Toon posts:

Micro-omvormers en bypass-diodes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cfz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 16:10
Ik heb een vraag over micro-omvormers in combinatie met bypass-diodes.

Neem een standaard paneel met 3 bypass diodes, 30V/10A/300W.
Hierdoor ontstaan er 3 zones op een paneel die elk afzonderlijk op schaduw reageren.

In theorie zijn er dus 4 situaties waarbij het paneel een bepaalde productie heeft.

Situatie A – geen bypass-diodes actief – 100% productie – spanning 30v
Situatie B – 1 bypass-diodes actief – 66% productie – spanning 20v
Situatie C – 2 bypass-diodes actief – 33% productie – spanning 10v
Situatie D – 3 bypass-diodes actief – 0% productie – spanning 0V

Maar hoe werkt dit in combinatie met micro-omvormers?

Als ik de spec sheet van Enphase en Apsystem er bij pak zie ik namelijk het volgende:

Beide micro-omvormers hebben een minimale spanning nodig van 16v om te kunnen produceren.

Mijn vraag is wat gebeurt er nu met een micro-omvormer bij situatie C wanneer 2 bypass diodes actief zijn?

Klopt de redenatie dat zodra er 2 bypass diodes actief op het paneel zijn (situatie c), de paneelspanning kleiner (10v) is dan de minimale bedrijfsspanning (16v) van de de micro-omvormer en de productie direct daalt tot 0%?

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
cfz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:43:
Klopt de redenatie dat zodra er 2 bypass diodes actief op het paneel zijn (situatie c), de paneelspanning kleiner (10v) is dan de minimale bedrijfsspanning (16v) van de de micro-omvormer en de productie direct daalt tot 0%?
Yep.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• cfz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 16:10
Duidelijker kan niet :)

dus....

Panelen met een harde schaduw op de lange zijde i.c.m een micro-omvormer "schakelen" altijd in twee stappen "terug". eerst naar 66% en dan naar 0%

Als je dit vergelijkt met een string-omvormer is dit dus anders want een string maakt nog gebruik van het gebied na de 2e bypass activatie. stappen 66% -> 33% -> 0%

Valt er iets zinnigs te zeggen wanneer een 2e bypass met een harde schaduw op de lange zijde wordt getriggerd?

is dat bij 25%,50%,75% van de schaduw op die 2e zone? of is dat in het algemeen niet te zeggen?

En stel het is 50%, is het ok om te zeggen dat micro-omvormers eigenlijk in dit soort situaties (harde schaduw op lange zijde) een flink nadeel hebben tov een string-omvormers omdat ze eigenlijk al bij een half beschaduwd paneel al volledig stoppen met produceren? terwijl string-omvormers nog wel even door gaan...

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-02 23:40
Interessante en vooral erg relevante vragen, heb ook wel eens geprobeerd hier antwoord op te vinden maar het is mij nog deels een raadsel.

Sowieso vraag ik mij af wat er, of eigenlijk óf er iets gebeurt tussen de minimale bedrijfsspanning en de minimale MPPT spanning. Het is uiteindelijk de micro-omvormer die de bypass diodes moet activeren door - even kort door de bocht gezegd - de ingangsimpedantie aan te passen, op basis van de MPPT scan. Maar als de spanning die nodig is om één of twee bypass diodes te activeren buiten het MPPT bereik valt, dan gaat hij dit punt toch nooit vinden? Of denk ik nu te simpel?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee