Ik heb net contact gehad met Enphase en daarna met de Installateur. Enphase stelt inderdaad dat een Envoy volgens de hun garantiebepalingen een vereiste is voor dekking gedurende het garantietermijn van 25 jaar.
Dus de installateur moet gewoon een Envoy plaatsen. Ik heb daarna de installateur gebeld en hij blijft beweren dat de ene Envoy die hij heeft geplaatst hem in staat stelt om de opwekking van alle panelen uit te lezen. Dit is de situatie, een blok van 5 rijtjeswoningen.
Op meerdere plekken op de website van Enphase zie ik een variant van deze tekst:
"The Gateway communicates with the other solar hardware in your system over your home’s electrical wiring; this is called powerline communications. There is no wireless communication between the Gateway and your microinverters or your Enphase storage solution."
Woning 5 heeft een Envoy. De installateur beweert dat hij met de Envoy van woning 5, de individuele status qua opwekking de Micro's van 1,2,3,4 ook kan zien. Ik vroeg hoe dan kan, omdat die Micro's met PLC communiceren. Hij zei in principe dat hij niet weet hoe, maar dat hij het wel gewoon kan zien.
Kortom, de installateur stelt dat één Envoy voldoende is voor heel het blok en het daarmee is geplaatst. Ik snap niet hoe de Envoy van 5 de opwekking van 1-4* uit kan lezen zonder PLC. Is het een kul verhaal van de installateur of mis ik iets?
*1 en 2 hebben inmiddels een eigen Envoy via een andere installateur, maar het gaat om het idee
[
Voor 16% gewijzigd door
HollovVpo1nt op 26-10-2023 17:36
]