Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:40
Grolsch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:03:
[...]

Kleine correctie, ik heb een 400 liter boiler, vandaar dat ik er wat langer mee kan, 5 runs afgelopen 7 dagen

[Afbeelding]
Is dat een normaal profiel qua "restverlies"? Als ik het douchen eraf haal verlies je precies +- 6° per dag? (Heb geen idee of dat veel of weinig is, effectief benieuwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 x douchen in de week is niet vaak, maar vooruit, dat staat los van deze discussie ;) :X

Ik was me elke dag hoor ben maar niet bang. Maar in de douche 2x de rest aan de wastafel 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:01:
@Speedyace Weet jij al iets over jouw thermostaat bij Alklima?

offtopic:
Duurt lang….!
Toevallig vanmiddag nog even gebeld, maar er is nog geen zicht op! wanneer deze uitgeleverd gaat worden.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
Grolsch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:03:
Als je met een dagelijkse klok werkt gaat je WP elke dag het water verwarmen.
Ik weet niet of je de klok van de mitsu ook per dag kunt invullen?

Als je zulke gezette tijden van douchen hebt zou ik proberen 2 uur voor start douchen je vat op temperatuur te maken. Als je toch maar de enige bent die doucht is waarschijnlijk 42 graden meer dan voldoende.
Ja, dat kan, elke dag kan je apart instellen, ik heb dat zojuist bekeken, en geprobeerd.

Liep ook tegen iets vreemds aan: vanmorgen was hij alweer op temperatuur gebracht, en ik was net klaar met het instellen van de klok, aanslaan om 14 uur. En wat gebeurt er dan? Niets, zou je verwachten, want de boiler stond nog op 47° terwijl de nieuwe setting 45° is. Maar de 3-weg klep begint te lopen tot de volle uitslag, en loopt dan gelijk weer terug.
Dus kennelijk schakelt de pomp over naar sww, en kijkt dàn pas of dat nodig is. Nee dus, en loopt gelijk weer terug. Beetje dom, hij zou eerst moeten kijken of hij überhaupt sww moet draaien, en had gewoon door kunnen gaan met verwarmen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-09 09:17
@ocaj @AUijtdehaag Zouden jullie misschien je Node Red modbus uitlezing van de Procon willen delen?

Ik heb eindelijk een Procon weten te bemachtigen, hij zit nu op de warmtepomp aangesloten en ik lees hem uit met een modbus RTU naar modbus TCP converter. (https://www.pusr.com/prod...-converter-usr-dr302.html)

Heb de eerste commando's werkend met de modbus nodes in Node Red maar zit nu vooral met de vragen:
- Welke waarden lezen jullie uit?
- Hoe snel worden deze uitgelezen (zou zelf graag minimaal op een minuut zitten, liever nog iets sneller)
- Hoe lees je zo veel waarden efficiënt uit? (zie dat het uitlezen in principe per register gaat?)

Thermostaat
Daarnaast heb ik recent ook mijn eigen thermostaat in Node Red gebouwd op basis van een zigbee temperatuur sensor (https://sonoff.tech/product/gateway-amd-sensors/snzb-02/) en een zigbee relay module (https://nl.aliexpress.com...bvhL&gatewayAdapt=glo2nld)

Zal proberen om daar binnenkort wat meer over de posten maar vragen kunnen altijd gesteld worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SgtCaffran
https://we.tl/t-bob40hBPsC

node-red-contrib-buffer-parser
node-red-contrib-influxdb
node-red-dashboard
node-red-contrib-modbus
node-red-contrib-moving-average
node-red-contrib-home-assistant-websocket

als ik niks vergeten ben.

De onderste "constructie" leest een heleboel registers achter elkaar uit met de buffer parser.

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2022 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Danferno schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:52:
[...]

Is dat een normaal profiel qua "restverlies"? Als ik het douchen eraf haal verlies je precies +- 6° per dag? (Heb geen idee of dat veel of weinig is, effectief benieuwd)
Als de boiler niet gebruikt wordt verlies ik zo'n 3 graden per dag.
De eerste (heetste) graden gaan het snelst, over 3 dagen verlies ik zo'n 8 graden

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
radeoxx schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:10:
Hebben jullie een kWh meter die praat/communiceert met home assistant? Zo ja: welke?
https://iotawatt.com/

Dit is echt top. wel duur. Kijk anders eens naar een shelly EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SgtCaffran schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:43:
@ocaj @AUijtdehaag Zouden jullie misschien je Node Red modbus uitlezing van de Procon willen delen?

Heb de eerste commando's werkend met de modbus nodes in Node Red maar zit nu vooral met de vragen:
- Welke waarden lezen jullie uit?
- Hoe snel worden deze uitgelezen (zou zelf graag minimaal op een minuut zitten, liever nog iets sneller)
- Hoe lees je zo veel waarden efficiënt uit? (zie dat het uitlezen in principe per register gaat?)
Ik lees hem niet rechtstreeks uit in Node-Red, maar via een (custom) perl-scriptje dat onder water "mbrtu" aanroept. Daarmee lees ik een hele berg interessante registers uit en gooi die data vervolgens zowel naar MQTT als naar MySQL (niet alles, maar om de 3 minuten of als er een interessante wijziging is).
Dat doe ik continu, met 1 sec. pauze tussen de queries. Die raspberry pi heeft daar geen enkele moeite mee, de Procon ook niet trouwens.

Node-Red abonneert op de MQTT-data en daarmee kun je dan een dashboard maken en/of wat basis-logica maken. Commando's stuur ik via MQTT naar mijn script toe die de commando's weer doorzet naar de Procon.

Voor mij werkt dat overzichtelijker dan rechtstreeks in node-red uitlezen. Maar ik heb node-red ook op een server beneden in de meterkast hangen en de procon lees ik serieel uit via een raspberry pi op zolder. Dat was ook een reden om de dingen uit elkaar te trekken.

Mijn oplossing is nogal custom en specifiek voor mijn situatie dus niet echt plug-and-play (ik houdt bijv. ook nog diverse parameters in een SQLite-database bij op ram-disk van de laatste 24 uur voor detail-grafiekjes en hij stuurt de vloerverwarmingspomp aan). Als je zin hebt om het script naar eigen wens aan te passen en, stuur dan maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
xoror schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:49:
Ik heb ook een maand geprobeerd met SWW (300L) zonder klok en de resultaten bij mij zijn:
okt: 161/65 = 2,47 (met klok)
nov: 133/54 = 2,46 (zonder klok)

nov is natuurlijk wel een koudere maand, zoals @Naalroc aangeeft.

Ik denk dat ik bij mij het meest kwijt ben aan de wekelijkse Legionella, vanaf deze maand maar op 1x in de 2 weken doen.
Bij mij leverde SWW draaien op Play middelvingers in asci art op, dat ging niet goed.
Nu weer standaard om 15.00 opwarmen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:32
Bij ons een update voor wat betreft de master/master regeling;

De installateur is van mening dat het systeem naar behoren functioneert en dat door het zelf wijzigen of aanpassen door mij het systeem niet meer werkt.

Wel hebben ze het bedrag voor het meerwerk terug betaald, de na regeling komen ze binnenkort weer ophalen. Wat mij betreft een prima oplossing👍

Nu wil ik graag de vloer verwarming verdelers inregelen, bij ons is de hele woning 1 zone en elke verdeler heeft zijn eigen T aftakking van deze lus.

Begane grond 10 lussen
1e verdieping 7 lussen
2e verdieping 4 lussen

Onderstaande is van de installateur, ik heb flow meters op mijn verdeler maar die gaan van 0,5 tot 2 liter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzn6gs9SybFh942FZ9jwlDSJRlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AxCY2Noz9csINdnL56IZkei.jpg?f=fotoalbum_large

Nu loopt de temperatuur boven en op zolder wat achter met de temperatuur beneden.

Warmtepomp heeft 15 liter op pompstang 4 volgens code 540.

Ik kan nu toch met een infrarood thermometer of warmtebeeld camera de retour temperatuur instellen op aanvoer - 5 graden door meer of minder liters door de vloer te laten stromen.

Zolang alle liters niet gebruikt worden zal er overal theoretisch warm water komen.

Maar alle tips zijn welkom 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:45:
Overigens draait het al een paar jaar perfect hier
Op een gegeven moment kan je perfect niet meer verbeteren.....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Denbach schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:32:
Bij ons een update voor wat betreft de master/master regeling;

De installateur is van mening dat het systeem naar behoren functioneert en dat door het zelf wijzigen of aanpassen door mij het systeem niet meer werkt.

Wel hebben ze het bedrag voor het meerwerk terug betaald, de na regeling komen ze binnenkort weer ophalen. Wat mij betreft een prima oplossing👍
Vandaar dat ze het meerwerk gratis retourneren :+

Maar inderdaad verder een mooie oplossing!

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 01-12-2022 19:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Is er toevallig nog iemand die belang heeft bij een PROCON melcobems A1M mini? Ik heb er nog 1 tekoop voor 125 euro.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plenkske schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:42:
@Verwijderd koelt inderdaad meer af, dus zal SWW maken langer duren.

Heb je ook warm water nodig in de keuken, of zit daar een andere boiler (of bv. quooker) ?
Want dan wil je wellicht het water warm houden.

Zo te lezen koelt je boiler genoeg af om elke dag een run te doen. Terwijl je maar weinig gebruikt. Misschien wordt dit al minder als je hem op 10 graden daling zet ? Ik zou hem dan wel op een hogere temperatuur dan 45 zetten. Bijvoorbeeld 48.
Ik heb het even in de gaten gehouden en gisteravond 30 nov om 19.30 is het sww opgewarmd naar 45 graden en ik heb het net nog even een keer gecheckt en nu is de temp 40 graden do 1 dec.

Ik vind het lastig te begrijpen dat je deze dan op 10 gr daling zet, omdat ik het idee heb dat dat niks uit maakt of je nu elke dag 5 graden opwarmt of in de 2 dagen 10 gr….

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:19:
[...]

Ik heb het even in de gaten gehouden en gisteravond 30 nov om 19.30 is het sww opgewarmd naar 45 graden en ik heb het net nog even een keer gecheckt en nu is de temp 40 graden do 1 dec.

Ik vind het lastig te begrijpen dat je deze dan op 10 gr daling zet, omdat ik het idee heb dat dat niks uit maakt of je nu elke dag 5 graden opwarmt of in de 2 dagen 10 gr….
De temperatuur welke je ziet op het Display is de onderste sensor, als je alle temperaturen uitleest zie je de bovenste sensor welke hij gebruikt voor setpoint SWW. (Als je DHW opladen op normaal hebt staan.)

Zo zie je hieronder dat het soms al snel 10+ graden kan schelen tussen de bovenste en onderste sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLk4oID2b8iwgKZBdII2RjBu5q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7xlKJmZygOBByiVbVsUjpAH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 01-12-2022 20:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:19:
[...]

En dat maakt dus een wezenlijk verschil.

200 liter opwarmen van 40 naar 45 graden kost evenveel energie als 200 liter water opwarmen van 35 naar 40 graden.

Maar hoe lager de Ta, hoe hoger het rendement (COP).

Dus naarmate de SWW run vordert, hoe hoger de Ta wordt, hoe slechter de COP wordt.

Onderstaande voor de beeldvorming, thermisch vermogen is constant hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z4XSzM2.png

De hoe hoger de Ta, hoe lager de COP, dat moet je goed onthouden.

Een ander nadeel van te vaak verwarmen is dat een heet vat (aanzienlijk) meer warmteverlies (standby) heeft dan een kouder vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:36:
[...]

En dat maakt dus een wezenlijk verschil.

200 liter opwarmen van 40 naar 45 graden kost evenveel energie als 200 liter water opwarmen van 35 naar 40 graden.

Maar hoe lager de Ta, hoe hoger het rendement (COP).

Dus naarmate de SWW run vordert, hoe hoger de Ta wordt, hoe slechter de COP wordt.

Onderstaande voor de beeldvorming, thermisch vermogen is constant hetzelfde

[Afbeelding]

De hoe hoger de Ta, hoe lager de COP, dat moet je goed onthouden.

Een ander nadeel van te vaak verwarmen is dat een heet vat (aanzienlijk) meer warmteverlies (standby) heeft dan een kouder vat.
Wat word er bedoelt met Ta?

Dus kan beter van 45 graden met daling van 5 graden naar 48 graden met daling van 8 of misschien 10?

En wat te doen met die tijdsklok… 10 graden in de nacht opwarmen als het vriest… 🥶

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2022 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:39:
[...]

Dus kan beter van 45 graden met daling van 5 graden naar 48 graden met daling van 8 of misschien 10?

En wat te doen met die tijdsklok… 10 graden in de nacht opwarmen als het vriest… 🥶
Ta= temp.aanvoer, Tr= temp.retour. Tb. temp.buiten

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:39:
Nee! Want dan heb je weer geen gemiddeld hogere watertemperatuur in het vat. Als je wilt besparen moet je naar 45 graden met daling 8.
(Maar in jouw geval met maar twee warmwatermomenten per week kun je beter de daling op 30 zetten (geen idee wat maximaal is) en dan een paar uur voordat je onder de douche stapt even SWW forceren).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:05:
[...]

Nee! Want dan heb je weer geen gemiddeld hogere watertemperatuur in het vat. Als je wilt besparen moet je naar 45 graden met daling 8.
(Maar in jouw geval met maar twee warmwatermomenten per week kun je beter de daling op 30 zetten (geen idee wat maximaal is) en dan een paar uur voordat je onder de douche stapt even SWW forceren).
Ja. Of zorgen dat je een douchebeurt na de wekelijkse legionallecyclus neemt.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Je vat op 35c bewaren lijkt mij dan weer geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je slechts 2x in de week doucht kun je volgens mij nog beter (goedkoper) een doorstroomverwarmer nemen, het sww verbruik is dan echt minimaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 02-12-2022 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sww forceren hoe doe ik dat? En moet ik dat daarna weer uitzetten….??

Ik weet niet wat het slimste is, een tijdklok, sww forceren? Ik doe namelijk ook geen legionella programma!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2022 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:49:
[...]

Je vat op 35c bewaren lijkt mij dan weer geen goed idee.
Dit lijkt mij ook een erg lage temperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 04:27:
[...]

Dit lijkt mij ook een erg lage temperatuur!
Het is de ideale temperatuur voor legionella, dus geen goed idee. Zeker als je geen legionellaruns doet.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:36
Ronaldvdijk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:37:
Is er toevallig nog iemand die belang heeft bij een PROCON melcobems A1M mini? Ik heb er nog 1 tekoop voor 125 euro.
Zeker! DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:23
Je doet geen legionellaruns omdat je de buffer helemaal leeg trekt? Anders zou je dat toch gewoon "moeten" doen i.v.m. gezondsheidsrisico?

Zijn er hier trouwens mensen die een extra laag isolatie om hun buffer hebben gedaan? Ik zit te denken om een houten frame er omheen te maken en die te vullen met isolatie. Uiteraard wel op een dusdanige manier dat je redelijk eenvoudig bij de koppelingen / sensor kan komen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:04:
[...]

Hoe vaak gaat die aan/uit? Honeywell is berucht om het vake schakelen door de interne PWM-regeling.
Maximaal 6 keer per uur volgens de instellingen. Op zich draait die al jaren, ook voor warmtepomp en geen problemen mee. Vraag blijft nu trouwens constant aan vanwege twee ruimtes die niet op temperatuur komen.

Even terug naar mijn originele vraag (haha):

Heeft de temperatuur in de ruimte waar de ketel staat ook nog invloed op de watertemperatuur die naar de radiatoren wordt gestuurd?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedieniningspaneel → SWW → Op play zetten. (Staat ook in je handleiding)
En moet ik dat daarna weer uitzetten….??
Dat gaat vanzelf zodra het water op setpoint is.
Ik weet niet wat het slimste is, een tijdklok, sww forceren? Ik doe namelijk ook geen legionella programma!
Dat zou ik met zo weinig doorstroom nou juist wel doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:16:
Maximaal 6 keer per uur volgens de instellingen. Op zich draait die al jaren, ook voor warmtepomp en geen problemen mee.
Dat is echt veel te vaak, en levert je een onnodig lage cop (en dus onnodig hoge stookkosten) op.
Vraag blijft nu trouwens constant aan vanwege twee ruimtes die niet op temperatuur komen.
Twee ruimtes? Levert dat niet enorm gependel op?
Even terug naar mijn originele vraag (haha):
Heeft de temperatuur in de ruimte waar de ketel staat ook nog invloed op de watertemperatuur die naar de radiatoren wordt gestuurd?
Welke ketel? Bedoel je de warmtepomp? Die maakt gewoon water van de gevraagde Ta, ongeacht waar hij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
DutchWing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:33:
[...]

De temperatuur welke je ziet op het Display is de onderste sensor, als je alle temperaturen uitleest zie je de bovenste sensor welke hij gebruikt voor setpoint SWW. (Als je DHW opladen op normaal hebt staan.)

Zo zie je hieronder dat het soms al snel 10+ graden kan schelen tussen de bovenste en onderste sensor.
[Afbeelding]
Ik vraag mij af waarom het display standaard de waarde THW5B weergeeft :/ Aangezien de setpoint SWW van toepassing is op THW5A. Dit is voor mij een beetje onlogisch. Weet iemand of dit kan worden aangepast? Zodat het display de waarde van thermistor THW5A aangeeft.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:38:
[...]

Dat is echt veel te vaak, en levert je een onnodig lage cop (en dus onnodig hoge stookkosten) op.

[...]
Je kan bij de Honeywell dit aanpassen naar 3, 6, 9 of 12 keer per uur: https://ensupport.getconn...thermostat?language=en_US

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:38:
[...]

[...]

Twee ruimtes? Levert dat niet enorm gependel op?

[...]

Welke ketel? Bedoel je de warmtepomp? Die maakt gewoon water van de gevraagde Ta, ongeacht waar hij staat.
Ik bedoel de warmtepomp inderdaad. Zoals ik begrepen heb wordt de temperatuur die naar de radiatoren gestuurd wordt bepaald door de unit zelf op basis van de buitentemperatuur. Hiermee kijkt die dus niet naar de temperatuur van de ruimte waarin de unit staat? Die is namelijk 25 graden (kleine ruimte en wordt opgewarmd door ketel en enkele buizen die er lopen). Dus niet dat de unit kouder water stuurt omdat die “denkt” dat het toch al warm genoeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:46:
Je kan bij de Honeywell dit aanpassen naar 3, 6, 9 of 12 keer per uur:
Dat is precies het probleem, want dat is allemaal nog steeds veel te vaak. Je wilt hooguit een paar runs per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ronaldvdijk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:37:
Shit, ik ben al weer te laat, zie ik. :-(

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MrScratch schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:44:
[...]

Shit, ik ben al weer te laat, zie ik. :-(
Ik krijg er ook nog een binnen (kon het niet laten te bestellen op ebay, maar heb er al een)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dat is precies het probleem, want dat is allemaal nog steeds veel te vaak. Je wilt hooguit een paar runs per dag.
Hoeveel vermogen draai je dan als je een paar runs per dag wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:15:
Hoeveel vermogen draai je dan als je een paar runs per dag wilt?
Ik snap even niet wat dat er mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:23:
[...]

Ik snap even niet wat dat er mee te maken heeft.
Als je maar een paar runs per dag wilt, moet je toch wel het minimale vermogen in je huis kwijt kunnen? Anders slaat hij toch weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:36:
Als je maar een paar runs per dag wilt, moet je toch wel het minimale vermogen in je huis kwijt kunnen? Anders slaat hij toch weer uit?
Je moet sowieso altijd het minimale vermogen kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Beste, inmiddels draait het volgende systeem nu een maand of twee.

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Zoals ik begrepen heb wordt de watertemperatuur die naar de radiatoren gestuurd wordt bepaald door de unit zelf op basis van de buitentemperatuur. Klopt het dat de unit hierbij niet kijkt naar de temperatuur van de ruimte waarin deze staat, bij het bepalen van de watertemperatuur die deze naar de radiatoren stuurt? Deze ruimtetemperatuur is namelijk af te lezen op het display en is 25 graden (kleine ruimte en wordt indirect opgewarmd door de unit en enkele buizen die er lopen). Dus niet dat de unit kouder water stuurt naar de radiatoren omdat die “denkt” dat het toch al warm genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:22:

Zoals ik begrepen heb wordt de watertemperatuur die naar de radiatoren gestuurd wordt bepaald door de unit zelf op basis van de buitentemperatuur. Klopt het dat de unit hierbij niet kijkt naar de temperatuur van de ruimte waarin deze staat, bij het bepalen van de watertemperatuur die deze naar de radiatoren stuurt? Deze ruimtetemperatuur is namelijk af te lezen op het display en is 25 graden (kleine ruimte en wordt indirect opgewarmd door de unit en enkele buizen die er lopen). Dus niet dat de unit kouder water stuurt naar de radiatoren omdat die “denkt” dat het toch al warm genoeg is?
Als je op WAR stuurt dan kijkt hij naar de buitentemperatuur.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:25

HaTe

haat niet

Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:22:

Je hebt hem duidelijk op ruimtetemperatuurregeling ingesteld. Dan kijkt hij dus wél naar de temperatuur die op het display staat! Ik kan me niet voorstellen dat het nu goed werkt.
Hang het display in de woonkamer, of gebruik een externe thermostaat en zet de regeling op WAR of constante aanvoer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ik weet niet wat er nu opeens aan de hand is, maar hij draait sinds vandaag (zie helemaal rechts in de grafiek) niet meer zo rustig als eerder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG3uGSdkLLHI6iSW4vsCUEBQSqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6JldwlS9VMOLHiUn1CRxnagB.png?f=fotoalbum_large
Ik denk als ik thuis ben even opnieuw opstarten..

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 02-12-2022 11:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
JustMyOpinion schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:02:
Je doet geen legionellaruns omdat je de buffer helemaal leeg trekt? Anders zou je dat toch gewoon "moeten" doen i.v.m. gezondsheidsrisico?

Zijn er hier trouwens mensen die een extra laag isolatie om hun buffer hebben gedaan? Ik zit te denken om een houten frame er omheen te maken en die te vullen met isolatie. Uiteraard wel op een dusdanige manier dat je redelijk eenvoudig bij de koppelingen / sensor kan komen.
Ik heb wel het vat van mijn aan de wand hangende WP boiler extra geïsoleerd. 5 cm dikke EPS platen in een vierkant rondom het ronde vat (en ook aan de onderkant; bovenkant gaat niet want daar zit de WP op) en vervolgens de open ruimtes (voornamelijk in de hoeken dus) opgevuld met (grijze) EPS korrels. Buitenkant afgewerkt met triplex. Ziet er niet echt fraai uit, maar werkt prima. Stilstandsverlies (boiler op 52°C) is er volgens mijn metingen mee gehalveerd.

Toevoeging: zie https://geen-energiereken...olatie-van-wp-boiler.html

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerius op 02-12-2022 14:12 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-09 15:35
Elegit schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:53:
Zo hij ziet veel beter uit. Na een opnieuw opstarten van wp(stroom uit/aan) en constante ta 26 heb ik geen defrosts en hij zit rond de 630w. Vind het vreemd want door de app heb ik de ta naar 27 en hij blijft hetzelfde doen met de defrosts en max vermogen. Ik vraag mij af als vakantie mode aan en uit heeft een invloed gehad... Of misschien is iets niet optimaal in de melcloud app.

[Afbeelding]
Mijn wp doet weer defrosts iedere uur, en ik weet het niet meer. Bij mij is de meting bij th1A -39. ik gebruik en computherm thermostaat t70 met constante ta 26. Moet ik iets bij sensor instelling verander? of weet de FTC6 als ik een externe thermostaat bij in1 aansluiten dat hij moet het gebruiken. De thermostaat schakelt de wp aan en uit nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk61u4rlmr-Ia-fEiNMnGv7gJsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09LHM3t5UWUqlTMigfZ0R4jC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
HaTe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:49:
[...]

Je hebt hem duidelijk op ruimtetemperatuurregeling ingesteld. Dan kijkt hij dus wél naar de temperatuur die op het display staat! Ik kan me niet voorstellen dat het nu goed werkt.
Hang het display in de woonkamer, of gebruik een externe thermostaat en zet de regeling op WAR of constante aanvoer.
Het display zit op de binnen unit. Die kan ik dus niet verplaatsen, maar die meet wel een temperatuur in de unit ruimte. In woonkamer hangt een evohome paneel als thermostaat. En in elke ruimte ook nog een thermostaat en slimme radiator kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:33
HaTe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:53:
Ik weet niet wat er nu opeens aan de hand is, maar hij draait sinds vandaag (zie helemaal rechts in de grafiek) niet meer zo rustig als eerder:
[Afbeelding]
Ik denk als ik thuis ben even opnieuw opstarten..
Het is buiten koud(er).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:07:
[...]

Het display zit op de binnen unit. Die kan ik dus niet verplaatsen, maar die meet wel een temperatuur in de unit ruimte. In woonkamer hangt een evohome paneel als thermostaat. En in elke ruimte ook nog een thermostaat en slimme radiator kranen.
Dat display kan je eruit halen en als thermostaat gebruiken. Maar aangezien jij zoneregeling hebt ga je dat niet snel veranderen. Ik denk wel dat je hem beter op WAR kan instellen, dan doet hij niks meer met de gemeten temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ook 2 weken geleden toen het -7 was deed hij niet zo gek en draaide hij stabiel op 35 Hz ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Elegit schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:06:
[...]

Mijn wp doet weer defrosts iedere uur, en ik weet het niet meer. Bij mij is de meting bij th1A -39. ik gebruik en computherm thermostaat t70. Moet ik iets bij sensor instelling verander? of weet de FTC6 als ik een externe thermostaat bij in1 aansluiten dat hij moet het gebruiken. De thermostaat schakelt de wp aan en uit nog.

[Afbeelding]
Met dit weer zijn meer defrosts niet gek, geen idee verder over de th1a en thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:07:
[...]

Maak eens een foto van je display, dan weten we hier op welke stand hij staat.

Edit: ah waarschijnlijk op ruimtetemperatuur omdat je anders die temperatuur niet ziet staan.
Dan zal hij waarschijnlijk niet veel draaien nu?

[ Voor 14% gewijzigd door Plenkske op 02-12-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

[...]

Mijn wp doet weer defrosts iedere uur, en ik weet het niet meer. Bij mij is de meting bij th1A -39. ik gebruik en computherm thermostaat t70. Moet ik iets bij sensor instelling verander? of weet de FTC6 als ik een externe thermostaat bij in1 aansluiten dat hij moet het gebruiken. De thermostaat schakelt de wp aan en uit nog.

[Afbeelding]
Als je hem niet op ruimtetemperatuurregeling hebt staan, dan doet hij hier niks mee voor zover ik weet.
Toch is het wel gek. Ik denk dat de installateur een normale weerstand heeft geplaatst in plaats van een NTC om zo van de foutmelding af te zijn. Je kan bij de instellingen ook de thermistor veranderen naar iets van "Main unit", dan gebruikt hij de sensor in het scherm.

Zie DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 02-12-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
Plenkske schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:39:
[...]

Maak eens een foto van je display, dan weten we hier op welke stand hij staat.

Edit: ah waarschijnlijk op ruimtetemperatuur omdat je anders die temperatuur niet ziet staan.
Dan zal hij waarschijnlijk niet veel draaien nu?
Net naar display gaan kijken en zie de temperatuur van ruimte nu niet staan. Wel in de app overigens. Zie de foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lUFJ1ZKGExX4N3Mys_mfKuRUOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OAfvpM2Qgf8Vc3cXSesFUl5b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjRCEgeINOMGKtgjC_i3aFg9P9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpAFy74Ithh9G6hGzVQZi3W9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13CguJ_KSLFEUwBE189yAF2xUSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUxczPna9hU1iARLUiLujc6a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 14:32
Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:00:
[...]

Net naar display gaan kijken en zie de temperatuur van ruimte nu niet staan. Wel in de app overigens. Zie de foto’s.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weersafhankelijk regeling, de temperatuur die je ziet komt volgens mij van het display van je binnenunit. ( die 25,5 graad )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Je sensor TH1A geeft een bijzonder lage waarde weer. Dat klopt vast niet. Geen idee wat dat bij mij is, zal vanavond eens kijken. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van je problemen.
Hoe ziet de buitenunit er uit? Is die inderdaad bevroren voordat een defrost begint en daarna weer netjes ontdooid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Mijn wp doet weer defrosts iedere uur, en ik weet het niet meer. Bij mij is de meting bij th1A -39. ik gebruik en computherm thermostaat t70 met constante ta 26. Moet ik iets bij sensor instelling verander? of weet de FTC6 als ik een externe thermostaat bij in1 aansluiten dat hij moet het gebruiken. De thermostaat schakelt de wp aan en uit nog.

[Afbeelding]
Zet eens Zone1 >> Sensor Setting >> op Main RC (hoofdbedieningspaneel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UuW7TX883XkSPLRTX8wPN4M5OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMloK9QLELk2QUvhv6YTU4qJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij staat al op WAR, wat @HaTe voorstelde.
Heb je ergens een probleem met opwarmen of vraag je je alleen af wat die 25 doet ? Indien het laatste: je vraag is al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

John.S schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:39:
[...]

Ik vraag mij af waarom het display standaard de waarde THW5B weergeeft :/ Aangezien de setpoint SWW van toepassing is op THW5A. Dit is voor mij een beetje onlogisch. Weet iemand of dit kan worden aangepast? Zodat het display de waarde van thermistor THW5A aangeeft.
Is afhankelijk van het feit of DHW opladen op normaal of groot staat.

SWW setpoint kijkt bij:
Normaal naar THW5A
Groot naar THW5B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:58:
[...]

SWW setpoint kijkt bij:
Normaal naar THW5A
Groot naar THW5B
Het display laat altijd de waarde van THW5B zien, ongeacht deze instelling. Helaas kan je 5A ook niet uitlezen via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:58:
[...]

SWW setpoint kijkt bij:
Normaal naar THW5A
Groot naar THW5B
Duidelijk. Bij mij zit er ook +- 10 graden verschil in (intern vat van 300L). Dan laat ik hem op normaal staan denk ik. Ander lijkt het mij dat de max. temp. in het vat hoger zal worden en hij meer vermogen zal trekken of eerder aanslaat.
HaTe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:16:
[...]

Het display laat altijd de waarde van THW5B zien, ongeacht deze instelling. Helaas kan je 5A ook niet uitlezen via modbus.
Had gehoopt THW5A op het scherm te krijgen. Nu is de vrouw soms zenuwachtig ivm de temperatuur :)

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Plenkske schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:51:
[...]

Hij staat al op WAR, wat @HaTe voorstelde.
Heb je ergens een probleem met opwarmen of vraag je je alleen af wat die 25 doet ? Indien het laatste: je vraag is al beantwoord.
Voor nu ben ik vooral benieuwd of die 25 nog iets doet. Volgens mij heb ik dat antwoord gemist? Heeft die nog invloed op de watertemperatuur die naar de radiatoren gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jingle1986 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:01:
[...]

Voor nu ben ik vooral benieuwd of die 25 nog iets doet. Volgens mij heb ik dat antwoord gemist? Heeft die nog invloed op de watertemperatuur die naar de radiatoren gaat?
Bij WAR doet die niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:16:
[...]

Dat was ook niet wat ik bedoelde, alleen dat de SWW setpoint kijkt naar de instelling DHW Opladen normaal of groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:29:
[...]

Je sensor TH1A geeft een bijzonder lage waarde weer. Dat klopt vast niet. Geen idee wat dat bij mij is, zal vanavond eens kijken. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van je problemen.
Hoe ziet de buitenunit er uit? Is die inderdaad bevroren voordat een defrost begint en daarna weer netjes ontdooid?
Die staat bij mij ook op -39 gr C. Ik heb de Panasonic thermostaat die alleen aan/uit schakelt. De WP communiceert niet met de thermostaat, vandaar de -39gr C denk ik?

Ook in de app geeft hij -39 aan als huidige temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door FrancD op 02-12-2022 16:19 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:30:
[...]

Bedieniningspaneel → SWW → Op play zetten. (Staat ook in je handleiding)

[...]

Dat gaat vanzelf zodra het water op setpoint is.

[...]

Dat zou ik met zo weinig doorstroom nou juist wel doen.
Misschien een idee om elke dag tussen 12.00 en 17.00 sww klok in te stellen? 45 gr met 5gr daling. Kijkt ie dan wel of niet naar de temp daling, wat gebeurt er als de temp om 12.00 42gr is, of juist 39….?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:25:
[...]

Misschien een idee om elke dag tussen 12.00 en 17.00 sww klok in te stellen? 45 gr met 5gr daling. Kijkt ie dan wel of niet naar de temp daling, wat gebeurt er als de temp om 12.00 42gr is, of juist 39….?
Dan start hij altijd met verwarmen om 12.00 uur, ongeacht de temperatuur.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrancD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:29:
[...]

Dan start hij altijd met verwarmen om 12.00 uur, ongeacht de temperatuur.
Oke maar dan wel tot die 45 graden die ik heb ingesteld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FrancD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:16:
[...]

Die staat bij mij ook op -39 gr C. Ik heb de Panasonic thermostaat die alleen aan/uit schakelt. De WP communiceert niet met de thermostaat, vandaar de -39gr C denk ik?

Ik weet al wat de truc is. Ik heb deze TH1A gekoppeld aan de externe ruimtetemperatuursensor die in de woonkamer hangt, daarom zie ik daar altijd de woonkamertemperatuur.
Volg de aanwijzing in de post hierboven van @DutchWing in ook jouw sensor aan de waarde van die in het bedieningspaneel te koppelen.
Dan staat er vanaf dan bij jou ook een wat normalere waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 23:39
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:06:
@SgtCaffran
https://we.tl/t-bob40hBPsC

node-red-contrib-buffer-parser
node-red-contrib-influxdb
node-red-dashboard
node-red-contrib-modbus

als ik niks vergeten ben.

De onderste "constructie" leest een heleboel registers achter elkaar uit met de buffer parser.
Ik heb bij jouw flow er ook de volgende nog bij moeten voegen:
node-red-contrib-moving-average

en voor home assistant de:
node-red-contrib-home-assistant-websocket
(hoewel ik die voor mijn use-case nog op disabled heb gezet)

En nogmaals bedankt: scheelde hoop werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Het verbaast me dat m'n WP (SHW80YAA)niet lager dan 36Hz wil. 'k Heb vanmiddag de pompsnelheid verlaagt van 5 naar 4, waarmee de flow van iets minder dan 22l/m naar 19,5 l/m is gegaan. De Ta heb ik verhoogd van naar 30gr. C. Al met al lijkt 'ie veel rustiger te starten, in de zin dat 'ie niet op- en neergaat qua frequentie.

Hij blijft nu al uren stabiel op 36Hz draaien, daarbij een vermogen van 5000-5200W leverend. Volgens het databook moet hij in ieder geval terug kunnen naar ~3,8kW, maar dat gebeurt dus niet. Ik zie Ta nu heel langzaam oplopen (zit nu op 30,5grC).
Hopelijk helpt het vermogenskabeltje.
Zijn er hier waar de WP wel verder terugmoduleert?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X5rJSSHLjf-4c-5pUDoMEAqZAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16XdkEjRVnLcztJEjiqeReCu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXPcAXMXRofnLwjGz7iHN5ooUOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ebHG02Rl5fvi9bQjDlrArvM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:11:
Het verbaast me dat m'n WP (SHW80YAA)niet lager dan 36Hz wil. 'k Heb vanmiddag de pompsnelheid verlaagt van 5 naar 4, waarmee de flow van iets minder dan 22l/m naar 19,5 l/m is gegaan. De Ta heb ik verhoogd van naar 30gr. C. Al met al lijkt 'ie veel rustiger te starten, in de zin dat 'ie niet op- en neergaat qua frequentie.

Hij blijft nu al uren stabiel op 36Hz draaien, daarbij een vermogen van 5000-5200W leverend. Volgens het databook moet hij in ieder geval terug kunnen naar ~3,8kW, maar dat gebeurt dus niet. Ik zie Ta nu heel langzaam oplopen (zit nu op 30,5grC).
Zijn er hier waar de WP wel verder terugmoduleert?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft met de buitentemperatuur te maken.

Zie bijvoorbeeld:
Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Het vermogenskabeltje kan met dit soort dagen ook problemen geven, weet even niet meer wie dat laatst melden…

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 02-12-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dank @DutchWing. Dat was ook al iets waar ik rekening mee hield, maar ik kan/kon dat niet rijmen met het databook waar bij 2grC 3,7 (bij Ta 25) - 3,9kW (Ta 35) als minimum is gespecificeerd. Maar misschien zie ik iets over 't hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:25:
Dank @DutchWing. Dat was ook al iets waar ik rekening mee hield, maar ik kan/kon dat niet rijmen met het databook waar bij 2grC 3,7 (bij Ta 25) - 3,9kW (Ta 35) als minimum is gespecificeerd. Maar misschien zie ik iets over 't hoofd ;)
Maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook een hogere COP? Dus hij presteert beter dan volgens het databook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

[Afbeelding]
Hij moduleert niet terug omdat je vloer het vermogen absorbeert, als je de ta verlaagd doet ie het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Staat niet goed ingesteld in menu basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:06:
[...]

Hij moduleert niet terug omdat je vloer het vermogen absorbeert, als je de ta verlaagd doet ie het wel.
Helaas niet, heb ik al een paar keer geprobeerd. Hij stopt dan vrij snel omdat het setpoint met meer dan 1,5gr C overschreden wordt.

Vanavond was rond 20:45 de kamer op temperatuur, waardoor de thermostaat afsloeg. Als ik 'm door had laten draaien, had 'ie ook op Ta 30 vanwege te grote overschrijding van z'n setpoint de pijp aan Maarten gegeven.
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:32:
[...]

Maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook een hogere COP? Dus hij presteert beter dan volgens het databook.
Dat zou wellicht wel kunnen. COP varieerde tussen ~ 4,0 - 4,3. Hoger dan gespecificeerde COP-waarden zie ik overigens wel vaker. Gevoelsmatig verwacht ik dat de COP nog iets hoger wordt als 'ie terugmoduleert, al zie je in het databook ook dat het minimum vermogen lang niet altijd de beste COP oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vanmorgen stond de thermostaat op ruimteverwarming zoals je kunt zien erg veel schommelingen. Zit ook nog een SWW run in. Om 12:00 het systeem eens op de WAR stand gezet. En alles weer mooi stabiel tot 17:20. Vanaf 17:20 toch weer even kijken wat hij doet op ruimteverwarming. Je ziet dan gelijk de pieken weer komen. Instellingen maar maar weer terug naar de WAR regeling. Dit geeft bij mij toch het rustigste beeld. Temp zit dan rond een Ta van 27gr zoals vandaag met de 2 á 3 graden buiten en een Tr van 24,5. En een verbruik van 765W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKyS1IvYlZfn40cadY37376ssuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jizKNwXRSDAlFpSB781UsALn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:19

[Afbeelding]
Onder de 6°C gaat mijn SW75YAA niet lager dan 32Hz. Vanaf 6°C en hoger gaat ie terug tot 26Hz en vanaf 12°C tot 20Hz. Het kan ook voorkomen dat het warmtepompproces een dip oploopt, dan zet de regeling de compressor voor exact 30 min op een hoger toerental.
Bij mij is de COP obv Kamstrup warmtemeter bijna altijd hoger dan het databook en daarmee dus ook het minimale vermogen.
Ik verwacht dat de SHW80YAA ongeveer hetzelfde gedrag zal vertonen, maar dan met de grote compressor van de SHW112YAA.
Het vermogenskabeltje doet niets voor het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Ik heb ooit eens iets dergelijks gehad, en dat kwam door verkeerde instelling van de ruimte temperatuuur, die moet naast het huisje en net links an je Ta waarde, op de druppel en de thermometer staan. Nu kijkt hij naar een niet ingestelde thermostaat, en defaults naar -39
Dacht ik....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn WP (SWH112YHA) gaat bij koude temperaturen ook niet verder terug dan 36 Hz
Pas boven de 12 graden naar 20Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cranberry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:15:
[...]

Helaas niet, heb ik al een paar keer geprobeerd. Hij stopt dan vrij snel omdat het setpoint met meer dan 1,5gr C overschreden wordt.

Vanavond was rond 20:45 de kamer op temperatuur, waardoor de thermostaat afsloeg. Als ik 'm door had laten draaien, had 'ie ook op Ta 30 vanwege te grote overschrijding van z'n setpoint de pijp aan Maarten gegeven.
Je moet je run starten met de lagere ta, wat jij omschrijft heet pendelen ( door de te hoge tr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:11:
[...]

Je moet je run starten met de lagere ta, wat jij omschrijft heet pendelen ( door de te hoge tr).
Heb ik ook al geprobeerd, echter door het relatief flinke vermogen wordt de 1,5gr boven setpoint al vrij snel gehaald.
Tijdens de lange run vanavond (paar uur durend) was dT 3,9 gr. C.
'k Denk eerder dat, zoals anderen al aangaven, de software onder 6 gr. C niet lager gaat dan 36Hz.
Hoe dan ooit minimum waarden van <4kW die in het databook staan, gehaald worden, is mij een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cranberry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:24:
[...]

Heb ik ook al geprobeerd, echter door het relatief flinke vermogen wordt de 1,5gr boven setpoint al vrij snel gehaald.
Tijdens de lange run vanavond (paar uur durend) was dT 3,9 gr. C.
'k Denk eerder dat, zoals anderen al aangaven, de software onder 6 gr. C niet lager gaat dan 36Hz.
Hoe dan ooit minimum waarden van <4kW die in het databook staan, gehaald worden, is mij een raadsel
Je buitensensor spoofen en je kan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 13:13
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:31:
[...]

Je buitensensor spoofen en je kan het testen.
Hoe doe je dat, ik neem aan dat dit de TH7 is?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
@Chip2710 De temperatuur wordt bepaald door de waarde van een weerstand van de te lezen. Als je de weerstand van de sensor bij bijv. 6°C en 14°C weet, dan kun je door bijv. een relais schakelen tussen deze waarde en daardoor je WP vertellen dat het 6°C of 14°C
@Grolsch heeft dat gedaan en hier op GoT ergens vrij uitvoering beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 13:13
Cranberry schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:52:
@Chip2710 De temperatuur wordt bepaald door de waarde van een weerstand van de te lezen. Als je de weerstand van de sensor bij bijv. 6°C en 14°C weet, dan kun je door bijv. een relais schakelen tussen deze waarde en daardoor je WP vertellen dat het 6°C of 14°C
Ik wou eigenlijk de TH7 sensor „ijken“ of te wel bijstellen zoals je met andere sensoren
dat kunt doen maar het lijkt er op dat dit voor de TH7 niet mogelijk Is?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:52:
Ik ben met zulke acties toch altijd voorzichtig, je gaat buiten de specs van de fabrikant om trucjes uithalen om een bepaald iets te bereiken.

De fabrikant zal wel zo zijn redenen hebben om bij een bepaalde buitentemperatuur de compressor te limiteren. (Koelvloeistofslag?)

@koevlaas2
Gebruikt de unit niet ook z’n buitenvoeler om te bepalen welke temperatuur de verdamper nodig heeft om warmte te onttrekken, of doet hij dit puur op de andere sensoren?
Anders kun je volgens mij ook koelvloeistofslag krijgen als ik mij niet vergist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juist om gedonder te voorkomen schakel ik de faksesensor <Tbuiten 4 graden automatisch uit, dan wordt de echte buitentemperatuur gemeten.

Ook flash injection werkt niet als je de fake sensor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DaWizza schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:58:
[...]

Top, dank!
Ik had verwacht dat die rode connector, een male connector was voor female dupont (die ik heb liggen)
Dat worden dus male-male dupont kabels om te verbinden.

Wat is de reden om de 2e RS485 connector eraf te halen? Bijt dat met elkaar?

De 40pins is besteld, wordt vervolgd.
Om door te gaan met dit verhaal:
De 40pins header is binnen, na aanklooien kwam ik er niet lekker uit met het solderen (dat kan ik ook helemaal niet ;)).

Daarom heb ik eerst wat testerkits gedaan om er handigheid in te krijgen.

Aangezien ik de ESP32 behoorlijk onderge-tin-t had, heb ik deze nog aardig kunnen redden.
Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6eYbWZ43gbgONlbIak5C05Lb6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNS39gkQ0SF2ZR5iK4kzg6Kw.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende aankoop: schroevendraaiers die passen in de modbus plugs. 8)7

Als dat klaar is, is het verbinden van het bordje aan WiFi een ding. Ik lees er 2 opties voor:
1) Aansluiten met een USB kabel aan de HA Pi, om 'm dan in te stellen.
2) Verbinden met je telefoon naar de SSID, dan naar 192.168.4.1 gaan om 'm in te stellen.

Optie 2 heeft de voorkeur, echter word het IP niet gevonden als ik die op mijn telefoon zoek (na verbinden).
De telefoon heeft wel IP 192.168.4.2.
Vermoedelijk werkt dat alleen met 1 van de andere vele ESP bordjes.

Voordat ik optie 1 ga uitvoeren, zie ik iets over het hoofd?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22
Long time lurker hier; met nu toch maar een vraagje of twee.

BinnenUnit ERST30D-VM2ED.UK
BuitenUnit: suz-swm80-va
Remote: PAR-WT50R-E

Huis van ongeveer 200m2 met overal vloerverwarming
78m2 begane grond, en 2 * 60 m2 verdieping.

Op dit moment draai ik op ruimte temp van 21 op bg, en laat deze in de nacht 1 graad terugzakken. Op de verdiepingen vast op 18 graden.

Flow stand op 4; ongeveer 16 l/pm. SWW staat op 48 met een terugval van 5 graden (300 L vat)

Meet eea via melcloud en homesassistant. Ik zie wat aparte dingen waar ik niet helemaal uit kom
  1. Pomp frequentie stuitert alle kanten op. Heb een tijdje op WAR gedraaid, en nu dus weer op kamertemperatuur, maar het blijft enorm flucteren op het moment dat er vraag naar warmte is.
  2. Op het moment dat er een SWW run draait, of tijdens legionella, vliegt (volgens homeassistant) de Flow temperatuur omhoog. Zodra de run klaar is, is die met een seconde ook weer terug bij "normaal".

De temp meters op de aanvoer zelf lijkt gewoon stabiel te blijven op zo'n moment.
  3. Er zouden twee zones zijn (zone1= begane grond. Zone2 = de twee verdiepingen)
    zone1 =21 graden ; zone2 = 18 graden ingesteld.

in Melcloud en HA, zie ik echter geen tempverschil tussen de flow en return temps. Die zijn identiek; dat had ik niet verwacht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDYsf_B_7ofhyn2bscjPLGpXql0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNNqxs1BzvmwZyVhoDXi3Fr0.png?f=fotoalbum_large

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaWizza schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:11:
Als dat klaar is, is het verbinden van het bordje aan WiFi een ding. Ik lees er 2 opties voor:
2) Verbinden met je telefoon naar de SSID, dan naar 192.168.4.1 gaan om 'm in te stellen.

Optie 2 heeft de voorkeur, echter word het IP niet gevonden als ik die op mijn telefoon zoek (na verbinden).

Deze vraag heeft niets meer met warmtepompen te maken, maar alles met het instellen van een ESP bordje. Daarvoor is een eigen topic: Het grote ESP topic

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DaWizza schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:11:
[...]

Om door te gaan met dit verhaal:
De 40pins header is binnen, na aanklooien kwam ik er niet lekker uit met het solderen (dat kan ik ook helemaal niet ;)).

Daarom heb ik eerst wat testerkits gedaan om er handigheid in te krijgen.

Aangezien ik de ESP32 behoorlijk onderge-tin-t had, heb ik deze nog aardig kunnen redden.
Het resultaat:
[Afbeelding]

Volgende aankoop: schroevendraaiers die passen in de modbus plugs. 8)7

Niet duur
https://www.toolstation.n...hroevendraaier-set/p63029
Na gebruik in de keukenla gooien.

Verdere vragen mag in de DM. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Het lijkt me dat die set een beetje te grof is voor het doel:"schroevendraaiers die passen in de modbus plugs".
Edit: Meer foto's gezien, en dan blijkt het best mee te vallen, er zitten smalle platte bitjes in die set...... ;)

Maar er is natuurlijk zat te koop, kwaliteit of goedkoop....

[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 03-12-2022 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Ik ga op zoek naar een horloge schroevendraaierset, dan kom ik er wel.
Andrehj heeft helemaal gelijk dat dit in de ESP topic hoort. En weer discussieren over de WP!

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:15:
[...]

Ik ben met zulke acties toch altijd voorzichtig, je gaat buiten de specs van de fabrikant om trucjes uithalen om een bepaald iets te bereiken.

De fabrikant zal wel zo zijn redenen hebben om bij een bepaalde buitentemperatuur de compressor te limiteren. (Koelvloeistofslag?)

@koevlaas2
Gebruikt de unit niet ook z’n buitenvoeler om te bepalen welke temperatuur de verdamper nodig heeft om warmte te onttrekken, of doet hij dit puur op de andere sensoren?
Anders kun je volgens mij ook koelvloeistofslag krijgen als ik mij niet vergist.
@Grolsch leeft nog dus zo snel gaat het niet stuk, maar geen garantie van mij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Laten jullie het systeem s’nachts draaien? Of gaat de boel uit tijdens de nacht op de tijdklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Die van mij blijft draaien. Er is hier teveel warmteverlies om dat overdag op te pakken (er gaat 1.5 tot 2 graden verloren snachts bij -8)

Ik heb nachtverlaging geprobeerd, dat resulteerde in hoog energieverbruik vanaf 2 uur snachts.

Is je huis goed geïsoleerd, dan is nachtverlaging zeker aan te raden icm betere cop overdag.

Pagina: 1 ... 44 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero