Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-08 14:57

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
beste MedeTweakers!

Al geruime tijd lees ik mee in dit en ook het grote zonnepanelen topic.
Inmiddels ligt er nu ruim een half jaar een mooie PV installatie (groene vlak) op het dak, maar wij willen graag uitbreiden op de schuur (gele vlak)
En hier loop ik dan na een hoop denkwerk vast, google biedt mij helaas geen uitkomst.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fumnDX7JaI6TA17leH5SfXh2j88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dcDEKCgVrGj2OllP34RULzTA.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
5,80*3,05 meter
Schaduw
geen
Jaarverbruik
5000/6000, nog geen referentiejaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25A
Budget en doel
2000/2500 doel is om het jaarverbruik zoveel mogelijk zelf op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
Belangrijk, huidige systeem wordt ook bijgehouden via Qubino/Toon/HA
Reeds verkregen offertes
3 offertes opgevraagd die best wel in prijs verschillen met betrekking tot de gekozen panelen en leg systemen.
Flatfix Fusion met 6x Jinco 430wp en IQ7+ €2495
BluBase Connect met 6x Canadian Solar 410 en IQ7+ €2233
Valkpro+ met 6x Jinco 375 en IQ7+ €2202
Prijzen inclusief panelen, legsysteem, omvormers, aansluitkabels en q-relais
Regio
Zuid Holland gemeente Nissewaard.

Bestaande installatie 11 370wp panelen met Enphase IQ7+ op het zuiden (ik denk 1 fase aangesloten)
Uitbreiding installatie 6 420wp panelen met Enphase IQ7+ op oost-west (of is het verstandiger om de uitbreiding ook op zuid te leggen. Het Schuurdak heeft de hele dag geen schaduw.)

Vraag 1: Zien jullie voordelen in oost-west tov zuid. Ik zie zelf geen voordelen ten opzichte van oost-west behalve het esthetische of wellicht een fractie meer aan het begin en einde van de dag maar misschien zie ik zaken over het hoofd.
PVCalc op oost-west https://www.thomasberger....1125&temp_coeff2=0&max2=0
PVCalc op zuid https://www.thomasberger....kw2=&temp_coeff2=0&max2=0

Ik wil graag dat de nieuwe panelen ook gemonitord kunnen worden door de Envoy Standaard.
Deze praten middels een Qubino en Toon prefect met mijn Home Assistant en ik zou graag willen dat deze eenvoud blijft bestaan.

Vraag 2: Mag ik de nieuwe installatie met een eigen YMVK kabel mag aansluiten middels een SEP voedingsklem op de bestaande aansluiting in de groepenkast (groene lijn). Dus dan totaal 17 panelen via een 1-fase Qubino naar een aardlekautomaat.
Waardoor ik dus geen aparte groep moet opofferen en zo ook simpelweg de 6 extra panelen toe kan voegen aan de Envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsrp84-VvuBO1Xh43Ir-Ixdi21s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XXRNhUAhpMhx3QfW9riq2vsB.jpg?f=user_large

Onderstaande tekening ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7TDLxezOlIwegtqp5F6zTgWyqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4X5KfkvcrlR87ikur6VVwro.jpg?f=fotoalbum_large

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 16:21
Verdiep je even in het Max . Vermogen dat je per fase mag terugleveren. Ik meen dat je dat fors overschrijdt als je gaat combineren.

Kijk ook even in mijn topic. Soortgelijk dak. Wellicht ben je met grotere panelen ook voordeliger uit door minder omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Guus. schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:42:
Verdiep je even in het Max . Vermogen dat je per fase mag terugleveren
Hoe bedoel je dit? Hij heeft 3x 25A dus hij kan Max 25A terugleveren per fase.

Bestaande installatie zit al op 1 fase dus uitbreiding op andere fase en klaar is kees.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
1) Ik zie geen voordeel bij O-W in dit geval. Als je de PVCalc grafieken over elkaar shopt ga je bijna geen momenten zien dat de opbrengst op zeker moment hoger gaat zijn.
En dan is er de vraag hoe je er 3 om 3 O-W op gaat krijgen ;-)

2) Nee dat zou ik niet op dezelfde automaat willen doen. Dan heb je 5kW aan omvormer vermogen op 1 fase... Met de lange AC kabel zet je jezelf 3-0 achter op de netcongestie ladder.
Als de automaat daar al op berekend is (nee, vast geen 25A en dus 4mm 2 kabel als eis)

Ik denk dat je naar 3 fase q-relay (en dus 3 fase alamat) moet kijken, die heeft ingebouwde fase koppelaar. Anders heb je en de nieuwe enkelfase q relay en een losse fase koppelaar nodig... dat gaat meer kosten.
Zonder fase koppeling kan de envoy / gateway niet communiceren

https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 04-08-2023 18:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
Klinkt allemaal vrij logisch. En Oost West levert dus toch niets extra's op.

Ik ben even opnieuw aan het denken gegaan aangezien onze meterkast niet heel erg breed is en de groepenkast al redelijk vol zit heb ik het volgende bedacht.

Onze groepenkast is 12 modules breed en er is geen ruimte voor het Q relais, deze wil ik dus in een halve ABB kast monteren. Welke dan weer doorverbonden kan worden met de Qubino (voor Toon en HA).
Deze gaat dan naar de 3 fase Alamat en zo heeft het dus de connectie met ons huis.

Enige wat ik moet goed moet uitzoeken of laten doen is de aansluiting van de 3 fase Alamat naar de DIN rail mijn grid, anders staat er straks 400 volt op de stopcontacten.

Volgens bijgaand plaatje zou het dan aangesloten moeten worden, klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKucYa2VXFAdEtbkPaTmz5P9wx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGMAX32ybjmnLpA146Mq8Jb2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:49
Lange_Slurf schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:29:
Klinkt allemaal vrij logisch. En Oost West levert dus toch niets extra's op.

Ik ben even opnieuw aan het denken gegaan aangezien onze meterkast niet heel erg breed is en de groepenkast al redelijk vol zit heb ik het volgende bedacht.

Onze groepenkast is 12 modules breed en er is geen ruimte voor het Q relais, deze wil ik dus in een halve ABB kast monteren. Welke dan weer doorverbonden kan worden met de Qubino (voor Toon en HA).
Deze gaat dan naar de 3 fase Alamat en zo heeft het dus de connectie met ons huis.

Enige wat ik moet goed moet uitzoeken of laten doen is de aansluiting van de 3 fase Alamat naar de DIN rail, anders staat er straks 400 volt op de stopcontacten.

Volgens bijgaand plaatje zou het dan aangesloten moeten worden, klopt dat?

[Afbeelding]
Er ontbreekt een 3-fase aardlekautomaat….die moet nog tussen de kWh-meter en de hoofdschakelaar, toch. Of is die blauwe Chint een aardlekautomaat….ik ben wat andere types gewend.
Wat is je zorg met die din-rail . Die din-rail zit er allen maar als aanhaakbeugel..die doet electrisch nergens aan mee…ook niet als aarding of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als er ruimte is voor een 24 module kast, pak die dan.. dat scheelt zo gruwelijk weinig met de 2x6 ABB kast...

3 fase spul gaat heel... heel hard met ruimte.

(En als je echt die Emat alamats hebt: die werken niet bij spanninguitval... let daar op!)

@WillemP22 De chint. (Zelfde "topkwaliteit" als emat :-) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
WillemP22 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Er ontbreekt een 3-fase aardlekautomaat….die moet nog tussen de kWh-meter en de hoofdschakelaar, toch. Of is die blauwe Chint een aardlekautomaat….ik ben wat andere types gewend.
Wat is je zorg met die din-rail . Die din-rail zit er allen maar als aanhaakbeugel..die doet electrisch nergens aan mee…ook niet als aarding of zo.
Die Chin is alleen ter illustratie als aardlekautomaat. Ik kon zo snel even geen andere vinden.
Voorkeur zou er 1 van Schneider zijn

Wat betreft mijn "zorg" er gaan drie fases in de aardlekautomaat, maar die moeten nog wel aan mijn grid vastgezet worden. Daar ging de vraag over.
1 fase stroom werk heb ik vaak genoeg gedaan om niet als "prutser" aangemerkt te worden.

@Ronald Er is helaas niet meer ruimte in de breedte dan dit. Hoger gaat helaas ook niet.
Dit merk automaten en kast is mij vorig jaar geadviseerd door een installateur. Ik had hem ook aangegeven dat ik wat meer neigde naar "merk" ABB maar hij verzekerde mij dat dit ook prima spul was.

Wat bedoel je met "werken niet bij spanningsuitval"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Lange_Slurf precies dat. Mocht er een aardlek zijn bij minder dan 80V dan schakelen deze niet af. Daarmee fractie minder veilig dan bijvoorbeeld ABB. Die wel blijft werken in zo’n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
Ah ik snap het, bedankt voor je feedback.

Voor nu laat ik deze voor wat ze zijn, binnen het jaar alles vervangen is teveel van het goede.

Verder is dit plan wel goed opgezet?
Voor mijn beeldvorming: sluit je de fases van de aardlekautomaat aan op de fases die uit de hoofdschakelaar komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Lange_Slurf L1 op L1, L2 op L2, L3 op L3.... N op N.

Meeste meterkasten gebruiken intern zelfde kleur voor de 3 L's. dus opletten.

Let weer op: 6mm2 VDS draad en eindhulzen. Vaak mag 2 draden onder 1 klem niet (zoek documentatie)... dus dubbele eindhulzen gebruiken geschikt voor 2x6 of die aftakblokken... al is dat minder mooi...

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 05-08-2023 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
@Ronald
Ik frut sowieso nooit 2 draden (samengedraaid) in een klem of aansluiting.
Heb wel vaker die voedingsklemmen gebruikt, werkt op zich erg makkelijk en is stabiel door de vaste kern die gebruikt wordt.
Zie op de website die BrainCrash aandraagt, dat zij ook voor geknepen kabels zijn die dubbel zijn uitgevoerd.

Uit mijn hoofdschakelaar komen 3 zwarte en een nul (blauw), ik heb nog niet op de schakelaar zelf gekeken. Ongetwijfeld zal daar L1L2 en L3 op staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Lange_Slurf op 05-08-2023 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
@Lange_Slurf

Die 6-units halve-breedte ABB kast die je nu in je tekeningetje hebt staan, hebben ze in dezelfde breedte ook in een full-size hoogte.
Je krijgt dan 2x6 modules aan ruimte, dus 6 extra dan in je huidige setup.
Altijd handiger!

https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:17:
@Lange_Slurf

Die 6-units halve-breedte ABB kast die je nu in je tekeningetje hebt staan, hebben ze in dezelfde breedte ook in een full-size hoogte.
Je krijgt dan 2x6 modules aan ruimte, dus 6 extra dan in je huidige setup.
Altijd handiger!

https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html
Hey, die was ik nog niet tegengekomen. Uiteraard gaat de voorkeur naar die kast. Hij gaat in de bookmarks..TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:07
Anders een foto maken met de kap er af?
Zitten er onderin je groepenkast bijvoorbeeld ook nog de 4 aansluitblokjes voor de 3 fasen en de N, dan zou je vanaf daar kunnen aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
Rouske schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:02:
Anders een foto maken met de kap er af?
Zitten er onderin je groepenkast bijvoorbeeld ook nog de 4 aansluitblokjes voor de 3 fasen en de N, dan zou je vanaf daar kunnen aftakken.
Bedoel je deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUUh0q-1RpVUXf3dtTQoju5wchA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8MJ83bwF8jIxr0isBER9Qx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:49
3 bruine onderin en 3 zwarte boven…zelf zou ik dat er allemaal eruit trekken en vervangen voor de juiste kleuren. Bruin voor L1, zwart voor L2, en grijs voor L3….allemaal soepele 6 mm2. Adereindhulzen, enkel of twin… maar goed dat is mijn kijk hier op.
Zodra je gaat rommelen met andere kleuren, blijf je met je multimeter checken of het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In meterkast is het heel normaal om zwart te gebruiken voor alle fasen.

En die 3 bruine zijn van de netbeheerder... Die kan je niet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Eigenlijk iets meer de totale kast ;)
Schneider kast?
Zo te zien zitten er onderin wel aansluitblokjes die nu niet gebruikt worden?

Als die huidige zwarte draden + blauw op je hoofdschakelaar lang genoeg zijn om naar die 4? blokjes onderin te gaan, dan hoef je niet met dubbele aderhulsen te gaan werken op de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
Rouske schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:43:
[...]

Eigenlijk iets meer de totale kast ;)
Schneider kast?
Zo te zien zitten er onderin wel aansluitblokjes die nu niet gebruikt worden?

Als die huidige zwarte draden + blauw op je hoofdschakelaar lang genoeg zijn om naar die 4? blokjes onderin te gaan, dan hoef je niet met dubbele aderhulsen te gaan werken op de hoofdschakelaar.
Inderdaad een Schneider kast, foto’s staan hieronder.
Zie zelfs op de bruine draden van Stedin L1 L2 en L3 staan.

Als het lukt om de aansluitblokjes te gebruiken met de zwarte 6mm2, iedere fase en de nul op een apart blokje, dan ga ik van die blokjes naar de 3 fase Alamat op de corresponderende fases?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24jDEdSN8OAuNfGCygt9ozvKBWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ6TRufyiGPL3fVXvIJJGdcS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krzxOkijQJzztftBCL4Yna3Pdts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eu8gj7E5l76W7YCaNqsfLc8o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/916a32Mwc4sWgKfCvWcMyEP3jS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78GK5SvjceEBswPqncHzo8iU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door Lange_Slurf op 05-08-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Lange_Slurf schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:41:
[...]
Inderdaad een Schneider kast, foto’s staan hieronder.
Zie zelfs op de bruine draden van Stedin L1 L2 en L3 staan.

Als het lukt om de aansluitblokjes te gebruiken met de zwarte 6mm2, iedere fase en de nul op een apart blokje, dan ga ik van die blokjes naar de 3 fase Alamat op de corresponderende fases?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Correct. Alles in je groepenkast in dezelfde volgorde houden.
En natuurlijk ook nieuwe draadjes van je hoofdschakelaar naar de blokjes :+

Dat Stedin als volgorde L2, L3, L1 heeft aangesloten maakt niet uit, dat zal wel de verspringing in de straat/wijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Topicstarter
*knip* naar ander topic

[ Voor 95% gewijzigd door Lange_Slurf op 11-08-2023 00:37 ]

Pagina: 1