Toen wij het installeerden deden we dat op een fase zonder verder enig continuverbruik. Daarom konden we goed zien dat het systeem totaal 7W (61,3 kWh / jr) verbruikte. Ik weet niet hoe dat verbruik verdeeld is over de verschillende componenten. Wij hebben 4 panelen (oost-west), 4x IQ8+, 1x q-relais en 1x gateway standard.
In onze situatie zou het, mits de opbrengst per jaar evenveel is als het aantal Wp 3,5% zijn. Ik verwacht dat de opbrengst minder is, waardoor het verbruik een hoger percentage zou zijn. Ik vind dat best veel. Hebben we iets verkeerd gedaan?
Wat verbruiken jullie systemen?
:strip_exif()/f/image/iDz6Hq1a2FuoTlPkH0mQ2Mkc.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 24% gewijzigd door Sjamo op 27-08-2023 06:07 ]
Mijn rust verbruik van de Enphase installatie ( 8 x IQ8AC, 3 Fase Q, Envoy Metered, ) + 3 fase homewizard Kwh is 5watt. Gemeten op een fase die vrijwel nooit wordt belast alleen voor koken.Sjamo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 05:59:
Waar ik van opkeek was het verbruik van ons enphase-systeem.
Toen wij het installeerden deden we dat op een fase zonder verder enig continuverbruik. Daarom konden we goed zien dat het systeem totaal 7W (61,3 kWh / jr) verbruikte. Ik weet niet hoe dat verbruik verdeeld is over de verschillende componenten. Wij hebben 4 panelen (oost-west), 4x IQ8+, 1x q-relais en 1x gateway standard.
In onze situatie zou het, mits de opbrengst per jaar evenveel is als het aantal Wp 3,5% zijn. Ik verwacht dat de opbrengst minder is, waardoor het verbruik een hoger percentage zou zijn. Ik vind dat best veel. Hebben we iets verkeerd gedaan?
Wat verbruiken jullie systemen?
[Afbeelding]
Ik heb sinds afgelopen donderdag 11 420Wp panelem met een Enphase iq8 microinverters.
Tot nu toe al enkele euro's terugverdiend ;-)
Ik zit dus door de Enlighten web-interface te bladeren en het valt mij op dat in het overzicht van de micro-inverters alle inverters op dezelfde fase zitten, terwijl het een drie-fase systeem zou moeten zijn:
/f/image/gPBTdsyPmGreWIMYnEhg3pj9.png?f=fotoalbum_large)
Lees ik deze tabel niet goed of is hier spake van een foute aansluiting/configuratie?
Groet, Hans
[ Voor 33% gewijzigd door Hans_G op 28-08-2023 11:44 . Reden: typo ]
Is er wel een 3 fasen Q-relais aangesloten?Hans_G schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:40:
Hoi allen. Leuk forum en leerzaam.
Ik heb sinds afgelopen donderdag 11 420Wp panelem met een Enphase iq8 microinverters.
Ik zit dus door de Enlighten web-interface te bladeren en het valt mij op dat in het overzicht van de micro-inverters alle inverters op dezelfde fase zitten, terwijl het een drie-fase systeem zou moeten zijn:
[Afbeelding]
Lees ik deze tabel niet goed of is hier spake van een foute aansluiting/configuratie?
Groet, Hans
Heb je

Of

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 28-08-2023 11:45 ]
Levering gaat gewoon keurig terug over de 3 fasen, maar 'administratief' laat ie alles zien op L1, omdat er hoogstwaarschijnlijk geen CT spoelen zijn aangesloten.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Yup, de onderste versie, met 4 brandende LEDsturkeyhakan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:44:
Is er wel een 3 fasen Q-relais aangesloten?
[ Voor 30% gewijzigd door Hans_G op 28-08-2023 12:07 ]
Dan gaat het om deze: Enphase CT-100-SPLIT-ROW?Pazo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:46:
@Hans_G Dan zitten er waarschijnlijk geen CT spoelen aangesloten?
Levering gaat gewoon keurig terug over de 3 fasen, maar 'administratief' laat ie alles zien op L1, omdat er hoogstwaarschijnlijk geen CT spoelen zijn aangesloten.
Die zitten er inderdaad niet in.
Als ik het goed begrijp heb je per fase zo'n CT-spoel nodig, maar dat is alleen voor de weergave/rapportage, het terugleveren/eigen verbruik wordt wel over de drie fasen verdeeld?
Hoe zit dat eigenlijk die verdeling, is dat in eerste instantie afhankelijk van de vraag? dus stel mijn auto laadt via fase 1 en de zon brandt fel dan gaat alles naar fase 1, en als min wasmachine op P2 en de droger op P3 draaien wordt de zonnestroom verdeeld naar P2 en P3?
Of is dat altijd 1/3 per fase?
Thx already!
Dit is zo'n vraag die eens per zoveel weken weer terug komtHans_G schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
Dan gaat het om deze: Enphase CT-100-SPLIT-ROW?
Die zitten er inderdaad niet in.
Als ik het goed begrijp heb je per fase zo'n CT-spoel nodig, maar dat is alleen voor de weergave/rapportage, het terugleveren/eigen verbruik wordt wel over de drie fasen verdeeld?
Hoe zit dat eigenlijk die verdeling, is dat in eerste instantie afhankelijk van de vraag? dus stel mijn auto laadt via fase 1 en de zon brandt fel dan gaat alles naar fase 1, en als min wasmachine op P2 en de droger op P3 draaien wordt de zonnestroom verdeeld naar P2 en P3?
Of is dat altijd 1/3 per fase?
Thx already!
Alle micro's zitten vast op een fase en leveren daar op. Er vind geen loadbalancing plaats. Afname heeft geen enkele invloed op de productie. Het kan heel goed zijn dat jij vol je L1 leeg trekt met je auto maar je Enphase systeem zal daardoor niet meer gaan leveren op L1.
Maar dat maakt niet uit omdat je meter intern saldeert. 3,6 kW afname op L1 en 1,8 kW teruglevering op zowel L2 als L3 levert netto 0 op. En zo zal het ook gefactureerd worden.
Hoe jouw Enphase systeem levert ligt eraan hoe het op je dak ligt. Is er gebruik gemaakt van een 3 fase kabel dan zitten de micro's netjes verdeeld over de fases. Wat je ook vaak ziet is dat men de verdeling zelf doet. Het kan dan zijn dat dakvlak 1 L1 is, dakvlak 2 L2 (bijv.).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik heb heel even gezocht, maar in 350+ pagina's....Glashelder schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:12:
Dit is zo'n vraag die eens per zoveel weken weer terug komt
Anyway, Glashelder uitgelegd!
5 watt dat lijkt mij wel heel weinig ?Ies Korpershoek schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:18:
[...]
Mijn rust verbruik van de Enphase installatie ( 8 x IQ8AC, 3 Fase Q, Envoy Metered, ) + 3 fase homewizard Kwh is 5watt. Gemeten op een fase die vrijwel nooit wordt belast alleen voor koken.
alleen de homewizard kwh gebruikt al zoveel volgens mij , vind het overigens wel gek dat je nergens het verbruik kan vinden van q relais en envoqs bij enphase , heeft iemand dat al eens uit gezocht ?
Staat gewoon in de datasheets..dus ik weet niet waar je gezocht hebt.Louwm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:41:
[...]
5 watt dat lijkt mij wel heel weinig ?
alleen de homewizard kwh gebruikt al zoveel volgens mij , vind het overigens wel gek dat je nergens het verbruik kan vinden van q relais en envoqs bij enphase , heeft iemand dat al eens uit gezocht ?

Gateway: 5 W
IQrelais monofase: 10 W (10 VA)
IQrelais multifase: 18 W (18 VA) ….dat is best veel eigenlijk
Ik reageer op het plaatje en constateer dat op L3 's-nachts 5 watt wordt verbruikt. Natuurlijk heb ik ook verbruik op L1 en L2. Het rust verbruik van mijn huis 's-nachts is in totaal 450watt/h. +/- 3.5 Kwh voor de nacht. Ben op dit moment een 280Ah accusysteem aan het bouwen om dit te gaan compenserenLouwm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:41:
[...]
5 watt dat lijkt mij wel heel weinig ?
alleen de homewizard kwh gebruikt al zoveel volgens mij , vind het overigens wel gek dat je nergens het verbruik kan vinden van q relais en envoqs bij enphase , heeft iemand dat al eens uitgezocht?
Het lukt mij niet meer om in te loggen in de toolkit app, krijg de melding: "Gebruiker is niet bevoegd".
Heel vreemd, tot nu toe geen problemen hiermee gehad.
Tevens zie ik dat PVOutput geen data meer heeft gehad sinds 24 augustus.
Herkent iemand deze issues.
Groet,
Edward
Volgens mij heb je een standaard Envoy, en niet de 3fase metered versie.Hans_G schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:40:
Hoi allen. Leuk forum en leerzaam.
[Afbeelding]
Groet, Hans
Ik heb een DHZ account, kan wel inloggen in de Enlighten Manager.Pazo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:39:
@Eduardo M Wat voor type account heb je, neem aan DHZ of installateursaccount? Kan je nog wel inloggen in Enlighten Manager?
Edit: inmiddels doet de PVOutput aansluiting het weer, heb hiervoor het autorisatie proces in PVOutput opnieuw uitgevoerd. Ook de achterstallige data lijkt alsnog (wel gefaseerd) binnen te komen, dus dat is wel mooi.
[ Voor 26% gewijzigd door Eduardo M op 29-08-2023 12:31 ]
De tip van het opnieuw installeren van de app deed het hem, ik kan er weer in. Hartelijk dank Pazo!Pazo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:12:
@Eduardo M hmm wel apart dat je wel in Enlighten Manager kan komen maar niet in Installer Toolkit app. is het wel de laatste versie? Wellicht de app even opnieuw installeren? Zou het anders ook even niet weten. Anders Enphase Support contacteren.
Eigenlijk wel een gekke situatie danEduardo M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
De tip van het opnieuw installeren van de app deed het hem, ik kan er weer in. Hartelijk dank Pazo!
Maar fijn dat het weer werkt.
De enige reden die ik kan verzinnen is dat ik onlangs naar een nieuwe iPhone ben overgeschakeld, kan dat het zijn?Pazo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:50:
[...]
Eigenlijk wel een gekke situatie dan
Maar fijn dat het weer werkt.
Klopt deze afweging en mis ik niets door voor de IQ7A te gaan? In dit topic zag ik ook iemand al zeggen dat die de IQ7 serie juist links zou laten liggen... Maakt het voor mij lastig de knoop door te hakken...
Lekkere installateur. De iQ7A is in een zeer beperkt aantal gevallen interessant. Deze past maar bij een handjevol exotische panelen.jwbagger schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:15:
In onze zoektocht naar een mooi systeem is ons oog ook gevallen op Enphase. Nu hebben we van een installateur het advies gekregen om voor de IQ7+ te gaan (of eventueel IQ7A , i.v.m. minder aftoppen bij een 430Wp paneel) . Van hem hoorde ik voor het eerst een tegen-argument om juist níet voor de IQ8A te gaan, die serie is afhankelijk van goedkeuring de Envoy voordat een omvormer aanschakelt en daadwerkelijk gaat leveren volgens het profiel. De IQ7+ kan met een niet reagerende Envoy alsnog blijven leveren. Daarnaast schijnt de installatie en inregeling van de IQ8 serie een stuk ingewikkelder te zijn.
Klopt deze afweging en mis ik niets door voor de IQ7A te gaan? In dit topic zag ik ook iemand al zeggen dat die de IQ7 serie juist links zou laten liggen... Maakt het voor mij lastig de knoop door te hakken...
Ga gewoon voor de iQ8+. En neem in godsnaam een andere installateur. Deze is te lui om de updates door te voeren conform de handleiding.
ps. Ikzelf ben tevreden iQ7+ gebruiker, mijn systeem is van augustus vorig jaar. Toen bestond de iQ8+ nog niet. Als ik nu from scratch een systeem zou aanleggen zou ik logischerwijs gewoon de iQ8+ nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 29-08-2023 16:19 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Even de specs sheet van het paneel opzoeken en de waarden in deze sheet kloppen, om te kijken wat de beste keuze is qua micro.jwbagger schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:15:
Nu hebben we van een installateur het advies gekregen om voor de IQ7+ te gaan (of eventueel IQ7A , i.v.m. minder aftoppen bij een 430Wp paneel) .
Valt wel mee, ja de Envoy / Gateway moet waarschijnlijk eerst even updaten naar de laatste firmware versie, en dan werkt het gewoon. Zie Wat u moet doen voordat u uw eerste IQ8 microinverter installeert en Updaten van de Envoy / IQ Gateway bij een IQ8 installatie.jwbagger schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:15:
Van hem hoorde ik voor het eerst een tegen-argument om juist níet voor de IQ8A te gaan, die serie is afhankelijk van goedkeuring de Envoy voordat een omvormer aanschakelt en daadwerkelijk gaat leveren volgens het profiel. De IQ7+ kan met een niet reagerende Envoy alsnog blijven leveren. Daarnaast schijnt de installatie en inregeling van de IQ8 serie een stuk ingewikkelder te zijn.
IQ7 serie is niets mis mee, maar de toekomst is momenteel IQ8 serie. Dus bij een nieuw systeem lekker voor de IQ8 gaan. Waarschijnlijk komt bij een 430Wp paneel de IQ8MC het beste uit de bus, maar de sheet zal het je vertellen.jwbagger schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:15:
De IQ7 serie gaat eigenlijk altijd direct produceren AFAIK.
Dat gezegd hebbende lijkt het me - als het waar is - een zeer beperkt nadeel.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
IQ7 kun je in theorie gewoon een stekker aan schroeven en in het stopcontact steken waardoor deze meteen begint met produceren.
De Envoy moet een update krijgen, niet de IQ8. Zonder die update kan de Envoy niet communiceren met IQ8 micro's. AFAIK wordt er tijdens dat proces geen update gedaan van de software van de IQ8 micro's.errrrrnie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:48:
IQ8 moet inderdaad eerst een update via de envoy krijgen en werkt daarna ook gewoon zonder envoy.
IQ7 kun je in theorie gewoon een stekker aan schroeven en in het stopcontact steken waardoor deze meteen begint met produceren.
En of IQ8's het doen zonder werkende Envoy, is dat al eens getest? Ik wil je graag geloven, maar helaas worden er hier ook nogal eens wat aannames gedaan
In de IQ8’s moet eerst het netprofiel geconfigureerd worden door de Envoy. Daarna beginnen ze te werken en blijven ze ook werken zonder Envoy.Glashelder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:52:
[...]
En of IQ8's het doen zonder werkende Envoy, is dat al eens getest? Ik wil je graag geloven, maar helaas worden er hier ook nogal eens wat aannames gedaan
Maar vanwege de bouwvak daar nog niets over gehoord (evenals de factuur). Ik ben van mening dat het er standaard wel bij hoort te zitten. Voor inzage van het verbruik is het niet perse noodzakelijk , wel fijn/wenselijk maar vroeg me af als het onderdeel van de installatie is wat helaas niet gespecificeerd staat op de offerte maar dat ik hier lees dat dit wel vaker wordt vergeten ik dit wel moet eisen?
Verder vroeg ik me af of deze klemmem noodzakelijk zijn mocht er bijvoorbeeld in de toekomst een batterij komen of hebben de klemmen hier niets mee te maken?
[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 29-08-2023 19:33 ]
Ik vind dat als je betaald voor een 3 fase systeem met de Gateway metered, dat alle CT spoelen geleverd én geïnstalleerd moeten worden. Dat is het complete Enphase systeem waar je voor betaald.
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 29-08-2023 21:08 ]
Glashelder schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:12:
Dit is zo'n vraag die eens per zoveel weken weer terug komt
Done.Pazo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:18:
@Glashelder Inderdaad, ik zal deze vraag binnenkort eens opnemen in de FAQ.
Ik heb een 3-fase systeem maar ik zie in Enlighten dat alle micro's op 1 fase (L1) zitten. Hoe kan dat en heeft dat invloed op mijn 3 fase meterkast?
Beetje correct verwoord zo?
Verder lijkt het mij primaVerwijderd schreef op maandag 5 oktober 2015 @ 17:52:
Inmiddels hebben we een reactie en hoop ik dat we jullie naar tevredenheid een antwoord kunnen geven. De druk is hierboven aardig opgebouwd, dus we gaan ons best doen!
Alle meters moeten voldoen aan de normen zoals deze gesteld zijn door Netbeheer Nederland. En ander aan informatie daarvan staat op hun eigen website www.netbeheernederland.nl. Onder de verschillende thema's zijn documenten met informatie gehangen. Met betrekking tot het meter van 3fase en teruglevering is er informatie te vinden in document DSMR 4.0 van 11-02-2014, sectie 3.2, figuur DSRM 4.3.27.
Vastgesteld is dat de meting als volgt: ''the poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method." Of wel, de meerfase meter meet via de Ferraris methode, en de werking van de meter komt overeen met de traditionele draaischijf(Ferraris) meter, met meerdere telwerken.
Voor installaties met teruglevering betekend dit dat er dat per tijdsmoment wordt beoordeelt of er sprake is van levering of teruglevering over de som van de 3-fasen. Dus het telwerk kan niet voor de ene fase levering registreren en andere fase teruglevering registreren. Het telwerk registreert de som van de 3 fasen. Een telwerk (som van 3 fasen) voor levering van energie en één telwerk (som van 3 fasen) voor teruglevering van energie.
Beantwoord dit zo jullie vragen?
Met vriendelijke groeten,
Nicole
Stedin Webcare
Het dwaalt wel een beetje af van Enphase, dus wil er niet een faq vraag aan besteden, maar wellicht dat ik link naar een pagina waar dit uitgelegd staat. En anders naar die post. Eens zoeken.
EDIT: De consumentenbond heeft een mooie pagina mbt terugleveren en salderen:
https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen
Onder het eerste kopje (wat is terugleveren) wordt het ook uitgelegd:
Technisch gezien gaat de energie soms wel het net op. Dat gebeurt bij een 3 fasen aansluiting. En in het geval de zonnepanelen op (bijvoorbeeld) fase 1 zijn aangesloten en de groep van de wasmachine op fase 2. De energiemeter verrekent de energie die over de fases verbruikt, of opgewekt wordt en laat dan het resultaat zien. Het effect is dat het voor de meterstanden niet uitmaakt op welke fasen de groepen worden aangesloten.
Ik zal beide wel linken in FAQ 16.
[ Voor 60% gewijzigd door Pazo op 29-08-2023 21:36 ]
Gisteren idem probleem, toen heb ik de boel maar gereboot. Nu heb ik opeens 10 nieuwe micro converters met part_num 800-01736-r02. De andere converters zijn part_num 800-00631-r02 wat IQ7+ converters zijn. Dit zorgt er ook nog eens voor dat er bijna dubbel zoveel productie wordt berekent. De data die eruit komt is nu echt compleet waardeloos.
Weet iemand wat 800-01736-r02 is bij enphase? Ik denk dat een scan het probleem oplost maar zou eerst wel antwoord willen hebben van Enphase wat hier is gebeurt, ticket is gemaakt. Heeft iemand dit wel eens gehad?
[ Voor 4% gewijzigd door FendtVario op 30-08-2023 00:06 ]
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Cross-talk. De gateway ziet extra micro’s die opeens in de buurt zijn komen te liggen, bij je buren wellicht. Je installateur kan die uit de rapportage verwijderen. Het heeft geen impact op productie, want ze hangen achter een andere meter. Het is alleen hinderlijk met de weergave.FendtVario schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:57:
Ik heb iets vreemds; sinds gisteren zijn er "zomaar" 10 micro-inverters bijgekomen in het systeem. Nu heb ik er volgens de envoy 22, terwijl er echt maar 12 op het dak liggen. Ik had al een keer problemen dat de envoy een dag geen productie waarden door gaf terwijl de slimme meter wel teruglevering registreerde. En envoy stond gewoon aan, ik kon elke minuut gewoon data op halen met de API maar de waarden werden niet hoger.
Gisteren idem probleem, toen heb ik de boel maar gereboot. Nu heb ik opeens 10 nieuwe micro converters met part_num 800-01736-r02. De andere converters zijn part_num 800-00631-r02 wat IQ7+ converters zijn. Dit zorgt er ook nog eens voor dat er bijna dubbel zoveel productie wordt berekent. De data die eruit komt is nu echt compleet waardeloos.
Weet iemand wat 800-01736-r02 is bij enphase? Ik denk dat een scan het probleem oplost maar zou eerst wel antwoord willen hebben van Enphase wat hier is gebeurt, ticket is gemaakt. Heeft iemand dit wel eens gehad?
800-01736-r02 Is ook een IQ7+, ik neem het nieuwere type waar je de dc-stekkers rechtstreeks aansluit zonder die adapter.
[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 30-08-2023 06:00 ]
Ferrietringen, correct geplaatst, zullen voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurd.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
De werkelijke productie veranderd niet natuurlijk, maar de 10 extra worden nu wel meegeteld in de productiewaarden uit de envoy. Had zo'n installateur die de CT ringen niet had aangesloten, hoop discussie maar dat hielp niet. Wel de ringen gekregen, toch maar zelf aansluiten dan. Dan klopt de data waarschijnlijk weer?
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
En installeer ferrietringen zoals hiervoor al genoemd wordt. Dat is van cruciaal belang om cross-talk te voorkomen. Die CT’s gaan dat niet oplossen.FendtVario schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:01:
Er zijn recent geen panelen bijgekomen, de buurman heeft enphase sinds een paar maanden. Alleen zijn dat er 14.Ik zal eens een serienummer check doen. Hoever (als in meters) kun je cross-talk hebben?
De werkelijke productie veranderd niet natuurlijk, maar de 10 extra worden nu wel meegeteld in de productiewaarden uit de envoy. Had zo'n installateur die de CT ringen niet had aangesloten, hoop discussie maar dat hielp niet. Wel de ringen gekregen, toch maar zelf aansluiten dan. Dan klopt de data waarschijnlijk weer?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
/f/image/lpwLTvNOiIpEs0y8eYeWnk3m.png?f=fotoalbum_large)
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase
Leek mij niet al te ingewikkeld. Meterkast open:
:strip_exif()/f/image/cOeeCshuvp0DXIkF0j3BlLcK.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik niet bang aangelegd en wil wel een en ander proberen maar misschien is het handig om van jullie eerst goedkeuring te krijgen
/f/image/8FUEhB8hk9naHFVuhVGENzaQ.png?f=fotoalbum_large)
Alleen dan de aansluitingen bij de PV groepenschakelaar (blauwe schakelaar in mijn kast) aan de bovenkant en onderkant van die schakelaar naar het net. Nu mijn vraag, waar plaats ik de kwh meter?
Als ik de tekening van Homewizard begrijp komt hij voor de groepenschakelaar (lijkt me ook logisch anders kan je hem niet van het net afkoppelen). Maar moet hij dan tussen die schakelaar en de Q-relay? Of voor de Q-relay tussen de Q-relay en de zonnepanelen? (die gaan aan de onderkant de Q-relay in zo te zien). Iemand hier ervaring mee?
Zijn overigens die draadjes van de Q-relay naar de schakelaar niet heel dun, lijkt zo vergeleken met de rest, of is dat voldoende?
'voor' de groepenschakelaar lijkt mij niet correct, als je kijkt vanuit waar de elektra binnen komt vanuit de netbeheerder.unconnected schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:43:
Als ik de tekening van Homewizard begrijp komt hij voor de groepenschakelaar (lijkt me ook logisch anders kan je hem niet van het net afkoppelen). Maar moet hij dan tussen die schakelaar en de Q-relay? Of voor de Q-relay tussen de Q-relay en de zonnepanelen? (die gaan aan de onderkant de Q-relay in zo te zien). Iemand hier ervaring mee?
De elektra komt binnen (via de zekeringen en de meter van de netbeheerder) jouw kast in.
Vanuit daar gaan ze richting jouw aardlekbeveiliging(en).
Vanuit daar gaan ze richting de eindgroepen.
----
Dan is het in theorie veilig en wat je dan achter/na de eindgroepen beunt (dus niet 'voor'), is qua veiligheid dan om het even
Als je de meter voor het Q-relais bouwt, meet je ook het verbruik van het Q-relais zelf en als je 'm daar achter hangt meet je alleen de stroom tussen Q-relais en Zonnepanelen.
----
Of die kabels dik genoeg zijn, hangt af van de lengte en max stroom van die zekering.
Het zit aangesloten op een B20 (20 Ampere) automaat, dan moet je een 2,5mm2 kabel hebben t/m 25meter, daarboven zou je op 4,0mm2 moeten zitten volgens deze bron.
----
Waar gaat uberhaupt de tweede kabel uit die B20 naartoe!?
Het lijkt mij niet de bedoeling dat er ook een verbruikersgroep zit achter dezelfde automaat als de zonnepanelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 30-08-2023 14:28 ]
Ah geniaal! nu snap ik de term 'voor'. Ik keek hem vanaf de andere kant. ThanksAccretion schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
'voor' de groepenschakelaar lijkt mij niet correct, als je kijkt vanuit waar de elektra binnen komt vanuit de netbeheerder.
De elektra komt binnen (via de zekeringen en de meter van de netbeheerder) jouw kast in.
Het maakt in dat geval dus niet uit dat die Q-relais ook een schakelaar is? Qua kabeltjes trekken is het het makkelijkst om hem tussen de groepenschakelaar en de Q-relais te plaatsen denk.Als je de meter voor het Q-relais bouwt, meet je ook het verbruik van het Q-relais zelf en als je 'm daar achter hangt meet je alleen de stroom tussen Q-relais en Zonnepanelen.
Die gaat naar de Enphase Envoy zelf (voor PLC communicatie volgens het aansluit schema)Waar gaat uberhaupt de tweede kabel uit die B20 naartoe!?
Het lijkt mij niet de bedoeling dat er ook een verbruikersgroep zit achter dezelfde automaat als de zonnepanelen.
Ik wil de productie van de zonnepanelen meten, ofwel de export van de panelen naar het net toeEddie_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:28:
Allereerst wat wil je meten ? Of de draadjes dun zijn: zo te zien is dit 2,5mm2 en komt er 4mm2 vanaf de panelen. Ik had dan ook minimaal 4mm2 tussen IQ relais en aardlekautomaat gedaan. Maar er zal niets negatiefs gebeuren met dit kleine stukje 2,5mm2.
[ Voor 16% gewijzigd door unconnected op 30-08-2023 14:37 ]
Ik zou je het antwoord niet kunnen geven, want ik heb de High Resolution Data nog nooit werkend gekregen. Niet onder mijn DHZ account en niet onder het bedrijfsaccount. Er blijft staan 'No data to display'.masaman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:49:
Ik kan sinds tenminste een week de High Resolution data van mijn systeem niet meer zien in mijn Enphase System Dahboard. Ik heb een installateurs account, de rest lijkt goed te werken. De Envoy is ook connected met internet, ik heb ook een groene indicator in de Summary van het System Dashboard. Ook op de Envoy zelf heb ik alleen maar groene ledjes gezien. Any clue anyone?
Nu heb ik v5, dacht dat het misschien daar aan ligt, maar ik kan ook bij die van mijn broer op v7 en ook daar is geen data te zijn.Volgens mij komt er geen verbinding met de Gateway tot stand.
Tussen het automaat en het Q-relais lijkt mij het meest logische, gevoelsmatig wil je niet tussen het Q-relais en de zonnepanelen in zitten, vermoedelijk heeft het Q-relais ook nog wat beveiligingen ingebouwd waarmee je dan de meter 'beschermd'.unconnected schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:35:
Het maakt in dat geval dus niet uit dat die Q-relais ook een schakelaar is? Qua kabeltjes trekken is het het makkelijkst om hem tussen de groepenschakelaar en de Q-relais te plaatsen denk.
Maar dat is meer gevoelsmatig dan feitelijk
Het kan dan wel zijn dat je ook het verbruik van het Q-relais terugziet in je data.
In jou aansluitschema heb je 2 losse automaten (groepen) een voor de zonnepanelen en een voor de monitoring.unconnected schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:35:
Die gaat naar de Enphase Envoy zelf (voor PLC communicatie volgens het aansluit schema)
Het geinstalleerde automaat kan 20 ampere aan omdat je zonnepanelen (mogelijk) zo veel stroom leveren.
Maar mocht d'r kortsluiting kom in je monitoring-apparaat; krijgt die ook 20 ampere op z'n flikker
Daarnaast, jammer van het relatief goedkope "SEP" kastje in een meterkast waar netjes allemaal kwalitatief ABB spul in zit

--
Dus ja, het werkt, maar mooi is anders
Weet iemand of dat continu dag en nacht doorgaat (in mijn geval 5 + 10 =15W) ?WillemP22 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:38:
[...]
Staat gewoon in de datasheets..dus ik weet niet waar je gezocht hebt.
Gateway: 5 W
IQrelais monofase: 10 W (10 VA)
IQrelais multifase: 18 W (18 VA) ….dat is best veel eigenlijk
Dat zou dan 15 x 24 x 365 = 131,4 KWh zijn ?
Ik heb op het YouTube kanaal van KetelKlets gezien dat zijn installatie (geen Enphase overigens) alleen wat verbruikt als zijn panelen stroom leveren. Als ze niet meer leveren schakelt het systeem na een tijdje uit en verbruikt hij niets meer. Omgekeerd als de panelen zouden kunnen leveren duurt het heel even voordat ze werkelijk leveren en begint ook het verbruik.
Iemand enig idee ? Is wel handig om te weten als je wilt berekenen wat de installatie precies opleverd.
Idem hier, met firmware v7. Ik heb de hoop opgegeven... Hopelijk wordt het in een toekomstige firmware ooit opgelost.Pazo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:29:
[...]
Ik zou je het antwoord niet kunnen geven, want ik heb de High Resolution Data nog nooit werkend gekregen. Niet onder mijn DHZ account en niet onder het bedrijfsaccount. Er blijft staan 'No data to display'.
Nu heb ik v5, dacht dat het misschien daar aan ligt, maar ik kan ook bij die van mijn broer op v7 en ook daar is geen data te zijn.Volgens mij komt er geen verbinding met de Gateway tot stand.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik denk dat het wel meevalt.Blazeguru schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Weet iemand of dat continu dag en nacht doorgaat (in mijn geval 5 + 10 =15W) ?
Dat zou dan 15 x 24 x 365 = 131,4 KWh zijn ?
Ik heb op het YouTube kanaal van KetelKlets gezien dat zijn installatie (geen Enphase overigens) alleen wat verbruikt als zijn panelen stroom leveren. Als ze niet meer leveren schakelt het systeem na een tijdje uit en verbruikt hij niets meer. Omgekeerd als de panelen zouden kunnen leveren duurt het heel even voordat ze werkelijk leveren en begint ook het verbruik.
Iemand enig idee ? Is wel handig om te weten als je wilt berekenen wat de installatie precies opleverd.
Mijn systeem 8*IQ7A , 3fase Q-relais en gateway metered en 13*IQ8+, 3fase Q-relais en gateway standaard.
Beide systemen worden door de meterded gateway gemeten.
Dit trekt als de zon onder is 6,5 watt volgens envoy zelf.
Ik lees dat uit via homey
[ Voor 3% gewijzigd door Elac op 30-08-2023 23:23 ]
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Ok en als je stroom opwekt ?Elac schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:22:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt.
Mijn systeem 8*IQ7A , 3fase Q-relais en gateway metered en 13*IQ8+, 3fase Q-relais en gateway standaard.
Beide systemen worden door de meterded gateway gemeten.
Dit trekt als de zon onder is 6,5 watt volgens envoy zelf.
Ik lees dat uit via homey
In mijn bericht had ik de omvormers zelf nog niet mee gerekend. Alleen voor de omvormers zelf kan eigenlijk gelden dat ze geen stroom verbruiken als ze niets omvormen.
Zeker noodzakelijk, de batterijen vereisen een metered Gateway, met aangesloten CT klemmen op alle fasen.glas86 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:31:
Verder vroeg ik me af of deze klemmem noodzakelijk zijn mocht er bijvoorbeeld in de toekomst een batterij komen of hebben de klemmen hier niets mee te maken?
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3
Ja mijn gevoel zegt hetzelfdeAccretion schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:12:
[...]
Tussen het automaat en het Q-relais lijkt mij het meest logische, gevoelsmatig wil je niet tussen het Q-relais en de zonnepanelen in zitten, vermoedelijk heeft het Q-relais ook nog wat beveiligingen ingebouwd waarmee je dan de meter 'beschermd'.
Maar dat is meer gevoelsmatig dan feitelijk
Het kan dan wel zijn dat je ook het verbruik van het Q-relais terugziet in je data.
Overigens dat andere merk ipv ABB voor de automaat had ik me eerder ook al over geërgerd, maar dat soort dingen zie je altijd achteraf. Komen in 2u met 4 man ff door je huis heen banjeren en die panelen plaatsen. Complete chaos! Eer je door hebt wat er allemaal is gebeurd zijn ze al weer weg en is het leed al geleden
Het Q-relais is geen extra bescherming, het is enkel een galvanische scheiding die in NL verplicht is en ervoor zorgt dat wanneer de stroom vanuit het net wegvalt (of buiten de norm valt) de zonnepanelen galvanisch gescheiden worden van het net en er dus geen invoeding op het net meer kan plaatsvinden.unconnected schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Ja mijn gevoel zegt hetzelfdeMocht hij dan uitschakelen is de meter ook safe. Vanavond komt mijn meter pakketje binnen, ben benieuwd!
Overigens dat andere merk ipv ABB voor de automaat had ik me eerder ook al over geërgerd, maar dat soort dingen zie je altijd achteraf. Komen in 2u met 4 man ff door je huis heen banjeren en die panelen plaatsen. Complete chaos! Eer je door hebt wat er allemaal is gebeurd zijn ze al weer weg en is het leed al geleden
Los daarvan zou ik de meter ook tussen het Q-relais en de automaat zetten. Je meet dan alles dat in of uit gaat en hebt daardoor een eerlijker beeld van de opbrengst van de zonnepanelen (het verbruik van het systeem is er dan vanaf).
Overigens gaf je in je vorige post aan dat je de opbrengst van de panelen ofwel de teruglevering op het net wilde meten, maar dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen; na de automaat voor de zonnepanelen groep meet je enkel de opbrengst van de panelen. Om de invoeding op het net te meten moet je direct na de meter meten waar je alles ziet dat je huis in komt of verlaat. Voor dit laatste kan je bij Homewizard ook een P1 meter aanschaffen (tenzij je (nog) geen slimme meter hebt).
Je zou natuurlijk die SEP automaat ook achteraf alnsog kunnen (laten) vervangen door een ABB.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ja misschien ben ik daar onduidelijk in geweest, sorry. Ik wil meten wat de zonnepanelen opleveren (produceren) voordat het naar het net gaat. Ik lees de P1 meter al uit en de export naar het net daar is minus het gebruik van het huis. Precies dat wil ik berekenen (opbrengst - export = gebruik van het huis). Dus in dat geval zou ik goed zitten als ik op deze groep meet volgens mijArPi75 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:17:
[...]
Overigens gaf je in je vorige post aan dat je de opbrengst van de panelen ofwel de teruglevering op het net wilde meten, maar dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen
En zeker gezien het feit dat het bij de iq8 enkel om een eenmalige actie vanuit de Envoy gaat, lijkt het 'zeer beperkte nadeel' nog beperkter.Glashelder schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:35:
Ik denk toch dat er een kern van waarheid in dat verhaal zit. Een tijd geleden was ik bij een installatie een stap vergeten in de installer toolkit en die IQ8+ omvormers deden helemaal niets. Ze gingen pas aan de gang toen ze correct in de Envoy werden aangemeld. Ik weet niet hoe dat gaat als de micro's eerder gecommuniceerd hebben met een Envoy. Dat is wellicht iets dan iemand eens kan testen hier? Haal de stekker van je Envoy eruit en kijk in de ochtend of het systeem iets is gaan produceren. Dan weten we het zekerMet de IQ7 series werkt dat, werkt het ook met IQ8?
De IQ7 serie gaat eigenlijk altijd direct produceren AFAIK.
Dat gezegd hebbende lijkt het me - als het waar is - een zeer beperkt nadeel.
Maar: heeft de iq8 ook specifieke voordelen tov de iq7? En daarmee bedoel ik niet het grid-onafhankelijk kunnen werken omdat daar nog een mega duur apparaat voor nodig zou zijn die niet eens in NL verkrijgbaar is. Zijn er voordelen waar je ook nu direct iets aan hebt, of is het meer het "gevoel" dat je niet achter wilt lopen en daardoor iets van de nieuwste lijn wil pakken?
Voor de 430Wp panelen lijkt me qua kosten de iq7a of iq8a het meest aantrekkelijk. De HC is de meerprijs niet waard voor die minimale extra piek.
Ligt er aan of je alleen wil zien wat het nettoverbruik/oplevering is of ook bruto.broekieman schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:00:
Ik heb homeassistant en p1 kabel. Is een KWh meter ertussen zetten een toegevoegde waarde?
Oftewel of je wil zien wat er in/uit je huis gaat of ook exact wil weten wat er uit je zonnepanelen komt.
Daarnaast; als je een Envoy Metered met CT klemmen hebt, zou je geen losse kWh meter nodig moeten hebben.
Dat dacht ik al, gevoelsmatig blijft het wel:ArPi75 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:17:
[...]
Het Q-relais is geen extra bescherming, het is enkel een galvanische scheiding die in NL verplicht is en ervoor zorgt dat wanneer de stroom vanuit het net wegvalt (of buiten de norm valt) de zonnepanelen galvanisch gescheiden worden van het net en er dus geen invoeding op het net meer kan plaatsvinden.
"eindautomaat" - "kWh meter" - "zonnepanelen systeem"
In plaats van:
"eindautomaat" - "gedeelte van zonnepanelen systeem" - "kWh meter" - "ander gedeelte zonnepanelen systeem".
Maar effectief zal het waarschijnlijk exact net niets uit maken.
Klopt. Oplevering zonnepanelen (via metered IQ Gateway/Envoy + CT-klemmen) - Teruggeleverd aan het net (via slimme meter + P1-kabel) = Verbruik zonne-energie thuis. Daar is geen extra hardware voor nodig.Accretion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:25:
Daarnaast; als je een Envoy Metered met CT klemmen hebt, zou je geen losse kWh meter nodig moeten hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 31-08-2023 11:30 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Als ik stroom opwek zie ik het totaal opgewekte vermogen van beide sets, dat is dan na aftrek van het eventuele verbruik van de componenten. Het zijn dezelfde spoelen die dit meten, alleen als er geen opwek is loopt de stroom dus naar de installatie ipv naar het net en geeft dus negatief aan.Blazeguru schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:57:
[...]
Ok en als je stroom opwekt ?
In mijn bericht had ik de omvormers zelf nog niet mee gerekend. Alleen voor de omvormers zelf kan eigenlijk gelden dat ze geen stroom verbruiken als ze niets omvormen.
:strip_exif()/f/image/bGw0ZnQZQgp2glmZbf6K6iHC.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
‘S nachts gaat de opbrengst negatief en dat is het verbruik van je systeem
Ja dus ik plaats hem tussen de Q-relay en de automaat. Vervang ik gelijk die dunne draadjes door een dikkereAccretion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:27:
[...]
Dat dacht ik al, gevoelsmatig blijft het wel:
"eindautomaat" - "kWh meter" - "zonnepanelen systeem"
In plaats van:
"eindautomaat" - "gedeelte van zonnepanelen systeem" - "kWh meter" - "ander gedeelte zonnepanelen systeem".
Off-topic: de meter komt met de pakket post. Hoe groot zijn die dingen? Dat had toch wel door de brievenbus gepast?
:strip_exif()/f/image/DCeqJk86HEABUfkw2GHIjqdc.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Dank voor je reactie en het scheppen van duidelijkheid, wederom een argument welke ik kan gebruiken mocht dit tot discussie leiden met de installateur.Everest schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:12:
[...]
Zeker noodzakelijk, de batterijen vereisen een metered Gateway, met aangesloten CT klemmen op alle fasen.
Volgens de pagina van PostNL is de minimale maat voor een brievenbus minimaal 26,5 X 3,2 cm. Daar past jouw pakket niet in.unconnected schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:45:
[...]
Off-topic: de meter komt met de pakket post. Hoe groot zijn die dingen? Dat had toch wel door de brievenbus gepast?
[Afbeelding]
Dus, pakketpost.
ik bedoelde meer: had de kwh meter niet in een kleiner doosje gepast? als ie zo groot is als de doos krijg ik hem niet in mijn meterkast hoormike123 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:44:
[...]
Volgens de pagina van PostNL is de minimale maat voor een brievenbus minimaal 26,5 X 3,2 cm. Daar past jouw pakket niet in.
Dus, pakketpost.
Als de doosjes te klein zijn raken ze die weer kwijt.unconnected schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
ik bedoelde meer: had de kwh meter niet in een kleiner doosje gepast? als ie zo groot is als de doos krijg ik hem niet in mijn meterkast hoorhaha
Maar enige bescherming om het apparaat kan geen kwaad natuurlijk.
OT. Een sd kaart kreeg ik ook onlangs opgestuurd in een doos van 24cm x 15cm x 2,5cm. Kan dan wel door de brievenbus.
https://enlighten.enphase...oard/sites/xxxxxxx/graphs
Maar alleen van L1 en L2. Ik ben er nog niet achter hoe ik ook L3 kan toevoegen.
/f/image/l7WcG0lIQs6wkDd8ZEMJehoT.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 44% gewijzigd door Eddie_ op 31-08-2023 17:58 ]
Ik begrijp niet waarom het bij de één wel werkt en bij de ander niet. Ook wel vreemd dat L3 dan niet zichtbaar is bij jou.
Maar er schijnen meer problemen te zijn met die High Resolution Data:
https://support.enphase.c...a-panel-does-not-work-why
Bij mij leeg (en de meeste tabbladen idem). En meer tabbladen geven geen info (Devices, Event Logs, Standing Alarms, Commisioning Log, High Resolution Data en System Diagnostics. De PLC noise detection geeft een failed to connect). Ik heb een normaal account. Misschien zit het daarin?Pazo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:27:
@Eddie_ doe jij nog iets speciaals om het te zien? Of zie je het meteen zodra je op het tabblad klikt?
Ik begrijp niet waarom het bij de één wel werkt en bij de ander niet. Ook wel vreemd dat L3 dan niet zichtbaar is bij jou.
Dank voor je bericht. Er is wel een 3-fasesysteem geïnstalleerd echter er ontbreken CT-spoelen, zie bericht https://gathering.tweaker...message/76347452#76347452Paradox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Volgens mij heb je een standaard Envoy, en niet de 3fase metered versie.
Lees even de mooie topic starthaakjesluiten schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:27:
Ik kom er net bij toeval achter het bestaan van de Q relais en de functie daarvan. Bij mij is de installatie afgezekerd met een ABB DS201 B20 zonder q relais. Als ik het goed begrijp is dat niet volgens de norm?
Staat het prima in uitgelegd
Als je niet aan het net verbonden zit is dat primahaakjesluiten schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:27:
Ik kom er net bij toeval achter het bestaan van de Q relais en de functie daarvan. Bij mij is de installatie afgezekerd met een ABB DS201 B20 zonder q relais. Als ik het goed begrijp is dat niet volgens de norm?
Maar, stel dat ze voor werkzaamheden de straat spanningsvrij maken, dan krijgt de monteur de klap van jou zonnepanelen om zijn oren.
Nou niet dus want de micro’s schakelen zelf ook af. Maar gezien de geringe investering ga ik de q relay er zelf nog maar even bijplaatsenAccretion schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:31:
[...]
Als je niet aan het net verbonden zit is dat prima
Maar, stel dat ze voor werkzaamheden de straat spanningsvrij maken, dan krijgt de monteur de klap van jou zonnepanelen om zijn oren.
Ik kan 46 panelen op m'n dak leggen (45° Z-ZO), dat levert volgens de aanbieders 19.320 kWh per jaar op. Da's mooi, maar zoveel gebruik ik niet. De gedachte is om vooral in de winter toch nog wat energie over te houden., voor de WP en zo.
Echter, die panelen generen in de zomer héél veel stroom. Ik denk zelfs meer dan 3x20A wat je met een 3x 35A kunt afgeven. Is er een mogelijkheid om micro-omvormers af te toppen?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Je kan ze sowieso digitaal uitzetten volgens mij. Als je dat bij de helft doet… weet alleen niet zeker of dat voor de hele installatie gaat of per omvormer. Wat ik mij wel afvraag, 46 panelen op Enphase? Waarom niet een string omvormer of SolarEdge?Conrado schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:20:
Tè veel panelen?
Ik kan 46 panelen op m'n dak leggen (45° Z-ZO), dat levert volgens de aanbieders 19.320 kWh per jaar op. Da's mooi, maar zoveel gebruik ik niet. De gedachte is om vooral in de winter toch nog wat energie over te houden., voor de WP en zo.
Echter, die panelen generen in de zomer héél veel stroom. Ik denk zelfs meer dan 3x20A wat je met een 3x 35A kunt afgeven. Is er een mogelijkheid om micro-omvormers af te toppen?
Is er een specifieke rede dat je Enphase overweegt? Want dit leest alsof je beter een 3x3500W omvormer kan kopen?Conrado schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:20:
Tè veel panelen?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ja, bomenLinuZZ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:17:
[Is er een specifieke rede dat je Enphase overweegt? Want dit leest alsof je beter een 3x3500W omvormer kan kopen?
Duidelijk
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik begrijp het maximaal aantal omvormers niet.
Bijvoorbeeld de IQ8AC. Deze heeft een maximaal vermogen van 366VA.
Bij een netzekering van 1 x 35A is het vermogen 35 x 230 = 8.050 VA.
Ik zou dan zeggen dat er maximaal 8.050/366 = 21 aan IQ8AC geplaatst kunnen worden.
Dit uiteraard achter 2 of 3 afzekeringen van 16A.
Bij de openingspost staat dat er maximaal 12 stuks geplaatst mogen worden bij 1x35A. Dit is 12 x 366 = 4.392VA. Beduidend onder het maximum van de netzekering.
Bij stroomverbruikers begrijp ik dat je rekening moet houden dat er meerdere verbruikers tegelijk uit meerdere groepen stroom kunnen gaan trekken. Maar bij het leveren van stroom door de zonnepanelen is die mogelijkheid er niet: met een berekening van alle zonnepanelen op maximum blijft met 21 stuks IQAC de maximale stroom lager.
Kan iemand mij dit toelichten?
Alvast dank.
Met de IQ8+ kun je 45 (of zelfs 46) panelen op 3x35 aansluiten (zie de openingspost) (je hebt geen 3x25A ?).
In de zomer zul je dan vermoedelijk veel aftopping hebben, maar dat is juist ook wat je wilt bereiken. In de winter profiteer je dan van je grote aantal zonnepanelen.
Ik zal eens lezen wat er in de openingspost staat.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
- Je hoofdzekering.
- Je verdeler/groep.
- Je kabel.
- Het q-relay.
- Je q-cable.
- De envoy. (communicatielimieten).
Ja dat klopt, echter dat komt omdat de IQ8+ niet meer kan leveren. Alle vermogen daarboven wordt afgetopt. In mijn offerte worden 425 Wp panelen icm IQ8MC aangeboden. Die kunnen veel meer leveren en dus is het aantal kleiner.Tuin in groen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:08:
@Conrado
Met de IQ8+ kun je 45 (of zelfs 46) panelen op 3x35 aansluiten (zie de openingspost)
Waar jij - en ik ook trouwens - naar opzoek bent is het werkelijke maximale levering. En 425 Wp paneel levert in Nederland nooit 100%. Meestal zit dat rond de 88~90^%. Mijn panelen liggen straks onder 45°, dat is ook niet optimaal. Verder heeft de warmte ook invloed. Volgens het datablad bij mijn paneel zo'n -0.29%/°C. Kortom bij een graag of 55~60 verdwijnt daar ook nog eens 18%.
Zover de theorie, want al bij al heb ik nog geen idee wat de werkelijke opbrengst is
Top! Ik neem contact met ze op!LinuZZ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:44:
.... even contact opnemen met Enphase. Ik weet dat ze een zero export profile hebben, maar misschien hebben ze uit diezelfde stal ook wel een "max 3000W teruglevering" profiel. Anders een deel op een 2e automaat zetten en die uit in de zomer
Met 3 IQ-relais (voor 3 losse strings) alledrie achter een eigen groep, is de maximum stroom minder dan de 20A. Vandaar mijn verwarring/vraag waarom er dan toch een beperking is tot 12 IQ8AC's
@jeroen3
En natuurlijk de rest van het systeem ingericht zodanig dat nergens meer dan de maximale stroom gaat lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door Tuin in groen op 02-09-2023 22:21 . Reden: verduidelijking ]
Ook dat is alweer onzeker, kijk hier maar eens naar. Ik vond het interessant. YouTube: 441 Are PV Optimizers Worth the Money (e.g. SolarEdge)?
Ja, ik volg Andreas Spiess al langer, en dat ken ik.Ies Korpershoek schreef op zondag 3 september 2023 @ 06:56:
[...]
Ook dat is alweer onzeker, kijk hier maar eens naar.
Enphase biedt nog wat anders. In mijn werk heb ik regelmatig met grote DC-systemen te maken. Dat hoef ik niet op mijn dak
Super. Ik volg dit onderwerp ook met belangstelling. Een kennis zit in de offerte fase voor een installatie van 48 panelen. Geen idee wat de juiste keuze is. Heb hem in grote lijnen aangegeven waar hij op moet letten. Zijn hoofddoel is zoveel mogelijk 'opslaan' voor eigengebruik. Enphase is een goede optie. Maar één of meerdere 10T maakt de installatie behoorlijk omvangrijk. Ben benieuwd waar zijn keuze op valt. Deze week beoordelen we de offertesConrado schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:05:
[...]
Ja, ik volg Andreas Spiess al langer, en dat ken ik.
Enphase biedt nog wat anders. In mijn werk heb ik regelmatig met grote DC-systemen te maken. Dat hoef ik niet op mijn dak
Het bijzondere is dat ik 's nachts 8 Watt produceer, volgens de IQ Gateway. Deze productie vindt plaats op fase 2. Als ik de panelen individueel bekijk dan is er niet één paneel die 's nachts produceert.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Sv6K69dsLKVjoN5xQUQPHeGU.png?f=user_large)
Dat consumptie op datzelfde moment ook 8W is is toeval. Op een ander moment is consumptie hoger/lager.
[ Voor 5% gewijzigd door Eddie_ op 03-09-2023 09:25 ]
Ik zou verwachten dat het totaal van de Micro omvormers gelijk is aan wat de spoelen meten en doorgeven aan de Envoy?
PV Installatie:
- Enphase 3 fase systeem met 6 spoelen (versie 2019)
- Envoy Metered-S D7.6.175
- 17 - IQ7A – 380Wp Sunpower Performance P3
Vragen:
- Wat wekt mijn systeem nou echt op? Is dat de waarde wat de Micro omvormers aangeven of de waarde van de spoelen?
- Hoe nauwkeurig is het meten met spoelen icm Envoy Metered-S. Zowel voor opwekken als verbruik?
- Moeten de spoelen gekalibreerd worden of iets dergelijks voordat deze goed kunnen werken?
:strip_exif()/f/image/beoDAzSizikbJQjOVJNqikxI.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Antwoord op je vragen:
1- Dat ligt eraan zou allebei redelijk gelijk moeten zijn. Dus ik gok dat de meters verkeerd zijn aangesloten, verkeerd zijn geplaatst of verkeerd zijn ingesteld.
2- Redelijk nauwkeurig.
3- Kalibreren niet maar wel juist zijn ingesteld.
1- De productie van de panelen staat deze op measurement bij micro's? zie hier:
/f/image/nDEdARxl9w4BQhPWJuePbkWM.png?f=fotoalbum_large)
2- De CT spoelen goed nalopen, zijn de meest gemaakte fouten bij de installatie. Plaatsing juist (pijl-richting), draadje blauw en wit juist en op de juiste klem, meters juist instellen via de toolkit wizzard.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
 Dit topic is gesloten.

Dit topic is gesloten.

Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

:strip_exif()/u/106360/crop63ce49b0724d7_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1675168/crop649afdd033231_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/175929/crop58a6afb052def_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/64489/hoogtevorst.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/68433/jikkefox_small.jpg?f=community) 
            /u/111158/crop6235ec7a13a90.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/995113/crop611cbb121b512_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/44529/800V.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/47432/ava_got.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/591794/crop61a251d10f7b3.gif?f=community) 
            :strip_exif()/u/10111/crop67d5f1a9809eb_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/262714/crop56b92dc030e42_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/94596/crop643fb12fd4e6d.png?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/jeoCToehx1oWfMvr95bY1JL5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/u/206557/captain-obvious.gif?f=community) 
            /f/image/YlmP0Ts9nnNes9gpyAxi6fBI.png?f=fotoalbum_large)
/u/484429/crop5e4164a59f01c.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/104484/pinguin.jpg?f=community)