Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.424 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
LinuZZ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:15:
[...]

Met een dhz installer account kun je kwa data vanuit de envoy net zoveel en daar vraagt enphase geen geld voor. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand hier voor zijn eigen setup geld heeft betaald voor een account
Dat was mijn reactie ook naar Enphase. Alleen met een dhz account verhuist garantie afhandeling ook naar de gebruiker. Die wil ik graag bij mijn installateur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:30
kdekker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Dat was mijn reactie ook naar Enphase. Alleen met een dhz account verhuist garantie afhandeling ook naar de gebruiker. Die wil ik graag bij mijn installateur houden.
Dat klopt niet, ik heb mijn home owner account door enphase om laten zetten naar dhz account, en de installateur blijft de installateur, ook voor garantie. Dat gaf enphase support aan. Ik kon dat ook laten aanpassen, maar dat was mijn bedoeling niet. Nu kan ik zelf mijn installatie uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
kdekker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Ik lees de P1 poort niet uit, dat doet mijn energie leverancier al (en kan ik inzien). Goed, ik heb wel een metered gateway, omdat ik wilde zien wat ik zelf verbruik, al had dat ook teruggerekend kunnen worden. Wat me dan wel een beetje tegenvalt is dat een normaal account heel veel niet kan zien, wat een installer account wel kan zien. Het officiële antwoord van Enphase is: dan moet je een installer account kopen ad 250 dollar.

En dat er - bij gebrek aan prioriteit - de metered verschillende waardes voor import/export aan het net ziet dan de energieleverancier. Moet ik nog verder uitzoeken. Al met al was die meerprijs voor een metered op de hele installatie natuurlijk peanuts.
Ouderwets zouden we mogelijk nog "RTFM" roepen, maar eh.. topic start faq nr 14 oid.. Staat letterlijk hoe je zelf voor niks, nada, noppes een installateur account kunt aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 09:20

EVILSalami

Wat kijk je nou?

LinuZZ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:15:
[...]

Met een dhz installer account kun je kwa data vanuit de envoy net zoveel en daar vraagt enphase geen geld voor. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand hier voor zijn eigen setup geld heeft betaald voor een account
Ik heb de stappen in de FAQ niet gedaan. Ik heb via de webinterface, onderin op "Installer login" geklikt en ik krijg gewoon toegang. Enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

kdekker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:52:
Wat me dan wel een beetje tegenvalt is dat een normaal account heel veel niet kan zien, wat een installer account wel kan zien. Het officiële antwoord van Enphase is: dan moet je een installer account kopen ad 250 dollar.
Het officiële proces dat ik gevolgd heb is dat ik een installer account geregistreerd heb voor 0 EUR. Daarmee beheer ik enkel mijn eigen installatie. Zolang Enphase niet zeurt, hebben we een aardige status quo. Dat kan beter, met name de stabiliteit van de systemen van Enphase.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 24-06-2023 16:19 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
beyazz06 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Ouderwets zouden we mogelijk nog "RTFM" roepen, maar eh.. topic start faq nr 14 oid.. Staat letterlijk hoe je zelf voor niks, nada, noppes een installateur account kunt aanmaken.
Ja ja. Dat wist ik ook wel. Maar ik had het Enphase gevraagd en het voelt toch als een soort illegaal aan. Een fake KvK nummer, een fake naam etc. Vandaar dat ik hier de reactie van Enphase deelde.

Ergens is het jammer dat Enphase niet meer gegevens toont voor het normale account. Het is tenslotte je eigen installatie. Met name opbrengst en AC spanning en aftoppen per paneel is info die ik wel zou willen hebben (maar er ook niet wakker van ligt als deze info niet zondermeer te krijgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
The Zep Man schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Het officiële proces dat ik gevolgd heb is dat ik een installer account geregistreerd heb voor 0 EUR. Daarmee beheer ik enkel mijn eigen installatie. Zolang Enphase niet zeurt, hebben we een aardige status quo. Dat kan beter, met name de stabiliteit van de systemen van Enphase.
Dat beaam ik. En upload doet het hele delen van een dag niet. Dus daar heb je een punt.
Maar formeel is de installateur beheerder (en krijgt daarom, met de woorden van de reactie die ik van Enphase kreeg) daarom een gratis account. Een installateur kost het dus niets. Dat ze dan extra geld willen hebben voor data van jezelf, dat is een beetje raar.

Ik wacht de reactie van Enphase af en ga dan mogelijk toch een fake 'ik-houd-van-zonnestroom' bedrijfs account maken. Een fake KvK opgeven voelt dan wel een beetje oneerlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:04
kdekker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Ja ja. Dat wist ik ook wel. Maar ik had het Enphase gevraagd en het voelt toch als een soort illegaal aan. Een fake KvK nummer, een fake naam etc. Vandaar dat ik hier de reactie van Enphase deelde.

Ergens is het jammer dat Enphase niet meer gegevens toont voor het normale account. Het is tenslotte je eigen installatie. Met name opbrengst en AC spanning en aftoppen per paneel is info die ik wel zou willen hebben (maar er ook niet wakker van ligt als deze info niet zondermeer te krijgen is).
Anders kun je natuurlijk ook gewoon met de AVG/GDPR in de hand dagelijks de gegevens opvragen die enphase van/over/voor jou verzamelt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
sir_knudde schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Anders kun je natuurlijk ook gewoon met de AVG/GDPR in de hand dagelijks de gegevens opvragen die enphase van/over/voor jou verzamelt. :o
Vallen meetgegevens van je PV installatie onder de AVG? Ze delen wel wat, maar alleen samenvattingen per kwartier + totaal opbrengst per paneel. Niet de actuele spanning en vermogen. Ik ben geen jurist.

Maar goed, dat lijkt me wel een wat 'woeste' route om bij meer (of alle) gegevens uit je installatie te kunnen komen. En ik sta niet te springen om hierin heel veel tijd, moeite en als je pech hebt voor juridisch advies, geld in te stoppen.

[ Voor 28% gewijzigd door kdekker op 24-06-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
ardvark99 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Dat klopt niet, ik heb mijn home owner account door enphase om laten zetten naar dhz account, en de installateur blijft de installateur, ook voor garantie. Dat gaf enphase support aan. Ik kon dat ook laten aanpassen, maar dat was mijn bedoeling niet. Nu kan ik zelf mijn installatie uitbreiden.
Dit is een goed idee. Ga ik ook vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
kdekker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Die kan je via de Enphase site al vinden, ga naar enlighten.ephaseenergy.com
Klik op een paneel
Dan het grafiek icoontje
En klik de gegevens aan die je wil zien (je kan ook een excel bestand downloaden voor wat nauwkeurigere metingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 14-09 08:23
kdekker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Vallen meetgegevens van je PV installatie onder de AVG? Ze delen wel wat, maar alleen samenvattingen per kwartier + totaal opbrengst per paneel. Niet de actuele spanning en vermogen. Ik ben geen jurist.

Maar goed, dat lijkt me wel een wat 'woeste' route om bij meer (of alle) gegevens uit je installatie te kunnen komen. En ik sta niet te springen om hierin heel veel tijd, moeite en als je pech hebt voor juridisch advies, geld in te stoppen.
"Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Voor de hand liggende persoonsgegevens zijn iemands naam, adres, telefoonnummer en pasfoto. Maar persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld ook wat iemand op internet koopt, of die persoon allergieën heeft en beelden van een bewakingscamera waar diegene herkenbaar op staat.

Sommige persoonsgegevens gaan direct over iemand. Daarnaast zijn er gegevens die niet direct over iemand gaan, maar die wel naar die persoon te herleiden zijn. Het gaat dan om gegevens die in combinatie met andere gegevens iets zeggen over een persoon. Bijvoorbeeld het IP-adres van iemands smartphone."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:39:
[...]

"Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Voor de hand liggende persoonsgegevens zijn iemands naam, adres, telefoonnummer en pasfoto. Maar persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld ook wat iemand op internet koopt, of die persoon allergieën heeft en beelden van een bewakingscamera waar diegene herkenbaar op staat.

Sommige persoonsgegevens gaan direct over iemand. Daarnaast zijn er gegevens die niet direct over iemand gaan, maar die wel naar die persoon te herleiden zijn. Het gaat dan om gegevens die in combinatie met andere gegevens iets zeggen over een persoon. Bijvoorbeeld het IP-adres van iemands smartphone."
Stroomverbruik kan wel iets zeggen of iemand aanwezig is, maar niet wie. Je citeert vermoedelijk een algemeen AVG verhaal, maar is daarmee volgens mij niet echt een antwoord of de meetgegevens uit een PV systeem onder de AVG regels valt. Ik weet het echt niet. Gevoelsmatig zijn het toch iets meer gegevens die niet direct te koppelen zijn aan een persoon. Wel aan een adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Computer guy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:03:
[...]

Die kan je via de Enphase site al vinden, ga naar enlighten.ephaseenergy.com
Klik op een paneel
Dan het grafiek icoontje
En klik de gegevens aan die je wil zien (je kan ook een excel bestand downloaden voor wat nauwkeurigere metingen)
Bij een gewoon account is er geen grafiek icoon per paneel. En volgens mij is er geen verschil tussen de website en de app op dat gebied. Iig ik zie geen verschillen. Anders dat de website bugs heeft die de app niet heeft (actuele weergave icm 3-fases. Op de website is geen aparte fase te selecteren).

[ Voor 22% gewijzigd door kdekker op 24-06-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
kdekker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Bij een gewoon account is er geen grafiek icoon per paneel. En volgens mij is er geen verschil tussen de website en de app op dat gebied. Iig ik zie geen verschillen. Anders dat de website bugs heeft die de app niet heeft (actuele weergave icm 3-fases. Op de website is geen aparte fase te selecteren).
Ik kan toch de grafieken pakken van onze panelen, zou het aan de envoy liggen of het er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Computer guy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Ik kan toch de grafieken pakken van onze panelen, zou het aan de envoy liggen of het er is?
Ik heb 1 grafiek voor alles en een cumulatie per paneel. Geen grafiek per paneel. Met een Envoy metered.

Ik vermoed dat je een uitgebreider account hebt. Ook in de FAQ van de openingspost staat dat je alleen met DHZ/installateurs account de per paneel kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:48
Mijn installateur heeft mijn account ook zonder dat ik er om heb moeten vragen als dhz account aangemaakt.
Vermoedelijk zijn er meer die dat gewoon doen, (ter voorkoming van lastige vragen achteraf om het alsnog te doen etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 10:24
Gisteren de 4x 425 oost geïnstalleerd.
De envoy detecteert alles nu inclusief 2de 1F Qrelay.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 15:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7jMtcJhyck6hBqOwFEPbkMbgS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFJCW0qk8SHKlJo6bCPZmWRg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn q kabels. Het grijze weerhaakje is kapot bij een aantal. Vast bij demonteren gedaan. Deze zijn 2e hands.
Zijn die los te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Stutfuss schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:05:
[Afbeelding]

Dit zijn mijn q kabels. Het grijze weerhaakje is kapot bij een aantal. Vast bij demonteren gedaan. Deze zijn 2e hands.
Zijn die los te koop?
Volgens mij is dat geen Q-cable. Lijkt meer op de connector die Enecsys gebruikte, die zijn van Wieland. Conrad verkoopt deze los, o.a. https://www.conrad.nl/nl/...en-3-1-stuk-s-749036.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Stutfuss schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:05:
[Afbeelding]

Zijn die los te koop?
Enphase verkoopt losse q connectors male en female, 1 en 3 fase. Zijn niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Gisteren heb ik mijn PV-installatie in bedrijf gesteld. Deze bestaat uit 10 460W panelen en 10 IQ8+ micro omvormers. Ik heb 1 rij van 5 panelen op oost en 1 rij van 5 panelen op west. Oost zit bij mij op L1 en west op L2. E.e.a. geschakeld via een 3-fase q-relais dat ik ingesteld heb op 2 fasen (L1+L2).

Het in bedrijf stellen is echter niet gelukt. Ik heb eerst de gateway voorzien van de update maar nadat dit was gelukt schakelde de aardlek automaat van L2 uit. Het lijkt er op dat er ergens kortsluiting zit maar als ik de bekabeling doormeet is de weerstand oneindig. Toen het donker was nogmaals geprobeerd en toen bleven beide automaten wel in, tot vanochtend op het moment dat er stroom werd geleverd en de automaat van L2 er weer uit vloog. Iemand een idee wat dit kan zijn? Het is geen 'echte' kortsluiting volgens mij anders was de automaat er vannacht ook uit gegaan. Ik heb nu alle omvormers afgekoppeld maar ook dan blijft het probleem bestaan waardoor het lijkt dat er een probleem is met de bekabeling. Kan er een probleem zijn met de Q-cable?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:51
Nog nooit een probleem met een Q kabel gehad. Check je lasdoos/dozen eens goed.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
@Jakkie takkie als de aardlekschakelaar er uit gaat loopt er stroom weg via de Nul of aarde. Kan vanalles zijn, meest voor de hand is een verkeerde aansluiting, vocht das met dit weer niet logisch maar je weet nooit. Of je en defecte omvormer en als laatste een defecte aardlekschakelaar al komt dat nauwelijks voor. Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
@Jakkie takkie heb je een tekening?
Zit je q-relais op de verkeerde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Eddie_ schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:18:
Nog nooit een probleem met een Q kabel gehad. Check je lasdoos/dozen eens goed.
Ik heb alle lasdozen gechecked, zijn maar een paar simpele verbindingen. Zekerheidshalve ook nog even dor mij broer laten doen (misschien kijk ik er overheen) maar die zag ook geen gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
The Real Gunnar schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:18:
@Jakkie takkie als de aardlekschakelaar er uit gaat loopt er stroom weg via de Nul of aarde. Kan vanalles zijn, meest voor de hand is een verkeerde aansluiting, vocht das met dit weer niet logisch maar je weet nooit. Of je en defecte omvormer en als laatste een defecte aardlekschakelaar al komt dat nauwelijks voor. Meten is weten
Ik heb een reserve aardlekautomaat, dat zou ik kunnen proberen. Aarde heb ik nog niet aangesloten (zou niet uit moeten maken) maar bij een te hoge stroom (kortsluiting) gaat hij er ook uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Jakkie takkie op 25-06-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
jeroen3 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:26:
@Jakkie takkie heb je een tekening?
Zit je q-relais op de verkeerde plek?
Ik heb hem zo aangesloten alleen dan met 2 fasen en aardlekautomaten ipv separate aardlekschakelaars en separate automaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQdbL7bVZyouC849DuFDOqaoRgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGJfyxxv8ztF5Fme5ytIz7V2.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het Q-relais kun je kiezen om maar 2 fasen te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jakkie takkie op 25-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Hallo allemaal. Ik denk aan een 3T accu. Inmiddels begrijp ik dat je gecertificeerd moet zijn om deze aan te sluiten en te activeren. Enphase omschrijft een hele procedure van ontwerp, goedkeuring enz enz. Is er iemand hier op het forum die het wel zelf gedaan heeft? Zou je bijvoorbeeld alles zelf kunnen voorbereiden en door een erkend installateur laten activeren? Mag je een 3T wel kopen of kan dat alleen als onderdeel van de installatie procedure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rleeraar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-08 17:54
Hallo,

@Jakkie takkie

Wellicht helpt het je envoy 3 fasen aan te sluiten. Ik heb ook problemen gehad. Panelen verdeeld over 3 fasen envoy op 1 fase aangesloten. Gateway error in de app. Geen automaat eruit. Maar geen levering

6 x CT spoelen
1 x 3 fasen Qrelais

Na envoy op 3 fasen en nul aan te sluiten werkte het.

[ Voor 3% gewijzigd door rleeraar op 25-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Jakkie takkie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb alle lasdozen gechecked, zijn maar een paar simpele verbindingen. Zekerheidshalve ook nog even dor mij broer laten doen (misschien kijk ik er overheen) maar die zag ook geen gekke dingen.
Heb je alle fase 1:1 doorgemeten? niet dat per ongeluk ergens één gedraaid is en L1 overal L1 is enz voor L2.
In deze video YouTube: Enphase Envoy S en Envoy S Metered aansluiten op ongeveer 14min zie je wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou de micro’s als het mogelijk is eens loskoppelen. Heb ergens zo’n vermoeden dat je een defecte micro te pakken hebt (omdat het mis lijkt te gaan zodra het licht wordt).

Als het dan wel goed gaat één voor één aankoppelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Ies Korpershoek schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:40:
Hallo allemaal. Ik denk aan een 3T accu. Inmiddels begrijp ik dat je gecertificeerd moet zijn om deze aan te sluiten en te activeren. Enphase omschrijft een hele procedure van ontwerp, goedkeuring enz enz. Is er iemand hier op het forum die het wel zelf gedaan heeft? Zou je bijvoorbeeld alles zelf kunnen voorbereiden en door een erkend installateur laten activeren? Mag je een 3T wel kopen of kan dat alleen als onderdeel van de installatie procedure.
Die curcus kost je 4 uur en dan kan je het zelf. Stelt weinig voor zo'n accu plaatsen, maar hou er rekening mee dat je een 3T dus enkelfase aansluit en achter een eigen Q-relay zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Jakkie takkie heb je dan een 3-fase q-relais aangesloten achter twee verschillende aardlekautomaten? Dat kan niet. Je moet dan twee 1-fase q-relais gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DjVe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Die curcus kost je 4 uur en dan kan je het zelf. Stelt weinig voor zo'n accu plaatsen, maar hou er rekening mee dat je een 3T dus enkelfase aansluit en achter een eigen Q-relay zet.
Die cursus heb ik gezien. Ja het q-relais weet ik, ook de enkelfase. Moet alleen nog uitzoeken welke fase ik het best kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
jeroen3 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:24:
@Jakkie takkie heb je dan een 3-fase q-relais aangesloten achter twee verschillende aardlekautomaten? Dat kan niet. Je moet dan twee 1-fase q-relais gebruiken.
Volgens mij schrijft hij dat hij twee alamat's achter het Q-relais heeft. In principe mag dat geen probleem zijn. Hij gebruikt dit plaatje als indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Ies Korpershoek dat zou ook niet mogen, dan heeft het q-relais geen beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
jeroen3 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:24:
Dat had ik in eerste instantie zo bedacht maar kon niet volgens de leverancier. Die gaf me toen een 3-fase q-relais mee.

Kun je uitleggen waarom dat niet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Ies Korpershoek schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Volgens mij schrijft hij dat hij twee alamat's achter het Q-relais heeft. In principe mag dat geen probleem zijn. Hij gebruikt dit plaatje als indicatie.
Klopt. Maar de aardlek automaten zitten voor het relais, vanaf de hoofdschakelaars gezien dan.

Ik zal straks even een foto plaatsen.

Ik realiseer me dat mijn situatie net anders dan anders is. Ik had al een bestaande PV installatie en wilde op iedere fase ongeveer evenveel vermogen hebben vandaar dat ik het zo gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Benieuwd hoe dit aangesloten is! Twee verschillende aardlekautomaten op één drie fase IQ relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Eddie_ schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:23:
Benieuwd hoe dit aangesloten is! Twee verschillende aardlekautomaten op één drie fase IQ relais?
Kan iemand me uitleggen waarom dat niet kan?

Ik had dus eerst 2 losse relais maar dat kon niet volgens de verkoper. De rest van de installatie heb ik niet aangepast op de wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Glashelder schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:56:
Ik zou de micro’s als het mogelijk is eens loskoppelen. Heb ergens zo’n vermoeden dat je een defecte micro te pakken hebt (omdat het mis lijkt te gaan zodra het licht wordt).

Als het dan wel goed gaat één voor één aankoppelen.
Gedaan, maakt niet uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Twee verschillende aardlekautomaten met elk een eigen nul. Hoe heb je die aangesloten op het IQ relais?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-08 22:17
@Jakkie takkie Ik denk dat @jeroen3 het bij het juiste eind heeft. Een 3-fase relais moet achter een 3-fase groep of 3-fase alamat. En als het het zo lees is dat bij jou niet geval. Vraag: van beide alamats komt een nul. Wat heb je daarmee gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door trouwkoets op 25-06-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Jakkie takkie Een aardlekbeveiliging controleert of som van de stromen die er doorheen lopen gelijk is.
Zeg bij een 2A apparaat gaat er +2A door L en -2A door N. Samen nul.
Je q-relais heeft nu twee fases en twee nullen van twee beveiligingen. De stroom gaat dus niet door dezelfde beveiliging terug en dan tript hij.

Terug naar de tekentafel dus, want een 3-fase aardlekautomaat mag je niet gebruiken met een missende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Ik heb het oorspronkelijke schema even aangepast zoals het werkelijk zit, dat is duidelijker dan een foto. Het enig verschil is dan nog dat ik maar 2 fasen PV heb aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIFPQmH-D6TfTOU8F-jdBwEQyR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXsqrKgPJ3d2IezsgDTex1jy.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu in plaats van aardlekautomaten gewone automaten had toegepast was het dus geen probleem geweest als ik het goed begrijp. En als ik het had aangesloten zoals ik zelf voor ogen had met twee losse 1-fase q-relais ook niet. Had beter niet naar de verkoper kunnen luisteren....

Maar gelukkig is daar Tweakers :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jakkie takkie op 25-06-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
Jakkie takkie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:49:
Ik heb het oorspronkelijke schema even aangepast zoals het werkelijk zit, dat is duidelijker dan een foto. Het enig verschil is dan nog dat ik maar 2 fasen PV heb aangesloten.

[Afbeelding]

Als ik nu in plaats van aardlekautomaten gewone automaten had toegepast was het dus geen probleem geweest als ik het goed begrijp. En als ik het had aangesloten zoals ik zelf voor ogen had met twee losse 1-fase q-relais ook niet. Had beter niet naar de verkoper kunnen luisteren....

Maar gelukkig is daar Tweakers :)
Of je verdeeld ze gewoon over alle 3 de fasen…..Ik snap niet waarom je dat niet zou willen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Panzer_V schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Of je verdeeld ze gewoon over alle 3 de fasen…..Ik snap niet waarom je dat niet zou willen.
Dit precies. Sluit het geheel gewoon 3-fase aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Panzer_V schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Dat gaat niet omdat de Q-cable maar twee fasen is. Ik heb twee strengen en dus 2 fasen. Dan zou ik een andere Q-cable moeten halen. Het idee erachter was dat als er een fase uitvalt (dat gebeurt hier af en toe) de andere 2 systemen doorhobbelen.

Maar ik hem ook op de 3 fase automaat van 3x20A kunnen aansluiten, dan heb je het probleem ook niet denk ik? Er zit nu verder toch nog niets op.

[ Voor 17% gewijzigd door Jakkie takkie op 25-06-2023 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Jakkie takkie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Dat gaat niet omdat de Q-cable maar twee fasen is. Ik heb twee strengen en dus 2 fasen. Dan zou ik een andere Q-cable moeten halen. Het idee erachter was dat als er een fase uitvalt (dat gebeurt hier af en toe) de andere 2 systemen doorhobbelen.
Anderen kunnen het vast beter zeggen. Maar ik heb zelf nog nooit gehoord van een 2-fase Q-cable. Die dingen zijn toch of 1 fase of 3 fasen?

Het lijkt erop dat je bij het designen/ installeren iets te veel aan de ‘traditionele string systemen’ gedacht hebt.

Ik hoop van harte dat je een mooie valide oplossing voor je uitdaging vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@Jakkie takkie

Waarom 3x een 16A 1-fase aardlekautomaat achter een 3-fase aardlekautomaat?

Zoals eerder gezegd, geheel 3 fase aansluiten.
In het Q-relais de 3e fase uitprogrammeren als je er maar 2 gebruikt.

Mocht er 1 fase wegvallen, dan werken die andere(n) toch gewoon door? Ondanks dat het dan 1 automaat is?

Ik heb het hele verhaal niet helemaal gelezen, maar is die 20A nodig? Mogelijk was 16A hier ook toereikend geweest.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-08 22:17
@Jakkie takkie Het probleem is het feit dat je de nul van verschillende groepen (groep of alamat) aan gebruikerszijde aan elkaar hebt geknoopt. dat kan niet. En als ik naar je tekening kijk dan zet je 2 rijen alamats achter elkaar. Eerst een 3-fase en vervolgens 3x 1-fase. Haal die 1-fase alamats uit het systeem, koppel de gateway en het relais (kan 3-fase, maar kan ook 2 fase) aan de 3-fase alamat. Hoe je micros's zijn verdeeld maakt niet zoveel uit, als je per fase maar binnen de 16 A blijft

Had niet gezien dat het een standaard gateway is. Die zou ik aansluiten op fase-1, kan ws ook ook op een andere fase maar ik zie de noodzaak niet

[ Voor 13% gewijzigd door trouwkoets op 25-06-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
En dan plaats je de envoy achter een eigen (1 fase) alamat, zodat die netjes beschermd is en uit kan zonder de micro's mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Jakkie takkie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:11:
Gisteren heb ik mijn PV-installatie in bedrijf gesteld. Deze bestaat uit 10 460W panelen en 10 IQ8+ micro omvormers. Ik heb 1 rij van 5 panelen op oost en 1 rij van 5 panelen op west. Oost zit bij mij op L1 en west op L2. E.e.a. geschakeld via een 3-fase q-relais dat ik ingesteld heb op 2 fasen (L1+L2).

Het in bedrijf stellen is echter niet gelukt. Ik heb eerst de gateway voorzien van de update maar nadat dit was gelukt schakelde de aardlek automaat van L2 uit. Het lijkt er op dat er ergens kortsluiting zit maar als ik de bekabeling doormeet is de weerstand oneindig. Toen het donker was nogmaals geprobeerd en toen bleven beide automaten wel in, tot vanochtend op het moment dat er stroom werd geleverd en de automaat van L2 er weer uit vloog. Iemand een idee wat dit kan zijn? Het is geen 'echte' kortsluiting volgens mij anders was de automaat er vannacht ook uit gegaan. Ik heb nu alle omvormers afgekoppeld maar ook dan blijft het probleem bestaan waardoor het lijkt dat er een probleem is met de bekabeling. Kan er een probleem zijn met de Q-cable?
Ik zou op je Qkabel bij de omvormers eens meten of je daar ongeveer 230VAC meet als de omvormers los zitten. En even doormeten of je aarde en je nul niet ergens verbinding maken. Maar alleen als je weet wat je doet.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
trouwkoets schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:06:
@Jakkie takkie Het probleem is het feit dat je de nul van verschillende groepen (groep of alamat) aan gebruikerszijde aan elkaar hebt geknoopt. dat kan niet. En als ik naar je tekening kijk dan zet je 2 rijen alamats achter elkaar. Eerst een 3-fase en vervolgens 3x 1-fase. Haal die 1-fase alamats uit het systeem, koppel de gateway en het relais (kan 3-fase, maar kan ook 2 fase) aan de 3-fase alamat. Hoe je micros's zijn verdeeld maakt niet zoveel uit, als je per fase maar binnen de 16 A blijft

Had niet gezien dat het een standaard gateway is. Die zou ik aansluiten op fase-1, kan ws ook ook op een andere fase maar ik zie de noodzaak niet
Dat heb ik nu zo gedaan en het werkt idd, ook geen foutmeldingen meer in de Installer app. De 3-fase automaat had ik eigenlijk gereserveerd voor een tweede elektrische auto maar die is er toch nog niet op korte termijn. De strengen leveren beiden maximaal 2300W dus dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
henkNL schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:03:
@Jakkie takkie

Waarom 3x een 16A 1-fase aardlekautomaat achter een 3-fase aardlekautomaat?

Zoals eerder gezegd, geheel 3 fase aansluiten.
In het Q-relais de 3e fase uitprogrammeren als je er maar 2 gebruikt.

Mocht er 1 fase wegvallen, dan werken die andere(n) toch gewoon door? Ondanks dat het dan 1 automaat is?

Ik heb het hele verhaal niet helemaal gelezen, maar is die 20A nodig? Mogelijk was 16A hier ook toereikend geweest.
Die 20A zit daar omdat er meerdere verbruikers achter zitten. Ik heb destijds een 3x20A automaat laten zetten in de meterkast en vandaar naar de garage waar een OVK hangt. In die OVK zit o.a. de aansluiting van de 2e PV installatie waar we het nu over hebben maar ook de laadpaal van de auto (met balancer) en een kleine warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
sir_knudde schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:09:
En dan plaats je de envoy achter een eigen (1 fase) alamat, zodat die netjes beschermd is en uit kan zonder de micro's mee te nemen.
Op het schema dat ik heb gekregen van de leverancier zit de Envoy altijd op L1 en N. Is dat ook noodzakelijk of mag hij ook op L2 of L3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Panzer_V schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Anderen kunnen het vast beter zeggen. Maar ik heb zelf nog nooit gehoord van een 2-fase Q-cable. Die dingen zijn toch of 1 fase of 3 fasen?

Het lijkt erop dat je bij het designen/ installeren iets te veel aan de ‘traditionele string systemen’ gedacht hebt.

Ik hoop van harte dat je een mooie valide oplossing voor je uitdaging vindt.
Nee excuus, spraakverwarring ik bedoelde dat de Q-cable maar 2 aders heeft. Ik heb twee strengen met ieder een 1 fase Q-cable met 2 aders. Daarom kan ik niet 3 fasen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Iedereen zeer bedankt voor de uitgebreide hulp en uitleg trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jambonham
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Sinds kort heb ik ook 9 panelen met de IQ7+.
Nu heb ik wat discussie met de leverancier/installateur over twee zaken.
De eerste is dat de IQ8+ geoffreerd is en de IQ7+ geleverd. Inmiddels heb ik begrepen dat er minimaal verschil zit tussen die twee versies. Het enige waar ik me nu nog druk om maar is in hoeverre de IQ7+ leverbaar blijft. Ik kan namelijk nog uitbreiden, maar is nu niet nodig. En de 8 kan je volgens mij niet in dezelfde opstelling als de 7 plaatsen.

Het tweede wat ik zorgelijker vind is dat de kabels op mij dakkapel los hangen en ook op de dakkapel zelf liggen en dus gaan schuren als het waait. Zie foto's. De leverancier zegt dat dit geen probleem is en dat er toch garantie op zit.
wat vinden jullie, is dit acceptabel of moet dit strakker vast gemaakt worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxxjpkamOxEW6oCHv7wSSMM5mXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdqAQqons3USNiVnvsGYRpZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoxLnxZHVuVZa0DuI6n8_HN1TN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AIpb2kZ07S9JjsLbBVHOWzz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:48
Minimaal verschil of niet, er moet geleverd worden wat er in de offerte staat.
IQ7+ zou ik niet meer accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kabels hoeven niet rotsvast te liggen, maar schuren langs dakbedekking of dakpannen is onacceptabel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jambonham
  • Laatst online: 31-12-2024
Glashelder schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:58:
Kabels hoeven niet rotsvast te liggen, maar schuren langs dakbedekking of dakpannen is onacceptabel.
Ja dacht ik ook. Dank voor de bevestiging. Ik ga maar weer eens een mail sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
@Jakkie takkie De envoy communiceert altijd op zijn fase 1 aansluiting. Daarom heb je bij een meer-fase opstelling altijd de 3fase Q-relay of een fase koppelaar nodig.
Het wordt (zeker bij de metered versie) nogal snel ingewikkeld als dat dan niet fase 1 is omdat de envoy zijn aansluitingen gebruikt om de spanning te meten en zo het vermogen te berekenen P=V*A.

In jouw geval zou je waarschijnlijk ook een andere fase kunnen nemen, maar het verbruik van de envoy is te klein om dat te 'moeten' doen voor de balans van jouw 3fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:15
Hopelijk hebben jullie de oplossing.

21 maart dit jaar een set van 29 panelen op het dak laten leggen met Enphase IQ7A inverters. Omdat er een verkeerde envoy was geleverd (normale) is er later een Metered versie tussen gezet op 26 april dit jaar.

Op 14 juni hebben we internet gekregen (nieuwbouw met legio issues mbt glasvezel en andere aansluitingen) en ik heb de envoy toen bekabeld aangesloten. Het ding laten ratelen omdat de gebruiksaanwijzing zei dat het soms uren tot zelfs een dag kan kosten voordat alle data doorgestuurd is en het optimaal werkt.

Helaas tot op heden (en al na 1 dag) kan de Envoy maar 5 van de 29 panelen 'zien' en geeft bij de andere 24 een foutmelding. Als je deze op de site van Enphase bekijkt zeggen ze alleen dat er mogelijk een interferentie is met een andere stroom of data kabel. Alles ligt vrij, de 5 die wel werken hebben er geen last van..

Alle reset opties al geprobeerd en niets werkt. De leverancier is een 'tikje druk en niet echt bereikbaar' to say the least, maar ga z'n naam voorlopig nog niet noemen, maar ik lig al op het vakje 'klachten'

Iemand een idee hoe ik die gefixed krijg?

Oh ja, ze doen het wel allemaal. Via de meter in de kast en via de Vattenfal app en HomeWizard Energy app zie ik wel dat ik dusdanige opbrengst heb dat ze allemaal werken. Alleen ook in de HW app zie ik maar 5 inverters meedoen met de data verzameling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Zijn er ferriet ringen geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ik weet dat niet 100% zeker maar ik denk het niet

Edit; ze moeten nog terug komen (ooit) om de spoelen te installeren voor de metered monitoring, zal ze dan ook opdracht geven om die ringen mee te nemen

[ Voor 61% gewijzigd door Holk op 26-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31
Holk schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:36:
Ik weet dat niet 100% zeker maar ik denk het niet

Edit; ze moeten nog terug komen (ooit) om de spoelen te installeren voor de metered monitoring, zal ze dan ook opdracht geven om die ringen mee te nemen
Zou kunnen dat je dan ferrietkernen moet (laten) plaatsen.
Is de Envoy wel drie fase aangesloten?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Eventueel een foto meterkast open? (als je dat aandurft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Eddie_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:06:
Eventueel een foto meterkast open? (als je dat aandurft).
Dit is tijdens de installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS1AZmTcYII7J-w7iGBUrd8TMjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFdwM1X1vlUe2XyUS1uQ8VPm.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is hoe het er nu uit ziet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHO0iftmAey6z5qYzDgJwmmdrTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5IqxoytgKPst714yyehUvwO.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het intern er uit ziet moet ik de kasten open halen, dat kan vanavond als ik weer thuis ben

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 26-06-2023 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 08:15

Acradavos

Poetsfanaat

Holk schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe het intern er uit ziet moet ik de kasten open halen, dat kan vanavond als ik weer thuis ben
Je fase draden liggen ook bloot, dat mag ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Inderdaad de kabels onderaan de IQ Gateway (Envoy) zijn zichtbaar, niet toegestaan. Klein kabelgootje doet wonderen. Maar ik zie geen ferrietringen. Het is heel goed mogelijk dat dit de veroorzaker is van het niet kunnen zien van alle micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Zo is de situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O5hIiyTAepkrwycX5_9VEQylU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9ktqJPmZ0Y9CcNImSJEDsuI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENg401Clyo4GqYo8o9HBm0w8ASs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL9siQ5vA75TxAqqMCEQIW6d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Er ontbreken ook diverse adereindhulzen als ik het goed zie. Of ze hebben het plastic stukje eraf gehaald. En bloot koper is ook zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die overspanningsbeveiligingen invloed kunnen hebben op de communicatie met de converters. Misschien die eens loskoppelen en dan opnieuw laten scannen?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33boxer
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-07 13:10
Hi there,

Nieuw in de zonnepanelen waarbij afgelopen Vrijdag een enphase systeem is geïnstalleerd bij mij thuis met 9 panelen Inc. IQ8m converters door een zonnepanelen bedrijf.
Nu heb ik na ingebruikneming diverse vragen waar jullie hopelijk eerst helderheid over kunnen geven voor ik de installateur benader met mijn vragen :
- Blijft het systeem altijd in beheer van het bedrijf welke geïnstalleerd heeft?
- Is het normaal dat de uit te lezen info niet live is en soms zelfs aangeeft 'geüpdate 2 uur geleden'
- Ik zie een gigantische dip naar 0 in de opbrengst grafiek omstreeks 11 uur vandaag. Toevallig toen mijn vrouw de wasmachine aan had. (Heb ik geen betrouwbare meting van opbrengst per dag of komt dit vaker voor?)

Wie weet alvast bedankt voor een reactie,

Zonnige groet,
Walter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Twee weken terug postte ik dat ik een uitbreiding op mijn Enphase systeem laat uitvoeren.

Vandaag te horen gekregen dat ze in de week van 21 augustus de panelen komen installeren. Bijna twee maanden sneller dan ik dacht.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik heb een envoy standard en gebruik HA met de Posixx integratie.

Ps. Het is een iQ7+ installatie. De uitbreiding vindt ook met iQ7+ plaats.

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 26-06-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:11
Ik weet niet of het normaal is of juist erg veel, maar heb 6 extra panelen (a 435 watt) laten plaatsen met een Envoy Metered en de app geeft aan 2.0 kW piek. Dat wil zeggen 100 watt per paneel minder......

Overigens met 6 stuks IQ8M-72-M-INT

[ Voor 8% gewijzigd door Nougat op 26-06-2023 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Nougat schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:03:
Ik weet niet of het normaal is of juist erg veel, maar heb 6 extra panelen (a 435 watt) laten plaatsen met een Envoy Metered en de app geeft aan 2.0 kW piek. Dat wil zeggen 100 watt per paneel minder......
Lees de start van dit topic. Dat weet je hoe Enphase werkt.

No offense…. Maar jouw type vraag komt twee keer per pagina voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:11
Panzer_V schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Lees de start van dit topic. Dat weet je hoe Enphase werkt.

No offense…. Maar jouw type vraag komt twee keer per pagina voor.
Heb het inderdaad gelezen, maar 24% vind ik persoonlijk erg veel verlies....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:18
Piek is 24%, maar werkelijk verlies is slecht 1 à 2% op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Holk schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:11:
Hopelijk hebben jullie de oplossing.

21 maart dit jaar een set van 29 panelen op het dak laten leggen met Enphase IQ7A inverters. Omdat er een verkeerde envoy was geleverd (normale) is er later een Metered versie tussen gezet op 26 april dit jaar.

Op 14 juni hebben we internet gekregen (nieuwbouw met legio issues mbt glasvezel en andere aansluitingen) en ik heb de envoy toen bekabeld aangesloten. Het ding laten ratelen omdat de gebruiksaanwijzing zei dat het soms uren tot zelfs een dag kan kosten voordat alle data doorgestuurd is en het optimaal werkt.

Helaas tot op heden (en al na 1 dag) kan de Envoy maar 5 van de 29 panelen 'zien' en geeft bij de andere 24 een foutmelding. Als je deze op de site van Enphase bekijkt zeggen ze alleen dat er mogelijk een interferentie is met een andere stroom of data kabel. Alles ligt vrij, de 5 die wel werken hebben er geen last van..

Alle reset opties al geprobeerd en niets werkt. De leverancier is een 'tikje druk en niet echt bereikbaar' to say the least, maar ga z'n naam voorlopig nog niet noemen, maar ik lig al op het vakje 'klachten'

Iemand een idee hoe ik die gefixed krijg?

Oh ja, ze doen het wel allemaal. Via de meter in de kast en via de Vattenfal app en HomeWizard Energy app zie ik wel dat ik dusdanige opbrengst heb dat ze allemaal werken. Alleen ook in de HW app zie ik maar 5 inverters meedoen met de data verzameling.
Weet je ook hoe de panelen op het dak zijn aangesloten? Is dat via 1 lange Q-cable "string", of zijn er meerdere strings welke onderling middels een ster-topologie zijn gekoppeld? Ik heb begrepen dat langere strings soms problemen geven met de PLC communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27
33boxer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:52:
- Blijft het systeem altijd in beheer van het bedrijf welke geïnstalleerd heeft?
- Is het normaal dat de uit te lezen info niet live is en soms zelfs aangeeft 'geüpdate 2 uur geleden'
- Ik zie een gigantische dip naar 0 in de opbrengst grafiek omstreeks 11 uur vandaag. Toevallig toen mijn vrouw de wasmachine aan had. (Heb ik geen betrouwbare meting van opbrengst per dag of komt dit vaker voor?)
1) Ja, in principe heeft die een installateursaccount en jij een gebruikersaccount (zeg maar een alleen-lezen account). Je kunt evt zelf een DHZ account aanmaken en vragen aan je installateur om je ook toegang te geven. Of Enphase vragen om je standaard account om te zetten naar een DHZ account. Zie FAQ.
2) Ja, dat gebeurt vaker. Als de Envoy / Gateway op kabel verbonden is werkt het vaak beter als draadloos, maar ook op de kabel gebeurt het. Niet heel erg, de Envoy / Gateway slaat de gegevens op en bij een succesvolle connectie wordt alsnog de 'achterstallige' data geüpload naar de servers van Enphase en bijgewerkt in je app. Alleen dus niet real-time. Je zou anders evt ook lokaal kunnen uitlezen mbt domotica, zie daarvoor het andere topic.
3) Heb je Envoy Metered met geïnstalleerde CT ringen? Want het lijkt erop, dat als je dus een enorme dip hebt dat iets verkeerd zit aangesloten mbt de CT ringen. Kan je eens een screenshot van de grafiek (uit de Enphase app) plaatsen?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Alles lijkt goed te werken sinds ze vorige week zijn geweest. Dus nu kan het leuke werk beginnen. Ik zit bij Tibber met dynamische energie prijzen voor stroom. Ze salderen 1 op 1, dus wat je betaalt voor gebruik, krijg je ook voor teruglevering op een bepaald tijdstip op een dag.

Ik kan voor zover ik weet niet ergens een bedrag zien wat het oplevert. Dat zou ik wel graag willen. Zijn er mensen die met zoiets aan de slag zijn gegaan? De Envoy kan je uitlezen. Tibber heeft een API waar je de uurprijzen kan ophalen. Voordat ik zelf aan de slag ga wilde ik weten of iemand al iets soortgelijks heeft gedaan of andere bestaande oplossingen kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
EVILSalami schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:49:
Alles lijkt goed te werken sinds ze vorige week zijn geweest. Dus nu kan het leuke werk beginnen. Ik zit bij Tibber met dynamische energie prijzen voor stroom. Ze salderen 1 op 1, dus wat je betaalt voor gebruik, krijg je ook voor teruglevering op een bepaald tijdstip op een dag.

Ik kan voor zover ik weet niet ergens een bedrag zien wat het oplevert. Dat zou ik wel graag willen. Zijn er mensen die met zoiets aan de slag zijn gegaan? De Envoy kan je uitlezen. Tibber heeft een API waar je de uurprijzen kan ophalen. Voordat ik zelf aan de slag ga wilde ik weten of iemand al iets soortgelijks heeft gedaan of andere bestaande oplossingen kent?
Volgens hun website salderen ze op jaarbasis. Ook met dynamische tarieven. Dus als je veel geld wilt verdienen moet je veel meer opwekken dan dat je gebruikt.
Het word dan verrekend over een contractjaar.
Of ik moet het helemaal mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

mike123 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Volgens hun website salderen ze op jaarbasis. Ook met dynamische tarieven. Dus als je veel geld wilt verdienen moet je veel meer opwekken dan dat je gebruikt.
Het word dan verrekend over een contractjaar.
Of ik moet het helemaal mis hebben.
Wat bedoel je precies? Ik weet dat salderen op jaarbasis gebeurd. Waar het mij om gaat dat ik graag wil weten wat het bedrag is wat gesaldeerd gaat worden. Dat kan ik nu nergens zien. Ik zie wel totaal aantal KWh's, maar gezien het dynamische tarief is een KWh's verbruikt op een duur moment niet hetzelfde als een opgewekte KWh op een goedkoop moment. Het klopt wat ik zeg toch? Of mis ik iets?
Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO, onbalanskosten en btw. Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de stroomprijs €0,28 per kWh is, dan krijg je op dat moment ook €0,28 per teruggeleverde kWh van ons terug.
Bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Ik kan wel naar gemiddelden kijken, maar gezien de data beschikbaar is, dacht ik het uit te gaan rekenen. Ik ben nu aan het pielen met Home Assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
EVILSalami schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:48:
[...]

Wat bedoel je precies? Ik weet dat salderen op jaarbasis gebeurd. Waar het mij om gaat dat ik graag wil weten wat het bedrag is wat gesaldeerd gaat worden. Dat kan ik nu nergens zien. Ik zie wel totaal aantal KWh's, maar gezien het dynamische tarief is een KWh's verbruikt op een duur moment niet hetzelfde als een opgewekte KWh op een goedkoop moment. Het klopt wat ik zeg toch? Of mis ik iets?

[...]

Bron: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Ik kan wel naar gemiddelden kijken, maar gezien de data beschikbaar is, dacht ik het uit te gaan rekenen. Ik ben nu aan het pielen met Home Assistent.
Zoals de naam van het contract aangeeft, zijn het dynamische prijzen. Als je daar meer over wilt weten…kun je dat in een ander actief topic terugvinden. Zelf heb ik al jaren dergelijke contracten, waarvan het laatste jaar bij Tibber. Zolang je op jaarbasis niet meer opwekt dan je verbruikt heb je elk uur een ander tarief. Het tarief bestaat uit de epex-prijs voor stroom, energiebelasting, een opslag voor onbalans en GvO en btw. De prijzen worden een dag van te voren bekend gemaakt en middels Tibber-pulse kan ik alle prijzen en statitieken terugvinden. .s zomers krijg je met overproductie netjes geld overgemaakt en .s winters bij minimale opwek betaal je voor datgene je verbruikt hebt. Volgens mij goedkoper dan een vast contract. En afgelozen zomer met die gekke energieprijzen lucratief. :)

Zodra je meer opwekt dan verbruik krijg je niet de energiebelasting met de btw erover….scheelt ca. 17 ct/ kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 27-06-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Holk schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn inderdaad geen spoelen geplaatst.
Gateway is ook niet online.
Hij staat wel te scannen…nog wat opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V

Kijk eens in het Home Assistant forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 33boxer
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-07 13:10
Pazo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:44:
[...]

1) Ja, in principe heeft die een installateursaccount en jij een gebruikersaccount (zeg maar een alleen-lezen account). Je kunt evt zelf een DHZ account aanmaken en vragen aan je installateur om je ook toegang te geven. Of Enphase vragen om je standaard account om te zetten naar een DHZ account. Zie FAQ.
2) Ja, dat gebeurt vaker. Als de Envoy / Gateway op kabel verbonden is werkt het vaak beter als draadloos, maar ook op de kabel gebeurt het. Niet heel erg, de Envoy / Gateway slaat de gegevens op en bij een succesvolle connectie wordt alsnog de 'achterstallige' data geüpload naar de servers van Enphase en bijgewerkt in je app. Alleen dus niet real-time. Je zou anders evt ook lokaal kunnen uitlezen mbt domotica, die voor het andere topic.
3) Heb je Envoy Metered met geïnstalleerde CT ringen? Want het lijkt erop, dat als je dus een enorme dip hebt dat iets verkeerd zit aangesloten mbt de CT ringen. Kan je eens een screenshot van de grafiek (uit de Enphase app) plaatsen?
Bedankt voor je antwoord, zeer nuttig.
Wij hebben de Envoy standard, Live monitoring doe ik via een P1
Ik heb niet het gevoel dat er CT ringen zijn geïnstalleerd gezien het relais + extra groep zijn toegevoegd in huidige (enkele) groepenkast.
Hierbij een screenshot van gister met de vreemde dip naar 0. Side note: ons dak staat op NO dus opbrengst is waarschijnlijk lager als gebruikelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkus-3t3dmVrxupZn1ubmGLcEA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0FxNb8jTkIhv6PJLKY7boV2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

WillemP22 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 01:11:
[...]

Zoals de naam van het contract aangeeft, zijn het dynamische prijzen. Als je daar meer over wilt weten…kun je dat in een ander actief topic terugvinden. Zelf heb ik al jaren dergelijke contracten, waarvan het laatste jaar bij Tibber. Zolang je op jaarbasis niet meer opwekt dan je verbruikt heb je elk uur een ander tarief. Het tarief bestaat uit de epex-prijs voor stroom, energiebelasting, een opslag voor onbalans en GvO en btw. De prijzen worden een dag van te voren bekend gemaakt en middels Tibber-pulse kan ik alle prijzen en statitieken terugvinden. .s zomers krijg je met overproductie netjes geld overgemaakt en .s winters bij minimale opwek betaal je voor datgene je verbruikt hebt. Volgens mij goedkoper dan een vast contract. En afgelozen zomer met die gekke energieprijzen lucratief. :)

Zodra je meer opwekt dan verbruik krijg je niet de energiebelasting met de btw erover….scheelt ca. 17 ct/ kWh.
Dank. Hoe doe jij het om na te gaan wat je in euro's opwekt? Of kan dat ook met de Tibber-pulse? (Opgewekte KWh's * uurtarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:43
EVILSalami schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Dank. Hoe doe jij het om na te gaan wat je in euro's opwekt? Of kan dat ook met de Tibber-pulse? (Opgewekte KWh's * uurtarief)
@EVILSalami Hierboven al aangekaart dat het met Home Assistant prima gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pltuOT5XJ0s2ljD-Zbjh1FQJxKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2paO39aicE2b464cj00n8aL.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
EVILSalami schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:35:
[...]

De Tibber-pulse hangt ook aan de P1 poort en zit gekoppeld aan de Tibber-app. Vooral handig voor mensen die niet kunnen of willen programeren, zoals ik.🤪
kosten per uur, per dag per maand, winst per uur, per dag, per dag, tarief per uur in of ex belastingen. Gemiddeld tarief per dag, per maand. Laadkosten per uur per dag…prijzen erbij. EtcAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfuDQ0MPT6h-gMby9C7NbnW047g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB4WlNOkc1AQG36FwmxyGCWb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlT8anxfb6AFKdv_PeDCEWtAwAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZxHzVrrIMk02rGO6bHO5pNn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door WillemP22 op 27-06-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27
33boxer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:29:
Hierbij een screenshot van gister met de vreemde dip naar 0. Side note: ons dak staat op NO dus opbrengst is waarschijnlijk lager als gebruikelijk.
[Afbeelding]
Hmm, ergens wel apart die dip helemaal naar 0, maar ook niet helemaal verklaarbaar nog.
Je zou het nog eens kunnen proberen door zelf tijdens goede productie iets van een grootverbruiker zoals waterkoker / wasmachine / vaatwasser / oven een tijdje aan te zetten, om dan wat later te kijken wat er gebeurt is. Dip zou er eigenlijk niet moeten zitten, want volgens mij laat de grafiek altijd de opbrengst zien, ongeacht wat er op dat moment wordt verbruikt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IesM
  • Laatst online: 31-08-2023
Bij mij is laatst een Enphase systeem geinstalleerd. 12 panelen Jinko 420WP (4 oostkant, 8 westkant) en IQ7+ omvormers. Vanuit de meterkast loopt een YMvK kabel 2.5 mm² van ongeveer 15 meter naar de zonnepanelen op het dak.

De q-relais en EMAT automaat zijn in een los kastje naast de groepenkast geplaatst. Nu viel het me op dat de q-relais een licht zoemend geluid maakt (eigenlijk alleen hoorbaar met kastdeur open) maar vooral dat dit kastje behoorlijk warm wordt, zeker met veel zon/volle belasting. Zowel de q-relais als de EMAT worden flink warm (EMAT met name aan achterzijde), je kan nog net je vingers tegen de zijkant van het automaat houden als ik het deksel even van het Hager kastje afhaal.
Ik wil nog met warmtebeeld camera kijken wat precieze temperaturen zijn, maar is lastig omdat ik niet echt weet wat wel/niet in de temperatuur range valt.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Is dit normaal of wordt dit veel te warm?

(ps. wat oudere foto, maar Enphase/panelen doen het verder prima/lampjes branden nu gewoon allemaal netjes groen op Envoy)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y5poET-V-Lm7RYpRsSxoF1nAmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4A70FwBglv9XVXsj08JJePf2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb hier laatst met een warmtecamera gekeken naar mijn q-relais en EMAT. Ze worden wel iets warmer, maar niet zo heet dat je je vinger er niet op kan houden. Dat lijkt me niet goed.
Tevens heb je een communicatie probleem, gezien het rode lampje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Misschien even kijken (laten) of de bekabeling wel goed vast zit en de klemmen niet half op de isolatie waardoor er maar een klein contactoppervlak is. Op een mooie zonnige dag kan de Max stroom voor totaal 12 x IQ7+ op lopen tot +/- 15 Amp

[ Voor 22% gewijzigd door Ies Korpershoek op 27-06-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Wordt de kabel naar je panelen niet warm? Ik vind 15 meter met 2,5 kwadraat bedroevend, ik was voor 4 kwadraat gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IesM
  • Laatst online: 31-08-2023
Eddie_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:00:
Wordt de kabel naar je panelen niet warm? Ik vind 15 meter met 2,5 kwadraat bedroevend, ik was voor 4 kwadraat gegaan.
Tsja achteraf had ik wel meer dingen liever anders gehad, helaas weer een goede les geweest met welk soort bedrijven je wel/niet zaken moet doen. Nee YMvK kabel is niet warm, ook draden naar EMAT/q-relais/envoy zijn niet warm, echt puur de EMAT en q-relais zelf die warm worden.

Draden nagekeken maar zijn volgens mij ook allemaal netjes op het koper geklemd te zijn, niet half op de isolatie oid.
Pagina: 1 ... 81 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica