Pvoutput kan soms behoorlijk achterlopen. Afgelopen dagen tot soms wel 6 uur. Het komt altijd weer goed maar je ziet voor uren niets veranderen. Het kan zomaar zijn dat dit bij jou nu ook het geval is. Dat van de code weet ik niet meer.Eduardo M schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:23:
[...]
Ik heb vandaag bovenstaande handleiding gevolgd om mijn nieuwe Enphase systeem aan PVOutput te koppelen. Ik zag idd dezelfde schermen voorbij komen en heb de handleiding succesvol doorlopen. Ik zie echter nu (2 uur later) nog steeds geen data in PVoutput verschijnen. Kan iemand mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan?
PS: bij de voltooing krijg je de melding: Successfully authorized PVOutput to read your Enphase site data with code XXXXXXXXX. Moet ik wat doen met die code?
Onderstaande melding krijg ik nu in mijn Installer Dashboard:
We ondervinden momenteel problemen bij het toevoegen of scannen van apparaten op de Enphase Installer-app en het Enphase Installer-platform. Ons team werkt eraan om het probleem onmiddellijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ik was inderdaad te ongeduldig, inmiddels is alle data van vandaag in PVOutput te zien.Ies Korpershoek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:45:
[...]
Pvoutput kan soms behoorlijk achterlopen. Afgelopen dagen tot soms wel 6 uur. Het komt altijd weer goed maar je ziet voor uren niets veranderen. Het kan zomaar zijn dat dit bij jou nu ook het geval is. Dat van de code weet ik niet meer.
Mwah, dat is echt niet nodig. Als ik twijfel of de stekker van de stofzuiger niet lekker zit zet ik ook niet eerst de hele groep uit.Microkid schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:18:
Altijd even de hele boel uitzetten. Geen risico nemen.
Op zowel de ac als dc kant staat duidelijk op de omvormer "do not disconnect under load". Hoewel de voltages dc en wattage ac van een enkele micro niet super hoog zijn houd ik me daar gewoon aan.WillemP22 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:52:
[...]
Mwah, dat is echt niet nodig. Als ik twijfel of de stekker van de stofzuiger niet lekker zit zet ik ook niet eerst de hele groep uit.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Sowieso nooit "disconnect under load" uitvoeren. Better save safe then than sorry!
[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 13-07-2023 07:50 . Reden: Sorry, beroepsdeformatie ]
Tenzij de werkzaamheden in het donker plaatsvinden en er dus geen stroom wordt opgewekt inderdaad eerst uitschakelen. Je wilt niet meemaken dat er een vlamboog ontstaat omdat jij even vlug een kabeltje lostrekt.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Bij mij is het iets gecompliceerder. Ik heb de envoy metered en lever op 2 van de 3 fase terug. Ik meet echter de consumptie op alle 3 de fasen. Lang vertaal kort, het is nu tijdelijk opgelost door de 3e fase consumptie weg en de rest van de CT spoelen af te zetten. Nu na 5 dagen geen productie te hebben gehad werkt hij weer maar zonder iets te meten. Ze zijn nog bezig om te kijken of de CT spoelen weer kunnen worden aangezet. Ik neem iig geen genoegen zonder.Jetro schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:54:
Voor iedereen waar de panelen plotseling niet meer produceren.
Na heel wat uitzoeken blijkt na de firmware upgrade naar D7.6.175 dat enkele instellingen zijn verandert.
Reden voor het niet meer produceren bij ons was dat het systeem op 3 fasen stond terwijl wij een 1 fase systeem hebben. Dit hebben ze nu teruggezet en de panelen leveren weer stroom.
Daarnaast is de refresh in de App nu zeer traag, duurt soms een paar uur voordat nieuwe data komt (normaal is 15 minuten). Lijkt erop dat de netwerk instellingen ook veranderd zijn. Daar heb ik nog geen antwoord op, maar belangrijkste is dat ze weer stroom leveren, ik neem aan dat dit ook gefixet wordt.
Onze installateur gaf aan al meerdere van deze meldingen gehad te hebben, dus ik dacht ik meld het even, scheelt je een boel uitzoekwerk.
Wordt vervolgd
Stefan
@svkaster Da's wel balen. Ik als installateur (100+ installaties) herken dit helemaal niet. Heb er, gelukkig maar, geen signalen over ontvangen.
Zo heel vaak kijk ik niet op de webversie van Enlighten (https://enlighten.enphaseenergy.com/), maar ik zie nu meer dan eerst (alhoewel ik ooit aan Enphase support gevraagd heb, al weken geleden, n.a.v. een tip op dit forum, maar nooit een reactie op gehad), maar ik kan nu online wel de spanningen per omvormer zien. En ik zag nog wat anders bij inloggen:
:strip_exif()/f/image/1UXik3V6Pw1t2Cf7hgAqoNXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik geen installateur ben: wat wordt er normaal met zo'n 'verplichte' update gedaan? Doet hij dat, gaat dat automatisch (push vanuit enphase)? Of kan dit alleen lokaal met de installer toolkit app.
Omdat alles nu goed werkt en ik niet weet wat de reputatie van Enphase op het gebied van software updates is, wat is het advies hier?
Ik zit op versie 7.6.114 in de gateway en een ander heeft al naar de release notes gezocht (link), die kennelijk niet te vinden zijn. Op https://support.enphase.c...ay-software-release-notes staat 7.4.29 bovenaan. En zoieken op 7.6.172 gaat via Google beter dan op de Enphase site zelf (die zegt: niets gevonden). Al met al: dit geeft geen super goed gevoel over kwaliteit, maar misschien onterecht.
:strip_exif()/f/image/1UXik3V6Pw1t2Cf7hgAqoNXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik geen installateur ben: wat wordt er normaal met zo'n 'verplichte' update gedaan? Doet hij dat, gaat dat automatisch (push vanuit enphase)? Of kan dit alleen lokaal met de installer toolkit app.
Omdat alles nu goed werkt en ik niet weet wat de reputatie van Enphase op het gebied van software updates is, wat is het advies hier?
Ik zit op versie 7.6.114 in de gateway en een ander heeft al naar de release notes gezocht (link), die kennelijk niet te vinden zijn. Op https://support.enphase.c...ay-software-release-notes staat 7.4.29 bovenaan. En zoieken op 7.6.172 gaat via Google beter dan op de Enphase site zelf (die zegt: niets gevonden). Al met al: dit geeft geen super goed gevoel over kwaliteit, maar misschien onterecht.
[ Voor 27% gewijzigd door kdekker op 13-07-2023 20:10 ]
Dit is al vaker voorbij gekomen. Om de IQ8 serie micro's te laten werken moeten ze verplicht geüpdatet worden. Vaak moet ook de IQ Gateway nog voorzien worden van de nieuwste software. Anders gaan ze niet werken. @Pazo heeft dit keurig in zijn openingspost vermeldt staan.
Hoi allen,
Ik hoop dat iemand op het forum hier het antwoord weet op het volgende;
Op onze woning wil ik Jinko 430WP panelen laten plaatsen met Enphase IQ8HC omvormers, nou zegt één van de bedrijven waar ik een offerte van heb ontvangen dat die IQ8 omvormers niet goedgekeurd zijn in Nederland nog en stellen ze de IQ7+ voor. Het andere bedrijf die de IQ8HC opgenomen heeft in de offerte zegt weer dat ze wel goedgekeurd zijn.
Ik ben zelf uiteraard even op onderzoek uitgegaan, Enphase zelf zegt dat het wel goedgekeurd is en dat de IQ8HC al geïnstalleerd is op verschillende plekken in NL.
Echter zie ik alleen de IQ7.. serie op de lijst "Goedgekeurde omvormers type A" op energieleveren.nl.
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie en iedereen iets anders zegt, hoop ik dat jullie het antwoord weten.. Zijn ze nou wel of niet goedgekeurd in NL?
Alvast dank!
Op onze woning wil ik Jinko 430WP panelen laten plaatsen met Enphase IQ8HC omvormers, nou zegt één van de bedrijven waar ik een offerte van heb ontvangen dat die IQ8 omvormers niet goedgekeurd zijn in Nederland nog en stellen ze de IQ7+ voor. Het andere bedrijf die de IQ8HC opgenomen heeft in de offerte zegt weer dat ze wel goedgekeurd zijn.
Ik ben zelf uiteraard even op onderzoek uitgegaan, Enphase zelf zegt dat het wel goedgekeurd is en dat de IQ8HC al geïnstalleerd is op verschillende plekken in NL.
Echter zie ik alleen de IQ7.. serie op de lijst "Goedgekeurde omvormers type A" op energieleveren.nl.
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie en iedereen iets anders zegt, hoop ik dat jullie het antwoord weten.. Zijn ze nou wel of niet goedgekeurd in NL?
Alvast dank!
Wat denk je aan onze antwoorden te hebben? Je hebt al 2x JA en 1x NEE gehoord. Eén van die 2x JA komt van Enphase zelf af. Wellicht krijg je via het forum nog een aantal x JA (misschien ook nog wel NEE) te horen. Wordt je daar wijzer van?ruben1108 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:07:
Hoi allen,
Alvast dank!
PS, JA je mag ze in Nederland installeren en je kunt bij energieleveren.nl ook "Anders" aangeven en dan invullen dat je IQ8 micro's hebt. Je zou de eerste niet zijn.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
@ruben1108 De IQ8 serie is absoluut nog niet goedgekeurd voor de Nederlandse markt! Vandaar dat ik er al vele honderden heb geïnstalleerd.
Even serieus, wat @ArPi75 al aangeeft, wie geloof je meer? Ze zijn absoluut goed gekeurd voor de Nederlandse markt.
Even serieus, wat @ArPi75 al aangeeft, wie geloof je meer? Ze zijn absoluut goed gekeurd voor de Nederlandse markt.
Net als velen heb ik momenteel geen (api/local) toegang meer tot mijn Envoy.Pazo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:52:
Nou ben benieuwd wat er bij mij gaat gebeuren. Heb automatisch updaten uit staan, dus als het goed is moet ik op v5 blijven.
Maar volgens enlighten site zou ik nog steeds op D5.0.62 firmware zitten?
Als ik deze URL probeer krijg ik totaal geen response meer:
Alleen deze werkt nog wel, dus het systeem is niet down..:Systeem overzicht (lokaal)
URL: http://envoy.local/home (of vul ipv 'envoy' het lokale IP-adres van de Envoy / IQ Gateway in)
Is dit een generiek issue of lokaal bij mij?
Het eerste bedrijf probeert diens oude voorraad IQ7-spul te slijten.ruben1108 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:07:
Hoi allen,
energieleveren.nl is geen autoriteit op het gebied van welke omvormers gecertificeerd zijn. Die site dient enkel om je omvormers aan te melden. Er is ook een optie om een ander model te kiezen, waarna je vrij bent om het modelnummer van de IQ8's in te vullen die je gebruikt. Dat werkt verder prima.Ik ben zelf uiteraard even op onderzoek uitgegaan, Enphase zelf zegt dat het wel goedgekeurd is en dat de IQ8HC al geïnstalleerd is op verschillende plekken in NL.
Gezien meerdere grote zonnepaneelboeren omvormers uit de IQ8-serie leveren, mag je er vanuit gaan dat ze gecertificeerd zijn in Nederland. Anders was er elders al veel eerder aan de bel getrokken.
Ook heb je je due diligence gedaan. Je hebt aan een bedrijf gevraagd of ze gecertificeerd zijn. Bedrijf zegt 'ja'. Dan ben je klaar, als iemand die er verder geen verstand van heeft en steunt op kennis en kunde van experts.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
@ollem ik ben momenteel met vakantie dus kan het lokale gedeelte niet bekijken.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Hoi,
Heb de standard gateway inmiddels op v7.6.175 draaien, gepusht gekregen.
Release notes: https://enphase.com/insta...product_media_name%3A5002
Uberhaupt geen issue's gehad met HA en possix integratie.
Heb de standard gateway inmiddels op v7.6.175 draaien, gepusht gekregen.
Release notes: https://enphase.com/insta...product_media_name%3A5002
Uberhaupt geen issue's gehad met HA en possix integratie.
Je begrijpt me niet goed, of ik was niet duidelijk genoeg.Eddie_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:18:
Dit is al vaker voorbij gekomen. Om de IQ8 serie micro's te laten werken moeten ze verplicht geüpdatet worden. Vaak moet ook de IQ Gateway nog voorzien worden van de nieuwste software. Anders gaan ze niet werken. @Pazo heeft dit keurig in zijn openingspost vermeldt staan.
Voor de duidelijkheid: alles werkt al maanden tot tevredenheid. Dus die update van de gateway is zeker gedaan aan het begin (door de installateur), anders hadden die IQ8+ omvormers nooit gewerkt. Ik krijg nu pas deze melding.
Niet duidelijk voor mij is of dit het gevolg is dat mijn account door Enphase naar het DHZ type omgezet is (is/was normale gebruiker) of dat de webversie een forse update heeft gekregen en veel meer toont dan eerst. En omdat ik niet zo vaak op de webversie inlog, weet ik niet hoe lang deze melding er al staat. In ieder geval heeft dit er in het begin niet gestaan + de webversie leek toen veel meer op de app (lees: was nagenoeg identiek).
Als mijn account omgezet is naar DHZ door Enphase, had ik dat ook gezien in de Enlighten app op Android? Want daar zie ik geen andere layout of meer info (bijv. doorklikken op een paneel kan nog steeds niet; dat was voor mij de reden om een DHZ account aan te vragen).
PS. wil je voortaan quoten? Dan zie ik dat je reageerde (waarvoor dank).
Ik krijg deze melding iedere keer als ik inlog met mijn DHZ account en ook installateurs account, sinds de IQ8 serie uit is. Zelf heb ik IQ7 draaien. Zal wel een algemene melding zijn.kdekker schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:28:
Ik krijg nu pas deze melding.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Dat denk ik dan ook.Want er is wel een nieuwere versie uit, edoch, de release notes zijn daar niet van te vinden. En als er echt updates nodig zijn, dan gaat dat denk ik vanuit Enphase wel automatisch gepushed worden... En dan hebben ze er zelf belang bij (hoop ik) dat ze geen brakke software uitrollen. Als dat op afstand niet te fixen is, dan mogen installateurs de deur uit. Dat zal mogelijk dan voor Enphase ook claims opleveren (al weet ik niet of ze dat niet via slimme juristenrijstebrij afgedekt hebben).Pazo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:01:
[...]
Ik krijg deze melding iedere keer als ik inlog met mijn DHZ account en ook installateurs account, sinds de IQ8 serie uit is. Zelf heb ik IQ7 draaien. Zal wel een algemene melding zijn.
Ik verwacht dat dit komt door cookie instellingen. Ik krijg die melding pas als ik de cookies weer eens heb verwijderd.
Ah dat zou ook kunnen, want ik blokkeer cookies / laat ze altijd direct verwijderen.Eddie_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:22:
Ik verwacht dat dit komt door cookie instellingen. Ik krijg die melding pas als ik de cookies weer eens heb verwijderd.
Sinds een tijdje merk ik dat de opbrengst van mijn panelen niet meer gelijk is.
Dit is nu live;

Ik zag dat er 22 juni een update van de gateway is geweest en in de Enphase app kan ik wel terug zien dat sindsdien de opbrengst niet meer gelijk is.
Kan ik hier zelf wat aan doen?
Ook op http://envoy/home zie ik nu veel minder dan voorheen.
Dit is nu live;

Ik zag dat er 22 juni een update van de gateway is geweest en in de Enphase app kan ik wel terug zien dat sindsdien de opbrengst niet meer gelijk is.
Kan ik hier zelf wat aan doen?
Ook op http://envoy/home zie ik nu veel minder dan voorheen.
[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 14-07-2023 14:24 ]
Kun je ergens zien in de enphase app of je panelen zijn uitgeschakeld en niet terugleveren.
Ben zelf op vakantie en zie een val in de opbrengst tussen 12-14 ongeveer.
Link PV Output
Link PV Output
[ Voor 20% gewijzigd door subrosa op 14-07-2023 15:08 ]
Is dit een incident of is dit vaker?subrosa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:45:
Kun je ergens zien in de enphase app of je panelen zijn uitgeschakeld en niet terugleveren.
Link PV Output
Ziet eruit alsof er een deel van de micro’s zijn uitgeschakeld door spannings problemen.
Maar dan zou je dit vaker hebben bij zonnige dagen.
zouden er niet gewoon wolken voorbij gekomen kunnen zijn?m.eddy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11:
[...]
Is dit een incident of is dit vaker?
Ziet eruit alsof er een deel van de micro’s zijn uitgeschakeld door spannings problemen.
Maar dan zou je dit vaker hebben bij zonnige dagen.
Ja daar dacht ik zelf ook aan.Alcmaria schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:37:
[...]
zouden er niet gewoon wolken voorbij gekomen kunnen zijn?
Vandaar de vraag of je ergens kunt zien of die dingen zijn uitgeschakeld of niet.
Dit is de eerste keer dat het me zo opviel.
Maar dat kan ook komen omdat er nu (bijna) geen verbruik is.
Yeap je kan dat nagaan, Q15 uit de OP.subrosa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:31:
[...]
Ja daar dacht ik zelf ook aan.
Vandaar de vraag of je ergens kunt zien of die dingen zijn uitgeschakeld of niet.
Dit is de eerste keer dat het me zo opviel.
Maar dat kan ook komen omdat er nu (bijna) geen verbruik is.
(Geen idee hoe ik daar direct naar link, wie legt me dat uit?)
Ik lees hier dat er bij een aantal een update aan de Envoy is geweest.
Die van mijn zit nog op de D7.6.114.
Weet iemand of de uitrol nog bezig is, of zou alles al geüpdatet moeten zijn?
De installer app zelf heeft wel de laatste versie binnengehaald.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Precies! Die installateur wil gewoon van zijn IQ7+ af, haha. En/of kan niet aan de IQ8HC komen.Eddie_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:15:
@ruben1108 De IQ8 serie is absoluut nog niet goedgekeurd voor de Nederlandse markt! Vandaar dat ik er al vele honderden heb geïnstalleerd.
Zelf zou ik voor de 430 trouwens de IQ8AC adviseren. Bij deze zal ie ook niet of nauwelijks aftoppen.
Min:Eddie_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:15:
- Enphase geeft aan dat de IQ8 goedgekeurd is voor de NL markt, met als reden “ze worden geïnstalleerd”, dat is de omgekeerde wereld.
- De IQ8 serie is al langer beschikbaar maar staat nog steeds niet op de gehomologeerde lijst bij netbeheernederland en/of energieleveren.nl
Plus:
+ IQ8 series voldoet in combinatie met de IQ Relay aan de Europese norm EN 50549_1, en meestal is dat genoeg of een startpunt om gehomologeerd te gaan worden.
Installateurs en verkopers maakt het niet veel uit, want energieleveren.nl geeft het volgende heel duidelijk aan, en dat maakt je zelf verantwoordelijk: “ Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet.”
De installateur/leveranciers geven niet thuis, want zij moeten er voor zorgen dat een serie gehomologeerd wordt. Maar, het blijft jouw eindverantwoordelijkheid als consument…
Netbeheernederland geeft aan: “omdat Enphase al meerdere modellen goedgekeurd heeft gekregen, zal dit ook wel gaan gebeuren voor de IQ8. En dit duurt altijd wel even”. Maar, het blijft jouw eindverantwoordelijkheid als consument…
Fijn hè?
Zoals @The Zep Man al aangegeven heeft is energieleveren.nl niet bepalend.
Per 27 april 2021 moeten gebruikte zonnepanelen installaties beschikken over de conformiteitscertificaat. In Nederland is dat de NEN-EN 50549-1. Zoals je zelf al aangeeft (en dit ook in de documentatie van Enphase bij de IQ8 serie is vastgelegd) voldoet de IQ8 serie hieraan. Dan heb je toch hier je antwoord?
Per 27 april 2021 moeten gebruikte zonnepanelen installaties beschikken over de conformiteitscertificaat. In Nederland is dat de NEN-EN 50549-1. Zoals je zelf al aangeeft (en dit ook in de documentatie van Enphase bij de IQ8 serie is vastgelegd) voldoet de IQ8 serie hieraan. Dan heb je toch hier je antwoord?
Hallo allemaal,
ik sta op het punt om 12 Jinko panelen van 430 Wp met IQ8M omvormers te laten plaatsen. Ik heb op dit moment nog een 1-fase aansluiting, maar zo gauw Liander er tijd voor heeft wordt dat een 3-fase aansluiting, ook ivm splitunits die we gaan plaatsen in de nabije toekomst. Liander geeft echter een doorlooptijd van 7 maanden, en ik zou graag het PV-systeem zsm actief hebben.
Nu begrijp ik van m'n installateur dat ik gewoon een 1-fase systeem kan laten aanleggen, en dat dat eenvoudig is om te zetten / aan te sluiten op de nieuwe 3-fase aansluiting straks. Ik heb op dit forum gelezen over CT spoelen, en ik begrijp dat ik het best er 4 kan laten installeren zodat ik straks ook de andere 2 fasen kan uitlezen met een S-Metered Envoy, klopt dat, en kan dat al van tevoren?
Zijn er nog meer aandachtspunten/valkuilen waar ik op moet letten? Is het mogelijk / beter om het PV systeem ' alvast' in 3 fasen uit te laten voeren / voor te bereiden? (Ik heb geen idee, alle hulp is welkom!)
ik sta op het punt om 12 Jinko panelen van 430 Wp met IQ8M omvormers te laten plaatsen. Ik heb op dit moment nog een 1-fase aansluiting, maar zo gauw Liander er tijd voor heeft wordt dat een 3-fase aansluiting, ook ivm splitunits die we gaan plaatsen in de nabije toekomst. Liander geeft echter een doorlooptijd van 7 maanden, en ik zou graag het PV-systeem zsm actief hebben.
Nu begrijp ik van m'n installateur dat ik gewoon een 1-fase systeem kan laten aanleggen, en dat dat eenvoudig is om te zetten / aan te sluiten op de nieuwe 3-fase aansluiting straks. Ik heb op dit forum gelezen over CT spoelen, en ik begrijp dat ik het best er 4 kan laten installeren zodat ik straks ook de andere 2 fasen kan uitlezen met een S-Metered Envoy, klopt dat, en kan dat al van tevoren?
Zijn er nog meer aandachtspunten/valkuilen waar ik op moet letten? Is het mogelijk / beter om het PV systeem ' alvast' in 3 fasen uit te laten voeren / voor te bereiden? (Ik heb geen idee, alle hulp is welkom!)
@MarkGerritsen Welkom, hier is volop hulp aanwezig.
Ik zou gelijk kiezen voor een drie fase installatie. Het Multifase IQ Relais kan ingesteld worden op enkel fase. Zodra je meterkast overgezet is op drie fase kun je het Multifase IQ Relais eenvoudig op drie fase instellen. Als je gelijk je IQ Gateway Metered laat plaatsen dan kunnen ze de zes CT klemmen ook alvast installeren.
Ik zou gelijk kiezen voor een drie fase installatie. Het Multifase IQ Relais kan ingesteld worden op enkel fase. Zodra je meterkast overgezet is op drie fase kun je het Multifase IQ Relais eenvoudig op drie fase instellen. Als je gelijk je IQ Gateway Metered laat plaatsen dan kunnen ze de zes CT klemmen ook alvast installeren.
Wees blij dat Enphase niet de boel belazert zoals bij Deye recent aan het licht is gekomen.
Een externe partij heeft de omvormer gecertificeerd:
https://enphase.com/nl-nl...sverklaring-en50549-12019
Een externe partij heeft de omvormer gecertificeerd:
https://enphase.com/nl-nl...sverklaring-en50549-12019
Het verschil zit in de nuance die ik aangeef: “meestal is dat genoeg of een startpunt“
Plus dat de leverancier en installateur geen problemen hebben als het mis gaat (netbeheer Nederland gaat moeilijk doen), maar de consument.
Met zo’n juridisch ondergrond zou ik afwachten of een andere omvormer kiezen.
Mijn advies is aan de leveranciers, Enphase, installateurs, Netbeheer NL: ga nou eens samen zorgen dat die IQ8 wel gehomologeerd wordt.
Plus dat de leverancier en installateur geen problemen hebben als het mis gaat (netbeheer Nederland gaat moeilijk doen), maar de consument.
Met zo’n juridisch ondergrond zou ik afwachten of een andere omvormer kiezen.
Mijn advies is aan de leveranciers, Enphase, installateurs, Netbeheer NL: ga nou eens samen zorgen dat die IQ8 wel gehomologeerd wordt.
D'r is in Nederland op dit moment geen lijst met toegestane omvormers/pv systemen. Ik snap niet waarom je hier op door blijft gaan. We hebben nu toch al bewezen dat de IQ8 serie officieel goedgekeurd is voor Nederland?
Net als energieleveren.nl is Netbeheer Nederland niet de bevoegde instantie om te bepalen welke omvormers wel/niet mogen.
Net als energieleveren.nl is Netbeheer Nederland niet de bevoegde instantie om te bepalen welke omvormers wel/niet mogen.
Dank je, Eddie!Eddie_ schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:05:
@MarkGerritsen Welkom, hier is volop hulp aanwezig.
Toch nog een vraag: maakt het uit of ik de panelen 1-fase of 3-fase aansluit? Ik begrijp dat ik met 12 panelen van 430 Wp onder het maximale vermogen van een enkele fase blijf. Heb ik dan met het gebruik van 3 fasen voor de panelen niet alleen meer bekabeling, 2 extra CT's en een fasekoppelaar nodig, of zijn er voordelen die ik niet zie? Anders laat ik de panelen op 1 fase, de nu nog 1 fase aansluiting met een CT koppelen voor teruglevering, en 2 CTs voorbereiden voor teruglevering op de straks aan te leggen fase 2 en 3?
Ligt er aan wat je toekomstplannen zijn. Als je later wilt uitbreiden dan zou ik gaan voor een drie fase aansluiting. Dan kan je later gemakkelijker uitbreiden. Blijft het bij deze 12 dan zou je kunnen kiezen voor een enkel fase aansluiting. Zal goedkoper zijn qua bekabeling. Bij enkel fase PV systeem heb je één CT klem nodig voor productie en bij een drie fase meterkast het je drie CT klemmen nodig voor consumptie. Dus vier CT's in totaal.
Indien je meterkast al voorzien is van een drie fase hoofdschakelaar dan kunnen de drie CT's voor consumptie direct geplaatst worden.
Indien je meterkast al voorzien is van een drie fase hoofdschakelaar dan kunnen de drie CT's voor consumptie direct geplaatst worden.
Nogmaals dank! Het zal voor nu even bij 12 panelen blijven, maar in de toekomst... je weet maar nooit. Ik ga de installateur beide opties laten afprijzen.
Waarom een nieuwere versie?henkNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:22:
Ik lees hier dat er bij een aantal een update aan de Envoy is geweest.
Wanneer je geen problemen hebt mooi zo laten.
Ik hen een oudere versie en die doet het probleemloos.
6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)
Het werkt hier gewoon prima, maar las dat er bij een aantal gebruikers (automatisch?) een nieuwe versie werd gepusht.MisterGV schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:03:
[...]
Waarom een nieuwere versie?
Wanneer je geen problemen hebt mooi zo laten.
Ik hen een oudere versie en die doet het probleemloos.
Dat is hier nog niet gebeurd
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ik weet niet of ik op het verkeerde forum ben maar ik waag het er op.
Ik heb een vraag over de vereiste hoofdaansluiting voor mijn zonnepanelen. Na het installeren van de panelen is mij verteld dat ik mijn hoofdaansluiting moet vervangen van 1x25A naar 3x25A om mijn panelen veilig te kunnen gebruiken. De wachttijd daarvoor is tegenwoordig erg lang en het zou zonde zijn om zolang mijn nieuwe panelen niet te gebruiken.
De situatie als volgt
6 x Jinko Solar N-Type Tiger Neo 415wp op het oosten
8 x Jinko Solar N-Type Tiger Neo 415wp op het westen
14 x Enphase IQ8+ micro-omvormer (300VA)
Mocht de situatie zich voordoen dat micro-omvormers allemaal maximaal stroom leveren (lijkt me sterk vanwege de orientatie van de panelen): 14 x 300 = 4200 WP
Als 3-fase groep aangesloten in de meterkast. (Enphase 3 fase)
dit geeft 4200W / 230V = 18,26 ampere
Dit kan ik toch nog prima kwijt op mijn 1x25 ampere hoofdaansluiting? Of zie ik iets compleet over het hoofd?
Ik heb een vraag over de vereiste hoofdaansluiting voor mijn zonnepanelen. Na het installeren van de panelen is mij verteld dat ik mijn hoofdaansluiting moet vervangen van 1x25A naar 3x25A om mijn panelen veilig te kunnen gebruiken. De wachttijd daarvoor is tegenwoordig erg lang en het zou zonde zijn om zolang mijn nieuwe panelen niet te gebruiken.
De situatie als volgt
Mocht de situatie zich voordoen dat micro-omvormers allemaal maximaal stroom leveren (lijkt me sterk vanwege de orientatie van de panelen): 14 x 300 = 4200 WP
Dit kan ik toch nog prima kwijt op mijn 1x25 ampere hoofdaansluiting? Of zie ik iets compleet over het hoofd?
Ja, maar een elektricien mag geen 20A automaat plaatsen achter een 25A hoofdzekering omdat dit niet selectief is volgens de regeltjes 
Ik zou zeggen, laat het ze op 16A afzekeren. Grote kans dat dat gewoon goed gaat, en als het fout gaat, dan steek je zelf een 20A automaat. Het is niet zo dat er sprake is van een veiligheidsrisico met een 20A automaat achter een 25A hoofdzekering.
Ik zou zeggen, laat het ze op 16A afzekeren. Grote kans dat dat gewoon goed gaat, en als het fout gaat, dan steek je zelf een 20A automaat. Het is niet zo dat er sprake is van een veiligheidsrisico met een 20A automaat achter een 25A hoofdzekering.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Die selectiviteit is zeer moeilijk te handhaven. Ik zou ook zeggen: 20A afzekeren en klaar. IQ relais kan ook 20A aan dus dat is ook geen probleem.
Ik heb dezelfde opstelling alleen 5 op oost en mijn max was op 13-6 33,9kWh met een maximum opwek van 3,5kW van 13.30 tot 15.00.Jas0n1 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:14:
Ik weet niet of ik op het verkeerde forum ben maar ik waag het er op.
De situatie als volgt
Exact oost/west dak helling is 32 graden.
Dat is 269W per omvormer maximaal.
14*269=3766W
3766/230=16.37A
Een 16A automaat zou dus geen probleem zijn. Eventueel kun je er een C karakteristiek in zetten maar dat lijkt me niet nodig.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Hi allemaal als ik hier verkeerd zit moeten jullie het maar zeggen
Ik heb het volgende probleem met mijn envoy metered .
Ct s zijn geinstalleerd door de monteur.
alleen hij telt de producte en consumptie bij elkaar op en geeft dit aan als geexporteerd.
ook geeft hij mijn consumptie bijna evenhoog weer als mijn productie.
Ben al weken bezig met de monteur zonder resultaat,
Is hier toevallifg iemand die weet waar het probleem ligt?
:strip_exif()/f/image/bwz5Y1oqc5UuPSbuoJ7pY656.jpg?f=fotoalbum_large)
alvast bedankt voor reacties
alleen hij telt de producte en consumptie bij elkaar op en geeft dit aan als geexporteerd.
:strip_exif()/f/image/bwz5Y1oqc5UuPSbuoJ7pY656.jpg?f=fotoalbum_large)
Staan de pijlen voor consumptie en productie CT's goed voor alle CT's geldt dat de pijlen in de richting moeten staan van de stroombron naar de meterkast toe.Eas_37 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:39:
Hi allemaal als ik hier verkeerd zit moeten jullie het maar zeggen
[Afbeelding]
Als alle CT-pijlen goed staan en de productie CT's zitten ook op de IQ-gateway op de productieklemmen aangesloten en de consumptie CT's op de consumptie klemmen (en ook hier weer op de juiste manier) dan zou het kunnen dat in jouw situatie je geen load with solar maar load only configuratie hebt (hoewel dat niet erg gebruikelijk is in Nederland). Wanneer de consumptie CT's ook de teruggeleverde stroom van de zonnepanelen meten dan zou het op Load with solar moeten staan wat gebruikelijk is. Zou in jouw geval de opgewekte zonnestroom niet door de consumptie CT's heenvloeien dan zou de configuratie op Load only moeten staan.
Oranje kolomen van het verbruik moeten aan de onderkant van de grafiek worden getoond.
[ Voor 43% gewijzigd door rick-1975 op 15-07-2023 17:16 ]
@Jas0n1, een leek zou niet moeten frotten met 3 draden onder 1 klem of het tijdelijk verhogen van afzekerstromen of karakteristiek in een installatie.
@Milio72 , Ben je uit België?, gehomologeerd is echt een typisch Belgische term voor het goedkeuren van een technisch product. Ik meen dat de IQ8 in BE nog niet mocht en dan ook niet geïmporteerd worden daarvoor. Dat is in dit topic ook wel eens voorbij gekomen. Dat zit waarschijnlijk in de pijplijn om veranderd te worden of is veranderd. In NL mag de IQ8 wel en is dan ook gecertificeerd.
Normen als de EN hupeldepup hier genoemd etc etc worden niet door de certificering bureaus verzonnen. Deze worden opgesteld/bedacht door de omvormer fabrikanten zij besluiten met gezamenlijk inbreng via verschillende (internationale) commissies waaraan een product dient te voldoen. Dit gaat met voorstellen welke het dan wel of niet halen in een commissie.
https://www.nen.nl/en/nor...elektriciteitsvoorziening, zie het kopje structuur.
@Milio72 , Ben je uit België?, gehomologeerd is echt een typisch Belgische term voor het goedkeuren van een technisch product. Ik meen dat de IQ8 in BE nog niet mocht en dan ook niet geïmporteerd worden daarvoor. Dat is in dit topic ook wel eens voorbij gekomen. Dat zit waarschijnlijk in de pijplijn om veranderd te worden of is veranderd. In NL mag de IQ8 wel en is dan ook gecertificeerd.
Normen als de EN hupeldepup hier genoemd etc etc worden niet door de certificering bureaus verzonnen. Deze worden opgesteld/bedacht door de omvormer fabrikanten zij besluiten met gezamenlijk inbreng via verschillende (internationale) commissies waaraan een product dient te voldoen. Dit gaat met voorstellen welke het dan wel of niet halen in een commissie.
https://www.nen.nl/en/nor...elektriciteitsvoorziening, zie het kopje structuur.
Bedankt voor de reactie.
Ik kan het jammer genoeg niet zelf controleren maar zal het hierover met de monteur hebben en vragen of hij de instelling wil/moet controleren.
De ct s zitten goed en goed aangesloten dus volgens mij moet het ook een instelling zijn
Ik kan het jammer genoeg niet zelf controleren maar zal het hierover met de monteur hebben en vragen of hij de instelling wil/moet controleren.
De ct s zitten goed en goed aangesloten dus volgens mij moet het ook een instelling zijn
Wat Rick ook al zegt moeten de Oranje balken aan de onderkant zitten; consumptie is altijd negatief. Wat je al ziet is dat je export veel hoger is dan het totaal van je productie en import samen. Dus tenzij je je EV ook nog leeg trekt, of illegaal stroom paktEas_37 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:46:
Bedankt voor de reactie.

Zoals ArPi zegt even de pijlen controleren, en de setting “load only” vs “load with solar.
Je kan ook nog even in je app de grijze info voor geïmporteerd/geëxporteerd aanzetten met het schuifje onder de grafiek.
Je installateur mag duidelijk nog even iets fixen, en op cursus bij Enphase
Hoi Allen,
Ik heb een vraag en misschien is die al eerder gesteld maar ik kon het niet 123 terugvinden in dit uitgebreide forum.
Ik ben van plan om mijn bestaande panelen te laten vervangen voor nieuwe panelen met enphase. Omdat mijn huidige systeem (aangelegd door de vorige eigenaar) op 2 dakvlakken liggen met 1 string zonder optimizers. Dit systeem werkt dus niet optimaal. Daarnaast is er een hybride auto bij gekomen en komt deze winter een warmtepomp in het huis dus de stroom vraag neemt fors toe.
Het nieuwe systeem wordt geïnstalleerd door een grote landelijke installateur. De installateur zegt je krijgt een huiseigenaar account. Nu wil ik de oude panelen zelf, later op stukjes vrij dak, nog voorzien van IQ8+ omvormers en die erbij aan sluiten op het 3 fase systeem wat door de installateur is geïnstalleerd. Dit wilde ik doen door in de meterkast deze twee sets (nieuw en oude panelen) via wago klemmen in een lasdoos op 1 3 fase kabel (4mm) te zetten richting de Envoy.
Mijn vragen:
1. Kan ik de "oude panelen" toevoegen door hier een eigen account voor te maken en de panelen die nieuw zijn geïnstalleerd om te zetten naar een bedrijfsaccount volgens de methode zoals geschreven in de FAQ nr14?
2. Als vraag 1 kan blijft de landelijke installateur dan ook nog "zijn" systeem zien en niet de extra panelen die ik erbij heb gelegd. In het bedrijfsaccount hoop ik dan de 2 set te zien (oud en nieuw).
3. Kan ik dit bedrijfaccount dan als 1 set inlezen in HA via de integratie die wordt genoemnd in het "Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica topic"? .
Ik hoor graag of dit kan want dat bepaalt of ik deze installateur neem of een andere route moet zoeken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb een vraag en misschien is die al eerder gesteld maar ik kon het niet 123 terugvinden in dit uitgebreide forum.
Ik ben van plan om mijn bestaande panelen te laten vervangen voor nieuwe panelen met enphase. Omdat mijn huidige systeem (aangelegd door de vorige eigenaar) op 2 dakvlakken liggen met 1 string zonder optimizers. Dit systeem werkt dus niet optimaal. Daarnaast is er een hybride auto bij gekomen en komt deze winter een warmtepomp in het huis dus de stroom vraag neemt fors toe.
Het nieuwe systeem wordt geïnstalleerd door een grote landelijke installateur. De installateur zegt je krijgt een huiseigenaar account. Nu wil ik de oude panelen zelf, later op stukjes vrij dak, nog voorzien van IQ8+ omvormers en die erbij aan sluiten op het 3 fase systeem wat door de installateur is geïnstalleerd. Dit wilde ik doen door in de meterkast deze twee sets (nieuw en oude panelen) via wago klemmen in een lasdoos op 1 3 fase kabel (4mm) te zetten richting de Envoy.
Mijn vragen:
1. Kan ik de "oude panelen" toevoegen door hier een eigen account voor te maken en de panelen die nieuw zijn geïnstalleerd om te zetten naar een bedrijfsaccount volgens de methode zoals geschreven in de FAQ nr14?
2. Als vraag 1 kan blijft de landelijke installateur dan ook nog "zijn" systeem zien en niet de extra panelen die ik erbij heb gelegd. In het bedrijfsaccount hoop ik dan de 2 set te zien (oud en nieuw).
3. Kan ik dit bedrijfaccount dan als 1 set inlezen in HA via de integratie die wordt genoemnd in het "Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica topic"? .
Ik hoor graag of dit kan want dat bepaalt of ik deze installateur neem of een andere route moet zoeken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Q14: Ik heb een (standaard) huiseigenaar account. Hoe kan ik mijn systeem volledig in beheer nemen?[/anchor]
A: Met een huiseigenaar account kan je enkel 'lezen', zaken als de status van systeem, productie, eventueel consumptie. Indien je volledige controle over je systeem wilt hebben, zoals een installateur, dien je een (fictief) bedrijfsaccount aan te maken.
1. Maak bij Enphase een bedrijfsaccount aan: https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
Vezin een leuke bedrijfsnaam en vul een apart e-mailadres in (anders dan waarom je huiseigenaar account is geregistreed). Als je geen KvK nummer hebt, vul je een fictief/ niet bestaand KVK in.
2. Log in op je huiseigenaar account, selecteer Account -> Mijn toegangscontrole (Engels: Account -> My Access Control), en voeg daar onder het kopje Bedrijven (Engels: Companies) het e-mailadres van je nieuwe bedrijfsaccount.
3. Selecteer vervolgens jezelf als "Onderhoudsmonteur systeem" (Engels: "PV System Maintainer") en sla op.
[Afbeelding]
4. Log uit en vervolgens weer in maar dan met je bedrijfsaccount inloggegevens en daar kun je nu jouw systeem volledig configureren.
Eventueel kan je na een aanpassing je onderhoudsmonteur weer terugzetten naar de oorspronkelijke.
[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 17-07-2023 23:52 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik heb net mijn eerst panelen gelegt.
Echter ziet mijn IQ gateway standaard niet mijn micro's.
Hoe is de installatie:
3fase systeem, bedrading :
Hoofdschakelaar => om elke fase een ferriet ring ( nul niet) => aardlekautomaat 16A 0.03a => 3fase naar Q-relais en 1fase en 0 naar de gateway standard. Van het Q-relais 30m 5x4mm2 en vandaar naar het tuinhuisje 20m werkschakelaar en 5m rubber kabel.
Wat doe ik verkeerd dat de gateway ze niet ziet.:strip_exif()/f/image/moMy3RhWqAuRK5RTNGO5VbC5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe is de installatie:
Hoofdschakelaar => om elke fase een ferriet ring ( nul niet) => aardlekautomaat 16A 0.03a => 3fase naar Q-relais en 1fase en 0 naar de gateway standard. Van het Q-relais 30m 5x4mm2 en vandaar naar het tuinhuisje 20m werkschakelaar en 5m rubber kabel.
Wat doe ik verkeerd dat de gateway ze niet ziet.
:strip_exif()/f/image/moMy3RhWqAuRK5RTNGO5VbC5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QZA6htvlKXKpiQSXHyqGjck0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Langhe op 18-07-2023 00:27 ]
@Impossibl3 Als je je bestaande panelen op de nieuwe set gaat aansluiten dan ziet ook jouw installateur de "oude" panelen. Of je moet je eigen set op een geheel eigen installatie laten draaien, dus alles dubbel uitgevoerd.
@Langhe Welke micro's heb jij? Heb je stap vier wel volledig doorlopen en is de software volledig up to date?
@Langhe Welke micro's heb jij? Heb je stap vier wel volledig doorlopen en is de software volledig up to date?
Hmm dat is jammer. Dan gaat die installateur zeuren over garantie. Dan wordt het toch kijken naar een andere installateur. Dank.Eddie_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:28:
@Impossibl3 Als je je bestaande panelen op de nieuwe set gaat aansluiten dan ziet ook jouw installateur de "oude" panelen. Of je moet je eigen set op een geheel eigen installatie laten draaien, dus alles dubbel uitgevoerd.
Ik had vorige week hetzelfde probleem: software van de gateway moest eerst geüpdatet worden zodat deze de IQ8 inverters aankan. Lees even een paar pagina's terug.Langhe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:26:
Ik heb net mijn eerst panelen gelegt.
Hoe is de installatie:
Wat doe ik verkeerd dat de gateway ze niet ziet.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hallo forum,
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van de CT’s?
Deze geven regelmatig problemen, eerst doordat ze verkeert waren gemonteerd waardoor de er niets werd opgewekt totdat dat verholpen was en nadat Enphase op 2 juli om 21:15 een software update had uitgevoerd wekten de panelen geen stroom meer op. Heeft 3 dagen geduurd voordat het werkte en waarschijnlijk pas weer doordat mijn CT,s nu uitstaan. Enphase gaf aan dat daar mogelijk de update fout kon gaan.
Kortom wat heb je aan die dingen. Veel extra informatie geven ze niet en bij kennissen bleek bij hun bedrijf er in het geheel geen CT,s geïnstalleerd te worden door de vele problemen.
Dank voor jullie reacties.
Ron
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van de CT’s?
Deze geven regelmatig problemen, eerst doordat ze verkeert waren gemonteerd waardoor de er niets werd opgewekt totdat dat verholpen was en nadat Enphase op 2 juli om 21:15 een software update had uitgevoerd wekten de panelen geen stroom meer op. Heeft 3 dagen geduurd voordat het werkte en waarschijnlijk pas weer doordat mijn CT,s nu uitstaan. Enphase gaf aan dat daar mogelijk de update fout kon gaan.
Kortom wat heb je aan die dingen. Veel extra informatie geven ze niet en bij kennissen bleek bij hun bedrijf er in het geheel geen CT,s geïnstalleerd te worden door de vele problemen.
Dank voor jullie reacties.
Ron
werken hier probleemloos sinds ze op juiste wijze zijn aangesloten
Hier ook probleemloos de update van begin deze maand doorgekomen. Nooit problemen mee gehad.
Hier sinds begin 2020 geïnstalleerd en geen problemen. Paar installaties mee gedaan en ook geen problemen mee.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Werken hier ook probleemloos vanaf begin december.
Al heeft mijn Envoy nog steeds versie D 5.0.62 volgens de app.
Al heeft mijn Envoy nog steeds versie D 5.0.62 volgens de app.
Kan het alleen maar beamen. Sinds installatie ca 3 jaar geleden altijd zonder problemen gewerkt.
@Zander Ik weet niet beter dat CT's geen functie hebben bij het 'opwekken', en er dus ook geen invloed op uitoefenen.
Geen enkel probleem met CT's en bij ons worden ze wel gewoon geplaatst (niet veel, maar toch). Zoals @trouwkoets al aangeeft doen CT's niet meer dan stroom registreren. Hardwarematig kan dit niet van invloed zijn op productie van de micro's. Wellicht dat er iets van een bug is geweest waardoor het softwarematig wel invloed heeft gehad. Maar daar heb ik, in de praktijk, niets van gemerkt. Ter info: ik heb de monitoring onder mij van vele honderden installaties.
Inmiddels heb ik mijn 8 nieuwe panelen met IQ8MC inverters een volle week naar tevredenheid draaien. Er zit een klein verschil tussen de gerapporteerde opbrengt uit de gateway en de losse KWH meter die ik heb geïnstalleerd (ongeveer 2%). Ik neem aan dat dit veroorzaakt wordt door het spanningsverlies van de YMVK kabel (25 meter 2,5 mm2) en het stroomverbruik van de gateway. Is het overigens bekend wat het stroomverbruik van de gateway is? Ik kan het nergens terugvinden.
Zo'n dunne kabel over die lengte is zeker een boosdoener. Voorts vinden de metingen plaats waarbij een afwijking kan optreden tot 0,5% en is het stroomverbruik van de IQ Gateway zo'n 5 Watt.
https://enphase.com/download/iq-gateway-datasheet
Als ik je reactie lees kom ik tot een geschat spanningsverlies van 1 tot 1,5 % op de YMVK kabel. Denk je dat het veel zou schelen als ik een 4 mm2 YMVK kabel zou gebruiken? Ik heb bij de aanschaf advies gevraagd aan Solar Bouwmarkt en die zeiden (mede omdat het maar 8 panelen betreft met een 3-fase aansluiting, 3-3-2) dat 2,5 mm2 prima was.Eddie_ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:20:
Zo'n dunne kabel over die lengte is zeker een boosdoener. Voorts vinden de metingen plaats waarbij een afwijking kan optreden tot 0,5% en is het stroomverbruik van de IQ Gateway zo'n 5 Watt.
Wanneer ik via de installer-app de productie van mijn systeem uitschakel, en later weer inschakel, dan blijven alle micro-inverters (IQ7A) op 0W productie. Een uurtje wachten zonder resultaat. Ook op de P1 meter geen teruglevering. Communicatie is in orde. Pas wanneer ik de DC zijde van een inverter loshaal, even wacht en weer vastmaak, start hij direct met produceren.
Ook op het Enphase forum zag ik dat deze vraag gesteld werd, maar helaas zonder oplossing.
Iemand dezelfde ervaring? Of beter, een oplossing?
Ook op het Enphase forum zag ik dat deze vraag gesteld werd, maar helaas zonder oplossing.
Iemand dezelfde ervaring? Of beter, een oplossing?
Het verschil in spanningsverschil zal inderdaad wel meevallen, volgens een online berekening zal je per fase ongeveer 0,95% (4mm2) tot 1,52% (2,5mm2) spanningsverlies hebben, uitgaande van een belasting van zo'n 4A (dan zit je met 3 omvormers per fase een stukje onder de max van de omvormers).Eduardo M schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:44:
[...]
Als ik je reactie lees kom ik tot een geschat spanningsverlies van 1 tot 1,5 % op de YMVK kabel. Denk je dat het veel zou schelen als ik een 4 mm2 YMVK kabel zou gebruiken? Ik heb bij de aanschaf advies gevraagd aan Solar Bouwmarkt en die zeiden (mede omdat het maar 8 panelen betreft met een 3-fase aansluiting, 3-3-2) dat 2,5 mm2 prima was.
Je wint met een 4mm2 kabel dus iets meer dan 0,5%.
Dank voor jullie snelle reacties
Opwekking micro’s okay zonder productie CT’s (Meterkast had geen ruimte voor CT’s)
Meterkast geheel vervangen
Productie (verkeert om) en verbruik CT geplaatst en meters geactiveerd
Na enige tijd geen opwekking meer ook na herstarten en andere acties van elektricien
Meters gedeactiveerd en opwekking micro’s weer okay.
Productie CT juist geïnstalleerd en meters weer laten activeren waarbij men zij dat er ook waardes(?) in de Envoy aangepast moesten worden.
Micro’s okay en CT,s functioneren wat ook te zien is aan de andere display layout van de APP.
Update op 2 juli ‘s avonds naar D7.6.175 waarna de volgende dag Micro,s niets meer produceerden.
Kwam hier puur bij toeval achter want van niemand wat gehoord of een e-mail gekregen
Volgens de app waren de micro’s gezond en ze rapporteerden om de paar minuten.
Na bellen met leverancier en Enphase, veel gestart en andere acties op de Envoy bleef systeem maar niet produceren. Na twee dagen CT’s uit laten zetten en na herstart alles weer okay.
Van Enphase of leverancier niets meer gehoord wat het probleem is geweest.
Vandaar dat ik wat huiverig ben om de CT,s weer aan te zetten. Mogelijk weer nadat mijn envoy monitoring weer actief is.
Vraag me dat vwb de CT’s. Volgens wat ik van de leverancier en Enphase begrepen heb is kijkt de Envoy naar wat de CT’s rapporteren en in relatie met andere informatie verkregen van de omvormers kan het systeem besluiten aan het net leveren stop te zetten. Bij mij is dat zeker gebeurt.Eddie_ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:33:
Zoals @trouwkoets al aangeeft doen CT's niet meer dan stroom registreren. Hardwarematig kan dit niet van invloed zijn op productie van de micro's.
Opwekking micro’s okay zonder productie CT’s (Meterkast had geen ruimte voor CT’s)
Na enige tijd geen opwekking meer ook na herstarten en andere acties van elektricien
Productie CT juist geïnstalleerd en meters weer laten activeren waarbij men zij dat er ook waardes(?) in de Envoy aangepast moesten worden.
Micro’s okay en CT,s functioneren wat ook te zien is aan de andere display layout van de APP.
Update op 2 juli ‘s avonds naar D7.6.175 waarna de volgende dag Micro,s niets meer produceerden.
Kwam hier puur bij toeval achter want van niemand wat gehoord of een e-mail gekregen
Na bellen met leverancier en Enphase, veel gestart en andere acties op de Envoy bleef systeem maar niet produceren. Na twee dagen CT’s uit laten zetten en na herstart alles weer okay.
Vandaar dat ik wat huiverig ben om de CT,s weer aan te zetten. Mogelijk weer nadat mijn envoy monitoring weer actief is.
Ik zou graag de IQ Gateway willen verplaatsen om meterkast op te schonen, herverdelen en een extra groepenkast plaatsen. Ik wil deze dus tijdelijk elders plaatsen. Kan ik deze op een stekker aansluiten en zo in stopcontact doen? Hij zit nu op een automaat en met VD draad blauw bruin aangesloten. Heb met een stekker in het stopcontact geen idee of die dan goed zit aangesloten of maakt dat niet uit.
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
enkelfasig neem ik aan? ja dat kan tijdelijk wel even met een stekker.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Inderdaad 1fasemartijn v o schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:10:
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
Let wel op dat de gateway op dezelfde fase komt te zitten als de micro's als je een 3-fase kast hebt. En wanneer je ferriet ringen hebt toegepast zal de gateway ook achter deze ringen moeten zitten net als de micro's omdat ze anders niet meer communiceren met elkaar.
Maar dan ook even opletten hoe de stekker in de wcd moet neem ik aan. Fase/nul omdraaien vanaf de pv naar de meterkast lijkt mij niet handig.martijn v o schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:10:
Als ik het zo lees is het eerder je leverancier die het gebruik van de CT’s bij Enphase niet geheel begrijpt.Zander schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:04:
Dank voor jullie snelle reacties
[...]
Vraag me dat vwb de CT’s. Volgens wat ik van de leverancier en Enphase begrepen heb is kijkt de Envoy naar wat de CT’s rapporteren en in relatie met andere informatie verkregen van de omvormers kan het systeem besluiten aan het net leveren stop te zetten. Bij mij is dat zeker gebeurt.
Vandaar dat ik wat huiverig ben om de CT’s weer aan te zetten. Mogelijk weer nadat mijn envoy monitoring weer actief is.
De gateway wil zowel productie als consumptie ct’s aangesloten hebben…anders krijg je verkeerde of geen waardes. De gateway moet ze beide binnen krijgen, omdat ie het verschil moet kunnen uitrekenen voor in je app. De energieproductie van de micro’s staat hier los van. Als in de app niets gevisualiseerd is, kan er nog steeds productie zijn, maar klopt de data niet.
Op zich zijn ct’s geen intelligente dingen…ze meten de stroomsterkte en geven die met een factor 100 of 200 kleiner (wie corrigeert me) door aan de gateway.
Als je de ct’s uit laat zetten, wordt de data niet meer gebruikt en pakt ie de data van de micro omvormers ( dat is vertraagd, maar voor in de app meestal afdoende).
Bij mij werken de CT’s al ruim 5 jaar probleemloos.
Goedemorgen heren,
In mijn installatie is de AC spanning en frequentie buiten bereik sinds 17 juli. Dit is de tweede keer dat het gebeurt. De eerste keer was het binnen 24 uur vanzelf opgelost, maar nu gebeurt dat niet. Is er hier een quick fix voor of iets voor de installeteur?
In mijn installatie is de AC spanning en frequentie buiten bereik sinds 17 juli. Dit is de tweede keer dat het gebeurt. De eerste keer was het binnen 24 uur vanzelf opgelost, maar nu gebeurt dat niet. Is er hier een quick fix voor of iets voor de installeteur?
/f/image/0Vq2OSHjeiqDprOz2pVLFNMb.png?f=fotoalbum_large)
http://specs.tweak.to/16264
Op alle micro's? Indien ja, dan denk ik een falend Q-relay. Als het een enkele micro is, dan verdenk ik daar een defect.ronin7 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:03:
Goedemorgen heren,
[Afbeelding]
Verkeerd aangesloten CTs kunnen in sommige gevallen ook de productie verstoren. Er zit bijvoorbeeld een conditie in het netprofiel dat het verschil in productie tussen de fases nooit meer mag zijn dan 16A. Als een van de productie-CTs verkeerd om zit, dan zorgt een productie van 8A op L1, en een productie van -8A op L2 ervoor dat het Q-relay uitschakelt.WillemP22 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:00:
[...]
Als ik het zo lees is het eerder je leverancier die het gebruik van de CT’s bij Enphase niet geheel begrijpt.
De gateway wil zowel productie als consumptie ct’s aangesloten hebben…anders krijg je verkeerde of geen waardes. De gateway moet ze beide binnen krijgen, omdat ie het verschil moet kunnen uitrekenen voor in je app. De energieproductie van de micro’s staat hier los van. Als in de app niets gevisualiseerd is, kan er nog steeds productie zijn, maar klopt de data niet.
Op zich zijn ct’s geen intelligente dingen…ze meten de stroomsterkte en geven die met een factor 100 of 200 kleiner (wie corrigeert me) door aan de gateway.
Als je de ct’s uit laat zetten, wordt de data niet meer gebruikt en pakt ie de data van de micro omvormers ( dat is vertraagd, maar voor in de app meestal afdoende).
Bij mij werken de CT’s al ruim 5 jaar probleemloos.
Uiteraard heb je dit met correct aangesloten CTs nooit.
Komt die regel eigenlijk uit de netcode?
Dat zou betekenen dat een Enphase installatie zonder CT spoelen niet altijd kan voldoen aan die netcode. Zonder CT spoelen weet het systeem immers niet hoeveel stroom er door de fases loopt. Het weet niet eens op welke fase de micro's zitten
Dat zou betekenen dat een Enphase installatie zonder CT spoelen niet altijd kan voldoen aan die netcode. Zonder CT spoelen weet het systeem immers niet hoeveel stroom er door de fases loopt. Het weet niet eens op welke fase de micro's zitten
Het lijkt me dat dan een 1 fase PV systeem in een 3 fase aansluiting niet kan voldoen als het zonnig is en op een andere fase veel afgenomen wordt.Glashelder schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:19:
Ik ken de details niet - maar ik heb hier last van gehad, zoals gezegd omdat de CTs niet goed zaten. In de envoy zag ik dan events langskomen die het hadden over "Phase Imbalance Management" (PIM). Als je daarop googled vind je weinig details - dit document zegt:Glashelder schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:19:
Meer kan ik er niet over vindenThis phase imbalance threshold can be adjusted in an Enphase grid profile.
Voor zover ik begrijp gaat dit puur om productie; dus dat zou betekenen dat je niet meer dan 16A mag produceren op een enkele fase.phicoh schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:24:
[...]
Het lijkt me dat dan een 1 fase PV systeem in een 3 fase aansluiting niet kan voldoen als het zonnig is en op een andere fase veel afgenomen wordt.
@Glashelder In EN 50549 wordt in A.3 een richtlijn genoemd dat een installatie van microomvormers niet meer dan 16A onbalans mogen maken tenzij overeengekomen met de netbeheerder.
In de netcode staat het anders, volgens mij dit artikel:
Ik kan mij wel herinneren dat één van de europese normen wel hard 16A stelt, zouden de belgen wel eens kunnen zijn. Weet het even niet meer zeker.
In de netcode staat het anders, volgens mij dit artikel:
Dat is meer dan 16A, en technisch is het mogelijk om hier zonder actieve meting aan te voldoen door het woordje "nominaal".quote: Artikel 2.33 5Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Ik kan mij wel herinneren dat één van de europese normen wel hard 16A stelt, zouden de belgen wel eens kunnen zijn. Weet het even niet meer zeker.
Mm, nieuw voor mij dat er faseverschil in het netprofiel limiet is. Ik zou niet weten waarom dat zou kunnen zijn.TheDataDude schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:05:
[...]
Verkeerd aangesloten CTs kunnen in sommige gevallen ook de productie verstoren. Er zit bijvoorbeeld een conditie in het netprofiel dat het verschil in productie tussen de fases nooit meer mag zijn dan 16A. Als een van de productie-CTs verkeerd om zit, dan zorgt een productie van 8A op L1, en een productie van -8A op L2 ervoor dat het Q-relay uitschakelt.
Maar als er een CT per ongeluk verkeerd om aangesloten is, veranderd dat niets aan de productie an sich. Alleen de gateway krijgt dan verkeerde signalen. Bij mijn weten bemoeit alleen de micro omvormer zelf en het q-relais zich met de netcode.
Er schijnen wel profielen te zijn die netto 0 terugleveren aan het net. Dan moet de gateway toch actief actie ondernemen. Dus misschien zitten er andere velden in die profielen die ook door de gateway bekeken worden.WillemP22 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:15:
Mm, nieuw voor mij dat er faseverschil in het netprofiel limiet is. Ik zou niet weten waarom dat zou kunnen zijn.
Maar als er een CT per ongeluk verkeerd om aangesloten is, veranderd dat niets aan de productie an sich. Alleen de gateway krijgt dan verkeerde signalen. Bij mijn weten bemoeit alleen de micro omvormer zelf en het q-relais zich met de netcode.
Hoi Allen,
Nog 2 vraagjes over Enphase.
1. Kan de IQ8, aangesloten op een 3 fase kabel, op basis van de Envoy Meterd bepalen op welke fase die gaat leveren zodat er een mooi belans ontstaat/blijft bestaan in de meterkast?
2. Gaat de Meterd versie de mist in als er nog een andere omvormer (mijn oude met de oude panelen) ook aangesloten is. De envoy registreert natuurlijk de opbrengst van de Micro's maar niet die van de string omvormer.
Ik hoor het graag.
1. Kan de IQ8, aangesloten op een 3 fase kabel, op basis van de Envoy Meterd bepalen op welke fase die gaat leveren zodat er een mooi belans ontstaat/blijft bestaan in de meterkast?
2. Gaat de Meterd versie de mist in als er nog een andere omvormer (mijn oude met de oude panelen) ook aangesloten is. De envoy registreert natuurlijk de opbrengst van de Micro's maar niet die van de string omvormer.
Ik hoor het graag.
1. Nee 3 fase kabel heeft een vaste layout en verspringt per aansluiting nl. l1-l2-l3 en dan weer l1-l2-l3 enz. De micro kan dat dus niet bepalen maar is bepaald door de kabel.Impossibl3 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:09:
Hoi Allen,
Ik hoor het graag.
2. Hier moet je iets meer info geven. Hoe ziet je bestaande setup eruit, welke micro enz enz.
oke helder. De 3 fase is dus star.Ies Korpershoek schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:32:
[...]
1. Nee 3 fase kabel heeft een vaste layout en verspringt per aansluiting nl. l1-l2-l3 en dan weer l1-l2-l3 enz. De micro kan dat dus niet bepalen maar is bepaald door de kabel.
2. Hier moet je iets meer info geven. Hoe ziet je bestaande setup eruit, welke micro enz enz.
Wat betreft mijn huidige opstelling. Ik heb nu een string omvormer (Growatt 2500-S) op 2 dakvlakken zonder optimezers dus die werkt een groot deel van de tijd niet optimaal omdat 1 van de twee vlakken in de schaduw ligt als de andere zon heeft. Maar omdat deze set nog niet heel oud is (2019, aangebracht door de vorige eigenaar) wilde ik die los op het garagedak leggen op 1 fase onder het motto weggooien is zonde.
Je kan de IQ Gateway metered ook gebruiken om je oude panelen te monitoren (althans de opbrengst). Je moet dan zorgen dat de fase kabels van de PV installaties door één CT klem gaan of CT's parallel aansluiten op de IQ Gateway metered.
Ik ben maar een amateur. Dit lijkt me onzin. Ten eerste om het feit dat je deze 'feature' vrij makkelijk kan omzeilen door de CT's niet te installeren. Ten tweede is er geen verplichting dat je bij een 3-fase aansluiting elke fase op ongeveer dezelfde manier (gebalanceerd) moet gebruiken. (wenselijk is het meestal wel)TheDataDude schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:05:
[...]
Verkeerd aangesloten CTs kunnen in sommige gevallen ook de productie verstoren. Er zit bijvoorbeeld een conditie in het netprofiel dat het verschil in productie tussen de fases nooit meer mag zijn dan 16A. Als een van de productie-CTs verkeerd om zit, dan zorgt een productie van 8A op L1, en een productie van -8A op L2 ervoor dat het Q-relay uitschakelt.
Ergens anders wordt phase imbalance threshold en PIM aangehaald. Dit gaat niet primair over productie, maar de verschillen in voltages op de fases. Het aangehaalde document is redelijk oud en is niet van toepassing in Europa. Laatste punt: Het relais werkt autonoom en laat zich niet uitschakelen door de gateway
Heeft iemand de handleiding van de van de Relay ergens kunnen vinden?
Mijn Relay (Q-relay-3p-int) werkt al een week niet meer en geeft drie rood knipperende lichten. Ik kan echter nergens vinden wat dit betekend.
Mijn Relay (Q-relay-3p-int) werkt al een week niet meer en geeft drie rood knipperende lichten. Ik kan echter nergens vinden wat dit betekend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r9tjIcFb76nltg1tDFBEpizc.jpg?f=user_large)
https://www4.enphase.com/...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf
Flash geheugen lijkt beschadigd. Zou zeggen: garantie claimen.
Het kostte me overigens 20 seconden om dit te vinden. Waar heb je op gezocht?
[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 24-07-2023 09:48 ]
Hoe kan zoiets gebeuren?Glashelder schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:47:
Het is elektronica, dat kan gewoon spontaan stuk gaan helaas. Valt niet echt te zeggen wat bij jou de oorzaak is vrees ik.
Bedankt! Ik had de zelfde document gevonden maar was afgehaakt na het lezen van de linker tabel.Glashelder schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:47:

Overigens gaan niet alle lichten samen aan, maar gaan ze van links tot rechts een voor een aan totdat ze alle drie aanstaan en dan begint het opnieuw.
Zo dus:
T0 =
T1 =
T2 =
T3 =
T4 =
Volgens dat document heb ik met een time-out te maken. Dat klinkt niet als iets wat ik kan oplossen door op een paar knoppen te drukken dus ik ga contact opnemen met de installateur.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica