Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 108 Laatste
Acties:
  • 883.913 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15
Ivos schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:13:
Ik heb sinds gister ook een mooie set zonnepanelen, nu heb ik echter een vraag over het vermogen wat ik in de app terugzie.

Ik heb 9 panelen van 410 Wp, deze liggen op Zui/Zuidwest onder ca 45 graden. Deze zijn aangesloten met IQ8PLUS-72-M-INT micro omvormers. Ik zou dus op een zonnige dag als vandaag maximaal 3690 W als vermogen verwaxchten, misschien iets lager omdat het natuurlijk nooit perfect zal zijn qua omstandigheden.

Ik zie in de enphase app en in de homewizard P1 app echter veel lagere waarden:
- In de enlighten app staat 2,7kW
- in de Homewizard app staat ~2500W (dit is na aftrek van een paar verbruikers hier in huis)

Het plaatje in de Enlighten app toont ook een stijgende grafiek vandaag tot deze ineens strak afgekapt wordt. Het lijkt dus net of de panelen op 2700/9 = 300W worden afgekapt. Ik zag in de specs wel dat het Piek uitgangsvermogen = 300VA, dat lijkt overeen te komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt het dat nu de panelen inderdaad beperkt worden door de omvormers? Ik had begrepen van de verkoper dat dit niet het geval zou zijn.
Het piek vermogen van de Iq8+ = 300 VA en het continue vermogen 290 VA.
Deze laatste kan je het beste gebruiken in je berekeningen.
Max productie zou 9 x 290 =2610 zijn
Trek hier je interne gebruik af dan kom je aardig op de getallen die je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:55
Pazo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Slechte verkoper dan die niet de juiste info geeft.
Zie FAQ vraag 1 in de TS.
Ik had de FAQ even doorgekeken en zag dat vraag 1 inderdaad over aftopping gaat, maar ik kwam er niet helemaal uit bij de uitleg over de verschillende IQ7 modellen hierbij.

Ik denk dat mijn kennis op electronica gebied hier ook tekort schiet. Ik dacht dat de panelen met wat rendementsverlies nog wel in de buurt van 9x410W zouden komen, zeg 10% verlies op een hele mooie dag. Maar nu kom ik op 1-2700/3690 = 26,8% lager vermogen. Maar als ik het goed begrijp is dat dus normaal?
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Het piek vermogen van de Iq8+ = 300 VA en het continue vermogen 290 VA.
Deze laatste kan je het beste gebruiken in je berekeningen.
Max productie zou 9 x 290 =2610 zijn
Trek hier je interne gebruik af dan kom je aardig op de getallen die je geeft.
Ah ok, ik had niet goed begrepen dat ik daarmee moet rekenen, bedankt. Dus eigenlijk kun je effectief nooit meer dan die 290W opwekken per omvormer (dus per paneel)?

[ Voor 28% gewijzigd door Ivos op 13-06-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26
Hoi, iemand inmiddels de enphase panelen gekoppeld aan de homewizard app? Ik zie een erg grote delta tussen wat de enlighten app aangeeft, en wat homewizard aangeeft. Iemand hier ook ''last'' van?

(3 vs 10 kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ivos schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:37:
Maar als ik het goed begrijp is dat dus normaal?
Yes en niet iets om je zorgen over te maken :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
WouterL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:42:
Hoi, iemand inmiddels de enphase panelen gekoppeld aan de homewizard app? Ik zie een erg grote delta tussen wat de enlighten app aangeeft, en wat homewizard aangeeft. Iemand hier ook ''last'' van?

(3 vs 10 kwh)
Hier niet 11,4 tegen 12,1
Even voor de volledigheid ik heb hier de P1 en de 3 fase kWh meter van Homewizzard en hun Plus abonnement

[ Voor 13% gewijzigd door Ies Korpershoek op 13-06-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
[...]

Ik had de FAQ even doorgekeken en zag dat vraag 1 inderdaad over aftopping gaat, maar ik kwam er niet helemaal uit bij de uitleg over de verschillende IQ7 modellen hierbij.

Ik denk dat mijn kennis op electronica gebied hier ook tekort schiet. Ik dacht dat de panelen met wat rendementsverlies nog wel in de buurt van 9x410W zouden komen, zeg 10% verlies op een hele mooie dag. Maar nu kom ik op 1-2700/3690 = 26,8% lager vermogen. Maar als ik het goed begrijp is dat dus normaal?

[...]
correct

Ah ok, ik had niet goed begrepen dat ik daarmee moet rekenen, bedankt. Dus eigenlijk kun je effectief nooit meer dan die 290W opwekken per omvormer (dus per paneel)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Klopt, maar je hebt alsnog baat bij je 400Wp panelen, het is enkel dat de piek wordt afgetopt, maar in de ochtend- en avonduren heb je meer opwek dan panelen met minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Hier niet 11,4 tegen 12,1
Even voor de volledigheid ik heb hier de P1 en de 3 fase kWh meter van Homewizzard en hun Plus abonnement
De p1 ligt in de brievenbus. Maar dan nog zou home wizard niet anders moeten rapporteren dan enlighten. Misschien omdat ik ze net gekoppeld heb. (Vanmiddag)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSkV0llgbxcviELWcsTrEUPPD7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dkaL3YHXVbEdJ7aW4ItpsiEb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/548idNmp1vRKWk07W8ORbKrW3b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKOexQoD5ScdF2IFdFTTvVo3.png?f=fotoalbum_large

Dit is echt wel aardig verschil.

[ Voor 46% gewijzigd door WouterL op 13-06-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-04 20:03
WouterL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:42:

(3 vs 10 kwh)
Ik heb nu 17,2 in homewizard en 21 in de enlighten app, het lijkt of de periode van verversen lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Heb nu ook een 420 bifacial op een hoymiles liggen. Kan tot 500w per paneel maar komt tot 307 op zuid. De 390s deden eerder 296 op west, dus zoveel verlies lijkt er, bij mij, idd niet te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
pinojo123 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Ik heb nu 17,2 in homewizard en 21 in de enlighten app, het lijkt of de periode van verversen lang duurt.
Enlighten update maar 1x 15 min op zijn snelst, soms langzamer.
Kijk einde de dag als het donker wordt eens of de waarden dan wel bij elkaar liggen.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:42
Homewizzard is erg traag met verversen. Soms springt solar consumption zelfs weer tijdelijk terug naar 0. Van de vorige dag of enkele uren terug klopt het hier wel met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:38
Enphase is nu ook te koppelen aan je homewizzard p1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzQGxAi64uNNn2LqfHJXNU7P2EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfxR9ugnDRAEQk3gnRH422bX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

speedmetal35 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:36:
Enphase is nu ook te koppelen aan je homewizzard p1 meter.
[Afbeelding]
Lol letterlijk de posts boven je gaan daarover :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Glashelder schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Lees ook even de requirements in de App. Ik heb besloten de koppeling niet te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb de keuze qua omvormers tussen de IQ7+ en de IQ8M. Ik zag hier in de FAQ
De meningen zijn er soms wat over verdeeld, maar met name door de ligging van NL en de zonkracht hier, kan je tot ca 450wp panelen prima voor IQ7+ gaan, dan voor de duurdere IQ7A. Bij mooie dagen zal er sprake zijn van wat aftopping, maar dat weegt niet op tegen de meerkosten (ca €40-50 per micro) die je aan de IQ7A kwijt bent
Echter scheelt het voor mij 15 euro per paneel (430wp) en is het dus ook de nieuwere generatie.
Is het dan wellicht wel waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:44
@Exocet het hangt er helemaal vanaf welke kant je panelen op kijken. Als je panelen passen op de 7A qua spanning en stroom, dan zou ik zeker de A nemen als ze naar het zuiden kijken. Maar op de andere richtingen, meh. Check het zelf eens op pvcalc. En check of je panelen op de 7A passen met de sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:38
Glashelder schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Sorry, niet goed gelezen. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:12:
@Exocet het hangt er helemaal vanaf welke kant je panelen op kijken. Als je panelen passen op de 7A qua spanning en stroom, dan zou ik zeker de A nemen als ze naar het zuiden kijken. Maar op de andere richtingen, meh. Check het zelf eens op pvcalc. En check of je panelen op de 7A passen met de sheet.
Bedankt voor je reactie, maar het gaat dus om de IQ8M als alternatief voor de IQ7+.
Ik zal eens de sheet proberen in te vullen.
De panelen zijn de Jinko 430 Wp N-Type Full Black.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Exocet de iq8 serie presteert in zijn geheel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:39:
@Exocet de iq8 serie presteert in zijn geheel beter.
Ik lees net in dit topic nog deze opmerking:
IQ8M is het "oudere" broertje van de MC. De MC heeft een beter MPP bereik en kan moderne panelen tot 14A ondersteunen. Er is geen enkel argument (nouja misschien heel klein beetje financieel) om niet voor de MC te gaan.
Klopt dat? Ik zie hier toch ook heel veel mensen die de IQ8M krijgen bij hun installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Ik denk er aan een pre-order voor een Sessy thuisaccu. Al iemand ervaring hiermee of is dit product nog te nieuw. De info is veel belovend. Kennelijk is de vraag gigantisch, levertijd batch 4 staat nu op 1e kwartaal 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:42
Ies Korpershoek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:04:
Ik denk er aan een pre-order voor een Sessy thuisaccu. Al iemand ervaring hiermee of is dit product nog te nieuw. De info is veel belovend. Kennelijk is de vraag gigantisch, levertijd batch 4 staat nu op 1e kwartaal 2024
Ook wij hebben het voornemen een Sessy te gaan gebruiken. Nu (en binnen een jaar) is te vroeg voor ons. We houden de verschillende ontwikkelingen in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Ies Korpershoek Het Sessy thuisaccu verzameltopic
Er zij heel veel bedrijven die een accu lanceren. Zelf lijken die van myenergi wel goed.

Die van enphase moeten nog een beetje los komen denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 14-06-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:45

DjVe

Hatsaflats!

Exocet schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:44:
[...]

Ik lees net in dit topic nog deze opmerking:

[...]

Klopt dat? Ik zie hier toch ook heel veel mensen die de IQ8M krijgen bij hun installatie.
Natuurlijk klopt mijn opmerking. In bijna alle gevallen is de IQ8MC een betere keus, maar de IQ8M is in veel gevallen ook wel ene upgrade tegenover de IQ8+, dus tja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Een paar weken geleden had ik gemeld dat er verschil was bij de metered tussen de meting van de micro omvormers en de spoelen. Dit is inmiddels door de installateur softwarematig opgelost. Kennelijk stond ergens een parameter op 1 fase meting i.p.v. 3 fase waardoor alleen de opbrengst van 1 fase werd doorgegeven. Hierdoor had ik ongeveer 1/3 van de werkelijke productie.

Nu heb ik nog twee vraagjes:

1. Als ik het totaal van de spoelen (productie) vergelijk met het totaal van de micro omvormers (via tabblad serie) zit er altijd een klein verschil in. Ongeveer 0,25 kWh. Dit is niet zo veel op 38 kWh. De vraag is: is dit normaal? Kan me voorstellen dat er wellicht afrondingsverschillen en/of conversieverschillen zijn.

2. Bij [Live status] wordt afgerond op 1 decimale. Is het mogelijk om in te stellen dat hij afrond op 2 decimalen (of op watt i.p.v. kWh)? Via deze tool wil ik namelijk kijken wat het verbruik is van verschillende apparaten en dan is het wel zo makkelijk als hij iets minder afrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

WillemP22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:31:
[...]
Ik zet in op: consumptiespoel zit verkeerd om.
Dan is de installer Toolkit ookniet zorgvuldig gebruikt anders kom je die fout wel tegen.
De leverancier belde mij en gaf aan dat het de CT-spoelen waren, hoogstwaarschijnlijk is er eentje omgedraaid aangesloten. Binnenkort komen ze langs om het probleem te verhelpen, het heeft in ieder geval geen gevolgen voor de teruglevering.

Iig heb ik qua teruglevering geen problemen, zelfs met deze warme dagen zie ik 45kwH teruglevering met een effectieve opbrengst van minimaal 38kWH p/d. Met de oude panelen was dat laatste hoogstens 15kWH.

Enig puntje is dat diezelfde dag de 3-fase uitbreiding is gerealiseerd met een nieuwe meter, maar tot op heden heeft de energieleverancier dat nog niet verwerkt en geven ze alleen aan dat de oude meter in storing zit. Normaal gesproken zou dit binnen 1 werkweek verwerkt moeten zijn, maar vernam van Enexis dat dit tegenwoordig 2 werkweken is.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De koppeling met Homewizard en andere domotica wordt verder uitgediept in [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica .
Daar verder dus, dat scheelt ruis voor de mensen zonder domotica :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 15:50

Megalodon86

Enzyme X

Exocet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:04:

[...]

Echter scheelt het voor mij 15 euro per paneel (430wp) en is het dus ook de nieuwere generatie.
Voordeel van de IQ8 serie zou kunnen zijn dat ze klaar zijn voor een offgrid systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Exocet schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:04:

[...]

Indien je de specs erbij had gepakt dan had je gezien dat de IQ8M iets hogere uitgangsvermogen heeft (max. 330 vs 295 voor de IQ7+). Hiernaast is de IQ8 de nieuwe serie van Enphase, waarbij vooralsnog de verschillende series niet met elkaar gecombineerd kunnen worden. Ofwel indien je in de toekomst zou willen uitbreiden, dan kan mogelijk de IQ7 serie niet meer beschikbaar/lastig te verkrijgen zijn.

Uiteindelijk is de ligging waar je gaat plaatsen belangrijk. Mijn panelen op het zuidwesten/oosten icm de IQ8M toppen momenteel zo een 3 uur gedurende dag af, terwijl de panelen op het noordwesten de top niet halen. Dit icm met 415W panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-04 09:29
Vraagje; ik heb even alle FAQ's doorgenomen in het begin van de topic. Nu is het mij nog niet helemaal duidelijk wat verstandig is. Straks komen er 11 panelen a 405 WP op de uitbouw + garage (IQ8M). Later wil ik er nog 6 bijleggen op de overkapping. Ik heb een 3 fase meterkast, neem aan dat de installateur dus een 3 fase kabel zal gaan trekken naar de meterkast? Daarnaast, is het dan handig om een 3 fase kabel te trekken naar de overkapping (a 4mm) aangezien de lengte zo'n 20/25 meter is.

Ik zie overigens ook dat ik even moet pushen bij de installatie dat ze 3 fase IQ-Relay plaatsen anders kan ik niet de overige 6 panelen later bij plaatsen als ik goed lees. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:22
Flexiilex schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:12:
Vraagje; ik heb even alle FAQ's doorgenomen in het begin van de topic. Nu is het mij nog niet helemaal duidelijk wat verstandig is. Straks komen er 11 panelen a 405 WP op de uitbouw + garage (IQ8M). Later wil ik er nog 6 bijleggen op de overkapping. Ik heb een 3 fase meterkast, neem aan dat de installateur dus een 3 fase kabel zal gaan trekken naar de meterkast? Daarnaast, is het dan handig om een 3 fase kabel te trekken naar de overkapping (a 4mm) aangezien de lengte zo'n 20/25 meter is.

Ik zie overigens ook dat ik even moet pushen bij de installatie dat ze 3 fase IQ-Relay plaatsen anders kan ik niet de overige 6 panelen later bij plaatsen als ik goed lees. Klopt dit?
Wat staat er in je offerte? Een 3-fase systeem of een 1-fase systeem?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 11:57
Ik zie ook met enige regelmaat dips in de productie. Dit betreft dan ongeveer een half uur waarin er aanzienlijk minder geproduceerd wordt dan je zou verwachten. Dit lijkt allemaal willekeurig op te treden, soms dagen niet, soms een aantal keer per dag. Tijdstip op de dag waarop dit optreedt is ook wisselend.

Ik weet zeker dat het geen bewolking is, vaak genoeg is dit gebeurd terwijl ik thuis was en er geen bewolking geweest is.

Ook kan ik een te hoge netspanning uitsluiten, omdat ik via een DHZ account kan inloggen. Als ik de micro's uitlees zie ik dat de spanning nooit boven de 242V uitkomt, die optie lijkt mij dus uitgesloten.

In de event list zie ik vaak de volgende meldingen terugkomen die op die momenten optreden
Grid instability: set
DC bridge HW protection
Grid instability: clear
Deze events treden dan op binnen korte tijd (vaak in dezelfde minuut)

Daarnaast zie ik op andere momenten vaak meldingen "high skip rate" die geen effect lijken te hebben op de productie. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft.

Ik hoor graag of jullie ideeen hebben wat de dips zou kunnen veroorzaken. Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie de meldingen "high skip rate" herkennen en of ik hier iets mee zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@pierkeb dubbelcheck of je geen losse connecties hebt. Het is wel degelijk een ac probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-04 09:29
Panzer_V schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Wat staat er in je offerte? Een 3-fase systeem of een 1-fase systeem?
Zo te zien de 3 fase variant; "Enphase Envoy 3 Fase incl Q relais". Ben dan nog wel even benieuwd wat jullie aanraden qua soort YVMK kabel van de meterkast naar de overkapping. Hoeveel lengte en soort kabel jullie aanraden. Totale meters zal denk ik 25-30 meter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is 1200 watt per fase max, dat is niet heel veel. Uit de calculator van Elektramat rolt dan ook dat 2,5mm voldoende is.

Ik zou echter lekker voor 6mm gaan, zeker op die afstanden :p

Overigens zou ik er ook voor kiezen om op die 6mm dan ook je overkapping aan te sluiten. Dat betekend dat je dan daar een onderverdeler moet maken, maar dan hoef je wel maar 1 kabel te trekken :) Maar goed, wellicht ligt er al een kabel..

[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 14-06-2023 16:07 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik probeer een thuisaccount om te zetten naar een dhz account met enlighten wat niet lukt.

Moet nu het hele systeem omnieuw configureren en dat is niet de bedoeling.

Is er ook een stappenplan hiervoor.
Kon hier op tweakers allen een stappenplan vinden om een geheel miet installateursaccount aan te maken..

Het installateursaccount van de officiele installateur wil ik behouden.

Ik wil alleen mijn account omzetten.

Graag hulp

[ Voor 11% gewijzigd door Steenwijkerland op 14-06-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:51
Steenwijkerland schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:12:
Ik probeer een thuisaccount om te zetten naar een dhz account met enlighten wat niet lukt.

Kon hier op tweakers allen een stappenplan vinden om een geheel miet installateursaccount aan te maken..

Graag hulp
Het is aan te raden om het DHZ account naast je thuis account te hebben. Gewoon de topicstart volgen.
Enlighten support bijschakelen als het niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:34
Steenwijkerland schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:12:

Graag hulp
Of bij Enphase een ticket openen/bellen, met de vraag of jouw account omgezet kan worden naar een DHZ. Gelijk aangeven dat de installateur behouden kan worden. Heb ik ook gedaan, en lukt ook. Blijf op die manier 1 account houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Maar dan het ik 3 accounts en volgens mij kan dat niet had ik gelezen.

Ik wil het account van de installateur behouden om evt. Gezeik tegen te gaan en garantie etc....

Mijn homeuser account naar een dhz veranderen.
Ik lees ook dat je kunt veranderen naar een 2e installeraccount.

Wat is wijsheid?

Ik kan geen goede ingang of stappenplan vinden om dit te realiseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:34
Steenwijkerland schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:39:
Ik wil het account van de installateur behouden om evt. Gezeik tegen te gaan en garantie etc....
Dit dus, jij 1 account die ook dhz is, en jouw installateur die nog steeds installateur is voor beheer en andere zaken. En met jouw dhz account kan jij bijna het zelfde als jouw installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Johan909 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:52:
Een paar weken geleden had ik gemeld dat er verschil was bij de metered tussen de meting van de micro omvormers en de spoelen. Dit is inmiddels door de installateur softwarematig opgelost. Kennelijk stond ergens een parameter op 1 fase meting i.p.v. 3 fase waardoor alleen de opbrengst van 1 fase werd doorgegeven. Hierdoor had ik ongeveer 1/3 van de werkelijke productie.

Nu heb ik nog twee vraagjes:

1. Als ik het totaal van de spoelen (productie) vergelijk met het totaal van de micro omvormers (via tabblad serie) zit er altijd een klein verschil in. Ongeveer 0,25 kWh. Dit is niet zo veel op 38 kWh. De vraag is: is dit normaal? Kan me voorstellen dat er wellicht afrondingsverschillen en/of conversieverschillen zijn.

2. Bij [Live status] wordt afgerond op 1 decimale. Is het mogelijk om in te stellen dat hij afrond op 2 decimalen (of op watt i.p.v. kWh)? Via deze tool wil ik namelijk kijken wat het verbruik is van verschillende apparaten en dan is het wel zo makkelijk als hij iets minder afrond.
1. Dat klopt. Ik heb het niet geverifieerd, maar de micro's geven info over productie vanuit de micro zelf (begin AC traject) en je CT spoelen meten het aan het einde. Daartussen zit natuurlijk ook een verlies van +/-1% (afhankelijk van lengte, vermogen, dikte en manier van monteren). Dat zal het verschil moeten verklaren :)

2. Nee, dat is naar mijn weten niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Steenwijkerland op 14-06-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
ardvark99 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Dit dus, jij 1 account die ook dhz is, en jouw installateur die nog steeds installateur is voor beheer en andere zaken. En met jouw dhz account kan jij bijna het zelfde als jouw installateur.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Steenwijkerland schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:39:
Maar dan het ik 3 accounts en volgens mij kan dat niet had ik gelezen.

Ik lees ook dat je kunt veranderen naar een 2e installeraccount.

Wat is wijsheid?

Ik kan geen goede ingang of stappenplan vinden om dit te realiseren
1e pagina topic, faq vraag 14 uit mijn hoofd, staat beschreven hoe je 2e installateurs account aan je systeem kunt toevoegen. Waarbij je kunt kiezen wie de beheerder blijft (de installateur), zo kan je bepaalde config aanpassingen niet doorvoeren maar je hebt wel "verregaande" toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
beyazz06 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:00:
[...]

1e pagina topic, faq vraag 14 uit mijn hoofd, staat beschreven hoe je 2e installateurs account aan je systeem kunt toevoegen. Waarbij je kunt kiezen wie de beheerder blijft (de installateur), zo kan je bepaalde config aanpassingen niet doorvoeren maar je hebt wel "verregaande" toegang.
Dank u hier kan ik wat mee als ingang.
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
jeroen3 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:59:
@pierkeb dubbelcheck of je geen losse connecties hebt. Het is wel degelijk een ac probleem.
Dank voor je reactie. Je bedoelt denk ik de aansluitingen op het dak bij de mirco-omvormers zelf? Vreemde is dat het wisselende omvormers betreft en niet elke keer dezelfde die de foutmelding geeft, dat lijkt mij dan niet heel waarschijnlijk.

De installatie ligt op een plat dak, maar met de oost-west opstelling kom ik alsnog niet zo 123 bij de aansluitingen van de micro-omvormers. ik zal toch ergens de komende periode weer eens het dak op gaan en kijken of ik iets afwijkends kan vinden. In ieder geval een stukje verdere bevestiging dat dit in ieder geval niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-04 21:46
pierkeb schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:43:
Ik zie ook met enige regelmaat dips in de productie. Dit betreft dan ongeveer een half uur waarin er aanzienlijk minder geproduceerd wordt dan je zou verwachten. Dit lijkt allemaal willekeurig op te treden, soms dagen niet, soms een aantal keer per dag. Tijdstip op de dag waarop dit optreedt is ook wisselend.

Ik weet zeker dat het geen bewolking is, vaak genoeg is dit gebeurd terwijl ik thuis was en er geen bewolking geweest is.

Ook kan ik een te hoge netspanning uitsluiten, omdat ik via een DHZ account kan inloggen. Als ik de micro's uitlees zie ik dat de spanning nooit boven de 242V uitkomt, die optie lijkt mij dus uitgesloten.

In de event list zie ik vaak de volgende meldingen terugkomen die op die momenten optreden
Grid instability: set
DC bridge HW protection
Grid instability: clear
Deze events treden dan op binnen korte tijd (vaak in dezelfde minuut)

Daarnaast zie ik op andere momenten vaak meldingen "high skip rate" die geen effect lijken te hebben op de productie. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft.

Ik hoor graag of jullie ideeen hebben wat de dips zou kunnen veroorzaken. Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie de meldingen "high skip rate" herkennen en of ik hier iets mee zou moeten doen.
Kan jij zien of er wel degelijk een dip ontstaat in de teruglevering? Hier registreert de envoy lagere productie vanwege wegvallende microomvormer verbindingen maar blijft de teruglevering stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
magikfly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Kan jij zien of er wel degelijk een dip ontstaat in de teruglevering? Hier registreert de envoy lagere productie vanwege wegvallende microomvormer verbindingen maar blijft de teruglevering stabiel
Ik heb geen meetspoelen die dit inzichtelijk kunnen maken. Wel zie ik op de P1 meter die ik uitlees deze dips ook terug zonder dat ik dit direct kan koppelen aan extra verbruik. Ondanks dat dit natuurlijk geen 100% antwoord op je vraag is durf ik wel te stellen dat de productie ook echt dipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Alles werkt hier prima en heb via mijn Homewizard kWh en P1 en de CT's aan de productie en consumptie kant keurig inzicht in de info per fase. Ik keek zojuist nog even naar de details van mijn installatie en zag dat als ik de info van de individuele inverters bekijk deze allemaal aangeven dat ze aan LA1 zitten. De installatie is 3 fasen en de panelen zijn evenredig over 3 fase verdeeld. Voor alsnog heb ik geen reden iets te wijzigen maar gewoon als 'nice to know' kan je de inverters nog toewijzen aan de juiste fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meccano
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-01-2024
Goedendag forumleden,

Ik heb twee vragen.
1.) over de Enphase IQ8M micro omvormer.

Op de site van Solar Bouwmarkt is het advies van de expert aangepast.
Advies is herzien op 8 juni 2023, op de onderstaande afbeelding wordt de IQM niet meer weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo0YYrrJoH37bNe0ZTyRsBkwUUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3ViRhOBdLEza4vScCjEiKb7.jpg?f=fotoalbum_large
Is de IQ8M vervallen vanwege:
Let Op! Er is een klein aantal panelen boven de 400WP met een ISC waarde (kortsluitstroom) boven de 14 Ampère, dit is te hoog voor de IQ8 serie.
?

2.) Zonnepaneel
Denim EU SC R - Mono 410 Wp, Glas-Glas, bifacial, PERC Black.pdf

kortsluitstroom 13.98 A (STC)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy9SLSrMp-GzQ6mltmncHWkzxJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIMd9kvZEnQKx6e3u6nZcamT.jpg?f=fotoalbum_large
14 Ampère, dit is te hoog voor IQ8 serie

Is het verstandig om de Denim EU SC R - Mono 410 Wp aan te sluiten op een Enphase IQ8MC micro omvormer?

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@meccano De IQ8MC vervangt de IQ8M.
Heb je deze sheet al eens ingevuld met de data van je panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meccano
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-01-2024
@Pazo Bedankt voor je snelle reactie _/-\o_

De IQ8MC i.c.m. het Denim EU SC R - Mono 410Wp paneel ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
meccano schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:15:
@Pazo Bedankt voor je snelle reactie _/-\o_

De IQ8MC i.c.m. het Denim EU SC R - Mono 410Wp paneel ziet er goed uit.
Dat denk ik ook :)
Meestal is in de range 400-440wp de MC de beste optie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
In aanvulling op vraag 1 heb ik maar eens vraag 1b toegevoegd, mbt aftoppen. Nu kan ik in het antwoord zelf hele verhalen gaan typen, maar er zijn sites die het prima uitleggen, dus heb daar wat links naar toe geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 15-06-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunz
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-06-2023
Goeiedag, nieuw enthousiast Enphase forum lid hier, uit België :-)

Heb deze topic helemaal doorgelezen van in het begin (oef! wat een hoop goeie tips)

Kom ik op een van de laatste pagina's tegen dat IQ8 serie nog geen Belgisch netprofiel heeft; wat betekent dit? Betekent dit dat je niet in orde bent omdat IQ8 nog niet gehomologeerd is, en je geen recert keuring kan krijgen (voor subsidies)?
Wat gebeurd er als je de IQ8 in NL besteld en met het standaard of NL netprofiel werkt?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Gunz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:43:
Kom ik op een van de laatste pagina's tegen dat IQ8 serie nog geen Belgisch netprofiel heeft; wat betekent dit? Betekent dit dat je niet in orde bent omdat IQ8 nog niet gehomologeerd is, en je geen recert keuring kan krijgen (voor subsidies)?
Van wat ik begrijp moeten alle installaties in België gekeurd worden. Zonder keuring mag je installatie niet draaien. Ik weet niet wat de gevolgen zijn van het draaien van een ongekeurde installatie, maar kan mij voorstellen dat het daarmee niet lukt om de zonnepanelen aan te melden om zo centraal te weten wat een buurt opwerkt. Ook kan ik mij voorstellen dat iets van een brandverzekering niet zal uitbetalen.
Wat gebeurd er als je de IQ8 in NL besteld en met het standaard of NL netprofiel werkt?
Combineer het met ferrietkernen, en het is technisch waarschijnlijk dat het gewoon gaat werken en naar buiten toe geen storing zal veroorzaken. Of je die installatie gekeurd krijgt is een tweede. Over subsidies en andere zaken in België durf ik niets te zeggen. In Nederland krijg je waarschijnlijk geen subsidie (0% BTW) bij gebrek aan een Nederlands woonadres.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Gunz jullie overheid is gewoon vreselijk traag met het toelaten van apparatuur.
Ik vermoed dat er wel al een Belgisch profiel is, die is er namelijk ook voor de iq7. Maar het standaard of Nederlands profiel zal technisch gewoon werken. Het is alleen een overtreding van jullie wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunz
Dankjewel mannen. Voor zover ik weet heb je de AREI-keuring (maar dan kijken ze gewoon je elektriciteitskast na of alles netjes achter groepen en verliesstroomschakelaar gestoken is; zonnepanelen/frame geaard zijn ed.), en een tweede papier is wat de installateur afgeeft om je subsidies aan te vragen; daar staat type en aantal zonnepanelen op en omvormer type. Mij niet duidelijk of de Belgische netbeheerder dit ook nodig heeft (en wat dan met zelfinstallatie?)

Subsidies in België zijn vanaf 2023 afgezwakt tot 150€/kwP zonnepaneelcapaciteit (voor de eerste 4,5kWP ofzo, daarna de helft, met een maximum van 750€). Daar moet ik het dus niet echt voor doen...met de zelfinstallatie spaar ik ws meer uit...

Het gaat me idd meer over de "illegaliteit"...kan me niet voorstellen dat er hier geen Belgische forumleden zitten die de IQ8 serie draaiende hebben? Wat is het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Dat je huis afbrand om reden x, die al dan niks met de panelen te maken heeft, en dat de verzekeraar voorts zegt "wij betalen niets uit omdat u een illegale zonnenpanelen installatie op uw dak heeft liggen".

Om er maar eentje in te schieten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:24
Gunz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:19:
Dankjewel mannen. Voor zover ik weet heb je de AREI-keuring (maar dan kijken ze gewoon je elektriciteitskast na of alles netjes achter groepen en verliesstroomschakelaar gestoken is; zonnepanelen/frame geaard zijn ed.), en een tweede papier is wat de installateur afgeeft om je subsidies aan te vragen; daar staat type en aantal zonnepanelen op en omvormer type. Mij niet duidelijk of de Belgische netbeheerder dit ook nodig heeft (en wat dan met zelfinstallatie?)

Subsidies in België zijn vanaf 2023 afgezwakt tot 150€/kwP zonnepaneelcapaciteit (voor de eerste 4,5kWP ofzo, daarna de helft, met een maximum van 750€). Daar moet ik het dus niet echt voor doen...met de zelfinstallatie spaar ik ws meer uit...

Het gaat me idd meer over de "illegaliteit"...kan me niet voorstellen dat er hier geen Belgische forumleden zitten die de IQ8 serie draaiende hebben? Wat is het risico?
Technisch is er geen risico. het netprofiel van België voor de IQ7 is "gevaarlijker" dan het netprofiel van NL (België slaat af bij 264,5 piek, of 253 average, Nederland bij 253 piek)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:23
Dus als je last hebt van te hoge spanning (in Nederland) en omvormers die uit gaan, dan kan je het Belgische profiel laden? 8)7 :9~

[ Voor 14% gewijzigd door Burning_Tyre op 19-06-2023 09:58 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
Burning_Tyre schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:57:
Dus als je last hebt van te hoge spanning (in Nederland) en omvormers die uit gaan, dan kan je het Belgische profiel laden? 8)7 :9~
En als je vooruit wil lopen op https://solarmagazine.nl/...-overspanningsbeveiliging dan ja :)

overigens is dat ook niet echt een oplossing aangezien het gemiddelde ook boven de 253 zal zijn aan het einde van de string. het opknippen en centraal voeden werkt vele malen beter (been there, tried both :) )

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunz
Ik ben er even ingedoken en..jullie hebben allemaal gelijk.

Alvorens je je installatie in bedrijf mag nemen, moet ze gekeurd worden (AREI) en aangemeld bij de netbeheerder in België (Fluvius).
https://www.fluvius.be/nl...en/zonnepanelen-aanmelden

Stap 1: installeer je zonnepanelen
Dé basisvoorwaarde voor zonnepanelen is een geïsoleerd dak dat in goede staat is. Voor de opbrengst van je panelen is dan weer de oriëntatie van belang. Het hoogste rendement haal je van panelen die zuidoost tot zuidwest georiënteerd zijn onder een hoek van 15 tot 50 graden. Voor de installatie kan je een beroep doen op een gecertificeerde installateur, al is dat geen verplichting. Je mag de panelen ook zelf plaatsen.

Is je dak geschikt voor zonnepanelen?

De zonnekaart becijferde dit al voor jouw woning, maar je installateur kan je een nog gedetailleerdere inschatting bezorgen. Hij zal ook het geschikte vermogen van je installatie bepalen in functie van je energiebehoefte.

Stap 2: laat je installatie keuren
Voor je de eerste zonnestralen mag opvangen, moet je nagelnieuwe installatie gekeurd worden. Daarvoor neem je een erkende keurder onder de arm. Hij zal bekijken of het veilig is om de panelen op te starten. Is alles in orde, dan krijg je van de keurder een AREI-keuringsverslag. AREI staat voor Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties. Met dit verslag op zak ben je klaar voor de volgende stap: de aanmelding bij Fluvius.

Stap 3: zonnepanelen aanmelden bij Fluvius
Waarom het noodzakelijk is dat we bij Fluvius weten of jij zonnepanelen op je dak hebt? Dagelijks onderhouden we het elektriciteitsnet en zorgen we ervoor dat het in balans blijft. Via de aanmeldingen weten wij perfect op welke punten er elektriciteit in het net stroomt. Daarom is aanmelden wettelijk verplicht voor elke zonne-installatie, ongeacht het vermogen. Op basis van je gemelde vermogen wordt je prosumententarief vastgelegd

Hoe zonnepanelen aanmelden?
Via www.fluvius.be/zonnepanelen-melden breng je de aanmelding in orde. Zorg er wel voor dat je eerst de nodige documenten bij de hand hebt. Welke dat zijn, vind je in deze handige checklist.

Belangrijk: Meld je panelen aan binnen de 30 dagen na de keuring. Wacht je langer, dan riskeer je administratieve kosten. Deze boete kan oplopen tot meer dan 1000 euro. En ook het achterstallige prosumententarief zal je moeten betalen, vanaf de datum van je keuringsverslag. Meld je de installatie helemaal niet aan, dan kan je aansluiting op het distributienet worden geschorst, zowel voor afname als injectie. Panelen niet aanmelden wordt immers beschouwd als energiefraude.

Zonnepanelen en de digitale meter
Meld je een zonne-installatie aan, dan kom je automatisch op onze lijst voor de plaatsing van een digitale meter. We nemen contact met je op om een afspraak te maken.
Kom meer te weten over zonnepanelen en digitale meters.

Stap 4: neem je panelen in gebruik
Het is zover: je bent helemaal klaar om je installatie op te starten en te genieten van je opbrengst. Voortaan zul je alleen nog stroom moeten aankopen bij je leverancier op momenten dat je meer verbruikt dan je panelen opwekken. Met het bedrag dat je zo uitspaart, is je installatie gemiddeld op 8 à 10 jaar terugverdiend.

Daarna zul je op jaarbasis gemiddeld 750 euro minder betalen voor stroom dan gezinnen zonder zonnepanelen. En last but not least: je draagt je steentje bij aan een schonere wereld met minder CO2-uitstoot.

Uit wat bestaat zo een AREI-keuring?
De keuring van de zonnepanelen wordt uitgevoerd op elke nieuwe installatie. Het onderzoek omvat o.a. volgende punten:

Verifiëren van het ééndraadschema en het situatieschema
Verifiëren van het CE-certificaat van de panelen en van de omvormer
Nakijken van de integratie van de installatie voor zonnepanelen in de bestaande elektrische installatie
Controleren of de omvormers de geleverde energie van de zonnepanelen veilig verwerken
Visueel controleren van de elektrische installatie en de globale conformiteit met de reglementering
Nakijken van bedradingsbord, aansluitingen, verbindingen, kleurcode van de geleiders
Visueel controleren van de geplaatste leidingen
Controleren van de bescherming tegen rechtstreekse en onrechtstreekse aanraking
Nakijken van de beveiliging tegen overstromen
Meten van de isolatieweerstand en spreidingsweerstand van de installatie

En dit is dus het kernpunt; het kunnen voorleggen van CE-certificaat voor de IQ8 serie. Op de Enphase website vind je vrij vlot dit CE certificaat terug voor IQ7, doch niet voor IQ8.
Het eerste dat de Enphase support dame me vertelde was dat de IQ8 nog niet beschikbaar is voor de Belgische markt (ws. Q4 '23). Ze heeft me ondertussen het CE certificaat voor IQ8 toegezonden.
Ze melde me ook dat er een specifieke homologatie was voor de Nederlandse markt; blijkbaar is in Nederland een CE certificaat (Europese Conformiteit nochtans) niet nodig, of worden alternatieve homologaties aanvaard.

Nu ik het CE certificaat voor IQ8 heb, zie ik geen reden waarom de IQ8 niet op het Belgisch net zou mogen. Netprofiel beschikbaar of niet. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gunz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:24:
...

Stap 2: laat je installatie keuren
Voor je de eerste zonnestralen mag opvangen, moet je nagelnieuwe installatie gekeurd worden. Daarvoor neem je een erkende keurder onder de arm. Hij zal bekijken of het veilig is om de panelen op te starten. Is alles in orde, dan krijg je van de keurder een AREI-keuringsverslag. AREI staat voor Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties. Met dit verslag op zak ben je klaar voor de volgende stap: de aanmelding bij Fluvius.
...
Ik kan je niet antwoorden, maar subtiele verschillen tussen NL en BE Nederlands is wel amusant. In NL zeg iemand bij de arm nemen. Je loopt dan gelijk op. Ingegaakte armen zeg maar. Als je iemand onder de arm neemt, dan krijg ik het gevoel dat je iemand er bij sleurt, onder de knoet zeg maar. De verschillen maken een prettige humoristische toevoeging aan de dag.

Verder volkomen off topic. Onze Belgische buren beheersen de NL taal doorgaans beter dan wij (bijv bij nationaal dictee). Anyhow, het doe me denken aan de boterkoek bij ontbijt (=croissant, niet koek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je kan in België wel een IQ8 krijgen, maar dan zit er ook een accu aan vast ;)

Een IQ-Battery is voorzien van 4 IQ8-battery micro's namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Gunz een CE certificaat is nodig voor de gehele europese markt. In nederland moet de omvormer ook op een speciale goedkeurlijst staan. Alleen hier wordt hij wel regelmatig geupdatet.

Ik bedoel, die van jullie komt uit 2019!!!

Vorige week:
https://www.netbeheernede.../regulering-20/documenten
humor: iq8 staat er niet op

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 19-06-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:19
Tot nu toe doe ik kabelberekeningen altijd ergens online. Maar ik wil dit nu in Excel kunnen doen. Heeft iemand voor mij, toevallig, een leuk Excel sheetje? We plaatsen steeds meer Enphase waarbij afstanden toch ook wel een belangrijke rol spelen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:53
jeroen3 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:51:
@Gunz ...

Ik bedoel, die van jullie komt uit 2019!!!

Vorige week:
https://www.netbeheernede.../regulering-20/documenten
humor: iq8 staat er niet op
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Laatste omvormer gehomologeerd op 12 juni 2023.
De regelgeving is uit 2019, niet de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

jeroen3 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:51:
@Gunz een CE certificaat is nodig voor de gehele europese markt. In nederland moet de omvormer ook op een speciale goedkeurlijst staan.
Bron:
Particulieren en mkb-bedrijven met een kleinverbruikersaansluiting die energie gaan leveren aan het stroomnet, zijn verplicht hun installatie aan te melden via de website energieleveren.nl. Vanaf 27 april 2021 moet bij die aanmelding ook het merk en type van de omvormer ingevuld worden. Vervolgens wordt, aan de hand van de lijst met geverifieerde omvormers, gecheckt of de omvormer aan de RfG-eisen voldoet.
Uiteraard heb ik mijn IQ8-gebaseerde installatie ook aangemeld. Energieleveren.nl heeft een lijst met omvormers waar de IQ8-serie niet tussen staat. Je kan het model wel invullen onder 'anders' met een open invulveld, en dat heb ik uiteraard keurig en conrrect gedaan. Als er een probleem is met het type omvormer, dan vertrouw ik erop dat ze contact opnemen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 20-06-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:39
Weet iemand of het mogelijk is via APIcall of via de envoy GUI het Qrelais open te zetten?
Via de Envoy is wel de power productie uit te zetten, maar dat doet niets met het Qrelais.
Reden is om remote fysiek de verbinding tussen micro's en het net te verbreken in geval van heftig onweer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik kan je garanderen dat dat niets zal doen. De afstand in zo'n relais is veeeel te klein om van invoed te zijn op bliksem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:19
Geldt ook voor de eventueel aanwezige vereffening.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Bij heftig onweer gaat bij mij gewoon de schakelaar in de meterkast om. Hele systeem uit.
1x de boel kapot is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@SniperGuy het toevoegen van surge protectors in je meterkast is beter waar voor je geld voor indirecte bliksem. Het is in nederland niet zo'n groot heel groot gevaar. Hier zitten de LV kabels namelijk onder de grond.
Tegen directe bliksem helpt vrijwel niets.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2023 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Pazo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:21:
Bij heftig onweer gaat bij mij gewoon de schakelaar in de meterkast om. Hele systeem uit.
1x de boel kapot is meer dan genoeg.
Hoe bedoel je? Wat is het effect van schakelaar om versus schakelaar niet om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Panzer_V schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Hoe bedoel je? Wat is het effect van schakelaar om versus schakelaar niet om?
Zou denken als het systeem uit staat dat het dan net iets minder gevoelig is voor een eventuele bliksem inslag? Of maakt dat geen ene moer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een systeem dat aan staat trekt niet sneller bliksem aan. Bliksem is zó krachtig dat het overal doorheen slaat. Het kan zelfs van stopcontact naar stekker overslaan als daar niet genoeg ruimte tussen zit :X

Wel kan je je systeem beschermen tegen eventuele overspanning bij een inslag in de buurt die overslaat op het elektriciteitsnet of coax netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Mjah een vrijwel directe inslag zal het zeker niet overleven, dat heb ik aan den lijve ondervonden, maar ik ben toch iets meer gerust gesteld als de boel uit staat tijdens een onweersbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:39
jeroen3 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:30:
@SniperGuy het toevoegen van surge protectors in je meterkast is beter waar voor je geld voor indirecte bliksem. Het is in nederland niet zo'n groot heel groot gevaar. Hier zitten de LV kabels namelijk onder de grond.
Tegen directe bliksem helpt vrijwel niets.
Die staan inderdaad op de planning. Gisteren een filmpje gezien van SPD die hun werk doen. Geen idee hoe het Qrelais rated is, maar het is natuurlijk niet altijd indirect of direct: het kan bijvoorbeeld ook verderop in het blok inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintygirl
  • Laatst online: 05-09-2023
Hoi allemaal,

Ook nieuw in deze topic. Wel al heel veel gelezen en toch kom er op 1 punt nog niet goed uit. Ook enphase zelf kan mij niet goed helpen en zo krijg ik ook verschillende antwoorden van een aantal klantenservices.
Komt met name omdat ik natuurkundig bijna 0 weet en alles op logica moet doen, maar ook omdat van alles wat ik gelezen heb nog niet een hoog WP paneel ter sprake is gekomen. (echt sorry als ik wat gemist heb).

Ik heb zes zonnepanelen gekocht:
Trina Solar 505W Vertex-S Triple Cut PERC Mono Zonnepaneel - Zwart frame/witte achterplaat (TSM-DE18M(II))

Nu de micro omvormers nog. De keus gaat van de 8+, 8M, 8MC etc. Bij elke "upgrade" wordt de omvormer duurder. Geen enkel probleem om te investeren als ik deze er maar uithaal c.q. dat het ook nuttig is om een zwaardere omvormer te nemen. Je kunt op een versterker van €100,00 een topspeaker aansluiten van €5.000 maar dat heeft geen nut even als simpel voorbeeld.

Mijn vraag is dus: Tot welk upgradeniveau is het de investering waard en waarom.

Nog een gegeven is dat mijn dak ZZW ligt en tot laat in de avond heb ik zon op mijn dak.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat ik alles voldoende heb omschreven. Dank jullie wel alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Quintygirl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:44:
Hoi allemaal,

Ook nieuw in deze topic. Wel al heel veel gelezen en toch kom er op 1 punt nog niet goed uit. Ook enphase zelf kan mij niet goed helpen en zo krijg ik ook verschillende antwoorden van een aantal klantenservices.
Komt met name omdat ik natuurkundig bijna 0 weet en alles op logica moet doen, maar ook omdat van alles wat ik gelezen heb nog niet een hoog WP paneel ter sprake is gekomen. (echt sorry als ik wat gemist heb).

Trina Solar 505W Vertex-S Triple Cut PERC Mono Zonnepaneel - Zwart frame/witte achterplaat (TSM-DE18M(II))

Nu de micro omvormers nog. De keus gaat van de 8+, 8M, 8MC etc. Bij elke "upgrade" wordt de omvormer duurder. Geen enkel probleem om te investeren als ik deze er maar uithaal c.q. dat het ook nuttig is om een zwaardere omvormer te nemen. Je kunt op een versterker van €100,00 een topspeaker aansluiten van €5.000 maar dat heeft geen nut even als simpel voorbeeld.

Mijn vraag is dus: Tot welk upgradeniveau is het de investering waard en waarom.

Nog een gegeven is dat mijn dak ZZW ligt en tot laat in de avond heb ik zon op mijn dak.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat ik alles voldoende heb omschreven. Dank jullie wel alvast !
Zie vraag 1 van de faq en de 2 case study's van enphase, de Excel van pazo als dat teveel werk is: het advies van solar bouwmarkt icm de compatibiliteit checker van enphase of de Excel van pazo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintygirl
Het heeft niet met veel werk te maken hoor.. ik heb al uren tijd erin gestopt in het hele zonnesyteem, maar ben gewoon een leek. Ik heb de faq gelezen en ik heb ook de sheet ingevuld.. Ik snap alleen de uitkomsten niet. Ook zijn bij mij de opmerkingenvelden in de excel niet goed leesbaar.

Wat ik snap ik dat hoe duurder hoe meer meer max power je kan krijgen. Maar ik lees ook dat ik mij daar niet blind op moet staren. Ook het aftoppen snap ik redelijk wat er gebeurt. De momenten dat het paneel optimaal presteert en dat mijn omvormer niet alles om kan zetten kan voorkomen, maar als ik te laag kies, dus ik denk de IQ8+ dan komt dat vaak voor.. De IQ's gaan van 330, naar 366 naar 384. Rekening houdend met 505 en zeg 15% verlies.. Zit ik nog steeds ruim boven die 384. Stel ervan uitgaande dat ik de volle 18 pak (van AC naar HC) keer 40 cent gerekend is dat €7,20 per paneel per jaar. Dan zou ik het verschil er dus in 2 jaar uit hebben.. De sheet van solar bouwmarkt lijkt mij overigens ook helder.... maar ik heb het gevoel dat het niet zo simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Quintygirl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:11:
Het heeft niet met veel werk te maken hoor.. ik heb al uren tijd erin gestopt in het hele zonnesyteem, maar ben gewoon een leek. Ik heb de faq gelezen en ik heb ook de sheet ingevuld.. Ik snap alleen de uitkomsten niet. Ook zijn bij mij de opmerkingenvelden in de excel niet goed leesbaar.

Wat ik snap ik dat hoe duurder hoe meer meer max power je kan krijgen. Maar ik lees ook dat ik mij daar niet blind op moet staren. Ook het aftoppen snap ik redelijk wat er gebeurt. De momenten dat het paneel optimaal presteert en dat mijn omvormer niet alles om kan zetten kan voorkomen, maar als ik te laag kies, dus ik denk de IQ8+ dan komt dat vaak voor.. De IQ's gaan van 330, naar 366 naar 384. Rekening houdend met 505 en zeg 15% verlies.. Zit ik nog steeds ruim boven die 384. Stel ervan uitgaande dat ik de volle 18 pak (van AC naar HC) keer 40 cent gerekend is dat €7,20 per paneel per jaar. Dan zou ik het verschil er dus in 2 jaar uit hebben.. De sheet van solar bouwmarkt lijkt mij overigens ook helder.... maar ik heb het gevoel dat het niet zo simpel is.
Als je het wil weten: lees de pdfs van enphase, als niet, dan het advies van solar bouwmarkt volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quintygirl
Jammer Linuzz van je antwoord.. ik lees me gek.. ook de data sheets en alle info van Enpahase, zo ook de studie uit de FAQ1 met de update en in dit forum.

Ik hoopte een simpele vraag te stellen. Ik heb nu aan de ene kant het antwoord, neem max dus de HC van solar bouwmarkt... en de studie in frankrijk die zegt.. staar je niet blind.. tis de investering niet waard.

Ik ben iemand die nog niet eens het verschil tussen volt (spanning) en stroomsterke (ampère) weet... Dat niveau heb ik.. De sheet van solarbouwmarkt kan ik zo volgen, maar ik ben wel iemand die bewust een afweging wil maken. Ik kom er gewoon niet uit. Hoop toch op iets meer op een simpele onderbouwing dan het tabelletje van solarbouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Quintygirl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:57:
Jammer Linuzz van je antwoord.. ik lees me gek.. ook de data sheets en alle info van Enpahase, zo ook de studie uit de FAQ1 met de update en in dit forum.

Ik hoopte een simpele vraag te stellen. Ik heb nu aan de ene kant het antwoord, neem max dus de HC van solar bouwmarkt... en de studie in frankrijk die zegt.. staar je niet blind.. tis de investering niet waard.

Ik ben iemand die nog niet eens het verschil tussen volt (spanning) en stroomsterke (ampère) weet... Dat niveau heb ik.. De sheet van solarbouwmarkt kan ik zo volgen, maar ik ben wel iemand die bewust een afweging wil maken. Ik kom er gewoon niet uit. Hoop toch op iets meer op een simpele onderbouwing dan het tabelletje van solarbouwmarkt.
https://gathering.tweaker...message/75589438#75589438

Zie mijn post hierboven. Bekijk dat filmpje en je hebt je antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ

In de faq staat naar mijn idee inmiddels een heel uitgebreid overzicht met linkjes naar posts met uitleg waarbij je prima een afweging kan maken, bijvoorbeeld linkje 1: Websphinxie in "Het grote Enphase topic" als je de tabel daar leest, dan kun je daar het verlies van de iq7+ (en ook 8+) zien ten opzichte van de iq7a per wp paneel. Meer info staat in de 2 studies maar dit linkje is denk ik toepasbaar op elke vraag.

Ik reageer er misschien een beetje knorrig op, maar deze vraag wordt 8 keer per maand gesteld, er is hier veel tijd gestoken in de faq post en wordt meerdere malen beantwoord in de diverse posts. Faq 1a en 1b met de linkjes zijn een prima uitgangspunt en als dat niet zo is, doe vooral een suggestie voor een verbetering als je het heb uitgezocht:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:18

Tsjonge, wat maak je je druk niks. Voor een 500Wp+ paneel neem je IQ7A of IQ8AC of IQ8HC. Ik zou die laatste nemen… dat prijsverschil ben je volgende week vergeten. Bouwen met die handel anders is de zomer voorbij. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimvpetegem
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-11-2023
Beste allen,
Heeft iemand hier ervaring met CTs (meettrafo’s) voor de Envoy-S Metered die tot min. 250A kunnen meten. Ik heb hier een installatie met drie fasen (3x250A).

Is the spoelverhouding (2500 bij de CT-100) van belang. Of kan deze aangepast worden in de Envoy (of doet deze dat automatisch op basis van de spanning?).

Alvast bedankt voor het advies.
Met vriendelijke groet, Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

3x250A op 230v? Wauw.. of is die 0 een foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@wimvpetegem Hiervoor moet je naar enphase toe. Dit zijn commerciele installaties voor hele zonneparken
en gaat over de limier van 600 omvormers.
Ze hebben zo te zien wel een Commercial IQ Gateway 2 met CT-600-SPLIT, die zouden dan moeten passen.

De normale 100 of 200A zijn niet mogelijk.

Let op: 350A is niet meer voor de hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 16:18
Quintygirl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:44:
Hoi allemaal,

Ik heb 6 panelen 500wp met de IQ8M, op een platdak. Door de flauwe/platte ligging
zal ik nooit de maximale stroom van mn panelen krijgen dus voldoet de IQ8M wel. Maximaal zo'n 3a4 uur aftoppen, maar wel een hoge opbrengst per paneel. De AC versie was er 4 maand terug nog niet en ik wilde m'n kosten/Wp een beetje redelijk houden.

Wanneer je de panelen schuiner/gunstiger hebt liggen zou ik minstens voor de IQ8MC gaan (kan hogere ampères aan) maar beter nog voor de IQ8AC.
De IQ8AC levert continu maar 25 watt meer dan de IQ8M dus ipv 6x325=1950W levert de AC 6x350=2100W

Prijs heeft wel invloed maar het verschil bij 6 stuks is te overzien tov de totale prijs.
Wanneer je dit geen probleem vindt; ga voor de hoogste optie in vermogen van de omvormer.

Oja, vul wel de sheet(ergens in deze draad?) in om te zien of je paneel past bij de omvormer.

Succes

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

IQ8M past hier goed bij. Paneel blijft onder de 12A en spanning van paneel ligt in MPPT. Als je de IQ8MC voor dezelfde prijs kan krijgen, dan is dat ook een goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04 14:42
Ik weet niet of ze al gedeeld zijn maar er is een vulnerability gemeld bij CISA ( https://www.cisa.gov )

Enphase Envoy

Enphase Installer Toolkit Android App

[ Voor 3% gewijzigd door Afca_020 op 21-06-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 03:08
Afca_020 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:11:
Ik weet niet of ze al gedeeld zijn maar er is een vulnerability gemeld bij CISA ( https://www.cisa.gov )

Enphase Envoy

Ik lees:

Enphase Energy has not responded to requests to work with CISA to mitigate this vulnerability. Users of the affected products are encouraged to contact Enphase Energy support for additional information.

Hmm, geen vuile was buiten hangen of zo ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-04 22:57
Afca_020 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:11:

Enphase Envoy

Ze benoemen Envoy versie 7.0.88, zitten we inmiddels niet al op 7.6.114 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 03:08
renzoverschoor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:47:
[...]

Ze benoemen Envoy versie 7.0.88, zitten we inmiddels niet al op 7.6.114 ?
Ja, hier wel denk ik, maar op bestaande installaties van paar jaar oud ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

jacovn schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:48:
[...]

Als die met het internet verbonden zijn dan actualiseren ze toch automatisch? Als ze niet met het internet verbonden zijn dan is de kwetsbaarheid geen probleem, ook al hebben de eigenaren geen garantie op hun micro-omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-04 22:57
jacovn schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:48:
[...]

zou kunnen....versie 7.0.88 is van 24 mei 2022....en word op Cisa op 23 juni 2023 als probleem benoemd.
als je een veilig systeem wil hebben, wat het ook is, moet je toch altijd updaten naar de laatste versie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04 14:42
En de versie op de telefoon?
Installer Toolkit: 3.27.0

Mijn installatie ligt nog in de schuur en gaat volgende week zaterdag het dak op.
Dus heb nog geen idee van software versies.
Pagina: 1 ... 79 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica