True schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:40:
M'n ouders hebben recent een aantal panelen gekregen met Enphase micro-omvormers (volgens mij IQ8M i.c.m. 7x een 430Wp als ik het goed heb), een miniverdeelkastje met een B16 aardlekautomaat 300 mA en de IQ-relay en dan apart (achter het miniverdeelkastje) de IQ Gateway. Ik heb hier wat korte vragen over, zeker ook na het lezen van de TS.
- Ik begrijp dat de IQ-cables geen aardedraad hebben, hierom moet er op alle panelen nog een aardedraad zijn aangesloten, correct?
- Klopt het dat de IQ Gateway überhaupt geen aarding heeft?
- Hoort de IQ Gateway achter de aardlekautomaat te zitten waar de panelen ook aan hangen? De afbeelding/schema in de TS (april 2023 enkelfase) geeft namelijk een aparte aardlekautomaat aan voor de IQ Gateway.
- Is een 300 mA aardlekautomaat een juiste keuze? Of is dit gewoon gemak van de installateur zodat de installatie minder storingsgevoelig is? Ik lees/zie namelijk niet dat dit noodzakelijk zou moeten zijn.
- Heeft de IQ Gateway een passende afsluiting/klep voor de inkomende fase en nul? Nu is die zijkant namelijk volledig open.
A: Panelen en Frame moeten idd geaard zijn, ze kunnen namelijk altijd statisch geladen worden als je ze niet aard en dan krijg je een schok als je ze aanraakt, ook kunnen weersomstandigheden invloed hebben op niet geaarde metaal delen. Dus altijd aarden! De micro-omvormers zijn dubbel geïsoleerd en hoeven dus niet geaard.
B: Dat klopt, geen idee waarom er geen aarde op zit maar dat is vaker met elektronica.
C: Niet perce; De gateway moet op dezelfde fase zitten als de micro-omvormers om te kunnen communiceren.
Als je een simpele 1 fase gateway hebt en 1 fase aansluiting thuis is het geen probleem, wel even opletten met de lengte van de kabels en of er geen Ethernet over Powerline adapters gebruikt worden dan moet er een ferriet filter tussen.
Als je een 1 fase gateway hebt maar de micro's zitten op 3 fases dan heb je een fasekoppelaar nodig. Dit is mijn situatie, ik gebruik een Q-relay als fase koppelaar die geven meteen extra veiligheid. Maar er bestaan ook goedkope fase koppelaars van een paar tientjes.
Als je een 3 face gateway hebt, die heet Envoy Measured geloof ik, dan hoef je geen fase koppelaar te gebruiken.
D: Ik heb een B16 30ma aardlek automaat en werkt prima, volgens mij is tegenwoordig 30ma verplicht. Maar misschien kan iemand die bekend is met NEN1010 regelgeving dit bevestigen.
E: Mijn Envoy (Gateway) heeft aan de onderkant de aansluitingen met een klepje voor de voorkant de onderkant is bij mij open waar de kabels in gaan. Geen idee of dit overkomt met die van jouw.