Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.586 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:04
Renkie schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:21:
[...]

Zijn er mensen die dit al opgelost hebben?
Na een automatische update heb ik dit probleem ook, en lijk nu niet meer "live" in en Envoy te kunnen zien wat ik op dat moment opwek. (Wel in de app, met vertraging dus)
Wellicht dat de tip van @DjVe werkt?
De boel stroomloos maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:45
Voor de 23 micro's IQ7+ (panelen 400Wp) staan ze allemaal op de volgende firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtcPbrfcpDHRaEzAQRhoJLBYDlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8QpXk4x5DdWLhtHCJfZ3NyM6.png?f=user_large

(ik heb geen dhz-account)
Voltage uitlezen via HomeAssistant, op 3 fases, fluctueert tussen de 239V en 241V, gedurende de hele dag, al zolang ik dit uitlees (nu 2 maanden, allerlei buurtjes gingen nu ook panelen doen dus grid werd drukker).
De accu's zijn uit dus geen beinvloeding van die kant.

Wel zie ik via enlighten-website dat er al sinds 10.15uur vandaag geen gegevens zijn doorgekomen. De systeemstatus wordt groen uitgemeld. En de Envoy-S meldt ethernet actief.

Enfin, maar wat ervaringen gedeeld :-))

Toevoeging 14.15 uur: en natuurlijk, na het plaatsen van dit bericht werd het overzicht in enlighten ververst. Echter wel met gegevens van 2,5 uur geleden. Zal ongetwijfeld weer goed komen.

[ Voor 10% gewijzigd door KoQuest op 07-07-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 23:01
Renkie schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:21:
[...]

Zijn er mensen die dit al opgelost hebben?
Na een automatische update heb ik dit probleem ook, en lijk nu niet meer "live" in en Envoy te kunnen zien wat ik op dat moment opwek. (Wel in de app, met vertraging dus)
Heb hetzelfde probleem sinds vannacht. Home Assistant kon ineens geen verbinding meer maken dus via HACS een andere plugin versie geinstalleerd die in elk geval de nieuwe authenticatie methode ondersteund. Maar valt me op dat https://envoy.local/production.json corrupte data doorstuurt over productiegevens. Die blijven bij mij op 0 hangen, waardoor ik ook in energy dashboard niet meer kan zien wat ik daadwerkelijk zelf consumeer van de opgewekte energie per uur. Dit werkte tot gisteren wel, dus kan alleen maar concluderen dat er iets goed stuk is in de Envoy firmware..... In de Enphase app werkt het wel, dus ze hebben iets in de lokale json output gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
@captain007 , mijn envoy is al dagen geleden geüpdatet en ik gebruik de Posixx integratie.

Alles draait als een zonnetje hier.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 23:01
Panzer_V schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:32:
@captain007 , mijn envoy is al dagen geleden geüpdatet en ik gebruik de Posixx integratie.

Alles draait als een zonnetje hier.
De verbinding werkt wel, maar als er geen goede data meer binnenkomt dan krijg je geen statistieken meer.

Hier kan je dat beter zien, krijg nu weer data maar waarde blijft op 0 staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dtvz29.jpg

Issue lijkt ongeveer op zoals hier op het domoticz forum iemand heeft. Versie van envoy firmware is overigens: D7.6.175

[ Voor 19% gewijzigd door captain007 op 07-07-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:38

Alcmaria

Syntax Error in 10

Vraagje, ik ben sinds kort trotse eigenaar van set zonnepanelen. Dit is de eerste dag dat EN de hele dag de zon schijnt en dat het heel warm is, nu lijkt het erop dat mijn opbrengst van 2000watt naar 800watt gaat nu het op het heetst van de dag is. Nu weet ik dat zonnepanelen hitte niet fijn vinden, maar hoeveel opbrengst raak je nou eigenlijk kwijt als het heet is?

edit: oh ja.. ik doe dit in het enphase topic omdat ik enphase omvormers heb en hier aan het meelezen was., misschien niet helemaal de juiste plek

[ Voor 16% gewijzigd door Alcmaria op 07-07-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:36
De Enphase / Encharge 10T schijnt nu in Nederland werkelijk leverbaar te zijn.

Is er iemand die de 10T in de praktijk off-grid heeft gebruikt / getest ?

Mijn wens: Batterij (backup) systeem; drie fasen; ca 10 kWh tot 20 kWh.

Off-grid backup functionaliteit bij uitval stroomnet. Daarbij moet de batterij nog steeds opgeladen kunnen worden vanaf zonnepanelen (indien zon beschikbaar). Huidige PV-systeem: SolarEdge drie fasen omvormer SE6. Ofwel, de 10T moet het stroomnet zó nabootsen dat SolarEdge blijft produceren.

Het systeem moet ook off-grid kunnen omgaan met ongelijkmatige belasting van de fases.

Vraag: Kan dit écht met de 10T ?

Is er (al) een eigen Tweakers-group voor Enphase batterij-systemen?

Ik snap dat bij onvoldoende zonlicht (winter) de off-grid functie onvoldoende zal zijn.
Ik weet dat er andere merken zijn die dit soort oplossingen bieden (Victron, SMA etc),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:34
@MJ de Bruijn helemaal offgrid kan nog niet in NL, daarvoor moet er een IQ system controller a 2000-3000€ tussen komen te zitten die niet beschikbaar is in NL.

Edit:
Uit de TS
IQ8 heeft de mogelijkheid om offgrid te werken, maar daar is een IQ System Contoller bij vereist (welke momenteel nog niet in NL verkrijgbaar is). Deze controller zorgt ervoor dat ten tijden van stroomuitval de opgewekte stroom van de panelen NIET terug naar het net kunnen vloeien, maar altijd binnen het huis blijven. Naar verwachting gaat deze IQ System Controller tussen de €2000 en €3000 (!) kosten, waarbij de vraag rijst of dit met ons stabiele stroomnet ooit interessant gaat worden.
Of je Enphase of een ander systeem gebruikt, er moet iets tussen zitten wat volledig de verbinding naar het stroomnet kan verbreken, anders is het ook niet toegestaan. De stroom moet dan binnen het huis blijven.

[ Voor 70% gewijzigd door Pazo op 07-07-2023 21:16 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:36
Pazo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:24:
@MJ de Bruijn helemaal offgrid kan nog niet in NL, daarvoor moet er een IQ system controller a 2000-3000€ tussen komen te zitten die niet beschikbaar is in NL.
Kijk, dat is een duidelijk antwoord. Dan kan ik (weer) een optie wegstrepen. Toch dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 17:55

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Daniel. schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Ik zie dat je homewizard hebt, daarmee is het mogelijk om de netspanning af te lezen. Wellicht is je netspanning te hoog.
Hoe kun je die aflezen dan? Ik heb het +abonnement maar zie niet hoe dit kan. Hoor graag

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:27

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtGZem9FDFSNlkjIxam87p1cX-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F31LpHbbVaCruHBV6ZoMYq3Z.png?f=fotoalbum_large

of zoiets?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Kutzooi, ik krijg net een melding van Domoticz dat mijn Envoy niet bereikbaar is. Kijk ik op dat ding, knippert die hele rij ledjes groen naar boven, dat blijkt te betekenen dat hij bezig is met een software update.

Dat wilde ik niet! Ik kan niks met versie 7, ik wilde versie 5 houden! Waar bemoeien die bemoeials zich mee. Kan ik bij de service van Envoy vragen of ze versie 5 er weer op kunnen zetten?

Ik blijk ook niet meer te kunnen inloggen op mijn installer toolkit. Dit werkte vanmiddag nog wel. Ik krijg nu de melding 'user is not authorized'. Is er misschien iets kapot bij Enphase?
Dit is inmiddels opgelost, mijn installer toolkit doet het weer. Envoy is inderdaad geupgrade naar versie 7. Prutsers.

Edit: ik heb Domoticz inmiddels weer aan de praat met een token. Maar ik vind het wel vervelend. Vooral omdat nu dat token dus jaarlijks ververst moet worden. Het automatisch opvragen hiervan lukte in mijn Domoticz niet, de variabele blijft leeg. Ik heb de variabele nu handmatig gevuld en nu werkt Domoticz weer samen met de Envoy.

Edit 2: Zucht. De productie en verbruik zijn nu wel weer correct, maar de totalen deugen van geen kanten. Eerst zitten ze ongevraagd aan je software te prutsen, vervolgens vernaggelen ze ook je data. De totalen lijken nog wel correct te worden weergegeven als ik rechtstreeks op de Envoy kijk. Weet iemand hoe ik ze ook weer juist in Domoticz krijg?

[ Voor 63% gewijzigd door PhilipsFan op 08-07-2023 04:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 12:50

The Zep Man

🏴‍☠️

PhilipsFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 02:43:
Kutzooi, ik krijg net een melding van Domoticz dat mijn Envoy niet bereikbaar is. Kijk ik op dat ding, knippert die hele rij ledjes groen naar boven, dat blijkt te betekenen dat hij bezig is met een software update.

Dat wilde ik niet! Ik kan niks met versie 7, ik wilde versie 5 houden!
Als je Envoy ooit versie 5.x draaide, dan kan je via een ticket bij Enphase een verzoek doen om je firmware te downgraden. Andere tweakers hebben daar goede ervaringen mee. Ik zou dan wel een andere toon gebruiken in je verzoek dan dat je gebruikt in je post, want je bent (helaas) afhankelijk van hen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:37
Ook ik ben één van de ongelukkigen die sinds vannacht versie 7 heeft gekregen. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Ik heb wel een installer account, maar omdat mijn installateur verbonden is aan mijn systeem kan ik geen andere installateur toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
Zucht lijkt erop dat ze dit groot uitrollen. Heel a-relaxed dit. Zijn er nog verbeteringen in de nieuwe firmware of kan je het beste die rollback aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Enphase support heeft geholpen.

Roll-back is niet mogelijk.

Ik heb van Enphase begrepen dat er een dezer dagen een update komt voor Homeasisstant zodat de data wel weer uitgelezen kan worden. Of dit klopt weet ik niet, maar mevrouw wist heel goed waar ik het over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
Nou ben benieuwd wat er bij mij gaat gebeuren. Heb automatisch updaten uit staan, dus als het goed is moet ik op v5 blijven.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alcmaria schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:32:
Vraagje, ik ben sinds kort trotse eigenaar van set zonnepanelen. Dit is de eerste dag dat EN de hele dag de zon schijnt en dat het heel warm is, nu lijkt het erop dat mijn opbrengst van 2000watt naar 800watt gaat nu het op het heetst van de dag is. Nu weet ik dat zonnepanelen hitte niet fijn vinden, maar hoeveel opbrengst raak je nou eigenlijk kwijt als het heet is?

edit: oh ja.. ik doe dit in het enphase topic omdat ik enphase omvormers heb en hier aan het meelezen was., misschien niet helemaal de juiste plek
Als het erg warm is presteren de panelen inderdaad minder, echter een terugval va 2000 naar 800W is niet normaal. Het zou een paar procent moeten zijn, maar dus zeker niet meer dan de helft. Lijkt er in jouw geval eerder op dat een aantal omvormers uitschakelen ivm te hoge wisselspanning. Je installateur kan dit uitlezen, of je kan het zelf met een DHZ of installateuraccount.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:40
Home Assistant gebruikers kunnen tijdelijk overstappen op deze repository als je de update hebt gehad: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy (uit de discussie hier). Verwacht dat de official integration ook wel gefixed wordt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Mmore schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:35:
Home Assistant gebruikers kunnen tijdelijk overstappen op deze repository als je de update hebt gehad: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy (uit de discussie hier). Verwacht dat de official integration ook wel gefixed wordt binnenkort.
Ik ben geen voorstander van inlog en ww delen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 00:14
Als ik een envoy-s standard neem kan ik die uit lezen met homewizard? Dan hoef ik niet de dure Metered te kopen. Of is de accu optie wel handig ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Langhe schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:52:
Als ik een envoy-s standard neem kan ik die uit lezen met homewizard? Dan hoef ik niet de dure Metered te kopen. Of is de accu optie wel handig ooit?
Het hangt er vanaf wat je ermee wilt. De metered voorziet je van meer informatie. Je kunt ook de P1 meter uitlezen, maar dan zie je alleen wat je netto afneemt (of teruglevert). Met de metered kun je ook je bruto verbruik zien. Als je dat niet interesseert, dan kun je prima volstaan met de normale Envoy. Beide zijn op dezelfde manier uit te lezen, maar bij de normale heb je wat minder informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:45
Excuus als deze vraag al eerder beantwoord is. Is het zinvol/noodzakelijk om een metered gateway te nemen als je in de toekomst naar een smart home systeem wil of ben je dan dubbelop bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:45
Vandaag is er een foutmelding in de Enphase app gekomen dat er een "Probleem met meter
CT-meetwaarden" is en tussen 5 en 7 vanmorgen is er een onmogelijk hoog verbruik gemeten.

In de commissioning logs zie ik ook dat er een Ensemble update is geweest rond 6:14 a 6:20 vanochtend.

Verder waren de Ct-metingen altijd prima en ook nu zijn ze weer prima, alleen vanochtend even niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ffs5Db8iO4O649QRBILj91tmUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxBmz9kNOuVlyQHPeWufcIni.png?f=fotoalbum_large

is dit nog te corrigeren? het systeem denkt nu dat ik ~143 kWh meer verbruikt heb vandaag dan in de werkelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
PhilipsFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Het hangt er vanaf wat je ermee wilt. De metered voorziet je van meer informatie. Je kunt ook de P1 meter uitlezen, maar dan zie je alleen wat je netto afneemt (of teruglevert). Met de metered kun je ook je bruto verbruik zien. Als je dat niet interesseert, dan kun je prima volstaan met de normale Envoy. Beide zijn op dezelfde manier uit te lezen, maar bij de normale heb je wat minder informatie.
Maar als ik het enphase account koppel aan mijn homewizard, heb ik toch hetzelfde?

https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Langhe schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Maar als ik het enphase account koppel aan mijn homewizard, heb ik toch hetzelfde?

https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/
Nee. Je mist je eigen verbruik. Enphase weet alleen je productie (als je de normale Envoy hebt). Je P1 meter weet alleen wat je netto importeert of exporteert. De onbekende is je verbruik wat gebeurt als je opgewekte zonne-energie meteen door je apparaten in huis wordt verbruikt. De P1 ziet dat niet, want die stroom komt daar niet langs. Dat is met de informatie die je hebt niet meer te reconstrueren. De metered heeft daar een opnamespoel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Phyth0n schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:00:
Vandaag is er een foutmelding in de Enphase app gekomen dat er een "Probleem met meter
CT-meetwaarden" is en tussen 5 en 7 vanmorgen is er een onmogelijk hoog verbruik gemeten.

In de commissioning logs zie ik ook dat er een Ensemble update is geweest rond 6:14 a 6:20 vanochtend.

Verder waren de Ct-metingen altijd prima en ook nu zijn ze weer prima, alleen vanochtend even niet:
[Afbeelding]

is dit nog te corrigeren? het systeem denkt nu dat ik ~143 kWh meer verbruikt heb vandaag dan in de werkelijkheid...
Ongeveer hetzelfde probleem wat ik heb. Alleen ziet het er bij mij in Enlighten wel allemaal normaal uit, alleen in Domoticz is het een puinhoop. En nu krijg ik er helemaal geen informatie meer uit, mijn token lijkt niet meer te werken.

God man, wat een PUINHOOP! Daar gaan m'n mooie overzichten, vergelijkingen met voorgaande jaren etc. Ik kan hier zo gefrustreerd door raken! Waarom blijven ze niet met hun TENGELS van mijn data af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudAvio
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 16:32
Ik krijg in de Enlighten toolkit een melding dat het Q-relais niet rapporteert. Ook kan ik niet rechtstreeks via envoy.local verbinding maken met de Envoy-Metered. De app doet er de laatste dagen af en toe tot 2 uur over om productie en verbruik bij te werken. Ik zit op versie 7.6.175.

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik kom echt niet meer op mijn Envoy. Ik heb 'm al opnieuw opgestart, al een paar keer een nieuw token aangemaakt, maar hij zegt telkens 'Bad Token'. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Dat het IQ relais niet gevonden kan worden vind ik persoonlijk geen enkel probleem. Ik verwacht dat, doordat Enphase bezig is met een enorme upgrade actie, hun servers het even erg moeilijk hebben.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliniclown
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 19:20
Ik heb sinds een paar dagen dat mijn Envoy S ineens uitvalt en dan 4 rode lampjes laat zien. Na een herstart gaat het weer een paar uurtjes prima, maar dan valt hij weer uit.

Support van Enphase geeft het volgende aan: "This can also happen if the Gateway/Envoy is not receiving proper voltage or has loose wiring. This may require a site visit to check the line to neutral, and the line-to-line voltage by the installer." (dit is de enige oorzaak die ze aangeven dus die "also" zal wel een taal foutje zijn :)) Voordat ik opzoek ga naar een installateur die mij hierbij kan helpen, herkent iemand dit? Is dit iets wat zelf eenvoudig te verhelpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Standaard of Metered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 15-09-2024
Iemand enig idee, ik heb mijn installatie nu ruim een jaar met alle panelen iQ7+ en een metered en krijg nu opeens deze melding. Heb vandaag ook geen opwek gehad. Ik ben op vakantie dus kan thuis niks bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EASIe0YnTYOVqsSXYDK4e-lKSc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ktayPzvU39e6ykUM1STL5qV.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt,

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliniclown
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 19:20
Standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:04

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dinsdag vroeg ik nog of het zin had om de installateur te vragen om de firmware te updaten bij mijn Envoy, nu zie ik iedereen hier ineens melden dat de firmware van 5.x naar 7.x geupdate is.. Even gechecked bij mij en die is nu ook 7.x sinds vannacht.
Ik had in Domoticz een apart Enphase-gedeelte maar dat werkt nu dus inderdaad niet meer :P.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
Ik had gisteren een microomvormer die in de nacht ermee ophield. Hij deed de hele dag niks. Vandaag gaat ie ineens weer aan. Gisteren had de Envoy ook rode lampjes daardoor. Dat zal ook de update zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
PhilipsFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Nee. Je mist je eigen verbruik. Enphase weet alleen je productie (als je de normale Envoy hebt). Je P1 meter weet alleen wat je netto importeert of exporteert. De onbekende is je verbruik wat gebeurt als je opgewekte zonne-energie meteen door je apparaten in huis wordt verbruikt. De P1 ziet dat niet, want die stroom komt daar niet langs. Dat is met de informatie die je hebt niet meer te reconstrueren. De metered heeft daar een opnamespoel voor.
Dan kan niemand met een losse omvormer zien wat die verbruikt??

je P1 meter (homewizzard) geeft toch een verschil met wat de Envoy meet (koppeling met homewizzard) dat is je eigen verbruik of mis ik iets???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Langhe schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Dan kan niemand met een losse omvormer zien wat die verbruikt??

je P1 meter (homewizzard) geeft toch een verschil met wat de Envoy meet (koppeling met homewizzard) dat is je eigen verbruik of mis ik iets???
Nee hoor, je mist niets. Ik gebruik dan wel home assistant ipv home wizard, maar dit is wel hoe het werkt als je een “gewone” envoy.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
fenrir schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Nee hoor, je mist niets. Ik gebruik dan wel home assistant ipv home wizard, maar dit is wel hoe het werkt als je een “gewone” envoy.
Dan zie ik het nut niet om een meterd envoy te kopen die bijna 200 euro duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Langhe schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Dan zie ik het nut niet om een meterd envoy te kopen die bijna 200 euro duurder is.
Je hoeft geen p1 kabel en home wizard te kopen (of een andere domotica oplossing).
Voor niet tweakers kan het best interessant zijn, voor een tweaker waarschijnlijk minder interessant.

Het is wel zo dat je met een metered versie wat meer data uit de lokale api kunt trekken.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Is er IEMAND die wel m.b.v. een token kan inloggen op z'n Envoy? Bij mij lukt het al de hele dag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudAvio
Eddie_ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:27:
Dat het IQ relais niet gevonden kan worden vind ik persoonlijk geen enkel probleem. Ik verwacht dat, doordat Enphase bezig is met een enorme upgrade actie, hun servers het even erg moeilijk hebben.
Vanavond al 3 uur geen update van de productie. Als de servers het er zo moeilijk mee hebben, rol het dan wat gespreider uit zou je denken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:13
AudAvio schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Vanavond al 3 uur geen update van de productie. Als de servers het er zo moeilijk mee hebben, rol het dan wat gespreider uit zou je denken...
Firmware versie 5 is eenvoudig uit te lezen met een username / wachtwoord die te raden / genereren is. dit is een security risico. hier of in het andere forum werd ook gemeld dat er een nieuw veiligheidslek is gevonden in v7something, voeg daaraan toe dat overheden steeds meer maatregelen opleggen (zie ook het recente rapport in NL over PV omvormers) en ik kan me ineens prima voorstellen dat er vanuit enphase management gepusht wordt om wat oude firmwares te updaten. dat dit gevolgen heeft voor de lokale uitlezing lijkt me vanuit enphase al lang en breed bekend. dat het gevolgen heeft voor de online updates is collateral damage maar op deze schaal ook niet echt een probleem (geen bedrijfsrisico).

je naam achter een grootschalige hack van envoy's / omvormers (waarmee je de productie uit en aan kan zetten, of een malicious netprofiel kan inladen) en daarbij een potentieel instabiel stroomnetwerk ergens op de wereld, dat is wereldnieuws en kan het einde van je bedrijf betekenen. en ja, dat is wat ver doorgedacht maar zeker niet onrealistisch.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudAvio
LinuZZ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:37:
[...]

je naam achter een grootschalige hack van envoy's / omvormers (waarmee je de productie uit en aan kan zetten, of een malicious netprofiel kan inladen) en daarbij een potentieel instabiel stroomnetwerk ergens op de wereld, dat is wereldnieuws en kan het einde van je bedrijf betekenen. en ja, dat is wat ver doorgedacht maar zeker niet onrealistisch.
Ze zullen hun redenen hebben, maar als dit wordt gedaan als 'containment' op dat soort groteske risico's zouden ze er nooit mee wegkomen zonder daarover een disclosure af te geven (lijkt mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-06 11:25
AudAvio schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Ze zullen hun redenen hebben, maar als dit wordt gedaan als 'containment' op dat soort groteske risico's zouden ze er nooit mee wegkomen zonder daarover een disclosure af te geven (lijkt mij).
Het is niet perse een probleem als de inverters achter NAT hangen en dus niet publiek open staan maar een aantal staan wel publiek open en kan iedereen dus wel in hobbyen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
AudAvio schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:37:
[...]

https://cve.report/vendor/enphase

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Computer guy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:59:
[...]

Het is niet perse een probleem als de inverters achter NAT hangen en dus niet publiek open staan maar een aantal staan wel publiek open en kan iedereen dus wel in hobbyen
Hoewel nat een vorm van bescherming biedt, is malware op laptop / pc / telefoon / any other device ook een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:48
Computer guy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:59:
[...]

NAT biedt geen beveiliging, het maakt het alleen mogelijk dat veel privé IPv4-adressen één publiek IPv4-adres gebruiken. Het is geen beveiligingsmechanisme. Het kan interne adressen en middelen enigszins versluieren. Maar ik zou het nog steeds niet definiëren als een beveiligingslaag. De meeste Routers bieden NAT/PAT waar bij het Port Adress Translation een iets hoger beveiliging biedt. Een Firewall geeft je de meeste beveiliging, maar vraagt uitgebreide kennis van netwerklagen en protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 18:33
PhilipsFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:19:
Is er IEMAND die wel m.b.v. een token kan inloggen op z'n Envoy? Bij mij lukt het al de hele dag niet.
Werkt hier gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:55
grotegok schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 06:53:
Vraag:
Ik zie tussen de grid profiles staan:
Test Profile EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands

Weet iemand het verschil met het standaard Netherlands profiel:
Profile EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands

Volgende vraag:
Waarom kan ik geen andere land profiel kiezen, ik ben als installer ingelogd.

Dank
Voor de liefhebber:
Verschil tussen bovenstaande profielen:

Reconnect frequency
High is gegaan van 50,15Hz naar 51Hz
Low is gegaan van 49.85Hz naar 48Hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-06 10:32
PhilipsFan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:03:
[...]

God man, wat een PUINHOOP! Daar gaan m'n mooie overzichten, vergelijkingen met voorgaande jaren etc. Ik kan hier zo gefrustreerd door raken! Waarom blijven ze niet met hun TENGELS van mijn data af!
Technisch gezien komen ze niet aan je data en de puinhoop is juist wat ze proberen te voorkomen. Ik kom zelf uit de ICT-wereld en ik heb zo ongeveer als motto patch early, patch often. Dat maakt dat ik wel blij was met de update van mijn 7.0.x versie naar de laatste versie.
Zelf zou ik zeker niet meer op v5 willen zitten alleen al vanwege de te gemakkelijke login die simpelweg te raden of reconstrueren is. Doe mij maar de toegang met tokens zoals ik die nu heb.
Misschien heb ik eens een keer een issue als de servers van Enphase down zijn en dat ik misschien een paar uur lang geen nieuw token kan genereren, maar zo belangrijk zijn in mijn geval de data van de zonnepanelen niet. Waren ze dat wel dan zou ik altijd voor een redundante meting zorgen die onafhankelijk van Enphase de opbrengst nog kan meten.

PS en om je vraag te beantwoorden of er iemand nog met tokens bij zijn Enphase gegevens kan, ik kan er in Home Assistant nog gewoon bij (ook nadat ik van 7.0.88 naar de laatste versie geüpgraded ben vorige week).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Led Cube
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-02 21:10
Ik kreeg in https://enlighten.enphaseenergy.com/ de volgende melding: "IQ8 micro-omvormers vereisen een verplichte IQ Gateway (Envoy) software-update om stroom te kunnen produceren. Werk de software op locatie bij met behulp van de Installer Toolkit-app. Tijdens de update moet je je telefoon binnen 3-5 meter van de IQ gateway houden om verbonden te blijven via de AP-modus. De software-update kan tot 30 minuten duren."

Vervolgens heb ik met de installer toolkit de upgrade gedaan van versie 7.6.114 naar 7.6.172 gedaan. (Ik heb een doe het zelf installatie met 2 panelen en 2 IQ8+ omvormers en een IQ-gateway. Weet iemand waarom ik deze update zelf moest doen? Ik dacht dat de IQ-gateway 'automatic update' zou hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q14jCY5lB8yIkLpOXmlvg_nBeM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T077JmhtYNpvE6bu0CkYobhm.png?f=user_large

LedCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Dat is de allereerste update om de IQ8 serie werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:55
Begrijp ik het juist dat ik met de laatste versie van de gateway firmware ik naast mijn IQ7+ ook IQ8M kan koppelen aan dezelfde gateway?
Is dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

M'n ouders hebben recent een aantal panelen gekregen met Enphase micro-omvormers (volgens mij IQ8M i.c.m. 7x een 430Wp als ik het goed heb), een miniverdeelkastje met een B16 aardlekautomaat 300 mA en de IQ-relay en dan apart (achter het miniverdeelkastje) de IQ Gateway. Ik heb hier wat korte vragen over, zeker ook na het lezen van de TS.
  1. Ik begrijp dat de IQ-cables geen aardedraad hebben, hierom moet er op alle panelen nog een aardedraad zijn aangesloten, correct?
  2. Klopt het dat de IQ Gateway überhaupt geen aarding heeft?
  3. Hoort de IQ Gateway achter de aardlekautomaat te zitten waar de panelen ook aan hangen? De afbeelding/schema in de TS (april 2023 enkelfase) geeft namelijk een aparte aardlekautomaat aan voor de IQ Gateway.
  4. Is een 300 mA aardlekautomaat een juiste keuze? Of is dit gewoon gemak van de installateur zodat de installatie minder storingsgevoelig is? Ik lees/zie namelijk niet dat dit noodzakelijk zou moeten zijn.
  5. Heeft de IQ Gateway een passende afsluiting/klep voor de inkomende fase en nul? Nu is die zijkant namelijk volledig open.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:31
True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:40:
M'n ouders hebben recent een aantal panelen gekregen met Enphase micro-omvormers (volgens mij IQ8M i.c.m. 7x een 430Wp als ik het goed heb), een miniverdeelkastje met een B16 aardlekautomaat 300 mA en de IQ-relay en dan apart (achter het miniverdeelkastje) de IQ Gateway. Ik heb hier wat korte vragen over, zeker ook na het lezen van de TS.
  1. Ik begrijp dat de IQ-cables geen aardedraad hebben, hierom moet er op alle panelen nog een aardedraad zijn aangesloten, correct?
  2. Klopt het dat de IQ Gateway überhaupt geen aarding heeft?
  3. Hoort de IQ Gateway achter de aardlekautomaat te zitten waar de panelen ook aan hangen? De afbeelding/schema in de TS (april 2023 enkelfase) geeft namelijk een aparte aardlekautomaat aan voor de IQ Gateway.
  4. Is een 300 mA aardlekautomaat een juiste keuze? Of is dit gewoon gemak van de installateur zodat de installatie minder storingsgevoelig is? Ik lees/zie namelijk niet dat dit noodzakelijk zou moeten zijn.
  5. Heeft de IQ Gateway een passende afsluiting/klep voor de inkomende fase en nul? Nu is die zijkant namelijk volledig open.
A: Panelen en Frame moeten idd geaard zijn, ze kunnen namelijk altijd statisch geladen worden als je ze niet aard en dan krijg je een schok als je ze aanraakt, ook kunnen weersomstandigheden invloed hebben op niet geaarde metaal delen. Dus altijd aarden! De micro-omvormers zijn dubbel geïsoleerd en hoeven dus niet geaard.

B: Dat klopt, geen idee waarom er geen aarde op zit maar dat is vaker met elektronica.

C: Niet perce; De gateway moet op dezelfde fase zitten als de micro-omvormers om te kunnen communiceren.
Als je een simpele 1 fase gateway hebt en 1 fase aansluiting thuis is het geen probleem, wel even opletten met de lengte van de kabels en of er geen Ethernet over Powerline adapters gebruikt worden dan moet er een ferriet filter tussen.

Als je een 1 fase gateway hebt maar de micro's zitten op 3 fases dan heb je een fasekoppelaar nodig. Dit is mijn situatie, ik gebruik een Q-relay als fase koppelaar die geven meteen extra veiligheid. Maar er bestaan ook goedkope fase koppelaars van een paar tientjes.

Als je een 3 face gateway hebt, die heet Envoy Measured geloof ik, dan hoef je geen fase koppelaar te gebruiken.

D: Ik heb een B16 30ma aardlek automaat en werkt prima, volgens mij is tegenwoordig 30ma verplicht. Maar misschien kan iemand die bekend is met NEN1010 regelgeving dit bevestigen.

E: Mijn Envoy (Gateway) heeft aan de onderkant de aansluitingen met een klepje voor de voorkant de onderkant is bij mij open waar de kabels in gaan. Geen idee of dit overkomt met die van jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 15-09-2024
svkaster schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:10:
Iemand enig idee, ik heb mijn installatie nu ruim een jaar met alle panelen iQ7+ en een metered en krijg nu opeens deze melding. Heb vandaag ook geen opwek gehad. Ik ben op vakantie dus kan thuis niks bekijken.

[Afbeelding]

Alvast bedankt,

Stefan
hmm, vandaag Enphase support gebeld en kennelijk hebben ze gisteren mijn software ge-update en sinds dien werkt het systeem niet meer :( Ze hebben de gatway remote reset daarna heb ik na een half uur het systeem 5 minuten uitgezet en weer aangezet. Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik hang nu weer aan de lijn met support. Kennelijk zijn er veel mensen met hetzelfde probleem. Ze werken er aan. Vindt het wel slordig moet ik zeggen. Je hebt een werkend systeem en dan wordt er remote software ge-update en blijkt het niet meer te werken en moet je daar zelf maar achter komen. Ik zou verwachten als ze remote een update doen dat ze daarna de badge van ge-update systeem controleren. Bij issues kunnen ze dan remote een oplossing verzorgen zou ik verwachten.

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@True @RoyVi D, 30mA type B tenzij de fabrikant anders voorschrijft. Enphase voorziet met het Q-relay zelf in de type B, dus voldoet een normale 30mA type A.

E. nee de iq gateway moet formeel in een behuizing worden geplaatst. Maar dat is lastig, dus gewoon wat ribbelbuis strak aanduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@RoyVi het is een 3 fase aansluiting met een 1 fase Enphase PV-oplossing. Maar het is voor C) dus niet verplicht of kwalijk dat de IQ Gateway achter de aardlekautomaat van de Enphase PV-oplossing zit?
jeroen3 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:03:
@True @RoyVi D, 30mA type B tenzij de fabrikant anders voorschrijft. Enphase voorziet met het Q-relay zelf in de type B, dus voldoet een normale 30mA type A.

E. nee de iq gateway moet formeel in een behuizing worden geplaatst. Maar dat is lastig, dus gewoon wat ribbelbuis strak aanduwen.
Die veronderstelling heb ik ook, voor mijn GoodWe geeft de fabrikant aan dat een 300mA nodig is. Maar voor Enphase kan ik dit niet vinden en in dit topic wordt er ook weinig over gerept.

De flexbuis is te kort geknipt dus je ziet nog een centimeter of twee aan VD-draad, maar als er verder geen klepje voor is voor die kant v.d. IQ Gateway denk ik niet dat hier wat aan gedaan gaat worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:31
True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:07:
@RoyVi het is een 3 fase aansluiting met een 1 fase Enphase PV-oplossing. Maar het is voor C) dus niet verplicht of kwalijk dat de IQ Gateway achter de aardlekautomaat van de Enphase PV-oplossing zit?

[...]

Die veronderstelling heb ik ook, voor mijn GoodWe geeft de fabrikant aan dat een 300mA nodig is. Maar voor Enphase kan ik dit niet vinden en in dit topic wordt er ook weinig over gerept.

De flexbuis is te kort geknipt dus je ziet nog een centimeter of twee aan VD-draad, maar als er verder geen klepje voor is voor die kant v.d. IQ Gateway denk ik niet dat hier wat aan gedaan gaat worden.
Nee hoeft niet perce dezelfde aardlek automaat, ik heb hem achter zijn eigen aardlek automaat zitten die enkel fase is. De micro omvormers zitten achter een drie fase aardlek automaat.

Heb je wel iets van een fasekoppelaar of een Q-relay? Anders praat je envoy alleen met de micro’s op één fase.

Als de ribbelbuis te kort is kan je eventueel met elektra tape hem verder inpakken of een nieuwe ribbelbuis gebruiken. Of een simpele 2 ader snoer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:37
RoyVi schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Nee hoeft niet perce dezelfde aardlek automaat, ik heb hem achter zijn eigen aardlek automaat zitten die enkel fase is. De micro omvormers zitten achter een drie fase aardlek automaat.

Heb je wel iets van een fasekoppelaar of een Q-relay? Anders praat je envoy alleen met de micro’s op één fase.

Als de ribbelbuis te kort is kan je eventueel met elektra tape hem verder inpakken of een nieuwe ribbelbuis gebruiken. Of een simpele 2 ader snoer gebruiken.
Fasekoppelaar is hier niet nodig, want alle micro’s zitten op dezelfde fase, lees ik. Zolang die Gateway aan dezelfde fase hangt, werkt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

grotegok schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:18:
Begrijp ik het juist dat ik met de laatste versie van de gateway firmware ik naast mijn IQ7+ ook IQ8M kan koppelen aan dezelfde gateway?
Is dit juist?
Nee. Dit is nog steeds niet mogelijk.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
ArPi75 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:13:
[...]
PS en om je vraag te beantwoorden of er iemand nog met tokens bij zijn Enphase gegevens kan, ik kan er in Home Assistant nog gewoon bij (ook nadat ik van 7.0.88 naar de laatste versie geüpgraded ben vorige week).
Ik kan er niet meer in. Als ik een token opvraag via entrez.enphaseenergy.com dan werkt dat token niet (hij zegt 'Bad token'. Als ik probeer in te loggen via de knop 'Login with enphase' en ik gebruik hetzelfde account als waarmee ik eerder een token heb opgevraagd, dan werkt het wel. Maar daar heb ik voor Domoticz dan weer niks aan, dan moet ik gewoon een werkend token hebben.

Wat te doen? Ik heb het al geprobeerd met verschillende webbrowsers, de Envoy al diverse malen opnieuw gestart. Ik weet het gewoon niet meer.

Edit: inloggen met token is inmiddels gelukt. Ik moest blijkbaar kiezen voor 'commissioned gateway' en dan met het site id en de Envoy een token genereren. Dat werkt.

Maar in Domoticz is het nog steeds een rommeltje. Naast dat er dus nu een paar dagen niet gemeten is, blijft de productie staan op 2700 watt, want dat was de laatste stand sinds het systeem onderuit ging. Hij zegt wel bij 'last seen' een heel recent tijdstip en de verbruiksmeter klopt wel. Waarom klopt mijn productiemeter nu niet?

[ Voor 22% gewijzigd door PhilipsFan op 10-07-2023 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mag ik even wijzen op de topicwarning? Voor envoy/domoticz is er dus een ander topic... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 16:48
Ik lees veel over de firmware versie van de Gateway en de update die Enphase uitvoert. @Pazo schreef last kijk in settings voor de versie. Ik zie namelijk twee versies en heb geen idee wat de juiste is. Onder settings staat bij de gateway versie 7.6.172. Bij devices onder de Gateway staat 7.6.114 en 'UP TO DATE'. Niet duidelijk welke versie ik nu heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_xwtfKUo315EHTxQF7CjEuaD6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AQCQnOs6D6IDFjohAUJ6kxbN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwUrP3aAcxkWvVLT2abSrgApCNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d1Xim0dzQd8UeuTXQvKAH15r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jetro
  • Laatst online: 07-06 09:49
Voor iedereen waar de panelen plotseling niet meer produceren.

Na heel wat uitzoeken blijkt na de firmware upgrade naar D7.6.175 dat enkele instellingen zijn verandert.

Reden voor het niet meer produceren bij ons was dat het systeem op 3 fasen stond terwijl wij een 1 fase systeem hebben. Dit hebben ze nu teruggezet en de panelen leveren weer stroom.

Daarnaast is de refresh in de App nu zeer traag, duurt soms een paar uur voordat nieuwe data komt (normaal is 15 minuten). Lijkt erop dat de netwerk instellingen ook veranderd zijn. Daar heb ik nog geen antwoord op, maar belangrijkste is dat ze weer stroom leveren, ik neem aan dat dit ook gefixet wordt.

Onze installateur gaf aan al meerdere van deze meldingen gehad te hebben, dus ik dacht ik meld het even, scheelt je een boel uitzoekwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 14:47
Enphase meld het nu net bij mij ook netjes ik de app dat niet alles meer vlekkeloos werkt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHhxvMF9DET_bE9XY-v5HnP0uBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Uj0yJDaOtjc1DnCeV1SiyS0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
unconnected schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:36:
Enphase meld het nu net bij mij ook netjes ik de app dat niet alles meer vlekkeloos werkt :P

[Afbeelding]
In de app versie (Android, v3.7.1, datum 7-juli-2023) kun je de release notes zien, en daar staat iets over (wel krakkemikkige NL vertaling) over iets met 'systemen met generatoren' en IQ-systeem controller. Het zou me niet echt verbazen dat 'het grote onderhoud' hier mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Laatst online: 07-06 09:49
In de app versie (Android, v3.7.1, datum 7-juli-2023) kun je de release notes zien, en daar staat iets over (wel krakkemikkige NL vertaling) over iets met 'systemen met generatoren' en IQ-systeem controller. Het zou me niet echt verbazen dat 'het grote onderhoud' hier mee te maken heeft.
Volgens mij hebben ze gewoon een bok geschoten met de firmware update en zijn het nu aan het fixen 😬

Ik ben hierdoor 45 Kw kwijt 😢 en een hoop tijd om het zelf uit te zoeken; onze installateur is in het weekend dicht en de man met kennis, wat ik vandaag hoor, blijkt met vakantie te zijn.

Anyway het zonnetje schijnt en de Kw’ tjes vloeien weer het net in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Ik heb die melding nu ook in mijn bedrijfsdashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:25
Ze komen hier Enphase legen op het dak.
Nu heeft hier bij de vorige bewoners ook zonnepanelen op het dak gelegen, maar dit met een stringomvormer.
Er liggen 2 DC kabels en een aardingskabel (allen 4mm) van het dak naar de meterkast.
Mogen deze kabels ook als AC gebruikt worden (in België)?

Vervangen op dezelfde plaats lijkt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@KweNi nee dat mag niet, want die lopen niet door dezelfde buis. Bovendien hebben ze de verkeerde kleuren.
En zaait het voor toekomstige mensen alleen maar verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:25
jeroen3 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:38:
@KweNi nee dat mag niet, want die lopen niet door dezelfde buis. Bovendien hebben ze de verkeerde kleuren.
En zaait het voor toekomstige mensen alleen maar verwarring.
Nu ja, die lopen hier wel door dezelfde buis. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
KweNi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Nu ja, die lopen hier wel door dezelfde buis. 8)7
Tja, koper is koper. Als je het netjes labeled wat wat is..zou het zelfs ook mogen....het gaat overigens wel gewoon werken. Maar zoals eerder geschreven is, verdient het niet de schoonheidsprijs. Zelf zou ik het niet willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 17:54
AudAvio schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:03:
Ik krijg in de Enlighten toolkit een melding dat het Q-relais niet rapporteert.
Ik nu ongeveer een jaar een enphase installatie. Alles werkte prima, alleen kon the gateway the Q-relais niet vinden.

Scannen via de web page van de gateway gaf de verwarrende melding er geen Q-relais gevonden was, maar ook dat het ingestelde aantal was gevonden, en als ik het aantal naar 2 verhoogde gebeurde er niets.

Nu heb ik onlangs een installer account aangemaakt. En zag een Q-relais met serienummer dat niet rapporteerde. Vandaag heb ik de kap van Q-relais gehaald om te controleren dat het mijn Q-relais was, en inderdaad het was het juiste serienummer.

Uiteindelijk heb ik toevallig op de knop op de gateway zelf gedrukt om te scannen. En tot mijn verbazing werd het Q-relais toen wel gevonden.

Misschien dat iemand iets aan deze informatie heeft.

Ik heb nu een nieuw probleem: ik heb vandaag de 'Power Production Enabled' knop omgezet. Dan stoppen de inverters inderdaad. Dat is prima. Maar weer aanzetten doet niets. Ik heb 2 uur gewacht. Niets. Uiteindelijk de spanning er maar afhaald. Maar daarna is maar een gedeelte weer gaan produceren. Er zijn er 4 die nog steeds niets doen. Hopelijk gaan ze morgen weer aan de slag. Maar ze rapporteren allemaal wel.

(Ik had gehoopt dat Power Production Enabled handig zou zijn als de prijs negatief wordt en ik niet thuis ben. Uitzetten werkt, dus extra kosten zijn wel te voorkomen, maar het zou ook handig zijn als je het systeem weer aan kan zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 17:49
Ok.
Momenteel heb ik 8 panelen liggen en daar zitten me250 omvormers op. Mijn envoy s is de volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76vAuEwkvmrMErwPcSW5hAy3tLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZenUK3mRoXcVqTdlqzvVpCIM.png?f=fotoalbum_large

Deze zijn aangesloten op de hoofdgroepenkast. In de bijkeuken hebben we een tweede groepenkast waar een 5 aderige kabel naartoe loopt die van de overkapping af komt. Ik heb voor een mooi prijsje 15 jinko 415wp panelen op de kop getikt. Nu heb ik ook de onderconstructie in bestelling maar de leverancier van de omvormers kan niet tijdig de iq7+ omvormers leveren. Wel de iq8+.

Vraag 1:
Kunnen de me250 en iq7+ uberhaupt op 1 envoy? Ook als beide string op twee losse groepenkasten zijn aangesloten?

Vraag 2:
Stel dat ik voor de iq8+ ga en dan een tweede envoy hang bij de twee groepenkast is dan het enige nadeel dat ik dus voor de opbrengt moet kijken met twee inlogs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:29
Sinds vanmiddag de layout geprobeerd juist te krijgen qua orientaties in Englighten Manager, in het begin een paar keer kunnen aanpassen, maar sindsdien (tot op heden) kan ik de instellingen tab niet meer openen. De verwijzing https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/XXXXXXX/details geeft een "(http-status 404 — niet gevonden)".

Wellicht vanwege de aangekondigde werkzaamheden?
Werkt dit bij anderen wel nog gewoon en ligt het aan mijn Self-installer account?

edit: een directe link naar de builder werkt nog wel :? https://enlighten.enphaseenergy.com/builder/nl/XXXXXXX/panel

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 10-07-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudAvio
phicoh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Uiteindelijk heb ik toevallig op de knop op de gateway zelf gedrukt om te scannen. En tot mijn verbazing werd het Q-relais toen wel gevonden.

Misschien dat iemand iets aan deze informatie heeft.
Die scan zal ik eens proberen om het Q-relais te vinden, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Dennuske1983 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:59:
Ok.
Momenteel heb ik 8 panelen liggen en daar zitten me250 omvormers op. Mijn envoy s is de volgende.
[Afbeelding]

Deze zijn aangesloten op de hoofdgroepenkast. In de bijkeuken hebben we een tweede groepenkast waar een 5 aderige kabel naartoe loopt die van de overkapping af komt. Ik heb voor een mooi prijsje 15 jinko 415wp panelen op de kop getikt. Nu heb ik ook de onderconstructie in bestelling maar de leverancier van de omvormers kan niet tijdig de iq7+ omvormers leveren. Wel de iq8+.

Vraag 1:
Kunnen de me250 en iq7+ uberhaupt op 1 envoy? Ook als beide string op twee losse groepenkasten zijn aangesloten?

Vraag 2:
Stel dat ik voor de iq8+ ga en dan een tweede envoy hang bij de twee groepenkast is dan het enige nadeel dat ik dus voor de opbrengt moet kijken met twee inlogs?
Ad. 1: ja die kunnen samen op de Envoy-S (niet op de Envoy-R, de ovale)
Ad. 2: meerdere envoy’s met 1 inlog kan ook. Ikheb het alleen gezien maar zelf nooit ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Nu online
Enphase installer dashboard werkt momenteel nog niet 100%. Kan wel systemen selecteren maar op geen mogelijkheid kom ik bij de klantgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
WillemP22 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:56:
[...]

Ad. 1: ja die kunnen samen op de Envoy-S (niet op de Envoy-R, de ovale)
Ad. 2: meerdere envoy’s met 1 inlog kan ook. Ikheb het alleen gezien maar zelf nooit ingesteld.
En kunnen de me250 ook samen met de iq8+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Dennuske1983 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:13:
[...]

En kunnen de me250 ook samen met de iq8+?
Nee, IQ8 serie is vooralsnog niet compatible met eerdere versies.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
ArPi75 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Nee, IQ8 serie is vooralsnog niet compatible met eerdere versies.
Klopt, heb ondertussen contact gehad met support Enphase. Die kunnen inderdaad niet samen. Dus moet je een nieuwe gateway erbij pakken.

Ze gaven wel aan dat je de nieuwe gateway aan de oude kan koppelen.

Nog een aantal vragen waar iemand hopelijk het antwoord op weet:

1. Als ik de Envoy zelf installeer, kan ik dan zelf ook daar de omvormers van de nieuwe zp aan toevoegen? of moet dit altijd via een installateur gebeuren?

2. De nieuwe gateway kan je dus volgens de support van Enphase koppelen aan de oude waardoor je dus maar 1 inlog hebt en dan de opbrengst van zowel je me250 als iq8+ set ziet. Weet iemand of je dit ook zelf in de kan stellen op de envoy of moet je daarvoor ook een installateur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Dennuske1983 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Klopt, heb ondertussen contact gehad met support Enphase. Die kunnen inderdaad niet samen. Dus moet je een nieuwe gateway erbij pakken.

Ze gaven wel aan dat je de nieuwe gateway aan de oude kan koppelen.

Nog een aantal vragen waar iemand hopelijk het antwoord op weet:

1. Als ik de Envoy zelf installeer, kan ik dan zelf ook daar de omvormers van de nieuwe zp aan toevoegen? of moet dit altijd via een installateur gebeuren?

2. De nieuwe gateway kan je dus volgens de support van Enphase koppelen aan de oude waardoor je dus maar 1 inlog hebt en dan de opbrengst van zowel je me250 als iq8+ set ziet. Weet iemand of je dit ook zelf in de kan stellen op de envoy of moet je daarvoor ook een installateur hebben?
Voor vraag 1 geldt dat je het zelf kunt installeren mits je voor jezelf een DHZ of installateursaccount aanmaakt en die gebruikt bij de installatie. Je kunt dan zelf je hele legplan maken en omvormers inscannen/koppelen en jouw huidige account (als dat niet al een DHZ/installer account is) toevoegen als eigenaar van de installatie.

Voor vraag 2 weet ik het antwoord niet zeker, maar je zal ten minste hetzelfde "owner" account moeten gebruiken zodat Enphase op de achtergrond ziet dat je als "eigenaar" twee installaties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 12:04
Ik heb ook even een vraag:
Ter info: In de meterkast hangt een Envoy-S Metered en daarin geconfigureerd 15 panelen met IQ7 micro's.

Maar nu, Ik wil een ladder op mijn platte dak zetten om bij een dakkapel te kunnen komen. Ik vermoed dat 1 paneel met micro-omvormer in de weg ligt. Kan ik deze gewoon loskoppelen en even verplaatsen? Of is het beter om het hele systeem dan uit te schakelen middels de werkschakelaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Altijd even de hele boel uitzetten. Geen risico nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij mag je zowel de MC4 connectoren als de AC connector van de micro niet onder load loskoppelen.

Even de boel tijdelijk uitschakelen lijkt dan verstandiger. Ik ken geen mogelijkheid om èèn micro even tijdelijk te stoppen. Wellicht ergens verstopt in Enlighten Manager, maar waarom zou je risico nemen inderdaad :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Laatst online: 09:28
Vandaag 8 panelen geïnstalleerd met IQ8MC micro inverters.
De Q-relay en gateway hebben verbinding en communiceren goed.
Echter de micro inverters hebben alle de status "not reporting" en er wordt ook niets geproduceerd.
Weet iemand hoe dit op te lossen?
Groet,
Edward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Eduardo M schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:48:
Echter de micro inverters hebben alle de status "not reporting" en er wordt ook niets geproduceerd.
- software in de Envoy bijgewerkt?
- net profiel ingesteld op de inverters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
masaman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:15:
[...]

- software in de Envoy bijgewerkt?
- net profiel ingesteld op de inverters?
Het netprofiel staat op: EN50438:2013 Netherlands
Hoe kan ik de software in de Envoy bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ergens in de Installer Toolkit is een stap om de micro’s te provisionen (en het profiel te pushen). Ik meen me te herinneren dat je inderdaad niet rapporterende micro’s krijgt als je die stap overslaat..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Glashelder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:42:
Ergens in de Installer Toolkit is een stap om de micro’s te provisionen (en het profiel te pushen). Ik meen me te herinneren dat je inderdaad niet rapporterende micro’s krijgt als je die stap overslaat..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPiG_5Dunn-bLi6W9xg-TOR10ZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tdknkRJhYyUcEw6z4Q8X8IO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de software van de IQ Gateway bijgewerkt (zie afbeelding).
Zou dit het probleem moeten verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfMQ1QtXYi9dN4bJTgga7hM2HH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yXrY6nesvX5umdDEGM2stKqq.webp?f=fotoalbum_large

Ergens bij stap 5 meen ik. Maar ik kan dit menu niet bepaald dromen, heb het twee keer doorlopen :+

Software-update kan ook helpen. Er is een minimum versie waar je voor de IQ8 op moet zitten. Heb je èèrst voor je begon met de installatie een barcode van een IQ8 gescand in de installer toolkit? De app herkend dan dat je nieuwe software nodig hebt en welke versie.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 11-07-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardo M
Glashelder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:19:
[Afbeelding]

Ergens bij stap 5 meen ik. Maar ik kan dit menu niet bepaald dromen, heb het twee keer doorlopen :+

Software-update kan ook helpen. Er is een minimum versie waar je voor de IQ8 op moet zitten. Heb je èèrst voor je begon met de installatie een barcode van een IQ8 gescand in de installer toolkit? De app herkend dan dat je nieuwe software nodig hebt en welke versie.
Eh nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb de handleiding van Solar Bouwmarkt gevolgd en mijn systeem proberen te activeren via de enphase manager. Het lijkt er overigens nu op dat ik de juiste software versie via de toolkit app op de gateway kan laden. Hopelijk gaat het dan werken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 19:25
Eduardo M schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:48:
Vandaag 8 panelen geïnstalleerd met IQ8MC micro inverters.
De Q-relay en gateway hebben verbinding en communiceren goed.
Groet,
Edward
Dat was bij mij ook het geval, je moet iig de gateway eerst updaten, ik meen dat ik daarna de iq8mc's heb bijgewerkt, en daarna voorzien van een gridprofile.

Daarna ging het bij mij werken. (updaten duurde wel een eeuwigheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ravenstein schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Dat was bij mij ook het geval, je moet iig de gateway eerst updaten, ik meen dat ik daarna de iq8mc's heb bijgewerkt, en daarna voorzien van een gridprofile.

Daarna ging het bij mij werken. (updaten duurde wel een eeuwigheid)
Tsja, er is een reden dat Enphase zegt dat je bij een IQ8 opstelling begint met de update.. voordat je het dak op gaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:33
Glashelder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Tsja, er is een reden dat Enphase zegt dat je bij een IQ8 opstelling begint met de update.. voordat je het dak op gaat :X
Gezien het gebruik van emoticon heeft het een goede reden dat de update wordt gepusht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eduardo M
Iedereen bedankt voor de adviezen. Na het updaten van de gateway met de juiste software versie voor de IQ8 omvormers is mijn systeem vanmorgen begonnen met produceren, blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Aramiss schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Gezien het gebruik van emoticon heeft het een goede reden dat de update wordt gepusht?
Ja, want zonder de update kan je geen IQ8 omvormers koppelen aan de gateway ;)

En de update duurt best lang, dus vandaar => starten _voordat_ je het dak op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
Pazo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:30:
Vandaag de volgende mail van PVOutput gekregen mbt de Enphase API:

[...]

Ook als je inlogt op PVOutput krijg je de melding:

[Afbeelding]

Voor de volledigheid, de stappen:

1) Log in op PVOutput en 'edit' je systeem. Kijk onder het kopje 'Automatic Uploads' voor de huidige Enphase API instellingen. Zet 'Primary Device' op 'Enphase v4'. Klik daarna op 'Authorize'.

[Afbeelding]

2) Er wordt een nieuwe tab geopend met de vraag om bevestiging te geven dat PVOutput toegang mag hebben tot het uitlezen van de data van Enphase.

[Afbeelding]

3) Succes!

[Afbeelding]

4) Na op 'Close' te hebben gedrukt kom je weer terug op het tabblad van je systeem in PVOutput. Onderaan dan nog even op 'Save' klikken.

Zou nu weer / moeten blijven werken :)
Ik heb vandaag bovenstaande handleiding gevolgd om mijn nieuwe Enphase systeem aan PVOutput te koppelen. Ik zag idd dezelfde schermen voorbij komen en heb de handleiding succesvol doorlopen. Ik zie echter nu (2 uur later) nog steeds geen data in PVoutput verschijnen. Kan iemand mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan?

PS: bij de voltooing krijg je de melding: Successfully authorized PVOutput to read your Enphase site data with code XXXXXXXXX. Moet ik wat doen met die code?

[ Voor 3% gewijzigd door Eduardo M op 12-07-2023 16:33 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1 ... 84 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica