Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 108 Laatste
Acties:
  • 886.795 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Eddie_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:24:
Ik heb de afgelopen weken mijn Solaredge systeem verwijderd en vervangen door 15 DMEGC 375 panelen. Deze zijn voorzien van (13x) IQ7A micro's en (2x) IQ7+ micro's. Het geheel is op drie fase aangesloten en ik gebruik een IQ Gateway Metered, uiteraard met de bijbehorende CT's. Dit systeem ligt op mijn schuine dak perfect op het zuiden. Daarnaast heb ik nog vier panelen op mijn platte dak van de schuur liggen (2 x oost en 2 x west). Deze zijn voorzien van IQ7+ en type paneel/merk weet ik niet. De vier op de schuur zijn op fase 2 aangesloten welke verder niet gebruikt wordt in de schuur.

Het bijzondere is dat ik 's nachts 8 Watt produceer, volgens de IQ Gateway. Deze productie vindt plaats op fase 2. Als ik de panelen individueel bekijk dan is er niet één paneel die 's nachts produceert.

[Afbeelding]

Dat consumptie op datzelfde moment ook 8W is is toeval. Op een ander moment is consumptie hoger/lager.
Meters even opnieuw instellen denk ik, zal wel een blindstroompje zijn of zoiets.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Tuin in groen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:58:
@martijn v o
Met 3 IQ-relais (voor 3 losse strings) alledrie achter een eigen groep, is de maximum stroom minder dan de 20A. Vandaar mijn verwarring/vraag waarom er dan toch een beperking is tot 12 IQ8AC's
@jeroen3
En natuurlijk de rest van het systeem ingericht zodanig dat nergens meer dan de maximale stroom gaat lopen.
Ja correct.
Ik denk dat het voortkomt uit de selectiviteitsregels daarbij wordt een 35A (smelt) hoofdzekering geadviseerd op 21A dus 20A te zekeren (factor 1,6). Bij automaten (van de netbeheerder) ligt dat weer anders en moet berekend worden.
De maximale groepszekeringen mogen 25A zijn.
Dus daar kun je rustig mee puzzelen.

Let wel op de meeste meterkasten voor woningen zijn geschikt voor maximaal 40A. Als je zekering van de netbeheerder 35A is zou je theoretisch dus 5A mogen opwekken. Alles wat er meer van de PV afkomt zou je meterkast kunnen overbelasten. Dat is eenvoudig te voorkomen door een automaat van 40 Ampere na de hoofdschakelaar te plaatsen en de invoeding te koppelen tussen hoofdschakelaar en automaat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 08:55
martijn v o schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:54:
De metingen van de PV panelen en de meters van de Envoy zou redelijk overeen moeten komen.

Antwoord op je vragen:
1- Dat ligt eraan zou allebei redelijk gelijk moeten zijn. Dus ik gok dat de meters verkeerd zijn aangesloten, verkeerd zijn geplaatst of verkeerd zijn ingesteld.
2- Redelijk nauwkeurig.
3- Kalibreren niet maar wel juist zijn ingesteld.

1- De productie van de panelen staat deze op measurement bij micro's? zie hier:
[Afbeelding]
2- De CT spoelen goed nalopen, zijn de meest gemaakte fouten bij de installatie. Plaatsing juist (pijl-richting), draadje blauw en wit juist en op de juiste klem, meters juist instellen via de toolkit wizzard.
Dank voor je antwoorden. Ik kan niet zien of en hoe e.e.a. is ingesteld heb alleen een gebruikers account en geen installatie account (hoe kan ik hieraan komen? Q14 in de FAQ). Spoelen lijken wel goed te zitten qua pijlen en fase (eerst werd er niks gemeten, installateur fout idd). Ga er voorals nog vanuit dat de Micro omvormers de juiste waarde geven, klopt ook meer met het terugleveren en mijn verbruik wat ik meet op de slimme meter.

Antwoord op jouw vraag, ik kan het zelf niet zien, maar toen de spoelen verkeerd zaten aangesloten stond er 0 en werd er dus niks gemeten. Dus dan weten waar deze instelling op staan :-) Moet mijn inziens ook staan op de waarde dat hier de gemeten waarde wordt getoont.

[ Voor 8% gewijzigd door breal op 03-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:35
@breal Is de status van de meters wel "Normal"?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 08:55
Eddie_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:29:
@breal Is de status van de meters wel "Normal"?
@Eddie_ Ja alles staat op groen. Als ik kijk bij "systeem" -> "apparaten" dan zie ik 1x Envoy-S-Metered-EU en 17x IQ7A alles staat op groen en rapporteerd (laatst gemeld is van een 15 minuten geleden of minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
Deze zijn voorzien van (13x) IQ7A micro's en (2x) IQ7+ micro's.
Heb je dat gedaan om te kunnen vergelijken?
Ik zou denken dat de A te veel is voor de 375wp panelen. Maar je ligging is wel goed, dus ben benieuwd wat het verschil zal zijn tussen de + en de A.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 12:09
m.eddy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:55:
[...]

Check het topic voor lokaal uitlezen van de envoy om de events uit te lezen. Altijd goed om in de log te kijken.

[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Inmiddels heb ik een verband ontdekt tussen de laadpaal en de mirco-omvormers; ik begrijp nog niet wat er precies aan de hand is, maar de situatie is als volgt:

- de panelen werken in de regel zonder problemen
- de Enphase app werkt in 99% van de gevallen vlekkeloos
- de laadpaal werkt zonder kuren
- als de zon schijnt is er geen verstoring in de app gegevens wanneer ik aan het laden ben

echter:
- wanneer het erg bewolkt is, of wanneer het laden voor zonsopgang is begonnen, en daarna de zon gaat schijnen gaan de micro-omvormers in storing zolang de laadpaal aan het laden is
- de micro-omvormers maken geen contact meer, en dus laat de app zien dat er geen stroom wordt opgewekt. de slimme meter laat zien dat er wél stroom wordt opgewekt
- nadat het laden van de auto klaar is, en deze weer afgekoppeld is, komen de micro-omvormers weer online en sturen ze de 'gemiste' gegevens alsnog naar de Enphase app

Ik laat het er maar verder bij, aangezien de werking van de panelen niet beïnvloed wordt door het feit of de gegevens wel/niet naar de Enphase app worden doorgestuurd. Vreemd is het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

een paar ferriet ringen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Pazo schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:43:
[...]

Heb je dat gedaan om te kunnen vergelijken?
Ik zou denken dat de A te veel is voor de 375wp panelen. Maar je ligging is wel goed, dus ben benieuwd wat het verschil zal zijn tussen de + en de A.
Dit waren restant IQ's die we niet meer in konden zetten. Ik had verwacht in eerste instantie 12 panelen op mijn dak te kunnen plaatsen. Maar ik heb ook een gemetselde schoorsteen verwijderd en mijn dak bleek toch net wat breder te zijn dan verwacht. En we hadden nog maar 13 IQ7A en precies 2 IQ7+ liggen. Deze mocht ik gratis gebruiken, inclusief de panelen.

De A doen net wat meer dan de +, zij het minimaal. Gisteren rond de 1,23 kWh per paneel (met de A) en 1,18 kWh met de +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:08
@PWA777 De auto maakt waarschijnlijk wat netvervuiling. Is niet zo erg, kun je oplossen met de ferrietkeren zoals @martijn v o ook aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55
Eddie_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:42:
[...]

Dit waren restant IQ's die we niet meer in konden zetten. Ik had verwacht in eerste instantie 12 panelen op mijn dak te kunnen plaatsen. Maar ik heb ook een gemetselde schoorsteen verwijderd en mijn dak bleek toch net wat breder te zijn dan verwacht. En we hadden nog maar 13 IQ7A en precies 2 IQ7+ liggen. Deze mocht ik gratis gebruiken, inclusief de panelen.

De A doen net wat meer dan de +, zij het minimaal. Gisteren rond de 1,23 kWh per paneel (met de A) en 1,18 kWh met de +.
Weet je zeker dat het verschil niet komt door je netwerk instellingen?

(Sorry, ik kon hem niet laten 🤣🫣)

Wel cool dat je een gratis systeem op je dak hebt liggen. Mooi om te zien dat restanten nog goed ingezet worden 🙏🏻

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Hier liggen ondertussen de nieuwe panelen op azimuth 58 er nu anderhalve week op. Mijn eerste bevindingen:
  • Vooral in de ochtend een hele mooie opbrengst. Ik kan nu in de ochtend de wasmachine of vaatwasser draaien of een waterkoker aanzetten op zonnestroom.
  • Bij mist is het ook erg fijn ze erbij te hebben.
  • Een kleine verhoging van de productie piek. Maar meer power gelijkmatig verdeeld over de dag.
Samenvatting: me very happy!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05 11:44
haakjesluiten schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:27:
Ik kom er net bij toeval achter het bestaan van de Q relais en de functie daarvan. Bij mij is de installatie afgezekerd met een ABB DS201 B20 zonder q relais. Als ik het goed begrijp is dat niet volgens de norm?
Ligt een beetje aan wanneer je installatie is opgeleverd. Enphase was in NL al beschikbaar voordat de Q-relais beschikbaar waren. Op enig moment zijn echter de Q-relais beschikbaar gekomen en de NL-netcode schrijft voor dat invoedende installaties in geval van wegvallen van de netspanning galvanisch van het net gescheiden moeten worden.
Is het dan niet veilig zonder Q-relais? -Jawel toch wel want de micro's koppelen zich ook los van het net bij wegvallen van de netspanning. Dit gebeurt echter electronisch en niet galvanisch en daardoor is dat officieel niet voldoende in NL.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 10:02
WillemP22 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:38:
[...]

Staat gewoon in de datasheets..dus ik weet niet waar je gezocht hebt. 8)7
Gateway: 5 W
IQrelais monofase: 10 W (10 VA)
IQrelais multifase: 18 W (18 VA) ….dat is best veel eigenlijk
Ik kan nu een antwoord hierop geven :P Inmiddels de kwh meter geplaatst tussen de automaat en de q-relay dus 's avonds meet hij import (van de q-relay en mijn zonnepanelen (+ 8 microinvertors)) en overdag export (de zonnepanelen naar het net). De eerste nacht kostte mij dit 0,04kwh en zag ik om de zoveel seconden een piekje import van 4 watt. Het valt dus reuze mee wat het systeem verbruikt als het niets opwekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
unconnected schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:52:
[...]

Ik kan nu een antwoord hierop geven :P Inmiddels de kwh meter geplaatst tussen de automaat en de q-relay dus 's avonds meet hij import (van de q-relay en mijn zonnepanelen (+ 8 microinvertors)) en overdag export (de zonnepanelen naar het net). De eerste nacht kostte mij dit 0,04kwh en zag ik om de zoveel seconden een piekje import van 4 watt. Het valt dus reuze mee wat het systeem verbruikt als het niets opwekt!
En zo zien we maar weer. "Meten is weten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:56
Korte vraag. Na installatie van de panelen en envoy metered is de installateur niet meer te bewegen om de CT-spoelen te installeren ondanks meerder verzoeken en toezeggingen. Soit, heb er niets voor betaald dus geen biggie, maar wil die dingen wel gemonteerd hebben.

Nu ben ik niet kundig genoeg om het zelf uit te voeren, dus zoek ik een bedrijf / installateur die dat voor mij kan verzorgen. Iemand een tip waar ik het beste kan aankloppen? In de buurt van Leiden / Oegstgeest.

Dank alvast voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05 11:44
Holk schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:58:
Korte vraag. Na installatie van de panelen en envoy metered is de installateur niet meer te bewegen om de CT-spoelen te installeren ondanks meerder verzoeken en toezeggingen. Soit, heb er niets voor betaald dus geen biggie, maar wil die dingen wel gemonteerd hebben.

Nu ben ik niet kundig genoeg om het zelf uit te voeren, dus zoek ik een bedrijf / installateur die dat voor mij kan verzorgen. Iemand een tip waar ik het beste kan aankloppen? In de buurt van Leiden / Oegstgeest.

Elke electriciën kan die installeren. Zoek er één die het voor je wil uitvoeren en klaar. Laat wel eerst de aansluiting in de IQ-gateway aansluiten en dan pas de CT-klemmen om de spanningvoerende aders klemmen (of (veiliger nodg) maak de gehele installatie eerst spanningsloos).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Holk schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:58:

Als je de CT spoelen nu nog niet hebt dan moet je dus spoelen aanschaffen én betalen voor de montage.

In dat geval zou ik een Homewizard ertussen (laten) zetten en eventueel de P1 meter aanschaffen.

Sinds ik HW heb kijk ik eigenlijk zelden nog in de Enphase app.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

en let erop dat alleen de spoelen monteren niet genoeg is, ze moeten ook aan gezet worden via de tooolkit.
Maar als je een metered hebt daar zitten standaard twee meetspoelen bij, wat is daar mee gebeurd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:56
martijn v o schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:30:
en let erop dat alleen de spoelen monteren niet genoeg is, ze moeten ook aan gezet worden via de tooolkit.
Maar als je een metered hebt daar zitten standaard twee meetspoelen bij, wat is daar mee gebeurd dan?
Die zullen vast in de voorraadkast van de installateur liggen.. Ik zal gaan zoeken naar een bedrijf in de buurt die door enphase aanbevolen wordt. Dank voor de tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_

Service and Diagnostics Training & Troubleshooting series

https://www.youtube.com/p...ZGs_-0q4sT-qSJ5GWEbdB_1Wh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Mooi kanaal. Heb 'm toegevoegd bij de video links.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 10:07

Dav0s

Hr?

Hi mede Tweakers! Ik ben een huis aan het renoveren en inmiddels bij het aandachtspuntje zonnepanelen aangekomen. In de gemeente Utrecht loopt een inkoopactie voor zonnepanelen waarbij gebruik gemaakt wordt van micro-omvormers van Enphase. Doordat ik ook nog geen energieleverancier heb op dit moment, was ik benieuwd welke energieleverancier fijn werkt in combinatie met Enphase. Denk aan off-the-shelf koppeling met apps, etc. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-05 21:18
Mijn IO7A op mijn huis pannendak zijn gisteren 61 graden geworden. Is dit normaal?
Ik hoor graag van wat jullie er van denken.

Groeten Iggi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Iggi schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:52:
Mijn IO7A op mijn huis pannendak zijn gisteren 61 graden geworden. Is dit normaal?
Geen enkel probleem.
Pazo in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V

Groeten Iggi
Waarom zou dat niet oke zijn? De zon staat er vol op, er loopt stroom doorheen, die stroom wordt ook nog eens van DC naar AC omgezet. En je hebt er een paneel bovenhangen die de hitte vasthoudt.

61 graden valt mij nog reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
even een korte vraag. Ik heb net de online IQ Battery Certifcation doorlopen vanuit het training centrum van Enphase. Maar om nu de uiteindelijk beoogde certificering te behalen moet ik nog een ontwerp van het Enpasebatterijsysteem per e-mail versturen naar Enphase. Heeft er iemand hier op het forum een voorbeeld van een ontwerp incusief baterij en envoyed meterd etc?

En zo ja waar teken ik dit in? Vroeger op school moesten we dit soort schema's tekenen met potlood en schabloon. Neem aan dat deze stencels ook wel in Visio te krijgen zijn, maar heb ze nog niet gevonden.

alvast bedankt voor jullie reactie

m.v.g

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:08
@svkaster Je kunt QElectroTech proberen.
https://qelectrotech.org/

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dav0s schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:09:
Hi mede Tweakers! Ik ben een huis aan het renoveren en inmiddels bij het aandachtspuntje zonnepanelen aangekomen. In de gemeente Utrecht loopt een inkoopactie voor zonnepanelen waarbij gebruik gemaakt wordt van micro-omvormers van Enphase. Doordat ik ook nog geen energieleverancier heb op dit moment, was ik benieuwd welke energieleverancier fijn werkt in combinatie met Enphase. Denk aan off-the-shelf koppeling met apps, etc. Wat raden jullie aan?
Volgens mij maakt het toch totaal niet uit welke energieleverancier je gebruikt bij Enphase, of bij een Solaredge of wat dan ook? Gaat erom wat jij prettig vind qua teruglevertarieven etc. Je kunt zover ik weet Enphase niet koppelen aan een energieleverancier. Als je aan de slag wilt met tarieven / piek momenten / verbruikstijden etc dan zou je een dynamische contract moeten nemen en de boel regelen / koppelen met bijvoorbeeld Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:01

Groeten Iggi
Geen probleem. Die micro's zijn gespeced op 85 graden.
Maar vandaag zag ik bij mij ook een paar micro's pieken op 66 en 70 graden....om 18.05h
Ik heb er een paar gemonteerd waarbij de ventilatie nogal slecht is...tis niet anders. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 07:37

JWT

Euhm? Geen? De energieleverancier werkt op basis van de meterstand?
Vraag je om inzicht? En waarvan precies?

volgens mij moet je je eerst verdiepen in de materie, niet onaardig bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
We raden aan Enphase....wij van WC-eend. Zonder dollen is dat het beste en meest veilig systeem op de markt.
Wel maak ik me zorgen over de zogenaamde inkoopactie voor zonnepanelen. Marketing geleuter waar het gros van de mensen intrapt. Hier zijn vast mensen die die zogenaamde inkoopactie kunnen beoordelen op waarde.
Enphase vs. energieleverancier. Daar zit geen verband of koppeling tussen. De energieleverancier wil vooral dat je veel stroom afneemt voor een voor hen interessante prijs. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 20:41
Pazo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:28:
[...]

Volgens mij maakt het toch totaal niet uit welke energieleverancier je gebruikt bij Enphase, of bij een Solaredge of wat dan ook? Gaat erom wat jij prettig vind qua teruglevertarieven etc. Je kunt zover ik weet Enphase niet koppelen aan een energieleverancier. Als je aan de slag wilt met tarieven / piek momenten / verbruikstijden etc dan zou je een dynamische contract moeten nemen en de boel regelen / koppelen met bijvoorbeeld Home Assistant.
Helemaal eens met de reactie van Pazo. Maar er gaat wel wat spelen. Gisteren een bericht op Nu.nl dat er geen meerjarige contracten meet worden aangeboden of afgesloten met eigenaren van zonnepanelen. Ook hebben vrijwel alle energieleveranciers afgelopen week besloten om dynamische-/uur- tarief contracten te gaan aanbieden. nieuws: Enkele energieleveranciers: geen 3-jarige contracten voor eigenaren z...
Er speelt dus wel wat in de markt, kijken waar dit gaat eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 17:30

Het bijzondere is dat ik 's nachts 8 Watt produceer, volgens de IQ Gateway. Deze productie vindt plaats op fase 2. Als ik de panelen individueel bekijk dan is er niet één paneel die 's nachts produceert.
-Of zijn t ct spoelen die een meet foutje maken?

Dat krijg je als een micro omvormer enige tijd wel terug geleverd heeft terwijl de communicatie met de envoy verloren is geweest. De teruggeleverde hoeveelheid energie wordt dan door de communicatie missende micro inverter opgeslagen in een buffer. En later als de plc hersteld is als nog naar de envoy gestuurd.

Het staat ergens in de handleiding. De terug geleverde energie wordt dan 's-nachts alsnog gecommuniceerd door de micro omvormer (vanuit een opgeslagen buffer)naar de envoy. Zodat in iedergeval het aantal terug geleverde kWh op een gegeven moment weer klopt. Op het betreffende tijdstip 's-nachts wordt er dan natuurlijk geen werkelijk vermogen teruggeleverd. Nee, het is niet de volle maan of een lantaarnpaal en een uitzonderlijk goed paneel is het ook niet. Stopt vanzelf als de buffer van de micro omvormer geleegd is, tenzij je structureel een plc probleem hebt overdag.

[ Voor 5% gewijzigd door asjemenou74 op 06-09-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:07

eagle00789

Est. November 2005

Snelle vraag. Mijn PV systeem is onlangs opgeleverd (afgelopen maandag) met een Enphase. Nu heb ik echter nog geen mail gehad van een account tbv Enlighten.
Hoe lang duurt zoiets gemiddeld (dit is natuurlijk ook installateur afhankelijk, dia snap ik ok wel, maar wil een beetje polsen hoelang mensen gewacht hebben).
Dit omdat ik mijn PV snel in HA wil opnemen en hiervoor het account nodig heb......

[ Voor 11% gewijzigd door eagle00789 op 06-09-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
eagle00789 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:41:
Snelle vraag. Mijn PV systeem is onlangs opgeleverd (afgelopen maandag) met een Enphase. Nu heb ik echter nog geen mail gehad van een account tbv Enlighten.
Hoe lang duurt zoiets gemiddeld (dit is natuurlijk ook installateur afhankelijk, dia snap ik ok wel, maar wil een beetje polsen hoelang mensen gewacht hebben)
Dat is geheel afhankelijk van je installateur. Bij mij duurde het 8 dagen.

Gewoon even geduld oefenen en vooral niet zelf aan de slag gaan met aanmaken van accounts etc. Dan krijg je gezeur met emailadressen die al in gebruik zijn enzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Misschien is het hier al voorbij gekomen maar dan heb ik het gemist. Maar ik zag net, in de Enlighten Manager dashboard, dat ik qua profiel ook een zero export kan selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA2pm5iHGWhRPKD8xiU5gE9Dons=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lsHI74GuURgTsupv1nINerSk.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 10:07

Dav0s

Hr?

JWT schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:51:
[...]

Euhm? Geen? De energieleverancier werkt op basis van de meterstand?
Vraag je om inzicht? En waarvan precies?

volgens mij moet je je eerst verdiepen in de materie, niet onaardig bedoeld :)
Vraag komt voort uit het feit dat bijvoorbeeld energieleverancier Tibber slechts met enkele omvormers kan koppelen (waar Enphase er niet 1 van is), en ik mij dus afvroeg of er op die manier andere energieleveranciers zijn die dat wel bieden. De koppeling die ze bieden met andere omvormers zorgt dat je niet alleen kan uitlezen hoeveel je opwekt en teruglevert, maar ook wat je eigen verbruik is.

Maar misschien is dat een zinloze feature die ook via een andere weg te vinden is..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Dav0s Dan zou ik gewoon een Homewizard kopen voor een paar tientjes. Kun je ook koppelen met steeds meer omvormers en kan je slimme meter prima uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT

JWT

Dav0s schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:18:
[...]

Vraag komt voort uit het feit dat bijvoorbeeld energieleverancier Tibber slechts met enkele omvormers kan koppelen (waar Enphase er niet 1 van is), en ik mij dus afvroeg of er op die manier andere energieleveranciers zijn die dat wel bieden. De koppeling die ze bieden met andere omvormers zorgt dat je niet alleen kan uitlezen hoeveel je opwekt en teruglevert, maar ook wat je eigen verbruik is.

Maar misschien is dat een zinloze feature die ook via een andere weg te vinden is..?
Ik zou dat iid in eigen beheer willen houden en zeker niet afhankelijk willen zijn van de energieleverancier. Die wil je kunnen wisselen :)

Enphase heeft een metered envoy met ct spoelen waarmee je veel kan zien, kost wel wat en vaak niet standaard geinstalleerd. Dus home wizard oid is iid een goed alternatief.
Stel je neemt later een extra omvormer van een ander merk (zoals ik) dan snapt je metered met meetspoelen er ook niks meer van :). Tenzij je alles door die spoelen laat lopen natuurlijk en de draad alleen voor solar is.

[ Voor 4% gewijzigd door JWT op 06-09-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@JWT als je de opwekking van het andere merk door dezelfde CT's laat lopen dan gaat dat prima samen hoor. Productie klopt dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Eddie_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:39:
@JWT als je de opwekking van het andere merk door dezelfde CT's laat lopen dan gaat dat prima samen hoor. Productie klopt dan gewoon.
Chips te laat met mn toevoeging. Maar is in mijn geval een kabel met levering en gebruik, dus dat lijkt me uberhaupt dan niet goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dan gaat het inderdaad niet goed. Ik heb een enkel fase Enphase systeem op mijn schuur. Loopt op L2. L1 en L3 gebruik ik in de schuur voor andere zaken. Dan heb ik nog een drie fase Enphase systeem op mijn huis. Bij mij is het dus wel gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Thanks voor de tip. Net grotendeels een 5x4 naar de schuur gelegd (moet in huis nog iets verlengen) dus dat zou ik iid kunnen kopieren, best een goede optie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:00
En daar is de update https://www.home-assistant.io/blog/2023/09/06/release-20239 (scroll naar beneden)

[ Voor 50% gewijzigd door turkeyhakan op 07-09-2023 07:28 ]

• Pazo
@Panzer_V Thanks. Zet dat als je wilt ook even in het andere topic ;)
Ik ga binnenkort even kijken of ik ga switchen.

• Panzer_V
Pazo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:55:
@Panzer_V Thanks. Zet dat als je wilt ook even in het andere topic ;)
Ik ga binnenkort even kijken of ik ga switchen.
Check. Ik heb hem ook in het andere topic geplaatst.

Later vandaag kan ik bevinden om mijn "Telegram notificaties" ook nog werken. Ik zie namelijk dat de nieuwe entiteiten in kW(h) en MWh noteren ipv in W(h). De treshhold van mijn Telegram notificaties gaan in W(h). Indien hier nog aanpassingen voor nodig zijn update ik mijn posts.

• unconnected
Pazo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:17:
[...]

Ik had ze van de zomer 75 graden :)
Geen uitval of vermogensverlies gehad. Kunnen ze naar mijn mening prima aan.

[Afbeelding]
Even een oude post quoten, maar vraagje, waar komt deze grafiek vandaan? Ik heb zelf een installer account en in hassio kan ik gewoon de temperatuur van de invertors wel uitlezen en plotten. idem voor ac/dc voltages etc. Als ik inlog in enlighten met mijn installer account zie ik alleen de opbrengst grafieken. Is dit nog met een ander account? Of een andere site dan de enlighten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bij Overzicht (View) een paneel selecteren en dan klikken op het grafiekje dat dan verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
Eddie_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:47:
Bij Overzicht (View) een paneel selecteren en dan klikken op het grafiekje dat dan verschijnt.
Ah en dan aan de onderkant van de grafiek kan je nog op dingen klikken. Geniaal! :D Elke dag leer ik weer bij, thanks!!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik had vandaag een hele nare ervaring met mijn installatie. Vandaag heb ik via Enphase Support een DIY account kunnen fixen en deze is toegevoegd aan mijn installatie. Daarmee toegang tot manager en de uitgebreidere API. Mooi.
Als voorbereiding op wat allemaal komen gaat, had ik het idee om eens te kijken wat er gebeurt, wanneer je de productieswitch off gooit en weer aan.
Niet via de API, maar eerst maar eens gewoon via de webinterface van manager. Disable -> Melding dat productie aan het disablen is.
Ik weet niet meer hoelang, maar binnen het beloofde half uurtje was alles down. De productie ging heel snel down, maar het duurde dus wel een tijd voordat de UI het meldde. Prima.
En nu weer aan. Enable -> Melding dat productie aan het enablen is.
Ook weer tijdje later. Alles enabled. Very nice!
Maar de P1 meter gaf geen opbrengst weer en in manager stond alles nog op 0W. Alle statussen op groen.

Uiteindelijk ben ik 3,5! uur met verschillende support medewerkers van Enphase aan het chatten geweest. Ik heb er denk ik 5 gesproken, maar de laatste slaagde erin er weer leven in te krijgen. Hij heeft de omvormers allemaal een remote reboot gegeven en een rediscovery gedaan. Uiteindelijk kwamen ze allemaal weer op met productie.Sommige anderen trokken zelfs het feit in twijfel dat het wel dag was en de zon wel scheen.

Enphase wijdt het aan crosstalk. Ze noemden ook de sites (met familienamen) op die ook aan het communiceren zijn over de zelfde fases. Tsja. Lijkt me logisch. Maar ik kreeg dus de aanbeveling dit aan te schaffen. https://enphase.com/nl-nl...ommunicatiefilter-3-fasen
Ik geloof dat dat helpt tegen cross talk, maar ik geloof niet dat dat de oorzaak is. Mijn buren in de straat hebben 6 en de andere misschien 8 panelen. Veel zonnepanelen liggen er hier niet in de buurt.

Ik vermoed eerder dat er iets met firmwares/software aan de hand is. Jullie al eens zoiets ervaren?
Setup:
10x 405Wp panelen op 10x IQ7+ (fw: 520-00082-r01-v04.30.23) op dak van het huis via een Q-relais op een groep (1-fase).

6x 405Wp panelen op 6x IQ7+ (fw: 520-00082-r01-v04.30.23) op dak van de schuur via een Q-relais op een groep (1-fase).

Envoy-S-Standard-EU (fw: 7.6.172)

In de meterkast zit ook een losse fasekoppelaar (ivm 2 1-fase Q-relais).

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:08
@pk128934
Als je ze nog niet hebt, zou je kunnen beginnen met ferriet ringen.
Als je die op de juiste manier installeert, fungeren ze als een smoorspoel, die hoogfrequentesignalen (de communicatie) weg filtert.
Moet je ze wel op de juiste manier wikkelen, anders is het gewoon een flink stuk draad met een beetje weerstand en dat doet niets voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@pk128934 volgens mij is dit gewoon een bekend issue. Het is hier wel vaker voorbij gekomen in ieder geval.

Volgens mij is de oplossing simpel: power productie enabelen en het hele systeem power cyclen (vanuit de meterkast). Dan start de productie wel meteen (binnen 5 minuten).

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 08-09-2023 06:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
sir_knudde schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:42:
@pk128934
Als je ze nog niet hebt, zou je kunnen beginnen met ferriet ringen.
Als je die op de juiste manier installeert, fungeren ze als een smoorspoel, die hoogfrequentesignalen (de communicatie) weg filtert.
Moet je ze wel op de juiste manier wikkelen, anders is het gewoon een flink stuk draad met een beetje weerstand en dat doet niets voor jou.
Glashelder schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 06:48:
@pk128934 volgens mij is dit gewoon een bekend issue. Het is hier wel vaker voorbij gekomen in ieder geval.

Volgens mij is de oplossing simpel: power productie enabelen en het hele systeem power cyclen (vanuit de meterkast). Dan start de productie wel meteen (binnen 5 minuten).
@sir_knudde Ik heb naast de groepenkast die ik al had <10 jaar oud een exact dezelfde groepenkast geschakeld die nu alleen nog dienst doet voor de PV. Ik zou op de fases en nul die naar die kast gaan ferrietringen kunnen plaatsen. Ben er niet zo'n fan van aangezien de perfect gewikkelde spoel niet bestaat. Je jaagt er toch heel wat vermogen doorheen en lijkt me dat dit gaat brommen en warmte genereren.
Wil van de winter toch nog eea aanpassen en zou dan een nieuwe set draden met eindhulzen kunnen maken om het te proberen.

@Glashelder Dat is gisteren meermaals geprobeerd voordat ik contact opnam met Enphase. Ik had daar ook op gehoopt, maar viel tegen. Als dit een known issue is, dan is het disablen en enablen van de production op deze manier niet haalbaar. Dan kunnen we met z'n allen eigenlijk beter zigbee relais op de PV groepen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@pk128934 Perfect gewikkeld hoeft niet, drie slagen de ene kant op en drie slagen de andere kant. Of het warmte genereerd is mij niet bekend maar veel zou dat dan niet kunnen zijn lijkt mij. Anders een lijnfilter plaatsen in plaats van ferrietringen.

En waarom zou je de productie uit willen schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:28
Wij hebben nu vanaf mei zonnepanelen liggen en hebben toch vaak last van storing doordat de micro inverters IQM8 in storing gaan en in de app “fout” aangeven. Inmiddels het bedrijf benaderd die de panelen heeft gelegd en deze hebben de module in de meterkast bekabeld ipv met WiFi. Daarnaast hebben ze van die ferriet ringen op de fases en nul aangebracht. Ze hoopten dat de storingen hiermee werden verholpen. Helaas nu (vandaag) alweer storing (vele Micro inverters 14/16 worden niet gevonden in de app en krijgen de melding fout). De app geeft ook een waarschuwingsmelding aan (zie afbeelding). Herkent iemand deze problemen of heeft iemand wellicht een oplossing hiervoor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kf07IgVIlaA_2aiDv-tHAdBYYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZSkj21jRkru09WCJYfYOb3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Eddie_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:01:
@pk128934 Perfect gewikkeld hoeft niet, drie slagen de ene kant op en drie slagen de andere kant. Of het warmte genereerd is mij niet bekend maar veel zou dat dan niet kunnen zijn lijkt mij. Anders een lijnfilter plaatsen in plaats van ferrietringen.

En waarom zou je de productie uit willen schakelen?
Ik ga het binnenkort (winter) proberen. Moet toch nog een hoop aanpassen zoals afzekeren van de fasekoppelaar. Die heeft de elektricien van de PV installatie ongezekerd op de fases geknoopt.
Mijn standaarden liggen blijkbaar wat hoger dan die van hen.

Het afschakelen van productie is een idee om in de toekomst de effecten van negatieve prijzen tegen te gaan. Aan de andere kant zit ik ook te denken aan het affakkelen of nuttig besteden van 4kW overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@pk128934 Dan kan je beter gaan kiezen voor de zero export netprofiel.

En de genoemde fasekoppelaar is dat het IQ-relais? Los daarvan is het natuurlijk not done om zoiets ongezekerd in de meterkast te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Remtronica Ik verwacht een verbindingsprobleem in de AC bekabeling. Te dun of een slechte verbinding in de lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Eddie_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:04:
@pk128934 Dan kan je beter gaan kiezen voor de zero export netprofiel.

En de genoemde fasekoppelaar is dat het IQ-relais? Los daarvan is het natuurlijk not done om zoiets ongezekerd in de meterkast te hebben.
Nee het zijn 2 Q-relays (1-fase), die ook ieder achter een eigen groep (Alamat) zitten, daarom zit er een Legrand fasekoppelaar bij. Maar direct op L1, L2, L3. Of het mag is mij niet helemaal bekend. Het is geen verbruiker, maar als zo'n condensator (enige wat het is) klapt, dan gaat de gemeentestop eruit. Geluk voor mij dat dat ook 3 automaten zijn, maar je hoort niet op die 3x25A te leunen. Ik zit er daarom aan te denken om dat ding gewoon netjes af te zekeren met een 1A 3P automaat of anders een DIN zekeringhouder (x3).

Het switchen van netprofiel kan dat via de API of moet je daarvoor klikken in de manager? Weet ook niet of het allemaal snel genoeg reageert. Een half uurtje is prima, maar zoals het gisteren ging is het een drama. Dan kan ik beter een aircosysteem aanschaffen en die op standje frostbite zetten door het hele huis. >:)

EDIT: Beetje aan het googlen. Veel fabrikanten spreken toch over het gewoon aansluiten van die koppelaar direct op de lijnen NA de hoofschakelaar. Daar voldoet het nu wel aan. Maar toch ga ik er wat zekerheid inbouwen denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door pk128934 op 08-09-2023 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Remtronica schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:33:
Wij hebben nu vanaf mei zonnepanelen liggen en hebben toch vaak last van storing doordat de micro inverters IQM8 in storing gaan en in de app “fout” aangeven. Inmiddels het bedrijf benaderd die de panelen heeft gelegd en deze hebben de module in de meterkast bekabeld ipv met WiFi. Daarnaast hebben ze van die ferriet ringen op de fases en nul aangebracht. Ze hoopten dat de storingen hiermee werden verholpen. Helaas nu (vandaag) alweer storing (vele Micro inverters 14/16 worden niet gevonden in de app en krijgen de melding fout). De app geeft ook een waarschuwingsmelding aan (zie afbeelding). Herkent iemand deze problemen of heeft iemand wellicht een oplossing hiervoor?[Afbeelding]
Ervaar je ook daadwerkelijk een lagere productie / opbrengst, of is het alleen deze melding?
Waar ik aan zit te denken, is dat je installateur het volgende in de instellingen heeft aangevinkt, de productiedrempel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU_bA5ULP9GEeaze4qeTBehfLDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnBvmH1k8XOvAU3KIfBzMI8p.jpg?f=user_large

Laat dat eens controleren, uitzetten en kijken of je de melding dan nog steeds krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Goeie @Pazo . Ik gebruik die optie nooit en heb daar ook helemaal niet aan gedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ ja ik heb daar in het begin bij het installeren van mijn installatie ook mee zitten klooien. Had dat toen aangevinkt, dacht dat het handig / leuk zou zijn, maar vervolgens dus regelmatig meldingen in het systeem omdat de productie lager dan normaal zou zijn. Uitgezet en daarna nooit meer gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Pazo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:06:
[...]

Ervaar je ook daadwerkelijk een lagere productie / opbrengst, of is het alleen deze melding?
Waar ik aan zit te denken, is dat je installateur het volgende in de instellingen heeft aangevinkt, de productiedrempel:

[Afbeelding]

Laat dat eens controleren, uitzetten en kijken of je de melding dan nog steeds krijgt.
Dank je! Ik heb inmiddels contact gehad met de installateur. Er was inderdaad een heel lage opbrengst. Hij zei dat de elektriciteit thuis er af was geweest. Dit was natuurlijk niet het geval😒. Het systeem is weer herstart en zal weer straks moeten werken. Ik blijf het vreemd vinden, want ik keek toevallig vanmorgen in de app en kwam achter deze storing. Ik kreeg geen notificatie buitenom de app dat er een probleem was. Kan ik dit ergens instellen? Dus dat ik bij een storing een notificatie krijg zonder de app te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Remtronica zover ik weet krijg je geen push notificaties.
(Maar nu gebruik in LineageOS zonder Google play services dus push notificaties daarbij is sowieso een dingetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Remtronica schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:18:
[...]

Ik kreeg geen notificatie buitenom de app dat er een probleem was. Kan ik dit ergens instellen? Dus dat ik bij een storing een notificatie krijg zonder de app te openen?
Ik krijg altijd wel meldingen in de app zelf, maar nooit push notificaties, terwijl dit wel aan staat in de app. Op iOS that is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34
Sinds februari een zeer tevreden eigenaar van de volgende configuratie (Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee had wat al deze componenten voor aanschaf betekende maar moet bekennen dat ik er erg blij mee ben):

24x 410Wp panelen
24x IQ7+ micro
1x Q-RELEAY-3P-INT
1x Envoy-S-Metered

Wel viel mij op dat ik in de Enphase Enlighten app nooit het gebruik van mijn woning kon zien maar alleen de opgewekte stroom. Wat onderzoek leert mij dat de CT spoelen in mijn installatie onderbreken (de installateur heeft de CT spoelen nooit gespecifiseerd op hun aanbieding en mijn kennis ging toen nog niet zover). Kijkend naar de ruimte in de meterkast moeten de 6 spoelen prima gaan passen. Althans, dat is mijn kijk er op na het zien van verschillende video's hierover. Hoor graag jullie ervaring/feedback.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u40_MgL_Z_xBXVaVHBDAEpD40HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z88e9qKF3De9nxFcRYkQF6ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhSG7c0C_dsTsRKpknLNJbd4BCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zPbkPyVGnMVZnze2JZwmHi1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
unconnected schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:48:
[...]

Ik krijg altijd wel meldingen in de app zelf, maar nooit push notificaties, terwijl dit wel aan staat in de app. Op iOS that is :P
Ik gebruik ook iOS en heb inderdaad ook niet gevonden dat push notificaties buiten de app werken, is het nog mogelijk om storingen uit te lezen via bijvoorbeeld de p1 meter en via daar de notificaties buiten de app te ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:30:
[...]

Ik had die ook gedownload maar nooit ingesteld dwz inloggen.

Nu ben ik mijn oude historie kwijt van de officiële integratie. Hoe moet ik die terugkrijgen?
Kijken hoe de entiteiten in je oude historie heten. De nieuwe entiteiten daarnaar vernoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:08
@Eddie_ , @pk128934

Dat is precies wat ik bedoel: bij mij hadden ze 2 maal 3 windingen in dezelfde richting: dan werkt het magnetisch veld in de ring natuurlijk niet als een inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Remtronica schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik ook iOS en heb inderdaad ook niet gevonden dat push notificaties buiten de app werken, is het nog mogelijk om storingen uit te lezen via bijvoorbeeld de p1 meter en via daar de notificaties buiten de app te ontvangen?
Via de P1 zal niet werken want die weet niets over de panelen. Wat natuurlijk wel kan is via Home Assistant de panelen in de gaten houden. Ik kan bij mij in Hassio met de installer account van Enphase ook zien of de panelen produceren en communiceren. Hierop zou je natuurlijk een push notification kunnen hangen als 1 van de panelen niet voor een bepaalde tijd aan staat. Ey, ik voel gelijk een projectje voor mezelf aankomen dit weekend, toch te heet buiten :+ haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik kan via de Enlighten Manager dashboard wel groepen maken voor pushnotificaties.
https://enlighten.enphase...ger/dashboard/preferences

Ik heb nu een groep voor mezelf gemaakt en daarin de pushnotificaties aangezet. Ik kan niet voor elk beschikbare "fout" een pushmelding instellen, sommige opties zijn puur via e-mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANSlLRgmNFVitExtnjxPNHIv8v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErG8Tp1lpeqiy3kOwrn4khCY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Eddie_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:24:
Ik kan via de Enlighten Manager dashboard wel groepen maken voor pushnotificaties.
https://enlighten.enphase...ger/dashboard/preferences

Ik heb nu een groep voor mezelf gemaakt en daarin de pushnotificaties aangezet. Ik kan niet voor elk beschikbare "fout" een pushmelding instellen, sommige opties zijn puur via e-mail.

[Afbeelding]
Ik heb ook eens ingelogd via de browser. Daar kun je inderdaad meerdere push notificaties instellen. Ik heb alle push notificaties aangezet, maar ik vraag me af of deze ook worden overgenomen door de app? Ben benieuwd of de notificaties nu buiten de app en browser werken?

Edit: ik heb het geprobeerd. Heb momenteel helaas meerdere errors in mijn Enlighten app maar krijg tot nu toe geen notificaties buiten de app :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Gelukkig werkt mijn systeem volledig naar wens. Maar ik ga vast binnenkort een issue creëren om een push notificatie te forceren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Hebben er nog mensen problemen met het opvragen van installer tokens via de API?
Aanroepen van https://entrez.enphaseenergy.com/login
geeft een 503 Service Temporarily Unavailable :(

Werkt sinds enkele uren niet meer...

Update: never mind, het werkt alweer terug. Wat een vooruitgang, die cloud.

[ Voor 25% gewijzigd door Jim80 op 08-09-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 14:06
Heb net een nieuwe installatie met 430wp panelen en iq8+ omvormers en baal een beetje dat ik nu pas goed de TS lees. Na wat Googlen kom ik erachter dat die IQ8+ veel clippen en ik beter de IQ8M of H had moeten hebben. Klopt dat? Kan ik hier bij de leverancier nog wat over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
chielsen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:17:
Heb net een nieuwe installatie met 430wp panelen en iq8+ omvormers en baal een beetje dat ik nu pas goed de TS lees. Na wat Googlen kom ik erachter dat die IQ8+ veel clippen en ik beter de IQ8M of H had moeten hebben. Klopt dat? Kan ik hier bij de leverancier nog wat over zeggen?
Wat is je oriëntatie? Hoeveel azimuth? Welke hellingshoek?

Ik denk dat je een prima setup hebt zolang je niet vol op azimuth 180 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 14:06
Panzer_V schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:34:
[...]

Wat is je oriëntatie? Hoeveel azimuth? Welke hellingshoek?

Ik denk dat je een prima setup hebt zolang je niet vol op azimuth 180 ligt.
155 en 245 met 12 graden. Ook nog een paar op 335 met 37 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
chielsen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:22:
[...]

155 en 245 met 12 graden. Ook nog een paar op 335 met 37 graden.
Dan zit je prima met je iq8+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
skiwi schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:24:
Sinds februari een zeer tevreden eigenaar van de volgende configuratie (Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee had wat al deze componenten voor aanschaf betekende maar moet bekennen dat ik er erg blij mee ben):

24x 410Wp panelen
24x IQ7+ micro
1x Q-RELEAY-3P-INT
1x Envoy-S-Metered

Wel viel mij op dat ik in de Enphase Enlighten app nooit het gebruik van mijn woning kon zien maar alleen de opgewekte stroom. Wat onderzoek leert mij dat de CT spoelen in mijn installatie onderbreken (de installateur heeft de CT spoelen nooit gespecifiseerd op hun aanbieding en mijn kennis ging toen nog niet zover). Kijkend naar de ruimte in de meterkast moeten de 6 spoelen prima gaan passen. Althans, dat is mijn kijk er op na het zien van verschillende video's hierover. Hoor graag jullie ervaring/feedback.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de productiespoelen is ruimte zat. De consumptiespoelen komen onder de hs, dat is wat krap, maar niet onmogelijk zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 23:29

24x 410Wp panelen
24x IQ7+ micro
1x Q-RELEAY-3P-INT
1x Envoy-S-Metered

Wel viel mij op dat ik in de Enphase Enlighten app nooit het gebruik van mijn woning kon zien maar alleen de opgewekte stroom. Wat onderzoek leert mij dat de CT spoelen in mijn installatie onderbreken (de installateur heeft de CT spoelen nooit gespecifiseerd op hun aanbieding en mijn kennis ging toen nog niet zover). Kijkend naar de ruimte in de meterkast moeten de 6 spoelen prima gaan passen. Althans, dat is mijn kijk er op na het zien van verschillende video's hierover. Hoor graag jullie ervaring/feedback.[Afbeelding]

[Afbeelding]
@skiwi dat gaat wel lukken. Let op dat je de kleine spoelen besteld.
SKU: CT-100-SPLIT-ROW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:13
Enlighten app geeft bij mij aan een storing te hebben. Meer gelukkige die afgelopen 12 uur weinig informatie ik de app zichtbaar hebben?

P1 homewizard laat nog steeds mooi oplevering zien maar Enlighten is voor het eerst in maanden de weg kwijt.

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Aramiss schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:16:
Enlighten app geeft bij mij aan een storing te hebben. Meer gelukkige die afgelopen 12 uur weinig informatie ik de app zichtbaar hebben?

P1 homewizard laat nog steeds mooi oplevering zien maar Enlighten is voor het eerst in maanden de weg kwijt.
Yep hier ook. Kreeg wel een melding dat ze issues hebben met Enlighten en dat er hard aan gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:13
Eddie_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:19:
[...]

Yep hier ook. Kreeg wel een melding dat ze issues hebben met Enlighten en dat er hard aan gewerkt wordt.
Die melding heb ik ook sinds gisterenmiddag 05.00. Om de 7 uur is er wel een update qua opbrengst maar het mag verder geen naam hebben.

PSN: dixeN1337

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-05 11:25
Aramiss schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:16:

Gisteren zijn er bij ons 8 panelen oost-west geplaatst waarbij ik met Enlighten de productie kan bekijken en alles werkte perfect.
Vanmorgen doet Enlighten helemaal niets meer en dan toch eerst maar op tweakers kijken en zie daar dit bericht _/-\o_
Wel pech dat dit meteen op de 2e dag plaats vindt maar zag op mijn P1 uitlezing dat er wel teruggeleverd wordt :P
Nu maar snel een youless aankoppelen dan kan die de gegevens ook doorsturen naar mijn Enelogic account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:HACS is een deur verderop

Eea verplaatst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 23:29
lucas321 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:44:
[...]

@skiwi dat gaat wel lukken. Let op dat je de kleine spoelen besteld.
SKU: CT-100-SPLIT-ROW
@skiwi
En sowieso de 2 poelen die bij je s metered zijn geleverd wel ff terug vragen aan je instlalateur. Dan hoef je er zelf maar 4 bij te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:12

24x 410Wp panelen
24x IQ7+ micro
1x Q-RELEAY-3P-INT
1x Envoy-S-Metered

[Afbeelding]
Die kleine spoelen gaan wel passen.
Ik heb er een tijd geleden 2 gemonteerd en had nog veel ruimte over.
De grote spoelen pasten niet.
https://gathering.tweaker...message/73682252#73682252
https://gathering.tweaker...message/73700412#73700412

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 06:48
Sinds dinsdag ook trotse eigenaar van 12 Jinko 425WP panelen en Enphase IQ8+ omvormers.

Komt het vaker voor deze storingen? Duurt al enkele uren. Gelukkig kan ik via Home Assistant alles prima inzien. Geeft wel te denken qua cloud afhankelijkheid.

Edit: inmiddels werkt het hier weer.

[ Voor 7% gewijzigd door deamz0r op 09-09-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dit soort storingen komen gelukkig niet vaak voor. Denk dat die de naweeën zijn van de migratie die Enphase heeft uitgevoerd op haar achterliggende systemen.

Die kleine CT klemmen passen zelfs achter de DIN rail. Mijn drie CT's voor Consumptie zitten achter de hoofdschakelaar. Zijn totaal niet terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
deamz0r schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:16:
Sinds dinsdag ook trotse eigenaar van 12 Jinko 425WP panelen en Enphase IQ8+ omvormers.

Komt het vaker voor deze storingen? Duurt al enkele uren. Gelukkig kan ik via Home Assistant alles prima inzien. Geeft wel te denken qua cloud afhankelijkheid.

Edit: inmiddels werkt het hier weer.
Als je het zou willen delen, wat was jij kwijt voor deze setup? Mag ook in DM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 06:48
Patox schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:54:
[...]

Als je het zou willen delen, wat was jij kwijt voor deze setup? Mag ook in DM!
8500 alleen daarbij moet gezegd worden dat de kosten met name in het leggen zaten. Heel ongunstig dak waarbij veel materiaal nodig was en ongunstige dakpannen. Via lokale installateur. Coolblue, solar concept etc.wilden niet eens aan het dak beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Zo even een statusupdate.
nu exact 3 jaar zonnepanelen 3900 Wp met IQ7+ omvormers.

Dat zijn 1095 dagen en dat is 26280 uren.
Eenmaal een ochtend gepland down geweest om de omvormers te wisselen van IQ7 naar iQ7+.
Eenmaal een dag ongepland down geweest (vanaf de avond ervoor tot 1700 uur smiddags) omdat de aardlek eruit was geschoten door onweer.

Gemiddeld 2,47 kW/kWp en dat zijn 10550 kWh opgewekt dat is gemiddeld 3500 kWh per jaar.
Laagste 0,12 kWh met 0,03
Hoogste 23,848 kWh met 6,11

Maar gemiddeld zeer tevreden met de performance en beschikbaarheid.

De terugverdientijd was uitgerekend op 5,5 a 6 jaar maar door de hogere energieprijzen gaat dat nu 4 jaar worden. Dus komend jaar ergens is de investering terugverdiend en gaan we saldo opbouwen om te kijken naar een accu afhankelijk van de salderingsperikelen maar ook omdat het leuk is daar mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:46
Ik heb 11 x 410wp met Enphase IQ7+ omvormers. Normaal met mooi weer haalde ik altijd 3000-3200watt maar nu haal ik maar 1800-2000watt in de live status van HomeWizard P1. Kan dit komen door de firmware update van 5.x naar 7.x en firmware updates van IQ7+ dat het minder is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevoSoft
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-03 23:20
Hallo allen,

Ik heb gisteren een enkele IQ8MC met een Jinko 435Wp paneel geïnstalleerd en in gebruik genomen (à la het Duitse Balkonkraftwerk). Ik heb online veel gelezen dat de Enphase micro omvormers zonder configuratie en zonder Envoy/Gateway kunnen functioneren. Dit lijkt in eerste instantie ook te werken: na het aansluiten van de omvormer knippert het LEDje oranje. Voor zover ik begrijp ziet de omvormer de netspanning en werkt het paneel naar behoren. Echter, zie ik nu anderhalve dag later nog geen enkele Watt verschil op mijn verbruik. Ondanks de hoek van 90 graden staat het paneel wel op het zuiden gericht. Ik zou dus in ieder geval wel iets moeten terugzien lijkt mij.

Nu ben ik op mijn zoektocht naar een antwoord dit Enphase forumpost tegengekomen. Hier blijkt ineens dat het toch zo kan zijn dat de micro omvormer geconfigureerd moet worden. Is de Envoy/Gateway absoluut nodig om de micro omvormer te configureren? Ik vind de prijzen van de Envoy/Gateway onzettend hoog voor slechts één paneeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:12
KevoSoft schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:49:
Hallo allen,

Ik heb gisteren een enkele IQ8MC met een Jinko 435Wp paneel geïnstalleerd en in gebruik genomen (à la het Duitse Balkonkraftwerk). Ik heb online veel gelezen dat de Enphase micro omvormers zonder configuratie en zonder Envoy/Gateway kunnen functioneren. Dit lijkt in eerste instantie ook te werken: na het aansluiten van de omvormer knippert het LEDje oranje. Voor zover ik begrijp ziet de omvormer de netspanning en werkt het paneel naar behoren. Echter, zie ik nu anderhalve dag later nog geen enkele Watt verschil op mijn verbruik. Ondanks de hoek van 90 graden staat het paneel wel op het zuiden gericht. Ik zou dus in ieder geval wel iets moeten terugzien lijkt mij.

Nu ben ik op mijn zoektocht naar een antwoord dit Enphase forumpost tegengekomen. Hier blijkt ineens dat het toch zo kan zijn dat de micro omvormer geconfigureerd moet worden. Is de Envoy/Gateway absoluut nodig om de micro omvormer te configureren? Ik vind de prijzen van de Envoy/Gateway onzettend hoog voor slechts één paneeltje.
Wat ik hier dus heb gelezen is dat een IQ8.. altijd een keer aan een Envoy moet hangen om de juiste configuratie er in te zetten. Zo niet, doet hij ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@KevoSoft De IQ Gateway is absoluut nodig om een IQ8 micro omvormer aan het werk te krijgen. Had je een IQ7 serie micro omvormer gehad dan was dit geen probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als ik kijk bij Noise detection:
https://enlighten.enphase...xxxxx/plc-noise-detection
dan heb ik best wel wat noise op de lijn(en). Ik heb géén ferrietringen en het systeem werkt verder uitstekend. Misschien toch maar eens ferrietringen plaatsen en kijken dat dat doet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0_fuBi24HX5vNfS1iGyzxwDfcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6UWMNX6g4UZyG3wd6G4dilP8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevoSoft
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-03 23:20
@mike123 @Eddie_ Dank voor de antwoorden, ik was er al bang voor. Dan ga ik toch maar even een Envoy halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Samplex schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:15:
Ik heb 11 x 410wp met Enphase IQ7+ omvormers. Normaal met mooi weer haalde ik altijd 3000-3200watt maar nu haal ik maar 1800-2000watt in de live status van HomeWizard P1. Kan dit komen door de firmware update van 5.x naar 7.x en firmware updates van IQ7+ dat het minder is geworden?
Firmware doet niets met opbrengst. Grote kans dat de mindere opbrengst komt door het warme weer. Mijn piekopbrengst is nu ook gedaald van ong 3000W naar 2500W... Of .. er is een paneel of omvormer defect, dat kan je installateur zien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1 ... 91 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica