Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Tenzij je later wellicht nog Enphase storage (accu) wilt toevoegen, dan is een metered wel een vereiste.Panzer_V schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Als je geen CT klemmen plaatst kan je beter de Envoy S Standard nemen. Scheelt flink geld tov van de metered.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
>> Signature?
De p1 laat je niets zien over productie kant. P1 levert alleen totaal verbruik en indien van toepassing totaal terug geleverd. Met de CT's krijg een meer gedetailleerd 'real time' beeld van zowel productie als consumptie van jouw installatieChiLLeR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:45:
Is het het waard om bij de Envoy S Metered deze ook met CT klemmen aan te brengen zodat je het verbruik van je woning ziet? Kost ca. €150,- extra, of voeg ik dan weinig toe tov. P1 meter?
[ Voor 5% gewijzigd door Ies Korpershoek op 03-07-2023 16:21 ]
[ Voor 90% gewijzigd door tomtom901 op 03-07-2023 16:46 ]
Maar kan weinig kwaad om er nu een 2-fase systeem van te bouwen inderdaad. Wel direct een Multi fase relay plaatsen natuurlijk
150€ voor 5 minuten werkChiLLeR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:53:
Dank voor de snelle antwoorden, ik denk dat ik hem meteen maar ook laat aansluiten met CT klemmen, die €150 zijn dan ook de kosten niet en heb je wel alles geïntegreerd in de app.

YouTube: Enphase Energy Envoy S aansluiten (Standard en Metered versie) vanaf ongeveer 10:00
Meerprijs van een Standaard naar Metered is ongeveer €150. Daarnaast heb je dus ook 4 spoelen nodig van €30 per stuk. Daar komt een 3-fase aardlekautomaat bij voor de Metered. Moet ook aangesloten worden en worden gekalibreerd (ben je echt wel een uur mee bezig). Wij vragen er heel wat meer voor dan €150. Mijn advies is veelal ook gewoon een Homewizard P1 met Energy+ abobeyazz06 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:09:
[...]
150€ voor 5 minuten werkMag hopen dat er dan wel 6 CT klemmen geplaatst worden, en niet de standaard (2) die meegeleverd worden
Hoe dan ook, blijft veel geld voor 6 CT klemmen, ik had het niet gedaan c.q. zelf gedaan..
YouTube: Enphase Energy Envoy S aansluiten (Standard en Metered versie) vanaf ongeveer 10:00
Uuh oke.. een (3 fase) "Standaard" zou dezelfde 3-fase aardlekautomaat moeten hebben als de 3 fase 'Metered' versie.. Waarom rekenen jullie hiervoor extra kosten? Alsook de kalibratie, dat veranderd echt niet met de 'Metered' versie.. Enige wat in de basis veranderd zijn de CT spoelen indien je die aansluit... Doe je dat niet, dan heb je in feite dezelfde exercitie..DjVe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Meerprijs van een Standaard naar Metered is ongeveer €150. Daarnaast heb je dus ook 4 spoelen nodig van €30 per stuk. Daar komt een 3-fase aardlekautomaat bij voor de Metered. Moet ook aangesloten worden en worden gekalibreerd (ben je echt wel een uur mee bezig). Wij vragen er heel wat meer voor dan €150. Mijn advies is veelal ook gewoon een Homewizard P1 met Energy+ abo
Mijn eerdere commentaar was overigens gericht op enkel het plaatsen van CT-spoelen, zoals werd gevraagd. Niet voor de meerprijs van een 'Metered' tov 'Standaard'. Overigens hebben ze destijds bij mij voor niets, nada, noppes geupgrade naar de 'Metered'.. Iets met service

Ehh, misschien omdat de Q cable 1 fase een stuk goedkoper is en het samenbrengen van de 1 fase stringen in een lasdoos en deze vervolgens per fase verbinden met de afzondelijke fases van de ymvk kabel een veel toegepaste oplossing is binnen dit forum?DjVe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:04:
Waarom pak je niet gewoon direct de 3 fase Qcable?
Maar kan weinig kwaad om er nu een 2-fase systeem van te bouwen inderdaad. Wel direct een Multi fase relay plaatsen natuurlijk
Precies, zo zou ik het ook doen.DjVe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:08:
[...]
Dit dus
Of je plaatst gewoon een 10T volgens voorschriften en in plaats van de 1-fase koppelkabels (die erbij zitten), maak je zelf een kabel door een 5G2,5 voldoende te pellen. Dus de eerste 3T komt op fase 1 de tweede op fase 2 en de derde op fase 3. Alleen de neutraal lus je dan dus door.
Die snap ik, maar als je het over 3 fases gaat verdelen, heb je waarschijnlijk ook een extra gietmof nodig, dan is die 3-fase kabel niet veel duurder.Eduardo M schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:43:
[...]
Ehh, misschien omdat de Q cable 1 fase een stuk goedkoper is en het samenbrengen van de 1 fase stringen in een lasdoos en deze vervolgens per fase verbinden met de afzondelijke fases van de ymvk kabel een veel toegepaste oplossing is binnen dit forum?
Maar zoals ik al zei: een twee-fase systeem is ook prima.
Het zijn de kosten voor 4 spoelen extra, die kosten ca 30 euro per stuk dus dan vind ik 30euro voor het installeren wel netjes geprijst. Standaard leveren ze al de Metered versie.beyazz06 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:09:
[...]
150€ voor 5 minuten werkMag hopen dat er dan wel 6 CT klemmen geplaatst worden, en niet de standaard (2) die meegeleverd worden
Hoe dan ook, blijft veel geld voor 6 CT klemmen, ik had het niet gedaan c.q. zelf gedaan..
>> Signature?
Dit lijkt de oplossing, ik heb er wat aan zitten rommelen zodat het net iets meer ruimte kreeg en dat leek de oplossingLPiC schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Hier heb ik ook last van gehad, en me rot gezocht. Het bleek na lang zoeken dat er 2 CT spoelen van de productie te dicht tegen elkaar zaten, waardoor de consumptie in de min terecht kwam.
Nadat ik de CT spoelen van P2 en P3 meer uit elkaar heb gehaald klopt alles weer.
Mooi zo! Fijn dat het is opgelost.TerminalNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Dit lijkt de oplossing, ik heb er wat aan zitten rommelen zodat het net iets meer ruimte kreeg en dat leek de oplossing
een vraag vekto heeft deze oplossing voor het aansluiten van een enphase systeem is dat wat? , en klopt dit wel
de aanvoer uit de groepenkast zit boven aangesloten op de automaat
deze hoort toch onder aangesloten te zitten ?
https://www.vekto.nl/q-ve...17-4b42-b3ca-9e48cc30c41d
met vriendelijke groet
ger
Plaatje van Solar Bouwmarkt.Louwm schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:54:
goedenavond
een vraag vekto heeft deze oplossing voor het aansluiten van een enphase systeem is dat wat? , en klopt dit wel
met vriendelijke groet
ger
:strip_exif()/f/image/h693AGNmPWvljyQsOS9QdzHI.jpg?f=fotoalbum_large)
het aansluitschema dat in de TS staat voor de q relais en de envoy is precies omgedraaid ?
of kan je aardlek automaten ook anders om aansluiten?
met vriendelijke groet
ger
[ Voor 63% gewijzigd door Louwm op 04-07-2023 06:14 ]
Dit is correct. Bij het 1 fase Q relais zijn de aansluitingen omgedraaid? Grid boven en PV onder, bij het 3 fase Q relais is dit andersom PV boven en Grid beneden.Louwm schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:54:
goedenavond
met vriendelijke groet
ger
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
@Louwm En als aanvulling een linkje.Glashelder schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:43:
Bij aardlek(automaten) maakt het niet uit in welke richting de stroom loopt inderdaad.
https://installo.nl/van-b...-groepenkast-componenten/
bedanktGlashelder schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:43:
Bij aardlek(automaten) maakt het niet uit in welke richting de stroom loopt inderdaad.
pfffff, schrok al ik zou toch niet allevoorbereiding verkeerd om gedaan hebben , ik heb het net onder aangesloten en de q relais en envoy aan de boven kant elk op eigen aardlekautomaat
mvg ger
[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2023 07:46 ]
Hoe zie je in dat plaatje wat de bovenkant of de onderkant is?trouwkoets schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:56:
Ik zit men enige verbazing naar het plaatje van S-B te kijken. Naast het feit dat het verhaal over de communicatie tussen micro en gw incompleet is (zoals het getekend is werkt het niet) zou ik bij ALS, automaten en alamats altijd de verbruiker boven aansluiten, en richting het net aan de onderzijde
Hoezo zou de communicatie niet werken dan? Uiteraard is het netter om consequent te zijn in je meterkast. Ook ik hanteer eigenlijk altijd: voedende kant onder. Maar dit is dus niet verplicht!trouwkoets schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:56:
Ik zit men enige verbazing naar het plaatje van S-B te kijken. Naast het feit dat het verhaal over de communicatie tussen micro en gw incompleet is (zoals het getekend is werkt het niet) zou ik bij ALS, automaten en alamats altijd de verbruiker boven aansluiten, en richting het net aan de onderzijde
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
OK hier D7.6.114.230120haagsepracht schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:56:
Weet iemand waar je kan vinden wat de meest recente firmware versie is van de Enphase Envoy gateway? Ik kan zien dat ik momenteel op versie D7.6.172 zit. Maar ik wil vaststellen of dit de meest recente versie is én updaten indien nodig.
En bij gebrek aan een fasevolgorde, wees zelf consistent. Vanaf de nuldraad (indien relevant) de fasen ernaast: bruin (L1), zwart (L2), grijs (L3).jeroen3 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:44:
Ook de fasevolgorde is soms belangrijk. (zit er vaak bij, of staat aan de binnenzijde van het doosje)
Dit klinkt logisch, maar vertel het ook maar aan de beunhazen die dit niet zo doen (eigen ervaring, N=1).
[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 04-07-2023 11:33 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Bij mij is eergisternacht de firmware automatisch geupdated van D7.0.88 naar D7.6.175. Ik zag dat ik rond 3 uur geen consumptie had voor een kwartier, dat zal de reden waarschijnlijk geweest zijn.haagsepracht schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:56:
Weet iemand waar je kan vinden wat de meest recente firmware versie is van de Enphase Envoy gateway? Ik kan zien dat ik momenteel op versie D7.6.172 zit. Maar ik wil vaststellen of dit de meest recente versie is én updaten indien nodig.
BTW, is er een lijst te vinden voor de fixes die doorgevoerd zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door ardvark99 op 04-07-2023 11:38 ]
Spannend!!! Mijn gateway is met een kabel verbonden aan mijn netwerk en verbinding is OK. Ik dacht dat de updates automatisch worden geïnstalleerd. Nu nog steeds 7.6.114.230120ardvark99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:36:
[...]
Bij mij is eergisternacht de firmware automatisch geupdated van D7.0.88 naar D7.6.175. Ik zag dat ik rond 3 uur geen consumptie had voor een kwartier, dat zal de reden waarschijnlijk geweest zijn.
Ik zat sinds de installatie in maart op die oudere firmware, ook bekabeld. Ik weet verder niet wat de policy is voor automatisch updaten van de firmware. In de toolkit app heb ik geen mogelijkheid gezien om te updaten.Ies Korpershoek schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:49:
[...]
Spannend!!! Mijn gateway is met een kabel verbonden aan mijn netwerk en verbinding is OK. Ik dacht dat de updates automatisch worden geïnstalleerd. Nu nog steeds 7.6.114.230120
Enphase is niet zo heel losjes met release notes, en ze zijn ook niet altijd even logisch te vinden.ardvark99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:36:
Dit lijkt nu de meeste recente release notes:
Release notes v7.6.111
Op die pagina kan je trouwens meer release notes vinden.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Heb jij de afgelopen nachten ook een hikup in de consumptie gehad?Panzer_V schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:19:
Ik zie nu net dat mijn envoy standard ook op 7.6.175 zit. Voorheen was dat de 7.0.88
Ik zit op mijn Q-Gateway Standard nog opPanzer_V schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:19:
Ik zie nu net dat mijn envoy standard ook op 7.6.175 zit. Voorheen was dat de 7.0.88
Software Version
D7.6.172 (94a00d)
Software Build Date
05 May, 2023 7:33 AM
Volgens de toolkit is deze up to date. Wellicht andere versie voor standard en metered?
[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 04-07-2023 14:51 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hier ook de update vanzelf doorgekregen. 3 juli tussen 5:00 - 5:30 geen consumptie gemeten, dus zal toen wel gebeurd zijn verwacht ik.ardvark99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Heb jij de afgelopen nachten ook een hikup in de consumptie gehad?
Gek genoeg had ik een week daarvoor nog een request ingediend voor de update en toen was hun reactie dat het problemen kon geven met mijn IQ7+ en dat als ik het echt wilde ze zouden updaten. Heb toen aangegeven dan maar niet te updaten. Gisterenmiddag (nadat dus 's nachts de update gepusht is) kreeg ik vervolgens de melding dat zij inderdaad geen update zouden doorvoeren

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik heb een standard. Meet mijn consumptie via de p1 poort, niet via de envoy.ardvark99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Heb jij de afgelopen nachten ook een hikup in de consumptie gehad?
Ik ga in ieder geval m'n installatieautomaat vervangen voor ABB (rest van groepenkast ook van dit merk) en daar heb ik toch een beter gevoel bij dan EMAT!Ies Korpershoek schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:05:
Misschien even kijken (laten) of de bekabeling wel goed vast zit en de klemmen niet half op de isolatie waardoor er maar een klein contactoppervlak is. Op een mooie zonnige dag kan de Max stroom voor totaal 12 x IQ7+ op lopen tot +/- 15 Amp
Daarnaast zit ik te twijfelen of ik het ook niet beter kan afzekeren op 20 amp (hoofdaansluiting is 1 x 35amp) Zodat ik op zonnige dagen niet de hele tijd een 16 amp automaat flink belast waardoor deze ook veel warmte genereerd. Of zie ik hier iets over het hoofd waardoor dit niet kan of geen goed idee is?
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Lees even het andere topic over de verschillen tussen v5 en v7FlipFluitketel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:04:
Hmm.. Hier zit de Envoy Standard nog op D5.0.62. Heeft het zin om de installateur te vragen deze te updaten
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 04-07-2023 20:22 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat klopt. Dit staat er ook aan het begin van de pagina die ik had gelinkt.jeroen3 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:44:
@Louwm @mike123 let wel op, sommige aardlekautomaten, met name de specialere zoals type B of sommige digitale vereisen wel dat de beschermde zijde aan één specifieke zijde zit. Check dit altijd op het toestel zelf of lees de manual. Ook de fasevolgorde is soms belangrijk. (zit er vaak bij, of staat aan de binnenzijde van het doosje)
" Wil je de aansluitkant van een specifiek component weten? Bekijk dan de antwoorden van elke fabrikant en component.".
Ik zeg op v5 blijven indien je volledig lokaal data wil kunnen inzien met bijvoorbeeld HA. Bij v7 wordt er gebruik gemaakt van online tokens. Laatst had Enphase storing op de servers en ontstonden er dus ook problemen bij lokaal uitlezen met v7. Ik had met v5 nergens last van.FlipFluitketel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:04:
Hmm.. Hier zit de Envoy Standard nog op D5.0.62. Heeft het zin om de installateur te vragen deze te updaten
Is het erg? Nee, maar ik probeer voor HA zo lang mogelijk op v5 te blijven. Zoveel mogelijk lokaal.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
En wat zegt de Enphase app over tijdstip laatst bijgewerkt? Hier zegt ie drie uur geledenbeyazz06 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:27:
Dacht laat ik even kijken hoe slecht de opbrengst vandaag is.. De enphase app geeft 0,8 kWh aan terwijl p1mon 1,8 kWh aangeeft.. 1 kWh verschil..
sinds enkele weken heb ik 10 panelen met Enphase IQ7+ omvormers op het dak liggen.
Het valt me op dat de app (enlighten) vaak voor enkele uren geen updates doorkrijgt van 'de cloud'. Als ik dan kijk onder 'Systeem' > 'Apparaten' > 'Gateway' dan staat er 'verbonden' en 'laatst gemeld' x minuten geleden. Het bovenste lampje (icoontje wolk met een pijltje) van de gateway is ook altijd rood als ik ga kijken. Ik wou vooraleer ik de installateur bel eerst even hier polsen.
Dit topic heb ik doorgekeken maar niet direct een antwoord gevonden. Via support Enphase is altijd de conclusie dat ik mijn internetverbinding moet controleren maar dit heb ik uitgesloten. Gateway is bekabeld aangesloten. Router, switch, netwerkkabel heb ik al omgewisseld. Ook heb ik de gateway al via wifi aangesloten. Geen verschil. Alvast bedankt voor de reacties.
Ha, scherp! Enphase is blijkbaar niet helemaal up-to-date.. Laatst geupdatet 2 uur geledenPanzer_V schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:41:
[...]
En wat zegt de Enphase app over tijdstip laatst bijgewerkt? Hier zegt ie drie uur geleden
Vond het al vreemd, thnx =]
Hoe dicht is "te dicht" bij elkaar? Aan de productiekant zitten ze bij mij ook redelijk tegen elkaar aan gepropt wegens beschikbare ruimte (de mini-versie).LPiC schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Hier heb ik ook last van gehad, en me rot gezocht. Het bleek na lang zoeken dat er 2 CT spoelen van de productie te dicht tegen elkaar zaten, waardoor de consumptie in de min terecht kwam.
Nadat ik de CT spoelen van P2 en P3 meer uit elkaar heb gehaald klopt alles weer.
Qua rapportage: net-consumptie kan toch negatief zijn? Dan lever je terug. Total consumption is wat je intern verbruikt toch?
Je moet deze niet gebruiken voor de near real time rapportages.
Vind je near real time belangrijk prik dan een p1 meter in en draai HA in de envoy lokaal uit te lezen.
p1 meter heb ik. Kan je mij uitleggen hoe ik HA moet draaien en envoy lokaal kan uitlezen?Panzer_V schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:46:
De Enphase cloud is de laatste tijd wat trager dan voorheen.
Je moet deze niet gebruiken voor de near real time rapportages.
Vind je near real time belangrijk prik dan een p1 meter in en draai HA in de envoy lokaal uit te lezen.
[ Voor 67% gewijzigd door Benjiman23 op 05-07-2023 12:54 ]
De IQ7+ heeft een piek van net geen 300 Watt.Benjiman23 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Ik had graag geweten wat mijn panelen realtime opbrengen, dit mis ik in de Enlighten app. 10 panelen van 400 watt met een piekopbrengst van 2.9kwh vind ik wat aan de magere kant.
In de piek zal je dus nooit meer dan 3kW produceren.
Bij mij zat p2 en p3 echt tegen elkaar aan, en dan met name het open gedeelte zegmaar.Zwartoog schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Hoe dicht is "te dicht" bij elkaar? Aan de productiekant zitten ze bij mij ook redelijk tegen elkaar aan gepropt wegens beschikbare ruimte (de mini-versie).
Qua rapportage: net-consumptie kan toch negatief zijn? Dan lever je terug. Total consumption is wat je intern verbruikt toch?
Het is echt reproduceerbaar, als de productie spoelen te dicht op elkaar zaten, dan ging de consumptie in de min. Dat is ook logisch aangezien het totaal van de microinverters niet overeen komt met de ct spoelen.
Negatief lijkt mij niet goed, ik kreeg hier ook een foutmelding door (meter issue).
https://www4.enphase.com/nl-nl/support/hoe-controleer-ik-cts
De spoelen meten maar een kant op als ik het goed heb. Ik gebruik ook de mini's by the way.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165986/0Benjiman23 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:50:
[...]
p1 meter heb ik. Kan je mij uitleggen hoe ik HA moet draaien en envoy lokaal kan uitlezen?
Is dat gebruikelijk dat er zwaardere panelen worden gelegd icm dit soort omvormers (piek 300watt)?hremijn schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:55:
[...]
De IQ7+ heeft een piek van net geen 300 Watt.
In de piek zal je dus nooit meer dan 3kW produceren.
Mijn installatie zou 10*400watt (4000) kunnen opbrengen maar door de microomvormers zal dit maar 2900watt zijn.
Net zelf een Enphase installatie liggen en ben heel blij met deze informatie.
Dank aan allen die hieraan gewerkt hebben.
Ja. Zie FAQ vraag 1a en 1b.Benjiman23 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Is dat gebruikelijk dat er zwaardere panelen worden gelegd icm dit soort omvormers (piek 300watt)?
Mijn installatie zou 10*400watt (4000) kunnen opbrengen maar door de microomvormers zal dit maar 2900watt zijn.
:strip_exif()/f/image/2GYmQX8QCed8EX63KIMSjjsl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ls,
Eerste reactie in dit topic, en ik hoop dat ik geen 'je had dit daar en daar kunnen vinden' of 'deze vraag is al 100 keer gesteld' vraag heb!
Afgelopen april zijn er 18 panelen geplaatst, 420 Wh Jinko Solar Tiger Neo met Enphase IQ8+ micro omvormers. We wonen in een gasloos huis en ons dak is 'perfect'. Ligging ZZW, absoluut geen schaduwen (mag in deze wijk niet) en onder een hoek van 45 graden.
Nu bijna 3 maanden later zie ik toch grote verschillen in de opbrengst. Ik heb dit aangekaart bij de installateur, maar hij wuift het vooralsnog weg. Heb afgesproken dat ik einde zonneperiode (september, oktober) nog een keer contact opneem als de verschillen zo groot blijven, maar ergens zit het me niet lekker.
Jullie zien dit soort plaatjes vaker: ben ik de enige die de hele lage opbrengst van 90 kWh tov 155 kWh niet normaal vindt? En de 'rule of thirds' waar ik op Reddit al over las... zijn de lage opbrengsten door slechte panelen?????
[ Voor 0% gewijzigd door mirandajh op 05-07-2023 15:02 . Reden: typo ]
Dit is wel een heel erg groot verschil. Ik heb 12 panelen (nagenoeg zonder schaduw) en heb een verschil in opbrengst tussen de 12 panelen sinds de opstart (oktober 22) van 10 kWh: 242 kWh min - 253 max kWh met een gemiddelde over de 12 panelen van 247 kWh.
Dus ongeveer +/-2.5% en dat denk is prima.
90 t.o.v. 160 kWh (min/max) op een zijde zonder schaduw is wel een heel extreem verschil!
Daar zou die installateur wel wat uitleg over moeten geven....
Hoge panelen 214,lagere panelen (andere hoek 203 en 201).
Geen spanningsproblemen in de buurt? Hier wel en het zijn altijd dezelfde omvormers die uit gaanmirandajh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:02:
[Afbeelding]
Ls,
Eerste reactie in dit topic, en ik hoop dat ik geen 'je had dit daar en daar kunnen vinden' of 'deze vraag is al 100 keer gesteld' vraag heb!
Afgelopen april zijn er 18 panelen geplaatst, 420 Wh Jinko Solar Tiger Neo met Enphase IQ8+ micro omvormers. We wonen in een gasloos huis en ons dak is 'perfect'. Ligging ZZW, absoluut geen schaduwen (mag in deze wijk niet) en onder een hoek van 45 graden.
Nu bijna 3 maanden later zie ik toch grote verschillen in de opbrengst. Ik heb dit aangekaart bij de installateur, maar hij wuift het vooralsnog weg. Heb afgesproken dat ik einde zonneperiode (september, oktober) nog een keer contact opneem als de verschillen zo groot blijven, maar ergens zit het me niet lekker.
Jullie zien dit soort plaatjes vaker: ben ik de enige die de hele lage opbrengst van 90 kWh tov 155 kWh niet normaal vindt? En de 'rule of thirds' waar ik op Reddit al over las... zijn de lage opbrengsten door slechte panelen?????
Zelf heb ik onderstaand beeld, waarbij de rechter panelen op de garage significant meer schaduw hebben dan de linker panelen op de garage en dan ook minder opbrengst. Ook mijn panelen achter die geen noemenswaardige verschillen in schaduw hebben verschillen maar enkel kWh. Paneel links onder is een 495 Wp paneel met IQ7A ipv 405 Wp paneel met IQ7+.
:fill(white):strip_exif()/f/image/sXC4nnxBHPGiQHqfmE9zSh4y.png?f=user_large)
Of het zijn inderdaad defecten aan de panelen (te ruw mee omgegaan bijvoorbeeld) of het is iets met een te hoge netspanning waardoor een x aantal omvormers af en toe uit gaan. Ik kan wel even met je meekijken, maar stuur me dan even een PB en dan stemmen we dat even af (ik heb een installateurs account)mirandajh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:02:
[Afbeelding]
Ls,
Mag dat ook op een van de andere fases? Heb hier af en toe hoge spanning en hoop dat een van de andere fases wat lager is.
Ja natuurlijk mag datm.eddy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:12:
Mijn meterkast gaat binnenkort van 1 naar 3 fase. Mijn PV was 1 fase en blijft dat ook. Ik zie in het aansluitschema van de openingspost dat de PV in dat geval op fase 1 (bruin) moet komen.
Mag dat ook op een van de andere fases? Heb hier af en toe hoge spanning en hoop dat een van de andere fases wat lager is.
Yep zo ziet het eruit. Hier hetzelfde probleem, en dat geeft zo'n plaatje. Ik gok dat de draad naar de meterkast hier "van boven" komt; de panelen aan de onderkant zitten dan het verst van de meterkast en daar loopt de spanning het hoogst op als de zon schijnt.Nachtapotheker schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Geen spanningsproblemen in de buurt? Hier wel en het zijn altijd dezelfde omvormers die uit gaan
Ik vind het ook wel veel verschil als ze allemaal op hetzelfde dakvlak liggen en zoals getekend ook naast elkaar liggen.mirandajh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:02:
Ls,
Mijn panelen met IQ7+ liggen vanaf begin maart 2021.Ik heb 10 panelen.
1 paneel blijft wat achter met de rest. Maar het paneel met de hoogste opbrengst is 973 kWh en de laagste opbrengst is 949 kWh. Dus 24 kWh in ruim 2 jaar. Het volgende paneel wat qua opbrengst dan het laagst is heeft 959 KWh opgewekt. Totaalopbrengst is ca 9,6MWh.
@mirandajhmirandajh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:02:
[Afbeelding]
Ls,
Zomaar uit interesse van een noob:
Als je ligging perfect is en absoluut geen schaduw waarom heb je dan geen stringomvormer genomen i.p.v. microomvormers met beperkter uitgangsvermogen? Dan zou je toch meer opbrengst behalen en qua investering goedkoper uit zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 05-07-2023 23:15 ]
Sinds begin maart een eigen geïnstalleerd systeem op het dak liggen van 10 zonnepanelen (iq7+).
Sinds afgelopen maandag heb ik echter geen productie meer. Helaas ben ik tot en met zaterdag in het buitenland voor vakantie. Wat zou ik nog meer kunnen doen vanaf hier?
:strip_exif()/f/image/7QZuxVHGbaWwWqowuG9LCcVA.jpg?f=fotoalbum_large)
Na gegoogled te hebben op de firmware versie van de gateway, zag ik dat mensen uit Engeland dit probleem ook hebben sinds een dag of 5, en dat dit te maken heeft met een gridprofiel.
Nu zag ik dat mijn grid profile ingesteld stond op een UK variant, echter zelf nooit zo ingesteld.
:strip_exif()/f/image/GxotzumlTXDcttJTn5xX5RZj.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik teruggezet naar "EN50549-1:2019RFG E02 Netherland"
:strip_exif()/f/image/sce0aoR9gI0JYBXrc3e44CoK.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter in de manager portal zie ik nog de volgende twee fouten staan.
:strip_exif()/f/image/YWTLRf3x8LFEvu8vERQ9O5bV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PfGelpOb40DfmstHRf3JULOP.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou ik nog op afstand vanaf vakantie kunnen doen?
[ Voor 32% gewijzigd door Overloadednl op 06-07-2023 07:59 ]
Als het q-relais de stroomkring verbreekt dan is er iets in de grid niet goed wat ook kan komen door slechte verbinding ergens in het circuit, maar aangezien alles vanaf maart al ligt en pas nu ineens deze melding krijgt, lijkt dat minder waarschijnlijk.
Ik heb panelen van 395Wp met een IQ7+ en panelen van 410Wp met een IQ7A naast elkaar liggen.Benjiman23 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Is dat gebruikelijk dat er zwaardere panelen worden gelegd icm dit soort omvormers (piek 300watt)?
Gisteren was het een goede zon dag. Het 395W paneel produceerde in de piek 300W, totale productie 1,781kWh.
Het 410 Wp paneel deed 325W, totale productie 1,873kWh.De IQ7A topt niet af, dat komt van het paneel dat niet meer levert.
Als je dat terugrekent naar 400 Wp, zou dat 317W en 1,827 zijn. Je raakt dan dus 17W kwijt door een te kleine omvomer. Deze pieken komen bijna nooit voor waardoor je de prijs van een grotere omvormer nooit terug verdient.
Weer een mooie praktijk-bevestiginghremijn schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:18:
Als je dat terugrekent naar 400 Wp, zou dat 317W en 1,827 zijn. Je raakt dan dus 17W kwijt door een te kleine omvomer. Deze pieken komen bijna nooit voor waardoor je de prijs van een grotere omvormer nooit terug verdient.
Ja, wil zeker de installateur nogmaals aan z'n jasje trekken. En liever eerder dan einde zonneperiode. Maar, ik krijg behoorlijk wat info hier, dus dat helpt enorm!Hansi55 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:47:
@mirandajh
Dit is wel een heel erg groot verschil. Ik heb 12 panelen (nagenoeg zonder schaduw) en heb een verschil in opbrengst tussen de 12 panelen sinds de opstart (oktober 22) van 10 kWh: 242 kWh min - 253 max kWh met een gemiddelde over de 12 panelen van 247 kWh.
Dus ongeveer +/-2.5% en dat denk is prima.
90 t.o.v. 160 kWh (min/max) op een zijde zonder schaduw is wel een heel extreem verschil!
Daar zou die installateur wel wat uitleg over moeten geven....
Dat klinkt heel aangenaam!Blasterxp schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:51:
14 panelen, sinds januari verschil 214 max, 185 minimaal. In de ochtend nét een hoekje schaduw over 1 paneel.
Hoge panelen 214,lagere panelen (andere hoek 203 en 201).
Daar zeg je wat. Ik zie hieronder een aanbod om dat via de installatiekant te bekijken, en ik denk dat dat een volgende stap wordt. Heb jij een vergelijkbaar overzicht in jouw Enphase app?Nachtapotheker schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Geen spanningsproblemen in de buurt? Hier wel en het zijn altijd dezelfde omvormers die uit gaan
Ja, 1 groot vierkant dak met exact zelfde orientatie en totaal geen schaduw. Daarom ook irritatie over de verschillenjeeedeee schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:01:
@mirandajh liggen al jouw panelen op hetzelfde dak met dezelfde oriëntatie? Zo ja, dan zijn de verschillen erg groot. Kan het zijn dat de panelen die minder opbrengen allemaal op dezelfde fase zitten en soms uitschakelen door een te hoog voltage?
Zelf heb ik onderstaand beeld, waarbij de rechter panelen op de garage significant meer schaduw hebben dan de linker panelen op de garage en dan ook minder opbrengst. Ook mijn panelen achter die geen noemenswaardige verschillen in schaduw hebben verschillen maar enkel kWh. Paneel links onder is een 495 Wp paneel met IQ7A ipv 405 Wp paneel met IQ7+.
[Afbeelding]
Ik ga jou berichten!!!!DjVe schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Of het zijn inderdaad defecten aan de panelen (te ruw mee omgegaan bijvoorbeeld) of het is iets met een te hoge netspanning waardoor een x aantal omvormers af en toe uit gaan. Ik kan wel even met je meekijken, maar stuur me dan even een PB en dan stemmen we dat even af (ik heb een installateurs account)
Dat had ik inderdaad op Reddit hiervoor ook gelezen. Dat ongeveer 1/3 minder opbrengst typische diode problemen zijn.Eddie_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:57:
@mirandajh Ik verwacht dat het tweede paneel rechtsonder (90.3 kWh) een diode stuk heeft waardoor het paneel maar voor tweederde werkt. Je kan de panelen individueel bekijken qua opbrengst enzo.
Vervelend dat meer mensen ermee te maken hebben! We wonen in een omgeving waar veel stroom nodig is (grote bedrijven met industrie), maar blijkbaar maakt dat voor het stroomnetwerk niet uit?Dave_R schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:53:
[...]
Yep zo ziet het eruit. Hier hetzelfde probleem, en dat geeft zo'n plaatje. Ik gok dat de draad naar de meterkast hier "van boven" komt; de panelen aan de onderkant zitten dan het verst van de meterkast en daar loopt de spanning het hoogst op als de zon schijnt.
Uhhh, ik werk bij hetzelfde bedrijf als Enphase. Kon het niet over mijn hart verkrijgenDennis 1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:12:
[...]
@mirandajh
Zomaar uit interesse van een noob:![]()
Als je ligging perfect is en absoluut geen schaduw waarom heb je dan geen stringomvormer genomen i.p.v. microomvormers met beperkter uitgangsvermogen? Dan zou je toch meer opbrengst behalen en qua investering goedkoper uit zijn?
Uhhh, ik werk bij hetzelfde bedrijf als Enphase. Kon het niet over mijn hart verkrijgen
[/quote]
Duidelijk en begrijpelijk dan.
En ja het is duurder, maar de technologie erachter is ook wat
Spanningsproblemen kan je (afhankelijk van de hevigheid) op verschillende manieren herkennen. Als je rechtstreeks op de envoy inlogt (http://envoy.local) dan zal je zien dat op zeer zonnige momenten minder omvormers stroomleveren.mirandajh schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Daar zeg je wat. Ik zie hieronder een aanbod om dat via de installatiekant te bekijken, en ik denk dat dat een volgende stap wordt. Heb jij een vergelijkbaar overzicht in jouw Enphase app?
Ik zie dat bij een bewolkte dag de verdeling over de panelen (met dezelfde oriëntatie) vrijwel gelijk is, maar op zeer zonnige dagen zie je (vrijwel altijd dezelfde) panelen 'achter blijven'.
Ik heb ook een slimme stekker met voltage meter aangesloten in de meterkast en daarmee zie ik dat het voltage vrijwel continu >249 is als de zon schijnt.
Met een 3 fasen systeem is dit wat lastiger vast te stellen, omdat het voltage per fase verschilt.
Kan je dan niet terecht bij Marvin?Uhhh, ik werk bij hetzelfde bedrijf als Enphase. Kon het niet over mijn hart verkrijgen![]()
Ik zie tussen de grid profiles staan:
Test Profile EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Weet iemand het verschil met het standaard Netherlands profiel:
Profile EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Volgende vraag:
Waarom kan ik geen andere land profiel kiezen, ik ben als installer ingelogd.
Dank
'^Test 'grotegok schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 06:53:
Vraag:
Ik zie tussen de grid profiles staan:
Test Profile EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Weet iemand het verschil met het standaard Netherlands profiel:
Profile EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Wellicht moet eerst iets uitgeschakeld worden, ergens in de instellingen?Volgende vraag:
Waarom kan ik geen andere land profiel kiezen, ik ben als installer ingelogd.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dank je, ga ik checken!Pazo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:04:
@mirandajh
Zie evt FAQ vraag 15 mbt spanningsproblemen / uitlezen daarvan.
Geheel andere tak
Dat kan vanzelf gebeuren zolang updates toestaan aanstaat (kan alleen met DHZ / installateursaccount aangepast worden, zie FAQ vraag 3)SyS_ErroR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:07:
Mijn Envoy is (ergens in de afgelopen dagen) bijgewerkt van D5 naar D7.6.175; zonder dat ik dat via Enphase of via de installateur heb gevraagd.
Als ik nu naar het IP van de Envoy ga (en inlog), kan ik niet langer onderaan voor Installer Login kiezen. Daar heb ik dan dus zelf een DHZ-account voor nodig, die ik dan toevoeg aan mijn eigen systeem?
FAQ vraag 14.SyS_ErroR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:12:
Check!
Als ik nu naar het IP van de Envoy ga (en inlog), kan ik niet langer onderaan voor Installer Login kiezen. Daar heb ik dan dus zelf een DHZ-account voor nodig, die ik dan toevoeg aan mijn eigen systeem?
Of je vraagt Enphase support of ze je account willen omzetten naar een DHZ account, dat hebben sommige hier ook eens gedaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 07-07-2023 09:16 ]
Sowieso schalen de panelen regelmatig af. Is het zonnig, heb je alsnog een lage opbrengst:
:strip_exif()/f/image/0gSbuW72mG7ulcwoYAkGUEX0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat je homewizard hebt, daarmee is het mogelijk om de netspanning af te lezen. Wellicht is je netspanning te hoog.Zenomyscus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:47:
Hm ik was eigenlijk best tevreden met Enphase de laatste maanden, maar sinds vandaag rapporteert een van de microomvormers niet meer. De lampjes van de envoy branden rood en hij rapporteert uberhaupt niet meer sinds 40 minuten.
Sowieso schalen de panelen regelmatig af. Is het zonnig, heb je alsnog een lage opbrengst:
[Afbeelding]
Kijk dat is informatie die ik nog niet had. Ideaal. Dat ga ik in de gaten houden, bedankt! Dat verklaard verder niet waarom mijn paneel niet werktDaniel. schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:49:
[...]
Ik zie dat je homewizard hebt, daarmee is het mogelijk om de netspanning af te lezen. Wellicht is je netspanning te hoog.
Het kan zo zijn dat Enphase een omvormer uitschakelt op het moment dat de netspanning te hoog is.Zenomyscus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:58:
[...]
Kijk dat is informatie die ik nog niet had. Ideaal. Dat ga ik in de gaten houden, bedankt! Dat verklaard verder niet waarom mijn paneel niet werkt
Met dit programma weet ik dat je het uit kan lezen HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma
.
De maximaal toelaatbare netspanning in Nederland is op dit moment 253v zou zomaar daar mee te maken kunnen hebben.
Zijn er mensen die dit al opgelost hebben?Microkid schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:34:
Idem. Lijkt me een bug in de software, ergens een stukje tekst niet (goed) vertaald.
[Afbeelding]
Na een automatische update heb ik dit probleem ook, en lijk nu niet meer "live" in en Envoy te kunnen zien wat ik op dat moment opwek. (Wel in de app, met vertraging dus)
Diverse Envoys hebben een update gehad (lees in de berichten hier op het forum) waaronder die van mij.DjVe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:49:
Even het gehele systeem opnieuw starten (groepen uit) en weer aan zetten. Grote kans dat het dan weer werkt. Van de week vaker gehad bij installaties (op de één of andere manier kon ik de Gateway op afstand ook geen commando's meer geven)
Ik ben van V7.0
Via de Enphase app (op de telefoon) heb ik nog wel goede grafieken echter via diverse andere methoden heb ik connectie problemen (Homey, Home Assistant en Node-Red).
Ik heb ook software met een ping lopen welke elke 5minuten een ping stuurt en dit gaat zonder problemen (Uptime Kuma).
Het probleem zit dus (waarschijnlijk) niet in het netwerk...
Voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/fXvn2l3eEFrJi17JrKH6PEZL.png?f=user_large)
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica