Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:31:
[...]

Ik denk dat jouw script anders rekent als de interne teller van Mitsubishi. Voor zover ik reken telt die de een defrost niet mee als compressorstart. En ik vraag me ook af of een SWW-run direct na een verwarmingsrun wel een start veroorzaakt. In mijn logs loopt de compressor dan namelijk gewoon door.
Hoe de interne teller van Mitsubishi werkt weet ik niet (alleen dat mijn binnenunit geen uitleesbare teller heeft...).
Mijn script is vrij simpel: Ik lees de Procon ongeveer elke 1-2 seconde uit.
Als de compressor-frequentie bij de vorige uitlezing 0 was is hij bij de huidige uitlezing hoger dan 0 dan is dat een compressor-start en tel ik die dus.

Defrost is bij mij eigenlijk altijd hetzelfde:
- compressor stopt
- compressor gaat aan om te defrosten
- compressor stopt weer
- compressor gaat weer aan om verder te gaan met wat hij aan het doen was voor de defrost

Hoe/Of Mitsubihi dat telt weet ik niet, maar volgens mij zijn dat gewoon 2 starts.
SWW-run tijdens het verwarmen gaat meestal zonder compressor-stop, soms ook niet of hij stopt na afloop even voordat hij weer gaat verwarmen. Daar heb ik nog geen patroon in kunnen ontdekken.

Met terugwerkende kracht heb ik compressor-starts geteld op basis van de mysql-data die ik elke paar minuten of bij significante wijzigingen wegschrijf. Dat is iets onnauwkeuriger.
Inmiddels mijn script ook maar aangepast dat een compressor-stop altijd meteen in de database opgeslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:02:
Overigens: @Speedyace en @DutchWing : Op de genoemde 930W zit je zelfs bij COP van 6 nog onder de 6 kW thermisch, een werkpunt waarbij de 75YAA bij de huidige buitentemperaturen van ongeveer 7°C ongeveer op zijn maximale COP zit:
[Afbeelding]
Het is dus helemaal niet zo "maf" van Mitsubishi om op dat vermogen te gaan draaien.
Ik had persoonlijk gewild dat de unit wat intelligenter reageerde op het type installatie.
Met vloerverwarming zal het inderdaad weinig uitmaken, alleen zelf ik heb radiatoren welke ik heb uitgekozen bij -10 / 40-45 graden.
Met deze buitentemperatuur heb ik aan 30-35 graden voldoende, alleen het nadeel is dat mijn warmtepomp nu dus probeert 6kW in een afgifte te pompen welke pas ~7,5kW kan afgeven bij -10.

Op zichzelf gaat het nog prima met runs van 1,5 uur, alleen als de warmtepomp wat minder ging op toeren kan ik makkelijker runs van ~3 uur hebben.

Natuurlijk moet ik het allemaal nog een beetje ondervinden wat de ideale instellingen zijn voor mijn installatie, maar ik ben al erg tevreden hoe de installatie nu draait etc.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 15-11-2022 00:20 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:55:
[...]

Sorry, maar dan kan ik de hele handleiding wel overtypen. In de TS staat duidelijk dat dit topic geen vervanging is voor je handleiding. Om dat (nog) makkelijker te maken staan er links in naar sites waar je die (installatie)handleidingen kunt downloaden, zodat men niet eens de papieren handleiding hoeft op te zoeken.
Ik vind dat je hier best mag verwachten dat de Tweaker op zijn minst de moeite neemt om één keer al het papierwerk wat ie bij zijn of haar WP heeft gekregen grondig door te lezen.

Bovendien weet ik inmiddels uit ervaring dat de mensen die de TS niet lezen over het algemeen precies dezelfde personen zijn die de handleiding niet lezen.... Iets in de TS vermelden zou voor hen dus toch niet helpen.
Dan kan je direct stoppen met een TS..
Wat ik eigenlijk bedoelde is een kort lijstje met best practice instellingen, dus niet alleen deze. Kan voor sommige gebruikers wel wat winst opleveren. Eventueel wil ik het er zelf wel in zetten.

Ik ben 90% van de handleidingen gelezen maar dit was voor mij niet direct duidelijk en voor het gemak en de zekerheid heb ik het daarom voorlopig op de standaard waarden laten staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:05:
[...]

Waar leidt je uit af dat ie dat niet doet? Wat is de daadwerkelijke aanvoertemperatuur?

En waarom draai je op zo'n hoge vaste Ta? Want een compressorfrequentie van 38 bij de huidige buitentemperaturen is best hoog, waaruit blijkt dat je WP nog een stuk lager kan. Die kan immers tot zo'n 25 Hz terug.
Ik lees de waardes momenteel nog af op het scherm van de binnenunit. De frequentie met code 016. De procon is in bestelling.

Ik lees bij de thermistor een voorloop temperatuur van 32 en retour van 27.

In de vloer liggen 11 groepen van 14x2 diameter. Ik weet dat dit zeer krap is, maar het is een erfenis van de vorige bewoner. Het ligt er nog maar 5 jaar in, dus ik wil de vloer er nog niet uit halen. Volgens berekening zou ik daar 58w per m2 afgifte hebben. 11 groepen a 90 meter geeft 5742watt vermogen. Daarnaast heb ik nog 8 radiatoren. Die warmte zou ik dus makkelijk kwijt moeten kunnen. De flow door de vloer is 1 liter per minuut per groep.

Ik heb lagere aanvoertemperaturen geprobeerd, maar hij schiet er snel voorbij en op 1.5 graad boven setpoint gaat hij uit. Het vermogenskabeltje staat op 50 procent. Op 32 graden Ta maakt hij de langste runs. Ik zou wel graag lager willen maar dat lijkt niet te lukken.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:25:
[...]

Ja, maar met die combi heb je wel weer erg weinig SWW-capaciteit tussen de SWW-runs.
Daarom draai ik met 47 en 10 graden verlaging.
Dat klopt maar ik ben maar alleen, zou dat een reden kunnen zijn om het dan toch zo te doen. Gebruik immers minder warm water dan iemand die met 4 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:18:
[...]

Ik had persoonlijk gewild dat de unit wat intelligenter reageerde op het type installatie.
Met vloerverwarming zal het inderdaad weinig uitmaken, alleen zelf ik heb radiatoren welke ik heb uitgekozen bij -10 / 40-45 graden.
Met deze buitentemperatuur heb ik aan 30-35 graden voldoende, alleen het nadeel is dat mijn warmtepomp nu dus probeert 6kW in een afgifte te pompen welke pas ~7,5kW kan afgeven bij -10.

Op zichzelf gaat het nog prima met runs van 1,5 uur, alleen als de warmtepomp wat minder ging op toeren kan ik makkelijker runs van ~3 uur hebben.

Natuurlijk moet ik het allemaal nog een beetje ondervinden wat de ideale instellingen zijn voor mijn installatie, maar ik ben al erg tevreden hoe de installatie nu draait etc.
Dan moet je de Ta naar beneden bijstellen.

De WP doet in mijn ogen niets verkeerd, hij probeert gewoon zsm de Ta te halen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 04:29:
Dat klopt maar ik ben maar alleen, zou dat een reden kunnen zijn om het dan toch zo te doen. Gebruik immers minder warm water dan iemand die met 4 is
Dan zou ik het zo doen:
1. Zoek de ondergrens op waarbij je nog net geen lauwe douche krijgt. Dat zal rond de 38 graden liggen.
2. Bepaal de waterhoevelheid die voor jou voldoende is. Dat ligt misschien rond de 44.
Dan komt je dus op 44 met 6 verlaging.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan staat je stooklijn te hoog. Dat is dan dus geen probleem van je WP, maar van je instellingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-09 12:40
Waar hebben jullie het vermogenskabeltje vandaan? Ik kom vreemd genoeg veelal uit bij Russische sites???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Ik heb het idee dat er toch wel een aantal bugs in de software zitten, of het zijn features, dat weet ik niet. Maar bijvoorbeeld: als ik alles uitzet en de spanning eraf haal en opstart op war, begint ie perfect naar de op dat moment geldende aanvoertemperatuur te lopen, zonder noemenswaardige overshoot. Die temperatuur houdt ie dan de hele dag aan, bij mij gaat ie vrijwel niet uit en blijft een dag lopen, op die temperatuur, niet rekening houdend met de buitentemperatuur. Fout dus zou je zeggen, of hij is aan ‘t inregelen en enkele parameters van het systeem aan het meten en komt er niet uit ?
Als ik het dan uitzet en opstart zonder spanning eraf te halen gaat de wamtepomp “oscilleren” in de regeling, je kunt het pendelen noemen, maar dit is duidelijk opstarten en overshoot/undershoot en pats voor 5 minuten uit en het begint opnieuw. Als ie dan zijn punt gevonden heeft en stabiel is, wat uren kan duren of nooit gebeurt, blijft ie 1.5 graden onder het setpoint stabiel en op war werken, dus als ik dan +1 of 2 graden offset geef is het ok. Maar als ie dan weer eens uit gaat, dan gaat ie weer oscilleren.
Dus de wp kan het wel, perfect zelfs, ook in combinatie met mijn flow, temperatuur en radiatoren etc. Dit is na koude opstart ( dus met spanning eraf geweest), structureel elke keer weer ok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqM5JiMONXHeRLiieGtXKiqBKT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lWuqRPlyN2KH59BWFbjhmpN.jpg?f=fotoalbum_large
Oscillatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A-Rahq6IS_85EXQKE0R0i3zOYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvSu4IVrLBswPYDcEUclZNlQ.jpg?f=fotoalbum_large
Nu heb ik de stille modus aangezet op z’n stilst en gaat de warme opstart (spanning erop houden) wel stabiel zo te zien. Vannacht de hele nacht op 380 W gedraaid met 33.5 gemiddelde aanvoertemperatuur zonder war, maar wel weer 1.5 graden onder doeltemperatuur. Het minste aantal staafjes is het stilst, volgens de spaanse leverancier. Weer zoiets dat niet terug te vinden is in welk manual dan ook. Op deze manier blijven warmtepompen ,of deze dan, dus wel iets “magisch” houden, jammer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:54

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

FXZeRRo85 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:07:
Waar hebben jullie het vermogenskabeltje vandaan? Ik kom vreemd genoeg veelal uit bij Russische sites???
Ik ga hem of bij Alklima zelf bestellen of in Italië https://www.shopclima.it/...units-series-s-and-p.html

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Speedyace thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik zie dat bij de omschrijving van dit kabeltje de puhz wel wordt omschreven. Wat de verschillen zijn durf ik niet te zeggen.
https://www.shopclima.it/...ch/result/?q=PAC-SC36NA-E

[ Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 15-11-2022 09:26 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij zijn er ook Tweakers die het kabeltje zelf gemaakt / gesoldeerd hebben.

@Naalroc meende ik :? Of heb ik dat verkeerd onthouden.

@joezzt dat is inderdaad vreemd gedrag, en herken ik niet met mijn Mitsu.

Wat ik wel weet is dat minimale frequentie afhankelijk is van de gemeten buitentemperatuur. Nu is dit bij de nieuwe units (YAA modellen) al aanzienlijk beter ten opzichte van de oude modellen (YHA).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
Nee hoor, goed onthouden, dat heb ik jaren geleden al gedaan, samen met een draaischakelaar van Ali; even zoeken, er moet nog een foto staan hier op het forum.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwLJh5Fn_gGbyMt8HRo4B_cYvtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CigHwHegaSZawHfLQZftyniF.jpg?f=fotoalbum_large

Met magneetjes op de deksel "geplakt".

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:16:
Nee hoor, goed onthouden, dat heb ik jaren geleden al gedaan, samen met een draaischakelaar van Ali; even zoeken, er moet nog een foto staan hier op het forum.....

[Afbeelding]

Met magneetjes op de deksel "geplakt".
Ik bedoel het kabeltje zelf, heb jij die ook niet zelf gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Grolsch schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:11:
[...]

Ik ben al een tijdje aan het zoeken in dit topic, maar kan nog geen how-to vinden van het kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:11:
[...]

Ja, ook dat, even de juiste JST connector opzoeken en met 3 weerstanden aan het draadje solderen; maar die connectors in de stekker moeten wel geknepen worden, het blijft mini-prutsen....

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 15-11-2022 11:25 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefBaart
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12-2022
Goede dag forum gebruikers,

Ik heb een nieuwbouwwoning met een ERST20D-VM2D
Deze kan dus koelen, maar zo lees ik moet er een soort lekbak met condensafvoer worden geplaatst. En een dipswitchje worden omgezet.

Lijk me wel te doen, zijn er mensen hier met ervaring?

Mijn installateur rekend 1400 ex btw voor de klus, dat is dus 2000 euro, vind ik wat veel voor deze klus, dus dan maar zelf... denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:33
Het is mogelijk om de pulsuitgang van een kWh-meter aan te sluiten op de binnenunit. In mijn geval (FTC6) moet 'ie op IN8/IN9 TBI.3 7-8 resp TBI.3 5-6.

Uit de documentatie wordt me niet duidelijk of SW3-4 (Meter electrische energie) op ON moet worden gezet (default is OFF).
@Andrehj volgens mij maakt jouw WP gebruikt van externe kWh-meters toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 15-11-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

JefBaart schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:38:

Deze kan dus koelen, maar zo lees ik moet er een soort lekbak met condensafvoer worden geplaatst. En een dipswitchje worden omgezet.

Mijn installateur rekend 1400 ex btw voor de klus, dat is dus 2000 euro, vind ik wat veel voor deze klus, dus dan maar zelf... denk ik.
Ik heb zelf de ERST30D-VM2ED uitvoering en kwam aan de achterkant deze aansluiting tegen.
Heb het zelfde gedaan als HaTe. Hieruit mag ik opmaken dat er al iets van een lekbak inzit.
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
[...]

Ja, ook dat, even de juiste JST connector opzoeken en met 3 weerstanden aan het draadje solderen; maar die connectors in de stekker moeten wel geknepen worden, het blijft mini-prutsen....
Heb jij hier nog een howto van, bijvoorbeeld welke weerstandjes moeten er tussen?
Wellicht handig om hier in dit topic te "pinnen" zodat we het weer kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.b.t. het vermogenskabeltje, wat is bij jullie de max frequentie :?

Je ziet in onderstaande grafiek dat de WP de hele tijd op 50% draait (Tbuiten = + 10 graden).

Hij begint rustig (32Hz)
Vervolgens gaat hij +- een half uur op 36Hz draaien
Vervolgens gaat hij terug naar 32Hz terwijl Ta nog (lang) niet gehaald is.
Waarom blijft de WP niet op 36Hz draaien vraag ik mij dan af.

Herkennen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iWWMa8r.png

Je ziet trouwens heel mooi terug dat tegen 11.45 een vrij grote zone dichtloopt (ik gok de woonkamer).

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 15-11-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj @Grolsch
Als ik de Ta naar beneden bijstel krijg je met radiatoren alleen maar minder afgifte.
Hoogstwaarschijnlijk ruil ik dan het ene probleem in voor het andere…
Ik snap best dat hij zo snel mogelijk zijn Ta wilt halen, alleen met radiatoren kun je niet echt warmte bufferen zoals met vloerverwarming.

Ik heb meer de voorkeur aan:
Mijn radiatoren hebben nu een afgifte van ~3-4kW bij 30-35 graden.
Dus de warmtepomp moet gewoon proberen +/- 3-4kW in het systeem pompen.
Het verschil tussen minimaal en middel vermogen is qua cop nagenoeg gelijk, dus ik zie echt geen reden waarom hij niet lekker rustig blijft doorsudderen.
Immens bevorderd dat alleen maar de start/stops en draaiuren in positieve zin.

Wat jullie vertellen is helemaal prima voor vloerverwarming, maar met radiatoren wil je gewoon aanleveren wat je kan afgeven. Niet meer of minder, dat zo snel mogelijk je Ta bereiken zie je tegenwoordig in de regeltechniek ook steeds minder.
De warmte welke je namelijk toevoer wordt in wezen gewoon gebruikt.

Maar ik ga sowieso even met de instellingen nog spelen en uitzoeken wat perfect werkt voor mijn situatie, want wat voor de ene werkt hoeft voor de andere natuurlijk niet te werken :)

Wat @joezzt aangeeft herken ik ook wel iets in, misschien doe ik zelf ook wel even een restart met spanning eraf, 10 minuten wachten en spanning weer erop. Kijken of dit verbetering geeft in het regelgedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 15-11-2022 12:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cranberry schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:45:
Het is mogelijk om de pulsuitgang van een kWh-meter aan te sluiten op de binnenunit. In mijn geval (FTC6) moet 'ie op IN8/IN9 TBI.3 7-8 resp TBI.3 5-6.

Uit de documentatie wordt me niet duidelijk of SW3-4 (Meter electrische energie) op ON moet worden gezet (default is OFF).
@Andrehj volgens mij maakt jouw WP gebruikt van externe kWh-meters toch?
Ja, die dipswitch moet je met een externe meter zeker op on zetten. Anders weet de WP niet dat ie die input moet gebruiken. Daarna klopt het verbruik in de WP trouwens precies (als je ook je element juist hebt verrekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 20:07
Dag allen,

Even kort voorstellen, ik ben een gebruiker van LG ThermaV 5,0kW split-warmtepomp die overweegt om een overstap te maken. Ik vind de ThermaV een heel mooi product met hele fijne specificaties. Helaas zitten er in de firmware/software wat eigenschappen hard ingebakken waardoor deze warmtepomp toch niet de meest ideale blijkt te zijn voor mijn specifieke situatie.

Om niet tegen dezelfde problemen als mijn huidige WP aan te lopen, probeer ik zoveel mogelijk informatie tot mij te nemen. Om mijn eerste post in dit topic niet onnodig lang te maken (wat het toch wel weer zal worden), laat ik soms wat informatie achterwege. Zie voor wat meer info over mijn huidige systeem Deze post in desbetreffene topic

Het probleem kort samengevat:
Ik heb een afgiftesysteem van 2 groepen vloerverwarming. Daarom heb ik het laagste vermogen genomen dat er was. Echter, de LG heeft een bepaalde opstart-cyclus waarbij er ongeveer 15 minuten op hoog / vol vermogen wordt gedraaid en daarna nog een half uur lang maar heel langzaam teruggemoduleerd wordt. Gedurende deze periode loopt het afgegeven vermogen op richting 7kW. Dit trekt mijn afgiftesysteem niet. Het gevolg is dat mijn warmtepomp uitschakelt op overshoot voordat hij uberhaupt begint te regelen. Om vervolgens even later weer hetzelfde te doen. Een buffervat zie ik als een bestrijding van een probleem dat er helemaal niet zou moeten zijn.

Ik ben nu zover dat ik overweeg mijn verlies te nemen en opnieuw te beginnen. Door opgedane ervaringen weet ik nu nog beter waar ik op wil letten bij de selectie van de juiste warmtepomp. Niet alleen het minimale vermogen (het minimale vermogen van mijn huidige LG is dik in orde! Draait op 10Hz en 320W opgenomen vermogen, maar dat lukt dus alleen als ik met handmatige ondersteuning door de opstarcyclus kom. Hiervoor is het nodig om zelf ongeveer 45minuten naast mn binnenunit te staan of op mn telefoon bezig te zijn, voor iedere start. Niet wenselijk dus.) Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe verschillende merken en types regelen tijdens het opstarten.

Één van de units die ik momenteel op het oog heb om de huidige WP te vervangen is de SUZ-SWM40 VA. Ik ga niet zeggen dat ik alle pagina’s van dit topic volledig heb doorgelezen, maar ik heb de nodige zoektermen gebruikt om e.e.a. te weten te komen. Het minimale vermogen van deze unit ligt tussen de 2,0 en 2,5kW afhankelijk van buitentemperatuur en watertemperatuur als ik het goed zie in het databook. Dat kan ik onder normale omstandigheden wel kwijt. Wat ik graag bevestigd zou willen hebben (of ontkracht als het niet zo is, ook prima!), is dat deze unit direct begint te moduleren als de temperatuur van het water z’n setpoint bereikt heeft. Zo begrijp ik het namelijk wel uit dit topic. Ik vind het prima dat de unit vol-gas opstart, maar dan wil ik wel zeker weten dat hij ook direct volledig terugmoduleert als het setpoint wordt bereikt, ook als dat bij wijze van spreken al na 30 seconden is. Overshoot mag dus alleen plaatsvinden als het minimale vermogen van de unit hoger is dan wat er in huis kan worden afgegeven. Niet omdat de fabrikant een-of-ander opstart-protocol laat draaien.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers van de SUZ-SWM40 VA en deel graag meer ervaring / informatie als daar vraag naar is.

[ Voor 1% gewijzigd door M_AW op 15-11-2022 13:31 . Reden: Kleine nuance m.b.t. minimale vermogen ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

JefBaart schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:38:

Als je die unit hebt zit er al een lekbak in. Je moet dan alleen aan de achterkant een slang aansluiten en naar een afvoer met droogsifon laten lopen die lager zit. Let op, de afvoer zit maar op zo'n 10cm van de grond, dus er is eigenlijk geen plek voor. Groot nadeel van deze cylinder units!

Zie inderdaad de fotos van mij die SpeedyAce ook al linkte:
HaTe in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 15-11-2022 14:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V Patrick
  • Laatst online: 20-04-2023
koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:37:
[...]

Maar die gebruikt ie dan ook om de Ta te bepalen en met 30c ingesteld neem ik aan dat ie met Ta 55 aan komt zetten.
In bijna iedere ruimte een Danfoss thermostaat geïnstalleerd.
Temperatuur aanduiding op de de unit is enkel bedoeld om boven de gewenste temperatuur uit de stooklijn te stoken.
Deze stond dus vorige week opeens op 30grdn plus.. dit is maximaal.
Als gevolg water van 55grdn door de vloerverwarming en een kamertemperatuur van 27 grdn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Let op, ergens in die lijst met linkjes naar het beruchte "kabeltje" wordt verwezen naar een Ali product, maar dat is een JST-XH connector met bedrading, maar dat is hem dus NIET.
Je zoekt er 1 met een pitch van 2,50 mm, en kleiner dan de XH.
Weet zo even het type niet meer uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 29-09 10:42
Wat ik niet helemaal kan opmaken is of het vermogen begrens kabeltje ook geschikt is voor mijn buiten unit: SUZ-SWM60VA

Heb hem nu op de “nacht modus” staan, frequentie weet ik niet, geen procon maar qua verbruik heb ik rond de 600 tot 400 watt

[edit]

Zie net in TS dat het niet mogelijk is voor de SUZ modellen..

[ Voor 13% gewijzigd door Denbach op 15-11-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:08
Naalroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
[...]

Ik heb ooit dit kabeltje gebruikt met 3 weerstanden van 1K2.
Let op, deze stekker is het zeker niet, maar met een mesje en wat knutselwerk werkt het wel.
https://www.ruttenelektro...t/rc1k2-weerstand-1w-1k2/
https://www.ruttenelektro...uwelijk-3-contacten-20cm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Jefstaal schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:15:
[...]

Let op, deze stekker is het zeker niet, maar met een mesje en wat knutselwerk werkt het wel.
Het is het overwegen waard. Originele oplaten sturen kost ook al snel 70-80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M_AW schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:22:
Één van de units die ik momenteel op het oog heb om de huidige WP te vervangen is de SUZ-SWM40 VA. Ik ga niet zeggen dat ik alle pagina’s van dit topic volledig heb doorgelezen, maar ik heb de nodige zoektermen gebruikt om e.e.a. te weten te komen. Het minimale vermogen van deze unit ligt tussen de 2,0 en 2,5kW afhankelijk van buitentemperatuur en watertemperatuur als ik het goed zie in het databook. Dat kan ik onder normale omstandigheden wel kwijt. Wat ik graag bevestigd zou willen hebben (of ontkracht als het niet zo is, ook prima!), is dat deze unit direct begint te moduleren als de temperatuur van het water z’n setpoint bereikt heeft. Zo begrijp ik het namelijk wel uit dit topic. Ik vind het prima dat de unit vol-gas opstart, maar dan wil ik wel zeker weten dat hij ook direct volledig terugmoduleert als het setpoint wordt bereikt, ook als dat bij wijze van spreken al na 30 seconden is. Overshoot mag dus alleen plaatsvinden als het minimale vermogen van de unit hoger is dan wat er in huis kan worden afgegeven. Niet omdat de fabrikant een-of-ander opstart-protocol laat draaien.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers van de SUZ-SWM40 VA en deel graag meer ervaring / informatie als daar vraag naar is.
Hier geen ervaring met een SUZ, maar met een PUHZ-SW75YAA. Echter, omdat de aansturing van compressorfrequentie a.d.h.v. diverse parameters uit de FTC komt (die in de binnenunit zit, en voor de diverse wp-typen gelijk is) ga ik ervan uit dat een SUZ precies hetzelfde regelgedrag vertoont.
Hier de grafiekjes van het opstarten van de WP vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AulJOqNHdNFNhIhK-RC5HYLbdI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pP3DHJqPcIwjMZciFW67QawC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf0PjLej95AylO9mYh9SGnehjUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygIuK5Q53Z07T9bQzYXsIrKv.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat ie op een bepaalde frequentie (hier 42 Hz) begint. Al snel ziet de regeling dat de watertemperatuur te hard oploopt, en gaat terug naar een lagere freq. Na een kwartiertje komt dat uit op 40 Hz. Dat gaat een tijdje goed totdat de temperatuur gemeten op de WP op ca 25.5 uitkomt (in werkelijkheid ca 25, maar ik heb de sensor bijgesteld). Dan gaat de compressor naar 32 Hz, waardoor de rest van de run de temperatuur mooi stabiel blijft.
Wat vooral belangrijk is, is dat het probleem wat jouw LG heeft hier niet optreedt. Hij gaat zeker niet naar vol gas, en probeert gewoon netjes op de ingestelde temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V Patrick schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:28:

In bijna iedere ruimte een Danfoss thermostaat geïnstalleerd.
Temperatuur aanduiding op de de unit is enkel bedoeld om boven de gewenste temperatuur uit de stooklijn te stoken.
Deze stond dus vorige week opeens op 30grdn plus.. dit is maximaal.
Als gevolg water van 55grdn door de vloerverwarming en een kamertemperatuur van 27 grdn!
Maar zo'n regeling kan toch nooit werken? Je WP staat op ruimtetemperatuurregeling en dan ook nog op 30°C, terwijl je de temperatuursensor in de bedieningsunit gebruikt, die ook in de binnenunit hangt, en dat combineer je dan met een zoneregeling? :?
Daar klopt echt aan alle kanten helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:22:
Het is het overwegen waard. Originele oplaten sturen kost ook al snel 70-80 euro.
Dat lijkt me vrij hoog. Hier 43 euro excl verzenden:
https://www.shopclima.it/...r-units-puhz-mxz-8ba.html
of de andere variant:
https://www.shopclima.it/...units-series-s-and-p.html

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 15-11-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Een buurman in het project heeft een zelfde pomp als mij, echter blijft zijn unit 24/7 doorlopen, afgelopen maand een netto verbruik van dik 450 euro.. had voor hem de heater DHW en Heating uitgeschakeld in het menu, nu heeft ie geen warmwater meer..

Ook binnen temperatuur loopt terug, blijft op 18 graden nu terwijl kamer thermostaat op 21 staat.
Regeling had ik op vaste Ta gezet van 30

buiten unit draait wel f-gas leidingen worden ook heet. Nu laat de installateur het alweer af weten, wellicht hier iemand met een hint ? Foto van zijn opgenomen en geleverde verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my4H5HHBO085Yus2NbZj2xnELhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9DhlwOC9bSSYO66wRjJL8U9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Denbach op 15-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Naalroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:52:
[...]

Let op, ergens in die lijst met linkjes naar het beruchte "kabeltje" wordt verwezen naar een Ali product, maar dat is een JST-XH connector met bedrading, maar dat is hem dus NIET.
Je zoekt er 1 met een pitch van 2,50 mm, en kleiner dan de XH.
Weet zo even het type niet meer uit m'n hoofd.
[quote]

In het verleden had ik ook al eens iets gedeeld over mijn kabeltje in dit forum. Die xh connector kun je met een mesje iets bijsnijden. Het exacte model weet ik zo ook niet.

Ik heb bij tinytronics het volgende kabeltje besteld JST-XH 3p Compatible Connector met Kabel en Printplaatconnector
- Model: JST-XHCABLE3P20CM

Daarna 3x een 1k21 weerstand aan de draad uiteinden gesoldeerd en samengebonden met een wago klem. Dan heb je 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Jefstaal schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:15:
Die weerstand komt niet zo nauw, 1 k is ook goed, maar de connector is het in geen geval, deze is de verkeerde steek (2,54 mm) en past niet, tenzij je er idd met een mesje aan gaat snijden en knutselen.

Als er voldoende belangstelling is, dan kan ik er wel een paar maken, maar moet dan wel wat bijpassende draad bij bestellen, dat is ook vrij prijzig hier, maar dan moet ik ook de gewenste lengtes weten, hoewel het met elke 3-aderige kabel van welke kleuren dan ook te verlengen is, er gaat nauwelijks stroom door natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
FXZeRRo85 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:22:
[...]

Valt mee 50: https://www.klimaworld.co...apter-pac-se55ra-e-w.html

Ik kocht m overigens vorig jaar daar voor 44

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:14:
[...]

Die weerstand komt niet zo nauw, 1 k is ook goed, maar de connector is het in geen geval, deze is de verkeerde steek (2,54 mm) en past niet, tenzij je er idd met een mesje aan gaat snijden en knutselen.

Als er voldoende belangstelling is, dan kan ik er wel een paar maken, maar moet dan wel wat bijpassende draad bij bestellen, dat is ook vrij prijzig hier, maar dan moet ik ook de gewenste lengtes weten, hoewel het met elke 3-aderige kabel van welke kleuren dan ook te verlengen is, er gaat nauwelijks stroom door natuurlijk.
Ik heb hier nog van liggen. Zal morgen eens kijken of dit past. Zijn van Lipo accu's om de boel te balanceren. Maar als ik de originele stekker van Alklima bekijk, komt het aardig in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlhaLosuKZOi_W9ghz9M4j4wExI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WXNO20JQY5gmahwlP6NBHI1M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die XH past zeker niet!
Ik heb er zat van liggen hier, voor mijn modelbouw hobby, met LiPo accu's; daar zijn ze voor; bovendien is de XH 2,54 mm
Bij de plug die past zitten de locking 'pijltjes' op de korte kant, niet op de voorkant.

Maar zoals eerder gemeld, met een mes kan je alles "passend" maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:09:
Die XH past zeker niet!
Ik heb er zat van liggen hier, voor mijn modelbouw hobby, met LiPo accu's; daar zijn ze voor; bovendien is de XH 2,54 mm
Bij de plug die past zitten de locking 'pijltjes' op de korte kant, niet op de voorkant.

Maar zoals eerder gemeld, met een mes kan je alles "passend" maken
Ik ga gewoon eens kijken wat ik heb liggen aan kabels. Misschien zit er wat tussen en anders bestellen.
Of hobbyen met een mesje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Andrehj @LeonTebbens Ik bedoelde dan ook incl verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Andrehj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:28:
[...]

Hier geen ervaring met een SUZ, maar met een PUHZ-SW75YAA. Echter, omdat de aansturing van compressorfrequentie a.d.h.v. diverse parameters uit de FTC komt (die in de binnenunit zit, en voor de diverse wp-typen gelijk is) ga ik ervan uit dat een SUZ precies hetzelfde regelgedrag vertoont.
Hier de grafiekjes van het opstarten van de WP vanochtend:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet dat ie op een bepaalde frequentie (hier 42 Hz) begint. Al snel ziet de regeling dat de watertemperatuur te hard oploopt, en gaat terug naar een lagere freq. Na een kwartiertje komt dat uit op 40 Hz. Dat gaat een tijdje goed totdat de temperatuur gemeten op de WP op ca 25.5 uitkomt (in werkelijkheid ca 25, maar ik heb de sensor bijgesteld). Dan gaat de compressor naar 32 Hz, waardoor de rest van de run de temperatuur mooi stabiel blijft.
Wat vooral belangrijk is, is dat het probleem wat jouw LG heeft hier niet optreedt. Hij gaat zeker niet naar vol gas, en probeert gewoon netjes op de ingestelde temperatuur te komen.
Dank voor je reactie. De regeling die je beschrijft lijkt mij de meest logische die er bestaat, maar blijkbaar denken sommige fabrikanten daar anders over. Aangezien de aansturing inderdaad vanuit binnen komt, ga ik er ook van uit dat het voor de SUZ hetzelfde werkt als voor de PUHZ. Dat gezegd hebbende, ik ga mijn WP niet vervangen op basis van aannames :)
Ik zie in de TS dat @Plenkske @koevlaas2 @rupsen @ocaj @zwakie @MrScratch @FrancD (sorry dat ik jullie er ineens allemaal bijhaal) ook een SUZ hebben, ben benieuwd wie van hen er nog is aangehaakt en hier een uitspraak over kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

M_AW schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:15:
[...]

Dank voor je reactie. De regeling die je beschrijft lijkt mij de meest logische die er bestaat, maar blijkbaar denken sommige fabrikanten daar anders over. Aangezien de aansturing inderdaad vanuit binnen komt, ga ik er ook van uit dat het voor de SUZ hetzelfde werkt als voor de PUHZ. Dat gezegd hebbende, ik ga mijn WP niet vervangen op basis van aannames :)
Ik zie in de TS dat @Plenkske @koevlaas2 @rupsen @ocaj @zwakie @MrScratch @FrancD (sorry dat ik jullie er ineens allemaal bijhaal) ook een SUZ hebben, ben benieuwd wie van hen er nog is aangehaakt en hier een uitspraak over kan doen.
Ik ben enorm aan het strugglen met lange consistente runs te krijgen, maar vanochtend was het me gelukt.Bij mij ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ripdP-T4GQ5u9VeYKLhxUZbBtLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHIiGiplXs8pYRZrCYyiWsJ2.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit waar je naar op zoek bent?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
MrScratch schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:02:
[...]

Ik ben enorm aan het strugglen met lange consistente runs te krijgen, maar vanochtend was het me gelukt.Bij mij ziet het er als volgt uit:
[Afbeelding]
Is dit waar je naar op zoek bent?
Bedankt, deze informatie is voor mij heel waardevol. Natuurlijk heb ik het liefste een run van 24/7, maar met deze buitentemperaturen accepteer ik ook dat dat niet haalbaar is. Zeker niet met mijn beperkte afgiftesysteem en beperkte warmteverlies. Bij 10 graden Celcius heb ik een warmteverlies van ongeveer 1kW en bij 0 graden Celcius een verlies van ongeveer 2,3kW.
Wat ik niet wil accepteren van een 5kW warmtepomp is dat een run voortijdig wordt afgebroken omdat de warmtepomp al een overshoot heeft en nog steeds draait op 7kW zonder af te toeren. Om een kwartier na het afbreken weer opnieuw te beginnen met hetzelfde.

[ Voor 0% gewijzigd door M_AW op 15-11-2022 23:13 . Reden: Verkeerde waarde voor warmteverlies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
M_AW schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:15:
[...]

Dit deed die vanmiddag bij mij. Pijl linksonder geeft aan dat Op Mode schakelt naar "verwarmen. Dan duurt het een minuutje of 5 voordat de compressor aan gaat, die spint in een minuutje of zo naar 50, stabiliseert dan even en klimt dan geleidelijk naar 60Hz. Precies op het moment dat Ta de ingestelde temperatuur (30 graden) bereikt, begint de compressor geleidelijk onderuit te schakelen om uiteindelijk zo rond de 30H te stabiliseren na ruim een half uur. Daarna daar doet die een mooie lange run.

Is dit wat je zoekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB6Tw4uNC-FrryE_hRvBYbdUT8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92PsNBwu7dPuUVwQiuviHCHT.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@M_AW Hier (SUZ-SWM80VA) vandaag ook de eerste lange run van het seizoen gehad. Hoe snel hij stabiliseert na de opstart hangt er een beetje van af, maar zodra hij zijn doel-aanvoer-temperatuur bereikt heeft toert de frequentie gelijk naar beneden.

Klik voor groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx24uYMCgek5PeRN982PGFww3eU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3Bu2VG86843jNnXLUraR8z6z.png?f=fotoalbum_medium

(SWW-run was vandaag om 08:00)

[ Voor 6% gewijzigd door ocaj op 15-11-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Denbach schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:47:
Een buurman in het project heeft een zelfde pomp als mij, echter blijft zijn unit 24/7 doorlopen, afgelopen maand een netto verbruik van dik 450 euro.. had voor hem de heater DHW en Heating uitgeschakeld in het menu, nu heeft ie geen warmwater meer..

Ook binnen temperatuur loopt terug, blijft op 18 graden nu terwijl kamer thermostaat op 21 staat.
Regeling had ik op vaste Ta gezet van 30

buiten unit draait wel f-gas leidingen worden ook heet. Nu laat de installateur het alweer af weten, wellicht hier iemand met een hint ? Foto van zijn opgenomen en geleverde verbruik

[Afbeelding]
Je geeft erg weinig informatie.

Welke binnen/buitenunit?
Heb je naregeling?
Eventueel foto’s maakt alles gelijk duidelijk.
Hoe zit alles aangesloten regeltechnisch?

Waarschijnlijk staat Dipswitch SW2-1 verkeerd.
Dit kun je testen:
- Thermostaat op 30 zetten, gaat de warmtepomp uit?
- Thermostaat op 5 graden, gaat de warmtepomp aan?
Als je op beide JA hebt, dan dipswitch omzetten.
(Spanning van toestel, dipswitch omzetten, 5 minuten wachten en spanning weer erop.)

Staat Elektrisch weerstand (element/booster heater) Verwarming en SWW misschien aan?

Kun je wat meer vertellen over de ingestelde instellingen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
@ocaj @zwakie ook jullie bedankt voor de reactie. Dit beantwoordt exact de vraag die ik had. Ik ga er nog even 14 dagen rustig over nadenken, maar ik denk dat ik de SUZ-SWM40 VA met de EHST20D-VM2D ga aanschaffen. Prijs heb ik al ontvangen van Alklima, niet goedkoop uiteraard, maar toch lager dan ik had verwacht. Levertijd ten minste een half jaar, in lijn met de verwachtingen tegenwoordig. Kan ik hem nog mooi voor volgend stookseizoen installeren.

Tot die tijd blijf ik aangehaakt in dit topic, fijn om ook hier weer kennis te kunnen opdoen en delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M_AW schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:35:
@ocaj @zwakie ook jullie bedankt voor de reactie. Dit beantwoordt exact de vraag die ik had. Ik ga er nog even 14 dagen rustig over nadenken, maar ik denk dat ik de SUZ-SWM40 VA met de EHST20D-VM2D ga aanschaffen. Prijs heb ik al ontvangen van Alklima, niet goedkoop uiteraard, maar toch lager dan ik had verwacht. Levertijd ten minste een half jaar, in lijn met de verwachtingen tegenwoordig. Kan ik hem nog mooi voor volgend stookseizoen installeren.
Hier zijn beide veel goedkoper:
https://www.climamarket.e...-eco-inverter-suz-swm40va
Nadeel is dat je een installateur moet vinden die het koelgas-deel wil doen en garantie is wel wat lastiger. Maar voor het geld wat je hierdoor bespaart kun je wel wat risico lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M_AW
Andrehj schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:46:
[...]

Hier zijn beide veel goedkoper:
https://www.climamarket.e...-eco-inverter-suz-swm40va
Nadeel is dat je een installateur moet vinden die het koelgas-deel wil doen en garantie is wel wat lastiger. Maar voor het geld wat je hierdoor bespaart kun je wel wat risico lopen.
Ik koop bij Alklima ook ongeveer voor deze prijzen in. Buitenunit iets goedkoper en binnenunit iets duurder zie ik in dit geval. Heeft te maken met verschillende inkoopvoorwaarden voor consumenten dan voor business2busisess. Gezien de technische ondersteuning die zij bieden en gemak in geval van garantie, haal ik het graag gewoon bij hun als het zover is.
m.b.t. koel-gas deel komt ook wel goed. Laat ik nou als persoon STEK-gecertificeerd zijn en een eigen onderneming hebben die BRL100-gecertificeerd is. Maakt het leven wel makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
DutchWing schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:41:
[...]

Je geeft erg weinig informatie.

Welke binnen/buitenunit?
Heb je naregeling?
Eventueel foto’s maakt alles gelijk duidelijk.
Hoe zit alles aangesloten regeltechnisch?

Waarschijnlijk staat Dipswitch SW2-1 verkeerd.
Dit kun je testen:
- Thermostaat op 30 zetten, gaat de warmtepomp uit?
- Thermostaat op 5 graden, gaat de warmtepomp aan?
Als je op beide JA hebt, dan dipswitch omzetten.
(Spanning van toestel, dipswitch omzetten, 5 minuten wachten en spanning weer erop.)

Staat Elektrisch weerstand (element/booster heater) Verwarming en SWW misschien aan?

Kun je wat meer vertellen over de ingestelde instellingen etc?
Binnen unit is erst20d-vm2d buiten unit Suz swm60va
Begane grond en eerste verdieping zijn 1 zone, op eerste verdieping zit een mohlenhoff naregeling.

Instellingen heb ik terug gezet naar ruimte adaptie, bij vaste Ta van 30 liep de kamer temperatuur terug. Ik had toen ook beide elektrische weerstanden uitgezet.

Inmiddels door geen warm water en geen verwarming de elektrische weerstanden weer ingeschakeld.

Zal de buurman vragen eens de voorgestelde temperaturen in te stellen op de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
M_AW schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:52:
[...]

Ik koop bij Alklima ook ongeveer voor deze prijzen in. Buitenunit iets goedkoper en binnenunit iets duurder zie ik in dit geval. Heeft te maken met verschillende inkoopvoorwaarden voor consumenten dan voor business2busisess. Gezien de technische ondersteuning die zij bieden en gemak in geval van garantie, haal ik het graag gewoon bij hun als het zover is.
m.b.t. koel-gas deel komt ook wel goed. Laat ik nou als persoon STEK-gecertificeerd zijn en een eigen onderneming hebben die BRL100-gecertificeerd is. Maakt het leven wel makkelijker :+
Tja, daar kunnen wij als "gewone stervelingen" natuurlijk niet tegenop! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Laatst online: 22-09 20:36
Even een vraagje zodat ik zeker weet dat ik het goed begrijp: als ik een curve in ga stellen kan ik de mitsu thermostaat niet meer gebruiken toch?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Denbach schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:07:
[...]

Binnen unit is erst20d-vm2d buiten unit Suz swm60va
Begane grond en eerste verdieping zijn 1 zone, op eerste verdieping zit een mohlenhoff naregeling.
Dus overal vloerverwarming.
En boven een master-slave naregeling ga ik even vanuit.
Instellingen heb ik terug gezet naar ruimte adaptie, bij vaste Ta van 30 liep de kamer temperatuur terug. Ik had toen ook beide elektrische weerstanden uitgezet.
Het ligt er even aan welke thermostaat er hangt in de woonkamer.
Als dit een aan/uit thermostaat is heeft WAR de voorkeur.
Ook moet je de installatie minimaal 1 dag de tijd geven, met deze buitentemperaturen moet je met vloerverwarming met 25-30 graden prima vooruit kunnen.
Als je hem op ruimtetemperatuur regeling zet moet je de minimale en maximale temperatuur op 25 en 35 a 40 zetten.
Inmiddels door geen warm water en geen verwarming de elektrische weerstanden weer ingeschakeld.
Lees even via informatie werking sowieso even de flow (code: 540) uit.
Elektrisch element moet je gewoon uitlaten, dit verklaart ook waarom je meer verbruikt dan je produceert.
Zal de buurman vragen eens de voorgestelde temperaturen in te stellen op de thermostaat.
Het zullen voornamelijk instellingen wezen welke verkeerd staan, met een aanvoertemperatuur van 30 graden in de vloer moet je de woning echt wel warm kunnen krijgen.
Waarschijnlijk zal hij eventueel de boel ook iets moeten inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
DarkPino schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:32:
Even een vraagje zodat ik zeker weet dat ik het goed begrijp: als ik een curve in ga stellen kan ik de mitsu thermostaat niet meer gebruiken toch?
Die schakelt je wp dan nog gewoon in en uit hoor.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DarkPino schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:08:
[...]

Op dat booster element? Dan heb je hem 24 uur lopen ofzo?
'S avonds aan en de de volgende morgen is ie heet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Een vraag aan jullie, wat is zo de temperatuur van TH2 en THW1 wanneer de aanvoertemperatuur redelijk constant is ?
Bij mij was TH2 consequent lange tijden lager, 0.5 tot 1 graden, dan THW1 , dat kan natuurlijk niet lijkt me, dat zou de aanwezigheid van een 2de warmtepomp in de binnenunit of een perpetuum mobile zijn....
Ik heb nu de thermistor aanpassing op -1 graden gezet voor THW1 en THW2 en het lijkt er echt op dat opstarten nu veel stabieler is, zonder oscillatie. En zonder stille modus, die trouwens ook geen wonderen verrichtte.
Nog steeds wel de 1.5 graden onder doeltemperatuur, want daar verandert de aanpassing natuurlijk niets aan omdat de regeling die temperatuur ook gebruikt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:47
joezzt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:35:
Een vraag aan jullie, wat is zo de temperatuur van TH2 en THW1 wanneer de aanvoertemperatuur redelijk constant is ?
Bij mij zijn alle temperaturen gelijk als alleen de pomp aan staat.

• joezzt
  • Niet online
Noshi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:04:
[...]

Bij mij zijn alle temperaturen gelijk als alleen de pomp aan staat.
Thx! Maar ik bedoel de temperatuur bij verwarmen.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:47
joezzt schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:45:
[...]

Thx! Maar ik bedoel de temperatuur bij verwarmen.
Dat is uiteraard afhankelijk van het vermogen, maar bij verwarmen is de aanvoer temperatuur meestal enkele graden hoger dan de retour temperatuur.

Als het andersom is ben je aan het koelen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Noshi op 17-11-2022 08:54 ]

• joezzt
  • Niet online
Noshi schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:53:
[...]

Dat is uiteraard afhankelijk van het vermogen, maar bij verwarmen is de aanvoer temperatuur meestal enkele graden hoger dan de retour temperatuur.

Als het andersom is ben je aan het koelen :P
Ja, maar TH2 is die van de koelmiddel leiding, niet die van de retour. Ik zie wel dat de platenwisselaar in de binnenunit een zgn tegengestelde wisselaar is waarbij de gemeten temperatuur lager kan zijn dan de aanvoertemperatuur, hmmm. Weer wat geleerd!
In ieder geval, als de boel nu stabieler is ben ik wel blij.

[ Voor 5% gewijzigd door joezzt op 17-11-2022 09:03 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

joezzt schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:01:
[...]

Ja, maar TH2 is die van de koelmiddel leiding, niet die van de retour. Ik zie wel dat de platenwisselaar in de binnenunit een zgn tegengestelde wisselaar is waarbij de gemeten temperatuur lager kan zijn dan de aanvoertemperatuur, hmmm. Weer wat geleerd!
In ieder geval, als de boel nu stabieler is ben ik wel blij.
TH2 is volgens mij de hoge druk vloeistof temperatuur condensor. (Platenwisselaar)
Dus makkelijker gezegd de koudemiddel retour leiding welke terug gaat naar de warmtepomp.
Maar in de documentatie kun je dit gewoon terug vinden waar alle sensoren zitten etc.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 17-11-2022 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
voor de mensen die nog een procon a1m zoeken: https://www.ebay.nl/itm/144814546077
iets van 135 GBP incl shipping, wel uit verpakking geweest. Ik twijfel nog beetje

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 07:00
xoror schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:42:
voor de mensen die nog een procon a1m zoeken: https://www.ebay.nl/itm/144814546077
iets van 135 GBP incl shipping, wel uit verpakking geweest. Ik twijfel nog beetje
@xoror Ik heb die van mij bij dezelfde verkoper besteld en dat verliep allemaal prima.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
fragtor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:56:
[...]

@xoror Ik heb die van mij bij dezelfde verkoper besteld en dat verliep allemaal prima.
Wat had je betaald, komt nu op ruim 150 euro uit namelijk.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• joezzt
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:34:
[...]

TH2 is volgens mij de hoge druk vloeistof temperatuur condensor. (Platenwisselaar)
Dus makkelijker gezegd de koudemiddel retour leiding welke terug gaat naar de warmtepomp.
Maar in de documentatie kun je dit gewoon terug vinden waar alle sensoren zitten etc.
Die bedoel ik ook, die zit in de retour van de koelmiddelleiding vlak achter de condensor. Die kun je utilezen bij servicemenu/thermistor waardes , zit in de data die je van Melcloud kunt halen en in de log van de sd card.

Waar staat die bij jou zo normaal op in vergelijking tot de aanvoertemperatuur THW1 ?

• fragtor
@xoror 125 pond was ik kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:08:
Wat had je betaald, komt nu op ruim 150 euro uit namelijk.
Dank voor de tip. Ik heb deze maar besteld. Heb ik met de kerstdagen een mooi klusje. Totaalbedrag was met 163 euro (de koers bij het betalen is beroerder als was ze je eerst voorspiegelen) nog wel iets hoger.

• M_AW
koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:24:
[...]

Ik draai maar 2x per jaar anti legionella en dat doe ik dan van 45 - 63c helemaal op het element.
Dat vind ik interessant. Wellicht heb je daarover in andere topics al uitgebreid gesproken en is dat even langs me heen gegaan. Ik ook niet helemaal on-topic aangezien dat onafhankelijk is van merk en type WP. Als ik het goed heb is 'de norm' (/het advies) dat je ten minste 1x per week tot 60 graden gaat. Zelf houd ik me daar ook niet aan, ik verwarm elke dag 1x naar 45 en kies ik ervoor om 1x per week naar 58 te gaan. Dat doe ik vroeg op de dag, zodat het water 58 graden is voor een aantal uren voordat er weer koud water bijgemengd wordt. Ik kies voor 58 omdat mijn huidige WP tot 58 gaat op de compressor, COP zakt wel aardig in natuurlijk, maar nog altijd beter dan 1. Misschien ben ik te onzeker en is jouw regime ook gewoon veilig? Het zou wel weer wat kWh's op jaarbasis besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragtor
Andrehj schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:10:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb deze maar besteld. Heb ik met de kerstdagen een mooi klusje. Totaalbedrag was met 163 euro (de koers bij het betalen is beroerder als was ze je eerst voorspiegelen) nog wel iets hoger.
Net even op pp ingelogd 153 euro dus de verhoging valt wel mee. Ik heb hem met name besteld omdat de aansturing via Melcloud nog minimaler was dan verwacht. Met een esp32 en HA werkt dit echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@ocaj ik ben bezig m'n Procon uit te lezen en wil langs die weg bijv. ook de Ta voor verwarmen en het setpoint voor SWW kunnen veranderen.
Ik gebruik mbrtu op een linux-machine met een USB RS485 adapter om te communiceren met de Procon.
Het uitlezen van data gaat prima, maar schrijven wil niet. Wellicht zie ik iets simpels over 't hoofd...

Welke syntax gebruik jij? Kun je verder nog meer details geven over hoe je het energie-waardes (verbruik en 'opwek') uitleest? Ik krijg geen zinvolle data vanuit de Procon op dat gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Cranberry Ik gebruik ook mbrtu.

Voorbeeldje om de kamertemperatuur op 20,5 te zetten (bij ruimteregeling) of aanvoertemperatuur (bij regeling op aanvoertemp, dat is hetzelfde register):

/home/pi/mbrtu-master/mbrtu -d /dev/ttyUSB_procon -b 9600 -p N -a 1 -P -t int16 -f 6 -n 2050 -r 32

of deze om een sww-run te forceren:

/home/pi/mbrtu-master/mbrtu -d /dev/ttyUSB_procon -b 9600 -p N -a 1 -P -t int16 -f 6 -n 1 -r 37

Gaat het daar mee lukken?

[ Voor 5% gewijzigd door ocaj op 18-11-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@ocaj super, dat werkt idd. 'k Probeerde 'm in functie 4 te schrijven en dat kan/mag natuurlijk niet }:O

Hoe haal jij de opgenomen en opgewekte hoeveelheid energie uit je Procon? De relevante counters heb ik allemaal al uitgelezen, maar die geven vaak 0 of een voor mij onlogische waarde terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Cranberry schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:48:
@ocaj super, dat werkt idd. 'k Probeerde 'm in functie 4 te schrijven en dat kan/mag natuurlijk niet }:O

Hoe haal jij de opgenomen en opgewekte hoeveelheid energie uit je Procon? De relevante counters heb ik allemaal al uitgelezen, maar die geven vaak 0 of een voor mij onlogische waarde terug.
Energie wordt om middernacht bijgewerkt en geeft alleen de energie van de dag ervoor aan, geen totalen helaas.
Ik tel deze nieuwe waarde elke dag op bij een input veld in Home Assistant, zodat ik toch een oplopende, totale waarde heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Inderdaad, je krijgt alleen de getallen van de vorige dag. Er zijn aparte regisers die de datum van die waarden bij houden. Bij FC4 is dat 153-155 voor verbruik en 163-165 voor opwek.
In mijn script kijk ik of die waarden veranderd zijn en dan sla ik die getallen op voor die dag.

De getallen worden rond middernacht bijgewerkt, maar verbruik en opwek niet altijd tegelijk, zit soms een paar seconden tussen. Ik lees mijn Procon uit met tussenpozen van 1 seconde, dus controleer altijd of beide datums aangepast zijn voordat ik de tellers bijwerk.

Verder bestaan die tellers uit 2 registers: Een kWh-waarde en een Wh-waarde. Dat is eigenlijk gewoon het getal voor en achter de komma. Dus als register 156 waarde 10 geeft en register 157 geeft 26, dan heb je die dag 10,26 kWh voor verwarmen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

ThaDude

Hang Loose

xoror schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:42:
Hier ook bij deze verkoper gekocht. Zelfs nog een retour gedaan ivm verkeerde firmware versie. Allemaal netjes gedaan!

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaDude schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:28:
Hier ook bij deze verkoper gekocht. Zelfs nog een retour gedaan ivm verkeerde firmware versie. Allemaal netjes gedaan!
Er staat hier ergens beschreven hoe je die firmware kunt updaten. Was dat geen oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

ThaDude

Hang Loose

Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:32:
[...]

Er staat hier ergens beschreven hoe je die firmware kunt updaten. Was dat geen oplossing?
Ja tegenwoordig wel maar in 2020 toen ik hem bestelde niet ;)

Draai inderdaad de laatste versie firmware nu!

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
Het is mij opgevallen dat wanneer ik de thermostaat (ruimte regeling modus), op 20 graden zet, de WP altijd blijft draaien totdat de woning op 21 graden zit. Hebben jullie enig idee waarom dit zo is? Is er een instelling waardoor het altijd +1 graden zal zijn? Ik heb niks kunnen vinden in de handleiding.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@John.S dat komt door de grote hysteresis van 1 gr. C. van de standaard thermostaat. Helaas is deze niet aanpasbaar.
Velen gebruiken daarom een andere aan/uit thermostaat, zoals bijv. de Panasonic die in de TS ook genoemd is.
Zelf gebruik ik naar tevredenheid een NetAtmo smart thermostaat die ik voor een paar tientjes van een andere Tweaker heb overgenomen (enige nadeel is het feit dat hij niet zelf kan koelen, maar de enkele keer dat ik wil koelen, regel ik dat wel met domotica)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:52
Cranberry schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:38:
@John.S dat komt door de grote hysteresis van 1 gr. C. van de standaard thermostaat. Helaas is deze niet aanpasbaar.
Velen gebruiken daarom een andere aan/uit thermostaat, zoals bijv. de Panasonic die in de TS ook genoemd is.
Zelf gebruik ik naar tevredenheid een NetAtmo smart thermostaat die ik voor een paar tientjes van een andere Tweaker heb overgenomen (enige nadeel is het feit dat hij niet zelf kan koelen, maar de enkele keer dat ik wil koelen, regel ik dat wel met domotica)
Volgens mij is de hysterese eigenlijk 0,5 maar rond hij op het scherm af naar boven.
Ik zie dit ook aan andere temperatuursensors in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
Cranberry schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:38:
Dat verklaard veel, helaas zit het pleisterwerk strak tegen deze unit aan. Ik zal er maar mee moeten leven ;)
Plenkske schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:54:
[...]

Volgens mij is de hysterese eigenlijk 0,5 maar rond hij op het scherm af naar boven.
Ik zie dit ook aan andere temperatuursensors in de kamer.
Thanks voor de info!

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ronaldvdijk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 02:52:
[...]

Ik lees de waardes momenteel nog af op het scherm van de binnenunit. De frequentie met code 016. De procon is in bestelling.

Ik lees bij de thermistor een voorloop temperatuur van 32 en retour van 27.

In de vloer liggen 11 groepen van 14x2 diameter. Ik weet dat dit zeer krap is, maar het is een erfenis van de vorige bewoner. Het ligt er nog maar 5 jaar in, dus ik wil de vloer er nog niet uit halen. Volgens berekening zou ik daar 58w per m2 afgifte hebben. 11 groepen a 90 meter geeft 5742watt vermogen. Daarnaast heb ik nog 8 radiatoren. Die warmte zou ik dus makkelijk kwijt moeten kunnen. De flow door de vloer is 1 liter per minuut per groep.

Ik heb lagere aanvoertemperaturen geprobeerd, maar hij schiet er snel voorbij en op 1.5 graad boven setpoint gaat hij uit. Het vermogenskabeltje staat op 50 procent. Op 32 graden Ta maakt hij de langste runs. Ik zou wel graag lager willen maar dat lijkt niet te lukken.
Heb jij wel een pomploze verdeler ? Mijn eerste ingeving is dat er ventielen tussen je vloerverdeler en wp zitten die erg belemmerend zijn qua flow.
Ook al heb je 14x2 moet je best een hoop vermogen kwijt kunnen op max. 30 graden, zelf heb ik effectief maar 4 groepen 16x2 en die trekt zo 5 kW op 28c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
M_AW schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:02:
[...]

Dat vind ik interessant. Wellicht heb je daarover in andere topics al uitgebreid gesproken en is dat even langs me heen gegaan. Ik ook niet helemaal on-topic aangezien dat onafhankelijk is van merk en type WP. Als ik het goed heb is 'de norm' (/het advies) dat je ten minste 1x per week tot 60 graden gaat. Zelf houd ik me daar ook niet aan, ik verwarm elke dag 1x naar 45 en kies ik ervoor om 1x per week naar 58 te gaan. Dat doe ik vroeg op de dag, zodat het water 58 graden is voor een aantal uren voordat er weer koud water bijgemengd wordt. Ik kies voor 58 omdat mijn huidige WP tot 58 gaat op de compressor, COP zakt wel aardig in natuurlijk, maar nog altijd beter dan 1. Misschien ben ik te onzeker en is jouw regime ook gewoon veilig? Het zou wel weer wat kWh's op jaarbasis besparen.
Ik deed het al nooit 1x per week maar 1x per 3 weken ofzo, langzaamaan ben ik het gaan oprekken naar nu (alweer een paar jaar) 2x per jaar.
Wel word hier best intensief gedoucht, met 5 personen en niemand houdt zich in want het is 'gratis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DarkPino schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:29:
[...]

Ik vraag me inderdaad af of dit veel zin heeft. Denk dat ik beter de SWW gewoon vast op 57 graden kan zetten helaas :(
Juist niet, gewoon een nacht laten gaan en de volgende morgen is je vat boven de 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:24:
[...]

Heb jij wel een pomploze verdeler ? Mijn eerste ingeving is dat er ventielen tussen je vloerverdeler en wp zitten die erg belemmerendzijn qua flow.
Ook al heb je 14x2 moet je best een hoop vermogen kwijt kunnen op max. 30 graden, zelf heb ik effectief maar 4 groepen 16x2 en die trekt zo 5 kW op 28c.
Ja ik heb een pomploze verdeler van Heima. Een flow van 20 liter per minuut op cv en bij het maken van sanitair water 22 liter per minuut. Tussen binnen en buitenunit zit 10 meter met 32x3 buizen. Ik heb een monoblock. Er zit wel een haakse bocht in. Die zal wel iets flow belemmeren. Maar ik had veel meer verwacht omdat de pomp max 34 liter aan kan volgens de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Een monoblok?
Van Mitsubishi?
Dat moet dan de eerste zijn die hier voorbij komt dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Naalroc schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:06:
Een monoblok?
Van Mitsubishi?
Dat moet dan de eerste zijn die hier voorbij komt dacht ik
Puz wm112yaa, monoblock inderdaad. Deze kon ik zelf installeren en had ik geen f gassen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat begrijp ik Ronald, maar ik denk dat je dan de eerste Mitsu eigenaar bent met een mono hier op dit forum.
Welkom.
Komt deze unit uit het buitenland? Want ik dacht dat Alklima die ook niet voerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Hij komt uit Spanje, maar alklima verkoopt hem ook als complete set. Ik denk alleen dat hij niet vaak verkocht wordt in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Als anti-vries op het scherm staat, staat dan de buitenunit in de defrost stand? Buitentemperatuur is iets van 4gr bij ons.
Hij heeft vanaf 11:30 een run gedaan tot 17:30 om de boel te verwarmen. En ik zag net 19:45 dat het verbruik naar 88watt gaan en zag toen anti-vries staan. Ik hoor in de binnenunit wel een pomp sneller draaien, maar bij de buitenunit hoor je niet en draait ook geen ventilator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fg82AxQLusULpaDwScZ2UPO9Yc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7tB3V8qRXN7sXPWvgf73xfM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Dan moet je je aanvoertemperatuur verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedyace schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:24:
Als anti-vries op het scherm staat, staat dan de buitenunit in de defrost stand? Buitentemperatuur is iets van 4gr bij ons.
Hij heeft vanaf 11:30 een run gedaan tot 17:30 om de boel te verwarmen. En ik zag net 19:45 dat het verbruik naar 88watt gaan en zag toen anti-vries staan. Ik hoor in de binnenunit wel een pomp sneller draaien, maar bij de buitenunit hoor je niet en draait ook geen ventilator.
[Afbeelding]
De machine probeert je cv water 20c te houden dus pompt alleen rond, in het menu service en dan (weet ik even niet ) antivries modus op ** zetten staat nu op 5c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ronaldvdijk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:54:
[...]

Ja ik heb een pomploze verdeler van Heima. Een flow van 20 liter per minuut op cv en bij het maken van sanitair water 22 liter per minuut. Tussen binnen en buitenunit zit 10 meter met 32x3 buizen. Ik heb een monoblock. Er zit wel een haakse bocht in. Die zal wel iets flow belemmeren. Maar ik had veel meer verwacht omdat de pomp max 34 liter aan kan volgens de datasheet.
Staan je debietmeters wel maximaal open ? 20 liter per minuut is toch prima, genoeg voor 8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:50:
[...]

Staan je debietmeters wel maximaal open ? 20 liter per minuut is toch prima, genoeg voor 8 kW.
De groepen staan allemaal maximaal open en doen 1 liter per minuut. Dus alle 11 samen zijn goed voor 11 liter. Er gaat dus nog 9 liter met een 20mm stalen hoofdleiding naar de verdeler op de eerste verdieping. Bij het verdeelpunt gaan ze met 15mm naar de radiatoren.

Op dit moment heb ik de aanvoer temperatuur ingesteld op 30 graden maar ik zie dat de aanvoer continu op 31 loopt met piekjes naar 31.5. Ik had gehoopt dat hij dan ook 30 zou aanhouden zodat ik dan weer kan verlagen naar 29. Of pak ik dit helemaal verkeerd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ronaldvdijk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:56:
[...]

De groepen staan allemaal maximaal open en doen 1 liter per minuut. Dus alle 11 samen zijn goed voor 11 liter. Er gaat dus nog 9 liter met een 20mm stalen hoofdleiding naar de verdeler op de eerste verdieping. Bij het verdeelpunt gaan ze met 15mm naar de radiatoren.

Op dit moment heb ik de aanvoer temperatuur ingesteld op 30 graden maar ik zie dat de aanvoer continu op 31 loopt met piekjes naar 31.5. Ik had gehoopt dat hij dan ook 30 zou aanhouden zodat ik dan weer kan verlagen naar 29. Of pak ik dit helemaal verkeerd aan?
1L is wel een beetje weinig, de afsluiters per groep staan ook helemaal open ?
Wat gebeurd er als je boven helemaal dichtzet ? Is de boel goed ontlucht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

koevlaas2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:41:
[...]

De machine probeert je cv water 20c te houden dus pompt alleen rond, in het menu service en dan (weet ik even niet ) antivries modus op ** zetten staat nu op 5c.
Thanks, Ik heb hem gelijk maar even op de ** gezet. (y)

Pagina: 1 ... 38 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero