Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sven1234 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:37:
[...]

Volgens mij zijn de meeste tweakers hier al over op 1700. Ik heb nog niemand horen klagen en bij mij draait het al enkele weken zonder problemen.
Je spreekt voor jezelf ;-)
Ik heb 1700 vanaf levering er in en heb best wel wat te klagen. Het begint al met de wizard waarbij je de pompsnelheid op 2 zet, maar daarna toch doodleuk op 5 staat. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ander voorbeeld, als je in Melcloud de schermgrootte veranderd ( of bv op iPad het scherm draait) geeft ie een verbindingsfout als je in de Hourly temperature report zit. Hoe moeilijk kan het zijn, het heeft een erg amateuristische uitstraling allemaal. De app is gewoon de website, cheapy allemaal.
Maar ja, je krijgt wat je betaald, het was natuurlijk wel een goedkoop ding. Jammer alleen als je de hoofdprijs hebt betaald in Nederland.
Het liep wel gewoon lekker door afgelopen dagen op max vemogen, dus het is niet allemaal kommer en kwel. Maar wel roeien met de riemen die je hebt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
joezzt schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:08:
[...]

Je spreekt voor jezelf ;-)
Ik heb 1700 vanaf levering er in en heb best wel wat te klagen. Het begint al met de wizard waarbij je de pompsnelheid op 2 zet, maar daarna toch doodleuk op 5 staat. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ander voorbeeld, als je in Melcloud de schermgrootte veranderd ( of bv op iPad het scherm draait) geeft ie een verbindingsfout als je in de Hourly temperature report zit. Hoe moeilijk kan het zijn, het heeft een erg amateuristische uitstraling allemaal. De app is gewoon de website, cheapy allemaal.
Maar ja, je krijgt wat je betaald, het was natuurlijk wel een goedkoop ding. Jammer alleen als je de hoofdprijs hebt betaald in Nederland.
Het liep wel gewoon lekker door afgelopen dagen op max vemogen, dus het is niet allemaal kommer en kwel. Maar wel roeien met de riemen die je hebt.
Heeft dit niet allemaal gewoon te maken met de interface (App) richting Melcloud? En niet zo zeer de FTC6 firmware?

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
John.S schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:14:
[...]

Heeft dit niet allemaal gewoon te maken met de interface (App) richting Melcloud? En niet zo zeer de FTC6 firmware?
De wizard komt wel van de FTC6 en het zijn zo maar wat voorbeelden die reproduceerbaar zijn en een slechte indruk maken. Voor de rest heb ik zelf ook nog problemen met de constante voorlooptemperatuur en WAR die niet goed op de juiste temperatuur blijven werken, of een WP die na starten vanuit standby instabiel wordt, waardoor ik nu de ruimteregeling moet gebruiken die wel werkt. Maar dat was niet de bedoeling omdat ik geen goede ruimte heb waar ik een thermostaat kan hangen.
Vorig jaar, met de oude nefit CV, ging het beter met WAR. Maar alles beter dan gas natuurlijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sven1234 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:37:
Volgens mij zijn de meeste tweakers hier al over op 1700. Ik heb nog niemand horen klagen en bij mij draait het al enkele weken zonder problemen.
Ik heb ooit geupgrade van (volgens mij) 1200 naar 1500. En nooit een verschil tussen die versies gemerkt. 1700 ligt nog op de plank.
Volgens mij zijn alle versies stabiel, en zonder changelog heeft ook niemand een idee van de verbeteringen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:46

HaTe

haat niet

Enige probleem wat ik heb met v17 en niet de oude versie die ik had, is dat hij na het uit en opnieuw aanzetten van de warmtepomp, hij altijd SWW gaat maken, ook al is dit helemaal niet nodig (temperatuur tank=setpoint).. Of ben ik de enige met dit probleem?

@joezzt, haalt hij de voorlooptemperatuur niet, omdat je misschien je afgifte niet kwijt kan (--> Ta hoger dan setpoint)? Of juist te weinig vermogen hebt (--> Ta lager dan setpoint)? Dat zijn 2 mogelijke redenen..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HaTe schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:41:
Enige probleem wat ik heb met v17 en niet de oude versie die ik had, is dat hij na het uit en opnieuw aanzetten van de warmtepomp, hij altijd SWW gaat maken, ook al is dit helemaal niet nodig (temperatuur tank=setpoint).. Of ben ik de enige met dit probleem?
Dat gedrag had ik met mijn oude versie ook, en met verse 1500 nog steeds. Is volgens mij dus altijd zo geweest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:05
ploegie74 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
Beste Heren.

Ik zit met een vraag, of probleem , ik heb een groot huis 250 m2 + 4 verdiepingen.
En er is onlangs een hybride warmte pomp geinstallerd van 6wk. ik heb via mijn homey een trent gemaakt.
nu zie ik dat de warmte pomp 108hz draait, en het wordt maar niet warm de hele dag staat de thermostaat aan (contact gesloten).

Ik heb op de bg vloerverarming + radiatoren liggen en wordt ook netjes warm.

Stooklijn is ingesteld op 55 graden warmtepomp.

Via de slimme stekker kan je zien dat de cv ketel wordt aangestuurd voor een bepaalde tijd aanvoer 50 graden

Heb ik met deze opstelling te weinig capaciteit, de toeleverancier zegt van wel. ze zijn maar bezig om de juiste instellingen te krijgen maar volgens mij is dit het enige probleem.

Ik hoop dat jullie iets hiermee kunnen, thanks ploegie

[Afbeelding][Afbeelding]
Andere vraag - Waarom zitten jouw Ta en Tr sensoren op de leiding ge-tierapped en niet in de leiding? Dat zou toch beter zijn?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online

@joezzt, haalt hij de voorlooptemperatuur niet, omdat je misschien je afgifte niet kwijt kan (--> Ta hoger dan setpoint)? Of juist te weinig vermogen hebt (--> Ta lager dan setpoint)? Dat zijn 2 mogelijke redenen..
Nee, ik moet de unit uitzetten om hem weer tot de juiste temperatuur te laten gaan. Dat gaat goed totdat ie in standby gaat, bv doordat het warmer wordt buiten, of ik de voorlooptemperatuur 1 of 2 graden lager zet. Dan wordt ie instabiel als ie besluit om weer aan te gaan waar ie dan niet uitkomt en eindigt 2 graden onder setpoint als een soort van "Help ik kom er niet uit en doe maar wat op een laag pitje". Enige wat helpt is opnieuw opstarten , dan regelt ie weer netjes in een rechte lijn tot de juiste temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
jorisdekloris schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:25:
[...]

Andere vraag - Waarom zitten jouw Ta en Tr sensoren op de leiding ge-tierapped en niet in de leiding? Dat zou toch beter zijn?
Ik zou graag een voorbeeld foto willen zien van jou, waarbij extra sensoren IN een leiding zitten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Er was iemand die een procon kwijt wilde, ik heb interesse ;-)
Ik kan de post niet meer vinden

[ Voor 8% gewijzigd door deheij1 op 19-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
deheij1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:07:
LittleKiller in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Naalroc schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:04:
[...]

Ik zou graag een voorbeeld foto willen zien van jou, waarbij extra sensoren IN een leiding zitten.
Bij zwembaden doen ze dat namelijk. Een soort klem om de leiding en dan gaatje boren en sensor erin.

https://www.recreonics.co...l-flow-sensor-monitoring/

Maar bij warmtepompen duidelijk niet :D

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:52

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Net even het systeem uitgezet i.v.m. het aansluiten van een nieuwe Thermostaat. En idd bij het opstarten gaat bij mij ook de SWW draaien.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 14:11
deheij1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:07:
Dat ben ik, stuur je een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
jorisdekloris schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:56:
[...]

Bij zwembaden doen ze dat namelijk. Een soort klem om de leiding en dan gaatje boren en sensor erin.

https://www.recreonics.co...l-flow-sensor-monitoring/

Maar bij warmtepompen duidelijk niet :D
Leuk voorbeeld: 200 mm diameter buis en kost slechts $2000

Natuurlijk alles kan, en in feite, het dichtst bijkomend is de sensor in de retourbuis van een warmtemeter, ingebouwd in de kogelkraan, maar daar gaat het hier niet om

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
leonlwd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:47:
[...]

Ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier van de pomp. Die bevestigt op basis van de aangeleverde data het vermoeden over de kortsluiting in lucht. Er zijn inmiddels een paar buurmannen die met de melcloud en wat scripts perfect in kaart hebben dat de buitentemperatuur drastisch omlaag gaat als de pomp gaat draaien. Ben dus niet alleen in deze.

Ook contact gezocht met de leverancier van de kappen. Ze kennen het probleem/fenomeen maar hebben er praktisch geen klachten over. Zal onwetendheid bij de gebruikers zijn denk ik. Ze hebben wel een oplossing hiervoor in de markt. Hier ontvang ik nog documentatie en andere informatie over.

Bedankt voor het op het juiste spoor zetten in dit probleem!
Jammer dat ik dit bericht niet eerder zag, anders had ik je meteen op het juiste spoor kunnen zetten.

In november 2020 heet @robeeert hetzelfde probleem beschreven:
https://gathering.tweaker...message/64884738#64884738

Uiteindelijk hebben we middels foto's aangetoond dat bij een defrost er te weinig lucht van achteren komt.
De ventilator zuigt dan lucht aan van voren uit de as-richting en stoot die radiaal uit.
Dat tezamen met het feit dat zo'n rooster aan de voorzijde altijd luchtweerstand vormt zorgt voor de kortsluiting.
We hebben hier samen een rapport over geschreven, compleet met wat literatuuronderzoek waardoor de fabrikant overstag is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqwuWE2RX6ZZAgOuccyVQvE4nvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMe2yOTESWrY8oL1jCz0z8ga.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk zijn de kasten voorzien van een afdichting tussen uitblaasopening en voorzijde (soort manchet meen ik).
Daarmee is het probleem opgelost.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Remco45 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:03:
[...]

Jammer dat ik dit bericht niet eerder zag, anders had ik je meteen op het juiste spoor kunnen zetten.

In november 2020 heet @robeeert hetzelfde probleem beschreven:
https://gathering.tweaker...message/64884738#64884738

Uiteindelijk hebben we middels foto's aangetoond dat bij een defrost er te weinig lucht van achteren komt.
De ventilator zuigt dan lucht aan van voren uit de as-richting en stoot die radiaal uit.
Dat tezamen met het feit dat zo'n rooster aan de voorzijde altijd luchtweerstand vormt zorgt voor de kortsluiting.
We hebben hier samen een rapport over geschreven, compleet met wat literatuuronderzoek waardoor de fabrikant overstag is gegaan.

[Afbeelding]

Uiteindelijk zijn de kasten voorzien van een afdichting tussen uitblaasopening en voorzijde (soort manchet meen ik).
Daarmee is het probleem opgelost.
Bedankt voor je reactie! Heb even de oude post teruggelezen en inderdaad, wat een herkenning!

Het voorstel tot oplossen middels de zogenaamde 'recirculatie-kit' van de leverancier van de kap is hebben we bij de hoofdaannemer liggen. Dit met nog wat installatietechnische aanpassingen. We zullen snel wel horen of ze de onderaannemer (installateur) zover krijgen om nu eindelijk de problemen eens op te lossen. Ik heb stiekeme en lichte hoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag was een mooie dag om met +10 de Ta te testen.
De WAR stond hier op 28 bij deze temp, de frequentie leek wel een zaag.
Na de Ta opgehoogd te hebben naar 34 graden loopt het eindelijk stabiel.

De curve is nu wel heel vlak:
37 bij -10
34 bij +10

Lager instellen houdt de hut wel warm, ik kan alleen de warmte niet kwijt terwijl de vv en alle radiatoren al helemaal open staan.
De flow zit op 19, hoger lukt nog niet (binnenkort gaat de vv pomp eruit).

Wat is dan verstandig...
Vaste Ta?
Curve aanhouden?
Lagere Ta en stroom besparen ten koste van de compressor?
Keuzes keuzes.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DaWizza schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:31:

37 bij -10
34 bij +10

Lager instellen houdt de hut wel warm, ik kan alleen de warmte niet kwijt terwijl de vv en alle radiatoren al helemaal open staan.

Wat is dan verstandig...
Vaste Ta?
Curve aanhouden?
Keuzes keuzes.
Als de vloerverwarmingspomp eruit is zul je als het goed is langere runs kunnen maken op een lagere aanvoertemperatuur.

Gewoon even afwachten dus…

Maar met zaagtand bedoel je voornamelijk je regeling krijgt hem niet vlak, maar de warmtepomp gaat niet uit en weer aan? (Start/stop - pendelen)

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 19-12-2022 21:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaWizza schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:31:

37 bij -10
34 bij +10

Wat is dan verstandig...
Vaste Ta?
Curve aanhouden?
Keuzes keuzes.
Zorg dat je WP niet gaat pendelen.
Eerste deel van de curve vlak en daarna oplopend. De methode om die curve te bepalen heb ik hierboven (gepind) al eens beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 10:08
Goedenavond,

Nu de buiten temperatuur weer wat opgelopen is en de woning op temperatuur was rond het middag uur valt mij op nu hij weer wil gaan verwarmen hij over vaste Ta heen schiet. Kan het zijn dat er nog zoveel warmte in de vloer zit dat met 22 graden retour de warmtepomp een delta t van 5 graden na streeft ?

-edit..

Heeft zo te zien niets met delta t te maken, als ik Ta verlaag naar 25 probeert hij hem op 26 te krijgen, als dan de Ta terug zakt naar 25,5 geeft die even gas bij.

Wat wel op valt is dat Ta 25 graden stabieler is dan net Ta 26 graden, blijft nu redelijk stabiel 40 Hz met af en toe een plus of min 2 Hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI6zEb8XSnf9zH1UYy03u-L_VBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIesK9isGI0AJl3tHGBfFjHq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnfpH_cn0qBMcLw9MHDfRrSD40k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5enuunGLAsIH4GxCb4O9XmWL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Denbach op 19-12-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

@Denbach . Als die oploopt naar boven de 25 gr, dan ga je in de pomp stand omhoog. Pas als dan ook nog de werkelijke Ta meer dan 1 graad oploopt, zet je de Ta naar 26 gr of 27 gr.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 20-12-2022 10:08 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:55:
[...]

Zorg dat je WP niet gaat pendelen.
Eerste deel van de curve vlak en daarna oplopend. De methode om die curve te bepalen heb ik hierboven (gepind) al eens beschreven.
Je bedoelt deze? Edit: link werkt niet... https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73535580

[ Voor 22% gewijzigd door JustMyOpinion op 20-12-2022 10:59 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 10:08
Speedyace schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:06:
@Denbach . Als die oploopt naar boven de 25 gr, dan ga je in de pomp stand omhoog. Pas als dan ook nog de werkelijke Ta meer dan 1 graad oploopt, zet je de Ta naar 26 gr of 27 gr.
Had hem juist verlaagd van 26 naar 25, toen liep hij stabieler als op 26 graden. Had de Ta met de vorst verhoogd van 25 naar 26 en vervolgens naar 27 omdat de woning begon af te koelen.

Nu het weer warmer word dacht ik terug te gaan van 27 naar 26.. dat was na een hele dag niet stabiel. Nu op 25 graden wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Denbach schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:12:
[...]

Had hem juist verlaagd van 26 naar 25, toen liep hij stabieler als op 26 graden. Had de Ta met de vorst verhoogd van 25 naar 26 en vervolgens naar 27 omdat de woning begon af te koelen.

Nu het weer warmer word dacht ik terug te gaan van 27 naar 26.. dat was na een hele dag niet stabiel. Nu op 25 graden wel..
Ik heb dit ook gehad en op advies van @Andrehj ben ik hiermee aan het experimenteren gegaan en met succes. Ik moest wat omhoog met mij Ta en de pompsnelheid op 5 gezet werkt bij mij het beste.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 20-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Naalroc schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:34:
[...]
Leuk voorbeeld: 200 mm diameter buis en kost slechts $2000

Natuurlijk alles kan, en in feite, het dichtst bijkomend is de sensor in de retourbuis van een warmtemeter, ingebouwd in de kogelkraan, maar daar gaat het hier niet om
Dan hou ik het gewoon bij het vastmaken aan de buis zelf. Thanks.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
jorisdekloris schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:24:
[...]
Dan hou ik het gewoon bij het vastmaken aan de buis zelf. Thanks.
Dat lijkt me niet voldoende om een enigszins juiste aflezing van de temperatuur te krijgen; ik zou er zeker nog een stukje isolatiebuis omheen doen, en ook die aan beide zijden met een tie-wrap vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Naalroc schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:57:
[...]

Dat lijkt me niet voldoende om een enigszins juiste aflezing van de temperatuur te krijgen; ik zou er zeker nog een stukje isolatiebuis omheen doen, en ook die aan beide zijden met een tie-wrap vastzetten.
Perfect. Dat was waar ik naar op zoek was. Thanks!

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
chris vw schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:57:
[...]

Er gebeurs niks, want een thermostaat kan hem ook uitschakelen nachts. En velen zetten hem hier nachts uit.
Defrost nachts is niet nodig, want doordat hij niet draait is er geen bevriezing. En anders komt er een defrost in de morgen bij het opstarten.

Je kan het ook een nacht proberen door modus verwarming op verbieden te zetten avonds. En morgenochtend weer op play. Dan hoef je verder niks in te stellen.
Dag Chris, n.a.v. jou advies heb ik 1 nacht geëxperimenteerd om een timer op verwarmen te zetten, dat er tussen 0.00 en 3.00 niet verwarmd wordt om te kijken of ik een paar kwh uur kon sparen, want nu verbruik ik 's nachts voor mijn doen veel KWH. Ik heb echter het idee dat het me niks oplevert, want de uren erna is het verbruik hoger en komt het toch op hetzelfde neer. Hier beneden mijn verbruik in de nacht met een Ta van 28 wat ik zie via mijn Greenchoice en andere foto waar je duidelijk ziet dat die tussen 0.00 en 3:00 uit stond, maar daarna meer verbruikt dan de dag ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o-CwY29wEknWqUXO1imO7B0LoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iio7xBDoRqFcnHbVH7EgMKjN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skSVSZjIWkC5EU0FS2CJjdjyICM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Zbbn1RzuO3XzkVBd6WxNl2E.jpg?f=fotoalbum_large

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:08:
[...]

De term "nieuwbouwhuis" zegt natuurlijk niks. Dat kan alles zijn tussen een 300 m² vrijstaande woning en een 100 m² rijwoning. Of alles tussen een huis waar op energiebesparing is gelet (en wat dus is voorzien van drievoudig glas en WTW-ventilatie en luchtdicht is gebouwd) of een huis waar alleen maar naar bouwkosten is gekeken, en waar een paar excuus PV-panelen goedkoper waren dan fatsoenlijke maatregelen die echt helpen om energie te besparen.

Kortom, je zult echt wat meer over je woning moeten vertellen om te kunnen beoordelen of die 35 kWh (is dat trouwens het verbruik van enkel je WP of je hele woning, en hoe heb je dat gemeten?) normaal is.
Dag Andrehj, dat was het verbruik van de hele woning

Andrehj, kun jij me nog helpen of het aanpassen van de pompsnelheid bij mij nog gunstig kan zijn om het verbruik te drukken?

Via jouw advies weet ik nu dat mijn SWW en verwarming beide op stand 5 staan. En bij informatie werking met code 540 zie ik bij verwarming bij code 5 een flow van 20 en bij code 4 een flow van 18.
Ik heb 2 vloerverwarming verdelers van 7 leidingen op de begane grond en eerste verdieping. Op de begane grond heb ik alles op staan met max flow en op de eerste verdieping alleen de badkamer en 1 slaapkamer die ik geknepen heb naar 1,5.
Tijdens de koude dagen had ik een Ta van 28 en ik heb die vandaag terug geschroefd naar 27. Ik heb nu geen timer op de verwarming gezet, maar wel timer op SWW en vrijdag komt installateur hier naar kijken, want zonder timer op SWW heb ik meerdere runs per dag wat niet in verhouding staat met ons gebruik.

En hoeveel minuten adviseer jij bij legionella run op 61 graden te verwarmen? die stond op 30 en heb er iets vanaf gesprokkeld en op 25 minuten gezet, maar op dit forum reageerde ook iemand dat 5 minuten op 61 graden ook voldoende is? Kun jij dit bevestigen, want dan zet ik die uiteraard ook op 5 minuten ipv 25 minuten

Ik heb trouwens nu ook ontdekt dat ik per maand kan zien wat mijn verbruik was uitgesplitst per SWW en verwarming en in november zie je ook dat dat die SWW onze energievreter was en nu in december heb ik gelukkig die timer op de SWW en warmt die 1x per dag op en gebruikt logischer wijze de verwarming meer in het koud weer wat we gehad hebben. Zijn die kwh's normaal in deze periode van het jaar of aan de hoge kant? Voor mijn referentiekader vind ik het absurd hoog hoeveel die warmtepomp verbruikt, maar ik heb dan ook nog geen lengte/zomermaand ervaren en weet dus niet wat normaal is.
En misschien een hele domme vraag, maar ik wil het toch nog ff checken. Het feit dat ik een buitenunit heb van 10 kw terwijl 8 kw in EPC stond zorgt ook voor hoger verbruik toch? hoe meer kw hoe hoger verbruik? Ik snap nl. niet waarom onze installateur hiervoor heeft gekozen en wil hem dit vrijdag vragen en ook meteen confronteren met waarom wij een buffervat hebben terwijl ik hier ook heb gehoord dat dit net slecht is voor rendement en niet nodig zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJZ882skiuuZ3vTuUvJp0JUo068=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JIMGzFF72cV2E9TKtpEh6pJt.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7XWyb6ANeAYy-nqd5P01Yduc-M=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/OAoTLhjojHusS0xeclOBiyZE.gif?f=fotoalbum_large

En wat betekent eigenlijk die geproduceerde energie? Wat zegt dit? dat deze meer dan 3 keer zo hoog is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfZyepdDR5o2NCoRbWxto-Ujp58=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LnJwb1shD9NrTISceTXG4RBO.gif?f=fotoalbum_large

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Kelme schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:39:
[...]

Dag Chris, n.a.v. jou advies heb ik 1 nacht geëxperimenteerd om een timer op verwarmen te zetten, dat er tussen 0.00 en 3.00 niet verwarmd wordt om te kijken of ik een paar kwh uur kon sparen, want nu verbruik ik 's nachts voor mijn doen veel KWH. Ik heb echter het idee dat het me niks oplevert, want de uren erna is het verbruik hoger en komt het toch op hetzelfde neer.
Ik schakel hem uit tussen 0.00 en 7.00 bespaar dan 7x 0.5-0.7 watt is ong. 3.5- 5 kwh. Morgens zie ik eerste uur wel piekje van ong. 0.5-1 kwh extra maar daarna niet meer. Is jou retourtemperatuur dan morgens zo laag dat hij meer vermogen nodig heeft. Dat is niet te zien zonder extra monitoring software.

Daarnaast als ik nachts niet uit zet gaat hij overdag snel pendelen omdat minimaal vermogen niet gehaald word of het te warm wordt. Dan liever nachts uit.

[ Voor 8% gewijzigd door chris vw op 20-12-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
je sww is meer dan 4x zo veel als bij mij (300l, 47 graden, 9 graden max daling). En de maand is nog niet klaar... Is abnormaal, ook als je in het lijstje beneden kijkt.

Zie Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" voor verbruik (ook uitgesplit) over november

De geproduceerde warmte is dat getal wat 3x zo hoog is. Dus je COP was rond de 3.

1 watt elektrische energie is omgezet in 3 watt thermische warmte.

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 20-12-2022 23:30 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
chris vw schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:26:
[...]

Ik schakel hem uit tussen 0.00 en 7.00 bespaar dan 7x 0.5-0.7 watt is ong. 3.5- 5 kwh. Morgens zie ik eerste uur wel piekje van ong. 0.5-1 kwh extra maar daarna niet meer. Is jou retourtemperatuur dan morgens zo laag dat hij meer vermogen nodig heeft. Dat is niet te zien zonder extra monitoring software.

Daarnaast als ik nachts niet uit zet gaat hij overdag snel pendelen omdat minimaal vermogen niet gehaald word of het te warm wordt. Dan liever nachts uit.
Ja ik hoopte ook met zetten van timer om dagelijks minder KWH verbruik te krijgen, want voor mij persoonlijk hoef die niet 24 uur te lopen. Ik kan sowieso nog moeilijk wennen aan het feit dat ik zoveel energie verbruik terwijl ik lig te pitten en 's ochtend ga werken tot 18 uur; voelt voor mij als verspilling. Maar ik heb net ook opgeslagen dat bij traagwerkend systeem als vloerverwarming meest gunstig zou zijn als die voortdurend constant loopt op een zo laag mogelijke TA en dat ik niet teveel zou moeten klooien met aan/uit zetten

en helaas kan ik je vraag niet beantwoorden, want ik weet niet wat retourtemperatuur betekent en waar deze bij mij op staat. Kan ik dat ergens vinden onder menu service? Melcloud zit ik nog steeds op te wachten vanwege leverproblemen en installateur verwacht deze in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
xoror schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:26:
je sww is meer dan 4x zo veel als bij mij (300l, 47 graden, 9 graden max daling). En de maand is nog niet klaar... Is abnormaal, ook als je in het lijstje beneden kijkt.

Zie Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" voor verbruik (ook uitgesplit) over november

De geproduceerde warmte is dat getal wat 3x zo hoog is. Dus je COP was rond de 3.

1 watt elektrische energie is omgezet in 3 watt thermische warmte.
Bedankt voor je reactie! doet me goed om dit te lezen, want voel me roepende in een woestijn betreffende installateur die nu gelukkig vrijdag wel langs kom. Ben nu zelf maar enorm in deze materie gedoken en als een detective info aan het zoeken en op dit forum checken bij anderen. Ik voel al lang dat iets niet goed zit, maar installateur heeft me tot nu toe niet geholpen hiermee.

Ik heb trouwens ook 300 liter en heb temperatuur op 48 graden met max daling van 10. Ook allemaal dankzij dit forum, want anders stond de temperatuur mooi nog op 55 graden zoals waarschijnlijk de meeste nieuwbouwhuizen in Nederland waar mensen vertrouwen op dat installateur het goed instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:46

HaTe

haat niet

koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:40:
[...]

Zet eerst maar eens een standje lager.
Dit had je mij niet aanbevolen, maar heb het wel gedaan. Ik had hem op stand 5 (19l/min) en nu op 4 (16l/min) en ben aangenaam verrast. De pomp is bijna niet meer hoorbaar, ik heb het idee dat hij ook in de koelleiding minder lawaai maakt (past hij hier de flow daar ook op aan?) en sindsdien haal ik ook nog eens een hogere COP! Vandaag 5.6, dat haalde ik in september/oktober ook nog niet eens!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:14:
En hoeveel minuten adviseer jij bij legionella run op 61 graden te verwarmen? die stond op 30 en heb er iets vanaf gesprokkeld en op 25 minuten gezet, maar op dit forum reageerde ook iemand dat 5 minuten op 61 graden ook voldoende is? Kun jij dit bevestigen, want dan zet ik die uiteraard ook op 5 minuten ipv 25 minuten
De importeur zet hem op 30 minuten.
Dat is normaliter puur dat hij het vat voor 30 minuten op Legionella setpoint houdt.
Maar als je temperatuur niet daalt maakt dit dus niks uit, je warmtepomp zal vanzelf bij de setpoint stoppen.
Ik heb trouwens nu ook ontdekt dat ik per maand kan zien wat mijn verbruik was uitgesplitst per SWW en verwarming en in november zie je ook dat dat die SWW onze energievreter was en nu in december heb ik gelukkig die timer op de SWW en warmt die 1x per dag op en gebruikt logischer wijze de verwarming meer in het koud weer wat we gehad hebben. Zijn die kwh's normaal in deze periode van het jaar of aan de hoge kant? Voor mijn referentiekader vind ik het absurd hoog hoeveel die warmtepomp verbruikt, maar ik heb dan ook nog geen lengte/zomermaand ervaren en weet dus niet wat normaal is.
Ik heb bij gebruikte energie voor SWW in november 66kWh (interne meting onnauwkeurig)
En dat is dan een 200 liter vat.
De meting is niet nauwkeurig, maar als hij zoveel aangeeft weet je gewoon dat er iets mis is!
En misschien een hele domme vraag, maar ik wil het toch nog ff checken. Het feit dat ik een buitenunit heb van 10 kw terwijl 8 kw in EPC stond zorgt ook voor hoger verbruik toch? hoe meer kw hoe hoger verbruik? Ik snap nl. niet waarom onze installateur hiervoor heeft gekozen en wil hem dit vrijdag vragen en ook meteen confronteren met waarom wij een buffervat hebben terwijl ik hier ook heb gehoord dat dit net slecht is voor rendement en niet nodig zou zijn.
Een 10kW warmtepomp hoeft geen hoger verbruik te hebben als het minimale vermogen maar gelijk is tussen de 8kW en 10kW.
Alleen als je meer als 8kW nodig hebt ga je meer verbruiken, maar dat zou betekenen dat de 8kW warmtepomp te klein was.

Een buffervat is slecht voor het rendement maar in sommige situaties kan het wat meer rust geven in een installatie… Alleen in jouw situatie was het gewoon onnodig!
Natuurlijk afhankelijk hoe het buffervat aangesloten is, in serie zal je rendement er niet onder leiden. Parallel of als open verdeler wel.

Ik heb bijvoorbeeld radiatoren en een buffervat in de retour om gewoon safe te spelen met minimale inhoud en defrost.
Met vloerverwarming zelden aan de orde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En wat betekent eigenlijk die geproduceerde energie? Wat zegt dit? dat deze meer dan 3 keer zo hoog is?

[Afbeelding]
Gebruikt is wat je in de warmtepomp stopt.
Geproduceerd is wat je uit deze energie gehaald hebt qua warmte.

Dus geproduceerd / gebruikt = COP (Rendement)
Maar dit zijn interne metingen welke vaak afwijken.
Maar zoveel als deze is gewoon een zware indicatie dat je SWW gewoon helemaal van slag is door:
- Sensor verkeerd.
- Instellingen.
- 1-pijp recirculatie / thermosifon werking.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:51:
Ik heb trouwens ook 300 liter en heb temperatuur op 48 graden met max daling van 10. Ook allemaal dankzij dit forum, want anders stond de temperatuur mooi nog op 55 graden zoals waarschijnlijk de meeste nieuwbouwhuizen in Nederland waar mensen vertrouwen op dat installateur het goed instelt.
De installateur stelt het in conform Alklima, NEN normen en waterwerkbladen (VEWIN-werkbladen)

Dat de theorie achterhaald is en legionella bij een boiler welke dagelijks doorstroomt nagenoeg niet meer aan de orde is…

Externe partijen welke op het legionellabacterie testen in verzorgingstehuizen meten ook bijn altijd een hogere concentratie in het koudwater circuit als warmwater circuit. Dat zegt dus eigenlijk al genoeg. (Uitzonderingen daar gelaten door onder andere installatie fouten)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 21-12-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:06:
[...]

Dit had je mij niet aanbevolen, maar heb het wel gedaan. Ik had hem op stand 5 (19l/min) en nu op 4 (16l/min) en ben aangenaam verrast. De pomp is bijna niet meer hoorbaar, ik heb het idee dat hij ook in de koelleiding minder lawaai maakt (past hij hier de flow daar ook op aan?) en sindsdien haal ik ook nog eens een hogere COP! Vandaag 5.6, dat haalde ik in september/oktober ook nog niet eens!
Dat is het mooie, altijd proef ondervinden wat het beste werkt in jouw situatie…
19L/min was dacht ik in jouw situatie ook net buiten de specs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Kelme
Vergeet al het andere eerst even, maar concentreer je op SWW. Dat verbruik is in november een factor 20 oid hoger dan bij ons. Daar gaat iets enorm mis, waarschijnlijk lekt er erg veel heet water uit je vat het afgiftesysteem in. Hier is het meeste te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 14:11
Doordat er toch geen interesse was, heb ik alsnog een procon over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08 12:08
Ik had eens tijd om te debuggen waarom het legionellaprogramma niet succesvol wilde draaien op mijn cylinderunit (booster ging niet aan) en vond al snel de oorzaak in een switch die uit stond (zie foto). Het zou kunnen dat die is omgesprongen uit beveiligingsoogpunt, maar volgens mij heeft e.e.a. het nooit gedaan. Voor nu staat de switch aan en gaan we eens aanzien of 'ie weer uitspringt. Het werkt in ieder geval!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l61Vqe20XXvWhrVMWYPU32EEKDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4qppeGatNQFsdKxXRzWI7Uuu.jpg?f=user_large

Bonusontdekking: Ik zag toen ik de dipswitches nog eens langs liep toevallig ook dat de cooling mode switch uit stond, verklaart dat ik die nooit voorbij zag komen in het menu (tot dusver niet nodig gehad, maar nu kan het i.i.g. aan ooit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is geen 'switch', maar een aardlekschakelaar; zit ook een testknop op om regelmatig te testen of 'tie het nog wel doet (wat niemand ooit doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:41:
Dat is geen 'switch', maar een aardlekschakelaar; zit ook een testknop op om regelmatig te testen of 'tie het nog wel doet (wat niemand ooit doet)
Ik doe het 1x in het jaar met de meterkast alles even uit en weer aan. Ooit eens als tip meegekregen van iemand van Liander die de boel kwam testen. Dus ja! ik doe het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ook die in de warmtepomp? Echt? Ik vermoed, dat je niet wist dat die er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:39:
Dat gaan we volgend jaar vragen :+
(Hij heeft hem nog geen half jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Naalroc schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:41:
Oh inderdaad, goed punt (aardlek)! Ik hoop dat deze tijdens installatie vergeten is en 'ie geen goede reden had om uit te gaan. Ik hou 'm in de gaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:39:
Ik heb het systeem zelf geïnstalleerd. Dus de kans is groot dat ik hem heb gezien en aangesloten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bonusontdekking: Ik zag toen ik de dipswitches nog eens langs liep toevallig ook dat de cooling mode switch uit stond, verklaart dat ik die nooit voorbij zag komen in het menu (tot dusver niet nodig gehad, maar nu kan het i.i.g. aan ooit).
Zeker weten dat je een ERSD binnenunit (geschikt voor koelen dus) hebt? Die switch staat normaliter af fabriek goed namelijk.
Units die niet geschikt zijn voor koelen hebben (o.a.?) geen condenswaterafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:45:
[...]

Dat gaan we volgend jaar vragen :+
(Hij heeft hem nog geen half jaar)
U is scherp @DutchWing
Het systeem draait idd nog maar net (oktober '22)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightfall
Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:05:
Zeker weten dat je een ERSD binnenunit (geschikt voor koelen dus) hebt? Die switch staat normaliter af fabriek goed namelijk.
Units die niet geschikt zijn voor koelen hebben (o.a.?) geen condenswaterafvoer.
Ik heb voor de zekerheid even gecheckt, het is echt een ERST inderdaad. Maar dank voor de tip om dat even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
[quote]DutchWing schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:23:
[...]

De importeur zet hem op 30 minuten.
Dat is normaliter puur dat hij het vat voor 30 minuten op Legionella setpoint houdt.
Maar als je temperatuur niet daalt maakt dit dus niks uit, je warmtepomp zal vanzelf bij de setpoint stoppen.

[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord Dutchwing. Bovenstaande snap ik nog niet echt. Ik was in de veronderstelling dat die 30 minuten betekende dat indien mijn 61 graden setpoint bereikt is hij 30 minuten op deze temperatuur blijft verwarmen?

Ik zet nu mijn normale setpoint altijd terug naar 55 graden ipv 48 zodat het elektrisch element bijspringt om van 55 naar de 61 te gaan en dan 30 minuten die 61 vast te houden, maar als 5 minuten ook goed is, stel ik dat graag bij natuurlijk, want elke minuut langer zie ik dan als weggegooide energie en dus geld. de hele legionella run schrappen zoals sommige doen, durf ik nog niet aan en doe ik om de 2 weken.

Wij trouwens na de kerst 2 weken op vakantie en dan ga ik de eerste keer de vakantiemodus instellen. Dan ook verstandig om van te voren de SWW setpoint van 48 naar 55 graden in te stellen zodat het elektrisch element minder gebruikt wordt?
Of gaat in vakantiemodus sowieso dat elektrisch element alles doen betreffende legionellarun? zoiets kan ik me ook herinneren ergens gelezen te hebben.

Laatste vraagje voor vandaag:
Het klopt toch dat de tanktemperatuur van een geslaagde legionele-run bij mij daar 61 graden moet aangeven (want die temp heb ingesteld voor de legionellarun) of laat die alleen de normale max setpoint van 55 zien? Bij mijn vorige legionella run bleef hij nl op 55 staan daar en denk ik dus dat hij niet de 61 gehaald heeft, maar elektrisch element wel aangegaan toen hij de 55 graden bereikte, maar vervolgens in een half uur tijd niet meer zien stijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XCrxd964YDNjvK7EJFo51HKFA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eJKCSNxjTXbkN3CsnJ1KwNk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:59:
@Kelme
Vergeet al het andere eerst even, maar concentreer je op SWW. Dat verbruik is in november een factor 20 oid hoger dan bij ons. Daar gaat iets enorm mis, waarschijnlijk lekt er erg veel heet water uit je vat het afgiftesysteem in. Hier is het meeste te winnen.
Installateur net nog gemaild met al jullie hypotheses wat hier genoemd is wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik geef jullie vrijdag een update en hopelijk wordt de boel vrijdag opgelost betreffende SWW

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:26
Eens je water 61° is hoeft er normaal niet meer verwarmd te worden om het 30m op 61° te houden tenzij je boiler echt slecht geisoleerd is, niet?

• PeterMi
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Dag beste tweakers.

Ik heb t volgende probleem met mijn warmtepomp. Ik kan de Ta waarde laag zetten in de stooklijn maar als ik dan de thermistors uitlees zie ik dat de aanvoer temp veel hoger staat. Bv ik zet de stooklijn bij 10 graden buitentemp op 27gr. De thermistors geven dan een aanvoer temp van 34 graden uit.
Dit heeft als gevolg dat de WP de hele tijd in en uit schakelt en met zeer lage COP waarde draait. Ik kon bij koude temp (-7 graden) mijn huis verwarmen met 37 graden dus met de isolatie vh huis zit t goed.
Mijn buitenunit is een PUHZ 80 ....

Iemand suggesties? Ik heb al aardig wat rondgespit hier op t forum maar 200+ paginas is lastig zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:50:
Dag beste tweakers.

Ik heb t volgende probleem met mijn warmtepomp. Ik kan de Ta waarde laag zetten in de stooklijn maar als ik dan de thermistors uitlees zie ik dat de aanvoer temp veel hoger staat. Bv ik zet de stooklijn bij 10 graden buitentemp op 27gr. De thermistors geven dan een aanvoer temp van 34 graden uit.
Dit heeft als gevolg dat de WP de hele tijd in en uit schakelt en met zeer lage COP waarde draait. Ik kon bij koude temp (-7 graden) mijn huis verwarmen met 37 graden dus met de isolatie vh huis zit t goed.

Iemand suggesties? Ik heb al aardig wat rondgespit hier op t forum maar 200+ paginas is lastig zoeken.
Je weet zeker dat je via WAR opereert en niet op bv vaste Ta? (Maak wellicht ff foto van je display)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:49:
[quote]DutchWing schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:23:
Laatste vraagje voor vandaag:
Het klopt toch dat de tanktemperatuur van een geslaagde legionele-run bij mij daar 61 graden moet aangeven (want die temp heb ingesteld voor de legionellarun) of laat die alleen de normale max setpoint van 55 zien? Bij mijn vorige legionella run bleef hij nl op 55 staan daar en denk ik dus dat hij niet de 61 gehaald heeft, maar elektrisch element wel aangegaan toen hij de 55 graden bereikte, maar vervolgens in een half uur tijd niet meer zien stijgen
[Afbeelding]
Je elektrisch element zit geen eens aangesloten, anders loopt je tank temperatuur met een 6kW elektrisch element echt wel snel op.
(Je had namelijk de ERSD-VM6ED ofzoiets…)
Of je stoppen waren eruit geklapt want 1 fase 6kW = 26A continu, met 3x25A zit je over je max.
Als je de voorkant (mantel) van de binnenunit eraf haalt kun je zien of deze aangesloten zit.
Pas op! - Spanningsvoerende onderdelen, dus voorzichtig!

In wezen houdt de installateur zich nog geen eens aan de voorschriften, want officieel is Legionella preventie verplicht.

Je moet sowieso het aantal uur dat het systeem denkt dat je elektrisch element aan is per maand van je interne meting aftrekken (vergeten te vermelden) maar zelfs dan zit je nog steeds een factor 5 hoger dan gemiddeld.

• PeterMi

PeterMi

Bedankt dat je even mee wil denken.

Ik maak morgen even een foto. Vanavond ben ik pas laat thuis.

[ Voor 77% gewijzigd door PeterMi op 22-12-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:50:
Dag beste tweakers.

Dat is alvast niet bijzonder goed (tenzij oud huis, met hoofdzakelijk radiatoren).

Hier is de kristallen bol net gisteren stuk gevallen....
Dus je zult echt zelf veel meer info over je verwarmingssysteem moeten geven. (Of neem toch even de moeite om die 200 pagina's te lezen, dan zit je er aardig in en hoef je geen beginnersvragen te stellen).

Als ik mag gokken: Overmaats WP draait alleen over buffervat omdat de zoneregeling van je VWW (nagenoeg) alle zones dicht draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:31:
Je moet sowieso het aantal uur dat het systeem denkt dat je elektrisch element aan is per maand van je interne meting aftrekken (vergeten te vermelden) maar zelfs dan zit je nog steeds een factor 5 hoger dan gemiddeld.
@Kelme moet eerst zijn SWW probleem laten oplossen (zal wel iets met driewegklep of foutief leidingwerk zijn). Tot die tijd is elke andere optimalisatie zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:59:
[...]

@Kelme moet eerst zijn SWW probleem laten oplossen (zal wel iets met driewegklep of foutief leidingwerk zijn). Tot die tijd is elke andere optimalisatie zinloos.
Dat snap ik, we hebben het al 5x aangegeven onderhand dat z’n SWW niet deugt. ;)

Het verbaasd mij dat de installateur zo traag is…

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 22-12-2022 19:13 ]

• PeterMi

PeterMi

JustMyOpinion schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:38:
[...]

Je weet zeker dat je via WAR opereert en niet op bv vaste Ta? (Maak wellicht ff foto van je display)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA6E2en3CDy4-lOx65wlSjavEB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbjPlA1TV0gKBT2LjopQN570.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyNwpv6eKXXgW_fXfMAI7WQGQEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Exl3BffZwbukpQVt2svhdZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit goed ingesteld voor WAR. Misschien dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. Ik heb standaard 2 grote radiatoren open staan. Wat denken jullie vd instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is dit goed ingesteld voor WAR. Misschien dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. Ik heb standaard 2 grote radiatoren open staan. Wat denken jullie vd instellingen?
Hij staat op kamerthermostaat!

• PeterMi

PeterMi

Dan houdt hij geen rekening met de stook curve? Ik dacht dat ie dan de stookcurve als leidraad had met een leerfunctie zodat hij op de curve kan bij regelen.

[ Voor 53% gewijzigd door PeterMi op 22-12-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:54:
Dan houdt hij geen rekening met de stook curve? Ik dacht dat ie dan de stookcurve als leidraad had met een leerfunctie zodat hij op de curve kan bij regelen.
Zie bijvoorbeeld deze post van mij:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:54:
Nope. Dan werkt ie via een zelflerende algoritme. Hij gebruikt daarbij wel (o.a.) de buitentemperatuur als input voor de regellus.
Je kunt wel de minimale en maximale watertemperatuur instellen ergens in de instellingen.

• PeterMi

PeterMi

Bedankt! Ik ga der morgen mee aan de gang. Dit is hoe de installateur het heeft geregeld...
PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:52:
Welke instellingen? Op je plaatjes zien we alleen dat ie op ruimtetemperatuurregeling staat...
En wat is de watertemperatuur die de WP nu aan het maken is? En wat is de afgifte van die twee radiatoren bij die temperatuur?
Twee radiatoren lijkt wel heeeeeeel erg weinig voor een 10 kW WP. Is dat alles wat er open staat?

Toch wordt je huis blijkbaar netjes 19 graden. WP lijkt wat aan de grote kant...

Wat was je gasverbruik voordat je een WP had?

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2022 23:07 ]

PeterMi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:02:
Bedankt! Ik ga der morgen mee aan de gang. Dit is hoe de installateur het heeft geregeld...
Wat ga je morgen doen dan? Want ik denk dat de instellingen van de WP niet zo gek staan. Waar je aan moet werken is het verbeteren van de afgifte, dus veel meer radiatoren open, en ik blijf heel erg nieuwsgierig naar het gasverbruik voordat je een WP had.

Verder zeg je ergens hierboven dat je een "lage cop" haalt, maar je vermeldt geen getallen. Wat is laag en hoe meet je dat?

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@PeterMi
Knap dat je met 2 grote radiatoren een 10kW warmtepomp kwijt kan…

Ik heb een 8kW warmtepomp.
2x radiatoren type 22 - 3000 x 600 mm.
1x convector 2800 mm.
2x radiatoren type 21 - 1600 x 400 mm.
1x radiator type 11 - 1400 x 400 mm.

En ik ga nog 2 radiatoren kopen voor boven om nog meer vermogen kwijt te kunnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:04:
[...]

Welke instellingen? Op je plaatjes zien we alleen dat ie op ruimtetemperatuurregeling staat...
En wat is de watertemperatuur die de WP nu aan het maken is? En wat is de afgifte van die twee radiatoren bij die temperatuur?
Twee radiatoren lijkt wel heeeeeeel erg weinig voor een 10 kW WP. Is dat alles wat er open staat?

Toch wordt je huis blijkbaar netjes 19 graden. WP lijkt wat aan de grote kant...

Wat was je gasverbruik voordat je een WP had?
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was gisteren,t was een lange dag.

2 radiatoren staan altijd open. De rest regelt met een thermostaatkraan.
De aanvoer temp kan goed 34 graden zijn geweest. Die heb ik al vaak nagekeken in de thermistor lijst.
T gasverbruik was voorheen ongeveer gemmiddeld1600m3 per jaar.
Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:09:
[...]

Wat ga je morgen doen dan? Want ik denk dat de instellingen van de WP niet zo gek staan. Waar je aan moet werken is het verbeteren van de afgifte, dus veel meer radiatoren open, en ik blijf heel erg nieuwsgierig naar het gasverbruik voordat je een WP had.

Verder zeg je ergens hierboven dat je een "lage cop" haalt, maar je vermeldt geen getallen. Wat is laag en hoe meet je dat?
Ik wilde de handleiding die me hierboven gegeven is eens doorkijken. Ik verwachte dat daar tips in staan.
Zijn thermostaat geregelde kranen niet goed.(radiatoren zijn wel warm)

Die lage COP bedoelde ik mee dat t bagger is. Daar had moeten staan hoge COP 8)7
Ik heb nog niet beter gescoord als COP 3,5, ook niet met de hogere buiten temp..
Die COP waarden haal ik uit de energiemonitor vd ecodan wat schijnbaar niet echt nauwkeurig is.

Misschien dat de vloerverwarmingspomp te laat inkomt. Ik zal tijdenlijk de temperetuurgeregelde pomp schakelaar eens verwijderen en eens kijken of t beter gaat.

Ons huis:
Bi 1957
Vloer 1990 ongeveer, oude type vloerverwarming met ongeveer 10cm vloerisolatie.
nageisoleerd in 2003 (dak,spouw en glas)
180m2 woonoppervlak
Exacte waardes heb ik helaas niet maar t is lig niet heel slecht volgens mij als ik t oude gasverbruik zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:42:
[...]

Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was gisteren,t was een lange dag.

2 radiatoren staan altijd open. De rest regelt met een thermostaatkraan.
De aanvoer temp kan goed 34 graden zijn geweest. Die heb ik al vaak nagekeken in de thermistor lijst.
T gasverbruik was voorheen ongeveer gemmiddeld1600m3 per jaar.
Je moet echt meer radiatoren open zetten.
Je had met jouw gasverbruik voldoende gehad aan een 8kW warmtepomp.
Ik wilde de handleiding die me hierboven gegeven is eens doorkijken. Ik verwachte dat daar tips in staan.
Zijn thermostaat geregelde kranen niet goed.(radiatoren zijn wel warm)
Eventueel in een slaapkamer op 18
Maar de rest open zetten!
Die lage COP bedoelde ik mee dat t bagger is. Daar had moeten staan hoge COP 8)7
Ik heb nog niet beter gescoord als COP 3,5, ook niet met de hogere buiten temp..
Die COP waarden haal ik uit de energiemonitor vd ecodan wat schijnbaar niet echt nauwkeurig is.
Ik haal nu ook COP 3,0 - 3,5 met een aanvoertemp van 35 graden.
Is helaas nadeel van radiatoren…
Misschien dat de vloerverwarmingspomp te laat inkomt. Ik zal tijdenlijk de temperetuurgeregelde pomp schakelaar eens verwijderen en eens kijken of t beter gaat.
Je hebt dus ook nog een mengpomp 8)7
Vloerverwarming verdeler vervangen voor een pomploze verdeler.
Aanvoertemperatuur verlagen tot 35 graden.
Ons huis:
Bi 1957
Vloer 1990 ongeveer, oude type vloerverwarming met ongeveer 10cm vloerisolatie.
Maak eens foto! Dalijk heb je nog niet diffusie dichte slangen…
nageisoleerd in 2003 (dak,spouw en glas)
180m2 woonoppervlak
Exacte waardes heb ik helaas niet maar t is lig niet heel slecht volgens mij als ik t oude gasverbruik zie.
Ze hebben dus puur gekeken naar de grote, leeftijd en gedacht mwa ongeveer 10kW…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Ik had al zo'n vermoeden achteraf dat de WP wat te groot is. Dat laat je dan installeren door een gerenomeerd bedrijf hier in de buurt...

Ik heb zeker de niet diffusie dichte tyleen slang liggen op grote afstand van elkaar.

Ik ben op dit moment bezig met een warmtewisselaar in de aanvoerzijde van mn wtw te plaatsen. Als t goed is heb ik dit vanavond klaar.

Radiatoren boven heb ik op vortsbeveiliging staan maar die zal ik open zetten en eens kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterMi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:37:
Ik had al zo'n vermoeden achteraf dat de WP wat te groot is. Dat laat je dan installeren door een gerenomeerd bedrijf hier in de buurt...

Ik heb zeker de niet diffusie dichte tyleen slang liggen op grote afstand van elkaar.

Ik ben op dit moment bezig met een warmtewisselaar in de aanvoerzijde van mn wtw te plaatsen. Als t goed is heb ik dit vanavond klaar.

Radiatoren boven heb ik op vortsbeveiliging staan maar die zal ik open zetten en eens kijken wat er gebeurd.
Je moet niet kijken, maar beginnen met rekenen!
Uit de databooks (voor links zie TS) haal je het minimaal vermogen van je WP bij bepaalde water- en buitentemperaturen. Dat vermogen moet je altijd kwijt kunnen in je afgiftesysteem.
Vervolgens reken je de capaciteit van je radiatoren (die dan dus ook altijd open moeten staan) uit bij die temperaturen. Dat kan met bijvoorbeeld deze links:
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
https://www.henrad.eu/hen...ds/2013/07/CORR_TABLE.pdf

Daarmee kun je de minimale aanvoertemperatuur bepalen die je nodig hebt om in de radiatoren het minimum vermogen van je WP kwijt te raken.
Die temperatuur stel je vervolgens in je WP in. Dat is je basis.

Maar ergens krijg ik de indruk dat je "installateur" (die dit eigenlijk had moeten doen) wat stappen over heeft geslagen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorisdekloris
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4dDZeYKJwDg-0LmslwclbQ6SdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am5XqcZJZXMmNth5DWgg7TDf.jpg?f=fotoalbum_large

Deze bad boy is net bij mij gebracht! ERST30C-VM2EDR1.UK

Tierelier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kelme
DutchWing schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:10:
[...]

Dat snap ik, we hebben het al 5x aangegeven onderhand dat z’n SWW niet deugt. ;)

Het verbaasd mij dat de installateur zo traag is…
zo jongens, hier dan mijn beloofde update nadat de installateur 2,5 uur hier is geweest.

1. Jullie hadden gelijk dat er iets niet goed was met de driewegklep. Deze zat verkeerd en bleef in middenstand staan de hele tijd. Ook heb ik begrepen dat warm water niet alleen naar boiletvat ging maar ook naar buffervat. Het was wel een heel gekloot nog daarna, want nadat hij dacht dat hij het gemaakt had kwam er voortdurend een foutmelding low pressure en hadden we totaal geen flow. Uiteindelijk heeft hij dat na wat telefoontjes kunnen fixen. Nu is de SWW van de timer afgehaald en is het maar weer waakzaam zijn of het nu goed gaat

2. Het elektrisch element was inderdaad ook totaal niet aangesloten, dus ik heb tot nu toe legionella runs gedaan voor de kat zijn kloote. Dit is nog niet opgelost vandaag want er moet iets gebeuren, want kunnen die zoals hier ook al genoemd niet op 6kw element doen. Hij wilde hier woensdag voor terugkomen, maar dat heb ik net geannuleerd, want wij gaan woensdag voor 2 weken op vakantie en ik wil nu niet een legionellarun hebben terwijl ik niet thuis ben. Normaliter zou ik morgen een legionellarun hebben, maar die zet ik nu uit, want heeft toch geen zin nu ik weet dat elektrisch element toch niet aanstaat.

Heb ik nu wat meer rust? nee, helaas niet want ik vertrouw de hele shit niet meer en blijf waakzaam
Ik zie nu weer iets op het scherm wat ik niet begrijp. Een driehoekje bij SWW terwijl buitenunit niet aan is. Normaliter stond deze op timer en voordat ik timer had geïnstalleerd betekende een driehoekje dat deze aanstond en was ook buitenunit symbool te zijn. Bij niet aan stond er een stand-by teken, Ik heb net maar weer meteen installateur hierover gebeld, maar eerlijk gezegd snap ik er nu nog geen ruk van. Het zou niet aanstaan want buitenunit niet aan, maar dan snap ik nog niet waarom er nu een driehoekje staat en geen stand-by stand. Kunnen jullie me dit uitleggen zodat ik dit ook kan snappen en me geen zorgen hoef te maken dat die opnieuw SWW aan het verwarmen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6wiykGjz7IsBue9o94-zCWq1zs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SD4fViyMgFr56smkIKInlFf4.gif?f=fotoalbum_large

Verder heeft de SWW nou een flow van 28 en verwarming zou een flow van 31 hebben nu, Beide op stand 5. Voorheen had mijn verwarming op stand 5 een flow van 20. aan installateur gevraagd wat dit nu betekent dit verschil in flow? goed? wat betekent dit voor energieverbruik?? Hij zei dat 31 goed is. Kunnen jullie dit bevestigen?

Ook met hem nog gehad over buffervat en dat ik begrepen heb dat dit slecht is voor ons rendement en onnodig zou zijn zonder thermostaat per kamer en zonder naregeling. Hij was het hier niet mee eens en gaf o.a. aan dat ze buffervat geplaatst hebben om minimaal vermogen te halen aangezien we een 10 kw buitenunit hebben en op eerste verdieping ook niet alles open hebben staan. Mahja als leek zijnde kan ik me hier moeilijk tegen verweren: ik ervaar het als verwarrend en weet niet wat ik ervan moet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kelme Je SWW staat op play, dat betekent dat er nu een SWW-run gaande is. Dat zal wel zijn omdat de WP net aan gezet na allerlei werkzaamheden, want anders zou je deze bij 46 graden water niet laten starten.
Het kan ook zijn dat je tegen een bug aan loopt die soms boven water komt waarbij bij een SWW-run die wordt gestart met hoge temperatuur water alleen de waterpomp en niet de compressor gaat lopen.
Als ik jou was zou ik even SWW op verboden zetten, en pas weer aan als je onder een koude douche staat. Dan kom je hier wel doorheen.
Buffervat is iets voor de volgende optimalisatie, maar het argument van je installateur klopt niet, ook met buffervat moet je nog steeds het minimale vermogen in je afgifte kwijt kunnen.
Flow is nu wel lekker hoog trouwens, die zal wel last hebben gehad van die hangende driewegklep. Je zou voor verwarmen eventueel wel een tandje lager kunnen, naar stand 4, dat bespaart wat stroom voor je waterpomp. Kijk maar even wat de flow dan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:24:
@Kelme
Het kan ook zijn dat je tegen een bug aan loopt die soms boven water komt waarbij bij een SWW-run die wordt gestart met hoge temperatuur water alleen de waterpomp en niet de compressor gaat lopen.
Ik heb deze bug gisteren ook ervaren. Heb de wp uitgezet en weer aangezet. Toen was het weg. Is wel irritant want probeerde heel de dag sww temp te verhogen, maar dat lukte natuurlijk niet.

Andere vraag nog. Is er ook een minimale delta t? Ik weet dat er een minimaal vermogen is. Maar ik zie dat mijn Ta niet oploopt maar hij toch gaat pendelen. M'n tr is wel hoog. Dit nog niet eerder gezien.
Dus ta set = 26, gaat tot 27 en gaat dan uit. M'n tr loopt soms op tot 24.5 M'n Ta zou dan toch op moeten lopen tot 27.5 voordat hij gaat pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs9llqW2jDZxHFWtL4XogtIh-jM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Y65w37enunE16V26PvSP71w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat m'n thermostaat fout is en eigenlijk uit moet schakelen. Discussie daarover loopt nog met installateur.

[ Voor 16% gewijzigd door chris vw op 23-12-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:12:
[...]

zo jongens, hier dan mijn beloofde update nadat de installateur 2,5 uur hier is geweest.

1. Jullie hadden gelijk dat er iets niet goed was met de driewegklep. Deze zat verkeerd en bleef in middenstand staan de hele tijd. Ook heb ik begrepen dat warm water niet alleen naar boiletvat ging maar ook naar buffervat. Het was wel een heel gekloot nog daarna, want nadat hij dacht dat hij het gemaakt had kwam er voortdurend een foutmelding low pressure en hadden we totaal geen flow. Uiteindelijk heeft hij dat na wat telefoontjes kunnen fixen. Nu is de SWW van de timer afgehaald en is het maar weer waakzaam zijn of het nu goed gaat
Ze hadden de driewegklep/aftakking boiler gewoon voor het buffervat moeten maken, dan was het buffervat gewoon voor je verwarmingsinstallatie.
2. Het elektrisch element was inderdaad ook totaal niet aangesloten, dus ik heb tot nu toe legionella runs gedaan voor de kat zijn kloote. Dit is nog niet opgelost vandaag want er moet iets gebeuren, want kunnen die zoals hier ook al genoemd niet op 6kw element doen. Hij wilde hier woensdag voor terugkomen, maar dat heb ik net geannuleerd, want wij gaan woensdag voor 2 weken op vakantie en ik wil nu niet een legionellarun hebben terwijl ik niet thuis ben. Normaliter zou ik morgen een legionellarun hebben, maar die zet ik nu uit, want heeft toch geen zin nu ik weet dat elektrisch element toch niet aanstaat.
Ze zullen dus of het 2kW of 2+2kW element los moeten trekken. (8,69A of 17,39A)
Heb ik nu wat meer rust? nee, helaas niet want ik vertrouw de hele shit niet meer en blijf waakzaam
Ik zie nu weer iets op het scherm wat ik niet begrijp. Een driehoekje bij SWW terwijl buitenunit niet aan is. Normaliter stond deze op timer en voordat ik timer had geïnstalleerd betekende een driehoekje dat deze aanstond en was ook buitenunit symbool te zijn. Bij niet aan stond er een stand-by teken, Ik heb net maar weer meteen installateur hierover gebeld, maar eerlijk gezegd snap ik er nu nog geen ruk van. Het zou niet aanstaan want buitenunit niet aan, maar dan snap ik nog niet waarom er nu een driehoekje staat en geen stand-by stand. Kunnen jullie me dit uitleggen zodat ik dit ook kan snappen en me geen zorgen hoef te maken dat die opnieuw SWW aan het verwarmen is?
Bijna feestdagen!
Gewoon naast je neerleggen… Je kan er toch niks aan veranderen, je bent afhankelijk van andere.

Play symbol = (op)start
Warmtepomp logo = Warmtepomp is actief.
Elektrisch symbol = Elektrisch element is actief.
Zie ook de handleiding bedieningspaneel
Verder heeft de SWW nou een flow van 28 en verwarming zou een flow van 31 hebben nu, Beide op stand 5. Voorheen had mijn verwarming op stand 5 een flow van 20. aan installateur gevraagd wat dit nu betekent dit verschil in flow? goed? wat betekent dit voor energieverbruik?? Hij zei dat 31 goed is. Kunnen jullie dit bevestigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMjoGoYhZAJT335hi01BiJ329nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MgAx4mVZp90DhmHsm7rXuDJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ook met hem nog gehad over buffervat en dat ik begrepen heb dat dit slecht is voor ons rendement en onnodig zou zijn zonder thermostaat per kamer en zonder naregeling. Hij was het hier niet mee eens en gaf o.a. aan dat ze buffervat geplaatst hebben om minimaal vermogen te halen aangezien we een 10 kw buitenunit hebben en op eerste verdieping ook niet alles open hebben staan. Mahja als leek zijnde kan ik me hier moeilijk tegen verweren: ik ervaar het als verwarrend en weet niet wat ik ervan moet vinden.
Hij zal bedoelen dat je minimale/maximale flow gegarandeerd blijft.

Een buffervat is handig als je het systeem hydraulisch gescheiden wilt hebben, dus onafhankelijk van je vraag blijft de flow van de warmtepomp gegarandeerd.

Dit wordt bijvoorbeeld ook gedaan bij cascade installaties van cv ketels. Of warmtepompen in cascades.

Maar warmtepomp fabrikanten beginnen ook steeds zelf over dat buffervat… Vooral bij een master-master regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Dankjewel voor de reacties heren.

Pompsnelheid 4 hoort nog een flow bij van 29 en bij pompsnelheid 5 dus 31. Ik heb deze nu omgezet naar pompsnelheid 4 in de hoop weer wat energie te sparen.

Interessante tabel DutchWing. Ik heb een PUHZ-SHW80YAA dus in de tabel komt dat overeen met een Max flow van 22.9, maar daar zit ik zelfs met pompsnelheid 4 ruim overheen nu terwijl voordat installateur hier was stond die bij pompsnelheid 5 op 20. Is dit dan normaal zo’n hoge flow die ik nu heb?

Verder heb ik de sww weer op timer gezet want vertrouw het nog steeds van geen meter . Mijn vriendin ging het bad laten vollopen en ik was boven aan het observeren wat er af te lezen was op de binnenunit. Hier een foto impressie maar helaas niet gelukt in chronologische volgorde, maar jullie zien we de tijd rechts boven ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxrrPOyPQT7roJVy9geE25VtZJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnnvJx9V07yWO3G1EplRMxXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLFI_OlBZ83MBHVE06pONuhCnmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CbCyh502HtvnKWmvLTRx5D6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkiPqSOuXggFad1s6uc4ytWPlSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rZHIAQzVnAfUUfihY835PdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkJXcN_1oShryQUCAWB3F8wzJVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ6uKK8wV0dzVj2pDX4aJHKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuTVGFvYxCYeEcdW5vVl1M9Y62U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGFaGSsQ7mPbupHOPQfAm51K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru-IN3cm2Salf-Kj7pt8IKcPJAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfilljdFBiKkhMpONfRcCe7o.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vind ik verdacht? Ik snap niet dat die weer zo snel op play springt en vervolgens ook nog de buitenunit aanspringt terwijl ik heb als setpoint 48 met drop van 10 dus die hoort niet weer aan te gaan nu. Ook vond ik de temperatuur weer rap zakken en toen was ik er klaar mee en dacht ik timer weer erop zodat morgenmiddag pas weer een sww run komt en het kan loslaten. Na het bad temperatuur dus gezakt van 45 naar 38 graden.

Trouwens: naast alle negativiteit die ik ervaar afgelopen 2 dagen wel blij met een totaal verbruik van 11 kWh per dag nu de temperatuur buiten hoger is en ik de ta nog een graadje heb laten zakken. In het weekend zat ik nog op 41 kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Cranberry schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:04:
Zojuist viel me op dat de waarden voor verbruikte en opgewekte energie niet zijn bijgewerkt vannacht. De datum van de laatste energiemeting staat op 6 december jl. Datum&tijd van de unit zijn correct.
Als mogelijke oorzaak denk ik aan het feit dat ik gisteravond de thermistors een paar keer heb uitgelezen via het bedieningspaneel en ik daarna vergeten ben het service-menu/de thermistor-view weer te verlaten.

Heeft iemand dit al een keer aan de hand gehad? Is er een mogelijkheid om het actualiseren van deze waarden te forceren?
Een power-off/power-on cyclus heeft (nog) niet geholpen.
'k Ben een beetje terughoudend om de datum/tijd even terug te zetten naar kort voor middernacht om dan vervolgens te kijken wat er gebeurt.

Toch maar even de klok 'teruggedraaid' naar kort voor middernacht. De waarden zijn nu opnieuw berekend.
Nog een aanvulling op bovenstaande. Wellicht dat het voor sommigen wat toevoegt.

Een ezel..... 8)7 Gisteren was ik weer vergeten na het uitlezen van de thermistors het service-menu te verlaten, waardoor de dagtotalen niet geactualiseerd waren en ik dus de waarden van eergisteren uitlas via de Procon.
'k Heb opnieuw de tijd teruggezet naar kort voor middernacht. De dagtotalen zijn toen alsnog bijgewerkt echter: bij de waarden van gisteren zijn ook de waarden van vandaag tot op het moment dat ik de klok achteruit zette, bijgewerkt. Het verbaast me niet, maar hierbij is het dus bevestigd.

Naast de 'merkwaardigheden'/bugs van de Mitsubishi warmtepompen, zou ik graag het volgende als verzoek bij Alklima neerleggen:
- naast dagtotalen ook de maand- en evt. jaartotalen uitleesbaar maken via Procon
- naast THW5B ook THW5A uitleesbaar maken via Procon

Is het een idee dat we bundelen wat we graag toegevoegd/aangepast zouden zien en dat door bijv. @koevlaas2 bij Alklima laten neerleggen? Hoewel ik niet verwacht dat e.e.a. op korte of middellange termijn zal worden gerealiseerd, is het kenbaar maken van e.e.a. het minste wat we kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:32:
[...]

Nog een aanvulling op bovenstaande. Wellicht dat het voor sommigen wat toevoegt.

Een ezel..... 8)7 Gisteren was ik weer vergeten na het uitlezen van de thermistors het service-menu te verlaten, waardoor de dagtotalen niet geactualiseerd waren en ik dus de waarden van eergisteren uitlas via de Procon.
'k Heb opnieuw de tijd teruggezet naar kort voor middernacht. De dagtotalen zijn toen alsnog bijgewerkt echter: bij de waarden van gisteren zijn ook de waarden van vandaag tot op het moment dat ik de klok achteruit zette, bijgewerkt. Het verbaast me niet, maar hierbij is het dus bevestigd.

Naast de 'merkwaardigheden'/bugs van de Mitsubishi warmtepompen, zou ik graag het volgende als verzoek bij Alklima neerleggen:
- naast dagtotalen ook de maand- en evt. jaartotalen uitleesbaar maken via Procon
- naast THW5B ook THW5A uitleesbaar maken via Procon

Is het een idee dat we bundelen wat we graag toegevoegd/aangepast zouden zien en dat door bijv. @koevlaas2 bij Alklima laten neerleggen? Hoewel ik niet verwacht dat e.e.a. op korte of middellange termijn zal worden gerealiseerd, is het kenbaar maken van e.e.a. het minste wat we kunnen doen.
Alklima is importeur, die moeten het ook weer bij Mitsubishi neerleggen.

Mijn warmtepomp deed bijvoorbeeld nooit 25Hz bij 10 graden buiten.
Gisteren om te vergelijken mijn warmtepomp ingesteld op pompstand 4 en ineens gaat de frequentie wel naar 25Hz.

Als ik de aanvoertemperatuur verlaagd gaat de frequentie ook niet lager als 32-36 Hz.

Misschien moet je sommige dingen gewoon niet willen snappen… Maar ik snap in sommige dingen best de 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb dat 5 jaar geleden al eens geprobeerd.... de kans dat de oorlog in Oekraïne dit jaar is afgelopen acht ik groter dan dat Mitsubishi via alklima hier wat aan gaat doen...

Misschien in de nieuwe ftc7

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 23-12-2022 22:58 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Kelme schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:55:
[...]
Pompsnelheid 4 hoort nog een flow bij van 29 en bij pompsnelheid 5 dus 31. Ik heb deze nu omgezet naar pompsnelheid 4 in de hoop weer wat energie te sparen.

Interessante tabel DutchWing. Ik heb een PUHZ-SHW80YAA dus in de tabel komt dat overeen met een Max flow van 22.9, maar daar zit ik zelfs met pompsnelheid 4 ruim overheen nu terwijl voordat installateur hier was stond die bij pompsnelheid 5 op 20. Is dit dan normaal zo’n hoge flow die ik nu heb?
[...]
Ja, de tabel van @DutchWing is een recommended flow voor een PUHZ-SHW80YAA, maar de pomp zit in de binnenunit.
Zag net in een eerdere post dat je een ERSD-VM6D hebt.
De pompkarakteristiek kan je terugvinden in het Service Manual hoofdstuk 10-6 Checking Component Parts Function. Daaruit kan je aflezen dat de maximum flow 32 l/min kan bedragen.
Je kan experimenteren met hogere flow en lagere Ta, of een wat lagere flow en een iets hogere Ta.

EDIT: wellicht ten overvloede: nooit de flow sensor settings in het Service Menu wijzigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco45 op 24-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domorelles
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-07 09:51
domorelles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:11:
Hallo,

Wij wonen sinds een aantal maanden in onze nieuwbouw woning en eigenlijk sinds het moment van intrekken hebben wij problemen met onze warmtepomp. Binnenunit model is ERST30D-VM2ED en de buitenunit model is SUZ-SWM60VA. Toen we hier net waren ingetrokken kregen we gelijk de foutmelding "UE". Monteur langs geweest en toen bleek dat er een leiding dicht gesoldeerd was. Stuk er tussenuit gehaald en een nieuw stuk ertussen gesoldeerd. Nu ging het eigenlijk de hele zomer goed met koelen zonder problemen, maar nu we de verwarming aanzetten springt dezelfde foutmelding weer dagelijks terug(weekend zelfd 8x moeten resetten ivm foutmeldingen). Installatiebedrijf heeft er volgens mij niet genoeg verstand van om te weten hoe ze dit op moeten gaan lossen en kreeg doodleuk te horen dat we het moeten zien als een soort "leerschool".... erg fijn. Heeft er iemand hier een idee wat de melding precies inhoud en zit het hem in de leidingen van binnen naar buitenunit of kan dit ook in de leidingen van de vloerverwarming zitten?

Mvg Dominic
Goedemorgen mensen,

Eergister zijn ze toch langs geweest om het he leidingwerk van binnen naar buiten opnieuw aan te leggen. Dat is uiteindelijk allemaal gelukt. Nu word ik vanmorgen wakker en rara wat staat er op de display.... foutmelding code "UE". Nu is mij wel opgevallen dat gisteravond de legionella run bezig was. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben. Heb ook de suggesties van het forum hier laten zien aan de installateur en die zei dat dat gecheckt en in orde was(stop valves). Is er hier nog iemand die ditzelfde heeft meegemaakt en/of iemand die me misschien gerust kan stellen, want ze hebben letterlijk tegen ons gezegd dat als het na het vervangen van de leidingen terug zou komen ze eigenlijk geen idee meer hebben wat het dan wel zou moeten zijn..

Ga het toch nog maar een keertje vragen, maar zou er een kans kunnen zijn dat dit probleem IN de vloer zit ipv eronder? Met de kans dat de vloer eruit moet bijvoorbeeld?

Mvg Dominic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:43
Even een off topic verzoek, hoop dat het mag.

Ben op zoek naar een Procon mini, dus heb je er een over dan graag een pm.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:02:
[...]

Je moet niet kijken, maar beginnen met rekenen!
Uit de databooks (voor links zie TS) haal je het minimaal vermogen van je WP bij bepaalde water- en buitentemperaturen. Dat vermogen moet je altijd kwijt kunnen in je afgiftesysteem.
Vervolgens reken je de capaciteit van je radiatoren (die dan dus ook altijd open moeten staan) uit bij die temperaturen. Dat kan met bijvoorbeeld deze links:
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
https://www.henrad.eu/hen...ds/2013/07/CORR_TABLE.pdf

Daarmee kun je de minimale aanvoertemperatuur bepalen die je nodig hebt om in de radiatoren het minimum vermogen van je WP kwijt te raken.
Die temperatuur stel je vervolgens in je WP in. Dat is je basis.

Maar ergens krijg ik de indruk dat je "installateur" (die dit eigenlijk had moeten doen) wat stappen over heeft geslagen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW0MKpIoQ07BkPDAEHRvg9xrPLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k71Ka3sYc4GuHPYWGrCBAqta.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik t goed dat de min capaciteit bij 10 graden ongeveer 4Kw is met een aanvoert temp van 25 gr.
Mijn radiatoren die altijd volop open staan hebben samen een max capaciteit van 5.8 Kw. (Type 22 3000x300x100mm/3.036Kw en een type 20 1900x500x70mm/1.766Kw) hoe ik t minimaal vermogen kan uitrekenen snap ik niet helemaal. Wel staat er een vermogen bij een afgifte temperatuur van 30 graden aangegeven wat ongeveer de helft is van de max)

De vloerverwarming zit hier niet bij (zou niet weten hoe ik hier aan moet rekenen) evenals t warmte element vd wtw die 8kw max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:50:
Zie ik t goed dat de min capaciteit bij 10 graden ongeveer 4Kw is met een aanvoert temp van 25 gr.
Dat zal kloppen.
Mijn radiatoren die altijd volop open staan hebben samen een max capaciteit van 5.8 Kw. (Type 22 3000x300x100mm/3.036Kw en een type 20 1900x500x70mm/1.766Kw)
Dat is het vermogen bij een aanvoertemperatuur van 70 (of misschien wel 90) graden. Daar heb jij niks aan.
hoe ik t minimaal vermogen kan uitrekenen snap ik niet helemaal. Wel staat er een vermogen bij een afgifte temperatuur van 30 graden aangegeven wat ongeveer de helft is van de max)
Bij 30 graden doet een radiator zeker niet de helft, maar hooguit nog 1/5 van max. Daarom had ik jou twee links gegeven waarmee je het vermogen van die radiatoren bij diverse watertemperaturen kan bepalen.
De vloerverwarming zit hier niet bij (zou niet weten hoe ik hier aan moet rekenen)
De links daarvoor zijn ook al vaak gedeeld. Je kunt de afgifte van je vloer gewoon vinden in de afgiftetabellen van leveranciers van vloerverwarmingsslangen, of op diverse websites, zoals:
http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung en
https://www.vloerverwarmi...s=warmte-afgifte-tabellen
evenals t warmte element vd wtw die 8kw max.
Verwarmingselement in je WTW van 8 kW? Geen idee waar je het hier over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:13
Kelme schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:55:
Dankjewel voor de reacties heren.

Verder heb ik de sww weer op timer gezet want vertrouw het nog steeds van geen meter . Mijn vriendin ging het bad laten vollopen en ik was boven aan het observeren wat er af te lezen was op de binnenunit. Hier een foto impressie maar helaas niet gelukt in chronologische volgorde, maar jullie zien we de tijd rechts boven ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat vind ik verdacht? Ik snap niet dat die weer zo snel op play springt en vervolgens ook nog de buitenunit aanspringt terwijl ik heb als setpoint 48 met drop van 10 dus die hoort niet weer aan te gaan nu. Ook vond ik de temperatuur weer rap zakken en toen was ik er klaar mee en dacht ik timer weer erop zodat morgenmiddag pas weer een sww run komt en het kan loslaten. Na het bad temperatuur dus gezakt van 45 naar 38 graden.

Trouwens: naast alle negativiteit die ik ervaar afgelopen 2 dagen wel blij met een totaal verbruik van 11 kWh per dag nu de temperatuur buiten hoger is en ik de ta nog een graadje heb laten zakken. In het weekend zat ik nog op 41 kwh
Ik zou proberen om de pompstand zo te verlagen dat de flow onder de maximale flow blijft die is aangegeven voor je wp.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
domorelles schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:32:
[...]
Eergister zijn ze toch langs geweest om het he leidingwerk van binnen naar buiten opnieuw aan te leggen. Dat is uiteindelijk allemaal gelukt. Nu word ik vanmorgen wakker en rara wat staat er op de display.... foutmelding code "UE". Nu is mij wel opgevallen dat gisteravond de legionella run bezig was. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben. Heb ook de suggesties van het forum hier laten zien aan de installateur en die zei dat dat gecheckt en in orde was(stop valves). Is er hier nog iemand die ditzelfde heeft meegemaakt en/of iemand die me misschien gerust kan stellen, want ze hebben letterlijk tegen ons gezegd dat als het na het vervangen van de leidingen terug zou komen ze eigenlijk geen idee meer hebben wat het dan wel zou moeten zijn..

Ga het toch nog maar een keertje vragen, maar zou er een kans kunnen zijn dat dit probleem IN de vloer zit ipv eronder? Met de kans dat de vloer eruit moet bijvoorbeeld?

Mvg Dominic
Nee: de UE foutmelding betreft een storing in het koudemiddel circuit van de buitenunit en heeft niets met het CV-water gedeelte te maken.

Foutomschrijving volgens het Service manual: Closed valve is detected by compressor current.
Dat betekent dat de compressor een hogere elektrische stroom nodig heeft dan normaal vanwege de weerstand van (waarschijnlijk) die stop valve.

Kijkend naar het schema kan het echter ook zo zijn dat die weerstand zich ergens anders in het koudemiddelcircuit bevindt zoals b.v. de leidingen (maar die zijn net vervangen) of een/beide Strainers (Filters) welke zich net achter de stop valves bevinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

domorelles schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:32:
[...]

Goedemorgen mensen,

Mvg Dominic
Gewoon eisen dat Alklima moet langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Remco45 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:17:
[...]

Ja, de tabel van @DutchWing is een recommended flow voor een PUHZ-SHW80YAA, maar de pomp zit in de binnenunit.
Zag net in een eerdere post dat je een ERSD-VM6D hebt.
De pompkarakteristiek kan je terugvinden in het Service Manual hoofdstuk 10-6 Checking Component Parts Function. Daaruit kan je aflezen dat de maximum flow 32 l/min kan bedragen.
Je kan experimenteren met hogere flow en lagere Ta, of een wat lagere flow en een iets hogere Ta.

EDIT: wellicht ten overvloede: nooit de flow sensor settings in het Service Menu wijzigen.
dank voor je reactie remco. Dus ik moet kijken naar de binnenunit en niet naar de buitenunit en dan is die hoge flow van 31 op stand 5 en 29 op stand 4 dus in de range van wat ok is voor de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Hi allen,

Een korte vraag;

In onze installatie zit wel een microbellenafscheider maar geen vuilafscheider. Alklima verplicht installateurs al sinds 2019 om dit toe te passen in een Ecodan warmtepomp systeem.
https://alklima.nl/actuee...lucht-en-vuil-afscheiders

Het niet gebruiken van zo’n vuilafscheider zorgt voor verlies van rendement, vervuiling van het systeem en een verkorte levensduur. Ik heb inmiddels bruin water in mijn flowmeters staan.

Reactie van de installateur:
Er zit een luchtafscheider in de installatie en een vuilfilter in de WP unit.

Zit hij er nu wel, of niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Dag Jongens,

Vandaag opnieuw iets raars ontdekt nadat gisteren Installateur hier is geweest. Gisteren ook al foto's gepost over iets wat ik niet begrijp en vandaag opnieuw snap er niks van.

Ik zou vandaag dus een legionella run hebben. om de 2 weken op zaterdagen tussen 12:00 en 15:00. Gisteren is bevestigd dat elektrisch element helemaal niet aangesloten is, dus in principe heeft een legionella run geen nut nu. Ik had die echter niet uitgezet vandaag, omdat ik dacht: "mogelijk is mijn instelling van de zaterdag dan weg en ik weet niet hoe ik die weer op zaterdag krijg geprogrammeerd en ik dacht. Ik pas de tijd aan naar een run van 2 uur en dat verwacht ik in principe hetzelfde als een SWW run die ik normaal heb van 12:00 tot 14:00, want voor legionella run warmt die ook het boilervat op.

Maar wat gebeurd er nu?

De legionella run heeft netjes van 12:00 tot 14:00 gedraaid
Om 13: 00 ben ik gaan checken en ik zag dat temperatuur van boiler maar 1 graden gestegen was naar 30 en het symbool van elektrisch element stond aan, terwijl elektrisch element niet aangesloten is. Ook vind ik het onlogisch dat dit symbool er staat want had setpoint SWW op 55 graden gezet en had begrepen dat elektrisch element pas aangaat van setpoint SWW naar de setpoint legionella. Ik verwacht dus helemaal niet dat dit symbool zou aanspringen en ik verwachtte ook niet dat de temperatuur van boiler totaal niet omhoog ging. Na 14:00 was boiler temperatuur nog steeds maar 30.
Nadat legionella run klaar was heb ik timer van SWW eraf gehaald en setpoint SWW weer aangepast naar 48 graden, want wilde een SWW run doen aangezien de legionella run niks verhoogd had.
Bij het SWW symbool kwam een play symbool, maar wat dus netto als gisteren uitbleef was het symbool van buitenunit en dit snap ik niet. Wat heb ik aan play symbool zonder buitenunit die aanstaat? dan gebeurd toch niks?
Dus uiteindelijk maar weer op timer gezet, want bang dat die play me toch energie kost, terwijl de boiler toch niet opwarmt.

Begrijpen jullie hier nog iets van, want ik snap er niks van en voordat installateur hier was, had ik dit niet. Of is dat dan die bug waar AndrehJ het gisteren over had? en zo ja, hoe krijg ik dit zelf gefixed? Heel naar dat installateur komt voor de feestdagen en nu zit ik met een systeem waar ik nu nog minder van snap dan ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqPVuvJBICDD6L6R-uPyih5j9jA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/W68pOzkHfN5bwLolS1grhNZf.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az_NVGgyPaK60egivcisyIGBr1I=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SwetujMuCIVj05vpdLvliH2n.gif?f=fotoalbum_large

En ik wens iedereen alvast fijne feestdagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
@Kelme Heb je de unit één keer helemaal uitgezet, daarna helemaal van de stroom af en toen weer aangezet?

Zo niet, zou ik dat eens doen.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Kelme , het gedrag klopt niet, de compressor is blijkbaar niet aan gegaan. Maar je moet even stap voor stap werken. Zet die hele legionellacyclus maar even uit, eerst moet je SWW gewoon werken.

Op de laatste foto zie je weer dat de compressor niet start, dus dat klopt niet. Even de WP helemaal uit zetten.
  • Dus eerst uit met de knop op het bedieningspaneel.
  • Dan even wachten.
  • Dan de 3-fasen automaat in de meterkast uit
  • 10 tellen wachten
  • Dan de 3-fasen automaat in de meterkast weer aan.
  • Wachten tot de WP is opgestart (zie je op het bedieningspaneel).
  • En dan met de aan/uit knop op het bedieningspaneel de WP weer starten.
  • Nu zou er een SWW cyclus moeten beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Kelme schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:01:
[...]
dank voor je reactie Remco. Dus ik moet kijken naar de binnenunit en niet naar de buitenunit en dan is die hoge flow van 31 op stand 5 en 29 op stand 4 dus in de range van wat ok is voor de binnenunit?
Correct.
Er zijn veel verschillende combinaties mogelijk tussen buiten- en binnenunits: die van jou is ook een toegestane combinatie.

De hoge flow van de binnenunit is in vrijwel onbelaste toestand (korte leidingen, voldoende inwendige diameter en weinig bochten e.d.).
Als dit meer is dan de recommended flow van de buitenunit, wil dat niet meteen zeggen dat het niet werkt.
Echter moet het water dat in de platen warmtewisselaar langs het condenserende hete persgas stroomt wel de tijd krijgen om de warmte goed op te nemen.

Ga in eerste instantie uit van de hoogste recommended flow; daarna kan je daar voorzichtig mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
leonlwd schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:10:
Hi allen,

Een korte vraag;

In onze installatie zit wel een microbellenafscheider maar geen vuilafscheider. Alklima verplicht installateurs al sinds 2019 om dit toe te passen in een Ecodan warmtepomp systeem.
https://alklima.nl/actuee...lucht-en-vuil-afscheiders

Het niet gebruiken van zo’n vuilafscheider zorgt voor verlies van rendement, vervuiling van het systeem en een verkorte levensduur. Ik heb inmiddels bruin water in mijn flowmeters staan.

Reactie van de installateur:
Er zit een luchtafscheider in de installatie en een vuilfilter in de WP unit.

Zit hij er nu wel, of niet in?
Er zit een "zeefje" binnen in de binnenunit, niet een vuilfilter. En idd, en vuilfilter wordt getoond op alle Mitsu schema's, of het specifiek is voorgeschreven durf ik niet te zeggen zonder de docu. er op na te slaan. Maar ik zou zeer zeker eisen van de installateur om een ècht vuil FILTER te installeren, (in de retour, net voor de WP) , kost een dikke €100 + installatiekosten, met het aflaten van water ed. als tijdrovende factor, dus hij zal er niet op zitten wachten. (zie Edit aan 't einde)
Met het 'bewijs' dat jij hebt dat Alklima dit vereist, dan is een simpel mailtje naar Alklima met een korte uitleg, en de opinie van de installateur voldoende om hem op zijn schreden terug te laten komen. Is het een officiële Mitsu installateur?

Edit: Mogelijk is het 't eenvoudigst voor de installateur om de bestaande micro ontluchter te vervangen door de Alklima gepromote versie.

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 24-12-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:08:
[...]

Er zit een "zeefje" binnen in de binnenunit, niet een vuilfilter. En idd, en vuilfilter wordt getoond op alle Mitsu schema's, of het specifiek is voorgeschreven durf ik niet te zeggen zonder de docu. er op na te slaan. Maar ik zou zeer zeker eisen van de installateur om een ècht vuil FILTER te installeren, (in de retour, net voor de WP) , kost een dikke €100 + installatiekosten, met het aflaten van water ed. als tijdrovende factor, dus hij zal er niet op zitten wachten.
Maar als jij 'bewijs' hebt dat Alklima dit vereist, dan is een simpel mailtje naar Alklima met een korte uitleg, en de opinie van de installateur voldoende om hem op zijn schreden terug te laten komen. Is het een officiële Mitsu installateur?
Dat zeefjes is gewoon een vuilfilter.
Het geen dat ontbreekt is een magneetfilter om metaaldeeltjes te verwijderen, wat ook het bruine/zwarte kleur geeft aan het water (roest)

@leonlwd
Geen magneet filter en je circulatiepomp kan al binnen 1-2 jaar verstopt raken. (Ivm deze permanent magnetisch zijn)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kelme
Dank andrehj en FrancD! Ik ga dat morgen als we thuis zijn doen. Dank voor jullie adviezen en een fijne kerstavond gewenst. En de legionella modus heb ik van frustratie vanmiddag al uitgezet 👍🏻

Pagina: 1 ... 51 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero