Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 108 Laatste
Acties:
  • 900.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 10:08
Ruidasilva schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Hier afgelopen zondag 13 augustus ook een IQ7A met dezelfde firmware versie als hierboven, die niet wilde starten. Gisteren was er niks meer aan de hand. Panelen draaien tot nu toe al een jaar zonder enig probleem.
Misschien slim om dit ook even bij support te melden! Wie weet versnelt dat de firmwareupdate. Support kan meekijken in het systeem. Overigens heb ik het volste vertrouwen in een spoedige update, gezien het bericht wat ik vanmorgen ontving:

I would like to keep you informed that the microinverters and the gateway is updated to the latest firmware version.

The upcoming firmware upgrade for the devices will be directly executed by the Enphase Global Support team. You can check the device firmware information in your Enphase App by following below mentioned procedure.

Enphase App -- Menu -- System -- Devices -- Gateway (or) Microinverter.

Hope, the information provided was helpful.

Support nl kun je mailen op: support_nl@enphaseenergy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 10:59
Wordt die micro-omvormer firmware überhaupt automatisch gepusht of moet je daar zelf achteraan?

Ik heb er 12 draaien op 520-00082-r01-v04.28.07 en 6 op 520-00082-r01-v04.27.04.

[ Voor 30% gewijzigd door Burning_Tyre op 15-08-2023 15:01 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Laatst online: 30-10 09:18
H4nsie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:15:
[...]
Misschien slim om dit ook even bij support te melden! Wie weet versnelt dat de firmwareupdate. Support kan meekijken in het systeem.
Gelijk gedaan. Beetje pushen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:04
Glashelder schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Om eerlijk te zijn zou ik me niet zo super druk maken om garantie.

Het is sowieso Enphase zelf die de 25 jarige garantie afgeeft, niet je leverancier. Enphase zal er niet zo snel over vallen als je zelf een uitbereiding hebt gedaan. En als er een micro dood gaat die de leverancier heeft geïnstalleerd, dan krijgen zij van Enphase ook een vergoeding om die te installeren heb ik eens vernomen. Volgens mij in dit topic..
Bedankt! Dan dan ga ik kijken of ik er niet nog 2 a 3 panelen bij kan krijgen.

Dan nog een andere vraag. Ik lees in de opening post dat er van een iq8+ max 15 omvormers op 1 relais mogen. Ik heb momenteel 14 panelen verdeeld over 2 kanten van het dak. Nu wil ik kijken of ik 2 a 3 panelen op 1 kant extra kan krijgen. Op zolder komt het binnen en zit er een klein meterkastje met automaat en q-relais. Moet er nu een 2de relais bij komen of kan het op één relais aangezien er dan 9 op 1 kant van het dak liggen (NO) en uiteindelijk 7 a 8 op de andere kant (ZW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-10 17:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat moet je uitrekenen. Van Enphase mag er maximaal 20 A door de Qcable (per fase) en ook door het relais.
Veiligheidshalve hou ik 16A aan.
Als dat in totaal met de uitbreiding minder is dan kan het, maar zekerheidhalve zou ik of een Q-relais erbij zetten enkelfasig en dan per dakdeel op het Q relais zetten of een drie fase Q-relais nemen als je later misschien nog wil uitbreiden. Het Q relais 3 fasig kun je instellen op werking op 1 of 2 of 3 fasen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 18:58
martijn v o schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:25:
[...]
ik kan vanaf afstand even met je meekijken als je dat wil.
Thanks voor het aanbod. Ik wacht nog even af of hij morgen gewoon start.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Laat maar weten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
martijn v o schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:53:
Dat moet je uitrekenen. Van Enphase mag er maximaal 20 A door de Qcable (per fase) en ook door het relais.
Veiligheidshalve hou ik 16A aan.
Als dat in totaal met de uitbreiding minder is dan kan het, maar zekerheidhalve zou ik of een Q-relais erbij zetten enkelfasig en dan per dakdeel op het Q relais zetten of een drie fase Q-relais nemen als je later misschien nog wil uitbreiden. Het Q relais 3 fasig kun je instellen op werking op 1 of 2 of 3 fasen.
In de datasheet van de IQ8+ staat dat de output 1.21A continue is. Met 16 panelen zou ik dan op 19.36A komen als alle panelen 100% zon pakken lijkt mij. Nu liggen dus 9 panelen op het NO en dan 7 panelen op het ZW, de output zal dus nooit van allemaal 100% zijn. Klopt dit?

Zou in een extra Q-relais moeten plaatsen dan moet ik zeker ook een extra kabel trekken naar de meterkast of kunnen de 2 Q-relais met de bestaande kabel naar de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
unconnected schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Gelijk gedaan. Beetje pushen ;)
Zou het zo makkelijk zijn? Ik kreeg net van Enphase support dit terug:

De reden dat uw micro omvormer niet in bedrijf heeft gestaan, op 12 Juli en 10 Augustus. Komt door een interne storing in de omvormer, wij zullen een paar kleine aanpassingen maken met de omvormer om dit probleem te voorkomen. Mijn verwachting is dat u na vandaag dit probleem niet meer zal ervaren.

Mochten er verdere vragen of andere incidenten zijn, neem gerust contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41
@unconnected ik ben dan toch wel benieuwd wat die 'paar kleine aanpassingen' dan zijn. Of het iets is dat we met een bedrijfsaccount zelf ook kunnen doen. Zou je misschien eens willen vragen wat ze dan doen op afstand? :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

REDN4S schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

In de datasheet van de IQ8+ staat dat de output 1.21A continue is. Met 16 panelen zou ik dan op 19.36A komen als alle panelen 100% zon pakken lijkt mij. Nu liggen dus 9 panelen op het NO en dan 7 panelen op het ZW, de output zal dus nooit van allemaal 100% zijn. Klopt dit?

Zou in een extra Q-relais moeten plaatsen dan moet ik zeker ook een extra kabel trekken naar de meterkast of kunnen de 2 Q-relais met de bestaande kabel naar de meterkast?
klopt.
Technische gezien kan het door de kabel even afhankelijk van de lengte (bij een normaal huis kan dat). Wat je beperkt is denk is de spanningsopdrijving. Weet je de normale netspanning en de netspanning op een zonnige dag? Is het mogelijk om de kabel 3 maal 2,5 mm2 te wijzigen in 3 maal 4 mm2?

Wat ik zou doen is de kabel vervangen voor een 4mm2 en dan het ene dak op een Q relais en het andere dak op een ander Q relais. De nieuwe kabel beveiligen met een 20A automaat in de meterkast beneden en de Q relais met een 20A automaat boven.
Dat is meer om de spanningsopdrijving wat te minderen en ervoor te zorgen dat het wat minder snel uitvalt, dan voor de grote stromen, ik denk dat je in jouw situatie met 2,5 mm2 en een relais met twee dakvlakken de 16A nog niet gaat halen. en als je twee Q relais hebt kun je ook een gedeelte uitschakelen. Dus beter toekomstbestendig.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 15-08-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
Pazo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:41:
@unconnected ik ben dan toch wel benieuwd wat die 'paar kleine aanpassingen' dan zijn. Of het iets is dat we met een bedrijfsaccount zelf ook kunnen doen. Zou je misschien eens willen vragen wat ze dan doen op afstand? :)
Ga ik doen! Er is in elk geval wat gebeurd/veranderd want 10min na het tijdstip van de mail stopte mijn inverters even en daarna gingen ze weer aan :P De firmware-versie is overigens gewoon nog dezelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTqBY2RCfvXFHd66RZsW9AlBxYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DnbaGC04iyYQaPGMPe5N6qJK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
unconnected schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Ga ik doen! Er is in elk geval wat gebeurd/veranderd want 10min na het tijdstip van de mail stopte mijn inverters even en daarna gingen ze weer aan :P De firmware-versie is overigens gewoon nog dezelfde.

[Afbeelding]
Welke HA integratie gebruik jij dat je ook de communicatiestatus van de omvormers kunt zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
Panzer_V schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Welke HA integratie gebruik jij dat je ook de communicatiestatus van de omvormers kunt zien?
https://github.com/vincen..._enphase_envoy_installer/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Vanmorgen is de omvormer weer opgestart als vanouds en produceert ondertussen. Het lijkt op een eenmalig bugje dus….wel jammer, scheelt toch weer 1 kWh aan productie 🫣

@martijn v o dank voor je aanbod, maar het is niet nodig zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
martijn v o schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:21:
[...]

klopt.
Technische gezien kan het door de kabel even afhankelijk van de lengte (bij een normaal huis kan dat). Wat je beperkt is denk is de spanningsopdrijving. Weet je de normale netspanning en de netspanning op een zonnige dag? Is het mogelijk om de kabel 3 maal 2,5 mm2 te wijzigen in 3 maal 4 mm2?

Wat ik zou doen is de kabel vervangen voor een 4mm2 en dan het ene dak op een Q relais en het andere dak op een ander Q relais. De nieuwe kabel beveiligen met een 20A automaat in de meterkast beneden en de Q relais met een 20A automaat boven.
Dat is meer om de spanningsopdrijving wat te minderen en ervoor te zorgen dat het wat minder snel uitvalt, dan voor de grote stromen, ik denk dat je in jouw situatie met 2,5 mm2 en een relais met twee dakvlakken de 16A nog niet gaat halen. en als je twee Q relais hebt kun je ook een gedeelte uitschakelen. Dus beter toekomstbestendig.
De lengte van de kabel is denk ik +/- 10 meter. de netspanningen weet ik niet maar zou ik wel eens kunnen meten. Welk punt is dan het beste, direct bij binnenkomst zonnepanelen of automaat in de meterkast?

Ik denk dat het wel mogelijk is om de kabel te vervangen voor 4mm2. Hoe merk je dat omvormers uitvallen door te hoge spanning? Met mijn Enphase account kan ik volgens mij niet zoveel informatie zien. Daarnaast zie ik ook geen rare dipjes in de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou het nu op twee punten meten, bij je meterkast en boven dan weet je gelijk wat nu de opdrijving is als je meet met zonnig weer. Uitval kun je nu zien door of bij de events te kijken, of naar de grafieken. De micro's geven dan een foutmelding.
Het hoeft nu nog niet uit te vallen, maar als meer mensen in je buurt zonnepanelen nemen dan gaat in de toekomst het voltage steeds meer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10 15:24
Burning_Tyre schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:00:
Wordt die micro-omvormer firmware überhaupt automatisch gepusht of moet je daar zelf achteraan?

Ik heb er 12 draaien op 520-00082-r01-v04.28.07 en 6 op 520-00082-r01-v04.27.04.
Bij mij werd dat automatisch gedaan. Voor de Envoy moest ik een support case loggen (die snel opgepakt is)

[ Voor 9% gewijzigd door SniperGuy op 16-08-2023 09:56 ]

• unconnected
Pazo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:41:
Kreeg gisteravond antwoord. Direct copy-paste dus de typos zijn niet van mij :+ Snap er nog niet veel van maar als het blijft werken vind ik het prima :P

Het probleem komt door een communicatie protocol dat storingen, dit is normaalgesproken afkomstig van de netbeheerder.

Met een kleine softwarematige aanpassing kunnen we dit soort problemen voorkomen, dit is iets wat de installateur helaas niet zelf kan doen, het is een vrij zeldzaam en complex probleem, dit wordt daardoor het beste door ons intern opgelost.

• Pazo
@unconnected Bedankt, jammer dat we eigenlijk nog niets weten :) Maar fijn dat het opgelost is bij jou.

Het probleem komt door een communicatie protocol dat storingen, dit is normaalgesproken afkomstig van de netbeheerder.

Dat doet mij denken aan het kiezen / instellen van het juiste netprofiel, maar dat kan elke DHZ'er / installateur.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• unconnected
Pazo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:45:
@unconnected Bedankt, jammer dat we eigenlijk nog niets weten :) Maar fijn dat het opgelost is bij jou.

Dat doet mijn denk aan het kiezen / instellen van het juiste netprofiel, maar dat kan elke DHZ'er / installateur.
Ik weet niet waar hij op stond, maar nu staat hij hier op, misschien heb je er wat aan :P

Netprofiel: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands

• Pazo
unconnected schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

Ik weet niet waar hij op stond, maar nu staat hij hier op, misschien heb je er wat aan :P

Netprofiel: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
ja dit is de meeste recente. Je hebt ook een 2013 versie, functioneert ook, maar er zitten wat wijzigen in.
Voor de cijfer nerds onder ons: ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3rJRfe2693pdYBkZ0lsVI3Db.png

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
@Pazo Als ik die nieuwe regels zo lees is daarmee het q-relay en de metered gateway verplicht?

ik bedoel hier natuurlijk technisch verplicht vanuit enphase

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 17-08-2023 09:17 ]

• unconnected
Pazo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:54:
[...]
ja dit is de meeste recente. Je hebt ook een 2013 versie, functioneert ook, maar er zitten wat wijzigen in.
Voor de cijfer nerds onder ons: ;)
Dat had ik nog nooit gezien :P thanks! Zijn dus soort van de regels waar de zonnepanelen/omvormer zich aan moet houden ofzo? Zit meer aan die panelen op het dak vast dan ik dacht!

• Pazo
@jeroen3 @unconnected Staat al meer dan half jaar in de FAQ ;)

Q13: Welk netwerkprofiel (2013/2019) moet ik gebruiken voor de micro omvormers?

En mbt verplichting Q-relais, ook lang geleden een keer in gedoken:
Q6: Is een Q-relais wel of niet verplicht?

Metered gateway wel of niet lijkt me niet relevant, want die is alleen maar om zelf meer te kunnen meten en terug te zien in je app / dashboard.

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
trouwkoets schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Ik ben maar een amateur. Dit lijkt me onzin. Ten eerste om het feit dat je deze 'feature' vrij makkelijk kan omzeilen door de CT's niet te installeren. Ten tweede is er geen verplichting dat je bij een 3-fase aansluiting elke fase op ongeveer dezelfde manier (gebalanceerd) moet gebruiken. (wenselijk is het meestal wel)
Ergens anders wordt phase imbalance threshold en PIM aangehaald. Dit gaat niet primair over productie, maar de verschillen in voltages op de fases. Het aangehaalde document is redelijk oud en is niet van toepassing in Europa. Laatste punt: Het relais werkt autonoom en laat zich niet uitschakelen door de gateway
In de reactie van @Pazo hierboven kan je zien dat het toch geen onzin is;
Beheer fase-onbalans ingeschakeldJa
Onbalansdrempel16,0 A

• jeroen3
Ik bedoelde meer technisch verplicht (anders doen ze het niet?), want er staan twee entries over fase-onbalans en extern relais op "ja", wat dus betekent dat dit profiel verwacht dat dit hij dit ook kan meten/beinvloeden.

• Pazo
jeroen3 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:21:
Ik bedoelde meer technisch verplicht (anders doen ze het niet?), want er staan twee entries over fase-onbalans en extern relais op "ja", wat dus betekent dat dit profiel verwacht dat dit hij dit ook kan meten/beinvloeden.
Technisch gezien heb je geen Q-relais nodig, systeem werkt gewoon zonder. Micro's kunnen zelf uitschakelen.
Maar verder schiet op dit gebied mijn kennis te kort. Electrotechniek is niet mijn sterkste kant. Ik heb het destijds toen de discussie hier in dit topic gaande was zo goed mogelijk geprobeerd een antwoord op te nemen in de FAQ, maar als iemand het beter kan uitleggen / onderbouwen, be my guest :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:45:

Dat doet mijn denk aan het kiezen / instellen van het juiste netprofiel, maar dat kan elke DHZ'er / installateur.
Doelen ze wellicht op iets wat dag/nacht stroom regelt ofzo? Of een powerline setje van de buren die een zeldzame storing veroorzaakt :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10 15:24
Glashelder schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Doelen ze wellicht op iets wat dag/nacht stroom regelt ofzo? Of een powerline setje van de buren die een zeldzame storing veroorzaakt :9
Dat laatste aangezien dat eerste niet meer gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
unconnected schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Dat had ik nog nooit gezien :P thanks! Zijn dus soort van de regels waar de zonnepanelen/omvormer zich aan moet houden ofzo? Zit meer aan die panelen op het dak vast dan ik dacht!
Het is de netcode....alle stroominvoerende apparaten moeten zich hier aan houden. Dus ook windturbines, ...grote en kleine electriciteits centrales, agregaten etc.
En alle apparaten die een stekker hebben moeten ontworpen worden zodat ze blijven functioneren binnen deze bandbreedtes van spanning, frequentie etc.. Dat apparaten hoge spanningen niet leuk vinden is tot daar aan toe, maar ze moeten het wel blijven doen als er een tijdje 250V uit de WCD komt..

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:02
Hoi allemaal,
Bij vrienden is recent een installatie geplaatst met 17 panelen van 400w, met Enphase IQ7+ micro omvormers. Helaas schakelen deze omvormers overdag regelmatig uit doordat de netspanning te hoog is.
De omvormers zijn verdeeld over drie fasen aangesloten op een kabel van 5x2,5mm2 van 35 meter lang. Ik heb uitgerekend dat het spanningsverlies bij vol vermogen ongeveer 1,6 volt is bij een kabel van 5x2,5mm2, en ongeveer 0,75 volt is bij een kabel van 5x6mm2.
Zou het de moeite waard zijn om deze kabel te vervangen door een dikkere kabel om zo het spanningsverlies en daarmee het uitvallen te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:08
TmcM schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:43:
Hoi allemaal,
Bij vrienden is recent een installatie geplaatst met 17 panelen van 400w, met Enphase IQ7+ micro omvormers. Helaas schakelen deze omvormers overdag regelmatig uit doordat de netspanning te hoog is.
De omvormers zijn verdeeld over drie fasen aangesloten op een kabel van 5x2,5mm2 van 35 meter lang. Ik heb uitgerekend dat het spanningsverlies bij vol vermogen ongeveer 1,6 volt is bij een kabel van 5x2,5mm2, en ongeveer 0,75 volt is bij een kabel van 5x6mm2.
Zou het de moeite waard zijn om deze kabel te vervangen door een dikkere kabel om zo het spanningsverlies en daarmee het uitvallen te beperken?
Als ze allemaal uitvallen waarschijnlijk niet. Als het alleen de laatste in de string zijn, dan ga je misschien net het verschil maken voor het komende jaar. Zodra er weer meer buren bijkomen met pv komt het probleem potentieel weer terug.

Mocht je voor 6mm2 gaan, kies dan voor soepele kabel. Ik las in een van de thuisaccu forums dat 6mm2 solid bijna niet meer te verwerken is.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

als ik het uitreken kom ik op:

6 omvormers op een fase 35 meter 2,5mm2 en max 295VA per omvormer met een cos phi (volle belasting) van 1.0: 4,85 Volt.

Indien je deze zet op 4 mm2: 3,02 Volt
Indien je deze zet op 6mm2: 2,02 Volt.

Reken ik hem uit met een drie fasen kabel 2,5mm2 (en dat is niet helemaal correct omdat de fasen niet recht evenredig verdeeld worden dus dan is de drop in het echt nog iets hoger) 7,3 Volt. Dat zou inhouden dat de meterkastspanning al 246 Volt zou moeten zijn op een zonnige dag. 4mm2: 4,53V en 6mm2 : 3V

en als je het helemaal wil optimaliseren dan ook op het dak beter 3 panelen links en 3 panelen rechts en dan een verdeeldoos dan 6 panelen op een kabel dat scheelt ook al de helft.

Kun je het zien welke er uitvallen? Normaal vallen de omvormers die het verst van de meterkast zitten als eerste uit.

De ontwerprichtlijn van Enphase geeft trouwens aan maximaal 3% of 6,9 Volt maar dat is van net- verste omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn v o op 18-08-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:02
Bedankt voor jullie snelle respons!
Onderstaand een gedeelte van het dak op een zeer zonnige dag. De panelen aan het einde van de kabel vallen dus vaker uit dan die aan het begin van de kabel. Er valt geen schaduw op het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lni2YKtyKRmwGUaZkjw1Cz9H3EQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFBYsL3LadRRsdgjfWgL3yxa.png?f=fotoalbum_large
(In geel de aangesloten fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
TmcM schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:30:
Bedankt voor jullie snelle respons!
Onderstaand een gedeelte van het dak op een zeer zonnige dag. De panelen aan het einde van de kabel vallen dus vaker uit dan die aan het begin van de kabel. Er valt geen schaduw op het dak.
[Afbeelding]
(In geel de aangesloten fase)
wat voor mij heeft geholpen (12 panelen op 1 fase) is centraal invoeden, maar ik heb geen 35m 2,5mm2 kabel (max 10 meter 4mm2) maar als ik het zo zie zou een dikkere kabel zomaar wat verschil kunnen maken, ik zou wel kijken of je meteen centraal kan invoeden (kost je een einddop en een lasdoos extra, en potentieel een aantal meter kabel extra) en anders, een belletje naar de netbeheerder

ik mis overigens 3 panelen en volgens mij loopt je kabel net anders, of zit er een dopje tussen de onderste en bovenste rij?

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 18-08-2023 10:37 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

precies zo zou ik het ook doen samen met de 4mm2 kwadraat kabel vanaf lasdoos naar meterkast. Is de buis een 19mm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXJTvaVTQ2FDkaPZFvsFmF2OuLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZ0hIsElk6RgFSTwY1jbjPqP.png?f=fotoalbum_large

einddop: https://www.stralendgroen...2rQQbPEAQYASABEgI1CfD_BwE
3-fase koppelstuk: https://www.stralendgroen...e-connector-female-3fase/
Moet je wel een mannetje en een vrouwtje bestellen.

lasdoos binnen dan hoef je niet te gieten en kun je het altijd weer makkelijk(er) veranderen.

Wellicht voordat je gaat wijzigen eens de fases meten er kan veel verschil zitten tussen de spanningen van de fases. Diegene die op een zonnige dag het laagst zijn de meeste panelen op zetten, dat vergt wel wat meer aanpassingen maar is wel wat toekomst bestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Voordat je allemaal dingen gaat doorknippen kun je eerst wat variëren met wat je hebt.

Zoals @martijn v o ook aangeeft, draai de fases eens door en kijk wat er gebeurt. Dus boven de automaat naar de envoy/panelen schuif de 3 fases op L1->L2, L2->L3 en L3->L1, probeer dat een week en kijk naar de resultaten. Je kunt dat daarna nog een keer doen.

Ik denk, dat als ik zo naar de nummers kijk, dat als je 1 omwisselt met 3 dat je al beter uitkomt. (Van 3 heb je er eentje minder)

Schroef de klemmen ook overal goed vast op moment. Kan zo de helft van de contactweerstand schelen. Je praat wel over 0.1 volt, maar het is iets, het telt allemaal op.
En als je nu een aardlek en automaat hebt, vervang deze voor een aardlekautomaat.

Daarna kun je de string doorknippen en anders afwerken in de lasdoos als T, de kabel vervangen zou ik niet doen. Je panelen leveren nog steeds, echter slechts op 70%. (Dat is het mooie van enphase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje-bart
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-10 21:56
Meet eens de netspanning, zonder dat je aan het terug leveren bent. grote kans dat de spanningsopdrijving in het laagspanningsnet van de netbeheerder plaats vind. woon je in een wijk waar veel PV ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:21
goedenavond allemaal

ik heb pas een systeem op mijn dak gelegd en dat systeem doormiddel van een friedl aftakmof aan gesloten op mijn kabel die naar de meterkast gaat , 100% waterdicht en weer te openen (als je hem als extra op hangt onder de panelen kan er echt nooit wat gebeuren)
misschien een tip voor deze kwetsbare aansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-09 21:21
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Enphase systeem. Ik heb deze nu al enige tijd en zat wat verder te kijken naar de instellingen in de Toolkit app. Omdat er destijds geen Envoy s-standaard leverbaar was is er een Envoy s-metered geinstalleerd. Daarin kun je ook de productiemeter en consumptiemeter aanzetten. Ik ben nogal een leek, maar ik heb deze toch even aan en vervolgens weer uitgezet, om te kijken welke extra informatie ik zou kunnen krijgen. Ik geloof niet dat aan de Envoy extra aansluitingen zitten. Alleen de 9 micro-omvormers, de q-relais en twee ferriettringen.
Wat mij opvalt is de monitoring in de Enlighten app zelf maar ook in de homewizard energy app waarin ik ook prima de opbrengst van de Enphase (en mijn andere Growatt omvormer) kan uitlezen.

Ik zie productie, zowel in de enphase app als de homewizard app, alleen in de homewizard app blijft sinds het aan- en uitzetten van de productiemeter deze op 0 kwh opbrengst staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ADWOEGlMPGDNASj_xw5C3Q89EY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vHhS79uQI07LZxXFTE1AQys6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kj_T18hQ_H1OTWapoieSF3k8CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXD0WT6Z4wbVQUBUCoWML9Md.png?f=fotoalbum_large

Ga ik terug naar de dag van aan- en uitzeten van de productiemeter, dan zie ik een opbrenst van 5851 kWh (op 1 dag!) en de dagen erna dus 0 kWh.

Op de webinterface van enphase zie ik ook nu continu 0Wh staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7908JoflLcw56ElA4jsV6EEJwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JR1JAZSDlidqpXWAaQFmkQ3D.png?f=fotoalbum_large

Herkent iemand dit fenomeen en de volgende vraag, wat moet ik doen om de opbrengst in kWh gewoon weer goed weer te geven ipv 0. Reset van de homewizard app en de P1 meter heb ik al gedaan en levert niets op.

Ik hoop op een goede tip van de experts in dit forum...

[ Voor 6% gewijzigd door sderegt66 op 18-08-2023 23:19 . Reden: ander plaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@sderegt66 klinkt alsof er geen CT spoelen aangesloten zitten. Dus je bent aan het rommelen met productie en consumptie meters terwijl de vereiste meetspoelen niet aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
Hallo allemaal.
Op YouTube staan veel video's van mensen in Duitsland die een balkoninstallatie hebben met een IQ7 met gereduceerd vermogen naar 50%. Kennelijk met voldoende kennis en tools is dit mogelijk, maar OK
NU mijn vraag, als ik gewoon een IQ7 koop en deze direct aansluit op mijn accu. Gaat deze dan werken of moet ik eerst ook een q-relais en mogelijk ook een netprofiel laden. Ik wil geheel los van mijn dak-installatie 2 panelen op het balkon gebruiken om een accu te laden en 's-nacht gebruiken om via een IQ7 mijn rust verbruik te laten terug leveren. Mijn dak-installatie is Enphase op basis van IQ8AC in een 3 fase metered opstelling. Of moet ik deze gedachte helemaal loslaten i.v.m. mogelijke wisselwerking tussen beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-10 06:52
Ligt er aan welke IQ7 je gaat gebruiken. Daarnaast is het wel van belang dat de accu de gelijkspanning kan leveren die je IQ7 nodig heeft (en voor hoelang). Ik verwacht geen probleem met je huidige IQ8 installatie. En een Q-relais biedt weinig toegevoegde waarde, die zou ik achterwege laten.

Leuk project maar met de huidige salderingsregeling geen toegevoegde waarde. Maar wel leuk om mee aan de slag te gaan.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:53:
Ligt er aan welke IQ7 je gaat gebruiken. Daarnaast is het wel van belang dat de accu de gelijkspanning kan leveren die je IQ7 nodig heeft (en voor hoelang). Ik verwacht geen probleem met je huidige IQ8 installatie. En een Q-relais biedt weinig toegevoegde waarde, die zou ik achterwege laten.

Leuk project maar met de huidige salderingsregeling geen toegevoegde waarde. Maar wel leuk om mee aan de slag te gaan.
Ik ben de lifepo4 Accu zelf aan het maken 24V (25,6) 230 Ah (5750 Wh) ruim voldoende voor 10 uur compensatie van +/- 250 watt. Opladen gaat via de panelen en een Victron MPPT en een Victron lader die een Homewizard energy Plug bijschakelt als er >= 500watt wordt terug geleverd van de dak-installatie. De micro die ik wil gebruiken is de IQ7 of 7+. Ik begrijp dat er door Enphase in Duistland een netprofiel beschikbaar is met vermogens reductie van 40% - 90%
Een IQ7+ op 70% zou +/- 207 watt max kunnen terug leveren. Wat ik begrijp is dat deze zonder probleem direct aan een accu kan worden gekoppeld en geen extreem hoge start stroom heeft zoals veel andere micro's. 's-avonds wil ik de Micro inschakelen middels een klok en een 24V - 200 Amp relais.

[ Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 19-08-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar ingewikkeld is het wel.

Gridprofielen laad je via een envoy naar de micro's toe. In Nederland kun je geen duitse gridprofielen krijgen. Ik heb ze alleen van Nederland, dus dan moet de de micro naar een duitse installateur of hobbist sturen die dat erin zet. Ik weet overigens niet of dat dan goed gaat in Nederland. de frequentie en de normale netspanning zal wel kloppen maar de beveiligingen?

Verder zou ik niet weten als de dat dan hebt gedaan, hoe lang het duurt dat het systeem ziet dat er geen Nederlands grid profiel geladen is en dat hij dat dan zou willen herstellen.

Verder spreek je over je dak is een IQ8 en het balkon wil je een IQ7. Dat gaat niet met elkaar en dat wordt dan een extra envoy.

Ook hebben de micro's een 230 Volt 50 hz signaal nodig aan de AC kant voordat ze uberhaubt aan gaan.

Ook wil je laden en ontladen met een micro en dat zijn dan 4 micros, je kunt niet dezelfde gebruiken, of je moet iedere avond na de zon en iedere morgen voor de zon de boel omsleutelen.

Inderdaad een leuk project maar ik denk met Enphase iets teveel beperkingen. Ik zou eerder kijken naar Victron en dan met een sinus omvormer op de accu weer 230 Volt maken als het maar 250 Watt betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
Pazo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:50:
@sderegt66 klinkt alsof er geen CT spoelen aangesloten zitten. Dus je bent aan het rommelen met productie en consumptie meters terwijl de vereiste meetspoelen niet aanwezig zijn?
Ik denk dat je gelijk hebt 8)7 . Het was niet verstandig om te klikken op zaken in de app zonder inhoudelijk de achtergrond te weten. Er zijn idd geen CT spoelen aangesloten. Belangrijker is het om het nu weer goed te krijgen. Heb je daar suggesties voor? Lever ik nog wel terug, ondanks dat die op 0kWh staat? De grafiek suggereert van wel.
Aanbrengen nu van CT spoelen is een optie, maar is een andere oplossing denkbaar? reset oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
sderegt66 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt 8)7 . Het was niet verstandig om te klikken op zaken in de app zonder inhoudelijk de achtergrond te weten. Er zijn idd geen CT spoelen aangesloten. Belangrijker is het om het nu weer goed te krijgen. Heb je daar suggesties voor? Lever ik nog wel terug, ondanks dat die op 0kWh staat? De grafiek suggereert van wel.
Aanbrengen nu van CT spoelen is een optie, maar is een andere oplossing denkbaar? reset oid?
Als je geen CT’s hebt, moeten ze in de portal “uitgeschakeld” zijn en inde portal “metingen van micro-omvormers” ipv “metingen van meters” aanvinken.
Dan zou het weer goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:25:
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ingewikkeld is het wel.

Gridprofielen laad je via een envoy naar de micro's toe. In Nederland kun je geen duitse gridprofielen krijgen. Ik heb ze alleen van Nederland, dus dan moet de de micro naar een duitse installateur of hobbist sturen die dat erin zet. Ik weet overigens niet of dat dan goed gaat in Nederland. de frequentie en de normale netspanning zal wel kloppen maar de beveiligingen?

Verder zou ik niet weten als de dat dan hebt gedaan, hoe lang het duurt dat het systeem ziet dat er geen Nederlands grid profiel geladen is en dat hij dat dan zou willen herstellen.

Verder spreek je over je dak is een IQ8 en het balkon wil je een IQ7. Dat gaat niet met elkaar en dat wordt dan een extra envoy.

Ook hebben de micro's een 230 Volt 50 hz signaal nodig aan de AC kant voordat ze uberhaubt aan gaan.

Ook wil je laden en ontladen met een micro en dat zijn dan 4 micros, je kunt niet dezelfde gebruiken, of je moet iedere avond na de zon en iedere morgen voor de zon de boel om sleutelen.

Inderdaad een leuk project maar ik denk met Enphase iets teveel beperkingen. Ik zou eerder kijken naar Victron en dan met een sinus omvormer op de accu weer 230 Volt maken als het maar 250 Watt betreft.
Bedankt voor je reactie.
Dat van de profielen speelt ook in mijn hoofd. Ik heb inmiddels een duits bedrijf gevraagd of ze ook naar Nederland sturen. Zij bieden deze service aan voor de IQ7 en 8. Ik wil de gok wel wagen.
Ik weet dat 7 en 8 niet samen werken maar deze 'balkon' opstelling staat helemaal los van de de andere PV installatie. Het enige dat ik wil bereiken is voor de avond en de nacht uren 200 watt continu terug leveren vanuit mijn accu. Met een Hoymiles die ik hier heb gaat de uiteindelijk opzet niet werken. Nu deze is aangesloten op de balkon panelen werkt het prima en ik kan via OpenDTU het vermogen zelf regelen en dat werkt prima. Ik hoor en lees dat deze niet direct op een accu kan worden aangesloten i.v.m. hoge start stromen, dus zoek ik nog naar een alternatief. Op de bekende Chinese sites zie ik genoeg maar daar wil ik ver van blijven. Een duitser op Youtube, die ik volg, heeft een IQ7 al een jaar in gebruik gereduceerd tot 50% en hij is erg enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Dat van de profielen speelt ook in mijn hoofd. Ik heb inmiddels een duits bedrijf gevraagd of ze ook naar Nederland sturen. Zij bieden deze service aan voor de IQ7 en 8. Ik wil de gok wel wagen.
Ik weet dat 7 en 8 niet samen werken maar deze 'balkon' opstelling staat helemaal los van de de andere PV installatie. Het enige dat ik wil bereiken is voor de avond en de nacht uren 200 watt continu terug leveren vanuit mijn accu. Met een Hoymiles die ik hier heb gaat de uiteindelijk opzet niet werken. Nu deze is aangesloten op de balkon panelen werkt het prima en ik kan via OpenDTU het vermogen zelf regelen en dat werkt prima. Ik hoor en lees dat deze niet direct op een accu kan worden aangesloten i.v.m. hoge start stromen, dus zoek ik nog naar een alternatief. Op de bekende Chinese sites zie ik genoeg maar daar wil ik ver van blijven. Een duitser op Youtube, die ik volg, heeft een IQ7 al een jaar in gebruik gereduceerd tot 50% en hij is erg enthousiast over.
Laatst op een ander forum gelezen dat men IQ7X micro’s (320VA) gebruikt om de standaard LiFePO4 batterijen in een 48v configuratie te ontladen. Eigen bouwsel. Dat lijkt dan al veel op de Enphase batterij al gebruiken ze daar bidirectionele omvormers (IQ8X-bat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:21
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Bedankt voor je reactie.
zal het laden van een duits grid profiel niet kunnen via een duitse vpn verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, een VPN biedt hier geen oplossing voor. Het account van de Installer Toolkit bepaald welke grid profielen je hebt.

Alhoewel het wel mogelijk is om ook buitenlandse grid versies in de Toolkit te hebben, maar dat heb ik alleen nog maar gezien bij Marvin (van Enphase zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
WillemP22 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:09:
[...]

Laatst op een ander forum gelezen dat men IQ7X micro’s (320VA) gebruikt om de standaard LiFePO4 batterijen in een 48v configuratie te ontladen. Eigen bouwsel. Dat lijkt dan al veel op de Enphase batterij al gebruiken ze daar bidirectionele omvormers (IQ8X-bat).
Hoi, ja die ken ik. In Duistland kan je deze micro, model IQ7+ ( 295VA ) kopen en laten 'knijpen'. Enphase Duitsland heeft hier speciale net-profielen voor variërend voor een output van 40 tot 100% in stappen van 10%. Ik zou 70% van de output nodig hebben. (207 watt). Heb dit bedrijf inmiddels een email gestuurd met de vraag of ik daar een IQ7+ kan kopen op 70% en of dit in NL ook gaat werken. Alles is wel Europe maar de net-profielen zijn erg specifiek per land. Ik ben in het bezit van een aantal Enphase certificaten maar dit soort acties vraagt speciale tools en Enphase NL heeft? deze profielen kennelijk niet. IK heb hier een Hoymiles HMS500 die perfect werkt en waar ik zelf het vermogen kan regelen alleen deze kan helaas niet direct op een accu worden aangesloten i.v.m. hoge start stroom wat de micro 'om zeep helpt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
WillemP22 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Als je geen CT’s hebt, moeten ze in de portal “uitgeschakeld” zijn en inde portal “metingen van micro-omvormers” ipv “metingen van meters” aanvinken.
Dan zou het weer goed moeten zijn.
Dit was idd de tip die ik zocht. De weergave is weer normaal . Hartelijk dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-06 21:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjYS2tdxSDYHh1-gm3R2bbJba0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcKw6DHalTbtypNUedDUpnTM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben van plan de 40 panelen die ik momenteel op het dak heb liggen, nog uit te breiden met 3 panelen van 440wp, namelijk de JKM440N-54HL4R. Ik weet alleen niet of ik de waardes die staan bij 'stc' of bij 'noct' van de datasheet moet invullen bij de Enphase Calculator of het compatible is.

Kan iemand mij dit vertellen? Bedankt alvast voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

DjVe

Hatsaflats!

jeffreypot1987 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:09:
[Afbeelding]

Ik ben van plan de 40 panelen die ik momenteel op het dak heb liggen, nog uit te breiden met 3 panelen van 440wp, namelijk de JKM440N-54HL4R. Ik weet alleen niet of ik de waardes die staan bij 'stc' of bij 'noct' van de datasheet moet invullen bij de Enphase Calculator of het compatible is.

Kan iemand mij dit vertellen? Bedankt alvast voor de hulp!
Als je nu IQ7 hebt liggen, dan zou ik gewoon doorbouwen met IQ7+.

Als je nu de IQ8 hebt, dan zou ik (afhankelijk van oriëntatie) de IQ8-MC of IQ8-AC pakken.

En let ook even op of je niet over de 25A gaat van je Q-relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 15:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1ukn9tztu9OCXawwX_BuuBEd1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4BHJsAhNio2btOG7PA6UxZt.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels inlog gekregen. Blij mee.
Nog even de opstelling veranderen. Maar kan in iedergeval monitoren en toevoegen aan HW.
Kan ik mooi me verwarmings element schakelen van de jacuzzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-10 17:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De micro-omvormers zijn geschikt voor 1 én 3 fase.

Betekent dat dat ze op het dak gewoon op een van de fases aangesloten/verdeeld worden?

Of kunnen ze daadwerkelijk terugleveren op elke fase / wordt automatisch gebalanceerd?

Ofwel, stel dat mijn wasmachine op L1 zit, kan ik dan van alle panelen stroom gebruiken; of maar van 1/3de; die ook op L1 zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De micro’s zitten vast op één fase en loadbalancing is niet mogelijk.

Verdeling kan zelf gedaan worden met losse 1 fase Q cables of op een 3 fase kabel waar de kabel de verdeling doet.

Dit is wel iets wat heul vaak besproken is hier.. een klein beetje zoeken kan geen kwaad ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Glashelder op 21-08-2023 17:00 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Accretion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:52:
De micro-omvormers zijn geschikt voor 1 én 3 fase.

Betekent dat dat ze op het dak gewoon op een van de fases aangesloten/verdeeld worden?

Of kunnen ze daadwerkelijk terugleveren op elke fase / wordt automatisch gebalanceerd?

Ofwel, stel dat mijn wasmachine op L1 zit, kan ik dan van alle panelen stroom gebruiken; of maar van 1/3de; die ook op L1 zitten?
Uitgaande dat je in NL zit vindt er sowieso meting NA de meter plaats. Lever jij op L1 en L2 totaal 1kW terug en trek jij op hetzelfde moment op L3 2kW uit het net (wasmachine oid) dan is je netto afname van het net 1kW.

Los hiervan is er nog sprake van saldering of niet. Maar dat even buiten beschouwing latende voor nu.

Verder zoals hierboven staat....de micros worden hardwired over de fases verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-10 17:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Glashelder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:59:

Dit is wel iets wat heul vaak besproken is hier.. een klein beetje zoeken kan geen kwaad ;)
Excuses, die vraag schoot me even te binnen; maar duidelijk antwoord :)
Panzer_V schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:05:
Uitgaande dat je in NL zit vindt er sowieso meting NA de meter plaats. Lever jij op L1 en L2 totaal 1kW terug en trek jij op hetzelfde moment op L3 2kW uit het net (wasmachine oid) dan is je netto afname van het net 1kW.
Ah, top!

Ik was me aan het voorbereiden op de installatie van ons Enphase systeem een juist met oog op afbouw salderen (om het dan ook nog relatief gunstig te houden) wil ik het eigen gebruik gaan optimaliseren.
(I.e. meer 'stoken' tijdens de zonuren)

Ik was even bang dat ik ook nog rekening moest gaan houden met op welke groep verbruikers zitten e.d, maar als dat verrekend wordt is het niet zo'n probleem.

Nu hopen dat de installateur het ook daadwerkelijk netjes verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:03
Ik ben aan kijken naar een aan filmpjes en zie in de Enphase iOS app een Live Status knop alleen heb ik deze niet. Is deze niet beschikbaar op ios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Live status is bij Metered met CT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ja ik heb een enphase metered omvormer maar ik zie niet de live status knop in de app..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De live knop heb je alleen als je Envoy firmware versie 7 heeft. Velen zitten nog op 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Glashelder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:12:
De live knop heb je alleen als je Envoy firmware versie 7 heeft. Velen zitten nog op 4 of 5.
Ahh oke, hoe kom ik aan versie 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bedelen of smeken bij Enphase support :+

Helaas zijn ze redelijk conservatief ingesteld. De laatste keer dat ik een Envoy liet upgraden gingen ze naar V5. Waarom niet meteen naar de meest recente versie vraag je je dan af.. 8)7

Er zullen vast redenen voor zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
De eerste keer sinds installatie begin juli vorig jaar (8 Q cell 375 Wp / 1 Q relays, Envoy D7 firmware) dat gisterenochtend een paneel uitviel. Enlighten app rapporteerde dat ook (een paneel zwart, rest blauw). Installateur volgens protocol op de hoogte gesteld, maar heeft (nog) niet gereageerd. Vanmorgen echter produceerde het betreffende paneel weer vrolijk mee. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Welke omvormer heb je?

[ Voor 38% gewijzigd door martijn v o op 21-08-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
wsmaal schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:30:
De eerste keer sinds installatie begin juli vorig jaar (8 Q cell 375 Wp / 1 Q relays, Envoy D7 firmware) dat gisterenochtend een paneel uitviel. Enlighten app rapporteerde dat ook (een paneel zwart, rest blauw). Installateur volgens protocol op de hoogte gesteld, maar heeft (nog) niet gereageerd. Vanmorgen echter produceerde het betreffende paneel weer vrolijk mee. Hoe kan dat?
Dat had ik verleden week ook een keer. Als het paneel de volgende dag gewoon weer produceert moet je je er niet druk over maken.

Pas bij herhalende uitval is het zaak om iets te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ok dan is het niet de software update.
Inderdaad morgen even kijken of ie weer mee doet, zo niet installateur bellen.
Ik weet niet of je zelf kan kijken bij events? anders kan ik ook even meekijken dan moet je maar even roepen dan stuur ik je een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
martijn v o schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:27:
ok dan is het niet de software update.
Inderdaad morgen even kijken of ie weer mee doet, zo niet installateur bellen.
Ik weet niet of je zelf kan kijken bij events? anders kan ik ook even meekijken dan moet je maar even roepen dan stuur ik je een link.
Op mijn 2 emails, vandaag en gisteren, heeft de installateur niet gereageerd.

Events kon ik, als ik mij goed herinner, zien met de D5 firmware. Mocht onverhoopt het probleem zich herhalen dan maak ik graag gebruik van je aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Dat had ik verleden week ook een keer. Als het paneel de volgende dag gewoon weer produceert moet je je er niet druk over maken.

Pas bij herhalende uitval is het zaak om iets te onderzoeken.
Ik ben dus niet de enige. Ik ben desalniettemin benieuwd naar een mogelijke oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
wsmaal schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

Ik ben dus niet de enige. Ik ben desalniettemin benieuwd naar een mogelijke oorzaak.
Mijn advies: laat het los.

Zolang het niet dagelijks gebeurd is het een anomalie. Niet de moeite van je tijd en energie waard zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
Hoi ik heb 2 panelen van 420watt.

Ik heb 1x iq7+
Kan ik die 2 panelen met splitter dus parallel zetten op 1 omvormer ?
1je voor de ochtend 1tje voor de avond.
kan dat of blaas ik die omvormer op?iq7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10 16:20
peppie1212 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:52:

Ik heb 1x iq7+
Als de Voc te hoog is van een of beide panelen, blaas je de omvormer op omdat je dan een te hoge spanning krijgt vlak voordat de omvormer gaat werken.
Met 2 panelen heb je wel al snel een te hoge I stroomsterkte, maar dat heeft alleen een relatief laag rendement tot gevolg en warme panelen die hun energie niet kwijt kunnen.
Dat betekent dat je de panelen waarschijnlijk onder een grote hoek in een oost/west opstelling in kunt zetten omdat je dan sneller genoeg instraling hebt om aan te gaan, maar ruim onder de Imp blijft door de ongunstige hoek op het hoogtepunt van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@peppie1212 Nee dat kan niet, je gaat over de kortsluitstroom van de omvormer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
peppie1212 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:52:

Ik heb 1x iq7+
Zonder support van Enphase: ik heb 2x een 265Wp paneel op een IQ7+. Beide op ZZO maar vaak schaduw. Er is daarom wel wat clipping op hele goede dagen, zoals hieronder in juni. De panelen zijn overigens 9 jaar oud (vond het zonde om ze niet meer in te zetten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxvmq_G0Z2LE2OWXFsRtRVX5Vr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYfYeYFzkwq8GzWaO68AYGuS.png?f=fotoalbum_large

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LinuZZ
Misschien omdat ik mensen wil inspireren, maar eigenlijk omdat ik het gewoon wil laten zien hierbij onze meest recente aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_-bbqh9DXKJerPVkliL5J81jFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZBadIlBlIvtu9EW833d5n7z.jpg?f=fotoalbum_large

Een sunman 430 flexpaneel op een iq7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-10 13:38
Met dat hele gedoe rondom de actie van Van de Bron nu. Eens polsen of het volgende mogelijk zou moeten zijn. Het is een theorie, niet iets was ik nu direct zou willen. Maar als het mogelijk is hoor ik dat graag.

De situatie:
* Metered Envoy - met gekoppelde CT's
* 12x IQ7 Plus

Werkt prima. Maar, terugleveren is bij VDB nu een dingetje aan het worden en mogelijk meer straks. (Overigens, ik zit niet bij VDB)

Dus als de situatie uitgebreid zou worden met een Encharge 10t kan een deel van de productie in deze accu opgeslagen worden en later gebruikt worden. Ja, we hebben nu salderen. Ja, het is duur. Ja, het is maar kleinschalig. Gaat het mij nu niet om.

Maar, kan je de Envoy wanneer deze weet dat er een accu is ook zo inrichten dat er gekeken zal worden naar het huidige verbruik. Er is tenslotte inzicht in wat het net in en uit gaat dankzij de CT klemmen.

Dus geen verbruik in huis (onmogelijk, al is het maar de aquariumpomp) productie vanuit de panelen stoppen. Is de accu "leeg", dan zoveel produceren dat de accu geladen kan worden en wat het huis nodig is.

Wanneer de accu voldoende SoC heeft (huis vraagt altijd) dan of de panelen wat laten doen of het uit de accu halen.

Kan dit met Enphase? Ik meen dat in België al iets met teruglevering speelt en Duitsland ook niet helemaal "doe maar wat je niet laten kan" is.

Er zal vast van alles mogelijk zijn met Home Assistant of een andere oplossing. Maar native, direct vanuit het product zelf.

Ja ik heb geprobeerd hierover iets te vinden, maar de Enphase site wil vandaag niet bepaald meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Momenteel is men, as we speak, bezig om mijn Enphase systeem uit te breiden met 6 extra panelen in combinatie met iQ7+. Ze komen op ONO te liggen (azimuth 58). Vorig jaar bij de initiële plaatsing heb ik daar al 3 panelen laten leggen. De praktijk heeft uitgewezen dat Enphase op azimuth 58 ook prima eruit kan.

Nu wachten totdat ze klaar zijn en de schakelaar weer om kan. Tot die tijd niet te veel elektrische apparaten gebruiken 😉

Hmmmm… hebben ze de iQ8+ meegenomen ipv de iQ7+. Die zijn ze nu aan het omwisselen dus. Duurt nog wat langer voordat de zonnestroom er hier weer op kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Panzer_V op 23-08-2023 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
[Mad Max] schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:06:
Met dat hele gedoe rondom de actie van Van de Bron nu. Eens polsen of het volgende mogelijk zou moeten zijn. Het is een theorie, niet iets was ik nu direct zou willen. Maar als het mogelijk is hoor ik dat graag.

De situatie:
* 12x IQ7 Plus

Werkt prima. Maar, terugleveren is bij VDB nu een dingetje aan het worden en mogelijk meer straks. (Overigens, ik zit niet bij VDB)

Dus als de situatie uitgebreid zou worden met een Encharge 10t kan een deel van de productie in deze accu opgeslagen worden en later gebruikt worden. Ja, we hebben nu salderen. Ja, het is duur. Ja, het is maar kleinschalig. Gaat het mij nu niet om.

Maar, kan je de Envoy wanneer deze weet dat er een accu is ook zo inrichten dat er gekeken zal worden naar het huidige verbruik. Er is tenslotte inzicht in wat het net in en uit gaat dankzij de CT klemmen.

Dus geen verbruik in huis (onmogelijk, al is het maar de aquariumpomp) productie vanuit de panelen stoppen. Is de accu "leeg", dan zoveel produceren dat de accu geladen kan worden en wat het huis nodig is.

Wanneer de accu voldoende SoC heeft (huis vraagt altijd) dan of de panelen wat laten doen of het uit de accu halen.

Kan dit met Enphase? Ik meen dat in België al iets met teruglevering speelt en Duitsland ook niet helemaal "doe maar wat je niet laten kan" is.

Er zal vast van alles mogelijk zijn met Home Assistant of een andere oplossing. Maar native, direct vanuit het product zelf.

Ja ik heb geprobeerd hierover iets te vinden, maar de Enphase site wil vandaag niet bepaald meewerken.
Ja, dat kan: https://www4.enphase.com/...se-systems-explained-dnsp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Yeah, ze liggen erop en werken 😎. HA herkent ze ook meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 10:46
Ervaren andere op dit moment ook problemen met de enlighten app? Ik krijg de melding service niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die melding krijg ik ook af en toe inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:14
Hier ook een nieuwe bezitter. Sinds vandaag hebben wij 11 panelen op het dank liggen van Jinko Solar 425 met IQ8+ omvormers :)
Van het weekend de enphase app/website even omzetten naar de beheerders versie en de kwh meter van Homewizard ertussen zetten met een p1 meter in de meterkast. Dan is kijken hoe we alles kunnen aanpassen en inregelen. Hopelijk kan ik ook wat bijdragen aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

nou die gaan ook lekker aftoppen daar ben je je van bewust?

4675 Wp aan panelen en 3190 aan omvormercapaciteit.
0,68 AC/DC
Of heb je ze op noord liggen dan gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:39:
nou die gaan ook lekker aftoppen daar ben je je van bewust?

4675 Wp aan panelen en 3190 aan omvormercapaciteit.
0,68 AC/DC
Of heb je ze op noord liggen dan gaat het prima.
Lees s.v.p. iets meer in dit forum. Die (geadverteerde) opbrengst per paneel is onder ideale omstandigheden ergens in Italië of zo. Die haal je hier in NL - volgens dit forum - een paar dagen in het jaar. Ook elders, bijv. bij solar bouwmarkt staan er filmpjes over wat je nu zegt (wat niet klopt).

Kort gezegd: je hebt te maken met niet ideale omstandigheden, veroudering etc. Bij de openingspost staat een verhaal welke omvormer bij welke Wp van een paneel het beste past. Met de specsheet van een paneel en de genoemde tool in de openingspost, moet je een heel eind komen. Meestal zal voor > 400Wp panelen de (tamelijk recent verschenen) IQ8 MC/AC/HC in beeld komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
[Mad Max] schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:06:

De situatie:
* 12x IQ7 Plus

Je bedoeld: een Enphase batterij met zero-export. Ja dat kan, hebben ze me vorige week nog bevestigd. De zero-export is een netprofiel wat Enphase dan in gateway moet uploaden.

• --martijn--
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-12-2024
Is er iemand die binnenkort een Enphase zonne-energiesysteem aanschaft? Wellicht kunnen we gegevens uitwisselen en de "verwijs een vriend" actie gebruiken, zodat we beide een 100€ cadeaukaart van Amazon krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

kdekker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Lees s.v.p. iets meer in dit forum. Die (geadverteerde) opbrengst per paneel onder ideale omstandigheden ergens in Italië of zo. Die haal je hier in NL - volgens dit forum - een paar dagen in het jaar. Ook elders, bijv. bij solar bouwmarkt staan er filmpjes over wat je nu zegt (wat niet klopt).

Kort gezegd: je hebt te maken met niet ideale omstandigheden, veroudering etc. Bij de openingspost staat een verhaal welke omvormer bij welke Wp van een paneel het beste past. Met de specsheet van een paneel en de genoemde tool in de openingspost, moet je een heel eind komen. Meestal zal voor > 400Wp panelen de (tamelijk recent verschenen) IQ8 MC/AC/HC in beeld komen.
Sorry iets meer lezen? Wat klopt er niet wat ik zeg dan? dat de omvormers aftoppen? check, dat de verhouding AC/DC klopt, check en dat ik aangeef dat als ze op het noorden liggen er niets aan de hand is check.
Dus alles wat ik schrijf klopt.

Bij solarbouwmarkt wordt op geen enkel paneel van 425 Wp een IQ7+of IQ8+ geadviseerd, maar minimaal een IQ7A.

En dat (geen IQ7+ of IQ8+) zul je ook terugvinden als je het paneel in de selector gooit, sterker nog als je dat zou doen zie je dat de DC stroom van de optimizer IQ8+ geen groen vinkje heeft.

Uiteraard geheel afhankelijk van de locatie in Nederland en de oriëntatie van de panelen, zoals eerder aangegeven: liggen ze op noord prima combi niets mis mee. Liggen ze op zuid dan kost je deze setup zomaar 150 kWh per jaar.

• Pazo
@S.McDuck @kdekker @martijn v o
Op basis van deze panelen is de IQ8+ inderdaad niet de beste keuze, maar zou de IQ8MC beter zijn geweest (al weten we de oriëntatie en hoek niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfwiRxd8kCjjcSkas9_ftv1CoH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gWtKxdg6eayVtJ958aFtR6mx.jpg?f=user_large

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
martijn v o schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Sorry iets meer lezen? Wat klopt er niet wat ik zeg dan? dat de omvormers aftoppen? check, dat de verhouding AC/DC klopt, check en dat ik aangeef dat als ze op het noorden liggen er niets aan de hand is check.
Dus alles wat ik schrijf klopt.

Bij solarbouwmarkt wordt op geen enkel paneel van 425 Wp een IQ7+of IQ8+ geadviseerd, maar minimaal een IQ7A.

En dat (geen IQ7+ of IQ8+) zul je ook terugvinden als je het paneel in de selector gooit, sterker nog als je dat zou doen zie je dat de DC stroom van de optimizer IQ8+ geen groen vinkje heeft.

Uiteraard geheel afhankelijk van de locatie in Nederland en de oriëntatie van de panelen, zoals eerder aangegeven: liggen ze op noord prima combi niets mis mee. Liggen ze op zuid dan kost je deze setup zomaar 150 kWh per jaar.
Je hoeft niet boos te worden hoor. Je reactie leek alleen maar alsof je niet de openingspost had gelezen.

Persoonlijk zou ik zelf niets meer met een IQ7 serie doen. Domweg omdat IQ7 en 8 niet samengaat en IQ8 nieuwer is. Zie ook de reactie van @Pazo hierboven. Volgens mij is zelfs de IQ8A vervangen door de een 2 letterige tegenhanger (ik kijk niet meer wat er is, mijn installatie ligt er al sinds april, IQ8+, omdat toen nog geen MC oid leverbaar was, die zijn later gekomen).

PS. dit is een verhaaltje van Solar Bouwmarkt: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/. Is volgens mij al vaker genoemd in dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door kdekker op 24-08-2023 13:52 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, zand zon erover dan.
Wat ik mis in het verhaal van Enphase is dat ze wel met degradatie werken maar niet met de verhoogde instraling.
Mijn vermoeden is dat door alle milieu maatregelen voor bv auto's en industrie de lucht steeds schoner wordt en er daardoor meer instraling komt. De toename van de instraling is bijna groter dan de afname van de degradatie.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:26
Ik heb voor mijn bestaande oost/west opstelling van 14x een iq7, een extra set van 5 zonnepanelen icm de iq7+ besteld. Dit gaat over de 20a voor 1 q-relay heen, maar op basis van de data van de laatste 3 jaar zou ik 2 weken op er jaar op ongeveer 20,5a uitkomen.

Nu ben ik erachter gekomen dat in mijn meterkast geen ruimte meer is voor 1 automaat + 1 q relay.
- is het mogelijk om de totale output te cappen op 20a.
-als dit niet mogelijk is kan ik dan 1 micro + zonnenpaneel aan te sluiten maar in de software uit te schakelen voordat de elektricien komt?

In de installer toolkit kan ik niets vinden van het totaal cappen.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:14
Pazo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:56:
@S.McDuck @kdekker @martijn v o
Op basis van deze panelen is de IQ8+ inderdaad niet de beste keuze, maar zou de IQ8MC beter zijn geweest (al weten we de oriëntatie en hoek niet)

[Afbeelding]
Soms moet je de leverancier vertrouwen :-)
Op basis van prijs, dak, helling, zonne-uren en alle andere factoren zou deze in de praktijk de beste keuze zijn. We gaan het aan het over een jaartje wel zien.
Voorlopig ben ik tevreden: een kennis heeft op dezelfde dag panelen gekregen. 2 stuks extra maar heeft voorlopig minder opbrengst. En dan moeten de zonnige dagen nog komen dus ik ben ben benieuwd wat het gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Bisti schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:32:
Ik heb voor mijn bestaande oost/west opstelling van 14x een iq7, een extra set van 5 zonnepanelen icm de iq7+ besteld. Dit gaat over de 20a voor 1 q-relay heen, maar op basis van de data van de laatste 3 jaar zou ik 2 weken op er jaar op ongeveer 20,5a uitkomen.

Nu ben ik erachter gekomen dat in mijn meterkast geen ruimte meer is voor 1 automaat + 1 q relay.
- is het mogelijk om de totale output te cappen op 20a.
-als dit niet mogelijk is kan ik dan 1 micro + zonnenpaneel aan te sluiten maar in de software uit te schakelen voordat de elektricien komt?

In de installer toolkit kan ik niets vinden van het totaal cappen.
In de installer toolkit kun je inderdaad niets vinden, die gaat er vanuit dat het ontwerp goed is. Gewoon een 2e systeem er naast maken als je een 1-fase aansluiting hebt. Die extra aardlekautomaat en q-relais moeten dan in een extra kassie er naast. Niet op een paar tientjes willen besparen met een systeem die op of net over het randje wordt uitgelegd.

• Samplex
Glashelder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:24:
Bedelen of smeken bij Enphase support :+

Helaas zijn ze redelijk conservatief ingesteld. De laatste keer dat ik een Envoy liet upgraden gingen ze naar V5. Waarom niet meteen naar de meest recente versie vraag je je dan af.. 8)7

Er zullen vast redenen voor zijn..
Ik heb support gebeld en deden niet moeilijk, binnen 30 min stond fw 7.0.88 erop. Alleen apart deze versie want er is toch een nieuwere..

• Pazo
@Samplex zal wel in stappen moeten denk ik. Je bent van v5 naar v7 gegaan, v7.0.88 is volgens mij de eerste uitgerolde build van versie 7. Dat is dus een upgrade geweest. Nu krijg je waarschijnlijk vanzelf een keer een update binnen versie 7 naar de laatste.

Pagina: 1 ... 89 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica