WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[edit] staat gewoon op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=9vXt9W7uu74
[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 29-12-2022 12:46 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8HO4TDJWxApW4zSPndKvkqJq.jpg?f=user_large)
Gaat er warmte door deze leiding wat nu verloren gaat doordat een deel niet geïsoleerd is? Of maakt dat niet zo uit?
Dit is niet "state of the art":robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:20:
De leidingen van de buiten- naar binnenunit zijn bij mij niet zo netjes afgewerkt.
[Afbeelding]
Gaat er warmte door deze leiding wat nu verloren gaat doordat een deel niet geïsoleerd is? Of maakt dat niet zo uit?
- Er moet een 135 graden bocht op zodat er geen regen en afval in kan komen
- De standaard isolatie kan beter worden vervangen door b.v.: Armaflex, maar dat is nu mogelijk te omslachtig.
- Als deze standaard witte isolatie wordt gebruikt, dan moet alles goed zijn voorzien van isolatie en vervolgens dient deze goed worden getapet zodat vogels deze niet weg kunnen pikken.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
13 groepen over 108 m2 en een onverwarmde zolder van 20m2. Beneden HOH 10 met 7 groepen en boven 15 HOH met uitzondering van de badkamer die is 10 HOH. Geen idee het is projectbouw helaas. ik heb boven de slaapkamer(slk 1) een klein beetje geknepen net als de kledingkamer(slk3), voor de rest staat alles open.Andrehj schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:43:
[...]
Dat is erg weinig flow voor zulke dikke leidingen. Hoeveel VVW-groepen heb je, van welke diameter en van welke lengte? En staan die wel helemaal open?
Anders is de kans erg groot dat het zeefje in de binnenunit inderdaad niet schoon is.
Zeefje was een heel klein beetje vies, zodra er een run gemaakt wordt zal ik even kijken wat het nieuwe debiet is.
Misschien heb je hier iets aan:
/f/image/lCKA1CNdCpjAAzKhCOQLkjp0.png?f=fotoalbum_large)
Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —
Ook je elektra zit tussen de doorvoering en PVC buis bekneld…robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:20:
De leidingen van de buiten- naar binnenunit zijn bij mij niet zo netjes afgewerkt.
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De ervaring in dit topic is dat een klein beetje vuil in dat zeefje al flinke invloed op je flow heeft. Dus dat schoonmaken zal zeker geholpen hebben?Ruubaan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:36:
13 groepen over 108 m2 en een onverwarmde zolder van 20m2. Beneden HOH 10 met 7 groepen en boven 15 HOH met uitzondering van de badkamer die is 10 HOH. Geen idee het is projectbouw helaas. ik heb boven de slaapkamer(slk 1) een klein beetje geknepen net als de kledingkamer(slk3), voor de rest staat alles open.
Zeefje was een heel klein beetje vies, zodra er een run gemaakt wordt zal ik even kijken wat het nieuwe debiet is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit ziet er niet uit, en, zoals al gezegd, op die PVC-buis hoort nog een 135° bocht, om te voorkomen dat ie inregent. Maar die krijg je er nu natuurlijk nooit meer op.robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:20:
[Afbeelding]
Isolatie kun je zelf eventueel nog wel verbeteren, en dan ook iets tegen het inregenen knutselen.
Maar ik zou me meer zorgen maken over de knik die bovenaan in de linker leiding zit. Dat ziet er niet goed uit, ik zou daar de isolatie eens open maken (die moest je immers toch al repareren) en kijken of dat wel goed zit. Anders heeft je installateur nog wat te doen.
De pomp loopt dus 24/7 ben ik een tweetal weken achter gekomen.
Echter geeft het bouwbedrijf, tevens eigenaar van het installatiebedrijf, aan dat dit normaal is.
Dit is om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten en omdat er waarschijnlijk eerder warmtevraag is dan dat het water in de leidingen daadwerkelijk helemaal afgekoeld is.
Omdat ik steeds weer tegen het welles-nietes (met meerdere technische problemen) aanloop en ik helaas alles moet aantonen voordat ze er iets mee gaan doen ben ik benieuwd wie mij even op weg kan helpen om dit te tackelen...
Je zit in het Mitsubishi topic, dus ik denk dat je dan ook een Mitsu hebt: die hebben op de binnenunit een stelschroef contacten om die pomp op aan te sluiten. Als je een beetje vertrouwd bent met elektriciteit, dan is het her-aansluiten van die pomp een kleinigheid. En vast zitten? Theoretisch misschien wel, ligt er aan hoe lang je niet verwarmd en ook niet koelt. maar als hij een maandje stilstaat, dan gaat 'ie echt niet vastzitten, in mijn ervaring met de CV pomp.Suicide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:58:
Bij ons blijft de vloerverwarmingspomp draaien ook als het toevoer water koud is en er geen warmtevraag is.
Echter geeft het bouwbedrijf, tevens eigenaar van het installatiebedrijf, aan dat dit normaal is.
Dit is om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten en omdat er waarschijnlijk eerder warmtevraag is dan dat het water in de leidingen daadwerkelijk helemaal afgekoeld is.
Omdat ik steeds weer tegen het welles-nietes (met meerdere technische problemen) aanloop en ik helaas alles moet aantonen voordat ze er iets mee gaan doen ben ik benieuwd wie mij even op weg kan helpen om dit te tackelen...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt, heb een SUZ-SWM40VA met EHST20D-VM2D staan met 200 liter boilervat.(helaas zonder koelfunctie)Naalroc schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:12:
[...]
Je zit in het Mitsubishi topic, dus ik denk dat je dan ook een Mitsu hebt: die hebben op de binnenunit een stelschroef contacten om die pomp op aan te sluiten. Als je een beetje vertrouwd bent met elektriciteit, dan is het her-aansluiten van die pomp een kleinigheid. En vast zitten? Theoretisch misschien wel, ligt er aan hoe lang je niet verwarmd en ook niet koelt. maar als hij een maandje stilstaat, dan gaat 'ie echt niet vastzitten, in mijn ervaring met de CV pomp.
Dat verhaal dat hij 24/7 moet draaien geloof ik niet, dan zouden toch wel een automatische pompschakelaar monteren vanuit Mitsubishi?
Dat argument is onjuist.Suicide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:58:
Bij ons blijft de vloerverwarmingspomp draaien ook als het toevoer water koud is en er geen warmtevraag is.
Pompschakelaars - met een temperatuursensor of via een relais aangesloten - zijn juist bedoeld om overbodig draaien tegen te gaan. Dit voorkomt ten eerste het versneld afkoelen van de vloer en ten tweede onnodig elektrisch verbruik en slijtage van de pomp. Dat is al sinds jaar en dag de gangbare praktijk bij CV-installaties: of de bron nou een CV-gasketel of een warmtepomp is, doet daar niets aan af.
De eerste vraag is waarom er een open verdeler wordt toegepast. Normaliter wordt een gesloten verdeler gebruikt.
Mogelijk zit daar ook een voetventiel en thermostaat met hele nauwe doorgang op.
Kan je een foto plaatsen?
Los daarvan, als je dat zelf wilt aanpassen is een relais-schakeling met ingebouwde timer het beste. Anders loop je het risico dat de temperatuursensor de eerste keer net niet warm genoeg wordt waardoor de WP-waterpomp te veel weerstand ondervindt en na hele korte tijd weer afschakelt. Dat kan zich dan enkele malen herhalen.
Nee dat 24/7 draaien is niet per se nodig.Suicide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:36:
[...]
Klopt, heb een SUZ-SWM40VA met EHST20D-VM2D staan met 200 liter vat.(helaas zonder koelfunctie)
Dat verhaal dat hij 24/7 moet draaien geloof ik niet, dan zouden toch wel een automatische pompschakelaar monteren vanuit Mitsubishi?
Zou zo’n pomp 24/7 draaien ben je ongeveer 80kWh op jaarbasis kwijt.
Waarom ze voor een mengverdeler hebben gekozen, beetje onzinnig!
Pompschakelaar vloerverwarming
Edit:
Indien je de circulatiepomp van de EHST20D-VM2D bedoeld, eventueel staat FSout niet op: **
Zie ook:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 30-12-2022 08:37 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik begrijp niets van je verhaal. Je hebt het over de VVW-pomp. Heb je dan een VVW-verdeler met eigen pomp? Dan heb je nog een klus, want zo'n VVW-verdeler met eigen pomp wil je niet in een WP-systeem. Bovendien wordt z'n pomp normaliter niet door de WP bestuurd.Suicide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:36:
Klopt, heb een SUZ-SWM40VA met EHST20D-VM2D staan met 200 liter vat.(helaas zonder koelfunctie)
Of heb je het over een secundaire pomp na een buffervat?
Of bedoel je de circulatiepomp in de WP? Want die gaat normaliter gewoon uit als de WP niet meer verwarmt.
Kortom, je zult iets meer moeten toelichten.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2022 18:49 ]
Hiervoor moet DHW toch wel op ECO stand staan ? Althans .. bij mijn cilinder unit was dat het geval, in normaal bedrijf bleef de circulatie pomp ook draaien als er geen warmte vraag was, met een sneller afkoelende vloer als gevolg.Andrehj schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:48:
[...]
Of bedoel je de circulatiepomp in de WP? Want die gaat normaliter gewoon uit als de WP niet meer verwarmt.
Kortom, je zult iets meer moeten toelichten.
Pompschakelaar?Suicide schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:36:
[...]
Waar heb je het nu over, want ik ging er van uit dat je pomp voor de vloer een externe pomp is die is gemonteerd na je buffer. Als dat niet het geval is, dan is dat niet duidelijk in je originele vraag, en is mijn antwoord dus niet noodzakelijkerwijs correct. Gebrek aan info en aan mijn zijde een mogelijke verkeerde aanname.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
De DHW ECO mode zorgt er alleen voor dat de WP niet meteen op vol vermogen de boiler opwarmt: het duurt wat langer maar het gaat wat rustiger. Deze instelling doet niets met de waterpomp.Denbach schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:25:
[...]
Hiervoor moet DHW toch wel op ECO stand staan ? Althans .. bij mijn cilinder unit was dat het geval, in normaal bedrijf bleef de circulatie pomp ook draaien als er geen warmte vraag was, met een sneller afkoelende vloer als gevolg.
Als de waterpomp door blijft draaien ligt dat hoogstwaarschijnlijk aan de Auxilliary Settings => Econ settings for pump. Daar kan je de nadraaitijd instellen van de waterpomp (3 - 60 min):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OzkLtht9Z1zUpIKjp3U32nyg.jpg?f=user_large)
Nadraaien is alleen nodig om alle warmte uit de platenwarmtewissellaar naar de vloer te halen: 3 tot max 5 minuten zou ruim voldoende moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 29-12-2022 21:59 ]
Check het filter eens ?Ruubaan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:15:
[...]
Op pompstand 5 zit ik op 19 liter op pompstand 4 16 liter.
Alles is hier 32mm uitgevoerd en 28mm koper op de kunststof verdelers.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Andrehj schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:15:
[...]
De ervaring in dit topic is dat een klein beetje vuil in dat zeefje al flinke invloed op je flow heeft. Dus dat schoonmaken zal zeker geholpen hebben?
Filter schoon gemaakt, debiet op pompstand 5 is nog steeds 19 liter.
[ Voor 6% gewijzigd door MrScratch op 30-12-2022 11:13 ]
Look behind you! A three headed monkey!
Ja, ik heb 26l/m (shw112yha), filter schoon gemaakt?MrScratch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:13:
Mijn flow zit op 14.0 l/m op pompstand 4 met 32mm buizen tussen WP en buffervat. Dus dat is aan de lage kant, begrijp ik?
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2022 12:15 ]
Systeem is sinds maart geinstalleerd bij mij. Sindsdien nog niet schoongemaakt, klinkt een beetje als een lastige klus, dus nog niet aangedurft.Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:14:
[...]
Ja, ik heb 26l/m (shw112yha), filter schoon gemaakt?
zie filmpje xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"MrScratch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:19:
[...]
Systeem is sinds maart geinstalleerd bij mij. Sindsdien nog niet schoongemaakt, klinkt een beetje als een lastige klus, dus nog niet aangedurft.
In werkelijkheid zal bij het losdraaien van die dop voor het filter heel je warmtewisselaar bovenin de unit leeglopen.
Vandaar de "bankpas truc", zie ook onderstaande post:
Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
@xoror ik heb je filmpje bij in mijn pinned post gezet met uw goedvinden
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2022 12:51 ]
Tuurlijk, als je nou een filmpje maakt met bankpastruukGrolsch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:51:
Dat filmpje is inderdaad duidelijk, alleen de unit die ze demonstreren zit geen water in.
In werkelijkheid zal bij het losdraaien van die dop voor het filter heel je warmtewisselaar bovenin de unit leeglopen.
Oke, dank beiden. Dat filmpje en de instructiepost moeten me helpen om me over mij schroom heen te zetten.Grolsch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:51:
Dat filmpje is inderdaad duidelijk, alleen de unit die ze demonstreren zit geen water in.
Voor mijn beeldvorming, hoeveel water komt er uit gelopen? Stel dat ik er toch voor kies om het alleen te doen, volstaat het dan er een emmer onder te houden?
Ik heb ook al aangegeven net als jij zegt dat de vloer nu als het ware afgekoeld wordt met het water wat maar eindeloos rondgepompt.Remco45 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:14:
[...]
Dat argument is onjuist.
Pompschakelaars - met een temperatuursensor of via een relais aangesloten - zijn juist bedoeld om overbodig draaien tegen te gaan. Dit voorkomt ten eerste het versneld afkoelen van de vloer en ten tweede onnodig elektrisch verbruik en slijtage van de pomp. Dat is al sinds jaar en dag de gangbare praktijk bij CV-installaties: of de bron nou een CV-gasketel of een warmtepomp is, doet daar niets aan af.
De eerste vraag is waarom er een open verdeler wordt toegepast. Normaliter wordt een gesloten verdeler gebruikt.
Mogelijk zit daar ook een voetventiel en thermostaat met hele nauwe doorgang op.
Kan je een foto plaatsen?
Los daarvan, als je dat zelf wilt aanpassen is een relais-schakeling met ingebouwde timer het beste. Anders loop je het risico dat de temperatuursensor de eerste keer net niet warm genoeg wordt waardoor de WP-waterpomp te veel weerstand ondervindt en na hele korte tijd weer afschakelt. Dat kan zich dan enkele malen herhalen.
Als reactie werd er gezegd dat dit waarschijnlijk niet gebeurde aangezien de ruimtetemperatuur sneller daalde dan het water in de vloerverwarming en het water dan toch weer snel werd opgewarmd.
Daarom mijn vraag zit er in de installatie van Mitsubishi geen pompschakelaar ingebouwd?
Nee, de pomp is geen externe pomp maar de circulatiepomp van de EHST20D-VM2D.Naalroc schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:55:
[...]
Pompschakelaar?
Waar heb je het nu over, want ik ging er van uit dat je pomp voor de vloer een externe pomp is die is gemonteerd na je buffer. Als dat niet het geval is, dan is dat niet duidelijk in je originele vraag, en is mijn antwoord dus niet noodzakelijkerwijs correct. Gebrek aan info en aan mijn zijde een mogelijke verkeerde aanname.
Sorry voor de onduidelijkheid mijn fout....
Daar ga ik eens naar kijken, bedankt!DutchWing schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:31:
[...]
Nee dat 24/7 draaien is niet per se nodig.
Zou zo’n pomp 24/7 draaien ben je ongeveer 80kWh op jaarbasis kwijt.
Waarom ze voor een mengverdeler hebben gekozen, beetje onzinnig!
Pompschakelaar vloerverwarming
Edit:
Indien je de circulatiepomp van de EHST20D-VM2D bedoeld, eventueel staat FSout niet op: **
Zie ook:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Ik denk dat Twents nog moeilijker is te verstaan dan Zweedsxoror schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:54:
[...]
Tuurlijk, als je nou een filmpje maakt met bankpastruuk
Er komt geen emmer water uit, maar een groter probleem is dat je dan lucht in je systeem hebt, en dat kan een hele klus zijn dat er weer uit te krijgen. Ook moet je dan water bijvullen, bij de bankpastruuc hoeft dat niet.MrScratch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:54:
[...]
Oke, dank beiden. Dat filmpje en de instructiepost moeten me helpen om me over mij schroom heen te zetten.
Voor mijn beeldvorming, hoeveel water komt er uit gelopen? Stel dat ik er toch voor kies om het alleen te doen, volstaat het dan er een emmer onder te houden?
Gewoon een kind/vrouw/buurman/vriend charteren die ff helpt, klusje van 5 minuten.
@Suicide normaal draait de waterpomp van de Mitsu niet als er geen warmtevraag is.
Misschien die anti-vries stand aanstaan?
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2022 14:15 ]
Als je die 2 kranen dichtzet dan komt er hooguit een bekertje water uit, dat valt dan keurig in de opvangbak. Het is alleen het water dat in de leiding tussen die 2 kranen zit. Helemaal geen noodzaak voor de "bankpastruc", gaat echt nergens over. Als je de schroef langzaam losdraait loopt het water er langzaam uit, draai je de schroef er snel en helemaal uit, dan komt er een klein golfje water.MrScratch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:54:
[...]
Oke, dank beiden. Dat filmpje en de instructiepost moeten me helpen om me over mij schroom heen te zetten.
Overigens kun je op de tast die kranen ook wel vinden zonder dat hele controller-paneel los te schroeven en weg te draaien.
Wel altijd de unit even spanningsloos maken (werkschakelaar of beide groepen in meterkast uitzetten) voordat je de kap er afhaalt. De binnenkant is niet aanraakveilig zolang er stroom op staat.
Dank voor de foto: je hebt de juiste verdeler.Suicide schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:20:
[...]
Ik heb ook al aangegeven net als jij zegt dat de vloer nu als het ware afgekoeld wordt met het water wat maar eindeloos rondgepompt.
Als reactie werd er gezegd dat dit waarschijnlijk niet gebeurde aangezien de ruimtetemperatuur sneller daalde dan het water in de vloerverwarming en het water dan toch weer snel werd opgewarmd.
Daarom mijn vraag zit er in de installatie van Mitsubishi geen pompschakelaar ingebouwd?
We hebben het dus alleen over de interne waterpomp van de binnenunit.
Nee: er is geen pompschakelaar ingebouwd; de waterpomp wordt als volgt gestuurd door de regeling:
- Voor het starten van de warmtepomp wordt eerst het water even rondgepompt om het te mengen zodat de watertemperatuur goed kan worden gemeten.
- Na het opwarmen van de boiler gaat de driewegklep weer terug naar CV en wordt de restwarmte in het CV-circuit gepompt. Dat duurt normaliter maar enkele minuten en daarna stopt de waterpomp.
- Hetzelfde geldt voor CV-bedrijf: de waterpomp draait korte tijd door om restwarmte in het CV-circuit te pompen.
- Om vastzitten te voorkomen zoals b.v. tijdens de zomer zal - als er langdurig geen verwarming van het CV-circuit plaatsvindt - de waterpomp in een interval regelmatig even worden geactiveerd (is tenminste zo bij FTC-5 modellen).
- Indien gewenst kan een extra nadraaitijd bij nieuwere binnenunit separaat worden ingesteld via Auxilliary Settings => Economy settings for pump, zie mijn eerdere post hierboven.
Als jouw waterpomp 24/7 doordraait, heb je mogelijk gekeken op tijden dat de WP gewoon aan stond, of dat de automatische of de ingestelde nadraaitijd actief was.
Constant 24/7 nadraaien is alleen mogelijk als het systeem uit staat de via het service menu de waterpomp is aangezet. Het kan uiteraard ook een storing zijn.
En inderdaad zoals @Grolsch zegt de anti-bevriezing (Freeze Stat Function) mode. Deze houdt de flow temperatuur op tenminste 20 graden of de waterpomp gaat lopen vanaf en onder een instelbare buitentemperatuur ( 3 - 20 graden). Als de cylinderunit in de warme schil van de woning staat, kan je dit uitschakelen door twee ** te kiezen.
[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 30-12-2022 14:29 ]
Dan heb je waarschijnlijk geluk gehad dat het water in de wisselaar bleef "Hangen", ik ben wel eens gigantisch aan het martelen geweest om de lucht eruit te krijgen.ocaj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:10:
[...]
Als je die 2 kranen dichtzet dan komt er hooguit een bekertje water uit, dat valt dan keurig in de opvangbak. Het is alleen het water dat in de leiding tussen die 2 kranen zit. Helemaal geen noodzaak voor de "bankpastruc", gaat echt nergens over. Als je de schroef langzaam losdraait loopt het water er langzaam uit, draai je de schroef er snel en helemaal uit, dan komt er een klein golfje water.
Overigens kun je op de tast die kranen ook wel vinden zonder dat hele controller-paneel los te schroeven en weg te draaien.
Wel altijd de unit even spanningsloos maken (werkschakelaar of beide groepen in meterkast uitzetten) voordat je de kap er afhaalt. De binnenkant is niet aanraakveilig zolang er stroom op staat.
Als de hele wisselaar leeg loopt hou je het water echt niet in een koffiebekertje, althans dat is mijn ervaring.
Hoe het zit bij de units die niet kunnen koelen weet ik niet, zit daar ook een soort lekbak in?
Ook stond t elektrische verwarming element nog aan (zag hem toevallig aan gaan tijdens normaal verwarming bedrijf...). Die heb ik uitgezet voor verwarmen (nu alleen nog actief voor de legionella run) Afgelopen 3 dagen een gemiddelde COP voor alleen verwarmen van 5 gehaald. Niet slecht denk ik voor mijn huis met radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming.PeterMi schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:48:
[...]
De radiator berekeningen heb ik ondertussen gemaakt. Om de vloerverwarming uit te rekenen zal ik de warmte beeld camera vh werk mee moeten nemen om de hoh afstand van de slang te bepalen.
Het varwarmings element van de WTW:
https://rumeyza.nl/produc...batterij-hdw-150-7-67-kw/
Ik heb ook even gelogd op deze warmtewisselaar. Met dit weer komt er ongeveer 10 graden delta t uit (inblaas en uitblaas). De watertemperatuur in en uit zakt maar 1 graad. Niet slecht, de aanvoer van t water was 30 graden, de lucht na t element 28 graden. T is een soort van fancoil, alleen wordt de doorstroom vd lucht door de wtw bepaald en niet door een losse fan.
T pendelen heb ik denk ik verholpen. Ik heb t iig niet meer gezien. De minimale aanvoertemp vd WP stond op 30 graden. Die heb ik terug gezet naar 20 graden. (bereik is nu van 20 tot 50 graden)
Ja, ook aangesloten op de afvoer.ocaj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:28:
Geen idee of het geluk was, heb het al 2 of 3 keer gedaan (bij mijn FTC6). Het plasje water wat er onder in de opvangbak ligt is nog niet genoeg om over het randje van de (condens-)afvoer te lopen (die als het goed is toch op een afvoer aangesloten is). Heel veel is het dus niet....
Hoe het zit bij de units die niet kunnen koelen weet ik niet, zit daar ook een soort lekbak in?
Dan zou ik zo’n emmer eventueel gebruiken, lekker flexibel:MrScratch schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:54:
[...]
https://www.google.nl/search?q=flamco+emmer
Hij draait echt 24/7, ik ben meerdere malen per dag wezen kijken, om zeker te weten dat ik me niet vergiste.Remco45 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:16:
[...]
Dank voor de foto: je hebt de juiste verdeler.
We hebben het dus alleen over de interne waterpomp van de binnenunit.
Nee: er is geen pompschakelaar ingebouwd; de waterpomp wordt als volgt gestuurd door de regeling:Je kan er dus ook geen separaat verkrijgbare pompschakelaar tussen plaatsen.
- Voor het starten van de warmtepomp wordt eerst het water even rondgepompt om het te mengen zodat de watertemperatuur goed kan worden gemeten.
- Na het opwarmen van de boiler gaat de driewegklep weer terug naar CV en wordt de restwarmte in het CV-circuit gepompt. Dat duurt normaliter maar enkele minuten en daarna stopt de waterpomp.
- Hetzelfde geldt voor CV-bedrijf: de waterpomp draait korte tijd door om restwarmte in het CV-circuit te pompen.
- Om vastzitten te voorkomen zoals b.v. tijdens de zomer zal - als er langdurig geen verwarming van het CV-circuit plaatsvindt - de waterpomp in een interval regelmatig even worden geactiveerd (is tenminste zo bij FTC-5 modellen).
- Indien gewenst kan een extra nadraaitijd bij nieuwere binnenunit separaat worden ingesteld via Auxilliary Settings => Economy settings for pump, zie mijn eerdere post hierboven.
Als jouw waterpomp 24/7 doordraait, heb je mogelijk gekeken op tijden dat de WP gewoon aan stond, of dat de automatische of de ingestelde nadraaitijd actief was.
Constant 24/7 nadraaien is alleen mogelijk als het systeem uit staat de via het service menu de waterpomp is aangezet. Het kan uiteraard ook een storing zijn.
En inderdaad zoals @Grolsch zegt de anti-bevriezing (Freeze Stat Function) mode. Deze houdt de flow temperatuur op tenminste 20 graden of de waterpomp gaat lopen vanaf en onder een instelbare buitentemperatuur ( 3 - 20 graden). Als de cylinderunit in de warme schil van de woning staat, kan je dit uitschakelen door twee ** te kiezen.
De cilinderunit staat op zolder in een kast, ik ga vanavond even kijken of de anti bevriezing modus is ingeschakeld.
Bedankt voor jullie input!
hoe is je flow erna ?leonlwd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag voor het eerst in 1,5 jaar het zeefje eens schoongemaakt. Zat best veel gruis in. Steen en metaal lijkt het. Is dit normaal?
Bij mij staat de warmtepomp in de nacht uit en vanaf de ochtend begint hij een run te maken met een vaste TA van 31 graden. Gedurende de dag zakt de compressor frequentie steeds verder (wat goed is uiteraard). Ik merk alleen aan het einde van de dag dat de compressor frequentie omhoog gaat met als gevolg dat de aanvoertemperatuur omhoog gaat naar 32.5 en dan gaat pendelen. Ik heb geen naregeling, dus ik kan niet verklaren waarom hij zijn warmte niet kwijt kan. Hooguit misschien dat de kamer op temperatuur geraakt en dat hij daardoor zijn warmte niet meer kwijt kan. Maar waarom gaat dan de compressor frequentie niet verder naar beneden? Want hij kan toch naar 28hz met de huidige buitentemperaturen? Ik heb hem namelijk nooit lager gezien dan 32hz. Wie kan dit verklaren?
/f/image/AIqolDK4rnNx2M3qJJC4TXM3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Ronaldvdijk op 30-12-2022 16:21 ]
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Mooi filmpje, maar ze vergeten wel even de elektrische groep van de WP af te schakelen...xoror schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:44:
heeft iemand een filmpje oid hoe je dat zeefje zonder kliederboel eruit krijgt?
[edit] staat gewoon op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=9vXt9W7uu74

[ Voor 99% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:47 . Reden: . ]
Ja (spattend water in een kast met 230V spanning...)johan98765 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:00:
Goedemiddag,
Ik zag vandaag in de handleiding van onze binnenunit dat het overdrukventiel MOET zijn aangesloten op een afvoerleiding. Nu is dit bij ons niet het geval. Is dit noodzakelijk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 30-12-2022 18:19 ]
Nou, dat dacht ik ook inderdaad maar wist niet of er misschien uitzonderingen zijn waardoor dit misschien niet nodig is.Remco45 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:16:
[...]
Ja (spattend water in een kast met 230V spanning...)
De installatiehandleiding verplicht het in dit geval.johan98765 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:00:
Goedemiddag,
Ik zag vandaag in de handleiding van onze binnenunit dat het overdrukventiel MOET zijn aangesloten op een afvoerleiding. Nu is dit bij ons niet het geval. Is dit noodzakelijk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo’n veiligheidsventiel gaat alleen spuiten als je expansievat defect is en zodoende de expansie niet meer kan opvangen.
Een veiligheidsventiel hoeft niet per se aangesloten te worden op het riool.johan98765 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:26:
[...]
Nou, dat dacht ik ook inderdaad maar wist niet of er misschien uitzonderingen zijn waardoor dit misschien niet nodig is.
Wel zijn er eisen gesteld aan hoe deze de overdruk moet afvoeren:
- Maximaal 1 bocht daarna 1 trechter plaatsen.
- Liefst naar de grond of zo gericht dat deze niet in iemand zijn gezicht kan spuien.
- Niet in de buurt van elektronica.
- Afblaas druk en afblaas capaciteit conform specificaties toestel.
- Controleerbaar op lekkage via afvoer.
- Eventueel aanvullende eisen conform installatie handleiding toestel.
Wanneer de overdruk afgevoerd gaat worden in de binnenunit zelf, zoals bij mij, dan is het toch echt wel in de buurt van elektronica.DutchWing schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:38:
[...]
Een veiligheidsventiel hoeft niet per se aangesloten te worden op het riool.
Wel zijn er eisen gesteld aan hoe deze de overdruk moet afvoeren:
- Maximaal 1 bocht daarna 1 trechter plaatsen.
- Liefst naar de grond of zo gericht dat deze niet in iemand zijn gezicht kan spuien.
- Niet in de buurt van elektronica.
- Afblaas druk en afblaas capaciteit conform specificaties toestel.
- Controleerbaar op lekkage via afvoer.
- Eventueel aanvullende eisen conform installatie handleiding toestel.
Bij cilinderbinnenunit staat volgens plaatselijke voorschriften.Denbach schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:28:
Bij onze cilinder unit zijn ze boven op ook niet aangesloten, mocht niet volgens de installateur… 😅 binnenkort zelf maar even wat op aansluiten.
In NL mogen ze gewoon aangesloten worden.
Gezien ze op ongeveer ooghoogte zitten zou ik geen risico lopen, ondanks dat ze niet naar de voorzijde gericht staan.
Dat zeg ik toch ookjohan98765 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:42:
[...]
Wanneer de overdruk afgevoerd gaat worden in de binnenunit zelf, zoals bij mij, dan is het toch echt wel in de buurt van elektronica.
In jouw situatie zijn 2 dingen sowieso van toepassing:
- Niet in de buurt van elektronica. (Nu dus het geval)
- Eventueel aanvullende eisen conform installatie handleiding toestel. (Handleiding verplicht het zelfs bij de Hydrobox)
Klopt. Was vooral een bevestiging van datgene wat jij schreefDutchWing schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:45:
[...]
Bij cilinderbinnenunit staat volgens plaatselijke voorschriften.
In NL mogen ze gewoon aangesloten worden.
Gezien ze op ongeveer ooghoogte zitten zou ik geen risico lopen, ondanks dat ze niet naar de voorzijde gericht staan.
Het was 9... en het is nu....... nog steeds 9 🙈
Pompsnelheid 5
Benedenverdieping en badkamer volledig open. Zolder voor de helft en 1e verdieping staat dicht vanwege naregeling op 15°C
Op 10 november had je nog 16 l/min, dus er is iets veranderd.leonlwd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:29:
[...]
Het was 9... en het is nu....... nog steeds 9 🙈
Pompsnelheid 5
Benedenverdieping en badkamer volledig open. Zolder voor de helft en 1e verdieping staat dicht vanwege naregeling op 15°C
Probeer na te gaan wat je hebt gewijzigd.
Mogelijk staat toch niet alles open zoals je denkt, of zit er ergens een verstopping.
Op de verdeler zonder groepsgewijze naregeling zag ik een elektromotor op de aanvoerleiding.
Mogelijk is die niet goed geplaatst.
Scherp! Qua hardware is er niets veranderd.Remco45 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:02:
[...]
Op 10 november had je nog 16 l/min, dus er is iets veranderd.
Probeer na te gaan wat je hebt gewijzigd.
Mogelijk staat toch niet alles open zoals je denkt, of zit er ergens een verstopping.
Op de verdeler zonder groepsgewijze naregeling zag ik een elektromotor op de aanvoerleiding.
Mogelijk is die niet goed geplaatst.
Qua instellingen het volgende;
Ivm kortsluiting van lucht overgestapt op een vaste voorloop temperatuur van 28 graden. Draait al een stuk rustiger nu.
Sww naar 48 gezet, scheelt toch weer
Zolderverdieping verder dichtgezet (via flowmeter) omdat de zolder veel te warm was.
Zou het alleen kunnen verklaren door dat laatste. Ga het even testen 😃
Update:
Met de zolder (4lussen) vol open gaat hij naar 10.
Die 16 haalde ik waarschijnlijk met alle lussen open.
Update:
Had bij die 16 op 10 november de bril scheef denk ik 🥸
Nu alle lussen in huis open, alles vragende.
Flow 10
[ Voor 12% gewijzigd door leonlwd op 30-12-2022 20:40 ]
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Beste mede tweakers,
Afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt en een set bij climamarket besteld.
Het betreft een suz-swm80va met een erst30d-vm2ed.
Mochten ze naar de huidige schatting kunnen leveren dan staat het spul begin Februari op de stoep als het goed is.
Ik ben ook zeer blij met de schat aan informatie in dit topic en de grote broer "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen", dus heel veel dank daar voor.
Bij het doen van de voorbereidingen kwam ik nog iets tegen wat voor mij niet helemaal duidelijk was. Als ik dit forum goed lees en begrijp dan wordt bij een cylinder unit als de erst30d-vm2ed de legionella run bijgestaan door de booster heater. Wanneer ik de binnenunit dan ga voeden vanuit de buitenunit dan zou dat er als volgt uit zien: 16Agroep-> 3x2,5mm2->Buitenunit->4x1,5mm2->Cylinderunit en dan nog 16Agroep->3x2,5mm2->Cylinderunit(ECB1 tbv booster). Echter als ik het aansluitschema bekijk in het databook dan wordt ECB2 t.b.v. het dompelelement benoemd die ook nog appart op een eigen (derde) groep aangesloten zou moeten worden. In een cilinderunit zit toch geen dompelelement of heb ik dat mis? of is dit contact puur beschikbaar om het feit dat het binnenwerk gelijk is aan de hydrobox en biedt dit als zodanig de mogelijkheid om nog een extra SWW tank te plaatsen in de toekomst? Wie met een cylinderunit kan me uitsluitsel geven zodat ik de elektra vast op de juiste manier kan voorbereiden? voor de duidelijkheid, dit is wat ik in het databook tegen kom:
/f/image/TWb560FV1u0jXCCUyjskhX6y.png?f=fotoalbum_large)
Weer bedankt voor het meedenken en alvast een fijne jaarwisseling!
[ Voor 15% gewijzigd door martinisoft op 30-12-2022 21:06 . Reden: Antwoord gevonden ]
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
[ Voor 101% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:47 . Reden: . ]
Er is een stroom storing geweest en 1 van de groepen van het huis is uitgevallen, volgens mij de 3e fase.
Nu heeft de oppas deze weer aangezet en alles ging weer aan. Ik zie dat de WP opstart en SWW ging maken maar dat hoefde niet. Dus gevraagd om daar mee te stoppen en te gaan verwarmen. Ik zie dat de WP het koudemiddel aan het verwarmen is maar de Ta en de Tr blijven het zelfde. Oftewel er stroomt geen water door het CV systeem. Ik gok dan ook dat de 3-wegklep niet schakeld. Deze zit in de cylinderbox maar waar krijgt hij stroom vandaan? Van de buiten unit of van de 1-fase groep direct op de cylinderunit?
Ik heb de wp nog niet dus mijn hands-on kennis is nog 0. echter heb ik net ivm mijn vraag hierboven in het databook gekeken en daaruit maak ik op dat deze geschakeld wordt op stroom vanuit de buitenunit omdat de 1 fase groep alleen gebruikt wordt voor de booster heater. Zie ook de afbeelding in mijn post hierboven.remcoVer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:57:
Even een domme vraag! Mijn excuses ik heb niet alle info (wij zijn nu niet thuis en de oppas snapt het niet).
Er is een stroom storing geweest en 1 van de groepen van het huis is uitgevallen, volgens mij de 3e fase.
Nu heeft de oppas deze weer aangezet en alles ging weer aan. Ik zie dat de WP opstart en SWW ging maken maar dat hoefde niet. Dus gevraagd om daar mee te stoppen en te gaan verwarmen. Ik zie dat de WP het koudemiddel aan het verwarmen is maar de Ta en de Tr blijven het zelfde. Oftewel er stroomt geen water door het CV systeem. Ik gok dan ook dat de 3-wegklep niet schakeld. Deze zit in de cylinderbox maar waar krijgt hij stroom vandaan? Van de buiten unit of van de 1-fase groep direct op de cylinderunit?
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Dat relais zoemt soms. Mij stoort het niet maar sommigen heben het vervangen door een solid state relais.johan98765 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:53:
Nu ik de binnenunit toch even open had om iets te controleren valt mij op dat er een zoemend/buzzing geluid komt uit de magnetische contactor en 20A-zekering.
Is dit normaal?
[Afbeelding]
Wat je hoort is een 50Hz bromtoon, veroorzaakt door het trillen van de spoel of de behuizing.
Na een stroomstoring is dit normaal gedrag: warm douchewater verhoogt de WAFremcoVer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:57:
Even een domme vraag! Mijn excuses ik heb niet alle info (wij zijn nu niet thuis en de oppas snapt het niet).
Maar omdat de stroomstoring slechts 1 fase betrof, kan het systeem van slag zijn.
Het beste is dat de oppas even de unit uitschakelt middels de ronde knop (> 5 seconden).
Dan 5 minuten wachten en vervolgens in de meterkast de automaat van de WP uitschakelen.
Na 1 minuut alles in omgekeerde volgorde weer inschakelen.
Ter info: de driewegklep wordt bestuurd - en dus ook van stroom voorzien - door de binnenunit.
[ Voor 8% gewijzigd door Remco45 op 30-12-2022 22:19 ]
Dank voor de verheldering. Klopt het dat in dat geval ook de 20a zekering zoemt?Remco45 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:12:
[...]
Dat relais zoemt soms. Mij stoort het niet maar sommigen heben het vervangen door een solid state relais.
[...]
Na een stroomstoring is dit normaal gedrag: warm douchewater verhoogt de WAF![]()
Maar omdat de stroomstoring slechts 1 fase betrof, kan het systeem van slag zijn.
Het beste is dat de oppas even de unit uitschakelt middels de ronde knop (> 5 seconden).
Dan 5 minuten wachten en vervolgens in de meterkast de automaat van de WP uitschakelen.
Na 1 minuut alles in omgekeerde volgorde weer inschakelen.
Ter info: de driewegklep wordt bestuurd - en dus ook van stroom voorzien - door de binnenunit.
Heb je ook een uitleg hoe dit komt en of dit kwaad kan? Had al even gezocht in het forum of er al iets over genoemd wordt maar kan helaas niks vinden. Op internet lees ik verder namelijk allemaal verhalen dat dit vervangen/schoongemaakt moet worden wanneer het zoemt echter is onze unit vrij nieuw.
En wat kan dan de reden zijn van het gezoem? En kan dit kwaad?Cranberry schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:33:
@johan98765 alleen het boosterelement wordt apart gevoed. De rest van de cylinderunit krijgt z'n energie vanuit de buitenunit.
Dat dacht ik ook. De buitenunit werkt. Ik zie de Pa en Pt (koudemiddel aanvoer en afvoer) temperaturen oplopen. Deze hangen aan een esp dus zijn onafhankelijk. Echter wat ik vreemd vind is dat de delta tussen beide klein blijft 2 a 3 graden. Als ik SWW aan zet dan wordt deze niet warmer en als ik zone1 aanzet gaat deze ook niet aan. (zou ook nog de pomp kunnen zijn dusCranberry schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:33:
@johan98765 alleen het boosterelement wordt apart gevoed. De rest van de cylinderunit krijgt z'n energie vanuit de buitenunit.
Schijnt normaal te zijn, zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"En wat kan dan de reden zijn van het gezoem? En kan dit kwaad?
Kan iemand mij ook aangeven waarom de binnenunit vanuit de buitenunit gevoed zou moeten worden?Cranberry schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:33:
Momenteel zijn er bij mij 2 groepen bijgemaakt (zelfde onderverdeler)
1x 3f 16A
1x 1f 16A
Beide zijn deze voorzien van een apparte kWh meter. Een is bedoeld voor de binnen unit + Warmte element andere is bedoelt voor de buiten unit.
Beide groepen krijgen bij het apparaat een werkschakelaar om veilig te kunnen werken.
Tussen de 2 units komt nog een interface kabel heb ik begrepen.
Wat is hier mis mee of welke problemen zou dit met zich mee brengen?
Er moet sowieso een signaal-kabel van binnen- naar buitenunit. Normaal gesproken zit hier ook de stroom bij voor de binnenunit.
Voordeel van die aanpak is dat je het gebruik van de backup-heater apart kunt meten, omdat die dan zijn eigen groep heeft. In jouw geval zal het energieverbruik van de controller, waterpomp, evt. procon etc. allemaal opgeteld worden bij het gebruik van de backup-heater.
Op zich kan het dus allebei, het is alleen niet de standaard oplossing.
Hoi Andrehj, ik zal de software nakijken. Wat maakt dat jij je dit niet voor kunt stellen? Denk je ook dat het bedrading is dan?Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:45:
[...]
Als het software is (wat ik me niet voor kan stellen): Versies 1500 of 1700 al geprobeerd?
Bedrading: Hangt je bediening in de binnenunit of elders? Als elders: wat gebeurt er als je de bediening (zonder verlengkabel) direct aansluit op de WP?
De bediening hangt in de woonkeuken beneden - de apparatuur staat op zolder. De stukadoor heeft alleen dat ding zo vastgezet dat ook de installateur het niet los durfde te maken, omdat vervanging nauwelijks op korte termijn te regelen is door leveringsproblemen...

Beetje lastig testen zo dus ook...
Jij bent de enige in dit topic met dit specifieke probleem. Als het aan de SW lag zouden er vast meer mensen last van moeten hebben.Infor40 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:45:
Hoi Andrehj, ik zal de software nakijken. Wat maakt dat jij je dit niet voor kunt stellen?
Het feit dat de bedrading van je bedieningsunit is verlengd en deze is opgehangen door de stucadoorDenk je ook dat het bedrading is dan?
De bediening hangt in de woonkeuken beneden - de apparatuur staat op zolder. De stukadoor heeft alleen dat ding zo vastgezet dat ook de installateur het niet los durfde te maken, omdat vervanging nauwelijks op korte termijn te regelen is door leveringsproblemen...![]()
Beetje lastig testen zo dus ook...
Ik zou eens proberen om de bedieningsunit terug te plaatsen in de WP (met de originele bedrading) en kijken wat ie dan doet.
Omdat dat het meest standaard (en voor de installateur verreweg het gemakkelijkst en dus goedkoopst) is. Dat doen ze dus altijd. Kijk maar in de installatiehandleiding wat ze moeten doen om de binnenunit niet vanaf de buitenunit te voeden.K!K schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:14:
Kan iemand mij ook aangeven waarom de binnenunit vanuit de buitenunit gevoed zou moeten worden?
Dat is de voeding van buitenunit + binnenunit + alles wat er op de binnenunit is aangesloten (pompen, kleppen etc).Momenteel zijn er bij mij 2 groepen bijgemaakt (zelfde onderverdeler)
1x 3f 16A
Die is alleen voor het extra 1.8 kW verwarmingselement in je binnenunit.1x 1f 16A
Ik gebruikte laatst bij een klant mijn Flamco Flexcon Drain Tub en spontaan ging meneer er zelf ook 1 kopen.ocaj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:28:
Geen idee of het geluk was, heb het al 2 of 3 keer gedaan (bij mijn FTC6). Het plasje water wat er onder in de opvangbak ligt is nog niet genoeg om over het randje van de (condens-)afvoer te lopen (die als het goed is toch op een afvoer aangesloten is). Heel veel is het dus niet....
Die kun je dus onder je filterhuis stoppen en het water opvangen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit is het gedrag met de controller op 21 graden.
/f/image/oAcw2Tf8MQxpQmpUF09zX5KC.png?f=fotoalbum_large)
Foto van de instellingen:
:strip_exif()/f/image/Czyh1EQoz9Koe832g3GYQGca.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee meer welke tip ik jou gegeven had.Ruubaan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:04:
@Andrehj gister een dag gedraaid met jouw tip. Zie grafiek.
Maar hier zie je dat de WP (doordat je met nachtverlaging werkt) rond 9 uur vol gas geeft en daarbij maar liefst 2.4 kW verbruikt. Dat was uiteraard echt niet nodig, want de hele middag deed ie niks.Dit is het gedrag met de controller op 21 graden. [Afbeelding]
Daar is nog wel ruimte voor optimalisatie, zoals bijvoorbeeld:
- Vermogen beperken met kabeltje (tenzij je een SUZ hebt)
- Maximale watertemperatuur bij ruimtetemperatuurregeling beperken
- Overschakelen op (WAR of constante aanvoertemperatuur) met aan/uit thermostaat
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2022 12:50 ]
Je WP moet je zo in proberen te stellen dat hij 24/7 loopt met zo laag als mogelijk verbruik d.w.z. Zo laag mogelijke watertemperatuur waarbij hij nét niet je setpoint van je gewenste kamertemperatuur aantikt.
Dit moet je uitzoeken bij verschillende weersomstandigheden/buitentemperaturen. Dat vraagt wat tijd/experimenteren.
Voor veel mensen hier werkt WAR met een externe (Panasonic) aan/uit thermostaat met lage hysteris het beste.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Sinds september verwarm ik mijn huis met een Mitsubishi Ecodan SC-M60V-200 SET
Bestaande uit:
EHST20D-VM2B
SUZ-SVIM60 VA
Vanaf het begin is het booster/elektrisch element uitgeschakeld maar gebruikt het systeem toch uit zichzelf het booster/elektrisch element, met een daarbij hoog verbruik en slechte COP waarde.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring of heeft er iemand een oplossing?
:strip_exif()/f/image/Fy7jV6BEt45vAKQ2YoZNme0W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DMLFJ2wsn2iOJ67giwZgdksW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iw1F00DwKv7hAAxNMiH45aEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel m2 vloerverwarming warmt deze machine op en met welke temperatuur ?PWHerman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:54:
Hallo allen,
Bestaande uit:
EHST20D-VM2B
SUZ-SVIM60 VA
Vanaf het begin is het booster/elektrisch element uitgeschakeld maar gebruikt het systeem toch uit zichzelf het booster/elektrisch element, met een daarbij hoog verbruik en slechte COP waarde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meestal staat de aanvoertemperatuur veel te hoog, als de machine deze temperatuur niet binnen een half uur haalt schakelt ie het element in.
Gelet op je hoge verbruik kan het bijna niet anders dan dat de aanvoertemperatuur omlaag moet naar tussen de 26 en 28c.
Welke data laat je denken dat het booster element toch een rol speelt? Spreken we hier niet gewoon over legionella preventie?PWHerman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:54:
Hallo allen,
Bestaande uit:
EHST20D-VM2B
SUZ-SVIM60 VA
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Dan heb je hem wel achter de hand als het een keer echt moeilijk wordt, maar minder snel/vaak.
Mijn backup-heater is nog nooit aangegaan tijdens normaal gebruik, alleen als ik SWW naar 60 graden zet, dan gaat hij op de compressor tot 57,5 en dan over naar de backupheater.
Gevonden! Ik had al eerder gekeken in de installatie handleiding van de buitenunit omdat de kabel daar vertrekt. Maar ik had moeten kijken in de handleiding van de binnenunit...ocaj schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:41:
@K!K Kijk even in de installatiehandleiding, daar staat de mogelijkheid beschreven hoe de bedrading moet om de binnenunit niet vanuit de buitenunit, maar rechtstreeks te voeden, bijvoorbeeld vanuit dezelfde groep als de backup-heater (of gewoon een stopcontact).
Er moet sowieso een signaal-kabel van binnen- naar buitenunit. Normaal gesproken zit hier ook de stroom bij voor de binnenunit.
Voordeel van die aanpak is dat je het gebruik van de backup-heater apart kunt meten, omdat die dan zijn eigen groep heeft. In jouw geval zal het energieverbruik van de controller, waterpomp, evt. procon etc. allemaal opgeteld worden bij het gebruik van de backup-heater.
Op zich kan het dus allebei, het is alleen niet de standaard oplossing.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QWQdMfUxJFlbbppYR8ofkD4C.png?f=user_large)
Eventjes een quote van een half jaar geleden over de driewegklep die vast zat. Dit kon ik (tijdelijk) oplossen door de pen met een tang heen en weer te bewegen. Dit heb ik nu 2x herhaald maar vandaag kwam ik erachter dat hij weer vast zit. Het gaat nu dus tijd worden voor een vervanging van de driewegklep. Eigenlijk wil ik dit zelf fixen door de dezelfde ESBE klep online te bestellen en zelf te monteren. Kan ik de oude driewegklep verwijderen en gewoon een nieuwe monteren? Of loopt dan het systeem leeg en zou ik toch nog wat extra handelingen moeten verrichten?koevlaas2 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:03:
[...]
O die klep, dat had ik ook met de mijne, het hielp een tijdje door de pen met een tang terug te trekken en weer in te duwen.
Uiteindelijk ging de boel toch kapot, nu heb ik zo'n oranje chinees.
Ik zou het door iemand met verstand ervan laten doen want anders krijg je een hoop frustratie ben ik bang.Excavator schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:05:
[...]
Eventjes een quote van een half jaar geleden over de driewegklep die vast zat. Dit kon ik (tijdelijk) oplossen door de pen met een tang heen en weer te bewegen. Dit heb ik nu 2x herhaald maar vandaag kwam ik erachter dat hij weer vast zit. Het gaat nu dus tijd worden voor een vervanging van de driewegklep. Eigenlijk wil ik dit zelf fixen door de dezelfde ESBE klep online te bestellen en zelf te monteren. Kan ik de oude driewegklep verwijderen en gewoon een nieuwe monteren? Of loopt dan het systeem leeg en zou ik toch nog wat extra handelingen moeten verrichten?
https://alklima.nl/leveri...r-inverter/phr-75ya-d-set
Hierin wordt een binnenunit die voor R32 gas geschikt is, gecombineerd met een buitenunit waar R410a in zit.
Weten jullie hoe deze 2 units dan toch kunnen samenwerken?
Moet het gas in de buitenunit dan vervangen worden voor R32 gas?
Die binnenunit doet het ook gewoon op R410a (wat sowieso al voor de helft R32 is).-Reca- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:31:
Op de website van Alklima wordt de volgende set aangeboden:
https://alklima.nl/leveri...r-inverter/phr-75ya-d-set
Hierin wordt een binnenunit die voor R32 gas geschikt is, gecombineerd met een buitenunit waar R410a in zit.
Weten jullie hoe deze 2 units dan toch kunnen samenwerken?
Moet het gas in de buitenunit dan vervangen worden voor R32 gas?
Bedankt voor deze info.Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:37:
[...]
Die binnenunit doet het ook gewoon op R410a (wat sowieso al voor de helft R32 is).
Mijn ouders hebben deze set gekocht en willen hem tussen de retour van de CV ketel plaatsen.
Zonder open verdeler o.i.d.
Kan dit problemen opleveren?
Deze vraag is zo niet te beantwoorden. Teken eens een schema? En is er geen installateur in het spel? En open anders even een eigen topic volgens de richtlijnen in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic-Reca- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:41:
Bedankt voor deze info.
Mijn ouders hebben deze set gekocht en willen hem tussen de retour van de CV ketel plaatsen.
Zonder open verdeler o.i.d.
Kan dit problemen opleveren?
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2023 11:48 ]
De installateur heeft ooit 1 warmtepomp geïnstalleerd, maar kwam op mij niet over als een specialist.Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Deze vraag is zo niet te beantwoorden. Teken eens een schema? En is er geen installateur in het spel? En open anders even een eigen topic volgens de richtlijnen in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Hij zegt dat het pompje van de warmtepomp het water zo door de CV heen duwt, ook als er geen bijverwarming nodig is.
Ik heb liever dan m'n ouders voor een betere oplossing gaan.
Tenzij het dus gewoon een prima voorstel is.
/f/image/EetB65jQ2iWdRRZOkEjR1kf9.png?f=fotoalbum_large)
Jammer het zag er niet zo ingewikkeld uit namelijk. Maar ik heb zojuist al een offerte aangevraagd voor het vervangen van de klep. Alklima gaf ook aan dat het schoonmaken van de klep ook nog een oplossing kon zijn, maar ook daarvoor zal het één en het ander uit elkaar gehaald moeten worden.koevlaas2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:14:
[...]
Ik zou het door iemand met verstand ervan laten doen want anders krijg je een hoop frustratie ben ik bang.
Klinkt als een recept voor succes...-Reca- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:55:
De installateur heeft ooit 1 warmtepomp geïnstalleerd, maar kwam op mij niet over als een specialist.
Ik denkt dat de kans op flowproblemen enorm is. Deze vraag zou je eigenlijk bij Alklima (importeur van Mitsubishi) neer moeten leggen.Hij zegt dat het pompje van de warmtepomp het water zo door de CV heen duwt, ook als er geen bijverwarming nodig is.
Ik heb liever dan m'n ouders voor een betere oplossing gaan.
Tenzij het dus gewoon een prima voorstel is.
[Afbeelding]
Dan krijg je een ping als deze open gaat. Kan je best wel wat narigheid schelen.
/f/image/AIqolDK4rnNx2M3qJJC4TXM3.png?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Is het mogelijk om het verwarmen van SWW ook op een bepaalde tijd van de dag in te stellen? Ik heb het idee dat dit kan maar kan het niet vinden bij de instellingen. En zitten hier ook nadelen aan?
Ja, dat kan. Lees anders even dit topic terug, de voor- en nadelen van die tijdklok zijn al vaak besproken.SanderGo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:03:
Een kleine vraag, ik heb hier de ERST20D-VM2D.
Is het mogelijk om het verwarmen van SWW ook op een bepaalde tijd van de dag in te stellen? Ik heb het idee dat dit kan maar kan het niet vinden bij de instellingen. En zitten hier ook nadelen aan?
Waarom de frequentie omhoog gaat weet ik niet (ik heb iets soortgelijks wel eens bij koelen gezien, maar nog nooit bij verwarmen), maar dit is geen pendelen. De WP draait immers door. Ik zou me er dus niet te druk over maken.Ronaldvdijk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:47:
Het lijkt erop dat mijn warmtepomp aan het einde van de dag niet meer de warmte kwijt kan in de vloer en daarom gaat pendelen. Ik heb een vaste Ta van 31. De aanvoer temperatuur loopt op. Maar de compressor frequentie ook. Dit lijkt mij een domino effect waardoor de temperatuur nog verder oploopt. Waarom gaat de compressor frequentie mee omhoog? Kan iemand dit uitleggen?
[Afbeelding]
Toch te hoge Ta zeg ik.PWHerman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:42:
Nee, booster komt meerdere keren per dag in. Legionella staat hier helemaal los van.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero