Dag allen,
Even kort voorstellen, ik ben een gebruiker van LG ThermaV 5,0kW split-warmtepomp die overweegt om een overstap te maken. Ik vind de ThermaV een heel mooi product met hele fijne specificaties. Helaas zitten er in de firmware/software wat eigenschappen hard ingebakken waardoor deze warmtepomp toch niet de meest ideale blijkt te zijn voor mijn specifieke situatie.
Om niet tegen dezelfde problemen als mijn huidige WP aan te lopen, probeer ik zoveel mogelijk informatie tot mij te nemen. Om mijn eerste post in dit topic niet onnodig lang te maken (wat het toch wel weer zal worden), laat ik soms wat informatie achterwege. Zie voor wat meer info over mijn huidige systeem
Deze post in desbetreffene topic
Het probleem kort samengevat:
Ik heb een afgiftesysteem van 2 groepen vloerverwarming. Daarom heb ik het laagste vermogen genomen dat er was. Echter, de LG heeft een bepaalde opstart-cyclus waarbij er ongeveer 15 minuten op hoog / vol vermogen wordt gedraaid en daarna nog een half uur lang maar heel langzaam teruggemoduleerd wordt. Gedurende deze periode loopt het afgegeven vermogen op richting 7kW. Dit trekt mijn afgiftesysteem niet. Het gevolg is dat mijn warmtepomp uitschakelt op overshoot voordat hij uberhaupt begint te regelen. Om vervolgens even later weer hetzelfde te doen. Een buffervat zie ik als een bestrijding van een probleem dat er helemaal niet zou moeten zijn.
Ik ben nu zover dat ik overweeg mijn verlies te nemen en opnieuw te beginnen. Door opgedane ervaringen weet ik nu nog beter waar ik op wil letten bij de selectie van de juiste warmtepomp. Niet alleen het minimale vermogen (het minimale vermogen van mijn huidige LG is dik in orde! Draait op 10Hz en 320W opgenomen vermogen, maar dat lukt dus alleen als ik met handmatige ondersteuning door de opstarcyclus kom. Hiervoor is het nodig om zelf ongeveer 45minuten naast mn binnenunit te staan of op mn telefoon bezig te zijn, voor iedere start. Niet wenselijk dus.) Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe verschillende merken en types regelen tijdens het opstarten.
Één van de units die ik momenteel op het oog heb om de huidige WP te vervangen is de SUZ-SWM40 VA. Ik ga niet zeggen dat ik alle pagina’s van dit topic volledig heb doorgelezen, maar ik heb de nodige zoektermen gebruikt om e.e.a. te weten te komen. Het minimale vermogen van deze unit ligt tussen de 2,0 en 2,5kW afhankelijk van buitentemperatuur en watertemperatuur als ik het goed zie in het databook. Dat kan ik onder normale omstandigheden wel kwijt. Wat ik graag bevestigd zou willen hebben (of ontkracht als het niet zo is, ook prima!), is dat deze unit direct begint te moduleren als de temperatuur van het water z’n setpoint bereikt heeft. Zo begrijp ik het namelijk wel uit dit topic. Ik vind het prima dat de unit vol-gas opstart, maar dan wil ik wel zeker weten dat hij ook direct volledig terugmoduleert als het setpoint wordt bereikt, ook als dat bij wijze van spreken al na 30 seconden is. Overshoot mag dus alleen plaatsvinden als het minimale vermogen van de unit hoger is dan wat er in huis kan worden afgegeven. Niet omdat de fabrikant een-of-ander opstart-protocol laat draaien.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers van de SUZ-SWM40 VA en deel graag meer ervaring / informatie als daar vraag naar is.
[
Voor 1% gewijzigd door
M_AW op 15-11-2022 13:31
. Reden: Kleine nuance m.b.t. minimale vermogen ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S