Kelme schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:14:
En hoeveel minuten adviseer jij bij legionella run op 61 graden te verwarmen? die stond op 30 en heb er iets vanaf gesprokkeld en op 25 minuten gezet, maar op dit forum reageerde ook iemand dat 5 minuten op 61 graden ook voldoende is? Kun jij dit bevestigen, want dan zet ik die uiteraard ook op 5 minuten ipv 25 minuten
De importeur zet hem op 30 minuten.
Dat is normaliter puur dat hij het vat voor 30 minuten op Legionella setpoint houdt.
Maar als je temperatuur niet daalt maakt dit dus niks uit, je warmtepomp zal vanzelf bij de setpoint stoppen.
Ik heb trouwens nu ook ontdekt dat ik per maand kan zien wat mijn verbruik was uitgesplitst per SWW en verwarming en in november zie je ook dat dat die SWW onze energievreter was en nu in december heb ik gelukkig die timer op de SWW en warmt die 1x per dag op en gebruikt logischer wijze de verwarming meer in het koud weer wat we gehad hebben. Zijn die kwh's normaal in deze periode van het jaar of aan de hoge kant? Voor mijn referentiekader vind ik het absurd hoog hoeveel die warmtepomp verbruikt, maar ik heb dan ook nog geen lengte/zomermaand ervaren en weet dus niet wat normaal is.
Ik heb bij gebruikte energie voor SWW in november 66kWh (interne meting onnauwkeurig)
En dat is dan een 200 liter vat.
De meting is niet nauwkeurig, maar als hij zoveel aangeeft weet je gewoon dat er iets mis is!
En misschien een hele domme vraag, maar ik wil het toch nog ff checken. Het feit dat ik een buitenunit heb van 10 kw terwijl 8 kw in EPC stond zorgt ook voor hoger verbruik toch? hoe meer kw hoe hoger verbruik? Ik snap nl. niet waarom onze installateur hiervoor heeft gekozen en wil hem dit vrijdag vragen en ook meteen confronteren met waarom wij een buffervat hebben terwijl ik hier ook heb gehoord dat dit net slecht is voor rendement en niet nodig zou zijn.
Een 10kW warmtepomp hoeft geen hoger verbruik te hebben als het minimale vermogen maar gelijk is tussen de 8kW en 10kW.
Alleen als je meer als 8kW nodig hebt ga je meer verbruiken, maar dat zou betekenen dat de 8kW warmtepomp te klein was.
Een buffervat is slecht voor het rendement maar in sommige situaties kan het wat meer rust geven in een installatie… Alleen in jouw situatie was het gewoon onnodig!
Natuurlijk afhankelijk hoe het buffervat aangesloten is, in serie zal je rendement er niet onder leiden. Parallel of als open verdeler wel.
Ik heb bijvoorbeeld radiatoren en een buffervat in de retour om gewoon safe te spelen met minimale inhoud en defrost.
Met vloerverwarming zelden aan de orde.
Gebruikt is wat je in de warmtepomp stopt.
Geproduceerd is wat je uit deze energie gehaald hebt qua warmte.
Dus geproduceerd / gebruikt = COP (Rendement)
Maar dit zijn interne metingen welke vaak afwijken.
Maar zoveel als deze is gewoon een zware indicatie dat je SWW gewoon helemaal van slag is door:
- Sensor verkeerd.
- Instellingen.
- 1-pijp recirculatie / thermosifon werking.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu