Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Volgens mij is de lucht er volledig uit. Ik krijg in elk geval nergens meer lucht uit de ventielen. De groepen staan volledig open. Ik dacht dat je deze ook bedoelde met debietmeters. Waar vind ik de debietmeters, die zitten in de binnunit?

Ik heb al eens een test gedaan door boven alles dicht te zetten en dan was het resultaat hetzelfde. Een flow van 15 liter, er zitten nog 2 radiatoren beneden. Maar de aanvoer temperatuur kreeg ik niet lager dan 31

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:34

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronaldvdijk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:15:
Volgens mij is de lucht er volledig uit. Ik krijg in elk geval nergens meer lucht uit de ventielen. De groepen staan volledig open. Ik dacht dat je deze ook bedoelde met debietmeters. Waar vind ik de debietmeters, die zitten in de binnunit?

Ik heb al eens een test gedaan door boven alles dicht te zetten en dan was het resultaat hetzelfde. Een flow van 15 liter, er zitten nog 2 radiatoren beneden. Maar de aanvoer temperatuur kreeg ik niet lager dan 31
Die zitten op je VVW verdeler

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
John.S schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:58:
Het is mij opgevallen dat wanneer ik de thermostaat (ruimte regeling modus), op 20 graden zet, de WP altijd blijft draaien totdat de woning op 21 graden zit. Hebben jullie enig idee waarom dit zo is? Is er een instelling waardoor het altijd +1 graden zal zijn? Ik heb niks kunnen vinden in de handleiding.
De Mitsubishi thermostaat doet helemaal niks en heeft al helemaal geen hysterese of zo, dat ding fungeert enkel als ruimte-thermometer en display.

De binnenunit doet al het regelwerk en probeert een zo lang mogelijke run te bereiken. Bij mij zie ik ook wel dat de temperatuur langzaam oploopt en dat hij pas stopt bij 1 graad overshoot, maar dat is alleen omdat ik te weinig afgifte (of warmtebehoefte) heb. De pomp loopt op minimum frequentie en als dan de aanvoertemperatuur nog steeds hoger wordt dan zijn doeltemperatuur, dan blijft hij inderdaad doorgaan.
Wanneer het kouder wordt zul je zien dat hij gewoon de kamer op de ingestelde temperatuur houdt. Doet ie prima.

Als je het vervelend vind kun je de maximale delta-T verlagen? Standaard stopt hij pas als de aanvoertemperatuur 5 graden boven de doeltemperatuur is, als je dat lager zet dan stopt hij eerder en wordt het dus ook minder warm. Nadeel is dan weer meer pendelen/compressor-starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53
Het is mij opgevallen dat wanneer ik de thermostaat (ruimte regeling modus), op 20 graden zet, de WP altijd blijft draaien totdat de woning op 21 graden zit. Hebben jullie enig idee waarom dit zo is? Is er een instelling waardoor het altijd +1 graden zal zijn? Ik heb niks kunnen vinden in de handleiding.
Heel goed regelgedrag eigenlijk. Zo maakt ie altijd fatsoenlijk lange runs en stops. Nu het kouder wordt zul je zien dat ie mooi steady door draait.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
De thermostaat op 20c garandeert 20c en laat de machine doorgaan tot 21c idd, als je 20 als eindpunt wil moet je 19c instellen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
ocaj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:32:
[...]

De Mitsubishi thermostaat doet helemaal niks en heeft al helemaal geen hysterese of zo, dat ding fungeert enkel als ruimte-thermometer en display.

De binnenunit doet al het regelwerk en probeert een zo lang mogelijke run te bereiken. Bij mij zie ik ook wel dat de temperatuur langzaam oploopt en dat hij pas stopt bij 1 graad overshoot, maar dat is alleen omdat ik te weinig afgifte (of warmtebehoefte) heb. De pomp loopt op minimum frequentie en als dan de aanvoertemperatuur nog steeds hoger wordt dan zijn doeltemperatuur, dan blijft hij inderdaad doorgaan.
Wanneer het kouder wordt zul je zien dat hij gewoon de kamer op de ingestelde temperatuur houdt. Doet ie prima.

Als je het vervelend vind kun je de maximale delta-T verlagen? Standaard stopt hij pas als de aanvoertemperatuur 5 graden boven de doeltemperatuur is, als je dat lager zet dan stopt hij eerder en wordt het dus ook minder warm. Nadeel is dan weer meer pendelen/compressor-starts.
hesselbeertje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:35:
[...]

Heel goed regelgedrag eigenlijk. Zo maakt ie altijd fatsoenlijk lange runs en stops. Nu het kouder wordt zul je zien dat ie mooi steady door draait.
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:43:
[...]

De thermostaat op 20c garandeert 20c en laat de machine doorgaan tot 21c idd, als je 20 als eindpunt wil moet je 19c instellen.
Heel logisch en verklaard een hele boel. Dan prefereer ik inderdaad een lange run en ga ik er niet aan sleutelen :)

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:41:
[...]

De machine probeert je cv water 20c te houden dus pompt alleen rond, in het menu service en dan (weet ik even niet ) antivries modus op ** zetten staat nu op 5c.
Heeft dit voor een (nieuwbouw)huis geen enkele meerwaarde?

Elders lees ik het volgende: This is the default installation setting unless Anti-freeze (Glycol) is added to the water in the heating circuits.

Of moet je alleen denken aan Glycol wanneer de leidingen vrij in de buitenlucht hangen? (Waarom weet ik niet 8)7 ) Of een mono-unit hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
John.S schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:13:
[...]

Elders lees ik het volgende: This is the default installation setting unless Anti-freeze (Glycol) is added to the water in the heating circuits.

Of moet je alleen denken aan Glycol wanneer de leidingen vrij in de buitenlucht hangen? (Waarom weet ik niet 8)7 ) Of een mono-unit hebt?
Ja klopt dat geldt alleen als je buiten leidingen hebt of je gebouw staat leeg en de verwarming staat op 'uit'.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
John.S schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 05:59:

Heel logisch en verklaard een hele boel. Dan prefereer ik inderdaad een lange run en ga ik er niet aan sleutelen :)
Moet dat nou midden in de nacht _O-
Mijn machine startte gisterenavond op en draait nu nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik heb die van mij op de tijdklok staan 22:00 uit en om 05:30 weer aan. Maar heb zelf het idee, nu het kouder is om de WP maar gewoon aan te laten staan op 21gr om zo een constante temp te creëren. Vanmorgen leek het wel of er een vliegtuig in de tuin stond op 80hz en 700rpm.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:42

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:03:
Ik heb die van mij op de tijdklok staan 22:00 uit en om 05:30 weer aan. Maar heb zelf het idee, nu het kouder is om de WP maar gewoon aan te laten staan op 21gr om zo een constante temp te creëren. Vanmorgen leek het wel of er een vliegtuig in de tuin stond op 80hz en 700rpm.
Is het zo erg ja? Bij mij heeft hij de 96Hz aangetikt en ik hoor het in de slaapkamer, waar hij direct naast staat, als een ventilator.

Ook ik heb het idee dat hij nu beter op 21 kan blijven. Het lijkt veel moeite te kosten om nu nog het huis op te warmen.
Ook heb ik vanmorgen de eerste defrost gehad! 2x 5 minuutjes inmiddels met een buitentemperatuur van - 1

[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 19-11-2022 10:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:13:

Praktisch gezien is die anti-vries-instelling alleen maar nodig als je een monoblock hebt, wat in dit topic nogal een uitzondering is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Ik heb in november getest met een aangepaste compensatiecurve. De eerste 10 dagen heb ik deze op 40/-15 gezet en de laatste 9 dagen op 45/-15 waar hij standaard op stond. Ik was vooral benieuwd wat dit zou doen met de COP. Heeft wel degelijk effect blijkt.

1 tm 10 nov
SWW 2,4 COP
VERW 4,2 COP

10 tm 20 nov
SWW 2,4 COP
VERW 3,7 COP

Vandaag heb ik ook de SD kaart uitgelezen en krijg ik onderstaande grafieken. Echter kan ik deze zelf niet goed interpreteren. Ik was benieuwd of iemand op dit forum hier wel een soort van conclusie of analyse op kan maken. Ben heel benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Awdg9butLhaQnp-zPwIq68eN6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c6dgEMxzrupGSH72fJ8UvwD2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qui-ebDaqoXJSuXLBBxMEX5aYZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wGZvFLrqpmYOZ6uEvkWZ2jGx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V19DRAp2z4PeUd-G1gCQubdN6sI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/alzUNAmhyJTgiV2JWmplZ8C2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCDBjWmkV-65wP2beQADBKqaqIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fvt7DNb6xau42Pq57gN8gMlO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
HaTe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:18:
[...]

Is het zo erg ja? Bij mij heeft hij de 96Hz aangetikt en ik hoor het in de slaapkamer, waar hij direct naast staat, als een ventilator.

Ook ik heb het idee dat hij nu beter op 21 kan blijven. Het lijkt veel moeite te kosten om nu nog het huis op te warmen.
Ook heb ik vanmorgen de eerste defrost gehad! 2x 5 minuutjes inmiddels met een buitentemperatuur van - 1
Bij ons hoorde we het ook in de slaapkamer. Onze aannemer vond het een goed plan om de slangen vanaf buiten, via de dekvloer, door de slaapkamer, naar zolder te laten gaan. Waren we niet happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

John.S schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:15:
[...]

Bij ons hoorde we het ook in de slaapkamer. Onze aannemer vond het een goed plan om de slangen vanaf buiten, via de dekvloer, door de slaapkamer, naar zolder te laten gaan. Waren we niet happy mee.
Ik ben er wel heel blij mee. Het is een erg zacht geluid en niet storend. Ik had verwacht met deze temperaturen er veel meer last van te hebben en vooral ook de verschillende compressorfrequenties te horen. Dat is gelukkig niet het geval.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
HaTe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:27:
[...]

Ik ben er wel heel blij mee. Het is een erg zacht geluid en niet storend. Ik had verwacht met deze temperaturen er veel meer last van te hebben en vooral ook de verschillende compressorfrequenties te horen. Dat is gelukkig niet het geval.
Dan kan het dus wel. Wij hoorde de vloeistof met geweld de woning in stromen. Helemaal op hoge frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 13:35
Wat is een normale frequentie voor een defrost, ik zie dat het opgenomen vermogen nu erg begint te schommelen, volgens te buiten sensor loopt de buiten temperatuur op.. maar volgens mij doet hij dan een defrost. Vandaag maar eens de kWh meters monteren op de groepen van de warmtepomp.

[edit]

gemiddeld sinds aanvang vanmorgen elke 40 minuten een defrost, voor mij is dit onze eerste lucht / water warmtepomp.. is dit normaal ? Buiten unit is geen ijs zichtbaar en buiten temperatuur loopt ook alweer op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwP92zh160xX2J3vpxCB4XmYdyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S52XoHZHDxhzCCsEMYxB2cZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxVD-a-kRqrmWL9cG7bV6vSG6GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkKvkRlOaWnoxD96fCTDIUvn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Denbach op 19-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:18:
[...]

Binnen hoor ik hem niet hoor. (staat achter de garage). Ik ben even naar buiten gegaan en stond er toen even naast. Dan blaast hij toch best wel hard hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:29
leonlwd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:28:
Ik heb in november getest met een aangepaste compensatiecurve. De eerste 10 dagen heb ik deze op 40/-15 gezet en de laatste 9 dagen op 45/-15 waar hij standaard op stond. Ik was vooral benieuwd wat dit zou doen met de COP. Heeft wel degelijk effect blijkt.

1 tm 10 nov
SWW 2,4 COP
VERW 4,2 COP

10 tm 20 nov

SWW 2,4 COP
VERW 3,7 COP

Vandaag heb ik ook de SD kaart uitgelezen en krijg ik onderstaande grafieken. Echter kan ik deze zelf niet goed interpreteren. Ik was benieuwd of iemand op dit forum hier wel een soort van conclusie of analyse op kan maken. Ben heel benieuwd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je overzicht van 16 dagen zorgt ervoor dat je helemaal geen details van de losse runs kan zien. Ik zou maximaal een dag of zelfs maximaal een of enkele runs plotten.

Bij een run wil je vooral de primaire voorloop (ta) en retour (tr) zien zoals je nu al doet, maar ook je flow. Dan kan je beter zien of je je vermogen kwijt kan en hoeveel warmte je in je huis pompt.

Daarnaast zie ik dat je elke dag je sww run naar circa 55 graden doet. Heb je echt elke dag zoveel warm water nodig? Even zoeken naar tips van @Andrehj in dit forum hoe je dat efficiënter kan doen. Update, stond in het algemeen forum: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72191568

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

John.S schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:31:
[...]

Dan kan het dus wel. Wij hoorde de vloeistof met geweld de woning in stromen. Helemaal op hoge frequentie.
Ik kan me voorstellen dat naast de leidingen wel vervelend is. Vooral na een start hoor ik de leidingen ook suizen. Daar zou ik niet naast willen slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
leonlwd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:28:

1 tm 10 nov
SWW 2,4 COP
VERW 4,2 COP

10 tm 20 nov
SWW 2,4 COP
VERW 3,7 COP
Je hebt nog wat te hobbyen, mijn cop was 2 dagen geleden bijna 6 over November gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
koevlaas2 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:35:
[...]

Je hebt nog wat te hobbyen, mijn cop was 2 dagen geleden bijna 6 over November gemeten.
Dat ga ik sowieso niet redden. Onze wp heeft een max van 4,7 volgens de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:09:
Dat ga ik sowieso niet redden. Onze wp heeft een max van 4,7 volgens de specificaties.
Welke specificaties zijn dat? Ken je de databooks (links staan in de TS). Daar staan mooie tabellen met COP-cijfers en vermogens in. Want ik ken geen Mitsubishi warmtepompen die niet hoger gaan dan 4.7
Hier is bijvoorbeeld de tabel van mijn PUHZ-SW75YAA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben ook heftig aan het tweaken geslagen en vandaag zag ik voor het eerst dat ik de temp niet op de gewenste 21 graden kreeg in de woonkamer met vvw met de 28 graden aanvoertemperatuur. In de dagen ervoor juist mooie lange runs gekregen met nachtverlaging en dan weer naar 21 laten klimmen.

Nu redde ie het niet meer en heb de aanvoertemperatuur wat omhoog geschroeft naar 30/31 graden. Nu gaat het weer wel redelijk goed. Ik heb nog een vvw-verdeler met pomp ertussen en 20mm leidingen erheen, dus misschien ook winst te halen door een pomploze verdeler ertussen te zetten.

De grafiek van de de compressorfrequentie ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdijuCOMdEhzd5YmRzvEwDs7FnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9RVGZHudmtKQYeOr87Ds3s6.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn dit nou defrosts? Ik zie dit gedrag voor het eerst, dus vraag me af wat er nu precies gebeurt.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
MrScratch schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:53:
Zijn dit nou defrosts? Ik zie dit gedrag voor het eerst, dus vraag me af wat er nu precies gebeurt.
Dat lijkt inderdaad sterk op defrosts, ik heb ze vandaag om de 50 minuten (ik kan dat met zekerheid zeggen omdat ik via de Procon register FC3:67 uitlees, als die de waarde 2 terug geeft dan is er een defrost)

Combo van hele dag rond of onder vriespunt plus stevig oostenwindje pal op de geval zorgt er ook bij mij voor dat ie meer moeite heeft dan normaal om de ingestelde temperatuur te bereieken ;)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04

Exigence

dnkroz

Groen omcirkeld lijken mij defrost (gezien de compressor halverwege de dip nog weer even aangaat). Rood omcirkeld lijkt op pendelgedrag door te weinig afgifte. Thermo-off voordat setpoint bereikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEn2y6ckNcfOB5ur32JWc4OuovY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SVxKZOoVHngNFc4nsNqremBi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Exigence schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:11:
Groen omcirkeld lijken mij defrost (gezien de compressor halverwege de dip nog weer even aangaat).
Ik heb bij mij even naar de defrosts van vandaag gekeken, en het klopt inderdaad dat de compressor halverwege de defrost even aangaat. Dat was me nog nooit opgevallen, maar of we daaraan kunnen afleiden dat er sprake is van een defrost? Geen idee eerlijk gezegd...

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Exigence schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:11:
Groen omcirkeld lijken mij defrost (gezien de compressor halverwege de dip nog weer even aangaat). Rood omcirkeld lijkt op pendelgedrag door te weinig afgifte. Thermo-off voordat setpoint bereikt wordt.

[Afbeelding]
Niet mee eens. @MrScratch heeft juist de Ta naar 31 verhoogd omdat het met Ta 28 binnen niet goed warm werd. Dan heb je geen tekort aan afgifte. Het zijn gewoon allemaal defrosts.
Hier overigens vandaag maar twee stuks tot nu toe (beide vanavond). Het scheelt behoorlijk als je WP 's nachts uit staat en daarna de hele ochtend in de zon.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-11-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
zwakie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:16:
[...]

Ik heb bij mij even naar de defrosts van vandaag gekeken, en het klopt inderdaad dat de compressor halverwege de defrost even aangaat. Dat was me nog nooit opgevallen, maar of we daaraan kunnen afleiden dat er sprake is van een defrost? Geen idee eerlijk gezegd...
Bij een defrost gaat de compressor altijd aan, als je dat niet in je logging ziet dan moet je de boel vaker uitlezen O-)
Voorbeeldje van hoe de defrosts er bij mij uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4D3lnPbWGowdS1Yp4BobgKioz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JsYshwFv58NspSQ9tO8axtBp.png?f=user_large

(en ja, het zijn defrosts, want de defrost-status kun je apart uitlezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:21:
[...]

Welke specificaties zijn dat? Ken je de databooks (links staan in de TS). Daar staan mooie tabellen met COP-cijfers en vermogens in. Want ik ken geen Mitsubishi warmtepompen die niet hoger gaan dan 4.7
Hier is bijvoorbeeld de tabel van mijn PUHZ-SW75YAA:
[Afbeelding]
Dit wist ik niet. Wij hebben de SUZ-SWM80 VA en volgens de specs op de site van alklima is het 4,7 in ideale omstandigheden. Althans zo heb ik het destijds begrepen en uitgelegd gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAJVFo-iJ0eGK9dySYsWyh5Xl6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUHxWfoKOo98mtsuYdBfirkf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
leonlwd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:59:
[...]

Dit wist ik niet. Wij hebben de SUZ-SWM80 VA en volgens de specs op de site van alklima is het 4,7 in ideale omstandigheden. Althans zo heb ik het destijds begrepen en uitgelegd gekregen.
Zoals je in je plaatje ziet is dat cop 4,7 bij 7 graden buiten-temperatuur en 35 graden watertemperatuur gemeten volgens een standaard-meetmethode.

Dat is wat anders dan ideale omstandigheden....
(maar wel fijn dat er zo'n meetstandaard is, want het helpt om datasheets te vergelijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
ocaj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:15:
[...]

Zoals je in je plaatje ziet is dat cop 4,7 bij 7 graden buiten-temperatuur en 35 graden watertemperatuur gemeten volgens een standaard-meetmethode.

Dat is wat anders dan ideale omstandigheden....
(maar wel fijn dat er zo'n meetstandaard is, want het helpt om datasheets te vergelijken)
Gaat een wereld voor me open :-) de COP hangt dus echt grotendeels samen met de buitentemperatuur vs de watertemperatuur. En zouden wij dus zelfs 8 COP kunnen halen bij een buiten-temperatuur van 20 en watertemperatuur van 25. (Niet heel realistisch denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4fyQ-3tFIaRH3nzMzLbcaRZ7eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUWtJ0fc7M5bV6VhMZZZkXCU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door leonlwd op 19-11-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 20:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

ocaj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:57:
[...]

Bij een defrost gaat de compressor altijd aan, als je dat niet in je logging ziet dan moet je de boel vaker uitlezen O-)
Voorbeeldje van hoe de defrosts er bij mij uit zien:
[Afbeelding]

(en ja, het zijn defrosts, want de defrost-status kun je apart uitlezen)
Ik lees de compressorfrequency 1x per minuut uit met een Home Assistant script via de MELCloud. Ik zie bij een aantal potentiele defrost dat de freq op nul blijft voor meerdere minuten. Dus of de status wordt niet weergegeven of het is toch geen defrost.

In het script staat ook dat de defrost wordt uitgelezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      - name: "ecodan operation mode"
        state: >
          {% if is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',0) %}
            Off
          {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',1) %}
            SWW
          {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',2) %}
            Heating
          {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',3) %}
            Cooling
          {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',4) %}
            Defrost
          {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',5) %}
            Standby
          {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',6) %}
            Legionella
          {% else %}
            Unknown
          {% endif %}

maar vreemdgenoeg zie ik in de historie vandaag NUL defrost staan als ik bij deze sensor kijk. Vreemd

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
MrScratch schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:32:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
            Off
            SWW
            Heating
            Cooling
            Defrost
            Standby
            Legionella
          {% else %}
            Unknown
          {% endif %}

maar vreemdgenoeg zie ik in de historie vandaag NUL defrost staan als ik bij deze sensor kijk. Vreemd
Hangt misschien van de binnenunit af? Of er is een verschil tussen Melcloud en wat je met de Procon rechtstreeks uit kunt lezen.
Bij mijn ERSD-VM2D is de "operation mode" die ik uit de Procon uitlees nooit 4 tijdens een defrost (of eigenlijk op geen enkel moment mode 4). Er is wel een apart "Defrost"-register waar ik defrosts uit kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:28:
[...]

Niet mee eens. @MrScratch heeft juist de Ta naar 31 verhoogd omdat het met Ta 28 binnen niet goed warm werd. Dan heb je geen tekort aan afgifte. Het zijn gewoon allemaal defrosts.
Hier overigens vandaag maar twee stuks tot nu toe (beide vanavond). Het scheelt behoorlijk als je WP 's nachts uit staat en daarna de hele ochtend in de zon.
Mij valt op dat de defrosts welke ik heb gehad nog compleet onnodig waren.
Wat zijn de randvoorwaarden wanneer zo’n defrost aangaat bij Mitsubishi?

Hij gaat namelijk sowieso aan vlak na de start. (Onnodig)
Daarna gaat de warmtepomp vol vermogen en komt er bij mij op de verdamper een dunne ijslaag. (Geen defrost)
Vervolgens moduleert de warmtepomp terug ivm setpoint etc. IJslaag wordt dunner en verdwijnt helemaal.
Vervolgens 3-4 uur later krijg ik mijn 2e defrost…
En dat lijkt hij elke 4 uur ongeveer te herhalen.
Maar eerlijk gezegd zie ik geen ijslaag op de verdamper?

Edit:
Nu dat de buitentemperatuur onder de 0 graden komt merk ik wel dat hij kortere tussenpozen heeft per defrost.
Maar nu is er dan ook gewoon een dunne ijslaag op de verdamper, dus na mijn inzien een terechte defrost.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 20-11-2022 01:03 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MrScratch schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:32:
[...]

Ik lees de compressorfrequency 1x per minuut uit met een Home Assistant script via de MELCloud. Ik zie bij een aantal potentiele defrost dat de freq op nul blijft voor meerdere minuten. Dus of de status wordt niet weergegeven of het is toch geen defrost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
            Off
            SWW
            Heating
            Cooling
            Defrost
            Standby
            Legionella
          {% else %}
            Unknown
          {% endif %}

Melcloud heeft maar nieuwe data 1x per 2 minuten. Het geeft wel per minuuut aan in de grafieken, maar de oneven minuten zijn lineair ge-interpoleerd, oftewel midden tussen 2 waardes.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

John.S schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:31:
[...]

Ik hoor dat alleen bij een koude start.
Ik had wel vanavond dat hij even zo’n 5 seconden een vreemd geluid maakte, gevolgd door een paar keer een zucht geluid.
Dit was de defrost.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 14:56
Experts,

Hoe kan ik het beste eventueel pendelen van mijn warmtepomp herkennen?
Vandaag overdag niet thuis geweest en ik zat net even naar het verbruik van vandaag te kijken.

Als ik kijk naar mijn p1 van de slimme meter dan zie ik eigenlijk toch wel een bepaald patroon waarbij ik vermoed dat de WP aan/uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd-XN5SO7-0EGNiFwp79R9SqHzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNiLNbDFr3E1ySeDlZZzLsQb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit ik een beetje te zoeken in de rapportages van melcloud maar kan eigenlijk niks opmerkelijks vinden. Welke rapportage zou ik hiervoor het beste kunnen pakken?

Het gekke is dat dit niet elke dag is. Gisteren (toen het ook redelijk koud was) deed dit gedrag zich niet voor bijvoorbeeld.
(Thermostaat staat op auto adaption ruimteregeling, en op 18.5 C icm Mitsubishi PAR)

Toevallig genoeg eerder deze week een heel gesprek gehad met iemand van alklima die mij vertelde dat dit toch echt de meest zuinige manier van stoken was ivm lange runs etc.

De dipjes in de grafiek duren niet heel erg lang, ongeveer een minuut of 10. En de topjes in de grafiek om en nabij de 30-40-50 minuten. Moet ik dit wellicht toch als 1 run zien of is hier iets aan de hand?
Als ik kijk naar de lijn voor de pieken dan heb ik vanaf 16:30 tot aan 21:30 een verbruik van 80W.

Als ik terugkijk naar andere dagen zie ik dit gedrag met de pieken niet terug. Maar dit viel me nu wel gelijk op. Morgenvroeg zal ik eens kijken of dit zich vaker voor gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

NileZ_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:26:
Experts,

Vandaag overdag niet thuis geweest en ik zat net even naar het verbruik van vandaag te kijken.

Als ik kijk naar mijn p1 van de slimme meter dan zie ik eigenlijk toch wel een bepaald patroon waarbij ik vermoed dat de WP aan/uit gaat.

[Afbeelding]
Met een losse kWh meter kun je dit nog beter inzien.
Nu zit ik een beetje te zoeken in de rapportages van melcloud maar kan eigenlijk niks opmerkelijks vinden. Welke rapportage zou ik hiervoor het beste kunnen pakken?

Het gekke is dat dit niet elke dag is. Gisteren (toen het ook redelijk koud was) deed dit gedrag zich niet voor bijvoorbeeld.
(Thermostaat staat op auto adaption ruimteregeling, en op 18.5 C icm Mitsubishi PAR)

Toevallig genoeg eerder deze week een heel gesprek gehad met iemand van alklima die mij vertelde dat dit toch echt de meest zuinige manier van stoken was ivm lange runs etc.
Dat ligt eraan!
Ik heb de installatie nu op weersafhankelijk en de aanvoertemperatuur handmatig zo ingesteld dat de woning niet warmer of kouder word.
Ik heb tot nu toe 1 lange run vandaag op de defrost rondes na dan.

@Speedyace was laatst nog een mooi voorbeeld waarom ruimtetemperatuur regeling (auto adapt) niet optimaal functioneert.
Misschien dat je met de juiste instellingen dit verschil kan minimaliseren.

Weersafhankelijk met aan/uit thermostaat op IN1 met redelijk tot perfecte condities is gewoon het energiezuinigste.

Of je moet een eigen GBS inbouwen en op vermogensregeling (0-10v) de boel willen aansturen, maar dan geef je +/- €1500,- uit voor nagenoeg het zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik vroeg me af wat voordeliger is…
Ik heb een appartement van 80m2, als je binnen komt heb je rechts de slaapkamer deur dan een lange gang en dan de woonkamer.

Ik wil mijn slaapkamer eigenlijk niet verwarmen (vloerverwarming met water) maar ik dacht als ik alleen mijn huiskamer verwarm dan trekt die warmte naar de slaapkamer waar het dus veel koeler is… moet de verwarming dan niet veel harder werken om om temperatuur te blijven in de woonkamer?

Onder de deuren zit namelijk een grote opening ivm wtw unit, dat moet ivm de luchtstroom.

Wat kan ik beter doen, toch allebei de kamers verwarmen of alleen de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John.S
DutchWing schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:23:
[...]

Ik hoor dat alleen bij een koude start.
Ik had wel vanavond dat hij even zo’n 5 seconden een vreemd geluid maakte, gevolgd door een paar keer een zucht geluid.
Dit was de defrost.
Bij ons betrof dit geluid van starten/eindigen compressor en lopend vloeistof (gehele duur van de run). Daarom hebben we de leidingen om laten leggen. Nachtrust konden we anders vaarwel zeggen.

Deze nacht denk ik voor het eerst een aantal defrosts te zien. Is dit te zien in Melcloud? Om het uur zakt het vermogen weg tot ca. 500 - 700 W. Of lijkt dit dan toch op pendelgedrag?
Hiervan zal ca. 200 - 450 W van de WP zijn (Heb nog geen meter voor enkel de WP).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIH7ZvlI0F__2k8D3nuw5YcvHlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6FsmAzQ496bpJoKvjc1hf1P.jpg?f=fotoalbum_large

Toevoeging: Zojuist kon ik op de thermostaat het bekende "witte" buiten-unit icoontje zien. Het zijn dus defrosts 8)

[ Voor 53% gewijzigd door John.S op 20-11-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36

breinonline

Are you afraid to be known?

De buitentemperatuurmeter die ik via de procon uitlees in Home Assistant lijkt een beetje de weg kwijt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W_cd3xJl5Cgr4VbJeKfrVy_69c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1KYOFmUct1i36orGl2Hyv050.png?f=user_large
Iemand anders daar ook last mee?

De binnenunit laat op TH7 keurig -3ºC zien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
breinonline schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:13:
De buitentemperatuurmeter die ik via de procon uitlees in Home Assistant lijkt een beetje de weg kwijt:
[Afbeelding]

Ik weet niet in hoeverre je dit kan beïnvloeden bij de Procon en het uitlezen, maar in het warmtepomp topic van LG las ik een soortgelijk probleem!

leow88 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:52:
[..]

@Speedyace was laatst nog een mooi voorbeeld waarom ruimtetemperatuur regeling (auto adapt) niet optimaal functioneert.
Misschien dat je met de juiste instellingen dit verschil kan minimaliseren.

Weersafhankelijk met aan/uit thermostaat op IN1 met redelijk tot perfecte condities is gewoon het energiezuinigste.

Of je moet een eigen GBS inbouwen en op vermogensregeling (0-10v) de boel willen aansturen, maar dan geef je +/- €1500,- uit voor nagenoeg het zelfde effect.
Dat ga ik er niet aan uitgeven. Ik ben wel aan het kijken voor een Panasonic thermostaat. Dan kan deze Mitsubishi weer terug in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Heb het systeem eens laten draaien vannacht maar hier zitten aardig wat defrost in als ik dit zo eens bekijk.

Ik heb alles maar weer teruggezet zoals het stond. Tijd klok erop 22:00 laten zakken naar 20gr en om 5:30 weer aan richting een 21gr. De runs zijn korter overdag. De wp is om 23:45 aangegaan zag ik en draait nu nog. 09:40 met de nodige defrost Erin. En hij draait hoger in zijn wattage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOw-2ROlrh0HCfvQ3UzXjXXIsBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3oGvsza9URzG89ChiE48jFpU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:57:
Hij gaat namelijk sowieso aan vlak na de start. (Onnodig)
Ja, die onnodige defrost ongeveer een half uur na de start (bij temperaturen onder ca 5 graden?) blijft één van grote raadsels van Mitsubishi.
Voor de rest kloppen ze bij mij normaliter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:35:
[...]

Dat ga ik er niet aan uitgeven. Ik ben wel aan het kijken voor een Panasonic thermostaat. Dan kan deze Mitsubishi weer terug in de binnenunit.
Ik had je ook puur als voorbeeld genoemd betreft de ruimtetemperatuur regeling (auto adapt) wat gewoon niet altijd even optimaal functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
DutchWing schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:52:
[...]

Met een losse kWh meter kun je dit nog beter inzien.

[...]
Ja, mee eens hoor. Echter heb ik die op dit moment niet. Dit gedrag viel me eigenlijk nu pas voor het eerst op middels de p1 en ben er dus niet helemaal zeker van wat dit nou inhoudt.
Als ik nu kijk is dit afgelopen nacht nog een tijdje doorgegaan om dan vervolgens ineens weer te stabiliseren. Aangezien ik dit nog niet eerder heb gezien, en nog niet dezelfde kennis heb als sommigen hier vroeg ik me toch af of iemand hier weet of dit 'normaal' gedrag is.

Dit is pas het 2e stookseizoen voor mij met een WP, en heb pas sinds een maand of 2 a 3 melcloud en de p1 poort module.
Afgelopen week met alklima gesproken, was een leuk gesprek overigens, maar die gaf dus aan dat auto adaption de meest zuinige manier is. Nu weet ik van dit forum dat dat niet perse definitie zo is.

Op dit moment gebruik ik dus de PAR als thermostaat en staat hij op auto adaption ruimtegestuurd. Ik heb op de thermostaat of display van de binnenunit nog nooit een defrost of iets dergelijks gezien, maar ik was dus benieuwd hoe ik dit uit melcloud zou kunnen halen. En of onderstaand plaatje 'normaal' gedrag vertoont, of dat er iets aan de hand is.

Toevallig moet de installateur namelijk binnenkort nog langskomen voor iets mbt de warmtepomp dus mocht er iets niet in orde zijn kan ik dat aankaarten. Het komt op mij over dat dit niet helemaal goed gaat, echter is dit ook pas mijn 2e seizoen en kan ik nu voor het eerst 'live' het verbruik bekijken. Dus wellicht heb ik het ook wel mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XGKQSsaMiFQVMZiKazk0ehKykc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MORG9GDf4U7QGYzRBvhHTVzn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op deze dagen heb ik idee dat je beter vaste lage Ta kan instellen, mijn stook lijn (Tb=10, Ta=25 en Tb=-10, Ta=35) zorgt ervoor dat ik al 4 defrost heb sinds 6.30. Ik ga zo het eens proberen. Buiten temp is nu -3.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:34:
Hoi,

Ik heb een appartement van 80m2, als je binnen komt heb je rechts de slaapkamer deur dan een lange gang en dan de woonkamer.

Ik wil mijn slaapkamer eigenlijk niet verwarmen (vloerverwarming met water) maar ik dacht als ik alleen mijn huiskamer verwarm dan trekt die warmte naar de slaapkamer waar het dus veel koeler is… moet de verwarming dan niet veel harder werken om om temperatuur te blijven in de woonkamer?

Onder de deuren zit namelijk een grote opening ivm wtw unit, dat moet ivm de luchtstroom.

Hier is in dit topic en/of in het algemene L/W wamtepomptopic al veel over gepraat. Er is discussie over, maar als je appartement goed geïsoleerd is en ook nog eens gelijkvloers, is het waarschijnlijk voordeliger om alles gewoon te verwarmen. De reden is dat dan je aanvoertemperatuur overal omlaag kan, waardoor het rendement van de warmtepomp omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:44:
[...]

Ja, die onnodige defrost ongeveer een half uur na de start (bij temperaturen onder ca 5 graden?) blijft één van grote raadsels van Mitsubishi.
Voor de rest kloppen ze bij mij normaliter wel.
Ik merk ook behoorlijk wat defrosts. Is het opnieuw opstarten van de compressor (vergelijkbaar met pendelen) niet ontzettend slecht voor de buitenunit?
Hoe kun je defrost voorkomen behalve de wp uitzetten op koude momenten zoals de nacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NileZ_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:26:
Installeer een kWh meter voor je WP in je meterkast en monitor die. Kan op vele manieren. Simpel met een Youless, of zo geavanceerd met domotica als je maar wilt. Dan kun je de belangrijkste parameter van je WP (het verbruik) goed monitoren.
Temperatuur per uur. En dan vooral naar Ta en Tr kijken. Dan kun je ook mooi de defrosts herkennen, want dan komt Ta onder Tr.
Als je je best doet (en een huis met grote warmtecapaciteit hebt) kan nog wel veel zuiniger dan met die regeling. Voor uitleg en meer tips:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De dipjes in de grafiek duren niet heel erg lang, ongeveer een minuut of 10. En de topjes in de grafiek om en nabij de 30-40-50 minuten. Moet ik dit wellicht toch als 1 run zien of is hier iets aan de hand?
Als ik kijk naar de lijn voor de pieken dan heb ik vanaf 16:30 tot aan 21:30 een verbruik van 80W.
Als ik terugkijk naar andere dagen zie ik dit gedrag met de pieken niet terug. Maar dit viel me nu wel gelijk op. Morgenvroeg zal ik eens kijken of dit zich vaker voor gedaan heeft.
Een warmtepomp diagnosticeren aan de hand van de grafiek van je P1-meter is gewoon koffiedik kijken. Ik ga me daar niet aan wagen. Gewoon zorgen dat je WP een eigen kWh-meter heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:34:
Hoi,

Meer afgifte is meer beter. Vooral ook omdat je WTW in de slaapkamer in zal blazen. Als je die dan niet verwarmt moet je Ta omhoog. Dat is om diverse redenen niet gunstig. Dus ik zou in jouw geval ook in de slaapkamer de VVW (iets) open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:13:
[Afbeelding]

Daar gaat vast iets fout in de combinatie Home Assistant en negatieve getallen... Daar is vast wel een fix voor in het HA topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronaldvdijk schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:26:
Ik merk ook behoorlijk wat defrosts. Is het opnieuw opstarten van de compressor (vergelijkbaar met pendelen) niet ontzettend slecht voor de buitenunit?
Hoe kun je defrost voorkomen behalve de wp uitzetten op koude momenten zoals de nacht?
Eén defrost per uur is wel ongeveer normaal. Voorkomen kan alleen door de WP zoveel mogelijk overdag te laten draaien. Maar dat gaat alleen bij een goed geïsoleerde woning met veel warmtecapaciteit.
De compressor van een WP kan er tegen, want dit is precies waar ie voor gemaakt is. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ArieR schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:22:
[...]

Ik weet niet in hoeverre je dit kan beïnvloeden bij de Procon en het uitlezen, maar in het warmtepomp topic van LG las ik een soortgelijk probleem!

leow88 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Thanks, ik denk dat hem is. U_WORD moet S_WORD zijn.
Het is nu 0ºC dus ik kan het nog niet met zekerheid zeggen :)

@Chronos @AUijtdehaag moet vermoedelijk ook in jullie code gewijzigd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
zwakie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:16:
[...]

Het witte verwarmingssymbool geeft een defrost aan.

Edit: of je ziet een piano.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ueq_tFmXPdjACoaAiGv5tHxlJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1h0YwI6k2UySW4ax0ZtLoxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:05:
[...]

ik was al aan het kijken ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    ## Refrigerant liquid temperature
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mitsubishi
    id: mitsubishi_refrigerant_liquid_temperature
    name: "Refrigerant Liquid Temperature"
    icon: mdi:snowflake-thermometer
    address: 0x38  ## Refrigerant Liquid Temp - FC4: 56
    unit_of_measurement: "°C"
    register_type: read
    value_type: S_WORD  ## U-WORD veranderen in S_WORD ivm negatief
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.01

## Outdoor ambient temperature
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mitsubishi
    id: mitsubishi_outdoor_temperature
    name: "Outdoor temperature"
    icon: mdi:thermometer
    address: 0x3A ## Outdoor ambient - FC4: 58
    unit_of_measurement: "°C"
    register_type: read
    value_type: S_WORD  ## U-WORD veranderen in S_WORD ivm negatief
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

Nog geen vrieskou hier.
Edit1: Refrigerant liquid temperature ook maar even doen

Edit2: dat werkt (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqez0eq1oo3UmsyblNWKb0Dv8KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnpHX1Cabq5oXKI39SOyrhO7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2022 11:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Doordraaien terwijl de temperatuur richting het absolute 0 punt gaat is nog veel slechter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Binnen gaan koelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Koelen zou bijna een optie zijn op dit moment. De zon schijnt door de ramen en de kamer is alweer 24 graden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:37:
[...]

Voorkomen kan alleen door de WP zoveel mogelijk overdag te laten draaien.
Ik stap wel weer over naar overdag. Ik zie namelijk nu een veel hoger verbruik als hij in de nacht draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:41:
Heb het systeem eens laten draaien vannacht maar hier zitten aardig wat defrost in als ik dit zo eens bekijk.

Ik heb alles maar weer teruggezet zoals het stond. Tijd klok erop 22:00 laten zakken naar 20gr en om 5:30 weer aan richting een 21gr. De runs zijn korter overdag. De wp is om 23:45 aangegaan zag ik en draait nu nog. 09:40 met de nodige defrost Erin. En hij draait hoger in zijn wattage.
[Afbeelding]
Ik zie hier meerdere met ongeveer elk uur een defrost.
Dit icm wat @Andrehj al aangaf lijkt dit vrij normaal.

Alleen zelf heb ik dit dus totaal niet…
Mijn defrost als volgt:
00:20 - 02:00 - 05:00 - 07:30 - 08:45 - hierna zijn de metingen onbetrouwbaar doordat andere apparaten aanstaan.

Ik denk dat dit heel afhankelijk is van diverse factoren…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 20-11-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:30:
[...]

Installeer een kWh meter voor je WP in je meterkast en monitor die. Kan op vele manieren. Simpel met een Youless, of zo geavanceerd met domotica als je maar wilt. Dan kun je de belangrijkste parameter van je WP (het verbruik) goed monitoren.

[...]

Temperatuur per uur. En dan vooral naar Ta en Tr kijken. Dan kun je ook mooi de defrosts herkennen, want dan komt Ta onder Tr.

[...]

Als je je best doet (en een huis met grote warmtecapaciteit hebt) kan nog wel veel zuiniger dan met die regeling. Voor uitleg en meer tips:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[...]

Een warmtepomp diagnosticeren aan de hand van de grafiek van je P1-meter is gewoon koffiedik kijken. Ik ga me daar niet aan wagen. Gewoon zorgen dat je WP een eigen kWh-meter heeft.
Ja eens, die kwh meter is er nog niet van gekomen maar ga ik zeker doen.
Dit is het 1e seizoen dat ik sowieso iets inzichtelijk heb van de WP (melcloud en p1) vandaar dat ik mij afvroeg of het gedrag wat ik terug zie in de p1 normaal gedrag is.

Ik zie dat je aangeeft dat een defrost per uur wel normaal is. Dus ik zal eens even kijken of dat het kan zijn. Thanks voor de tip mbt het herkennen van de defrost. 👍.

Ik weet dat het inderdaad nog wel een stuk zuiniger kan, aan de hand van jouw tips en berichten in dit draadje. Maar Alklima was vrij stellig over wat het zuinigste zou zijn. Dus ben daar verder ook niet echt op ingegaan. Toevallig raakten we aan de praat omdat ik een andere vraag had over de buitenunit die een ontzettend lawaai maakt bij een stevige run. En de installateur doet het allemaal een beetje af als 'normaal'.

Overigens merk ik wel dat er een redelijke overshoot in zit, thermostaat staat op 18.5 maar vanochtend was het gewoon 19/19.5 in huis. Prima, maar hoeft natuurlijk niet.

Ik was benieuwd of het wellicht het pendelen van de WP was, en hoe ik dat het beste zou kunnen herkennen in Melcloud. Want volgens Alklima zou het 'slimmigheidje' van de auto adaption juist moeten zorgen voor lange runs zonder pendelen.

En ik ben het met je eens dat de WP diagnosticeren aan de hand van de p1 lastig is. Maar gezien er verder niets in huis die pieken kan veroorzaken op dat moment, laat het wel zien vanuit welke hoek het komt. Vandaar dat het mij ook gelijk opviel toen ik de app opende op de bank gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Hier per 45 minuten een defrost sinds gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:53
breinonline schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:05:
[...]

Kwam er vandaag ook achter. Rare is dat na wijziging naar S_WORD ook de verkeerde waarde geeft bij mij

EDIT: Misschien iets met de accuracy decimal te maken? Aangezien de buitentemp volgens mij altijd hele waarden is. Zou niet uit moeten maken eigenlijk, want het enige verschil tussen een U en S zou de eerste integer moeten zijn, die hij bij mij dus interpreteerd als 65536 ipv -

De temp dit hij aangaf was 6550.6 of 6551.6 dus lijkt daar ergens te zitten

[ Voor 29% gewijzigd door Chronos op 20-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Chronos schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:19:
[...]

Kwam er vandaag ook achter. Rare is dat na wijziging naar S_WORD ook de verkeerde waarde geeft bij mij

EDIT: Misschien iets met de accuracy decimal te maken? Aangezien de buitentemp volgens mij altijd hele waarden is. Zou niet uit moeten maken eigenlijk, want het enige verschil tussen een U en S zou de eerste integer moeten zijn, die hij bij mij dus interpreteerd als 65536 ipv -

Dat wordt experimenteren dan. Het is hier nu boven nul dus ik kan niks controleren. Inderdaad is de buitentemperatuur altijd in hele graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hoeft nou ook weer niet. De WP uitzetten werkt ook al prima tegen defrosts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJohn
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-04 10:11
Mede Tweakers, hulpvraag. Net afgelopen maand opgeleverd nieuwbouwhuis met Mitshubishi warmtepomp ERST20D-VM2D, aangesloten op vloerverwarming. Helaas is er door leveringsproblemen nog geen kamerthermostaat (levertijd onbekend). Installateur heeft gesuggereerd de voorlooptemperatuur dan maar te gebruiken. Ondertussen nu op 45 graden staan. Maar nog niet genoeg. Wat zou een reële (max) temperatuur kunnen zijn? M.a.w. tot welke hoogte kunnen we die nog opschroeven? Tussenwoning is 'super-geisoleerd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

NileZ_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:50:
Ik weet dat het inderdaad nog wel een stuk zuiniger kan, aan de hand van jouw tips en berichten in dit draadje. Maar Alklima was vrij stellig over wat het zuinigste zou zijn. Dus ben daar verder ook niet echt op ingegaan. Toevallig raakten we aan de praat omdat ik een andere vraag had over de buitenunit die een ontzettend lawaai maakt bij een stevige run. En de installateur doet het allemaal een beetje af als 'normaal'.
Bij een koude start of als de gemeten Ta en setpoint zo’n 10-15 graden verschilt, dan wil hij best wel even als een straaljager tekeergaan.

Maar dit kun je zien, als je compressor frequentie (informatie werking code 016) behoorlijk hoog staat 80+ Hz.

Mijn warmtepomp draait nu 24/7 op war 31 graden en de temperatuur schommelt tussen de 31/32 aanvoer. Met gemiddeld elke ~2,5 uur een defrost.
Overigens merk ik wel dat er een redelijke overshoot in zit, thermostaat staat op 18.5 maar vanochtend was het gewoon 19/19.5 in huis. Prima, maar hoeft natuurlijk niet.

Ik was benieuwd of het wellicht het pendelen van de WP was, en hoe ik dat het beste zou kunnen herkennen in Melcloud. Want volgens Alklima zou het 'slimmigheidje' van de auto adaption juist moeten zorgen voor lange runs zonder pendelen.
De relatief hoge hysterese is bedoeld zodat de warmtepomp langere runs kan maken icm dat het de start/stops moet verminderen.
Maar de regeling doet iets meer dan alleen dat, ik heb de indruk dat het een beetje afgeleid is van een combinatie opentherm regelgedrag + GBS vermogensregeling.
Maar ik heb te weinig met de ruimtetemperatuur regeling gespeeld…
En ik ben het met je eens dat de WP diagnosticeren aan de hand van de p1 lastig is. Maar gezien er verder niets in huis die pieken kan veroorzaken op dat moment, laat het wel zien vanuit welke hoek het komt. Vandaar dat het mij ook gelijk opviel toen ik de app opende op de bank gisteravond.
Het jammeren van HomeWizard is dat je de grafiek niet kan vergroten, misschien dat @HomeWizard_NL dit ooit gaat aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

EJohn schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:10:
Mede Tweakers, hulpvraag. Net afgelopen maand opgeleverd nieuwbouwhuis met Mitshubishi warmtepomp ERST20D-VM2D, aangesloten op vloerverwarming. Helaas is er door leveringsproblemen nog geen kamerthermostaat (levertijd onbekend). Installateur heeft gesuggereerd de voorlooptemperatuur dan maar te gebruiken. Ondertussen nu op 45 graden staan. Maar nog niet genoeg. Wat zou een reële (max) temperatuur kunnen zijn? M.a.w. tot welke hoogte kunnen we die nog opschroeven? Tussenwoning is 'super-geisoleerd'.
Voorlooptemperatuur op 30-35 graden zetten.
45 graden heb je helemaal niet nodig in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming.
Of hebben ze er een buffervat tussen gezet icm overal naregeling?

Kun je eventueel foto’s maken van de vloerverwarming verdeler en installatie algemeen?

Maar als ik je goed begrijp krijg je het met 45 graden nog niet warm, bijzonder!

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 20-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJohn
DutchWing schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:17:
[...]

Voorlooptemperatuur op 30-35 graden zetten.
45 graden heb je helemaal niet nodig in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming.
Of hebben ze er een buffervat tussen gezet icm overal naregeling?

Kun je eventueel foto’s maken van de vloerverwarming verdeler en installatie algemeen?

Maar als ik je goed begrijp krijg je het met 45 graden nog niet warm, bijzonder!
Dank voor je reactie _/-\o_ Momenteel kan ik geen foto's maken van installatie, huis is van mijn bejaarde moeder elders in 't land. Goed te weten dat 30-35 graden een normale range is. Gisteren voorloop op 36 graden ingesteld, vanmorgen 18,5 woonkamer. Nu 3 uur geleden voorloop op 45, woonk nu 18,7 graden. Morgen ga ik aannemer/installateur aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je vermeldt enkel het typenummer van de binnenunit. Wat voor buitenunit hangt er aan?
Maar Ta 45 voor een splinternieuwe tussenwoning met VVW is ronduit idioot.
Deze zou je warm moeten kunnen stoken met water van hooguit 28 graden. Bovengenoemde 30-35 is ook al te hoog (maar zou hooguit nodig kunnen zijn om het minimale vermogen kwijt te kunnen). Hier heb ik aan Ta 25 al genoeg om een vrijstaande woning (met dus rondom warmteverlies) warm te houden. Dan moet dat bij een tussenwoning ook wel lukken.
Er is vast een (beroerd afgestelde) zoneregeling aanwezig die hier de zaak zit te verzieken.

Dat idee van vaste Ta is overigens helemaal niet zo gek. Maar dan moet je zelf wel steeds de WP aan en uit zetten als de gewenste temperatuur is bereikt.

Overigens: Tegenwoordig hebben bejaarde moeders toch ook smartphones? Die kan vast wel een plaatje van de VVW-verdeler en de WP-installatie naar je appen toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

EJohn schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:38:
[...]

Dank voor je reactie _/-\o_ Momenteel kan ik geen foto's maken van installatie, huis is van mijn bejaarde moeder elders in 't land. Goed te weten dat 30-35 graden een normale range is. Gisteren voorloop op 36 graden ingesteld, vanmorgen 18,5 woonkamer. Nu 3 uur geleden voorloop op 45, woonk nu 18,7 graden. Morgen ga ik aannemer/installateur aanspreken.
De range is vaak 25-35 voor vloerverwarming.
Alleen je zou nu max 30 graden aanvoer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJohn
DutchWing schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:47:
[...]

De range is vaak 25-35 voor vloerverwarming.
Alleen je zou nu max 30 graden aanvoer nodig hebben.
We zetten 'm nu dan maar terug naar 35, als die 45 echt te gek is. Ik heb werkelijk geen idee wat de buitenunit voor type is. Aannemen en installateur moeten dan maar met oplossing gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJohn
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:44:
[...]

Je vermeldt enkel het typenummer van de binnenunit. Wat voor buitenunit hangt er aan?
Deze zou je warm moeten kunnen stoken met water van hooguit 28 graden. Bovengenoemde 30-35 is ook al te hoog (maar zou hooguit nodig kunnen zijn om het minimale vermogen kwijt te kunnen). Hier heb ik aan Ta 25 al genoeg om een vrijstaande woning (met dus rondom warmteverlies) warm te houden. Dan moet dat bij een tussenwoning ook wel lukken.
Er is vast een (beroerd afgestelde) zoneregeling aanwezig die hier de zaak zit te verzieken.

Dat idee van vaste Ta is overigens helemaal niet zo gek. Maar dan moet je zelf wel steeds de WP aan en uit zetten als de gewenste temperatuur is bereikt.

Overigens: Tegenwoordig hebben bejaarde moeders toch ook smartphones? Die kan vast wel een plaatje van de VVW-verdeler en de WP-installatie naar je appen toch?
AndreJH, jij ook bedankt voor je reactie. De verdeler staat niet vrij, dus foto gaat even niet. Ik ben sowieso blij met jullie reactie dat die 45 graden echt te gek is, staat nu dus weer op 35. De aannemer/installateur moeten het nu maar verder gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:44:
[...]

Ik durf met zekerheid te zeggen dat onze gehele nieuwbouwwijk (alle type woningen), afgesteld staan op 50 graden voorlooptemperatuur. De installateur kijkt werkelijkwaar nergens naar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22
Hier is het vandaag ook defrosts om het uur ongeveer, grote spike is sww

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsj7wxzEs2yGgyh3jy7JQCUeg-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TZNqjgK8WxUQ3WY46z4rs9SA.png?f=fotoalbum_large

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Chronos schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:19:
[...]

Ik heb er vorig jaar ook mee lopen klooien. Blijkbaar doet de Procon iets niet-standaards met negatieve getallen.

Uiteindelijk bij het inlezen maar een beetje old-skool workaround gemaakt:
code:
1
    if ($value > 32767)  { $value = -1 * (65536 - $value)}

Sindsdien niet meer over nagedacht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
John.S schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:24:
Ik durf met zekerheid te zeggen dat onze gehele nieuwbouwwijk (alle type woningen), afgesteld staan op 50 graden voorlooptemperatuur. De installateur kijkt werkelijkwaar nergens naar :X
Eigenlijk is dat gewoon crimineel.
Het wordt hoog tijd dat de bewoners hun onnodig veel te hoge energierekeningen bij dat soort installateurs gaan claimen. Misschien dat ze dan een keer wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Als je meer dan 30 graden nodig hebt is er iets fout ingesteld of aangelegd (of beide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:32:
[...]

Meer afgifte is meer beter. Vooral ook omdat je WTW in de slaapkamer in zal blazen. Als je die dan niet verwarmt moet je Ta omhoog. Dat is om diverse redenen niet gunstig. Dus ik zou in jouw geval ook in de slaapkamer de VVW (iets) open zetten.
Ik heb daar de vorige keer van niemand echt een duidelijk antwoord op gekregen maar is deze stooklijn oke? Appartement 80m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfNwxl-YDFDv2lpHBNtVtYvC-Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clcjXURG4ZgLBUkoofBrWhDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:28:
[...]

Het wordt hoog tijd dat de bewoners hun onnodig veel te hoge energierekeningen bij dat soort installateurs gaan claimen. Misschien dat ze dan een keer wakker worden.
koevlaas2 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:41:
[...]

Als je meer dan 30 graden nodig hebt is er iets fout ingesteld of aangelegd (of beide).
Ik vind het sneu voor de mensen die niet technisch zijn aangelegd. Ondanks een handleiding,.. zullen ze inderdaad onnodig veel stookkosten hebben. Jammer dat we geen inregelverplichting kennen als het gaat om een WP.

En ondanks de nodige T splitsingen en knie-koppelingen.. zit ik nog op 19 l/min. De verdeler komt niet verder dan 2 l/min per debietmeter.

[ Voor 8% gewijzigd door John.S op 20-11-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John.S schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:54:
[...]

[...]

Ik vind het sneu voor de mensen die niet technisch zijn aangelegd. Ondanks een handleiding,.. zullen ze inderdaad onnodig veel stookkosten hebben. Jammer dat we geen inregelverplichting kennen als het gaat om een WP.
Zoals ik…. Ik wou dat ik er meer vanaf wist. Ben een vrouw en woon sindskort alleen in een nieuwbouw appartement met vloerverwarming, warmtepomp en wtw en ik heb geen idee….. alles is ingesteld door monteur maar ja…. Is het dan wel op zijn energie zuinigst ingesteld? 🥸

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:51:
[...]

Ik heb daar de vorige keer van niemand echt een duidelijk antwoord op gekregen maar is deze stooklijn oke? Appartement 80m2

[Afbeelding]
@DutchWing heeft je daar anders een nette reactie op gegeven. Wellicht even daarop antwoorden?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heeft dat er nou mee te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij had het over -10/40 of -10/35 maar de mijn staat op -15/40 kan ik het beste dan naar -10/40 of -10/35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:07:
[...]

Wat heeft dat er nou mee te maken :?
Vrouwen zijn over het algemeen minder tecnisch als ik naar mezelf mag kijken 🙃 hier in het appartementen complex zijn ze vaak met man en vrouw en alle vrouwen zeggen, daar moet je bij mij niet mee aankomen, ik snap daar niks van. Dus ik ben blijkbaar niet de enige

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:09
Even vraagje: morgen wordt de WiFi module geleverd. Nu is er natuurlijk een heel script om dit zichtbaar te krijgen in Domoticz maar voor v2 vind ik wel een handleiding maar voor v3 niet. Is deze qua installatie gelijk? En is er inmiddels al twee weg communicatie of is domoticz nog steeds leidend bij v3?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:28:
[...]

Dit is al sinds jaar en dag. Bedenk eens hoeveel oude Gasketels op vol vermogen en max. Temperatuur voor warmwater staan ingesteld.

Hier zou eigenlijk iets van een keurmerk of certificaat voor monteurs/installateurs voor moeten komen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Hoe bepaal je je ideale stooklijn?

De stooklijn ziet er (bij Mitsubishi Electric) uit als onderstaande grafiek en geeft het verband tussen de buitentemperatuur Ta (op de horizontale as) en de wateraanvoertemperatuur Tt (op de verticale as) aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM3QT8YmuMMxuDBwVKgoX8tSsjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOFil4O2v8nh26ANZSEUBSC5.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe bepaal je nu de meest optimale instellingen?
Het is belangrijk om te weten dat je maar drie punten hoeft te bepalen, hier 1, 2 en 3 genoemd. En, zoals altijd bij warmtepompen, lagere temperaturen zijn beter (want leveren een hoger rendement). De uitdaging is om de minimale lijn te vinden.

Nummer 1.
Dit is de watertemperatuur waarop je warmtepomp (bij de voor jou gebruikelijke binnentemperatuur, dus bijvoorbeeld 20°C) precies zijn minimum vermogen in je afgiftesysteem kwijt kan (dus nét niet gaat pendelen). Dit kun je checken door het monitoren van je warmtepomp. Schakelt deze uit, terwijl de Ta meer dan 1°C boven de ingestelde temperatuur komt, dan komt dit omdat de WP zijn vermogen niet kwijt kan. Dan moet je dus iets omhoog. Draait ie rustig urenlang door, dan kan de waarde iets naar beneden.
Deze waarde bepaal je bij kwakkeltemperaturen, dus buitentemperaturen waarbij je niet zonder verwarming kan, maar deze ook zeker niet de hele dag aan staat. Bijvoorbeeld als het buiten zo'n 10 à 15 graden is.
De waarde ligt ergens tussen de 25 (minimaal instelbare waarde) en 30 graden bij vloerverwarming, of hoger als je met (enkel) radiatoren werkt.

Nummer 2.
Dit is de (gemiddelde) buitentemperatuur waarop je warmtepomp het huis met de hierboven gevonden watertemperatuur niet meer warm kan houden. Zodra je bij het invallen van de winter merkt dat je woning (structureel) afkoelt, heb je dit punt gevonden. De waarde die je hier invult kan enorm verschillen. Zit ergens tussen de -5 en +15. Wellicht dat hier wat ervaringswaarden gedeeld kunnen worden.

Nummer 3.
Dit is de watertemperatuur bij -10, de buitentemperatuur waarop veel warmtepompen zijn berekend en waarbij deze zijn maximum vermogen af zou moeten geven. Dit punt kun je uitrekenen aan de hand van de warmtebehoefte van je woning, en bij welke watertemperatuur je afgiftesysteem dat vermogen kwijt kan.
Als je geen idee hebt: Denk bij vloerverwarming aan iets van 30 à 35°C, en bij radiatoren aan 40 à 45°C.

Hoe je dit dan doet: YouTube: How to change your heat curve for your Ecodan heat pump

(Deze uitleg is geschreven door iemand die zonder stooklijn draait, dus aanvullingen en correcties zijn welkom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iDennis3D schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:14:
Dit is al sinds jaar en dag. Bedenk eens hoeveel oude Gasketels op vol vermogen en max. Temperatuur voor warmwater staan ingesteld.
Dat was al slecht, maar bij warmtepompen is het probleem nog veel groter, want dergelijke instellingen kunnen wel een factor 2 (of soms 3) in het energieverbruik uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

iDennis3D schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:14:
[...]

Hier zou eigenlijk iets van een keurmerk of certificaat voor monteurs/installateurs voor moeten komen.
Dat is er voor f gassen en voor cv ketels (overgangsperiode gasketel wet/vakmanschapCO ) _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:08:
[...]

Vrouwen zijn over het algemeen minder tecnisch als ik naar mezelf mag kijken 🙃 hier in het appartementen complex zijn ze vaak met man en vrouw en alle vrouwen zeggen, daar moet je bij mij niet mee aankomen, ik snap daar niks van. Dus ik ben blijkbaar niet de enige
De meeste mannen zijn ook niet technisch, ze denken het alleen.
De installatie branche zit er namelijk vol mee… :+

Mijn ervaring is dat vrouwen het best vaak als stopwoordje gebruiken… Ik geloof dat niet zo, iedereen kan namelijk alles. Als je maar tijd, energie en doorzettingsvermogen hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchWing op 20-11-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DutchWing schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:00:
[...]

Dat is er voor f gassen en voor cv ketels (overgangsperiode gasketel wet/vakmanschapCO ) _O-
Fgassen is alleen voor aanleg en reparatie. 0.0 is daadwerkelijke afregeling. een compeet nieruw papiertje is daarvoor nodig en dat word dan weer een probleem want die word dan ongetwijfeld gebaseerd op het bouwbesluit wat juist de veroorzaker is van de meeste problemen.

en als ik naar letterlijk al mijn andere collegas in mijn bedrijf kijk (1 uitgezonderd) laat ik die gasten echt niet eens in dezelfde postcode als mijn WP als ze wat moeten instellen....

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 20-11-2022 19:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Nog even een vraag over de lengte van een RUN.
Gisteravond is de WP begonnen met draaien en alles draait nu nog. Zit zelfs een legionella run tussen.
Temp is ingesteld op 21gr en de gemeten Temp in huis ook op 21gr.
Ondertussen 28Kwh verder en de WP draait nog op 1020W. Zal dit te maken hebben met de kou buiten, dat de WP nu hoger in zijn wattage zit.
Maar hij mag van mij ook wel eens stoppen met draaien lijkt mij.
De gewenste ingestelde Temp is allang al gehaald en vloer voelt warm aan (Ta staat op 26gr. Tr op 24gr).
Wat ik de dagen ervoor heb gezien toen het nog niet zo koud was, dat de ingestelde Temp (ook 21gr) de WP pas uitging toen de thermostaat 22gr had gemeten. (ruimte Temp) maar daar komt hij nu blijkbaar niet aan want de ruimte Temp blijft op 21gr. Zal ik dan omhoog moeten met mijn Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn mijn instellingen, iemand een op of aanmerking over. Wat er beter kan (energiezuiniger) ik heb dus vloerverwarming en stook niet hoger dan 18 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i623qClGbhkXngu6yO9-Bk6BGi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StoPN82kcQyp5owXEim1CMEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSKjKAyrKu1bNYNCVX5Ut98hNW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHiryHnRhW02djEFBgd6Lx5i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwgl_0j6Sier_ff1IbIfQ3gj9cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fi8QCPhajl3kLbV90I3xsFdM.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik dus wel raar vind, mijn legionella staat uit en toch zie ik in bovenstaand scherm de legionella instellingen.
Heb verder ook geen idee waar al die namen voor staan en wat het betekend….

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:44:
Dit zijn mijn instellingen, iemand een op of aanmerking over. Wat er beter kan (energiezuiniger) ik heb dus vloerverwarming en stook niet hoger dan 18 graden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik dus wel raar vind, mijn legionella staat uit en toch zie ik in bovenstaand scherm de legionella instellingen.
Heb verder ook geen idee waar al die namen voor staan en wat het betekend….
Welke COP behaal je met de huidige instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John.S schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:16:
[...]

Welke COP behaal je met de huidige instellingen?
Heel eerlijk, geen idee! Woon hier nog maar 1 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:17:
[...]

Heel eerlijk, geen idee! Woon hier nog maar 1 maand
Dan lijkt het mij zeer verstandig om je eerst hier in te gaan verdiepen. Waar komt het idee vandaan het systeem beroerd presteert? Waar wil je graag heen met het tweaken van je systeem? Er zijn datasheets (niet zo lang geleden gedeeld) waar als hulp naar gekeken kan worden. Daarna zou ik pas naar de middelen kijken, oftewel, variabelen aanpassen.

Pagina: 1 ... 39 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero