Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 108 Laatste
Acties:
  • 900.832 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:08
QvTzKwCi schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:50:
Even een vraag voor de mensen die hun Enlighten installatie met een Do-It-Yourself installateur toegang tot je systeem.

Mijn installateur heeft toegang tot mijn systeem via remote, zij hebben hem immers aangemeld. Ik weet: ze kunnen meekijken en ten minste de dagelijkse productieopbrengst zien. Ze zien dus ten minste hetzelfde als ik, als gewone consument.

Stel nu - hypothetisch gezien - als ik met de installateur in onmin geraak, of omgekeerd: kunnen ze mijn systeem op afstand disabelen? Of misschien minder hypothetisch, wat als een hack is (nog even ongeacht waar deze plaatsvind) en de hacker kan bij mijn configuratie?

Productie uitzetten kan op afstand, dat kan ik zelf ook als consument. Maar ik bedoel echt onklaar maken, zoals configuratie wijzigen etc, zodat ik deze als consument niet meer zelf aan kan zetten?

En de vervolgvraag is dan ook: hoe voorkom ik remote wijzigingen in de configuratie? Bijvoorbeeld: wel uitlezen op afstand toestaan, maar voor updates moet er bijvoorbeeld ter plaatse via USB in de Gateway worden ingeprikt?

Een antwoord staat al genoteerd: de configuratie offline zetten. Het systeem brengt wel dagelijks op, maar stuurt gewoon geen updates naar de remote server. Uitlezen kan dan via de P1 en/of indirect via gedeelte data naar de energieleverancier.

Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/840c0IcT63XbKxjm5Hp1b-be5f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0MSQa2oBXxVATLLCNWzlZnt.png?f=fotoalbum_large

Hier kun je de toegang terugtrekken, en zien wat de installateur kan.

een installateur kan overigens meer zien dan een consument (voltages per paneel en in detail, opbrengst, legplan maken, wijzigen en meer)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-08 14:58
mlim_s schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Bedankt! Ik had de zelfde document gevonden maar was afgehaakt na het lezen van de linker tabel. 8)7

Overigens gaan niet alle lichten samen aan, maar gaan ze van links tot rechts een voor een aan totdat ze alle drie aanstaan en dan begint het opnieuw.

Zo dus:

T0 = :) :) :)
T1 = :( :) :)
T2 = :( :( :)
T3 = :( :( :(
T4 = :) :) :)

Volgens dat document heb ik met een time-out te maken. Dat klinkt niet als iets wat ik kan oplossen door op een paar knoppen te drukken dus ik ga contact opnemen met de installateur.
Check in: dit bleek dus een kapotte Q-Relay te zijn. De installateur heeft het vervangen en na een maand niks doen zijn de panelen weer volop stroom aan het opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:33:
Zijn er hier eigenlijk installateurs die ook de accountmanager(s) van Enphase op bezoek krijgen?
Jazeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:04
is het mogelijk om met mijn account die ik van Enphase heb gekregen (Consumenten account?) ook de spanning per paneel te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-10 21:16

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Een vraag over het lezen van de paneelchecker en advies van de installateur.

Huidig systeem op het dak met 11 x 370wp IQ7+
Extra systeem op het dak van de schuur met 6 panelen in zuid opstelling.

Aangezien we, met langslopen op de overloop, best vaak op het dak van de schuur kijken willen we graag full black (geen noodzaak als andere panelen interessanter zijn).
We hebben panelen gezien van Hyundai, de 435WP HiE-S435HG Full Black, installateur adviseert in ons geval IQ7A omdat ik reeds een IQ7 systeem heb.

Als ik de panelen checker lees, staan onderin kruisjes bij Vmp range, Vmp range/°C en DC stroomgrens, wat houden die in?
Installateur vertelde dat op mooie dagen de IQ7+ met deze panelen af gaat toppen omdat die al snel op zijn max vermogen zit.

Wie heeft een uitleg waarom de checker vindt dat de IQ7+ beter past dan de 7A? En wat is een jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epNk8id6BA31MKFnvQZwutNZxY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X61j7SFQU0vQnwZ5WdD8pGG4.png?f=fotoalbum_large

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:31:
Een vraag over het lezen van de paneelchecker en advies van de installateur.

Huidig systeem op het dak met 11 x 370wp IQ7+
Extra systeem op het dak van de schuur met 6 panelen in zuid opstelling.

Aangezien we, met langslopen op de overloop, best vaak op het dak van de schuur kijken willen we graag full black (geen noodzaak als andere panelen interessanter zijn).
We hebben panelen gezien van Hyundai, de 435WP HiE-S435HG Full Black, installateur adviseert in ons geval IQ7A omdat ik reeds een IQ7 systeem heb.

Als ik de panelen checker lees, staan onderin kruisjes bij Vmp range, Vmp range/°C en DC stroomgrens, wat houden die in?
Installateur vertelde dat op mooie dagen de IQ7+ met deze panelen af gaat toppen omdat die al snel op zijn max vermogen zit.

Wie heeft een uitleg waarom de checker vindt dat de IQ7+ beter past dan de 7A? En wat is een jullie advies.

[Afbeelding]
de 7A heeft een harde limiet op 10.2A, en je paneel kan tot 12.3A leveren, en kan je niet volledig gebruik maken van het IQ7A potentieel met dit paneel.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

LinuZZ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

de 7A heeft een harde limiet op 10.2A, en je paneel kan tot 12.3A leveren, en kan je niet volledig gebruik maken van het IQ7A potentieel met dit paneel.
Dank voor je uitleg, maar wat is dan het nadeel van de 7+ tov de 7A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Dank voor je uitleg, maar wat is dan het nadeel van de 7+ tov de 7A?
De 7+ doet 295W, de 7A 366W.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Microkid schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

De 7+ doet 295W, de 7A 366W.
Yes die had ik gezien. Als ik dan een rekensom maak:
aantal panelen x pacmax x reëele opbrengst per dag qua zonnesterkte
6 x 295w x 0.85= 1504
6 x 366w x 0.85= 1866

Dan zou ik met de 7+ 300w minder opbrengst hebben? Lees ik dat zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-10 13:26
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

6 x 295w x 0.85= 1504
6 x 366w x 0.85= 1866

Reken bij Thomas Berger maar uit hoeveel minder opbrengst je hebt, dat is dus alleen op de dagen waar je maximale zon hebt. En dat zijn er niet veel per jaar.
Het verschil in opbrengst moet je dan vergelijken met de meerprijs van de IQ7A.

En die 300w is niet je opbrengst maar je maximale vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobWest op 09-08-2023 13:12 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
RobWest schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Reken bij Thomas Berger maar uit hoeveel minder opbrengst je hebt, dat is dus alleen op de dagen waar je maximale zon hebt. En dat zijn er niet veel per jaar.

En daarbij moet je voor de iq7a met dit paneel dus rekenen met een max vermogen van 334w en niet met 366.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:30
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
6 x 295w x 0.85= 1504
6 x 366w x 0.85= 1866

Wat is die factor 0,85 :?
Ik denk dat je nu piekvermogen en jaaropwek door elkaar haalt....

Beter tools gebruiken zoals in de vorige post of PVGIS, piekvermogen zegt niet zo veel (alleen op hele mooie dagen), jaaropwek daarintegen wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

RobWest schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Dat scheelt 18kWh per jaar....dat is verwaarloosbaar. Terugverdientijd is ongeveer 24 jaar.
Dat is met de pacmax van 344 zoals linuZZ aangaf.

@Rouske die 0,85 is de zonnesterkte. De wp van een paneel wordt toch wordt berekend op 1000 kWh zonnestraling per m2? maar dat hebben we hier niet, vandaar de 0,85.
Wellicht haal ik zaken door elkaar hoor, de termen zijn mij nog niet helemaal eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Lange_Slurf die instralings factor is per jaar.

Maar 24 jaar tvt :? , 18kWh/j verschil is iets van €7 per jaar, kost de IQ7A dan €168 meer dan een IQ7+, lijkt mij niet.

edit: ohw B) , die 18kWh verschil is voor het totaal (alle 6).

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 09-08-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Rouske schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:34:
@Lange_Slurf die instralings factor is per jaar.

Maar 24 jaar tvt :? , 18kWh/j verschil is iets van €7 per jaar, kost de IQ7A dan €168 meer dan een IQ7+, lijkt mij niet.
Offertes opgevraagd bij Solar Bouwmarkt in verband met snelle levertijd/voorraad/ophalen.
Scheelt 29 euro per paneel maal 6 is 174 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MijjblccQIdFAComSSzYBv8GKSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpP3CfBcLHdOvP5sntWXRxsQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
Offertes opgevraagd bij Solar Bouwmarkt in verband met snelle levertijd/voorraad/ophalen.
Scheelt 29 euro per paneel maal 6 is 174 euro

[Afbeelding]
Dan vraag ik me af welke getallen je in de tools gezet hebt?

met IQ7A 398kWh/j
met IQ7+ 388kWh/j

En dit is dan per micro en de (te) lage Temp coeff. van -0,48 ipv bijv. -0,35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Rouske schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Dan vraag ik me af welke getallen je in de tools gezet hebt?

met IQ7A 398kWh/j
met IQ7+ 388kWh/j

En dit is dan per micro en de (te) lage Temp coeff. van -0,48 ipv bijv. -0,35
Dat is vreemd dan. Ik had de waardes maal 6 ingevoerd.

Ik zie het al, ik heb naar de meest rechtse kolom gekeken.
In jouw berekening scheelt het 58*0,39cent= 22,62, dan is het een jaar of 7,5 ...scheelt wel met 24 8)7
En met een temp coef van 0.35 gaan we naar 6 jaar terugverdientijd.

Ik moet nog veel leren...

Meteen maar een nieuwe vraag:
Andere (goedkopere Jinco 425) panelen geven een X bij DC Stroomgrens, wat houdt dat precies in?
De calculator geeft aan:
code:
1
2
3
De omvormer clipt op DC ingangstroom. Dit betekent dat de omvormer niet meer vermogen kan afnemen dan ongeveer Vmp*Iscmax. Indien dit lager is dan Pnom van de omvormer moet je wellicht andere keuzes maken.

Let op, STC nummers zijn ideaal. Wellicht past het wel als je azimut/helling mee berekent. Zie ook de DC/AC ratio en vul de Azimut/Hoek in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EupcbcDLvh1mlEL1iQIx4UFhQNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ha52eVaeapFHZqSxuB85ZkAg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Lange_Slurf op 09-08-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41
@Lange_Slurf Het is niet optimaal, maar omdat je bij de IQ7 serie moet blijven is de 7+ de goede micro voor je 425wp paneel. 7A is overkill / in verhouding te duur.
Evt naslagwerk FAQ vraag 1 van de TS.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Het voordeel van de iq7a is het hogere vermogen. Het nadeel van de iq7a is dat dit alleen werkt met een hogere paneelspanning dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

De knoop is doorgehakt: het zijn de 7A's met 425WP Jinco panelen geworden, allen heel erg bedankt voor de tips en adviezen.

Nu het volgende, mijn huidige systeem is ingeregeld door een installateur.
Ik heb, via de handleiding uit de OP, een installateurs account gemaakt bij Enphase en ik wil uiteraard graag mijn eigen systemen beheren.

Wat ga ik aan de installateur van mijn huidige systeem vragen om over te dragen, en gaat dat naar mijn mail adres die ik aangemaakt heb als "bedrijf" of naar de gebruiker/installateur in mijn "bedrijf"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:21:
De knoop is doorgehakt: het zijn de 7A's met 425WP Jinco panelen geworden, allen heel erg bedankt voor de tips en adviezen.

Nu het volgende, mijn huidige systeem is ingeregeld door een installateur.
Ik heb, via de handleiding uit de OP, een installateurs account gemaakt bij Enphase en ik wil uiteraard graag mijn eigen systemen beheren.

Wat ga ik aan de installateur van mijn huidige systeem vragen om over te dragen, en gaat dat naar mijn mail adres die ik aangemaakt heb als "bedrijf" of naar de gebruiker/installateur in mijn "bedrijf"
Voor de jinkos (als dat je laatste screenshot is) kun je beter de 7+ nemen, beide gaan tot 295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:21:
:?
De sheet laat zien dat de IQ7+ beter / efficiënter is dan de 7A bij je 425wp paneel. En de 7A is ook nog duurder dan de 7+.
De casestudie van Enphase uit FAQ vraag 1 laat zien dat het verschil in opbrengst over 25 jaar heel weinig is, bijna te verwaarlozen. Usercases uit dit topic met mensen die 7+ en 7A naast elkaar hebben liggen tonen dit ook aan. En dan toch voor de duurdere 7A gaan? Jouw geld en keuze uiteraard, maar ik zou voor de 7+ gaan :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Pazo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

:?
De sheet laat zien dat de IQ7+ beter / efficiënter is dan de 7A bij je 425wp paneel. En de 7A is ook nog duurder dan de 7+.
De casestudie van Enphase uit FAQ vraag 1 laat zien dat het verschil in opbrengst over 25 jaar heel weinig is, bijna te verwaarlozen. Usercases uit dit topic met mensen die 7+ en 7A naast elkaar hebben liggen tonen dit ook aan. En dan toch voor de duurdere 7A gaan? Jouw geld en keuze uiteraard, maar ik zou voor de 7+ gaan :)
Hmmm, ik had die vergelijking zelf ook gemaakt een paar posts terug, en na een jaar of 6 zou ik ze eruit hebben. Of heb ik dat niet juist berekend.
Daarnaast heb ik ook de usercase van Ephase gelezen en hun conclusie zegt wel dat de 7A "more attractive" is dan de 7+.
ik kan alleen niet echt ontrafelen wat nu precies het verlies is van de 7+.
Conclusion
The primary purpose of this paper is to provide a technical framework for discussion. Some common locations in
Europe and typical configurations of IQ 7+ and new IQ 7A Enphase Microinverters are simulated in PVSYST to
show how the reference performance metrics are affected by DC:AC ratio variations.
Comparing the 25-year aggregated energy yield for the analyzed locations, results are influenced by local
conditions of solar irradiance and temperature. Nevertheless, increasing DC:AC ratio will always increase energy
yield for IQ7A and IQ7+ at every location.
The use of both microinverter models has been discussed and proved to be feasible with the current top rated PV
modules, yet the IQ 7A microinverter maximizes the PV system energy yield compared to IQ 7+, especially when
the DC:AC ratio is increased. Clipping losses are less than 1/100 compared to IQ 7+ in some cases.
This energy production climb, together with clipping losses drop, makes the use of IQ 7A more attractive from both
energetic and economic points of view in most of the analyzed case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 16:18
Pinsa schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:25:
Onlangs ook besloten om voor zonnepanelen te gaan, de firma had mij IQ8+ aanbevolen maar ik wist niet dat de output 295/300 was, daarom besloten om voor de IQ8 HC te gaan, Deze levert 385, wat gaat zorgen voor 1000kw meer opbrengst.

Klopt het dat ik een 25a zekering nodig heb als ik 12 panelen in samen werking met de IQ8 HC wil ?

Grtz
Je rekent je heel erg rijk met die extra1000kwh? (Meeropbrengst 8HC tov 8+)

Stel dat je 100 uur aftoppen hebt (zelf zit ik nu op ruim 60 uur dit jaar) dan zou dat zijn: 100x90wp = 9kwh per paneel per jaar.

Je krijgt 12 panelen? 12x9= 108 kwh op jaarbasis.

Uiteraard doen hoek, ligging en schaduw nog eea.

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Lange_Slurf zoals @LinuZZ al eerder opmerkte, gaan zowel de 7+ als de 7A max 295w geven (onderste regel in de sheet, de pac,max) met die Jinko 425wp panelen. Dus waarom dan voor de duurdere 7A kiezen als de IQ7+ hetzelfde doet voor minder geld? Dat is nou het mooie van deze sheet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
Lange_Slurf schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Dat scheelt 18kWh per jaar....dat is verwaarloosbaar. Terugverdientijd is ongeveer 24 jaar.
Dat is met de pacmax van 344 zoals linuZZ aangaf.

@Rouske die 0,85 is de zonnesterkte. De wp van een paneel wordt toch wordt berekend op 1000 kWh zonnestraling per m2? maar dat hebben we hier niet, vandaar de 0,85.
Wellicht haal ik zaken door elkaar hoor, de termen zijn mij nog niet helemaal eigen.
Inderdaad, je haalt van alles door elkaar. Iets met klokken en klepels. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Pazo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:01:
@Lange_Slurf zoals @LinuZZ al eerder opmerkte, gaan zowel de 7+ als de 7A max 295w geven (onderste regel in de sheet, de pac,max) met die Jinko 425wp panelen. Dus waarom dan voor de duurdere 7A kiezen als de IQ7+ hetzelfde doet voor minder geld? Dat is nou het mooie van deze sheet :)
Het lijkt er haast op dat de sheet uitgebreid moet worden met een euro, terugverdientijd en verschil tussen de diverse omvormers... Want met de informatie in de faq krijgen we nog steeds telkens dezelfde vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
heeft er iemand een Enlighten Manager grafiek beschikbaar waar een micro op de max van DC ingangsstroom zit terwijl het paneel hoger zou kunnen, waar dan ook de DC spanning en vermogen op te zien zijn?
Beter zoeken :F
Kevjan in "Het grote Enphase topic"

Heb zelf op ons hoofddak wel de andere situatie, namelijk dat het paneel (400Wp) beperkt wordt qua opwek door de IQ8+ (max 300W).
Duidelijk is dan te zien dat Vmpp verschoven wordt richting Voc, waardoor de DC stroom lager wordt en het vermogen op 300W blijft. Het paneel wordt gedwongen om slechter te presteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52P8fYW1/image.png

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 10-08-2023 09:14 ]

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 15:50
Pazo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:22:
@Stutfuss als je de hele set hebt overgenomen, dus gateway, relais etc, dan zit de set nog helemaal bij elkaar, dan zou je toch ook samen de acoountgegevens kunnen veranderen? Email adres en contactgegevens aanpassen, en dan uiteindelijk het wachtwoord zodat alleen jij erin kan. De hele set ligt nu alleen op een ander dak, maar de gateway en micro's maken nog steeds onderdeel uit van dezelfde set.
Ik heb het nog eens vriendelijk gevraagd aan de oude eigenaar.
Kan hij dit in de enlighten app op zijn telefoon? Dan kan die dat mooi vanaf zijn vakantie adres een keer doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stutfuss
@ Eddie_
Nog bedabkt voor je reactie en uitleg eind juni.
Ik heb de q cable naar binnen gelegd naast een doorvoer van de badkamer ventilator. Op jou aanraden.
Daar mooi op zolder een lasdoos binnen.

Verder heb ik 2.5mm aarde draad gebruikt voor de vereffening ipv 4 of 6. Had niks anders, kan het nog aanpassen. Als het verplicht is.

Het draait in ieder geval.
Is 6x 295wp. En heb al eens pieken van 1500watt terug levering gezien.
(Mijn sluip verbruik is zo 150watt.).
En mijn goodwe omvormer van het westen kan ik mooi zelf uut lezen, en in de homewizzard.
Dan kan ik het verrekenen en lever ik met de enphase set gemiddeld 4 kwh terug. Plus nog eigen verbruik van 8 tot 12uur.

Maargoed, nu nog uit kunnen lezen.
Ga er straks een analoge kwh tussen zetten.

Ik ben trouwens geen elektricien maar revisie monteur met een aantal elektro ]cursussen en nen 3140 voor in de machinebouw. Best leuk om zelf te doen, viel me alles mee.

[URL="https://tweakers.net/i/pLsXntuiAX6xN740-vJoTZiFpeQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rVtNPYvN2DZCMrndhNdt5y3u.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSR2J-5BJzbLpdcdq6KCG9gC85o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVtNPYvN2DZCMrndhNdt5y3u.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHlf9O1-DxC9cRdaz6Qw4-r_sfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzCf7tJ9hqcTsUq63hmLiKc6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oQdgS5f_MT61kUw7WSCvukmseo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DbGqTvxdGn7mQuVB0whE737.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Qm-NofQXgD6ilvWY8Izn0GuZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMPLrMJojre3hJMAw6V5BUkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsG-GnoN5daRX7us1xJ2dPT7ifk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJj8IE11wephKVoHPJgF8NZX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIhBooQhADB8K396C2j4hbkNQqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1vFXtY53s44RE9ucBBpZe2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTaDMA8wEtfoYzj7ESAEr-ZrDfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D0s9zAQwVSHezwjUL0100U0.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:52
Omzetten account (althans mailadres):

https://gathering.tweaker...message/76088344#76088344

2,5 kwadraat wordt ook nog steeds gebruikt, dus kan je gewoon laten zitten. Zoals al eerder aangegeven doet deze kabel niet echt beschermen bij een blikseminslag, zelfs niet bij 6 kwadraat.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het goed is ben ik binnenkort officieel Enphase IQ battery certificerings getrained.
installer was ik al, maar je moest cursussen volgen om gecertificeerd te worden vaar het battery systeem, dus dat heb ik maar eens gedaan.
Theorie certificaat heb ik al binnen nu wachten op de goedkeuring van mijn eerste systeem.

Mag ik binnenkort batterij systemen in bedrijf gaan stellen :-)

[ Voor 22% gewijzigd door martijn v o op 10-08-2023 23:00 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Ik heb nog een andere vraag waar ik geen antwoord op gegoogled krijg.

Inmiddels ligt het systeem fysiek op het dak van de schuur (420wp met IQ7+, ik heb geluisterd ;) )en de bedrading is gereed tot aan de werkschakelaar.
Nu wil ik het groepenkast deel gaan maken maar ik zit met de volgende vraag:

2 losse 1 fase pv systemen op een 3 fase q relais, vervolgens naar een 3 fase aardlekautomaat en dan naar mijn grid (3 fase).
Mag ik de 2 nul draden van de 2 losse pv systemen bij elkaar aansluiten middels een dubbele amp of een koppelschoen op het 3 fase Q relais? En uiteraard de fases los op L1 en L2.

Zo niet, hoe die ik dit dan aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Lange_Slurf Je mag de twee nul draden in het IQ relais plaatsen. De vraag is of het past. Maar wel met een dubbele adereindhuls of een aftakblok. Anders een lasdoos in de buurt van de meterkast en daar de kabels aan elkaar lassen (Wago's bijv.) en dan met een drie fase kabel door naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

En dan de nul van q relais verder de meterkast in 6mm2 nemen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_kATjmUWhfM-OZ5EvNu3DXn82Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJUFltDQf5Oi513kK6bIbUOx.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren even er tussen gemaakt.

Trouwens eddie, ik heb op zolder een lasdoos, geen werkschakelaar. Moet ik die nog bij plaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door Stutfuss op 11-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, een werkschakelaar is niet verplicht. Bij Enphase plaats ik die ook bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
martijn v o schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:16:
En dan de nul van q relais verder de meterkast in 6mm2 nemen.
4mm2 kan ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Geldt dat trouwens dan alleen voor de Nul of ook voor alle fases en aarde.

Dat scheelt wel in werkbaarheid en beschikbaarheid bij winkels.
Ik kan hier in de buurt geen 6mm2 installatiedraad vinden.

Daarnaast heb ik gisteren vanaf het dak naar de werkschakelaar met 3x6mm2 gewerkt....wat een stugge kabel is dat zeg }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste, ik kwam a3ayogyffhzcp1.iot.us-east-1.amazonaws.com dit domein tegen in mijn logs, dus ik zocht dit in google, en het eerste resultaat was een link naar hier, alleen ik kom niet op de juiste pagina tegen met wat het is, iemand die daarbij kan helpen?

thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:58:
beste, ik kwam a3ayogyffhzcp1.iot.us-east-1.amazonaws.com dit domein tegen in mijn logs, dus ik zocht dit in google, en het eerste resultaat was een link naar hier, alleen ik kom niet op de juiste pagina tegen met wat het is, iemand die daarbij kan helpen?

thanks
Even bovenin zoeken in dit topic; geef: Het grote Enphase topic.iot.us-east-1.amazonaws.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anno007 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:32:
Een update, ruud is vandaag geweest, top jonge, zo wat werkt hij netjes. Verstand van meterkasten. Een volle dag. De metered is wat zeg, veel draden aan te sluiten. Solar concept, de afdeling planning heeft achteraf niet de onderaannemer moeten gebruiken maar hun eigen personeel moeten sturen voor de volledige installatie. Is simpel omdat ze dit niet geleerd wordt. Te veel panelen, en de metered. Daarbij kwam dat de afdeling planning niet juist en olvoldoende de onderaannemer heeft aangestuurd en van de verkeerde informatie voorzien. Dit komt omdat op de afdeling planning kennis van zaken ontbreekt, jongens doen hun werk wel maar hebben niet de capersiteit om verder te denken dan hun geleerd is en ze elke dag doen, dus tja, echt kwalijk nemen kan dan ook weer niet. Het is dus een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Dus de kennis zit er wel bij solar concept. Maar voor speciale projecten, zoals meer panelen of de metered dan goed opletten.

De q-relay is nog kapot gegeen tijdens het omzetten, deze komen ze nog vervangen en de kabel wordt nog opnieuw getrokken.

het giethars doen ze niet, bewuste keuze van ze, ik vind het prima, heb het nu zwart op wit en als er ooit water in komt dan heb ik de mail. Maar ruud( de monteur van solar concept die hier vandaag gewerkt heeft) zij dat het zelden voorkomt water in de lasdozen, alhoewel hij er ook voorstander van is. De lasdozen moeten nog wel bevestigd worden aan het frame, liggen nu op de dakpannen.

En dan nog aan de gang met enphase, domoticz en grafana. Met daarnaast het totaal uitzettend van het versturen van de opbrengst naar servers buiten dit huis, anders blokkeren met pi-hole. Dit zal nog wel een lange adem zijn, te lezen overal op forums, zucht.
a3ayogyffhzcp1.iot.us-east-1.amazonaws.com
reports.enphaseenergy.com
ping-udp.enphaseenergy.com
provisioning.enphaseenergy.com
revocations.enphase.com
hoi Anno, wij hebben dit rare domein ook, wat is dat precies van welk apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Lange_Slurf schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Geldt dat trouwens dan alleen voor de Nul of ook voor alle fases en aarde.

Dat scheelt wel in werkbaarheid en beschikbaarheid bij winkels.
Ik kan hier in de buurt geen 6mm2 installatiedraad vinden.

Daarnaast heb ik gisteren vanaf het dak naar de werkschakelaar met 3x6mm2 gewerkt....wat een stugge kabel is dat zeg }:|
En vanaf die lasdoos naar de meterkast met 2,5mm?

Voor de installatieautomaten 6mm2 erna kan met 2,5 danwel 4 of 6 (afhankelijk wat er op zit en welke lengte). Dit geldt ook aardlekautomaten.

6mm2 is inderdaad wat minder fijn om mee te werken. Maar soms absoluut wenselijk, afhankelijk van de afstand. Mijn subkast in de schuur wordt gevoed met een 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Zou ik niet doen, je sluit twee maal een fase aan die in principe geschikt zijn voor elk16 A.
Daarna gaan die door een draadje. Theoretisch zou het dus 2 maal 16A is 32A kunnen zijn.
In de praktijk zal het naar alle waarschijnlijkheid lager zijn.
De meterkasten zijn normaal geschikt voor 40A.
Ik hou het als volgt aan:
2,5 mm2 is 16A
4 mm2 is 25A
6 mm2 is 40A

Maar goed is het maar een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Eddie_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

En vanaf die lasdoos naar de meterkast met 2,5mm?

Voor de installatieautomaten 6mm2 erna kan met 2,5 danwel 4 of 6 (afhankelijk wat er op zit en welke lengte). Dit geldt ook aardlekautomaten.

6mm2 is inderdaad wat minder fijn om mee te werken. Maar soms absoluut wenselijk, afhankelijk van de afstand. Mijn subkast in de schuur wordt gevoed met een 6mm2.
Dat is goed en makkelijk haalbaar.
Van het pv dak gaat er 6mm2 naar de meterkast in het Q relais. Van daar kan ik makkelijk met 6 mm2 naar de 3 fase aardlekautomaat. En dan mag ik verder met 4 mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, dat is de voedende kant op de aardlekautomaat: 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 20:26
REDN4S schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:20:
is het mogelijk om met mijn account die ik van Enphase heb gekregen (Consumenten account?) ook de spanning per paneel te zien?
Nee volgens mij kan dat alleen met DHZ account of installateurs account.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Vandaag de panelen aangesloten in de groepenkast op het q relais.
Ik kon de nieuwe panelen makkelijk toevoegen aan de gateway, daarna zag ik dat de firmware zichtbaar werd en dat de (totaal) 17 panelen nu zichtbaar zijn en stroom opwekken.

Nu wil ik dus met de array builder aan de slag maar krijg een foutmelding als ik klaar ben met bouwen dat er 2 panelen van het oude array al zijn toegekend aan een andere site.

update: ik heb de twee (error) panelen even unnasigned en nu kan ik wel saven.
Wat mij ook enorm opvalt is dat die twee panelen altijd veel minder opwekken dan de panelen die eromheen hangen terwijl er geen schaduw is op die panelen van een schoorsteen oid.
Zou het kunnen zijn dat de installateur de serienummers verkeerd heeft ingevoerd destijds en ik 2 panelen uitlees van een ander huis? En heeft dit gevolgen voor de productie?

Update 2: ik heb met een camera de IQ7's bekeken en de serienummer die bij mij staan, zijn de juiste.
Ik denk dat dit een belletje wordt richting support?

Ook zie ik nergens in het systeem mijn nieuwe 3 fase q relay staan. Ik heb hem wel zodanig als 2 fase ingeregeld omdat ik twee 1 fase systemen heb aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ENn_zSsKbG7hOKH1utjuPput6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RnxeydOdepRXBCbrJMX6nNo4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Lange_Slurf op 11-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stutfuss
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq0CKhCzIypQ6WQ20NEaEZ6EmXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHopdEYENWFtBy2G27CPzV4z.jpg?f=fotoalbum_large
8 kw met 6x295wp op oost.
Niet slecht voor 1 dagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusdeTweede
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-04-2024
Hallo allemaal.

Wij zijn bezig met het aankopen van ons volgende huis en in de tussentijd dat wij de sleutel krijgen ben ik mij aan het verdiepen in nieuwe zonnepanelen. Omdat ik meer terug krijg voor mijn oude panelen dan dat ze gekost hebben, besloten om voor een complete nieuwe installatie te gaan.
ik heb met verschillende installateurs gesproken en die zeggen allemaal dat ik met 11, 12 of 13 panelen het beste op 1 fase kan blijven. Omdat ik in de schuur graag 400V wil hebben zal ik de gehele groepenkast ombouwen naar 3 fase en ik vraag mijzelf af waarom ik de zonnepanelen ook niet beter naar 3 fase moet doen. Wat is jullie mening?
het verschil in hoeveelheid panelen komt van verschillende aanbieders, wel plaatsen ze allemaal 420+wp panelen met IQ8+ micro's.
als jullie nog tips hebben graag! tot nu toe willen wij rond de 12 panelen op het dak van het huis leggen en in de toekomst bij plaatsen op de aanbouw/garage, Thuis batterij vind ik ook interessant maar ook dat komt later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:47
die zeggen allemaal dat ik met 11, 12 of 13 panelen het beste op 1 fase kan blijven.
Die regel gaat meer op als je een enkele omvormer in huis hebt (startvoltage)

Bij Enphase zou ik juist adviseren om er 3-fase van te maken. Is iets duurder in de aanschaf maar ook stuk toekomstbestendiger.

Ook is er maximum aantal micro's per fase. Er van uitgaande dat ze je panelen achter een 16A zekering zetten zijn dat 12 IQ8's. Dit kun je ook terugvinden in de TS

[ Voor 21% gewijzigd door Thomasvt op 12-08-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Thomasvt schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 07:31:
[...]

Die regel gaat meer op als je een enkele omvormer in huis hebt (startvoltage)

Bij Enphase zou ik juist adviseren om er 3-fase van te maken. Is iets duurder in de aanschaf maar ook stuk toekomstbestendiger.

Ook is er maximum aantal micro's per fase. Er van uitgaande dat ze je panelen achter een 16A zekering zetten zijn dat 12 IQ8's. Dit kun je ook terugvinden in de TS
Ja, daar sluit ik me bij aan. En zeker als je weet dat je tzt gaat uitbreiden. Als je dat de adviseur ook verteld hebt…is het nu aanbieden van een 1-fase pv systeem een slecht advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:58
@Pazo Ik kon het zo snel niet vinden maar is het mogelijk om in de startpost een verwijzing of opmerking neer te zetten over het juiste gebruik van de eenheden?
Dan heb ik het over W, kWh, A, kWp, V, Hz, MWh, en nog wat van die dingen.
De laatste tijd word dit veel geschreven zonder hoordletters.
Misschien is dit miere...ken maar zo hoort het nou eenmaal.
(ook al doe ik het ook weleens fout 😔)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mike123 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:46:
@Pazo Ik kon het zo snel niet vinden maar is het mogelijk om in de startpost een verwijzing of opmerking neer te zetten over het juiste gebruik van de eenheden?
Dan heb ik het over W, kWh, A, kWp, V, Hz, MWh, en nog wat van die dingen.
De laatste tijd word dit veel geschreven zonder hoordletters.
Misschien is dit miere...ken maar zo hoort het nou eenmaal.
(ook al doe ik het ook weleens fout 😔)
Hmm, zit wel wat in maar wijkt wel af van het onderwerp, Enphase. Die eenheden zijn natuurlijk algemeen. Om nu in de TS een heel verhaal over verschillende eenheden te plaatsen lijkt me wat misplaatst. Waarschijnlijk zal het vast wel ergens mooi uitgelegd staan, om dan misschien in de TS naar te verwijzen als sidenote / tip. Maar als jij of iemand daar een idee over heeft, laat maar horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mike123 , @Pazo Je zou een sticky topic in DEI kunnen maken over de gebruikelijke (energie)eenheden.
Als het maar geen eenheidsworst wordt :+.
Just my 2 mWh O-)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:58
Pazo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Hmm, zit wel wat in maar wijkt wel af van het onderwerp, Enphase. Die eenheden zijn natuurlijk algemeen. Om nu in de TS een heel verhaal over verschillende eenheden te plaatsen lijkt me wat misplaatst. Waarschijnlijk zal het vast wel ergens mooi uitgelegd staan, om dan misschien in de TS naar te verwijzen als sidenote / tip. Maar als jij of iemand daar een idee over heeft, laat maar horen :)
Het hoeft ook geen heel verhaal te worden denk ik.
Maar iets in de trant van dat er bij het vermelden van verbruik of andere waarden de juiste eenheden worden gebruikt.
Een lijstje met de afkorting en daarachter de betekenis moet genoeg zijn.
V = volt
A = ampere
W = Watt
.....
......
.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 18:58
Weet iemand hier of je bij een uitbreiding van je panelen ook weer een melding moet maken bij energieleveren.nl ?

Zo ja, vul je dan de waarden in van je totale systeem of alleen de toegevoegde panelen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Die moet je ook weer melden en dan alleen de uitbreiding. Mijn netbeheerder heeft mij daarna nog wel gebeld om het te controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Eddie_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:35:
Die moet je ook weer melden en dan alleen de uitbreiding. Mijn netbeheerder heeft mij daarna nog wel gebeld om het te controleren...
Thanks. Dan weet ik wat mij binnenkort te doen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:35:
Ik zou verwachten dat je het totaal moet invullen…de netbeheerder(s) gebruiken die database enerzijds om productie/consumptie schattingen te maken en anderzijds om op grote schaal een schatting van de benodigde energie voor de epex-prijzen voor morgen. (Alleen het solar-gedeelte dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan je bestaande installatie bewerken maar je kan ook doorgeven dat je een nieuwe installatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 10:46
WillemP22 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Ik zou verwachten dat je het totaal moet invullen…de netbeheerder(s) gebruiken die database enerzijds om productie/consumptie schattingen te maken en anderzijds om op grote schaal een schatting van de benodigde energie voor de epex-prijzen voor morgen. (Alleen het solar-gedeelte dan)
Op de website kun je precies lezen wat je moet doen afhankelijk van je situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-10 22:21
Vraag waar ik niet echt een goed antwoord op kan vinden. Bekenden zijn van plan hun bestaande Enphase systeem uit te breiden met een aantal panelen. Technisch allemaal geen probleem en we hebben al enige ervaring op gedaan met het plaatsen van 2 nieuwe Enphase systemen, daar gaan we wel uitkomen.

De moeilijkheid hier is echter dat de bestaande set gelegd is door een installateur (ik dacht CoolBlue) en dat we deze dus niet in ons eigen installateurs account hebben staan. Is er een mogelijkheid om dit over te laten dragen, of is dat niet nodig om panelen aan een bestaande installatie toe te voegen?

Korte Google zoektocht geeft vooral antwoord op het overdragen van een normaal account aan een nieuwe bewoner, maar dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is niet nodig. Je kan het je eigen installeursaccount als onderhoudspartij opvoeren. De installateur blijft dan nog steeds installateur. Beiden kunnen dan de installatie uitbreiden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Glashelder schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:41:
Dat is niet nodig. Je kan het je eigen installeursaccount als onderhoudspartij opvoeren. De installateur blijft dan nog steeds installateur. Beiden kunnen dan de installatie uitbreiden.
Is dat alleen met een installateursaccount of ook met een dhl-account?

Wij hebben ook een systeem van coolblue liggen, gaan zelf een tweede systeem (helemaal los) aanleggen, en hadden het plan niets met de softwarematige kant van het bestaande systeem te doen oa uit angst voor aantasting van de garantie.

We zouden het wel fijn vinden als we, zo nodig, het voltage van de installatie kunnen zien. Wanneer we dus een 2e account kunnen bijvoegen voor onderhoud zouden we, naar ik heb begrepen, die optie hebben. Maar ik weet dus niet of wat je zegt werkt met zowel een dhz-account als installateursaccount. We moeten het nog aanmaken maar dachten dat wij als doe-het-zelfers onder de dhz-account zouden vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-10 22:21
Glashelder schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:41:
Hebben we dan wel de opbrengst in de bestaande portal? Het is namelijk wel de bedoeling dat alles op dezelfde Envoy uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:39
gastje01 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:22:
Vraag waar ik niet echt een goed antwoord op kan vinden. Bekenden zijn van plan hun bestaande Enphase systeem uit te breiden met een aantal panelen. Technisch allemaal geen probleem en we hebben al enige ervaring op gedaan met het plaatsen van 2 nieuwe Enphase systemen, daar gaan we wel uitkomen.

De moeilijkheid hier is echter dat de bestaande set gelegd is door een installateur (ik dacht CoolBlue) en dat we deze dus niet in ons eigen installateurs account hebben staan. Is er een mogelijkheid om dit over te laten dragen, of is dat niet nodig om panelen aan een bestaande installatie toe te voegen?

Korte Google zoektocht geeft vooral antwoord op het overdragen van een normaal account aan een nieuwe bewoner, maar dat is hier niet aan de orde.
In de Enlighten app:

Rechtsonder op menu -> account -> mijn toegangscontrole -> bedrijven

Daar het mailadres van je DHZ/bedrijfsaccount invullen en je kan erbij.

Je kan de bestaande installateur erin laten staan, of eruit halen. Doe dat wel nadat je gekeken hebt of je ook echt toegang hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Joost075 op 13-08-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sjamo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Is dat alleen met een installateursaccount of ook met een dhl-account?

Wij hebben ook een systeem van coolblue liggen, gaan zelf een tweede systeem (helemaal los) aanleggen, en hadden het plan niets met de softwarematige kant van het bestaande systeem te doen oa uit angst voor aantasting van de garantie.

We zouden het wel fijn vinden als we, zo nodig, het voltage van de installatie kunnen zien. Wanneer we dus een 2e account kunnen bijvoegen voor onderhoud zouden we, naar ik heb begrepen, die optie hebben. Maar ik weet dus niet of wat je zegt werkt met zowel een dhz-account als installateursaccount. We moeten het nog aanmaken maar dachten dat wij als doe-het-zelfers onder de dhz-account zouden vallen.
Ik vermoed dat dat alleen kan met een installateursaccount. Een DHZ account is echt bedoeld voor één installatie.
gastje01 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Hebben we dan wel de opbrengst in de bestaande portal? Het is namelijk wel de bedoeling dat alles op dezelfde Envoy uit komt.
Ja, als je een bestaand systeem op deze manier uitbreidt dan komt de opbrengst in het bestaande account terecht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

Ik vermoed dat dat alleen kan met een installateursaccount. Een DHZ account is echt bedoeld voor één installatie.
Dank je.

We zullen vanavond of morgen erg goed proberen te kijken bij het aanmaken van de account, en vooral ook of het ons als particulieren is toegestaan een installateursaccount te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
WillemP22 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 07:49:
[...]

Ja, daar sluit ik me bij aan. En zeker als je weet dat je tzt gaat uitbreiden. Als je dat de adviseur ook verteld hebt…is het nu aanbieden van een 1-fase pv systeem een slecht advies.
Ik ben benieuwd hoe je aankijkt tegen het stoppen van salderen en het opslaan van energie in een accu.

Momenteel bied Enphase alleen een 1fase accuopslag aan, dus gaat je energie op de andere 2 fases altijd terug het net in (tenzij je er 3 plaatst). Ik weet dat je mag salderen en de accu kunt opladen met energie uit het net die je teruglevert, maar ik meen mij te herinneren uit een lezing van een aantal maanden terug dat de netbeheerders daar ook een stokje voor willen gaan steken ivm scheve belastingen.

Ook als er absoluut geen ruimte is voor uitbreiding is een 1 fase oplossing meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Joost075 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je aankijkt tegen het stoppen van salderen en het opslaan van energie in een accu.

Momenteel bied Enphase alleen een 1fase accuopslag aan, dus gaat je energie op de andere 2 fases altijd terug het net in (tenzij je er 3 plaatst). Ik weet dat je mag salderen en de accu kunt opladen met energie uit het net die je teruglevert, maar ik meen mij te herinneren uit een lezing van een aantal maanden terug dat de netbeheerders daar ook een stokje voor willen gaan steken ivm scheve belastingen.

Ook als er absoluut geen ruimte is voor uitbreiding is een 1 fase oplossing meer dan prima.
Je praat in jouw post over salderen waar de netwerkbeheerders een stokje voor zouden willen steken ivm scheve belasting. Heb je het dan over de interne saldering in de meterkast of de saldering via de factuur van de energiemaatschappij?

Ik heb nog niet gehoord van plannen van netwerkbeheerders om interne saldering in de meterkast aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik heb sinds juni 8 DMEGC 400 watt panelen met IQ7A invertors en een Enphase Envoy S liggen, geplaatst door BeSolar. Werkt perfect, maar ik heb nu 2 dagen gehad waarbij 1 paneel niet is gestart (ergens 1x begin juli en nu net op 10 augustus). Deze heeft dan een hele dag niets opgeleverd. Hoe werkt dit? Hoe beginnen die invertors te werken 's ochtends? En waarom doet er 1ntje het dus al 2x niet?

Ja ik weet, ik kan ook even BeSolar bellen, maar misschien heeft iemand hier een leuk idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-10 12:58

JWT

Stuk? Kan paneel of omvormer zijn, of kabel. De hele dag niet werken klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 10:08
unconnected schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:33:
Ik heb sinds juni 8 DMEGC 400 watt panelen met IQ7A invertors en een Enphase Envoy S liggen, geplaatst door BeSolar. Werkt perfect, maar ik heb nu 2 dagen gehad waarbij 1 paneel niet is gestart (ergens 1x begin juli en nu net op 10 augustus). Deze heeft dan een hele dag niets opgeleverd. Hoe werkt dit? Hoe beginnen die invertors te werken 's ochtends? En waarom doet er 1ntje het dus al 2x niet?

Ja ik weet, ik kan ook even BeSolar bellen, maar misschien heeft iemand hier een leuk idee ;)
Probleem heb ik ook met mijn IQ7A's. Schijnt bug te zijn in laatste firmware (@Pazo versie 520-00082-r01-v04.28.07 ). Als ik de productie via de app uitschakel en weer inschakel, dan starten ze allemaal niet meer. Pas 's morgens weer als het licht wordt (en dus de DC spanning eraf is geweest).

Dit is het antwoord van Enphase support : "Dit is een bekend probleem dat zich voordoet door een FW-fout. We hebben dit probleem al doorgegeven aan R&D en het softwareteam en zij werken eraan.Schakel ondertussen de stroomproductie niet vaak uit. We verzekeren u dat we dit probleem zo snel mogelijk zullen oplossen." (27-7-2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Misschien goed om te weten, om welke firmware versie gaat dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
Sjamo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Je praat in jouw post over salderen waar de netwerkbeheerders een stokje voor zouden willen steken ivm scheve belasting. Heb je het dan over de interne saldering in de meterkast of de saldering via de factuur van de energiemaatschappij?

Ik heb nog niet gehoord van plannen van netwerkbeheerders om interne saldering in de meterkast aan te pakken.
Ik doel idd op het intern salderen van de slimme meter. Zolang het niet te scheef getrokken word geen problemen, maar als iedereen op dezelfde fase terug gaat leveren en uit een andere fase opneemt om zelf de accuopslag te laden heb je een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joost075 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Ik doel idd op het intern salderen van de slimme meter. Zolang het niet te scheef getrokken word geen problemen, maar als iedereen op dezelfde fase terug gaat leveren en uit een andere fase opneemt om zelf de accuopslag te laden heb je een uitdaging.
Ik wens ze daar veel succes mee: die interne saldering is wettelijk geregeld en in de nieuwe energiewet is hiervoor (afaik) niets gewijzigd. Dus die interne saldering zal er nog heel lang zijn. Sowieso verwacht ik dat de kamer niet zomaar akkoord zal gaan om die regel aan te passen: die gaat e.a. echt veel ingewikkelder maken qua facturering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
H4nsie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Probleem heb ik ook met mijn IQ7A's. Schijnt bug te zijn in laatste firmware (@Pazo versie 520-00082-r01-v04.28.07 ). Als ik de productie via de app uitschakel en weer inschakel, dan starten ze allemaal niet meer. Pas 's morgens weer als het licht wordt (en dus de DC spanning eraf is geweest).
Dat is kennelijk dan alleen bij de IQ7A? Want mijn IQ7+'s zitten ook op die firmware (en zonder problemen).

@unconnected heb jij ook deze firmware versie op jouw IQ7A's zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:47
Ik heb vandaag ook last van een IQ7A die niet wou opstarten.

Gaat om een IQ7A-72-M-ACM-INT met firmware 520-00082-r01-v04.27.04

Morgen maar ff kijken of hij dan wel start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
Een vraag van een nitwit; ik heb 12 IQ8+ panelen liggen in een oost-west opstelling, 3-fase aansluiting via Stedin in een woonwijk.
Vanmiddag was het erg zonnig hier, vrijwel zonder bewolking. Panelen draaiden de ochtend prima vermogens. Rond een uur of 15h heb ik de auto aan de laadpaal gezet (thuis) en deze is begonnen met laden.
Niet heel veel later (zo'n 30 minuten) zag ik dat het vermogen van mijn panelen steeds verder begon terug te lopen, om uiteindelijk rond 17h00 geen enkel vermogen meer te leveren. Op de gateway waren 2 rode LED's te zien (de onderste 2) en in het tabblad Systeem van de app zag ik onder Apparaten dat veel panelen al een tijdje (1 a 1,5 uur) geen status meer hadden doorgegeven.
Via de slimme meter zag ik dat ik op dat moment 4 kWh van het net aan het trekken was (dat was de auto die aan het laden was dus dat kon ik verklaren).
Vanaf een uurtje of 17h30 begonnen de panelen weer te leveren en rond 19h waren alle panelen weer in regelmatig contact met de gateway (3 groene LED's).
Om 18h00 was de auto klaar met laden en had zo'n 9kWh geladen in de tussentijd.

Kan iemand verklaren waarom de panelen gestopt zijn met leveren? Het leek mij op problemen met terugleveren, maar ik kan dat niet rijmen met mijn verbruik (laden van de auto). Kunnen de panelen en auto op een andere fase zitten? Sorry als ik hele domme vragen stel; maar ik sta voor een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik wil wel even met je meekijken of ik wat kan vinden. Ik stuur je per PM even een linkje die je kan accepteren dan kan ik als installer meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Joost075 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Dat salderen zit de stabiliteit van het net in de weg. Wat dat betreft moet ze het salderen zo snel mogelijk afschaffen of afbouwen. Zelf heb ik al een jaar of 3 een dynamisch energiecontract, feitelijk saldeer je dan op uurbasis ipv op jaarbasis! Met zo’n contract besef je beter de waarde van energie op enig moment. Nu ben ik niet zo’n tweaker die apparaten aanstuurt via HA afhankelijk vd prijs…ik hou alleen rekening met de tijdstipvan laden van de auto. Dat betekend in de praktijk, meestal in het weekend laden overdag. Met een batterij kun je op kleine schaal ook bijdragen aan de netstabiliteit. De Enphase 10T kun jeoverigens ook op 3-fase aansluiten. Die 10T is gewoon 3x de 3T maar dan met een gecombineerde kap en montageplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
PWA777 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:06:
Een vraag van een nitwit; ik heb 12 IQ8+ panelen liggen in een oost-west opstelling, 3-fase aansluiting via Stedin in een woonwijk.
Vanmiddag was het erg zonnig hier, vrijwel zonder bewolking. Panelen draaiden de ochtend prima vermogens. Rond een uur of 15h heb ik de auto aan de laadpaal gezet (thuis) en deze is begonnen met laden.
Niet heel veel later (zo'n 30 minuten) zag ik dat het vermogen van mijn panelen steeds verder begon terug te lopen, om uiteindelijk rond 17h00 geen enkel vermogen meer te leveren. Op de gateway waren 2 rode LED's te zien (de onderste 2) en in het tabblad Systeem van de app zag ik onder Apparaten dat veel panelen al een tijdje (1 a 1,5 uur) geen status meer hadden doorgegeven.
Via de slimme meter zag ik dat ik op dat moment 4 kWh van het net aan het trekken was (dat was de auto die aan het laden was dus dat kon ik verklaren).
Vanaf een uurtje of 17h30 begonnen de panelen weer te leveren en rond 19h waren alle panelen weer in regelmatig contact met de gateway (3 groene LED's).
Om 18h00 was de auto klaar met laden en had zo'n 9kWh geladen in de tussentijd.

Kan iemand verklaren waarom de panelen gestopt zijn met leveren? Het leek mij op problemen met terugleveren, maar ik kan dat niet rijmen met mijn verbruik (laden van de auto). Kunnen de panelen en auto op een andere fase zitten? Sorry als ik hele domme vragen stel; maar ik sta voor een raadsel.
Mogelijk dat demicro’s gestopt zijn van een te hoge netspanning. Waar zag je dat de micro,s niet meer opwekte?
Je hebt 9kWh geladen in 3 uur tijd…dat is ca. 3kW…nietheel veel…via standaard wandcontactdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Via de Enphase app zag ik de opwek afnemen en later weer toenemen. Ik heb gecheckt op de slimme meter en er was inderdaad geen opwek, ik trok vol via het net. Laden via laadpaal maar oude plug in hybride vandaar die langzame snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
[...]

Dat lost zich vanzelf op. Zodra een hele wijk bijvoorbeeld op fase 1 zou invoeden gaat de spanning omhoog waardoor de omvormers uitgaan. Dan wordt geadviseerd om n andere fase te kiezen…kortom dat middelt zich vanzelf uit…buiten het feit dat er bij het aansluiten van 1 en 3 fase systemen al een random verdeling is over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
PWA777 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:57:
Via de Enphase app zag ik de opwek afnemen en later weer toenemen. Ik heb gecheckt op de slimme meter en er was inderdaad geen opwek, ik trok vol via het net. Laden via laadpaal maar oude plug in hybride vandaar die langzame snelheid.
Zijn de IQ8+ micro’s middels de installer toolkit vd installateur ook daadwerkelijk “aan” gezet?
Op de slimme meter…. Netto verbruik…vanwege het laden natuurlijk. Of kun je op de slimmemeter het vermogen van de afzonderlijke fases zien…sommige meters kunnen dat.

[ Voor 16% gewijzigd door WillemP22 op 14-08-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
WillemP22 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Zijn de IQ8+ micro’s middels de installer toolkit vd installateur ook daadwerkelijk “aan” gezet?
Op de slimme meter…. Netto verbruik…vanwege het laden natuurlijk. Of kun je op de slimmemeter het vermogen van de afzonderlijke fases zien…sommige meters kunnen dat.
Op de slimme meter zie ik het netto verbruik (gesommeerd over de fases). Ik had vandaag een prima dag qua opwek (aldus Enphase app) tot dat het rond 15h bergafwaarts ging en zelfs 0 bereikte. Later op de middag kwam de opwek terug naar “normaal”. De auto laadt met zo’n 3 kWh dus toen ik rond 17h de slimme meter checkte zag ik 4 kWh totaal verbruik. Hier leid ik uit af dat mijn panelen toen daadwerkelijk niet functioneerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

In dat geval vermoed ik dat je (oa?) deze kwestie bedoelt. Waarbij registratie van paralel lopend gebruik en terugleveren (dat wat nu niet kan en wat daarmee de reden is van intern in de meter salderen) gezien wordt als mogelijke oplossing voor dit probleem.

https://solarmagazine.nl/...terijen-nog-niet-in-zicht

Ik ben erg benieuwd of ze dit er werkelijk onder die vlag door kunnen krijgen.

Min of meer on topic, de afgelopen 3 dagen (ja echt), bezig geweest met de installatie van 4 zonnepanelen :)

Oa dankzij dit topic lijkt alles, zelfs de software-kant, vlekkeloos verlopen. Dank voor de brede en grondige informatie in de beginpost en ook het topic zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
PWA777 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Op de slimme meter zie ik het netto verbruik (gesommeerd over de fases). Ik had vandaag een prima dag qua opwek (aldus Enphase app) tot dat het rond 15h bergafwaarts ging en zelfs 0 bereikte. Later op de middag kwam de opwek terug naar “normaal”. De auto laadt met zo’n 3 kWh dus toen ik rond 17h de slimme meter checkte zag ik 4 kWh totaal verbruik. Hier leid ik uit af dat mijn panelen toen daadwerkelijk niet functioneerden.
Vreemd: ik zou het eens bij jeinstallateur voorleggen. Hij kan wellicht inzoomen naar stromen en spanningen per micro. Misschien is zo de storing te traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
PWA777 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Check het topic voor lokaal uitlezen van de envoy om de events uit te lezen. Altijd goed om in de log te kijken.

[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18
Pazo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Dat is kennelijk dan alleen bij de IQ7A? Want mijn IQ7+'s zitten ook op die firmware (en zonder problemen).

@unconnected heb jij ook deze firmware versie op jouw IQ7A's zitten?
Net gekeken en ik heb inderdaad ook die firmware. Maar ook een 2de? 540-00169-r01-v04.28.04, die staat eronder. Ik zou alleen verwachten dat als het een firmware probleem is dat hij random panelen niet zou starten en het is nu 2x dezelfde geweest. Al kan dat uit 8 panelen ook toeval zijn :P

Overigens vind ik het ook terug in de log, maar daar vind je weinig nuttigs verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwcFO2C6ZpVHkT2ln9AIl0xI7XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIvz0XE2tz9aZ7EPvIGryN4o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door unconnected op 15-08-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Vanmorgen is een van mijn iQ7+ op niet rapporten geschoten. Ik ben nog een week niet thuis dus kan er niets mee doen.

Wat kan de oorzaak zijn? Communicatie problemen? Volgens mij is het de verste op de kabel. De spanning is oké in de wijk. Vanmorgen om 0635 voor het laatst contact met die omvormer….

Systeem draait nu een jaar. Sinds afgelopen vrijdag heeft de buurman ook Enphase. We hebben beide ferrietringen geïnstalleerd zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 15-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Kan je op bijv. een online P1 meter wel zien of er geproduceerd wordt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:21:
Kan je op bijv. een online P1 meter wel zien of er geproduceerd wordt?
De overige 12 omvormers werken gewoon…🤔

Het wel of niet werken van dat ene paneel kan ik niet uit de realtime p1 gegevens extraheren. Daarvoor is het te weinig productie.

[ Voor 22% gewijzigd door Panzer_V op 15-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Goedendag,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om zelf een paar panelen te koppelen aan het PV-systeem wat de installateur heeft geplaatst. Het leggen en aansluiting zal geen problemen opleveren maar het identificeren en koppelen van de micro omvormers die ik zelf wel plaatsen wel.

Wat zijn hiervoor de mogelijkheden/opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Thomasvt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:33:
Ik heb vandaag ook last van een IQ7A die niet wou opstarten.

Gaat om een IQ7A-72-M-ACM-INT met firmware 520-00082-r01-v04.27.04

Morgen maar ff kijken of hij dan wel start
Hier afgelopen zondag 13 augustus ook een IQ7A met dezelfde firmware versie als hierboven, die niet wilde starten. Gisteren was er niks meer aan de hand. Panelen draaien tot nu toe al een jaar zonder enig probleem.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
REDN4S schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:40:
Goedendag,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om zelf een paar panelen te koppelen aan het PV-systeem wat de installateur heeft geplaatst. Het leggen en aansluiting zal geen problemen opleveren maar het identificeren en koppelen van de micro omvormers die ik zelf wel plaatsen wel.

Wat zijn hiervoor de mogelijkheden/opties?
Bij de IQ7 serie zou dat kunnen zonder Installer toolkit app, want die kan je vanaf de Envoy met de knop laten scannen / zoeken naar nieuwe micro's (PLC scan). Bij de IQ8 wordt dat sterk afgeraden en moet je ze toevoegen via de Installer Toolkit app (als installateur).
Maar daarnaast kan je ze niet intekenen in de array / layout als 'home owner', dus alsnog zal je de installateur aan het werk moeten zetten.

Of je vraagt Enphase om je account om te zetten naar een DHZ account, dan kan je het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Pazo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Bij de IQ7 serie zou dat kunnen zonder Installer toolkit app, want die kan je vanaf de Envoy met de knop laten scannen / zoeken naar nieuwe micro's (PLC scan). Bij de IQ8 wordt dat sterk afgeraden en moet je ze toevoegen via de Installer Toolkit app (als installateur).
Maar daarnaast kan je ze niet intekenen in de array / layout als 'home owner', dus alsnog zal je de installateur aan het werk moeten zetten.

Of je vraagt Enphase om je account om te zetten naar een DHZ account, dan kan je het zelf.
Ik heb IQ8+ omvormers dus het zal wel via de installateur moeten ben ik bang. ik weet alleen niet in hoeverre zij hier aan mee willen werken i.v.m. garantie aan hun systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Panzer_V schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:20:
Vanmorgen is een van mijn iQ7+ op niet rapporten geschoten. Ik ben nog een week niet thuis dus kan er niets mee doen.

Wat kan de oorzaak zijn? Communicatie problemen? Volgens mij is het de verste op de kabel. De spanning is oké in de wijk. Vanmorgen om 0635 voor het laatst contact met die omvormer….

Systeem draait nu een jaar. Sinds afgelopen vrijdag heeft de buurman ook Enphase. We hebben beide ferrietringen geïnstalleerd zitten.
ik kan vanaf afstand even met je meekijken als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

REDN4S schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Ik heb IQ8+ omvormers dus het zal wel via de installateur moeten ben ik bang. ik weet alleen niet in hoeverre zij hier aan mee willen werken i.v.m. garantie aan hun systeem.
Om eerlijk te zijn zou ik me niet zo super druk maken om garantie.

Het is sowieso Enphase zelf die de 25 jarige garantie afgeeft, niet je leverancier. Enphase zal er niet zo snel over vallen als je zelf een uitbereiding hebt gedaan. En als er een micro dood gaat die de leverancier heeft geïnstalleerd, dan krijgen zij van Enphase ook een vergoeding om die te installeren heb ik eens vernomen. Volgens mij in dit topic..

Pagina: 1 ... 88 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica