Acties:
  • 0 Henk 'm!
.
Vraagje voor de kenners...... Wat is hier aan de hand ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mp9ZmwV.png

[ Voor 90% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2022 20:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Cranberry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:11:
Het verbaast me dat m'n WP (SHW80YAA)niet lager dan 36Hz wil. 'k Heb vanmiddag de pompsnelheid verlaagt van 5 naar 4, waarmee de flow van iets minder dan 22l/m naar 19,5 l/m is gegaan. De Ta heb ik verhoogd van naar 30gr. C. Al met al lijkt 'ie veel rustiger te starten, in de zin dat 'ie niet op- en neergaat qua frequentie.

Hij blijft nu al uren stabiel op 36Hz draaien, daarbij een vermogen van 5000-5200W leverend. Volgens het databook moet hij in ieder geval terug kunnen naar ~3,8kW, maar dat gebeurt dus niet. Ik zie Ta nu heel langzaam oplopen (zit nu op 30,5grC).
Hopelijk helpt het vermogenskabeltje.
Zijn er hier waar de WP wel verder terugmoduleert?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dat een SHW80YAA feature.
Ik heb hetzelfde gedrag. Kom niet in de buurt van het minimum vermogen wanneer Tb <6C.
Misschien dat ik ooit een keer Alklima om opheldering ga vragen over dit regel gedag.
Zeker omdat dit afwijkt van het toch wel betrouwbare databoek.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grolsch : Grote vraag is waarom de WP na vijf minuten steeds besluit om weer uit te gaan.
  • Al geprobeerd om de zoneregeling tijdelijk te overbruggen door continu warmtevraag op de thermostaatingang te genereren? Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.
  • T-buiten correct? (wellicht dat een relais hangt?)
  • Wellicht vermogenskabeltje even helemaal loshalen?
  • WP even resetten? Groep in meterkast uitzetten moet toch al om bovenstaande kabeltje even los te kunnen halen.
Ik kan me trouwens voorstellen dat je gezin begint te klagen, maar door dit in twee topics te posten gaan de discussies door elkaar lopen. Dat is toch minder handig.

[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 20:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n00ts schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:19:
Volgens mij is dat een SHW80YAA feature.
Ik heb hetzelfde gedrag. Kom niet in de buurt van het minimum vermogen wanneer Tb <6C.
Misschien dat ik ooit een keer Alklima om opheldering ga vragen over dit regel gedag.
Zeker omdat dit afwijkt van het toch wel betrouwbare databoek.
Ik heb soortgelijke problemen, maar dan met koelen (zoek maar terug in dit topic naar ergens in juli). Minimum vermogen bij temperaturen rond 20 graden (ik koel 's nachts) blijkt dan meestal zo'n 5 à 6 kW te zijn, ipv de 3.5 kW uit het Databook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DaWizza schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:07:
Die van mij blijft draaien. Er is hier teveel warmteverlies om dat overdag op te pakken (er gaat 1.5 tot 2 graden verloren snachts bij -8)

Ik heb nachtverlaging geprobeerd, dat resulteerde in hoog energieverbruik vanaf 2 uur snachts.

Is je huis goed geïsoleerd, dan is nachtverlaging zeker aan te raden icm betere cop overdag.
Warmteverlies valt hier nog wel mee. 0.5gr tot nu toe dan. Nu het kouder wordt rond het vriespunt heb ik geen idee wat het verlies zal zijn. Ik merk wel dat de vloer wat kouder is in de ochtend. En als dit idd weer opgewarmd moet worden kost dit redelijk veel energie.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 14:32
Vraagje, hebben jullie je vloerverwarming ook waterzijdig ingeregeld ? heb het idee dat er te weinig water naar de 1e en 2e verdieping gaat. heb zo juist de temperaturen gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfKvHIYqHh8OcyaIzIhSVhXeWTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nzBnPnUrJsZMA47Zlhh7kNe.png?f=fotoalbum_large

Ta van de unit staat op 26
Pompsnelheid 4 ( doet nu 15 liter/minuut )
In principe kan ik beneden nu heel langzaam alle groepen wat knijpen op de flow meter tot er boven warmer water komt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:10:
.

[Afbeelding]
Het was een strikvraag, 3 jaar geleden al eens een halve dag mee bezig geweest... de danfoss regeling probeert hiermee te vertellen dat een thermostaat toe is aan nieuwe batterijen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:40:
Het was een strikvraag, 3 jaar geleden al eens een halve dag mee bezig geweest... de danfoss regeling probeert hiermee te vertellen dat een thermostaat toe is aan nieuwe batterijen :+
Hm, ik zal je nog eens helpen... Maar met mijn suggestie van het bypassen van de zoneregeling was je wel snel bij de zoneregeling uitgekomen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:51:
[...]

Hm, ik zal je nog eens helpen... Maar met mijn suggestie van het bypassen van de zoneregeling was je wel snel bij de zoneregeling uitgekomen. ;)
Ik mag jou graag ff prikkelen af en toe, anders word je lui :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:40:
[...]

Werken deze thermostaten alleen met de vloerverwarmingsregelaars?

Normaal ben ik zelf geen fan van Danfoss thermostaten. (Hele oplages meegemaakt welke na 1 jaar allemaal defect waren.) Maar moet toch uiteindelijk een thermostaat hebben…

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 03-12-2022 22:28 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06
.

[Afbeelding]
Too bokoe flow...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
Zijn er hier ook gebruikers van de draadloze thermostaat PAR-WT50R-E + Ontvanger PAR-WR51R-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 23:39
.

[Afbeelding]
Welk register is de flow afgifte als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huey schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:35:
[...]

Die bereken ik zelf :P

Aangezien thermisch vermogen en de dT's bekend zijn is dat uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:30
[...]
In de WP zelf: FC3 299

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:23:
[...]

Werken deze thermostaten alleen met de vloerverwarmingsregelaars?

Normaal ben ik zelf geen fan van Danfoss thermostaten. (Hele oplages meegemaakt welke na 1 jaar allemaal defect waren.) Maar moet toch uiteindelijk een thermostaat hebben…
De thermostaten die ik heb werken alleen i.c.m. het Danfoss CF2+ systeem.

maar er zijn toch heel veel mooie thermostaten te koop :? Die van Panasonic (zie TS) doet het erg goed met Mitsu WP's, kleine hysteresis, betrouwbaar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:04
Genoeg andere mogelijkheden ja.

Die panasonic thermostaat wordt hier en in L/W topic al jaren aangeprezen, en tegelijk komen er weinig goede alternatieven voorbij. Het grappige is dat ik in het Panasonic WP topic wel alternatieven kan vinden.
Persoonlijk vind ik de panasonic thermostaat lelijk, te duur en hij is ook nog slecht verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
swarthoofd schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:34:
Zijn er hier ook gebruikers van de draadloze thermostaat PAR-WT50R-E + Ontvanger PAR-WR51R-E?
Ja al meer dan een jaar en het bevalt me uitstekend. Ik herken niets van de nadelen die hier genoemd worden en vind het fijn dat je dan gewoon op ruimtetemperatuur kunt regelen. Dat is het meest begrijpelijk voor non-tweakers die niks willen weten van stooklijnen of aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De WP weet toch zelf helemaal niet hoeveel flow er in het afgiftecircuit (dus na de buffer) is? Hij meet alleen de flow in het primaire circuit (dus van WP naar buffer, of, als je geen buffer hebt, van WP naar afgiftesysteem).
Als je de flow na de buffer wilt weten, moet je die meten met een flowmeter, of berekenen aan de hand van het primaire vermogen, en de temperaturen van de leidingen van buffer naar afgiftesysteem, zoals @Grolsch doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 04-12-2022 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

code:
1
2
3
var Tdeltat = Math.abs(msg.payload.flowtemperature-msg.payload.returntemperature)
var WPpower = Math.abs(Number(parseFloat((msg.payload.flow/60) * 4.2 * msg.payload.tdeltat*1000).toFixed(0)))
var BGGflow = Math.abs(Number(parseFloat(((((WPpower/1000) / 4.2) / msg.payload.esp_bgg_deltat)*60)).toFixed(1)))

:P (met dank aan @Grolsch zijn ideeen)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2022 11:01 . Reden: Er mist nog iets ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:54:
Die panasonic thermostaat wordt hier en in L/W topic al jaren aangeprezen, en tegelijk komen er weinig goede alternatieven voorbij. Het grappige is dat ik in het Panasonic WP topic wel alternatieven kan vinden.
Persoonlijk vind ik de panasonic thermostaat lelijk, te duur en hij is ook nog slecht verkrijgbaar.
Tsja, lelijk is persoonlijk. Hij is in ieder geval een stuk beter om naar te kijken dan het de ruimtetemperatuursensor van Mitsubishi die hier in de woonkamer hangt, of, het bedieningspaneel van de binnenunit, wat sommigen ook in de woonkamer hebben hangen.
Duur is ie momenteel zeker, maar in 2020 kon ik die nog probleemloos voor £ 114 kopen. En als ik dan iets heb wat gewoon goed werkt, dan vind ik het niet zo erg als het een paar tientjes duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
swarthoofd schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:34:
Ja ik, wat wil je weten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Hoe vaak mag je met dit weer (rond vriespunt) een defrost verwachten? Is 1x per uur acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PKMP schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:
Hoe vaak mag je met dit weer (rond vriespunt) een defrost verwachten? Is 1x per uur acceptabel?
Hier is het 1x per uur bij erg mistig weer. Vandaag en gisteren lag de luchtvochtigheid wat lager, en heb ik dus ook minder defrosts. Gisteren 7 stuks in een run van 14 uur, dus gemiddeld 1x per twee uur. Vandaag gaat het ook die kant op, want om 11:15 was de eerste (WP ging om 9 uur aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
PKMP schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:
1x per uur is prima, de mijne heeft ook deze frequentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Hier vandaag 5 x ; is duidelijk te zien, dan krijgt de Mitsu buiten temp sensor het opeens een beetje warm :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-DdWOOgQ3Omvunum_djxMBgb2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6A8giYUBXuk8fSuwvTQQEPl.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-09 09:17
Ik zit vandaag ook rond drie kwartier tot een uur voor de defrost. Heb wel een SWW tussendoor gehad, dat zal e.e.a. versnellen denk ik. Zal ook wel uitmaken waar je zit in het land.

Warmtepomp optimaliseren
Sinds kort heb ik een thermostaat aan mijn systeem hangen. Deze staat op de temperatuur sensor op onze overloop op 20.5C met een nachtverlaging naar 20C. De warmtepomp staat op constante Ta van 29C. Met de milde dagen werkte dit perfect: de warmtepomp start ergens in de ochtend en is in de middag weer klaar en blijft dan uit tot de volgende ochtend.

Ons huis is een tussenwoning uit 2020 en dus goed geïsoleerd. We hebben driedubbel glas en vloerverwarming beneden, eerste verdieping en zolder. Er is verder geen bijverwarming.

Met de recente (bijna constant) koude dagen merk ik dat ik het systeem nog wel verder kan verbeteren. Ik merk vooral dat de woonkamer kouder is dan boven (en met name de zolder). Dat lijkt me onwenselijk, de plek waar we het vaakst zijn is dus het koudst en het energie verlies op zolder is hoger dan het kan zijn.

Ik zoek daarom wat advies hoe ik mijn systeem kan optimaliseren. Voor zover ik weet kan ik aan de volgende knoppen draaien:
- Hoe vaak draait de warmtepomp (wordt nu bepaald door de thermostaat)
- Wat is de Ta (nu constant 29C)
- Wat is de verdeling van de vloerverwarming flow (ik heb deze nu op 2 L/m beneden, 1.5 L/m boven en 1 L/m op zolder, nauwkeurigheid van de kijkglaasjes is vast beperkt)
- Gewenste binnentemperatuur (in ons geval rond de 20C in de woonkamer)

Ons totale verbruik gisteren was 25kWh en vandaag zitten we inmiddels ook al op 11 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:54:
[...]De WP weet toch zelf helemaal niet hoeveel flow er in het afgiftecircuit (dus na de buffer) is?
HIj vraagt alleen naar het register en vermeldt helemaal niet of hij wel of niet een buffer heeft, dus geef ik hem precies wat hij vraagt want dat volstaat als hij geen buffer heeft (zoals ik).

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

De Zubadan vermaakt zich wel vandaag (1 graad nachtverlaging, vandaar de dip na 0:00 + om 4:00 de SWW run, al heb ik die een uurtje vroeger gezet nu):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oMNzfcw.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z5jkouS.png

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-12-2022 15:06 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zwakie schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:00:
HIj vraagt alleen naar het register en vermeldt helemaal niet of hij wel of niet een buffer heeft, dus geef ik hem precies wat hij vraagt want dat volstaat als hij geen buffer heeft (zoals ik).
Dat is niet waar.
@Huey reageerde op deze post met grafiek van @Grolsch waarin twee verschillende flows worden weergegeven, namelijk die van de WP, en die van het afgiftecircuit na de buffer.
En daarna vroeg hij zich dus af hoe je aan die flow na de buffer komt.

In zo'n geval is het handig om even te lezen waarop iemand met zijn vraag reageert, dat scheelt veel verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 11:22
Iemand een tip om de frequentie een beetje stabiel te krijgen. :X
rfoppen schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:51:
Long time lurker hier; met nu toch maar een vraagje of twee.

BinnenUnit ERST30D-VM2ED.UK
BuitenUnit: suz-swm80-va
Remote: PAR-WT50R-E

Huis van ongeveer 200m2 met overal vloerverwarming
78m2 begane grond, en 2 * 60 m2 verdieping.

Op dit moment draai ik op ruimte temp van 21 op bg, en laat deze in de nacht 1 graad terugzakken. Op de verdiepingen vast op 18 graden.

Flow stand op 4; ongeveer 16 l/pm. SWW staat op 48 met een terugval van 5 graden (300 L vat)

Meet eea via melcloud en homesassistant. Ik zie wat aparte dingen waar ik niet helemaal uit kom
  1. Pomp frequentie stuitert alle kanten op. Heb een tijdje op WAR gedraaid, en nu dus weer op kamertemperatuur, maar het blijft enorm flucteren op het moment dat er vraag naar warmte is.
  2. Op het moment dat er een SWW run draait, of tijdens legionella, vliegt (volgens homeassistant) de Flow temperatuur omhoog. Zodra de run klaar is, is die met een seconde ook weer terug bij "normaal".

De temp meters op de aanvoer zelf lijkt gewoon stabiel te blijven op zo'n moment.
  3. Er zouden twee zones zijn (zone1= begane grond. Zone2 = de twee verdiepingen)
    zone1 =21 graden ; zone2 = 18 graden ingesteld.

in Melcloud en HA, zie ik echter geen tempverschil tussen de flow en return temps. Die zijn identiek; dat had ik niet verwacht?
[Afbeelding]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
ik heb een vraag nav. de handleiding. Ben bezig met een driewegklep voor een DJG boiler en het is altijd hetzelfde gedoe: welke stand is nou wat en hoe sluit ik het aan?

Volgens mij staat er in de handleiding dat ik de 3wegklep moet aansluiten op TBO2.4-6 en connector CNV1. Er staat dan in de tabel dat "OFF" = Heating en "ON" = DHW. Volgens mij gaat draad 1 naar Neutraal,3 naar live en 5 ook maar die is bij Off niet geschakeld en bij On wel. klopt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXUlrDl38Ziz6Lm_dq3TBXTGelw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3GI1Z8vqRp8YNDrJdEY3BWpP.png?f=user_large

Mijn driewegklep is een tameson BW3-100-AW1-R230AC, volgens die handleiding kan ik het zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oblEWzxfQANAKSBQoMfYJRr62k8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hdfJCbb1yJF8mGwYLY0cbOqz.png?f=user_large

ik wil dus "1" in de ecodan verbinden met blauw van de 3 wegklep, "3" naar bruin en dan "5" naar zwart. Als het DHW-tijd is schakelt de ecodan het signaal naar de zwarte draad en draat de klep. Als het klaar is staat er geen spanning meer op zwarte draad en gaat de klep weer dicht.

klopt deze gedachtengang?

[ Voor 32% gewijzigd door Fr33z op 04-12-2022 16:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fr33z schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:52:
ik heb een vraag nav. de handleiding. Ben bezig met een driewegklep voor een DJG boiler en het is altijd hetzelfde gedoe: welke stand is nou wat en hoe sluit ik het aan?

Volgens mij staat er in de handleiding dat ik de 3wegklep moet aansluiten op TBO2.4-6 en connector CNV1. Er staat dan in de tabel dat "OFF" = Heating en "ON" = DHW. Volgens mij gaat draad 1 naar Neutraal,3 naar live en 5 ook maar die is bij Off niet geschakeld en bij On wel. klopt dat?
[Afbeelding]
Je hoeft de klep sowieso niet op beide aan te sluiten. Die CNV1 wordt volgens mij gebruikt in Cylinder Units. Als je zelf een klep aansluit, gebruik je gewoon TBO2.4-6.
En die heeft drie aansluitingen. Een L, N en een schakelcontact. Dat schakelcontact wordt bekrachtigd als je SWW gaat draaien. Moeilijker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:28:
[...]
En daarna vroeg hij zich dus af hoe je aan die flow na de buffer komt.
Ik zeg niks meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 23:39
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:54:
[...]

De WP weet toch zelf helemaal niet hoeveel flow er in het afgiftecircuit (dus na de buffer) is? Hij meet alleen de flow in het primaire circuit (dus van WP naar buffer, of, als je geen buffer hebt, van WP naar afgiftesysteem).
Als je de flow na de buffer wilt weten, moet je die meten met een flowmeter, of berekenen aan de hand van het primaire vermogen, en de temperaturen van de leidingen van buffer naar afgiftesysteem, zoals @Grolsch doet.
@Grolsch, @Zwakie, @AUijtdehaag, @Andrehj Allen dank. Het was inderdaad naar aanleiding van de grafiek dat ik benieuwd was hoe je aan die waarden komt. Ik verwachtte eerlijk gezegd al dat het ws een extern meetpunt zou zijn. Met buffervaten had ik overigens nog überhaupt geen rekening gehouden, dus dank voor die aanscherping en aanvullende uitleg.

Ik heb zelf overigens idd géén buffervat dus ben benieuwd of het register dat @zwakie aanduidt, mss idd al wat inzicht kan geven. Dan hoef ik geen additionele toeren uit te halen. Gaat mij nu nl vooralsnog om alles wat hier voorbijkomt, eerst maar eens beginnen te snappen en het opbouwen van wat inzichten...

Ik ga sowieso maar eens kijken wat register fc3 299 bij mij voor waarden uitspuugt...

Edit: lijkt zelfde als FC4 173 of is er wel degelijk een verschil? (zal tijdje bijhouden)

[ Voor 3% gewijzigd door Huey op 04-12-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelme
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste bericht. Mijn vriendin en ik wonen sinds begin september 2022 in een vrijstaand nieuwbouwhuis en doordat Enexis onze slimme meter niet had aangemeld hebben wij pas inzicht in ons verbruik vanaf 14 oktober.

Ik heb de afgelopen weken anoniem dit forum bestudeerd om meer kennis te vergaren betreffende hoe het energieverbruik te beperken. Ook heb ik behoefte om meer een idee te krijgen wat een "normaal" verbruik is aangezien voor ons alles nieuw is betreffende vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen. Ik schrok van ons energieverbruik en heb last van het totale gebrek aan controle wat ik ervaar betreffende de warmtepomp. Tot nu toe voel ik mij onvoldoende geholpen door onze installateur die vanaf september al 5x hier geweest is om dingen aan te passen. Wat zeker niet helpend is betreffende control/grip ervaren: wij zitten door leverproblemen nog zonder themostaat dus voel me blind op dat gebied.

Wat is de situatie?
-vrijstaand nieuwbouw huis; ongeveer 180m2
-verhuisd begin september, dus nu onze eerste winter en geen vergelijk hoe laag kosten zullen zijn in lente/zomer
-wij zijn met 2 personen
-buitenunit: Zubadan PUHZ-SHW80YAA staat op platdak garage
-binnenunit: hydrobox ERSC-VM2C staat op zolderverdieping met rest van installatie
-boiler van 300 liter
-buffervat van 100 liter
-Vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, niet op zolder

Wat zijn de huidige instellingen (zelf al zaken aangepast dmv jullie tips)

SWW:
-HW temp: 49 graden (advies installateur 55 graden)
-Hw drop: 10 graden
-Hw time: 60 minuten
-NO HW: 30 minuten
-HW set: ECO (stond door installateur eerst op normaal)
-D.m.v. lezen forum elektrische weerstanden gecheckt en die staan uit
-DHW opladen: groot.......deze zou ik n.a.v. lezen op dit forum op "normaal" willen zetten, maar heb geen mogelijkheid om dit te kiezen. Installateur heeft op mijn vraag wel de sensor nu verplaatst van beneden naar bovenkant boiler

Verwarming:
-vanwege ontbreken thermostaat staat deze nu op doelvoorlooptemperatuur. Advies installateur: 38 graden, maar zelf teruggeschroefd naar 29 graden nu. Aanvankelijk had de installateur compensatiecurve gekozen, maar in oktober hoog verbruik in nachten terwijl overdag nog super warm.
-Wij hebben de vloerverwarming aan op de begane grond muv entree en vanaf vandaag ook op de badkamer eerste verdieping. De rest is uitgedraaid in de hoop geld te sparen, maar na lezen forum twijfel of dit wel zo werkt. De flow heb ik overal staan op 1,5

Legionella:
-zelf aangepast naar 61 graden ipv 65
-om de 14 dagen
-na.v. forum start op een zaterdag overdag om 12:00 ipv eerst geprogrammeerd om 3:00 's nachts
-Laadtijd: 1 uur
-Lkeep: 30 minuten
-Ook begrepen op dit forum om op de dag van legionella-run de SWW weer op 55 te zetten ipv mijn 49 graden

Vragen waar we meezitten en waar last van?
-Algemeen: zien jullie op het eerste oog hier dingen die eenvoudig aangepast kunnen worden waardoor meer rendement?
-Ik merk op dat onze SWW in mijn ogen veel te vaak een run doet terwijl we nota bene helemaal niet veel warm water gebruiken. vandaag viel mij op om 16:00 en om 18:00 was die alweer aan het verwarmen, terwijl in die 2 uur geen druppel gebruikt is. Ik begrijp dit niet. Wel hebben we idee dat het aanpassen van plaats sensor vorige week ervoor gezorgd heeft dat er minder runs gedaan worden dan voorheen, maar nog steeds staat de DWH natuurlijk op "normaal". Installateur zou hierover gaan bellen hoe dit hoge aantal SWW runs te verhelpen.
-Vorige week zaterdag was de eerste legionella run die ik heb kunnen observeren en twijfel of die ingestelde 1 uur laadtijd van installateur niet veel te kort is. Na de legionella run startte de SWW meteen een run en dat klinkt voor mij volkomen onlogisch, want om dit forum net gelezen dat mensen na legionella run net extra lang doen voordat er weer een SWW run zal komen omdat temperatuur zo omhoog is gekrikt.
-Is onze ingestelde 29 graden bij de doelvoortemperatuur de Ta, aanvoertemperatuur? Ik hoor dit begrip hier veel, maar ondanks vragen aan installateur weet ik nog steeds niet wat onze ta is of klopt het dat wij geen ta hebben als de stand op doelvoortemperatuur staat, want dit zei de installateur tegen mij, maar weet niet of ik hierop kan vertrouwen?
-Wat is energietechnisch het beste betreffende flow? nu denk ik 1,5 mogelijk zuiniger dan 2.0 per minuut, maar dat is nergens op gebaseerd en voor mij een pure gok. De installateur geeft aan dat het niet veel boeit.
-De afgelopen 2 dagen hadden wij een verbruik van 35 en 36 kWh per dag en ik zie via de slimme meter een constant hoog gebruik 24 uur per dag. Ok, het is kouder nu, maar is dit normaal?? Voor mij voelt dit gigantisch en groot verschil met vorige week. op woensdag 30 november hadden we nog een dag van maar 7 kWh met alleen in de avond dat de warmtepomp aansprong en andere dagen rond de 15/16 kwh. Er was overigens geen legionellarun gepland gisteren, dus daar kan het niet aan liggen.
-Wat betekent nou een pendelende vloerverwarming? en kan dit bij ons het geval zijn nu, of normaal dat die zovaak in deze kou nu aanstaat?

Heel erg bedankt voor het meedenken en als jullie meer info nodig hebben, zal ik proberen duidelijker te zijn en deze te geven!

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:57:
[...]

Je hoeft de klep sowieso niet op beide aan te sluiten. Die CNV1 wordt volgens mij gebruikt in Cylinder Units. Als je zelf een klep aansluit, gebruik je gewoon TBO2.4-6.
En die heeft drie aansluitingen. Een L, N en een schakelcontact. Dat schakelcontact wordt bekrachtigd als je SWW gaat draaien. Moeilijker is het niet.
ah, ik begrijp dat CNV1 en TBO2.4-6 dus twee verschillende opties zijn blijkbaar. Op basis van je toelichting lijkt het me dan logisch om "6" aan te sluiten op neutraal, "5" als schakelcontact en "4" als fase-draad. Dat klopt dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kelme schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:19:
Beste allemaal,

-Ik merk op dat onze SWW in mijn ogen veel te vaak een run doet terwijl we nota bene helemaal niet veel warm water gebruiken. vandaag viel mij op om 16:00 en om 18:00 was die alweer aan het verwarmen, terwijl in die 2 uur geen druppel gebruikt is. Ik begrijp dit niet. Wel hebben we idee dat het aanpassen van plaats sensor vorige week ervoor gezorgd heeft dat er minder runs gedaan worden dan voorheen, maar nog steeds staat de DWH natuurlijk op "normaal". Installateur zou hierover gaan bellen hoe dit hoge aantal SWW runs te verhelpen.
Als je minder SWW runs wil:

- op vaste tijd SWW run doen (1 of 2x per dag bijvoorbeeld, afhankelijk van je verbruik)
- temperatuur wat hoger zetten (bij douchen meng je met koud water dus hogere temperatuur is meer douche- of badwater)
- temperatuursensor lager (!) in het vat, er is dan meer warm water

Ik heb m'n SWW >50 graden staan en m'n legionella programma daarom uitgeschakeld (al verschillen de meningen daarover, er zou boven 50 graden geen vermenigvuldiging meer van legionella moeten kunnen plaatsvinden).

-Wat is energietechnisch het beste betreffende flow? nu denk ik 1,5 mogelijk zuiniger dan 2.0 per minuut, maar dat is nergens op gebaseerd en voor mij een pure gok. De installateur geeft aan dat het niet veel boeit.
Je wil een hoge flow, de afgifte is dan beter en je Delta T (verschil tussen aanvoer en retour temperatuur) is dan kleiner. Je afgifte is dan ook beter en dus minder kans op pendelen van je warmtepomp.
Bij een CV-ketel wil je een grote Delta T (verhoogt het rendement), bij een warmtepomp juist een kleine Delta T dus een hogere flow.

[ Voor 38% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-12-2022 20:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:19:
Wat is de situatie?
-vrijstaand nieuwbouw huis; ongeveer 180m2
-verhuisd begin september, dus nu onze eerste winter en geen vergelijk hoe laag kosten zullen zijn in lente/zomer
-wij zijn met 2 personen
-buitenunit: Zubadan PUHZ-SHW80YAA staat op platdak garage
-binnenunit: hydrobox ERSC-VM2C staat op zolderverdieping met rest van installatie
-boiler van 300 liter
-buffervat van 100 liter
-Vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, niet op zolder
Zou je eventueel foto’s van de binneninstallatie en vloerverwarming kunnen posten?
- Binnenunit.
- Boiler.
- Buffervat.
- Vloerverwarming.
Foto’s geven vaak in een opslag duidelijkheid.
Wat zijn de huidige instellingen (zelf al zaken aangepast dmv jullie tips)

SWW:
-HW temp: 49 graden (advies installateur 55 graden)
-Hw drop: 10 graden
-Hw time: 60 minuten
-NO HW: 30 minuten
-HW set: ECO (stond door installateur eerst op normaal)
-D.m.v. lezen forum elektrische weerstanden gecheckt en die staan uit
-DHW opladen: groot.......deze zou ik n.a.v. lezen op dit forum op "normaal" willen zetten, maar heb geen mogelijkheid om dit te kiezen. Installateur heeft op mijn vraag wel de sensor nu verplaatst van beneden naar bovenkant boiler
Dit zijn mijn instellingen:
HWtime: 90 minuten.
NO HW: 30 minuten.
HWset: ECO
Ltemp: 60 graden.
Lfrequentie: 14 dagen.
Lstart: 14:00 u.
Ltime: 02:00 u.
Lkeep: 30 min.

DHW opladen is alleen voor de cilinderbinnenunit van toepassing.
Verwarming:
-vanwege ontbreken thermostaat staat deze nu op doelvoorlooptemperatuur. Advies installateur: 38 graden, maar zelf teruggeschroefd naar 29 graden nu. Aanvankelijk had de installateur compensatiecurve gekozen, maar in oktober hoog verbruik in nachten terwijl overdag nog super warm.
-Wij hebben de vloerverwarming aan op de begane grond muv entree en vanaf vandaag ook op de badkamer eerste verdieping. De rest is uitgedraaid in de hoop geld te sparen, maar na lezen forum twijfel of dit wel zo werkt. De flow heb ik overal staan op 1,5
Hoe meer open staat hoe lager de aanvoertemperatuur kan, hoe hoger het rendement (COP)
Legionella:
-zelf aangepast naar 61 graden ipv 65
-om de 14 dagen
-na.v. forum start op een zaterdag overdag om 12:00 ipv eerst geprogrammeerd om 3:00 's nachts
-Laadtijd: 1 uur
-Lkeep: 30 minuten
-Ook begrepen op dit forum om op de dag van legionella-run de SWW weer op 55 te zetten ipv mijn 49 graden
Lees hierboven mijn instellingen.
Dat met legionella en SWW setpoint op 55 graden zetten is leuk, maar degene welke dit doen hebben een automatisch programmaatje ervoor draaien.
Handmatig dat elke keer doen… Waar je zin in hebt… ;)
Vragen waar we meezitten en waar last van?
-Algemeen: zien jullie op het eerste oog hier dingen die eenvoudig aangepast kunnen worden waardoor meer rendement?
Ik zou sowieso een aparte kWh meter voor de warmtepomp aanschaffen of een P1 meter.
-Ik merk op dat onze SWW in mijn ogen veel te vaak een run doet terwijl we nota bene helemaal niet veel warm water gebruiken. vandaag viel mij op om 16:00 en om 18:00 was die alweer aan het verwarmen, terwijl in die 2 uur geen druppel gebruikt is. Ik begrijp dit niet. Wel hebben we idee dat het aanpassen van plaats sensor vorige week ervoor gezorgd heeft dat er minder runs gedaan worden dan voorheen, maar nog steeds staat de DWH natuurlijk op "normaal".
Installateur zou hierover gaan bellen hoe dit hoge aantal SWW runs te verhelpen.
@Andrehj heeft het wel eens gehad over 1-pijprecirculatie gehad. (Soort thermosifon werking)
Hoe zit het leidingwerk op de boiler aangesloten?
-Vorige week zaterdag was de eerste legionella run die ik heb kunnen observeren en twijfel of die ingestelde 1 uur laadtijd van installateur niet veel te kort is. Na de legionella run startte de SWW meteen een run en dat klinkt voor mij volkomen onlogisch, want om dit forum net gelezen dat mensen na legionella run net extra lang doen voordat er weer een SWW run zal komen omdat temperatuur zo omhoog is gekrikt.
Zie hierboven.
-Is onze ingestelde 29 graden bij de doelvoortemperatuur de Ta, aanvoertemperatuur? Ik hoor dit begrip hier veel, maar ondanks vragen aan installateur weet ik nog steeds niet wat onze ta is of klopt het dat wij geen ta hebben als de stand op doelvoortemperatuur staat, want dit zei de installateur tegen mij, maar weet niet of ik hierop kan vertrouwen?
Doeltemperatuur is een vaste aanvoertemperatuur.
Deze kun je op het hoofdbedieningspaneel van je hydrobox zien staan.
Ook kun je hierop de verwarming op uit zetten of een kloktijden instellen.
Zo’n hoog mogelijke flow met zo’n laag mogelijke aanvoertemperatuur.
-De afgelopen 2 dagen hadden wij een verbruik van 35 en 36 kWh per dag en ik zie via de slimme meter een constant hoog gebruik 24 uur per dag. Ok, het is kouder nu, maar is dit normaal?? Voor mij voelt dit gigantisch en groot verschil met vorige week. op woensdag 30 november hadden we nog een dag van maar 7 kWh met alleen in de avond dat de warmtepomp aansprong en andere dagen rond de 15/16 kwh. Er was overigens geen legionellarun gepland gisteren, dus daar kan het niet aan liggen.
Een nieuwbouwhuis heeft best veel bouwvocht, daarom zal je het eerste jaar een wat hogere verbruik hebben.
Als het goed is zit er in je binnenunit een SD kaart deze zou je eventueel kunnen uitlezen.
In het forum staat hoe en wat, wel even spanningsloos werken!
-Wat betekent nou een pendelende vloerverwarming? en kan dit bij ons het geval zijn nu, of normaal dat die zovaak in deze kou nu aanstaat?
Pendelen is het achter elke aan en uitgaan, je kan je minimaal vermogen niet kwijt.
Zonder extra gegevens inhoudelijk niks over te zeggen nu.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Bedankt bluetooth76 en dutchwing. Ik heb meteen de flow aangepast op 8 van de 14 leidingen van 1.5 naar 2.0. Ik heb er nog steeds 6 volledig dicht voor de 3 slaapkamers en de overloop omdat ik tegenstrijdige info hierover lees. De 1 zegt overal open en dan aanvoertemperatuur omlaag en ik lees adviezen betreffende uitzetten waar je niet echt komt. Ook slapen wij persoonlijk graag in een koele kamer.
Bij deze wat foto’s waarna gevraagd werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcIU9tkmBQqdnozUu9tONPJokZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rj0soPhwLvNMkVFDrfNGvXq1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a41J07E9GtwSNq81HvOdwxMexXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GMG9IEdF1Eb9DTrVibCfzjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG91kf2FdtuFbDFc0JIDk2_74Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXbC2I72pm4zbFsvvxnllTDP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOi2kECBItBhHgXCrAF8otIenRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxNSLMtKYuK1T48ixeA6kkWg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VEpVHqm7q7q7aBxYSfNtLDLRpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2B4xgraVVD4446Rla1NvB7X.jpg?f=fotoalbum_large

-betreffende vloerverwarming dus 2 verdelers van 7: 14 leidingen in totaal.
-wat ik tot mijn frustratie dus weer niet begrijp is op moment van foto die SWW opnieuw aansprong, terwijl ik op het schermpje 48 graden zie staan als tank temperatuur en ik heb de Max ingesteld op 49 met 10 graden drop. In totaal al 3 keer vandaag een sww run gezien dat ik toevallig boven was. Ik heb die net niet op 1x per dag gezet omdat ik op forum ook lees dat gewoon at random beter kan zijn. Maar onze privé situatie is dat wij met zijn 2’n totaal niet veel warm water gebruiken en het is zelfs zo erg dat ik bewust minder douche en kort en dan nog zoveel runs en dus onnodig geld weggooien.
-en is mijn gekozen 29 graden nu onze aanvoertemperatuur/ta? Deze is toch al vrij laag niet?

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat je SWW zo gauw weer draait snap ik ook zo even niet, maar op dee display staat dat hij altijd mag verwarmen, en dat een tijdklok niet is ingesteld; altijd verwarmen toont een driehoekje naast de kraan. Als je een tijdklok instelt, dan zie je een klokje staan, en als je geen sww wilt dan zie je een 'verboden' verkeersschildje staan.
die 48 is de temperatuur die de voeler ziet, en die zit nu onderin je boiler?
Dan gaat hij nu gelijk verwarmen, zodra er koud water onderin je boiler komt, en dat is al gauw, dus ik denk dat je hem beter hoog kunt plaatsen. De doel temperatuur van je vloer verwarming is 29° , te zien op je scherm; als je het nog te warm hebt, dan kan je in een nieuwbouwhuis best nog een paar graden omlaag (dat lukt bij mij niet, maar mijn huis is dan ook 200 jaar oud, maar draait momenteel op 32°, normaal op 30°, dus jij moet veel lager kunnen).
Probeer dit eerst even, en stel een tijdklok i voor de sww (niet iedereen zal het met me eens zijn,) maar voorlopig wil je minder sww produceren, dus een tijdklok1 is in te stellen, selecteer eerst alle dagen, met een vinkje, en dan de tijd, bv om 2:00 uur PM; die klok instellen vind ik een onding, maar blijven proberen, en je komt er uiteindelijk wel uit.
Success!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Aanvullingen: zet voorlopig de legionella run maar uit, dat maakt het onnodig gecompliceerd; ik leef al 4 jaar zonder legionella run.
Hierboven werd aanbevolen om je sensor voor sww omlaag te zetten, maar dat is in jouw geval niet nodig: je bent met 2, gebruikt weinig water, dus je hebt met een 300 L tank helemaal geen volle heet water tank nodig.
En zet je doel temperatuur maar een paar graden omlaag, want je hebt geen begrenzende ruimte thermostaat, en hebt het nu al warm, dus die 29 is al veel te hoog; ik draai in mijn oude huis op 32 momenteel (omdat het zooooo koud is!) anders op 30°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:54:
Dat je SWW zo gauw weer draait snap ik ook zo even niet, maar op dee display staat dat hij altijd mag verwarmen, en dat een tijdklok niet is ingesteld; altijd verwarmen toont een driehoekje naast de kraan. Als je een tijdklok instelt, dan zie je een klokje staan, en als je geen sww wilt dan zie je een 'verboden' verkeersschildje staan.
die 48 is de temperatuur die de voeler ziet, en die zit nu onderin je boiler?
Dan gaat hij nu gelijk verwarmen, zodra er koud water onderin je boiler komt, en dat is al gauw, dus ik denk dat je hem beter hoog kunt plaatsen. De doel temperatuur van je vloer verwarming is 29° , te zien op je scherm; als je het nog te warm hebt, dan kan je in een nieuwbouwhuis best nog een paar graden omlaag (dat lukt bij mij niet, maar mijn huis is dan ook 200 jaar oud, maar draait momenteel op 32°, normaal op 30°, dus jij moet veel lager kunnen).
Probeer dit eerst even, en stel een tijdklok i voor de sww (niet iedereen zal het met me eens zijn,) maar voorlopig wil je minder sww produceren, dus een tijdklok1 is in te stellen, selecteer eerst alle dagen, met een vinkje, en dan de tijd, bv om 2:00 uur PM; die klok instellen vind ik een onding, maar blijven proberen, en je komt er uiteindelijk wel uit.
Success!
Sensor voor boilervat is vaker een discussie. Volgens mij was de conclusie:

Verwarm je op een timer (zoals ik) dan kan je de sensor beter wat lager plaatsen (35 tot 40% vanaf onderen) zodat je per opwarmrun méér warm water beschikbaar hebt.

Verwarm je op afkoeling van het boilervat, dan moet je hem niet te laag plaatsen ivm aanvoer koud water.

Ik vind zelf een timer handiger omdat de warmtepomp dan niet op random momenten warm water gaat maken. Hier zorgt dat toch voor aardig wat afkoeling van de woning, dat heb ik dan liever 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:23:
Bedankt bluetooth76 en dutchwing. Ik heb meteen de flow aangepast op 8 van de 14 leidingen van 1.5 naar 2.0. Ik heb er nog steeds 6 volledig dicht voor de 3 slaapkamers en de overloop omdat ik tegenstrijdige info hierover lees. De 1 zegt overal open en dan aanvoertemperatuur omlaag en ik lees adviezen betreffende uitzetten waar je niet echt komt. Ook slapen wij persoonlijk graag in een koele kamer.
Het mooiste is alles open te laten.
Zo kun je de afgifte gelijkmatig verdelen, de flow maximaliseren en de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houden.
Alles flowmeter vol openzetten heeft weinig functie, uiteindelijk kun je niet meer water verplaatsen dan je secundaire pomp aankan.

Wil je het helemaal netjes doen kun je inregelen op een delta T van 3-5K tussen aanvoer en retour.
Of je regelt de boel in aan de hand van de warmtebehoefte per ruimte, in het algemeen lucht/water topic staat al enorm veel informatie hierover.

Maar een 1-2 slaapkamers dichtzetten moet met dit totaal oppervlakte wel kunnen.
Bij deze wat foto’s waarna gevraagd werd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een buffervat met een secundaire pompgroep wat in deze opstelling onnodig was.
Dit kost je onnodig rendement (COP)
Ik zou deze er sowieso tussenuit halen, zonder naregeling of thermostaten per kamer was een buffervat onnodig geweest.

Ik kan het leidingverloop niet helemaal volgen, zou je eventueel het leidingverloop nog kunnen intekenen etc? En wat duidelijkere foto’s van de aansluitingen op de boiler + van de driewegklep?
-betreffende vloerverwarming dus 2 verdelers van 7: 14 leidingen in totaal.
-wat ik tot mijn frustratie dus weer niet begrijp is op moment van foto die SWW opnieuw aansprong, terwijl ik op het schermpje 48 graden zie staan als tank temperatuur en ik heb de Max ingesteld op 49 met 10 graden drop. In totaal al 3 keer vandaag een sww run gezien dat ik toevallig boven was. Ik heb die net niet op 1x per dag gezet omdat ik op forum ook lees dat gewoon at random beter kan zijn. Maar onze privé situatie is dat wij met zijn 2’n totaal niet veel warm water gebruiken en het is zelfs zo erg dat ik bewust minder douche en kort en dan nog zoveel runs en dus onnodig geld weggooien.
Waarop staat SWW in dit menu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9IJcFjZdIRerGfQmkktHuP_BKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKX6jaFKJSaCjTyokTiBuZNe.jpg?f=fotoalbum_large
-en is mijn gekozen 29 graden nu onze aanvoertemperatuur/ta? Deze is toch al vrij laag niet?
@Andrehj heeft zijn aanvoertemperatuur op 24 a 25 graden ingesteld.

Ik zou beginnen bij 27 graden.
+ sowieso even de SD kaart uit de binnenunit halen! Daarop staat enorm veel nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk het verschil tussen een hydrobox en cylinderunit van mitshibushi ecodan?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2022 06:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
Het verschil is 200 ltr water in een cylinder

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2022 06:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 28-09 19:29
Kelme schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:23:
-wat ik tot mijn frustratie dus weer niet begrijp is op moment van foto die SWW opnieuw aansprong,
Heb je niet toevallig in Melcloud een planning aangemaakt, als je bv SWW "blokkeert" en dan weer vrijgeeft gaat hij ook altijd weer naar de setpoint toe, ook al is dat maar 1 graad.

[ Voor 12% gewijzigd door alberthakvoort op 05-12-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Mooie setups allemaal, maar wie hebben jullie gevraagd voor installatie?

Tips en adviezen meer dan welkom, per volgend jaar een nieuwe woning. Gezien alle reviews en meningen, neem ik liever een Mitsubishi.

Zit wel met het volgende:
2 cv ketels
1 voor sww en indirecte luchtverwarming (locatie zolder)
1 ketel voor radiator en vloerverwarming woonkeuken (locatie zolder van de garage)

Ben nog oriënterende om eventueel woonkamer ook te voorzien van vloerverwarming. Het gehele huis is gestookt op luchtverwarming. Behalve de woonkeuken, ruimten zitten wel aan elkaar.

Er is voldoende beschutte plek voor een buitenunit. Betreft een hoekhuis, dus geen geluidsoverlast.

Topic op volgen gezet, ben heel benieuwd naar jullie tips en adviezen.

[ Voor 8% gewijzigd door tijgetje57 op 05-12-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Tijgertje Een L/W warmtepomp doet van alles, maar geen luchtverwarming, zo'nt ding heet een airco.
De L/W warmtepomp heeft echt wel water nodig, dus in jou geval is vloerverwarming de eerste oplossing, al is het ook de meest ingrijpende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Naalroc schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:19:
@Tijgertje Een L/W warmtepomp doet van alles, maar geen luchtverwarming, zo'nt ding heet een airco.
De L/W warmtepomp heeft echt wel water nodig, dus in jou geval is vloerverwarming de eerste oplossing, al is het ook de meest ingrijpende denk ik.
Het betreft hier een indirect gestookt exemplaar, die ik op een boiler kan aansluiten. Daarna zal deze de warmte ontrekken aan de boiler. Want de ketel staat op 55 graden.

Voor beneden dan maar de vloerverwarming.

Quote ik wil een warmtepomp, die heb ik al staan nu in mijn huidige woning. Dus ik weet niet of ik er eentje wil, er gaat er eentje komen. Zit alleen met klein stukje advies/installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus @tijgetje57 we hoeven je niet uit te leggen waarom je afgifte op 55 graden echt moet zien te vermijden? Je weet een historisch gasverbruik?
Er zijn al anderen die geworsteld hebben met het verduurzamen van heteluchtverwarming, volgens mij met wisselend succes. Daar kan je ook even naar zoeken (ook keyword Brink).
Bijvoorbeeld Van luchtverwarming naar...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 06:09
Hallo allen,

Ik heb nog een uitdaging waar jullie misschien wel makkelijk het antwoord hebben. Eerder bleek het elektrische element uit te staan dmv een hoofdschakelaar. Nu doet hij zijn legionella run maar lijkt het erop dat hij nog steeds de temperatuur van het SWW naar beneden trekt. Je kan het hier goed zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2jRBgx0RCBL1c7VnZYLlk1x-JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7oEtHCvDlcCJaQGzY83aYD68.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

JustMyOpinion schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:02:
Je doet geen legionellaruns omdat je de buffer helemaal leeg trekt? Anders zou je dat toch gewoon "moeten" doen i.v.m. gezondsheidsrisico?

Zijn er hier trouwens mensen die een extra laag isolatie om hun buffer hebben gedaan? Ik zit te denken om een houten frame er omheen te maken en die te vullen met isolatie. Uiteraard wel op een dusdanige manier dat je redelijk eenvoudig bij de koppelingen / sensor kan komen.
Ik zit hier wel aan te denken idd. De binnenunit staat in de garage en ondanks dat deze is geïsoleerd is het daar nu zo'n 12gr. Ik denk dat ik PIR + OSB 2440x600x30+9mm platen ga gebruiken.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkPino schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:49:
Hallo allen,

Ik heb nog een uitdaging waar jullie misschien wel makkelijk het antwoord hebben. Eerder bleek het elektrische element uit te staan dmv een hoofdschakelaar. Nu doet hij zijn legionella run maar lijkt het erop dat hij nog steeds de temperatuur van het SWW naar beneden trekt. Je kan het hier goed zien:

[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Je waterpomp draait wel, maar de compressor niet.
Even terugzoeken in dit topic (op legionellarun), want een tijd geleden heeft iemand anders ook zoiets gehad. Geen idee hoe dat toen opgelost is. Dat kun je die persoon dan vragen.

Het helpt trouwens niet dat je de Y-as van je grafiek hebt afgeknipt.

Volgens mij heb ik dit gedrag wel eens gezien als de legionellarun startte met veel te warm SWW. (Boven een bepaalde temp start de compressor niet uit zelfbescherming).

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 05-12-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
alberthakvoort schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:47:
[...]
Heb je niet toevallig in Melcloud een planning aangemaakt, als je bv SWW "blokkeert" en dan weer vrijgeeft gaat hij ook altijd weer naar de setpoint toe, ook al is dat maar 1 graad.
Is er een manier om dit te vermijden?

Ik wilde de 'vakantieregeling' gebruiken om mijn piekvermogen te verminderen (ervoor zorgen dat de verwarming tijdelijk niet draait wanneer er een groot verbruik is van andere apparaten). Ik check dus mijn kwartiervermogen, en wanneer dat oploopt boven een bepaalde (instelbare) waarde, dan schakel ik de vakantieregeling in, waardoor de warmtepomp de verwarming tijdelijk uitschakelt. Dat uitschakelen en na een tijd weer inschakelen werkt op zich wel goed, alleen is het inderdaad zo dat bij opnieuw inschakelen hij eerst even SWW opwarmt, en dan pas verder gaat met verwarmen. En dat is niet de bedoeling, want opwarmen van SWW zorgt voor een nodeloos hoger verbruik.

Mijn SWW staat ingesteld op 45 graden; als de boilertemperatuur op moment van opnieuw inschakelen (dus na verlaten vakantieregeling) 44,5 graden is (dus nog ruim hoog genoeg), dan gaat de WP in eerste instantie dat water gaan bijverwarmen, wat absoluut niet nodig is. Maar ik heb nog geen oplossing gevonden om dit te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dan kan je de sww toch gelijk op 'verboden' zetten, en als het binnen warm is, weer terug op toegestaan of klok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JVR2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:42:
[...]

Is er een manier om dit te vermijden?

Ik wilde de 'vakantieregeling' gebruiken om mijn piekvermogen te verminderen (ervoor zorgen dat de verwarming tijdelijk niet draait wanneer er een groot verbruik is van andere apparaten). Ik check dus mijn kwartiervermogen, en wanneer dat oploopt boven een bepaalde (instelbare) waarde, dan schakel ik de vakantieregeling in, waardoor de warmtepomp de verwarming tijdelijk uitschakelt. Dat uitschakelen en na een tijd weer inschakelen werkt op zich wel goed, alleen is het inderdaad zo dat bij opnieuw inschakelen hij eerst even SWW opwarmt, en dan pas verder gaat met verwarmen. En dat is niet de bedoeling, want opwarmen van SWW zorgt voor een nodeloos hoger verbruik.

Mijn SWW staat ingesteld op 45 graden; als de boilertemperatuur op moment van opnieuw inschakelen (dus na verlaten vakantieregeling) 44,5 graden is (dus nog ruim hoog genoeg), dan gaat de WP in eerste instantie dat water gaan bijverwarmen, wat absoluut niet nodig is. Maar ik heb nog geen oplossing gevonden om dit te vermijden.
De FTC heeft speciale ingangen voor vraagsturing, waarom gebruik je die niet? De vakantieregeling is hier bepaald niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Andrehj schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:50:
[...]
De FTC heeft speciale ingangen voor vraagsturing, waarom gebruik je die niet?De vakantieregeling is hier bepaald niet voor bedoeld.
Ik weet het; 'vakantieregeling' is niet bepaald iets wat de lading dekt van wat ik wil doen, maar het leek de snelste weg naar succes :9

Jij bedoelt dan wellicht die 'smart grid' aansluiting? De uitleg die ik hierover terugvind is echter eerder beknopt, en dan moet ik vermoedelijk toch nog andere devices gebruiken om het allemaal werkende te krijgen?

Aangezien ik al met een Procon en een raspberry PI werk, leek het veruit het gemakkelijkst om een register te zetten via die Procon, maar iets anders dan de 'vakantieregeling' vond ik niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Beste Naalroc, BlueTooth76, alberthakvoort en DutchWing. Dank voor de reacties!

@Naalroc: ik had de SWW niet op tijdsklok gezet omdat ik een post van Andrejh las niet elke dag de SWW standaard te verwarmen. De sensor in de boiler heb ik n.a.v. lezen van dit forum door de installateur vorige week hoger laten plaatsen, maar deze zat eerst laag. Ik hoopte nu minder SWW runs te hebben, maar zoals ik zei merkte ik er alleen gisteren al 3 op in misschien maar 5 uur tijd terwijl niemand gedoucht heeft in die tijd. Aangezien ik nog steeds zoveel SWW runs heb misschien wel goed om wel tijdsklok te gebruiken idd, maar moet de sensor dan weer lager verplaatst worden? Jij adviseert 2:00 pm vanwege warmer moment op de dag ipv 's nachts? is dit voor de rekening nog steeds gunstiger ondanks normaal tarief dan ipv daltarief? En wat adviseer jij betreffende laadtijd? ik heb nu 60 minuten, omdat die zo al stond, maar andere hebben 90 of 120. Waar wordt deze keuze op gebaseerd??

@DutchWing: wat bedoel jij met leidingverloop intekenen? Ik zal morgen nog wat betere foto's maken. En die SD kaart uitlezen, zal ik aan mijn installateur vragen; Ik ben zelf nogal a-technisch en weet niet eens hoe die binnenunit te openen. Mijn SWW staat nu niet op een tijdsklok, maar dat "play" driehoekje

@alberthakvoort; ik heb helaas nog geen melcloud en geen thermostaat vanwege leverproblemen

Nog wat algemeen vragen:
-aangezien voor nu alles nieuw is betreffende eigen huis en warmtepomp. Wat is ongeveer een gemiddeld KWH verbruik per dag? Ik schrik me opnieuw het laplazarus de afgelopen dagen nu het iets kouder is. respectievelijk 35, 36 en 40 kWh. Mijn inschatting is dat minimaal 90 procent hiervan de warmtepomp is, want verder hebben wij geen energieverslinders in huis en zijn we erg zuinig ingesteld
-Indien men 2 wekelijks een legionella run doet. Wat is dan verstandig betreffende laadtijd? de installateur heeft deze op 1 uur gezet waarvan 30 minuten op de hoogste 61 graden, maar is die laadtijd niet veel te kort, want dan is er dus maar 30 minuten tijd om op die temperatuur van 61 graden te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JVR2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:00:
[...]

Ik weet het; 'vakantieregeling' is niet bepaald iets wat de lading dekt van wat ik wil doen, maar het leek de snelste weg naar succes :9

Jij bedoelt dan wellicht die 'smart grid' aansluiting? De uitleg die ik hierover terugvind is echter eerder beknopt, en dan moet ik vermoedelijk toch nog andere devices gebruiken om het allemaal werkende te krijgen?

Aangezien ik al met een Procon en een raspberry PI werk, leek het veruit het gemakkelijkst om een register te zetten via die Procon, maar iets anders dan de 'vakantieregeling' vond ik niet echt.
Ingang IN4 (Demand control input.)

Contact verbroken = normaal bedrijf.
Contact gemaakt = Heat source OFF / Boiler operation *3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Misschien weet iemand hier iets van: klopt het dat het primaire circuit (van binnenunit naar buitenunit en andersom) altijd aanstaat/rondpompt? Ook als er volgens schema geen verwarming/SWW actief is? Ik kan er zelf geen instelling voor vinden, pomp staat op eco stand, externe pomp voor vloerverwarming gaat volgens het schema ook gewoon uit.
Enkel als ik de binnenunit met de knop op het display uit zet gaat dat primaire circuit uit en hoor ik geen geruis meer.

Het is geen resonantie van de buitenunit, echt resonantie of ruis van de leidingen. Kan ik dat op een of andere manier verder isoleren?

Ik vraag het omdat ik in de kamers naast de technische ruimte toch altijd geruis hoor, dus ook 's-avonds laat/'s-nachts. Die kamers zijn nu niet in gebruik als slaapkamers maar dat worden ze wel in de nabije toekomst. Ik wil niet elke avond naar de WP toe lopen om hem handmatig op standby te zetten om het in die kamers stiller te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:02:
@DutchWing: wat bedoel jij met leidingverloop intekenen? Ik zal morgen nog wat betere foto's maken. En die SD kaart uitlezen, zal ik aan mijn installateur vragen; Ik ben zelf nogal a-technisch en weet niet eens hoe die binnenunit te openen. Mijn SWW staat nu niet op een tijdsklok, maar dat "play" driehoekje
Een schematische tekening hoe alles aangesloten zit en waar de componenten zich schematisch bevinden etc.

Dan staat hij in principe goed, alleen iets triggered de boiler.
- Sensor te laag geplaatst.
- 1-pijprecirculatie.

Ik zou eventueel tijdelijk de HW Drop van 10 graden op 20 graden zetten. Dan zal hij hopelijk minder snel aangaan.
Nog wat algemeen vragen:
-aangezien voor nu alles nieuw is betreffende eigen huis en warmtepomp. Wat is ongeveer een gemiddeld KWH verbruik per dag? Ik schrik me opnieuw het laplazarus de afgelopen dagen nu het iets kouder is. respectievelijk 35, 36 en 40 kWh. Mijn inschatting is dat minimaal 90 procent hiervan de warmtepomp is, want verder hebben wij geen energieverslinders in huis en zijn we erg zuinig ingesteld.
Als we het even omrekenen naar gasverbruik:
Stel je hebt een COP van 3
Dan is 40kWh x 3 = 120kWh = ± 15m³ gasverbruik.

Stel je hebt een COP van 4
Dan is 40kWh x 4 = 160kWh = ± 20m³ gasverbruik.

Je hebt waarschijnlijk je elektrisch element nog aanstaan voor normaal verwarming en SWW

Maar zat woningen met de helft qua oppervlakte en hetzelfde totaalverbruik….

Verwarming:
Menu > Service > Code: 0000 > Extra instellingen > Elektr.weerstand(Verw.) > OFF

SWW:
Menu > Service > Code: 0000> Extra instellingen > Elektrisch weerstand(SWW) > Booster heater + Immersion Heater > OFF

+ Zo’n buffervat kost je rendement.

En misschien geeft de grafiek van de warmtepomp nog nuttige informatie.

Sowieso een P1 meter aanschaffen is geen overbodige luxe!
Google P1 meter en je krijgt voornamelijk deze:
https://www.homewizard.co...0CuQ_5EAAYASAAEgLctfD_BwE
-Indien men 2 wekelijks een legionella run doet. Wat is dan verstandig betreffende laadtijd? de installateur heeft deze op 1 uur gezet waarvan 30 minuten op de hoogste 61 graden, maar is die laadtijd niet veel te kort, want dan is er dus maar 30 minuten tijd om op die temperatuur van 61 graden te geraken.
Ik zou gewoon deze instellingen gebruiken:
Ltemp: 60 graden.
Lfrequentie: 7 of 14 dagen.
Lstart: 14:00 u.
Ltime: 02:00 of 03:00 u.
Lkeep: 30 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vincm schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:54:
Misschien weet iemand hier iets van: klopt het dat het primaire circuit (van binnenunit naar buitenunit en andersom) altijd aanstaat/rondpompt? Ook als er volgens schema geen verwarming/SWW actief is? Ik kan er zelf geen instelling voor vinden, pomp staat op eco stand, externe pomp voor vloerverwarming gaat volgens het schema ook gewoon uit.
Enkel als ik de binnenunit met de knop op het display uit zet gaat dat primaire circuit uit en hoor ik geen geruis meer.

Het is geen resonantie van de buitenunit, echt resonantie of ruis van de leidingen. Kan ik dat op een of andere manier verder isoleren?

Ik vraag het omdat ik in de kamers naast de technische ruimte toch altijd geruis hoor, dus ook 's-avonds laat/'s-nachts. Die kamers zijn nu niet in gebruik als slaapkamers maar dat worden ze wel in de nabije toekomst. Ik wil niet elke avond naar de WP toe lopen om hem handmatig op standby te zetten om het in die kamers stiller te krijgen.
Freeze state functie
FSout op: ** zetten. (Outdoor ambient temp)

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f9mk6RvMWqeWoAQ5lkv2YYTDlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cPIXAUrm4u4tk6DSHmeOT7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kelme schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:02:
Beste Naalroc, BlueTooth76, alberthakvoort en DutchWing. Dank voor de reacties!

@Naalroc: ik had de SWW niet op tijdsklok gezet omdat ik een post van Andrejh las niet elke dag de SWW standaard te verwarmen. De sensor in de boiler heb ik n.a.v. lezen van dit forum door de installateur vorige week hoger laten plaatsen, maar deze zat eerst laag. Ik hoopte nu minder SWW runs te hebben, maar zoals ik zei merkte ik er alleen gisteren al 3 op in misschien maar 5 uur tijd terwijl niemand gedoucht heeft in die tijd. Aangezien ik nog steeds zoveel SWW runs heb misschien wel goed om wel tijdsklok te gebruiken idd, maar moet de sensor dan weer lager verplaatst worden? Jij adviseert 2:00 pm vanwege warmer moment op de dag ipv 's nachts? is dit voor de rekening nog steeds gunstiger ondanks normaal tarief dan ipv daltarief? En wat adviseer jij betreffende laadtijd? ik heb nu 60 minuten, omdat die zo al stond, maar andere hebben 90 of 120. Waar wordt deze keuze op gebaseerd??
Ik weet van de aanbevelingen van @Andrehj maar heb dat een maand uit geprobeerd, en ik kwam niet tot dezelfde conclusies: niet goedkoper, geen praktisch betere COP, maar wel een hogere aanvoer temp nodig, en minder comfort, dus op 1 december heb ik mijn klok weer ingesteld, met alleen verwarmen om 14 uur. Dit heb ik ook gepubliceerd hier, op 1 dec.

Als de sensor laag in de boiler zit, dan krijgt hij al heel snel koud water voor zijn kiezen, en bovenin niet: trek je conclusies.
Dat verwarmen van sww midden op de dag is omdat mijn verschil in inkoop prijs maar ongeveer 1 cent is, dus dat zet momenteel echt geen zoden aan de dijk; anderen hebben misschien andere prijzen, en je settings daarop baseren. Laadtijd? ik weet zo even niet waar hij op staat, ik denk nog op default, en geloof dat dit 1 1/2 uur is; voor de zekerheid heb ik mijn klok op 2 uur gezet.

Verbruik? Ik heb een aparte meter voor mijn wp, en mijn verbruik vandaag, vanaf 00:00 uur tot nu, 22:31 is 20,45 kWh, en dat zonder houtkachel oid., wel met sww run. Zie mijn sig voor type pomp, in een woonboerderij van 1807, redelijk geïsoleerd (door mijzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
DutchWing schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:30:
[...]

Ingang IN4 (Demand control input.)

Contact verbroken = normaal bedrijf.
Contact gemaakt = Heat source OFF / Boiler operation *3.
Ga ik eens moeten bekijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met electrische weerstand word daar het electrische element mee bedoeld?

Als dat zo is, ik dacht dat sww alleen gebruikt maakte van het elec element boven de 55 graden (legionellarun) de legionella staat bij mij uit dan gebruikt de warmtepomp het elec element toch niet meer?

Word er bij de vloerverwarming ook het elec element gebruikt? Zo ja wanneer en kan ik dat ook beter uit zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 05:28:
Met electrische weerstand word daar het electrische element mee bedoeld?

Als dat zo is, ik dacht dat sww alleen gebruikt maakte van het elec element boven de 55 graden (legionellarun) de legionella staat bij mij uit dan gebruikt de warmtepomp het elec element toch niet meer?

Word er bij de vloerverwarming ook het elec element gebruikt? Zo ja wanneer en kan ik dat ook beter uit zetten?
Als de wp zijn temperatuur niet haalt of bij een defrost kan het element bijspringen dus als je dat niet wilt moet je hem uitzetten. Ik heb hem al 6 jaar uitstaan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom je dat element niet zou willen gebruiken: Als je warmtepomp het verwarmen of een defrost niet red op de buitenunit, wat verwacht je dan? Dat het koud wordt in huis en/of je buitenunit dichtvriest? Het is een backup-element voor als het moeilijk wordt, waarom zou je je backup uitzetten?

Ik heb het elektrische element dus gewoon aanstaan en hij heeft het nog nooit gebruikt (behalve voor verwarmen van het boilervat boven de 57,5 graden). Komt op mij over alsof de besturing goed begrijpt dat je het elektrisch element niet moet gebruiken tenzij er een reden voor is.

Zijn er anderen waarbij het elektrisch element onverwacht wél aangaat? Ben wel benieuwd naar de omstandigheden waaronder dat dan zou kunnen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:04:
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom je dat element niet zou willen gebruiken: Als je warmtepomp het verwarmen of een defrost niet red op de buitenunit, wat verwacht je dan? Dat het koud wordt in huis en/of je buitenunit dichtvriest? Het is een backup-element voor als het moeilijk wordt, waarom zou je je backup uitzetten?

Ik heb het elektrische element dus gewoon aanstaan en hij heeft het nog nooit gebruikt (behalve voor verwarmen van het boilervat boven de 57,5 graden). Komt op mij over alsof de besturing goed begrijpt dat je het elektrisch element niet moet gebruiken tenzij er een reden voor is.

Zijn er anderen waarbij het elektrisch element onverwacht wél aangaat? Ben wel benieuwd naar de omstandigheden waaronder dat dan zou kunnen gebeuren?
Heb hem ook gewoon aanstaan, het gaat nu aan bij elke defrost. Het ging ook steeds aan vlak na installatie van de buitenunit toen er 100 gram teveel koelmiddel in de installatie zat en er elk uur een stiekeme storing was, zonder storingsmelding, daar kwam ik ook pas na weken achter.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjappiey2k
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 14:29
joezzt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:56:
[...]

Heb hem ook gewoon aanstaan, het gaat nu aan bij elke defrost. Het ging ook steeds aan vlak na installatie van de buitenunit toen er 100 gram teveel koelmiddel in de installatie zat en er elk uur een stiekeme storing was, zonder storingsmelding, daar kwam ik ook pas na weken achter.
Hoe kwam je erachter? Ik heb hier namelijk ook op 3 plekken ervoor gezorgd dat de booster niet gebruikt wordt, behalve bij de legionella run. Toch wil ie de booster inschakelen en gebeuren er vervolgens allerlei andere vreemde dingen..
Bijv: unit verbruikt veel energie in de nacht, huis wordt niet warmer maar kouder zelfs... Na een keer stroom vd buitenunit halen werk het weer allemaal normaal 1-2 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
sjappiey2k schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:35:
[...]

Hoe kwam je erachter? Ik heb hier namelijk ook op 3 plekken ervoor gezorgd dat de booster niet gebruikt wordt, behalve bij de legionella run. Toch wil ie de booster inschakelen en gebeuren er vervolgens allerlei andere vreemde dingen..
Bijv: unit verbruikt veel energie in de nacht, huis wordt niet warmer maar kouder zelfs... Na een keer stroom vd buitenunit halen werk het weer allemaal normaal 1-2 dagen.
Zie deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73355862
Na deze oplossing heb ik de booster weer aangezet en gaat ook niet zo uit het niets meer aan.
En mbt het herstarten dat de regeling (war of constante voorlooptemperatuur) weer normaal laat lopen had ik na eerste probleem oplossen hetzelfde en heb maar alles op de thermostaat lopen waarmee alles wel stabiel loopt, ik had geen zin meer om me daar mee bezig te houden. Iets van andermans bugs oplossen 8)7
Nu loopt alles goed nadat de WP even naar 48 graden (radiatoren) moest gaan, zonder booster trouwens, alleen bij defrost, om het huis weer op te warmen en gebruikt ie wonderwel een aanvoertemperatuur die hetzelfde is als dat ik ook wilde. Kan ik rustig weer verder met isoleren en verbouwen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-10 09:23
Maar 100g te veel koelmiddel. Hoe doen ze dit dan normaal? Kijken ze naar de druk in de leiding om te bepalen of er genoeg in zit?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Mijn booster/element/weerstand zit al 4 jaar niet aangesloten, en we leven ook nog, en zonder kou :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:20
joezzt schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:48:
Deze wilde ik even delen, 100 gram teveel koelmiddel kan een desastreuze uitwerking hebben. Bij installatie is er 100 g teveel koelmiddel toegevoegd, 300 gram voor 25 m lengte. Lengte is echter na nameten 22 m.

Hiervoor liep het echt 2 weken lang voor geen meter, half uur aan half uur uit, zonder storingsmelding. Tot ik eens in de buitenunit keek naar de led die je van buitenaf niet ziet oplichten. Led knipperde 1x en vlak voor uitgaan 3x, service manual zegt oa kijk koelmiddel na. 2 Dagen daarna kwam de eerste foutmelding pas , LB, overdruk.
Dus nu loopt het zoals het hoort, om 12:00 is het opgelost, je ziet de regeling netjes stabiliseren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus als je deze “hartslag” ziet bij je warmtepomp, kijk even naar de led in de binnenunit en begin te denken aan het koelmiddel.
Ik begrijp dit eigenlijk niet. Ik twijfel niet aan hetgeen je hebt waargenomen, maar ik kan dit niet matchen met de theorie. Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en of ze kunnen aanwijzen waar mijn denkfout ligt.
De unit is voorgevuld tot bijvoorbeeld 15m leidinglengte. Laat ik een minimaal geadviseerde leidinglengte aannemen van 3m en een vulling van 30g per meter. Dan heb je dus bij 3m leidinglengte eigenlijk 12m x 30g = 360g 'te veel' in je systeem. Ik zet 'te veel' bewust tussen aanhalingstekens omdat er natuurlijk een buffer is, de condensor, de compressor, de verdamper, etc.
Neem je 15m leidinglengte dan moet je nog net niet gaan bijvullen met de voorvulling vanuit de fabriek. In jouw geval heb je nog 7m extra en zou je zo'n 210g extra moeten hebben. Ik kan me daadwerkelijk niet voorstellen dat 90g extra tot de genoemde foutmelding kan leiden. Nogmaals, ik twijfel niet aan jouw waarneming, maar ik kan deze vanuit de (mijn) theorie niet verklaren.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
assje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:27:
Drie weken verder en de Mitsubishi Ecodan ERST20D-VM2D / SUZ-SWM60 VA nog altijd niet geleverd :-( Vanuit Alklima ook geen enkele indicatie wanneer hij geleverd wordt "maar afwachten wat er binnen komt".

Installateur geeft aan dat er geen peil op te trekken is en sommige andere modellen die veel later besteld zijn gewoon geleverd worden.

Dit wordt wel echt vervelend zo, stookseizoen staat voor de deur en energiecontract loopt bijna af.
Zojuist bericht van de installateur dat het buitendeel ontvangen is maar nog wachten op het binnendeel. Ook nog altijd geen enkele indicatie/duidelijkheid (vanuit Alklima).

Besteld in maart en wacht dus nog altijd op levering. Financieel valt de impact gelukkig mee, straks met het prijsplafond zou de warmtepomp zelfs iets duurder uitvallen waarschijnlijk.

@R van Lune hoe hangt de vlag er bij jou bij?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 21:04
Zelfs met het prijs plafond hoeft je warmtepomp maar een gemiddelde COP van 2.5 te halen om goedkoper te zijn.
Als je de investering zelf mee rekend (verschil tussen WP en nieuwe gasketel delen door het aantal jaar dat je hem afschrijft) kan het natuurlijk anders uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corsat schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:45:
[...]

Als de wp zijn temperatuur niet haalt of bij een defrost kan het element bijspringen dus als je dat niet wilt moet je hem uitzetten. Ik heb hem al 6 jaar uitstaan.
Oke en hoe doe ik dat dan, kan dat nergens kwaad voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ik heb vrijdag een warmtepomp ontvangen (SUZ SVM60VA2 + ERST-VD2M ... nog iets 200L hydrobox) die ik op 6 oktober bestelde bij climamarket.eu Niet om flauw te doen richting Alklima maar toch wel bijzonder dat de levertijden zo uiteenlopen. Er zijn dus zeker wel pompen in de omloop, maar blijkbaar zijn de stromen nogal bijzonder verdeeld.

was zelf wel blij met net iets minder dan 2 maanden levertijd. Verder ook de prijs wel aardig, totaal ~5500 euro betaald voor deze set inclusief bezorging in NL. Die bezorging duurde ongeveer een week trouwens van Spanje naar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-10 09:23
Fr33z schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:37:
ik heb vrijdag een warmtepomp ontvangen (SUZ SVM60VA2 + ERST-VD2M ... nog iets 200L hydrobox) die ik op 6 oktober bestelde bij climamarket.eu Niet om flauw te doen richting Alklima maar toch wel bijzonder dat de levertijden zo uiteenlopen. Er zijn dus zeker wel pompen in de omloop, maar blijkbaar zijn de stromen nogal bijzonder verdeeld.

was zelf wel blij met net iets minder dan 2 maanden levertijd. Verder ook de prijs wel aardig, totaal ~5500 euro betaald voor deze set inclusief bezorging in NL. Die bezorging duurde ongeveer een week trouwens van Spanje naar hier.
Maar hoe zit het dan met de subsidie? Ben je niet "verplicht' om aankoop en installatie door een installateur te laten uitvoeren voor de subsidie? (Echt geen idee hoor)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompart
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-08 15:48
Wij huren een nieuwbouw woning met de Ecodan warmtepomp. Wij kunnen de temperatuur alleen instellen voor het hele huis en niet per verdieping. Heb ook in de instellingen gekeken na wat gegoogle maar zag dat dit niet te wijzigen was. Is dit iets dat achteraf nog kan worden geregeld of moet daarvoor de vloer opengehaald worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
JustMyOpinion schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:43:
[...]

Maar hoe zit het dan met de subsidie? Ben je niet "verplicht' om aankoop en installatie door een installateur te laten uitvoeren voor de subsidie? (Echt geen idee hoor)
Ja, maar je hoeft hem niet bij die installateur te kopen! Dan heb je dus 2 rekeningen, 1 voor de hardware, waarop staat welk type is geleverd, en 1 voor de installatie, ( materialen en ) arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kompart schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:47:
Wij huren een nieuwbouw woning met de Ecodan warmtepomp. Wij kunnen de temperatuur alleen instellen voor het hele huis en niet per verdieping. Heb ook in de instellingen gekeken na wat gegoogle maar zag dat dit niet te wijzigen was. Is dit iets dat achteraf nog kan worden geregeld of moet daarvoor de vloer opengehaald worden?
Misschien is het aan te passen door de flow boven wat te verlagen en/of beneden iets te verhogen.

Wat voor afgiftesysteem is het? Overal vloerverwarming?

Als het vloerverwarming is, zal je groepen hebben waarvan je kan regelen hoeveel liter warm water er per minuut doorheen stroomt.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:39:
Maar 100g te veel koelmiddel. Hoe doen ze dit dan normaal? Kijken ze naar de druk in de leiding om te bepalen of er genoeg in zit?
Hoe ze het normaal doen weet ik niet.
Voor mijn monteur was het duidelijk de combinatie van de uiteindelijke overdruk storingsmelding en de leiding die korter was -22m- dan 25 m. Dus er moest in ieder geval iets uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEgjOeYolSXM6vg9IBZ35ygTVKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o7OxX0MjKRSQO7xxsOI9iTKZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
M_AW schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:24:
[...]

Ik begrijp dit eigenlijk niet. Ik twijfel niet aan hetgeen je hebt waargenomen, maar ik kan dit niet matchen met de theorie. Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en of ze kunnen aanwijzen waar mijn denkfout ligt.
De unit is voorgevuld tot bijvoorbeeld 15m leidinglengte. Laat ik een minimaal geadviseerde leidinglengte aannemen van 3m en een vulling van 30g per meter. Dan heb je dus bij 3m leidinglengte eigenlijk 12m x 30g = 360g 'te veel' in je systeem. Ik zet 'te veel' bewust tussen aanhalingstekens omdat er natuurlijk een buffer is, de condensor, de compressor, de verdamper, etc.
Neem je 15m leidinglengte dan moet je nog net niet gaan bijvullen met de voorvulling vanuit de fabriek. In jouw geval heb je nog 7m extra en zou je zo'n 210g extra moeten hebben. Ik kan me daadwerkelijk niet voorstellen dat 90g extra tot de genoemde foutmelding kan leiden. Nogmaals, ik twijfel niet aan jouw waarneming, maar ik kan deze vanuit de (mijn) theorie niet verklaren.
Zie boven de tabel. Ik weet ook niet waarom je bv 1 m leiding kunt gebruiken met voor 10 meter inhoud en dat het daarna zo nauw komt. Misschien is ie in staat om automatisch de leiding te vullen tot een gewenste druk ? En dat bij manueel bijvullen dat dus niet meer kan ?

[ Voor 6% gewijzigd door joezzt op 06-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompart
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-08 15:48
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:05:
[...]

Misschien is het aan te passen door de flow boven wat te verlagen en/of beneden iets te verhogen.

Wat voor afgiftesysteem is het? Overal vloerverwarming?

Als het vloerverwarming is, zal je groepen hebben waarvan je kan regelen hoeveel liter warm water er per minuut doorheen stroomt.
Wij hebben overal vloerverwarming, ik ga kijken of ik de flow kan verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:39:
Zelfs met het prijs plafond hoeft je warmtepomp maar een gemiddelde COP van 2.5 te halen om goedkoper te zijn.
Als je de investering zelf mee rekend (verschil tussen WP en nieuwe gasketel delen door het aantal jaar dat je hem afschrijft) kan het natuurlijk anders uitkomen.
Die verhouding gaat alleen op als je elektriciteitverbruik onder het prijsplafond blijft, dat gaat voor mij op dit moment niet op (twee elektrische auto's).

Per 1 januari betaal ik boven het prijsplafond €0,681/kWh dus ben ik break-even met een COP van 4 in vergelijking met het prijsplafond voor gas. Met mijn radiatoren ga ik er vanuit dat ik dat niet ga halen dus financieel met de CV ketel iets beter af zo lang het prijsplafond er is.

Nu wacht ik ook nog op installatie van mijn 9.800kWp aan zonnepanelen (ter vervanging van de huidig 3.180Wp). Die zijn ook in april besteld dus duurt ook al eeuwigheid (APS micro omvormers....). Zodra dat ligt zou ik op jaarbasis hopelijk net een klein beetje overhouden.

Ik maak me er verder ook niet druk om en laat me er niet door tegenhouden; het is voor mij ook een beetje principieel.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 06-12-2022 15:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kompart schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:42:
[...]

Ok.

Tips:
- noteer de uitgangspositie
- doe kleine stapjes (verlaging van maximaal 0,5 liter per minuut bijvoorbeeld)
- vloerverwarming is traag, dus geef het 24 uur om zich aan te passen

En draai niet teveel dicht, anders heb je weer kans dat je WP z'n warmte niet kwijt kan en krijg je pendelgedrag.

Bij twijfel over je verdeler kan je hier wel foto's posten met een duidelijk overzicht, dan is er vast wel iemand met meer tips.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:57

HaTe

haat niet

joezzt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:31:
[...]

Voor mijn monteur was het duidelijk de combinatie van de uiteindelijke overdruk storingsmelding en de leiding die korter was -22m- dan 25 m. Dus er moest in ieder geval iets uit.
[Afbeelding]
Bij de vorige generatie, in mijn geval de PUHZ-SW75YAA moet er 600 gram bij bij een lengte tussen de 11 en 20 meter.. Kan me dan inderdaad niet voorstellen dat het zo nauw komt. Een dergelijke formule staat dan ook niet in de installatiehandleiding.
Maar.. De nieuwe units kunnen best wel anders zijn ontworpen, waardoor het wel wat nauwer komt.

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 06-12-2022 16:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kompart schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:42:
Begin maar met kijken of je op de plek waar nu te weinig warmte komt de flow kunt verhogen. Pas als je daar overal de flow maximaal hebt, dan pas moet je elders (waar het nu dus te warm wordt) de flow gaan knijpen.
Meer flow = meer beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andrehj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:03:
[...]

Begin maar met kijken of je op de plek waar nu te weinig warmte komt de flow kunt verhogen. Pas als je daar overal de flow maximaal hebt, dan pas moet je elders (waar het nu dus te warm wordt) de flow gaan knijpen.
Meer flow = meer beter!
Dat is zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:20
joezzt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]
Bij een nieuwe installatie vul je bijvoorbeeld op basis van een tabel zoals jij laat zien. Afhankelijk van de diameter van de leidingen is het vaak 20 of 30g per extra meter. Het is inderdaad ook mogelijk om een systeem te vullen op basis van de oververhitting of onderkoeling van het koudemiddel. Dit is niet erg moeilijk, maar kost meer tijd dan bij een nieuwe installatie gewoon op basis van de tabel / gram per meter.
Als je bij een nieuw unit de kraantjes opendraait dan komt alle koudemiddel vrij. Het is niet zo dat de unit op basis van druk zelf regelt hoeveel. Kan ook niet.
Ik begrijp niet waarom 100 gram meer dan beschreven, op al meer dan 1kg, een probleem opleverde.
Hoe dan ook, vooral blij voor jou dat het is opgelost en dat het nu goed werkt!

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVR2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:00:
Kijk even in deze installatiehandleiding van de FTC6:
https://www.mitsubishi-le...iles/IM_PAC_IF071_2_3.pdf
(hoofdstuk 4.9 en 7) en combineer dat met deze cryptische website:
https://www.ecodan.de/en/knowledge/sg-ready/
Dan zou je er uit moeten kunnen komen.

(Het enige wat je moet doen is IN12 doorverbinden, dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Hoeveel documentatie wil je daarvoor hebben?)

Veel devices heb je niet nodig, alleen iets om die input te bedienen (een relais of schakelaar dus).

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-09 12:40
Bijgevoegd plaatje is de runs van vandaag. De WP start naar mijn idee erg fors met het proberen te behalen van de setpoint en moduleert na een kleine 30 min terug. Kan dit niet anders? Dit is idem met een vaste Ta alsook WAR. Ik heb nu een vaste TA en het vermogenskabeltje op 100%. Op 75% resulteerde dit in het zelfde gedrag maar dan wel een lagere frequentie (+/- 60). In de nacht mag de WP niet verwarmen. Ik heb ergens gelezen dat er ook een soort van slow start script is maar dat dit ook problemen met zich mee brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf7tT1yUZsInyXmM9jLrS2SqA00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTw9f27dAQEeZJFfyQvYkN9e.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kl0Pdjt-LBMtv49JOdP4r1bp-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8BwHQa8tqdCaqmBjUIm5QHN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Andrehj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:31:
[...]

Kijk even in deze installatiehandleiding van de FTC6:
https://www.mitsubishi-le...iles/IM_PAC_IF071_2_3.pdf
(hoofdstuk 4.9 en 7) en combineer dat met deze cryptische website:
https://www.ecodan.de/en/knowledge/sg-ready/
Dan zou je er uit moeten kunnen komen.

(Het enige wat je moet doen is IN12 doorverbinden, dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Hoeveel documentatie wil je daarvoor hebben?)

Veel devices heb je niet nodig, alleen iets om die input te bedienen (een relais of schakelaar dus).
Okee, bedankt. Daarmee zou het mij moeten lukken. Voor die schakeling te maken zal ik misschien eens naar een Shelly moeten kijken.

1 vraagje nog: als het is om de WP uit te zetten, dan kan ik inderdaad die Smart Grid gebruiken, en uitsluitend met IN12 werken (contact sluiten). Als het contact weer geopend wordt, dan zou hij terug naar normale modus moeten gaan (hopelijk zonder dan eerst weer SWW beginnen op te warmen, zoals hij doet in de vakantieregeling).

Gisteren werd ook de suggestie gedaan van IN4 (Demand Control Input) te gebruiken. Een open contact zou daarbij 'normaal' zijn, terwijl een gesloten contact 'Heat source OFF' zou zijn.

Op het eerste zicht lijkt dat gelijkaardig te zijn aan het gebruik van die IN12. Zou er een fundamenteel verschil in werking zijn tussen beide ingangen, of zou dat gewoon op hetzelfde neerkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVR2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:49:
[...]

Okee, bedankt. Daarmee zou het mij moeten lukken. Voor die schakeling te maken zal ik misschien eens naar een Shelly moeten kijken.

1 vraagje nog: als het is om de WP uit te zetten, dan kan ik inderdaad die Smart Grid gebruiken, en uitsluitend met IN12 werken (contact sluiten). Als het contact weer geopend wordt, dan zou hij terug naar normale modus moeten gaan (hopelijk zonder dan eerst weer SWW beginnen op te warmen, zoals hij doet in de vakantieregeling).

Gisteren werd ook de suggestie gedaan van IN4 (Demand Control Input) te gebruiken. Een open contact zou daarbij 'normaal' zijn, terwijl een gesloten contact 'Heat source OFF' zou zijn.

Op het eerste zicht lijkt dat gelijkaardig te zijn aan het gebruik van die IN12. Zou er een fundamenteel verschil in werking zijn tussen beide ingangen, of zou dat gewoon op hetzelfde neerkomen?
Geen idee, maar waarom probeer je dat niet gewoon uit? Even een schakelaar met twee draadjes aan die ingangen hangen is ongeveer net zoveel werk als bovenstaand bericht typen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:32:
Bijgevoegd plaatje is de runs van vandaag. De WP start naar mijn idee erg fors met het proberen te behalen van de setpoint en moduleert na een kleine 30 min terug. Kan dit niet anders? Dit is idem met een vaste Ta alsook WAR. Ik heb nu een vaste TA en het vermogenskabeltje op 100%. Op 75% resulteerde dit in het zelfde gedrag maar dan wel een lagere frequentie (+/- 60). In de nacht mag de WP niet verwarmen. Ik heb ergens gelezen dat er ook een soort van slow start script is maar dat dit ook problemen met zich mee brengt.
Wat is het probleem van een WP die zo opstart en dan (mits op 75% begrensd) naar 60 Hz gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:20:
[...]

Oke en hoe doe ik dat dan, kan dat nergens kwaad voor?
Alklima zet zelf bij inbedrijfstelling het elektrisch element voor SWW en Verwarming ook uit.
Alleen voor de legionella run werkt het elektrisch element nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:33:
Ik weet van de aanbevelingen van @Andrehj maar heb dat een maand uit geprobeerd, en ik kwam niet tot dezelfde conclusies: niet goedkoper, geen praktisch betere COP, maar wel een hogere aanvoer temp nodig, en minder comfort, dus op 1 december heb ik mijn klok weer ingesteld, met alleen verwarmen om 14 uur. Dit heb ik ook gepubliceerd hier, op 1 dec.
Volgens mij waren we het er al over eens dat wanneer je toch al vanwege je SWW-gebruik in relatie tot de inhoud van je SWW-vat elke dag een SWW-run moet doen, dat je dan beter met een tijdslot kan werken, zodat je zoveel mogelijk op het warmst van de dag SWW maakt. Dit geldt dus in jouw geval.
Als je echter een wat groter vat hebt en/of zuinig doucht, en het dus meerdere dagen met een voorraad warm water kunt uitzingen, dan is werken met een SWW-run op basis van een ingestelde maximum temperatuurdaling zuiniger. Dat is de situatie die voor @Grolsch en mij geldt.
Deze nuance heb ik nu ook in mijn tips voor lagen SWW-kosten aangegeven: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:52
Helaas zit ik ook nog steeds te wachten..... 8)7
assje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:21:
[...]

Zojuist bericht van de installateur dat het buitendeel ontvangen is maar nog wachten op het binnendeel. Ook nog altijd geen enkele indicatie/duidelijkheid (vanuit Alklima).

Besteld in maart en wacht dus nog altijd op levering. Financieel valt de impact gelukkig mee, straks met het prijsplafond zou de warmtepomp zelfs iets duurder uitvallen waarschijnlijk.

@R van Lune hoe hangt de vlag er bij jou bij?
Pagina: 1 ... 45 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero