Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 108 Laatste
Acties:
  • 888.512 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:56
masaman schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:44:
[...]

ik kom nog even terug op mijn bericht van gisteren. Ik ben actief aan het foutzoeken geslagen met de opmerkingen van @jeroen3. Binnenshuis in de meterkast lijkt alles goed vast te zitten. Ik ben gedeeltes van mijn omvormers aan het loshalen (zitten op een centraaldoos binnen waar ik makkelijk bij kan) om door eliminatie erachter te komen waar het probleem zit (ik dacht aan problemen in de bekabeling op het dak). Dat leidt nog niet tot veel inzicht. Het probleem lijkt erger te worden:

[Afbeelding]

De rode lijn is de high resolution data van de Envoy, je ziet het opgewekte vermogen iedere keer oplopen en dan ineens terugspringen naar 0. Geen events, logs in het system dashboard die richting geven. Alle omvormers lijken spontaan naar 0 te klappen om vervolgens langzaam weer op te starten. Om vervolgens weer naar 0 te klappen. What the .... Netspanning gerapporteerd volgens de omvormer is niet te hoog, het probleem doet zich ook vroeg in de ochtend voor als de omvormers net opstarten.

Bekabeling is allemaal 4 mm2 met de goede Wago's, geschikt voor 4mm2. Goed gestript, tot aan het einde in de Wago gestopt. Iemand enig idee wat ik kan nalopen?
Q-relais doet ook niet gek? Lampjes blijven netjes groen?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
@masaman Heb je ook gecontroleerd met een andere meter of dit ook daadwerkelijk gebeurt? Heb je een stroomklem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 19:37

HermanGast

Exige GT3

ArPi75 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Q-relais doet ook niet gek? Lampjes blijven netjes groen?
Heb je gekeken naar de frequentie, de Ac en de Dc spanning in de omvormers zelf?
Onderstaand een IQ7A op te lange string….. (DC current naar 0, rode lijntje in grafiek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCRwWR7LKFzlo7i8vw2wl32612w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbYzjQvryPdHPha3WWY4T0e2.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaand is typisch voor overspanning.
Hieronder zelfde dag maar deze IQ7+ zit op korte string en andere fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoQRFtQpofcHgjsroIKOLp0kCKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOXUlTi86tovt9RcdpwGohL7.jpg?f=fotoalbum_large

Er kan een groot verschil zitten waar en hoe je meet. Het algoritme zit in de omvormer, dus daar beginnen is altijd een goede start voor storingszoeken.

[ Voor 102% gewijzigd door HermanGast op 03-06-2023 07:53 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
masaman schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:44:
[...]
Alle omvormers lijken spontaan naar 0 te klappen om vervolgens langzaam weer op te starten. Om vervolgens weer naar 0 te klappen. What the .... Netspanning gerapporteerd volgens de omvormer is niet te hoog, het probleem doet zich ook vroeg in de ochtend voor als de omvormers net opstarten.
Kun je de tijden er eens bij zetten wanneer het optreed. Want daarom trend zijn de grafiekjes niet duidelijk. Dit klinkt namelijk gewoon als burst mode. Dat is ook een van de weinige situaties waarbij je geen event melding zult krijgen. De vroege start zorgt gewoon voor meer stroom opwekking. Aan DC zijde worden Elco's opgeladen tot ze vol zijn om vervolgens te worden ontladen via de AC zijde. En dan begint deze cyclus weer van voor af aan.
Burst mode doet elke micro omvormer zelfstandig en random tov elkaar en ik verwacht niet tegelijk als 1 hele stroompiek. Of is elk piekje 1 van de micro's. Ze doen het in een 's-ochtens en 's-avonds in ieder geval wel altijd samen echter de ac ontlading nooit helemaal tegelijk dat is random.

En dat zou het toch brengen naar een (bekabelings)fout aan de AC zijde echter zonder events en dat is niet echt te verklaren. En aangezien ik niet lees dat je op het dak bent geweest ga daar eens kijken.
Daarnaast gooi de CT spoelen er eens vanaf en eruit ga dan eens meten met andere meetapparatuur.
Je weet nog niet wat er gemeten wordt en wat je nu aan resultaten krijgt en ziet.

En zonder events verwacht ik niet dat er echt wat aan de hand is aan de AC kant nog aan de DC zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:11
Alles gereed en werkt. Ik zie net dat ik bij de aanmaak van het Array Layout het serienummer van twee micro-inverters aan het verkeerde panel heb gekoppeld. (Omgewisseld). Kan ik de koppeling paneel - micro-inverter nog eenvoudig herstellen? Zoja waar doe ik dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:00
Dan kan je gemakkelijk doen in de Layout editor. Daar kan je de toewijzing ongedaan maken (installer toolkit weet ik niet zeker maar in de Enlighten Manager lukt dat sowieso.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:34

The Zep Man

🏴‍☠️

DukeBox schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:51:
Een installateur mag een dergelijke set niet aansluiten, deze is namelijk vanuit zijn functie wel gebonden aan voorschriften.
Installateur B. Eunhaas trekt zich niets aan van voorschriften. Voldoende verhalen die dat bevestigen. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:51:
Dan kan je gemakkelijk doen in de Layout editor. Daar kan je de toewijzing ongedaan maken (installer toolkit weet ik niet zeker maar in de Enlighten Manager lukt dat sowieso.
Gevonden, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-02 16:18
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:31:
Bedankt Allemaal.

YES HET IS GEREED. Nadat de deal met een installateur was 'geklapt'. Heb ik besloten mijn PV-installatie (6 panelen zuid) zelf te doen. Na veel speurwerk, alles besteld via Warmtebeheer in Maassluis. Alles op voorraad, perfecte levering planning en service. Voor mij betekende de installatie aanpassing meterkast met PV subkast, gateway metered + 6 CT's. Op het dak ( plat zuid ) Van der Valk montage systemen Pro10 en Trina Panelen Mono 405 en Enphase IQ8AC. Nu ben ik geen 20 (68) meer en om alles op het dak te krijgen vraagt enige inspanning :) een verhuislift en een goede planning. Vrijwel alle benodigde INFO heb ik hier in het forum gevonden. Via dit bericht wil ik iedereen, vooral diegene die gereageerd hebben op mijn vragen erg bedanken. In het bijzonder PAZO voor de geweldige handleiding (TS) en Eddie_ voor zijn vakkundige ondersteuning. Inmiddels een installateurs account aangemaakt met 'fake' KvK nummer en aan mijzelf gekoppeld als gebruiker. Via beide kan ik het systeem volledig monitoren en onderhouden. Zoals ik nu kan zien werkt alles naar behoren. Bij volle zon 1,9 KWh
Mooi dat het klaar is en werkt!

Met opzet gekozen voor de iq8ac bij 405 wp in vlakke opstelling? Beetje overkill?

De iq8mc was toch ook genoeg geweest, of juist wat hogere wp panelen met de iq8ac...

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
MisterGV schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:02:
[...]

Mooi dat het klaar is en werkt!

Met opzet gekozen voor de iq8ac bij 405 wp in vlakke opstelling? Beetje overkill?

De iq8mc was toch ook genoeg geweest, of juist wat hogere wp panelen met de iq8ac...
Bedankt. Ben ik helemaal met je eens. Maar de inverter is nog steeds de beperkende factor.
De IQ8AC is max 360 watt.
De eerste dag opbrengst gisteren was geweldig.
Heb wel ontdekt dat ik twee foutjes heb gemaakt. In de array lay-out had ik een micro aan het verkeerde paneel gekoppeld. Dat was met hulp van Eddie_ snel op te lossen.
De tweede fout is dat ik aan de productie kant per ongeluk alleen maar 1 i.p.v. 3 fasen meet. Kennelijk de verkeerde keuze bij de setup van de Gateway gekozen. Nu zie ik en wordt door de software maar met die opbrengst gerekend en dat is 1/3 van de feitelijke opbrengst. Hoe ik dit moet wijzigen is nog niet duidelijk. Eddie_ zou er ook even 'in duiken'. Mijn 3 fase Homewizard KWh geeft gelukkig wel de totale opbrengst over de 3 fase aan. Maar ik wil het ook in de Gateway en Enphase software correct hebben.
Ter Info. de gehele installatie is 3 fasen, Gateway metered , 3 fase aangesloten, 6 ct's ( pijlen wijzen goed :) ) aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ies Korpershoek op 04-06-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

DjVe

Hatsaflats!

Ies Korpershoek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 06:02:
[...]

Bedankt. Ben ik helemaal met je eens. Maar de inverter is nog steeds de beperkende factor.
Heb wel ontdekt dat ik twee foutjes heb gemaakt. In de array lay-out had ik een micro aan het verkeerde paneel gekoppeld. Dat was met hulp van Eddie_ snel op te lossen.
De tweede fout is dat ik aan de productie kant per ongeluk alleen maar 1 i.p.v. 3 fasen meet. Kennelijk de verkeerde keuze bij de setup van de Gateway gekozen. Nu zie ik en wordt door de software maar met die opbrengst gerekend en dat is 1/3 van de feitelijke opbrengst. Hoe ik dit moet wijzigen is nog niet duidelijk. Eddie_ zou er ook even 'in duiken'. Mijn 3 fase Homewizard KWh geeft gelukkig wel de totale opbrengst over de 3 fase aan. Maar ik wil het ook in de Gateway en Enphase software correct hebben.
Even Enphase bellen. Die kunnen dat direct voor je oplossen. Deze optie heb je zelf niet in de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DjVe schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Even Enphase bellen. Die kunnen dat direct voor je oplossen. Deze optie heb je zelf niet in de portal.
Dan ga ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Ies Korpershoek als je de geïntegreerde stroommeter uitschakelt dan heb je, als je hem weer inschakelt, de optie voor drie fase. Let wel, dit uitschakelen kost wel tijd (geldt ook voor het inschakelen). Dus dit kan je wel gewoon zelf doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eddie_ op 04-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:40:
@Ies Korpershoek als je de geïntegreerde stroommeter uitschakelt dan heb je, als je hem weer inschakelt, de optie voor drie fase. Let wel, dit uitschakelen kost wel tijd (geldt ook voor het inschakelen). Dus dit kan je wel gewoon zelf doen.
Weer wat geleerd! Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Eddie_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:40:
OK, Super bedankt voor het uitzoeken. Vanavond zal ik hem uitschakelen en hem na verloop van tijd weer inschakelen en kiezen voor 3 fase. Jij zegt kost wel tijd !, waar moet ik ongeveer rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Kun je beter doen als het nog wat licht is, kun je gelijk kijken of het werkt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:01
Ik ben met een leverancier bezig voor een zonnepaneel systeem met Enphase. De leverancier wil de kabel langs de gevel leggen. Dat vind ik niet fraai. Een kabel binnendoor is ook lastig, geen fraai traject. En door de koof betekent hak en breek werk. Nu heb ik op zolder twee leidingen lopen CAI en telefoon. Deze worden niet gebruikt.

Voor een 3-fase aansluiting heb ik 5 aders nodig. Deze mogen niet door 1 buis lees ik. Mag je de aders wel splitten? Dus 3 door de buis van de CAI en 2 door de buis van de telefoon bijv.? Of is dit wat te creatief gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:52
HEY_DUDE schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:12:
Ik ben met een leverancier bezig voor een zonnepaneel systeem met Enphase. De leverancier wil de kabel langs de gevel leggen. Dat vind ik niet fraai. Een kabel binnendoor is ook lastig, geen fraai traject. En door de koof betekent hak en breek werk. Nu heb ik op zolder twee leidingen lopen CAI en telefoon. Deze worden niet gebruikt.

Voor een 3-fase aansluiting heb ik 5 aders nodig. Deze mogen niet door 1 buis lees ik. Mag je de aders wel splitten? Dus 3 door de buis van de CAI en 2 door de buis van de telefoon bijv.? Of is dit wat te creatief gedacht :)
Voor zover ik weet mag je een 5 aderige kabel niet verdelen over 2 buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Het aan/uitzetten van CT klemmen kost tijd, hoeveel weet ik niet. Ik heb niet getimed. Verwacht dat het een klein half uur max is.Omdat dit via de cloud is gegaan. Maar je kan het ook veranderen via de Installer Toolkit, zal dan vast sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
mike123 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Voor zover ik weet mag je een 5 aderige kabel niet verdelen over 2 buizen.
Is dat zo? Volgens mij kan en mag het wel.

Maar ervaring leert dat het niet gemakkelijk gaat. Zeker die CAI kabel heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
HEY_DUDE schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:12:
5 ader YMVK 5x2.5mm2 mag gewoon door een enkele 19mm buis, dus geen probleem.

Alternatief kun je ook overwegen door iedere buis een losse groep te leggen en dus over 2 fasen te verdelen, afhankelijk van de grootte van je installatie is dat prima te doen.

Zoals Eddie_ al zei, in een 16mm buis max 5x1,5 of 4x2,5. In een 19mm buis kan wel 5x2,5mm2

[ Voor 24% gewijzigd door happysan op 04-06-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@happysan in een 16mm buis mogen vijf 1,5mm2 kabels of vier 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
Ies Korpershoek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 06:02:
[...]

Ter Info. de gehele installatie is 3 fasen, Gateway metered , 3 fase aangesloten, 6 ct's ( pijlen wijzen goed :) ) aangesloten.
Mits voldoende ruimte op je dak en de mogelijkheid om grote panelen op je onderframe te plaatsen had ik bij de iq8ac minstens 500wp panelen gedaan.

De 8ac was er een aantal maanden geleden nog niet dus heb ik de iq8m gekozen. Ik zie de 8ac nu voor rond de €140, dan was dat maar een kleine meerprijs geweest.

Hoe ziet je opbrengst er vandaag uit? Volop zon, wat doen je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
MisterGV schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Mits voldoende ruimte op je dak en de mogelijkheid om grote panelen op je onderframe te plaatsen had ik bij de iq8ac minstens 500wp panelen gedaan.

De 8ac was er een aantal maanden geleden nog niet dus heb ik de iq8m gekozen. Ik zie de 8ac nu voor rond de €140, dan was dat maar een kleine meerprijs geweest.

Hoe ziet je opbrengst er vandaag uit? Volop zon, wat doen je panelen?
Dit was de max maat paneel dat ik kwijt kon. Gisteren opbrengst 15 kWh en momenteel zit ik op 12,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 23:46
Zijn er meer mensen die vanaf 14:45 geen data meer terug zien op de Enphase server/app.?
Ook live status is al vrijwel de gehele dag uit de lucht.
Intern blijkt alles goed te werken, ook heeft mijn Envoy internet connectie, dus geen intern probleem....

Laat maar, 1 minuut na deze post werkt de Enphase server/app. weer.....alleen live status werkt nog steeds niet....

[ Voor 32% gewijzigd door renzoverschoor op 04-06-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterGV
Ies Korpershoek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Dit was de max maat paneel dat ik kwijt kon. Gisteren opbrengst 15 kWh en momenteel zit ik op 12,1 kWh
Zowieso knap dat je het zelf hebt aangelegd op die 'volwassen' leeftijd 😉💪🏻👍🏻

Prima opbrengst zo, ook logisch met je paneelmaat als bepalende factor. Ik kon max. 2100mm kwijt, maar er zijn altijd wel grotere die niet passen.
Gister had ik 17,6 nu op 15,3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 21:36
renzoverschoor schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:53:
Zijn er meer mensen die vanaf 14:45 geen data meer terug zien op de Enphase server/app.?
Ook live status is al vrijwel de gehele dag uit de lucht.
Intern blijkt alles goed te werken, ook heeft mijn Envoy internet connectie, dus geen intern probleem....

Laat maar, 1 minuut na deze post werkt de Enphase server/app. weer.....alleen live status werkt nog steeds niet....
Hier ook gisteren en vandaag veel uitval van de connectie met de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
Goedeavond,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben al 2 dagen aan het stoeien om mijn enphase systeem werkend te krijgen.

Setup:
Vanaf de hoofdschakelaar ga ik met 3 fases en een 0 naar een 3 fase aardlekautomaat. Vandaaruit ga ik naar een 3 fase q relais en naar een envoy Metered S. Vervolgens middels 5x2.5 kabel naar het schuurdak waar vooralsnog 6 trina vertex 420wp panelen met IQ7A omvormers liggen, allen verbonden met Q kabel.

Ik heb alles via installer toolbox ingesteld maar ik blijf meerdere storingen houden die denk ik te wijten zijn aan een fase probleem: phase detection failed krijg ik te zien en geen enkele omvormer lijkt gekoppeld te zijn aan een fase.

Wat ik zelf al heb gedaan:
Fase spanningen gemeten overal
Tussen de fases spanning gemeten overal
Gemeten of er geen fases zijn omgedraaid
6 Ct's opnieuw aangemeld.
Ruis meting gedaan (is mooi laag)
Netwerk profielen meermaals opnieuw geladen.

Iemand nog ideeën, ik heb ze namelijk niet meer.

Groeten MartinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOvBFlcX1btVN_3WYwdif1cel8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHVGyRceFN90iPV7Es5E6QBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUOcJ_SKGKzjD7F2ahZ6xNQDStw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHjbphr7LycKyjOM8LMkxll1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHaWtjSuqlo93lfRLMiLIzAvBAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRr483PHK5AOgSXYkQ8XqxEE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Kun ie op je slimme meter zien of je wel stroom maakt?
We kunnen dan wat gerichter helpen met het vinden van je issue.

Als je een voltmeter hebt, even omvormer losmaken en in een stekker van de Qkabel meten of je daar circa 230v hebt.
Als dat 0v of circa. 400v is dan heb je een bedradingsprobleem.

[ Voor 80% gewijzigd door HermanGast op 04-06-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Envoy is maar een rapportage tool en handig voor storingen en netwerk profielen. Ook zonder Envoy zouden de omvormers moeten kunnen leveren.
Mijn ervaring met Enphase dat de IQ7’s zo uit de verpakking werken. (Hoe anders met APS bijvoorbeeld)
Ze knipperen dan wel oranje als ze stroom maken. Pas als ze communiceren met een Envoy wordt dit groen. En rood knipperen als ze geen 230vAC hebben.

Je zou de Envoy er eens tussenuit kunnen halen?

[ Voor 53% gewijzigd door HermanGast op 04-06-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

staat je productieschuifje ook op aan? die staat standaard op uit namelijk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:22
Krispy81 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:41:
Goedeavond,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben al 2 dagen aan het stoeien om mijn enphase systeem werkend te krijgen.

Setup:
Vanaf de hoofdschakelaar ga ik met 3 fases en een 0 naar een 3 fase aardlekautomaat. Vandaaruit ga ik naar een 3 fase q relais en naar een envoy Metered S. Vervolgens middels 5x2.5 kabel naar het schuurdak waar vooralsnog 6 trina vertex 420wp panelen met IQ7A omvormers liggen, allen verbonden met Q kabel.

Ik heb alles via installer toolbox ingesteld maar ik blijf meerdere storingen houden die denk ik te wijten zijn aan een fase probleem: phase detection failed krijg ik te zien en geen enkele omvormer lijkt gekoppeld te zijn aan een fase.

Wat ik zelf al heb gedaan:
Fase spanningen gemeten overal
Tussen de fases spanning gemeten overal
Gemeten of er geen fases zijn omgedraaid
6 Ct's opnieuw aangemeld.
Ruis meting gedaan (is mooi laag)
Netwerk profielen meermaals opnieuw geladen.

Iemand nog ideeën, ik heb ze namelijk niet meer.

Groeten Martin[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
-4W, dan zit er minimaal 1 CT verkeerd. Als het functioneren van de productie en consumptie in de installer toolkit doorloopt, zou je dat daar ook tefen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Misschien even handig om een foto van je open meterkast te delen, dan kijken we even mee.

Daarnaast: hoe is je Q-relay ingesteld? Als 1/2 of 3 fase (hoeveel lampjes branden er op de relay)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
- Relais staat op 3 fase ingesteld.
- Productieschuif staat aan.
- Slimme meter geeft aan dat ik geen
stroom heb gemaakt tot nu toe.
-Ct's werken allemaal, -4 watt geeft hij denk
ik aan omdat ik niets lever over die fase.
Fase spanningen van de consumptie en
productie ct's op dezelfde fase komen nagenoeg overeen namelijk.
- Meten op de q kabel zal ik morgen doen

Hierbij de foto van de meterkast. Let niet op hoe het er nu uitziet, als alles werkt gaan we het weer fatsoeneren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yUU7mHPw5xuposCHgiIs5r20BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm3ZXn6Qx4MyJlPG68BYwTCr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zitten je verbruik CT’s niet verkeerd om? Ik meen een pijltje omlaag te zien en volgens mij moeten ze richting je verbruikers wijzen (dus niet richting het net).

https://enphase.com/nl-be...r-het-installeren-van-cts

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
Pijltjes zijn op de foto niet zichtbaar maar de consumptie/gebruikers ct's wijzen idd naar de verbruikers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Als je slimme meter geen productie ziet, zit er denk ik iets niet goed is met de 230v aansluiting op de IQ7’s.
(Ik heb zelf geen 3fase Qkabel, maar neem aan de de 3-fase Q kabel bij afwisseling een fase en steeds de nul zou moeten geven bij de omvormers.
Dus L1 en nul bij de eerste omvormer, L2 en nul bij de tweede omvormer, L3 en nul bij de derde, en weer L1 en nul bij de vierde en zo verder.) Aarde alleen nodig voor het chassis/montageframe, die gaat niet naar de IQ7’s.
Rapportage met de stroomtrafos op de Envoy is dan van later zorg.

[ Voor 53% gewijzigd door HermanGast op 04-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:19
Krispy81 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:13:

Hierbij de foto van de meterkast. Let niet op hoe het er nu uitziet, als alles werkt gaan we het weer fatsoeneren.[
Is je Envoy wel op alle drie de fasen aangesloten? Het lijkt erop dat alleen de nul en de eerste fase zijn bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Miersel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Is je Envoy wel op alle drie de fasen aangesloten? Het lijkt erop dat alleen de nul en de eerste fase zijn bedraad?
Envoy heeft geen 3 fasen nodig. Fasekoppeling gebeurt door Q-relay.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 04-06-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
Envoy is op 3 fasen aangesloten.
Omvormers zijn met nphase 3 fase kabel aangesloten. Daar zitten 6 stekkers aan vast en 2 losse uiteinden. 1 uiteinde dop je af met een speciale eindkap en andere uiteinde zit met 3 fases en 0 aangesloten op de hoofdschakelaar in de schuur. Ik denk dat iedere stekker steeds een andere fase pakt. Ik ga morgen wel eens meten bij de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
@HermanGast Om vermogen te bepalen heeft de envoy van iedere fase de stroom middels CTs en de spanning nodig. Voor die spanning moet je m op alle fasen aansluiten.
Hij werkt gewoon met alleen fase 1 en op fase 1 vind de plc communicatie plaats. De fasekoppeling kan inderdaad met de (3fase) q-relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
sir_knudde schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:47:
@HermanGast Om vermogen te bepalen heeft de envoy van iedere fase de stroom middels CTs en de spanning nodig. Voor die spanning moet je m op alle fasen aansluiten.
Hij werkt gewoon met alleen fase 1 en op fase 1 vind de plc communicatie plaats. De fasekoppeling kan inderdaad met de (3fase) q-relay.
Bij mij (drie fasen systeem met meetspoelen) had de installateur alleen de eerste fase aangesloten. De Envoy werkt dan inderdaad zelf wel, maar de opwek was bagger. Direct na het aansluiten van de tweede en derde fase werkte het letterlijk als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
Krispy81 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:34:
Ik denk dat iedere stekker steeds een andere fase pakt. Ik ga morgen wel eens meten bij de omvormers.
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HermanGast schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Envoy heeft geen 3 fasen nodig. Fasekoppeling gebeurt door Q-relay.
Een Envoy Metered heeft zeker wél alle de 3 fases nodig.

Daarmee wordt het voltage op de fases gemeten en zonder het voltage kan het vermogen niet berekend worden.

Het klopt dat communicatie alleen op L1 plaats vindt.

Spuit 11, overheen gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2023 22:07 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Glashelder schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Een Envoy Metered heeft zeker wél alle de 3 fases nodig.

Daarmee wordt het voltage op de fases gemeten en zonder het voltage kan het vermogen niet berekend worden.

Het klopt dat communicatie alleen op L1 plaats vindt.

Spuit 11, overheen gelezen.
Ja, mij maakt het niet uit hoor, ik heb geen metered (meer) en denk ook niet dat dit de kern van het probleem hier is.
Probleem is hier dat er geen productie is, en daarbij maakt t geen …. uit hoe je de Envoy aansluit. Of überhaupt een envoy hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 04-06-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
@Krispy81
Het lijkt wel of op de automaat naast het Qrelais de aardedraad ook is aangesloten op de nul.
Of gaat hij er daar net langs en door naar achteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Eddie_ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Is dat zo? Volgens mij kan en mag het wel.

Maar ervaring leert dat het niet gemakkelijk gaat. Zeker die CAI kabel heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee.
Ik kan het ook zeker mis hebben. Maar had dat ergens gelezen.
Maar na enig zoekwerk kan ik dat nergens terugvinden.
Maar dan moet er natuurlijk wel een 3 fasen automaat geplaatst worden.
Anders heb je meerdere groepen in 1 buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Kan iemand nog eens uitleggen waarom je een metered versie van de Envoy zou plaatsen als je de productie en consumptie beter, met veel minder gedoe, simpele API en goedkoper kunt meten met bijvoorbeeld een Homewizard P1 van nog geen 30 Euro op je slimme meter? ( Eventueel aangevuld met extra kW meters her en der.)
Voor welke functie of doel wordt er voor de metered versie gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
HermanGast schreef op maandag 5 juni 2023 @ 06:23:
Kan iemand nog eens uitleggen waarom je een metered versie van de Envoy zou plaatsen als je de productie en consumptie beter, met veel minder gedoe, simpele API en goedkoper kunt meten met bijvoorbeeld een Homewizard P1 van nog geen 30 Euro op je slimme meter? ( Eventueel aangevuld met extra kW meters her en der.)
Hier doe ik dat ook zo, alleen die losse 3 fase kWh meter is wel wat meer dan een paar tientjes.
Al met al ben ik wel goedkoper uit dan een metered, en geen spoelen te plaatsen.

Ik heb het wel 1 moment overwogen vanwege de mogelijkheid te koppelen met een Enphase thuisaccu.
Maar dat is (voor mij) nu nog niet rendabel, wel interessant :)
Daar zijn ook andere merken voor 'leverbaar', bijv de Charged Sessy.

[ Voor 3% gewijzigd door henkNL op 05-06-2023 06:55 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sinds ik HomeWizard ken raad ik ook niemand meer een Metered aan nee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Hoi, Ik heb een account aangemaakt bij PVoutput.org. Alles OK daar. In de setup kan je PVoutput autorisatie geven om de gegevens van Enphase op te halen via system ID en User ID (API key). Als je de knob 'authorize' indrukt, om die toestemming te verlenen, kom je op het inlogscherm van Enphase. Met de juiste inloggegevens krijg ik nu al twee dagen, even vrij vertaald, 'dat er een storing is en er wordt aan gewerkt'. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Glashelder schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:06:
[...]

Sinds ik HomeWizard ken raad ik ook niemand meer een Metered aan nee :D
Ik heb beiden en moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van de P1 meter van Homewizard (met abbo van 10 euro). Perfecte info over alle aspecten van de PV-installatie in combinatie met het gehele energie verbruik van je woning. Heb nu ook de 3 fase kWh in de PV subkast geplaatst en gebruik nu ook de Watermeter. Overigens weet ik niet wat er gebeurt met garantie enz, als je geen koppeling hebt met de Cloud van Enphase. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je dan 25 jaar garantie zou hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Ies Korpershoek op 05-06-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Krispy81 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:13:
- Relais staat op 3 fase ingesteld.
- Productieschuif staat aan.
- Slimme meter geeft aan dat ik geen
stroom heb gemaakt tot nu toe.
-Ct's werken allemaal, -4 watt geeft hij denk
ik aan omdat ik niets lever over die fase.
Fase spanningen van de consumptie en
productie ct's op dezelfde fase komen nagenoeg overeen namelijk.
- Meten op de q kabel zal ik morgen doen

Hierbij de foto van de meterkast. Let niet op hoe het er nu uitziet, als alles werkt gaan we het weer fatsoeneren.[Afbeelding]
Zo te zien zitten je consumptie spoelen verkeerd om, de pijl wijst naar het net en niet richting de verbruikers kant. Pijlen moeten richting de kastwijzen. Persoonlijk zou ik ze op de leidingen plaatsen die naar de hoofdschakelaar gaan. Heb je de procedure wel gevolgd voor het plaatsen van ct's. Dus eerst aansluiten op de Gateway en dan pas de spoel om de aders. Zit iedere spoel wel op de juiste aansluiting die overeenkomt met de juiste fase? De foto's zijn erg onduidelijk. Zijn het Q-relais en de Gateway wel met 3 fase aangsloten?

[ Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 05-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Uit de voorwaarden van Enphase:

1. Uitsluitingen van de garantie.
i. Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:
a) indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum
van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Microomvormer betreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt
beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via
www.enphase.com);

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Krispy81 heb je je instelling staan op Solar Only (dus niet load with solar)? Je consumptie CT's meten niet de solarkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
Ik had nog een ferrarismeter.
Dankzij de metered versie kon ik zien dat er ongeveer 10% minder teruglevering werd geregistreerd en dus verrekend.
Dus de meter laten verwisselen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krispy81
alle problemen zijn opgelost.
ik had al 2 keer eerder tussen 0 en de fases en tussen de fases onderling gemeten bij de hoofdschakelaar in de schuur en toen leek alles goed te zijn.

Toen ik nu weer ging meten had ik tussen de fases onderling zo'n 400 volt maar tussen 0 en de fases meette ik niets. het bleek dat de 0 niet IN de kooiklem van de hoofdschakelaar zat maar er net naast.

Alle kooiklemmen zaten wel goed aangedraaid en nu de 0 goed gemonteerd zit werkt alles perfect. Geen enkel fout meer in de micro's, fases zijn automatisch toegekend en de storing ''phase detection failed'' is ook verdwenen.

iedereen enorm bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

Wat is jullie netto opbrengst per paneel in een percentage uitgedrukt?

Ik heb 415watt panelen van Hyundai, theoretisch zou dan met een eigen verbruik vd electronica en verlies van 5%: 394 watt moeten opleveren? Ik zie in totaal echter minder... geen idee waar dit aan ligt

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:47:

Ik heb 415watt panelen van Hyundai, theoretisch zou dan met een eigen verbruik vd electronica en verlies van 5%: 394 watt moeten opleveren? Ik zie in totaal echter minder... geen idee waar dit aan ligt
Wat gebruik je een string converter of micro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Micro's van Enphase IQ7+ 15 stuks, ik zie links en rechts wat rekenvoorbeelden met 0,85 rendement.
met 15 panelen en 415wp is dat 5200 opbrengst, ik zie maximaal 4400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 10:12
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:05:
Micro's van Enphase IQ7+ 15 stuks, ik zie links en rechts wat rekenvoorbeelden met 0,85 rendement.
IQ7+ topt af op 295watt, dus je gaat er nooit meer uit krijgen dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

errrrrnie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:07:
[...]

IQ7+ topt af op 295watt, dus je gaat er nooit meer uit krijgen dan dat
Hmm ok duidelijk... is me niet verteld en jammer...

Zie het staan inderdaad online:
- Maximaal uitgangsvermogen van de micro-omvormer versus maximaal uitgangsvermogen van de PV-module. Het is de micro-omvormer die het maximale uitgangsvermogen bepaalt. Bijvoorbeeld: een IQ7+ geïnstalleerd met een paneel van 375 W, zal 295 W produceren bij het maximale vermogen. (link naar informatiebladen)

[ Voor 42% gewijzigd door HeyDude op 05-06-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:10:
[...]

[...]
Misschien een onderwerp voor een 'gesprekje' met je installateur. Heeft hij geen prognose berekening gemaakt? Een goede prognose had je wel een meer realistisch inzicht gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:10:
[...]

[...]
Instalateurs duiken ook weg als je ze gaat aanspreken op dat soort zaken die niet matchen tussen micro en paneel. “Het werkt toch, dus niet zeuren” lijkt het soms.

Ik heb panelen die 13,23 A doen en IQ7A micros. Limiteren paneel op 300 Watt door max 10.2 A te kunnen verwerken. Ze zouden omgewisseld worden voor IQ8M maar toen kwam de vraag. “Ik kan de IQ7A niet meer voor nieuw verkopen (vanwege gebruikt serienummer ?) en zit dan met €800 schade. (Het zijn er 6)
Ik ga niet €800 betalen voor een IQ8M die dan een keer 325 Watt limiet heeft. Dan moet ik tijdens 3-4 uurtjes per dag met 150 watt piek meer opbrengst die €800 terug verdienen.

Beter maar wachten op een IQ8HC dan lijkt me. Maar blijft zuur dat het niet vervangen wordt op zijn kosten.
Verklaring was dat hij toen hij bestelde niet op de hoogte was van de mismatch. Denk dat ik heb maar ga antwoorden dat hij wel verantwoordelijk is..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
jacovn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Instalateurs duiken ook weg als je ze gaat aanspreken op dat soort zaken die niet matchen tussen micro en paneel. “Het werkt toch, dus niet zeuren” lijkt het soms.

Ik heb panelen die 13,23 A doen en IQ7A micros. Limiteren paneel op 300 Watt door max 10.2 A te kunnen verwerken. Ze zouden omgewisseld worden voor IQ8M maar toen kwam de vraag. “Ik kan de IQ7A niet meer voor nieuw verkopen (vanwege gebruikt serienummer ?) en zit dan met €800 schade. (Het zijn er 6)
Ik ga niet €800 betalen voor een IQ8M die dan een keer 325 Watt limiet heeft. Dan moet ik tijdens 3-4 uurtjes per dag met 150 watt piek meer opbrengst die €800 terug verdienen.

Beter maar wachten op een IQ8HC dan lijkt me. Maar blijft zuur dat het niet vervangen wordt op zijn kosten.
Verklaring was dat hij toen hij bestelde niet op de hoogte was van de mismatch. Denk dat ik heb maar ga antwoorden dat hij wel verantwoordelijk is..
IQ8HC is volgens mij nu verkrijgbaar. Ik had de keuze tussen IQ8AC of IQ8HC. Ik heb voor IQ8AC gekozen een prima match met mijn 405W mono panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ies Korpershoek schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:08:
[...]

IQ8HC is volgens mij nu verkrijgbaar. Ik had de keuze tussen IQ8AC of IQ8HC. Ik heb voor IQ8AC gekozen een prima match met mijn 405W mono panelen.
Weet ook niet of ik een AC of een HC nodig heb.
Boven NOCT komt paneel waarschijnlijk toch niet uit. Ik heb 410 + max 5% panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

De IQ7+ (of 8 ) kost 119 euro gemiddeld, de IQ8HC is 200+ euro en nauwelijks verkrijgbaar
Geen idee of dat loont bij een bestaand systeem...

Ik zie dat de verwachte opbrengst in de offerte; 5.915 kWh is
Lukt dat met een jaar 4400kwh aan max capaciteit? Denk het niet...

[ Voor 32% gewijzigd door HeyDude op 05-06-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:47:

Kijk ook eens naar je dag opbrengst in kWh delen door je wattpiek van de panelen in kWp. Dus....kWh / (...x 0,415) = ...

Bij mij 18,3 kWh/3 kWp = 6,1 kWh/kWp
(Kwam ik laatst tegen, je hebt er waarschijnlijk niets aan maar wel leuk 🙂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Als je goedkope microomvormers zoekt met hoge capaciteit, kijk dan naar de APS DS3H voor 219 Euro, die heeft 2 MPPT trackers, elk 490Watt…. dus 2 panelen van 490Wp worden niet afgetopt op midden van de dag, maakt gewoon stabiele 980Watt.
Maar dat noem ik op de verkeerde forum pagina…. Ben er zelf een paar aan het testen en gaat vooralsnog prima.
Werkt wel beetje anders dan Enphase. Deze produceren niets zonder eerst te configureren. En weet niet hoe betrouwbaarheid, service en garantie verloopt.
Ben ook uiterst tevreden over mn 40 Enphase omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:29
jacovn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:10:
[...]

Weet ook niet of ik een AC of een HC nodig heb.
Boven NOCT komt paneel waarschijnlijk toch niet uit. Ik heb 410 + max 5% panelen.
Het verschil tussen MC en AC is over 25 jaar gemiddeld 1,2% per jaar.
Het verschil tussen MC en HC is over 25 jaar gemiddeld 1,6% per jaar.
Dit is gemeten in zuid Frankrijk, helling 33 graden, 405Wp panelen. Ideale omstandigheden, beter als hier qua zonkracht.Dus hier zal het waarschijnlijk nog iets minder zijn.
Tussen AC en HC is niet gemeten, maar zal naar alle waarschijnlijkheid ook dan op circa 1,2% zitten.
EDIT: dat is nog niet eens 0,5% tussen AC en HC per jaar.

Bij de IQ8 serie is de MC de sweet spot tot ca 450Wp panelen. AC en HC zijn overkill en verdien je niet terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 05-06-2023 20:15 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Pazo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Het verschil tussen MC en AC is over 25 jaar gemiddeld 1,2% per jaar.
Het verschil tussen MC en HC is over 25 jaar gemiddeld 1,6% per jaar.
Dit is gemeten in zuid Frankrijk, helling 33 graden, 405Wp panelen. Ideale omstandigheden, beter als hier qua zonkracht.Dus hier zal het waarschijnlijk nog iets minder zijn.
Tussen AC en HC is niet gemeten, maar zal naar alle waarschijnlijkheid ook dan op circa 1,2% zitten.
EDIT: dat is nog niet eens 0,5% tussen AC en HC per jaar.

Bij de IQ8 serie is de MC de sweet spot tot ca 450Wp panelen. AC en HC zijn overkill en verdien je niet terug.
Het zit ook in je hoofd, aftoppen willen sommige mensen niet. Het hoef niet financieel de beste optie te zijn soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Mijn installateur zit al meer dan 10 jaar in het zonnepanelen vak, dan verwacht ik geen offerte met een berekening die dus gebaseerd is op de maimaal verwacht paneel productie zonder ook maar rekening te houden met de beperkingen die micro omvormers in de keten hebben.

Heel vreemd dit...En ik ga er energie instoppen om uitleg te krijgen, offerte = belofte waar je voor tekent dus nakomen. Maar ben bang dat de kleine letters me in de weg gaan zitten...
Zucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Krispy81 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:30:
alle problemen zijn opgelost.
ik had al 2 keer eerder tussen 0 en de fases en tussen de fases onderling gemeten bij de hoofdschakelaar in de schuur en toen leek alles goed te zijn.

Toen ik nu weer ging meten had ik tussen de fases onderling zo'n 400 volt maar tussen 0 en de fases meette ik niets. het bleek dat de 0 niet IN de kooiklem van de hoofdschakelaar zat maar er net naast.
...
Zwevende nul! Maar gelukkig in je schuur en niet in je hoofdkast. Er kan dan tot 400V AC door je systeem gaan, kunnen de meeste apparaten niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

jacovn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Het zit ook in je hoofd, aftoppen willen sommige mensen niet. Het hoef niet financieel de beste optie te zijn soms :)
Tsja. Maar als je na 10 of 15 jaar je panelen eens wilt vervangen (schade of economische levensduur) gaan je omvormers nog zo’n 15 jaar mee. En die zijn dan opeens onderbemeten bij de (dan) moderne panelen. Dus ik kies liefst nu (te) grote capaciteit zodat ik vol 25 jaar of langer profijt heb.
Die paar tientjes meerprijs op de hele installatie haal ik er dan wel uit.
Zo heeft iedereen z’n eigen ideeën in t hoofd.

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 05-06-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ergens zegt mijn water me dat als ik over 15 jaar nieuwe panelen zou nemen dat er dan op zeker ook (een) nieuwe omvormer(s) gaa(n)(t) komen..

Wat die zwevende nul betreft en die terminals.. ik trap daar consequent in met Homewizard P1 meters 8)7 Maar alleen met die.. het valt wel direct op omdat de kabel ‘los’ blijft.. maar er is iets met die dingen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
HermanGast schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Tsja. Maar als je na 10 of 15 jaar je panelen eens wilt vervangen (schade of economische levensduur) gaan je omvormers nog zo’n 15 jaar mee. En die zijn dan opeens onderbemeten bij de (dan) moderne panelen. Dus ik kies liefst nu (te) grote capaciteit zodat ik vol 25 jaar of langer profijt heb.
Die paar tientjes meerprijs op de hele installatie haal ik er dan wel uit.
Zo heeft iedereen z’n eigen ideeën in t hoofd.
Ik wil dat ook wel betalen, maar de instalateur maakt er nu een open vraag van wie de €800 moet gaan betalen. Het was al niet goedkoop met sunpower panelen, installatie kosten ook meer dan gemiddeld. Dus eigenlijk is het zijn probleem.

Ik heb nog drie panelen liggen, zou 3x iq7a op die kunnen gebruiken en 6 nieuwe kunnen kopen.
Maar weer die andere enpase onderdelen ook nodig. Heb ook nog een envoy die niet te upgraden is naar de software voor de IQ7x serie. Al met al niet zo te spreken over enphase en hun oplossignen en voorlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
Glashelder schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:22:

Wat die zwevende nul betreft en die terminals.. ik trap daar consequent in met Homewizard P1 meters 8)7 Maar alleen met die.. het valt wel direct op omdat de kabel ‘los’ blijft.. maar er is iets met die dingen :p
Dat de 0 ader loszat merkte ik niet omdat de andere aders van de ymvk kabel wel vastzaten. Als ze nou gewoon die ruimte om die kooimoeren dusdanig krap maken dat je er nooit een ader naast kan steken is het hele probleem opgelost, maar ik zal wel te makkelijk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Krispy81 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:09:
[...]

Dat de 0 ader loszat merkte ik niet omdat de andere aders van de ymvk kabel wel vastzaten. Als ze nou gewoon die ruimte om die kooimoeren dusdanig krap maken dat je er nooit een ader naast kan steken is het hele probleem opgelost, maar ik zal wel te makkelijk denken.
Als je de aders lang genoeg laat kan je er makkelijker aan trekken na het vastdraaien om te kijken of alles vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Krispy81 Sommige merken hebben dat ook als fout ontdekt en daar een oplossingen voor verzonnnen (4:43).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:22
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:05:
Tja, het is een hardnekkig misverstand dat men nog steeds spreekt over een rendement in %.
415 Wp is de referentiewaarde bij STC. In Nederland hebben we een beperkte zoninstraling van maximaal 850-900 W/m2, waardoor we die stc-waarde nooit echt bereiken. En als het dan een keer super zonnig is, dan zijn die panelen inmiddels heet en niet meer die 25 graden zoals bij de stc can toepassing is.
En dan naar opbrengst…daar zit de factor in met het aantal uren, of betergezegd, vollasturen. Het aantal uren hangt van tal van factoren af, richting, orientatie, type omvormtechniek, breedtegraad, schaduw….al met al resulteert dat in een opbrengst in kWh voor je zonnepaneel. En zo kan een 415 Wp paneel met een IQ7+ die dus max 295 W kan leveren best 400 of 430 kWh per jaar opleveren als ie ideaal ligt.
Vorig jaar deden mijn 300 Wp panelen met de M250 (max 245W) tussen de 290 en 300 kWh per stuk…op een plat dak in oost-west.

Zodra het kwartje valt dat W (vermogen) en Wh (energie) verschillende eenheden zijn…wordt alles duidelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
HeyDude schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:40:
De IQ7+ (of 8 ) kost 119 euro gemiddeld, de IQ8HC is 200+ euro en nauwelijks verkrijgbaar
Geen idee of dat loont bij een bestaand systeem...

Ik zie dat de verwachte opbrengst in de offerte; 5.915 kWh is
Lukt dat met een jaar 4400kwh aan max capaciteit? Denk het niet...
Ik betaalde 168 euro voor mijn IQ8AC de IQ7's lagen rond de 130. +/- 200 meer vond ik te overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
mike123 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Als je de aders lang genoeg laat kan je er makkelijker aan trekken na het vastdraaien om te kijken of alles vastzit.
Dit is iets wat je jezelf moet aanleren: altijd controleren of de kabels goed vast zitten! Zeker bij een drie fase systeem. Helaas al een paar keer een monteur gehad die te maken kreeg met een zwevende nul. De schade die daar uit voortvloeit is echt niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:34

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 06:28:
Dit is iets wat je jezelf moet aanleren: altijd controleren of de kabels goed vast zitten!
Dat valt onder basishygiëne. Het valt tegen hoe vaak 'erkende installateurs' zich daar niet aan houden. Alsof een driefaseinstallatie zoveel moeilijker is dan één met een enkele fase. Het is niet moeilijker, alleen wat meer werk.

Met de juiste mentaliteit en discipline doet een voorbereidde tweaker het waarschijnlijk niet slechter dan de gemiddelde installateur.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 06:23:
[...]

Ik betaalde 168 euro voor mijn IQ8AC de IQ7's lagen rond de 130. +/- 200 meer vond ik te overzien.
Ik zie de AC versie voor €148,90
Dat valt wel mee dus.

En de HC staat daar voor 168,90

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 06-06-2023 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vermoed dat de gemiddelde Tweaker ook iets meer 'liefde' stopt in zijn of haar installatie. Bij de gemiddelde installateur gaat het gewoon om hoeveel werk er per uur verzet wordt.

Het is niet voor niets dat de cowboys tegenwoordig twee zonnepaneleninstallaties per dag op moeten leveren, anders pakken ze de klus niet aan 8)7 En het hoofdkantoor verwacht dat ook gewoon van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
WillemP22 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:56:
En zo kan een 415 Wp paneel met een IQ7+ die dus max 295 W kan leveren best 400 of 430 kWh per jaar opleveren als ie ideaal ligt.
Vorig jaar deden mijn 300 Wp panelen met de M250 (max 245W) tussen de 290 en 300 kWh per stuk…op een plat dak in oost-west.
Zat bij mij ook even te kijken naar vorig jaar, en dan zie je mooi dat ligging van belang is:
390Wp panelen die op west liggen op ca 13 graden deden vorig jaar ca360kWh.
Maar de panelen van 385Wp die op west op 50 graden liggen deden maar 310 kWh.
(Allemaal IQ7+ overigens)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 11:31

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zo, nu even een paar dagen gedraaid met dit mooie weer en ik moet zeggen, ik ben niet ontevreden :

8 DMEGC 405Wp mono black half cell panelen op IQ8+ omvormers behalen op dit moment zo'n 20kWh per dag. Gemiddeld 2,54kWh per paneel. De zon komt er rond 06:15 op en verdwijnt weer om 19:30.

Piek ligt momenteel tussen 11:45 en 15:15.

Al met al fijn om uit te lezen. Krijg ook direct te zien wat mijn verbruik direct vanuit de panelen is, wat mijn leven wat makkelijker maakt.
Ondertussen dus alle stroomverbruikers geautomatiseerd tussen bovenstaande tijden!

Nu nog een oplossing vinden voor het plaatsen van meer panelen en dan kan het gas er ook uit....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
Heb ook lang zitten dubben, toegevoegde waarde is beperkt.

De Standard-versie geeft je per kwartier inzicht. De Metered versie geeft je actueel inzicht.

Dit heb je nodig om je actuele eigen verbruik in te zien.

P1 levert bij mij per seconde een update, en aan het eind van de dag kun je je metertjes optellen om je huisverbruik van afgelopen dag te krijgen (levering + opwek - teruglevering).

PV-gestuurde apparaten aansturen kan overigens prima (en het beste) door de teruglevering van je P1 te lezen.

Achteraf weet ik ook niet waarom ik zo graag een Metered wilde, maar ik word blij van m'n live-overzicht. Dan kloppen de metertjes tenminste met elkaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

WillemP22 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Zodra het kwartje valt dat W (vermogen) en Wh (energie) verschillende eenheden zijn…wordt alles duidelijk. ;)
Begint te dagen... Net ook een heel aardig telefoontje gehad met niet technische uitleg.
Het is een nieuwe wereld van onbekende termen... dank voor de uitgebreide uitleg.

Ben al weer enigszins gerustgesteld... gewoon even afwachten, met hulp van Domoticz/ MQTT en een database is de data goed te volgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als je graag exact wil zien wat je verbruikt met veel data dan kun je natuurlijk ook een losse meter aanschaffen.
Laatst zag ik een tweaker met een smart-maic meter, dat zag er goed uit en is niet duur.
Maar er zijn veel meer van dit soort dingen te koop.

De metered van enphase biedt je eigenlijk geen voordelen totdat je ook voor de accu gaat of speciale eigen van de netbeheerder hebt. (Misschien is dat zo in belgie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
jeroen3 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:34:
Als je graag exact wil zien wat je verbruikt met veel data dan kun je natuurlijk ook een losse meter aanschaffen.
Laatst zag ik een tweaker met een smart-maic meter, dat zag er goed uit en is niet duur.

De metered van enphase biedt je eigenlijk geen voordelen totdat je ook voor de accu gaat of speciale eigen van de netbeheerder hebt. (Misschien is dat zo in belgie?)
Ja, losse kWh meter ertussen leert je hetzelfde.

Ik vind Enphase wat dat betreft sowieso erg in z'n eigen wereldje leven. CT-spoelen aan de netkant zijn compleet overbodig met de huidige P1 meters. Aan de opwekkant zouden deze eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in het Q-relais.

Ik ben er nog niet uit of ze hier een verdienmodel in zien, of qua inzicht gewoon nog niet zo ver zijn. Ze hebben ook jarenlang kokosnoten geleverd als CT-spoelen - tsja, dan beperk je je wel al heel erg qua afzetmarkt.

Maar hey, laat me blij zijn met m'n Metered oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Met de Metered is het deels ook gemak (mits de boel correct wordt aangesloten natuurlijk...) dat alles in overzicht / app zit. Het is dan een alles-in-1 oplossing, en daar betaal je voor. Wij als tweakers kunnen prima aan de gang om de data op andere manieren te verkrijgen, zoals met p1 / kWh meters. Maar de gemiddelde gebruiker wil gewoon dat de boel geïnstalleerd wordt, dat alles te zien is in de Enphase app en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Zwartoog schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Ja, losse kWh meter ertussen leert je hetzelfde.

Ik vind Enphase wat dat betreft sowieso erg in z'n eigen wereldje leven. CT-spoelen aan de netkant zijn compleet overbodig met de huidige P1 meters. Aan de opwekkant zouden deze eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in het Q-relais.

Ik ben er nog niet uit of ze hier een verdienmodel in zien, of qua inzicht gewoon nog niet zo ver zijn. Ze hebben ook jarenlang kokosnoten geleverd als CT-spoelen - tsja, dan beperk je je wel al heel erg qua afzetmarkt.

Maar hey, laat me blij zijn met m'n Metered oOo
Het verdien model zit in de garantie voorwaarden waarin zij een cloud koppeling d.m.v. Envoy gateway in feite verplicht stellen.

Dit is de quote die Eddie_ gisteren in een response plaatste :
Uit de voorwaarden van Enphase:

1. Uitsluitingen van de garantie.
i. Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:
a) indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum
van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Micro-omvormer betreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt
beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via
www.enphase.com);

Het is maar waarvoor je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Pazo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:01:
Met de Metered is het deels ook gemak (mits de boel correct wordt aangesloten natuurlijk...) dat alles in overzicht / app zit. Het is dan een alles-in-1 oplossing, en daar betaal je voor. Wij als tweakers kunnen prima aan de gang om de data op andere manieren te verkrijgen, zoals met p1 / kWh meters. Maar de gemiddelde gebruiker wil gewoon dat de boel geïnstalleerd wordt, dat alles te zien is in de Enphase app en klaar.
Ja, dat mag natuurlijk, maar ze maken het ook voor zichzelf erg moeilijk. Nu is een Metered 200 euro duurder dan een Standard, en zelfs richting 300 als je de extra spoelen meerekent voor een 3 fasenaansluiting. En veel installateurs beginnen er niet aan, want veel werk, en het past 9/10 keer niet eens.

Maak een P1 aansluiting op de Envoy, meet de actuele levering via CT's in de Q-relay, en doe dat voor een meerprijs van 100 euro. Dan is je afzetmarkt toch vele malen groter?

Ik snap dat soort dingen gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Wij focussen natuurlijk hier op Nederland. Maar niet overal hebben ze slimme meters. Ik ben ook van mening dat de IQ Gateway Metered geen toegevoegde waarde heeft in Nederland (en wellicht België). Tenzij je ook de accu pakketten van Enphase gaat gebruiken.

Ik heb de Metered variant en ben daar zeer content mee, maar ik heb hem dan ook gratis gekregen. Kopen zou ik hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Prijs is de laatste jaren sowieso extreem gestegen zie ik.
Zat net even terug te kijken, had mijn Metered in 2020 voor €275 gekocht (incl BTW). Gaat nu dik over de €350-375 zie ik overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Pazo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:30:
Prijs is de laatste jaren sowieso extreem gestegen zie ik.
Zat net even terug te kijken, had mijn Metered in 2020 voor €275 gekocht (incl BTW). Gaat nu dik over de €350-375 zie ik overal.
BTW ervan af, kost ie je 305 euro (wat ik ervoor betaald heb) :)
Eddie_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:22:
Wij focussen natuurlijk hier op Nederland. Maar niet overal hebben ze slimme meters.
Maar NL is wel een relatief grote afzetmarkt voor zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 13:17
Is een systeem met 2dehandse M215/250 (+ envoy) nog interessant voor een DIY setup te plaatsen?
Bedoeling is om er ook 2dehandse panelen aan te koppelen. Dit on te testen op gemakkelijk bereikbare dakstukken met wat schaduw inval.
Vermogen en toekomstige uitbreiding zal beperkt zijn, maar daar kan ik mee leven.

Klopt het ook dat ik met een Belgisch 3-fase delta netwerk geen 3-fase q-relay kan gebruiken? Dus ofwel alles op 1 fase, ofwel aparte q-relay per fase met een fase koppelaar voor de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zwartoog schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:53:
[...]

BTW ervan af, kost ie je 305 euro (wat ik ervoor betaald heb) :)
Ja, maar bij die €275 ging de BTW er ook nog af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 11:31

KatirZan

Wandelende orgaanzak

jeroen3 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:34:

Dank je...nog een hobby er bij :+

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1 ... 76 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica