Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:49:
[...]

Ziet er mooi uit 😉 helaas kan ik er totaal niet bij. Je zou toch zeggen dat er veel meer mensen met dit probleem moeten zitten en er vast ook wel eens iemand dit bij de fabrikant heeft aangegeven? Die schoorstenen zie je steeds vaker...
Een schaarhoogwerker met uitschuifbare bak of een rolsteiger met uitwijk?

Ik durf het niet te zeggen…
Misschien ervaren de meeste geen comfort problemen?
De installateur heeft van dit probleem nog nooit gehoord of fysiek meegemaakt?
Niemand leest de warmtepomp uit?
Ik ga dit verhaal inclusief de grafieken eens bij de installateur neerleggen, kijken of die een verklaring hebben waarom de buitentemperatuur daalt als de buitunit aan gaat.
Ik neem het eerlijk gezegd de installateur nog minder kwalijk!
De fabrikant had hier gewoon meer aandacht aan moeten besteden zoals:
- Spare parts welke hiervoor bedoeld zijn.
- Stickers met duidelijke waarschuwing bij installatie.
- Een betere constructie/ontwerp welke bij foutieve installatie het probleem al minimaliseert.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 26-11-2022 19:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
DutchWing schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:50:
[...]

SW1-8 moet inderdaad op OFF.
Alleen TBI.1 IN1 is bij de ERSC-VM2C klem 13 en 14. Deze zit dus juist aangesloten.
Het staat er ook onder op de print IN1.

@borgoe72 Unit even spanningsloos maken, Dipswitch SW1-8 op OFF zetten, unit weer op spanning zetten en klaar.

Zie ook de handleiding:
https://alklima.nl/servic...handleiding-ehsd-vm2c.pdf
Laat SW 1-8 naar off nu net de oplossing zijn. Helemaal goed, probleem verholpen. Dank @DutchWing en @Denbach !

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ziet er mooi uit 😉 helaas kan ik er totaal niet bij.
Ik heb vanmiddag langs de lijn nog eens over de voor- en nadelen van deze schoorstenen na staan denken:

Voordelen:
  • Buitenunit staat niet in de weg in de tuin.
  • Misschien dat het leidingwerk naar een binnenunit op zolder wat korter is?
Nadelen: (deze lijst is een stuk langer)
  • In aanschaf veel duurder dan een paar bigfoots op een grindbak.
  • Onbereikbaar voor normaal onderhoud
  • Onderhoud of reparaties worden doordat er een hoogwerker nodig is extreem duur
  • Bijna gegarandeerde overlast op zolder door trillingen en gebrom vanaf de WP.
  • Luchtstroom wordt belemmerd door de het relatief kleine oppervlak van de gaten in de voor- en achterplaat, daardoor lagere COP.
  • Kans op kortsluiting van de lucht doordat een afdichting wordt vergeten of na een aantal jaren is verweerd, daardoor extreem lage COP.
  • Units staan boven op een dak haaks op de wind, daardoor zijn problemen met defrosts bij strenge vorst te verwachten. (Volgens mij had @Naalroc dit ook en er hier uitgebreid over geschreven, wellicht dat hij die link kan terugvinden).
    Edit: Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
De conclusie kan alleen maar zijn dat dit een ontzettende k*tconstructie is en dat ik totaal niet begrijp hoe iemand ooit kan denken dat zo'n WP in een schoorsteen een goed plan is. |:(
Ik snap echt niet hoe je als bouwer tot de conclusie kunt komen dat dit ergens een oplossing voor is, en dat je dit vervolgens in je huizen gaat integreren.
Je zou toch zeggen dat er veel meer mensen met dit probleem moeten zitten en er vast ook wel eens iemand dit bij de fabrikant heeft aangegeven? Die schoorstenen zie je steeds vaker...
Je bent ook zeker niet de eerste. Vorig stookseizoen hebben we precies hetzelfde probleem al meermalen hier (in het L/W WP topic, dit topic bestond nog niet) langs zien komen.

[ Voor 61% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2022 19:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:08
Denbach schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:37:
[...]

Bedankt ! ik zal deze instelling controleren, voor als nog laat ik de unit gewoon uit, heb het bij de installateur neergelegd om op te lossen.

Ik begrijp de aannemer ook voor wat betreft een passende oplossing, maar in mijn optiek als de meest passende oplossing is de na regeling te verwijderen dan moeten we dat doen. Op deze manier doorgaan kost mij verlofdagen ( dus geld ) en elke keer de installateur over de vloer kost aannemer en installateur ook geld.

We gaan het wel zien, word vervolgd...
@DutchWing Instelling heb ik nu gewijzigd.

Begint nu toch wel af te koelen in huis, installateur vergeet voor het gemakt maar even terug te bellen .. er moest overlegd worden omdat de situatie nogal complex gemaakt is voor hem om op te lossen..

Ik dacht, ik knoop de draadloze thermostaat er weer, dus stroom eraf, stekker erin, dipswitch om. stroom erop, Thermostaat opnieuw kopellen. Geen response op vaste Ta, warmtepomp neemt draadloze thermostaat wel over als ruimte thermostaat.

Ik denk dan probeer ik ruimteadaptie regeling, pomp begint te lopen om vervolgens LP ( low pressure storing aan te geven. ) Dus van L9 waar er niet genoeg debiet is naar een LP storing.. kan het zijn dat ze ergens lucht in mijn systeem gebracht hebben, manometer op de kast staat nu ook op 2,5 bar die stond op 1,5 bar tot de installateur is langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:47:
...................
• Units staan boven op een dak haaks op de wind, daardoor zijn problemen met defrosts bij strenge vorst te verwachten. (Volgens mij had @Naalroc dit ook en er hier uitgebreid over geschreven, wellicht dat hij die link kan terugvinden).
[/list]
........................
Je bent ook zeker niet de eerste. Vorig stookseizoen hebben we precies hetzelfde probleem al meermalen hier (in het L/W WP topic, dit topic bestond nog niet) langs zien komen.
Idd, die problemen met harde oosten wind heb ik zeker gehad, en dat was de nog steeds de beruchte koude zondag 9- 12 (?) februari 2020?.7 februari 2021. Ik zal nog even zoeken, maar ben daar niet zo goed in.
Zo uit mijn hoofd duurde het veel te lang dat de unit geen warmte meer leverde omdat hij niet uit zijn defrost kwam, en weer aan het warmte winnen ging beginnen. Mijn unit staat pal op Oost-West, volgens de instructies van Alklima, met de zuigzijde naar het westen, dus dat helpt in de meeste weersomstandigheden de fan, maar met -10° en harde Oostenwind werkt de warmte pomp niet goed meer.
Dit heb ik die bewuste zondagmorgen opgelost door er schuin een lange golfplaat tegen/ op te leggen. Daarna duurde de defrost de normale ca. 5 minuten, en liep de temperatuur binnen weer op. Probleem opgelost (tijdelijk)

Edit: foto gevonden en toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUqmjMsBdjZ9VDXNaJghQwmGb2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP4EBwLCZMr6u03scBlEgWwn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 26-11-2022 21:13 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Denbach
Maak eens een foto van je vloerverwarmingsverdeler beneden en boven.
Ik zou de servo/thermische klepjes van je vloerverwarmingsverdeler woonkamer groep eraf halen.
Slaapkamer kan eventueel naregelen als master-slave regeling. Maar dan heb je tenminste flow.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 26-11-2022 20:14 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:12:
[...]

Idd, die problemen met harde oosten wind heb ik zeker gehad, en dat was de nog steeds de beruchte koude zondag 9 (?) februari 2020. Ik zal nog even zoeken, maar ben daar niet zo goed in.
Zo uit mijn hoofd duurde het veel te lang dat de unit geen warmte meer leverde omdat hij niet uit zijn defrost kwam, en weer aan het warmte winnen ging beginnen. Mijn unit staat pal op Oost-West, volgens de instructies van Alklima, met de zuigzijde naar het westen, dus dat helpt in de meeste weersomstandigheden de fan, maar met -10° en harde Oostenwind werkt de warmte pomp niet goed meer.
Dit heb ik die bewuste zondagmorgen opgelost door er schuin een lange golfplaat tegen/ op te leggen. Daarna duurde de defrost de normale ca. 5 minuten, en liep de temperatuur binnen weer op. Probleem opgelost (tijdelijk)
Het probleem is dat een defrost bij strenge vorst alleen goed werkt als er niet of nauwelijks wind door de WP waait. Want dan koelt het ijs door die wind te snel weer af, en ontdooit het niet goed. Daarom worden warmtepompen normaliter evenwijdig aan een muur opgesteld (ventilatoras dus haaks op de muur), zodat de ventilator de luchtsnelheid bepaalt en niet de wind.
Bij zo'n opstelling hoog op een dak wordt dat zeker ook een dingetje. En dan moet je je eens voorstellen dat je dan met sneeuw en ijs het dak op moet om een windbreker voor de WP te plaatsen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Denbach schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:00:
[...]

@DutchWing Instelling heb ik nu gewijzigd.

Begint nu toch wel af te koelen in huis, installateur vergeet voor het gemakt maar even terug te bellen .. er moest overlegd worden omdat de situatie nogal complex gemaakt is voor hem om op te lossen..

Ik dacht, ik knoop de draadloze thermostaat er weer, dus stroom eraf, stekker erin, dipswitch om. stroom erop, Thermostaat opnieuw kopellen. Geen response op vaste Ta, warmtepomp neemt draadloze thermostaat wel over als ruimte thermostaat.

Ik denk dan probeer ik ruimteadaptie regeling, pomp begint te lopen om vervolgens LP ( low pressure storing aan te geven. ) Dus van L9 waar er niet genoeg debiet is naar een LP storing.. kan het zijn dat ze ergens lucht in mijn systeem gebracht hebben, manometer op de kast staat nu ook op 2,5 bar die stond op 1,5 bar tot de installateur is langs geweest.
Die LP storing zal wel komen doordat er kleppen dicht zitten. Ergens in je systeem zal de installateur zonekleppen hebben toegevoegd. Of hij heeft van die stelmotortjes op je VVW-verdeler gemonteerd. Die kun je er makkelijk afhalen.
Grote zonekleppen hebben vaak ook wel een handmatige manier om ze open te krijgen. Jouw uitdaging is eerst om de leidingen langs te lopen en te checken waar de flow tegen wordt gehouden. Als je weet welke kleppen dit doen, kun je met een fotootje in dit topic wel raad krijgen hoe dat bij die specifieke klep is op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:17:
[...]

Het probleem is dat een defrost bij strenge vorst alleen goed werkt als er niet of nauwelijks wind door de WP waait. Want dan koelt het ijs door die wind te snel weer af, en ontdooit het niet goed. Daarom worden warmtepompen normaliter evenwijdig aan een muur opgesteld (ventilatoras dus haaks op de muur), zodat de ventilator de luchtsnelheid bepaalt en niet de wind.
Bij zo'n opstelling hoog op een dak wordt dat zeker ook een dingetje. En dan moet je je eens voorstellen dat je dan met sneeuw en ijs het dak op moet om een windbreker voor de WP te plaatsen....
Alklima wilde bij mij de pomp niet langs de muur hebben, omdat mijn rieten kap dan 10 cm boven de wp zou komen, en dat mag volgens de standaard instructies in de gebruiksaanwijzing niet; zij wilden hem haaks op de muur hebben.
Als ik toen alles wist wat ik nu weet, dan zou ik hem nu dus gewoon tegen de muur zetten, rieten kap of niet....
Oude foto van 2018, mijn eerste "defrost" ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DPPmnPTbEVJXSd9lrl4BiXfnFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtJcUfpjwNAO98py72xitlKv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 26-11-2022 20:24 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
DutchWing schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:12:
@Denbach
Maak eens een foto van je vloerverwarmingsverdeler beneden en boven.
Ik zou de servo/thermische klepjes van je vloerverwarmingsverdeler woonkamer groep eraf halen.
Slaapkamer kan eventueel naregelen als master-slave regeling. Maar dan heb je tenminste flow.
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:20:
[...]

Die LP storing zal wel komen doordat er kleppen dicht zitten. Ergens in je systeem zal de installateur zonekleppen hebben toegevoegd. Of hij heeft van die stelmotortjes op je VVW-verdeler gemonteerd. Die kun je er makkelijk afhalen.
Grote zonekleppen hebben vaak ook wel een handmatige manier om ze open te krijgen. Jouw uitdaging is eerst om de leidingen langs te lopen en te checken waar de flow tegen wordt gehouden. Als je weet welke kleppen dit doen, kun je met een fotootje in dit topic wel raad krijgen hoe dat bij die specifieke klep is op te lossen.
Bedankt heren, ik was in de veronderstelling dat als ze eenmaal elektrisch afgekoppeld waren ze open stonden. Maar goed, de servo motoren zijn normally closed .. dus die vlieger gaat dan niet op.. voor nu de motoren los gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNcIYxp4eu4Hc5IjaYpOqROL1UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbZXTCWb77sspTVPfLN69Psq.jpg?f=fotoalbum_large

Boven 1e verdieping is zelfde, een groep van 8 en op zolder een groep van 4

[ Voor 20% gewijzigd door Denbach op 26-11-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 20:19
[...]

Ziet er mooi uit 😉 helaas kan ik er totaal niet bij. Je zou toch zeggen dat er veel meer mensen met dit probleem moeten zitten en er vast ook wel eens iemand dit bij de fabrikant heeft aangegeven? Die schoorstenen zie je steeds vaker...

Heb jij gewoon van die leidingisolatie gebruikt? Ik dacht zelf aan een zwemnoodle of iets van piepschuim ofzo.

Ik ga dit verhaal inclusief de grafieken eens bij de installateur neerleggen, kijken of die een verklaring hebben waarom de buitentemperatuur daalt als de buitunit aan gaat.
Heel veel mensen hebben ook geen idee of hebben geen interesse in de WP. Als het huis warm wordt dan zal het wel goed zijn denken ze vaak.

Destijds het probleem al aangekaart bij de fabrikant van de schoorsteenkap, de installateur en de bouwer. Het waren eindeloze discussies met geen kant en klare oplossing. Op een gegeven moment hebben we maar de afspraak gemaakt dat ik het zelf ging oplossen en dat hun het materiaal aanleverde. Het materiaal bestond uit een aantal Parkers, fermacell schuim isolatie en een kunstofplaat. De ducktape die je ziet is eigenlijk alleen maar om het schuim even op zijn plek te houden totdat de kap er weer overheen geschoven zit

Je geeft aan dat de kap onbereikbaar is. Misschien is dan een hoogwerker een optie? Of desnoods een lange ladder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:12:
[...]

Idd, die problemen met harde oosten wind heb ik zeker gehad, en dat was de nog steeds de beruchte koude zondag 9- 12 (?) februari 2020?.7 februari 2021. Ik zal nog even zoeken, maar ben daar niet zo goed in.
...........................

Edit: foto gevonden en toegevoegd:

[Afbeelding]
De betreffende post ook gevonden, die staat
hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 13:16
Goedenavond!

Ik ben na 10 maanden wachten eindelijk in het bezit van de ZCR-112ya-300D met 100 liter buffervat. Nu lees ik in de (installatie)handleiding dat op het bedieningspaneel de ‘buffertankregeling’ zichtbaar zou moeten zijn. Dat is niet het geval, heb ik wellicht iets over het hoofd gezien?

Daarnaast ga ik het geheel aansturen met een Evohome, hiervoor heb ik een Bdr91t op de secundaire pomp gezet. Moet er dan nog een dipswitch worden omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deleij.f schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:46:
Daarnaast ga ik het geheel aansturen met een Evohome
O jé, de "succesverhalen" hier en in het algemene L/W topic met dergelijke regelingen gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denbach
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:12:
[...]

O jé, de "succesverhalen" hier en in het algemene L/W topic met dergelijke regelingen gezien?
Hier boven nog mijn ellende met een dagje regeling … nu net gelukkig weer alles stabiel 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleij.f
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 13:16
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:12:
[...]

Zeker, ik martel mezelf graag 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je er goed over nadenkt werkt het perfect, hier 9 ruimtes op 0,1 graad nauwkeurig op gewenste temperatuur incl. Houtkachel :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

deleij.f schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:46:
Goedenavond!

Ik ben na 10 maanden wachten eindelijk in het bezit van de ZCR-112ya-300D met 100 liter buffervat. Nu lees ik in de (installatie)handleiding dat op het bedieningspaneel de ‘buffertankregeling’ zichtbaar zou moeten zijn. Dat is niet het geval, heb ik wellicht iets over het hoofd gezien?

Daarnaast ga ik het geheel aansturen met een Evohome, hiervoor heb ik een Bdr91t op de secundaire pomp gezet. Moet er dan nog een dipswitch worden omgezet?
In mijn handleiding moet je dan SW2-6 With Mixing tank op ON zetten als ik mij niet vergis.

En volgens mij moet je eventueel ook een sensor aansluiten op TBI.8 - klem 5 en 6 - THW10 Thermistor mixing tank.

Maar waarom zou je het zo willen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Hier geen oostenwind op de unit maar staat wel altijd veel wind op deze kant van de woning. Tijdens de storm in februari vlogen de dakpannen je om de oren hier in de wijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb hier een Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw)

Nu is er nog verder niets in dr woning aanwezig en kan ik het vermogen mooi monitoren via slimmemeterportal (wtw staat ook uit).
Begin november had ik verbruik van 3kwh per dag (met wtw aan) maar dat is nu 20-30kwh per dag geworden. Alleen voor verwarmen dus op 20gr

Nu zijn ze wel vloeren aan het installeren en staan er regelmatig ramen open. Ook heeft de warmtepomp nu al 3x in foutcode UE gestaan (abnormale hoge druk). ze komt hiervoor langs maar het kriebelt om al zaken te tunen zoals in dit topic besproken zoals booster heater instellen.

kan ik gedoe krijgen als ik de aanvoertemp/booster ga tunen? Dit verbruik doet wel pijn voor woning waar niemand in woont

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_HTZp6wLUhYs6P3bNmJi8qeswc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW1d8FgK3fd6iBTDVVkeemFv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV-L48rAScvlGJjynHCdLUZeYFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNMkRASwHgoys9WkAiRHNR1a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Waarom verwarm je dan naar 20 graden als je er niet woont? Is het een rare gedachte om hem op 17 of 18 graden te zetten totdat je er woont? Zeker als je regelmatig ramen opengaat zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Als de woning aan je is opgeleverd dan mag je er zelf mee aan de gang toch ? Jij betaalt immers ook de energie rekening en niet de aannemer.

Voor wat betreft verwarmen en vloer leggen afhankelijk van het type vloer wil je dan niet gewoon de verwarming uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:30:
Ik heb hier een Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw)
Breman komt hiervoor langs maar het kriebelt om al zaken te tunen zoals in dit topic besproken zoals booster heater instellen.
Ik zou die booster heater sowieso uitschakelen in het instellingenmenu. En verder zoals al hierboven genoemd de temperatuur veel lager instellen. 20°C voor een leeg huis slaat nergens op.
Dan eerst de installateur die foutmelding laten oplossen.
Wat voor temperatuurregeling zit er in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:03:
Als je er goed over nadenkt werkt het perfect, hier 9 ruimtes op 0,1 graad nauwkeurig op gewenste temperatuur incl. Houtkachel :)
Uiteraard kan het zeker goed. Maar jij voldoet dan ook aan alle voorwaarden voor een zeer goed werkende zoneregeling:
  • Je huis is er geschikt voor en heeft het (voor extra comfort) nodig.
  • Je hebt het juiste merk en type zoneregeling, die werkt met kleine hysterese ipv PWM.
  • Je bent zelf technisch onderlegd.
  • Je vindt het leuk om je in je warmtepomp te verdiepen en deze optimaal te laten draaien.
  • Je hebt extra sensoren toegevoegd om de temperaturen voor en na de buffer te monitoren om zo de flow primair en secundair netjes op elkaar af te stemmen.
  • Je hebt veel groepen die altijd open staan, zodat de WP zijn minimum vermogen goed kwijt kan.
Aan al deze voorwaarden voldoet Jan Modaal, die een projectwoning met een door een overwerkte, onvoldoende opgeleide installateur geïnstalleerde warmtepomp koopt, niet. Die zit met een slecht werkend systeem en een hoog energieverbruik en (op termijn) lage levensduur van de compressor. En dat zien we hier in de topics elk stookseizoen opnieuw, waarbij ik ervan overtuigd ben dat dit slechts het topje van de ijsberg is.
Daarom zou een zoneregeling de uitzondering moeten zijn voor de wat grotere huizen met speciale wensen en een hoger budget. En natuurlijk voor de Tweaker die zoiets leuk vindt. Maar voor de 95% standaard rijwoningen en tweekappers voegt het alleen maar ellende en hoge kosten toe.
Jammer dat dit bij degenen die verantwoordelijk zijn voor zaken als bouwbesluiten e.d. niet doordringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Thnx!

Ja ik had hem na oplevering direct op 16 gr gezet maar vloerenboer gaf aan dat die op 20 moest voor het egaliseren (pvc). Ik zag er ook niet veel kwaad in aangezien ik verwacht dat de isolatie het wel redelijk op temp zou houden

Hij is nu alleen al 3x gecrasht op die foutcode waardoor hij zakte naar 17 en opnieuw naar 20 moest opbouwen.

Vloer is bijna klaar dus dan kan ik hem afbouwen.
Zal straks even die instellingen doorvoeren. Had het al eerder gezocht maar begreep vanuit hamdleiding dat ik menu moet inhouden om naar advanced menu te gaan

Edit:
Ah die booster leek al te staan. Of staat uit omdat ik
Hem ergens op eco heb gezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFVgo1YmKZeOkA_zz7E3mdTU0kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8iQHsVr7cTbvJeGKz2O0RF3.jpg?f=fotoalbum_large

Die temp wijziging van aanvoer krijg ik
Niet gevonden of is dat dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZX-knVvQYzQucE2j4N0uTQEzCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0r62ruk8muqlK3ayrPnv7Yt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door laurens0619 op 27-11-2022 11:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Ik heb een offerte ontvangen voor de levering en installatie van het volgende:

PUD-SHWM120YAA
EHSD-VM2D
300L Boiler (vermoedelijk DJG WPS300)
100L Buffer + pomp

Het offerte bedrag... iets meer dan de nieuwprijs van een Toyota Yaris
Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

ignore

[ Voor 87% gewijzigd door Carbon op 27-11-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:57:

PUD-SHWM120YAA
EHSD-VM2D
100L Buffer + pomp

Is dat normaal?
Toevallig de offerte gezien van mijn buurman. Hij heeft het zelfde setje als waar jij een offerte van hebt gekregen. Alleen heeft hij geen buffervat erbij zitten. Kosten effe ruim 17k incl. installatie.
En de vuistregel luidt als volgt: per kW vermogen van de warmtepomp, dient er plus minus 20 liter water achter te staan.

Ps. is een buffervat nog?

[ Voor 9% gewijzigd door Speedyace op 27-11-2022 18:17 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc

PUD-SHWM120YAA
EHSD-VM2D
100L Buffer + pomp

Is dat normaal?
Tja, als je nu Mitsubishi's met Toyota's wilt gaan vergelijken, dan is daar vast wel een ander forum voor.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PUD-SHWM120YAA
EHSD-VM2D
100L Buffer + pomp

Is dat normaal?
Noem nou gewoon een bedrag, dit zegt me niks.
En dat "vermoedelijk" zou ik wel zeker willen weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Speedyace schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:13:
[...]

Toevallig de offerte gezien van mijn buurman. Hij heeft het zelfde setje als waar jij een offerte van hebt gekregen. Alleen heeft hij geen buffervat erbij zitten. Kosten effe ruim 17k incl. installatie.
En de vuistregel luidt als volgt: per kW vermogen van de warmtepomp, dient er plus minus 20 liter water achter te staan.
Da's al ruim 5K lager dan mijn offerte.
Ps. is een buffervat nog?
Dat was het advies van de installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Andrehj schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:58:
[...]

Noem nou gewoon een bedrag, dit zegt me niks.
En dat "vermoedelijk" zou ik wel zeker willen weten.
Ik heb bewust geen bedrag vermeld omdat ik nergens in het forum prijzen tegenkwam (forum policy?)

Bij deze, het totale bedrag is 22500euro incl btw

[ Voor 17% gewijzigd door Carbon op 27-11-2022 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:06:
Dat was het advies van de installateur
Met welk argument? Heb je vloerverwarming met naregeling? Of wilde hij gewoon (nog) meer verdienen?

Dan over het vermogen: zeker weten dat je die 12 kW nodig hebt en fatsoenlijk kwijt kunt in je afgiftesysteem? Hoe is dat vermogen bepaald?

En over die 22.5k: wel eens uitgerekend wat verwarmen met een WP je dan gaat kosten tov gas?

Prijzen mag je hier gewoon noemen hoor, en dat wordt ook veel gedaan. Zo weten we dat de warmtepompen momenteel ongeveer 2x zo duur zijn als 3 jaar geleden...

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

PUD-SHWM120YAA
EHSD-VM2D
100L Buffer + pomp

Is dat normaal?
12kW is wel een dikke. Het minimale vermogen van een 3-fase warmtepomp moet je wel echt goed kwijt kunnen (been there), anders wordt het de helft van de winter pendelen.

Wat voor jaarlijks historisch gasverbruik staat er tegenover voor de woning?

Wat voor woning is het? Vrijstaand? Hoek / 2-kapper? Tussenwoning? Bouwjaar?
En hoe is je afgiftesysteem? Vloerverwarming (modern of oud)? Radiatoren? Gecombineerd?

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-11-2022 19:21 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Andrehj schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:11:
[...]

Met welk argument? Heb je vloerverwarming met naregeling? Of wilde hij gewoon (nog) meer verdienen?
Om pendelen te verminderen
Dan over het vermogen: zeker weten dat je die 12 kW nodig hebt en fatsoenlijk kwijt kunt in je afgiftesysteem?
Ik verwarm (CV ketel gelimiteerd op 11kW) al een paar jaar LTV/WAR en krijg het huis gemakkelijk warm, met dat gegeven en het jaarlijkse gasverbruik (+koevlaas formule) kom ik op 12kW
En over die >22k: wel eens uitgerekend wat verwarmen met een WP je dan gaat kosten tov gas?
Gezien mijn jaarlijkse PV overschot van ruim 5000kW is verwarmen met een WP aanzienlijk goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat scheelt zelfs bij een 100l vat maar 4 minuten....
Je moet gewoon zorgen dat je WP zijn minimaal vermogen goed in je afgiftesysteem (waaruit bestaat dat trouwens?) kwijt kan, dan heb je dat hele vat niet nodig, wat je veel energie, geld en ruimte bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

BlueTooth76 schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:14:
[...]

12kW is wel een dikke. Het minimale vermogen van een 3-fase warmtepomp moet je wel echt goed kwijt kunnen (been there), anders wordt het de helft van de winter pendelen.

Wat voor jaarlijks historisch gasverbruik staat er tegenover voor de woning?
Wat voor woning is het? Vrijstaand? Hoek / 2-kapper? Tussenwoning? Bouwjaar?
En hoe is je afgiftesysteem? Vloerverwarming (modern of oud)? Radiatoren? Gecombineerd?
Vrijstaand, bouwjaar 1992,
Begin 2000 is al het glas vervangen door HR++ en heb ik de vloer voorzien van 10cm extra isolatie.
Beneden verdieping volledig vloerverwarming (geen radiotoren)
Boven badkamer vloerverwarming, de slaapkamers radiatoren maar die staan altijd op de vorststand

Gasverbruik houd ik al jaren bij via mindergas,nl
De piek was 2000m3 in 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:15:
[...]

Begin 2000 is al het glas vervangen door HR++ en heb ik de vloer voorzien van 10cm extra isolatie.
Boven badkamer vloerverwarming, de slaapkamers radiatoren maar die staan altijd op de vorststand

Dan kom ik op net geen 10kW met Koevlaas erbij ;)

Met maximaal 2000m3 per jaar zou ik eerder naar een 1-fase 8kW model kijken en voor de zware dagen een (paar) elektrisch elementen aanspreken.

Maar dat is ook met de kennis van nu.

edit: ik zie wel dat de PUD-SHWM120YAA blijkbaar terug kan moduleren naar 3,4kW bij 12 graden buitentemperatuur. Dat is dan wel weer netjes. Mijn PUHZ-SHW140YHA gaat niet verder terug dan 5,1kW (volgens de Tweakers tabel, wijkt af van databoek) en dat was wel problematisch.

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-11-2022 20:43 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Met de Koevlaas methode kom ik niet op een 12kw wp. Uitgaande van de 2000m3

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Andrehj schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:04:
[...]

Dat scheelt zelfs bij een 100l vat maar 4 minuten....
Je moet gewoon zorgen dat je WP zijn minimaal vermogen goed in je afgiftesysteem kwijt kan, dan heb je dat hele vat niet nodig, wat je veel energie, geld en ruimte bespaart.
Volgens mij is het buffervat ook niet nodig
De geoffreerde WP moduleert zelfs een paar kW verder terug dan de huidige CV ketel en van overmatig pendelen is nu ook al geen sprake
(waaruit bestaat dat trouwens?)
Vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Speedyace schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:25:
Met de Koevlaas methode kom ik niet op een 12kw wp. Uitgaande van de 2000m3
Je komt dan uit op 9.7 correct?
Een PUD-SHWM100YAA zou dus voldoen
Maar wat als we in de toekomst de verwarming aanzetten op één of meerdere slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:41:
[...]

Een PUD-SHWM100YAA zou dus voldoen
Maar wat als we in de toekomst de verwarming aanzetten op één of meerdere slaapkamers?
Dan heeft zo'n warmtepomp nog een element om er 2 of 3kW bij te zetten, voor die paar koude dagen per jaar.

Aan de andere kant, ze kunnen blijkbaar even ver terug moduleren dus daar zit geen winst.

Even los van de prijs zijn er toch wat bezwaren van mij weggevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-11-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

BlueTooth76 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:42:
[...]

Dan heeft zo'n warmtepomp nog een element om er 2 of 3kW bij te zetten.
maw het max. vermogen is het WP vermogen plus het vermogen van het verwarmingselement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:46:
[...]

maw het max. vermogen is het WP vermogen plus het vermogen van het verwarmingselement?
Bij een Mitsubishi warmtepomp mag je er vanuit gaan dat het opgegeven vermogen behaald wordt zoals in de tabellen staat.
En daar kan je als het moet zoveel elementen aan toevoegen als dat je meterkast maar aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:02
Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:15:
[...]

Vergelijkbare woning / situatie hier. Radiatoren staan boven altijd volledig open; piek lag op 2100m3. Gekozen voor een 11,2 vanwege 6 personen en de douche.
Gaat prima .

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:41:
[...]

Afronden naar boven is 10kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Resumerend :

Een PUD-SHWM100YAA zou ook voldoen,
Zelfs als het buffervat + pomp wordt weggelaten zal de prijs nog steeds iets boven de 20K uitkomen.

De installatie kosten (materiaal + arbeid) zijn 7800 euro incl BTW

Blijft mijn oorspronkelijke vraag: is dat een normale prijs?

[ Voor 13% gewijzigd door Carbon op 27-11-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik had even verder gekeken, vindt het een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hier koop je het systeem voor 11,5k maar dan moet het nog aangesloten worden.
https://www.123klimaatsho...-water-warmtepomp-100-kw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:49:
Resumerend :

Een PUD-SHWM100YAA zou ook voldoen,
Zelfs als het buffervat + pomp wordt weggelaten zal de prijs nog steeds iets boven de 20K uitkomen.

De installatie kosten (materiaal + arbeid) zijn 7800 euro incl BTW

Tja. Ik laat het doen voor €1.800. Via werkspot gevonden.

Warmtepomp voor hoekwoning uit 1992

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Carbon is de PUD-SHWM100YAA een speciaal model?
Ik kan hem niet bij Alklima terugvinden…

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2022 02:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carbon schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:49:
Een bedrag tussen de €16.000,- en €17.500,- zou ik met de huidige prijzen etc normaal vinden.

Waarom:
- Eventuele prijsstijgingen fabrikant/groothandel inbegrepen.
- Gezien de installateur in krediet staat bij de groothandel, + lange wachttijden.
- Gezien goed personeel steeds meer kan vragen, + lastiger te krijgen is.

* Neemt natuur niet weg dat de markt ook nog eens overspoeld wordt door cowboys…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
Nog een vraagje, het stand-by verbruik van de warmtepomp is nu continu 55 watt, ik had hier meermaals voorbij zien komen dat dat ongeveer 15 watt moet zijn.

Het lijkt erop dat mijn CV pomp permanent ingeschakeld blijft, want als ik de pomp snelheid van 4 naar 5 zet stijgt het verbruik naar plus minus 75 watt.

Freeze stat functie staat uit.
SSW in eco

Zag alleen net dat eco instelling pomp op off stond, kan dat het dan zijn ?

[edit]

Dit is inderdaad het geval zo te zien .. 👍

[ Voor 6% gewijzigd door Denbach op 28-11-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:53
Mijn wp draait op war en wordt gestuurd door mijn kamer thermostaat. De instellingen van de war zijn 31 graden tot 3 graden buitentemperatuur, daarna 30 graden tot -2 en daarna weer 31 graden. Als ik kijk naar het vermogen van de wp zie ik regelmatig dat hij of naar boven piekt met 200 watt of naar beneden gaat met 200watt maar er zijn ook wel periodes dat hij een uur of soms 2 uur stabiel draait. Ik probeer er achter te komen waar dit nu vandaan komt. De flow is 19l/min en stabiel, heb vloerverwarming met 4 slangen als bijverwarming met pomp loze verdeler, 2 jaga’s met dbe en verder radiatoren. Zijn er instellingen die ik kan aanpassen om een stabielere wp te krijgen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-09 21:12

TSE

Ik zou nog een update geven over mijn pendelende warmtepomp en de weg naar de oplossing 😅

Na onderzoek en heel wat telefoontjes bleek dat de Junkers pompgroep het grote probleem was. Ipv een verdeelbalk zat er een evenwichtsfles in. De aanvoer bleef dus maar oplopen wat zorgde voor een enorm hoog verbruik en een instabiele werking.

Installateur heeft dit opgelost, nu draait alles zeer stabiel tegen lage frequentie en laag elektrisch vermogen op 50 % capaciteit.

Enige issue is nu nog de master master, de buffer van 200l staat in bestelling en zal dit oplossen.

Ondertussen draai ik op vaste TA 31 graden en moet zeggen dat mijn radiatoren hiermee ook de gewenste temperatuur halen. Ik ga dus toch nog eens bedenken of ik het bij die 2 zone regeling ga houden met buffer (flexibiliteit en comfort) of toch alles op 1 zone ga houden(wellicht beste rendement)

Ik denk trouwens dat ik mijn TA verder nog naar omlaag kan krijgen, maar dan worden radiatoren wellicht niet meer warm en kom ik terug op de 2 zones uit.

Ik blijf verder lezen in dit topic en leer iedere dag bij. Echt een super initiatief!
TSE schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:32:
Kleine update...
Vanochtend met de installateur redelijk lang gesprek gehad dat me wat aan het denken gezet heeft.
IVM niet leverbaarheid van buffervat - Mijn CV was stuk ; leverancier heeft zich in alle bochten gewrongen om de WP op een maand tijd te leveren. - Maar moest het nu blijken dat dit niet de juiste oplossing is, zal dit inderdaad opgelost moeten worden

Namiddag WP aangesprongen ; vraag naar 20.5 ; aantal radiatoren zelf ook in vraag gezet met aparte lage TA (29). Resultaat is dat ik al een hele middag draai zonder te pendelen aan +/- 860 watt.

Volgende week komt installateur met Mitsubishi zelf langs om e.e.a te bekijken / uit te lezen /...

ivm junkers groep -> ervoor was een CV ketel
IVM master/slave daar valt idd iets over te zeggen, hoewel je soms ook vraag nodig hebt van de badkamer terwijl woonkamer op temperatuur is
Enfin voorlopig het gevoel dat ik er wel uit ga geraken, kom er op terug...

Alvast bedankt voor het meedenken. keep you posted

[...]

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Hier draait sinds een aantal weken een PUHZ-SHW80YAA met ERST30C-VM2ED.
Ik begrijp niet waarom m'n WP maar moeilijk op een stabiel laag vermogen gaat draaien.

Ta (uit WP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgZlLHDBp_4YV7rfBmnJB2C5Zj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Esb08ifXL2mQfuQUbm1qhY4h.png?f=fotoalbum_large

Tr (uit WP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA09Alh4cFHSjxeQ82oP56P_P4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xik7NQWlOqAFXZVH703D93lU.png?f=fotoalbum_large

Tdelta (uit Kamstrup):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xZSttEbUbqruIlKJdKFYl8GZU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iPDGDGZvPIDSVYBygf59czl.png?f=fotoalbum_large

Frequentie compressor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlBaHebU81uFkDtPGuqPX-Lgup0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UTZVeHuoVPro3OIQkxdylEq.png?f=fotoalbum_large

Vermogen consumptie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hpoh35DMRso3XOe0mvNc1PQJTHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wk60gajND4COwrkjv2BKP9hC.png?f=fotoalbum_large

Vermogen productie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFncvePLL50MFKK0LSUwcacFa0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HiaWBYE2h5aXHNG5KsUIzCQR.png?f=fotoalbum_large

Tsetpoint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqmR-9LxnWfWzS1yZjtAPncMd80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N3RUtVYNJiX270n4kX2IP200.png?f=fotoalbum_large

Verdere gegevens:
- Buitentemperatuur volgens Wp was de gehele tijd 9gr
- VVW beneden en in badkamer + designradiator
- Flow 21,8-22,0 l/m
- WAR met aan/uit thermostaat
- Geen stille modus actief of 'vermogenskabeltje' in gebruik
- Tsetpoint 28gr

Wat geeft mij vragen:
1. Om 14:00 geeft de thermostaat warmtevraag. Tsetpoint had ik op dat moment handmatig 2 gr. lager gezet.Rond 14:35 gaat stopt de Wp i.v.m. overschrijding van het Tsetpoint. De frequentie schommelde tussen 36 en 40 Hz. Waarom moduleert de WP niet naar de laagste vermogens?

2. Rond 14:45 start de WP weer. Tsetpoint had ik inmiddels weer op de waarde van de stooklijn gezet (28gr). De Wp begint met verwarmen. Het valt op dat de WP blijft regelen, alle waarden zoals E-verbruik, freq, deltaT blijven op en neer gaan. Ta (volgens WP) schommelt tussen 27,5 en 28,5. Ergens tussen 18:35 en 18:40 heb ik Tsetpoint een graad lager gezet en sindsdien draait de WP superstabiel. De Ta daalt naar 27 en blijft daar netjes op hangen (zelfs op de Kamstrup, waar Ta een paar keer wisselt en 26,9 naar 27,9 en v.v.). Het opgenomen overmogen varieert dan tussen 597-600W. Dit blijft zo tot de thermostaat om 20:00 vindt dat het warm genoeg is.
Hierbij vraag ik me af waarom uren 'zoekend is', tot ik Ta een graadje lager heb gezet. Daarna superstabiel.
Herkenbaar? Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Cranberry
Normaal gesproken probeert een regeling dit voor elkaar te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSIC5NSqd6sIRQr1lhHbHqfaljw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xyoDKYv4lfkm1FyCwON1KQEO.jpg?f=user_large

Maar om één of andere reden lijkt de regeling een te grote overshoot en undershoot te geven welke hij niet stabiel krijgt.
Of althans de PID regeling lijkt hierop niet juist te anticiperen.
Vaak heeft dit te maken met het feit dat je aanvoertemperatuur te hoog staat, de aanvoertemperatuur iets verlagen is dan de oplossing zoals jezelf ook al constateerde.

Ik zal gewoon beginnen bij een aanvoertemperatuur tussen de 25 en 27 graden.
Kijk op welke temperatuur je warmtepomp niet gaat pendelen en de woning net op temperatuur houdt. Eventueel doe je hier +1 +2 graden bij optellen en dat is je minimale aanvoertemperatuur bij ± 10 graden buitentemperatuur.

Dan wordt je stooklijn bijvoorbeeld:
10/26 en -15/35

[ Voor 34% gewijzigd door DutchWing op 29-11-2022 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Zoals iedere nacht staat mijn wp de hele nacht te brullen.. gisteravond om 23uur even gekeken, stond sww op 39 graden. Vanmorgen weer gekeken is het 32 graden.

SWW staat normaalgesproken op 48 graden.

Gisterochtend de curve van 35 naar 40 gezet in de hoop dat het effect zou hebben op het verbruik in de nacht. Helaas. Geen enkel verschil in verbruik of comfort.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g9sWeaciF88OkKnjL-YPCZJKgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZDst5QvhcsvfnjDxSPwepHH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCZZSFcP75k5M2y3zpq-Q1uv-eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhbHIDpS40RupJA7MgsDNRNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
@leonlwd het probleem is dat jouw WP z'n uitgeblazen lucht weer aanzuigt. Dat moet de installateur oplossen. Tot die tijd blijft het een drama. Positiever kan ik het helaas niet maken :'(
Heb je nog een reactie van de installateur gekregen?

Je moet proberen je stooklijn zo laag mogelijk te zetten. Hoe harder de WP moet werken (door een hoge Ta), hoe erger het probleem wordt.Je hebt zo te zien een recent gebouwd huis, dus ik zou (als je vloerverwarming hebt) je Ta op 25 of 26gr zetten. Wel ff in de gaten houden of je WP niet gaat pendelen.
Ik weet niet waar je woont, maar hier is het op dit moment mistig/zeer vochtig. Als je WP z'n eigen koude lucht aanzuigt, vriest de boel iedere keer snel dicht, waardoor er veel defrosts nodig zijn.
Ik vermoed dat je WP het niet lukt om je warmwater op temperatuur te krijgen, waardoor 'ie er op een bepaald moment mee stopt (instelbare tijd).

[ Voor 17% gewijzigd door Cranberry op 29-11-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Cranberry schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:11:
@leonlwd het probleem is dat jouw WP z'n uitgeblazen lucht weer aanzuigt. Dat moet de installateur oplossen. Tot die tijd blijft het een drama. Positiever kan ik het helaas niet maken :'(
Heb je nog een reactie van de installateur gekregen?

Je moet proberen je stooklijn zo laag mogelijk te zetten. Hoe harder de WP moet werken (door een hoge Ta), hoe erger het probleem wordt.Je hebt zo te zien een recent gebouwd huis, dus ik zou (als je vloerverwarming hebt) je Ta op 25 of 26gr zetten. Wel ff in de gaten houden of je WP niet gaat pendelen.
Ik weet niet waar je woont, maar hier is het op dit moment mistig/zeer vochtig. Als je WP z'n eigen koude lucht aanzuigt, vriest de boel iedere keer snel dicht, waardoor er veel defrosts nodig zijn.
Ik vermoed dat je WP het niet lukt om je warmwater op temperatuur te krijgen, waardoor 'ie er op een bepaald moment mee stopt (instelbare tijd).
Thnx voor je reactie. Ik had het inderdaad begrepen uit eerdere reacties. Logische verklaring ook voor het koude water. Een buurman had gister hetzelfde.

Ik had de Ta weer hoger gezet om uit te sluiten dat het daarmee te maken had. Die kan wel weer omlaag dus.

Ik heb inmiddels een noodkreet naar Alklima gestuurd om mijn data te analyseren. Aannemer en installateur reageren nergens meer op. Ingebrekestelling zelfs niet. Dus gaat het via woningborg naar de Raad van Arbitrage. Ben straks twee jaar bezig, begin redelijk moedeloos te raken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 08:44
leonlwd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:33:
[...]

Thnx voor je reactie. Ik had het inderdaad begrepen uit eerdere reacties. Logische verklaring ook voor het koude water. Een buurman had gister hetzelfde.

Ik had de Ta weer hoger gezet om uit te sluiten dat het daarmee te maken had. Die kan wel weer omlaag dus.

Ik heb inmiddels een noodkreet naar Alklima gestuurd om mijn data te analyseren. Aannemer en installateur reageren nergens meer op. Ingebrekestelling zelfs niet. Dus gaat het via woningborg naar de Raad van Arbitrage. Ben straks twee jaar bezig, begin redelijk moedeloos te raken. :(
Als fabrikant en installateur niet reageren zou ik de pers er eens bijhalen of dat aankondigen. Op het pana forum heeft iemand vorig jaar in afwachting van de definitieve oplossing tijdelijk het probleem “opgelost” met een losse sensor voor de buitentemperatuur. De koude lucht is slecht voor het rendement, maar dan meet de Wp die in ieder geval niet meer foutief.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of het probleem zelf oplossen, kan dat niet?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@leonlwd Heb je ook een grafiek van de Tb tijdens zo'n mislukte SWW-run? Ben benieuwd hoe ver die onderuit gaat, zodanig dat de hele run faalt.

En het idee van de pers erbij halen is wellicht nog niet zo gek.
En dan met de hele straat, want de buren zullen toch hetzelfde probleem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:01:
Of het probleem zelf oplossen, kan dat niet?
Ik zou niet weten waar te beginnen. Er zijn inmiddels bypasses geplaatst tussen aanvoer en retour, keerkleppen voor de vvw verdeler om het water een andere kant op te laten stromen. Leidingen naar de verdeler zijn niet van voldoende diameter. Buffervat mogelijk te klein. Buitenunit die zijn eigen lucht aanzuigt, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:07:
@leonlwd Heb je ook een grafiek van de Tb tijdens zo'n mislukte SWW-run? Ben benieuwd hoe ver die onderuit gaat, zodanig dat de hele run faalt.

Kun je hier wat mee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdJnGkbM3Pctq9DX42K4Z0OTDWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K1PSR3JpP8qdnL8z0bgIJKrw.png?f=fotoalbum_large

Het idee van de pers erbij halen, 'het leed dat nieuwbouw met een warmtepomp heet' zou wel een mooie kop zijn. Denk eerlijk gezegd dat de aannemer en installateur niet onder de indruk zullen zijn. De hele straat krijg je er ook niet achter. Er zijn van de 31 nog maar een paar actief hiermee bezig, sommige buren ervaren de klachten niet of schenken er geen aandacht aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-09 18:15
leonlwd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:15:
[...]

Ik zou niet weten waar te beginnen. Er zijn inmiddels bypasses geplaatst tussen aanvoer en retour, keerkleppen voor de vvw verdeler om het water een andere kant op te laten stromen. Leidingen naar de verdeler zijn niet van voldoende diameter. Buffervat mogelijk te klein. Buitenunit die zijn eigen lucht aanzuigt, etc. etc.
Zelf het dak op gaan (doe het veilig of doe het niet!) en de beplating van de 'schoorsteen' demonteren. Aan de kant van de fan. Gevolg is wel dat de WP zichtbaar wordt. Het geheel zal er niet mooier op worden, maar het probleem van aanzuigen de eigen koude lucht ben je in ieder geval kwijt. Zeker geen structurele oplossing, maar dan weet je wel of dat het 'enige' probleem is, of dat er vervolgens nog meer niet in orde blijkt te zijn.
DutchWing schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:13:
[...]

Wat een slecht ontwerp!
Heeft werkelijk niemand door dat je met zo’n rooster je doorlaat enorm belemmert.
Zo op het oog is je netto doorlaat: 50%
Geen wonder dat er zonder tussenschotten recirculatie van verdamper lucht ontstaat.

Laat duidelijk zien dat mensen soms ver van de praktijk af zitten, met vaak nog een behoorlijk salaris… 8)7
Het ontwerp is echt totaal verkeerd. Je hoeft geen aerodynamische achtergrond te hebben (heb ik dan toevallig wel :+) om de fouten hierin te zien. Er zijn sleuven open en stukken dicht. De lucht die tegen de dichte strepen komt, gaat omhoog of omlaag en hindert dus ook de lucht die door de sleuven naar buiten zou gaan. Het zou mij niet verbazen als de lucht die door de fan wordt uitgeblazen voor meer dan 75% wordt geblokkeerd in dit ontwerp. Het had gewoon een kast moeten zijn met horizontale of schuine lamellen. Net zoals die geluidswerende omkisting. Dan kan de lucht vrijwel ongehinderd wegstromen.

[ Voor 56% gewijzigd door M_AW op 29-11-2022 11:29 . Reden: Reactie toegevoegd over het ontwerp van de omkisting. ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:15:
Was jij ook degene met die 16mm leidingen van binnenunit naar verdeler en SWW-vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
t.oswald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:58:
[...]

Als fabrikant en installateur niet reageren zou ik de pers er eens bijhalen of dat aankondigen. Op het pana forum heeft iemand vorig jaar in afwachting van de definitieve oplossing tijdelijk het probleem “opgelost” met een losse sensor voor de buitentemperatuur. De koude lucht is slecht voor het rendement, maar dan meet de Wp die in ieder geval niet meer foutief.
Dat zou wellicht een lapmiddel zijn. Ga ik even onthouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@leonlwd heb jij of één van de anderen in de omgeving die hiermee bezig zijn, een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, is die al ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:19:
[...]

Was jij ook degene met die 16mm leidingen van binnenunit naar verdeler en SWW-vat?
20 mm Rehau was het ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Cranberry schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:22:
@leonlwd heb jij of één van de anderen in de omgeving die hiermee bezig zijn, een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, is die al ingeschakeld?
Ja, er zijn er die dat al vanaf het begin hebben gedaan. Nog zonder resultaat. Aannemer schermt met onderzoek dat wij als bewoners niet mogen inzien. Heeft al eens geconcludeerd en gecommuniceerd dat er structurele fouten zijn maar is hier later op teruggekomen. Onlangs de MV laten meten, was volgens hun onderzoek goed. Notabene hun eigen installateur concludeerde het tegendeel. En toen bleef het stil........

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:20:
Dat zou wellicht een lapmiddel zijn. Ga ik even onthouden :)
Die alternatieve buitentemperatuursensor gaat je niet helpen. Die WP blijft net zo hard dichtvriezen en meet dan een heel andere temperatuur dan de werkelijke omgevingstemperatuur (voor de WP). Ik denk dat dit het probleem alleen maar erger kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:29:
[...]

Die alternatieve buitentemperatuursensor gaat je niet helpen. Die WP blijft net zo hard dichtvriezen en meet dan een heel andere temperatuur dan de werkelijke omgevingstemperatuur (voor de WP). Ik denk dat dit het probleem alleen maar erger kan maken.
Werkte bij de pana prima

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@leonlwd ik denk dat het een goede stap is dat je Aklima hebt betrokken. Zij kunnen als - hopelijk onafhankelijk - deskundige uitspraak doen over wat zij o.b.v. meetgegevens concluderen.
Met die resultaten kan een rechtsbijstandverzekering verder. Zij moeten en kunnen dit verder oppakken en het desnoods tot een rechtzaak laten komen.

Als dat allemaal niets oplevert, dan kun je met de conclusie van Alklima naar de media stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Cranberry schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:41:
@leonlwd ik denk dat het een goede stap is dat je Aklima hebt betrokken. Zij kunnen als - hopelijk onafhankelijk - deskundige uitspraak doen over wat zij o.b.v. meetgegevens concluderen.
Met die resultaten kan een rechtsbijstandverzekering verder. Zij moeten en kunnen dit verder oppakken en het desnoods tot een rechtzaak laten komen.

Als dat allemaal niets oplevert, dan kun je met de conclusie van Alklima naar de media stappen.
Ik hoop dat ze het willen bekijken en er iets over willen zeggen. In alle andere vragen verwijzen je naar de installateur omdat ze geen particulieren te woord staan. Maar we wachten het af. Juridisch zijn we inmiddels al een paar weken geleden begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:07:

Precies!
Dan wordt het landelijk bekend, misschien dat ze dan eens een schop onder hun kont krijgen…

@leonlwd
Gelijk nadrukkelijk melden dat het ontwerp natuurlijk ook bagger is. >:)
Zoals ik al had aangegeven, DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
en
M_AW in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 29-11-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dat soort architectuur is overigens ook killing voor de ruimte en het rendement voor je zonnepanelen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Natuurlijk werkt het, maar dat is in wezen in deze situatie een beveiliging/regeling overbruggen en uiteindelijk gaat heel je buitenunit naar de gallemiezen.

Garantie kun je sowieso naar fluiten dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

M_AW schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:19:
Het ontwerp is echt totaal verkeerd. Je hoeft geen aerodynamische achtergrond te hebben (heb ik dan toevallig wel :+) om de fouten hierin te zien. Er zijn sleuven open en stukken dicht. De lucht die tegen de dichte strepen komt, gaat omhoog of omlaag en hindert dus ook de lucht die door de sleuven naar buiten zou gaan. Het zou mij niet verbazen als de lucht die door de fan wordt uitgeblazen voor meer dan 75% wordt geblokkeerd in dit ontwerp. Het had gewoon een kast moeten zijn met horizontale of schuine lamellen. Net zoals die geluidswerende omkisting. Dan kan de lucht vrijwel ongehinderd wegstromen.
Nja blijkbaar ziet niet iedereen het :+

De fabrikant, aannemer en installateurs in NL gaan gewoon lekker verdere met dit kansloze ontwerp… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cranberry schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:41:

Ik verwacht niet dat Alklima hier iets mee gaat doen, je gooit bewijs van spreken je eigen klanten voor de bus.

Maar wie weet… O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
DutchWing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:05:
[...]

Ik verwacht niet dat Alklima hier iets mee gaat doen, je gooit bewijs van spreken je eigen klanten voor de bus.

Maar wie weet… O-)
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar wellicht dat ze meer negatieve reclame verwachten als ze een rotte appel in hun klantenbestand laten doormodderen en het hele concept warntepomp in een kwaad/nog kwader daglicht komt te staan.

Anders moet er op zoek gegaan worden naar een gezaghebbbende, onafhankelijk deskundige.

Tijd voor GoT Warmtepomp Advies B.V. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Thermostaat vraagje,

Ik heb even een Honeywell aan/uit geprobeerd die ik nog had liggen maar dit werkt echt niet, de WP blijft dus echt aan en uit gaan. De hysteresis is veel te gevoelig.
Dus weer van de muur gehaald en maar weer zolang de binnenunit-controller (thermostaat) opgehangen.

De meeste van jullie gebruiken toch deze thermostaat, de PAW-A2W-RTWIRED van Panasonic bij de Mitsubishi WP. Zit hier ook een sensor in zodat ik het systeem op WAR kan draaien of moet er een losse ruimte voeler geplaats worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
DutchWing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:57:
[...]

Natuurlijk werkt het, maar dat is in wezen in deze situatie een beveiliging/regeling overbruggen en uiteindelijk gaat heel je buitenunit naar de gallemiezen.

Garantie kun je sowieso naar fluiten dan!
Panasonic verkoopt deze sensor voor z’n warmtepompen. Hoezo beveiliging overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Speedyace schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:20:
Thermostaat vraagje,

Ik heb even een Honeywell aan/uit geprobeerd die ik nog had liggen maar dit werkt echt niet, de WP blijft dus echt aan en uit gaan. De hysteresis is veel te gevoelig.
Dus weer van de muur gehaald en maar weer zolang de binnenunit-controller (thermostaat) opgehangen.

De meeste van jullie gebruiken toch deze thermostaat, de PAW-A2W-RTWIRED van Panasonic bij de Mitsubishi WP. Zit hier ook een sensor in zodat ik het systeem op WAR kan draaien of moet er een losse ruimte voeler geplaats worden.
De Panasonic is ook gewoon aan/uit, maar dan kun je toch alsnog gewoon WAR draaien?

Ik heb de Panasonic icm WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

iDennis3D schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:27:
[...]

De Panasonic is ook gewoon aan/uit, maar dan kun je toch alsnog gewoon WAR draaien?

Ik heb de Panasonic icm WAR.
Als de Panasonic niet het zelfde aan en uit gedrag vertoont als die van de Honeywell. Want deze ging echt om de 10min aan/uit. De WP startte net op en ging alweer uit. En dat willen wij niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

t.oswald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:26:
[...]

Panasonic verkoopt deze sensor voor z’n warmtepompen. Hoezo beveiliging overbruggen?
Ik bedoelde specifiek in het geval van @leonlwd
In andere situaties natuurlijk geen probleem…

Maar ik bedoelde ook bewijs van spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:32:
[...]

Als de Panasonic niet het zelfde aan en uit gedrag vertoont als die van de Honeywell. Want deze ging echt om de 10min aan/uit. De WP startte net op en ging alweer uit. En dat willen wij niet hebben.
Honeywell werkt met minimaal aantal schakelingen per uur.
Deze staat vanuit de fabriek op 6 schakeling (elke 10 minuten) per uur.
Deze kun je op 3 schakelingen (elke 20 minuten) per uur zetten.

Zie ook:
YouTube: Schakelingen per uur instellen bij de Round On/Offl | Honeywell Home

Panasonic heeft gewoon aan of uit, niet allemaal rare poespas… + De Panasonic is van origine een warmtepomp thermostaat, de Honeywell is dit niet.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 29-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
Speedyace schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:32:
[...]

Maar zit je probleem niet ergens anders? Of kan de WP je kamer binnen 10minuten op temperatuur brengen? Dat lijkt mij niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
Dit is bij mij vandaag, Panasonic thermostaat icm WAR.

Thermostaat staat tussen 06:00 en 22:00 op 21 graden, tussen 22:00 en 06:00 op 20,5.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiUpyY2mt_cw4wEqEFMh_F3-G2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAwmNLklYhhZBIxg2wSlSyyY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:20:
Thermostaat vraagje,

Dat was je ook pas een paar keer voorspeld...
WAR = op basis van buitentemperatuur. Ik snap niet wat je met een extra ruimtetemperatuursensor wilt?
Die Panasonic is gewoon een thermostaat met instelbare hysterese (als je em niet in de PWM mode zet) en werkt simpel en doeltreffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

iDennis3D schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:37:
[...]

Maar zit je probleem niet ergens anders? Of kan de WP je kamer binnen 10minuten op temperatuur brengen? Dat lijkt mij niet…
Nee, de boel in 10min warm gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:01:
[...]

Dat was je ook pas een paar keer voorspeld...

[...]
Was het proberen waard toch. Als het had gewerkt scheelde dat weer €200.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 29-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Maar ik heb de informatie dit ik wilde hebben en zal op de knop bestellen drukken.
Thanks mannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Speedyace 'k heb een NetAtmo aan/uit thermostaat die ook uitstekend z'n simpele werk doet. Deze kan alleen niet automatisch koelen. Maar aangezien ik dat toch niet of slechts in beperkte mate van plan ben, is dat voor mij geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
@Cranberry als de netatmo het goed doet moet toch die Honeywell ook werken of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:06

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:05:
Maar ik heb de informatie dit ik wilde hebben en zal op de knop bestellen drukken.
Thanks mannen
Werkt de ruimtetemperatuur regeling niet goed met de bediening in de woonkamer? Zo nee, wat is het probleem?
Naar mijn idee: Als het bij mij werkt, moet het ook bij anderen kunnen werken met de juiste instellingen.
* Hij regelt snel naar minimum vermogen
* Als het buiten koud genoeg is houd hij netjes de ingestelde temperatuur aan

Wat wil je nog meer?
Het enige nadeel is dat als er geen hoge warmtevraag is, hij de woonkamer 1 graden te warm laat worden. Hoge hysterese dus, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Is lekker warm en zo heb je meer buffer om de rest van de dag door te komen :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@swarthoofd theoretisch wel, maar ik heb al vaker in de WP-topics verhalen voorbij zien komen van een Honeywell thermostaat die andere dingen bedacht dan simpel aan/uit o.b.v. de ingestelde kamertemperatuur.
De Netatmo doet niets meer dan inschakelen bij 0.1gr onder doeltemperatuur en uitschakelen bij overschrijden van de doeltemperatuur. Hysterese is instellbaar van 0.1 tot 2 gr. C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 20:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben voornemens een aantal radiatorkranen en een badkamer radiator te vervangen in mijn CV-circuit. In mij CV-ketel tijd wist ik precies hoe ik het moest doen mbt laten leeglopen van het circuit met ontluchtingsventielen. Nu met mijn Mitsu WP heb ik een buffervat en een CV-circuit zijdige circulatiepomp en weet ik niet zeker hoe ik de boel leeg laat lopen en achteraf weer vol zonder met issues achter te blijven.

Ik heb even de gepinde posts en de TS doorgelopen, maar kon niet goed vinden hoe dit werkt met een warmtepomp. Is de volgende volgorde goed:

1. Warmtepomp uit en CV-circuit pomp uit.
2. Via afvoer op laagste plek in CV-circuit al het water eruit laten lopen.
3. Dmv ontluchtingsventielen van boven langszaam naar beneden alles leeg laten lopen (dan loopt de buffer ook leeg, toch?)
4. Aanpassingen doen in CV-circuit.
5. Via bijvulkraan bij warmtepomp circuit laten vollopen en druk bijhouden op meter in warmtepomp
6. ontluchting via radiatoren van beneden naar boven doen.
7. warmtepomp en CV-pomp weer aanzetten.

Waar ik onzeker over ben is of ik in de warmtepomp binnenunit nog iets moet doen? Ik kan me herinneren dat de installateur met een bepaalde ontluchtingsklep aan het ontluchten was in de binnenunit.

Iemand tips hieromtrent?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Cranberry schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:56:
Hier draait sinds een aantal weken een PUHZ-SHW80YAA met ERST30C-VM2ED.
Ik begrijp niet waarom m'n WP maar moeilijk op een stabiel laag vermogen gaat draaien.

Ta (uit WP):
[Afbeelding]

Tr (uit WP):
[Afbeelding]

Tdelta (uit Kamstrup):
[Afbeelding]

Frequentie compressor:
[Afbeelding]

Vermogen consumptie:
[Afbeelding]

Vermogen productie:
[Afbeelding]

Tsetpoint:
[Afbeelding]

Verdere gegevens:
- Buitentemperatuur volgens Wp was de gehele tijd 9gr
- VVW beneden en in badkamer + designradiator
- Flow 21,8-22,0 l/m
- WAR met aan/uit thermostaat
- Geen stille modus actief of 'vermogenskabeltje' in gebruik
- Tsetpoint 28gr

Wat geeft mij vragen:
1. Om 14:00 geeft de thermostaat warmtevraag. Tsetpoint had ik op dat moment handmatig 2 gr. lager gezet.Rond 14:35 gaat stopt de Wp i.v.m. overschrijding van het Tsetpoint. De frequentie schommelde tussen 36 en 40 Hz. Waarom moduleert de WP niet naar de laagste vermogens?

2. Rond 14:45 start de WP weer. Tsetpoint had ik inmiddels weer op de waarde van de stooklijn gezet (28gr). De Wp begint met verwarmen. Het valt op dat de WP blijft regelen, alle waarden zoals E-verbruik, freq, deltaT blijven op en neer gaan. Ta (volgens WP) schommelt tussen 27,5 en 28,5. Ergens tussen 18:35 en 18:40 heb ik Tsetpoint een graad lager gezet en sindsdien draait de WP superstabiel. De Ta daalt naar 27 en blijft daar netjes op hangen (zelfs op de Kamstrup, waar Ta een paar keer wisselt en 26,9 naar 27,9 en v.v.). Het opgenomen overmogen varieert dan tussen 597-600W. Dit blijft zo tot de thermostaat om 20:00 vindt dat het warm genoeg is.
Hierbij vraag ik me af waarom uren 'zoekend is', tot ik Ta een graadje lager heb gezet. Daarna superstabiel.
Herkenbaar? Wat zou dit kunnen zijn?
Mijn PUHZ-SHW80YAA vertoont hetzelfde gedrag. Na opstarten loopt hij standaard eerste periode op 36Hz. Erg vervelend als je die 6 kW niet gelijk kwijt kan, zoals bij mijn het geval was in een installatie met grotendeels Fancoils.

Waarom ze deze regeling zo hebben bedacht is mij nog niet duidelijk.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@n00ts ok, lijkt op een 'product feature' / bug

Vanmiddag heb ik de buitenunit een paar min. spanningsloos gemaakt en daarna de thermostaat laten inschakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFJZjkE9fkC8H6J35Cc6fZRcs0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXny9j5cXqeeUhVowXSV5ghV.png?f=fotoalbum_large

Bij de start rond 11:20 gaat hij naar 48 en 56Hz, zakt heel kort naar 38, stijgt weer naar 42, loopt daarna 20 min op 36Hz en loopt, na een kort dipje op 28Hz bijna 1,5u rustig op 30Hz. Ta stabiel op 27grC volgens WP (= setpoint) waarbij het vermogen (zowel consumptie als productie) en dT mooi stabiel zijn.
Vervolgens regelt 'ie voor 10 min terug naar 24Hz en kapt er spontaan mee rond 14:10. Qua gedrag lijkt het alsof 'ie uitgaat vanwege 1,5gr overschrijding van het setpoint, maar daar was totaal geen sprake van.
Ik volg niet waarom 'ie dat doet.
Er draait nu een DHW-run en daarna ga ik opnieuw een poging wagen. Wel heb ik ingesteld dat deze niet meer via WAR/stooklijn de Ta bepaalt, maar gewoon op een vaste Ta van 28grC draait.
Pagina: 1 ... 42 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero