Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Speedyace schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:27:
Nog even een vraag over de lengte van een RUN.
Gisteravond is de WP begonnen met draaien en alles draait nu nog. Zit zelfs een legionella run tussen.
Temp is ingesteld op 21gr en de gemeten Temp in huis ook op 21gr.
Ondertussen 28Kwh verder en de WP draait nog op 1020W. Zal dit te maken hebben met de kou buiten, dat de WP nu hoger in zijn wattage zit.
Maar hij mag van mij ook wel eens stoppen met draaien lijkt mij.
De gewenste ingestelde Temp is allang al gehaald en vloer voelt warm aan (Ta staat op 26gr. Tr op 24gr).
Wat ik de dagen ervoor heb gezien toen het nog niet zo koud was, dat de ingestelde Temp (ook 21gr) de WP pas uitging toen de thermostaat 22gr had gemeten. (ruimte Temp) maar daar komt hij nu blijkbaar niet aan want de ruimte Temp blijft op 21gr. Zal ik dan omhoog moeten met mijn Ta.
dat is goed, dan zit je precies op de rand te wankelen tussen je thermisch verlies en het aanvullen ervan.
je kan eventueel 1 graadje op de stooklijn erbij zetten zodat je wat meer speling hebt. als het harder waait bijvoorbeeld is het wel fijn als je iets meer marge hebt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John.S schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:26:
[...]

Dan lijkt het mij zeer verstandig om je eerst hier in te gaan verdiepen. Waar komt het idee vandaan het systeem beroerd presteert? Waar wil je graag heen met het tweaken van je systeem? Er zijn datasheets (niet zo lang geleden gedeeld) waar als hulp naar gekeken kan worden. Daarna zou ik pas naar de middelen kijken, oftewel, variabelen aanpassen.
Ik vroeg me af of de instellingen niet overdreven zijn ingesteld door de monteur, in de zin vanm dat het onnodig veel stroom kost. Bij sww heb ik de temp al flink verlaagt deze stellen ze maar automatisch in op 55 graden wat dus helemaal niet nodig blijkt te zijn. Dat schilt al veel electriciteit en dhw op standaard ipv groot en eco stand dat soort dingen…. Weet jij zo te Vertellen waar die datasheets staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:34

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

flippy schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:26:
[...]

dat is goed, dan zit je precies op de rand te wankelen tussen je thermisch verlies en het aanvullen ervan.
je kan eventueel 1 graadje op de stooklijn erbij zetten zodat je wat meer speling hebt. als het harder waait bijvoorbeeld is het wel fijn als je iets meer marge hebt.
Ik heb de Ta nu eens op 28gr gezet. Kijken wat hij nu gaat doen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteravond is de WP begonnen met draaien en alles draait nu nog. Zit zelfs een legionella run tussen.
Ondertussen 28Kwh verder en de WP draait nog op 1020W. Zal dit te maken hebben met de kou buiten, dat de WP nu hoger in zijn wattage zit.
De gewenste ingestelde Temp is allang al gehaald en vloer voelt warm aan (Ta staat op 26gr. Tr op 24gr).
Wat ik de dagen ervoor heb gezien toen het nog niet zo koud was, dat de ingestelde Temp (ook 21gr) de WP pas uitging toen de thermostaat 22gr had gemeten. (ruimte Temp) maar daar komt hij nu blijkbaar niet aan want de ruimte Temp blijft op 21gr. Zal ik dan omhoog moeten met mijn Ta.
Nee. Alles gaat toch goed? Je wp houdt prima je huis warm. Precies zoals hij bedoeld is. Waarom zou je die uit willen zetten? Vroeger met een CV-ketel zette je die toch ook niet uit als je huis op temperatuur was?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:50:
[...]

Nee. Alles gaat toch goed? Je wp houdt prima je huis warm. Precies zoals hij bedoeld is. Waarom zou je die uit willen zetten? Vroeger met een CV-ketel zette je die toch ook niet uit als je huis op temperatuur was?
Maar hij blijft maar rond 800W draaien. Voor de kou die er nu is ging hij wel uit. Maar dan moet ik er ook wel bij zeggen, dat er toen geregeld zon in de woonkamer kwam. En die schijnt nu natuurlijk niet.

En kan ik deze thermostaat (HONEYWELL Klokthermostaat Chronotherm Touch aan/uit) tijdelijk gebruiken tot dat de Panasonic er is. Dan kan ik hem op WAR zetten.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedyace schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:03:
[...]

Maar hij blijft maar rond 800W draaien. Voor de kou die er nu is ging hij wel uit. Maar dan moet ik er ook wel bij zeggen, dat er toen geregeld zon in de woonkamer kwam. En die schijnt nu natuurlijk niet.

En kan ik deze thermostaat (HONEYWELL Klokthermostaat Chronotherm Touch aan/uit) tijdelijk gebruiken tot dat de Panasonic er is. Dan kan ik hem op WAR zetten.
de thermostaat die eraan hangt is geen factor erin. WAR moet je zoizo doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

flippy schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:04:
[...]

de thermostaat die eraan hangt is geen factor erin. WAR moet je zoizo doen.
Ik heb de thermostaat van de binnenunit nu even in de woonkamer hangen. Maar dan kan ik geen WAR draaien volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 20-11-2022 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik snap nog steeds je probleem niet. Het is buiten toch ook continu koud?
Dan is het toch ook de bedoeling dat je WP continu verwarmt? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:08:
Ik heb de thermostaat van de binnenunit nu even in de woonkamer hangen. Maar dan kan ik geen WAR draaien volgens mij.
Zeker wel. Waaruit leid je af dat dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:02
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:44:
[...]

Zeker wel. Waaruit leid je af dat dat niet kan?
WAR is toch gewoon stooklijn voor je Ta? Dus bijv. buitentemp 15 C --> Ta van 20C en bij -5 Ta van 35C? Dan is WAR stoken toch heel simpel met een thermosstaat, de ene bepaalt of er warmtevraag is en de ander zegt iets over welke temp het water moet hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij dit weer (koud en nauwelijks zon) heb je als je de WAR-curve goed hebt geen thermostaat nodig. Gebruik dit dus om die curve goed te krijgen.
Die Honeywell zal wel een probleem worden, maar kun je evt gebruiken als maximaal begrenzing. (1 graad hoger dan je wilt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fr33z schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:46:
WAR is toch gewoon stooklijn voor je Ta? Dus bijv. buitentemp 15 C --> Ta van 20C en bij -5 Ta van 35C? Dan is WAR stoken toch heel simpel met een thermosstaat, de ene bepaalt of er warmtevraag is en de ander zegt iets over welke temp het water moet hebben toch?
Uiteraard. Maar dat kan ook net zo goed als de bediening in de woonkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:42

HaTe

haat niet

Ik gebruik nog de ruimtemperatuur regeling in de woonkamer en ben best tevreden met onderstaande. Mooi stabiele aanvoer en compressorfrequentie. Om 10:00 gaat de thermostaat van 20 naar 21 graden. Als ik dit zie is er niet veel te winnen met WAR? Of zie ik dat verkeerd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvqDKEz94mj1d0W_fBeYF_S2Yd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2ctn44SeLjf5qbEN1vXGavO.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:23:
[...]

Fgassen is alleen voor aanleg en reparatie. 0.0 is daadwerkelijke afregeling. een compeet nieruw papiertje is daarvoor nodig en dat word dan weer een probleem want die word dan ongetwijfeld gebaseerd op het bouwbesluit wat juist de veroorzaker is van de meeste problemen.
Eigenlijk best een tekortkoming van f gassen dan… Want een verkeerd afgeregelde installatie zorgt voor meer defecten, dus elke keer f gassen handelingen/reparatie. (Risico op…)
en als ik naar letterlijk al mijn andere collegas in mijn bedrijf kijk (1 uitgezonderd) laat ik die gasten echt niet eens in dezelfde postcode als mijn WP als ze wat moeten instellen....
Dat is helaas bij de meeste bedrijven tegenwoordig… :'(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:44:
Wat ik dus wel raar vind, mijn legionella staat uit en toch zie ik in bovenstaand scherm de legionella instellingen.
Heb verder ook geen idee waar al die namen voor staan en wat het betekend….
Hier staat alles uitgelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksbTPjVg1pKiUoOpJXvlQUqO3Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0rxNOnL7SGYVgekS2fHyZwT.jpg?f=fotoalbum_large

Net zoals je op je telefoon bepaalde functies uitzet, maar de onderliggende instellingen wel zichtbaar blijven. Dit is niets anders, alleen je hebt
legionella uitstaan; dus het systeem kijkt niet na deze instellingen.
legionella aanstaan; dan kijkt het systeem wel naar deze instellingen.

Ik denk dat je systeem in hoofdlijnen nu wel netjes staat afgesteld.
Met een stooklijn van -15/40 en 16/25 heb je bij -10 een aanvoertemperatuur van 37 graden.

Ik zou:
-10/35 en 16/25 doen.
of
-15/38 en 16/25 doen.

Dan heb je bij 0 graden +/- 30-31 graden aanvoer.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 01:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:40:
[...]

Eigenlijk best een tekortkoming van f gassen dan… Want een verkeerd afgeregelde installatie zorgt voor meer defecten, dus elke keer f gassen handelingen/reparatie. (Risico op…)
Fgassen is gericht op het voorkomen dat er cfks en dergelijke vrijkomen. In de opleiding leer je niks over randzaken, het is puur en alleen het koelsysteem maar niks over efficientie en dergelijke. Dat zou je in theorie uit het hlogp diagram kunnen halen maar je leert weer niet hoe die invloeden lopen. Dus heb je er nog niks aan in de praktijk.

Net als dat een automonteur niks leert over racen in de monteursopleiding. Andere sport, letterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:00:
Ik gebruik nog de ruimtemperatuur regeling in de woonkamer en ben best tevreden met onderstaande. Mooi stabiele aanvoer en compressorfrequentie. Om 10:00 gaat de thermostaat van 20 naar 21 graden. Als ik dit zie is er niet veel te winnen met WAR? Of zie ik dat verkeerd? [Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit!
Compressor 32Hz en 30 graden aanvoertemperatuur.

Ik zie in jouw situatie geen meerwaarde momenteel om WAR te draaien.
Wel bijzonder dat het bij de ene perfect lijkt te werken en de andere totaal niet…

Op welke instellingen staan thermo diff etc?
En is dit met vloerverwarming of radiatoren?

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchWing schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:49:
[...]

Hier staat alles uitgelegd:
[Afbeelding]

Net zoals je op je telefoon bepaalde functies uitzet, maar de onderliggende instellingen wel zichtbaar blijven. Dit is niets anders, alleen je hebt
legionella uitstaan; dus het systeem kijkt niet na deze instellingen.
legionella aanstaan; dan kijkt het systeem wel naar deze instellingen.

Ik denk dat je systeem in hoofdlijnen nu wel netjes staat afgesteld.
Met een stooklijn van -15/40 en 16/25 heb je bij -10 een aanvoertemperatuur van 37 graden.

Ik zou:
-10/35 en 16/25 doen.
of
-15/38 en 16/25 doen.

Dan heb je bij 0 graden +/- 30-31 graden aanvoer.
Dank je wel voor je reactie! Wat bedoel je met 16/25? Met -15/40 bedoel je de stooklijn als ik het goed begrijp? Die zou ik beter naar -10/35 kunnen zetten? Dan stookt ie zuiniger!?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2022 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De laatste 2 dagen waren voor mij goede dagen om te testen met de WP die nu voor de eerste keer echt aan het werk ging.
De Procon is onderweg, tot die tijd heb ik alleen HA en Melcloud om mee te spelen.

Gisteren is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR3j2HQlmZdsCZCIdqAh5oBbRMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ycm9PtFq1esoMhTriEQShrfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEq3Y2qp9ttDceHHS2gIEpn35tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tlYQ8wZHS78Tg7xtpK0bnUJu.jpg?f=user_large

Huis: 1995, 2 onder 1 kap, goede isolatie, HR++ ramen, +/- 120m2
MV aanwezig, geen WTW, alleen roosters bij de ramen
Benedenverdieping VVW, +/- 50M2
Eerste verdieping: LT verwarming radiatoren (4 stuks)
Units: SWM80 EN ERSD2

Zaterdag stond de WP op Themostaat, daarmee werd het huis geen 20 graden, die bleef steken bij 19.
Gisteren heb ik de aanvoer op 0/37 curve gezet, zoals te zien is werd het rond 19:45, net 20 graden.

Een aantal dingen waar ik mee zit:
1 isolatie deuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XjsAmp_TLins3t46Lu1z6bp5nY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ytsNsIucsFlmtm6GNNdtfHxJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGURFUQ-T4Z7zuN2EKAVdHgVa7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EpZR1iZY9KnlZ2nUVBfGX80m.jpg?f=user_large

Deze zijn zo lek als wat, tochstrippen of een nieuwe deur+kozijn zal helpen

2: De verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvRqi_GPuYfMuedBiTQpSpoHlrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ3JU2DiXCpRLZ9QyDswT9KJ.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit een pomp in, dat is stom ;)
Als ik een simpele pomploze verdeler plaats met 4 groepen, helpt dat met de flow? Die is nu totaal niet te zien.

3: Geen idee waar ik nog meer kan doen om de WP beter in te regelen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:50:
[...]

Bij dit weer (koud en nauwelijks zon) heb je als je de WAR-curve goed hebt geen thermostaat nodig. Gebruik dit dus om die curve goed te krijgen.
Die Honeywell zal wel een probleem worden, maar kun je evt gebruiken als maximaal begrenzing. (1 graad hoger dan je wilt)
Ik had begrepen dat je met een WAR wel een thermostaat nodig had of je moest een extra sensor hebben meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op maandag 21 november 2022 @ 01:26:
[...]

Dat ziet er netjes uit!
Compressor 32Hz en 30 graden aanvoertemperatuur.

Ik zie in jouw situatie geen meerwaarde momenteel om WAR te draaien.
Wel bijzonder dat het bij de ene perfect lijkt te werken en de andere totaal niet…

Op welke instellingen staan thermo diff etc?
En is dit met vloerverwarming of radiatoren?
Die instellingen staan op minimaal 26 graden en +5/-5 zo uit m'n hoofd, dat wat standaard is.

Misschien heeft het te maken met de calibratie van de aanvoer/retour temperatuur sensoren, iets wat hier een paar paginas terug ook werd opgemerkt. Ik heb daar niks aan gedaan, misschien dat het toevallig goed is ingesteld?

Vloerverwarming: 14mm, 4 groepen en 40m2 + beneden 3 radiatoren en boven 4 radiatoren die open staan.
Over het algemeen heb ik een delta T van 2 a 2.5 graden met 19l/min

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Speedyace schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:27:
[...]

Ik had begrepen dat je met een WAR wel een thermostaat nodig had of je moest een extra sensor hebben meen ik.
De thermostaat zorgt ervoor dat je niet onnodig verwarmt als de zon bijv in je huis schijnt.

Wat Andrehj zegt is dat in dit specifieke geval, zonder zon, de thermostaat niet nodig is voor WAR ;)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
Die van mij draait ook zo (op ruim 1000W) en bereikt niks maar het verslechtert hier ook niet ;)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:10
Boven de ~3°C loopt deze hier heel mooi continue op laag vermogen met vaste Ta en blijft de kamertemperatuur redelijk rond de setpoint; met runs van zo'n beetje de hele dag.
Daaronder moet ik echt wel een paar graden meer hebben om te compenseren voor de defrost cycles.

Het nadeel van een stooklijn vind ik dat de warmtepomp bij stijgende buitentemperatuur soms uit gaat omdat de Ta dan opeens te hoog is; misschien toch ook maar wat scripten op basis van een gemiddelde dagtemperatuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 20:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

DaWizza schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:44:
2: De verdeler:
[Afbeelding]

Daar zit een pomp in, dat is stom ;)
Als ik een simpele pomploze verdeler plaats met 4 groepen, helpt dat met de flow? Die is nu totaal niet te zien.
Beste is inderdaad vervangen door een pomploze verdeler. Ik heb dezelfde setup als jij met precies dezelfde JK-basic verdeler, alleen bij mij heeft @koevlaas2 de bypass er ook nog afgehaald. Op zich werkt het nu wel bij mij, maar zit me toch niet lekker op een aantal punten.

Je kunt 2 routes bewandelen. Je kunt de pomp eruit halen en aanvoer en retour elk op 1 blok aansluiten. Overige gaten maak je dicht. Dan heb je van je huidige verdeler een pomploze gemaakt.

Andere route is om een nieuwe verdeler te plaatsen. Die kun je dan mooi met kogelkranen en drukmeters bovenop nemen, zodat je de flow per lus kunt instellen. Als je geen metalen variant neemt, is dat voor koelen ook nog makkelijker omdat er dan geen/minder condens op verzamelt.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:01:
[...]

Die van mij draait ook zo (op ruim 1000W) en bereikt niks maar het verslechtert hier ook niet ;)
Staat de Fan dan ook bij jou op vol speed te draaien. Hier namelijk wel op 700rpm i.p.v. de 440rpm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

@Andrehj jij noemt in de TS het stukje "Onnodige defrosts ca 20 minuten na het opstarten", ik heb dat nog nooit gezien. Zou dat aan de software versie liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
@Andrehj jij noemt in de TS het stukje "Onnodige defrosts ca 20 minuten na het opstarten", ik heb dat nog nooit gezien. Zou dat aan de software versie liggen?
Denk ik niet. Ik had het met de versie waarmee de WP geleverd was (10.00 of 12.00?) en met de huidige ook. Alleen de allerlaatste die hier langs kwam (was dat niet 17.00?) heb ik nog niet geïnstalleerd.
Welke versie draai jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 10:08
In het kader van de defrost discussie nu was ik wel benieuwd wat jullie van deze grafiek vinden. Ik draai op ruimte regeling met de Mitsu thermostaat. Vannacht om de 45 minuten een defrost gehad zag ik (maar het was hier ook behoorlijk wit van de sneeuw). De nacht ervoor was het hier -8. Nu overdag loopt die weer mooi door.
Is hier voor mij nog winst te behalen met de Panasonic thermostaat? Want volgens mij zijn dit al mooie lange runs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h85g22h6Xnt9ftiTDFY8puyo0NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTcSPXJHOpCihP8htoFDoTre.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 06:09
DarkPino schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:00:
Even vraagje: morgen wordt de WiFi module geleverd. Nu is er natuurlijk een heel script om dit zichtbaar te krijgen in Domoticz maar voor v2 vind ik wel een handleiding maar voor v3 niet. Is deze qua installatie gelijk? En is er inmiddels al twee weg communicatie of is domoticz nog steeds leidend bij v3?
Heeft iemand toevallig hier antwoord op? :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:34:
[...]

Denk ik niet. Ik had het met de versie waarmee de WP geleverd was (10.00 of 12.00?) en met de huidige ook. Alleen de allerlaatste die hier langs kwam (was dat niet 17.00?) heb ik nog niet geïnstalleerd.
Welke versie draai jij?
Ja versie 17 draai ik. Wellicht is dat dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
Ik heb ook de nieuwste versie vanuit de fabriek.
Bouwjaar: Maart 2022.

En nog steeds de onnodige defrost meegemaakt.

Maar aan de andere kant heb ik niet elk uur een defrost, dus zal wel altijd een raadsel blijven…

(Inbedrijfstelling door Alklima rond juli/september uitgevoerd)

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
DarkPino schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:05:
[...]

Heeft iemand toevallig hier antwoord op? :)
Ben er inmiddels achter dat je hem ook read only kan maken. Moet nu de rest nog instellen :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:42
En, welke versie ga je nu gebruiken en hoe?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
Ik wil de melcloud adapter bestellen, maar zie bij Amazon dat er een 'E' achter staat. Zou dit wel de juiste zijn?

https://www.amazon.nl/Wif...-587if%2Caps%2C286&sr=8-1

Binnenunit: Mitsubishi ersd-vm2d

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 21-11-2022 16:12 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KA168dMKa7yXMZiDyCMS3M4aMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fel9hm6hllORP5oMmqQ0SJYz.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM60VA2 + ERSDVM2D binnen :) vanuit Spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Iemand een code voor op de SD kaart? Betreft dit een standaard code?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
radeoxx schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:10:
Ik wil de melcloud adapter bestellen, maar zie bij Amazon dat er een 'E' achter staat. Zou dit wel de juiste zijn?

https://www.amazon.nl/Wif...-587if%2Caps%2C286&sr=8-1

Binnenunit: Mitsubishi ersd-vm2d
Dezelfde vraag heb ik ook laatst gevraagd. Kort antwoord "ja". Heb hem hier ook draaien.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
deheij1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:16:
[Afbeelding]

SUZ-SWM60VA2 + ERSDVM2D binnen :) vanuit Spanje
Gefeliciteerd!

Heb je een idee waarvoor die "2" staat bij jouw buitenunit? Ik heb zelf de SWM80VA2 net binnengekregen vanuit Spanje (wordt over 2 weken geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
radeoxx schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:38:
[...]

Gefeliciteerd!

Heb je een idee waarvoor die "2" staat bij jouw buitenunit? Ik heb zelf de SWM80VA2 net binnengekregen vanuit Spanje (wordt over 2 weken geïnstalleerd).
2 staat voor nieuwste versie een stuk stiller dan voorganger 41db begreep ik en een stuk minder groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
deheij1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:41:
[...]

2 staat voor nieuwste versie een stuk stiller dan voorganger 41db begreep ik en een stuk minder groot
Ik lees het nu! Outdoor 60dBA i.p.v. 62! Dat is bijna een halvering van het geluid. Mooi nieuws. En ook efficiënter volgens de specs (minder verbruik en betere performance).

Nieuwe documentatie: https://erp.mitsubishiele...lot1/suz080hd_003_001.pdf

Oud: https://erp.mitsubishiele.../lot1/sw080hd_001_001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
radeoxx schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:55:
[...]

Ik lees het nu! Outdoor 60dBA i.p.v. 62! Dat is bijna een halvering van het geluid. Mooi nieuws. En ook efficiënter volgens de specs (minder verbruik en betere performance).

Nieuwe documentatie: https://erp.mitsubishiele...lot1/suz080hd_003_001.pdf

Oud: https://erp.mitsubishiele.../lot1/sw080hd_001_001.pdf
heb je die ook voor de 60va2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
deheij1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:57:
[...]

heb je die ook voor de 60va2?
Edit

Makkelijkste is om hem zelf even te downloaden

https://erp.mitsubishielectric.eu/erp/10/doclist/lot-1

Ik was hier linkjes aan het posten, maar dit is toch beter denk ik.

[ Voor 53% gewijzigd door radeoxx op 21-11-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
radeoxx schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:00:
[...]

Edit

Makkelijkste is om hem zelf even te downloaden

https://erp.mitsubishielectric.eu/erp/10/doclist/lot-1

Ik was hier linkjes aan het posten, maar dit is toch beter denk ik.
ik heb dus de ERSDVM2D als binnen unit, zie hier andere staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
deheij1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:04:
[...]

ik heb dus de ERSDVM2D als binnen unit, zie hier andere staan...
Dan pak je de regel waar dit staat: E*SD-**D

En kom je dus uit bij deze:

V1: https://erp.mitsubishiele.../lot1/sw060hd_001_001.pdf
V2: https://erp.mitsubishiele...lot1/suz060hd_003_001.pdf

----------------

Wat ik me aan het afvragen ben he. Ik heb speciaal die Panasonic Thermostaat gekocht omdat die erg goed zou zijn / lage hysteresis zou hebben.

Nu vraag ik me af of hij wel echt nauwkeurig is qua temperatuurmeting. Iemand een idee? Ik heb hem nu eventjes op mijn CV ketel (aan/uit modus) gezet zodat ik alvast wat er mee kan spelen. Maar hij geeft wel een andere temperatuur aan dan bijv. mijn Honeywell thermostaat of infraroodmeter. Van welke zou ik nu uit kunnen gaan?

Verder vraag ik me het volgende af.

Stel je wilt gewoon altijd de woning op 19 graden hebben. Zonder nachtverlaging of iets. Ofja, wellicht kun je met domotica wat temperatuur opvoeren als de stroomprijs laag is. Wat heeft die dure thermostaat dan eigenlijk voor zin?

De thermostaat moet eigenlijk voorkomen dat de WP opeens heel hard moet werken omdat opeens de ruimte 18 graden is ipv dat hij alweer gaat stoken bij 18.5? Dat kun je toch gewoon begrenzen? Zodat de WP sowieso max X kW mag leveren aan vermogen? Of los ik daarmee het probleem niet op? Ik begrijp nog niet helemaal het voordeel, kan iemand mij dat uitleggen?

[ Voor 17% gewijzigd door radeoxx op 21-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
radeoxx schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:06:
Wat ik me aan het afvragen ben he. Ik heb speciaal die Panasonic Thermostaat gekocht omdat die erg goed zou zijn / lage hysteresis zou hebben.

Nu vraag ik me af of hij wel echt nauwkeurig is qua temperatuurmeting. Iemand een idee? Ik heb hem nu eventjes op mijn CV ketel (aan/uit modus) gezet zodat ik alvast wat er mee kan spelen. Maar hij geeft wel een andere temperatuur aan dan bijv. mijn Honeywell thermostaat of infraroodmeter. Van welke zou ik nu uit kunnen gaan?

Stel je wilt gewoon altijd de woning op 19 graden hebben. Zonder nachtverlaging of iets. Ofja, wellicht kun je met domotica wat temperatuur opvoeren als de stroomprijs laag is. Wat heeft die dure thermostaat dan eigenlijk voor zin?

De thermostaat moet eigenlijk voorkomen dat de WP opeens heel hard moet werken omdat opeens de ruimte 18 graden is ipv dat hij alweer gaat stoken bij 18.5? Dat kun je toch gewoon begrenzen? Zodat de WP sowieso max X kW mag leveren aan vermogen? Of los ik daarmee het probleem niet op? Ik begrijp nog niet helemaal het voordeel, kan iemand mij dat uitleggen?
Goeie! Ik wil ook overal dezelfde temperatuur hebben, ik heb overal zowat vloerverwarming.... hoe ga ik dat doen? per kamer een thermostaat of gewoon een en dan alle vloerverwarming verdelers dezelfde temp instellen via 1 thermostaat of bediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
ricvee schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:55:
En, welke versie ga je nu gebruiken en hoe?
Ik ben nog vrij vers in Linux dus het is wat stoeien. Krijg op dit moment het script van Albert nog niet aan de gang

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deheij1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:21:
Iemand een code voor op de SD kaart? Betreft dit een standaard code?
Over wat voor code heb je het? Die SD-kaart die bij de binnenunit zit hoef je er alleen maar in te stoppen. Geen idee wat jij met een code wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deheij1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:09:
[...]
Goeie! Ik wil ook overal dezelfde temperatuur hebben, ik heb overal zowat vloerverwarming.... hoe ga ik dat doen? per kamer een thermostaat of gewoon een en dan alle vloerverwarming verdelers dezelfde temp instellen via 1 thermostaat of bediening?
en @radeoxx
Om te voorkomen dat er van alles voor de zoveelste keer wordt verteld is het misschien verstandig als jullie je even inlezen.
Te beginnen met de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (vooral het stukje over buffervaten en zoneregelingen)
Dan dit topic even helemaal.
En dan van het L/W WP topic bijvoorbeeld het laatste jaar.

Dan zit je er aardig in, hoef je een heleboel beginnersvragen niet meer te stellen en kun je gericht vragen stellen over de laatste onduidelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
radeoxx schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:06:
Nu vraag ik me af of hij wel echt nauwkeurig is qua temperatuurmeting. Iemand een idee?
Volgens mij heb ik die van mij een paar tiende graad bijgesteld. Maar je moet je vooral afvragen of dat interessant is. Veel belangrijker is de herhaalnauwkeurigheid (en dus de hysterese).
Ik heb hem nu eventjes op mijn CV ketel (aan/uit modus) gezet zodat ik alvast wat er mee kan spelen. Maar hij geeft wel een andere temperatuur aan dan bijv. mijn Honeywell thermostaat of infraroodmeter. Van welke zou ik nu uit kunnen gaan?
In ieder geval niet van de infraroodmeter, want die zijn voor exacte metingen verschrikkelijk onbetrouwbaar, omdat je de exacte emissiecoëfficiënt van de ondergrond moet weten.
Wat denk je van de temperatuur regelen? Hoe wil je (zelfs bij een perfecte stooklijn) anders compenseren voor externe warmtebronnen, zoals koken, veel personen of veel zon?
De thermostaat moet eigenlijk voorkomen dat de WP opeens heel hard moet werken
Heel hard werken voorkomen doe je met een stooklijn.
omdat opeens de ruimte 18 graden is ipv dat hij alweer gaat stoken bij 18.5? Dat kun je toch gewoon begrenzen? Zodat de WP sowieso max X kW mag leveren aan vermogen? Of los ik daarmee het probleem niet op? Ik begrijp nog niet helemaal het voordeel, kan iemand mij dat uitleggen?
Verdiep je er even in hoe WAR (Weers Afhankelijke Regeling) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Fireball86 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:13:
In het kader van de defrost discussie nu was ik wel benieuwd wat jullie van deze grafiek vinden. Ik draai op ruimte regeling met de Mitsu thermostaat. Vannacht om de 45 minuten een defrost gehad zag ik (maar het was hier ook behoorlijk wit van de sneeuw). De nacht ervoor was het hier -8. Nu overdag loopt die weer mooi door.
Is hier voor mij nog winst te behalen met de Panasonic thermostaat? Want volgens mij zijn dit al mooie lange runs?
[Afbeelding]
Ik heb deze ellende afgelopen nacht ook meegemaakt. Iedere 45 minuten een defrost en daardoor kon de warmtepomp zijn Ta niet eens meer halen en zakte na iedere defrost steeds verder weg. Op het laatst had ik de kamer nog op 18.3 graden. Sinds vanochtend toen de temperatuur weer boven 0 graden Celsius kwam ben ik al aan het stoken om weer hoger te komen. Ik zit nu net pas op 18.7 graden.

Ik had het vermogenskabeltje nog op 50% staan. Dit kan mogelijk ook een oorzaak zijn geweest. Deze heb ik zojuist op 100% gezet.
Nu maar weer wachten op de volgende vrieskou om te zien of de warmtepomp dat wel aan kan.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 10:08
Ronaldvdijk schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:50:
[...]

Ik heb deze ellende afgelopen nacht ook meegemaakt. Iedere 45 minuten een defrost en daardoor kon de warmtepomp zijn Ta niet eens meer halen en zakte na iedere defrost steeds verder weg. Op het laatst had ik de kamer nog op 18.3 graden. Sinds vanochtend toen de temperatuur weer boven 0 graden Celsius kwam ben ik al aan het stoken om weer hoger te komen. Ik zit nu net pas op 18.7 graden.

Ik had het vermogenskabeltje nog op 50% staan. Dit kan mogelijk ook een oorzaak zijn geweest. Deze heb ik zojuist op 100% gezet.
Nu maar weer wachten op de volgende vrieskou om te zien of de warmtepomp dat wel aan kan.
Dat was hier gelukkig dan niet de situatie, hij houdt het huis goed op temperatuur (mag ook wel voor een huis uit december 2021 met een WTW).

Aanvoertemperatuur van 30 graden in de vloer via de thermostaat van Mitsubishi. Na een defrost zat hij binnen no time weer op die aanvoer temperatuur.

Ik ga voor je duimen dat hij de volgende kou het wel goed doet bij je! Kan je het vermogenskabeltje via domotica ofzo schakelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Fireball86 op 21-11-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:38
Fireball86 schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:14:

Ik ga voor je duimen dat hij de volgende kou het wel goed doet bij je! Kan je het vermogenskabeltje via domotica ofzo schakelen?
De eenvoudigste manier is natuurlijk met een schakelaartje, maar er zijn er hier ook die het met domotica doen. Ik niet hoor...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Vraagje: ben nu bezig met melcloud2domoticz. Het lijkt er op dat het originele bestand (v2) niet meer werkt, klopt dat?
Nu ben ik bezig met v3: klopt het dat ik zelf een bestand moet maken mcdevices?

Edit: ik heb nu inderdaad dat .mcdevices werkend en zie in powershell ook wel gegevens maar krijg ze nog niet in Domoticz ondanks dat ik wel de goede IDX gebruik. Mis ik iets? Ik heb gewoon het schema van eerder gekopieeërd en daar alleen de IDX van aangepast

nvm: gebruikte de verkeerde ID...

[ Voor 42% gewijzigd door DarkPino op 21-11-2022 21:49 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:23
Wat een mooi topic! Ik krijg deze warmtepomp ook dus top om te lezen. Maar ik lees nu toch iets wat nog wel de aandacht behoeft in dit topic.

Dat is dat hier instructies staan om de legionellarun uit te zetten wanneer de vakantiemodus is ingeschakeld. Hier wordt gesteld dat dit een bug is. Ik ben ervan overtuigd dat dit een feature is. Legionella houdt geen rekening met het feit dat er niemand in huis is namelijk. Legionella groeit gewoon door. Sterker nog, wanneer het water niet ververst wordt (wat het geval is wanneer de vakantiemodus aan staat) dan krijgt legionella juist de kans om zich te ontwikkelen. Helemaal met de watertemperatuur van het water in de boiler (zal gedurende lange tijd 25+ zijn) creëer je dan een walhalla voor legionella.

Uiteraard worden legionellaruns hierna wel weer gewoon gedraaid. Maar dat zal niet voldoende zijn om helemaal te desinfecteren (wanneer legionella de kans heeft gekregen flink om zich geen te grijpen). Bovendien kan legionella zich verspreiden naar de rest van de waterinstallatie (leidingen, kranen) en zich daarin nestelen. Het is niet makkelijk om helemaal te desinfecteren aangezien heet water uit een warmtepomp niet heet genoeg is om effectief te zijn. Bovendien is voorkomen beter dan genezen. Daarom is het gevaarlijk voor de gezondheid om de legionellaruns uit te zetten in de vakantiemodus.

Just my 2 cents!

(bron: Ik ben drinkwater adviseur geweest).

[ Voor 12% gewijzigd door Rubenus op 21-11-2022 21:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:20:
[...]

De eenvoudigste manier is natuurlijk met een schakelaartje, maar er zijn er hier ook die het met domotica doen. Ik niet hoor...
@Grolsch kom er maar in. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik heb versie 1 en vind die van mij een stuk mooier, maar goed als de werking maar oke is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendeC
  • Laatst online: 18-01-2023
Hallo,
We hebben een ecodan warmte pomp met:

Zone 1: vloerverwarming op de BG
Zone 2: vloerwarming op de 1e verdieping en 2 slaapkamers met radiatoren op de 2de verdieping

Probleem is dat de slaapkamers in zone 2 op de 2de verdieping niet goed warm worden.

De verdeler voor vloerverwarming zit op de 1ste verdieping. Ik denk eraan om deze dynamisch te kunnen afsluiten om zo direct het water naar de tweede verdieping te kunnen laten gaan.

Vraag is hoe dit te kunnen realiseren?

( een andere/ betere oplossing is ook welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ronaldvdijk schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:50:
[...]

Te hoge Ta icm te weinig vermogen, ik had in februari 2021 (toen het -10c was) 'm op 75% en toen kwam er maar 1.5 kW vermogen oid uit, gooide de boel open naar 100% toen moduleerde de WP van 51 naar 66hz en had 5 kW vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
StevendeC schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:37:
Hallo,
We hebben een ecodan warmte pomp met:

Zone 1: vloerverwarming op de BG
Zone 2: vloerwarming op de 1e verdieping en 2 slaapkamers met radiatoren op de 2de verdieping

Probleem is dat de slaapkamers in zone 2 op de 2de verdieping niet goed warm worden.

De verdeler voor vloerverwarming zit op de 1ste verdieping. Ik denk eraan om deze dynamisch te kunnen afsluiten om zo direct het water naar de tweede verdieping te kunnen laten gaan.

Vraag is hoe dit te kunnen realiseren?

( een andere/ betere oplossing is ook welkom)
Zitten er al afsluitkranen op ? die kan je dichtzetten of je zet de groepen dicht (of gedeeltelijk) om meer water richting de gewenste groepen te sturen.
Lees in het menu service en dan 'informatie werking' eens de flow uit (met code 540) ? Verhoog dan desgewenst de pompsneldheid voor verwarmen, let op dit kan je voor verwarmen en sww apart instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:27
Staat er nog ergens een changelog voor tussen 15 en 17? En waar kan ik de firmware downloaden om op een sd kaart te zetten voor een update? Startpost en google sturen me in rondjes.

Melcloud kan ik helaas niet gebruiken, er zit al een automaat op die aansluiting.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bschnitz schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:44:
Melcloud kan ik helaas niet gebruiken, er zit al een automaat op die aansluiting.
Op de rode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat niet een knutselPLC van Alklima aan die Procon? Was dat niet iets met dauwpunt en koelen oid?
Kan nooit heel hard nodig zijn, want hier werkt het al drie zomers prima zonder zoiets.
Dan kun je met die Procon wat leuks doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:53:
Is dat niet een knutselPLC van Alklima aan die Procon? Was dat niet iets met dauwpunt en koelen oid?
Kan nooit heel hard nodig zijn, want hier werkt het al drie zomers prima zonder zoiets.
Een dauwpuntsensor is te bestellen, zag 'm laatst voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ja dat is zo’n omschakelmodule:
https://alklima.nl/leveri...ingen/htw-omschakelmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Klopt, Dutch heeft me hier en daar al heel wat geholpen. Was drama. Kan nu op auto koelen en verwarmen zonder gedoe.

Er was niks ingesteld hier, 50/-15 in tripple A woning.....

WP ging in de zomer random 170kwh verwarmen xD

Nu met Dutch zijn hulp en wat lurken hier zit ik op een mixed cop van 3.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Holy..
Daar heb je drie odroids c4 voor
https://www.123klimaatsho...-omschakelmodule-monitor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Dat was hier gelukkig dan niet de situatie, hij houdt het huis goed op temperatuur (mag ook wel voor een huis uit december 2021 met een WTW).

Aanvoertemperatuur van 30 graden in de vloer via de thermostaat van Mitsubishi. Na een defrost zat hij binnen no time weer op die aanvoer temperatuur.

Yup, en is ook echt wel nodig.

"Vroeger" toen ik net zoals @Naalroc nog een fysieke schakelaar had heb ik ook al eens met dit bijltje gehakt, bij temperaturen rond 0 op 50% draaien ging verkeerd :P

Nu is het zo <0 = 100% 0 ~ 10 graden = 75% en +10 graden = 50%, allemaal volledig "automagisch" dmv een wifi relais bordje :P Wederom alles credits voor @AUijtdehaag , wat moesten wij zonder hem :>

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor welk probleem is dat de (ongetwijfeld dure en zeker veel te complexe) oplossing? :?
Het is toch veel gemakkelijker (en veeeel minder foutgevoelig) om handmatig even op 1 mei om te schakelen naar koelen en op 1 oktober weer naar verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bschnitz schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:06:
[...]

Klopt, Dutch heeft me hier en daar al heel wat geholpen. Was drama. Kan nu op auto koelen en verwarmen zonder gedoe.

Er was niks ingesteld hier, 50/-15 in tripple A woning.....

WP ging in de zomer random 170kwh verwarmen xD

Nu met Dutch zijn hulp en wat lurken hier zit ik op een mixed cop van 3.1 :)
Ik zal de interne meting van je warmtepomp wel met een korrel zout nemen.

Het kan natuurlijk altijd beter, maar hoe ze dat bij jou hadden achtergelaten was echt droevig :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Rubenus schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:30:
Wat een mooi topic! Ik krijg deze warmtepomp ook dus top om te lezen. Maar ik lees nu toch iets wat nog wel de aandacht behoeft in dit topic.

Dat is dat hier instructies staan om de legionellarun uit te zetten wanneer de vakantiemodus is ingeschakeld. Hier wordt gesteld dat dit een bug is. Ik ben ervan overtuigd dat dit een feature is. Legionella houdt geen rekening met het feit dat er niemand in huis is namelijk. Legionella groeit gewoon door. Sterker nog, wanneer het water niet ververst wordt (wat het geval is wanneer de vakantiemodus aan staat) dan krijgt legionella juist de kans om zich te ontwikkelen. Helemaal met de watertemperatuur van het water in de boiler (zal gedurende lange tijd 25+ zijn) creëer je dan een walhalla voor legionella.

Uiteraard worden legionellaruns hierna wel weer gewoon gedraaid. Maar dat zal niet voldoende zijn om helemaal te desinfecteren (wanneer legionella de kans heeft gekregen flink om zich geen te grijpen). Bovendien kan legionella zich verspreiden naar de rest van de waterinstallatie (leidingen, kranen) en zich daarin nestelen. Het is niet makkelijk om helemaal te desinfecteren aangezien heet water uit een warmtepomp niet heet genoeg is om effectief te zijn. Bovendien is voorkomen beter dan genezen. Daarom is het gevaarlijk voor de gezondheid om de legionellaruns uit te zetten in de vakantiemodus.

Just my 2 cents!

(bron: Ik ben drinkwater adviseur geweest).
Als je bij terugkomst van vakantie een run op 65 graden is er toch niets aan de hand.

Je stelling mbt de leidingen en de rest van de installatie heb je sowieso, daar gaat je legionella run tijdens je vakantie niets aan veranderen.

Na een (lange) vakantie moet je je leidingen sowieso spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:12:
[...]

Voor welk probleem is dat de (ongetwijfeld dure en zeker veel te complexe) oplossing? :?
Het is toch veel gemakkelijker (en veeeel minder foutgevoelig) om handmatig even op 1 mei om te schakelen naar koelen en op 1 oktober weer naar verwarmen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dubbel…

[ Voor 97% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:12:
[...]

De uitvoerder had besloten dat de kopers van dit project het niet acceptabel achten dat ze handmatig moesten schakelen tussen koelen en verwarmen, hens de opdracht naar de onderaannemer die geen **** van WP dingen afweet om dat te regelen. Dus die zullen wel naar Alklima zijn gelopen voor een oplossing en dan krijg je dit gedrocht.

Samen met een prachtig Danfoss systeem wat ook middelmatig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Klopt alles.

Blijkbaar ook geen aansluiting/afvoer op condens of overdruk iets? Bij mijn buurman liep er deze week water over de de binnenunit.

Dus nu moeten ze daar nog bij iedereen iets voor maken.

Maar eh, vraag blijft open :p kan iemand me aub de weg wijzen naar een firmware download of kan dat alleen op aanvraag bij Alklima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bschnitz schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:32:
Blijkbaar ook geen aansluiting/afvoer op condens of overdruk iets? Bij mijn buurman liep er deze week water over de de binnenunit.

Het verbaasd mij niks meer… |:(
Maar eh, vraag blijft open :p kan iemand me aub de weg wijzen naar een firmware download of kan dat alleen op aanvraag bij Alklima?
Alklima geeft aan alleen firmware te update indien je problemen hebt.
Beetje hetzelfde als de bios van je computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Don’t shoot the messenger ;)

[ Voor 61% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Bschnitz schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:32:
[...]

Klopt alles.

HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Maar ik merk niet echt veranderingen vergeleken met mijn oude. En er zit natuurlijk een risico aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
HaTe schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:03:
[...]

HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Maar ik merk niet echt veranderingen vergeleken met mijn oude. En er zit natuurlijk een risico aan..
Dank u. Moet je ook alles opnieuw instellen na een update of onthoud hij wel de settings ergens in het geheugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Bschnitz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 06:53:
[...]

Dank u. Moet je ook alles opnieuw instellen na een update of onthoud hij wel de settings ergens in het geheugen?
Dat onthoud hij wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 18:15
[...]

Lekker 8)7
Denk je wel voldoende vooronderzoek te hebben gedaan door dagen lang alle pagina's in dit topic volledig door te lezen en op basis daarvan de SUZ-SWM40VA te bestellen. Lees je ongeveer 3 uur later dat er een SUZ-SWM40VA2 bestaat. Had ik geheel niet op mijn radar. Deze is -volgens de specs- inderdaad marginaal stiller (1dB) en heeft een marginaal hogere COP*. Verder kan hij verwarmen tot -25 ipv -20. Laatste verwacht ik nooit relevant te zijn in Nederland.

Zijn er hier al meer gebruikers van de SUZ-SWM**VA2? Als het stiller en zuiniger kan dan wil ik dat uiteraard graag, maar zoals eerder te lezen heb ik één randvoorwaarde. Ik moet 101% zeker weten dat de unit dírect rustig gaat draaien zodra setpoint bereikt wordt. Dat is de hele reden dat ik ga overstappen van LG naar ME. Het valt aan te nemen dat de nieuwe variant dat ook zal doen, maar op basis van aannames ga ik geen bestelling wijzigen.

*Data voor de SUZ-SWM80VA / VA2. Average climate, low temperature application. lijkt vooral bij extreme koude wat beter te zijn, maar bij hogere temperaturen juist weer minder.

T_b
COPd SUZ-
SWM80VA2
COPd SUZ-
SWM80VA
Delta
-7
3,16
2,95
7,1%
-2
4,61
4,57
0,9%
+7
6,22
6,14
1,3%
+12
7,38
8,39
-12,0%

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:08
Hier ook een SUZ-SWM60VA sinds half augustus in bestelling in combinatie met een ERST20D-VM2D (als SCR-M60V-200D SET). Ik doe even een aanname maar het lijkt me sterk dat er 2 uitvoeringen naast elkaar gevoerd worden. Zou het daarom niet kunnen zijn dat vanaf nu de vernieuwde modellen worden uitgeleverd? Tenzij er nog verschillende producties naast elkaar blijven draaien.
Oude voorraad is er (gelet op de levertijden) niet lijkt me..

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
g-j-t schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:55:
Hier ook een SUZ-SWM60VA sinds half augustus in bestelling in combinatie met een ERST20D-VM2D (als SCR-M60V-200D SET). Ik doe even een aanname maar het lijkt me sterk dat er 2 uitvoeringen naast elkaar gevoerd worden. Zou het daarom niet kunnen zijn dat vanaf nu de vernieuwde modellen worden uitgeleverd? Tenzij er nog verschillende producties naast elkaar blijven draaien.
Oude voorraad is er (gelet op de levertijden) niet lijkt me..
De beller is sneller. Net drie verschillende personen van Alklima gesproken. Eindconclusie is dat ze ermee bekend zijn dat de VA2 bestaat, dat deze in Nederland nog niet leverbaar is (via hun), dat ze niet zeker weten OF deze in Nederland leverbaar komt en zo ja, wanneer dit dan zou zijn. Het zal in ieder geval niet op korte termijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om de standaard main controller in de woonkamer op te hangen. Dan heb ik geen thermostaten nu aan te schaffen en kan ik nog eens nadenken wat ik met m'n PWM zoneregeling boven ga doen. Evt laat ik de naregeling op de verdiepingen in tact, en deze werkt dan alleen als de woonkamer aan gaat. Een master slave regeling wordt het dan.

Nu heb ik twee nadelen gelezen van de main controller:
- hysterese die 0,5 graden is.
- Hij bepaalt zelf de TA.

Maar als ik nu zelf de flow temp. range minimum en maximum op 25 graden zet, dan is de TA toch gewoon een vaste temperatuur. Ik draai namelijk nu op vaste TA van 25 graden en dat zou ik graag houden.

In de installatiehandleiding staat geen uitleg hoe de main controller ergens anders opgehangen kan worden. Is hier wel een uitleg voor beschikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

chris vw schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:13:
In de installatiehandleiding staat geen uitleg hoe de main controller ergens anders opgehangen kan worden. Is hier wel een uitleg voor beschikbaar?
In de handleiding van de FTC staat dit wel, hoewel niet super duidelijk.

Ik heb zelf een adapterplaatje moeten 3D printen om hem uiteindelijk plat op de muur te kunnen hangen, want de kabel gaat bij mij door de muur in plaats van naar boven. Ook de gaten zitten niet op standaard wandcontactdoos breedte en dat heb ik zo ook opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC4Y3ogxgRvkxhnj07oA6DPYBmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cGlrHv7hzKWQ5NOUWdBdmeDg.png?f=user_large
Bij interesse kan ik het ontwerp wel delen

[ Voor 42% gewijzigd door HaTe op 22-11-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
In onze technische ruimte ligt ongeveer 13 meter aan koperleiding bloot. Dit geeft enorm veel warmte af in die ruimte. Volgens de installatiehandleiding van de warmtepomp MOETEN alle leidingen worden geïsoleerd. De aannemer/installateur wil hier niet aan.

Wat vinden jullie? Welk materiaal is het meest geschikt? Hoor graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
M_AW schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:00:
[...]

Lekker 8)7
Denk je wel voldoende vooronderzoek te hebben gedaan door dagen lang alle pagina's in dit topic volledig door te lezen en op basis daarvan de SUZ-SWM40VA te bestellen. Lees je ongeveer 3 uur later dat er een SUZ-SWM40VA2 bestaat. Had ik geheel niet op mijn radar. Deze is -volgens de specs- inderdaad marginaal stiller (1dB) en heeft een marginaal hogere COP*. Verder kan hij verwarmen tot -25 ipv -20. Laatste verwacht ik nooit relevant te zijn in Nederland.

Zijn er hier al meer gebruikers van de SUZ-SWM**VA2? Als het stiller en zuiniger kan dan wil ik dat uiteraard graag, maar zoals eerder te lezen heb ik één randvoorwaarde. Ik moet 101% zeker weten dat de unit dírect rustig gaat draaien zodra setpoint bereikt wordt. Dat is de hele reden dat ik ga overstappen van LG naar ME. Het valt aan te nemen dat de nieuwe variant dat ook zal doen, maar op basis van aannames ga ik geen bestelling wijzigen.

*Data voor de SUZ-SWM80VA / VA2. Average climate, low temperature application. lijkt vooral bij extreme koude wat beter te zijn, maar bij hogere temperaturen juist weer minder.

T_b
COPd SUZ-
SWM80VA2
COPd SUZ-
SWM80VA
Delta
-7
3,16
2,95
7,1%
-2
4,61
4,57
0,9%
+7
6,22
6,14
1,3%
+12
7,38
8,39
-12,0%
Ik heb hier de SUZ-SWM60VA2 draaien. Afgelopen maand ontvangen van Clima Inverter. Te zien is dat deze keurig na een defrost stabiliseert rond de ingestelde Ta (35 °C). Dat hij tussendoor stopt komt door de thermostaat, ben nog aan het spelen met de automatisering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1pPAaJkwQ8l8wQsWgGUuHuY35c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OEXxcmB9dvbVA7e7FX2bkFKu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
leonlwd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:14:
In onze technische ruimte ligt ongeveer 13 meter aan koperleiding bloot. Dit geeft enorm veel warmte af in die ruimte. Volgens de installatiehandleiding van de warmtepomp MOETEN alle leidingen worden geïsoleerd. De aannemer/installateur wil hier niet aan.

Waterleiding of koudemiddelleiding?
Waterleiding zou ik altijd isoleren. Koudemiddelleiding kan weinig kwaad als er een stukje ongeïsoleerd is. Maar 13m lijkt me toch wat veel. Voor de netheid van de afwerking zou ik het sowieso isoleren.

Is de technische ruimte een lastig begaanbare kruipruimte of gewoon een inloopruimte? In het tweede geval zou ik gewoon zelf bij de bouwmarkt wat isolatie halen en zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
https://www.ebay.nl/itm/1...3D%7Ctkp%3ABk9SR6z7y_6TYQ

Hier zijn twee procons te koop. Heb er zelf ook twee gekocht voor mij en m'n buurman die ook op dit topic mee gluurt.

0 beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Laatst online: 07-06 20:41
[...]

Ik had ze alle 3 verbonden met een wago klemmetje. Ik wilde hier een 3 standen schakelaar van maken maar ik denk dat het idee van @Grolsch en @AUijtdehaag mij beter past. Ik ga ook voor domotica want anders moet je er altijd weer aan blijven denken.

Vandaag trouwens een zeer lange run van 0700 uur tot nu heel erg stabiel op 31 graden en 35hz.
Ik denk dat de Ta straks wel naar beneden kan, maar ik wil eerst de kamer weer op een fatsoenlijke temperatuur hebben. Ik zit inmiddels op 19.6 graden. Het is wel een traag systeem in vergelijk met de cv ketel.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
M_AW schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:00:
[...]

Waterleiding of koudemiddelleiding?
Waterleiding zou ik altijd isoleren. Koudemiddelleiding kan weinig kwaad als er een stukje ongeïsoleerd is. Maar 13m lijkt me toch wat veel. Voor de netheid van de afwerking zou ik het sowieso isoleren.

Is de technische ruimte een lastig begaanbare kruipruimte of gewoon een inloopruimte? In het tweede geval zou ik gewoon zelf bij de bouwmarkt wat isolatie halen en zelf doen.
Betreft de waterleidingen tussen de hydrobox, verdelers, buffervat, boiler, etc. De leidingen met koudemiddel zit wel isolatie omheen.

Ik kan er inderdaad zelf wat omheen knutselen, wat ik zelf ook al heb gedaan. Maar vraag me vooral af, als het in de handleiding staat, waarom is het dan niet gedaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vooral bij het stuk leiding naar/van het boilervat heb je veel profijt, want daar gaat het heetste water doorheen.

Voor je verwarmingscircuits hangt het er van af of de warmte compleet nutteloos is of toch ook nog een stukje afgifte is voor je bovenverdieping. In dat laatste geval maakt het dus niet zo uit (en als je hier goed gelezen hebt: je kunt nooit teveel afgifte hebben ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
LittleKiller schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:33:
https://www.ebay.nl/itm/1...3D%7Ctkp%3ABk9SR6z7y_6TYQ

Hier zijn twee procons te koop. Heb er zelf ook twee gekocht voor mij en m'n buurman die ook op dit topic mee gluurt.

0 beschikbaar
ik had er eentje besteld btw thx. 147 euro in totaal, iets goedkoper dan de vorige week. Ben benieuwd.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:11:
Graag jullie mening over het isoleren van koperleidingen van het warmtepompsysteem.

Als je technische ruimte binnen je (goed) geïsoleerde schil ligt is het geen probleem, de warmte blijft immers in je huis. En wellicht blijft ook je SWW-vat zo wat beter op temperatuur.
Maar is dit in een slecht geisoleerde bijkeuken van een wat oudere woning, dan wil je die leidingen uiteraard wel isoleren.
Ik snap alleen je conflict met de installateur niet. Wat heb je afgesproken? Je kunt het toch gewoon zelf isoleren als je dat graag wilt? Dat netjes doen kost best veel tijd, en het ie typisch iets wat je goed zelf kunt, daar hoef je niet iemand 80 euro per uur voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
leonlwd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:14:

Warm sww leiding mag officieel niet geïsoleerd worden, omdat je dan legionella in de hand werkt. Met andere woorden, je wil dat je warm water wat in de leiding achterblijft zo snel mogelijk afkoelt en niet 37° blijft. Alle andere leidingen mogen wel geïsoleerd worden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:13:
Maar als ik nu zelf de flow temp. range minimum en maximum op 25 graden zet, dan is de TA toch gewoon een vaste temperatuur. Ik draai namelijk nu op vaste TA van 25 graden en dat zou ik graag houden.
Volgens mij kun je die range niet instellen op maximaal 25. Volgens mij is het laagste maximum wat je in kunt stellen 35 (wat voor een moderne woning met veel vvw veel te hoog is). Maar ik weet dat niet 100% zeker. Overigens kun je het minimum wel op 20 instellen, waardoor ik wel eens gezien heb dat ie op Ta 23 draaide (maar het is al weer een hele tijd geleden dat ik die regeling gebruikte).

Pagina: 1 ... 40 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero