Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.183 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Eindelijk heeft de gemeente bomen voor onze huis weggehaald en gaat verderop nieuwe planten.
Dus ik en mijn ouders 2 huizen verderop konden zonnepanelen nemen.

Ik heb 16 panelen en mijn ouders hebben 12 panelen genomen van Longi LR5-54HPB-405, ik heb Envoy Metered en mijn ouders hebben Envoy Standaard.
Onze huizen liggen niet zo gunstig, ik heb ook nog eens beide kanten dakkapellen, ik heb oost en zuid panelen laten plaatsen, mijn ouders hebben de panelen op de zuid kant van het dak. Mijn net hoofdzekering is 35A en voor het PV-installatie heb ik 25A gebruikt, ik heb ook 3 fase Q relay gebruikt op een fase, ik denk dat nooit gebeurd dat beide kanten volop leveren, maar ik ben voor zekerheid gegaan. Micro-omvormers zijn bij mij IQ8M en bij mijn ouders IQ8+

Binnen installatie van de huizen heb ik zelf gemaakt (ben zelf technicus sterkstroominstallaties), tijdens installeren heb ik ook rekening gehouden met uitbreiding naar thuisbatterij, ik heb zelf ook gelijk een installer account aangemaakt bij Enphase zodat ik zelf alles in de hand heb.

Alles werkt goed voor beide installaties en activeringen zijn gelukt. Alleen bij mij is punt 4 Systeem operationeel nog niet gereed, terwijl ingebruikname datum 3 dagen terug is, weet iemand of dit soms lang kan duren?

Ik heb ook alles in Home Assistant toegevoegd, helaas werkt de originele integratie van HA niet met nieuwe software versie van Envoy S Metered, ik heb versie 7.6.172 moeten installeren, anders werken de IQ8 omvormers niet met de gateway, dus ik heb via HACS een custom integratie geïnstalleerd en __init__.py gemodificeerd. Nu werkt alles prima.

Een custom card aangemaakt in HA om live situatie te kunnen zien, omdat ik P1 monitor heb, kon ik Gas en water verbruik ook toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a068mwBMhO9mhcSOQm9dLSoKWb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/MGmTjgWiqJ8YBb2Qb7kd4eP7.gif?f=user_large

Mijn installatie in groepenkast ziet er zo uit, ik moet nog draden van CT-Spoelen goed wegwerken en hier en daar wat netter maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnD06DzZ5KVbrTrIm3HtgNgG9-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tEUdGn3gvhTdO9T5YfJAUWTH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-09 17:21
Had je in het begin problemen met de installatie? Foutmeldingen op de CT's? Zo ja dan zit daar de reden dat je systeem nog niet operationeel is. Althans dat vindt Enphase. Even bellen met Enphase en als je de juiste medewerker treft dan kan die dit zo fixen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@Eddie_ Bedankt voor de tips, ik had geen foutmeldingen, en ik zie dat ik te snel was met vragen, ik keek net terug, het was al groen geworden terwijl ik bovenstaand verhaal schreef. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:25

The Zep Man

🏴‍☠️

Reptile-X schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:50:
Binnen installatie van de huizen heb ik zelf gemaakt (ben zelf technicus sterkstroominstallaties),
*twitch* Losse CT-draden door de meterkast heen... :/

Ik ben geen technicus sterkstroominstallaties, maar heb dat toch echt een stuk netter weggewerkt. En dat mocht ik met zes draadparen doen in plaats van twee.

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 25-07-2023 11:39 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

The Zep Man schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Ik ben geen technicus sterkstroominstallaties, maar heb dat toch echt een stuk netter weggewerkt. En dat mocht ik met zes draadparen doen in plaats van twee.
Goed voor jou! Je bent gewoon beter dan ik... :)
Heb je ook gelezen wat ik boven die foto heb geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Reptile-X schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Goed voor jou! Je bent gewoon beter dan ik... :)
Heb je ook gelezen wat ik boven die foto heb geschreven?
Dat verduidelijkt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milio72
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-02 20:06
asjemenou74 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:37:
@Jas0n1, een leek zou niet moeten frotten met 3 draden onder 1 klem of het tijdelijk verhogen van afzekerstromen of karakteristiek in een installatie.

@Milio72 , Ben je uit België?, gehomologeerd is echt een typisch Belgische term voor het goedkeuren van een technisch product. Ik meen dat de IQ8 in BE nog niet mocht en dan ook niet geïmporteerd worden daarvoor. Dat is in dit topic ook wel eens voorbij gekomen. Dat zit waarschijnlijk in de pijplijn om veranderd te worden of is veranderd. In NL mag de IQ8 wel en is dan ook gecertificeerd.

Normen als de EN hupeldepup hier genoemd etc etc worden niet door de certificering bureaus verzonnen. Deze worden opgesteld/bedacht door de omvormer fabrikanten zij besluiten met gezamenlijk inbreng via verschillende (internationale) commissies waaraan een product dient te voldoen. Dit gaat met voorstellen welke het dan wel of niet halen in een commissie.

https://www.nen.nl/en/nor...elektriciteitsvoorziening, zie het kopje structuur.
Er zijn 2 (dezelfde lijsten bekend voor gehomologeerde/gecertificeerde omvormers bekend,
1 bij energieleveren.nl en 1 bij netbeheernederland.nl

Bij beiden, de laatste versie, is de IQ8 serie (nog) niet opgenomen:
+ https://www.energielevere...ionfile/HOMOLOGATION_LIST (Let op het woord homologatie in de URL ;-) )
+ https://www.netbeheernede...ulering_20_3d70701f42.pdf

Dus volgens de officiële instanties is de 8 serie nog niet goedgekeurd per 26-7-2023.
En daarna mag iedereen besluiten of hij/zij de EN huppledepup goed genoeg vindt.

Ik zou er zelf voor kiezen de installateurs/verkopers een duwtje te laten geven richting netbeheer NL om er eens voor te zorgen dat de IQ8 serie wél op de goede lijsten naar boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Milio72 Je vergeet:
Lijst omvormers
De lijst van omvormers RfG type A waarvan voor Nederland is aangetoond dat wordt voldaan aan de vereisten uit de RfG is niet per definitie uitputtend. Omvormers type A kunnen op de lijst worden geplaatst na het succesvol afleggen van een toets. Om voor deze toets in aanmerking te komen, kunt u een e-mail sturen naar rfg@netbeheernederland.nl.​
Ik denk dat wel bij jouw vorige reactie al voldoende bewijs hebben geleverd dat de IQ8 serie gewoon in Nederland gebruikt kan/mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Eddie_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:35:
@Milio72 Je vergeet:

[...]

Ik denk dat wel bij jouw vorige reactie al voldoende bewijs hebben geleverd dat de IQ8 serie gewoon in Nederland gebruikt kan/mag worden.
Ik heb nog geen bewijs gezien.

Het feit dat ze aan een europese eis voldoen zegt schijnbaar niets. Je mag ze in ieder geval niet in Belgie installeren en dat valt ook binnen de EU.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hoezo zegt dat "schijnbaar" niets? De IQ8 serie voldoet aan de, zeker voor Nederland, geldende eisen voor RfG.

Maar ik vind het verder prima hoor. Voor een ieder die vindt dat de IQ8 serie niet in Nederland mag worden gebruikt: gebruik de IQ7 serie maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Eddie_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:50:
Hoezo zegt dat "schijnbaar" niets? De IQ8 serie voldoet aan de, zeker voor Nederland, geldende eisen voor RfG.

Maar ik vind het verder prima hoor. Voor een ieder die vindt dat de IQ8 serie niet in Nederland mag worden gebruikt: gebruik de IQ7 serie maar.
Ik beweer net dat ze niet in Nederland gebruikt mogen worden. Ik zeg alleen dat het europese certificaat geen valide reden is om ze binnen de hele EU te mogen gebruiken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
The Zep Man schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Je bedoelt: hier is nog wat te verbeteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn-Krecxlso1JGw2S0_fyqi74LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqyGPkxox6OSCE2fpHNk9OKC.jpg?f=fotoalbum_large
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@Zwartoog _O-

Ik begin spijt te krijgen van niet nemen metered voor mijn ouders. Die willen graag weten wat ze gebruiken en teruggeleverd hebben enz, ze kunnen het wel via de app van Vattenfaall zien maar een dag later, het zal wel door nieuwigheid komen, maar ik heb HomeWizard WiFi P1 meter voor hun besteld, misschien stopen ze met vragen.

Ik heb ook de zonnepanelen in HA toegevoegd onder de live situatie, echter refresh rate is 5+ minuten, geeft wel een mooi beeld welke panelen best werken en welke weer niet, die van rechts onder was wel verwacht wegens de plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaGsRbLFHw4Ptl71IthxPVS4Vsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jY9z6p1vMB1RWoCdFP0woWKh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
all, vraagje, we hebben na blikseminslag in de buurt nu een groot deel van omvormers (17 van de 26) die de hele dag al geen data meer rapporteren. Echter het is een subset van de omvormers die (denk ik) kapot zijn gegaan. Ik mist de opbrengst van een stuk of 8 omvormers van de 26 totaal (op elk van de 3 fases een paar) Ik zie dat door de opbrengst die ik in home assistant zie (via p1 poort en via shelly) vergelijk met die van gister op piek momenten.

Heb even gebeld met enphase en die kwamen met het verhaal dat de data communicatie van je omvormers naar enphase niet perse door je eigen envoy bridge hoeft te lopen maar ook via een nabij gelegen bridge van bv de buren kan lopen..door cross-overdracht oid..tot een afstand van meter of 40..... en laten die nou net (ook) communicatie problemen hebben (bij de buren die ook enphase hebben)......... voor mij is het een vaag verhaal maar zien jullie er enige logica in ? thx mvg mb

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 26-07-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

MisterB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:31:
Heb even gebeld met enphase en die kwamen met het verhaal dat de data communicatie van je omvormers naar enphase niet perse door je eigen envoy bridge hoeft te lopen maar ook via een nabij gelegen bridge van bv de buren kan lopen..door cross-overdracht oid..tot een afstand van meter of 40..... en laten die nou net (ook) communicatie problemen hebben (bij de buren die ook enphase hebben)......... voor mij is het een vaag verhaal maar zien jullie er enige logica in ? thx mvg mb
Missende informatie: zijn er ferrietkernen geïnstalleerd, op de fasen tussen de Enphase onderdelen (relay, IQ Gateway) en de rest?

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 26-07-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Aanvullende informatie: nee
Er is ook geen q-relay. En we hebben een standaard bridge.

Eea werkte ruim 1.5 jaar vlekkeloos ook qua data etc (ja zonder dat q-relay) -- en toen hadden de buren nog geen enphase

[ Voor 77% gewijzigd door MisterB op 26-07-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Dan kan je het niet uitsluiten. Installeer ferrietkernen of laat die installeren. Dat wordt sowieso aanbevolen om storing te voorkomen, want de communicatie tussen IQ Gateway en omvormers is niet interessant om verder te propageren.
MisterB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:35:
Eea werkte ruim 1.5 jaar vlekkeloos ook qua data etc (ja zonder dat q-relay) -- en toen hadden de buren nog geen enphase
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 54% gewijzigd door The Zep Man op 26-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ok - ik wacht even of de data communicatie weer (deels) gaat lopen als de buren ook weer communicatie hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Betreft trouwens iq7+ omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
PS - ik heb trouwens nooit gesnapt waarom ik met een 1 fase envoy gewoon al tijden lang data zie van mijn in 3 fase aangesloten enphase omvormers (de omvormers zijn evenredeig over 3 fasen verdeeld).
--> terwijl ik geen q-relay cq fase koppelaar heb.... niemand heeft mij dat nog uit kunne leggen waarom het wel werkte qua data van de 3 fases (terwijl de envoy op 1 fase zit)

Heb je een link van met een foto oid van een MK met die ferriet kernen erin - dan kan ik zien hoe dat eruit ziet en waar je dat precies plaatst...

i

[ Voor 20% gewijzigd door MisterB op 26-07-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37
Reptile-X schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
@Zwartoog _O-

Ik begin spijt te krijgen van niet nemen metered voor mijn ouders. Die willen graag weten wat ze gebruiken en teruggeleverd hebben enz, ze kunnen het wel via de app van Vattenfaall zien maar een dag later, het zal wel door nieuwigheid komen, maar ik heb HomeWizard WiFi P1 meter voor hun besteld, misschien stopen ze met vragen.

Ik heb ook de zonnepanelen in HA toegevoegd onder de live situatie, echter refresh rate is 5+ minuten, geeft wel een mooi beeld welke panelen best werken en welke weer niet, die van rechts onder was wel verwacht wegens de plaats.

[Afbeelding]
Kijk eens naar de producten van Homewizzard. Zeker het abbo dat meer info geeft voor 12 euro / jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milio72
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-02 20:06
John245 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:07:
[...]

Ik beweer net dat ze niet in Nederland gebruikt mogen worden. Ik zeg alleen dat het europese certificaat geen valide reden is om ze binnen de hele EU te mogen gebruiken.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53
Ach, dat hebben de "officiële instanties" gedaan in Nederland 't afhankelijk maken van een (op zijn minst onhandige) Belgische lijst. :O Waar dan het de fabrikant is die ervoor moet zorgen dat er een product type erop komt te staan. Q4 2023 staat er overal te lezen voor als nog. Bedankt voor het opzoeken. _/-\o_ _/-\o_
Indien ik IQ8 systeem eigenaar ben geef ik dan de voorkeur aan certificaten op de installateurs pagina van Enphase deze is zover compleet en van enkele jaren terug. Iedereen is veel minder afhankelijk van de "officiele instanties" als dat er nu aangeven wordt. Dat lijstje is niet zo belangrijk.
https://enphase.com/nl-nl...umentation/microinverters

Ik zeg niet dat jij dat doet, er zitten hier een stel onnodige bangmakers omtrent dit item van heb ik jou daar, nou ze hebben ongelijk.

Per fase een bepaalde (gebalanceerde) stroom leveren dan kun je kijken naar Victron producten.Ik weet niet of deze mogelijkheid er al is 't lijkt mij vrij nieuw indien dat zou kunnen. Er zijn niet zoveel solar omvormers welke werkelijk goed op power kunnen regelen, Victron is een van de weinige.

Is een andere architectuur/systeem.
->Eerst solar energie (in een string) omzetten in of naar een accu. -> Twee, vanuit accu terugleveren richting verbruiker. -> Drie, levering aan het net.

Wat betreft dit topic kunnen de CT spoel zaken en metered niet naar een apart topic? Dat zou het schoner maken.

[ Voor 4% gewijzigd door asjemenou74 op 26-07-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
all, nog even terug komend op probleem met ca 7 of 8 van mijn 26 iq7+ omvormers die sinds vanmorgen na een bliksem inslag bij de buren niet meer lijken te werken. Daarnaast zijn er 17 van de 26 die geen data rapporteren. De bliksem inslag was ca 15 tot 20 meter bij ons vandaan.

Kan het zijn dat een omvormer op zich niet kapot is maar niet meer werkt (dus geen stroom levert als er zon is) omdat er iets opnieuw geconfigureerd moet worden vanuit de enphase envoy bridge ?

Uit/aan zetten van de automaten maakte niks uit. Het is ook niet zo dat alle omvormers op 1 specifieke fase niet meer werken.

Het is ook raar dat ik van 17 omvormers geen data meer binnen krijg. Degene die nog wel data sturen zitten willekeuring over de 3 fasen verdeeld.

Vraag me ook af hoe eea dan kapot gegaan is -- door overspanning op het net (van buitenaf) of door iets van inductie op moment van die inslag.. kunnen de zonnepanelen dan teveel stroomn geven waardoor omvormer kapot gaat oid ?

Het feit dat er ca 8 niet werken leidt ik af uit de opbrengst die ik op piek momenten zag.

Any ideas ?

Ik ken enphase als zeer robuust spul... ik kan me ook niet voorstellen dat er opeens 8 omvormers kaduuk zijn die niet eens allemaal op 1 fase hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door MisterB op 26-07-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je kunt proberen je micro's opnieuw in te richten. Vanuit je dashboard (weet niet of dit op mobiel kan). Op PC naar: Apparaten en dan onderaan de pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11
@MisterB Mijn directe buren hebben 3 jaar geleden een inslag gehad. Bij mij was alles (op 1 na) kapot. Hele systeem afgekeurd inclusoef panelen / Envoy/ QRelais en alles 100% vergoed gekregen van de verzekering.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 17:27
MisterB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:03:
all, nog even terug komend op probleem met ca 7 of 8 van mijn 26 iq7+ omvormers die sinds vanmorgen na een bliksem inslag bij de buren niet meer lijken te werken. Daarnaast zijn er 17 van de 26 die geen data rapporteren. De bliksem inslag was ca 15 tot 20 meter bij ons vandaan.

Kan het zijn dat een omvormer op zich niet kapot is maar niet meer werkt (dus geen stroom levert als er zon is) omdat er iets opnieuw geconfigureerd moet worden vanuit de enphase envoy bridge ?

Uit/aan zetten van de automaten maakte niks uit. Het is ook niet zo dat alle omvormers op 1 specifieke fase niet meer werken.

Het is ook raar dat ik van 17 omvormers geen data meer binnen krijg. Degene die nog wel data sturen zitten willekeuring over de 3 fasen verdeeld.

Vraag me ook af hoe eea dan kapot gegaan is -- door overspanning op het net (van buitenaf) of door iets van inductie op moment van die inslag.. kunnen de zonnepanelen dan teveel stroomn geven waardoor omvormer kapot gaat oid ?

Het feit dat er ca 8 niet werken leidt ik af uit de opbrengst die ik op piek momenten zag.

Any ideas ?

Ik ken enphase als zeer robuust spul... ik kan me ook niet voorstellen dat er opeens 8 omvormers kaduuk zijn die niet eens allemaal op 1 fase hangen.
Blikseminslag in de buurt heeft 2 X een modem bij mij stuk gemaakt. Werd in beide gevallen vergoed door de verzekering. Wanneer er daadwerkelijk schade door blikseminslag is ontstaan kun je mogelijk die bij de verzekering claimen.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
MisterB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:03:

Any ideas ?

Hou er rekening dat er bij een blikseminslag ook een Elektro Magnetische Puls optreedt die even schadelijk is als de overspanning die kan optreden. Bij een overspanning zouden er meer apparaten in huis kaduuk zijn. https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/EMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:57
Pazo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:15:
@MisterB Mijn directe buren hebben 3 jaar geleden een inslag gehad. Bij mij was alles (op 1 na) kapot. Hele systeem afgekeurd inclusoef panelen / Envoy/ QRelais en alles 100% vergoed gekregen van de verzekering.
Dit is een interessante case, en belabberd om mee te maken. :'(

Wie heeft de installatie afgekeurd? Enphase of de installateur? Vooral als de installatie nog deels werkt lijkt het me een heel gedoe om de oorzaak op de blikseminslag te verhalen, zeker als die niet direct is maar ergens in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
m.eddy schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Dit is een interessante case, en belabberd om mee te maken. :'(

Wie heeft de installatie afgekeurd? Enphase of de installateur? Vooral als de installatie nog deels werkt lijkt het me een heel gedoe om de oorzaak op de blikseminslag te verhalen, zeker als die niet direct is maar ergens in de wijk.
Schade expert heeft geëist dat de boel werd doorgemeten. 9 van de 10 micro's waren kapot. Inslag bij de buren (gat in dak), via de nok bij mij de panelen in de geslagen, via de ymvk kabel de meterkast in gegaan en toen nog door een deel van het huis van alles kapot gemaakt.

Pazo in "Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren"

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantHoax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 14:55
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze micro omvormers?
IQ8 micro omvormer IQ 8+ en de Enphase IQ 7A.

Ik heb meerdere offertes ontvangen maar ik snap niet helemaal wat het verschil is tussen deze 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
GiantHoax schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:41:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze micro omvormers?
IQ8 micro omvormer IQ 8+ en de Enphase IQ 7A.

Ik heb meerdere offertes ontvangen maar ik snap niet helemaal wat het verschil is tussen deze 2
Kijk even in het TS van dit forum . Van zowel 7 als 8 staan de afzonderlijke spec's. Let ook op de combinatie paneel en micro omvormer in je offertes. Kijk welke de meeste efficiënte oplossing en combinatie biedt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ies Korpershoek op 27-07-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Pazo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Schade expert heeft geëist dat de boel werd doorgemeten. 9 van de 10 micro's waren kapot. Inslag bij de buren (gat in dak), via de nok bij mij de panelen in de geslagen, via de ymvk kabel de meterkast in gegaan en toen nog door een deel van het huis van alles kapot gemaakt.

Pazo in "Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren"
Oef wat een verhaal, vooral voor die buurman natuurlijk, maar alsnog belabberd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Damn Pazo, dat is echt pech hebben zeg. Is zoiets nog gedekt onder een verzekering ofzo?

Bij een grote hagelbui of fikse onweersbui zit er ook altijd een stemmetje in m'n achterhoofd die zegt als dat maar goed gaat. Een paar jaar terug is er met hagel hier in de buurt flink veel schade ontstaan, van veel mensen in mijn omgeving was de auto helemaal onder de putjes en soms ramen stuk. In een aantal gevallen auto total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@happysan Ja alles 100% vergoed verkregen, zelfs de eigen uren die ik erin heb gestoken heb ik een vergoeding voor gekregen. Wat dat aan gaat niets meer dan lof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Wow goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
Vanmorgen eens geprobeerd om te achterhalen welke IQ8+ (13 stuks verdeeld over 4 dakvlakken) nu op welke fase aangesloten zitten, dit alles via een 3-fase IQ-relais.
De standaard gateway zit aangesloten op fase 1.

Dus ik dacht simpel, even 1 voor 1 fase 2 en daarna fase 3 van de hoofdautomaat (netbeheerder) uitschakelen en we zien vanzelf welke micro's er niks meer opwekken/rapporteren bij de uitgeschakelde fase, maar helaas.... :(
De 2e led (V2) op het IQ-relais spingt mooi op rood, maar na enige tijd wachten rapporteren alle IQ8+ niet meer! En is er ook geen teruglevering meer. Hetzelfde gebeurde bij het uitschakelen van alleen fase 3.

Is dit een normale gang van zaken of zit er iets fout aangesloten?

m.a.w. bij een probleem op een van de fases vanuit het net, gaat de complete installatie plat :'(

edit: Het viel me op, wanneer ik fase 2 en fase 3 uit had staan, dat bij het inschakelen van een 2e fase (fase 2 of fase 3) het bijbehorende IQ-relais ledje meteen aan ging en het 3e ledje langer roof bleef om na een aantal seconden met een klik op groen te springen.
Zou het dan zo zijn dat bij een probleem aan de net kant (met 1 van de fase) dat het IQ-relais alle 3 de fases ontkoppeld en je geen productie hebt?

[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 27-07-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bijzonder. Ik had afgelopen week waarbij bij één klant de netspanning te laag was op fase 2. Fase 1 en 3 bleven gewoon produceren. Ook bij deze klant brandde het rode lampje bij Fase 2 (V2).
Dit klopt dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Eddie_ op 27-07-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi all, vanzelfsprekend drop ik het bij verzekering (inductie schade doro bliksem in de buurt) . Er zijn bij mij maar ook andere huizen diverse andere apparaten kaduuk gegaan. Maar omdat ik nog ca 75% productie ervaar maar het systeem zelf aangeeft dat 75% niet meer communiceerd wil ik zelf maar even proberen of er nog iets op configuratie vlak te doen is.. maar ik heb geen admin account dus zal lastig worden denk ik binnen de enlighten app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Eddie_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:12:
Bijzonder. Ik had afgelopen week waarbij bij één klant de netspanning te laag was op fase 2. Fase 1 en 3 bleven gewoon produceren. Ook bij deze klant brandde het rode lampje bij Fase 2 (V2).
Wellicht zit er bij mij ander SW in het IQ-relais i.v.m. IQ8 serie?

Ik lees net wel in de specs van het 3-f IQ-relais:
Uitgang 4-polig relais dat normaal open is (L1, L2, L3 en N)

In de OPEN stand zijn dan alle 4 de polen verbroken, op zich wel logisch bij 3-fase aangezien ze een gedeelde NUL hebben.
Heb helaas geen multimeter voorhanden om dat na te meten.

Straks dan maar even fase 2 en fase 3 1 voor 1 aan de PV kant van het IQ-relais loshalen, dan zou ik er wel achter moeten komen welke IQ8+ op welke fase aangesloten zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 27-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Eddie_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:34:
Je kunt proberen je micro's opnieuw in te richten. Vanuit je dashboard (weet niet of dit op mobiel kan). Op PC naar: Apparaten en dan onderaan de pagina
hi moet je toch admin access oid hebben ? dat heeft de installateur... of kan het anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
MisterB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:30:
[...]

hi moet je toch admin access oid hebben ? dat heeft de installateur... of kan het anders ?
Ow, yep niet over nagedacht. Ik heb geen gebruikersaccount. Al mijn accounts zijn installateurs.

@Rouske
Hier heb jij wel gelijk in, ik zie dat nu ook in de documentatie. Dan ga ik nu twijfelen aan wat ik daadwerkelijk zag in de portal en wat de werkelijkheid was. Nu terugkijkend is zichtbaar dat de hele productie nul was op dat moment.

[ Voor 7% gewijzigd door Eddie_ op 27-07-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-08 22:17
@Rouske Als je één of twee fases uitschakelt dan detecteert de (3-fase) relais een niet geldige situatie en opent het relais en valt alles uit.
Nu is het zo dat je het relais ook kan instellen op 1 fase bedrijf (fase 1), 2 fase bedrijf (op fase 1 en 2), en natuurlijk 3 fase operatie.
Volgens mij hoef je de fases niet af te schakelen. Leg vast welke micro's je ziet in 3-fase bedrijf. vervolgens zet je het relais op 2-fase bedrijf (fase 3 is dan uit) en leg vast welke micro's je ziet. De micro's die je mist zitten op fase 3. Dan zet je hem op 1-fase bedrijf. Het verschil met 2-fase bedrijf zijn de micro's op fase 2, en hetgeen er overblijft is fase-1.

[ Voor 3% gewijzigd door trouwkoets op 27-07-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
trouwkoets schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:50:
@Rouske Als je één of twee fases uitschakelt dan detecteert de (3-fase) relais een niet geldige situatie en opent het relais en valt alles uit.
Nu is het zo dat je het relais ook kan instellen op 1 fase bedrijf (fase 1), 2 fase bedrijf (op fase 1 en 2), en natuurlijk 3 fase operatie.
Volgens mij hoef je de fases niet af te schakelen. Leg vast welke micro's je ziet in 3-fase bedrijf. vervolgens zet je het relais op 2-fase bedrijf (fase 3 is dan uit) en leg vast welke micro's je ziet. De micro's die je mist zitten op fase 3. Dan zet je hem op 1-fase bedrijf. Het verschil met 2-fase bedrijf zijn de micro's op fase 2, en hetgeen er overblijft is fase-1.
Je hebt bijna gelijk :9

IQ-relais op 2-fase bedrijf gezet en daarna zeker 10 minuten gewacht, alle 13 produceren en communiceren nog steeds. Fase 3 van de netbeheerder uitgezet, IQ-relais reageert inderdaad niet op deze uitschakeling. Ik zie wel de teruglevering op de kWh meter minder worden, dus fase 1 en 2 zijn nog in bedrijf, zoals ook ingesteld op het IQ-relais.

10 minuten verder eens gekeken en inderdaad 5x IQ8+ produceren niks meer, maar communiceren nog steeds met de gateway volgens : <local-IP>/ivp/peb/devstatus
...,"communicating", "recent", "producing",...
...,true, true, false,...

Voor fase 2 niet nog verder getest, aangezien ik vanmiddag de PV kant al los had gehaald en de IQ8+ verdeling over de fasen weet (4+4+5).

Toch weer iets wijzer geworden, bedankt! (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 27-07-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Reptile-X schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
@Zwartoog _O-

[Afbeelding]
Wat een mooie card. Hoe krijg ik dit in Mijn home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
Rouske schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:02:
Vanmorgen eens geprobeerd om te achterhalen welke IQ8+ (13 stuks verdeeld over 4 dakvlakken) nu op welke fase aangesloten zitten, dit alles via een 3-fase IQ-relais.
De standaard gateway zit aangesloten op fase 1.
Als ik inlog op mijn envoy en vervolgens via de installer login naar de micro's ga zie ik precies welke micro op welke fase zit, zie foto. Heb zelf ook een 3 fase qrelais en daarnaast de envoy 3 fase aangesloten.
Mogelijk heb je hier nog wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEfM6ioG8H92d14DzAdFtG_TDDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEcBrwFjIHsgZ9f9PkOR4V75.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Krispy81 op 28-07-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:00
broekieman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Die zou ik ook wel willen. Ziet er gelikt uit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

broekieman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Boedel je die met zonnepanelen? Zo ja, ik heb een plaatje gemaakt in photoshop met legging van de panelen en met picture elements toegevoegd in een card en entiteiten toegevoegd.

Hieronder de code die ik heb gebruikt, het zijn er maar 4, je kan net zoveel invoegen als je wilt, met top en left kan je juiste paneel informatie bij de juiste paneel laten zien.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
type: vertical-stack
cards:
  - type: picture-elements
    image: local/images/solar/zonnepanelen_bg_01.png
    elements:
      - type: state-label
        entity: sensor.envoy_123456789012_inverter_123456789012
        position_label:
          show: false
        style:
          font-size: 12px
          color: burlywood
          top: 31%
          left: 7.4%
        position_label:
        style:
          left: 26.8%
        position_label:
        style:
          left: 46.2%
        position_label:
        style:
          top: 55.9%
          left: 10.5%

Als je die card met tesla syle live situatie wil gebruiken dan heb je volgende nodig:
https://github.com/ulic75/power-flow-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:* teacher wijst even op de topicwaarschuwing...

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 28-07-2023 14:15 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Krispy81 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:29:
[...]
Als ik inlog op mijn envoy en vervolgens via de installer login naar de micro's ga zie ik precies welke micro op welke fase zit, zie foto. Heb zelf ook een 3 fase qrelais en daarnaast de envoy 3 fase aangesloten.
Mogelijk heb je hier nog wat aan.

[Afbeelding]
Die regel met 'Phase:' zie ik op die plek niet staan, komt vast omdat jij de metered gateway hebt met CT's en ik een standaard gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Zonder Metered versie weet het systeem niet welke IQ op welke fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:29
Ook met meteterd staat bij mijn systeem alles omvormers op L1, terwijl de opbrengst netjes over L1 , L2 en L3 wordt weergegeven.

Bij het instellen van het systeem had dit door de installateur moeten worden aangeven, wat niet is gebeurd.
en nu nog aanpassen heb ik niet zon zin in, met de kans op verlies van data etc.

Of iemand moet een waterdicht foefje weten om dit aan door het systeem te laten controleren en instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door rick-1975 op 28-07-2023 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rick-1975 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:27:
Ook met meteterd staat bij mijn systeem alles omvormers op L1, terwijl de opbrengst netjes over L1 , L2 en L3 wordt weergegeven.

Bij het instellen van het systeem had dit door de installateur moeten worden aangeven, wat niet is gebeurd.
en nu nog aanpassen heb ik niet zon zin in, met de kans op verlies van data etc.

Of iemand moet een waterdicht foefje weten om dit aan door het systeem te laten controleren en instellen.
De installateur kan dat niet aangeven. Het kan alleen automatisch en daar zijn de CT spoelen bij nodig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asjemenou74
Hierrr een brief van netbeheer Nederland van Stedin & Netbeheer Nederland.
Daarin wordt uitgelegd hoe netbeheer de goedkeuring van NC RfG producten ziet. Kort komt het erop neer dat dat gaat door middel van certificaten voor de EN 50549-1 en EN 50549-2. Verstrekt door een geaccrediteerd bureau.
Enphase laat dat door Entest aan de andere kant van de wereld doen.Dat is een ilac-mra & IANZ geaccrediteerd bureau. Er zijn Nederlandse certificaten :)F .
-> niks :F, :)B Belgische C10/11of C10/26 lijst, die is in NL gelukkig niet van toepassing hooguit een hulp middeltje. Daarnaast kan een netbeheerder beslissen of een bepaald product zonder certificaat kan/mag worden toegepast. Deze ruimte hebben de beheerders (zichzelf toegeëigend). Heel vaak zal dat in het LS net niet gebeuren.

Ik ben wat verder de Netcode ingedoken wat betreft asymmetrie omdat ik zelf een afwijking van 5% 12Vac had gevonden bij de omstandigheden dat solar converters veel terug kunnen leveren.
Netcode elektriciteit, Hoofdstuk 7. Transportvoorwaarden, artikel 7.3, derde lid, onderdeel c
De asymmetrie is op het overdrachtspunt van de aansluiting als volgt begrensd:
1°. De inverse component van de spanning ligt tussen 0 en 2% van de normale component gedurende 95% van de 10 minuten meetperioden per week;
2°. De inverse component van de spanning ligt tussen 0 en 3% van de normale component voor alle meetperioden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:55
Iemand een idee waarom mijn gister geplaatste installatie met microinverters vanaf de 18e opwekking laat zien? Enlighten app is al 24 uur data aan het bijwerken, maar vind het vreemd opwekking te zien die niet heeft plaatsgevonden en zou deze graag willen aanpassen naar start gister zodat ik een correct totaal krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Lijkt op een systeem wat al gedraaid heeft. IQ Gateway heeft weer verbinding met internet en verstuurd nu de data. Per dag kost dit ongeveer één uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Eddie_ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:12:
Lijkt op een systeem wat al gedraaid heeft. IQ Gateway heeft weer verbinding met internet en verstuurd nu de data. Per dag kost dit ongeveer één uur.
Al gedraaid als in bij iemand anders? Gebeurt dat wel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als jouw systeem al data geeft van voor de installatie: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Eddie_ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:28:
Als jouw systeem al data geeft van voor de installatie: ja.
Hmmm. Maar eens bellen met de leverancier maandag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinD
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
Gisteren het elektra aangelegd, vanochtend geprobeerd de micro omvormers aan
te melden via Enlighten, helaas...

Ik krijg de volgende foutmelding wanneer ik handmatig een omvormer wil aanmelden;

code:
1
Task not scheduled as Envoy version is not correct for the IQ8 microinverter

Nu hebben we een 3-fase systeem geïnstalleerd in combinatie met de Envoy-S Metered. We hebben in eerste
instantie 8 panelen (Hyundai 435 Full Black), 4 per fase. Later zullen er nog 4 bijgevoegd worden.

We maken gebruik van de IQ8M.

In de webinterface van de envoy kunnen we zien dat er communicatie is met de omvormers maar dat
er nog geen stroom geleverd wordt.

8 Microinverters
- 8 Detected
- 8 Communicating
- 0 Producing power

Gegevens van de Envoy:

Softwareversie: 7.0.88
Build date: 18 jan 2022

Zijn er misschien anderen die deze combinatie draaiend hebben gekregen of is er een manier
om de software van de envoy bij te werken?

Met vriendelijk groet,

Kevin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet voor IQ8 minimaal 7.6.17 hebben. Updaten die handel dus!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51
En als je maar 2 fasen aansluit dan moet het q relais (als je die hebt) ook op 2 fase ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
KevinD schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:37:
Gisteren het elektra aangelegd, vanochtend geprobeerd de micro omvormers aan
te melden via Enlighten, helaas...

Ik krijg de volgende foutmelding wanneer ik handmatig een omvormer wil aanmelden;

code:
1
Task not scheduled as Envoy version is not correct for the IQ8 microinverter

Nu hebben we een 3-fase systeem geïnstalleerd in combinatie met de Envoy-S Metered. We hebben in eerste
instantie 8 panelen (Hyundai 435 Full Black), 4 per fase. Later zullen er nog 4 bijgevoegd worden.

We maken gebruik van de IQ8M.

In de webinterface van de envoy kunnen we zien dat er communicatie is met de omvormers maar dat
er nog geen stroom geleverd wordt.

8 Microinverters
- 8 Detected
- 8 Communicating
- 0 Producing power

Gegevens van de Envoy:

Softwareversie: 7.0.88
Build date: 18 jan 2022

Zijn er misschien anderen die deze combinatie draaiend hebben gekregen of is er een manier
om de software van de envoy bij te werken?

Met vriendelijk groet,

Kevin
Enphase website:
Wat u moet doen voordat u uw eerste IQ8 Microinverter installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
Glashelder schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:14:
[...]

De installateur kan dat niet aangeven. Het kan alleen automatisch en daar zijn de CT spoelen bij nodig.
Aha, de CT spoelen waren niet op voorraad waardoor die later zijn geplaatst
Dat verklaard het dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 06:07
phicoh schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Er schijnen wel profielen te zijn die netto 0 terugleveren aan het net. Dan moet de gateway toch actief actie ondernemen. Dus misschien zitten er andere velden in die profielen die ook door de gateway bekeken worden.
Klopt, je kunt Enphase een zero-export profiel erin laten zetten. Wij hebben ook een klant waar dat van toepassing is. De gateway regelt dan actief het uitgangsvermogen van de micro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
Impossibl3 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:09:
Hoi Allen,

Nog 2 vraagjes over Enphase.

1. Kan de IQ8, aangesloten op een 3 fase kabel, op basis van de Envoy Meterd bepalen op welke fase die gaat leveren zodat er een mooi belans ontstaat/blijft bestaan in de meterkast?
Dan kun je met een dergelijk zero export profiel er voor zorgen dat de vraag die @Impossibl3 had wordt opgelost, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 06:07
asjemenou74 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Dan kun je met een dergelijk zero export profiel er voor zorgen dat de vraag die @Impossibl3 had wordt opgelost, lijkt me.
Zero-export geldt voor het totale vermogen, opgeteld van de 3-fases. Er wordt geen vermogen van de ene fase naar de andere fase overgeheveld of zo. Ja, echt…dat denken sommigen. De fases zijn en blijven strikt gescheiden ter voorkoming van vuurwerk
De gateway kan de productie drukken zodat het verbruik gecompenseerd wordt…
Binnen dit regelproces zit nog een voor mij onduidelijke vertraging, waardoor in de praktijk die zero-export slechts benaderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je energie wil delen tussen de fases om te balanceren heb je daar batterij-omvormers voor nodig. Er zijn al enkele omvormers op de markt die dat kunnen.

Let wel op dat dit dus niet hoeft tenzij je over de limieten van de netcode gaat. Tevens moeten meters werken op “ferraris” principe, dus er is slechts 1 telwerk voor aansluiting. (Al dan niet geschakeld in hoog/laag) Dus niet 3 telwerken voor elke fase afzonderlijk. Ondanks dat digitale meters dit wel allemaal kunnen meten.

Het is uit elektrotechnisch aspect ook zinloos om per fase te factureren, want er zijn ook machines die zonder nul werken. Die factureer je dan 3 keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
Even navraag of anderen dit ook hebben,

Sinds de laatste firmware update produceerden mijn panelen niet meer. Oorzaak bleek dat, door de update, het systeem was omgezet van 1 fase naar 3 fasen. Dit is door de Enphase Hotline aangepast naar 1 fase, waarna de panelen weer produceren.
Even later kwam de melding in de App dat er onderhoud werd gepleegd.

Nu is net zo dat na dit onderhoud de data in de App niet meer klopt.
Ik heb een metered systeem met CT klemmen.

Ik zie bij de jaar, levensduur en aangepaste bladen geen consumptie meer.
Eerst werkte de consumptie weergave wel in de maand weergave, maar die is nu ook weg vanaf het moment van de firmware update.
Grappig is ook dat ik in Mei dit jaar volgens de App 10,3 MWh heb opgewekt met mijn 8 panelen.

Heeft iemand hetzelfd en misschien een oplossing ? Ik heb het al in de Enphase community gevraagd maar daar krijg ik geen antwoord.
Verwijderen en opnieuw installeren van de App werkt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
Vermogen overhevelen van de ene fase naar de andere is idd zonder tussen stap niet mogelijk.
En dat was eigenlijk wel de vraag ja van @Impossibl3.

Ik heb de uitleg van Enphase toch maar eens opgezocht wat betreft dat zero export.
https://www4.enphase.com/...t-explained-for-DNSPs.pdf
Een trage PWM modulatie op het vermogen (software matig). Waarbij het een en ander binnen 2 tot 4 seconden weg geregeld wordt bij onbalans.

Dat wordt een accu pakket. Of een flinke 3fase travo, condensator bankje dat zal wel niet.
Hmm offf, een paar wissel contactors om een setje micro omvormers op de ene of de andere fase te krijgen.
Als je daarmee zou willen hobbyen.

[ Voor 14% gewijzigd door asjemenou74 op 30-07-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinD
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
Bedankt! Vanmiddag de software geupdate en inmiddels draaien alle omvormers mee!

Toch wel vreemd dat de nieuwe gateways niet voorzien worden van de laatste software of dat er instructies bij zitten wanneer je de IQ8 serie besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

KevinD schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Bedankt! Vanmiddag de software geupdate en inmiddels draaien alle omvormers mee!

Toch wel vreemd dat de nieuwe gateways niet voorzien worden van de laatste software of dat er instructies bij zitten wanneer je de IQ8 serie besteld...
Dat komt omdat een groot deel van de gateway’s die nog altijd in de handel in omloop zijn geproduceerd zijn voordat de software voor de IQ8 klaar was. Enphase is hier altijd eerlijk over geweest.

En als installateur kom je niet om deze melding heen overigens.. iedere keer komt het weer in de portal naar boven 8)7

Ik zou dus vooral klagen bij de partij waar je de boel gekocht hebt want die moeten dit zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvrooy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 16:03
Ik lees al een tijdje mee, maar sinds afgelopen week ligt hier dan ook eindelijk een 12x 405Wp systeem op het dak met IQ8M. Nu probeer ik bij Enphase de befaamde upgrade van mijn account te laten uitvoeren zodat er wat meer data beschikbaar is via de lokale API.

Volgens de Enphase helpdesk is dit alleen mogelijk met de betaalde Enlighten Manager upgrade. Klopt dit? Of is de upgrade naar een DHZ-account (met behoud van installateur) nog steeds mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
wvrooy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:33:
Ik lees al een tijdje mee, maar sinds afgelopen week ligt hier dan ook eindelijk een 12x 405Wp systeem op het dak met IQ8M. Nu probeer ik bij Enphase de befaamde upgrade van mijn account te laten uitvoeren zodat er wat meer data beschikbaar is via de lokale API.

Volgens de Enphase helpdesk is dit alleen mogelijk met de betaalde Enlighten Manager upgrade. Klopt dit? Of is de upgrade naar een DHZ-account (met behoud van installateur) nog steeds mogelijk?
Ik heb een gewoon user account maar wilde ook meer.
Dus via enlighten op de site een do-it-yourself account proberen aan te maken met een nieuw email adres. (Zie OP)
Dat ging niet helemaal goed, tijd geleden, weet niet helemaal meer wat de melding was. Maar via een support ticket heeft enphase dit alsnog goed gekregen.
Resultaat dus een apart user en dhz account op Enlighten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09 08:42
The Zep Man schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Ter verduidelijking:
Je kan op je gebruikersaccount meerdere installateurs geregistreerd hebben. In de praktijk is dit voor tweakers de officiële installateur en een eigen installateursaccount. Slechts één installateur kan de beheerder zijn, en het gebruikersaccount bepaalt wie dat is. Tijdens gewone operatie is dat je eigen installateursaccount. Voor garantieaanspraak stel je dat in op het account van de daadwerkelijke installateur.

Zolang je maar geen installateursaccounts verwijderd uit je gebruikersaccount is er niets aan de hand. :)
Op onze woning zijn begin april zonnepanelen geïnstalleerd maar omdat we toen nog aan het begin van een verbouwing zaten hadden we nog geen internetaansluiting. Nu wel en ik wil graag de panelen monitoren. Kan ik dan zelf het systeem aanmaken via een zelfgemaakt bedrijfsaccount, hierna een eigenaarsaccount maken en daarmee de installateur toegang geven? Of heb ik hier nog extra informatie nodig van dat bedrijf?

En tweede vraag: kan ik ook de opbrengsten van de afgelopen periode nog terug halen of wordt er niks opgeslagen wanneer er geen verbinding is met internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Gegevens worden gewoon opgeslagen. Je systeem kan je aanmaken in een installateursaccount/DIY account. Hier kan je meerdere mailadressen aan koppelen voor toegang/monitoring.

Wees je er wel van bewust dat de data upload veel tijd in beslag gaan nemen. Ongeveer één uur per dag aan data.

Heeft iemand hier op het forum ervaring met het overzetten van eigenaarschap (klant heeft huis verkocht en nieuwe bewoner wil het systeem overnemen) van een systeem? Volgens Enphase kost dat zo'n € 150,-. Vind ik een beetje duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:23
Eddie_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:27:

Heeft iemand hier op het forum ervaring met het overzetten van eigenaarschap (klant heeft huis verkocht en nieuwe bewoner wil het systeem overnemen) van een systeem? Volgens Enphase kost dat zo'n € 150,-. Vind ik een beetje duur.
Wat is €150 op de aanschafprijs van een huis?

Tuurlijk....de oude bewoner kan zijn gegevens handmatig gaan wijzigen naar die van de nieuwe bewoner.....maar of dat nou zo netjes is.

Die €150 is peunuts vind ik. Nette prijs, niet moeilijk over doen zou ik zeggen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 17:44
Panzer_V schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:38:
Wat is €150 op de aanschafprijs van een huis?

Tuurlijk....de oude bewoner kan zijn gegevens handmatig gaan wijzigen naar die van de nieuwe bewoner.....maar of dat nou zo netjes is.

Die €150 is peunuts vind ik. Nette prijs, niet moeilijk over doen zou ik zeggen.
Wat is er niet netjes aan? Je koopt een verzameling micrcontrollers met een gateway. Waarom zou je de oorspronkelijke fabrikant geld moeten geven? Wat levert die fabrikant daarvoor?

Het enige wat direct door enphase geleverd wordt is toegang tot de statistieken vanaf het internet. Wat natuurlijk al betaald is bij de oorspronkelijke aanschaf. Lijkt me duur betaald als je daar 150 euro voor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
phicoh schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Wat is er niet netjes aan? Je koopt een verzameling micrcontrollers met een gateway. Waarom zou je de oorspronkelijke fabrikant geld moeten geven? Wat levert die fabrikant daarvoor?

Het enige wat direct door enphase geleverd wordt is toegang tot de statistieken vanaf het internet. Wat natuurlijk al betaald is bij de oorspronkelijke aanschaf. Lijkt me duur betaald als je daar 150 euro voor moet betalen.
Ik heb zelf een systeem overgenomen bij aanschaf van een huis. De bewoners deelden de inlog gegevens waarna ik het email adres kon aanpassen en het account kon overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

zekerz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:47:
Op onze woning zijn begin april zonnepanelen geïnstalleerd maar omdat we toen nog aan het begin van een verbouwing zaten hadden we nog geen internetaansluiting. Nu wel en ik wil graag de panelen monitoren. Kan ik dan zelf het systeem aanmaken via een zelfgemaakt bedrijfsaccount, hierna een eigenaarsaccount maken en daarmee de installateur toegang geven? Of heb ik hier nog extra informatie nodig van dat bedrijf?
Van wat ik gelezen heb sinds die tijd is het mogelijk beter om in die situatie een DHZ-account te maken (wat je effectief ook bent). Verder heb ik geen ervaring in jouw situatie, dus graag ook inzicht van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:57
Eddie_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:27:
Gegevens worden gewoon opgeslagen. Je systeem kan je aanmaken in een installateursaccount/DIY account. Hier kan je meerdere mailadressen aan koppelen voor toegang/monitoring.

Wees je er wel van bewust dat de data upload veel tijd in beslag gaan nemen. Ongeveer één uur per dag aan data.

Ik zat in hetzelfde schuitje.. er schijnen manieren te zijn om gratis toegang te krijgen. Maar ik vond het ook wel nuttig dat ik echt in hun systeem als eigenaar stond. Mocht er over X jaar iets stuk gaan ofzo.
Vandaar dat ik dus gewoon de 150 euro betaald heb.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
m.eddy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Ik heb zelf een systeem overgenomen bij aanschaf van een huis. De bewoners deelden de inlog gegevens waarna ik het email adres kon aanpassen en het account kon overnemen.
Het ziet er naar uit dat je je email adres niet meer kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Eddie_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:21:
[...]

Enlighten site:
- Menu
- account
- my information
- email
- save changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:21:
[...]

Ja dat kan wel, want ik heb ook eens een e-mailwissel gedaan omdat ik mijn DHZ account op het adres van het installateursaccount wilde hebben en vice versa.
Misschien dat het met een standaard gebruikersaccount niet kan, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Als experiment wil ik twee 200 watt panelen op mijn balkon hangen. Een verbinding naar mijn bestaande systeem op het dak is geen optie. Als ik nu achter deze panelen een Iq8+ bevestig met een 1 fase q kabel gekoppeld aan een 1 fase Q relias en daarna met stekker in een wcd stop, zou dat werken of breng ik de bestaande installatie in de war. En hoe zou ik een netprofiel in de IQ8 moeten laden als dat überhaupt mogelijk is. Of moet ik dit experiment gewoon vergeten. Overigens weet ik dat er zat balkon stekker installatie standaard beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ondanks dat er bestaande systemen zijn wil dit niet zeggen dat het mag. Voor zover mij bekend mag dit niet. Als je al IQ8 serie op het dak hebt liggen dan kun je met dezelfde IQ Gateway de firmware update naar deze twee micro's sturen.

Persoonlijk zou ik ze niet met een stekker in een WCD plaatsen (wat in theorie wel zou moeten werken). Heb je geen mogelijkheid om deze twee met een eigen kabel naar de meterkast te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:00:
Als experiment wil ik twee 200 watt panelen op mijn balkon hangen. Een verbinding naar mijn bestaande systeem op het dak is geen optie. Als ik nu achter deze panelen een Iq8+ bevestig met een 1 fase q kabel gekoppeld aan een 1 fase Q relias en daarna met stekker in een wcd stop, zou dat werken of breng ik de bestaande installatie in de war. En hoe zou ik een netprofiel in de IQ8 moeten laden als dat überhaupt mogelijk is. Of moet ik dit experiment gewoon vergeten. Overigens weet ik dat er zat balkon stekker installatie standaard beschikbaar zijn.
Met 2 panelen op een micro (of eigenlijk sowieso maar als je recente panelen met recente omvormers combineert gaat het meestal goed :) ) moet je goed opletten of de spanning van de panelen bij je micro past.

En een Enphase omvormer in een stopcontact werkt. Bij mij was het signaal naar de envoy alleen zwak maar dat kan ook andere oorzaken gehad hebben.

Als ik het goed begrepen heb mag je, afhankelijk van de versie van NEN van je huis, 600w, 500w of niets invoeden op een bestaande groep. Ik kan dit niet controleren want ik ben niet bereid voor de nen documenten te betalen...

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:06:
Ondanks dat er bestaande systemen zijn wil dit niet zeggen dat het mag. Voor zover mij bekend mag dit niet. Als je al IQ8 serie op het dak hebt liggen dan kun je met dezelfde IQ Gateway de firmware update naar deze twee micro's sturen.

Persoonlijk zou ik ze niet met een stekker in een WCD plaatsen (wat in theorie wel zou moeten werken). Heb je geen mogelijkheid om deze twee met een eigen kabel naar de meterkast te brengen?
Wat ik begrepen heb is het tot 600watt toegestaan, althans dat lees ik op verschillende websites van energie leveranciers. Bij de EU ligt een voorstel voor tot 800 watt. Of NL dit overneemt is niet zeker. Nee kabel naar meterkast is geen optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Ies Korpershoek op 01-08-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-09 23:06
Sinds een aantal dagen een Enphase systeem op het dak liggen. Nu is alles aangesloten op 3 fase en zit er een 3 fase Q-relais tussen. Als ik nu lokaal op de Envoy inlog dan zie ik netjes dat de Micro omvormers gedetecteerd worden, communiceren en dat een groot gedeelte op dit moment stroom produceert.

Maar scroll ik verder door naar onderen bij het hoofdstukje van de Q-relais, dan zie ik staan gedetecteerd 1, en communiceren 1 maar bij in bedrijf staat er 0. Is het normaal dat bij in bedrijf 0 staat? Treed het relais pas in werking bij problemen/calamiteiten m.a.w. als de overspanningsbeveiliging moet ingrijpen om wat voor reden dan ook?

De lampjes op het relais zelf in de meterkast branden allemaal groen.

In de Enlighten app staan zowel bij de Gateway als de omvormers geen fouten en is alles "normaal".

Herstel zie nu toevallig dat in bedrijf op 1 staat voor de Q-Relais. Lijkt wel dat dit gebeurd als er teruggeleverd wordt over meerdere fasen. Helemaal duidelijk is het me nog steeds niet. Maar dat het werkt wel :-).

[ Voor 30% gewijzigd door glas86 op 01-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Volgens de NEN1010:2020 551.7.1 moet een PV installatie aangesloten worden op een eigen groep. Ik weet niet wat de tekst is bij de 2015 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 10:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XulDXs4kkXl9dj54O1Y6AZZRJbs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Ierk0ZlM2flJItbhL93pxIV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nUhy1as0iU8NIJ5cZEg_5wqymk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1CXUXXL2YBcy7n59sYCS57qT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgYxzBhDd1aB-f9aIX5vTIhsdmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgAOaYbNV3SmhULGqlOOjwvo.jpg?f=fotoalbum_large

In september krijgen mijn broertje en ik zonnepanelen. Wij krijgen beide 425wp jinko panelen met iq8m micro omvormers. Ik heb het excel bestandje van de startpost ingevuld en daar komt uit dat de IQ8AC nog beter meer kan leveren dan de IQ8M. Wat is wijsheid in deze situaties? Zouden jullie voor de iq8m of de iq8ac gaan? Ik neig naar de iq8ac als ik de sheet zo bekijk. Wellicht kan iemand met zijn expertise ook zijn mening geven op deze situaties :) alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:59:
Volgens de NEN1010:2020 551.7.1 moet een PV installatie aangesloten worden op een eigen groep. Ik weet niet wat de tekst is bij de 2015 versie.
OK. Dan gaat er een hoop verkeerd in NL met zoveel aanbieders van Stekker oplossingen. Kom net terug van de Praxis. Zij hebben een aanbieding van een complete stekker oplossing. 1099 euro: 2x 400watt panelen, microconverter en alle benodigde kabels voor aansluiting op een stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Ies Korpershoek schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:15:
OK. Dan gaat er een hoop verkeerd in NL met zoveel aanbieders van Stekker oplossingen. Kom net terug van de Praxis. Zij hebben een aanbieding van een complete stekker oplossing. 1099 euro: 2x 400watt panelen, microconverter en alle benodigde kabels voor aansluiting op een stopcontact.
Je kan natuurlijk een wandcontactdoos (WCD) op een enkele groep hebben. Denk aan een oude wasmachine/drogergroep (geaard!) op zolder die niet meer gebruikt wordt. Als dat wel mag van de standaard, dan zie ik niet wat er mis is met wat verkocht wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 01-08-2023 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
harrybeuker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:23:
Wij krijgen beide 425wp jinko panelen met iq8m micro omvormers. Ik heb het excel bestandje van de startpost ingevuld en daar komt uit dat de IQ8AC nog beter meer kan leveren dan de IQ8M. Wat is wijsheid in deze situaties? Zouden jullie voor de iq8m of de iq8ac gaan? Ik neig naar de iq8ac als ik de sheet zo bekijk.
Ik denk dat met 425WP panelen de M prima is. Gaat waarschijnlijk niet opwegen tegen de extra kosten / meerprijs van de AC. Tenzij je het vrijwel voor dezelfde prijs kan krijgen, dan de AC nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
The Zep Man schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Je kan natuurlijk een wandcontactdoos (WCD) op een enkele groep hebben. Denk aan een oude wasmachine/drogergroep (geaard!) op zolder die niet meer gebruikt wordt. Als dat wel mag van de standaard, dan zie ik niet wat er mis is met wat verkocht wordt.
Met het risico dat we afdwalen van Enphase (maar mijns inziens wel even belangrijk te delen). Maar een PV installatie is een apart voedende bron die parallel aan een andere bron (van bijv. de netbeheerder) geïnstalleerd moet worden. En moet zodoende ook aan de voedende kant van de beveiligingstoestellen zitten. Als je een wasmachine groep pakt, zonder aanpassing in je groepenkast, dan voldoe je hier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:22:
Met het risico dat we afdwalen van Enphase (maar mijns inziens wel even belangrijk te delen). Maar een PV installatie is een apart voedende bron die parallel aan een andere bron (van bijv. de netbeheerder) geïnstalleerd moet worden. En moet zodoende ook aan de voedende kant van de beveiligingstoestellen zitten. Als je een wasmachine groep pakt, zonder aanpassing in je groepenkast, dan voldoe je hier niet aan.
Goede toevoeging. Met die modificatie hebben zulke setjes bij de bouwmarkt dus een bestaansrecht, hoewel je natuurlijk kan twijfelen aan hoeveel daarvan correct worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 10:17
Pazo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat met 425WP panelen de M prima is. Gaat waarschijnlijk niet opwegen tegen de extra kosten / meerprijs van de AC. Tenzij je het vrijwel voor dezelfde prijs kan krijgen, dan de AC nemen.
10 euro per omvormer meer. dus in totaal 210 en 190 euro op beide installaties. De opstarttijd van de IQ8AC omvormer is wel iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik heb een Enphase systeem met 8 micro omvormers. 7 van de 8 geven nu sinds vanmiddag een fout. Is dit normaal gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzKqlPp9CcaY6lkx0xXFtvRvOeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRW7CzANIWazptFg5ppmXR3S.jpg?f=fotoalbum_large

De Envoy zegt niets aan de hand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_vgNFtwX8odKM0n-sFl8oI7bio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTcQBT0dB4swadBwQ6yTTBZx.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zie ik geen events:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnkhvrzH8-eDuMKfaoHWlKRlNG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfjTkmInSwlTpVwOsDiurGNC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit iets wat een "keer" kan gebeuren en geen reden tot zorg of heeft dit aandacht nodig? Of is dit een mooi voorbeeld van overbelasting van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 11:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee dat is niet normaal, maar ik zie ook geen gekke dingen, ze communiceren en ze prouceren.
Kan ook dat het even te donker is geweest door dikke wolk. Als je onder een bepaald vermogen komen rapporteren ze vermogen te laag (iets van gelijkspanning te laag) dat wordt ook als fout gezien net als microomvormer heeft niet gerapporteerd, ja om 0200 uur in de nacht als de zon niet schijnt.
Het is in ieder geval geen te hoge netspanning of verkeerde frequentie anders had je een event gehad met uitgeschakeld wegens te hoge netspanning of uitgeschakeld vanwege afwijkende netfrequentie of dat soort dingen.
Straks nog even kijken of het weg is, produceren ze wel allemaal ongeveer gelijk vermogen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
martijn v o schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:49:
Nee dat is niet normaal, maar ik zie ook geen gekke dingen, ze communiceren en ze prouceren.
Kan ook dat het even te donker is geweest door dikke wolk. Als je onder een bepaald vermogen komen rapporteren ze vermogen te laag (iets van gelijkspanning te laag) dat wordt ook als fout gezien net als microomvormer heeft niet gerapporteerd, ja om 0200 uur in de nacht als de zon niet schijnt.
Het is in ieder geval geen te hoge netspanning of verkeerde frequentie anders had je een event gehad met uitgeschakeld wegens te hoge netspanning of uitgeschakeld vanwege afwijkende netfrequentie of dat soort dingen.
Straks nog even kijken of het weg is, produceren ze wel allemaal ongeveer gelijk vermogen?
Ik zal het monitoren. Alleen de panelen aan de linkerzijde produceren iets minder. Geen sterke afwijkingen als je dat bedoelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhlzz_0zdTUYkHLAeXMWochsEU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXuqLMLGliVQ2isHKWBLE1e5.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie sinds vorige week donderdag in gebruik. Ik weet dat het geen top week is geweest maar een productie van 2.0kwh dat is niet veel lijkt mij.
Pagina: 1 ... 86 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica