Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 17:02
@Naalroc Google eens op Airconditioning wind baffle, volgens mij zijn er standaard oplossing voor als de wind te hard in je invertor knalt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKgjudT2qFTTQuPIsUr102_2M3k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1bxrjSOY8LYCbAvkUGguOOpm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 02:08:
@Carbon is de PUD-SHWM100YAA een speciaal model?
Ik kan hem niet bij Alklima terugvinden…
Zie de TS. Staat ie gewoon tussen en wat de belangrijkste eigenschappen zijn.
Cranberry schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:56:
Hierbij vraag ik me af waarom uren 'zoekend is', tot ik Ta een graadje lager heb gezet. Daarna superstabiel.
Herkenbaar? Wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb ook dergelijk gedrag als de WP door het vermogenskabeltje in vermogen begrensd wordt. Zodra dan uiteindelijk de gevraagde Ta gehaald wordt is ie stabiel. Daarom nu op 75%, dan heb ik dat niet meer. Maar jij hebt dat kabeltje niet, dus daar heb je niets aan vrees ik.
Die grafiek is van twee weken geleden (en past dus niet bij je verhaal)...
MrScratch schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:11:
Waar ik onzeker over ben is of ik in de warmtepomp binnenunit nog iets moet doen? Ik kan me herinneren dat de installateur met een bepaalde ontluchtingsklep aan het ontluchten was in de binnenunit.
Iemand tips hieromtrent?
Dit wordt beschreven in de gepinde post over het onderhoud (schoonmaken van het gaasje). Even terugzoeken in dit topic dus.
Maar kun je niet ergens na je buffer twee kogelkranen richting je afgiftesysteem dicht zetten? Dat zou je klus veel eenvoudiger maken.
n00ts schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:16:
Mijn PUHZ-SHW80YAA vertoont hetzelfde gedrag. Na opstarten loopt hij standaard eerste periode op 36Hz. Erg vervelend als je die 6 kW niet gelijk kwijt kan, zoals bij mijn het geval was in een installatie met grotendeels Fancoils.
Waarom ze deze regeling zo hebben bedacht is mij nog niet duidelijk.
In de grafieken van @Cranberry zie je dat de WP heel mooi naar de ingestelde Ta toe gaat, zonder overshoot. Alleen de regeling zelf is om nog onbekende reden niet helemaal stabiel.
Dat ie in het begin op een wat hoger vermogen draait is logisch, want alle water is nog koud.

Waarom dat bij jou niet goed gaat (of ging) begrijp ik niet. Tegen de tijd dat de retour op begint te warmen gaat de WP toch vanzelf rustiger draaien? Wat ging er fout dan?

[ Voor 106% gewijzigd door Andrehj op 29-11-2022 18:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:01:
Bij de start rond 11:20 gaat hij naar 48 en 56Hz, zakt heel kort naar 38, stijgt weer naar 42, loopt daarna 20 min op 36Hz en loopt, na een kort dipje op 28Hz bijna 1,5u rustig op 30Hz. Ta stabiel op 27grC volgens WP (= setpoint) waarbij het vermogen (zowel consumptie als productie) en dT mooi stabiel zijn.
Vervolgens regelt 'ie voor 10 min terug naar 24Hz en kapt er spontaan mee rond 14:10. Qua gedrag lijkt het alsof 'ie uitgaat vanwege 1,5gr overschrijding van het setpoint, maar daar was totaal geen sprake van.
Ik volg niet waarom 'ie dat doet.
Er draait nu een DHW-run en daarna ga ik opnieuw een poging wagen. Wel heb ik ingesteld dat deze niet meer via WAR/stooklijn de Ta bepaalt, maar gewoon op een vaste Ta van 28grC draait.
Je regelgedrag is normaal (zo doet ie dat bij mij ook) tot 14:10. Daar gebeurt iets waardoor de WP uitschakelt.
Kun je wat meer grafieken (vermogen, Ta etc) van rond die tijd posten?
Of misschien even de SD-kaart uitlezen om dat uit te zoeken. (Beschrijving staat onderaan Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:54:
[...]

Zie de TS. Staat ie gewoon tussen en wat de belangrijkste eigenschappen zijn.
Helemaal overheen gelezen.
Maar met R32 zit je dan aan extra ventilatie eisen vermoed ik.
Ik had dacht ik namelijk ergens gehoord/gelezen dat dit namelijk met grotere vermogens wel eens een dingetje kon wezen betreft plaatsingseisen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:54:
Dit wordt beschreven in de gepinde post over het onderhoud (schoonmaken van het gaasje). Even terugzoeken in dit topic dus.
Maar kun je niet ergens na je buffer twee kogelkranen richting je afgiftesysteem dicht zetten? Dat zou je klus veel eenvoudiger maken.
Hier bedoel je dan de ontluchter die in het systeem moet zitten, denk ik. Oke, die kan ik bij het bijvullen gebruiken om lucht uit de binnenunit te krijgen.

Kogelkranen zou inderdaad handig zijn, maar die zijn er helaas niet opgezet. Moet ik eens bedenken of dit nog achteraf te doen is. Het zit aardig ingebouwd allemaal.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

MrScratch schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:20:
[...]

Hier bedoel je dan de ontluchter die in het systeem moet zitten, denk ik. Oke, die kan ik bij het bijvullen gebruiken om lucht uit de binnenunit te krijgen.

Kogelkranen zou inderdaad handig zijn, maar die zijn er helaas niet opgezet. Moet ik eens bedenken of dit nog achteraf te doen is. Het zit aardig ingebouwd allemaal.
Nee, dit gaasje zit bij de pomp waar hierover wordt gesproken.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Speedyace schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:25:
[...]

Nee, dit gaasje zit bij de pomp waar hierover wordt gesproken.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Sorry, ik ben nu de weg een beetje kwijt. Mijn vraag ging over hoe het CV-circuit op juiste wijze leeg te laten lopen om aanpassingen aan radiatoren enzovoort te kunnen doen. Bij bijvullen moet je ontluchten en hiervoor zit er naar ik begrijp een ontluchter in de binnenunit. Die info werd naar verwezen, toch?. Dat gaasje gaat over het filter schoonmaken, dat is niet wat ik van plan ben te doen op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

MrScratch schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:49:
[...]

Sorry, ik ben nu de weg een beetje kwijt. Mijn vraag ging over hoe het CV-circuit op juiste wijze leeg te laten lopen om aanpassingen aan radiatoren enzovoort te kunnen doen. Bij bijvullen moet je ontluchten en hiervoor zit er naar ik begrijp een ontluchter in de binnenunit. Die info werd naar verwezen, toch?. Dat gaasje gaat over het filter schoonmaken, dat is niet wat ik van plan ben te doen op dit moment.
Sorry klopt verkeer gelezen. Dat gaasje gaat idd over het filter bij de pomp.
Het systeem leeg laten lopen. Als je kogelkranen er tussen hebt zitten zou je een gedeelte kunnen afsluiten. Als dit niet het geval is zal idd alles leeg moeten.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
In de grafieken van @Cranberry zie je dat de WP heel mooi naar de ingestelde Ta toe gaat, zonder overshoot. Alleen de regeling zelf is om nog onbekende reden niet helemaal stabiel.
Dat ie in het begin op een wat hoger vermogen draait is logisch, want alle water is nog koud.

Waarom dat bij jou niet goed gaat (of ging) begrijp ik niet. Tegen de tijd dat de retour op begint te warmen gaat de WP toch vanzelf rustiger draaien? Wat ging er fout dan?
Denk vooral dat het probleem in de combinatie met fancoils is. Heb beneden wel 40m2 vvw, maar deze is als bijverwarming gelegd en kan daar dus niet veel vermogen kwijt.

Tijdens het opstarten gaat de WP het eerste half uur niet onder de 36Hz. Daarna wil hij wel terug toeren.
Probleem met fancoils, is dat deze dynamische de afgifte regelen op basis van Truimte. Hogere Ta voor meer afgifte heeft dan ook weinig effect. Als gevolg flink pendelen omdat setpoint met 1,5C wordt overschreden.

Als ik in de nacht de WP uitzet, dan kan ik in de ochtend die 6 kW(36Hz) wel kwijt voor dat half uur. Mede door de koude vloer en koude ruimtes, waardoor de fancoils harder blazen en genoeg afgifte creëren. Daarna zie je de WP netjes terug toeren en kan ik de gehele dag stabiel draaien.
Tot dat beneden de thermostaat ingrijpt omdat de ruimte temperatuur is behaald.
Als de WP dan weer opstart zodra de ruimte is afgekoeld kom ik weer in pendel gedrag. Dit komt omdat hij eerst op 36Hz wilt draaien, maar ik op dat moment niet zoveel afgifte heb via de fancoils en de warme vloer.

Probleem heb ik (deels)opgelost doormiddel van een 200l buffer die parallel is geplaatst en de vloer ook na te regelen. WP draait nu op WAR en regelt zo de temperatuur van het buffervat (Middels geplaatste sensor) en het afgifte systeem regelt zichzelf.
Hij loopt nog steeds het eerste half uur op 36Hz.
Maar bij deze regeling heeft Mitsubishi wel een anti pendel regeling ingebouwd.
De WP hanteert dan een minimale run tijd van 20 minuten, ongeacht de setpoint.
Is na deze tijd de buffer warmer dan de setpoint gaat de WP uit. WP gaat weer aan als de buffer temperatuur een graad lager is dan het setpoint, maar minimaal pas na 10 minuten.
Dus niet na 3 minuten zoals hij eerst pendelde zonder deze opstelling.
Bij de warme dagen van de laatste tijd maakt de warmtepomp elke 1 a 2 uur een run van 20 minuten (a 6kW).

Misschien niet ideaal, maar qua comfort helemaal goed en voor nu een prima oplossing waarbij de compressor wordt ontlast van het meest schadelijkste pendelen. In de toekomst wil ik nog een aanbouw maken van 27m2 en deze samen met de garage voorzien van vvw. Dan zal dit probleem wel weg zijn.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n00ts schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:22:
[...]

Denk vooral dat het probleem in de combinatie met fancoils is. Heb beneden wel 40m2 vvw, maar deze is als bijverwarming gelegd en kan daar dus niet veel vermogen kwijt.

Tijdens het opstarten gaat de WP het eerste half uur niet onder de 36Hz. Daarna wil hij wel terug toeren.
Probleem met fancoils, is dat deze dynamische de afgifte regelen op basis van Truimte. Hogere Ta voor meer afgifte heeft dan ook weinig effect. Als gevolg flink pendelen omdat setpoint met 1,5C wordt overschreden.

Als ik in de nacht de WP uitzet, dan kan ik in de ochtend die 6 kW(36Hz) wel kwijt voor dat half uur. Mede door de koude vloer en koude ruimtes, waardoor de fancoils harder blazen en genoeg afgifte creëren. Daarna zie je de WP netjes terug toeren en kan ik de gehele dag stabiel draaien.
Tot dat beneden de thermostaat ingrijpt omdat de ruimte temperatuur is behaald.
Als de WP dan weer opstart zodra de ruimte is afgekoeld kom ik weer in pendel gedrag. Dit komt omdat hij eerst op 36Hz wilt draaien, maar ik op dat moment niet zoveel afgifte heb via de fancoils en de warme vloer.

Probleem heb ik (deels)opgelost doormiddel van een 200l buffer die parallel is geplaatst en de vloer ook na te regelen. WP draait nu op WAR en regelt zo de temperatuur van het buffervat (Middels geplaatste sensor) en het afgifte systeem regelt zichzelf.
Hij loopt nog steeds het eerste half uur op 36Hz.
Maar bij deze regeling heeft Mitsubishi wel een anti pendel regeling ingebouwd.
De WP hanteert dan een minimale run tijd van 20 minuten, ongeacht de setpoint.
Is na deze tijd de buffer warmer dan de setpoint gaat de WP uit. WP gaat weer aan als de buffer temperatuur een graad lager is dan het setpoint, maar minimaal pas na 10 minuten.
Dus niet na 3 minuten zoals hij eerst pendelde zonder deze opstelling.
Bij de warme dagen van de laatste tijd maakt de warmtepomp elke 1 a 2 uur een run van 20 minuten (a 6kW).

Misschien niet ideaal, maar qua comfort helemaal goed en voor nu een prima oplossing waarbij de compressor wordt ontlast van het meest schadelijkste pendelen. In de toekomst wil ik nog een aanbouw maken van 27m2 en deze samen met de garage voorzien van vvw. Dan zal dit probleem wel weg zijn.
Jouw probleem geeft wel een extra argument om meer T33 radiatoren te installeren ipv fancoils, iets waarvoor @flippy ook al een tijdje pleit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
DutchWing schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:49:
[...]Anders zou ik persoonlijk gewoon SWW en Verwarming omschakelen tussen bedrijf en geforceerd uit indien mogelijk.
Hoe zet je verwarming geforceerd uit, is dat mogelijk via een Procon? Ben al een tijdje op zoek naar een manier om de warmtepomp geforceerd UIT te zetten, en ik ging ervan uit dat het logisch zou zijn dat daarvoor een register beschikbaar zou zijn. Maar ik heb het nog niet gevonden (enkel register 40, maar aangezien dit readonly is kan ik daar niet veel mee aanvangen). Ik zou dat willen gebruiken voor 2 toepassingen:

1) Om het pendelen te verhinderen -> wanneer de warmtepomp van 'verwarmen' naar UIT gaat, zou ik softwarematig willen beletten dat binnen een gekozen tijd de WP opnieuw naar 'verwarmen' gaat.

2) Vanaf januari wordt in Belgie een capaciteitstarief ingevoerd, waarbij een deel van de kosten afhankelijk zal zijn van de hoogste piek die (gedurende een kwartier) in een maand optreedt. Dus als je maar 1 keer in een maand een hoge piek hebt, dan gaat dat toch hetgene zijn wat in rekening gebracht zal worden om de factuur op te stellen. Daarom heb je er alle belang bij van die piek zo laag mogelijk te houden.

Indien er een register zou bestaan waarbij je geforceerd via de Procon kan opgeven dat verwarming niet mag, dan zou je ervoor kunnen zorgen dat de WP tijdelijk uitgaat wanneer er al veel stroomverbruik is, zodat bijvoorbeeld tijdelijk geen verwarming gebeurt tijdens het koken.Op die manier is de piek al een stuk lager.

Maar ik heb nog geen geschikt register gevonden. Ik weet dat er een workaround is door gebruik te maken van de vakantieregeling, maar ik zou verwachten dat het toch op een andere manier moet kunnen.

Misschien kan het ook wel via die "smart grid" voorziening, maar daar vond ik ook nog niet veel concrete informatie over, toch zeker geen technische details of implementatieschema's. Er bestaan sturingen die bijvoorbeeld de een WP aanzetten voor SWW als er veel opbrengst is door zonnepanelen, en dat zal dan via die smart grid moeten gebeuren. Maar eigenlijk zou zo'n systeem toch ook gewoon moeten kunnen geimplementeerd worden met een raspberry pi, waarop ook de gegevens van de omvormer beschikbaar zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-09 21:12

TSE

JVR2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:43:
[...]
Hoe zet je verwarming geforceerd uit, is dat mogelijk via een Procon? Ben al een tijdje op zoek naar een manier om de warmtepomp geforceerd UIT te zetten, en ik ging ervan uit dat het logisch zou zijn dat daarvoor een register beschikbaar zou zijn. Maar ik heb het nog niet gevonden (enkel register 40, maar aangezien dit readonly is kan ik daar niet veel mee aanvangen). Ik zou dat willen gebruiken voor 2 toepassingen:

1) Om het pendelen te verhinderen -> wanneer de warmtepomp van 'verwarmen' naar UIT gaat, zou ik softwarematig willen beletten dat binnen een gekozen tijd de WP opnieuw naar 'verwarmen' gaat.

2) Vanaf januari wordt in Belgie een capaciteitstarief ingevoerd, waarbij een deel van de kosten afhankelijk zal zijn van de hoogste piek die (gedurende een kwartier) in een maand optreedt. Dus als je maar 1 keer in een maand een hoge piek hebt, dan gaat dat toch hetgene zijn wat in rekening gebracht zal worden om de factuur op te stellen. Daarom heb je er alle belang bij van die piek zo laag mogelijk te houden.

Indien er een register zou bestaan waarbij je geforceerd via de Procon kan opgeven dat verwarming niet mag, dan zou je ervoor kunnen zorgen dat de WP tijdelijk uitgaat wanneer er al veel stroomverbruik is, zodat bijvoorbeeld tijdelijk geen verwarming gebeurt tijdens het koken.Op die manier is de piek al een stuk lager.

Maar ik heb nog geen geschikt register gevonden. Ik weet dat er een workaround is door gebruik te maken van de vakantieregeling, maar ik zou verwachten dat het toch op een andere manier moet kunnen.

Misschien kan het ook wel via die "smart grid" voorziening, maar daar vond ik ook nog niet veel concrete informatie over, toch zeker geen technische details of implementatieschema's. Er bestaan sturingen die bijvoorbeeld de een WP aanzetten voor SWW als er veel opbrengst is door zonnepanelen, en dat zal dan via die smart grid moeten gebeuren. Maar eigenlijk zou zo'n systeem toch ook gewoon moeten kunnen geimplementeerd worden met een raspberry pi, waarop ook de gegevens van de omvormer beschikbaar zijn ...
Volgens mij kan je aan die smart grid (4 poorten) gewoon een 4 poorts shelly koppelen en op die manier aansturen via je home automation

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:26
[...]

Als je de regeling via een aan-uit thermostaat hebt lopen, dan kun je heel simpel met FC6 op register 54 de thermostaat dusdanig ver naar beneden zetten dat hij vanzelf uitgaat. Meestal is 1 of 2 graden naar beneden al voldoende om de WP te laten stoppen.
Ik gebruik dit register zelf om 1 graadje nachtverlaging toe te passen.

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Is dat begrenzing kabeltje daar ook niet origineel voor bedoeld. Dan kan je middels een relais bordje deze op 0% zetten.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:11:
@Naalroc Google eens op Airconditioning wind baffle, volgens mij zijn er standaard oplossing voor als de wind te hard in je invertor knalt. [Afbeelding]
Bedankt voor de tip, ik wist niet dat er iets dergelijks te koop was.
Maar ik heb een andere oplossing gemaakt: een nep-staldeurtje dat ik open kan zetten als we weer zo'n Ooster storm hebben. Zal een dezer dagen wel een foto'tje plaatsen, van mijn oplossing passend bij mijn woonomgeving, hoewel de getoonde afscherming waarschijnlijk sneller en goedkoper uit komt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-09 15:35
Weet iemand wat de oorzaak voor de fluctuaties van de vermogen kunnen zijn? Ik gebruik WAR met een aan/uit thermostaat. Ik ben weg van thuis maar het lijk zoals defrosts. Buiten unit staat op een plat dak tegen de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE7LT-vkOZGNLyPdRaBPZE7xNCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfJGc3Fuhjc2G0ZMshaIVnTO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Elegit op 29-11-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pendelen door een te lage Ta

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
Klopt als ik naar melcloud kijkt zie ik dat ta op 26 graden staat, vreemd. Ik zal het controleren als ik weer thuis ben. Dacht dat ik een goede WAR had. Heb hem op constant ta 30 graden gezet en zal kijken hoe hij verder loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-09 12:40
Mag ik een aantal 112yaa bezitters vragen wat hun verbruik per uur ongeveer is. Zou mooi zijn als dit middels een plaatje kan met setpoint en freq. Dan heb ik wat vergelijkings materiaal.

Hier mijn runs van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYQX4ZLFLQ5MOrPDsYg9NCATHBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAXrYy5lO1qaESzneC3ebqk5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door FXZeRRo85 op 29-11-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:15:
[...]

Je regelgedrag is normaal (zo doet ie dat bij mij ook) tot 14:10. Daar gebeurt iets waardoor de WP uitschakelt.
Kun je wat meer grafieken (vermogen, Ta etc) van rond die tijd posten?
Of misschien even de SD-kaart uitlezen om dat uit te zoeken. (Beschrijving staat onderaan Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")
'k Heb de data van de SD-kaart gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnbBBmcndEYOCYenhax7ybaxmCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6YU2w4mPsq46NWxz8LKi0rRI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzf-VoYoGVZOl3d14k0TWAeK-xA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cs9A85btxZvtUKm4YhWZ0gm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUbPkdYCMZeZva2riUKOxMut3iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qjzhz0pqXCXEPa2wzMY2rblX.png?f=fotoalbum_large

In dit laatste plaatje zie ik een piek van 13kW geleverd vermogen, hoger dan de WP op z'n max kan leveren.

De data rond het moment van het optreden van de situatie heb ik even opgeslagen in een CSV, die hier is te downloaden.

Als ik de csv-data bekijk, dan wordt om 14:11 een vloeistoftemperatuur van 36,5 gemeten, een Ta van 35,5 en Tr van 36 :? Het debiet is dan 24. Die waarde zie ik ook altijd bij een SWW-run.Zou er iets met een driewegklep oid misgegaan kunnen zijn? Ik snap anders niet waar anders zo snel een stijging van 8,5gr van Ta en 12 van Tr vandaan kan komen (bij gelijkblijvende flow). De enige plaats waar die energie voorhanden is, is in het ingebouwde boilervat.

'k Snap even niet wat er precies gebeurd is ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:37:
Mag ik een aantal 112yaa bezitters vragen wat hun verbruik per uur ongeveer is. Zou mooi zijn als dit middels een plaatje kan met setpoint en freq. Dan heb ik wat vergelijkings materiaal.

[Afbeelding]
Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QbqP6e5.png

Maar dit zegt niet zoveel, gisteren stonden er niet zo heel veel zones open, wel zie je dat er rond 11:15 een zone bij open ging waardoor vermogen wat steeg.

Vervolgens nog een SWW run tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:12:
Als ik de csv-data bekijk, dan wordt om 14:11 een vloeistoftemperatuur van 36,5 gemeten, een Ta van 35,5 en Tr van 36 :? Het debiet is dan 24. Die waarde zie ik ook altijd bij een SWW-run.Zou er iets met een driewegklep oid misgegaan kunnen zijn? Ik snap anders niet waar anders zo snel een stijging van 8,5gr van Ta en 12 van Tr vandaan kan komen (bij gelijkblijvende flow). De enige plaats waar die energie voorhanden is, is in het ingebouwde boilervat.
Ik snap het ook niet. Om 14:11 schieten er ineens drie temperaturen om hoog, waardoor de WP stopt. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat de flow ineens enorm afnam. Maar die heb je in de grafieken weggelaten... En dan zou je ook een flow error verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:27
FXZeRRo85 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:37:

[Afbeelding]
Ik registreer alleen met een kWh meter en minder fancy. (Overzicht van gister; Ta vast op 31°)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcGDUJstMiwgjpJvdOlsbG71A64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ld6uxfwrrDKWhYZQ41YCe9A8.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Hoe zet je verwarming geforceerd uit, is dat mogelijk via een Procon? Ben al een tijdje op zoek naar een manier om de warmtepomp geforceerd UIT te zetten,
Hier vraag je twee verschillende dingen. Warmtepomp uit <> verwarming uit...
en ik ging ervan uit dat het logisch zou zijn dat daarvoor een register beschikbaar zou zijn. Maar ik heb het nog niet gevonden (enkel register 40, maar aangezien dit readonly is kan ik daar niet veel mee aanvangen). Ik zou dat willen gebruiken voor 2 toepassingen:

De smart grid functionaliteit is gewoon beschreven in de installatiehandleiding van de binnenunit.

En de vraag is nog steeds wat jij wilt. Wil je alleen de verwarming uit zetten (en je werkt met thermostaat / zoneregeling) dan kun je toch een onderbreekrelais in de bedrading naar de thermostaatingang plaatsen?

Wil je echter de hele WP uit zetten (dus ook SWW, equivalent aan aan/uit knop op het bedieningspaneel): via Melcloud kan ik die knop gewoon bedienen. Dat zal via de Procon toch ook wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou ik ook denken, maar waarom loopt het verbruik dan op naar zo'n 1.8 kW? Dat moet wel een hele dikke WP zijn. Mijn WP gaat bij het opstarten heel even naar 940W (elektrisch) / 48 Hz, maar is al binnen een half uur terug naar 750W / 40 Hz. En daarna na ca 1.5 uur, als het water wat is opgewarmd naar 32 Hz.
@Elegit : Vertel eens wat meer? Welke WP heb je? Wat voor afgiftesysteem? Wel/geen buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:45:
[...]
Hier vraag je twee verschillende dingen. Warmtepomp uit <> verwarming uit...
[...]
Klopt. Ik bedoel dat ik de verwarming (en bij uitbreiding SWW) wil uitzetten, en uiteraard niet het volledige toestel. Toestel moet gewoon AAN blijven, maar de verwarming zou ik willen beinvloeden.

Het is zo dat er manieren zijn om dat geregeld te krijgen.

1) Ik kan de werking van de warmtepomp beïnvloeden door te spelen met de vakantieregeling. Wanneer de warmtepomp uitgeschakeld wordt (door de regeling van het toestel), dan kan ik de overgang in status van 'verwarming' naar 'uit' vaststellen, en dan kan ik het toestel gedurende een tijd in vakantieregeling zetten. Als de gewenste periode voorbij is, dan moet de vakantieregeling uitgezet worden waarna de WP weer gewoon kan verder werken, en zo kan ik kortstondige AAN/UIT/AAN van verwarming vermijden. Maar enerzijds is dit niet wat "vakantiewerking" hoort te zijn, en moet je ook weer extra controles gaan inbouwen. Je wil namelijk niet dat je op vakantie bent en de vakantiewerking ingeschakeld hebt, maar dat die dan -na verloop van een tijdspanne- toch ingeschakeld wordt. Je moet dus ook al gaan bijhouden of je zelf via de knop de vakantieregeling ingeschakeld hebt, of dat de vakantieregeling aktief is omdat ze softwarematig werd ingeschakeld. En zelfde redenering voor de benadering van de vermogenspieken: als je teveel stroom verbruikt op een bepaald moment, dan kan je de verwarming tijdelijk uitschakelen door de vakantieregeling gedurende een tijd te activeren; daalt het verbruik onder een bepaalde waarde, dan kan je vakantiergeling weer uitschakelen.

2) Ook met de temperatuur kan je spelen. In plaats van vakantieregeling te gebruiken, kan je ook de gewenste kamertemperatuur hoger of lager zetten. Alleen verstoor je op die manier de werking met de ingestelde temperaturen bij het tijdsprogramma van het toestel. Op dit moment heb ik op bepaalde momenten van de dag andere temperaturen ingesteld (bijvoorbeeld ook nachtverlaging). Het tijdsprogramma gaat ervoor zorgen dat het toestel zelf de gewenste temperatuur aanpast, afhankelijk van het moment van de dag. Als je nu gaat ingrijpen op de gewenste temperatuur om verwarming desgevallend uit te schakelen voor een bepaalde periode, dan moet je ondermeer gaan onthouden wat de ingestelde temperatuur was op het moment dat de ingreep gebeurde, want je moet later (als je weer terug wilt naar normale regime) die temperatuur opnieuw gaan instellen. Maar dan kan het zijn dat je verkeerd bent.
Stel bijvoorbeeld dat je -via het tijdsprogramma- om 23u een nachtverlaging instelt naar 19 graden omdat je liever niet hebt (tenzij noodzakelijk) dat de warmtepomp 's nachts voor verwarming draait. Om 22u45 staat de gewenste temperatuur nog ingesteld op 21 graden, en de verwarming gaat uit. Je onthoudt dat het op dat moment ingesteld staat op 21 graden, en je verlaagt naar bijvoorbeeld 18 graden om ervoor te zorgen dat de pomp niet onmiddellijk weer kan inschakelen. Om 23u15 is die periode voorbij, maar als je dan opnieuw die 21 graden gaat instellen, dan ga je de hele nacht verwarmen. Hier zijn allemaal systemen voor te bedenken om zoiets proberen op te vangen, maar dat maakt het allemaal nodeloos complex.

Vandaar dat een simpel register "prohibit heating" (maar dan niet alleen readonly) het allemaal veel makkelijker zou maken. Als je in dat register een '0' of '1' zou kunnen zetten waardoor de warmtepomp weet of hij al dan niet mag verwarmen, dan zou het tijdsprogramma ook gewoon werken. Eigenlijk gewoon een beetje dezelfde functionaliteit dan "vakantieregeling", maar dan zonder de testen die moeten ingebouwd worden om te zien of het echt "vakantie" is omdat je dit zo instelde, of dat het door software geactiveerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:14:
[...]

Ik snap het ook niet. Om 14:11 schieten er ineens drie temperaturen om hoog, waardoor de WP stopt. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat de flow ineens enorm afnam. Maar die heb je in de grafieken weggelaten... En dan zou je ook een flow error verwachten.
Had idd handig geweest debiet ook even mee te nemen. Daarom nog een plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZr8nhPOEE5vUh6vd4sdyeYvPtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wu50dSjBPbCCMnXUBS0Vq5h.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de flow juist op dat moment naar 24l/m gaat,een waarde die ik alleen tijdens een SWW-run voorbij zie komen. Omdat ik m'n kamstrup maar één keer per 2 min uitlees, kan ik de flow door de kamstrup niet gebruiken om betrouwbaar te vergelijken.
Maar én de flow van 24l/m (tegen ~22 bij verwarmen) én de uitschieters qua vermogen, Ta en Tr, doen mij vermoeden dat de driewegklep even omgeklapt en weer teruggegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:06:
Je ziet dat de flow juist op dat moment naar 24l/m gaat,een waarde die ik alleen tijdens een SWW-run voorbij zie komen. Omdat ik m'n kamstrup maar één keer per 2 min uitlees, kan ik de flow door de kamstrup niet gebruiken om betrouwbaar te vergelijken.
Maar én de flow van 24l/m (tegen ~22 bij verwarmen) én de uitschieters qua vermogen, Ta en Tr, doen mij vermoeden dat de driewegklep even omgeklapt en weer teruggegaan is.
Daar lijkt het inderdaad wel op. Wat voor merk en type driewegklep heb je? Zit daar een systeem in die hem automatisch 1x per dag laat draaien om vastzitten te voorkomen? Wel lullig als dat ervoor zorgt dat je WP over de zeik raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Andrehj 'k zal vanavond even kijken. Heb een ERST30C-VM2ED cilinderunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:24:
@Andrehj 'k zal vanavond even kijken. Heb een ERST30C-VM2ED cilinderunit.
Dat is wel gek. Want daarin heeft Mitsubishi zelf de driewegklep gemonteerd. Dan zullen ze toch wel een exemplaar hebben uitgezocht die een beetje met de WP overweg kan...
Je kunt je installateur eens vragen om je meetdata bij Alklima neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:52:
[...]

Dat zou ik ook denken, maar waarom loopt het verbruik dan op naar zo'n 1.8 kW? Dat moet wel een hele dikke WP zijn. Mijn WP gaat bij het opstarten heel even naar 940W (elektrisch) / 48 Hz, maar is al binnen een half uur terug naar 750W / 40 Hz. En daarna na ca 1.5 uur, als het water wat is opgewarmd naar 32 Hz.
@Elegit : Vertel eens wat meer? Welke WP heb je? Wat voor afgiftesysteem? Wel/geen buffer?
Dit is zeer netjes. Ik ben dan ook benieuwd welke vermogenslijn je ziet bij het aanmaken van SWW. Heb je dit ook inzichtelijk? Deze week komt mijn 3 fase meter binnen en kan ik aan de slag met o.a. dit als best practice :)

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:40:
Dit is zeer netjes. Ik ben dan ook benieuwd welke vermogenslijn je ziet bij het aanmaken van SWW. Heb je dit ook inzichtelijk? Deze week komt mijm 3 fase meter binnen en kan ik aan de slag met o.a. dit als best practice :)
WP is begrensd op 75%, en draait voor SWW meestal op constant 50 Hz. Vermogen loopt dan tijdens de run op van ca 1000W tot ca 2000W.
Nu geen grafiek beschikbaar, want de laatste SWW-run is van zaterdag (legionellarun, dus daarna erg veel water beschikbaar). Temp nu 38.5°C, dus die zal vanmiddag wel gaan lopen.
Verder zijn mijn verbruiken voor verwarmen vooral zo laag door de lage Ta, nachtverlaging en het hebben van een huis met lage verwarmingsbehoefte. Als je huis meer warmte verlangt, is het logisch als je verbruik (en de compressorfrequenties) ook hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:46:
[...]

WP is begrensd op 75%, en draait voor SWW meestal op constant 50 Hz. Vermogen loopt dan tijdens de run op van ca 1000W tot ca 2000W.
Nu geen grafiek beschikbaar, want de laatste SWW-run is van zaterdag (legionellarun, dus daarna erg veel water beschikbaar). Temp nu 38.5°C, dus die zal vanmiddag wel gaan lopen.
Verder zijn mijn verbruiken voor verwarmen vooral zo laag door de lage Ta, nachtverlaging en het hebben van een huis met lage verwarmingsbehoefte. Als je huis meer warmte verlangt, is het logisch als je verbruik (en de compressorfrequenties) ook hoger liggen.
Geweldig. Bedankt voor je inzicht. Het kabeltje (PAC-SC36NA-E) heb ik gisteren binnengekregen. Ik ben erg benieuwd naar de impact. Nu gebruik ik "stille modus" op zijn laagste stand (als test), maar ik las al dat dit mogelijk niet de gewenste uitkomst met zich meebrengt (ivm met niet terugschakelen van de compressor).

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:52:
[...]

Vind het ook vreemd. En hij blijft pendelen met vast ta 30 ook.
Huis 2008 173m2. Beganegrond en 1e verdieping vvw.
Buiten unit suz-swm60va2, binnen ERSD-VM2D. Geen buffer, pomploos verdelers
Ook iets, set temp is 20.5 maar tbinnen is nog 19.5. set temp is nog niet bereikt. Ik heb vakantie instelling gebruikt en weer uit gezet. Heb melcloud gebruikt. Van avond ben ik weer thuis.

[ Voor 11% gewijzigd door Elegit op 30-11-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13
Misschien de aan/uit thermostaat dan ? Al zou die dan helemaal naar standby vermogen moeten gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste, inmiddels draait het volgende systeem nu een maand of twee.

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Nu het kouder wordt buiten merken we dat verschillende oude radiators het niet helemaal trekken qua op temperatuur brengen. Andere ruimtes gaan prima. Ik heb alle radiatoren ontlucht en bekeken met een warmte camera. Ik zie geen bijzonderheden. Radiatoren zijn volledig open en er is ook warmte vraag richting te ketel.

Wat mij een mogelijke oplossing lijkt om die paar ruimtes ook op temperatuur te krijgen is door de temperatuur naar de radiatoren toe te verhogen. De installateur heeft gezegd dat de unit dit automatisch regelt obv de buitentemperatuur. Hoe kan ik dit nu standaard een paar graden verhogen (zonder dat dit een dagelijkse handeling wordt)?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:48:
Beste, inmiddels draait het volgende systeem nu een maand of twee.

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Nu het kouder wordt buiten merken we dat verschillende oude radiators het niet helemaal trekken qua op temperatuur brengen. Andere ruimtes gaan prima. Ik heb alle radiatoren ontlucht en bekeken met een warmte camera. Ik zie geen bijzonderheden. Radiatoren zijn volledig open en er is ook warmte vraag richting te ketel.

Wat mij een mogelijke oplossing lijkt om die paar ruimtes ook op temperatuur te krijgen is door de temperatuur naar de radiatoren toe te verhogen. De installateur heeft gezegd dat de unit dit automatisch regelt obv de buitentemperatuur. Hoe kan ik dit nu standaard een paar graden verhogen (zonder dat dit een dagelijkse handeling wordt)?
Stooklijn verhogen. In je handleiding(en) staat hoe dit moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:10:
Vind het ook vreemd. En hij blijft pendelen met vast ta 30 ook.
Huis 2008 173m2. Beganegrond en 1e verdieping vvw.
Buiten unit suz-swm60va2, binnen ERSD-VM2D. Geen buffer, pomploos verdelers
Ook iets, set temp is 20.5 maar tbinnen is nog 19.5. set temp is nog niet bereikt. Ik heb vakantie instelling gebruikt en weer uit gezet. Heb melcloud gebruikt. Van avond ben ik weer thuis.
Deel vanavond eens wat grafieken? Uit Melcloud minimaal de Ta en Tr, samen met setpoint en het opgenomen vermogen. En haal even de behaalde flow uit de WP. (informatie werking, code 540)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Kijk ook eens of de convectie stroom makkelijk op gang kan komen. Zitten er geen obstakels in de buurt van de radiator? (Denk aan gordijnen, planten, e.d.)
Bij de lagere temperaturen van een warmtepomp komt dit wat kritischer.
En denk ook eens aan ventilators zoals de speedcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:27:
[...]

Je kunt je installateur eens vragen om je meetdata bij Alklima neer te leggen.
Is al wel door me heen geschoten, maar omdat ik de unit zelf uit Spanje heb laten komen, ben ik wat terughoudend om @koevlaas2 te vragen dit bij Alklima aan te kaarten.
'k Houd het op een incident. Treedt het vaker op, dan wil ik er toch mee verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:12:
[...]

Is al wel door me heen geschoten, maar omdat ik de unit zelf uit Spanje heb laten komen, ben ik wat terughoudend om @koevlaas2 te vragen dit bij Alklima aan te kaarten.
'k Houd het op een incident. Treedt het vaker op, dan wil ik er toch mee verder.
Alklima is zover ik weet namens Mitsubishi het aanspreekpunt in NL.
Technische vragen en overleg moeten ze gewoon namens Mitsubishi medewerking voor verlenen.

Alleen garantie is bij de verkopende partij welke het vervolgens bij de fabrikant eventueel indient.
De fabrikant/verkopende partij kan eventueel wel Alklima aansturen om de garantie uit te voeren.
Alleen de garantie afwikkeling zelf is niet voor Alklima.

Alklima probeert soms hieronder uit te komen, maar dan hadden ze geen officiële dealer/aanspreekpunt moeten worden voor de NL markt…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:12:
[...]

'k Heb de data van de SD-kaart gehaald:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In dit laatste plaatje zie ik een piek van 13kW geleverd vermogen, hoger dan de WP op z'n max kan leveren.

De data rond het moment van het optreden van de situatie heb ik even opgeslagen in een CSV, die hier is te downloaden.

Je hebt wel de laatste software versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
DutchWing schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:40:
[...]

Je hebt wel de laatste software versie?
Ik lees 5888 als 'Version of main software' uit. Het betreft een unit die 2mnd geleden is geleverd en waarvan ik ergens een op sticker een productiedatum van halverwege dit jaar heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of ik, in mijn geval, toch niet beter een tijdsklok in kan stellen op mijn sww?

Ben alleen, douche dinsdag en zaterdag (andere dagen aan de wasbak, gebruik dan geen warm water) en verder niks… heb het idee dat dat ding continue opwarmt om niks, 200liter!

Tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
Cranberry schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:56:
Hier draait sinds een aantal weken een PUHZ-SHW80YAA met ERST30C-VM2ED.
Ik begrijp niet waarom m'n WP maar moeilijk op een stabiel laag vermogen gaat draaien.
Waarschijnlijk omdat het geen traploos systeem is, dus naadloos zal het nooit gaan.
Die van mijn wisselt ook wel een hoop tussen meer en nog iets meer.

Edit: en je kan het vermogen in je vloer kwijt, de mijne zelfs nog 4.5kW na een hele dag of nacht draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 30-11-2022 23:19 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:33:
Ik vraag me af of ik, in mijn geval, toch niet beter een tijdsklok in kan stellen op mijn sww?

Ben alleen, douche dinsdag en zaterdag (andere dagen aan de wasbak, gebruik dan geen warm water) en verder niks… heb het idee dat dat ding continue opwarmt om niks, 200liter!

Tips zijn welkom
Ik zit in een huishouden van twee mensen, heb een energiecontract op basis van spot prijzen. Ik heb gemerkt dat met sww op 48 graden wij ruim met z'n tweeen kunnen douchen. Ik laat vervolgens de WP om 13:00 het water opwarmen tot 48 graden en laat de SWW aanstaan tot 12 uur 's avonds.

Het betekent dat het water wordt opgewarmd op het moment dat het het heetst op de dag is ( in principe) en vervolgens staat de pomp gewoon aan als er 's avonds ook nog gedoucht wordt. Heb het nu een aantal maanden zo aanstaan. ik heb nog geen problemen gehad.

Ik ben op dit moment aan een programma'tje aan het maken waarmee ik kan berekenen wat het goedkoopste moment van de dag is om energie op te warmen. Energie was vandaag ~49 cent toen 7 graden was, terwijl het 28 cent was op bij 3 graden.

Volgens is het verschil in COP 0,08. Even berekend: het had me vandaag zo'n 35 cent gescheeld... Klinkt als weinig, maar goed, op jaar basis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe doen jullie dat als je bijv een weekje weg gaat ? Laat je de warmte pomp dan uit ? en dan 1 a 2 dagen voor je thuiskomt weer op laten warmen (iets met vakantie regeling)? of gewoon doorverwarmen?

Mijn huis verliest niet superveel warmte, maar duurt best wel lang als je met Ta=25 werkt, voordat het weer op temp is.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:56:
[...]

Deel vanavond eens wat grafieken? Uit Melcloud minimaal de Ta en Tr, samen met setpoint en het opgenomen vermogen. En haal even de behaalde flow uit de WP. (informatie werking, code 540)
Net thuis, en het is idd defrosts. Het is 6 graden hier, en gister was nog warmer. Ik weet het niet wat de oorzaak kunnen zijn. Te klein warmtepomp? Te weinig koudemiddel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JaytRlvabJctRF7Exdphkdm9k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6ho30J46SCLguFdPLFVFwaw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHleKW7zJ1mOVBFtiNdxy9dpv9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwxeTKQGIPGocgbrhYAQEoA6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIy1saLk95UMEotGAwX5Svwl0QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ND7ujhwXEIfXWsrQJMXhjMVt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Elegit op 30-11-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:12:
[...]

Net thuis, en het is idd defrosts. Het is 6 graden hier, en gister was nog warmer. Ik weet het niet wat de oorzaak kunnen zijn. Te klein warmtepomp? Te weinig koudemiddel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Te hoge Ta, je vraagt continue het maximale vermogen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:12:
Vandaag defrosts?
Je hebt toch niet toevallig je WP in zo'n schoorsteen op het dak zitten? :'(
Je WP lijkt op max vermogen te draaien, wat niet logisch is bij deze buitentemperatuur. Vertel eens wat meer over je huis en afgiftesysteem? Hoe is het vermogen van de WP bepaald?

En probeer ook eens de suggestie van @koevlaas2 : Wat gebeurt er als je de Ta op 26 zet?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
koevlaas2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:15:
[...]

Te hoge Ta, je vraagt continue het maximale vermogen ?
Te klein wp dan? Maar bij 6 graden. En ik heb de suz-swm60va besteld omdat hij hetzelfde buitenunit en verdamper als de suz-swm80va is. Maar de suz-swm60va2 is een kleiner buitenunit (40kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:19:
[...]

Te klein wp dan? Maar bij 6 graden. En ik heb de suz-swm60va besteld omdat hij hetzelfde buitenunit en verdamper als de suz-swm80va is. Maar de suz-swm60va2 is een kleiner buitenunit (40kg).
Ik heb dezelfde machine maar dan de 80Va en warm 192m2 huis ermee op.
Verlaag je Ta eens naar 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:18:
[...]

Vandaag defrosts?
Je hebt toch niet toevallig je WP in zo'n schoorsteen op het dak zitten? :'(
Je WP lijkt op max vermogen te draaien, wat niet logisch is bij deze buitentemperatuur. Vertel eens wat meer over je huis en afgiftesysteem? Hoe is het vermogen van de WP bepaald?
Vvw hele beganegrond en 1e verdieping. 8 groep beganegrond en 5 groep 1e verdieping. Alles open. 1250m2 vorige winter incl sww 2 mensen. Pomp is op 5 en 22 l/p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:19:
[...]

Je hebt de va2 gekregen ipv de va ? Is de va2 hetzelfde qua verwarmingscapaciteit bij bepaalde buitentemperaturen ? Want dan maakt het natuurlijk niet uit als hij wat kleiner is.

Wat @Andrehj al zegt: hoe staat de unit buiten ? Heeft hij genoeg vrije ruimte zodat hij zijn eigen koude lucht niet blaast ?

Neem anders contact op met je installateur. Defrosts bij deze temperatuur buiten is gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
Plenkske schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:27:
[...]

Je hebt de va2 gekregen ipv de va ? Is de va2 hetzelfde qua verwarmingscapaciteit bij bepaalde buitentemperaturen ? Want dan maakt het natuurlijk niet uit als hij wat kleiner is.

Wat @Andrehj al zegt: hoe staat de unit buiten ? Heeft hij genoeg vrije ruimte zodat hij zijn eigen koude lucht niet blaast ?

Neem anders contact op met je installateur. Defrosts bij deze temperatuur buiten is gewoon niet goed.
Ja klopt, en andere hier op de forum ook. Blijkbaar bij -10/ 6.1kw. Ik heb het van Spanje besteld helaas.

Nee hij staat vrij op het plat dak ongeveer 1m van de muur af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:24:
Vvw hele beganegrond en 1e verdieping. 8 groep beganegrond en 5 groep 1e verdieping. Alles open. 1250m2 vorige winter incl sww 2 mensen. Pomp is op 5 en 22 l/p
Hoeveel m² vloerverwarming is dat? 30° klinkt als een hele hoge temperatuur. Hoe wordt de temperatuur eigenlijk geregeld? Zit er nog een thermostaat op?

Te veel defrosts kan ook duiden op een tekort aan koelmiddel. Hoe lang is je koelmiddelleiding? Is er bij installatie nog bijgevuld?

Begin maar eens met die temperatuur een flink eind naar beneden te brengen, naar 25 of 26 graden en kijk of je huis nog warm blijft.

Overigens, als 1250 m³ het verbruik van de afgelopen "winter" is, dan is die WP vrij krap. Want afgelopen "winter" was geen winter, maar meer een soort lange herfst, die naadloos overging in het voorjaar. Dan zou je in een normale winter misschien wel 1500 m³ hebben verstookt, waarbij je eerder aan een 7.5 kW moet denken.
Maar bij de huidige milde temperaturen zou je ook met een wat krappe WP geen problemen mogen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2022 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ja klopt, en andere hier op de forum ook. Blijkbaar bij -10/ 6.1kw. Ik heb het van Spanje besteld helaas.

Nee hij staat vrij op het plat dak ongeveer 1m van de muur af.
Niks aan de hand, je vraagt gewoon teveel vermogen en dat los je op door de temperatuur van het water te verlagen zoals ik en @Andrehj zeggen.
De optimale temperatuur zal tussen de 25 en 28c liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vanuit deze punten...

- mijn Zubadan is begrensd op 50% met het bekende kabeltje
- mijn primaire pomp in de binnenunit staat nu op stand 3 van 5 en dat gaat prima want hij hoeft geen 14 maar slechts 7kW naar het buffervat te krijgen

...de volgende gedachtengang:

- ik vermoed dat de warmtepomp zijn vermogen en compressor stuurt op de Delta T van aanvoer en retour?
- zou het verlagen van de pompsnelheid dan kunnen zorgen dat hij nog wat rustiger draait?
- kan het kwaad om er mee te testen?
- of zou hij gaan pendelen omdat hij z'n vermogen niet meer kwijt kan?
- ik begrijp uiteraard dat hij niet lager kan dan z'n minimum afgifte van rond de 5,1kW...

Uiteraard kan je zeggen "probeer het uit" maar misschien heb ik wat aannames verkeerd en is het sowieso zinloos...

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-11-2022 21:14 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Is ook wat veel, zet svp ook maar op pompstand 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
BlueTooth76 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:07:
Vanuit deze punten...

- mijn Zubadan is begrensd op 50% met het bekende kabeltje
- mijn primaire pomp in de binnenunit staat nu op stand 3 van 5 en dat gaat prima want hij hoeft geen 14 maar slechts 7kW naar het buffervat te krijgen

...de volgende gedachtengang:

- ik vermoed dat de warmtepomp zijn vermogen en compressor stuurt op de Delta T van aanvoer en retour?
- zou het verlagen van de pompsnelheid dan kunnen zorgen dat hij nog wat rustiger draait?
- kan het kwaad om er mee te testen?
- of zou hij gaan pendelen omdat hij z'n vermogen niet meer kwijt kan?
- ik begrijp uiteraard dat hij niet lager kan dan z'n minimum afgifte van rond de 5,1kW...

Uiteraard kan je zeggen "probeer het uit" maar misschien heb ik wat aannames verkeerd en is het sowieso zinloos...
Ter info: vanaf de installatie tijdstip draait de wp bij ij op 4,want dan geeft de pomp 26 L, en op 5 deed hij dat ook, dus dan heeft stand 5 geen zin, en stand 4 een (kleine) energiebesparing.
Ik heb dat altijd een beetje vreemd gevonden, want de buffer waarover de wp pompt, staat letterlijk 20 cm onder de binnenunit, en is verbonden met 28 mm koper pijp, en getrokken ellebogen, geen knieën, behoudens natuurlijk de 3 wegklep; dus je zou zeggen nul weerstand.

Ik ben wel benieuwd naar het effect van het mogelijk rustiger pompen van de wp over de buffer (en de boiler, die wel verder weg staat) op ca7 meter afstand, met 28x2 mm buis, en wèl een aantal knieën.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:48:
[...]

Ter info: vanaf de installatie tijdstip draait de wp bij ij op 4,want dan geeft de pomp 26 L, en op 5 deed hij dat ook, dus dan heeft stand 5 geen zin, en stand 4 een (kleine) energiebesparing.
Ik heb dat altijd een beetje vreemd gevonden, want de buffer waarover de wp pompt, staat letterlijk 20 cm onder de binnenunit, en is verbonden met 28 mm koper pijp, en getrokken ellebogen, geen knieën, behoudens natuurlijk de 3 wegklep; dus je zou zeggen nul weerstand.

Ik ben wel benieuwd naar het effect van het mogelijk rustiger pompen van de wp over de buffer (en de boiler, die wel verder weg staat) op ca7 meter afstand, met 28x2 mm buis, en wèl een aantal knieën.
Een hydrobox is intern maar 22mm volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dat klopt, intern is dat 22 mm, maar de aansluitingen zijn 1"Gas buitendraad, dus dat komt overeen met 28 mm staal of koper.
Het is dan op zijn minst " aanbevelenswaardig" om het pijpwerk uitwendig in 28 uit te voeren, zeer zeker als je zonder buffer werkt.
Ik noemde het alleen maar even omdat ik het nog steeds een beetje vreemd vind, dat de interne pomp op max 26 L draait bij mij op stand 4 van de 5, en ook bij @Grolsch dezelfde maximale opbrengst geeft, ook over een buffer in dezelfde ruimte.
Mijn info was eigenlijk meer bedoeld voor @BlueTooth76 die hierover vragen stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:12:
Dat klopt, intern is dat 22 mm, maar de aansluitingen zijn 1"Gas buitendraad, dus dat komt overeen met 28 mm staal of koper.
Het is dan op zijn minst " aanbevelenswaardig" om het pijpwerk uitwendig in 28 uit te voeren, zeer zeker als je zonder buffer werkt.
Ik noemde het alleen maar even omdat ik het nog steeds een beetje vreemd vind, dat de interne pomp op max 26 L draait bij mij op stand 4 van de 5, en ook bij @Grolsch dezelfde maximale opbrengst geeft, ook over een buffer in dezelfde ruimte.
Mijn info was eigenlijk meer bedoeld voor @BlueTooth76 die hierover vragen stelde.
In het boekje staat volgens mij dat het bij 25 L ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat kan best zijn, dat weet ik zo uit m'n hoofd niet meer, alleen dat de max opbrengst bereikt wordt op stand 4 van de 5; waarvoor zou die er zijn? Mogelijk dat bij meer weerstand er wat meer electriciteit in de pomp geduwd moet worden (stand5) , om die 25 L/min er uit te persen?
Dat zal 't wel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mijn vraag was eigenlijk meer: houdt de warmtepomp rekening met die instelling en dus de stroomsnelheid van die pomp en blijft hij op een lager vermogen werken als de Delta T (over aanvoer en retour) oploopt door die lagere pompsnelheid?

Overigens draait het al een paar jaar perfect hier maar dat betekent niet dat ik gestopt ben met dingen uitproberen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-12-2022 00:48 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:36:
Dat kan best zijn, dat weet ik zo uit m'n hoofd niet meer, alleen dat de max opbrengst bereikt wordt op stand 4 van de 5; waarvoor zou die er zijn? Mogelijk dat bij meer weerstand er wat meer electriciteit in de pomp geduwd moet worden (stand5) , om die 25 L/min er uit te persen?
Dat zal 't wel zijn
Dat noemen we nou de pompkarakteristiek ;)

https://www.grundfos.com/...een-pompcurve-aflezen.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:45:
Mijn vraag was eigenlijk meer: houdt de warmtepomp rekening met die instelling en dus de stroomsnelheid van die pomp en blijft hij op een lager vermogen werken als de Delta T (over aanvoer en retour) oploopt door die lagere pompsnelheid?
Nee. Dat doet ie niet (wanneer je WAR of constante aanvoertemperatuur draait). Hij maakt gewoon water van de gevraagde temperatuur. Niets meer of niets minder. En als jij de pomp harder zit, maakt ie dus meer water van die temperatuur, en gaat het vermogen omhoog.
Dat is het mooie van Mitsubishi, geen ingewikkelde graadtemperatuurregelingen, maar gewoon lekker simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
Zo hij ziet veel beter uit. Na een opnieuw opstarten van wp(stroom uit/aan) en constante ta 26 heb ik geen defrosts en hij zit rond de 630w. Vind het vreemd want door de app heb ik de ta naar 27 en hij blijft hetzelfde doen met de defrosts en max vermogen. Ik vraag mij af als vakantie mode aan en uit heeft een invloed gehad... Of misschien is iets niet optimaal in de melcloud app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyoH_7UF7-XntbcOj2zPdA7dBAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ6IuFMfAvJ0NK0oN523RDEn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Elegit op 01-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Heb vannacht getest met het omlaag zetten van de thermostaat, kijken of dat enig verschil maakt. Gezien onderstaande heeft hij een rustig nachtje gehad. Nu is het wel zo dat hij die defrosts nu gaat doen, dus het probleem schuift op. Thermostaat had ik normaal op constant 21 graden. Bij een paar buren staat hij op 19 en daar draait de pomp veel rustiger en geen overvloed aan defrosts. Dus een aanzienlijk lager verbruik.

Mijn tapwater was vanmorgen wederom onder de 30 graden (staat ingesteld op 48) Dat is de 2e keer deze week. En ik heb een curve van 35/-10.

Inmiddels heb ik 'een specialist' naar mijn data laten kijken en hij bevestigd zowel het recirculatieverhaal van de buitenunit én de te dunne leidingen tussen sww vat en vvw verdelers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKGtXyhSpt588S6_3ha1Xi7jVUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZeUa4OousHg7Dk2wSpzvOG4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:42
BlueTooth76 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:45:

Overigens draait het al een paar jaar perfect hier maar dat betekent niet dat ik gestopt ben met dingen uitproberen ;)
Zoals @Andrehj al aangeeft, hij probeert zo snel mogelijk Ta te halen en stuurt alleen daar op. Het enige wat het vermogens stekkertje bijvoorbeeld doet is de compressor frequentie beperken, waardoor dit opstarten rustiger gaat, maar wel langer duurt. Als Ta is bereikt, dan begint hij met terug moduleren om de aanvoer op Ta_setpoint te houden. Dit doet hij tot het minimum vermogen, al is het goed om te weten dat dit niet een constante waarde is, maar afhangt van de buitentemperatuur (zie de databoeken in de topic start). Hoe ver en snel dat terug moduleren gaat hangt naast de buitentemperatuur ook af van de delta over je vloer (maar daar stuurt hij niet mee, het zijn input parameters). Bij Ta=25, Tr=21 en een flow=15L/min, dan moet de wp 4,2kW aan thermisch vermogen leveren om Ta constant te houden. Een uur later is de vloer warmer en heb je een Tr van 22 graden en hoeft de wp maar 3,2kW te leveren. Als de ruimte temperatuur nog niet bereikt is blijft de wp draaien en blijft langzaam Tr oplopen. Op een gegeven moment kom je onder het minimale vermogen van de wp en heeft hij maar een oplossing en dat is Ta verhogen om zijn minimale vermogen kwijt te kunnen. De formule voor het vermogen is q= 4,2 x ∆t x flow [liters/seconden]. De Tr kan je niet aanpassen, dus als je meer vermogen in het huis wilt stoppen zonder dat de Ta oploopt (wat een betere efficiëntie geeft), dan moet de flow omhoog.

Het bovenstaande voorbeeld is op basis van mijn unit (PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D: min vermogen 2,9kW bij 12 graden). Ik zie dat die bij jou aanzienlijk hoger liggen, maar het principe blijft gelijk. Bij mij duurt het opstarten circa een uur voordat hij Ta=25 heeft gehaald bij 50% vermogen. Daarna draait hij de afgelopen tijd circa 5 tot 8h om het huis weer op temperatuur te krijgen. Door je flow te knijpen, heeft hij misschien in het begin wat minder vermogen nodig, maar juist in het grote deel van constant lopen krijg je mogelijk voor langere tijd een slechtere efficiëntie terug. Advies is dus niet om je flow te reduceren, maar goed je (minimale) vermogen kwijt te raken op een zo laag mogelijke Ta.

[ Voor 14% gewijzigd door Sven1234 op 01-12-2022 14:03 ]

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elegit schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:53:
Zo hij ziet veel beter uit. Na een opnieuw opstarten van wp(stroom uit/aan) en constante ta 26 heb ik geen defrosts en hij zit rond de 630w. Vind het vreemd want door de app heb ik de ta naar 27 en hij blijft hetzelfde doen met de defrosts en max vermogen. Ik vraag mij af als vakantie mode aan en uit heeft een invloed gehad... Of misschien is iets niet optimaal in de melcloud app.

[Afbeelding]
Mooi. Maar nu de vraag waarom je de WP 's nachts last lopen en dan om 7 uur 's ochtends uit zet. Zo loopt ie precies op de koudste uren van de dag, niet bepaald efficiënt.
(En nog een tip: je verwacht wel support in dit topic maar beantwoordt veel vragen niet. Dat motiveert niet erg om je te helpen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:21:
[...]

Mooi. Maar nu de vraag waarom je de WP 's nachts last lopen en dan om 7 uur 's ochtends uit zet. Zo loopt ie precies op de koudste uren van de dag, niet bepaald efficiënt.
(En nog een tip: je verwacht wel support in dit topic maar beantwoordt veel vragen niet. Dat motiveert niet erg om je te helpen.)
Dit is inderdaad wel een goede tip, ik heb in 6 jaar tijd de WP misschien in totaal 15 dagen 's nachts laten draaien (en dan meestal tot een uur of 02:00. Maar meerendeel van de tijd gaat hij op de koude dagen om 22:00 uit, en dan 's ochtends om 7:00 weer aan. Liever dat hij overdag iets meer moet werken om het huis op temperatuur te houden dan 's nachts met die lagere temperaturen in stand houden.

Werkt voor mijn situatie heel goed.

Net zoals je SWW water, die laat ik altijd pas om 15:00 's middags draaien, meestal is dat toch het warmste moment van de dag.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Misschien dat het huis op temperatuur was om 7 uur en daarom de thermostaat "uit" signaal heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
[...]

Dank je wel voor de help. Juist, normaal gebruik ik een schedule 1 graad minder vanaf 10pm tot 8am. Maar in deze instantie was het alleen om de wp te testen :)
Sorry snap ik misschien heb ik een vraag gemist. Ik geef meer aandacht (Nederlands is niet mijn eerste taal). Maar ja alles was goed voor mijn vakantie een week geleden, dan heb ik de wp 4 dagen uitgezet van de app en heeft hij dit gedaan. Vond het vreemd, maar ik leer nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
Hebben jullie een kWh meter die praat/communiceert met home assistant? Zo ja: welke?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 14:32
radeoxx schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:10:
Hebben jullie een kWh meter die praat/communiceert met home assistant? Zo ja: welke?
Ik heb die van homewizard 1fase kWh meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elegit
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:46:
[...]

Hoeveel m² vloerverwarming is dat? 30° klinkt als een hele hoge temperatuur. Hoe wordt de temperatuur eigenlijk geregeld? Zit er nog een thermostaat op?
140m2 vvw ongeweer, goed geïsoleerd huis
computherm t70 thermostaat op in1 aangesloten
Te veel defrosts kan ook duiden op een tekort aan koelmiddel. Hoe lang is je koelmiddelleiding? Is er bij installatie nog bijgevuld?
7m koelleiding, niet bijgevuld

deze vragen heb ik gemist :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Hierbij wil ik even terug komen op een onderwerp van ongeveer 1 maand geleden, waarin gesteld werd dat door @Andrehj en @Grolsch is aangetoond, dat het voordeliger is om je sww niet op de klok te zetten, maar om het water op te laten warmen wanneer het voldoende is afgekoeld.
Dat kon ik mij niet voorstellen, maar heb het wel uitgeprobeerd.

De laatste jaren had ik mijn sww ingesteld op verwarmen op het warmst van de dag, dus vanaf 14 uur, en om er zeker van te zijn dat er 's morgens altijd voldoende warm water in de 200 L boiler zou zitten, ook nog eens een uurtje voor het opstaan.
Vanaf begin november heb ik de klok dus uitgeschakeld, maar kwam er al snel achter dt dit niet het comfort gaf van de oude instelling, en daarom de aanvoer verhoogd van 45 naar 47°C.
Het resultaat is dat de sww run op de gekste tijden plaats vond, vaak in het midden van de nacht, of tijdens het douchen (wat de gelaagdheid overhoop haalde!)
Maar goed de resultaten zijn als volgt:
Oktober elektra gebruik55 energie 163 =COP 3,03
November elektra gebruik 52 energie 158 =COP 2,96

Het elektra gebruik is niet zo relevant, want ik weet ook niet hoeveel water er verwarmd is in beide periodes; wèl dat het nu kouder is, en dus de COP omlaag gaat.
Mijn conclusie is, dat het over een korte testperiode dus nagenoeg niets uitmaakt, met een COP verschil van 0,07 ofwel 2,3% in een koudere periode van het jaar.

Daarom ga ik gewoon terug naar een klok setting, met dit verschil dat ik de extra opwarm/nawarm periode vóór het opstaan weg laat, en alleen in de middag ga opwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:58:
Hierbij wil ik even terug komen op een onderwerp van ongeveer 1 maand geleden, waarin gesteld werd dat door @Andrehj en @Grolsch is aangetoond, dat het voordeliger is om je sww niet op de klok te zetten, maar om het water op te laten warmen wanneer het voldoende is afgekoeld.

De laatste jaren had ik mijn sww ingesteld op verwarmen op het warmst van de dag, dus vanaf 14 uur, en om er zeker van te zijn dat er 's morgens altijd voldoende warm water in de 200 L boiler zou zitten, ook nog eens een uurtje voor het opstaan.
Vanaf begin november heb ik de klok dus uitgeschakeld, maar kwam er al snel achter dt dit niet het comfort gaf van de oude instelling, en daarom de aanvoer verhoogd van 45 naar 47°C.
Het resultaat is dat de sww run op de gekste tijden plaats vond, vaak in het midden van de nacht, of tijdens het douchen (wat de gelaagdheid overhoop haalde!)

Het elektra gebruik is niet zo relevant, want ik weet ook niet hoeveel water er verwarmd is in beide periodes; wèl dat het nu kouder is, en dus de COP omlaag gaat.
Mijn conclusie is, dat het over een korte testperiode dus nagenoeg niets uitmaakt, met een COP verschil van 0,07 ofwel 2,3% in een koudere periode van het jaar.

Daarom ga ik gewoon terug naar een klok setting, met dit verschil dat ik de extra opwarm/nawarm periode vóór het opstaan weg laat, en alleen in de middag ga opwarmen.
Zo zie je maar weer dat elke situatie anders is.

Bij mij geeft het wel een serieuze besparing, vooral omdat er nu maar eens in de 2 á 3 dagen SWW gemaakt wordt, terwijl dus op moment van verwarmen vat kouder is, met een betere COP tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naalroc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:58:

Precies dit, ik hoor snachts ook vaak dat mijn sww gaat opwarmen, 200liter. Volgens mij slaat ie nu sowieso 1x per dag aan.Ben alleen en ik douche 2 x in de week (de rest van de dagen aan de wasbak met koud water) en dan vraag ik me ook af. Kan ik niet beter met een klok werken en hetbwater verwarmen op het warmst van de dag, weet alleen neit of dit gevolgen heeft voor mijn vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Grolsch Wij hebben soortgelijke installaties, maar jij hebt 300L boiler en ik 200 L, dus er is maar 1 dag geweest in deze maand, dat de sww niet is opgewarmd. Ook @Andrehj heeft een 300 L boiler volgens mij.
Zie hieronder mijn COP tabel, waarin 1 dag sww maken ontbreekt (geen gele staaf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5TSFdmJVAtfaB-EYV_OjyH6KXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OtHUXlddd9pqeYxAxXnlszIf.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 01-12-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:34:
weet alleen neit of dit gevolgen heeft voor mijn vloerverwarming?
Nee, dat heeft geen enkel gevolg voor je vloerverwarming, de sww heeft een aparte klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Ik heb een Emat dds353H-2 die communiceert via ModBus. Mijn zoektocht om die op Home Assistant aangesloten te krijgen kun je hier terugvinden: hoe aansluiten Emat kWh meter (dds353H) op modbus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zat net even door het databoek te scrollen en zag dat THW6 en THW7 optionele sensoren zijn voor de aanvoer en retour van Zone 1.

Nu heb ik ná het buffervat 2 sensoren (1 op aanvoer en retour) met draden die naar de binnenunit lopen en ik verwacht eigenlijk dat dat THW6 en THW7 zouden zijn maar... die geven geen waarde als ik de sensoren opvraag...

Heeft dat te maken met dat ze nog ergens ingeschakeld moeten worden? Of geven ze mss geen waarde als je op thermostaat ipv stooklijn verwarmt? Of zitten ze verkeerd aangesloten (daarvoor zal ik even moeten gluren in de binnenunit).

edit: ik bedacht met dat ik diverse foto's gemaakt heb van de bekabeling toen ik het filter schoongemaakt heb, er zitten draden op de THW6 en THW7 terminals, dus vooralsnog ga ik uit van een setting / jumper oid.

edit 2: op een foto uit de periode (voorjaar 2019) dat ik nog met stooklijn verwarmde, gaven die sensoren ook niet thuis, dus dat lijkt iig niet de reden dat ze niets aangeven

edit 3: met een "request code: 509 en 512" krijg ik wel een waarde die overeenkomt met de aanvoer- en retourtemperatuur van en naar de buffer (vergeleken met m'n eigen DS18B20 sensoren). Dus de sensoren zijn wel (correct) aangesloten.

Het heeft natuurlijk 4 jaar gewerkt zonder problemen maar toch nieuwsgierig of/hoe ik ze ook erbij krijg.

Wat ik zo zie:
TH1A = kamertemperatuur (Zone 1)
TH2 = koelmiddel retourtemperatuur
THW1 = water aanvoer temperatuur
THW2 = water retour temperatuur
THW5 = boilervat temperatuur
THW6 = aanvoer temperatuur (Zone 1) -> geen readout
THW7 = retour temperatuur (Zone 1) -> geen readout

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gkJ9YR8.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-12-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb ook een maand geprobeerd met SWW (300L) zonder klok en de resultaten bij mij zijn:
okt: 161/65 = 2,47 (met klok)
nov: 133/54 = 2,46 (zonder klok)

nov is natuurlijk wel een koudere maand, zoals @Naalroc aangeeft.

Ik denk dat ik bij mij het meest kwijt ben aan de wekelijkse Legionella, vanaf deze maand maar op 1x in de 2 weken doen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Laatst online: 23-02 10:30
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:49:
[...]

Stooklijn verhogen. In je handleiding(en) staat hoe dit moet.
Bedankt voor de reactie. Ik ga er naar kijken.
Heeft de temperatuur in de ruimte waar de ketel staat ook nog invloed op de watertemperatuur die naar de radiatoren wordt gestuurd? De unit heeft verder geen externe voelers behalve in de ruimte van de unit en buiten. Wordt aangestuurd door thermostaat (evohome) met simpel aan en uit.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
ronaldmathies schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:32:
[...]

Dit is inderdaad wel een goede tip, ik heb in 6 jaar tijd de WP misschien in totaal 15 dagen 's nachts laten draaien (en dan meestal tot een uur of 02:00. Maar meerendeel van de tijd gaat hij op de koude dagen om 22:00 uit, en dan 's ochtends om 7:00 weer aan. Liever dat hij overdag iets meer moet werken om het huis op temperatuur te houden dan 's nachts met die lagere temperaturen in stand houden.

Werkt voor mijn situatie heel goed.

Net zoals je SWW water, die laat ik altijd pas om 15:00 's middags draaien, meestal is dat toch het warmste moment van de dag.
Bedenk wel, dat je de laagste buitentemperaturen meestal tussen 05:00 en 10:00 uur hebt. Dus bij voorkeur nog niet om 07:00 uur aanzetten.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:35:
@Grolsch Wij hebben soortgelijke installaties, maar jij hebt 300L boiler en ik 200 L, dus er is maar 1 dag geweest in deze maand, dat de sww niet is opgewarmd. Ook @Andrehj heeft een 300 L boiler volgens mij.
Als je toch al elke dag een SWW-run hebt, is dat timen op het warmste deel van de dag het slimst. Maar hier kan ik gemiddeld ook bijna drie dagen met een vat doen (zal nu met de winter wel weer meer richting de twee dagen gaan), dan is alleen opwarmen als het nodig is efficiënter (en dat geldt volgens mij ook voor @Verwijderd , want op timer gaat ie elke dag lopen, en dat is zeker als je maar twee x per week douchwater gebruikt erg onvoordelig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ABB B21 en B23, via Modbus (maar hier hangt die aan Domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:53:
Wordt aangestuurd door thermostaat (evohome) met simpel aan en uit.
Hoe vaak gaat die aan/uit? Honeywell is berucht om het vake schakelen door de interne PWM-regeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 01-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:01:
[...]

Als je toch al elke dag een SWW-run hebt, is dat timen op het warmste deel van de dag het slimst. Maar hier kan ik gemiddeld ook bijna drie dagen met een vat doen (zal nu met de winter wel weer meer richting de twee dagen gaan), dan is alleen opwarmen als het nodig is efficiënter (en dat geldt volgens mij ook voor @Verwijderd , want op timer gaat ie elke dag lopen, en dat is zeker als je maar twee x per week douchwater gebruikt erg onvoordelig).
Als je weet welke dagen vd week je SWW nodig hebt kan je toch via de weekklok de andere dagen uit zetten ? Dan gaat die niet elke dag lopen, maar alleen op de dagen dat hij ingeschakeld is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:01:
[...]

Dank voor je reactie, mijn volgende vraag is dan als ik ergens in de ochtend douche, op welke tijden kan ik de timer het best zetten? Sww staat op 45 graden met daling 5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plenkske schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:07:
[...]

Als je weet welke dagen vd week je SWW nodig hebt kan je toch via de weekklok de andere dagen uit zetten ? Dan gaat die niet elke dag lopen, maar alleen op de dagen dat hij ingeschakeld is ?
Ik weet niet ofdat veel verschil maakt aangezien je sww ook meer afkoelt als je maar 2x sww draait in de week? Of zeg ik nu iets heel doms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:25:
[...]

Dank voor je reactie, mijn volgende vraag is dan als ik ergens in de ochtend douche, op welke tijden kan ik de timer het best zetten? Sww staat op 45 graden met daling 5 graden
Bij mij staat hij ingesteld op 48 graden (vanwege het aantal personen), ik ken geen ondergrens want ik wil niet dat hij spontaan gaat triggeren, bij mij staat hij ingesteld op 15:00 om te verwarmen.

Wij douchen / baderen voornamelijk 's avonds (met enkele uitzondering overdag).

Wij zijn met twee volwassenen, één peuter en één baby. We hebben een 300 liter vat voor SWW en daarmee komen we prima uit.

Het is een kwestie van testen, begin iets hoger en ga elke keer een graad lager met de doel temperatuur en houd dit aan voor een week. Komt het door de WAF (Wife Acceptance Factor) heen, zet de temperatuur weer een graad lager. Net zolang totdat de WAF niet meer goed is.

Verwamen in de zomer duurt bij mij in eco stand op de laagste werk frequentie (volgens mij is dat iets van 50% ofzo), in 25 minuten klaar. In de winter gaat de werk frequentie van de unit omhoog maar duurt het nog steeds iets langer en zit ik op 40 minuten.

Mocht het een keer nodig zijn dat er 's ochtends toch warm water nodig is kan je op de binnen unit een keer een extra run starten (via de knopjes kan je hem afdwingen om het op dat moment te doen).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@Verwijderd koelt inderdaad meer af, dus zal SWW maken langer duren.

Heb je ook warm water nodig in de keuken, of zit daar een andere boiler (of bv. quooker) ?
Want dan wil je wellicht het water warm houden.

Zo te lezen koelt je boiler genoeg af om elke dag een run te doen. Terwijl je maar weinig gebruikt. Misschien wordt dit al minder als je hem op 10 graden daling zet ? Ik zou hem dan wel op een hogere temperatuur dan 45 zetten. Bijvoorbeeld 48.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE

TSE

Kan iemand me wat feedback geven op volgende denkpiste ?
Ik denk er aan om in mijn huis een aantal aqara temperatuur sensoren te plaatsen. Via een script bereken ik het gemiddelde en wil ik de wp aan uit laten schakelen. Kan ik ipv een externe aan/uit thermostaat dan ook gewoon bv een shelly aansluiten die ik dan “aan/uit” schakel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
@TSE ja, want dat is ook precies wat een aan/uit thermostaat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

@Cranberry thx. Dat spaart dan weer een externe thermostaat uit… binnenkort eens uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Speedyace Weet jij al iets over jouw thermostaat bij Alklima?

offtopic:
Duurt lang….!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:35:
Zie hieronder mijn COP tabel, waarin 1 dag sww maken ontbreekt (geen gele staaf):

[Afbeelding]
Kleine correctie, ik heb een 400 liter boiler, vandaar dat ik er wat langer mee kan, 5 runs afgelopen 7 dagen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MIspJ0P.png
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:34:
[...]

Precies dit, ik hoor snachts ook vaak dat mijn sww gaat opwarmen, 200liter. Volgens mij slaat ie nu sowieso 1x per dag aan.Ben alleen en ik douche 2 x in de week (de rest van de dagen aan de wasbak met koud water) en dan vraag ik me ook af. Kan ik niet beter met een klok werken en hetbwater verwarmen op het warmst van de dag, weet alleen neit of dit gevolgen heeft voor mijn vloerverwarming?
2 x douchen in de week is niet vaak, maar vooruit, dat staat los van deze discussie ;) :X

Als je met een dagelijkse klok werkt gaat je WP elke dag het water verwarmen.
Ik weet niet of je de klok van de mitsu ook per dag kunt invullen?

Als jij dagelijks je vat verwarmt ben je meer kwijt aan standbyverlies van je vat dan aan daadwerkelijk SWW verwarmen.

Als je zulke gezette tijden van douchen hebt zou ik proberen 2 uur voor start douchen je vat op temperatuur te maken. Als je toch maar de enige bent die doucht is waarschijnlijk 42 graden meer dan voldoende.

Pagina: 1 ... 43 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero