WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Geforceerd opwarmen is waarschijnlijk gewoon normaal bedrijf of gewoon de snelst mogelijke manier, want je wilt namelijk warmwater en het liefste NU…JustMyOpinion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:13:
Onderstaand had ik al gemeld in forum 'Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome', maar dacht dat deze informatie wellicht hier ook gedeeld kon worden.
Er is blijkbaar een verschil hoe je de boiler opwarmt. In basis zijn er twee manieren om het opwarmen te starten:
1. Via systeem zelf (dus als temperatuur te laag wordt);
2. Via een "Forceer opwarmen"
In het systeem kan met ook voor de SWW kiezen voor "Eco modus". Echter is er dan wel een verschil hoe bovenstaande twee opwarm processen verlopen.
Bij "Eco modus" + "Forceer opwarmen" zal de unit gewoon maximaal de boiler verwarmen. (Piek 1 in afbeelding)
Bij "Eco modus" + "als tempereratuur te laag" zal de unit het via Eco modus uitvoeren. (Piek 2 in afbeelding)
[Afbeelding]
Linker run duurde 44 minuten, rechter 53 minuten.
Qua energie verbruik is het wat lastiger vergelijken aangezien je natuurlijk dan naar buitentemperatuur moet kijken.
Achtergrond: Ik doe alles via Node Red in Home Assistant, ook bepalen wanneer boiler opgewarmd moet worden (op warmste moment van dag). Ik deed dit altijd via "Forceer opwarmen", maar nu aangepast.
In de handleiding staat inderdaad bij ECO een disclaimer met betrekking tot daadwerkelijke besparing.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D
De SWW heeft bij de begrenzing wel een uitzondering. Bij 50% zit je normaal op maximaal 34 a 36Hz (koelen/verwarmen) en bij 75% is dat 50Hz, maar de SWW gaat in beide gevallen bij mij naar de 55Hz (PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D).Andrehj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Dank. Dat wist ik niet. Bij ons is de WP bij SWW altijd begrensd op 75% (wat meestal max 50 Hz is), zodat dit bij mij nog nooit opgevallen was.
Hier toch echt niet. Als het erg koud is draait ie op 60 Hz, en als het erg warm is (boven 30 graden oid) op 40 Hz. Meestal dus op 50 Hz. Zie dit plaatje van de laatste drie SWW-runs:Sven1234 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:39:
De SWW heeft bij de begrenzing wel een uitzondering. Bij 50% zit je normaal op maximaal 34 a 36Hz (koelen/verwarmen) en bij 75% is dat 50Hz, maar de SWW gaat in beide gevallen bij mij naar de 55Hz (PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik heb het tot op heden meerderen keer via de binnenunit afgelezen en zo kwam ik op mijn resultaten bij 50 en 75%. Hopelijk kan ik binnenkort via HA met een procon en een esp32 loggen en zal ik het nog eens checken bij verschillende omstandigheden.Andrehj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:04:
[...]
Hier toch echt niet. Als het erg koud is draait ie op 60 Hz, en als het erg warm is (boven 30 graden oid) op 40 Hz. Meestal dus op 50 Hz. Zie dit plaatje van de laatste drie SWW-runs:
[Afbeelding]
Nog ooit het antwoord gevonden? Ik ben m'n erst30d-vm2ed aan het aansluiten en mij viel het zelfde op.DutchWing schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:37:
Waarom zitten er bij de cilinderbinnenunit 2x steunhuls 22mm.
Is de 22mm uitgegloeid zacht koper, want de 28mm heeft geen steunhuls?
De 28mm aansluitingen voor de verwarming lijken voor zover ik het kan beoordelen precies het zelfde als de 22mm sww. Moet ik steunbussen voor 28mm bij gaan halen of zijn ze niet nodig? thanks, Martijn
Gokje: omdat voor SWW vaak zacht koperen leidingen worden gebruikt? Als je hard koperen of RVS leidingen gebruikt heb je in ieder geval geen steunhulzen nodig.martinisoft schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:07:
Nog ooit het antwoord gevonden? Ik ben m'n erst30d-vm2ed aan het aansluiten en mij viel het zelfde op.
De 28mm aansluitingen voor de verwarming lijken voor zover ik het kan beoordelen precies het zelfde als de 22mm sww. Moet ik steunbussen voor 28mm bij gaan halen of zijn ze niet nodig? thanks, Martijn
ik heb totaal geen verstand van wartmepompen maar misschien dat iemand mij kan helpen.
wij hebben een EcoDan warmtepomp maar nadat wij gister thuis zijn gekomen krijgen wij ineens geen warm water meer.... het gekke is dat op de 1e verdieping onze vloerverwarming in de badkamer en toilet juist hardstikke warm is geworden zonder dat de thermostaat is verhoogd.
wij hebben geen idee wat we hier mee aan moeten en hebben geen idee hoe dit op te lossen.
zijn er mensen met ervaring die advies hebben?
In principe 2 mogelijke oorzaken:
1- de 3 weg klep zit vast of is defect, en heeft daarom niet geschakeld.
2- de 3weg klep is niet electrisch aangestuurd zoals het hoort.
Kijk dus of er beweging in de 3 wegklep zit (1) en (2) of er losse/defecte bedrading naar de 3 wegklep aanwezig is.
Toevoeging: dat de badkamer en toilet wel (erg) warm zijn geworden komt doordat die circuits een klep hebben die altijd open staat, terwijl de andere circuits kleppen hebben die door de thermostaat geregeld zijn, en dus dicht zitten; dit is een normale situatie (of althans, kàn dit zijn )
[Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 29-05-2023 11:40]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Voor de 28mm zijn ze niet nodig.martinisoft schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:07:
[...]
Nog ooit het antwoord gevonden? Ik ben m'n erst30d-vm2ed aan het aansluiten en mij viel het zelfde op.
Ik geloof niet echt dat het uitgegloeid koper is, dat is veelal op rol zoals meerlagenbuis.
Wel is de 22mm kopere buis iets dunner als de 28mm qua wanddikte.
Na mijn weten kan er in koper ook verschillende samenstellingen zijn met betrekking tot hoe hard/zacht het koper is.
Ik denk deze combinatie dat de fabrikant voor de 22mm safe wilt spelen.
In NL wordt er normaliter in 22mm koper geen steunhuls gebruikt, behalve als het uitgegloeid koper is, of ook wel wicu buis genoemd.
Hier ook gehad, dat was een defecte driewegklep.perrySch schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:49:
Goedendag,
ik heb totaal geen verstand van wartmepompen maar misschien dat iemand mij kan helpen.
wij hebben een EcoDan warmtepomp maar nadat wij gister thuis zijn gekomen krijgen wij ineens geen warm water meer.... het gekke is dat op de 1e verdieping onze vloerverwarming in de badkamer en toilet juist hardstikke warm is geworden zonder dat de thermostaat is verhoogd.
wij hebben geen idee wat we hier mee aan moeten en hebben geen idee hoe dit op te lossen.
[Afbeelding]
Zoals door andere aangeven zit het probleem hoogstwaarschijnlijk bij je 3-weg klep. Ondanks dat je misschien (nog) geen kennis van warmtepompen hebt, is de vraag of je handig bent? Zo nee, dan zou ik de monteur bellen. Zo ja, dan geeft de service handleiding informatie hoe je de 3-weg klep handmatig kan testen. Je geeft helaas niet aan welke binnen unit je hebt, dus ik zal even info geven op basis van mijn binnen unit (ERSD-VM2D). Via de website van Alklima kan je service handleiding vinden bij documentatie.perrySch schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:49:
Goedendag,
[Afbeelding]
Via het service menu (wachtwoord 0000) kom je bij manual operations. Hier kan je je 3-weg handmatig schakelen. Als je dat doet, maakt de 3-weg klep dan geluid? Vaak zit er ook een indicator op, veranderd die van positie en staat die dan niet meer richting de CV, maar naar de tank? Op basis van de antwoorden hierop is beter te achterhalen waar het probleem precies zit.
We hebben het geprobeerd, maar kennelijk is het probleem niet zo urgent, want de vragensteller is niet meer terug geweest om naar antwoorden te kijken, nadat de vraag hier was gedumpt..perrySch schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:49:
Goedendag,
Jammer.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dank je wel voor de duidelijke reactie. gaat helemaal goed komen zo. Ik zal binnenkort eens wat meer info van mn setup delen.DutchWing schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Voor de 28mm zijn ze niet nodig.
Ik geloof niet echt dat het uitgegloeid koper is, dat is veelal op rol zoals meerlagenbuis.
Wel is de 22mm kopere buis iets dunner als de 28mm qua wanddikte.
Na mijn weten kan er in koper ook verschillende samenstellingen zijn met betrekking tot hoe hard/zacht het koper is.
Ik denk deze combinatie dat de fabrikant voor de 22mm safe wilt spelen.
In NL wordt er normaliter in 22mm koper geen steunhuls gebruikt, behalve als het uitgegloeid koper is, of ook wel wicu buis genoemd.
grtz
Martijn
Geen probleem!martinisoft schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Dank je wel voor de duidelijke reactie. gaat helemaal goed komen zo. Ik zal binnenkort eens wat meer info van mn setup delen.
grtz
Martijn

Even voor de zekerheid nog dubbel:
- Voor de 22mm koper wel gewoon de bijgeleverde steunhulsen toepassen.
Yes, doen we zo.DutchWing schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:56:
[...]
Geen probleem!
Even voor de zekerheid nog dubbel:
- Voor de 22mm koper wel gewoon de bijgeleverde steunhulsen toepassen.

Inmiddels heb ik een F-Gassen man gevonden die de zaak komt afpersen en bijvullen.
Dit wordt vanmiddag gedaan, waarmee de laatste installatiewerkzaamheden zijn afgerond.
Nu heb ik het boilervat inmiddels vol zitten en ook het Primaire circuit staat op druk.
In de handleiding zie ik dat ik het SWW naar 30 tot 40 graden moet brengen en daarna volledig moet wegspoelen voor eerste gebruik.
Doen jullie dit in de praktijk of is dit "indekteritus" vanuit ME?
En als jullie dit inderdaad doen, hoe belangrijk is het dan dat ik een slang heb die precies past (omdat ze in de handleiding uit gaan van het hevel effect om m helemaal leeg te krijgen).
Ik heb nog niet goed gekeken maar op het eerste ook leek het me een binnenwerkse schroefkoppeling met een vreemde spoed die ik zo niet heb liggen vandaar.
Als het nodig is ga ik zorgen dat ik de juiste spullen krijg maar wilde bij deze even checken of het in de praktijk wel gebruikelijk is om die eerste spoeling te doen.
wederom dank,
Martijn.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi
Vergeet niet om aan de bovenzijde je koppeling naar sww los te draaien anders hang je je vat in een vacuüm op
[Voor 17% gewijzigd door Ronaldvdijk op 31-05-2023 17:07]
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Dan ga ik m toch maar even leeg laten lopen via een pvc buis.
Ik zal een warm water kraan open zetten en ik heb tevens een onderdrukventiel in de aanvoer zitten dus dat zou goed moeten komen.
Dank voor de tips. inmiddels is hij in bedrijf en wordt het water op dit moment opgewarmt

Maar ik gebruik haast geen kraanwater voor consumptie.
Je kan een wasmachine slang erop aansluiten. Past perfect en sluit goed af.martinisoft schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:28:
Nog even een vraagje aan de cylinder unit eigenaren/installateurs,
Inmiddels heb ik een F-Gassen man gevonden die de zaak komt afpersen en bijvullen.
Dit wordt vanmiddag gedaan, waarmee de laatste installatiewerkzaamheden zijn afgerond.
Nu heb ik het boilervat inmiddels vol zitten en ook het Primaire circuit staat op druk.
In de handleiding zie ik dat ik het SWW naar 30 tot 40 graden moet brengen en daarna volledig moet wegspoelen voor eerste gebruik.
Doen jullie dit in de praktijk of is dit "indekteritus" vanuit ME?
En als jullie dit inderdaad doen, hoe belangrijk is het dan dat ik een slang heb die precies past (omdat ze in de handleiding uit gaan van het hevel effect om m helemaal leeg te krijgen).
Ik heb nog niet goed gekeken maar op het eerste ook leek het me een binnenwerkse schroefkoppeling met een vreemde spoed die ik zo niet heb liggen vandaar.
Als het nodig is ga ik zorgen dat ik de juiste spullen krijg maar wilde bij deze even checken of het in de praktijk wel gebruikelijk is om die eerste spoeling te doen.
wederom dank,
Martijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Zijn er ervaringen met levertijden de afgelopen periode Ik heb sinds augustus vorig jaar een SCR-M60V-200D set (ERST20D-VM2D en SUZ-SWM60 VA) in bestelling (via een installateur). Er was al wel bekend dat het langer ging duren. Installateur geeft aan dat er heel soms wat binnenkomt voor wachtende klanten.
Ik wacht gewoon af want elders zullen ze niet eerder geleverd worden neem ik aan en de offerte was prima.
Er zijn ervaringeng-j-t schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:11:
Beste mensen,
Zijn er ervaringen met levertijden de afgelopen periode Ik heb sinds augustus vorig jaar een SCR-M60V-200D set (ERST20D-VM2D en SUZ-SWM60 VA) in bestelling (via een installateur). Er was al wel bekend dat het langer ging duren. Installateur geeft aan dat er heel soms wat binnenkomt voor wachtende klanten.
Ik wacht gewoon af want elders zullen ze niet eerder geleverd worden neem ik aan en de offerte was prima.

De conclusie is over het algemeen: het duurt lang.