9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Klopt helemaal. Deze vraag komt net niet elke dag terug hier, maar het scheelt niet veel . Lees ff de TS. De IQ8+ doet max 300 W en past best bij dat paneel. Zelf zou ik de IQM nemen welke tot 330 W gaat. Balans tussen aftopping en kostprijs.Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:45:
Waarom legt een PV installateur / verkoopt mij panelen van 420Wp en past daarbij Enphase toe IQ8+ met een Max vermogen van 290Wp. Dan hebben die panelen van 420Wp toch geen enkele meerwaarde. Had dit niet veel meer geoptimaliseerd kunnen worden. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hoe liggen je panelen? Met optimaal zuid zullen deze wel wat uren aftoppen, maar in een Z-O kan dit weer de beste keuze zijn. Ik zou me niet direct druk maken.Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:45:
Waarom legt een PV installateur / verkoopt mij panelen van 420Wp en past daarbij Enphase toe IQ8+ met een Max vermogen van 290Wp. Dan hebben die panelen van 420Wp toch geen enkele meerwaarde. Had dit niet veel meer geoptimaliseerd kunnen worden. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik heb ook 420WP maar dan met IQ7+ op O-W en dit gaat goed. Op de beste dagen krijg ik dit op mijn platdat 15graden.
Oost topt wat af, maar west niet eens.
:strip_exif()/f/image/M8OsoC1R4LUEQmhuGodTjaHu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Tech_Thom op 06-06-2023 21:44 ]
Wij hebben ook voor Enphase gekozen ook al is er geen schaduw en panelen op ZO, 45 graden dak.Pazo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:19:
[...]
Zat bij mij ook even te kijken naar vorig jaar, en dan zie je mooi dat ligging van belang is:
390Wp panelen die op west liggen op ca 13 graden deden vorig jaar ca360kWh.
Maar de panelen van 385Wp die op west op 50 graden liggen deden maar 310 kWh.
(Allemaal IQ7+ overigens)
Vorig jaar hadden wij 4295 kWh met 10 panelen van 390Wp met de IQ7+.
Minste paneel had 422 kWh beste paneel 434 kWh.
En er zaten dagen bij van ruim 3 uur aftoppen. Maar dat was ook allemaal door de installateur verteld.
Ik heb sinds kort PV panelen, en vanaf dit moment dan ook geabonneerd op dit forum draadje☺️
Ik zag in de opening post dat er een aantal tweakers zijn die de gegevens van hun systeem met ons delen, leuk! Dat wil ik ook wel.
Hieronder de 12 stuks 400Wp zonnepanelen met daarachter de IQ8+ micro omvormers
:strip_exif()/f/image/PB4WhvADvHMkyaXcIejic14q.jpg?f=fotoalbum_large)
En de productie van afgelopen weekend:
:strip_exif()/f/image/g5f25I2nsEzhWfeIFlWj0CUE.jpg?f=fotoalbum_large)
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Momenteel is mijn jaarverbruik significant hoger dan mijn huidige installatie opwekt. Met de uitbreiding kom ik meer in de buurt van mijn jaarverbruik.
Wat is nu wijsheid? Deze uitbreiding erbij laten leggen? Of het huidige systeem laten voor wat het is? Ik heb een beetje FOMO

Overigens kook ik nog niet electrisch en heb ook nog geen warmtepomp en electrische auto en zijn mijn kids nog zeer jong......het electraverbruik zal in de toekomst alleen maar toenemen ben ik bang

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract
Wat @ArPi75 zegt, maar ik zou toch even een paar andere offertes opvragen. 1,95/Wp is niet weinig. Enige waar je rekening mee moet houden, is dat het ook IQ7's zijn en geen IQ8.Panzer_V schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:50:
Ik heb vorig jaar augustus 5005 Wp laten plaatsen (iQ 7+). Nu heb ik vandaag een offerte ontvangen voor een uitbreiding van nogmaals 2310 Wp erbij op ONO (iQ 7+). Ze vragen hiervoor €1,95 per Wp. Volgens mij kunnen ze in augustus al leggen.
Momenteel is mijn jaarverbruik significant hoger dan mijn huidige installatie opwekt. Met de uitbreiding kom ik meer in de buurt van mijn jaarverbruik.
Wat is nu wijsheid? Deze uitbreiding erbij laten leggen? Of het huidige systeem laten voor wat het is? Ik heb een beetje FOMOin combinatie met dat ik niet weet of volgend jaar deze uitbreiding nog duurder zal zijn of niet.
Overigens kook ik nog niet electrisch en heb ook nog geen warmtepomp en electrische auto en zijn mijn kids nog zeer jong......het electraverbruik zal in de toekomst alleen maar toenemen ben ik bang.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraagt, maar voor zover het nuttig kan zijn, onze situatie.HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:10:
[...]
Hmm ok duidelijk... is me niet verteld en jammer...
Zie het staan inderdaad online:
[...]
Wij hebben 8x 395Wp op het dak liggen, omgeving Rotterdam, Zuid, 33 °, iq7+.
Dus onze max peak power is 2,4kW.
We hebben dus 3160Wp, en hadden vorig jaar een opbrengst van 3,7MWh totaal.
Toen wij onze zonnepanelen geleverd kregen had ik dezelfde vraag en twijfel.Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:45:
Wij hebben 8x 395Wp, dus 3160Wp totaal op zuid, 33 °. En op enkele dagen topt het wat af, maar grotendeels gaat het prima. Onze opbrengst van vorig jaar was 3,7MWh. Misschien hadden we meer gehad in totaal met een andere omvormer, maar hier lijkt de combinatie goed te werken.
Om die reden hebben we voor de komende 4 nieuwe panelen van 430Wp (komen oost-west) gekozen voor de iq8+.
Het aantal Wp van je paneel helpt je de hele dag. Het geeft de hele dag een hogere opbrengst, niet alleen op de top. De opbrengst zal met een hoger aantal Wp dus schelen, ondanks de aftopping.
[ Voor 11% gewijzigd door Sjamo op 08-06-2023 23:29 ]
@Sjamo Je weet dat IQ7 en IQ8 niet op eenzelfde Envoy gebruikt kunnen worden toch?Sjamo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraagt, maar voor zover het nuttig kan zijn, onze situatie.
We hebben dus 3160Wp, en hadden vorig jaar een opbrengst van 3,7kWh totaal.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract
Ja, dat weet ik. Het worden 2 compleet gescheiden systemen, ook op verschillende fase.ArPi75 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:10:
[...]
@Sjamo Je weet dat IQ7 en IQ8 niet op eenzelfde Envoy gebruikt kunnen worden toch?
Het deel van de zonnepanelen dat er nu ligt zal ook zo blijven liggen zoals het nu ligt, daar komen we niet aan, ook met het oog op de garantie.
We hadden het zelf liever laten doen door het bedrijf dat ook de huidige panelen heeft gelegd, maar deze gaven aan niet langs te komen voor panelen op noord en/of minder dan 6 panelen, ongeacht of het nieuw was of een uitbreiding. Dus dat was helaas geen optie.
[ Voor 23% gewijzigd door Sjamo op 07-06-2023 16:19 ]
Mijn 6x Trina Vertex-S 405 en IQ8AC's zuid opstelling laten het zelfde beeld zien. Ben wel tevreden. De laatste 3 dagen 16 kWh opgewekt.ravenstein schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:25:
Ik heb nu naast mijn Solaredge (SE3000H) set (11 x 325wp / 3200wp) nu ook 6x een 405 Trina Vertex-S 405 en IQ8AC's. (oost/west opstelling).
ik zie ze hier niet aftoppen, of het de meerprijs rechtvaardigt, tja...
[Afbeelding]
Reken ik verkeerd of...Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:45:
In Nederland levert 1Wp gemiddeld 0,8W op, dus als je een paneel hebt die 405Wp levert dan komt dit neer op 356W, de IQ8+ levert dit nagenoeg door aan het net...of reken ik nu verkeerd?
Wabbawabbawabbawabba
Ja, je rekent verkeerd.KatirZan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Reken ik verkeerd of...
In Nederland levert 1Wp gemiddeld 0,8W op, dus als je een paneel hebt die 405Wp levert dan komt dit neer op 356W, de IQ8+ levert dit nagenoeg door aan het net...of reken ik nu verkeerd?
Een paneel in nederland levert niet gemiddeld 0,8 W per Wp….dat is zo,n beetje zijn maximum.
Een paneel levert geen 405 Wp, dat is zijn referentiewaarde bij stc (standaard test condities)
En ook al zouden je beweringen kloppen, ook dan is 405 * 0,8 bij mij iets anders dan 356 W
De IQ8+ levert maximaal 300 W aan het net.
Ben je op zoek naar de factor tussen Wp en kWh ?
Een paneel ideaal gelegen met micro omvormer doet ongeveer 1 kWh/Wp…bij een gemiddeld zonjaar.
Ligt het paneel op platdak of naar ZO of ZW…is het wat minder, zeg 0,9 kWh/Wp
Etc. Google op Tabel van Hespul
Voor seriele systemen (string en in mindere mate SolarEdge) is het ook wat minder.
Verwijderen van de oude panelen en plaatsing ging relatief vlot. Enexis was om 9 uur klaar, Sondi Solar kwam om 9 uur aan en om 18:30 reden ze weg nadat de Envoy-S Metered volledig was ingesteld en ze de boel hadden opgeruimd.
Diezelfde avond was de teruglevering in W (3000W) al meer dan de max die ik normaal had (+/- 2600W nax rond de middag, normaal rond 18:30 zit het rond de 1000W ). Gisteren een lekker dagje gehad qua teruglevering, echter zie ik in de Enphase Applicatie het volgende:
/f/image/4PHlrnN3upjoTRys4MSquOGO.png?f=fotoalbum_medium)
44.1kWh geproduceerd, maar ook 44.1kWh geimporteerd. Ik heb zo'n vermoeden dat de configuratie wat getweaked moet worden door de leverancier
Zeker als je nagaat dat de HomeWizard dit wel netjes laat zien:
/f/image/4SpyNSdBVAe6cAGrM5DdnAwJ.png?f=fotoalbum_medium)
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Hoezo, die zijn toch goed? Dat is 's nachts, dan heb je wel verbruik in je huis maar geen opbrengst.Miersel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:50:
@nwagenaar gezien je positieve oranje balkjes aan de linkerzijde (negatief verbruik) lijkt er in ieder geval één productiemeter niet goed aangesloten te zijn.
Edit: of steekt er ook wat uit onder de 0-lijn? dat is bijna niet te zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 08-06-2023 13:53 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Oranje is verbruik (geen saldo van verbruik en opwek). Dat moet altijd onder de lijn staan, ook ‘s nachts.Pazo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Hoezo, die zijn toch goed? Dat is 's nachts, dan heb je wel verbruik in je huis maar geen opbrengst.
Edit: of steekt er ook wat uit onder de 0-lijn? dat is bijna niet te zijn.
Edit: ik heb het over de Enphase grafiek, mocht dat niet duidelijk zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Miersel op 08-06-2023 14:33 ]
ja sorry, zie het, zal verkeerd te denkenMiersel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Oranje is verbruik (geen saldo van verbruik en opwek). Dat moet altijd onder de lijn staan, ook ‘s nachts.
maar zoals ik al, klassiek voorbeeld van verkeerd geïnstalleerde CT ringen.
Netjes hoor! Wat is je oriëntatie? Als ik het zo zie op Zuid?Bartje-bart schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:16:
Hallo zonnige mede tweakers!
Ik heb sinds kort PV panelen, en vanaf dit moment dan ook geabonneerd op dit forum draadje☺️
Ik zag in de opening post dat er een aantal tweakers zijn die de gegevens van hun systeem met ons delen, leuk! Dat wil ik ook wel.
Hieronder de 12 stuks 400Wp zonnepanelen met daarachter de IQ8+ micro omvormers
[Afbeelding]
En de productie van afgelopen weekend:
[Afbeelding]
Ik heb 17 panelen (405 WP) en IQ7A. Mijn productie op die dag was: 38,4 kWh (op Oost).
Bijna alle onderdelen zijn besteld en zouden uiterlijk binnen enkele weken binnen moeten komen. Met de montage-materialen was dat nog lastig maar we hebben een adres gevonden. De kabel is al binnen, dus mijn man kan vast beginnen met dat gedeelte.
We kijken er erg naar uit, maar we zullen ongetwijfeld tegen problemen aan gaan lopen, dus blij met dit topic
En ja, het worden 2 compleet gescheiden systemen, met eigen gateway.
Mijn oriëntatie is zuid oost. Vanaf zonsopkomst tot een uur of half 5 liggen ze in direct zonlicht, daarna indirect.turkeyhakan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:01:
[...]
Netjes hoor! Wat is je oriëntatie? Als ik het zo zie op Zuid?
Ik heb 17 panelen (405 WP) en IQ7A. Mijn productie op die dag was: 38,4 kWh (op Oost).
Wordt overdag wel afgetopt maar na enkele berichten in dit forum te hebben gelezen ben ik daar nu wat meer gerust gesteld over.
Ik zet in op: consumptiespoel zit verkeerd om.nwagenaar schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:16:
Sinds afgelopen dinsdag hebben wij eindelijk onze nieuwe zonnepanelen (16 x 405 Wp) icm de Enphase IQ8+. Toevallig heeft Enexis (eindelijk!) de 3-fase ook geregeld en een nieuwe slimme meter gekregen.
Verwijderen van de oude panelen en plaatsing ging relatief vlot. Enexis was om 9 uur klaar, Sondi Solar kwam om 9 uur aan en om 18:30 reden ze weg nadat de Envoy-S Metered volledig was ingesteld en ze de boel hadden opgeruimd.
Diezelfde avond was de teruglevering in W (3000W) al meer dan de max die ik normaal had (+/- 2600W nax rond de middag, normaal rond 18:30 zit het rond de 1000W ). Gisteren een lekker dagje gehad qua teruglevering, echter zie ik in de Enphase Applicatie het volgende:
[Afbeelding]
44.1kWh geproduceerd, maar ook 44.1kWh geimporteerd. Ik heb zo'n vermoeden dat de configuratie wat getweaked moet worden door de leverancier
Zeker als je nagaat dat de HomeWizard dit wel netjes laat zien:
[Afbeelding]
Dan is de installer Toolkit ookniet zorgvuldig gebruikt anders kom je die fout wel tegen.
Een IQ8+ heeft een piekvermogen van 300 watt. Dus met 12 IQ8+ micro's zou je maximaal 3.600 watt kunnen opwekken. In de praktijk zal dit lager liggen.Bartje-bart schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Mijn oriëntatie is zuid oost. Vanaf zonsopkomst tot een uur of half 5 liggen ze in direct zonlicht, daarna indirect.
Wordt overdag wel afgetopt maar na enkele berichten in dit forum te hebben gelezen ben ik daar nu wat meer gerust gesteld over.
Ik heb een IQ7A en die heeft een piekvermogen van 366 watt. Als de zon héél erg vel schijnt zie ik nog wel eens 6.000 watt +. Maar vaak rond de 5.000/5.500 watt.
Waarom heb je voor een IQ8 gekozen? Hebben de IQ7's niet betere specificaties? Is een vraag vanuit mij hoor :-)
Deze gerutstelling vroeg ik dus, aftoppen is niet gelijk aan minder opbrengst over het hele jaar heen.Sjamo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Dus 4400wp is dus met jouw voorbeeld bij ons 5,1kwh, nog minder dan de beloofde 5,9kwh maar dat ligt dan aan de ligging. Ik zit op 194gr of vanuit de andere kan bekeken 34gr bijna zuid dus
[ Voor 3% gewijzigd door HeyDude op 08-06-2023 19:40 ]
♥ Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team♥
Heel eerlijk, ik heb zelf niets gekozen, maar de installateur heeft dat voor mij gedaan. Lang geleden in de offerte stond de IQ7A benoemd, maar nu is de 8 serie geplaatst.... Nieuwe lijn bla bla....turkeyhakan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:32:
[...]
Een IQ8+ heeft een piekvermogen van 300 watt. Dus met 12 IQ8+ micro's zou je maximaal 3.600 watt kunnen opwekken. In de praktijk zal dit lager liggen.
Ik heb een IQ7A en die heeft een piekvermogen van 366 watt. Als de zon héél erg vel schijnt zie ik nog wel eens 6.000 watt +. Maar vaak rond de 5.000/5.500 watt.
Waarom heb je voor een IQ8 gekozen? Hebben de IQ7's niet betere specificaties? Is een vraag vanuit mij hoor :-)
Ik heb zelf ook wel twijfels gehad over het vermogen van de omvormers t.o.v. de panelen. Maar als ik zie dat elk paneel op een goede dag 2,5kW produceert is dat niet slecht volgens mij?
:strip_exif()/f/image/h1hUg5j8AR7LGPUCBU838d9G.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een harde limiet op 10A, daar heb je met de meeste moderne panelen (die een Immp van 14A hebben) helemaal niets aan. Dan is zelfs een iQ8+ met 12A een betere keuze. Er wordt veel teveel op vermogen gelet en niet op de harde grenzen van de MPPT.turkeyhakan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:32:
[...]
Een IQ8+ heeft een piekvermogen van 300 watt. Dus met 12 IQ8+ micro's zou je maximaal 3.600 watt kunnen opwekken. In de praktijk zal dit lager liggen.
Door je oriëntatie op deels zuid doe je het goed per paneel. Ik zit op 2,30 kWh per paneel die dag. Nog steeds erg netjes je opbrengst moet ik zeggen.Bartje-bart schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Heel eerlijk, ik heb zelf niets gekozen, maar de installateur heeft dat voor mij gedaan. Lang geleden in de offerte stond de IQ7A benoemd, maar nu is de 8 serie geplaatst.... Nieuwe lijn bla bla....
Ik heb zelf ook wel twijfels gehad over het vermogen van de omvormers t.o.v. de panelen. Maar als ik zie dat elk paneel op een goede dag 2,5kW produceert is dat niet slecht volgens mij?
[Afbeelding]
De IQ8 lijn is nieuw inderdaad. De IQ8AC is in principe de vervanger van de IQ7A, maar of die ook al direct bij release te verkrijgen was durf ik niet te zeggen.
Hoe bedoel je?DjVe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:05:
[...]
Met een harde limiet op 10A, daar heb je met de meeste moderne panelen (die een Immp van 14A hebben) helemaal niets aan. Dan is zelfs een iQ8+ met 12A een betere keuze. Er wordt veel teveel op vermogen gelet en niet op de harde grenzen van de MPPT.
[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 08-06-2023 20:18 ]
:strip_exif()/f/image/ohebIGjj6BtXIhFWkG3gNCx4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UGInqtMXXpMsA60hT5nzcsXi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn wel bizarre firmware bugs als je het mij vraagt
Benieuwd wat Enphase hierover te zeggen heeft.
Meen me te herinneren dit probleem hier eerder gezien te hebben. Was dat ooit opgelost?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Reactie van enphase: "ja sorry, dat doet hij wel eens. Kunnen we niet weghalen"....

Zijn het nieuwe micro’s? Als het eerder gebruikte micro’s zijn zou wellicht de cumulatieve productie ervan kunnen meetellen?Glashelder schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:47:
Vandaag een installatie uitgebreid van 7 panelen naar 13.
Nieuwe IQ8+’en.Miersel schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:23:
[...]
Zijn het nieuwe micro’s? Als het eerder gebruikte micro’s zijn zou wellicht de cumulatieve productie ervan kunnen meetellen?
Hmm ik heb geen correctie mogelijkheid gezien.. binnenkort nog eens kijken dan.DjVe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:17:
Bijzonder. Nier eerder gezien. Ik meen wel dat er ergens een correctie mogelijkheid in de toolkit zit. Wellicht dat dat iets kan helpen?
jeroen3 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:08:
@Glashelder Haha ja die bug is wel bijzonder. Die heb ik eerder gezien. iemand had de envoy een uurtje uitgezet voor wat werkzaamheden en heeft in dat uur 300 kWh ge-exporteert. Nou, knappe jongen als je dat kan op een kleine aansluiting. (dat is >400A op 3 fase)
Reactie van enphase: "ja sorry, dat doet hij wel eens. Kunnen we niet weghalen"....

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb afgelopen dagen max 357 watt uit mijn panelen weten te krijgen met IQ7A omvormers. Heb 420 wp trina vertex panelen.DjVe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:13:
De IQ7A kan alleen maar meer vermogen omzetten, omdat deze een hogere spanning kan hanteren. De maximale stroomsterkte van de IQ7A is maar 10A en dat maakt hem voor 99% van alle moderne panelen compleet nutteloos. Elk modern mainstream paneel met een Vmpp van +/-30V en een Impp van 14A kan op een IQ7A maar 300W leveren (en nooit de 366W). Je micro gaat clippen op de harde max van 10A (30Vx10A=300W). Een IQ8+ zal het net zo goed doen met een maximale output van 300W een IQ8MC nog net iets beter.
Hoe is dat dan te verklaren?
Met de ja-solar panelen zitten mensen er hier wel eens naast. Die dingen doen bijna 14 A voor mpp, ~35% teveel Imp.
Moderne N type panelen doen +/- 14A en daarvoor is een IQ8MC een perfecte kandidaat in NL.
En heel eerlijk: ik heb zelf ook een P-type 410Wp paneel op mijn dak liggen en mijn IQ8M clipt daar ook af en toe op stroomsterkte, maar een goede deal is soms ook een goede deal
Je weet ook dat 3,7kWh op jaarbasis best wel weinig is?Sjamo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Ik denk dat je 3,7MWh bedoelt.
Geen probleem met IQ7A en de ja-solar 460.jeroen3 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:54:
@Krispy81 trina vertex passen juist heel goed op de iq7a vanwege de Vmp van 41.3 en de Imp van 10.17.
Met de ja-solar panelen zitten mensen er hier wel eens naast. Die dingen doen bijna 14 A voor mpp, ~35% teveel Imp.
:strip_exif()/f/image/CAf9qe87deNNBlv5J8Sq4acx.jpg?f=fotoalbum_large)
Plafond op 364Watt
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Same story:HermanGast schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:26:
[...]
Geen probleem met IQ7A en de ja-solar 460.
[Afbeelding]
Plafond op 364Watt
Een JA 460Wp is een P-type 72C module met een Vmpp van 42V en een Impp van 11A. Die werken prima met een IQ7A. Dat is geen modern paneel volgende hedendaagse standaarden.
Onlangs is ons dak vol gelegd met 14 panelen + iq8plus. Nu zit ik eraan te denken om zelf nog wat panelen bij te plaatsen. Het leggen en aansluiten gaat wel lukken, enige waar ik mee zit is het account (dat de installateur aangemaakt heeft) en het activeren van de omvormers. Is dit zelf te doen ondanks het account van de installateur die ik heb gekregen?
Niet met een standaard gebruikersaccount, dan krijg je melding dat je niet kunt inloggen / geen rechten hebt.Eddie_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:01:
Aangezien ik diverse accounts heb weet ik het niet zeker. Maar volgens mij kun je de Installer Toolkit ook zelf gebruiken met je eigen, bestaande, inloggegevens. Dan kun je ook zelf de micro's instellen en indelen (layout).
Je moet een dus minimaal een DHZ of bedrijfsaccount hebben.
@REDN4S zie evt FAQ vraag 14.
Gisteren al een paar keer dat er 1 of 2 uur tussen de updates zat en vanmorgen is de laatste update van 3 uur geleden.
Live status doet het echter wel...
20xLongi 410Wp, IQ7+
Hier hetzelfde inderdaad! Gelukkig heb ik een meter van Homewizard er tussenJMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:13:
Zijn er meer mensen waarbij de Enlighten app niet lekker update?
Gisteren al een paar keer dat er 1 of 2 uur tussen de updates zat en vanmorgen is de laatste update van 3 uur geleden.
App van Enphase werkt laatste tijd echt matig, continu achterlopende data.
Hier ook inmiddels 4 uur geleden, de laatste tijd gebeurd dit wel vaker, maar 's morgens nog niet mee gemaakt.JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:13:
Wanneer ik lokaal op mijn Envoy inlog zie ik bij Monitoring:
Not Connected to Enlighten
Last Report: 09 Jun, 2023 5:31 AM
Switchen tussen LAN/WiFi helpt niet, ligt aan de Enlighten kant neem ik aan. Netwerk tests gedaan in de Envoy, dat is allemaal OK.
Wat mij ook opvalt de afgelopen weken is dat het connectie ledje op de gateway de laatste weken niet op rood staat, was daarvoor regelmatig. Lijkt er op dat ze op het Enlighten platform wel het eea aan het aanpassen zijn.
Geen idee waarom het bij de een anders / slechter is dan bij de ander.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Volgens mij wordt dat via een omweg rechtstreeks uit de gateway gehaald, anders is het niet live. Vandaar dat daar een maximum tijd van 15 minuten op zit.JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:
Wat ik vooral vreemd vind is dat de live status wel werkt, die gaat volgens mij ook via dezelfde server toch?
Ja je zegt het al via een omweg want het werkt ook als ik niet thuis ben, volgens mij heb je dan nog steeds een server nodig, maar zou dat dan een andere server zijn?ardvark99 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
[...]
Volgens mij wordt dat via een omweg rechtstreeks uit de gateway gehaald, anders is het niet live. Vandaar dat daar een maximum tijd van 15 minuten op zit.
20xLongi 410Wp, IQ7+
De verwachting is dat het op korte termijn wordt opgelost.
(wel apart dat je in het keuze menu Nederlands selecteert en vervolgens iemand uit India aan de telefoon krijgt )
20xLongi 410Wp, IQ7+
Je logt in op en Enlighten platform, en wanneer je naar live status gaat, maakt het Enlighten en rechtstreekse verbinding naar jou gateway, om daar de live data op te halen.JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:34:
[...]
Ja je zegt het al via een omweg want het werkt ook als ik niet thuis ben, volgens mij heb je dan nog steeds een server nodig, maar zou dat dan een andere server zijn?
De gateway heeft al een tunnel open staan naar het Enlighten platform, zal waarschijnlijk dus via deze verbinding gaan, aangezien je niets op jouw router hoeft in te stellen. En via die tunnel stuurt de gateway om de 15 minuten de data naar het platform om de grafieken te kunnen tonen.
Ik heb het verder niet uitgezocht met traces, maar neem aan dat het ongeveer zo werkt. Anders kan het nooit live zijn.
Zo werken call centers vaak. Je maakt een keuze, maar er is niemand beschikbaar, dan maar naar bv India.JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:44:
Ik heb toch maar eens gebeld met Enphase (1e keer) ze hebben een software probleem waardoor de data niet goed verwerkt wordt. Live data gaat inderdaad ook via een server maar die data gaat wel goed.
De verwachting is dat het op korte termijn wordt opgelost.
(wel apart dat je in het keuze menu Nederlands selecteert en vervolgens iemand uit India aan de telefoon krijgt )
Maar dat er een probleem bij Enphase is, was ondertussen duidelijk. Alleen vreemd dat niet iedereen daar last van heeft. Kan zijn dat de gateways op verschillende servers connect om de data te verzamelen, maar dat een of meerdere servers problemen hebben.
[ Voor 32% gewijzigd door ardvark99 op 09-06-2023 10:50 ]
"Vroeger" liep hier een tweaker rond die dit vast zo had kunnen uitzoeken. Ik noem geen namen maar ik ga daar nooit weer heen!ardvark99 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:46:
[...]
Ik heb het verder niet uitgezocht met traces, maar neem aan dat het ongeveer zo werkt. Anders kan het nooit live zijn.
[...]
Ik had het gezien, het zit je wel dwars. Misschien toch effe vertellen wat er gebeurd is, dan kan je het eindelijk los latenEddie_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:13:
[...]
"Vroeger" liep hier een tweaker rond die dit vast zo had kunnen uitzoeken. Ik noem geen namen maar ik ga daar nooit weer heen!
Als 'leek', proberen ik de waarden de jij toont op mijn eigen systeem ook even te interpreteren.HermanGast schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:26:
[...]
Geen probleem met IQ7A en de ja-solar 460.
[Afbeelding]
Plafond op 364Watt
Ik heb 17 DMEGC 400wp black panelen. Allemaal zuid georienteerd, 6 op schuine dak, 11 op platte uitbouw en garagedaken. IQ7+'s, Envoy Metered.
Dit is mijn eerste zomerseizoen met de panelen en benieuwd naar wat ik nu 'maximaal' op een volledig zonnige dag kan opwekken.
Ik zie dat ik de laatste dagen eigenlijk altijd ~42kWh per dag opwek. Wat volgens mij wel netjes is (?!)...
Ik zie dat het aangegeven piekvermogen in de app nooit hoger lijkt te komen dan ~5,1kW.
Ik zie dat in onderstaande grafiek de micros/panelen per stuk max ~296watt produceren.
Is dat normaal? Is dat wat hier in het topic door anderen oa nu besproken wordt?
Is dat aftoppen? Is de combi DMEGC 400wp black <-> IQ7+ wel goed gekozen door de installateur?
Had de keus voor een ander type micro (een andere 7 of 8 serie) gezorgd voor noemenswaardig méér opbrengst per zonnige zomerdag?
/f/image/cNTPZuUD5QeJp4gJt3Z18gVv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m9W5vIUUJbqp8kaINW5RSavZ.png?f=fotoalbum_large)
Eddie_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:13:
[...]
"Vroeger" liep hier een tweaker rond die dit vast zo had kunnen uitzoeken. Ik noem geen namen maar ik ga daar nooit weer heen!
Je hoeft je geen zorgen te maken. Je hebt een goede combi panelen met omvormer. Je 'verlies' is zo'n 1,2% of zo....ga je echt niet merken.
Een paar pagina's terug staat een youtube filmpje waarin een Australiër netjes uitlegt hoe alles werkt. Zeker het kijken waard!
linkje: https://gathering.tweaker...message/75206650#75206650
[ Voor 12% gewijzigd door Panzer_V op 09-06-2023 12:42 ]
Dankzij dit topic weet ik nu ook van het bestaan van CT-spoelen af, maar deze waren dus niet meegenomen op de offerte. Navraag bij de installateur levert op dat het plaatsen van CT spoelen (bij een 3-fase aansluiting) €400 extra moet gaan kosten.
Lijkt jullie dit de moeite waard, of kan ik beter gewoon een homewizard p1 meter aanschaffen? En wellicht kan ik ook beter voor een standaard gateway gaan?
Bij mij doet ie het weer....JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:13:
Hier ook alles weer ok
20xLongi 410Wp, IQ7+
bij een metered zitten standaard 2 spoelen, dus dat zou betekenen dat er maar 4 extra bij geplaatst hoeven te worden. volgens mij zijn deze spoelen ergens rond de 30 euro per stuk...Mikey5times schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:42:
Binnenkort worden ook bij ons 9 panelen geplaatst met IQ8M omvormers. Ik heb nu een metered gateway op de offerte staan, deze werd mij aangeraden i.v.m. een toekomstige thuisbatterij (ik weet dat dat voorlopig nog niet interessant is).
Dankzij dit topic weet ik nu ook van het bestaan van CT-spoelen af, maar deze waren dus niet meegenomen op de offerte. Navraag bij de installateur levert op dat het plaatsen van CT spoelen (bij een 3-fase aansluiting) €400 extra moet gaan kosten.
Lijkt jullie dit de moeite waard, of kan ik beter gewoon een homewizard p1 meter aanschaffen? En wellicht kan ik oo beter voor een standaard gateway gaan?
Vanmorgen heb ik een nieuwe slimme meter gehad. Sindsdien doen mijn panelen het niet meer. Contact gehad met de leverancier van de panelen en die zegt nu de software te gaan updaten en dat het zo weer moet werken. Hij zegt dat het waarschijnlijk niks te maken had met die nieuwe meter. Dat is toch wel bizar toevallig lijkt me.JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:13:
@Mikey5times €400 is erg veel zelfs als je de benodigde tijd voor installatie meerekent. In dat geval kan je inderdaad beter kiezen voor een standard gateway en een P1 meter.Mikey5times schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:42:
Binnenkort worden ook bij ons 9 panelen geplaatst met IQ8M omvormers. Ik heb nu een metered gateway op de offerte staan, deze werd mij aangeraden i.v.m. een toekomstige thuisbatterij (ik weet dat dat voorlopig nog niet interessant is).
Lijkt jullie dit de moeite waard, of kan ik beter gewoon een homewizard p1 meter aanschaffen? En wellicht kan ik oo beter voor een standaard gateway gaan?
Ter info voor het aansluiten van de CT-spoelen; die moeten om de 3-fases direct achter de hoofdschakelaar worden gezet (3 stuks) en om de 3 fases van het PV-systeem zelf (ook 3). Als je een 1-fase oplossing zou hebben zijn er in totaal maar 2 CT-spoelen nodig (1 bij de hoofdschakelaar en 1 bij de automaat van je zonnepanelen).
Het instellen op de envoy kost alles bij elkaar misschien 20 minuten.
Ik weet niet wat voor omvormers je hebt, maar het plaatsen van een slimme meter zou geen invloed mogen hebben op de productie van je zonnepanelen (nadat de spanning weer is ingeschakeld).Megalodon86 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Vanmorgen heb ik een nieuwe slimme meter gehad. Sindsdien doen mijn panelen het niet meer. Contact gehad met de leverancier van de panelen en die zegt nu de software te gaan updaten en dat het zo weer moet werken. Hij zegt dat het waarschijnlijk niks te maken had met die nieuwe meter. Dat is toch wel bizar toevallig lijkt me.
Heb je IQ8 of IQ7 omvormers, die IQ7 omvormers moeten in ieder geval meteen weer opstarten.
Staat de automaat van je panelen wel aan?
20xLongi 410Wp, IQ7+
Tja, dat leek mij ook niet inderdaad.JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Ik weet niet wat voor omvormers je hebt, maar het plaatsen van een slimme meter zou geen invloed mogen hebben op de productie van je zonnepanelen (nadat de spanning weer is ingeschakeld).
Heb je IQ8 of IQ7 omvormers, die IQ7 omvormers moeten in ieder geval meteen weer opstarten.
Staat de automaat van je panelen wel aan?
Ik heb de IQ8PLUS omvormers.
Ik weet niet wat de automaat is, bedoel je daarmee de schakelaar van de groep? Die staat omhoog ja. De Q-Relay geeft 2x niks (ipv 2x groen).
Dan heeft het Q-relais geen spanning en staat er misschien toch nog ergens iets "uit". Een aardlekschakelaar misschien? Of er is ergens toch iets niet (goed) aangesloten.Megalodon86 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Tja, dat leek mij ook niet inderdaad.
Ik weet niet wat de automaat is, bedoel je daarmee de schakelaar van de groep? Die staat omhoog ja. De Q-Relay geeft 2x niks (ipv 2x groen).
Kan je een foto plaatsen van je groepenkast? Ik denk dat er toch wat uit staat.Megalodon86 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Tja, dat leek mij ook niet inderdaad.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Misschien moeten we een scorebord bijhouden…over deze vraag.Pazo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:18:
@Allewijn Ik gooi 'm er nog maar een keer in: FAQ vraag 1.
JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Kan je een foto plaatsen van je groepenkast? Ik denk dat er toch wat uit staat.
/f/image/t1fBFCXW9duozJRCN47v2zJj.png?f=fotoalbum_large)
Tja alles lijkt goed te staan maar je q-relais heeft geen spanning en je Envoy juist weer wel.
Misschien moet je dit ook even laten zien aan de installateur?
Lijkt erop dat er een aansluiting naar je q-relais los ligt.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Die CT's mogen de prijs niet zijn. De oude (grote) zijn voor een tientje te koop op marktplaats en die kleintjes kom je wel tegen voor zo'n dertig euro. Een prijs van € 400 hiervoor vragen wil alleen maar zeggen: dit willen we niet doen!Mikey5times schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:42:
Lijkt jullie dit de moeite waard, of kan ik beter gewoon een homewizard p1 meter aanschaffen? En wellicht kan ik ook beter voor een standaard gateway gaan?
En nog de aanvulling: indien je een enkel fase Enphase systeem hebt met een drie fase meterkast dan heb je vier CT's nodig. Drie voor consumptie kant en één voor productie.ArPi75 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:13:
[...]
@Mikey5times €400 is erg veel zelfs als je de benodigde tijd voor installatie meerekent. In dat geval kan je inderdaad beter kiezen voor een standard gateway en een P1 meter.
Ter info voor het aansluiten van de CT-spoelen; die moeten om de 3-fases direct achter de hoofdschakelaar worden gezet (3 stuks) en om de 3 fases van het PV-systeem zelf (ook 3). Als je een 1-fase oplossing zou hebben zijn er in totaal maar 2 CT-spoelen nodig (1 bij de hoofdschakelaar en 1 bij de automaat van je zonnepanelen).
Eddie_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:00:
Ik verwacht dat het IQ relais achter de Emat automaat zit. Ik zou die even uit en weer aanzetten. Mogelijk heeft is de nieuwe meter met één kabel aangesloten op de drie fase hoofdschakelaar en is daar iets mis gegaan waardoor niet alle drie de ingangen worden gebruikt. Durf je het aan om de kast open te maken en daar een foto van te sturen?
Bedankt voor het meedenken, ondertussen ook contact met de leverancier van het Enphase systeem. Denk inderdaad dat er toch iets fout/los gegaan is bij de installatie door de Liander (BAM).JMSL2022 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Tja alles lijkt goed te staan maar je q-relais heeft geen spanning en je Envoy juist weer wel.
Misschien moet je dit ook even laten zien aan de installateur?
Lijkt erop dat er een aansluiting naar je q-relais los ligt.
Update: automaat herstart en lijkt dat dit toch geholpen heeft, ik durfde dat niet aan omdat er mogelijk een software update nog liep.
[ Voor 6% gewijzigd door Megalodon86 op 09-06-2023 15:24 ]
Maar ik heb naast een p1 meter dan ook nog een homewizard 3 fase kwh meter nodig om de import en export te kunnen monitoren, denk ik? Dat wordt bij elkaar ook nog €160, is natuurlijk wel een stuk minder dan €400.ArPi75 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:13:
[...]
@Mikey5times €400 is erg veel zelfs als je de benodigde tijd voor installatie meerekent. In dat geval kan je inderdaad beter kiezen voor een standard gateway en een P1 meter.
Ik weet ook niet zeker of ik zo'n kwh meter zelf moet gaan installeren trouwens...
De P1 meter registreert afname van het net en teruglevering naar het net. De envoy standard registreert ook de totale opwek van je panelen (en die kan met een HW abo van 12 of 13 euro per jaar ook worden "uitgelezen" door HW.Mikey5times schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Maar ik heb naast een p1 meter dan ook nog een homewizard 3 fase kwh meter nodig om de import en export te kunnen monitoren, denk ik? Dat wordt bij elkaar ook nog €160, is natuurlijk wel een stuk minder dan €400.
Ik weet ook niet zeker of ik zo'n kwh meter zelf moet gaan installeren trouwens...
€400 is wel (te) veel voor alleen het aansluiten en instellen van de CT's, zelfs als er 6 nodig zouden zijn, maar je hebt dan wel een compleet overzicht in de Enphase app. Zoals je zelf aangeeft en afhankelijk van waar en hoe je inzicht wilt hebben ben je met andere opties ook wat geld kwijt. De juiste keuze voor jou kan je uiteindelijk alleen zelf maken.
Zeker, die €400 vind ik ook teveel (€120 extra voor de extra spoelen, dus ongeveer €280 aan arbeid). Ik had even behoefte aan bevestiging van mensen zoals jij die er iets meer verstand van hebben.ArPi75 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:20:
[...]
De P1 meter registreert afname van het net en teruglevering naar het net. De envoy standard registreert ook de totale opwek van je panelen (en die kan met een HW abo van 12 of 13 euro per jaar ook worden "uitgelezen" door HW.
€400 is wel (te) veel voor alleen het aansluiten en instellen van de CT's, zelfs als er 6 nodig zouden zijn, maar je hebt dan wel een compleet overzicht in de Enphase app. Zoals je zelf aangeeft en afhankelijk van waar en hoe je inzicht wilt hebben ben je met andere opties ook wat geld kwijt. De juiste keuze voor jou kan je uiteindelijk alleen zelf maken.
Ik zie trouwens dat het nut van die homewizard kwh meter nu wat kleiner is, omdat je nu enphase omvormers aan de HW app kan toevoegen. De abonnementskosten neem ik dan op de koop toe.
Bij mij zijn er geen updates meer sinds 15.55. Lig er dus al bijna 5 uur uit. Livestatus werkt wel. Ben benieuwd of dat bij anderen ook zo is??
In de Envoy vind die hem niet.
Als ik hem omruil met de bestaande werkt alles wel maar is die nog niet te vinden in de Envoy.
Contact gehad met Enphase US maar die weten niets van Qrelay's af(gebruiken ze daar schijnbaar niet)
Mijn envoy loopt behoorlijk achter met software updates, dus denk dat het daar mee te maken heeft (de nieuwe Qrelay zal wel nieuwere software hebben als de Envoy gok ik?)
Ik denk dat ik de 4 extra panelen er gewoon achter gooi volgende week en hopelijk werken die wel. (US heeft SN na gekeken en zijn niet gekoppeld geweest/geupdate) dus hopelijk gaat het goed.
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Is wellicht een algemeen probleem?Eddie_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:03:
Het was vandaag ook een stuk moeilijker om iemand van Enphase aan de telefoon te krijgen.
App springt net van "5 uur geleden" naar "2 uur geleden". Wordt dus aan gewerkt.
[ Voor 15% gewijzigd door charles54 op 09-06-2023 21:12 ]
Als je inlogd op de web portal, krijg je een melding, zoiets als Envoy's die op een trage verbinding zitten, de rest ook vertragen. Nu gaat het ook weer minder dan vanmiddag. Waarschijnlijk de laatste maanden te veel nieuwe installaties uitgerold, maar niet de infrastructuur van hun portal daarop aangepast....charles54 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Is wellicht een algemeen probleem?
App springt net van "5 uur geleden" naar "2 uur geleden". Wordt dus aan gewerkt.
Sorry, mijn schuld..😬ardvark99 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:24:
[...]
Als je inlogd op de web portal, krijg je een melding, zoiets als Envoy's die op een trage verbinding zitten, de rest ook vertragen. Nu gaat het ook weer minder dan vanmiddag. Waarschijnlijk de laatste maanden te veel nieuwe installaties uitgerold, maar niet de infrastructuur van hun portal daarop aangepast....
410 met de IQ7+ of 435 met dan IQ7A?
Ik zou IQ7+ zeggen.bottom line schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:45:
Als ik moet kiezen tussen 410 panelen, of 435, welke moet ik dan kiezen?
410 met de IQ7+ of 435 met dan IQ7A?
Lees FAQ vraag 1 eens en vul ook eens de sheet in (link staat daar in) welke micro het beste bij jou paneel past. Moet je wel even de datasheet erbij pakken.
Er is nu nog niks geïnstalleerd, maar er is me verteld dat ze standaard sowieso geen spoelen installeren.rick-1975 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:45:
Als de installatie met 2 spoelen is gemonteerd, plaats je toch eenvoudig zelf de 4 andere erbij?
zo niet, dan laten ze ze toch achter en knoop je ze alle 6 er zelf in....
Andere installateur zoeken is misschien ook een optie, als deze al moeilijk doet over spoelen monteren
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica