Kelme schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:19:
Wat is de situatie?
-vrijstaand nieuwbouw huis; ongeveer 180m2
-verhuisd begin september, dus nu onze eerste winter en geen vergelijk hoe laag kosten zullen zijn in lente/zomer
-wij zijn met 2 personen
-buitenunit: Zubadan PUHZ-SHW80YAA staat op platdak garage
-binnenunit: hydrobox ERSC-VM2C staat op zolderverdieping met rest van installatie
-boiler van 300 liter
-buffervat van 100 liter
-Vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, niet op zolder
Zou je eventueel foto’s van de binneninstallatie en vloerverwarming kunnen posten?
- Binnenunit.
- Boiler.
- Buffervat.
- Vloerverwarming.
Foto’s geven vaak in een opslag duidelijkheid.
Wat zijn de huidige instellingen (zelf al zaken aangepast dmv jullie tips)
SWW:
-HW temp: 49 graden (advies installateur 55 graden)
-Hw drop: 10 graden
-Hw time: 60 minuten
-NO HW: 30 minuten
-HW set: ECO (stond door installateur eerst op normaal)
-D.m.v. lezen forum elektrische weerstanden gecheckt en die staan uit
-DHW opladen: groot.......deze zou ik n.a.v. lezen op dit forum op "normaal" willen zetten, maar heb geen mogelijkheid om dit te kiezen. Installateur heeft op mijn vraag wel de sensor nu verplaatst van beneden naar bovenkant boiler
Dit zijn mijn instellingen:
HWtime: 90 minuten.
NO HW: 30 minuten.
HWset: ECO
Ltemp: 60 graden.
Lfrequentie: 14 dagen.
Lstart: 14:00 u.
Ltime: 02:00 u.
Lkeep: 30 min.
DHW opladen is alleen voor de cilinderbinnenunit van toepassing.
Verwarming:
-vanwege ontbreken thermostaat staat deze nu op doelvoorlooptemperatuur. Advies installateur: 38 graden, maar zelf teruggeschroefd naar 29 graden nu. Aanvankelijk had de installateur compensatiecurve gekozen, maar in oktober hoog verbruik in nachten terwijl overdag nog super warm.
-Wij hebben de vloerverwarming aan op de begane grond muv entree en vanaf vandaag ook op de badkamer eerste verdieping. De rest is uitgedraaid in de hoop geld te sparen, maar na lezen forum twijfel of dit wel zo werkt. De flow heb ik overal staan op 1,5
Hoe meer open staat hoe lager de aanvoertemperatuur kan, hoe hoger het rendement (COP)
Legionella:
-zelf aangepast naar 61 graden ipv 65
-om de 14 dagen
-na.v. forum start op een zaterdag overdag om 12:00 ipv eerst geprogrammeerd om 3:00 's nachts
-Laadtijd: 1 uur
-Lkeep: 30 minuten
-Ook begrepen op dit forum om op de dag van legionella-run de SWW weer op 55 te zetten ipv mijn 49 graden
Lees hierboven mijn instellingen.
Dat met legionella en SWW setpoint op 55 graden zetten is leuk, maar degene welke dit doen hebben een automatisch programmaatje ervoor draaien.
Handmatig dat elke keer doen… Waar je zin in hebt…

Vragen waar we meezitten en waar last van?
-Algemeen: zien jullie op het eerste oog hier dingen die eenvoudig aangepast kunnen worden waardoor meer rendement?
Ik zou sowieso een aparte kWh meter voor de warmtepomp aanschaffen of een P1 meter.
-Ik merk op dat onze SWW in mijn ogen veel te vaak een run doet terwijl we nota bene helemaal niet veel warm water gebruiken. vandaag viel mij op om 16:00 en om 18:00 was die alweer aan het verwarmen, terwijl in die 2 uur geen druppel gebruikt is. Ik begrijp dit niet. Wel hebben we idee dat het aanpassen van plaats sensor vorige week ervoor gezorgd heeft dat er minder runs gedaan worden dan voorheen, maar nog steeds staat de DWH natuurlijk op "normaal".
Installateur zou hierover gaan bellen hoe dit hoge aantal SWW runs te verhelpen.
@
Andrehj heeft het wel eens gehad over 1-pijprecirculatie gehad. (Soort thermosifon werking)
Hoe zit het leidingwerk op de boiler aangesloten?
-Vorige week zaterdag was de eerste legionella run die ik heb kunnen observeren en twijfel of die ingestelde 1 uur laadtijd van installateur niet veel te kort is. Na de legionella run startte de SWW meteen een run en dat klinkt voor mij volkomen onlogisch, want om dit forum net gelezen dat mensen na legionella run net extra lang doen voordat er weer een SWW run zal komen omdat temperatuur zo omhoog is gekrikt.
Zie hierboven.
-Is onze ingestelde 29 graden bij de doelvoortemperatuur de Ta, aanvoertemperatuur? Ik hoor dit begrip hier veel, maar ondanks vragen aan installateur weet ik nog steeds niet wat onze ta is of klopt het dat wij geen ta hebben als de stand op doelvoortemperatuur staat, want dit zei de installateur tegen mij, maar weet niet of ik hierop kan vertrouwen?
Doeltemperatuur is een vaste aanvoertemperatuur.
Deze kun je op het hoofdbedieningspaneel van je hydrobox zien staan.
Ook kun je hierop de verwarming op uit zetten of een kloktijden instellen.
-Wat is energietechnisch het beste betreffende flow? nu denk ik 1,5 mogelijk zuiniger dan 2.0 per minuut, maar dat is nergens op gebaseerd en voor mij een pure gok. De installateur geeft aan dat het niet veel boeit.
Zo’n hoog mogelijke flow met zo’n laag mogelijke aanvoertemperatuur.
-De afgelopen 2 dagen hadden wij een verbruik van 35 en 36 kWh per dag en ik zie via de slimme meter een constant hoog gebruik 24 uur per dag. Ok, het is kouder nu, maar is dit normaal?? Voor mij voelt dit gigantisch en groot verschil met vorige week. op woensdag 30 november hadden we nog een dag van maar 7 kWh met alleen in de avond dat de warmtepomp aansprong en andere dagen rond de 15/16 kwh. Er was overigens geen legionellarun gepland gisteren, dus daar kan het niet aan liggen.
Een nieuwbouwhuis heeft best veel bouwvocht, daarom zal je het eerste jaar een wat hogere verbruik hebben.
Als het goed is zit er in je binnenunit een SD kaart deze zou je eventueel kunnen uitlezen.
In het forum staat hoe en wat, wel even spanningsloos werken!
-Wat betekent nou een pendelende vloerverwarming? en kan dit bij ons het geval zijn nu, of normaal dat die zovaak in deze kou nu aanstaat?
Pendelen is het achter elke aan en uitgaan, je kan je minimaal vermogen niet kwijt.
Zonder extra gegevens inhoudelijk niks over te zeggen nu.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu