QvTzKwCi schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:50:
Even een vraag voor de mensen die hun Enlighten installatie met een Do-It-Yourself installateur toegang tot je systeem.
Mijn installateur heeft toegang tot mijn systeem via remote, zij hebben hem immers aangemeld. Ik weet: ze kunnen meekijken en ten minste de dagelijkse productieopbrengst zien. Ze zien dus ten minste hetzelfde als ik, als gewone consument.
Stel nu - hypothetisch gezien - als ik met de installateur in onmin geraak, of omgekeerd: kunnen ze mijn systeem op afstand disabelen? Of misschien minder hypothetisch, wat als een hack is (nog even ongeacht waar deze plaatsvind) en de hacker kan bij mijn configuratie?
Productie uitzetten kan op afstand, dat kan ik zelf ook als consument. Maar ik bedoel echt onklaar maken, zoals configuratie wijzigen etc, zodat ik deze als consument niet meer zelf aan kan zetten?
En de vervolgvraag is dan ook: hoe voorkom ik remote wijzigingen in de configuratie? Bijvoorbeeld: wel uitlezen op afstand toestaan, maar voor updates moet er bijvoorbeeld ter plaatse via USB in de Gateway worden ingeprikt?
Een antwoord staat al genoteerd: de configuratie offline zetten. Het systeem brengt wel dagelijks op, maar stuurt gewoon geen updates naar de remote server. Uitlezen kan dan via de P1 en/of indirect via gedeelte data naar de energieleverancier.
Thanks!
/f/image/H0MSQa2oBXxVATLLCNWzlZnt.png?f=fotoalbum_large)
Hier kun je de toegang terugtrekken, en zien wat de installateur kan.
een installateur kan overigens meer zien dan een consument (voltages per paneel en in detail, opbrengst, legplan maken, wijzigen en meer)
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
/f/image/X61j7SFQU0vQnwZ5WdD8pGG4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ha52eVaeapFHZqSxuB85ZkAg.png?f=fotoalbum_large)

[/URL:strip_exif()/f/image/GzCf7tJ9hqcTsUq63hmLiKc6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7DbGqTvxdGn7mQuVB0whE737.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LMPLrMJojre3hJMAw6V5BUkt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJj8IE11wephKVoHPJgF8NZX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y1vFXtY53s44RE9ucBBpZe2u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8D0s9zAQwVSHezwjUL0100U0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WJUFltDQf5Oi513kK6bIbUOx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RnxeydOdepRXBCbrJMX6nNo4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gHopdEYENWFtBy2G27CPzV4z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/nIvz0XE2tz9aZ7EPvIGryN4o.png?f=fotoalbum_large)