Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.191 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit is belachelijk laag inderdaad. Het is geen geweldige week geweest maar ook niet dramatisch: afgelopen week heb ik denk ik net iets meer dan de helft van de max gehaald.

Mijn slechtste paneel heeft vandaag net geen 0,8 kWh geproduceerd (op west). De beste op zuid 1,17 en op oost zo’n 0,9 kWh gemiddeld.

200 wh lijkt me onacceptabel, of je moet de hele dag al de stortregen zitten :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-09 23:06
Glashelder schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:52:
Dit is belachelijk laag inderdaad. Het is geen geweldige week geweest maar ook niet dramatisch: afgelopen week heb ik denk ik net iets meer dan de helft van de max gehaald.

Mijn slechtste paneel heeft vandaag net geen 0,8 kWh geproduceerd (op west). De beste op zuid 1,17 en op oost zo’n 0,9 kWh gemiddeld.

200 wh lijkt me onacceptabel, of je moet de hele dag al de stortregen zitten :?
Hier hadden we een groot gedeelte van de dag zon. Heb de installatie een keer spanningsloos gemaakt. Zie in Enphase enlighten nog steeds 7/8 omvormers een fout melden. Maar mogelijk gaat hier tijd overheen. We zullen het zien. Zien wel dat er energie opgewekt wordt maar slechts 150w. Ter vergelijking ik heb ook nog een "oude" string omvormer hangen en die heeft volgens de app iets van 3.5kw opgewekt vandaag. Heb de installateur een berichtje gestuurd en die mompelde iets over mogelijk ferriet ringen o.i.d. Maar als dit nodig is dan zou ik toch al eerder moeten merken? Ik lees op internet ook verhalen dat dit sinds de q7 omvormer serie dit vrijwel niet meer nodig is.

Moet wel zeggen dat ik sinds ik de installatie in gebruik heb genomen ik op mijn P1 meter zit te kijken en daar zie ik wel dat het systeem energie opwekt alleen niet bijzonder veel. Hoe kan ik het beste controleren of mijn systeem op orde is? De installateur is gesloten i.v.m. de bouwvak. Zou ik wellicht direct contact met Enphase moeten opnemen zodat ze mijn systeem remote kunnen uitlezen? Moet ik geduld hebben nu ik het systeem spanningsloos heb gemaakt en morgen nog eens kijken?

Update:

Na het spanningsloos maken van het systeem zijn na enige tijd de fouten verdwenen in de Enlighten app en geeft deze weer "normaal" aan.

Ontdekt trouwens dat als je lokaal inlogt op de Envoy je onderin op installer login kunt klikken en dan een stuk meer kunt zien/configureren. Ik dacht niet dat ik hier toegang toe had. Ook daar ziet alles er goed uit wel een melding over de detectie van een andere envoy o.i.d. maar na wat zoekwerk in dit forum hoeft dat niet perse iets te betekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door glas86 op 01-08-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-09 17:21
@glas86 Druk het tweede knopje op de Enphase IQ Gateway maar eens in. Dan gaat het systeem de micro's opnieuw scannen. Dit trucje wil wel eens helpen.

Als dit niet helpt dat zou ik zeker gaan bellen met Enphase. Zij kunnen op afstand nog veel meer doen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Eddie_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:49:
@glas86 Druk het tweede knopje op de Enphase IQ Gateway maar eens in. Dan gaat het systeem de micro's opnieuw scannen. Dit trucje wil wel eens helpen.

Als dit niet helpt dat zou ik zeker gaan bellen met Enphase. Zij kunnen op afstand nog veel meer doen.
Dank voor de tip! Ga ik zeker onthouden. Heb gisteren nog eens uitgebreid gekeken naar het installer menu vanuit de Envoy. Allereerst kreeg ik een pop-up met daarin vragen als hoeveel omvormers heb je, heb je een q-relais, batterij etc. Is het normaal dat die hier om gevraagd wordt of geeft dit wellicht al enige indicatie dat het systeem niet helemaal netjes is opgeleverd?

Ik heb alles ingevuld en tot mijn grote verbazing wordt er deze ochtend tot op heden continue stroom opgewekt door de Enphase installatie. Een strakke groene lijn volgens de P1 meter van Homewizard niet bijzonder veel maar het is er wel zeker met dit bagger weer buiten. Ik ben benieuwd hoe het vandaag verder verloopt. Ik zit nu al op 1/3 van de opgewekte energie in vergelijking met gisteren de hele dag.

Via de Enphase app kan ik ook de opgewekte energie zien maar niet meer dan dat. Ik heb (nog) niet de CT klemmen. Monteur had slechts twee spoelen bij zich en je moet er natuurlijk 6 hebben voor een drie fase systeem. Wordt nog een discussie vrees ik met de installateur.

Wel heb ik vandaag mijn "oude" string omvormer (Omnik) uitgezet. Wil eens kijken of dat impact heeft. Als ik vandaag een normale dag hen kwa zonne productie dan ga ik morgen deze omvormer weer eens aanzetten. Mogelijk is er een relatie of is er gewoon sprake van een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik hoop het laatste wat wil graag beide blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat klinkt als een lege installatie als je zelf nog het aantal micro's moet invoeren. Dit hoort de installateur te doen anders kan hij nooit met zekerheid zeggen dat het systeem werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik krijg die vraag anders ook vrijwel iedere keer weer als ik inlog op de installer pagina van de Envoy. Ben niet anders gewend.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:52
Klopt ja, heb ik ook. Begrijp niet waarom ie dat niet onthoudt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Eddie_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:08:
Dat klinkt als een lege installatie als je zelf nog het aantal micro's moet invoeren. Dit hoort de installateur te doen anders kan hij nooit met zekerheid zeggen dat het systeem werkt.
Ik vind het ook vreemd, leeg was de installatie volgens mij niet want de provisioning date staat op 27-7 de datum van ingebruik namen van de installatie bij elke omvormer.

Update:

Vandaag heeft het Enphase systeem prima gefunctioneerd. Heb een uur geleden ook de stringomvormer weer aangezet en tot op heden werken beide probleemloos. Ik begrijp het nog steeds niet waar het gisteren mis ging. Zal mijn Enphase installatie dan toch nog niet helemaal goed geconfigureerd zijn geweest?

[ Voor 25% gewijzigd door glas86 op 02-08-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat is bijzonder dat jullie die melding ook regelmatig krijgen. Ik niet namelijk. En dat is bij werkende systemen die al volledig gevuld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:44:
Dat is bijzonder dat jullie die melding ook regelmatig krijgen. Ik niet namelijk. En dat is bij werkende systemen die al volledig gevuld zijn?
Ja, volledig afgerond, in de installer toolkit alle stappen doorlopen / alles afgevinkt.
Als je lokaal inlogt met installateursaccount krijg ik ook altijd de vraag om het aantal te verwachten micro's , Q-relais en batterijen in te vullen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ow wacht, op die manier. Zelfs daar kan ik mij het niet van herinneren dat ik dat krijg. Ga dat vanavond thuis wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:04
Ik heb een niet-Enphase batterij toegevoegd, nu krijg ik af en toe een foutmelding op de CT- klemmen. dat de “vreemde” batterij niet zichtbaar is in de app, begrijp ik. Maar zou toch niet tot foutmeldingen moeten leiden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Enkel of drie fase meterkast en enkel of drie fase Enphase systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
Eddie_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:37:
Enkel of drie fase meterkast en enkel of drie fase Enphase systeem?
Drie fasen Enphase systeem op een 3x25ampere meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En wat is de foutmelding die je krijgt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
Eddie_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:27:
En wat is de foutmelding die je krijgt dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY4JL_9WH2OU5U-FKMpXo9HnC_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HWTPBVxnJV4dEsZZB1L3Lo2d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Ik heb dezelfde foutmelding door een andere (hoymiles) omvormer die niet door de productie cts gaat. Oftewel soms negatief verbruik.
Kan me voorstellen dat een accu voor hetzelfde zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
Maar dat gebeurt toch altijd wanneer de panelen meer opleveren dan je verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
visker999 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:08:
Maar dat gebeurt toch altijd wanneer de panelen meer opleveren dan je verbruikt?
Niet als alle productie door de productie CT's gaan. Maar als je een accu gebruikt die buiten de metingen omgaat van de Enphase IQ Gateway Metered dan krijg je inderdaad foutmeldingen omdat er een onbalans is tussen levering (van het net) en productie van panelen en eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-08 15:23
Eerste keer dat ik een Enphase installatie bouw, bij mij broer dan nog wel. Werkt perfect op een IQ7A inverter na.

Foutmelding in Installer Toolkit is dat de Envoy niet kan communiceren met deze inverter, nochtans wordt hij wel gedetecteerd in de Devices & Arrays menu. Dit lijkt mij al vreemd, hoe kan de Envoy deze terugvinden maar daarna niet communiceren? Voor ik terug op het dak ga om deze uit te wisselen iemand ervaring met een gelijkaardige situatie? Heb immers zo’n vermoeden dat het niet helemaal aan de inverter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Merion Klinkt toch als een kabel die net niet helemaal goed vast zit. Eerst een nieuwe scan uitvoeren. Levert dat geen verbetering op: dan toch het dak op. Check het ledje van de micro, daaruit kan je dan opmaken wat de status van die micro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:56:
@Merion Klinkt toch als een kabel die net niet helemaal goed vast zit. Eerst een nieuwe scan uitvoeren.
Da’s net het vreemde, als ik opnieuw scan kan hij ze allemaal vinden, maar kan nadien niet meer communiceren. Vind dit vreemd omdat, zo lijkt mij toch dat die detectie ook via communicatie plaats heeft. Moet toch op een of andere manier de serienummers vergelijken. Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Is die betreffende micro nu ook aan het produceren? Indien ja: gewoon nog even afwachten. Als hij niet aan het produceren is, en de rest wel, dan zou ik toch zeker de stekkers even goed checken.

Ik kan niet verklaren dat een scan de micro wel vindt maar dat er vervolgens geen communicatie mee kan plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:21:
Is die betreffende micro nu ook aan het produceren? Indien ja: gewoon nog even afwachten. Als hij niet aan het produceren is, en de rest wel, dan zou ik toch zeker de stekkers even goed checken.

Ik kan niet verklaren dat een scan de micro wel vindt maar dat er vervolgens geen communicatie mee kan plaats vinden.
Nee produceert niets, wat mij logisch lijkt want de gateway krijgt die info precies van de inverter. Nog een tijdje wachten, misschien een wat slaperige inverter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:49
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:21:

Ik ken een soortgelijke situatie, waarbij we de micro’s wel zagen, maar er geen productie was. Toen bleek in de groepenkast de 0-draad niet of niet goed genoeg vast te zitten. Kortom; ik vermoed hier ook een bekabelings-issue. Ff met de multimeter de storing traceren… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-08 11:03
Ik wil voor een projectje een Enphase Gateway aansluiten zonder stroominvoer. Is dat mogelijk zonder dat de firmware er een stokje voor steekt?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Huh, wat wil je doen? Een Enphase IQ Gateway aansluiten zonder stroominvoer? Dan doet hij niets, kun je hem ook gewoon op tafel leggen. Firmware doet dan ook niets.

Tenzij je bedoelt de Gateway aansluiten zonder micro's. Dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:25:
Huh, wat wil je doen? Een Enphase IQ Gateway aansluiten zonder stroominvoer? Dan doet hij niets, kun je hem ook gewoon op tafel leggen. Firmware doet dan ook niets.

Tenzij je bedoelt de Gateway aansluiten zonder micro's. Dat kan prima.
Dat laaste inderdaad, had misschien even moeten specificeren dat ik het zonder invoer vanuit zonnepanelen wilde doen.

Goed om te weten! Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Toch nog een vraagje (dit keer ook met wat meer context).

Ik wil een IQ Gateway Standard van stroom voorzien, het liefst via een regulier stopcontact, en er het een en ander aan tweaken zonder dat hij gebruikt wordt voor het opwekken van stroom.

Van wat ik begreep van de installatieinstructies die ik kan vinden wordt deze aan het stroomnetwerk aangesloten via directe bedrading in de meterkast. Ik zou graag willen weten of het ook zonder kan, met de kanttekening dat hij dus niet gebruikt zal worden voor het opwekken van stroom.

Edit: Enige andere suggestie voor een omvormer die enigszins triviaal aangezet kan worden zodat de interface/app beschikbaar wordt, wordt ook gewaardeerd. Ik weet niet of er ook losse microomvormers zijn die direct naar een stekker gaan zonder de zonnenpanelen?

[ Voor 19% gewijzigd door jja2000 op 03-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan hem gewoon met stekker in het stopcontact steken en gebruiken, dat is geen enkel probleem. Hiermee is de Gateway gewoon bereikbaar. Als je micro's wilt gebruiken zonder panelen: DC voeding op de micro en AC op dezelfde fase als je Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panettiere
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 21:13
jja2000 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:16:
Van wat ik begreep van de installatieinstructies die ik kan vinden wordt deze aan het stroomnetwerk aangesloten via directe bedrading in de meterkast. Ik zou graag willen weten of het ook zonder kan, met de kanttekening dat hij dus niet gebruikt zal worden voor het opwekken van stroom.
De gateway zit, net als een radio, gewoon met een stekker in het stopcontact. Je hebt echter een radio nodig om frequenties om te zetten in geluid; zo heb je ook een gateway nodig om te communiceren met micro-omvormers/relais/batterij/etc. Die communicatie gebeurd met een gesuperponeerd signaal via het lichtnet.

Deventer ZZO/NNW 8.625 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:00:
Je kan hem gewoon met stekker in het stopcontact steken en gebruiken, dat is geen enkel probleem. Hiermee is de Gateway gewoon bereikbaar.
Goed om te weten, is het dan ook zo dat je de L1 en de N zo aan een stekker moet vast maken die dan het stopcontact in moet? Of kan er een andere poort gebruikt worden? Ik ga er even van uit dat de AC "achtje" aansluiting aan de onderkant daarvoor niet gebruikt kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-rXz0ocZlTjqr52rAfNESjbcRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KrU7Wj0092u3LtyHmGbyWAV.png?f=fotoalbum_large
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:00:
Als je micro's wilt gebruiken zonder panelen: DC voeding op de micro en AC op dezelfde groep als je Gateway.
Dankjewel voor de suggestie! Ik ben vooral op zoek naar een "slimme" controller waar ik wat mee kan prutsen. Vandaar de specifieke vraag naar de enphase aangezien je die los kan aanschaffen. De vraag over de microomvormers gaat me vooral om de panelen die zo'n slimme controller al ingebouwd hebben en je dus alleen maar hoeft in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Da's nog een oude Gateway. Daar zijn standaard kabeltjes voor. Ik heb niet met deze versie gewerkt.

Als je wilt "prutsen" met een paneel en een micro omvormer (mits geen IQ8 serie) dan kan dit standaard al zonder Gateway. D'r zijn panelen met "geïntegreerde" IQ's die je zo zou kunnen gebruiken. Officieel mag je zoiets niet rechtstreeks in een wandcontactdoos prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Onlangs ook besloten om voor zonnepanelen te gaan, de firma had mij IQ8+ aanbevolen maar ik wist niet dat de output 295/300 was, daarom besloten om voor de IQ8 HC te gaan, Deze levert 385, wat gaat zorgen voor 1000kw meer opbrengst.

Klopt het dat ik een 25a zekering nodig heb als ik 12 panelen in samen werking met de IQ8 HC wil ?

Grtz

[ Voor 15% gewijzigd door Pinsa op 03-08-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja2000
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:22:
Da's nog een oude Gateway. Daar zijn standaard kabeltjes voor. Ik heb niet met deze versie gewerkt.
Interessant dat het dan nog zo op hun website staat dan. Klopt de rest van wat ik zei dan wel nog? Dat je een simpele stekker aan kan sluiten aan de schroef terminals die in het apparaat zitten en zo de gateway aan kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Absoluut, ik heb dat veel gedaan de afgelopen maanden om de Gateways al te voorzien van de juiste software voor gebruik met de IQ8 serie (scheelde de installateurs veel tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:22
Eddie_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:30:
[...]

Niet als alle productie door de productie CT's gaan. Maar als je een accu gebruikt die buiten de metingen omgaat van de Enphase IQ Gateway Metered dan krijg je inderdaad foutmeldingen omdat er een onbalans is tussen levering (van het net) en productie van panelen en eigen gebruik.
Super interessant. Ik heb de afgelopen 2 weken een balkon installatie als testopstelling gehad 2 panelen a 400 wp + Ecoflow powerstream en Ecoflow Delta max 2 . Ik heb nooit een foutmelding gehad. Ik leverde alleen 's-nachts terug precies evenveel als mijn continu verbruik. Waarschijnlijk is het altijd 'binnen' gebleven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merion
WillemP22 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:29:Ik ken een soortgelijke situatie, waarbij we de micro’s wel zagen, maar er geen productie was. Toen bleek in de groepenkast de 0-draad niet of niet goed genoeg vast te zitten. Kortom; ik vermoed hier ook een bekabelings-issue. Ff met de multimeter de storing traceren… :)
Probleem opgelost, idd DC stekker niet goed. Wel vreemd dat de gateway wel kan vaststellen of de omvormer aangesloten zit maar verder niet kan communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Pinsa schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:25:
Onlangs ook besloten om voor zonnepanelen te gaan, de firma had mij IQ8+ aanbevolen maar ik wist niet dat de output 295/300 was, daarom besloten om voor de IQ8 HC te gaan, Deze levert 385, wat gaat zorgen voor 1000kw meer opbrengst.
Het ligt maar net aan het type paneel of dat zin heeft.
Deze sheet al eens ingevuld?
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Pazo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Het ligt maar net aan het type paneel of dat zin heeft.
Deze sheet al eens ingevuld?
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing
Zit op forum vanaf mijn telefoon dus kan helaas het excel bestand niet openen.

Het betreft 12x Jinko 430wp panelen. Ik las ook dat er maar 9 omvormers kunnen aangesloten worden op 1 fase? Klopt dit?

Ik lees namelijk op pagina 1 van dit topic:

Max aantal per eenfasig: 9 stuks

Verder naar beneden staat er maximaal aantal omvormers: 14 stuks

De IQ8 HC heeft een uitgangsstroom van 1,67a x12 = 20,04A.

Dus de gehele installatie zal moeten worden aangesloten op een 25A zekering.

Wil even checken of alles klopt, voordat het straks geplaatst is :)

[ Voor 33% gewijzigd door Pinsa op 03-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Pinsa schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:30:
Het betreft 12x Jinko 430wp panelen.
Daarvoor moet je het exacte type weten / datasheet hebben. Maar Jinko komt hier vaker voorbij, en ik denk dat de HC overkill / niet optimaal is voor 430Wp panelen. Waarschijnlijk is de MC beter (dat is meestal de sweet spot voor panelen van circa 420-430wp).
Pinsa schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:30:

Ik las ook dat er maar 9 omvormers kunnen aangesloten worden op 1 fase? Klopt dit?

Ik lees namelijk op pagina 1 van dit topic:

Max aantal per eenfasig: 9 stuks

Verder naar beneden staat er maximaal aantal omvotmers: 14 stuks

De IQ8 HC heeft een uitgangsstroom van 1,67a x12 = 20,04A.

Dus de gehele installatie zal moeten worden aangesloten op een 25A zekering.

Wil even checken of alles klopt, voordat het straks geplaatst is :)
De datasheet zegt 9 per fase op basis van 16A. Ze zouden rekening met een veiligheidsfactor van 1,25.
Nu ben ik niet zo thuis in elektrotechniek, maar wellicht dat het kan wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Pazo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Daarvoor moet je het exacte type weten / datasheet hebben. Maar Jinko komt hier vaker voorbij, en ik denk dat de HC overkill / niet optimaal is voor 430Wp panelen. Waarschijnlijk is de MC beter (dat is meestal de sweet spot voor panelen van circa 420-430wp).

[...]

De datasheet zegt 9 per fase op basis van 16A. Ze zouden rekening met een veiligheidsfactor van 1,25.
Nu ben ik niet zo thuis in elektrotechniek, maar wellicht dat het kan wat je zegt.
Dit zouden de Jinko panelen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5UGKyfHjzxjdafpn3Oz0EyqjtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uzKysacpC8KjDorRpVwa754h.jpg?f=user_large

Hoezo overkill? De HC brengt het meeste op toch ?

Ik ben zelf ook niet thuis in electro, vandaar de vragen:

Kan iemand bevestigen of 12 stuks IQ8 HC probleemloos werken?

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
12 x IQ8HC (1.67A ) = 20.04 A. IQ Relais 1F is geschikt tot 20A. Als je het geheel op een 20A aardlekautomaat zet dan zou dit in theorie goed moeten gaan. Maak niet één string van 12 maar maak sub strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 06:33:
12 x IQ8HC (1.67A ) = 20.04 A. IQ Relais 1F is geschikt tot 20A. Als je het geheel op een 20A aardlekautomaat zet dan zou dit in theorie goed moeten gaan. Maak niet één string van 12 maar maak sub strings.
Dankjewel voor je antwoord. Met de string bedoel je niet 1 kabel voor alle 12, maar een aantal apart geschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ja, vanaf een lasdoos aftakkingen maken van (bijvoorbeeld) 2 x 6 of 3 x 4. Of wat het best uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 06:56:
Ja, vanaf een lasdoos aftakkingen maken van (bijvoorbeeld) 2 x 6 of 3 x 4. Of wat het best uitkomt.
Tnx! Binnenkort bespreken als de technische schouw plaats gaat vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:23:
[...]

Tnx! Binnenkort bespreken als de technische schouw plaats gaat vinden
Check ook even je huidige voltage in de meterkast. Als dat op een zonnige dag (midden op de dag) al richting de 246-247 loopt, gaat het zeker niet werken met 12 stuks op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28
Nachtapotheker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:31:
[...]

Check ook even je huidige voltage in de meterkast. Als dat op een zonnige dag (midden op de dag) al richting de 246-247 loopt, gaat het zeker niet werken met 12 stuks op 1 fase.
In 2x6 of 3x4 strings gaat dat wel hoor, er zit een heel groot verschil in voltage opbouw na de eerste paar omvormers

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:37:
[...]

In 2x6 of 3x4 strings gaat dat wel hoor, er zit een heel groot verschil in voltage opbouw na de eerste paar omvormers
Ik weet uit ervaring dat dat niet gaat ;)
Hier is de boel nu verdeeld over 3 fasen en dat gaat gelukkig wel. Af en toe schakelen er nog 1 of 2 even af, maar eerder waren dat er 6-7 van de 12 op zonnige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Nachtapotheker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:44:
[...]

Ik weet uit ervaring dat dat niet gaat ;)
Hier is de boel nu verdeeld over 3 fasen en dat gaat gelukkig wel. Af en toe schakelen er nog 1 of 2 even af, maar eerder waren dat er 6-7 van de 12 op zonnige momenten.
Ik heb helaas maar een 1fase meterkast met een 40A hoofdzekering.

Dus 12 panelen met 12 omvormers gaat niet werken?

Zouden 10 panelen van 500wp en 10 omvormers bijvoorbeeld wel gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:49:
[...]

Ik heb helaas maar een 1fase meterkast met een 40A hoofdzekering.

Dus 12 panelen met 12 omvormers gaat niet werken?

Zouden 10 panelen van 500wp en 10 omvormers bijvoorbeeld wel gaan?
Het kan wel werken, maar alleen als het voltage op het energienet laag genoeg is en de kabels met veel lengte dik genoeg etc.

Ben zelf vanwege de problemen van 1x35 naar 3x25 gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Nachtapotheker op 04-08-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Nachtapotheker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Het kan wel werken, maar alleen als het voltage op het energienet laag genoeg is en de kabels met veel lengte dik genoeg etc.

Ben zelf vanwege de problemen van 1x35 naar 3x25 gegaan.
Weet je ongeveer wat de kosten zijn om een meterkast te laten ombouwen van 1 naar 3 fases?

Snap ook niet dat de firma dit gewoon aanbied terwijl het ws niet goed zal functioneren.

[ Voor 23% gewijzigd door Pinsa op 04-08-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Weet je ongeveer wat de kosten zijn om een meterkast te laten ombouwen van 1 naar 3 fases?

Snap ook niet dat de firma dit gewoon aanbied terwijl het ws niet goed zal functioneren.
Zoals gezegd het kan wel goed functioneren, als het voltage laag genoeg is :)
Bij ons in de buurt zijn heel veel zonnepanelen en daardoor een hoog voltage, dus zelfs op 3 fasen is het nog kiele kiele. Maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.
Bij een vriend van mij in de wijk kan het prima 12 stuks op 1 fase, met een 2,5mm2 kabeltje. Daar komt het voltage zelden boven de 240v.

De netbeheerder rekent zo’n 400 euro. En de aanpassingen van je eigen meterkast (beetje afhankelijk van de ruimte) zal ook zoiets zijn.

Het zou netjes zijn als de aanbieder ook even checkt (of waarschuwt) voor mogelijke spanningsproblemen, maar volgens mij gebeurt dat zelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Nachtapotheker op 04-08-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Nachtapotheker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Zoals gezegd het kan wel goed functioneren, als het voltage laag genoeg is :)
Bij ons in de buurt zijn heel veel zonnepanelen en daardoor een hoog voltage, dus zelfs op 3 fasen is het nog kiele kiele. Maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.
Bij een vriend van mij in de wijk kan het prima 12 stuks op 1 fase, met een 2,5mm2 kabeltje. Daar komt het voltage zelden boven de 240v.

De netbeheerder rekent zo’n 400 euro. En de aanpassingen van je eigen meterkast (beetje afhankelijk van de ruimte) zal ook zoiets zijn.

Het zou netjes zijn als de aanbieder ook even checkt (of waarschuwt) voor mogelijke spanningsproblemen, maar volgens mij gebeurt dat zelden.
Enig idee hoe ik erachter kan komen wat het voltage in mijn buurt is? Ze hebben bij het orientatiegesprek wel verteld dat als er in mijn buurt teveel wordt opgewekt de netbeheerder de spanning terug schroeft, dus minder opbrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:09
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

Enig idee hoe ik erachter kan komen wat het voltage in mijn buurt is? Ze hebben bij het orientatiegesprek wel verteld dat als er in mijn buurt teveel wordt opgewekt de netbeheerder de spanning terug schroeft, dus minder opbrengt.
Dat zal de netbeheerder zeker doen - als ie er tijd en zin in heeft. 😄
Hier heeft de netbeheerder na een spanningsklacht een onderzoek in de wijk gedaan en heeft aangegeven er over 1 of 2 jaar mee aan de slag te gaan. Gederfde inkomsten worden niet vergoed.
De netbeheerder is eigenlijk je concurrent als mini stroom leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 06:19:
Hoezo overkill? De HC brengt het meeste op toch ?
Dit paneel dus.

Weet de beoogde hoek en helling niet, maar ingevuld op vol zuid 45 graden kan de HC wel, maar MC is efficiënter. Weet niet wat het prijsverschil is dat je tussen de HC en MC betaald, maar mogelijk verdien je het niet terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq_l8HlNuLk_GHFEHrZ9sstBe5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOYbUSwL5PWYd9qhGKkLJz6Y.jpg?f=user_large

EDIT: Volgens deze casestudie van Enphase is het verschil tussen de MC en HC op 25 jaar maar 1,6%. En dat is in zuid Frankrijk, op 33% helling, de meeste ideale ligging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9T0l85DvkJi63CRbirdm1N4Vy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZarJgtjFsXBcozfbgpx05we.jpg?f=user_large

Dus staar je niet blind op de potentieel hogere vermogen van de HC, maar weeg het ook af tegen de extra kosten die de HC kost tov de bijv. de MC.

[ Voor 29% gewijzigd door Pazo op 04-08-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Pazo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Dit paneel dus.

Weet de beoogde hoek en helling niet, maar ingevuld op vol zuid 45 graden kan de HC wel, maar MC is efficiënter. Weet niet wat het prijsverschil is dat je tussen de HC en MC betaald, maar mogelijk verdien je het niet terug.

[Afbeelding]

EDIT: Volgens deze casestudie van Enphase is het verschil tussen de MC en HC op 25 jaar maar 1,6%. En dat is in zuid Frankrijk, op 33% helling, de meeste ideale ligging.

[Afbeelding]

Dus staar je niet blind op de potentieel hogere vermogen van de HC, maar weeg het ook af tegen de extra kosten die de HC kost tov de bijv. de MC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bkQDk8GDzSq1ZSHKT7A7CFUJxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ErFLD8FTU0ClFHgqDJqoylO.jpg?f=user_large

Dit is het legplan het betrefd een plat dak. Ik dacht dat ze onder een hoek van 25 graden leggen, kan dit niet gelijk terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:52:
Dit heb ik een tijdje geleden nog laten doen (1x35A -> 3x25A), voordat zonnepanelen werden gelegd. Kabel van de netbeheerder was erop voorbereid, dus enkel de meterkast moest aangepakt worden.

Voorbereidingen meterkast door installateur (installeren drie fasen hoofdschakelaar, verdelen van groepen op hoofdschakelaar): ~350 EUR.

Aansluiten van de twee extra fasen door netbeheerder, inclusief installatie bijbehorende slimme meter: ~330 EUR.

Met de installateur kan je mogelijk wat goedkoper zijn, maar het geheel is een aardige kostenpost. Die is wel eenmalig, want de periodieke kosten voor de aansluiting zijn gelijk voor 1x35A en 3x25A.

Ondanks de prijs ben ik blij dat ik dit een tijdje geleden heb laten doen. Dit zie ik dan ook niet als kosten voor de installatie van zonnepanelen, maar als investering in de woning ter voorbereiding op de toekomst (ooit van het gas af, ooit wellicht een elektrische auto laden...). Deze investering moet sowieso ooit gedaan worden, met of zonder zonnepanelen. Doordat dit op tijd werd gedaan is de Enphase-apparatuur gekozen en geïnstalleerd op drie fasen. Daarmee is dit een vroegtijdige investering om later veel hoofdpijn te vermijden.

[edit]
Oh, en als bonus was de geïnstalleerde slimme stroommeter best wel nieuw t.o.v. wat er was. Deze rapporteert netjes elke seconde. Hier mijn ervaring met het uitlezen via de P1-poort.

[ Voor 58% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2023 09:59 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

Ik ben het zelf gaan doen met een slimme stekker die ook het voltage meet. (Gekocht voor 15€ bij bol) die steek je dan ergens dicht bij de meterkast in het stopcontact en dan even kijken als het vollebak zon is midden op de dag.

Met de nieuwere slimme meters kan je het via de P1 poort ook uitlezen.

Of een goede multimeter in het stopcontact is ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bij een technische schouw gaan ze de netspanning meten, als ze het goed willen doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:15:
Bij een technische schouw gaan ze de netspanning meten, als ze het goed willen doen!
Dat ga ik zeker meenemen, en ook alle tips van jullie. 21 aug komen ze langs voor de schouw. Ik zal jullie op de hoogte houden. Bedankt voor alle tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:15:
Dat is een momentopname. Met een p1 meter kun je de spanningen over alle fases over de hele dag in de gaten houden. Je wilt natuurlijk meerdere dagen waaronder ook een met volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Word het niet eens tijd dat Enexis het stroomnetwerk gaat versterken, als straks iedereen zonnepanelen heeft zijn we allemaal de sjaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
m.eddy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Dat is een momentopname. Met een p1 meter kun je de spanningen over alle fases over de hele dag in de gaten houden. Je wilt natuurlijk meerdere dagen waaronder ook een met volle zon.
Tuurlijk is dit een moment opname maar absoluut onderdeel van een technische schouw. En ja met een P1 meter kun je dit over langere periode in de gaten houden. Bij mij geldt een maximale piek voltage van 243 V in het afgelopen jaar. Dus ik zit behoorlijk gunstig. Normaal gesproken rond de 238 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Tuurlijk is dit een moment opname maar absoluut onderdeel van een technische schouw. En ja met een P1 meter kun je dit over langere periode in de gaten houden. Bij mij geldt een maximale piek voltage van 243 V in het afgelopen jaar. Dus ik zit behoorlijk gunstig. Normaal gesproken rond de 238 V.
Dat is zeker gunstig hier schommelt het op alle 3 de fasen tussen de 249 en 252.5 tussen 11u en 15u als het zonnig is.

Zou idd wat mij betreft altijd onderdeel moeten zijn van de schouw, helaas gebeurt dat in de praktijk maar zelden als ik zo rond vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Nachtapotheker op 04-08-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Technische schouw van PV installateur heeft niet als doel spanningsproblemen van de netbeheerder aan het ligt te brengen. In tegendeel vermoedt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Is de Enphase IQ8HC wel goed gekeurd voor de NL markt ik vind namelijk geen type IQ8 in de lijst van energieleveren.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ligt er aan wie je antwoord geeft. Ik zeg dat deze gewoon goedgekeurd is voor de Nederlandse markt. Voldoet aan alle gestelde eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:49:
Ligt er aan wie je antwoord geeft. Ik zeg dat deze gewoon goedgekeurd is voor de Nederlandse markt. Voldoet aan alle gestelde eisen.
Oke duidelijk dan zal deze via overige aangevraagd moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Inderdaad, laatste optie in de pull down

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:04
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:20:
Word het niet eens tijd dat Enexis het stroomnetwerk gaat versterken, als straks iedereen zonnepanelen heeft zijn we allemaal de sjaak
Ze willen er nu juist naar toe om het energienet te gaan balanceren. Waarom de wasmachine snachts aanzetten(goedkoper nachttarief) maar waar komt je stroom daadwerkelijk vandaan. Eigenlijk zou er een soort verandering moeten kopen dat op het moment dat de zon schijnt je juist je wasmachine aan moet zetten.

Dit lost al een deel op, het moet nog steeds versterkt worden maar het helpt wel. Ik heb een dynamisch contract en ik doe bijna alles juist overdag omdat de stroom dan goedkoop is. Ook al heb ik zonnepanelen dan wil ik het liefst zo min mogelijk teruggeven aan het net.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Update: Net contact gehad met de zonnepanelenleverancier, zij zeggen dus dat er maar maximaal 9stuks IQ8HC op 1 fase geplaatst kunnen worden, dus met mijn 12 panelen gaat hem dat niet worden.

Zijn voorstel was 11 panelen 430wp plaatsen in samen werking met de IQ8M.

Maar als ik goed reken wordt de opbrengst dan maar: 330 x 11 = 3630KW ?

Hij vertelde dat de opbrengst makkelijk de 4000kw zou halen, maar dit kan toch niet als de omvormers maar 330kw doorlaten? Of zit ik verkeerd te rekenen op jaaropbrengst?

A.s maandag zouden ze langs komen om alle opties te bespreken

Zitten er nog verschillen met de IQ7A en de IQ8 serie? Deze brengt namelijk 366 op

Grtz

[ Voor 6% gewijzigd door Pinsa op 04-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:44:
Update: Net contact gehad met de zonnepanelenleverancier, zij zeggen dus dat er maar maximaal 9stuks IQ8HC op 1 fase geplaatst kunnen worden, dus met mijn 12 panelen gaat hem dat niet worden.

Hij vertelde dat de opbrengst makkelijk de 4000kw zou halen, maar dit kan toch niet als de omvormers maar 330kw doorlaten? Of zit ik verkeerd te rekenen op jaaropbrengst?

Grtz
Zo'n installatie wil ik ook wel. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:02
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:44:

Zijn voorstel was 11 panelen 430wp plaatsen in samen werking met de IQ8M.

Maar als ik goed reken wordt de opbrengst dan maar: 330 x 11 = 3630KW ?

A.s maandag zouden ze langs komen om alle opties te bespreken

Grtz
Je haalt vermogen en opbrengst door elkaar.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
Panzer_V schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Je haalt vermogen en opbrengst door elkaar.
Vermogen 4730, Wat word dan mijn opbrengst? Snap het niet zo goed 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:02
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Je vermogen is 330 x 11 = 3,630kW

Je verwachte jaaropbrengst zal die 4000kW-uur zijn.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Oh god! kWh of kW, mWh of MWh - het is maar middelbare school. Trouwens 11 x 330 W = 3630 W en niet kW

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-08 14:57

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

beste MedeTweakers!

Ik denk zo achteraf dat dit hier niet had gemogen en heb ik een eigen topic geopend. Mijn vragen zijn wellicht te specifiek. En om het overzichtelijk te houden verwijs ik door naar mijn eigen topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2200764

*knip*

[ Voor 110% gewijzigd door Lange_Slurf op 04-08-2023 17:21 ]

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:49
Pinsa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

4730 is het systeemvermogen uitgedrukt in Wp (Watt piek bij STC)
Vermogen is in Watt, bij 11 IQ8MC is dat max 3630 W of 3,63 kW.
Opbrengst is in kilowattuur, kWh. In feite moet je dan alle uren van het jaar met hun onderlinge opbrengst optellen…afhankelijk van ligging, locatie, schaduwval etc. Is een verwachte opbrengst te halen van 4000 a 5000 kWh in NL.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 04-08-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Oost/west: meer panelen bij minder ruimte. Betere spreiding van opbrengst. 17 x IQ7+ = 17 x 1.26A > 20A van het IQ relais en dus ook groter dan 20A afzekeren. Gaat in praktijk wellicht goed maar in theorie mag dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Nu online
WillemP22 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

4730 is het systeemvermogen uitgedrukt in Wp (Watt piek bij STC)
Vermogen is in Watt, bij 11 IQ8MC is dat max 3630 W of 3,63 kW.
Opbrengst is in kilowattuur, kWh. In feite moet je dan alle uren van het jaar met hun onderlinge opbrengst optellen…afhankelijk van ligging, locatie, schaduwval etc. Is een verwachte opbrengst te halen van 4000 a 5000 kWh in NL.
Dankjewel voor je uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:59:
Oost/west: meer panelen bij minder ruimte. Betere spreiding van opbrengst. 17 x IQ7+ = 17 x 1.26A > 20A van het IQ relais en dus ook groter dan 20A afzekeren. Gaat in praktijk wellicht goed maar in theorie mag dit niet.
Bedankt voor je reactie, betekend dit dat ik 2 q relais moet plaatsen?
De huidige installatie heeft geen relais op dit moment, ik ben er wel van bewust dat de NEN dit wel vereist en dus noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als je aan de regels wilt voldoen dan inderdaad twee IQ relais plus één IQ Gateway. Tenzij je natuurlijk een drie fase meterkast hebt en een drie fase Enphase systeem gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Eddie_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:24:
Als je aan de regels wilt voldoen dan inderdaad twee IQ relais plus één IQ Gateway. Tenzij je natuurlijk een drie fase meterkast hebt en een drie fase Enphase systeem gaat plaatsen.
Ik heb een drie fase groepenkast en 3 x25A aansluiting.
Mijn huidige systeem is, naar ik denk, 1 fase aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
@Lange_Slurf eventueel de 11x opdelen in 5x en 6x en dan samen met de 6 nieuwe, alle 3 elk op een eigen fase via een 3-fase relais, dan is alles mooi verdeeld over de fasen.
Of de 11 laten zoals het is (als dat niet eenvoudig te realiseren is) en de 6 nieuwe op fase 2 zetten van een 3-fase Q-relais en die als 2-fase bedrijf instellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rouske op 04-08-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Rouske schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:11:
@Lange_Slurf eventueel de 11x opdelen in 5x en 6x en dan samen met de 6 nieuwe, alle 3 elk op een eigen fase via een 3-fase relais, dan is alles mooi verdeeld over de fasen.
Of de 11 laten zoals het is (als dat niet eenvoudig te realiseren is) en de 6 nieuwe op fase 2 zetten van een 3-fase Q-relais en die als 2-fase bedrijf instellen.
Het zal dan een 2 fase bedrijf worden. heb in de handleiding gezien dat dat vrij simpel te bewerkstelligen is.

Ben alleen op zoek naar de breedte van de 3 fase q relais, hoeveel plekken gaat die in beslag nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Lange_Slurf schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Het zal dan een 2 fase bedrijf worden. heb in de handleiding gezien dat dat vrij simpel te bewerkstelligen is.

Ben alleen op zoek naar de breedte van de 3 fase q relais, hoeveel plekken gaat die in beslag nemen?
6 posities als ik het goed heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Nachtapotheker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:13:
[...]
6 posities als ik het goed heb.
Correct, net nog even in de groepenkast gechecked :)

@Lange_Slurf
3-fase IQ-relais is 107mm volgens datasheet
1 module/positie in een groepenkast is 18mm
107 / 18 = 5,94 modules

[ Voor 24% gewijzigd door Rouske op 04-08-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Rouske schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Correct, net nog even in de groepenkast gechecked :)

@Lange_Slurf
3-fase IQ-relais is 107mm volgens datasheet
1 module/positie in een groepenkast is 18mm
107 / 18 = 5,94 modules
Top, dank U voor het nachecken.

Heb in het eigen topic een nieuw schema gemaakt.
https://gathering.tweaker...message/76131594#76131594

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 15:50
Mannen ik heb een 2e hands setje Enphase gekocht. met 6 micro omvormers.
Dit inmiddels draaiend.
Kan ik dit ook ergens aanmelden?

Ik probeer nu de gateway toe te voegen in de enlighten manager webpagina.
Maar deze is al "ingediend" als activering.

Zal ik support gewoon benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De verkoper heeft de Gateway niet vrij gegeven. Dan kan je niet anders dan bellen met Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Zijn er hier eigenlijk installateurs die ook de accountmanager(s) van Enphase op bezoek krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ Ben jij hier niet de enige installateur? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Eddie_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:33:
Zijn er hier eigenlijk installateurs die ook de accountmanager(s) van Enphase op bezoek krijgen?
Die komen vast wel ale je een miljoen omzet per jaar.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
Eddie_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:53:
De verkoper heeft de Gateway niet vrij gegeven. Dan kan je niet anders dan bellen met Enphase.
Kan hij dat makkelijk doen?
Ik kan hem nog benaderen woont 10km verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Volgens mij kan hij dat zelf niet doen maar moet dat via Enphase gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Stutfuss als je de hele set hebt overgenomen, dus gateway, relais etc, dan zit de set nog helemaal bij elkaar, dan zou je toch ook samen de acoountgegevens kunnen veranderen? Email adres en contactgegevens aanpassen, en dan uiteindelijk het wachtwoord zodat alleen jij erin kan. De hele set ligt nu alleen op een ander dak, maar de gateway en micro's maken nog steeds onderdeel uit van dezelfde set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-09 15:48
Even een vraag voor de mensen die hun Enlighten installatie met een Do-It-Yourself installateur toegang tot je systeem.

Mijn installateur heeft toegang tot mijn systeem via remote, zij hebben hem immers aangemeld. Ik weet: ze kunnen meekijken en ten minste de dagelijkse productieopbrengst zien. Ze zien dus ten minste hetzelfde als ik, als gewone consument.

Stel nu - hypothetisch gezien - als ik met de installateur in onmin geraak, of omgekeerd: kunnen ze mijn systeem op afstand disabelen? Of misschien minder hypothetisch, wat als een hack is (nog even ongeacht waar deze plaatsvind) en de hacker kan bij mijn configuratie?

Productie uitzetten kan op afstand, dat kan ik zelf ook als consument. Maar ik bedoel echt onklaar maken, zoals configuratie wijzigen etc, zodat ik deze als consument niet meer zelf aan kan zetten?

En de vervolgvraag is dan ook: hoe voorkom ik remote wijzigingen in de configuratie? Bijvoorbeeld: wel uitlezen op afstand toestaan, maar voor updates moet er bijvoorbeeld ter plaatse via USB in de Gateway worden ingeprikt?

Een antwoord staat al genoteerd: de configuratie offline zetten. Het systeem brengt wel dagelijks op, maar stuurt gewoon geen updates naar de remote server. Uitlezen kan dan via de P1 en/of indirect via gedeelte data naar de energieleverancier.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
Pazo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:22:
@Stutfuss als je de hele set hebt overgenomen, dus gateway, relais etc, dan zit de set nog helemaal bij elkaar, dan zou je toch ook samen de acoountgegevens kunnen veranderen? Email adres en contactgegevens aanpassen, en dan uiteindelijk het wachtwoord zodat alleen jij erin kan. De hele set ligt nu alleen op een ander dak, maar de gateway en micro's maken nog steeds onderdeel uit van dezelfde set.
Hmm ja gaat dus niet. De set als compleet gekocht. Alleen zat er geen 1 fase q relais bij. Dus die is al nieuw.
Ik ga enphase wel een email sturen.
Heb nr van Micros ook opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Stutfuss Alsnog kan wat @Pazo voorstelde gewoon hoor. Zo'n IQ relais zal dan gewoon opgenomen worden in je Enlighten systeem.

@QvTzKwCi Nee, je installateur kan je systeem niet dusdanig onklaar maken dat jij er niets meer mee kan. Ze kunnen je systeem op afstand uitzetten. Ze kunnen de layout verwijderen en alle micro's "verwijderen" uit je systeem. Maar dit kan je zelf herstellen. Mocht je ooit in onmin komen met de installateur dan kun je hun toegang verwijderen. Aangezien ik alleen maar installateurs accounts heb durf ik zo niet te zeggen waar je dat kan doen.

Pagina: 1 ... 87 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica