwvorming op de rij na de voorliggende rij.
Dit komt bij elke installatie voor nu de zon lager staat, in de winter schaduwvrij van de voorliggende rijen is haast onmogelijk.

Mocht u nog vragen hebben horen we dit natuurlijk graag.

Dus maar wachten tot het weer zomer wordt !!
Bedankt iedereen !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Frank v. O. Ben toch benieuwd naar een foto. Want dit komt niet voor bij elke installatie, die van mij heeft er totaal geen last van met een lager hangende zon. Maar waarschijnlijk speelt bij mij mee dat het op schuin dak ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:23
Een foto kan idd erg verhelderend werken @Frank v. O. .

Ik zit me net te bedenken. Het kan ook zo zijn dat dit de enige methode is om 9 panelen op je dak kwijt te kunnen. En dat het 'verlies van opbrengst' in de oktober/maart maanden opweegt tegen de extra opbrengst in de april/september maanden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat zou inderdaad kunnen, wellicht was dan een oost/west opstelling beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Zwartoog schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:17:
@twist_tweak Ja, is goed zo! Ferrietringen gewoon laten zitten: die moeten de "ruis" vanuit het net drukken, dus: alamat->meter->ringen->enphase spul

Die 6 mm² kabels zijn prima, ik heb hier gewoon 2,5 mm² zoals de rest van de installatie. Als die alamat op 16A afzekerd, is 2,5 mm² voldoende, dikker mag altijd.
twist_tweak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Inmiddels is de HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase geplaatst.
Het is door de installateur alsvolgt aangesloten (een andere volgorde van de ringen ):

Ferrrieringen > ALAMAT >> Wi-Fi kWh meter 3-fase >> Enpahse Q-Realy

Wordt de ruis vanuit het net met deze volgorde an de ringen ook voldoende onderdrukt?
Goedemorgen,
Kan deze volgorde zo blijven of heeft het een minder of geen effect op deze wijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:29
Frank v. O. schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:54:
Antwoord gehad van de installateur :

Beste,

Bedankt voor uw bericht.

Er is niets aan de hand met uw zonnestroom installatie, maar dit is inderdaad een kleine schaduwvorming op de rij na de voorliggende rij.
Dit komt bij elke installatie voor nu de zon lager staat, in de winter schaduwvrij van de voorliggende rijen is haast onmogelijk.

Mocht u nog vragen hebben horen we dit natuurlijk graag.

Dus maar wachten tot het weer zomer wordt !!
Bedankt iedereen !!
Mocht je ze niet verder uit elkaar kunnen leggen , zou het een optie zijn op de achterste twee rijen hoger te plaatsen tov de rij ervoor. Dat kan ook al weer een klein beetje opbrengst schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Wij hebben al een tijdje een stroomstoring waarin 1 fase eruit ligt. Helaas is de teruglevering op de andere 2 fases ook gestopt.

De Envoy Metered hangt aan een werkende fase (lampje van de "cloud" brand, anderen zijn uit). Op de Q Relay geeft alleen de uitgevallen fase rood aan, de rest groen.

Zowel de Envoy geeft een opwek, en de slimme meter laat geen teruglevering zien (en het is nu best zonnig).

Envoy is ook al gereset. Het lijkt me dat de andere fases gewoon zouden moeten blijven leveren? Of schakelt de relay *alle* fases af als er op 1 een probleem is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
@Zwartoog dat klopt, een missende fase is een fout waarop een drie fase systeem niet langer meer mag werken. Een missende fase is namelijk een onderspanning, en van de netcode mag je dan niet meer terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
jeroen3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:19:
@Zwartoog dat klopt, een missende fase is een fout waarop een drie fase systeem niet langer meer mag werken. Een missende fase is namelijk een onderspanning, en van de netcode mag je dan niet meer terugleveren.
Ah, helder. Dan is het geduld hebben.

Toch wel verwonderlijk, want Enphase doet niets meer dan 3x enkelfase. Naja, komt gelukkig niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zou je het Q-relais dan niet op 1 of 2 fasen kunnen instellen zodat je alsnog iets kan terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Of het IQ Relais er even tijdelijk tussenuit halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Pazo en @Eddie_. Nee. De beveiliging doet zijn werk. Dat moet je niet ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Is een extra beveiliging. Als dit bij mij zou gebeuren dan wist ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
jeroen3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:13:
@Pazo en @Eddie_. Nee. De beveiliging doet zijn werk. Dat moet je niet ongedaan maken.
dit is in mijn ogen niet altijd een beveiliging. Ik heb tot voor Augustus 2023 altijd twee fasen PV gehad maar me 3 fasen consumeren. In de zomer na een software up is mijn totale systeem gestoped omdat er op 3 fasen geconsumeerd werdt en maar op twee fasen ge producereerd. Ik heb een tijd ipv 3 fasen de Q relais op 2 fasen gehad en de metered uitgezet om weer te kunnen produceren. Nu heb ik echter 1 string opgedeeld in twee stings zodat ik toch op alle 3 de fasen terug lever dus nu werkt alles weer als vanouts. Ik zou nu inderdaad de q relais middels de test knop van 3 naar 2 fasen zetten tot het probleem is verholpen om zo inderdaad toch nog op twee fasen te kunnen terugleveren. Zie hier niks verkeerds in

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
svkaster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Ik zou nu inderdaad de q relais middels de test knop van 3 naar 2 fasen zetten tot het probleem is verholpen om zo inderdaad toch nog op twee fasen te kunnen terugleveren. Zie hier niks verkeerds in

Stefan
Hoe doe je dat dan? Is er een speciale codereeks om in te drukken om 1 fase uit te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skiwi
Zwartoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Hoe doe je dat dan? Is er een speciale codereeks om in te drukken om 1 fase uit te zetten.
Je kan het 3 fase q relais inderdaad voor minder fasen gebruiken. Zie de handleiding hoe dit te doen;
PROGRAMMA VOOR 1 of 2 FASEGEBRUIK
Het driefasige Q-relais kan ook tweefasige en enkelfasige toepassingen ondersteunen. Het aantal fasen programmeren:
A ) Druk op de testknop en houd deze knop ingedrukt. De fasespanningsindicatoren (V1, V2, V3) worden rood en het relais klikt. Na verloop van ongeveer 6 seconden gaan de fasespannings-RED‘s rood knipperen. Het aantal rode LED‘s dat knippert, corres- pondeert met het aantal fasen. Een sequentie van 3, vervolgens 2 en vervolgens 1 knipperende LED‘s wordt herhaald.
B ) Laat de testknop los wanneer het toepasselijke aantal LED‘s knippert.
Bron: https://www4.enphase.com/...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
skiwi schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Je kan het 3 fase q relais inderdaad voor minder fasen gebruiken. Zie de handleiding hoe dit te doen;

[...]

Check! Die kende ik niet, bedankt! Prima tijdelijke oplossing.

Naja, hij kan alleen F1, F1+2, of F1+2+3 doen, niet F1+3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53
Pazo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:56:
Boel draait weer en hoef gelukkig dus geen nieuwe Envoy te bestellen / installeren
Jij of je buren hadden toch een keer bliksem inslag gehad. Waarbij hulpverleners waren geweest en er van alles elektrisch kapot was. Zijn destijds alle automaten vervangen welke getript waren of zelfs de gehele meterkast? Als dat niet is gebeurt zou ik eens dat in gang zetten, op zijn minst alle getripte automaten. En als nog proberen op te geven bij je verzekering als schade! Dit lijkt mij als ik het vanaf hier een beetje kan inschatten gevolg schade daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
asjemenou74 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Jij of je buren hadden toch een keer bliksem inslag gehad. Waarbij hulpverleners waren geweest en er van alles elektrisch kapot was. Zijn destijds alle automaten vervangen welke getript waren of zelfs de gehele meterkast? Als dat niet is gebeurt zou ik eens dat in gang zetten, op zijn minst alle getripte automaten. En als nog proberen op te geven bij je verzekering als schade! Dit lijkt mij als ik het vanaf hier een beetje kan inschatten gevolg schade daarvan.
Klopt, maar complete meterkast (en ook complete PV systeem) is toen vervangen, alles nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
skiwi schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

[...]

Hmm, ik denk toch niet dat dit de juiste manier is. De fase is weer terug, en hij levert nu direct op die fase, ondanks dat het relay nog op 1 fase staat.

Ik denk dus dat deze setting alleen de monitoring regelt, maar dus niet de ongebruikte fases ook afschakelt. Voor een situdatie als een tijdelijke stroomonderbreking van het net, is dit dus geen juiste (en veilige!) tijdelijke workaround.

Gelukkig voor de monteurs doen de micro's niets als er geen spanning van het net op staat, maar toch.

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 17-10-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Zwartoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Check! Die kende ik niet, bedankt! Prima tijdelijke oplossing.

Naja, hij kan alleen F1, F1+2, of F1+2+3 doen, niet F1+3.
dat wordt dan even L2 en L3 omwisselen :)

Note dat je dan waarschijnlijk ook je Envoy 2 fasen moet omwisselen tenminste als je een Metered hebt want anders kloppen je waardes niet en werkt het denk ik nog niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisKroeze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Rouske schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:06:
De standaard IQ Gateway kan ook gewoon met een stekker in een wcd...
Toch maar een IQ gateway gekocht. Net binnen, ik denk plug dat ding in en kan ermee aan de slag. Zit alleen helemaal geen netsnoer bij?

Misschien domme vraag maar zit ook geen aansluiting op om hem op wcd aan te sluiten? Heb deze gekocht: https://www.solar-bouwmar...rs-envoy-s-standaard.html

In gebruiksaanwijzing staat ook niets over met netsnoer aansluiten op wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:33

martijn v o

Certified by Enphase.

snoer erop schroeven als je één fase hebt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
Zwartoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Hmm, ik denk toch niet dat dit de juiste manier is. De fase is weer terug, en hij levert nu direct op die fase, ondanks dat het relay nog op 1 fase staat.

Ik denk dus dat deze setting alleen de monitoring regelt, maar dus niet de ongebruikte fases ook afschakelt. Voor een situdatie als een tijdelijke stroomonderbreking van het net, is dit dus geen juiste (en veilige!) tijdelijke workaround.

Gelukkig voor de monteurs doen de micro's niets als er geen spanning van het net op staat, maar toch.
Klopt helemaal.
Als je bijv. L3 uitzet op het IQ relais, dan zal op die fase geen fout monitoring meer zitten.
Het IQ relais kan (helaas) alleen alle 3 de fases tegelijk afschakelen.

Om het 'veilig' te houden bij een storing zou je ook de netzekering van die fase uit kunnen zetten (mits je natuurlijk automaten hebt als netaansluiting).
Maarja, wanneer/hoe ga je 'veilig' checken/testen of de storing al verholpen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Rouske schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Klopt helemaal.
Als je bijv. L3 uitzet op het IQ relais, dan zal op die fase geen fout monitoring meer zitten.
Het IQ relais kan (helaas) alleen alle 3 de fases tegelijk afschakelen.

Om het 'veilig' te houden bij een storing zou je ook de netzekering van die fase uit kunnen zetten (mits je natuurlijk automaten hebt als netaansluiting).
Maarja, wanneer/hoe ga je 'veilig' checken/testen of de storing al verholpen is...
Het is sowieso goed om te weten hoe het werkt :) Ik vind het uitschakelen van de hoofdzekering wel een goed idee voor deze tussenoplossing. Nu gebeurt een storing niet vaak, en de duur van deze liep ook gedurende de dag verder op. Onder de streep is het vooral het "gevoel", uiteindelijk gaat het om nog geen euro gemiste opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-08 15:23
Weet iemand of er standaard Q-cables bestaan voor landscape, 6 connectors, min 2m tussen de connectors? Of moet je die altijd zelf maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Merion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:19:
Weet iemand of er standaard Q-cables bestaan voor landscape, 6 connectors, min 2m tussen de connectors? Of moet je die altijd zelf maken?
Die bestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Een hele kleine zoektocht levert:
https://www4.enphase.com/...-Accessories-DS-NL-NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:30
Ik heb gisteren de IQ Battery certificering succes afgerond en wil nu een lijnschema/elektrisch schema maken.

Mag dit een ééndraadschema zijn?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 15:55
Merion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:19:
Correct me if i'm wrong, maar er zijn 2m kabels voor landscape idd. Online worden die kabels aangeboden, waarbij je zelf kunt aangeven hoeveel connectoren je wenst te krijgen, en dan monteert je leverancier die.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja, je moet dan (voor 1-fase) de Q-25-20-200 hebben. Ik heb ze ook op het dak liggen. De afstand tussen de connectors is iets groter dan 2 meter, 2,3mtr. Voor 3-fase is er een vergelijkbaar artikelnummer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Die ken ik, zijn m.i. allemaal kabels die je zelf moet klussen. Of zie ik dat fout?

Ik zoek dus standaard kabels met een aantal connectors om en bij de 6 (4-8 is ook OK) om en bij de 2m van elkaar (2,3m is ook OK) met een Enphase productcode (of eventueel een 3rd party) die je zo online kan bestellen.
Nu is natuurlijk de vraag natuurlijk waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:33

martijn v o

Certified by Enphase.

BigEagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:44:
Ik heb gisteren de IQ Battery certificering succes afgerond en wil nu een lijnschema/elektrisch schema maken.

Mag dit een ééndraadschema zijn?
Waarom een lijn, in 5 minuten meer trek je toch de tweede lijn er ook bij?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Merion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Die ken ik, zijn m.i. allemaal kabels die je zelf moet klussen. Of zie ik dat fout?
Vergeet de vraag. Ik word echt oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Merion schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Ik zoek dus standaard kabels met een aantal connectors om en bij de 6 (4-8 is ook OK) om en bij de 2m van elkaar (2,3m is ook OK) met een Enphase productcode (of eventueel een 3rd party) die je zo online kan bestellen.

[...]
Nu is natuurlijk de vraag natuurlijk waar?
https://www.elektrobode.n...-1f-72c-ds200-q-25-20-200
Als je 6 stuks besteld, dan is het een grote sliert met 6 koppelstukken en dus 12m draad.
Op 1 fase

https://www.elektrobode.n...-Vb8qIydtzy4aAkG4EALw_wcB
Op 3 fase

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 18-10-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
martijn v o schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Waarom een lijn, in 5 minuten meer trek je toch de tweede lijn er ook bij?
Ik kan nergens een voorbeeld vinden van een schema voor Enphase (ook niet in dit topic).

In de omschrijving van Enphase praten ze over een 'lijnschema/elektrisch schema'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb gewoon zelf wat in elkaar geknutseld in Proficad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GxU5jbZ3X6_ubCrYTZGCqEgz6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anLjmrQyvK7r3QJlmnIAchv4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt zoiets tekenen in qelectrotech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
jeroen3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:47:
Daar kwam ik net ook achter d:)b En ik heb net er een lijnschema van gemaakt. Dit ontwerp en de plattegrond is nu naar Enphase ter beoordeling.

Update: Mijn ontwerp is goedgekeurd. Bedankt @Eddie_ voor het voorbeeld!

[ Voor 10% gewijzigd door BigEagle op 19-10-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

bottom line schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

https://www.elektrobode.n...-1f-72c-ds200-q-25-20-200
Als je 6 stuks besteld, dan is het een grote sliert met 6 koppelstukken en dus 12m draad.
Op 1 fase

https://www.elektrobode.n...-Vb8qIydtzy4aAkG4EALw_wcB
Op 3 fase
Die moet je in aantallen van 200 bestellen.
Doe deze dus maar: https://www.solar-bouwmar...-1-fase-landscape-xl.html :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:07
jeroen3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:47:
Ja, of met de hand op papier. Zolang je maar laat zien dat je snapt wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Weten jullie toevallig of je de micro-omvormers als mac adressen in je netwerk terugzietkomen? Ik heb een fritz router (en glasvezel), waar een rij apparaten instaat (zonder naam), wat eventueel de omvormers zoude kunnen zijn, maar dan zijn het niet alle omvormers (13 v.d. 18). En ook niet een vast MAC adres prefix, bijv. een fabrikant specifieke prefix. De envoy/IQ gateway staat dan wel weer met een naam in het netwerk. Het kan ook een ander apparaat zijn dat met MAC randomization werkt, maar goed, daar moet ik dan verder naar zoeken.

In Enlighten (app of website) is alles ok en worden alle 18 omvormers + gateway + Q-relais getoond.

Kortom: zijn de MAC adressen van de omvormers buiten de envoy zichtbaar op het netwerk waar de envoy in hangt? Zo ja: hebben die omvormers een MAC adres uit een vaste (Enpghase) range?

Edit: Na wat verder zoeken: ik gok dat de micro omvormers niet zichtbaar zijn in het netwerk, maar dat een ander apparaat in mijn netwerk MAC randomization aan heeft staan.

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 19-10-2023 20:47 . Reden: Aanvullende info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

kdekker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:34:
Kortom: zijn de MAC adressen van de omvormers buiten de envoy zichtbaar op het netwerk waar de envoy in hangt? Zo ja: hebben die omvormers een MAC adres uit een vaste (Enpghase) range?
Nee, ze praten via de AC powerline (PLC) met de gateway via een 110Khz signaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 19-10-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Nee, ze praten via de AC powerline met de gateway via een 110Khz signaal.
Bedankt. Ik kwam er zelf ook al achter (was net bezig met een edit van mijn eigen bericht) dat de vreemde MAC adressen niet de omvormers waren. Je info helpt me weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Iemand een idee hoe ik de tijd van de standaard IQ gateway (versie D7.6.172) weer goed kan zetten, hij loopt inmiddels 4 minuten voor.
Tijdzone aanpassen wel gevonden, maar voor de tijd zelf niet.
Terwijl ik dit vroeger (dacht ik) wel al eens gedaan heb |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Rouske, volgens mij is dit niet zelf in te stellen. Wellicht even bellen met Enphase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
@Eddie_ vanmorgen toevallig gevonden :)

Via de oude interface en installer account:
https://[ip]/admin/lib/date_time_display

Wel apart dat Enphase het stukje NTP, wat wel in de oude ovale communicatie gateway zit (volgens de handleiding), niet heeft toegepast in de IQ gateway. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Nee, ze praten via de AC powerline (PLC) met de gateway via een 110Khz signaal.
Weet je of er dan een ander apparaat (mijn IQ gateway is met ethernet verbonden) van Enphase met MAC randomization werkt? Ik zie toch weer onbekende apparaten verschijnen, via LAN (niet WLAN/WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

kdekker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Weet je of er dan een ander apparaat (mijn IQ gateway is met ethernet verbonden) van Enphase met MAC randomization werkt? Ik zie toch weer onbekende apparaten verschijnen, via LAN (niet WLAN/WiFi).
Deel de mac adressen van die apparaten eens hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
kdekker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Ik heb 19 panelen met micro's. Eén IQ relais enkel fase en één IQ relais drie fase. Ook een IQ Gateway metered. Bij mij niets op het netwerk te vinden wat onbekend is. En ook zeker geen Enphase apparaten, behalve die IQ Gateway natuurlijk.

Zoals je zelf al aangeeft is jouw IQ Gateway via kabel aangesloten. Hoe zou de rest van je PV systeem dan, via Wifi, verbinding kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:51:
[...]

Deel de mac adressen van die apparaten eens hier?
Bij dezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqf954E7zDraiYhZ-JDaLCaNI0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3p8HI63fkErCRFwSKqURjQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid nog hoe (een deel van) mijn setup in elkaar steekt:
Als eerste een router (fiber) in de meterkast. Die heeft maar 3 LAN poorten, waardoor in de meterkast nog een kleine 8-poorts switch hangt. Hieraan zit o.a. een powerline adapter (daar zit alleen maar de printer achter, omdat een kabel naar de printer was lastiger was) en dus de IQ gateway/Envoy. Al dit spul hangt in de meterkast. De router heeft nog een kabel naar een andere router, waarop ook weer apparaten aangesloten kunnen worden, maar daar toch doorgaans WiFi gebruikt wordt.

Wat me nog wel opviel: de router zegt dat al deze 'vreemde' MAC adressen via 'verbonden met PC-E8-37-7A-7D-2A-62' binnenkomen. Dat zou het MAC adres van de 8-poorts switch kunnen zijn. Overigens: zoals ik al zei: het is waarschijnlijk geen Enphase ding. Dus eigenlijk is het wel een beetje offtopic. Het is dat je om de MAC adressen vroeg, maar mogelijk hoort het hier helemaal niet thuis. Overigens: wel mijn dank voor je meedenken.

[ Voor 16% gewijzigd door kdekker op 24-10-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Eddie_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Ik heb 19 panelen met micro's. Eén IQ relais enkel fase en één IQ relais drie fase. Ook een IQ Gateway metered. Bij mij niets op het netwerk te vinden wat onbekend is. En ook zeker geen Enphase apparaten, behalve die IQ Gateway natuurlijk.

Zoals je zelf al aangeeft is jouw IQ Gateway via kabel aangesloten. Hoe zou de rest van je PV systeem dan, via Wifi, verbinding kunnen maken?
Het gaat niet om nieuwe apparaten die via WiFi binnen komen, dat kan uiteraard ook niet zonder sleutel. En WiFi staat dicht voor onbekende MAC adressen. Zoals ik mijn post al zei: de onbekende apparaten komen binnen via LAN. En dat zou louter een intern feestje moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
@kdekker , ik heb een hele simpele vraag voor je ==>

Is je Enphase systeem afgeschermd met ferrietringen?

Waarom vraag ik dit. Enphase micro's communiceren met de Envoy via powerline. En jij hebt in je meterkast, vlak bij je Envoy, andere powerline apparatuur gemonteerd.

Het lijkt mij dat hier e.e.a. mis gaat op je stroomnet/ powerline communicatie.

Mijn advies ==> plaats ferrietringen en kill die powerline adapter.

ps. Grote kans dat dat MAC adres waarover al die andere binnenkomen het adres van je powerline adapter is....
ps2. Maak een lijst met MAC adressen en begrijpelijk Nederlandse vertaling van alhetgeen je in huis hebt. Dat vereenvoudigt trouble shooten in de toekomst.

[ Voor 24% gewijzigd door Panzer_V op 24-10-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Enphase Energy heeft mac adressen tussen 00:1D:C0:00:00:00 - 00:1D:C0:FF:FF:FF
Dat zijn 16 miljoen adressen.
In de 2022 jaarcijfers van enphase staat dat ze 58 miljoen microinverters hebben verkocht. Dus ik acht de kans klein dat enphase een op 802 gebaseerd netwerk gebruikt over PLC.

Jouw mac adressen zijn ungeregistreerd, dus waarschijnlijk mac randomization van smartphones die in de buurt zijn. Sommige accesspoints registeren deze, ook wanneer deze niet zijn "verbonden" met het accesspoint. Kunnen ze nog wel communiceren met het accesspoint.
En natuurlijk als je powerline gebruikt kunnen dit ook smartphones van de buren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

https://gist.github.com/a...b86079509e6159810ae9bd3e4

Even snel een paar steekproeven gedaan, maar ik zie geen match...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:54:
Enphase Energy heeft mac adressen tussen 00:1D:C0:00:00:00 - 00:1D:C0:FF:FF:FF
Dat zijn 16 miljoen adressen.
In de 2022 jaarcijfers van enphase staat dat ze 58 miljoen microinverters hebben verkocht. Dus ik acht de kans klein dat enphase een op 802 gebaseerd netwerk gebruikt over PLC.

Jouw mac adressen zijn ungeregistreerd, dus waarschijnlijk mac randomization van smartphones die in de buurt zijn. Sommige accesspoints registeren deze, ook wanneer deze niet zijn "verbonden" met het accesspoint. Kunnen ze nog wel communiceren met het accesspoint.
En natuurlijk als je powerline gebruikt kunnen dit ook smartphones van de buren zijn.
Dank voor je reactie. Het zou geen WiFi moeten zijn en dus geen smartphone, maar ik ga eens alle laptops in dit huishouden eens nakijken. Ik dacht al wel gezien te hebben dat een Android (smartphone) of Windows update MAC randomization weer aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Microkid schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

https://gist.github.com/a...b86079509e6159810ae9bd3e4

Even snel een paar steekproeven gedaan, maar ik zie geen match...
Bedankt voor de info en de tijd die je erin hebt willen steken. Ik ga verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Panzer_V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:14:
@kdekker , ik heb een hele simpele vraag voor je ==>

Is je Enphase systeem afgeschermd met ferrietringen?

Waarom vraag ik dit. Enphase micro's communiceren met de Envoy via powerline. En jij hebt in je meterkast, vlak bij je Envoy, andere powerline apparatuur gemonteerd.

Het lijkt mij dat hier e.e.a. mis gaat op je stroomnet/ powerline communicatie.

Mijn advies ==> plaats ferrietringen en kill die powerline adapter.

ps. Grote kans dat dat MAC adres waarover al die andere binnenkomen het adres van je powerline adapter is....
ps2. Maak een lijst met MAC adressen en begrijpelijk Nederlandse vertaling van alhetgeen je in huis hebt. Dat vereenvoudigt trouble shooten in de toekomst.
Ja, er zitten ferriet ringen in de groepen kast. Maar dat zit denk ik op een andere plek c.q. mijn powerline adapter zit. Ga ik naar kijken, zodra ik tijd voor heb. De ringen zitten iig ergens in de groepenkast...

Wat bedoel je met 'kill die powerline adapter'? Ik heb er toch 1 nodig voor de printer...
Of bedoel je dat de powerline adapter van de envoy richting de micro's storing geeft en daardoor mac adressen door laat sijpelen? Wat ik dan weer raar vind is dat het aantal mac adressen niet overeenkomt met het aantal micro's, maar 'slechts' 13 van de 18.

[ Voor 4% gewijzigd door kdekker op 24-10-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik bedoel dat je afscheid moet nemen van die powerline. Je printer kan vast ook op wifi 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 11:37
kdekker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

Het gaat niet om nieuwe apparaten die via WiFi binnen komen, dat kan uiteraard ook niet zonder sleutel. En WiFi staat dicht voor onbekende MAC adressen. Zoals ik mijn post al zei: de onbekende apparaten komen binnen via LAN. En dat zou louter een intern feestje moeten zijn.
Alle MAC adressen met in 2de positie een 2, 6,A of E zoals hier dus 02 of 26 zijn randomised adressen, waarschijnlijk een mobiel apparaat waar de Randomised MAC / WiFi privacy functie aanstaat.

Dus deze herken je dan ook niet en staat daarom niet in een MAC vendor lijst.

Maar zal een telefoon en of tablet zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Panzer_V schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:51:
Ik bedoel dat je afscheid moet nemen van die powerline. Je printer kan vast ook op wifi 😉
Ha, helaas dat gaat niet. Het ding is een log metalen, bijna niet te tillen laserprinter, die het nog steeds doet... Leeftijd onbekend, maar w.s. meer dan een decennium oud. Toner droogt niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Alle MAC adressen met in 2de positie een 2, 6,A of E zoals hier dus 02 of 26 zijn randomised adressen, waarschijnlijk een mobiel apparaat waar de Randomised MAC / WiFi privacy functie aanstaat.

Dus deze herken je dan ook niet en staat daarom niet in een MAC vendor lijst.

Maar zal een telefoon en of tablet zijn…
Dank voor je reactie. Het is zou geen WiFi apparaat moeten zijn, maar mogelijk wordt het wel als LAN apparaat geregistreerd omdat de router boven (Wifi) wel via LAN op de router beneden zit.

Iig kan de conclusie getrokken worden dat het geen Enphase apparaat is. Allen dank voor de nuttige reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
——

[ Voor 100% gewijzigd door Merion op 25-10-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Conrado op 26-10-2023 08:17 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42

HollovVpo1nt

I like gadgets

Hallo allen,
Wellicht kunnen jullie helpen met het volgende.

Lang verhaal kort: ons blok heeft bij oplevering een aantal zonnepanelen op dak gekregen per bewoner, aangesloten op Enphase Micro omvormers IQ7+. De installateur had in eerste instantie geen Envoy/Gateway geplaatst. Onder valse voorwendselen heeft toch één bewoner van het blok een Envoy gekregen.

Maar, de installateur beweert dat deze Envoy voor heel het blok is. Die snap ik niet. Ik vroeg aan de installateur hoe de Envoy van de buurman 4 huizen verderop de productie van mijn PV installatie uit kan lezen. Bij mijn weet communiceren de micro omvormers (IQ7+) in dit geval en de gateway met elkaar via de stroomkabel/ PLC. Maar de installateur beweert dat de Micro's draadloos communiceren met de Envoy.

Mijn vragen:
- Mogen de panelen van heel het blok aangesloten worden op de Envoy van één bewoner (de bewoner zelf heeft geen inlog tot het uitlezen van de productie)
- Klopt het dat de omvormers draadloos kunnen communiceren met de Envoy/ Gateway?

Ik vind het maar een l*lverhaal, want enphase zegt zelf:
"Each microinverter sends AC power to your home's electrical panel (site load center) and transmits performance data over your home's electrical wiring to the Envoy. "

maar ik dacht ik check het even hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

- Mogen de panelen van heel het blok aangesloten worden op de Envoy van één bewoner (de bewoner zelf heeft geen inlog tot het uitlezen van de productie)
In theorie kan het.. het is alleen redelijk onzeker dat de communicatie over dergelijk lange kabels goed blijft werken. Ik gok dat dat problemen geeft. Maar niets verbied je om een dergelijks opstelling op hoop van zegen te maken.
- Klopt het dat de omvormers draadloos kunnen communiceren met de Envoy/ Gateway?
Nee. Gewoon gelul. De IQ battery communiceert wel draadloos. De omvormers via PLC.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
HollovVpo1nt schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:32:
Hallo allen,
Wellicht kunnen jullie helpen met het volgende.

Lang verhaal kort: ons blok heeft bij oplevering een aantal zonnepanelen op dak gekregen per bewoner, aangesloten op Enphase Micro omvormers IQ7+. De installateur had in eerste instantie geen Envoy/Gateway geplaatst. Onder valse voorwendselen heeft toch één bewoner van het blok een Envoy gekregen.

Maar, de installateur beweert dat deze Envoy voor heel het blok is. Die snap ik niet. Ik vroeg aan de installateur hoe de Envoy van de buurman 4 huizen verderop de productie van mijn PV installatie uit kan lezen. Bij mijn weet communiceren de micro omvormers (IQ7+) in dit geval en de gateway met elkaar via de stroomkabel/ PLC. Maar de installateur beweert dat de Micro's draadloos communiceren met de Envoy.

Mijn vragen:

Ik vind het maar een l*lverhaal, want enphase zegt zelf:
"Each microinverter sends AC power to your home's electrical panel (site load center) and transmits performance data over your home's electrical wiring to the Envoy. "

maar ik dacht ik check het even hier.
Is het koop of huur? (en wanneer is het opgeleverd?)

In het eerste geval....eis een Envoy (kijk ook even wat er in je koopovereenkomst staat).

Zonder ga je later problemen krijgen met je garantie.

Check meteen even of je wel een Q-relay geïnstalleerd hebt gekregen in de meterkast en of er ferrietringen geplaatst zijn. Zeker als je buren ook allemaal Enphase hebben.

Klinkt als een aannemer die er een slaatje uit slaat om zo veel mogelijk onderdelen weg te laten maar we wel te factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Panzer_V schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Is het koop of huur? (en wanneer is het opgeleverd?)

In het eerste geval....eis een Envoy (kijk ook even wat er in je koopovereenkomst staat).

Zonder ga je later problemen krijgen met je garantie.

Check meteen even of je wel een Q-relay geïnstalleerd hebt gekregen in de meterkast en of er ferrietringen geplaatst zijn. Zeker als je buren ook allemaal Enphase hebben.

Klinkt als een aannemer die er een slaatje uit slaat om zo veel mogelijk onderdelen weg te laten maar we wel te factureren.
Ik zal checken of Envoy in de projectomschrijving staat, denk het niet.
Het is een koopwoning die een aantal weken geleden is opgeleverd. Het betreft allemaal grondgebonden woningen. Wij beschikken inderdaad over een Q-Relay.

Wij hebben onze installatie inmiddels bij een andere installateur uitgebreid. Hij heeft er zelf een Envoy bij geplaatst, maar dat is niet gratis.

Ik zit ermee dat de projectinstallateur claimt dat één Envoy in één van de hoekwoningen van een blok van 5 huizen draadloos communiceert met de micro omvormers van heel het blok. Bij mijn weet kan een Envoy alleen de data van een Micro krijgen als er een fysieke verbinding tussen zit, niet draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
HollovVpo1nt schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Ik zal checken of Envoy in de projectomschrijving staat, denk het niet.
Het is een koopwoning die een aantal weken geleden is opgeleverd. Het betreft allemaal grondgebonden woningen. Wij beschikken inderdaad over een Q-Relay.

Wij hebben onze installatie inmiddels bij een andere installateur uitgebreid. Hij heeft er zelf een Envoy bij geplaatst, maar dat is niet gratis.

Ik zit ermee dat de projectinstallateur claimt dat één Envoy in één van de hoekwoningen van een blok van 5 huizen draadloos communiceert met de micro omvormers van heel het blok. Bij mijn weet kan een Envoy alleen de data van een Micro krijgen als er een fysieke verbinding tussen zit, niet draadloos.
oké, als de woning nog van dit jaar is dan is de zonnepanelen installatie foutief opgeleverd. Er had dan sowieso een Envoy bij gemoeten. Voor de garantie moet je namelijk altijd verbonden zijn met internet.

Enphase communiceert via PLC, niet via Wifi. Het verhaal van je aannemer is bullshit.

Goed te lezen dat je er nu een Envoy tussen hebt hangen. Zal je niet de wereld gekost hebben....vergeet die paar honderd euro, drink een glas wijn en ga door met leven. De aannemer hier nog in achtervolgen gaat veel energie kosten en levert niks op. Bewaar die energie voor als er ernstigere gebreken aan het licht komen.

Controleer nog wel of er ferrietringen geplaatst zijn. Zo niet, doe dit dan alsnog/ laat dit doen. Dat voorkomt communicatieproblemen tussen de micro's en je Envoy. Zeker als je buren ook geen ferrietringen hebben hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:34
En natuurlijk of er een q-relay is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Glashelder schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

In theorie kan het.. het is alleen redelijk onzeker dat de communicatie over dergelijk lange kabels goed blijft werken. Ik gok dat dat problemen geeft. Maar niets verbied je om een dergelijks opstelling op hoop van zegen te maken.

[...]

Nee. Gewoon gelul. De IQ battery communiceert wel draadloos. De omvormers via PLC.
Panzer_V schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

oké, als de woning nog van dit jaar is dan is de zonnepanelen installatie foutief opgeleverd. Er had dan sowieso een Envoy bij gemoeten. Voor de garantie moet je namelijk altijd verbonden zijn met internet.

Enphase communiceert via PLC, niet via Wifi. Het verhaal van je aannemer is bullshit.

Goed te lezen dat je er nu een Envoy tussen hebt hangen. Zal je niet de wereld gekost hebben....vergeet die paar honderd euro, drink een glas wijn en ga door met leven. De aannemer hier nog in achtervolgen gaat veel energie kosten en levert niks op. Bewaar die energie voor als er ernstigere gebreken aan het licht komen.

Controleer nog wel of er ferrietringen geplaatst zijn. Zo niet, doe dit dan alsnog/ laat dit doen. Dat voorkomt communicatieproblemen tussen de micro's en je Envoy. Zeker als je buren ook geen ferrietringen hebben hangen.
Thanks voor de reacties! Twee vragen:
1. Ik was in de veronderstelling dat een Envoy alleen voor aanvullende garantie nodig was. Standaard heb je 2 jaar fabrieksgarantie (Europees rechts) en wil je de volledige 25 jaar garantie, dan moet je connected zijn via een Envoy. Ik had hem niet begrepen dat een Envoy überhaupt nodig was voor de garantie, maar nu ik de voorwaarden lees staat dat er wel:
De Gedekte Producten dienen gedurende de toepasselijke
Garantieperiode voortdurend met het internet verbonden te zijn, behalve wanneer deze verbinding
wordt onderbroken door oorzaken waarover de Gedekte Eigenaar redelijkerwijs geen controle
heeft. Met deze bepaling wordt zeker gesteld dat mogelijke defecten in het Gedekte Product op
afstand kunnen worden gediagnosticeerd en dat het Gedekte Product ‘over-the-air firmwareupdates’ kan ontvangen.
2. De ferrietringen - zijn die een verplichting? Wie zou die geïnstalleerd moeten hebben? De e-installateur van de meterkast of de installateur van de zonnepanelen?

Dank voor het meedenken!

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-10-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb net contact gehad met Enphase en daarna met de Installateur. Enphase stelt inderdaad dat een Envoy volgens de hun garantiebepalingen een vereiste is voor dekking gedurende het garantietermijn van 25 jaar.

Dus de installateur moet gewoon een Envoy plaatsen. Ik heb daarna de installateur gebeld en hij blijft beweren dat de ene Envoy die hij heeft geplaatst hem in staat stelt om de opwekking van alle panelen uit te lezen. Dit is de situatie, een blok van 5 rijtjeswoningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb27ZA3vvuR-vShN1SJuYIUJcSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCCgvsouC8w3AzhY9rHIOcFq.png?f=fotoalbum_large

Op meerdere plekken op de website van Enphase zie ik een variant van deze tekst:
"The Gateway communicates with the other solar hardware in your system over your home’s electrical wiring; this is called powerline communications. There is no wireless communication between the Gateway and your microinverters or your Enphase storage solution."

Woning 5 heeft een Envoy. De installateur beweert dat hij met de Envoy van woning 5, de individuele status qua opwekking de Micro's van 1,2,3,4 ook kan zien. Ik vroeg hoe dan kan, omdat die Micro's met PLC communiceren. Hij zei in principe dat hij niet weet hoe, maar dat hij het wel gewoon kan zien.

Kortom, de installateur stelt dat één Envoy voldoende is voor heel het blok en het daarmee is geplaatst. Ik snap niet hoe de Envoy van 5 de opwekking van 1-4* uit kan lezen zonder PLC. Is het een kul verhaal van de installateur of mis ik iets?

*1 en 2 hebben inmiddels een eigen Envoy via een andere installateur, maar het gaat om het idee

[ Voor 16% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-10-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik weet niet wat er moeilijk aan te begrijpen is. Enphase communiceert over de bedrading van het elektriciteitsnet.
Elke woning heeft elektriciteit.
Dus zolang er niet zoveel ruis of demping optreed, kan die envoy gewoon alle omvormers zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

jeroen3 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:57:
Ik weet niet wat er moeilijk aan te begrijpen is. Enphase communiceert over de bedrading van het elektriciteitsnet.
Elke woning heeft elektriciteit.
Dus zolang er niet zoveel ruis of demping optreed, kan die envoy gewoon alle omvormers zien.
Maar de Envoy kan die omvormers alleen zien als die omvormers fysiek gekoppeld zijn toch? De envoy van 5 is bedraad aangesloten met alle micro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@HollovVpo1nt ja, via het elektriciteitsnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 19:36
HollovVpo1nt schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Maar de Envoy kan die omvormers alleen zien als die omvormers fysiek gekoppeld zijn toch? De envoy van 5 is bedraad aangesloten met alle micro's?
je kan nu wel alle panelen en de opwek op je dak zien in de app van enphase of alleen maar van de instalateur van de uitbreiding ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
@HollovVpo1nt , los van wat technisch toevallig in een situatie zou werken. Ieder huis is zijn eigen solar systeem. Ieder huis dient een eigen Envoy te hebben. Ieder huis dient de omvormers van de buren NIET te kunnen zien, de ferrietringen zorgen daarvoor.

Die aannemer is een nul die niet weet wat de functie van toiletpapier is.

Simpeler kan ik het niet stellen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-09 09:53
Op dit moment is de grootste thuisaccu nog de energieleverancier. Toch blijft de opslag van energie me Triggeren maar als kindje van Enphase ben je in je zoektocht naar opslag vrij beperkt. Enphase kan alleen met Enphase, en zijn dat dan wel de beste accu’s? Is er in de toekomst een mogelijkheid dat alle omvormers dezelfde taal gaan praten zodat verschillende merken gecombineerd kunnen worden? Is een losse (laad)omvormer met verbruiksmanager een optie? Het is voor nu nog niet-echt een optie maar met een sluipverbruik ‘savonds van 250 Watt (tv, verlichting, koelkast ect) spookt de accu toch weer door mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 22:04
Je kan perfect een andere dan Enphase batterij installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Bouwertje victron en givenergy kunnen met ac gekoppelde zonnepanelen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-09 09:53
KweNi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:02:
Je kan perfect een andere dan Enphase batterij installeren.
Is dat zo? Heeft de envoy niet de communicatie nodig met de batterijen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Bouwertje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Is dat zo? Heeft de envoy niet de communicatie nodig met de batterijen nodig?
Jawel het kan gewoon, alleen wordt de batterij niet opgenomen in het Enphase ecosysteem. Dus je zult m dan niet in de app en in de online portal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pazo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Jawel het kan gewoon, alleen wordt de batterij niet opgenomen in het Enphase ecosysteem. Dus je zult m dan niet in de app en in de online portal zien.
En ik neem dan aan dat die batterijen weer een eigen meet-spoel of P1 hebben op de aansluiting om te zorgen dat ze alleen bij over-productie opladen o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Accretion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

En ik neem dan aan dat die batterijen weer een eigen meet-spoel of P1 hebben op de aansluiting om te zorgen dat ze alleen bij over-productie opladen o.i.d?
Dat zal je via een andere manier moeten regelen. Via de Enphase omgeving kan het dan niet. Maar waarschijnlijk wel met bijvoorbeeld Home Assistent. Dan kan je mooie schema's / regels maken wanneer de batterij wel en niet mag laden / ontladen.
Maar de functies zullen wellicht ook fabrikant afhankelijk zijn.

Pagina: 1 ... 96 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica