Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Naalroc schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:08:
[...]

Er zit een "zeefje" binnen in de binnenunit, niet een vuilfilter. En idd, en vuilfilter wordt getoond op alle Mitsu schema's, of het specifiek is voorgeschreven durf ik niet te zeggen zonder de docu. er op na te slaan. Maar ik zou zeer zeker eisen van de installateur om een ècht vuil FILTER te installeren, (in de retour, net voor de WP) , kost een dikke €100 + installatiekosten, met het aflaten van water ed. als tijdrovende factor, dus hij zal er niet op zitten wachten. (zie Edit aan 't einde)
Met het 'bewijs' dat jij hebt dat Alklima dit vereist, dan is een simpel mailtje naar Alklima met een korte uitleg, en de opinie van de installateur voldoende om hem op zijn schreden terug te laten komen. Is het een officiële Mitsu installateur?

Edit: Mogelijk is het 't eenvoudigst voor de installateur om de bestaande micro ontluchter te vervangen door de Alklima gepromote versie.
Het betreft een grote partij die hier veel nieuwbouw heeft gedaan. Ik heb ze geconfronteerd met het bericht van Alklima maar ze beweren dat het in de pomp zelf zit en daarom niet nodig. Ze beweren ook dat een 20mm hoofdleiding voldoende is en ontkennen de gevolgen van "kortsluiting door lucht". Eigenlijk alles wat Alklima gezegd heeft leggen ze schaamteloos naast zich neer. Maar daarover heb ik al veel gezegd in dit topic 😀

Ben blij met jullie antwoorden. Ik kon het filter namelijk ook niet vinden op onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EN1js_31qiggRAKErS47zdqvgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtvzRBv16lqjZwc3CGBIQh7e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Nou, na twee weken mijn WP was het eergisteren nacht tijd voor de legionella run.... maar.. ik zie dat hij wel is opgewarmd naar de normale boiler setpoint, maar niet is gaan doorverwarmen naar de 60C. Ik heb dan ook het idee dat het elektrisch element niet is aangegaan.

Ik heb een procon aangesloten. Ik zie dat hij ten tijde van de run wel iets heeft gedaan (3 uur mode 6?), maar na ongeveer een uur geen temp verhoging.

Ik heb al gezocht in dit forum, maar niets gevonden.

Is er ergens een stappenplan wat je kunt doorlopen om te achterhalen waarom de run het niet deed?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:35:
Nou, na twee weken mijn WP was het eergisteren nacht tijd voor de legionella run.... maar.. ik zie dat hij wel is opgewarmd naar de normale boiler setpoint, maar niet is gaan doorverwarmen naar de 60C. Ik heb dan ook het idee dat het elektrisch element niet is aangegaan.

Ik heb een procon aangesloten. Ik zie dat hij ten tijde van de run wel iets heeft gedaan (3 uur mode 6?), maar na ongeveer een uur geen temp verhoging.

Ik heb al gezocht in dit forum, maar niets gevonden.

Is er ergens een stappenplan wat je kunt doorlopen om te achterhalen waarom de run het niet deed?
Ik neem aan dat jet het verbruik elektrisch monitort, dan kun je eerst bekijken of het element daadwerkelijk niets gedaan heeft.

Als het element niets gedaan heeft, dan zou ik eens kijken of die schakelaar in de binnenunit wel "aan" staat, en op het element zit ook een thermische beveiliging (drukknopje) of deze wel goed staat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30
leonlwd schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:21:
[...]

Het betreft een grote partij die hier veel nieuwbouw heeft gedaan. Ik heb ze geconfronteerd met het bericht van Alklima maar ze beweren dat het in de pomp zelf zit en daarom niet nodig. Ze beweren ook dat een 20mm hoofdleiding voldoende is en ontkennen de gevolgen van "kortsluiting door lucht". Eigenlijk alles wat Alklima gezegd heeft leggen ze schaamteloos naast zich neer. Maar daarover heb ik al veel gezegd in dit topic 😀

Ben blij met jullie antwoorden. Ik kon het filter namelijk ook niet vinden op onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]
Het filter in de Mitsubishi is een gaas filter om vaste deeltjes op te vangen, het magneet filter haalt alle ijzer deeltjes uit het cv water. De warmtewisselaar van een wp bestaat uit hele fijne platen en daar wil je absoluut geen vervuiling hebben.
Als de aannemer of installateur niet reageert of alle opmerkingen afwimpelt stuur je hem een ingebreke stelling met het verzoek binnen 4 of 6 weken te starten met het oplossen van de geconstateerde zaken. Na die tijd zou ik een onafhankelijk deskundige een rapport laten opstellen met de gebreken en daarna offertes opvragen van de kosten om het aan te passen en deze delen met de installateur om hem een allerlaatste kans te geven en zo niet dan door andere partijen aan te laten passen en de facturen naar de installateur te sturen. Als hij niet betaald dan via de kantonrechter een zaak aanspannen. En kijk of je buren mee kan krijgen, samen sta je sterker.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
In navolging van enkele forumleden heb ik ook mijn pomp verlaagd naar stand 3 en 17l/m ipv stand 4 of 5 met 20l/m en de warmtepomp een 7,5 kW uitvoering draait nu stabieler. De regel van maximale flow wordt nu de meeste optimale flow voor je situatie m.b.t. Systeem, afgifte en regeling.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Gewoon aangeven dat je anders collectief met je buren een rechtszaak gaat aanspannen, je hebt voldoende bewijs, of de media opzoeken en hun in diskrediet brengen.
Niet goedschiks dan kwaadschiks…

[Afbeelding]
Nummer 13 is de vuilfilter / filterklep.
Let op: Het is geen magneetfilter.

Sowieso is zo’n magneetfilter een advies en geen verplichting.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 25-12-2022 11:58 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Grolsch schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:39:
[...]

Ik neem aan dat jet het verbruik elektrisch monitort, dan kun je eerst bekijken of het element daadwerkelijk niets gedaan heeft.

Als het element niets gedaan heeft, dan zou ik eens kijken of die schakelaar in de binnenunit wel "aan" staat, en op het element zit ook een thermische beveiliging (drukknopje) of deze wel goed staat.
Bedankt voor je snelle reactie! Domme vraag, maar waar vind ik dat ding? Heb geen moeite om die binnenunit open te schroeven, voor de procon ook gedaan, maar geen idee waar ik moet zoeken...

(En moet zo kerst verplichting in... dus excuus voor een eventuele late reactie!)

Oh en unit spanningsvrij maken of kan het live? (Ja ik weet er staat spanning op)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41

[Afbeelding]
Het zeefje zit achter de dop #13, in de beschrijving genoemd een "filterklep" maar dat is dus een gaasje. Zoek in dit forum naar foto's, meerdere malen geplaatst door @Grolsch , kijk ook op eerdere uitgaven van dit forum, want dit is al gepubliceerd vanaf zomer 2018, ook door anderen.

Edit, deze foto is van 11 maart 2019 en had deze in mijn archief op dit forum, dus eerder al geplaatst, het toont het 'grovere' vuil in de zeef, 1/2 jaar na inbedrijfstelling. Ik heb nogal wat oudere radiatoren in mijn verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjzcGY9-SbpVnPWFEejUEACy7ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNNKIE4PEvUC3CtYugXa8uK8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 25-12-2022 12:05 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:55:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Domme vraag, maar waar vind ik dat ding? Heb geen moeite om die binnenunit open te schroeven, voor de procon ook gedaan, maar geen idee waar ik moet zoeken...

(En moet zo kerst verplichting in... dus excuus voor een eventuele late reactie!)

Oh en unit spanningsvrij maken of kan het live? (Ja ik weet er staat spanning op)
Als je de binnenunit openmaakt zou ik hem altijd eerst uitzetten, EN spanningsvrij maken door de werkschakelaar, of hele WP groep uit te zetten.

Vervolgens zou ik beginnen met het downloaden van de Mitsubijbel (databook) link staat wel ergens in de TS.

Vervolgens zoek je het elektrische schema van jou binnenunit op, en daar kun je vinden waar wat zit.

In mijn binnenunit zit de "Schakelaar" voor element ergens linksbovenin, en het element rechtsbovenin.

Dit is geen klusje om 15 minuten voor het kerstdiner mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
[quote]DutchWing schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:53:
[...]

Gewoon aangeven dat je anders collectief met je buren een rechtszaak gaat aanspannen, je hebt voldoende bewijs, of de media opzoeken en hun in diskrediet brengen.

Ik meen mij te herinneren dat het een dringend advies was ivm garantie op de binnenunit. Geen magneet filter is geen garantie, vraag maar na bij Alkima.

[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 25-12-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

corsat schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:07:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat het een dringend advies was ivm garantie op de binnenunit. Geen magneet filter is geen garantie, vraag maar na bij Alkima.
Dat ligt gewoon aan wat defect is.
Als een printplaat defect is heb je gewoon garantie.
Fabrikanten proberen soms heel makkelijk ergens onderuit te komen, maar het voordeel is dat je in Nederland garantie hebt bij de verkopende partij. In dit geval de aannemer / installateur.

Maar als jouw installatie alleen non-ferrometaal bevat heeft een magneetfilter 0 toegevoegde waarde.

De magneetfilters zijn in opmars gekomen toen de circulatiepompen permanent magnetisch werden (A label pompen) .

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 25-12-2022 12:17 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonlwd
corsat schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:07:
[quote]DutchWing schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:53:
[...]

Het hele spul is al onderweg naar de Raad van Arbitrage van de bouw. Op ingebrekestelling is meerdere keren geen reactie gekomen. Hen de installateur ook aangegeven dat in geval van gelijk aan onze kant ik alle buren (30) ga adviseren het verhaal te copy pasten en dat alle kosten die daaruit vloeien voor hem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:14:
[...]

Dat zal kloppen.

[...]

Dat is het vermogen bij een aanvoertemperatuur van 70 (of misschien wel 90) graden. Daar heb jij niks aan.

[...]

Bij 30 graden doet een radiator zeker niet de helft, maar hooguit nog 1/5 van max. Daarom had ik jou twee links gegeven waarmee je het vermogen van die radiatoren bij diverse watertemperaturen kan bepalen.

[...]

De links daarvoor zijn ook al vaak gedeeld. Je kunt de afgifte van je vloer gewoon vinden in de afgiftetabellen van leveranciers van vloerverwarmingsslangen, of op diverse websites, zoals:
http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung en
https://www.vloerverwarmi...s=warmte-afgifte-tabellen

[...]

Verwarmingselement in je WTW van 8 kW? Geen idee waar je het hier over hebt.
De radiator berekeningen heb ik ondertussen gemaakt. Om de vloerverwarming uit te rekenen zal ik de warmte beeld camera vh werk mee moeten nemen om de hoh afstand van de slang te bepalen.

Het varwarmings element van de WTW:
https://rumeyza.nl/produc...batterij-hdw-150-7-67-kw/
Ik heb ook even gelogd op deze warmtewisselaar. Met dit weer komt er ongeveer 10 graden delta t uit (inblaas en uitblaas). De watertemperatuur in en uit zakt maar 1 graad. Niet slecht, de aanvoer van t water was 30 graden, de lucht na t element 28 graden. T is een soort van fancoil, alleen wordt de doorstroom vd lucht door de wtw bepaald en niet door een losse fan.

T pendelen heb ik denk ik verholpen. Ik heb t iig niet meer gezien. De minimale aanvoertemp vd WP stond op 30 graden. Die heb ik terug gezet naar 20 graden. (bereik is nu van 20 tot 50 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:48:
Het varwarmings element van de WTW:
https://rumeyza.nl/produc...batterij-hdw-150-7-67-kw/
Ik heb ook even gelogd op deze warmtewisselaar. Met dit weer komt er ongeveel 10 graden delta t uit (inblaas en uitblaas). De watertemperatuur in en uit zakt maar 1 graad. T is een soort van fancoil alleen wordt de doorstroom door de wtw bepaald en niet door een losse fan.
Ik zou de warmtewisselaar/verwarmingsbatterij gewoon ertussen uit halen en eventueel je afgifte op een andere wijze verzwaren.

Zo’n warmtewisselaar voor je WTW werkt het beste op een hoge aanvoertemperatuur.
Het kan wel op lage aanvoertemperatuur maar dan heb je minimaal 500L/h nodig.
Een gemiddelde 6-8kW warmtepomp heeft een flow tussen de 900L/h en 1500 L/h, je zit dus al op 1/2 tot 1/3 van je totale flow.
Ik zou dan sowieso een RTL ventiel toepassen in de retour om de delta T te waarborgen en onnodige flow hiernaartoe te beperken.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 25-12-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Grolsch schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:00:
[...]

Als je de binnenunit openmaakt zou ik hem altijd eerst uitzetten, EN spanningsvrij maken door de werkschakelaar, of hele WP groep uit te zetten.

Vervolgens zou ik beginnen met het downloaden van de Mitsubijbel (databook) link staat wel ergens in de TS.

Vervolgens zoek je het elektrische schema van jou binnenunit op, en daar kun je vinden waar wat zit.

In mijn binnenunit zit de "Schakelaar" voor element ergens linksbovenin, en het element rechtsbovenin.

Dit is geen klusje om 15 minuten voor het kerstdiner mee te beginnen.
Ik heb hier gewoon de installatie handleiding liggen... dus net even gebladerd en gekeken waar aardlek schakelaar zit.

Even opengeschroefd en... schakelaar stond uit! Dus deze maar even aangezet.

Maar is er een manier om de legionella run zonder schema uit te voeren? Of moet ik schema hiervoor aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:41
DutchWing schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:10:
[...]

Maar als jouw installatie alleen non-ferrometaal bevat heeft een magneetfilter 0 toegevoegde waarde.

De magneetfilters zijn in opmars gekomen toen de circulatiepompen permanent magnetisch werden (A label pompen) .
Dat had ik bij mij thuis ook verwacht. Alle leidingen zijn meerlagenbuis en de verdelers zijn van kunststof. De glaasjes zijn allemaal al licht bruin geworden en vorig jaar kwam er troep uit het magneetfilter en het gaasje in de binnenunit. Geen idee hoe het er in komt, maar mijn enige verklaring was de installatie. Een maandje geleden alles weer schoon gemaakt en had verwacht dat alles schoon zou zijn. Dat was het geval bij het gaasje, maar dit kwam er uit het magneetfilter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZF8T0caAD7IrLgFvrUyeiHoUpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzpHLygybnfra77Lt3obmRVh.jpg?f=fotoalbum_large
Het spul is te manipuleren met een losse magneet en geen idee waar het vandaan kan komen na de eerste keer reinigen. Binnenkort het magneetfilter nog maar een keer doorspoelen en dan is het hopelijk wel schoon :)

Ik zou dus bij andere een magneetfilter aanraden, ook als alles van kunststof is.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:37

MrScratch

I am rubber, you are glue

breinonline schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:02:
En als aanvulling op de startpost onder Monitoring en besturing op afstand:
Home Assistant
Naast Domoticz praat natuurlijk ook Home Assistant met je Ecodan warmtepomp. Er is een officiële integratie beschikbaar die communiceert met MELcloud. Zo kun je ook de MELcloud app blijven gebruiken, maar ook uitlezen en automatiseren in Home Assistant. Zo kan je de in de startpost genoemde setpoint verhoging voor de legionellarun automatiseren, evenals het daarna weer verlagen ervan. Er is ook een Home Assistant community topic.
Ik heb nu de Procon met ESP in Home Assistant, maar ik snap niet goed hoe ik de setpoint van het SWW aanpas ivm de legionellarun. Die staat op 48 en wil ik naar 58 ofzo zetten. Met MelCloud werkte dit goed, maar nu kan ik niet de service vinden die dat kan aanpassen.

Moet ik een action setten die Call Service doet? Maar naar welke service dan? Iemand die kan helpen?

Als ik naar http://esp-mitsubishi.local/ ga, dan kom ik direct in de webpagina van de ESP en kan ik de temperatuur weldegelijk aanpassen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@MrScratch
Legionella temperatuur kan je denk ik niet instellen via procon. (waarde wordt niet overgenomen, alleen lezen)
Heb je deze code gebruikt?
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
code:
1
2
3
Ingestelde legionellatemperatuur  89 40090 Temperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100.
(voorteken verplicht/signed)
[Alleen lezen]

Sww temperatuur is wel in te stellen, FC3: 31

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2022 14:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

DutchWing schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:08:
[...]

Ik zou de warmtewisselaar/verwarmingsbatterij gewoon ertussen uit halen en eventueel je afgifte op een andere wijze verzwaren.

Zo’n warmtewisselaar voor je WTW werkt het beste op een hoge aanvoertemperatuur.
Het kan wel op lage aanvoertemperatuur maar dan heb je minimaal 500L/h nodig.
Een gemiddelde 6-8kW warmtepomp heeft een flow tussen de 900L/h en 1500 L/h, je zit dus al op 1/2 tot 1/3 van je totale flow.
Ik zou dan sowieso een RTL ventiel toepassen in de retour om de delta T te waarborgen en onnodige flow hiernaartoe te beperken.
De warmte wisselaar is gemonteerd na de WTW zodat alleen de benedenverdieping ermee verwarmd word. Boven niet verwarmd vinden wij prettig. Hij is parallel geschakeld op de ringleiding waar alle aftakkingen van mijn huis opzitten naar de radiatoren.
Er gaat ongeveer 50m3/h aan lucht doorheen. Waterflow zou ik niet weten maar die is igg verdeeld over t hele cirquit inclusief de warmte wisselaar vd wtw.
De warmtewisselaar heeft ook 2 functies:
1 is t rendement van de wtw compenseren met koud weer (inblaas lucht toch best fris, niet comfortabel)
2 is een hogere warmte afgifte van de WP

[ Voor 8% gewijzigd door PeterMi op 25-12-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:46

breinonline

Are you afraid to be known?

MrScratch schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:55:
[...]

Ik heb nu de Procon met ESP in Home Assistant, maar ik snap niet goed hoe ik de setpoint van het SWW aanpas ivm de legionellarun. Die staat op 48 en wil ik naar 58 ofzo zetten. Met MelCloud werkte dit goed, maar nu kan ik niet de service vinden die dat kan aanpassen.

Moet ik een action setten die Call Service doet? Maar naar welke service dan? Iemand die kan helpen?

Als ik naar http://esp-mitsubishi.local/ ga, dan kom ik direct in de webpagina van de ESP en kan ik de temperatuur weldegelijk aanpassen.
Als het zoals de code uit dit topic, een number entity is, dan kan je met:
YAML:
1
2
3
4
5
          sequence:
            - service: water_heater.set_temperature
              data_template:
                entity_id: water_heater.ecodan
                temperature: "{{ states('input_number.legionellarun_setpoint') | float }}"

de boel aanpassen. Ik laat het setpoint ophalen uit een input_number maar je kan hier natuurlijk gewoon een waarde invullen ook.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:46

HaTe

haat niet

AUijtdehaag schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:09:
@MrScratch
Legionella temperatuur kan je denk ik niet instellen via procon. (waarde wordt niet overgenomen, alleen lezen)
Heb je deze code gebruikt?
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
code:
1
2
3
Ingestelde legionellatemperatuur  89 40090 Temperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100.
(voorteken verplicht/signed)
[Alleen lezen]

Sww temperatuur is wel in te stellen, FC3: 31
Legionella is wel in te stellen. Adres 0x59

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

HaTe schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:49:
[...]

Legionella is wel in te stellen. Adres 0x59
Daar staat in de documentatie toch echt read-only bij.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ander vraagje aan de procon > ESP bezitters die Home Assistant gebruiken. Niemand toevallig al eens geprobeerd om een climate component te integreren? Ik zou toch zeggen dat dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

breinonline schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:06:
[...]

Daar staat in de documentatie toch echt read-only bij.
Oké met de esp code die ik draai (van iemand van Tweakers hier) kan ik het wel aanpassen.. Maar misschien wordt het idd niet doorgevoerd.
breinonline schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:14:
Ander vraagje aan de procon > ESP bezitters die Home Assistant gebruiken. Niemand toevallig al eens geprobeerd om een climate component te integreren? Ik zou toch zeggen dat dat zou moeten kunnen.
Ja, staat nog op de todo list! Het moet wel kunnen..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
HaTe schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:23:
[...]

Oké met de esp code die ik draai (van iemand van Tweakers hier) kan ik het wel aanpassen.. Maar misschien wordt het idd niet doorgevoerd.

[...]

Ja, staat nog op de todo list! Het moet wel kunnen..
Lukt het jou nu wel of niet om setpoint vanuit HA in te stellen?

Zoja, welke code gebruik je....?

(Heb ook mijn WP via Procon, kan alles uitlezen, maar nog niets geprobeerd in te stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

JustMyOpinion schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:33:
[...]

(Heb ook mijn WP via Procon, kan alles uitlezen, maar nog niets geprobeerd in te stellen)
Ik denk het eigenlijk wel. Volgens mij worden die waardes wel telkens uit de procon opgehaald. Ik zal het vanavond even nakijken op het schermpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
HaTe schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:33:
[...]

Ik denk het eigenlijk wel. Volgens mij worden die waardes wel telkens uit de procon opgehaald. Ik zal het vanavond even nakijken op het schermpje
Als je het wilt doen graag. Wil de legionella run via HA laten lopen. Dat het verwarmingselement in de boiler zelf wordt gebruikt.

Verder nog niet een idee wat ik via HA kan gaan regelen, wat doe jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

HaTe schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:23:
[...]

Klopt, dat stond er wel in maar deed niets. Is inmiddels in de laatste versie veranderd.
JustMyOpinion schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:33:
[...]

Er staat wat code in dit topic (AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"). Maar misschien wordt het tijd voor een eigen procon+mitshubishi warmtepomp-topic? Dan kunnen we ook alle code bijhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 25-12-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
breinonline schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:45:
[...]

Klopt, dat stond er wel in maar deed niets. Is inmiddels in de laatste versie veranderd.

[...]

Er staat wat code in dit topic (AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"). Maar misschien wordt het tijd voor een eigen procon+mitshubishi warmtepomp-topic? Dan kunnen we ook alle code bijhouden.
Lijkt me een mooie! Ik heb de node red code van @AUijtdehaag .

Maar misschien een pinned post met alle werkende code zou mooi initiatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
  • Laatst online: 23-11-2024
Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:53:
@Kelme , het gedrag klopt niet, de compressor is blijkbaar niet aan gegaan. Maar je moet even stap voor stap werken. Zet die hele legionellacyclus maar even uit, eerst moet je SWW gewoon werken.

Op de laatste foto zie je weer dat de compressor niet start, dus dat klopt niet. Even de WP helemaal uit zetten.
  • Dus eerst uit met de knop op het bedieningspaneel.
  • Dan even wachten.
  • Dan de 3-fasen automaat in de meterkast uit
  • 10 tellen wachten
  • Dan de 3-fasen automaat in de meterkast weer aan.
  • Wachten tot de WP is opgestart (zie je op het bedieningspaneel).
  • En dan met de aan/uit knop op het bedieningspaneel de WP weer starten.
  • Nu zou er een SWW cyclus moeten beginnen.
Beste Andrehj, wij hebben precies opgevolgd wat je hebt beschreven, maar er begon geen SWW cyclus. Ik had wel de SWW nog op timer staan maar desalniettemin zou er een SWW run moeten komen toch bij uit en aanzetten systeem?

Vervolgens zag ik wel dat de verwarming aansprong en toen heb ik timer van SWW eraf gehaald en toen zat ik SWW aangaan en buitenunit symbool was ook actief. Nu een half uur later gaan kijken en ik zie nog steeds play symbool, maar dus alweer geen buitenunit symbool en staat nog steeds op 29 graden wat ook de begintemperatuur was. Dinsdag ga ik meteen bellen dat hij maar terug komt voordat we woensdag op vakantie gaan. Jij nog een tip wat ik kan doen of nog een keer alles uit en aanzetten maar dan zonder timer?

Ik heb nu de timer weer erop gezet want een play symbool zonder actieve buitenunit heeft toch geen zin

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kelme schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:51:
[...]

Beste Andrehj, wij hebben precies opgevolgd wat je hebt beschreven, maar er begon geen SWW cyclus. Ik had wel de SWW nog op timer staan maar desalniettemin zou er een SWW run moeten komen toch bij uit en aanzetten systeem?

Vervolgens zag ik wel dat de verwarming aansprong en toen heb ik timer van SWW eraf gehaald en toen zat ik SWW aangaan en buitenunit symbool was ook actief. Nu een half uur later gaan kijken en ik zie nog steeds play symbool, maar dus alweer geen buitenunit symbool en staat nog steeds op 29 graden wat ook de begintemperatuur was. Dinsdag ga ik meteen bellen dat hij maar terug komt voordat we woensdag op vakantie gaan. Jij nog een tip wat ik kan doen of nog een keer alles uit en aanzetten maar dan zonder timer?

Ik heb nu de timer weer erop gezet want een play symbool zonder actieve buitenunit heeft toch geen zin
Geen idee, je kunt hooguit eens alle instellingen en dipswitches doorlopen. Dit zal je installateur op moeten lossen.
Sowieso vreemd dat ze geen werkende installatie hebben achtergelaten.

Om SWW tijdelijk helemaal uit te zetten kun je die trouwens beter op verboden zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Goedemorgen!

Ik zit eens naar mijn grafiekjes te kijken en dit is wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2Rh1Vbge5o7kW3rP3xDknw6zNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebgsKe62SQsjUV3PqHNyHxpF.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nu een soort van pendelen? Zoals je ziet gebeurt het bijna elke 20 minuten. (Debiet over radiators blijft trouwens constant en stopt niet mee)

Verder is naar mijn idee het verschil tussen aanvoer en retour voldoende?

Situatie hier: SUZ-SWM80VA, met enkel woonkamer, keuken en eetgedeelte aangesloten middels radiators met fans.

[ Voor 4% gewijzigd door JustMyOpinion op 26-12-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:52:
Goedemorgen!

Ik zit eens naar mijn grafiekjes te kijken en dit is wat ik zie:
[Afbeelding]

Is dit nu een soort van pendelen? Zoals je ziet gebeurt het bijna elke 20 minuten. (Debiet over radiators blijft trouwens constant en stopt niet mee)

Verder is naar mijn idee het verschil tussen aanvoer en retour voldoende?

Situatie hier: SUZ-SWM80VA, met enkel woonkamer, keuken en eetgedeelte aangesloten middels radiators met fans.
Een zelf denkende thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Grolsch schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:09:
[...]

Een zelf denkende thermostaat?
Nope, die heb ik juist monddood gemaakt. Stuur hem aan via HA, dus gewoon aan of uit.

Maar jij herkent dit niet als pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:05:
Nope, die heb ik juist monddood gemaakt. Stuur hem aan via HA, dus gewoon aan of uit.
Pendelen ontstaat als de WP zijn warmte (vermogen) niet kwijt kan. Dan loopt de Ta dus op boven de ingestelde waarde.
Grote vraag is dus: Welke Ta heb jij ingesteld?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb voor het aansturen van je Mitsubishi warmtepomp met procon en ESPhome een nieuw topic aangemaakt. Dan blijft dit topic verschoont van vragen die eigenlijk bar weinig met de warmtepomp zelf te maken hebben: Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome.

@AUijtdehaag misschien dat je ook even een verwijzing kan opnemen in het procon stukje aan het begin van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:05:
[...]

Zou kunnen, al ziet dat er meestal iets anders uit bij mij.

Belangrijkste is (zoals @Andrehj aangeeft) wat is setpoint Ta, en wat is Ta als de WP stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:09:
[...]

Pendelen ontstaat als de WP zijn warmte (vermogen) niet kwijt kan. Dan loopt de Ta dus op boven de ingestelde waarde.
Grote vraag is dus: Welke Ta heb jij ingesteld?
Ta is via WAR en is vandaag 30C. Als ik de grafiek goed inzoom lijkt hij te stoppen als Ta 32C is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:28:
Ta is via WAR en is vandaag 30C. Als ik de grafiek goed inzoom lijkt hij te stoppen als Ta 32C is.
Dat is dus je probleem. De WP kan zijn vermogen niet kwijt. Het is dus inderdaad pendelen. Die temperatuur moet omhoog (of je moet je afgifte verbeteren).

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:19

K!K

Goedemorgen Allemaal!
Binnenkort wordt mijn Mitsubishi warmtepomp geïnstalleerd ( PUHZ-SW75 YAA + ERST30D-VM2ED + Procon module inclusief Kwh meters op de binnen en buitenunit).
Nu ben ik alvast wat voorbereiding aan het treffen zoals een Grafana dashboard.
Nu heb ik al aardig wat modbus parameters in Grafana zitten echter zou ik graag ook het thermische actueel vermogen en de actuele cop willen weergeven.
Al een tijdje op zoek naar een duidelijk uitleg maar deze ontgaat mij. Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen tegen aangelopen zijn. Mij zou het erg helpen als iemand bereid is deze te delen en vervolgens deze informatie misschien op te nemen in een start post.

wie is er bereid te helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:32:
[...]

Dat is dus je probleem. De WP kan zijn vermogen niet kwijt. Het is dus inderdaad pendelen. Die temperatuur moet omhoog (of je moet je afgifte verbeteren).
Hey mannen! Ook @Grolsch! Super bedankt voor het mee kijken. Denk dat dit inderdaad het issue is. Heb WAR aangepast, maar eens kijken wat hij straks gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
K!K schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:58:
Goedemorgen Allemaal!
Binnenkort wordt mijn Mitsubishi warmtepomp geïnstalleerd ( PUHZ-SW75 YAA + ERST30D-VM2ED + Procon module inclusief Kwh meters op de binnen en buitenunit).
Nu ben ik alvast wat voorbereiding aan het treffen zoals een Grafana dashboard.
Nu heb ik al aardig wat modbus parameters in Grafana zitten echter zou ik graag ook het thermische actueel vermogen en de actuele cop willen weergeven.
Al een tijdje op zoek naar een duidelijk uitleg maar deze ontgaat mij. Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen tegen aangelopen zijn. Mij zou het erg helpen als iemand bereid is deze te delen en vervolgens deze informatie misschien op te nemen in een start post.

wie is er bereid te helpen?
Het actuele opgewekte vermogen kun je als volgt berekenen uit de waarden uit je Procon:
Vermogen = 4.186 * (Taanvoer - Tretour) * flow / 60

Als je je vermogen nauwkeuriger wil hebben dan moet je een aparte warmtemeter installeren.

Voor de actuele COP moet je dit getal combineren met het actuele opgenomen vermogen uit je kwh-meter:
COP = Vermogen / kwh-vermogen

(ik gebruik geen Grafana, maar hopelijk geeft bovenstaande je al genoeg ideetjes?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

ocaj schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:25:
[...]

Het actuele opgewekte vermogen kun je als volgt berekenen uit de waarden uit je Procon:
Vermogen = 4.186 * (Taanvoer - Tretour) * flow / 60

Als je je vermogen nauwkeuriger wil hebben dan moet je een aparte warmtemeter installeren.

Voor de actuele COP moet je dit getal combineren met het actuele opgenomen vermogen uit je kwh-meter:
COP = Vermogen / kwh-vermogen

(ik gebruik geen Grafana, maar hopelijk geeft bovenstaande je al genoeg ideetjes?)
Bedankt voor je reactie ik denk dat ik hier wel wat verder mee kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:42
breinonline schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:10:
Ik heb voor het aansturen van je Mitsubishi warmtepomp met procon en ESPhome een nieuw topic aangemaakt.
Goed gedaan!

Een tip: haal "ESPHome" even weg uit de titel, zodat de focus ligt op de Procon en niet op de manier waarop die aangeroepen wordt. Er zijn mensen niet ESPHome niet gebruiken hiervoor, zo stuur ik de procon bijv. aan via Node-RED, en ik weet dat er anderen zijn die hun eigen scripting hebben.

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:42
K!K schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:29:
[...]
Bedankt voor je reactie ik denk dat ik hier wel wat verder mee kom!
@ocaj gaf het complete antwoord, meer dan dat is het niet.

Realiseer je echter dat je de waarden van Taanvoer en Tretour afgerond op een halve graad krijgt uit de Procon, en de flow afgerond op een hele liter per uur. Deze afrondingen zijn eigenlijk veel te "grof" om de COP op een specifiek moment te berekenen met enige mate van betrouwbaarheid.

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

@zwakie een kampstrum plaatsen is nog altijd een optie! Echter wil ik het eerst eens aankijken wat hier tevoorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

zwakie schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:38:
[...]

Goed gedaan!

Een tip: haal "ESPHome" even weg uit de titel, zodat de focus ligt op de Procon en niet op de manier waarop die aangeroepen wordt. Er zijn mensen niet ESPHome niet gebruiken hiervoor, zo stuur ik de procon bijv. aan via Node-RED, en ik weet dat er anderen zijn die hun eigen scripting hebben.
Ja.... dat weet ik niet. Ik zou het juist leuk vinden om met zijn allen verder te komen en dat is lastig als verschillende systemen naast elkaar gebruikt worden. ESPhome is wat dat aangaat denk ik het meest toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Iemand nog een advies welke kamstrup te adviseren? Kan ik me er alvast wat inlezen en oriënteren!

[ Voor 3% gewijzigd door K!K op 26-12-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K!K schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:44:
Iemand nog een advies welke kamstrup te adviseren? Kan ik me er alvast wat inlezen en oriënteren!
Is een eigen topic voor: Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
(titel is een beetje outdated, tegenwoordig is er ook veel aandacht voor bijv. Home Assistant, en is de Kamstrup al vervangen door een nieuwe type.)

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Goed.... bij mij doet de legionella run het niet. Nu is duidelijk waarom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKOchqDj_6ZOgx1BB6quKABr0i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycXp0z7mNfuKSXIzjaWJFoTt.jpg?f=fotoalbum_large

Nou is mijn installateur echt een ×<÷_×<÷. Zover ik kan zien is de bedrading voor de rest wel aangesloten (gok dat dit gewoon zo out of the box is). Kan ik hem niet zelf aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:00:
[Afbeelding]

Nou is mijn installateur echt een ×<÷_×<÷. Zover ik kan zien is de bedrading voor de rest wel aangesloten (gok dat dit gewoon zo out of the box is). Kan ik hem niet zelf aansluiten?
Dat is de nieuwste trend, Wifi-stroom aangesloten met transparante kabels :P

Als je je aan de voorschriften houdt (eigen groep / zekering) zou je dit zelf moeten kunnen toch :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 14:25
[Afbeelding]

Hoe zit het met je aarding? Want zo te zien is je binnenunit nu ook helemaal niet geaard. Ik zie geen aardedraad uit je stuurkabel komen. (En ook geen kabelschoentjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
rondegroot schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:19:
[...]

Hoe zit het met je aarding? Want zo te zien is je binnenunit nu ook helemaal niet geaard. Ik zie geen aardedraad uit je stuurkabel komen. (En ook geen kabelschoentjes).
Zie je niet op de foto, voeding van unit zit links onder aan dat zwarte blok. Maar durf niets meer met zekerheid te zeggen, dus zou ik hem weer open moeten maken. Check ik van de week weer.

Net contact gehad, geen sorry niks. Hij komt na de vakantie de aansluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 14:25
JustMyOpinion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:37:
[...]

Zie je niet op de foto, voeding van unit zit links onder aan dat zwarte blok. Maar durf niets meer met zekerheid te zeggen, dus zou ik hem weer open moeten maken. Check ik van de week weer.

Net contact gehad, geen sorry niks. Hij komt na de vakantie de aansluiting maken.
Binnenunit is meestal vanuit de buitenunit gevoed via stuurkabel. Zou het wel asap checken want een binnenunit die niet geaard is kan wel echt gevaarlijk zijn (zeker als er met meerlagenbuis is gewerkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

Zoals al gezegd, randaarde is je eerste probleem. In die kabel die van de buitenunit komt (en op S1-S3 is aangesloten) hoort ook een aardedraad te zitten. Die lijkt er niet te zijn.

Dan dat verwarmingselement: Omdat dit maar 1800W is mag je dit nog op een gewoon stopcontact aansluiten en hoeft dit niet per sé op een eigen groep (is wel de voorkeur). Je kunt dus zelf een aansluiting maken naar een standaard stopcontact, dan kun je vandaag nog een legionellarun draaien.
Let wel even op dat je een voldoende dik snoer pakt, minimaal 1 mm², maar liever nog 1.5 mm², en degelijk aansluiten, dus de schroeven in de stekker goed aandraaien.

Je installateur lijkt er niet al te veel van begrepen te hebben, waren dit alle problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 09:25
Dag allen, al even flink zitten neuzen in dit topic maar helaas nog niet een oplossing gevonden.

Probleem:
Onze Mitsubishi Ecodan Thermostaat/bedieningsunit doet om de zoveel tijd een herstart. Gek genoeg blijft hij dan vaak juist in de zomer een lange tijd uit staan (geen respons). Gelukkig niet in de wintertijd, maar dan schakelt hij wel soms in een standby modus. Aan-/uitknop indrukken zet hem dan weer aan.

Dit herstarten is soms dagelijks, soms dagen niet. Het naar standby schieten een paar keer per maand.

Installateur heeft geen idee, maar wijdt het aan de bedrading.

Als apparatuur helemaal uit is - geen respons op de knoppen - helpt het om gewoon hard de stroom eraf te halen via de meterkast. Dan komt hij weer online. Dat lijkt mij te pleiten tegen bedrading, maar goed - geen expert, geen installateur.

Ergens denk ik / vermoed ik dat dit wat software matig is... maar ik durf niet zo goed dingen te doen aangezien we wel afhankelijk zijn van de warmte.

Ideeën hier?

type: EHST20D-VM2CR2.UK uit 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:54:
[...]

Zoals al gezegd, randaarde is je eerste probleem. In die kabel die van de buitenunit komt (en op S1-S3 is aangesloten) hoort ook een aardedraad te zitten. Die lijkt er niet te zijn.

Dan dat verwarmingselement: Omdat dit maar 1800W is mag je dit nog op een gewoon stopcontact aansluiten en hoeft dit niet per sé op een eigen groep (is wel de voorkeur). Je kunt dus zelf een aansluiting maken naar een standaard stopcontact, dan kun je vandaag nog een legionellarun draaien.
Let wel even op dat je een voldoende dik snoer pakt, minimaal 1 mm², maar liever nog 1.5 mm², en degelijk aansluiten, dus de schroeven in de stekker goed aandraaien.

Je installateur lijkt er niet al te veel van begrepen te hebben, waren dit alle problemen?
Het lijkt er voor mij op dat er veel installateurs rondlopen die er weinig van lijken te snappen!

Ik krijg die van mij helaas niet te pakken en morgen middag gaan we op vakantie, morgenvroeg hang ik weer aan de lijn dat die SWW gefixed wordt. Benieuwd of we ons nog kunnen douchen met warm water. Ik heb zoals je adviseerde SWW nu volledig uitgezet, want met timer heb ik gezien dat hij wel energie gebruikt, maar zonder gebruik van buitenunit niet de boel verwarmt, dus geen enkel nut.

Dan nog ff vooruitdenkend aan vakantie en dus eerste keer dat ik vakantiemodus ga gebruiken wat vraagjes en tips.
-SWW sowieso uit toch? (ook als bij mij alles normaal zou werken, zet je die uit toch?)
-Legionella staat bij mij ook uit
-Wat doen jullie met verwarming? aanlaten en dan de laagste voorlooptemperatuur kiezen? Ik zag dat dit 20 graden was. ruimtetemperatuur kan ik niet kiezen, want heb nog geen thermostaat vanwege leverprobleem. of voor de beurs beter om helemaal uit te zetten, of net duurder als die daarna weer de hele boel moet opwarmen?
-Vervolgens datum instellen. Wij komen 9 januari terug in de middag. Kies je dan als laatste datum 8 januari? ik weet niet of het tot of tot en met is.

En wat betekent dat tekentje links wat ik nu zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKsa_8Csr8mLLTBRhMV2qSdASrc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/x7eR3zQ38qwQfdMtfhXtpEDp.gif?f=fotoalbum_large

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Infor40 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:35:
Dag allen, al even flink zitten neuzen in dit topic maar helaas nog niet een oplossing gevonden.

Probleem:
Onze Mitsubishi Ecodan Thermostaat/bedieningsunit doet om de zoveel tijd een herstart. Gek genoeg blijft hij dan vaak juist in de zomer een lange tijd uit staan (geen respons). Gelukkig niet in de wintertijd, maar dan schakelt hij wel soms in een standby modus. Aan-/uitknop indrukken zet hem dan weer aan.

Dit herstarten is soms dagelijks, soms dagen niet. Het naar standby schieten een paar keer per maand.

Installateur heeft geen idee, maar wijdt het aan de bedrading.

Als apparatuur helemaal uit is - geen respons op de knoppen - helpt het om gewoon hard de stroom eraf te halen via de meterkast. Dan komt hij weer online. Dat lijkt mij te pleiten tegen bedrading, maar goed - geen expert, geen installateur.

Ergens denk ik / vermoed ik dat dit wat software matig is... maar ik durf niet zo goed dingen te doen aangezien we wel afhankelijk zijn van de warmte.

Ideeën hier?

type: EHST20D-VM2CR2.UK uit 2018
Als het software is (wat ik me niet voor kan stellen): Versies 1500 of 1700 al geprobeerd?
Bedrading: Hangt je bediening in de binnenunit of elders? Als elders: wat gebeurt er als je de bediening (zonder verlengkabel) direct aansluit op de WP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
@Kelme Ik zou de vakantiemodus niet in de winter gebruiken. De kans bestaat dat je huis enorm afkoelt en je WP dagen bezig is met opwarmen. Gewoon watertemperatuur wat kouder kiezen, bijv 25 of nog kouder.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FrancD schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:12:
@Kelme Ik zou de vakantiemodus niet in de winter gebruiken. De kans bestaat dat je huis enorm afkoelt en je WP dagen bezig is met opwarmen. Gewoon watertemperatuur wat kouder kiezen, bijv 25 of nog kouder.
@Kelme
Zonder thermostaat is dat allemaal niet makkelijk. En dan leidt zo'n lage watertemperatuur wel tot enorm pendelgedrag.

Ik zou het anders doen: Het bedieningspaneel van de binnenunit losklikken en dit (door de beschikbare kabel maximaal te gebruiken) zo ver mogelijk bij de binnenunit weg te leggen.

Dan kun je de WP op ruimtetemperatuurregeling zetten en op bijvoorbeeld 18 graden. Dan regelt ie daar de temperatuur op 18 graden. Je SWW is toch koud, dus dat warmt die ruimte alvast niet meer op...

[ Voor 33% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:54:
[...]

Nou ik heb zelf de kabel maar aangesloten, was prima te doen.

Aarde was trouwens weldegelijk aangesloten, gewoon zoals je zou verwachten. Uiteraard "mijn" kabel ook netjes de aarde aangesloten.

En nee, ik hoop dat het na dit akkefietje wel klaar is en dat ik gewoon een compleet werkend systeem heb.

Thanx voor het mee denken.

Legionella run staat nu voor vannacht klaar. (Heb nog niet gevonden dat ik hem direct kan starten...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
FrancD schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:12:
Mmh thanks voor de reactie, maar is het opwarmen duurder dan dat de warmtepomp 1,5 week aan het opwarmen is terwijl niemand thuis?
Onze TA staat al standaard op 25 graden en ik meet binnen met een thermometer 20,5 graden. Persoonlijk dacht ik deze op de laagste stand te zetten als we er toch niet zijn, 20 graden, maar lees net in berichtje van AndrehJ dat dan weer grote kans op pendelen is dat wil ik natuurlijk ook vermijden.

Opmerkelijk trouwens dat bij voorlooptemperatuur 25 graden het minimum is en in die vakantiemodus 20 graden het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

Die installateur heeft gewoon thermostaatkabel gebruikt ipv stuurstroomkabel 8)7

[ Voor 164% gewijzigd door DutchWing op 27-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:07:
[...]

@Kelme
Zonder thermostaat is dat allemaal niet makkelijk. En dan leidt zo'n lage watertemperatuur wel tot enorm pendelgedrag.

Ik zou het anders doen: Het bedieningspaneel van de binnenunit losklikken en dit (door de beschikbare kabel maximaal te gebruiken) zo ver mogelijk bij de binnenunit weg te leggen.

Dan kun je de WP op ruimtetemperatuurregeling zetten en op bijvoorbeeld 18 graden. Dan regelt ie daar de temperatuur op 18 graden. Je SWW is toch koud, dus dat warmt die ruimte alvast niet meer op...
dank voor je reactie AndrehJ. Vervelend ook ja dat we zonder thermostaat zitten terwijl we hier al wonen vanaf 23 augustus, want ik begrijp uit jou reactie dat zo'n vakantiemodus een stuk makkelijker werkt met ruimtetemperatuurregeling dan met voorlooptemperatuur hoe we nu werken.

Jouw optie vinden wij een eng idee terwijl we niet thuis zijn, dat die klep op de grond ligt en buitenunit open zonder bescherming. Dan maar gewoon op de 25 graden ta die we nu hebben laten staan. Ik weet ook totaal op welke temperatuur onze warmtepomp zal pendelen, want ik heb begrepen dat je dat moet vermijden, want slecht voor de compressor en verbruikt net meer energie toch?
Is het niet zo dat ons buffervat voor de CV toch nog enig doel heeft en net het pendelen voorkomt?

En als we 9 januari terugkomen. Is het dan het verstandigste om als einddatum 8 januari te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
[Afbeelding]

30 minuten werk (voor een leek).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:51:
[...]

Het lijkt er voor mij op dat er veel installateurs rondlopen die er weinig van lijken te snappen!
Echte vakmensen kun je geen eens krijgen…
Wij hebben al 1,5 jaar een factuur/functie open staan met vastcontract, werkelijk niemand reageert.

Maar ook veel mensen snappen het wel maar zijn gewoon stom, eigenwijs en vooral LUI.
CV installateurs snappen echt hoe je nu een ketel rookgasafvoer/luchttoevoer moeten beugelen, maar wordt nog steeds grootschalig verkeerd gedaan, zelfde voor zonnepanelen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:14:
Die installateur heeft gewoon thermostaatkabel gebruikt ipv stuurstroomkabel 8)7
Die indruk had ik ook al. Ik vraag me dan ook af hoe die aarding geregeld is....

Ik begrijp het ook totaal niet, als het nou je vak is om airco's en warmtepompen aan te leggen, dan zorg je toch dat je standaard een 100 meter (of meer) rol lapp ölflex classic 110 4x1.5 bij je hebt? Dan ga je toch niet zo lopen prutsen met zo'n gekke gekleurde kabel? |:(
Kelme schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:19:
dank voor je reactie AndrehJ. Vervelend ook ja dat we zonder thermostaat zitten terwijl we hier al wonen vanaf 23 augustus, want ik begrijp uit jou reactie dat zo'n vakantiemodus een stuk makkelijker werkt met ruimtetemperatuurregeling dan met voorlooptemperatuur hoe we nu werken.
Niet alleen met de vakantiemodus, maar gewoon altijd. Ik begrijp ook niet dat die installateur de unit niet gewoon op ruimtetemperatuurregeling heeft gezet.
Jouw optie vinden wij een eng idee terwijl we niet thuis zijn, dat die klep op de grond ligt en buitenunit open zonder bescherming
Waarom wil je de klep van de buitenunit los halen? :?
Ik denk dat je mijn vorige post nog eens moet lezen...
. Dan maar gewoon op de 25 graden ta die we nu hebben laten staan. Ik weet ook totaal op welke temperatuur onze warmtepomp zal pendelen, want ik heb begrepen dat je dat moet vermijden, want slecht voor de compressor en verbruikt net meer energie toch?
Is het niet zo dat ons buffervat voor de CV toch nog enig doel heeft en net het pendelen voorkomt?
Dat buffervat (hoe groot is dat eigenlijk) stelt het pendelen hooguit een paar minuten uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:44:
[...]

Die indruk had ik ook al. Ik vraag me dan ook af hoe die aarding geregeld is....

Ik begrijp het ook totaal niet, als het nou je vak is om airco's en warmtepompen aan te leggen, dan zorg je toch dat je standaard een 100 meter (of meer) rol lapp ölflex classic 110 4x1.5 bij je hebt? Dan ga je toch niet zo lopen prutsen met zo'n gekke gekleurde kabel? |:(
Check, een of andere halogeen vrije zooi.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JustMyOpinion schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:31:
[...]

Nou ik heb zelf de kabel maar aangesloten, was prima te doen.

Aarde was trouwens weldegelijk aangesloten, gewoon zoals je zou verwachten. Uiteraard "mijn" kabel ook netjes de aarde aangesloten.
De installateur heeft het niet aangesloten volgens de voorschriften.
Dus je kan wel aarde aansluiten, maar het is dan niet aangesloten zoals je mag verwachten.

DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Waarschijnlijk gewoon ergens op de aarde erbij geprikt of naar een Centraal Aardpunt gebracht.
Precies dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
[...]

[...]

Niet alleen met de vakantiemodus, maar gewoon altijd. Ik begrijp ook niet dat die installateur de unit niet gewoon op ruimtetemperatuurregeling heeft gezet.

[...]

Waarom wil je de klep van de buitenunit los halen? :?
Ik denk dat je mijn vorige post nog eens moet lezen...

[...]

Dat buffervat (hoe groot is dat eigenlijk) stelt het pendelen hooguit een paar minuten uit.
Ik heb me vertypt haha, ik bedoel niet de buitenunit, maar de binnenunit (de ecodan). Ik heb zelf nog nooit die binnenunit open gemaakt, maar probeer met die instellingen alles zo goed mogelijk te krijgen. Ik ben echt a-technisch en van nature angstig om dingen fout te doen waar ik niet bekend mee ben ;) , vandaar dat jouw beschreven optie voor mij een brug te ver voelt

het buffervat zou 110 liter zijn. Heb ik afgelopen vrijdag nog gevraagd toevallig

En wat ik heb begrepen betreffende ruimtetemperatuurregeling; ik dacht dat dit sowieso niet kan vanwege het niet hebben van thermostaat??
Eerst hadden ze het ingesteld op de compensatiecurve, maar in november veranderd naar die voorlooptempetatuur door installateur omdat ik toen klaagde over te hoge energiekosten en behoefte heb aan zo zuinig mogelijk en toen ook groot verschil tussen nacht en dag temperatuur. Ook had ik last van het niet zien van een temperatuur en wist totaal niet ik aan het doen was met die compensatiecurve aanpassen.
Als ik jou bericht zo lees, kan ik dat niet zelf dan veranderen naar ruimtetemperatuurregeling ondanks geen thermostaat?.....ik was dus echt in de veronderstelling dat dit geen optie was, of kan alleen de installateur dit wijzigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:37:
En wat ik heb begrepen betreffende ruimtetemperatuurregeling; ik dacht dat dit sowieso niet kan vanwege het niet hebben van thermostaat??
Ruimtetemperatuurregeling werkt met de Mitsubishi hoofdbedieningspaneel of de PAR thermostaat.
Eerst hadden ze het ingesteld op de compensatiecurve, maar in november veranderd naar die voorlooptempetatuur door installateur omdat ik toen klaagde over te hoge energiekosten en behoefte heb aan zo zuinig mogelijk en toen ook groot verschil tussen nacht en dag temperatuur. Ook had ik last van het niet zien van een temperatuur en wist totaal niet ik aan het doen was met die compensatiecurve aanpassen.
Als ik jou bericht zo lees, kan ik dat niet zelf dan veranderen naar ruimtetemperatuurregeling ondanks geen thermostaat?.....ik was dus echt in de veronderstelling dat dit geen optie was, of kan alleen de installateur dit wijzigen?
Je kunt de bedieningspaneel eruit halen en aansluiten als thermostaat, je hebt eventueel alleen een thermostaat draad tijdelijk door je huis lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu-TaR2ogTti0A6mL8k22cPendk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZGZzIDWLOM1tCiLfBEpsT8x.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende nodig:
- Thermostaatkabel 2x0,8mm²
- Hoofdbedieningspaneel uit binnenunit halen, zie hierboven.

Thermostaatkabel:
https://www.google.nl/search?q=thermostaatkabel

Andere optie is de Siemens RDH100RF thermostaat of Panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS (beide draadloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:05:
Ruimtetemperatuurregeling werkt met de Mitsubishi hoofdbedieningspaneel of de PAR thermostaat.
Of een externe temperatuursensor (zo eentje heb ik er in de woonkamer hangen, en die wordt nu nog enkel gebruikt om de juiste woonkamertemperatuur in de WP / Melcloud te krijgen) aangesloten op CN20. Hier worden de mogelijkheden wel netjes uitgelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZVtN_gJpg0aLHUaVCBZy_8huhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lrsbhIyDoRdscKlseLVrFBtn.png?f=fotoalbum_large
Je kunt de bedieningspaneel eruit halen en aansluiten als thermostaat, je hebt eventueel alleen een thermostaat draad tijdelijk door je huis lopen.
De bedieningsunit is daarmee nog steeds geen thermostaat, maar bevat slechts een temperatuurvoeler die zijn meetwaarde doorgeeft aan de FTC in de binnenunit.
En "aansluiten als thermostaat" is ook erg verwarrend voor newbies: Je bedoelt dat je de WP zodanig configureert dat ie de temperatuursensor in het bedieningspaneel gebruikt voor de ruimtetemperatuurregeling. Qua aansluiten verandert er niks, de kabel naar dat paneel wordt alleen verlengd.
elding][/URL]
Volgende nodig:
Ik wilde @Kelme het kabelwerk nog niet eens laten doen. De kabel die aan het bedieningspaneel zit is best lang. Als je dat paneel (tijdelijk) even uit de binnenunit haalt en (met de bestaande kabel) zo ver mogelijk van de binnenunit brengt, is er best kans dat je daarmee redelijk de ruimtetemperatuurregeling kunt draaien.

Met verlengde kabel is het uiteraard beter, maar wel meer werk.

O, en @DutchWing, om verwarring te voorkomen kun je de draadloze afstandsbediening PAR-WT50 R-E beter geen thermostaat meer noemen, maar gewoon draadloze afstandsbediening (desnoods "draadloze afstandsbediening met temperatuurvoeler"), want dat is wat het is.
Anders wordt door deze door nieuwe gebruikers steeds verward met een externe aan/uit thermostaat, terwijl het natuurlijk heel iets anders is.

[ Voor 47% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:05:
[...]

Volgende nodig:
En wat gereedschap om de originele kabel door te snijden en de verlengkabel daartussen te monteren.
Let ook op de polariteit.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Remco45 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:20:
[...]

En wat gereedschap om de originele kabel door te snijden en de verlengkabel daartussen te monteren.
Let ook op de polariteit.
Doorsnijden? Dat is niet nodig. Je kan de originele kabel gewoon bij de kroonsteentjes in de "Remocon assy" loshalen en daartussen de verlengkabel of originele thermostaatkabel plaatsen.
Maar je hebt inderdaad wel een extra kroonsteen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
HaTe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:57:
[...]

Doorsnijden? Dat is niet nodig. Je kan de originele kabel gewoon bij de kroonsteentjes in de "Remocon assy" loshalen en daartussen de verlengkabel of originele thermostaatkabel plaatsen.
Maar je hebt inderdaad wel een extra kroonsteen nodig
Klopt inderdaad, maar die Remocons zitten vaak erg vast zodat bij het openen er soms wat af kan breken.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Remco45 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:16:
[...]

Klopt inderdaad, maar die Remocons zitten vaak erg vast zodat bij het openen er soms wat af kan breken.
Het is inderdaad niet de meest gebruiksvriendelijke unit om open te maken.. Ik had er ook moeite mee, maar als je hem tegen de muur wilt schroeven moet je hem wel open maken (voor zover ik me herinner).

Ik heb ook net mijn 3D print ontwerpje op Thingiverse gezet om deze unit te monteren op de muur waarbij de thermostaatkabel tussen 2 schroeven zit met een hart-op-hart afstand van 60 mm: https://www.thingiverse.com/thing:5748871

Zonder dit printje kreeg ik hem niet vlak tegen de muur met gebruik van de oude schroefgaten in de muur.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/1f/eb/98/7b/82/ed0b00bf-a3f6-4ac8-b183-df7bb77fae5b.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door HaTe op 28-12-2022 23:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kelme
Zo jongens, we hebben het huis verlaten en de vakantiemodus ingesteld dat de sww uit blijft en de doorvoorlooptemperatuur die normaal op 25 staat nog 1 graadje vanaf gesnoept naar 24 graden in de hoop dat die zo niet gaat pendelen maar wel minder energie verbruikt. Ik durfde niet de temperatuur op 20 te zetten vanwege pendelgevaar en de optie met ruimtetemperatuurregeling durfde ik ook niet aan. Nu benieuwd wat ons verbruik zal zijn per dag terwijl niemand thuis is. Fingers crossed!!

Installateur trouwens nog vanmorgen 2,5 uur bij ons geweest en liggen werken aan de driewegklep die nog steeds niet goed zat.Hij gaf aan dat hij ook het nulpunt nieuw had moeten bepalen want was volledig ontregeld. Nu zou het dan goed moeten zijn en ik zag in ieder geval dat boilervat aan het opwarmen was inclusief symbool van buitenunit wat aanstond.

Nu laat ik de obsessie van de warmtepomp los en in het nieuwe jaar verder kijken hoe ik dat systeem zuiniger krijg. Bedankt voor al jullie meedenken, jullie hebben meer kennis dan mijn installateur, en alvast een fijne jaarwisseling gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:57
Hallo allen,

Sinds twee weken wonen wij in onze nieuwbouwwoning (22’) het is een hoekhuis met 13 groepen over 108 m2 en een onverwarmde zolder van 20m2. Beneden HOH 10 en boven 15 met uitzondering van de badkamer.

Nu ben ik met de tips bezig gegaan, en zie ik het volgende gebeuren. Ik lees via de Homewizard app mijn warmtepomp uit, alleen de buitenunit op 3 fase. zie grafiek. Het eerste deel draait hij tussen de 521 en 630 watt om later op de dag te zaagtanden tot 761 watt.

Kunnen jullie dit verklaren, mijn eerste aannamen zou pendelen zijn?

Ik stook op een stooklijn van 27 graden, pomp snelheid 4. Heb geprobeerd deze op 3 te zetten voor een dag maar geen verandering.

Ik stook vanaf 07:00 tot 22:00 dmv de tijdklok.

Ik heb een EHST20D met een PUHZ-SW75YAA.

Het is comfortabel warm binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjjnuvXxim_5Z2aROsnRCBrafiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTcMPPXgksN1jeRtrKnvX033.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een andere dag waar hij dus super rustig draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mxgxXWDfsxGidF4zDWT4No-kos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Zis6Hf0dHpiZ8ssbE4cCy5H.png?f=fotoalbum_large

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:25:
Hallo allen,

Sinds twee weken wonen wij in onze nieuwbouwwoning (22’) het is een hoekhuis met 13 groepen over 108 m2 en een onverwarmde zolder van 20m2. Beneden HOH 10 en boven 15 met uitzondering van de badkamer.

Nu ben ik met de tips bezig gegaan, en zie ik het volgende gebeuren. Ik lees via de Homewizard app mijn warmtepomp uit, alleen de buitenunit op 3 fase. zie grafiek. Het eerste deel draait hij tussen de 521 en 630 watt om later op de dag te zaagtanden tot 761 watt.

Kunnen jullie dit verklaren, mijn eerste aannamen zou pendelen zijn?

Ik stook op een stooklijn van 27 graden, pomp snelheid 4. Heb geprobeerd deze op 3 te zetten voor een dag maar geen verandering.

Ik stook vanaf 07:00 tot 22:00 dmv de tijdklok.

Ik heb een EHST20D met een PUHZ-SW75YAA.

Het is comfortabel warm binnen.

[Afbeelding]

Hier nog een andere dag waar hij dus super rustig draait.

[Afbeelding]
Aan het einde van de dag is woning en vloer dusdanig opgewarmd dat de WP zijn minimale vermogen niet meer kwijt kan en gaat ie dus pendelen. Plaatje zal wel van gisteren zijn, toen de zon ook nog hielp met opwarmen.
Je stooklijn moet dan dus omhoog.
Hoe wordt de temperatuur in huis geregeld?

Verder valt het grote aantal SWW-runs op. Dat zal wel te maken hebben met het relatief kleine (200l) SWW-vat. Wellicht dat je daar nog wel het een en ander kan optimaliseren. Zie voor tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
Aan het einde van de dag is woning en vloer dusdanig opgewarmd dat de WP zijn minimale vermogen niet meer kwijt kan en gaat ie dus pendelen. Plaatje zal wel van gisteren zijn, toen de zon ook nog hielp met opwarmen.
Je stooklijn moet dan dus omhoog.
Hoe wordt de temperatuur in huis geregeld?
Via de normale controller van Mitsubishi, er is verder geen andere thermostaat aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:34:
Via de normale controller van Mitsubishi, er is verder geen andere thermostaat aanwezig.
Wat is de "normale controller"? :?

O, en als je afgifte te kort komt (en je WP dus pendelt) moet je de flow niet omlaag, maar omhoog zetten.

En er valt iets op aan je SWW-run rond 13 uur: Die lijkt in twee delen te zijn gemaakt, wat erg inefficiënt is, en in een moderne woning ook totaal onnodig. Dit kun je voorkomen door de max SWW-tijd zo hoog mogelijk te zetten (volgens mij is dat max 120 minuten?)

[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:36:
[...]

Wat is de "normale controller"? :?

O, en als je afgifte te kort komt (en je WP dus pendelt) moet je de flow niet omlaag, maar omhoog zetten.

En er valt iets op aan je SWW-run rond 13 uur: Die lijkt in twee delen te zijn gemaakt, wat erg inefficiënt is, en in een moderne woning ook totaal onnodig. Dit kun je voorkomen door de max SWW-tijd zo hoog mogelijk te zetten (volgens mij is dat max 120 minuten?)
Excuus, ik dacht dat dit een algemeen begrip was.

Als ik het code onderaan mijn thermostaat overneem kom ik hierop uit: PAR-32MAAG

Heb het op 120 minuten gezet. Pompsnelheid naar 5.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruubaan op 28-12-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:41:
Als ik het code onderaan mijn thermostaat overneem kom ik hierop uit: PAR-32MAAG
Dat is geen thermostaat, maar het standaard bedieningspaneel wat normaliter in je binnenunit zit en bij jou dus blijkbaar extern gebruikt wordt.

De daarin verwerkte temperatuurvoeler werkt alleen bij ruimtetemperatuurregeling.

(Als je daadwerkelijk een constante aanvoertemperatuur hebt ingesteld:)
Je verwarmt je woning nu dus alleen op aanvoertemperatuur, zonder enige temperatuurregeling. Dat gaat zo nooit goed werken. Toen de WP gisteren ging pendelen zal het wel lekker warm in je woonkamer zijn geweest, en had de WP eigenlijk uit moeten gaan, maar bij gebrek aan thermostaat gebeurt dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:47:
[...]

Dat is geen thermostaat, maar het standaard bedieningspaneel wat normaliter in je binnenunit zit en bij jou dus blijkbaar extern gebruikt wordt.

De daarin verwerkte temperatuurvoeler werkt alleen bij ruimtetemperatuurregeling.

(Als je daadwerkelijk een constante aanvoertemperatuur hebt ingesteld:)
Je verwarmt je woning nu dus alleen op aanvoertemperatuur, zonder enige temperatuurregeling. Dat gaat zo nooit goed werken. Toen de WP gisteren ging pendelen zal het wel lekker warm in je woonkamer zijn geweest, en had de WP eigenlijk uit moeten gaan, maar bij gebrek aan thermostaat gebeurt dat dus niet.
Duidelijk, ik heb een aantal dagen geleden met de buurman gesproken en hij vertelde dat hij niet comfortabel warm kon krijgen. Zelfs het elektrische kacheltje in de badkamer sprong af en toe aan terwijl deze op 17 graden stond. Hij verwarmd door middel van de ruimtetemperatuurregeling.

Kan ik hieruit halen dat ik het beste een Panasonic thermostaat kan aanschaffen?

Bedankt voor je snelle antwoorden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruubaan op 28-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:02:
Duidelijk, ik heb een aantal dagen geleden met de buurman gesproken en hij vertelde dat hij niet comfortabel warm kon krijgen. Zelfs het elektrische kacheltje in de badkamer sprong af en toe aan terwijl deze op 17 graden stond. Hij verwarmt door middel van de ruimtetemperatuurregeling.
Is het huis van je buurman gelijk aan de jouwe? Wat voor woning hebben jullie trouwens? Is de WP niet aan de grote kant? Want een Ta van >28 graden klinkt vrij hoog voor nieuwbouw...
Kan ik hieruit halen dat ik het beste een Panasonic thermostaat kan aanschaffen?
Je kunt ook de ruimtetemperatuurregeling proberen. Uiteindelijk pompt die precies evenveel energie in de woning als een vaste Ta + thermostaat. Waarom dat bij jouw buurman niet werkt begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:51:
[...]

Is het huis van je buurman gelijk aan de jouwe? Wat voor woning hebben jullie trouwens? Is de WP niet aan de grote kant? Want een Ta van >28 graden klinkt vrij hoog voor nieuwbouw...

[...]

Je kunt ook de ruimtetemperatuurregeling proberen. Uiteindelijk pompt die precies evenveel energie in de woning als een vaste Ta + thermostaat. Waarom dat bij jouw buurman niet werkt begrijp ik niet.
Ik had hem eerst op 26 maar dat gaf hij ook het zelfde gedrag.

Wij zitten in een hoekwoning de buurman in een tussenwoning. Ik zal het proberen! Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:07:
Wij zitten in een hoekwoning de buurman in een tussenwoning. Ik zal het proberen! Merci.
Nieuwbouw hoekwoning? En dan een 8 kW warmtepomp? Die is in ieder geval niet te klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
Ja, ik vind het zelf ook bizar. Ik denk dat het te maken heeft dat de unit aan het einde van de tuin staat? De leidingen lopen door 11m tuin, vervolgens 11m huis en daarna nog naar de zolder +-7m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:52

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:02:
[...]

Duidelijk, ik heb een aantal dagen geleden met de buurman gesproken en hij vertelde dat hij niet comfortabel warm kon krijgen. Zelfs het elektrische kacheltje in de badkamer sprong af en toe aan terwijl deze op 17 graden stond. Hij verwarmd door middel van de ruimtetemperatuurregeling.

Bedankt voor je snelle antwoorden :)
Mocht je een alternatief zoeken voor de Panasonic. DutchWing heeft de Siemens RDH100 RF uitvoering en ik heb de Siemens RDH100 bedrade uitvoering en deze doet zijn werk goed moet ik zeggen. De thermostaat is tevens een stuk goedkoper dan de Panasonic en is leverbaar. Let wel!, het is dan ook puur een aan en uit thermostaat zonder andere poespas.

https://www.installatieva...tethermostaat-s55770-t377

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
De laatste regel van de spec's lijkt me het belangrijkste:
Differentiewaarde 1 - 1,0 K

Is dat idd 1 graad hysteresis? Dan is dat niet best; en hoe nauwkeurig is de thermostaat instelbaar, op hele graden of in tienden van graden, of?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Speedyace schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:14:
[...]

Mocht je een alternatief zoeken voor de Panasonic. DutchWing heeft de Siemens RDH100 RF uitvoering en ik heb de Siemens RDH100 bedrade uitvoering en deze doet zijn werk goed moet ik zeggen. De thermostaat is tevens een stuk goedkoper dan de Panasonic en is leverbaar. Let wel!, het is dan ook puur een aan en uit thermostaat zonder andere poespas.

https://www.installatieva...tethermostaat-s55770-t377
Maar... dit is een "domme" thermostaat. Je kunt hem dus niet bedienen via je telefoon/internet/HA (?)

Stel je neemt zo'n thermostaat, kan je deze dan overrulen via bv Procon? (Dus thermostaat zegt uit, maar via Procon zeg ik "aan" dat hij dus gewoon aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:27:
De laatste regel van de spec's lijkt me het belangrijkste:
Differentiewaarde 1 - 1,0 K

Is dat idd 1 graad hysteresis? Dan is dat niet best; en hoe nauwkeurig is de thermostaat instelbaar, op hele graden of in tienden van graden, of?
Ik heb hem ingesteld op 0.5 hysteresis. Je kunt ook nog met een Pid fast en een Pid slow werken. De thermostaat is dan zelf lerend maar heb dit niet gebruikt werkt niet voor mij.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

JustMyOpinion schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:30:
[...]

Maar... dit is een "domme" thermostaat. Je kunt hem dus niet bedienen via je telefoon/internet/HA (?)

Stel je neemt zo'n thermostaat, kan je deze dan overrulen via bv Procon? (Dus thermostaat zegt uit, maar via Procon zeg ik "aan" dat hij dus gewoon aan gaat?
Dit werkt bij mij niet dat overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:30:
Dat op afstand bedienen is ook helemaal niet nodig, een wp systeem met vvw is daarvoor toch veel te traag.
Ik raak die van mij maar twee keer per jaar aan, bij de omschakeling van koelen naar verwarmen en vv.
Nee, dat gaat niet. Dat zul je met twee relais moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ruubaan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:41:
[...]

Heb het op 120 minuten gezet. Pompsnelheid naar 5.
Lees de flow eens uit in menu service, informatie werking en vul code 540 in, niet zelden zit het filter verstopt wat ook dit soort problemen kan geven.

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:48:
[...]

Dat op afstand bedienen is ook helemaal niet nodig, een wp systeem met vvw is daarvoor toch veel te traag.
Ik raak die van mij maar twee keer per jaar aan, bij de omschakeling van koelen naar verwarmen en vv.

[...]
Ok, tja, mijn situatie is anders, ik heb radiators met fans. Dus ben net wat flexibeler (en daarmee uiteraard wat minder COP)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
@Andrehj voor in de topic start.
Ik heb hier een SUZ-SWM40VA met EHST20D-VM2D draaien sinds Maart 2022.

• leonlwd
Benieuwd of iemand me hieraan kan helpen;

Ik zoek voorschriften van leidingdiktes en installatie voor onze ecodan.
Zijn leidingberekeningen ergens te vinden/maken? Staat hierover iets in de ISSO publicaties? Waar kan ik deze vinden?

• Ruubaan
koevlaas2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:13:
[...]

Lees de flow eens uit in menu service, informatie werking en vul code 540 in, niet zelden zit het filter verstopt wat ook dit soort problemen kan geven.
Op pompstand 5 zit ik op 19 liter op pompstand 4 16 liter.

Alles is hier 32mm uitgevoerd en 28mm koper op de kunststof verdelers.

Pagina: 1 ... 52 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero