Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.440 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:04
@Bonzo2009

2e 1-fase Qrelay?

Dan kan het zomaar zijn dat je een fasekoppelaar nodig hebt omdat de envoy alleen op fase 1 communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
Bonzo2009 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:04:
Vandaag 2de Qrelay geplaatst.
In de Envoy vind die hem niet.
Kan het Enphase systeem uberhaupt wel overweg met meerdere Qrelays?
Ik zou denken dat je een 3-phase Qrelay nodig hebt i.p.v. een meerdere single-phase Qrelays.

Heb je de tweede Qrelay geplaatst vanwege het gebruik van een andere fase?
Ik heb zelf een 3-phase Qrelay welke maar met één fase gebruikt wordt (dit vanwege de maximaal
toelaatbare stroom, die is groter bij de 3-phase versie).

Een 3-phase Qrelay zorgt er overigens ook voor dat de data communicatie tussen de Envoy en de panelen
over alle fases kan plaatsvinden.
Bonzo2009 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:04:
Contact gehad met Enphase US maar die weten niets van Qrelay's af(gebruiken ze daar schijnbaar niet)
Ik denk dat dat is omdat het in de US misschien niet verplicht is om een centrale onderbreker (zoals de Qrelay) te hebben die alles afschakelt als de netspanning boven de 253 V komt. De micro omvormers schakelen zelf ook al af bij een te hoge spanning. Maar in Nederland is een centraal schakelpunt verplicht vandaar dat een Qrelay nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door peterpv op 09-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Pazo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:54:
[...]

Ik zou IQ7+ zeggen.
Lees FAQ vraag 1 eens en vul ook eens de sheet in (link staat daar in) welke micro het beste bij jou paneel past. Moet je wel even de datasheet erbij pakken.
Merci.
Ik heb deze link ook nog gevonden. Net wat gemakkelijker :P
https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27
bottom line schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Merci.
Ik heb deze link ook nog gevonden. Net wat gemakkelijker :P
https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
Maar die is niet zo goed als die 'van ons'. Onze sheet houdt rekening met veel meer variabelen. De Enphase calculator houdt alleen rekening met de technische eisen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:02
#metoo :*)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:27
Kleine update vanuit Enphase, de technisch man heeft er flink aan getrokken om met de introductie van de IQ8 ook de trainingskant vanuit Enphase op orde te krijgen.

Zie hier de nieuwe NL playlist van het Youtube kanaal Enphase Energy Training Europe
https://www.youtube.com/p...VZ5syB4m8x6-XryBnfHrp2lMI

Goud waard is natuurlijk de IQ Gateway Metered installatie
https://www.youtube.com/w...yBnfHrp2lMI&index=9&t=34s

Misschien kun je dit in de beginpagina ergens integreren @Pazo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 10:24
sir_knudde schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:21:
@Bonzo2009

2e 1-fase Qrelay?

Dan kan het zomaar zijn dat je een fasekoppelaar nodig hebt omdat de envoy alleen op fase 1 communiceert.
Als ik hem wissel met mijn huidige ziet de envoy hem ook niet in de admin.
Dus het heeft niets met fases te maken.
Je kan ook meerdere qrelays toevoegen in de envoy.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
drboneym schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:27:
...
Goud waard is natuurlijk de IQ Gateway Metered installatie
https://www.youtube.com/w...yBnfHrp2lMI&index=9&t=34s

...
Wel grappig dat (één van) de technische man van Enphase zelf geen ferrietringen in zijn meterkast heeft hangen. En dan ook nog zo veel ruimte in je meterkast hebben en vervolgens zo'n spaghetti bende er van maakt. Ik zie trouwens ook dat de netfrequentie of 50Hz is of zelfs 66Hz. Bijzonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@MountainMo welke home automation bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 10:24
peterpv schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Kan het Enphase systeem uberhaupt wel overweg met meerdere Qrelays?
Ik zou denken dat je een 3-phase Qrelay nodig hebt i.p.v. een meerdere single-phase Qrelays.

Heb je de tweede Qrelay geplaatst vanwege het gebruik van een andere fase?
Ik heb zelf een 3-phase Qrelay welke maar met één fase gebruikt wordt (dit vanwege de maximaal
toelaatbare stroom, die is groter bij de 3-phase versie).

Een 3-phase Qrelay zorgt er overigens ook voor dat de data communicatie tussen de Envoy en de panelen
over alle fases kan plaatsvinden.

[...]

Ik denk dat dat is omdat het in de US misschien niet verplicht is om een centrale onderbreker (zoals de Qrelay) te hebben die alles afschakelt als de netspanning boven de 253 V komt. De micro omvormers schakelen zelf ook al af bij een te hoge spanning. Maar in Nederland is een centraal schakelpunt verplicht vandaar dat een Qrelay nodig is.
Ik las hier op tweakers een topic waar meerdere tweakers een 3 fase qrelay in een 1 fase meterkast hebben geplaatst en dit niet werkte.

Ja ik snap het 3 fase qrelay ik heb zelf een 3fase systeem bij mijn ouders geïnstalleerd.

Maar op dit moment ziet die het hele 1 fase qrelay niet(wissel hem met mijn huidige)
Ik denk dat mijn envoy oudere software heeft en de qrelay nieuwe software heeft.

Maar opzich boeit het niet zo lang de panelen straks maar werken en de qrelay technisch maar werkt.
Gaan het zien volgende week.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Ik kan me herinneren dat ik tijdens mijn installatie in de installer toolkit iets heb moeten doen om de Q-Relay zichtbaar te maken. Aantal op 1 zetten en/of serienummer invullen, zoiets was het.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:58
Q-relais zal zijn werk wel doen, maar de vraag is natuurlijk wel of het Q-relais het juiste netprofiel geladen krijgt als er geen comm. met de envoy is.
Overigens is een 3-fase Q-relais ook in te stellen op het gebruik van maar 1 of 2 fases, maar misschien geldt dan nog steeds dat aan de grid-zijde wel 3 fasen aangesloten moeten zijn, dat weet ik niet.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier een 3 fase Q-relais in gebruik op een 1 fase installatie, werkt prima.
Alleen fase 1 en de nul (0) is aangesloten.
Dit als voorbereiding op een 3 fase groepenkast.
Er zitten nu nog maar 4 panelen achter.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Mikey5times schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Er is nu nog niks geïnstalleerd, maar er is me verteld dat ze standaard sowieso geen spoelen installeren.
Als jij iets koopt en ze doen de installatie dan is dat voor alles wat jij koopt, tenzij ze in de offerte hebben staan dat ze iets niet doen. Ik zou een andere installateur kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:04
Bonzo2009 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:25:
[...]

Als ik hem wissel met mijn huidige ziet de envoy hem ook niet in de admin.
Dus het heeft niets met fases te maken.
Je kan ook meerdere qrelays toevoegen in de envoy.
Zo heb ik dat ook gedaan: eerst omwisselen en dat werkte, daarna op een andere fase, dat ging pas nadat ik een fasekoppelaar had geplaatst.
Als hij het niet doet op de plaats van de originele, kan hij ook stuk zijn.. Gaan de lampjes wel branden?
En kun je m handmatig toevoegen obv zijn serienummer?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Even een tussendoortje, geen zonnepanelen maar fietsaccu….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHNDNT2VePKBX22zLt8JjmAAKlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laCqi0yYxghSeGR5JlghYEdF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSaUR-zDo-Lf5PxUMAQT-kdPz7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h15kwNCzs1RClOwFmLaSFiTQ.jpg?f=fotoalbum_large
Bosch 36V van kapotte fiets krijgt een nieuw doel met een IQ7.
Ik heb ook al een prima werkende combi met 48V 20Ah Li-Ion en een IQ7X.
Overdag laden en in de nacht stroom leveren. Op tijd uitzetten en niet helemaal leegtrekken om de levensduur niet teveel te bekorten. En met de interne accu BMS laden natuurlijk.

Aan/uit met HomeWizard slimme stopcontacten, een voor laden en een voor ontladen..

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 10-06-2023 12:35 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb sinds een paar dagen een IQ Gateway Metered en kan dus ook het huidige verbruik zien in huis. Ik merk dat deze waarden structureel afwijken van wat ik normaal gesproken aan verbruik zie via de P1-poort van de slimme meter.

Ter indicatie: ik zie normaal gesproken een verbruik overdag tussen 400W en 600W. Met de IQ Gateway registreer ik in dezelfde situatie nu een verbruik van 250W tot 400W. Met de slimme meter zag ik voorheen alleen zulke waardes als ik enkele groepen uitschakel. Ik heb niet het idee dat de spoelen op de 3 fases verkeerd aangesloten zijn, want ik zie wel significant verbruik op alle fases als ik via de installer toolkit op de gateway inlog. De consumptiespoelen zitten tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar, zoals het (volgens mij?) ook hoort.

Nu ben ik wat achterdochtig omdat we ons sowieso al een tijdje afvragen waar ons hoge verbruik precies plaats zou vinden. Ik heb dat de afgelopen tijd niet kunnen pinpointen namelijk. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Toch iets verkeerd aangesloten met de CT-spoelen? Of moet ik inderdaad achterdochtig worden over wat de slimme meter registreert?

[ Voor 20% gewijzigd door gday op 10-06-2023 13:31 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
Bonzo2009 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Ik las hier op tweakers een topic waar meerdere tweakers een 3 fase qrelay in een 1 fase meterkast hebben geplaatst en dit niet werkte.
Ik meen mij te herinneren dat er "iets" omgezet / anders ingesteld moest worden.
Mijn installateur heeft het dat allemaal verzorgd en hij had al voor de installatie zelf
contact opgenomen met Enphase en die hadden hem uitgelegd wat hij moest doen
om het 3-phase Qrelay met één fase te laten werken.

Mee eens dat als het werkt het prima (en veilig) is. Ik verwacht dat het gewoon gaat werken, ik zie niet
in waarom de Qrelay zijn werk niet zou doen zonder de data verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:07

martijn v o

Certified by Enphase.

CT spoelen moet je aanmelden/inleren met een procedure. Heb je dat ook gedaan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@HermanGast opladen ook met een paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje-bart
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-08 21:15
Ik heb dus de Qcells Q.Peak DUO BLK M-G11S+ 400 panelen en de Enphase IQ8+ micro omvormers.
ik heb de Excel tool ingevuld, maar waar zie ik nou precies welke omvormers de beste keus is/was geweest?

*edit: wat vul ik in bij de cel temperaturen? waar ik woon wordt het nooit kouder als -5?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ6A3ECsJPGZ2aiv5998dX_Aw3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bK92XGeGBhYEU3HpgImNqhnM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bartje-bart op 10-06-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Nee, met de Bosch acculader op het lichtnet. Maar wel overdag als er PV productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Mijn Enphase systeem met micro omvormers heeft al 2 uur niet geüpdatet. Status in app is wel normaal. Kan dit door de hitte komen?

En een tip in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Bartje-bart IQ7+ of IQ8+, daarbij is alles groen en ook prima voor 400wp panelen.

Celtemp vul je ook die van de datasheet van het paneel in. Vaak iets van -40 tot +80 ofzo.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@MaStar komt hier ook iedere 2 pagina's voorbij. Niets om je zorgen over te maken. De Envoy onthoudt de data en zal het bij een volgende verbindingen weer allemaal updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:29
@pazo en @Bartje-bart celtemperatuur is bedrijfstemperatuur, nu, >60, in de winter niet zo, maar dan vaak ook geen zon. -40 is compleet onrealistisch in Nederland :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Pazo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:26:
@MaStar komt hier ook iedere 2 pagina's voorbij. Niets om je zorgen over te maken. De Envoy onthoudt de data en zal het bij een volgende verbindingen weer allemaal updaten.
Screenshot van de Enphase pagina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKw4oqImYakL4wXpOHc9kzkWkKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6drZe7sJCNiDBkq5DIBHOj5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Pazo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:26:
Thanks!!

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 10-06-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
MountainMo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Yess gelukt. Thnx Loen.

Ik zie maar een beperkt aantal eniteiten en mis bv actuele netspanning per fase. Zie jij die wel?
Nee, die heb ik inderdaad ook niet. Ook geen idee of je die voor v2 of v4 envoy's (met de "officiële" integratie) wel ziet overigens. Die heb ik natuurlijk ook niet :)

Zie wel de voltages op de fases middels de homewizard P1 overigens, dus dat is wel fijn om in home assistant te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:06
Peet3kabo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:46:
[Afbeelding]

Temperatuur omhoog en productie gaat naar onderen, zo is dat goed te zien. Gisteren ook al zichtbaar.
1 voordeel hier, Liander heeft vanmorgen de netspanning 7V naar beneden gebracht. Ook dat is zichtbaar. Ik had nog geen problemen met uitvallen, anderen in de buurt wel dus.
Ik heb zitten zoeken waar de functie zit om twee dagen zo te vergelijken in enlighten maar kan het niet vinden.

Is deze screenshot gewoon van de enphase app zelf?
Wellicht is deze functie niet beschikbaar in online of iOS en enkel Android, want ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Tech_Thom Dat heb je alleen als je geen consumptie meet. Dus met alleen productie krijg je andere gegevens te zien dan wanneer je beide kanten meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:57
Ik weet niet of dit al eerder hier is besproken maar sinds 2 dagen heb ik dipjes in mijn opbrengst. Terwijl het onbewolkt is geweest. Kan iemand dat voor mij verklaren? Als noob zijnde is het me vooralsnog niet duidelijk. 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2dU9qKOHvpJSII_KOnURPmE92E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQd9L4nRxhcZHjA0ZAQ7g0MV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dennis 1 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:09:
Ik weet niet of dit al eerder hier is besproken maar sinds 2 dagen heb ik dipjes in mijn opbrengst. Terwijl het onbewolkt is geweest. Kan iemand dat voor mij verklaren? Als noob zijnde is het me vooralsnog niet duidelijk. 🙃

[Afbeelding]
Al vaker besproken in dit topic. Mogelijk is dan de wisselstroomspanning te hoog, waardoor sommige omvormers tijdelijk uitschakelen. Je installateur kan dat nakijken (of je moet zelf een DHZ of installateuraccount hebben).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Microkid schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:16:
[...]

Al vaker besproken in dit topic. Mogelijk is dan de wisselstroomspanning te hoog, waardoor sommige omvormers tijdelijk uitschakelen. Je installateur kan dat nakijken (of je moet zelf een DHZ of installateuraccount hebben).
@Microkid Bedankt voor je reactie! Ik ga het navragen bij mijn installateur.

Voor mijn beeldvorming: Waardoor ontstaat de te hoge wisselstroomspanning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dennis 1 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:31:
[...]

@Microkid Bedankt voor je reactie! Ik ga het navragen bij mijn installateur.

Voor mijn beeldvorming: Waardoor ontstaat de te hoge wisselstroomspanning?
Kan o.a. komen als meerdere huizen in de straat op dezelfde fase hun zonnepanelen hebben. (staat ook in dit topic, trouwens). In Nederland moet een omvormer boven de 253V afschakelen van het net.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 10-06-2023 23:48 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

HermanGast schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:32:
Even een tussendoortje, geen zonnepanelen maar fietsaccu….[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bosch 36V van kapotte fiets krijgt een nieuw doel met een IQ7.
Ik heb ook al een prima werkende combi met 48V 20Ah Li-Ion en een IQ7X.
Overdag laden en in de nacht stroom leveren. Op tijd uitzetten en niet helemaal leegtrekken om de levensduur niet teveel te bekorten. En met de interne accu BMS laden natuurlijk.

Aan/uit met HomeWizard slimme stopcontacten, een voor laden en een voor ontladen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3viZB48RRG8z_PgMfmO2pZeVh2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb32OWX8JeMT7SdbJMV8TPrE.jpg?f=fotoalbum_large
Vannacht eerst de 48V-IQ7X en daarna de fietsaccu-IQ7 laten leveren. Allle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Microkid schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:47:
[...]

Kan o.a. komen als meerdere huizen in de straat op dezelfde fase hun zonnepanelen hebben. (staat ook in dit topic, trouwens). In Nederland moet een omvormer boven de 253V afschakelen van het net.
Ik heb sinds januari dit jaar zonnepanelen en afgelopen vrijdag is dit de eerste keer dat dit is gebeurd. Heeft dit soms te maken met de hoge temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:48
Dennis 1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:57:
[...]

Ik heb sinds januari dit jaar zonnepanelen en afgelopen vrijdag is dit de eerste keer dat dit is gebeurd. Heeft dit soms te maken met de hoge temperaturen?
Check Q15 uit startpost om te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
m.eddy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Check Q15 uit startpost om te bevestigen.
@m.eddy Bedankt!

Zojuist gelezen. Wat mij opvalt dat dit nu 2x bij dit warme weer is gebeurd en het niet eerder zo warm is geweest. Voor de rest zijn er geen veranderingen in de straat. Wat zou dan de invloed van temperatuur kunnen zijn? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Dennis 1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:04:
[...]

@m.eddy Bedankt!

Zojuist gelezen. Wat mij opvalt dat dit nu 2x bij dit warme weer is gebeurd en het niet eerder zo warm is geweest. Voor de rest zijn er geen veranderingen in de straat. Wat zou dan de invloed van temperatuur kunnen zijn? 🤔
In q15 staat beschreven hoe je de events kunt uitlezen zodat je congestie kunt bevestigen Voltage AC High zou je dan aantreffen. Als dat het is hoef je niet verder te zoeken. Kwestie van uitsluiten. Ik weet niet of en wanneer micro’s afschakelen bij hoge temperatuur maar zou ook dan events verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
m.eddy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:17:
[...]

In q15 staat beschreven hoe je de events kunt uitlezen zodat je congestie kunt bevestigen Voltage AC High zou je dan aantreffen. Als dat het is hoef je niet verder te zoeken. Kwestie van uitsluiten. Ik weet niet of en wanneer micro’s afschakelen bij hoge temperatuur maar zou ook dan events verwachten.
Dat zal de installateur voor mij (noob 8) ) uit moeten zoeken.

Wat bedoel je dan met kwestie van uitsluiten? Accepteren dat het zo is?

Kan de doorsnede van de aders/kabel van microomvormers naar de meterkast hier ook nog iets mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Jazeker kan dat. Wat is de afstand en welke kabel is gebruikt. Afstand meterkast tot panelenveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Eddie_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:07:
Jazeker kan dat. Wat is de afstand en welke kabel is gebruikt. Afstand meterkast tot panelenveld.
2 panelenvelden:
5x 2,5 mm2
Lasdoos ongeveer in het midden.
Afstand meterkast lasdoos ca. 4 á 4,5 meter
Afstand lasdoos 1e panelenveld ca. 4 meter
Afstand lasdoos 2e panelenveld ca. 4 meter
(Meters zijn inschattingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4jwVyKWPz206ulWXQj1FeyWmPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NBXapLNeSmgZMwtn3FFO0Olk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Is het ook een drie fase systeem? Zo ja dan zou het op zich prima zijn, mijn voorkeur is toch echt wel 4mm2 gebruiken waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Eddie_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:53:
Is het ook een drie fase systeem? Zo ja dan zou het op zich prima zijn, mijn voorkeur is toch echt wel 4mm2 gebruiken waar mogelijk.
@Eddie_
Het is inderdaad een drie fase systeem.

Wat is de reden dat het beter is om het uit te voeren in 4mm2? Minder kans op uitschakelen van micro omvormers door......? Ik probeer het te begrijpen maar mijn hersenen werken even niet zo goed door de warmte. 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe dikker de kabels hoe minder de spanningsopbouw is. En hoe minder de spanningsopbouw hoe langer je micro's blijven produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:30
Dennis 1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:10:
[...]

@Eddie_
Het is inderdaad een drie fase systeem.

Wat is de reden dat het beter is om het uit te voeren in 4mm2? Minder kans op uitschakelen van micro omvormers door......? Ik probeer het te begrijpen maar mijn hersenen werken even niet zo goed door de warmte. 😅
Door gebruik te maken van 4mm2 of bij langere afstanden 6mm2 wordt de weerstand minder, zoals @Eddie_ al zegt spanningsopbouw, en nu het warm wordt verhoogt dit ook de weerstand van de kabels, dus nog hogere spanningsopbouw.
Dit laatste kan dus verklaren dat je nu ineens uitval hebt van een of meerdere micro's wanneer de temperatuur omhoog gaat.
Daarbij kan het ook zijn dat de spanning bij jou in de wijk al hoger is door de vele panelen in de wijk. Bij hogere spanning dan 253V schakelen micro's uit tot de 253V weer berijkt is.

Een oplossing zou kunnen zijn om de kabels van de meterkast naar de lasdoos van de panelen op het dak te vervangen, maar dit is geen garantie. Of aankaarten bij jouw netleverancier.
Of als er maar 2 fases gebruikt worden, een van de twee naar de andere niet gebruikte fase overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 22:15
Hoi, heb van iemand een kWh meter op Wifi gekregen, hoe kan ik deze nou gebruiken in mijn systeem?, ik heb op zolder een Q-relais in een pv verdeler hangen, samen met de wasmachine. In de meterkast hangt een Envoy standaard. Heeft een kWh meter zin, waar moet ik hem dan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Volgens mij heb ik een DHZ account. Ik kan in Enlighten Manager en de grafieken van de micro's per stuk zien.
Ik wil de AC bij de micro in de gaten houden maar die staat altijd op 229.
Klinkt goed natuurlijk maar ik krijg wel degelijk events die wijzen op congestie AC Voltage High.

Ook als ik met een multimeter gewoon een wcd meet zie ik de AC oplopen over de dag per uur.
Ik verwacht dat beeld dus ook bij de micro's.
Wat doe ik hier fout?

- Envoy-S-Standard-EU
- Software Version 5.0.62
- IQ7-60-2-NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFqxjuCMiMERAhiYx3qt8-0SsOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spr6KfchVuKY8UgUNTvT2Gzl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19vyImI_tnuYeQ9JK0kChUsALG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgYRoicbGOSCU3wxeMignH1q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Klik in deze grafiek op ac voltage, daar vind je wat je zoekt

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:22:
Hoi, heb van iemand een kWh meter op Wifi gekregen, hoe kan ik deze nou gebruiken in mijn systeem?, ik heb op zolder een Q-relais in een pv verdeler hangen, samen met de wasmachine. In de meterkast hangt een Envoy standaard. Heeft een kWh meter zin, waar moet ik hem dan plaatsen?
Wat wil je meten?
En wat voor meter is het, oftewel hoe en waar kan die gebruikt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
WillemP22 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Wat wil je meten?
En wat voor meter is het, oftewel hoe en waar kan die gebruikt worden?
Volgens mij ik kan dan direct verbruik in de woning meten, iets wat met de standaard Envoy niet kan.

Het gaat om deze meter, hij moet in de meterkast.
Maar hoe sluit ik hem aan op de envoy, of bij het Q relais?
Er staat wel een aansluitschema bij op de pagina, maar hoe doe ik dat bij een PV verdeler?

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ottRp5A9zBVSVQLazvryT5gnZZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p5j1WAYpzcxoz52hHNibytcx.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door jannus66 op 11-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:51:
[...]

Volgens mij ik kan dan direct verbruik in de woning meten, iets wat met de standaard Envoy niet kan.

Het gaat om deze meter, hij moet in de meterkast.
Maar hoe sluit ik hem aan op de envoy, of bij het Q relais?
Er staat wel een aansluitschema bij op de pagina, maar hoe doe ik dat bij een PV verdeler?

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

[Afbeelding]
Je plaatst m in de route (onderbreekt de verbinding) die je wilt meten. Ander dan bij de meeste din-rail devices gaat de aansluiting van links naar rechts en niet van beneden naar boven.
Dus de nul (blauw) op de onderste klemmen en de fase bovenop aansluiten.

Maar wel eerst spanningsloos maken….. En als je niet vertrouwd bent met het werken aan 230Volt, beste een deskundige vragen. Klusje van 5 minuten.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 11-06-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
HermanGast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Je plaatst m in de route (onderbreekt de verbinding) die je wilt meten. Ander dan bij de meeste din-rail devices gaat de aansluiting van links naar rechts en niet van beneden naar boven.
Dus de nul (blauw) op de onderste klemmen en de fase bovenop aansluiten.

Maar wel eerst spanningsloos maken…..
En moet hij dan boven bij het Q relais in de pv verdeler of beneden in de meterkast waar de groep binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:32:
[...]

En moet hij dan boven bij het Q relais in de pv verdeler of beneden in de meterkast waar de groep binnenkomt?
Dat maakt niet uit. De hoeveelheid stroom is in de hele keten hetzelfde.
Als je ruimte hebt, dan zou ik m in de meterkast er bij plaatsen. Meestal heb je daar ook prima WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Eddie_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:11:
Hoe dikker de kabels hoe minder de spanningsopbouw is. En hoe minder de spanningsopbouw hoe langer je micro's blijven produceren.
@Eddie_

Klinkt logisch. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
ardvark99 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Door gebruik te maken van 4mm2 of bij langere afstanden 6mm2 wordt de weerstand minder, zoals @Eddie_ al zegt spanningsopbouw, en nu het warm wordt verhoogt dit ook de weerstand van de kabels, dus nog hogere spanningsopbouw.
Dit laatste kan dus verklaren dat je nu ineens uitval hebt van een of meerdere micro's wanneer de temperatuur omhoog gaat
Daarbij kan het ook zijn dat de spanning bij jou in de wijk al hoger is door de vele panelen in de wijk. Bij hogere spanning dan 253V schakelen micro's uit tot de 253V weer berijkt is.

Een oplossing zou kunnen zijn om de kabels van de meterkast naar de lasdoos van de panelen op het dak te vervangen, maar dit is geen garantie. Of aankaarten bij jouw netleverancier.
Of als er maar 2 fases gebruikt worden, een van de twee naar de andere niet gebruikte fase overzetten.
@ardvark99
Bedankt voor je toelichting. Met deze info kan ik de installateur aan het werk zetten. :)

N.B.
Ik heb gemeten en spanning uit wcd is nu 235V. Waarschijnlijk ligt het dan aan de kabeldoorsnede? De installateur mag het verder uitzoeken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:22:
Ik zou m op zolder hangen in de kast van de PV verdeler, tussen de aardlekautomaat en het Q-relais in.
Als je hem beneden plaatst, meet je ook het verbruik van de wasmachine.
Of de opwek - (min) het verbruik van de wasmachine.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
henkNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:42:
[...]

Ik zou m op zolder hangen in de kast van de PV verdeler, tussen de aardlekautomaat en het Q-relais in.
Als je hem beneden plaatst, meet je ook het verbruik van de wasmachine.
Of de opwek - (min) het verbruik van de wasmachine.
Kijk, daar kan ik wat mee. Ik heb boven ook prima WIFI. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
HermanGast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Dat maakt niet uit. De hoeveelheid stroom is in de hele keten hetzelfde.
Als je ruimte hebt, dan zou ik m in de meterkast er bij plaatsen. Meestal heb je daar ook prima WiFi.
Heb boven ook prima WIFI. Bedankt voor je antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Heb boven ook prima WIFI. Bedankt voor je antwoorden.
Als je het verbruik van de hele woning wilt meten moet hij in de meterkast bij de meter.
Want je wil toch het verbruik van de woning meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:30
Dennis 1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:41:
[...]

@ardvark99
Bedankt voor je toelichting. Met deze info kan ik de installateur aan het werk zetten. :)

N.B.
Ik heb gemeten en spanning uit wcd is nu 235V. Waarschijnlijk ligt het dan aan de kabeldoorsnede? De installateur mag het verder uitzoeken. 8)
Als je meerdere fases hebt, moet die ook na meteen, 235V is niks bijzonders, heb ik ook met 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
mike123 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:09:
[...]

Als je het verbruik van de hele woning wilt meten moet hij in de meterkast bij de meter.
Want je wil toch het verbruik van de woning meten?
Ik heb begrepen, maar dat wist de persoon niet te specificeren, dat er een verschil zit tussen de Envoy metered en de standaard. Ik heb de standaard. Hij zei dan kun je deze er tussen hangen dan heb je die metered niet nodig.
Wat meet je dan extra met de envoy metered ?
Kijk, ik kreeg hem gratis, en het leek mij wel aardig om hem in het systeem te hangen, heb ruimte zat. En geen Envoy metered.

[ Voor 10% gewijzigd door jannus66 op 11-06-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Ik heb begrepen, maar dat wist de persoon niet te specificeren, dat er een verschil zit tussen de Envoy metered en de standaard. Ik heb de standaard. Hij zei dan kun je deze er tussen hangen dan heb je die metered niet nodig.
Kijk, ik kreeg hem gratis, en het leek mij wel aardig om hem in het systeem te hangen, heb ruimte zat. En geen Envoy metered.
Slimme installateur, heeft helemaal gelijk. Sinds ik Homewizard ken adviseur ik niemand meer een Metered.

Homewizard is veel mooier :) Je kan ook zoveel devices los meten als je wilt. Zou er wel een P1 meter bij kopen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Bij de metered heb je spoelen die de gebruikte stroom van de woning kunnen meten en wat de zonnepanelen opwekken.
Maar als jij het stroomverbruik van de woning wilt meten moet je hem niet op zolder gaan monteren.
ALS je de opgewekte stroom wilt meten moet je hem tussen je Q relais en de automaat zetten.
Dus als je precies verteld wat je wilt meten kunnen ze hier wel vertellen waar je die kWh meter moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
mike123 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:38:
[...]

Bij de metered heb je spoelen die de gebruikte stroom van de woning kunnen meten en wat de zonnepanelen opwekken.
Maar als jij het stroomverbruik van de woning wilt meten moet je hem niet op zolder gaan monteren.
ALS je de opgewekte stroom wilt meten moet je hem tussen je Q relais en de automaat zetten.
Dus als je precies verteld wat je wilt meten kunnen ze hier wel vertellen waar je die kWh meter moet plaatsen.
Het verbruik van de woning wat uit de panelen komt. Dus niet van het net af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Glashelder schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:31:
[...]

Slimme installateur, heeft helemaal gelijk. Sinds ik Homewizard ken adviseur ik niemand meer een Metered.

Homewizard is veel mooier :) Je kan ook zoveel devices los meten als je wilt. Zou er wel een P1 meter bij kopen.
Het gaat niet om 'mijn' installateur, maar om een kennis. Die had de meter over.
En wat kan ik met een P1 meter erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
in België zijn de IQ8 micro inverters nog niet te krijgen, dus ik kan voor IQ7+ gaan maar mijn vraag is, gaat Enphase er genoeg in stock houden voor de 25j garantie? en wat als ik mijn bestaande IQ7 installatie wil uitbreiden, ik vermoed dat de IQ7 op termijn uit het assortiment zal gaan.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Heb ik misschien iets gemist?
Dit staat op de website van zonnigewinkel.nl

"Op dit moment kan de IQ7plus en de IQ8plus en IQ8M niet met elkaar in 1 string gecombineerd worden!

In de toekomst moet dit wel mogelijk zijn!"

Weten zij meer?

Maar de uitgangsspanning van een IQ7+ is volgens hun site ook 1,21A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31
mike123 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:42:
Heb ik misschien iets gemist?
Dit staat op de website van zonnigewinkel.nl

"Op dit moment kan de IQ7plus en de IQ8plus en IQ8M niet met elkaar in 1 string gecombineerd worden!

In de toekomst moet dit wel mogelijk zijn!"

Weten zij meer?

Maar de uitgangsspanning van een IQ7+ is volgens hun site ook 1,21A.
Lijkt me op zich wel logisch dat dat in de toekomst wel mogelijk gaat worden, het is volgens mij alleen een protocol verschil, ze zullen dan Envoy firmware moeten maken die beide protocollen kan interpreteren, niet heel spannend lijkt me.
Als ze dat niet doen dan wordt het wel lastig om garantie op de IQ7 serie te handhaven, als deze ooit uit productie gaan dan zou het natuurlijk wel mooi zijn als je gewoon een IQ8 kan inpluggen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Het verbruik van de woning wat uit de panelen komt. Dus niet van het net af.
Je wilt dus weten hoeveel opgewekte kWh's direct in huis worden verbruikt?

Dan moet je weten:
- Hoeveel wekken de panelen op
- Hoeveel stop ik in het net

Dat wordt dan een rekensom: opgewekte energie - (min) teruggeleverde energie = direct verbruik

De opgewekte energie kun je met de losse kWh meter (in je PV verdeler) meten, of natuurlijk met de Envoy Metered
Daarbij heb je dan nog wel de P1 dongle nodig, die meet o.a. wat er het net in gaat.
Dan rekent de HomeWizard app vanzelf uit wat je directe verbruik is.

Begint wel wat offtopic te raken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
henkNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Begint wel wat offtopic te raken 8)7
Ik denk dat het off-topic begint te raken door de verschillende antwoorden .

Nog 1x;

Ik heb een enpahse systeem, met een envoy (standaard, non metered)
Op zolder hangt de pv verdeler, waar het q-relais in zit, en de wasmachine aansluiting.
Ik heb een WIFI kWh meter.

Waar en hoe moet ik de kWh meter plaatsen om het directe verbruik van de panelen te meten. Dus wat mijn huis direct verbruikt van de zon en niet van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 16:48
Afhankelijk van de plek tussen de bedrading kun je met deze meter alleen de totale levering van de panelen meten OF het extra verbruik van je huis wat je importeerd vanuit Vattenfall

Vlgs mij kun je met 1 zon meter niet het verbruik meten van je huis vanuit de zonnepanelen zonder dit zelf te berekenen of meer meters te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
LinuZZ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Klik in deze grafiek op ac voltage, daar vind je wat je zoekt
Omg :F

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
JMSL2022 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Lijkt me op zich wel logisch dat dat in de toekomst wel mogelijk gaat worden, het is volgens mij alleen een protocol verschil, ze zullen dan Envoy firmware moeten maken die beide protocollen kan interpreteren, niet heel spannend lijkt me.
Als ze dat niet doen dan wordt het wel lastig om garantie op de IQ7 serie te handhaven, als deze ooit uit productie gaan dan zou het natuurlijk wel mooi zijn als je gewoon een IQ8 kan inpluggen.
Het lijkt mij ook niet geheel onmogelijk. Maar hoe kan een bedrijf nu weten dat het in de toekomst mogelijk is en dat al aan klanten doorgeven die er vragen over stellen.
Enphase heeft het nergens over dat het in de toekomst wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Ik denk dat het off-topic begint te raken door de verschillende antwoorden .

Nog 1x;

Ik heb een enpahse systeem, met een envoy (standaard, non metered)
Op zolder hangt de pv verdeler, waar het q-relais in zit, en de wasmachine aansluiting.
Ik heb een WIFI kWh meter.

Waar en hoe moet ik de kWh meter plaatsen om het directe verbruik van de panelen te meten. Dus wat mijn huis direct verbruikt van de zon en niet van Vattenfall.
Je plaatst de kWh meter in de PV verdeler zodat die meet hoeveel je zonnepanelen produceren. Vervolgens koppel je een Homewizard P1 meter aan je slimme meter (kost 3 tientjes).

De Homewizard Energy app vertelt je dan exact hoeveel eigen verbruik je hebt.

Voorbeeldje van mijn huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NyJDjpERUKzeNZnW7c-DNW5lng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AurhyzBAOLYCkoBFGiO0IlTf.png?f=fotoalbum_large

Wat jij wil is onmogelijk met alleen de kWh meter. Je hebt daarvoor ook de P1 meter nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 11-06-2023 22:21 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
rick-1975 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:23:
Afhankelijk van de plek tussen de bedrading kun je met deze meter alleen de totale levering van de panelen meten OF het extra verbruik van je huis wat je importeerd vanuit Vattenfall

Vlgs mij kun je met 1 zon meter niet het verbruik meten van je huis vanuit de zonnepanelen zonder dit zelf te berekenen of meer meters te plaatsen.
Dat klopt, maar dat ken ook niet met de Envoy metered.
Bij de Envoy metered zit de production spoelenset in de bedrading van de panelen naar de meterkast, tussen Q-relais en schakelaar. De consumption spoelenset zit direct achter de hoofdschakelaar.
De production spoelen meten de opbrengst van de panelen.
De consumption spoelen meten de inkoop, die je ook op de slimme meter kan zien.
Het totale energieverbruik van je huis is dan de inkoop + de opbrengst van de panelen.
Die wordt berekend, niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
jannus66 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Kijk, daar kan ik wat mee. Ik heb boven ook prima WIFI. Bedankt.
Precies, vandaar mijn vraag; wat wilje meten. Als je alleen de productie vd zonnepanelen wil meten moet ie in de pv-verdeler, voor dat het verbruik vdwasmchine er bij komt.
Dit antwoord is al achterhaald, lees ik nu.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 12-06-2023 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 08:23
Goedemorgen, ik gooi er nog maar eens een vraag in.
Gisteren midden op de dag is de opbrengst vrij wel teruggevallen naar 0 watt.
Ik heb de TS goed gelezen en ken alle mogelijke oorzaken.
Het vreemde is dat deze zich niet hebben voorgedaan.
De gehele dag zoals de dag ervoor strakblauw en geen wolkje.
Spanning is zeker niet te hoog geweest max 236V (gemeten op de P1 poort)
Ik zie ook geen bijzondere events, zie event list van afgelopen week.
3 events van gisteren.
Er is één paneel dat nu van 07:00 - 10:00 een zware schaduw heeft van de schoorsteen van de buren.
De installatie ligt pal Zuid.
Het enige waar ik nu aan kan denken is de extreme temp, max paneel temp was gisteren 60 C
Kan temperatuur dit veroorzaken of waar denk ik niet aan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU9HQlPVWuY7Hi7-q2TRRHdSXBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/084gYKHLofzxrAeXqQAGm1jy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-FGc6Z5eXBqqIF4rVaShg6PzPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEowKxmPSvPI5jezQykqVCiR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZbwq6pbHJYIuu4y7wEorrRlOaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEsDnnYURdwPThj8hixGwL0b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ies Korpershoek op 12-06-2023 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe is het met de netspanning bij je micro's @Ies Korpershoek ?

Btw net kon ik even niet in het Enphase Dashboard: Service unavailable. Kan er nu wel weer in maar we beginnen vandaag dus met een hickup bij Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:24:
Hoe is het met de netspanning bij je micro's @Ies Korpershoek ?

Btw net kon ik even niet in het Enphase Dashboard: Service unavailable. Kan er nu wel weer in maar we beginnen vandaag dus met een hickup bij Enphase.
Wat ik kan zien via Enphase 231,6 V, Maar heb het niet zelf gemeten.
Max spanningsval over de kabel, als ik die goed heb berekend = 2,8 Volt bij maximale stroom / fase

[ Voor 10% gewijzigd door Ies Korpershoek op 12-06-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als Enphase die spanning doorgeeft dan hoef je niet zelf te meten. Die spanning is wel goed. Wel raar dat de netspanning lager is bij de micro's dan bij je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:54:
Als Enphase die spanning doorgeeft dan hoef je niet zelf te meten. Die spanning is wel goed. Wel raar dat de netspanning lager is bij de micro's dan bij je meter.
Dat kan mijn schuld zijn. Ik was niet in de gelegenheid om ze gelijktijdig te bekijken. Zodra ik thuis ben, zit nu in Groningen, zal ik zeker dit bekijken. Dit is plaatje van nu. Spanning op de micro was 234.VAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfSWhLDfsQWRtwJBTbqCk2P3U34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dwmLPd8NnL7UMYchKUgedO6K.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Hier nog even het plaatje van gisteren op paneel van fase 1. De Ac spanning is nooit boven 235V geweest. Piek groene lijn. DC current is de 'rare' grafieklijn .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_aQ0bGnYW27zzKgRZM6LElcHYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0UBiVvjCAofMi10z1NPCAHA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 12-06-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Ies Korpershoek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:16:
[...]

Dat kan mijn schuld zijn. Ik was niet in de gelegenheid om ze gelijktijdig te bekijken. Zodra ik thuis ben, zit nu in Groningen, zal ik zeker dit bekijken. Dit is plaatje van nu. Spanning op de micro was 234.V[Afbeelding]
Te hoge spanning had je in de events gezien. Dat is het dus niet.
Bovendien was gisteren een mooie dag voor opwekking zonder te hoge spanning - althans hier in de wijk.
Blijkbaar trekken de AC's meer vermogen dan de PV's kunnen opwekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
m.eddy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Te hoge spanning had je in de events gezien. Dat is het dus niet.
Bovendien was gisteren een mooie dag voor opwekking zonder te hoge spanning - althans hier in de wijk.
Blijkbaar trekken de AC's meer vermogen dan de PV's kunnen opwekken. ;)
Misschien naïef maar kan je de laatste zin uitleggen?
Ik dacht dat een micro alleen maar de DC omzette naar AC.
De spanning op de micro heeft keurig binnen het spanningsbereik MPP geweest.
De overige max waarden zijn ook niet overschreden.
Overigens is de consumptie kant nooit meer als 450 watt geweest.
De afgelopen 5 dagen was er niemand thuis dus alleen rust gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Ies Korpershoek op 12-06-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ies Korpershoek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:24:
Hier nog even het plaatje van gisteren op paneel van fase 1. De Ac spanning is nooit boven 235V geweest. Piek groene lijn. DC current is de 'rare' grafieklijn .[Afbeelding]
Welke waardes zie je als je op de AC lijn in de grafiek klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
HermanGast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Welke waardes zie je als je op de AC lijn in de grafiek klikt?
Voor gisteren, maar zelfs de afgelopen 5 dagen nooit hoger als 238V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-09 19:42
Goedendag allemaal,

Binnenkort leg ik op mijn garage zonnepanelen met de IQ8AC.
Nu lees ik in de gebruiksaanwijzing dat de LED van de IQ8AC knippert, ook als alles goed is. Dan knippert deze groen.
Ik vind dat niet handig op het dak. Kan dit knipperen ook uitgezet worden? Of is afplakken met zwart ducttape het enige dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan je niet uitzetten. Maar wat is daar zo onhandig aan? Die dingen zitten onder je panelen en het zijn geen spots ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:29
@Tuin in groen Als de zon schijnt is er teveel licht om dit te zien van afstand.
En als het donker genoeg is dat je het zou kunnen zien zijn de omvormers uit, want is het nacht.
Tenzij je maanlichtpanelen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-09 19:42
@Glashelder en @jeroen3 ,
Dank voor de snelle toelichting.

Goed om te weten dat ze niet uitgezet kunnen worden.
Voor mij hoeft het niet dat op een (korte) afstand lichtjes aan/uit gaan. Het is niet nodig om te laten weten dat er micro-omvormers op mijn dak liggen.
Ook kijken de buren op mijn dak uit, ik zou knipperende lampjes ook vervelend vinden.

Goed om te weten, dat ze niet uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Ies Korpershoek
Blijkbaar trekken de AC's meer vermogen dan de PV's kunnen opwekken.
Ik gok dat AC in deze zin: Airco is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Tuin in groen Ik kan mij niet voorstellen dat men last gaat krijgen van knipperende lampjes. Zoals hierboven al aangegeven: als de zon schijnt dan vallen die knipperende ledjes echt niet meer op. Eventueel kun je de micro's zo plaatsen dat de ledjes niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:34:
@Ies Korpershoek
[...]

Ik gok dat AC in deze zin: Airco is
OK, dat zou kunnen. Maar de AC waren niet aan :) ik zat in Groningen.
Overigens vandaag ziet het er weer normaal uit een prachtig evenredige bump zonder onderbrekingen.
Kijken wat er in de komende dagen gebeurt.
Nog bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmenco
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 19:42
Hier sinds vrijdag ook ineens dansende panelen… Heel vreemd. Bijgaand een screenshot vanuit mijn dsmr-reader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnBm151ArLWnPMBLIaOmCQoaMxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cBzIQt0E36hdLTcSBq4qQFKv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Tuin in groen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:14:
Goedendag allemaal,

Binnenkort leg ik op mijn garage zonnepanelen met de IQ8AC.
Nu lees ik in de gebruiksaanwijzing dat de LED van de IQ8AC knippert, ook als alles goed is. Dan knippert deze groen.
Ik vind dat niet handig op het dak. Kan dit knipperen ook uitgezet worden? Of is afplakken met zwart ducttape het enige dat kan?
Maak je geen zorgen. Bij daglicht kan ik ze amper zien onder de panelen. Het is een vrij zwak ledje wat een neon achtig schijnsel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:13
Verleden week postte ik hier een bericht dat ik een offerte voor uitbreiding van mijn systeem met nog 6 panelen, 2310 watt piek op de ONO kant (azimuth 58).

De geoffreerde prijs van bijna €2 per watt piek vond ik vrij prijzig. Hierop de accountmanager gecontacteerd en warempel….mede omdat ik mijn buurman als verse klant heb aangedragen heb ik nu een offerte voor €1,65 per watt piek ontvangen.

Zojuist getekend. Volgens mij kunnen ze al in augustus plaatsen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 13:10
Ik heb sinds gister ook een mooie set zonnepanelen, nu heb ik echter een vraag over het vermogen wat ik in de app terugzie.

Ik heb 9 panelen van 410 Wp, deze liggen op Zui/Zuidwest onder ca 45 graden. Deze zijn aangesloten met IQ8PLUS-72-M-INT micro omvormers. Ik zou dus op een zonnige dag als vandaag maximaal 3690 W als vermogen verwaxchten, misschien iets lager omdat het natuurlijk nooit perfect zal zijn qua omstandigheden.

Ik zie in de enphase app en in de homewizard P1 app echter veel lagere waarden:
- In de enlighten app staat 2,7kW
- in de Homewizard app staat ~2500W (dit is na aftrek van een paar verbruikers hier in huis)

Het plaatje in de Enlighten app toont ook een stijgende grafiek vandaag tot deze ineens strak afgekapt wordt. Het lijkt dus net of de panelen op 2700/9 = 300W worden afgekapt. Ik zag in de specs wel dat het Piek uitgangsvermogen = 300VA, dat lijkt overeen te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM4nWYCcbUMh0qXdjUIlbwMYjes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRbTOdfnbTaiqAPHDKw3gfa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnNKlgthOHWhn84yKE3gg3Yo7VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqoBdkUPbvs51gCFKPRm9xqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw2HZg72t-aHvo_PWcnETwTwUBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhVdlzyhx46pdxc9r3YWsEam.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het dat nu de panelen inderdaad beperkt worden door de omvormers? Ik had begrepen van de verkoper dat dit niet het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ivos schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:13:
Klopt het dat nu de panelen inderdaad beperkt worden door de omvormers? Ik had begrepen van de verkoper dat dit niet het geval zou zijn.
Slechte verkoper dan die niet de juiste info geeft.
Zie FAQ vraag 1 in de TS.

Pagina: 1 ... 78 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica