Een paar dingen vallen mij op:DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:54:
Ik heb de SD kaart uit kunnen lezen, heel karwei (heb geen SD-kaart lezer kwam ik achter) maar het is gelukt.
Als eerste de legionella run. Die toont een gek beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om 1 uur begint hij met de legionella run maar zakt de water temperatuur?
Dan het pendelen: wat ik nu zie is dat sinds ik de pompsnelheid weer hoger heb gezet (blijkbaar had de installateur die lager gezet) de WP weer wat rustiger draait. Dan nog steeds lijkt de Ta (Ref Liquid Temp?) tussen de 30 en 35 graden te zijn terwijl ik hem ingesteld heb tussen minimaal 20 en max 35? Waarom gaat deze kouder draaien dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Daar ben ik nog niet mee bezig geweest. De WP hangt sinds eind Oktober dus misschien is het inderdaad wel een idee om dat anders te doen, moet me er eens in verdiepen wat dat voor kosten met zich zou meebrengen
[...]
Yes er zit een 40 liter (volgens mij) buffer tussen
Dank voor het meedenken allen!
- bij je sww run gaat je buitenunit niet aan (edit: je ref. liquid gaat nauwelijks omhoog, al doet hij dat 2h later wel, wat gek is als ook de booster aan zou staan). De wp probeert 2 uur lang het water op te warmen en schakelt vervolgens het electrische element in omdat het niet lukt. Door het 2 uur rondpompen in ongeïsoleerde leidingen daalt de temperatuur in de tank. Heb je dat eerder gehad? Via de sd card kan je even kijken of dat bij andere runs ook gebeurt.
- je flow tijdens het verwarmen is erg laag. Met circa 10L/min ga je moeilijk het minimale vermogen van de wp in de vloer krijgen. Daarna neemt het later toe naar 15L/min, wat al een heel stuk beter is. Is dit omdat er meer zones open gaan door je naregeling? Zo ja, dan zou ik ervoor kiezen die standaard open te zetten. Bij en wp gaat het om afgifte en moet je zo veel mogelijk open hebben staan (alles verwarmen en niet alleen de ruimtes waar je op dat moment bent zorgt voor een hogere efficiëntie en compenseert eventuele extra verliezen, al zijn er uitzonderingen voor slecht geïsoleerde huizen of veel isolatie tussen vertrekken). Je driewegklep lijkt het niet te zijn, want de temperatuur in de tank blijft redelijk gelijk.
- Wat voor regeling gebruik je en met wat regel je die? WAR of ruimte compensatie met draadloze mitsu thermostaat? Ik zie namelijk het temperatuur niveau veranderen waarop hij pendelt. Tussen 1h en 5h gaat dat naar 35 graden en daaromheen lijkt dat rond 34 graden te liggen. Ik zie in ieder geval de ruimte temperatuur niet veranderen ondanks dat je 9h (met pendelen) aan het stoken bent.
- Zo veel pendelen komt omdat je elke keer over zijn ingestelde ta heen gaat, hij even wacht en het weer opnieuw probeert. Het beste om dat te voorkomen is meer afgifte en meer flow. Als rond 7:30 je flow toeneemt, worden je runs wel langer, maar hij blijft wel pendelen. Je hebt nog meer afgifte of flow nodig. Je kan ook een hogere ta kiezen, maar dat gaat ten koste van efficiëntie en met 32 graden zit je al best hoog voor vloerverwarming (bij 1,5 graden overshoot stopt de wp om het later opnieuw te proberen).
Gaat die 35 graden rechtstreeks je vloer in? Check even of je afwerking dat fijn vindt. Grote en snelle opwarming van 20 naar 35 graden kan eventueel een probleem geven.
Lees de onderstaande post even door hoe je kan berekenen welke ta je moet hebben om je minimale vermogen kwijt te raken:
Sven1234 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:26:
[...]
Tussen de wp en de verdeler boven komen ze makkelijk bij, waardoor je flow daar enorm zal toenemen. De leidingen naar beneden voor je woonkamer verdeler en sww tank zijn mogelijk iets lastiger, afhankelijk van het trace dat ze maken (recht naar beneden of ook horizontaal door de vloer?).
Even afhankelijk van de aannemer en de bereidheid van je buren kan je proberen de aannemer het te laten verbeteren. Bij mij was het de BAM en die deed er alles aan om niks te hoeven doen. Ook de meeste buren vonden het wel prima, waardoor het uiteindelijk minder tijd en energie koste om het zelf op te lossen.
Wat me wel op valt is dat je flow opnieuw 10L/min is, ondanks dat je alle actuatoren van de groepen hebt afgehaald. Dat lijkt dus helemaal niks te doen tov alles er op laten zitten. In een van je berichten geef je aan dat de benedenverdieping en badkamer meestal open staan met een oppervlakte van 89m2. Je stookt met 31 graden. Volgens de volgende website https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening zou je dan 4,3kW in je vloer pompen (aangenomen een tr van 28 graden). Dat is boven het minimale vermogen van jouw unit van 3,1kW (zie topic start). Op basis van deze info zou jouw wp dus niet pendelen (mogelijk dat een thermostaat op een gegeven moment ingrijpt, maar met betonnen vloeren duurt dat wel even).
Iets klopt er dus nog niet. Is de zone regeling gemaakt voor warmtepompen? Ik had er een met een low load cycle voor cv ketels en dat ging heel slecht samen met de wp. Ik zou via de sd kaart eens even checken of die 89m2 continu open staat en je gedurende de hele run 10L/min haalt. Ik vermoed dat een deel eerder dicht gaat, je minder flow krijgt en de wp zijn warmte niet kwijt kan en start met pendelen. Kan je een afbeelding van een verwamingsrun laten zien met ta, tr, en flow via de sd kaart tool?
Kijk ook nog eens naar een andere post van mij. Veel mensen stoken alleen een deel van het huis. Bij nieuwbouwhuizen wordt toch alles snel dezelfde temperatuur en door de werkkamer/kleedkamer boven ook open te zetten krijg je meer flow/afgifte en kan je ta omlaag, wat weer een betere cop geeft. Omdat je boven dichter bij de wp zit met grotere leidingen, moet je waarschijnlijk die zones wel even waterzijdig inregelen (kan met blauwe doppen die meestal ergens los slingeren na de oplevering).
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door Sven1234 op 12-11-2022 17:11 ]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D