Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.427 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 13:34
Afca_020 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:52:
En de versie op de telefoon?
Installer Toolkit: 3.27.0

Mijn installatie ligt nog in de schuur en gaat volgende week zaterdag het dak op.
Dus heb nog geen idee van software versies.
laatste versie is 3.30.0(19)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14

Mijn installatie ligt nog in de schuur en gaat volgende week zaterdag het dak op.
Mijn installer toolkit app is 3.30.0.
Kan natuurlijk ook zijn dat daar de vulnerability nog steeds in zit. Maar er staat wel expliciet dat het bij 3.27.0 en eerdere versies is.
Maar het zou handiger zijn van Enphase om wel even te reageren met een workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14

Ik zou de Envoy alvast eens aansluiten om de firmware te updaten.
Dat duurde bij mij best wel lang, langer dan de tijd die we nodig hadden om de panelen te monteren.
Als je pech hebt kan je na aansluiten dan niet zien of de panelen het doen omdat de Envoy nog aan het updaten is.
Dit hoeft niet in de meterkast, gewoon netsnoer er aan en UTP en aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Mijn envoy draait nog op 5. nogwat. Update dus niet vanzelf door naar een major versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:43
Voor wat betreft updaten van de Envoy, die van mij zit al sinds installatie 2 maanden geleden op 07.00.88 en zou dus getroffen zijn door de vulnerability.
Zojuist de Installer Toolkit (3.30.0) maar weer eens verbonden met de lokale wifi-connectie van de Envoy, maar die zegt nog steeds vrolijk "Software up-to-date".

Weet iemand hoe ik deze dan toch verder kan updaten?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27
ArPi75 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:15:

Weet iemand hoe ik deze dan toch verder kan updaten?
Enphase support contacten. Die kunnen een fw update pushen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
@ArPi75 Ik zie exact hetzelfde, software up to date. Onder menu -> settings Zie ik keurig dat de software versie 07.06.172 gedownload is, deze wordt niet geinstalleerd omdat software up to date. Terwijl hij aan geeft dat 7.0.88 is geinstalleerd.

Als iemand een oplossing weet, of weet wat ik verkeerd doe, graag.

[ Voor 8% gewijzigd door The Real Gunnar op 21-06-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
Idem hier....ook 7.0.88 en geen software update beschikbaar.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:29
The Real Gunnar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:38:
@ArPi75 Ik zie exact hetzelfde, software up to date. Onder menu -> settings Zie ik keurig dat de software versie 07.06.172 gedownload is, deze wordt niet geinstalleerd omdat software up to date. Terwijl hij aan geeft dat 7.0.88 is geinstalleerd.

Als iemand een oplossing weet, of weet wat ik verkeerd doe, graag.
Ik kan dit nergens vinden? Enkel dat bij mij Firmware D7.6.114 is geïnstalleerd, maar hoe / waar ik kan vinden of er nieuwere software te downloaden is, geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
The Zep Man schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:51:
[...]

Als die met het internet verbonden zijn dan actualiseren ze toch automatisch? Als ze niet met het internet verbonden zijn dan is de kwetsbaarheid geen probleem, ook al hebben de eigenaren geen garantie op hun micro-omvormers.
Helaas niet, de mijne lijkt nog nooit geupdate want ik zit nog op versie Software Version 4.10.35 :(
Toch de support maar eens contacten :X :X :X
Iemand een idee voor een ingang bij support? Ik zie alleen maar warranty claims

[ Voor 7% gewijzigd door SniperGuy op 21-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
7.0.88 werd standaard mee geleverd op mijn splinternieuwe (inmiddels 3 weken oude) Gateway Metered. Was nieuwe voorraad in de shop. Via de installer toolkit tijdens installatie kreeg ik de optie om 7.6.x te installeren.

Heb je een relatief nieuwe install die je niet zelf hebt uitgevoerd, dan lijkt het me dat de installateur vergeten is om de update uit te voeren (of er geen zin in had, het duurt een half uur namelijk waarin je verder niks kunt...). Overigens, als je IQ8 serie omvormers hebt heb je sowieso hoger dan v7.0.88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

url=https://enlighten.enphaseenergy.com/Enlighten[/url] was er even uit.
This website is under heavy load (queue full)

We're sorry, too many people are accessing this website at the same time. We're working on this problem. Please try again later.
Wel slecht, zeg. Het was ook niet mogelijk om API tokens op te halen, dus met een verlopen token geen lokale toegang meer tot systemen omdat Enphase's servers de brui eraan geven. :P

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
Joster schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Ik kan dit nergens vinden? Enkel dat bij mij Firmware D7.6.114 is geïnstalleerd, maar hoe / waar ik kan vinden of er nieuwere software te downloaden is, geen idee?
In het menu van de Installer Toolkit en dan onder menu-> settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 09:20

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Ik heb sinds kort een setup met 15 panelen met IQ7+ microomvormers. Nu heb ik een aantal vragen waar ik nergens antwoord heb kunnen vinden:

- Als ik inlog in Envoy in mijn geval op https://192.168.178.220/home. Dan zie ik daar "Meters Not Enabled, Set up metering now". Waarom is er zo'n melding, en is het relevant?
- Nu kwam ik ook via een of andere route (ik weet niet meer welke) op https://192.168.178.220/installer/setup/home. Daar kan je ook allemaal dingen instellen, hoor ik daar wel bij te kunnen komen? Of is dat eigenlijk alleen bedoeld voor de installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm5UhgI_rhFA_XJgW6rU0C-UkXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjkAv2plAN9IHiM9e7rJT6Iw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
@EVILSalami Dat betekent dat er ofwel geen CT-klemmen zijn geïnstalleerd in je meterkast ofwel dat ze niet zijn geconfigureerd (of beide).
Je zult dit met de installateur op moeten nemen en misschien de offerte er nog eens op nalezen wat/of daar over in staat.
Bij de Envoy metered zitten standaard 2 CT spoelen welke voldoende zijn voor een 1-fase meterkast met een 1-fase oplossing. Bij een 3 fase installatie zijn echter 4 of 6 CT-spoelen nodig afhankelijk of alleen de meterkast 3-fase is of ook de PV-installatie 3 fase is uitgevoerd.
Veel installateurs willen deze installatie niet uitvoeren omdat het hen extra tijd kost.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

@ArPi75 bedankt voor je reactie.

Zowel de PV-installatie als de meterkast is 3-fase. De meterkast is vorige week net verzwaard van 1-fase naar 3-fase.

De onderaannemer is vandaag langs geweest om de boel in orde te maken, omdat de meterkast natuurlijk 3-fase moest zijn voordat het zou kunnen werken. De boel moet nog "opstarten", wat wel tot 24u kan duren volgens hem. Heeft dat invloed hierop, of staat het "meters pobleem" hier los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hremijn schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:09:
[...]

Ik zou de Envoy alvast eens aansluiten om de firmware te updaten.
Dat duurde bij mij best wel lang, langer dan de tijd die we nodig hadden om de panelen te monteren.
Als je pech hebt kan je na aansluiten dan niet zien of de panelen het doen omdat de Envoy nog aan het updaten is.
Dit hoeft niet in de meterkast, gewoon netsnoer er aan en UTP en aanzetten.
Je moet wel een barcode van de IQ8 scannen, anders krijg je niet de juiste firmware.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Sinds vanmiddag 15.00 geen kWh meer erbij van mijn omvormers naar de Envoy communicatie module. Verbinding is wel geupdate.

Heb ze nu gereset. Hoe kan dit steeds gebeuren? Al deze derde keer in korte periode.

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 21-06-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo,

Mijn huurhuis heeft zonnepanelen die door de woningbouw zijn aangelegd. Zij blijven ook eigenaar. Om deze te monitoren heb ik een enphase envoy aangeschaft. Tijdens registratie als dhz werd vermeldt dat de garantie overgezet dient te worden naar mij. Hierop de registratie afgebroken.

Loop ik het risico dat de aansprakelijkheid voor onderhoud en garantie vervalt wanneer ik toch de envoy aanmeldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MaStar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:51:
Sinds vanmiddag 15.00 geen kWh meer erbij van mijn omvormers naar de Envoy communicatie module. Verbinding is wel geupdate.

Heb ze nu gereset. Hoe kan dit steeds gebeuren? Al deze derde keer in korte periode.
Kan je signaalsterkte testen via de Q-Gateway?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35
LinuZZ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:02:
[...]

En als je vooruit wil lopen op https://solarmagazine.nl/...-overspanningsbeveiliging dan ja :)

overigens is dat ook niet echt een oplossing aangezien het gemiddelde ook boven de 253 zal zijn aan het einde van de string. het opknippen en centraal voeden werkt vele malen beter (been there, tried both :) )
Je bedoelt kleinere strings met losse kabels naar de meterkast en daar samenvoegen? Ook al is het op dezelfde fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Microkid schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:18:
[...]

Kan je signaalsterkte testen via de Q-Gateway?
Hoe doe ik dat?

Heb nu ook een melding dat micro omvormers niet rapporten.

Wat kan ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Krijg nu ook in de app een waarschuwing : 'Micro omvormers rappoteren niet'

Heb een uur heleden al een aantal knoppen op de Gateway ingedrukt. Oa pijltje omhoog en omlaag.

Wat kan ik nog meer doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MaStar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Hoe doe ik dat?

Heb nu ook een melding dat micro omvormers niet rapporten.

Wat kan ik doen?
Dat kan via de Gateway zelf, of via het web systeemdashboard. Als je een DHZ of installateuraccount hebt kan je dat zelf, anders moet je even je installateur vragen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:22
Nachtapotheker schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:39:
[...]

Je bedoelt kleinere strings met losse kabels naar de meterkast en daar samenvoegen? Ook al is het op dezelfde fase?
Inderdaad kleinere strings maken. Je kunt ze al op het dak samenvoegen. Ik heb gekozen voor 3 strings van 4 omdat ik toch bezig was, maar 2 strings van 6 werkt waarschijnlijk ook prima.

LinuZZ in "Het grote Enphase topic"

Ik zal later wat screenshots posten van het verschil maar de tl;dr: voor het opknippen had ik dagelijks uitval. Dit waren meestal de 2 laatste panelen maar soms tot wel 7, zelfs met het Belgische profiel. Na het opknippen geen enkele uitval meer gehad

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Microkid schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Dat kan via de Gateway zelf, of via het web systeemdashboard. Als je een DHZ of installateuraccount hebt kan je dat zelf, anders moet je even je installateur vragen.
Welke acties kan ik doen om de micromvormer weer werken te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Deze foutmelding momenteel. Heb de knoppen op de Gateway al ingedrukt. Wat kan ik nog meer doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYoh1scQhMkAE6spoNmNQp2Rzzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cytkr01QzUWg8Drx7AUSYUEo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
EVILSalami schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:54:
Ik heb sinds kort een setup met 15 panelen met IQ7+ microomvormers. Nu heb ik een aantal vragen waar ik nergens antwoord heb kunnen vinden:

- Als ik inlog in Envoy in mijn geval op https://192.168.178.220/home. Dan zie ik daar "Meters Not Enabled, Set up metering now". Waarom is er zo'n melding, en is het relevant?
- Nu kwam ik ook via een of andere route (ik weet niet meer welke) op https://192.168.178.220/installer/setup/home. Daar kan je ook allemaal dingen instellen, hoor ik daar wel bij te kunnen komen? Of is dat eigenlijk alleen bedoeld voor de installateur?

[Afbeelding]
De productie en consumptie ct’s moeten worden “ingeschakeld” …dit kan o.a. In de Enlighten manager of via de Installer Toolkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35
LinuZZ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Inderdaad kleinere strings maken. Je kunt ze al op het dak samenvoegen. Ik heb gekozen voor 3 strings van 4 omdat ik toch bezig was, maar 2 strings van 6 werkt waarschijnlijk ook prima.

LinuZZ in "Het grote Enphase topic"

Ik zal later wat screenshots posten van het verschil maar de tl;dr: voor het opknippen had ik dagelijks uitval. Dit waren meestal de 2 laatste panelen maar soms tot wel 7, zelfs met het Belgische profiel. Na het opknippen geen enkele uitval meer gehad
Ok dank voor de uitleg. Deze constructie is hier volgens mij al gedaan 12 panelen over 5 strings van q cables. Ik dacht wellicht helpt het nog om ze pas bij de meterkast samen te voegen, maar dan heb je juist meer meters kabel (wel met lagere stroom) dus ik betwijfel of dat werkt.
Helaas zijn de problemen hier zo erg dat het voltage continu schommelt rond de 250v in de meterkast dus ben bang dat afschakelen enkel te voorkomen is door naar 3 fasen te gaan. (Heb nu een 1 fase aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
spokane schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:11:
Hallo,

Mijn huurhuis heeft zonnepanelen die door de woningbouw zijn aangelegd. Zij blijven ook eigenaar. Om deze te monitoren heb ik een enphase envoy aangeschaft. Tijdens registratie als dhz werd vermeldt dat de garantie overgezet dient te worden naar mij. Hierop de registratie afgebroken.

Loop ik het risico dat de aansprakelijkheid voor onderhoud en garantie vervalt wanneer ik toch de envoy aanmeldt?
Wat staat er in je huurovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

@ArPi75 @WillemP22 het blijkt dat er uberhaupt geen CT-klemmen zijn geïnstalleerd. Dat zijn we ook eerlijk gezegd niet expliciet overeen gekomen. Het bestaan ervan was met tot vandaag ook onbekend. Wordt het vaker wel dan niet gedaan? Is daar iets over te zeggen?

EDIT: Offerte er even bij gepakt. Daar staat wel "Enphase Envoy- Metered". Slaat de "Metered" op De CT-spoelen, of is dat wellicht iets anders? Want als dat wel op de CT-spoelen slaat moet ik daar nog even achteraan.

Offerte specificaties:

15 Denim 410Wp Glas Glas Bifacial black 35jr gar
15 Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
9 Platdak landscape onderconstructie
6 Onderconstructie platdak Oost West
1 Enphase 3-Fase Q-Relais
1 Enphase Envoy- Metered
15 Montage per paneel v.a. 13 stuks
1 Vervanging meterkast 3 Fase tot 6 groepen

Algemene vraag die wellicht anderen ook kunenn benatoowden:

Ik wil uiteindelijk misschien wel data uitlezen uit de P1 poort van de meter. Kan ik daarmee dezelfde data verkrijgen of rapporten de CT-spoelen andere/meer data?

[ Voor 35% gewijzigd door EVILSalami op 21-06-2023 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Nachtapotheker schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Ok dank voor de uitleg. Deze constructie is hier volgens mij al gedaan 12 panelen over 5 strings van q cables. Ik dacht wellicht helpt het nog om ze pas bij de meterkast samen te voegen, maar dan heb je juist meer meters kabel (wel met lagere stroom) dus ik betwijfel of dat werkt.
Helaas zijn de problemen hier zo erg dat het voltage continu schommelt rond de 250v in de meterkast dus ben bang dat afschakelen enkel te voorkomen is door naar 3 fasen te gaan. (Heb nu een 1 fase aansluiting)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

2023-04-03 NL netprofiel, 1 string 12 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfO6o-XLzlOs0faFWxwKKc1d9jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKpVBOMluaLOhmaiv9MFuNJB.png?f=fotoalbum_large

2023-04-19 BE netprofiel, 1 string 12 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_OjcuCmXpWdUPxIr-ENYrvRVG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0z5CCzAVlkI17EanceFEpkK1.png?f=fotoalbum_large

2023-06-14 (na opknippen) (BE netprofiel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvfYrGfTPPYdPY7j9mbh1azgLFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iu9eILd5KzzZvyeKlAS0hi3I.png?f=fotoalbum_large

2023-06-21 (na opknippen) (BE netprofiel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk223LtT2e5oZpkHNwHNesYp3uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjWFk0ewAkyIHzZcxS9qrfvw.png?f=fotoalbum_large

wat je naar mijn idee duidelijk kan zien, is dat het BE profiel iets harder boven de 253 pusht, maar uiteindelijk ook uitgaat (zoals ook in de spec staat) na het opknippen van de string blijft de set dichter bij de 250V die ik meet in de meterkast

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Mijn systeem werkt niet ondanks dat ze vandaag kort langs zijn geweest, maar niet veel hebben gedaan. Ze komen morgen weer een check doen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Maar ik zie dat dit gerapporteerd wordt, en dat lijkt me ook het probleem. Iemand een idee wat de onderliggende oorzaak is of oorzaken zou kunnen zijn? Ik nam aan dat het puur een software issue was. Maar de foutmeldingen lijken meer te wijzen in de richting van een hardware probleem...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaXkkx5A-RwAK5WNkjEouAywvmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZVt9345lngGI5s1fitPDzsX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
EVILSalami schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:51:
Mijn systeem werkt niet ondanks dat ze vandaag kort langs zijn geweest, maar niet veel hebben gedaan. Ze komen morgen weer een check doen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Maar ik zie dat dit gerapporteerd wordt, en dat lijkt me ook het probleem. Iemand een idee wat de onderliggende oorzaak is of oorzaken zou kunnen zijn? Ik nam aan dat het puur een software issue was. Maar de foutmeldingen lijken meer te wijzen in de richting van een hardware probleem...?

[Afbeelding]
wat zegt je elektra meter? heb je teruglevering? zo nee dan is er iets mis. zo ja, dan kan het zijn dat er niets aan de hand is, en alleen iets met de enlighten connectiviteit. als de mensen die kort langs zijn geweest er rond kwart voor 8 waren, dan kan dat prima de foutmeldingen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

@LinuZZ ze zijn rond het middaguur langs geweest.

De elektra meter rapporteert volgens mij geen live teruglevering waarde. Wel rapporteert het een live wat je "per saldo" verbruikt. Dat zal "verbruik - opwekking" zijn, want vanmiddag was dat negatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:51
Da's bijzonder. Ik heb een drie fase meterkast met op de eerste fase een Solaredge systeem en Enphase op mijn derde fase. Zit ik net in de grafiek in m'n dashboard te kijken naar geproduceerde en geconsumeerde energie. Heb ik zelfs op de tweede fase een geproduceerde energie! Minder dan 100Wh maar toch.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Kan ik de Gateway ook aan en uitzetten als een soort reset? De knoppen op de Gateway werken niet.

Mijn micro omvormers rappoteren niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Automaat uit en weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
EVILSalami schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:39:
@ArPi75 @WillemP22 het blijkt dat er uberhaupt geen CT-klemmen zijn geïnstalleerd. Dat zijn we ook eerlijk gezegd niet expliciet overeen gekomen. Het bestaan ervan was met tot vandaag ook onbekend. Wordt het vaker wel dan niet gedaan? Is daar iets over te zeggen?

EDIT: Offerte er even bij gepakt. Daar staat wel "Enphase Envoy- Metered". Slaat de "Metered" op De CT-spoelen, of is dat wellicht iets anders? Want als dat wel op de CT-spoelen slaat moet ik daar nog even achteraan.

Offerte specificaties:

15 Denim 410Wp Glas Glas Bifacial black 35jr gar
15 Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
9 Platdak landscape onderconstructie
6 Onderconstructie platdak Oost West
1 Enphase 3-Fase Q-Relais
1 Enphase Envoy- Metered
15 Montage per paneel v.a. 13 stuks
1 Vervanging meterkast 3 Fase tot 6 groepen

Algemene vraag die wellicht anderen ook kunenn benatoowden:

Ik wil uiteindelijk misschien wel data uitlezen uit de P1 poort van de meter. Kan ik daarmee dezelfde data verkrijgen of rapporten de CT-spoelen andere/meer data?
“Metered” slaat in mijn ogen op, dat er iets gemeten wordt. En dat kan alleen met die spoelen. Die meten de stroomsterkte van de kabel die er doorheen loopt. Dus als ze een Envoy-metered verkopen, moeten ze hem ook als zodanig aansluiten. Anders hadden ze je een Envoy-standaard kunnen verkopen. Die is goedkoper en eenvoudiger aan te sluiten en kan dus alleen de data vd micro’s verwerken en niet de “gemeten” signalen.

Maar vaak is de verkoper iemand anders dan diegene met die met de spoelen in zn handen staat. :?

Vroeger was het argument: spoelen zijn te groot of de groepenkast is te klein of allebei.
Tegenwoordig hebben we kleinere spoelen, maar het juist aansluiten lukt alleen als je weet wat je aan doen bent. Velen vinden het lastig en proberen het zonder het aansluiten er mee weg te komen …

[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 21-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die post gemist maar een Metered wil niet meteen zeggen dat hij ook Metered aangesloten moet worden. Wel dat hij dat, eventueel, kan. Met het oog op de toekomst met batterijen enzo. Indien in de offerte ook extra CT's zijn opgenomen wordt het een ander verhaal. Die zie ik niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:22:
Die post gemist maar een Metered wil niet meteen zeggen dat hij ook Metered aangesloten moet worden. Wel dat hij dat, eventueel, kan. Met het oog op de toekomst met batterijen enzo. Indien in de offerte ook extra CT's zijn opgenomen wordt het een ander verhaal. Die zie ik niet staan.
Klopt helemaal. Maar dan ga je als verkopende partij toch niet zo te werk… dan moet je dit achteraf gaan uitleggen. Want ik begrijp dat dat hier niet gecommuniceert is in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Was al beantwoordt

[ Voor 93% gewijzigd door WillemP22 op 21-06-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Mee eens hoor. Maar de verkopende partijen roepen dit als verkooppraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Eddie_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:19:
Automaat uit en weer aanzetten.
Hoe doe ik dat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:56:
Op de envoy zit een knop waarmee je alle omvormers opnieuw kan scannen, duurt wel even maar heb daarmee afgelopen week steeds alle panelen werkend gekregen, maar mocht dat niet lukken dan zou ik de installateur er even naar laten kijken.
Lijkt nu niet te werken. Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
In de meterkast zit een automaat met, als het goed is, een PV sticker. Daarvan de hendel omlaag halen. Even wachten en weer omhoog schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:29
The Real Gunnar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:45:
[...]

In het menu van de Installer Toolkit en dan onder menu-> settings.
Ah, dit kan je dus alleen zien / doen met een installer account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quintygirl
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-09-2023
Ik wilde nog even dank je wel zeggen voor de reacties en het laatste praktijkvoorbeeld.. Ik heb weer heel wat verder . Hoe het in theorie werkt is mij wel duidelijk nu... Nu de praktijk nog ervaren, maar dat komt goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mijn Envoi micro omvormers rappoteren nog steeds niet.

- Stroom eraf gehaald
- Knippen op de Enphase meter ingedrukt.

Wat kan ik nog meer doen, vóór de instalatteyr bellen morgen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Sowieso niet te snel conclusies trekken. Systeem heeft tijd nodig om op te starten. Waarom de knoppen van de IQ Gateway indrukken? Enig idee waar die voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Even een algemene vraag om te snappen hoe bepaalde dingen werken.

- Kan een slimme meter (P1) sowieso/altijd terug levering meten van PV systeem?
- Of kan dat alleen als er CT-spoelen zijn geïnstalleerd?
- Indien antwoord op vraag 1 ja: wat is dan de toegevoegde waarde/verschil tusen P1 en CT-spoelen?

Mischien kan iemand een algemene uitleg geven? Ik dacht dat ik het begreep totdat ik ChatGPT om opheldering vroeg. Klopt onderstaand antwoord?

Q: We hebben zonnepanelen installatie zonder CT-meters. Maar kan ik met de P1 poort dezelfde data inzien? Of wat is het exacte verschil?

A: Als je zonnepanelen hebt geïnstalleerd zonder gebruik te maken van CT-meters, betekent dit dat de stroomproductie van je zonnepanelen waarschijnlijk niet direct wordt gemeten via de P1-poort van je energiemeter.

De P1-poort op een slimme energiemeter is voornamelijk bedoeld om informatie te verstrekken over het totale elektriciteitsverbruik en de energiemetingen in je woning, inclusief het verbruik van apparaten en het netto-energieverbruik (verschil tussen afgenomen en teruggeleverde energie). Het kan informatie geven over de hoeveelheid elektriciteit die je huis van het net afneemt en eventueel teruglevert.

Echter, om de specifieke productie van je zonnepanelen te meten, is het gebruikelijk om een aparte meter of monitoringssysteem te hebben dat specifiek is gericht op de zonnepaneleninstallatie. Deze meetapparatuur kan een aparte energiemeter zijn die specifiek is aangesloten op de uitgang van je zonnepanelenomvormer, of een speciaal monitoringssysteem dat de gegevens van je zonnepanelen rechtstreeks uitleest.

Deze aparte meetapparatuur voor zonnepanelen zal specifieke gegevens verschaffen, zoals de totale opgewekte energie door de zonnepanelen, het actuele vermogen van de zonnepaneleninstallatie en mogelijk ook andere parameters zoals de spanning en de stroom van de zonnepanelen.

Om de specifieke gegevens van je zonnepanelen te bekijken, is het raadzaam om de documentatie van je zonnepaneleninstallatie te raadplegen of contact op te nemen met de fabrikant of installateur. Zij kunnen je voorzien van de juiste informatie over hoe je de gegevens van je zonnepanelen kunt uitlezen en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Precies wat ChatGPT zegt. Als dit niet duidelijk is moet je doorvragen :)

Een P1 meter laat alleen de totale waarden zien. Niet individuele waardes van opbrengst en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Als het klopt wat ChatGPT zegt dan snap ik het. Ik weet dat het soms niet helemaal feitelijk is en dat er dingen verzonnen worden, dus ik wilde het even zeker weten. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 13-09 15:06
Je P1 meter meet alleen het saldo. Als je stroom importeert uit het net, dan meet je meter dat als verbruikte stroom. Als je stroom exporteert (dwz je panelen wekken meer op dan de apparaten in je huis verbruiken) dan meet je P1 meter dat als teruggeleverde stroom.

Op die manier kun je wel je afrekening met je energieleverancier controleren, maar je weet dus niet hoeveel stroom je apparaten verbruikt hebben. Immers, zelf opgewekte stroom wordt meteen verbruikt door je aangesloten apparaten en dat wordt dan niet gemeten. Als je dat wel wilt, heb je die CT-klemmen nodig. Die meten zowel verbruik als opwekking en de Envoy kan dan berekenen hoeveel stroom in huis verbruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:29
PhilipsFan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:58:
Als je dat wel wilt, heb je die CT-klemmen nodig. Die meten zowel verbruik als opwekking en de Envoy kan dan berekenen hoeveel stroom in huis verbruikt is.
Of je plaatst een aparte kwh meter. Dan heb je geen CT spoelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 13-09 15:06
Miersel schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:18:
[...]

Of je plaatst een aparte kwh meter. Dan heb je geen CT spoelen nodig.
Dat kan wel, maar dan moet je wel goed opletten waar je die plaatst en hoe je je meterkast inricht. Je wilt dan de invoeding van de zonnepanelen aan dezelfde kant van je kWh-meter hebben als de aansluiting op het net. De meeste meterkasten worden zo niet ingericht, daar is de PV meestal een gewone 'groep' maar dan eentje die de andere kant op levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
lucas321 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:19:
Even een sanity check:

Wij zijn een PV systeem aan het voorbereiden op basis van Enphase. Dit systeem ligt achter in de tuin op het zuiden. Bestaande uit 28 panelen Canadian SOlar 455WP en Enphase IQ7A.

Verder in het systeem Envoy 3 fase relais en Envoy S metered met extra spoelen.

In de tuin worden de panelen over 3 strengen zo goed mogelijk verdeeld en gaan ze naar lasdozen waarna ze naar de werkschakelaar van 40 A gaan en daarna via een 4mm2 5 4+1 aderige YMVK grondkabel naar de meterkast gaan. Deze kabel legt ongeveer een lengte van 60 meter af.

In de meterkast komt de YMVK kabel binnen op een onderbreker 40A, dan het Q-relais, daarna door de ALAmat en dan op de hoofdrail van de meterkast. In de meterkast zit ook de Envoy S metered zowel om de YMVK vanuit de tuin als de aders van de hoofdaansluiting. De envoy wordt verder met 3+1 gevoed vanaf achter de ALAmat.

Vraag:
Is het een probleem dat de IQ7M’s zo’n 50mtr verwijderd zitten van het Q-relais en de S metered?
Inmiddels paar weken verder, afgelopen weekend met succes systeem live gezet. Heeft inmiddels de 200kWh al doorbroken. :)

We zijn niet tegen noemenswaardige dingen aangelopen afgezien van de Q-relais GRID en PV kant omgedraaid ;) beginners foutje O-) . Geen filters/ferrite ringen hoeven te gebruiken en ondanks de 60 meter kabellengte krijgt de Envoy vol groen signaal binnen van de IQ7’s .

Het aansluiten van de s-metered en de spoelen ging ook gesmeerd. Een opmerking daar: die groene kabel klem rails is echt irritant. De 2 rijen zitten elkaar in de weg.

[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXoIXwyorEuEDqRtV6G9-Sjsiio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6foHvYlxiOttXN3qFOwG7rXg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0D8f8JTyu1KF4gZFaWfV-IFsvuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfJf6y2x3fjBB5C94TISlocf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04nLbYfd_mGGzs_QgGCFEmkz24k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6YfbAoATjM45LuIHdlla9UZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@lucas321 Formeel horen de inverters andersom gemonteerd te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEehykhBYGE6xDhjAPX3-2bQBEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DD6HMbkzzV43P7V7RwWSl63M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Microkid schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:45:
@lucas321 Formeel horen de inverters andersom gemonteerd te worden.
[Afbeelding]
Goeie! Ik zal het bij de volgende installatie meenenen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
EVILSalami schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:51:

[Afbeelding]
@EVILSalami Laat je Q-relais nakijken; ook laten controleren of alle verbindingen goed vastzitten. Allerlei meldingen over grid (frequentie enz) die niet goed zouden zijn is een melding die waarschijnlijk uit het q-relais komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

lucas321 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:24:
[...]

Goeie! Ik zal het bij de volgende installatie meenenen. 😉
Ik heb mijn omvormers trouwens gewoon aan het paneel zelf gemonteerd. Werkt ook prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeXqQ0UZ_agjHGwzDzZ4Ifc3Z0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4UM0H91o6hwGoMmIpMPbKPn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

lucas321 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Inmiddels paar weken verder, afgelopen weekend met succes systeem live gezet. Heeft inmiddels de 200kWh al doorbroken. :)

We zijn niet tegen noemenswaardige dingen aangelopen afgezien van de Q-relais GRID en PV kant omgedraaid ;) beginners foutje O-) . Geen filters/ferrite ringen hoeven te gebruiken en ondanks de 60 meter kabellengte krijgt de Envoy vol groen signaal binnen van de IQ7’s .

Het aansluiten van de s-metered en de spoelen ging ook gesmeerd. Een opmerking daar: die groene kabel klem rails is echt irritant. De 2 rijen zitten elkaar in de weg.

[
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En heel officieel dien je alle metalen delen (muv de panelen zelf) ook nog potentiaal te vereffenen. In jou geval zou de rails waar je je micro's op het gezet via de aardedraad vereffend moeten worden. Is ook kleine moeite, want je hebt aarde naar je veld lopen (die de omvomers zelf niet gebruiken).

Daarnaast is het wenselijk om de YMVK kabel niet zo over de grond te laten lopen, die is namelijk 9/10 keer niet UV bestendig. Dus klem er even wat flexbuis omheen en zet deze even vast op voetjes, zodat deze niet op de grond ligt. Dat laatste kan ook met een buisclip op een tegel/klinker. Verder ziet het er niet gek uit.

Waarom een extra hoofdschakelaar na je relay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Microkid schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Ik heb mijn omvormers trouwens gewoon aan het paneel zelf gemonteerd. Werkt ook prima.
[Afbeelding]
Klopt, mijn afweging was dat er sowieso een soort kabelgoten gecreëerd moest worden en een mooie aarde rail. Vandaar deze setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
DjVe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:32:
[...]

En heel officieel dien je alle metalen delen (muv de panelen zelf) ook nog potentiaal te vereffenen. In jou geval zou de rails waar je je micro's op het gezet via de aardedraad vereffend moeten worden. Is ook kleine moeite, want je hebt aarde naar je veld lopen (die de omvomers zelf niet gebruiken).
Alle panelen zijn per rij onderling verbonden met 6mm2 aarde draad met zelftappers. Vervolgens om de 2~3 panelen een draad naar de Alu rails met zelftappers! (Anders slechte geleiding door ALU oxide laag). En de rails in z’n geheel is geaard aan de aarde van de installatie. Deze details zijn niet (goed) zichtbaar op de foto’s.
Daarnaast is het wenselijk om de YMVK kabel niet zo over de grond te laten lopen, die is namelijk 9/10 keer niet UV bestendig. Dus klem er even wat flexbuis omheen en zet deze even vast op voetjes, zodat deze niet op de grond ligt. Dat laatste kan ook met een buisclip op een tegel/klinker. Verder ziet het er niet gek uit.
Foto was nog werk in uitvoering, alle kabels in zicht op de grond worden/zijn weggewerkt onder kiezelbed.
Waarom een extra hoofdschakelaar na je relay?
Omdat ik de Envoy en het PV systeem op dezelfde ALAMAT heb zitten heb ik de mogelijkheid ingebouwd om de PV panelen uit te kunnen schakelen zonder dat de Envoy offline gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Microkid schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:30:
[...]

[Afbeelding]
Mooi om te zien dat jij ook de beton palen van de de Groot gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
2023-04-19 BE netprofiel, 1 string 12 panelen
[Afbeelding]

2023-06-14 (na opknippen) (BE netprofiel)
[Afbeelding]

2023-06-21 (na opknippen) (BE netprofiel)
[Afbeelding]

wat je naar mijn idee duidelijk kan zien, is dat het BE profiel iets harder boven de 253 pusht, maar uiteindelijk ook uitgaat (zoals ook in de spec staat) na het opknippen van de string blijft de set dichter bij de 250V die ik meet in de meterkast
@LinuZZ Waar haal je deze data vandaan? En hoe heb je deze data vervolgens gevisualiseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
spokane schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:11:
Hallo,

Kennis van mij heeft ook 8 panelen via de woningbouw op zijn huis gekregen. Betaald daar maandelijks 14 euro voor.
Panelen zijn 8x350Wp
Bij hem hebben ze een extra meter geplaatst, alleen voor de panelen.
De woningbouw kan dus op afstand de opbrengst zien.
De eigenaar van de woning kan op de website van greenchoice dagelijks de totale opbrengst per dag zien door in te loggen met het meternummer en de postcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

ArPi75 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:11:
[...]

@EVILSalami Laat je Q-relais nakijken; ook laten controleren of alle verbindingen goed vastzitten. Allerlei meldingen over grid (frequentie enz) die niet goed zouden zijn is een melding die waarschijnlijk uit het q-relais komen.
Ze komen vanmiddag langs om te checken. Ze gaan ook direct CT-spoelen installeren omdat ik er om vroeg.

De reactie was dat ze dat standaard niet doen i.v.m. ruimtegebrek in de meterkast. Ik vroeg of ik ze wel kon krijgen omdat er sowieso 2 bij een Envoy metered zit en omdat ik ws wel genoeg ruimte heb, en dat kon! Dus dat is mooi.

Bedankt voor de tips allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Top, hopen dat ze het probleem snel vinden en oplossen. Persoonlijk verwacht ik ergens een slechte verbinding in de/een lasdoos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Eddie_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:31:
Top, hopen dat ze het probleem snel vinden en oplossen. Persoonlijk verwacht ik ergens een slechte verbinding in de/een lasdoos.
Nou dat was het precies. Een kabeltje zet te los in de lasdoos.

De CT spoelen worden nu geïnstalleerd. Hopelijk straks alles up and running.

EDIT: nog steeds issues. Wel 3 panelen minder met een probleem. Morgen weer een nieuwe ronde. Meters draaien wel overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door EVILSalami op 22-06-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 15:50
Nieuw met Enphase.
Dag, ik heb een 2e hands setje gekocht voor weinig. 3 jaar oud. Was in de buurt.

Beteft:
6x 295wp trina solar
6x iq7a+ micro omvormer en q cables
Q relais
Q envoy S(standaard?)
1 fase 40a aansluiting.

Ik ga het zelf leggen, omdat ik een steiger heb gehuurd voor een dakgoot reparatie, en het schilderwerk van dakgoot en kozijnen dacht ik, Hey goed moment om even panelen op dakvlak OOST te leggen.

Ik heb al een set van 2014 van 14x 150wp op west. Wat op jaarbasis +- 1600kwh op brengt. Prima lag er al, toen we het huis kochten. Maar nu wat erbij.

Nu dus op oost.
Een aantal vragen.

1. Een alamat B10 voldoet voor 6x295wp=1770wp Alleen die is een stuk duurder dan een B16? Gewoon een b16 alamat nemen?
2. Bedrading voor mijn huidige B16 alamat voor west dak komt van boven de 40a zekering. Moet/mag hier de bedrading (6mm2) bij op voor de nieuwe B16 alamat voor de te leggen panelen?
3. IS het gebruik van adereindhulzen verplicht een in een kast? (ik ben in de machinebouw niet anders gewend).
4. Kabels van Alamat b16 naar Q-relais ook 6mm2? doen? In de kast zeg maar.
5. Zouden jullie een ymvk 3 x 2.5mm of 3 x 4mm naar zolder leggen? Tot op heden hier geen last van te hoge spanning.
6. Die gietmof, moet die op het dak onder de panelen liggen? Of onder de dakpan?
7. Op de panelen zelf zit geen mogelijkheid om een aarde draad(groen/geel) te bevestigen. Dit is voor vereffening heb ik gelezen. Voldoet vereffening vanaf elke rail naar binnen? Of hoe doen jullie dat? Of hoeft dit helemaal niet? De q Cable heeft alleen nul en fase.
8. Deze aarde draad van 2,5 4 of 6mm pakken? En het mooiste appart in de gietmof naar binnen, maar klemt de wartel zo ver af? Let me know.
9. Verder, die Envoy S mag die gewoon met de stekker in een verlengsnoer doos? Zoals ik op filmpjes heb gezien. Of moet die echt aangesloten worden op dezelfde alamat?
10. Kan ik met die envoy s ook elke paneel los zien in de enlighten app?
11. Van te voren een leg plan maken, en alle nummers noteren van de micro's en Q relais. Kan ik zo maar 2e hands shit in laden of is dat een no go?

Thanks mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
1. Gewoon de B16 aardlekautomaat gebruiken.
2. Die bekabeling komt van de hoofdschakelaar mag ik hopen. Zo niet, dan ook een hoofdschakelaar plaatsen en vanaf daar met 6 kwadraat naar je nieuwe automaat.
3. Ja, bij flexibele draad.
4. Mag ook gewoon 4 kwadraat zijn (zou ik doen) of zelfs 2,5 kwadraat.
5. Ik zou gaan voor 4 kwadraat ymvk.
6. Als Q-kabel lang genoeg is zou je je lasdoos zelfs binnen kunnen plaatsen. Gietmof is dan niet nodig. Indien wel gietmof: gewoon onder de panelen.
7 & 8. Panelen hoef je niet te vereffenen. Onderconstructie onderling vereffenen en dan met één kabel (liefst 6 kwadraat) naar je HAR.
9. Zou mogen maar ik zou er voor kiezen om deze op dezelfde aardlekautomaat van je IQ-relais te plaatsen.
10. Ja
11. Grote kans dat alle codes nog geregistreerd staan op de oude eigenaar. Dan contact met Enphase opnemen om dit vrij te laten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
@Stutfuss heb je nu iq7+ of iq7a? double check even of je panelen passen bij je omvormers in deze sheet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Reinier

\o/

PhilipsFan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:58:
Je P1 meter meet alleen het saldo. Als je stroom importeert uit het net, dan meet je meter dat als verbruikte stroom. Als je stroom exporteert (dwz je panelen wekken meer op dan de apparaten in je huis verbruiken) dan meet je P1 meter dat als teruggeleverde stroom.

Op die manier kun je wel je afrekening met je energieleverancier controleren, maar je weet dus niet hoeveel stroom je apparaten verbruikt hebben. Immers, zelf opgewekte stroom wordt meteen verbruikt door je aangesloten apparaten en dat wordt dan niet gemeten. Als je dat wel wilt, heb je die CT-klemmen nodig. Die meten zowel verbruik als opwekking en de Envoy kan dan berekenen hoeveel stroom in huis verbruikt is.
Of je neemt een Homewizard P1 meter en koppelt die aan je Enphase systeem. Ik vind het ideaal en kijk eigenlijk nooit meer in Enlighten.
Je kunt dan ook het directe verbruik van je opwek zien als je dat interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
@ Eddie_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h6ZZLQL8xjaDldx9ARK6i_Bd2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXPyDLtfgCaltiNlocQAP7Sn.jpg?f=fotoalbum_large

2. Ja sorry, ik heb een 40 a hoofdzekering.

7/8. Ik heb 4 rails, die met elkaar verbinden, en dan 1 kabel naar de HAR? Je bedoeld 1 kabel dan naar me gietmof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
jeroen3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:27:
@Stutfuss heb je nu iq7+ of iq7a? double check even of je panelen passen bij je omvormers in deze sheet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYikR1tTTRKpM7kb1-S9k50HGCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLU0JgYvhZfoN9L5XnYVbodG.jpg?f=fotoalbum_large

Ah sorry, spelfout. Snap de verwarring.
Ga toch ff dubbel checken.

Ga nu 6 leggen. Wellicht nog 3 gebruikte erbij. Als ik die kan op snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
40A hoofdschakelaar. En de HAR is de Hoofd Aarde Rail. Indien aanwezig onderin je meterkast waar de grondpen op aangesloten is en de aarderail van je meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
lucas321 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:34:
[...]

@LinuZZ Waar haal je deze data vandaan? En hoe heb je deze data vervolgens gevisualiseerd?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door LinuZZ op 22-06-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Dat ziet er niet echt aanraak veilig uit. Om niet te zeggen gevaarlijk.
Die strips onder de aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
mike123 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Dat ziet er niet echt aanraak veilig uit. Om niet te zeggen gevaarlijk.
Die strips onder de aardlekautomaten.
Is het ook niet. Als je ermee aan de gang gaat even de hoofdschakelaar uit.

Al moet ik die 6 oude automaten ook een x vervangen voor nieuwe. Die zijn een stuk smaller! En kan ik 2 groepen bij plaatsen.
Alleen nog niet helemaal duidelijk welke Kamrail ik moet bestellen icm met welke automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Stutfuss schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:41:
[...]

Al moet ik die 6 oude automaten ook een x vervangen voor nieuwe. Die zijn een stuk smaller! En kan ik 2 groepen bij plaatsen.
Alleen nog niet helemaal duidelijk welke Kamrail ik moet bestellen icm met welke automaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWNC-kVeAeXMmYIISWp_x2vWHSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpBQbbWGv9oYCZNbgC2bejYw.jpg?f=fotoalbum_large

CDA540G + KB4FN
En dan heb je de keus uit
MKN516 (B16) / MJN516 (C16) (schroef terminals boven) of
MKS516 (B16)/ MLS516 (C16) (steek terminals boven)

De goedkopere MHN516 schijnen niet te passen op de kam rail

Je raakt wel 4 aardlekschakelaars kwijt dat kan een klein nadeel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 23-06-2023 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 13:52
Een vraagje hier, misschien is het ergens in de 320 pagina's al voorbijgekomen maar dan kan ik het gewoonweg niet terugvinden...

Als het goed is moet je in de Enlighten app ook je verbruik en import/export kWh kunnen zien met een symbool met een huisje.
Dat wordt bij mij niet weergegeven, enkel de opbrengsten van de panelen.

Is dat nog toe te voegen door deze te koppelen aan de slimme meter?

Ik heb een Envoy-S-standard-EU gateway met IQ7+ microinverters.[TABLE]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLfpAy3TOeNzBVUwzn250LnABKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FJfsnWyHO0bPencIGJSbe5ri.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2NYkBmFxRyEPgohRpwAAFW9Exs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Um6r8aqXOFGBv2fjjQKZaep.png?f=fotoalbum_large

T.o.v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u92rJQpB4_CCKUjiEkeLz3nnw6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RHhT8gvdI89hThMfBmapL2KR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27
@Robonus Nee, dat zie je alleen met de metered versie met geïnstalleerde CT spoelen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:37
Of je koopt voor een paar tientjes een P1 meter, ondersteund inmiddels ook Enphase.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zit ondertussen in een beta programma waarmee ik Siemens/Bosch apparatuur kan koppelen met Enphase. Best geinig wat je daarmee kan instellen (maar echt gebruiken doe ik het niet waarschijnlijk).

Ik heb tevens vernomen dat Enphase later dit jaar een soort connectbox gaat uitbrengen waar je bijvoorbeeld laadpalen mee kan laten communiceren (laden met overschot) en/of je IQbattery slim kan laten inkopen/verkopen van energie. Dat lijkt me dan wel weer gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

EVILSalami schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:10:
[...]

Nou dat was het precies. Een kabeltje zet te los in de lasdoos.

De CT spoelen worden nu geïnstalleerd. Hopelijk straks alles up and running.

EDIT: nog steeds issues. Wel 3 panelen minder met een probleem. Morgen weer een nieuwe ronde. Meters draaien wel overigens.
Om de saga af te ronden. Vanmiddag zijn ze weer langs geweest. Er zat nog een draadje los. Nu is het (als het goed is) allemaal opgelost... Zo lijkt het tenminste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 16:56
DjVe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:47:
Ik zit ondertussen in een beta programma waarmee ik Siemens/Bosch apparatuur kan koppelen met Enphase. Best geinig wat je daarmee kan instellen (maar echt gebruiken doe ik het niet waarschijnlijk).

Ik heb tevens vernomen dat Enphase later dit jaar een soort connectbox gaat uitbrengen waar je bijvoorbeeld laadpalen mee kan laten communiceren (laden met overschot) en/of je IQbattery slim kan laten inkopen/verkopen van energie. Dat lijkt me dan wel weer gaaf!
Hoe heb je jezelf in het beta programma weten te krijgen, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:15
EVILSalami schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Om de saga af te ronden. Vanmiddag zijn ze weer langs geweest. Er zat nog een draadje los. Nu is het (als het goed is) allemaal opgelost... Zo lijkt het tenminste wel.
Drie keer scheepsrecht? Hopelijk zit het nu allemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Stutfuss schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:41:
[...]

Het zijn geen automaten maar aardlekautomaten, vergis je daar niet mee.
En die zijn er inderdaad van 1 module breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
EVILSalami schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Mooi dat het opgelost is (hopelijk). Maar wel heel slecht dat ze dit eerder deze week niet hebben gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RoadXY schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Hoe heb je jezelf in het beta programma weten te krijgen, als ik vragen mag?
Ik kreeg een mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredlelieveld
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-05 19:49
Vandaag weer eens het geval dat de app ruim 6 uur geen update gaf.
Nu begrijp ik dat dit komt omdat er die 6 uur geen communicatie was tussen de Envoy/Gateway en de Enlighten server.
Ik probeer het probleem hiervan te doorgronden, daarom deze vraag :
Initieert de Envoy iedere 15 minuten de communicatie naar Enlighten OF start Enlighten de communicatie.

In het geval dat de Envoy het start kan ik me voorstellen dat als ca 2 miljoen Enphase installaties dit doen het voor kan komen dat mijn Envoy geen response krijgt en het blijft proberen.

Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Fredlelieveld schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:00:
Nu begrijp ik dat dit komt omdat er die 6 uur geen communicatie was tussen de Envoy/Gateway en de Enlighten server.
Initieert de Envoy iedere 15 minuten de communicatie naar Enlighten OF start Enlighten de communicatie.

In het geval dat de Envoy het start kan ik me voorstellen dat als ca 2 miljoen Enphase installaties dit doen het voor kan komen dat mijn Envoy geen response krijgt en het blijft proberen.

Weet iemand hoe dit zit?
Hier ook. Vanaf vanochtend rond 8 uur tot 1500. Geen communicatie mogelijk met enphase cloud. Uiteindelijk wel de data doorgegeven dus de envoy slaat dit lokaal op in memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Fredlelieveld schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:00:

Weet iemand hoe dit zit?
Heb je de Envoy bekabeld aangesloten op het netwerk?

Via WiFi had ik dit probleem ook dat eens per maand het er een paar uur uit lag.

Nu met een netwerkkabel geen last meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
mjvdzwet schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Heb je de Envoy bekabeld aangesloten op het netwerk?

Via WiFi had ik dit probleem ook dat eens per maand het er een paar uur uit lag.

Nu met een netwerkkabel geen last meer gehad.
Ik , bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:48
Ligt niet specifiek aan kabel of wifi

Met bekabeld heb ik hier ook de laatste dagen af en toe een paar uur achterstand.

Enphase kan gewoon al het data verkeer niet altijd aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:30
rick-1975 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:19:
Ligt niet specifiek aan kabel of wifi

Met bekabeld heb ik hier ook de laatste dagen af en toe een paar uur achterstand.

Enphase kan gewoon al het data verkeer niet altijd aan
Daar lijkt het idd aan te liggen, maar ze geven trage verbindingen de schuld in eerdere meldingen.
Hoop dat ze dit gaan oplossen door extra servers en of meer bandbreedte. Dit is een mindere service. Al gaat er geen data verloren, ik zag dat het geheugen verbruik van de Envoy nog steeds laag is, waarschijnlijk kan er voor dagen data opgeslagen worden. Van een cloud oplossing verwacht men bijna of geen vertraging tegenwoordig.
En de envoy initialiseerd de data overdracht, wanneer er geen reactie terug komt, want de gateway even voor de volgende poging.

Gelukkig heb ik ook home assistant draaien om de opbrengst te bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
Nu heb ik liever dat mijn Enphase systeem goed blijft werken dan dat de cloud omgeving up to date is.

Daarnaast zijn we Tweakers hier…..wie leest er hier niet zijn P1 poort en envoy lokaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:43:
Nu heb ik liever dat mijn Enphase systeem goed blijft werken dan dat de cloud omgeving up to date is.

Daarnaast zijn we Tweakers hier…..wie leest er hier niet zijn P1 poort en envoy lokaal uit?
Ik lees de P1 poort niet uit, dat doet mijn energie leverancier al (en kan ik inzien). Goed, ik heb wel een metered gateway, omdat ik wilde zien wat ik zelf verbruik, al had dat ook teruggerekend kunnen worden. Wat me dan wel een beetje tegenvalt is dat een normaal account heel veel niet kan zien, wat een installer account wel kan zien. Het officiële antwoord van Enphase is: dan moet je een installer account kopen ad 250 dollar.

En dat er - bij gebrek aan prioriteit - de metered verschillende waardes voor import/export aan het net ziet dan de energieleverancier. Moet ik nog verder uitzoeken. Al met al was die meerprijs voor een metered op de hele installatie natuurlijk peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
kdekker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Ik lees de P1 poort niet uit, dat doet mijn energie leverancier al (en kan ik inzien). Goed, ik heb wel een metered gateway, omdat ik wilde zien wat ik zelf verbruik, al had dat ook teruggerekend kunnen worden. Wat me dan wel een beetje tegenvalt is dat een normaal account heel veel niet kan zien, wat een installer account wel kan zien. Het officiële antwoord van Enphase is: dan moet je een installer account kopen ad 250 dollar.

En dat er - bij gebrek aan prioriteit - de metered verschillende waardes voor import/export aan het net ziet dan de energieleverancier. Moet ik nog verder uitzoeken. Al met al was die meerprijs voor een metered op de hele installatie natuurlijk peanuts.
Met een dhz installer account kun je kwa data vanuit de envoy net zoveel en daar vraagt enphase geen geld voor. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand hier voor zijn eigen setup geld heeft betaald voor een account

Pagina: 1 ... 80 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica