Andrehj schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:34:
[...]
Voor jouw condities (koelen overdag en met Ta 16) lijkt dat wat aan de hoge kant, maar ook weer niet extreem. Hier is mijn grafiek van vannacht (met Ta 17.5 en een buitentemperatuur afnemend van 23°C bij de start tot 19°C aan het eind):
[Afbeelding]
COP varieert van ca 6.5 tot ca 8.
Wat ik wel irritant vindt is dat de WP er bij het koelen niet in slaagt om een compressorfrequentie te vinden waarop ie stabiel kan draaien. Hij kiest steeds een net te hoge frequentie, waardoor de Ta steeds daalt en ie weer op die beslissing terug moet komen:
[Afbeelding]
Dat levert dan ook zo'n mooie zaagtand bij de temperatuur op:
[Afbeelding]
Bij verwarmen werkt dit veel stabieler, dan kiest de regeling meestal precies de juiste frequentie en draait daarmee uren achtereen constant.
M.b.t. de COP, hij gaf bij mij in Grafana aan 8,8 bij een Ta van 15,5 graden en een Tbuiten van 25 graden.
Dat lijkt mij (veel te positief).
De COP in grafana bereken ik met de Ta/Tr sensor van de mitsu zelf, die dus wat "nader" onder de loep genoemen.
Je zou toch denken dat de temperatuur van deze sensoren bij elkaar in de buurt moet komen.
Omdat me dit toch niet helemaal lekker zat en ik dus het vermoeden had dat de sensoren niet helemaal kloppen eens ff in de historie terug gekeken.
Dus een periode gepakt dat de WP lang stil gestaan heeft (vorige week ergens een keer), WP had 2,5 dag niets gedaan.
Je ziet dus dat er structureel 1 graad verschil zit tussen Ta en Tr wat eigenlijk niet kan als de unit al 2,5 dag stil staat.
Dit zou dus betekenen dat de Tr sensor 1 graad te hoog weer geeft.
Bij "gevalletje" COP 8,8 waren de gemeten waarden:
Ta = 15,5
Tr = 19,5
Dt dus 4
Flow = 23L/minuut (i know, tijd om het filtertje weer eens schoon te maken).
4*4.2*0.383=6,44KWh thermisch
Elektrisch was 730Watt
Dus theoretisch COP van 8,8
Stel dat de Tr sensor inderdaad 1 graad teveel aangeeft, dan zou thermisch vermogen 4.83KWh zijn, gedeeld door 730 Watt = COP 6,6
Dat lijkt mij realistischer.
Dit betekent dus ook dat verwarmen bij mij altijd een veel te lage COP aan geeft....
Zoals ik al eerder aangaf maakt het eigenlijk allemaal geen fluit uit, maar ik hou er wel van dat het een beetje klopt
Dus voor nu Tr sensor -1 graad bijgesteld bij thermistors in het service menu.
Hij loopt hier wel stabiel, gaat vrij snel naar 20Hz en blijft daar op pruttelen.