Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.414 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
12* IQ7+ is net geen 16 A, en dan zal je oost-west opstelling ook nog eens bijna nooit voor langere tijd op vol vermogen werken.

Ik heb hier 17* IQ7+ en die hebben een enkele keer op vol vermogen gepiekt (iets meer dan 5 kW). Dan wordt de 20A automaat waar ze op zitten enigszins overbelast. En die wordt dan een beetje warm, maar niet zorgwekkend.

Maar goed, er is enig kwaliteitsverschil tussen Eaton en Emat. En wellicht wordt je Q-relais warm door die warme automaat ernaast?

Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat dat het nadeel is van Emat, Chint en nog wat van dat soort merken: ze voldoen allemaal net aan allerlei eisen, maar zoeken wel een beetje de grens op. En die spullen worden juist gebruikt door cowboys die iets doen met zonnepanelen en laadpalen. Typisch apparaten die langere tijd heel dicht op die grens gaan zitten.

Van de andere kant: ook dat spul kan er best tegen om een beetje warm te worden... Als je je echt zorgen maakt, dan vervang je die automaat gewoon door een exemplaar van ABB, Hager of Eaton. Kost ook niet de hoofdprijs...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:15
Nou, na bijna een maand hebben de andere 24 microinverters het licht naast letterlijk ook figuurlijk gezien en zijn ze allemaal online.. Niets aan de kast gedaan (nog steeds niet). Ik ga wel, na jullie advies, aandringen op ferriet ringen als ze de spoelen komen installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor een relatief kleine Enphase setup. 8x400 Wp panelen icm IQ8M voor 5900 euro. De leverancier geeft aan niet de IQ8MC te kunnen leveren. Ik zie dat het spanningsbereik van deze modules iets kleiner is (30V – 45V) t.o.v. de IQ8MC (25V – 45V), alhoewel de efficientie wel een fractie hoger is. Merk ik daar iets van? Of zijn er andere zaken die jullie opvallen wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRCY7pQVWdzy3c_T-AztrJYWF0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7IzDW5B9rFXAcy390iSR7GJI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
@MadMurdock Je kunt de specificaties van de panelen eens door deze sheet halen om te kijken welke omvormer het beste geschikt is.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:43
MadMurdock schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:26:
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor een relatief kleine Enphase setup. 8x400 Wp panelen icm IQ8M voor 5900 euro. De leverancier geeft aan niet de IQ8MC te kunnen leveren. Ik zie dat het spanningsbereik van deze modules iets kleiner is (30V – 45V) t.o.v. de IQ8MC (25V – 45V), alhoewel de efficientie wel een fractie hoger is. Merk ik daar iets van? Of zijn er andere zaken die jullie opvallen wellicht?

[Afbeelding]
Je q-kabel is goed aan de prijs. Weet je ook wat voor AC kabel ze geoffreerd hebben? Ik zou indien ook maar enigszins mogelijk altijd voor 4mm2 gaan, zeker met de steeds toenemende klachten over uitvallende omvormers door spanningspieken. Met een dikkere kabel is de spanningsval in elk geval wat kleiner.
Bij lange afstanden zou je zelfs voor 6mm2 kunnen opteren.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 09:57
Ik heb een discussie met een maat van mij.

Deze wil 2x JKM435N-54HL4R-B panelen op zijn schuurdak gaan leggen maar nu hebben we een discussie over een IQ8MC of een IQ8+.
Wij hebben Solar Bouwmarkt al geraadpleegd en zij zeggen ( net als ik ) IQ8MC maar ik neem aan dat zij uitgaan van vol op het zuiden en ideale hoek.

Het argument van mijn maat is dat de panelen op het Zuid-Oosten, plat dak komen te liggen en dat hij daarom wel wegkomt met een IQ8+ omdat deze nooit de max zullen halen. Ik betwijfel dat.
Mijn argument is dat de panelen op 15 graden liggen en dus zomaar eens wel de piek kunnen halen.

Kan iemand ons helpen in deze discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@doopie Zie mijn post 2 posts boven die jou, als goed startpunt.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:18
doopie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:14:
Ik heb een discussie met een maat van mij.

Deze wil 2x JKM435N-54HL4R-B panelen op zijn schuurdak gaan leggen maar nu hebben we een discussie over een IQ8MC of een IQ8+.
Wij hebben Solar Bouwmarkt al geraadpleegd en zij zeggen ( net als ik ) IQ8MC maar ik neem aan dat zij uitgaan van vol op het zuiden en ideale hoek.

Het argument van mijn maat is dat de panelen op het Zuid-Oosten, plat dak komen te liggen en dat hij daarom wel wegkomt met een IQ8+ omdat deze nooit de max zullen halen. Ik betwijfel dat.
Mijn argument is dat de panelen op 15 graden liggen en dus zomaar eens wel de piek kunnen halen.

Kan iemand ons helpen in deze discussie?
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ en ingeven

5 a 6kwh per jaar per paneel verschil bij ligging 135° met helling van 20°.
Die situeren zich dan volledig in de zomermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
@doopie de iq8+ is economische keuze als ze plat (0 graden) liggen. Onder enige hoek (bv 10 graden) zijn de mc's beter, want dan raak je de dc stroomlimiet.
Reden, als je de instralings-coëfficiënt loslaat op de Wp's heb je met de iq8+ op 0 graden een DC:AC ratio van 1.21 en met de MC slechts 1.08.... Enphase wil graag 1.2 tot 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
@Pazo: Thanks! Idd!

@jeroen3
Als ik de sheet gebruik en ik azimuth 135 dan zit ik op 1.21 voor de MC en 1.35 voor de plus. De 8MC lijkt miij dan net aan (?) Is het dan niet verstandiger de + te nemen ( ik wil mijn maat geen gelijk geveen :'))

[ Voor 0% gewijzigd door doopie op 29-06-2023 15:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@doopie Als ze plat liggen maakt de azimuth niet meer uit.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 29-06-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doopie
@jeroen3 Dat klopt , maar ze liggen niet plat. Helling is 13 graden ( esdec systeem)
Dus in dit geval dus toch de 8MC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:37
doopie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:25:
@jeroen3 Dat klopt , maar ze liggen niet plat. Helling is 13 graden ( esdec systeem)
Dus in dit geval dus toch de 8MC :)
ik heb dezelfde setup op mijn platdak liggen, ik zou zeker voor de mc gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:49
goedenavond

ik heb een vraag , mag je een 1 fase q relais ook op zijn kop aansluiten en zo in de groepenkast plaatsen zodat de zonnepaneel invoer aan de bovenkant komt , dit omdat mijn draden anders tekort zijn en ik deze moet oplengen , zijn reeds bestaande draden
alvast bedankt voor jullie antwoord
mvg ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Louwm schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:37:
goedenavond

ik heb een vraag , mag je een 1 fase q relais ook op zijn kop aansluiten en zo in de groepenkast plaatsen zodat de zonnepaneel invoer aan de bovenkant komt , dit omdat mijn draden anders tekort zijn en ik deze moet oplengen , zijn reeds bestaande draden
alvast bedankt voor jullie antwoord
mvg ger
Tuurlijk, zolang het elektrisch maar goed gemonteerd zit. Zo heb ik het ook, ondersteboven gemonteerd. (vrij dom trouwens van Enphase dat bij de 1-fase Q-relais de invoer aan de onderkant zit.... Bij de 3-fase is dit andersom, dus precies goed).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Louwm Het q-relais zal geen last hebben van de zwaartekracht aan de verkeerde kant. Maar je mag de aansluitingen niet omwisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
bedankt voor jullie snelle antwoord ,
mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-11-2024
P.s. Ik heb vanavond deze vraag ook in een ander draadje gezet, maar ik kon hem beter hier plaatsen, dus bij deze! ;-))))

Hoi, deze berichten zijn inmiddels zeer gedateerd, maar misschien kunnen jullie me toch helpen!

Mijn probleem!:

Ik heb dus een 1 fase enphase pv op een 3 fase meterkast aangesloten.
Alleen nu geeft C3 geen verbruik weer. (blijft op 0 staan)

L1 en L2 geven wel netjes verbruik weer.

Dit is enphase systeem nummer 5 die ik aangesloten hebt, dus weet hoe het systeem werkt, maar een foutje maken kan altijd natuurlijk ;)

(andere enphase systemen waren 3x met een 2de pv installatie van een ander merk, dus een extra spoel geplaatst) + 1x een standaard envoy geplaatst en nu bij nummer 5 krijg ik de problemen.

Volgens de mensen van solar-bouwmarkt moet het ook gewoon zo werken: (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19eNLDgtrczxvzQGxRHABLHDy5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CEWWJUMVpBUKO7DdZwhpKhsg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al diverse contacten gehad met de Enphase helpdesk.
Maar die zeggen nu terwijl alle 3 de andere systemen wel gewoon zo werken, dat ik ze in load-only-stand moet zetten, en de 3 consumptie spoelen dus moet gaan verplaatsten.. Maar zie daar niet in waar ik ze dan moet zetten.

Wat ik heb gedaan is, de envoy en de consumptie spoelen geinstalleerd op 1 juni. (de panelen pas later)
3 dagen heeft de Envoy consumptie gemeten op alle 3 de fases. Vanaf 4 juni alleen op de eerste 2 fases.
(zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugTXSGOqWeQ3Cl2qnl0AQRGbuOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBAz9vUjoeUXjiybnSmjBLAE.jpg?f=fotoalbum_large

Op 10 juni de panelen gelegd en aangesloten. Dit gaf geen veranderingen in de grafiek helaas.

Daarna alles na gelopen, zelfs spoelen verwisseld, maar niets heeft geholpen.

Waarom werkt het bij een andere installatie, met 2 pv installaties wel gewoon oke, maar met 1 in dit geval niet???

Of is de Envoy misschien defect??? (kan de C3 poort zijn, of hij ziet L3 niet binnen komen in de envoy zelf als voeding)

Hopelijk heeft iemand van jullie een oplossing hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@superwuppie Verwissel eens de draden van fase 2 naar fase 3 op de envoy.
Als hij dan niets meet is de envoy stuk. Meet hji wel iets (hij meet dan wel fout) dan is er iets mis met je transformator of installatie. Stiekem een stuk draad geclipt wat niet mee doet?

De envoy krijgt wel alle 3 de spanningsfases binnen hoop ik?

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 29-06-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
jeroen3 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:44:
@superwuppie Verwissel eens de draden van fase 2 naar fase 3 op de envoy.
Als hij dan niets meet is de envoy stuk. Meet hji wel iets (hij meet dan wel fout) dan is er iets mis met je transformator of installatie. Stiekem een stuk draad geclipt wat niet mee doet?

De envoy krijgt wel alle 3 de spanningsfases binnen hoop ik?
Ik heb dit allemaal uitgesloten. Door te meten op de fases van de envoy en op de inkomende fases. 1 op 1 is alles nul op de multimeter.. dus alles loopt in lijn.

Maar ik zal fase 2 en 3 eens omdraaien, (moet ik de spoelen ook wisselen?) kijken wat er dan gebeurt.
(ik kan dit nu niet direct, want het is een installatie bij mijn zus in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@superwuppie Nee bewust niet de spoelen verplaatsen. Let op dat je dit stroomloos doet anders gaan de spoelen kapot.

[ Voor 53% gewijzigd door jeroen3 op 29-06-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
jeroen3 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:13:
@superwuppie Nee bewust niet de spoelen verplaatsen. Let op dat je dit stroomloos doet anders gaan de spoelen kapot.
Oke dus even voor de duidelijkheid,
Alleen de inkomende fase 2 en 3 van de envoy wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:04
't Kan natuurlijk ook een ct zijn die niet helemaal dicht is geklikt: dan meet ie een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@superwuppie ik bedoel de draden van de ct op de envoy, sorry als dat niet helder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
jeroen3 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:53:
@superwuppie ik bedoel de draden van de ct op de envoy, sorry als dat niet helder was.
Ooh dat heb ik allang gedaan ;-)! Gaf geen verschil. Hij bleef alleen meten op fase 1 en 2.

Heb fase 3 ook gemeten met een amperetang, die gaf wel gewoon verbruik aan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOrK0H7KrEWxjbEiDdVhYp1Gqak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNVO7Mv6PNk33s7b1G0Rn3f7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:23
Als je de CT draden hebt omgewisseld en alles blijft hetzelfde, CT3 zat dan op 1 of 2 en je meet dan wel dezelfde stroom als op de tang, wat betekend dat ct3 wel werkt op 1 of 2. Dan is er maar 1 conclusie volgens mij. De gateway heeft een defecte CT-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:11:
Als je de CT draden hebt omgewisseld en alles blijft hetzelfde, CT3 zat dan op 1 of 2 en je meet dan wel dezelfde stroom als op de tang, wat betekend dat ct3 wel werkt op 1 of 2. Dan is er maar 1 conclusie volgens mij. De gateway heeft een defecte CT-poort.
Daar dacht ik zelf dus ook aan!, alleen de support van Enphase totaal niet.

De nederlandse support vertelde me zelfs dat deze opstellen (3x consumptie + 1x productie) helemaal niet mogelijk is.. (Iets met qrl???????)

En de Engelse support zeggen nu dat ik de boel in only load moet zetten ipv loading with solar.
Al zou ik even niet weten hoe dit moet.

Hij is gestopt met meten alvorens ik er PV panelen aan had hangen, dat is het gekke er van,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
superwuppie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:17:
[...]

Daar dacht ik zelf dus ook aan!, alleen de support van Enphase totaal niet.

De nederlandse support vertelde me zelfs dat deze opstellen (3x consumptie + 1x productie) helemaal niet mogelijk is.. (Iets met qrl???????)

En de Engelse support zeggen nu dat ik de boel in only load moet zetten ipv loading with solar.
Al zou ik even niet weten hoe dit moet.

Hij is gestopt met meten alvorens ik er PV panelen aan had hangen, dat is het gekke er van,
Of het in de opstelling helemaal niet kan werken, zoals Enphase aangeeft, durf ik niet te zeggen. Zeker is dat de Gateway veel berekend uit de spanning op de fase en meetgegevens van de CT's Dat hij in deze opstelling 'in de war' raakt is een mogelijkheid. Neemt overigens niet weg dat dit iets zegt over CT3. Kan Enphase uitleggen waarom het in deze opstelling niet werkt ik neem aan dat ze daarvoor een onderbouwing hebben. Het 'Load Only' verhaal is wel onlogisch. Voor zover mij bekend gebruik je dat alleen als de pv opbrengst niet door de consumptie CT's gaat. Als de CT's achter de hoofdschakelaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hebben jullie van tevoren aangemeld bij energieleveren.nl ? In de mail van de installateur staat dat je dit na levering moet doen, maar op de website kun je ook een startdatum opgeven. Is er een reden waarom je niet al eerder dit zou doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Exocet schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:05:
Hebben jullie van tevoren aangemeld bij energieleveren.nl ? In de mail van de installateur staat dat je dit na levering moet doen, maar op de website kun je ook een startdatum opgeven. Is er een reden waarom je niet al eerder dit zou doorgeven?
@Exocet Energieleveren geeft ook aan na plaatsing te melden omdat het nogal eens voor lijkt te komen dat bij daadwerkelijke levering er ineens toch andere panelen en/of omvormers geleverd worden of dat de leverdatum toch niet gehaald wordt.
Verder is er volgens mij geen reden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:51
Ik heb de metered variant met een drie fase meterkast. Twee verschillende PV installaties (één keer SE en één keer Enphase), elk op een eigen fase (1 en 3). Bij mij werkt de meting op productie en consumptie prima. Dit werkte zelfs bij één PV installatie op diezelfde drie fase meterkast.

Bij de instelling Load only moeten de consumptie CT's niet de stroom van de PV installatie meten (zoals @Ies Korpershoek) al aangaf. Bij jou zitten de CT's onder de hoofdschakelaar dus moet de instelling zijn: Load with solar. Ik verwacht dat bij jou inderdaad de poort op de IQ Gateway defect is, ik heb geen andere verklaring.

Melden op energieleveren.nl zou ik gewoon op dag van plaatsing doen en niet eerder.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
Eddie_ schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:14:
Ik heb de metered variant met een drie fase meterkast. Twee verschillende PV installaties (één keer SE en één keer Enphase), elk op een eigen fase (1 en 3). Bij mij werkt de meting op productie en consumptie prima. Dit werkte zelfs bij één PV installatie op diezelfde drie fase meterkast.

Bij de instelling Load only moeten de consumptie CT's niet de stroom van de PV installatie meten (zoals @Ies Korpershoek) al aangaf. Bij jou zitten de CT's onder de hoofdschakelaar dus moet de instelling zijn: Load with solar. Ik verwacht dat bij jou inderdaad de poort op de IQ Gateway defect is, ik heb geen andere verklaring.

Melden op energieleveren.nl zou ik gewoon op dag van plaatsing doen en niet eerder.
Deze opstelling heb ik exact het zelfde bij mij thuis! op P1 Enphase pv en P3 Solaredge! (metered instellingen staan hier beide op 3 fase en werkt ook gewoon!

Vandaar dat ik er vanuit ging dat 1 PV op een 3 fase meterkast ook gewoon zou werken.
(er zijn hier toch vast wel mensen die zo'n systeem inhuis hebben)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:51:
[...]

Of het in de opstelling helemaal niet kan werken, zoals Enphase aangeeft, durf ik niet te zeggen. Zeker is dat de Gateway veel berekend uit de spanning op de fase en meetgegevens van de CT's Dat hij in deze opstelling 'in de war' raakt is een mogelijkheid. Neemt overigens niet weg dat dit iets zegt over CT3. Kan Enphase uitleggen waarom het in deze opstelling niet werkt ik neem aan dat ze daarvoor een onderbouwing hebben. Het 'Load Only' verhaal is wel onlogisch. Voor zover mij bekend gebruik je dat alleen als de pv opbrengst niet door de consumptie CT's gaat. Als de CT's achter de hoofdschakelaar zitten.
Dit is wat ze gisteren schreven:

Hoi,

Micro's zijn alleen op 1 fase, de andere 2 fasen zijn leeg, in dit geval moet je CT's in de load-only-stand zetten, anders zal het altijd zoeken naar productiereferenties in die fase en onjuiste waarden aflezen.

Zie de bijgevoegde live metingen van de site.

Breng ter plaatse wijzigingen aan. Het bijgevoegde document helpt hierbij. (Zie pagina 21)

Neem voor live ondersteuning contact op met onze hulplijn op +31 (0)85 20 823 05 (9 am to 5 pm / Monday to Friday).

Met vriendelijke groet:

Enphase Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:29:
@MadMurdock Je kunt de specificaties van de panelen eens door deze sheet halen om te kijken welke omvormer het beste geschikt is.
Thanks, ik heb een poging gedaan. Ik zie twee gele kruizen onder de IQ8M i.c.m. de Canadian Solar panelen welke ik geoffreerd heb gekregen. Maar hoe ernstig is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmDeVK3MSJttZTexoySrb_GNnF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aShV01V4htoCHbr0JkrenZcq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@MadMurdock de opmerkingen staan erachter, beter kan ik het niet uitleggen :)
Dus kan wel, maar indien mogelijk is de MC een nog betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:56
Wie kan mij laten zien hoe ik in Postman tokens genereer voor Enphase api v4? En hoe ik de opbrengst per paneel kan uitlezen in Postman met auto refresh van de tokens?

Ik heb al diverse pogingen gedaan, maar weet blijkbaar net te weinig van Postman icm Oauth autorisatie. Ik ben bekend met de api v4 documentatie van Enphase, maar desondanks lukt het mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Amersfoort die vraag kan je beter hier stellen, op de twee verschillende topics zuiver te houden :) [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:56
Pazo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:16:
@Amersfoort die vraag kan je beter hier stellen, op de twee verschillende topics zuiver te houden :) [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Het gaat juist niet om het lokaal uitlezen, maar aanroeping van de web api. Is het door jou genoemde forum dan wel juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Amersfoort Denk van wel, want daar is iedereen steeds in gesprek over uitlezen, API's (alle end-points staan in de TS) etc, en komt ook regelmatig de 'problematiek' mbt de tokens bij firmware v7 voorbij. Ik verwacht persoonlijk dat je daar sneller / beter antwoord krijgt dan in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ArPi75 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:08:
[...]

@Exocet Energieleveren geeft ook aan na plaatsing te melden omdat het nogal eens voor lijkt te komen dat bij daadwerkelijke levering er ineens toch andere panelen en/of omvormers geleverd worden of dat de leverdatum toch niet gehaald wordt.
Verder is er volgens mij geen reden.
Op de site staat ook:
Zodra u de zonnepanelen hebt aangemeld, controleren wij of uw huidige energiemeter geschikt is voor teruglevering. Als blijkt dat uw meter niet geschikt is, krijgt u snel na de aanmelding een bericht van ons. Hierin leest u hoe u de oude meter kunt laten vervangen. De nieuwe meter plaatsen we kosteloos bij u en u blijft ook dezelfde meterhuur betalen.
Dit is uiteraard nu niet van toepassing voor mij, maar dan is het toch gek om het pas echteraf te melden?

Bovendien kun je het achteraf nog aanpassen:
Ik heb een fout gemaakt of wil nog iets wijzigen. Hoe kan ik dit doen?
Het wijzigen van uw registratie is mogelijk via ‘Mijn Opwekker’. Na het opgeven van uw adres en meternummer wordt u naar de ‘Mijn Opwekker’ pagina geleid. Hier kunt u de registratie selecteren die u wenst te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
OK, gelukt. 3 cursussen van Enphase University doorlopen en nu 3 certificaten rijker, IQ8, Storage en Enphase System. Was leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:51:
OK, gelukt. 3 cursussen van Enphase University doorlopen en nu 3 certificaten rijker, IQ8, Storage en Enphase System. Was leuk om te doen.
Ik heb ook wel eens zitten denken om dat te doen. Gewoon om meer kennis te vergaren.
Is dat gewoon volledig online? Kan je dat gewoon doen als DHZ-er / geen bedrijf (ook al heb ik een (fake) bedrijfsaccount)? Zitten er kosten aan verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Pazo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Ik heb ook wel eens zitten denken om dat te doen. Gewoon om meer kennis te vergaren.
Is dat gewoon volledig online? Kan je dat gewoon doen als DHZ-er / geen bedrijf (ook al heb ik een (fake) bedrijfsaccount)? Zitten er kosten aan verbonden?
Hoi, Hier ook een account met fake KvK nummer. Het is volledig online en gratis. De aanleiding is/was dat ik over een accu nadenk en de 3T ook een optie is. Via dit pad kwam ik op de verplichte cursus die nodig is om deze te mogen installeren. Dat was mijn eerste cursus, daar vond ik ook de twee andere. Via university.enphase.com/my/ kom je binnen met je Enlighten account. De cursussen zijn: Enphase Solar PV certificering, IQ8 systemen en technologie en de laatste Training en certificering op het gebied van Enphase Storage. De laatste 2 waren in het Nederlands en de eerste in Engels met soms plaatjes met Franse tekst niet altijd even duidelijk. In totaal was ik er +/- 8 uur aan kwijt. Je kan stoppen en verdergaan wanneer je wilt het systeem onthoud de voortgang.

[ Voor 5% gewijzigd door Ies Korpershoek op 30-06-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Thanks. Batterij wil ik ook in de toekomst, dus wellicht leuk om daar alvast de ins en outs van te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb ze alle drie al enige tijd geleden gehaald. Op zich prima te doen. Doordat ik veel met Enphase werk heb ik er wel minder tijd in hoeven stoppen. Maar het is zeker een aanrader om ze te volgen.

Bijzondere blijft inderdaad de verschillende talen/afbeeldingen. Af en toe Italiaans/Pools etc. Maar desondanks prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Goedemiddag,

Ik heb een vraag hoe ik de productie meter kan aanpassen in de envoy webbrowser. Want ik zie dat de productie meter staat op L1+L2+L3 en de verbruik staat op L1+L2+L3. Maar mijn productie meter moet alleen L1 zijnin het verleden heb ik het ooit eens aangepast maar weet nu niet meer hoe dat moet. Kan iemand mij opweg helpen.

Edit; ik heb 3 fase inkomen en pv 1 fase.

Thx

[ Voor 6% gewijzigd door ag10088 op 30-06-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Vandaag iets raars: Ik lees mijn Enphase uit met Domoticz, dit werkt al lange tijd prima. Vandaag zie ik ineens dat de dagopbrengst negatief is. Het getal is de totaalopbrengst van het systeem, maar dan negatief. Terwijl de dagopbrengst wel correct is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ4N10Fe8ceXEG9ys1Cpe_K8OBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zw9zc0kK61j2URZsJnjBH52J.png?f=fotoalbum_large

Als ik de Domoticz database kijk, zie ik dat de totaal-waarde ineens verspringt van 1193025 naar 13. Geen idee waarom.

300|1192955|16290|2023-06-30 11:20:01
300|1192989|16130|2023-06-30 11:21:01
300|1192989|16130|2023-06-30 11:22:00
300|1192989|16130|2023-06-30 11:23:00
300|1193025|16230|2023-06-30 11:24:00
300|13|16400|2023-06-30 11:25:00

300|236|17780|2023-06-30 11:26:00
300|236|17780|2023-06-30 11:27:00
300|236|17780|2023-06-30 11:28:00
300|236|17780|2023-06-30 11:29:00
300|236|17780|2023-06-30 11:30:00
300|293|18120|2023-06-30 11:31:00

De gateway geeft ook een verkeerde lifetime value aan: 10.9kWh ipv 1.20MWh. En daar haalt Domoticz z'n data vandaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PynwVgI7TDVRE9oqI29K8OR11XA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FlpQIykQp94G8vCtjCvEeqZ.png?f=fotoalbum_large

Zojuist met Enphase gechat. Om onbekende reden is de lifetime couter gereset, zodat deze weer bij 0 begon. Als gevolg heb ik een opwekking van -1184KWh... Heb met Enphase gesproken en ze gaan het uitzoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 30-06-2023 17:44 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:27
@Microkid , Klopt.... Je hebt waarschijnlijk een Envoy metered.
Vanaf gisteren gebruikt Domoticz de metered data. Die is accurater en nauwkeuriger en wordt vaker geupdate.
(Er is hier een discussie over op het Forum)
Wat je morgen even moet doen is shift-click op de dag waarde die negatief is en dan kan je die verwijderen

https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=14&t=31959

Van wat ik begrepen heb is dat de metered de CT klemmen gebruikt

Waarom er zo'n verschil is snap ik ook niet... maar blijkbaar is de metered waarde nauwkeuriger

Ps. Als het toch niet goed gaat, maak even een github issue aan en dan verander ik dit weer terug

[ Voor 8% gewijzigd door gizmocuz op 30-06-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@gizmocuz Nee, ik heb de standard version. Maar de fout lijkt in de gateway te zitten, aangezien die een verkeerde lifetime waarde opgeeft. Op m'n Domoticz e.d. is niets gewijzigd de laatste weken.

Dit geeft de json aan: 12,8kWh...

{"production":[{"type":"inverters","activeCount":12,"readingTime":1688143976,"wNow":696,"whLifetime":12808}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]}

[ Voor 110% gewijzigd door Microkid op 30-06-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
ag10088 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:12:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag hoe ik de productie meter kan aanpassen in de envoy webbrowser. Want ik zie dat de productie meter staat op L1+L2+L3 en de verbruik staat op L1+L2+L3. Maar mijn productie meter moet alleen L1 zijnin het verleden heb ik het ooit eens aangepast maar weet nu niet meer hoe dat moet. Kan iemand mij opweg helpen.

Edit; ik heb 3 fase inkomen en pv 1 fase.

Thx
@ag10088 Via de installer toolkit op je telefoon kun je de meter opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
goedenavond,
ik heb een vraag , ik ga zonnepanelen plaatsen maar mijn groepenkast ( 3 fase voorbereid maar nog op 1 fase aangesloten )is vol ,nu wil ik er een groepenkast naast hangen met hierin een hoofdschakelaar 3 fase (bedraad van boven de hoofdschakelaar uit de originele kast )
die ik weer aansluit op een verdeelblok en van uit dit verdeelblok sluit ik mijn aardlek automaten aan voor het q relay en de iq gateway , zo heb ik alles van de zonnepanelen in een aparte groepen kast en kan ik het hele systeem in 1 keer uitschakelen , is dit toegestaan?
bijvoorbaat dank
ger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Louwm schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:41:
goedenavond,
ik heb een vraag , ik ga zonnepanelen plaatsen maar mijn groepenkast ( 3 fase voorbereid maar nog op 1 fase aangesloten )is vol ,nu wil ik er een groepenkast naast hangen met hierin een hoofdschakelaar 3 fase (bedraad van boven de hoofdschakelaar uit de originele kast )
die ik weer aansluit op een verdeelblok en van uit dit verdeelblok sluit ik mijn aardlek automaten aan voor het q relay en de iq gateway , zo heb ik alles van de zonnepanelen in een aparte groepen kast en kan ik het hele systeem in 1 keer uitschakelen , is dit toegestaan?
bijvoorbaat dank
ger
Als de kast naast je bestaande kast komt te hangen, dan hoeft daar geen hoofdschakelaar in. Dus gewoon een automaat voor je micro's en een relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
dank voor je snelle antwoord DJVE , maar mag wel die hoofdschakelaar ?
mvg ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ag10088
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
ArPi75 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:23:
[...]

@ag10088 Via de installer toolkit op je telefoon kun je de meter opnieuw instellen.
Ik heb geen active login denk ik, Niet toegevoegd om de opgevraagde bron te bekijken. Inloggen is mislukt. xxxxx

Ook ben ik nu rechtstreeks verboden met mijn laptop aan de envoy. En dan kan ik wel klikken onderin op installer login, En zie ik wel allerlei gegevens maar kan de productie meter en verbruik meters niet aanpassen.

Ik had blijkbaar meer fouten erin zitten, fase2 en fase3 waren omgedraaid op de Envoy system ten opzicht van de meet spoelen, en spoel L2 zat de pijl verkeerd om. Nu geen de app nog steeds een fout, maar wellicht duurt het even voordat die fout weggaat?

[ Voor 19% gewijzigd door ag10088 op 30-06-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 16:18

[Afbeelding]
Persoonlijk vindt ik ruim 200 euro voor een 400wp paneel vrij hoog, en de IQ8M kocht ik in maart al voor €132/st.

Maar goed, dat is wanneer je zelf kan shoppen/installeren ipv alles van één leverancier die ook een behoorlijke marge rekent.

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Louwm schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:53:
mvg ger
Ik weet het niet zeker maar een hoofdschakelaar mag denk ik niet.
De bedoeling van een hoofdschakelaar is dat de gehele installatie spanningsloos gemaakt word als de hoofdschakelaar word uitgezet.
Als er in de extra kast een hoofdschakelaar zit gaat niet alles spanningsloos.

Dus vanaf de "oude kast" meteen na de hoofdschakelaar aders trekken naar de nieuwe kast en die aansluiten op een aardlek en van daaruit de installatie aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
mike123 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Ik weet het niet zeker maar een hoofdschakelaar mag denk ik niet.
De bedoeling van een hoofdschakelaar is dat de gehele installatie spanningsloos gemaakt word als de hoofdschakelaar word uitgezet.
Als er in de extra kast een hoofdschakelaar zit gaat niet alles spanningsloos.

Dus vanaf de "oude kast" meteen na de hoofdschakelaar aders trekken naar de nieuwe kast en die aansluiten op een aardlek en van daaruit de installatie aansluiten.
Dan noem je hem 'werkschakelaar' probleem opgelost. 1 hoofdschakelaar en 1 of meer werkschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Dan noem je hem 'werkschakelaar' probleem opgelost. 1 hoofdschakelaar en 1 of meer werkschakelaars.
Dat kan natuurlijk ook, als je hem maar geen hoofdschakelaar noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Microkid schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Tuurlijk, zolang het elektrisch maar goed gemonteerd zit. Zo heb ik het ook, ondersteboven gemonteerd. (vrij dom trouwens van Enphase dat bij de 1-fase Q-relais de invoer aan de onderkant zit.... Bij de 3-fase is dit andersom, dus precies goed).
Tja… bij mij komt de aanvoer via de kruipruimte, dus van onder en heb een 3 fase q relais dus ook wat vreemd moeten bedraden in meterkast. Hangt maar net af van plaatselijke situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14

[Afbeelding]
In de Enphase store kost de IQ8M 170 Euro INCL BTW.
https://enphase.com/nl-nl...series/iq8m-microinverter
De andere Enphase onderdelen staan daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:57
Vraagje, wij kunnen bij Enphase ons verbruik niet zien. Mijn oom heeft gisteren ook Enphase gekregen en hij ziet het wel. Komt dit omdat wij geen verbruiksmeter hebben? Waar zou deze precies worden aangesloten?

Bij apparaten zie ik alleen maar de Microinverters en de Envoy. Enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@stfnz dat klinkt alsof je oom de Envoy Metered hebt en jij de standaard. Of je hebt een Metered maar je CT spoelen zijn niet aangesloten / geïnstalleerd. Zie ook TS mbt verschil Metered en Standard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
stfnz schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:32:
Vraagje, wij kunnen bij Enphase ons verbruik niet zien. Mijn oom heeft gisteren ook Enphase gekregen en hij ziet het wel. Komt dit omdat wij geen verbruiksmeter hebben? Waar zou deze precies worden aangesloten?

Bij apparaten zie ik alleen maar de Microinverters en de Envoy. Enig idee?
Het verschil kan zitten wat voor Enphase gateway (envoy) je hebt? standard of metered. De standard laat alleen de opbrengst van de PV zien. De 'metered' heeft de mogelijkheid om meetspoelen aan te sluiten op de productie kant en de consumptie kant. Hiermee krijg je inzicht in opbrengst, gebruik en terug levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 12-09 16:57
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Het verschil kan zitten wat voor Enphase gateway (envoy) je hebt? standard of metered. De standard laat alleen de opbrengst van de PV zien. De 'metered' heeft de mogelijkheid om meetspoelen aan te sluiten op de productie kant en de consumptie kant. Hiermee krijg je inzicht in opbrengst, gebruik en terug levering.
Bedankt voor de reactie(s). Het is toch de metered, (Envoy-S-Metered-EU).
Ik zal dan even moeten kijken of het aansluiten van de meetspoelen mogelijk is, het zegt mij momenteel niets, en ik weet ook niet of dat bij de installatie gedaan hoort te zijn.

Edit: Ik zie het nu in de OT, dit ziet er te lastig uit om zelf aan te gaan zitten. Helaas!

[ Voor 6% gewijzigd door stfnz op 01-07-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
ag10088 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Ik heb geen active login denk ik, Niet toegevoegd om de opgevraagde bron te bekijken. Inloggen is mislukt. xxxxx

Ook ben ik nu rechtstreeks verboden met mijn laptop aan de envoy. En dan kan ik wel klikken onderin op installer login, En zie ik wel allerlei gegevens maar kan de productie meter en verbruik meters niet aanpassen.

Ik had blijkbaar meer fouten erin zitten, fase2 en fase3 waren omgedraaid op de Envoy system ten opzicht van de meet spoelen, en spoel L2 zat de pijl verkeerd om. Nu geen de app nog steeds een fout, maar wellicht duurt het even voordat die fout weggaat?
@ag10088 Ik begrijp je verhaal niet helemaal over hoe je de laptop rechtstreeks aan de envoy hangt, maar de meters stel je in door het access point op je Envoy in te schakelen en dan via je telefoon verbinding te maken met dat AP en dan de Installer Toolkit te gebruiken. Als je dat met je eigen account niet kan/mag dan is het door een installateur geïnstalleerd en moet je ofwel je installateur vragen ofwel bij Enphase support vragen of ze jouw account naar een DHZ-account willen omzetten ofwel een nieuw account aanmaken als installer en via je eigen account dat nieuwe installer account ook toegang geven tot je installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Niet online
hremijn schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:14:
[...]

In de Enphase store kost de IQ8M 170 Euro INCL BTW.
https://enphase.com/nl-nl...series/iq8m-microinverter
De andere Enphase onderdelen staan daar ook.
Ja, thanks. Ik zag het ook inderdaad. Nou zit er nog wel wat korting onderaan de offerte en opzich snap ik ook wel dat een installateur wat marge wil pakken om service te kunnen leveren, maar ik denk dat ik toch maar vasthoud aan m'n idee om bij de IQ8MC te blijven. Als ze die niet willen leveren zoek ik een andere partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Louwm schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:53:
mvg ger
Gewoon niet doen. Het geeft een verwarring in je meterkast (2x een hoofdschakelaar) en geeft daarmee in panieksituaties niet direct duidelijkheid wat het doet. Het voegt ook niets toe, want je kan toch ook met je automaat alles afschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
stfnz schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor de reactie(s). Het is toch de metered, (Envoy-S-Metered-EU).
Ik zal dan even moeten kijken of het aansluiten van de meetspoelen mogelijk is, het zegt mij momenteel niets, en ik weet ook niet of dat bij de installatie gedaan hoort te zijn.

Edit: Ik zie het nu in de OT, dit ziet er te lastig uit om zelf aan te gaan zitten. Helaas!
Op de metered is dat altijd mogelijk 6 in totaal. Leuker nog bij de metered krijg je er standaard 2 CT's bij en moet je zelf, indien nodig, de overige 4 kopen á 30-35 euro/stuk. Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-08 00:35
In april van dit jaar hebben we op ons dak 20 Bifacial panelen van Solar Munchen (400WP) met IQ7+ in oost-west opstelling geplaatst in combinatie met een Metered Gateway (3 fase - L1=6 L2=8 L3=6). Dit draait als een 'zonnetje'!

Na deze positieve start is het gaan kriebelen en willen we nog 16 panelen in oost-west bijleggen. Vanwege sedumdak weer bifacial. In eerste instantie was het idee om gewoon dezelfde panelen (Solar Munchen) met dezelfde omvormer (IQ7+) te plaatsen, maar we zijn andere panelen van JA-Solar tegengekomen die ruim goedkoper zijn. Nu ben ik al wel uit dat ik gewoon weer met IQ7+ wil gaan werken omdat ik liever in de ochtend en avond zo lang mogelijk zonnestroom heb (lage startspanning) en kleine beetje aftoppen voor lief neem.

Nu heb ik de Paneel-check-Excel geprobeerd te gebruiken om niet de omvormer, maar het beste paneel te bepalen, maar ik loop nu vast op dat mijn kennis hier ophoudt. Zouden jullie mee willen kijken welk paneel de beste match is voor de IQ7+?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO2wkHjcwvF8d9cubHPk79PDctM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gj5lGTUFQcGyCCL6kfVe0r0P.png?f=fotoalbum_large

Solar Munchen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/munchen-solar-400wp-hjt.html

JA-Solar:
https://www.solar-outlet....ral-glas-zonnepaneel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqYpEQfporq2wfkZjMcfeuDsfls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhZeZJ4sbMuF5rHAQ05bUGVY.jpg?f=fotoalbum_large

Toevoeging:
Ik weet dat ze iets afwijken qua maat, maar die ruimte is er om binnen hetzelfde systeem (ValkPro+) door te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door jedego op 01-07-2023 22:51 . Reden: Info over afwijkende maat toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

jedego schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:35:
In april van dit jaar hebben we op ons dak 20 Bifacial panelen van Solar Munchen (400WP) met IQ7+ in oost-west opstelling geplaatst in combinatie met een Metered Gateway (3 fase - L1=6 L2=8 L3=6). Dit draait als een 'zonnetje'!

Na deze positieve start is het gaan kriebelen en willen we nog 16 panelen in oost-west bijleggen. Vanwege sedumdak weer bifacial. In eerste instantie was het idee om gewoon dezelfde panelen (Solar Munchen) met dezelfde omvormer (IQ7+) te plaatsen, maar we zijn andere panelen van JA-Solar tegengekomen die ruim goedkoper zijn. Nu ben ik al wel uit dat ik gewoon weer met IQ7+ wil gaan werken omdat ik liever in de ochtend en avond zo lang mogelijk zonnestroom heb (lage startspanning) en kleine beetje aftoppen voor lief neem.

Nu heb ik de Paneel-check-Excel geprobeerd te gebruiken om niet de omvormer, maar het beste paneel te bepalen, maar ik loop nu vast op dat mijn kennis hier ophoudt. Zouden jullie mee willen kijken welk paneel de beste match is voor de IQ7+?

[Afbeelding]

Solar Munchen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/munchen-solar-400wp-hjt.html

JA-Solar:
https://www.solar-outlet....ral-glas-zonnepaneel.html

[Afbeelding]

Toevoeging:
Ik weet dat ze iets afwijken qua maat, maar die ruimte is er om binnen hetzelfde systeem (ValkPro+) door te leggen.
Hmm dit gaat naar mijn idee wel iets teveel aftoppen. Maar als je dat voor liefst neemt: is de iQ7+ een prima keus. De IQ8MC zou beter zijn, maar die kan niet samen met de IQ7 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Voor de keuze uit die twee panelen de JA solar heeft een te hoge DC stroom voor de IQ7+, dus de Munchen.

Doe je het voor de opbrengst dan is de IQ8HC op de JA solar de betere maar dat kost meer voor de omvormer en je hebt een extra gateway nodig de 7 en 8 serie werken (nog) niet samen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
@DjVe en @martijn v o, dank voor jullie reacties. Ik wil de 8-serie op zich wel overwegen. Die zouden op een aparte standaard gateway kunnen. De Metered waar de 7+'en aan hangen heeft meetspoelen, dus totale productie en verbruik blijft daarmee netjes zichtbaar. Maar mogen/kunnen de 7 en 8 tegelijk op dezelfde kabel en qrelay?

Als ik voor de extra panelen nieuwe kabels naar het dak moet leggen blijf ik liever bij de 7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Advies is om (IQ7 en IQ8 dan) inderdaad op een aparte kabel te zetten.

Wat ligt er nu voor kabel want als je 2,5 mm2 hebt in drie fasen met 20 panelen en je zet er 16 bij dan worden het als je het evenredig kunt verdelen 12 panelen per fase en dat is met IQ7+ a 1,26A per stuk een totaal 15,15 Ampere per fase, en omdat je oost-west of zuid/noord hebt is dat in werkelijkheid wat minder.

Ik zou dan inderdaad de Munchen nemen met IQ7 op dezelfde kabel als je tenminste nu geen last hebt van idioot hoge netspanning. Je topt wat af maar de extra investering in IQ*, de extra investering in een extra envoy en nieuwe kabels wordt dan te gortig. Je kunt eventueel de setup in een tool zetten en het vergelijk maken in kWh per jaar om te kijken of het je waard is.

De IQ8 kan overigens in de toekomst wel off-grid werken dat is misschien ook een overweging waard, mijn glazen bol is ook troebel maar ik kan me zomaar voorstellen dat het net in de toekomst wat vaker gaat uitvallen dan dat het tot op heden heeft gedaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Even stapje terug. In je config staan je panelen zuid, maar ze liggen oost-west, dus:

De IQ8HC is te groot voor deze panelen. Ze liggen OW op 10 graden, dus zelfs met een IQ8MC is het eigenlijk al overdreven.

Ik zou lekker voor een IQ7+ gaan en bestaande infrastructuur hergebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik zoek me rot, maar kan het niet vinden.

Eergisteren zijn er 8 panelen met enphase geplaatst, metered gateway en 6 ct klemmen geplaatst en alles werkt.

Alleen nu krijg ik meldingen dat de ct meters min waarde zouden geven. Na controle van de grafiek klopt die melding, alleen ik ga van +34kw naar -17kw in de grafiek… dat klopt zeker niet. En dat is ook in de homewizard niet terug te zien.

Alle aansluitingen van de ct klemmen gecontroleerd, niks geks gevonden. Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
@martijn v o en @DjVe helder! Dan blijf ik inderdaad gewoon bij de IQ7+.

Ik heb mij helaas pas verdiept in de technische details toen de kabel naar het dak al lag. Die is helaas 2,5mm. Gelukkig is de spanning hier relatief laag in de wijk. De hoogste piek die ik heb gezien is 245 volt gemeten op de verste omvormer. Op goede zonnige dagen hangt het meestal rond 243.

Omdat de JA-solar 45 euro goedkoper is per paneel neig ik wel naar dat paneel. Ze werken beide op een iets andere spanning, maar gezien de limieten van de omvormer eerder bereikt zijn lijk mij dat dat geen probleem. Mag ik dat zo stellen en is de JA-solar een prima match, of sluit de München Solar beter aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LPiC
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
TerminalNL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:30:
Ik zoek me rot, maar kan het niet vinden.

Eergisteren zijn er 8 panelen met enphase geplaatst, metered gateway en 6 ct klemmen geplaatst en alles werkt.

Alleen nu krijg ik meldingen dat de ct meters min waarde zouden geven. Na controle van de grafiek klopt die melding, alleen ik ga van +34kw naar -17kw in de grafiek… dat klopt zeker niet. En dat is ook in de homewizard niet terug te zien.

Alle aansluitingen van de ct klemmen gecontroleerd, niks geks gevonden. Iemand nog ideeen?
Hier heb ik ook last van gehad, en me rot gezocht. Het bleek na lang zoeken dat er 2 CT spoelen van de productie te dicht tegen elkaar zaten, waardoor de consumptie in de min terecht kwam.
Nadat ik de CT spoelen van P2 en P3 meer uit elkaar heb gehaald klopt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Klopt het dat ik geen ap modus krijg om de installer kit te verbinden zolang er een lan kabel aan de envoy zit, zelfs als ik deze afkoppel van de Router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, zelfs met LAN kabel moet AP modus het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
Vandaag Enphase-batterijsysteem certificaat behaald, iemand ervaring met het ontwerp opstellen?

Waaraan moet dit ontwerp voldoen? Een logisch diagram met de componenten en materialen voldoende?

Iemand een voorbeeld?

Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Nu online
lucas321 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:31:
Vandaag Enphase-batterijsysteem certificaat behaald, iemand ervaring met het ontwerp opstellen?

Waaraan moet dit ontwerp voldoen? Een logisch diagram met de componenten en materialen voldoende?

Iemand een voorbeeld?

Thanks.
Misschien een domme vraag, maar wat houd dan zo'n certificaat in dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-09 23:31

Iemand een voorbeeld?

Thanks.
Ehh…daar was die cursus voor. 8)7
Je hebt per ongeluk een voldoende gehaald maar niet opgelet. :)

Maar een logisch diagram is afdoende. Een enkele 3T of 10T wordt simpelweg op een nieuwe groep aangesloten met een alamat en q-relais (beide 1-fase). Omdat het zo simpel is, ga je je afvragen …is dit alles? Vergeet ik iets?

Nu heb ik zelf ook een vraag, dat wat niet in de cursus wordt behandeld….
De 10T zou ik 3-fasig willen aansluiten. Technisch kan dat gewoon, want het zijn 3 aparte 3T batterijen met een andere kap. Maar heeft iemand ervaring hoe de installer toolkit hier mee overweg gaat. ?

[ Voor 36% gewijzigd door WillemP22 op 03-07-2023 05:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

WillemP22 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 04:25:
[...]

Maar een logisch diagram is afdoende. Een enkele 3T of 10T wordt simpelweg op een nieuwe groep aangesloten met een alamat en q-relais (beide 1-fase). Omdat het zo simpel is, ga je je afvragen …is dit alles? Vergeet ik iets?

De 10T zou ik 3-fasig willen aansluiten. Technisch kan dat gewoon, want het zijn 3 aparte 3T batterijen met een andere kap. Maar heeft iemand ervaring hoe de installer toolkit hier mee overweg gaat. ?
Kan gewoon prima (ik doe niet anders). Je scant gewoon de 3 losse 3T modules. Vergeet er niet een eigen Multi Relay tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
mike123 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Misschien een domme vraag, maar wat houd dan zo'n certificaat in dan?
Precies mijn gedachte, er wordt in de cursus niets behandeld over hoe een ontwerp eruit moet zien, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
WillemP22 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 04:25:
[...]

Goed klikken. ;)

Laat ik het zo zeggen er zaten interessante dingen tegen, maar dat je de volgorde van de stappen in de Installer App moet weten, come on.
Inderdaad de reden van mijn vraag, waar is de adder?
Ik had precies dezelfde vraag …. vooraf aan de cursus . Maar nu achteraf, na de cursus weet je dat dit niet kan. ;)

Reden:
Batterijen op verschillende groepen moeten 150mm van elkaar geplaatst worden. En dat gaat je met de bijgeleverde muurplaat niet lukken. Verder vraag ik mij af of Enphase de 3 modules van de 10T als een geheel ziet. Mijn conclusie is, 3 Fase systeem met 10.5 kVA = 3 x 3T bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
DjVe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 06:04:
[...]

Kan gewoon prima (ik doe niet anders). Je scant gewoon de 3 losse 3T modules. Vergeet er niet een eigen Multi Relay tussen te zetten.
@DjVe
OK, maar dan is het niet volgens voorschrift of gebruik jij een andere beugel(s)?

Stel je gebruikt dezelfde beugel en je kabelinvoer is aan de linkerkant, beschrijf dan eens hoe je een en ander doorslust,

[ Voor 17% gewijzigd door lucas321 op 03-07-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je hoeft niets door te lussen, alleen even een goede plek zoeken voor twee wartels om de middelste en rechter accu te voorzien van AC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:56:
Je hoeft niets door te lussen, alleen even een goede plek zoeken voor twee wartels om de middelste en rechter accu te voorzien van AC.
Dit dus

Of je plaatst gewoon een 10T volgens voorschriften en in plaats van de 1-fase koppelkabels (die erbij zitten), maak je zelf een kabel door een 5G2,5 voldoende te pellen. Dus de eerste 3T komt op fase 1 de tweede op fase 2 en de derde op fase 3. Alleen de neutraal lus je dan dus door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
Ik ben bezig om zonnepanelen op mijn garage dak te laten installeren. De aanbieder heeft een enphase micro omvormer systeem aangeboden vanwege schaduw. Lijkt mij prima.
7x IQ8M en 7x 400wp SolarWatt glas/glas voor €6200, ik denk niet de goedkoopste maar wel lokaal bedrijf met alles in eigen huis. Ik had ook nog de optie om 2 panelen op het tuinhuis te doen maar ivm graafwerkzaamheden etc. kostte dat nog 1800 euro meer.

Is er nog iets waar ik op moet letten? Ik lees hier wel dat ik de Metered envoy moet hebben, dat staat niet in de offerte gespecificeerd en ook hoe/wat ze doen in de meterkast staat er niet in. Relatief nieuw huis dus tijdens het gesprek gaf men aan dat daar niet veel nodig was, wel extra groep.
Legplan is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIkAnKxfodgr2SPP_py6Oa4ykE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8ZFLMVq26yATqqwWfQM6Y8l.png?f=user_large

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Wat ik van de cursus heb begrepen is dat je niets hoeft te scannen omdat door Enphase wordt gedaan en ze direct door de Gateway worden herkend. Geen idee hoe dat dan gaat als een 10T voor 3x 3T gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Nu online
ChiLLeR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:30:
Ik ben bezig om zonnepanelen op mijn garage dak te laten installeren. De aanbieder heeft een enphase micro omvormer systeem aangeboden vanwege schaduw. Lijkt mij prima.
7x IQ8M en 7x 400wp SolarWatt glas/glas voor €6200, ik denk niet de goedkoopste maar wel lokaal bedrijf met alles in eigen huis. Ik had ook nog de optie om 2 panelen op het tuinhuis te doen maar ivm graafwerkzaamheden etc. kostte dat nog 1800 euro meer.

Is er nog iets waar ik op moet letten? Ik lees hier wel dat ik de Metered envoy moet hebben, dat staat niet in de offerte gespecificeerd en ook hoe/wat ze doen in de meterkast staat er niet in. Relatief nieuw huis dus tijdens het gesprek gaf men aan dat daar niet veel nodig was, wel extra groep.
Legplan is als volgt:
[Afbeelding]
De prijs van de offerte lijkt mij vrij fors. Ik krijg deze week ook SolarWatt glas/glas 400wp + IQ8+ microconverters. Wij krijgen 15 zonnepanelen met lastige installatiewerkzaamheden i.v.m. bijzonder schuine daken waardoor er op 3 zijden panelen worden gelegd (1,5 dagen werk). Totaalbedrag van installatie / aantal panelen = 650 +/- per paneel.

Bij jou ligt het bedrag ongeveer 300 +/- euro hoger per paneel. Het is appels met peren vergelijken maar hardware prijs is natuurlijk redelijk vergelijkbaar.

Voordat iedereen gaat schieten op onze offerte het zal vast en zeker nog goedkoper, beter en scherper kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75

Iemand een voorbeeld?

Thanks.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Stap 2: Laat je ontwerp voor je eerste installatie beoordelen
Voordat je je eerste installatie uitvoert, moet je het ontwerp van het systeem per e-mail versturen naar: iqbattery_nl@enphaseenergy.com. Je ontwerp wordt binnen vijf werkdagen beoordeeld door een Enphase Field Application Engineer.

Om de ontwerpbeoordeling te kunnen doen, hebben we de volgende informatie nodig:

Een lijnschema/elektrisch schema van de geplande installatie waarop de PV en de opslaginstallatie te zien zijn.

Een kopie van je locatieplattegrond, zodat we precies kunnen zien waar je de IQ Battery en IQ Gateway wilt installeren. Het beste kun je op de locatieplattegrond ook de afstand tussen de apparaten aangeven. Zo weet je zeker dat de Enphase-apparaten goed met elkaar kunnen communiceren.

Eventuele bijzondere omstandigheden op de locatie waar rekening mee moet worden gehouden.

Enphase voert vervolgens de beoordeling van het ontwerp uit en geeft aanwijzingen voor eventuele aanpassingen of verbeteringen van je ontwerp.

Nadat de tweede stap voltooid is, kunnen we je installatiebedrijf autoriseren en kun je het IQ Battery-systeem ingebruikstellen via de Enphase Installer App. De ingebruikstelling moet worden verricht door dezelfde installateur die de online certificering via de Enphase University heeft behaald.

De certificering van de Enphase University is gebaseerd op de inloggegevens van de gebruiker. Als er andere personen in het installatiebedrijf zijn die ook IQ Battery-systemen in gebruik gaan stellen, moeten ze ieder persoonlijk de IQ Battery Storage-certificering bij de Enphase University behalen om via de Enphase Installer App systemen in gebruik te mogen stellen.

Houd er rekening mee dat de functies in onze Enphase Installer App, die nodig zijn voor de ingebruikstelling van IQ Battery-systemen, alleen voor je bedrijf worden ingeschakeld als beide stappen volledig zijn doorlopen. Installatiepogingen die worden gedaan zonder dat autorisatie is toegekend, leiden ertoe dat de ingebruikstelling wordt geblokkeerd zolang beide stappen niet volledig zijn doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 10:48
Goedemiddag,
Ik ben voornemens een extra kWh meter te plaatsen bij de nieuwe enphase panelen die ik komende week ga plaatsen. Ik neem aan dat de volgorde in de meterkast dan wordt: inkomende ymvk kabel, dan de extra kWh meter, dan de Q relais en dan de aardlekautomaat. Is deze aanname juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Eduardo M Het heeft de voorkeur om meters en q-relais na eventuele automaten te plaatsen zodat deze ook beveiligd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eduardo M schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:39:
Goedemiddag,
Ik ben voornemens een extra kWh meter te plaatsen bij de nieuwe enphase panelen die ik komende week ga plaatsen. Ik neem aan dat de volgorde in de meterkast dan wordt: inkomende ymvk kabel, dan de extra kWh meter, dan de Q relais en dan de aardlekautomaat. Is deze aanname juist?
PV - Relay - Meter - Automaat is de juiste volgorde. Waarom wil je een extra kWh meter plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 03-07-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 10:48
Ik gebruik de CEMM energiemonitor en wil het complete beeld van mijn energie verbruik/opwek in stand houden. Vandaar de extra kwh meter die ik ga aansluiten op de CEMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eduardo M schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:07:
Ik gebruik de CEMM energiemonitor en wil het complete beeld van mijn energie verbruik/opwek in stand houden. Vandaar de extra kwh meter die ik ga aansluiten op de CEMM.
Ik kan je de homewizzard wifi kWh meter 1 of 3 fase aanbevelen. Prima App en compleet beeld van verbruik en opwek. O ja het Abbo = 10 euro/jaar. Ik ben super tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alcmaria
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:56

Alcmaria

Syntax Error in 10

Ies Korpershoek schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Ik kan je de homewizzard wifi kWh meter 1 of 3 fase aanbevelen. Prima App en compleet beeld van verbruik en opwek. O ja het Abbo = 10 euro/jaar. Ik ben super tevreden.
Ja dat wilde ik nog vragen, wat is het verschil tussen zo'n kwh meter in je meterkast schroeven en een P1 miter in je meter stoppen? wat zijn de voordelen/nadelen?

Ik heb dat proberen te vinden, maar zover ik kan zien levert de p1 alle info die ik zoek als het gaat om aan en terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Alcmaria schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Ja dat wilde ik nog vragen, wat is het verschil tussen zo'n kwh meter in je meterkast schroeven en een P1 miter in je meter stoppen? wat zijn de voordelen/nadelen?

Ik heb dat proberen te vinden, maar zover ik kan zien levert de p1 alle info die ik zoek als het gaat om aan en terugleveren.
Ik heb nooit alleen de P1 gehad. Ik heb hier de P1, watermeter en 3 fase kWh. Ik zie hier alles in detail en per fase. De kWh heb ik in de PV kant en geeft mij over dat deel detail info, ook per fase. Je zal dit zeker al gelezen hebben, maar hier alle info over de kWh meter en de Energy+ optie. https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
Is het het waard om bij de Envoy S Metered deze ook met CT klemmen aan te brengen zodat je het verbruik van je woning ziet? Kost ca. €150,- extra, of voeg ik dan weinig toe tov. P1 meter?

>> Signature?

Pagina: 1 ... 82 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica