WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat is de SWW setpoint.John.S schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:46:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel Hwtemp met setpoint. En hij staat nu op kamertemperatuur regeling.
Deze kun je gewoon zo laten staan.
Er is altijd een mogelijkheid dat de driewegklep defect raakt en er te warm water richting de vloer gaat, dan zou je een extra beveiliging moeten inbouwen welke de installatie uitschakelt indien dit gebeurd.
Maar na mijn weten heeft niemand dat.
Dat is als je 2 zones gebruikt.Ik maak mij een beetje druk over het volgende in de handleiding: In heating mode, to avoid the heat emitters being damaged by excessive-
ly hot water, set the target flow temperature to a minimum of 2ºC below
the maximum allowable temperature of all the heat emitters. For Zone2,
set the target flow temperature to a minimum of 5ºC below the maximum
allowable flow temperature of all the heat emitters in Zone2 circuit.
Wellicht is 50 graden hier te hoog? Of heb ik het mis? (De techniek is relatief nieuw voor mij)
Zone 1: vloerverwarming.
Zone 2: radiatoren.
Gebruik je dat?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Anoniem: 1847902
Naalroc schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:57:
[...]
Plaats even een foto van je Mitsubishi thermostaat, die normaalgesproken op de kast van je binnenunit zit, dan kunnen we zien hoe die regeling is ingesteld aan de hand van de symbooltjes op het scherm.
:strip_exif()/f/image/0n8rRMTC0BSqfY24RKXOdsyv.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoel je dit?
Kun je iets vertellen over je afgifte:TSE schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:51:toon volledige bericht
Ik dacht even dat ik het allemaal begreep, en dat alles ok ingesteld stond tot ik een beetje meer in detail ging kijken... Blijkt dat ik volgens mij continue pendel gedrag heb.
Ik heb dit forum ondertussen een aantal keer doorgenomen, maar kan blijkbaar de juiste combinatie van setting toch niet vinden...
Als ik 20° ruimte temp vraag, stopt de WP bij 20 en begint dan te pendelen (gaat dus niet tot 20.5 om dan te wachten) Ik verlaag 's nachts naar 19.5 ; in de namiddag verhoog ik naar 20.5 (beetje zoals @ocaj j)
Mijn systeem
Buitenunit : PUHZ-SHW80YAA
Binnenunit - ERST20C-VM6DR1.UK
Mitsu PAR remote (dus omgevingstemp)
Mijn settings
Stille modus - stand 2
Ruimte temp settings (verwarmingsbedrijf)
Min/max - 25-35
Interval - normaal 60 min
Diff adjust -5/5
Melcloud (en bijhorende basis rapportage)
Enkele waarden
Frequentie - 30hz
Fanspeed ~500
Flow (code 540) 31 (is dit niet ongelooflijk hoog ?)
Pomp stand 5
Homewizard kwh meter afgelopen dagen hieronder :
Mijn issue :
1. Pendelgedrag zodra de temperatuur behaald is
2. Tijdens het draaien moduleert de WP terug naar een lage kwh waarde om vervolgens terug verder te gaan
3. Elektrisch steeds rond de 1100 - 1500 watt - krijg ik dit lager ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Vloerverwarming, radiatoren, convectoren of een combinatie?
- Naregeling?
- Buffervat of geen buffervat?
- Eventueel foto’s van de installatie + vloerverwarming (indien van toepassing) ?
Menu >> Verwarmen >> Enter >> Compensatie Curve >> Zoek >> kun je hiervan een foto maken?
Zoals deze:
:strip_exif()/f/image/PVUzxCkNoXo2JRCjlspW7ZLk.jpg?f=fotoalbum_large)
* Ik gebruik geen weersafhankelijk.
Ja, en inmiddels heeft @DutchWing al aangegeven wat die symbolen betekenen in de 3 mogelijkheden in de post direct boven die van jou, dus kennelijk weersafhankelijk, maar wel met een externe thermostaat zoals je zei; en die zit dan op 2 plekken. En hoe is die weersregeling ingesteld?
Maar je weet misschien niet of die ook de stelmotortjes op je verdeler schakelen?
Edit: ik ben alweer te laat
[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 07-11-2022 19:16 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
[...]
:strip_exif()/f/image/clcjXURG4ZgLBUkoofBrWhDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 07-11-2022 19:16 ]
Nee dat weet ik niet, hoe dat zit.Naalroc schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:14:
[...]
Ja, en inmiddels heeft @DutchWing al aangegeven wat die symbolen betekenen in de 3 mogelijkheden in de post direct boven die van jou, dus kennelijk weersafhankelijk, maar wel met een externe thermostaat zoals je zei; en die zit dan op 2 plekken. En hoe is die weersregeling ingesteld?
Maar je weet misschien niet of die ook de stelmotortjes op je verdeler schakelen?
Edit: ik ben alweer te laat
We hebben hier twee verdelers (twee verdiepingen vloerverwarming). Geen radiatoren.DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:05:toon volledige bericht
[...]
Dat is de SWW setpoint.
Deze kun je gewoon zo laten staan.
Er is altijd een mogelijkheid dat de driewegklep defect raakt en er te warm water richting de vloer gaat, dan zou je een extra beveiliging moeten inbouwen welke de installatie uitschakelt indien dit gebeurd.
Maar na mijn weten heeft niemand dat.
[...]
Dat is als je 2 zones gebruikt.
Zone 1: vloerverwarming.
Zone 2: radiatoren.
Gebruik je dat?
Dan zal ik niet gaan sleutelen aan de Hflow1 variabele. Met de aanname dat de driewegklep het niet begeeft
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Sorry ik heb een fout gemaakt, zat niet goed te kijken, jouw Hflow1 staat ook op 50, die moet wel naar beneden gezet worden op iets van 35 voor vloerverwarming.John.S schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:18:
[...]
We hebben hier twee verdelers (twee verdiepingen vloerverwarming). Geen radiatoren.
Dan zal ik niet gaan sleutelen aan de Hflow1 variabele. Met de aanname dat de driewegklep het niet begeeft
Maar ik weet even niet zeker of Hflow1 op ruimtetemperatuur regeling niet de WAR instellingen laat zien.
Want bij mij geeft deze 25 graden aan terwijl mijn minimale temperatuur op 25 staat en maximale op 40 (radiatoren)
Dat kan je zo doen:
Menu >> Service >> Bedieningsinstellingen >> Verwarmingsbedrijf >> Dan kun je het volgende aanpassen:
:strip_exif()/f/image/IA5WP875VYZCC0LtvcoLABqE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door DutchWing op 07-11-2022 19:44 ]
100 m2 vloerverwarming geen naregelingDutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:09:
[...]
Kun je iets vertellen over je afgifte:
- Vloerverwarming, radiatoren, convectoren of een combinatie?
- Naregeling?
- Buffervat of geen buffervat?
- Eventueel foto’s van de installatie + vloerverwarming (indien van toepassing) ?
Apart radiator circuit via tado, enkel in de ochtend op badkamer warmtevraag ( vaste TA 32 graden)
Geen buffervat, maar wel evenwichtsfles
:strip_exif()/f/image/tjPCZllY9bCCYNtMmHQ32OVp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uAdvhcF2j2M7NTwSDbMttYi6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door TSE op 07-11-2022 19:57 ]
WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey
Dit hebben we voor de vloerverwarming.DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:27:
[...]
Sorry ik heb een fout gemaakt, zat niet goed te kijken, jouw Hflow1 staat ook op 50, die moet wel naar beneden gezet worden op iets van 35 voor vloerverwarming.
Of heb je mengverdelers?
Dat kan je zo doen:
Menu >> Service >> Bedieningsinstellingen >> Verwarmingsbedrijf >> Dan kun je het volgende aanpassen:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TXuKNGWh3WkMGLvx3OF2g1sf.jpg?f=user_large)
Dit is geen mengverdeler toch?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb het bereik voorlooptemperatuur aangepast naar 35 graden. Echter blijft Hflow1 nog op 50 staan.DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:27:
[...]
Sorry ik heb een fout gemaakt, zat niet goed te kijken, jouw Hflow1 staat ook op 50, die moet wel naar beneden gezet worden op iets van 35 voor vloerverwarming.
Maar ik weet even niet zeker of Hflow1 op ruimtetemperatuur regeling niet de WAR instellingen laat zien.
Want bij mij geeft deze 25 graden aan terwijl mijn minimale temperatuur op 25 staat en maximale op 40 (radiatoren)
Dat kan je zo doen:
[Afbeelding]
Hoe meer ik lees over de voorlooptemperatuur, hoe minder ik snap van het feit dat hij hier ook op 50 graden staat overigens.John.S schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:10:
[...]
Ik heb het bereik voorlooptemperatuur aangepast naar 35 graden. Echter blijft Hflow1 nog op 50 staan.
Echter als je installatie op ruimtetemperatuur regeling staat doet hij hier niks mee.
Stel je zet hem even op doeltemperatuur 30 graden en je zet hem daarna weer op ruimtetemperatuur regeling dan zul je zien dat Hflow1 ineens op 30 staat.
Dus je kan Hflow1 gewoon negeren als je installatie toch op ruimtetemperatuur regeling staat.
Wel de minimale en maximale temperatuur instellen wat geschikt is voor vloerverwarming.
Bijvoorbeeld: 25 en 35.
Geweldig! Duizend maal dank! Ik ga ermee aan de slagDutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:42:
@John.S Ik ben eruit, Hflow1 is je doeltemperatuur.
Echter als je installatie op ruimtetemperatuur regeling staat doet hij hier niks mee.
Stel je zet hem even op doeltemperatuur 30 graden en je zet hem daarna weer op ruimtetemperatuur regeling dan zul je zien dat Hflow1 ineens op 30 staat.
Dus je kan Hflow1 gewoon negeren als je installatie toch op ruimtetemperatuur regeling staat.
Wel de minimale en maximale temperatuur instellen wat geschikt is voor vloerverwarming.
Bijvoorbeeld: 25 en 35.

Je geeft erg weinig info, je zult eerst wat vragen moeten beantwoorden.TSE schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:51:toon volledige bericht
Ik dacht even dat ik het allemaal begreep, en dat alles ok ingesteld stond tot ik een beetje meer in detail ging kijken... Blijkt dat ik volgens mij continue pendel gedrag heb.
Ik heb dit forum ondertussen een aantal keer doorgenomen, maar kan blijkbaar de juiste combinatie van setting toch niet vinden...
Als ik 20° ruimte temp vraag, stopt de WP bij 20 en begint dan te pendelen (gaat dus niet tot 20.5 om dan te wachten) Ik verlaag 's nachts naar 19.5 ; in de namiddag verhoog ik naar 20.5 (beetje zoals @ocaj j)
Mijn systeem
Buitenunit : PUHZ-SHW80YAA
Binnenunit - ERST20C-VM6DR1.UK
Mitsu PAR remote (dus omgevingstemp)
Mijn settings
Stille modus - stand 2
Min/max - 25-35
Diff adjust -5/5
Enkele waarden
Frequentie - 30hz
Fanspeed ~500
Flow (code 540) 31 (is dit niet ongelooflijk hoog ?)
Pomp stand 5
Homewizard kwh meter afgelopen dagen hieronder :
Mijn issue :
1. Pendelgedrag zodra de temperatuur behaald is
2. Tijdens het draaien moduleert de WP terug naar een lage kwh waarde om vervolgens terug verder te gaan
3. Elektrisch steeds rond de 1100 - 1500 watt - krijg ik dit lager ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Jij hebt een vrij grote 10 kW warmtepomp. Over wat voor woning gaat het?
- Hoe is die 10 kW bepaald?
- Wat voor afgiftesysteem heb je?
- En wat is daarvan de berekende afgiftecapaciteit en bij welke watertemperatuur?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gelijkvloers 100 m2 vloerverwarming
Berging met radiator, boven alles met radiator.
Eigenlijk enkel radiator in badkamer wordt gebruikt.
Gasverbruik was rond de 18.000 kw op jaarbasis
Afgifte capaciteit weet ik niet.
Andrehj schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:02:
[...]
Je geeft erg weinig info, je zult eerst wat vragen moeten beantwoorden.
- Jij hebt een vrij grote 10 kW warmtepomp. Over wat voor woning gaat het?
- Hoe is die 10 kW bepaald?
- Wat voor afgiftesysteem heb je?
- En wat is daarvan de berekende afgiftecapaciteit en bij welke watertemperatuur?
Wat bedoel je met open bebouwing? En hoeveel m3 was dat gasverbruik?TSE schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:15:
Open bebouwing, bouwjaar 2011
Gelijkvloers 100 m2 vloerverwarming
Berging met radiator, boven alles met radiator.
Eigenlijk enkel radiator in badkamer wordt gebruikt.
Gasverbruik was rond de 18.000 kw op jaarbasis
Afgifte capaciteit weet ik niet.
En zit er misschien nog een of andere zoneregeling op je VVW die je WP het leven zuur maakt?
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 07-11-2022 21:37 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Open bebouwing is een vrijstaand huis (België vs NL) 😂Andrehj schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:29:
[...]
Wat bedoel je met open bebouwing? En hoeveel m3 was dat gasverbruik?
En zit er misschien nog een of andere zoneregeling op je VVW die je WP het leven zuur maakt?
18000 kWh gas ongeveer 1600m3 gas
Geen zoneregeling op vvw, als je iets naar boven scrolt zie je de foto van de installatie en vv collector
Vandaar de junkers pompgroep 1x ongemengde groep, 1x gemengde groep.TSE schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:31:
[...]
100 m2 vloerverwarming geen naregeling
Apart radiator circuit via tado, enkel in de ochtend op badkamer warmtevraag ( vaste TA 32 graden)
Geen buffervat, maar wel evenwichtsfles[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je had het eerst over ruimtetemperatuur regeling en nu over vaste aanvoertemp (doeltemperatuur 32 graden) klopt dat?
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 07-11-2022 22:14 ]
Wat ik merkwaardig vind is dat je een junkers pompgroep unit hebt en dan de instellingen hebt staan op 25-35.TSE schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:51:
Mijn settings
Stille modus - stand 2
Min/max - 25-35
Diff adjust -5/5
In zo’n situatie was een buffervat wel op z’n plaats.
Maar zoals ik het begrijp heb je een master-master regeling?
Ik vind de installatie eerlijk gezegd onnodig ingewikkeld!

Was zeker weer zo’n super adviesbureau

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 07-11-2022 22:17 ]
Die Junkers pompgroep stond er en kon blijkbaar hergebruikt worden.
Sorry maar begrijp niet goed wat je bedoelt met master-master regeling.
DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:14:
[...]
Wat ik merkwaardig vind is dat je een junkers pompgroep unit hebt en dan de instellingen hebt staan op 25-35.
In zo’n situatie was een buffervat wel op z’n plaats.
Maar zoals ik het begrijp heb je een master-master regeling?
Ja 2 zones…DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:09:
[...]
Vandaar de junkers pompgroep 1x ongemengde groep, 1x gemengde groep.
Maar je had het eerst over ruimtetemperatuur regeling en nu over vaste aanvoertemp (doeltemperatuur 32 graden) klopt dat?
Radiatoren zone 1 via vaste ta 32 graden
Vv zone 2 via ruimtetemp
Moet ik wat veranderen aan deze WAR om het eventueel energiezuiniger te maken? Of zijn deze instellingen goed? Is toendertijd door een monteur ingesteld….
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 08-11-2022 04:54 ]
Ben ik het niet mee eens!TSE schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:17:
Buffervaten waren blijkbaar niet leverbaar, volgens de installateur was die evenwichtsfles een even goede/betere oplossing zodat de vv als buffer zou dienen.
Je krijgt nu menging op mening.
Een evenwichtsfles is bedoeld om primaire en secundaire zijde hydraulisch te scheiden, bij onvoldoende afnamen zal de warmtepomp gelijk zijn aanvoertemperatuur terug krijgen en gaan pendelen.
Bij aan Cascade CV installatie is een openverdeler/evenwichtsfles een prima oplossing, maar voor een warmtepomp kun je dan nog beter een buffervat gebruiken welke je parallel aansluit.
Dat een buffervat een levertijd heeft begrijp ik, alleen dan kun je het beter goed doen en uitstellen dan op zo’n manier alsnog versneld uitvoeren.
Maar daar kun jij niks aan doen, dat is helaas weer de zoveelste installateur die denkt awww wat maakt het uit, het werkt toch…
Je kan alles hergebruiken, maar in sommige situaties is dat gewoonweg niet verstandig.Die Junkers pompgroep stond er en kon blijkbaar hergebruikt worden.
Had je oude warmtepomp ook enorm last van pendelen, of zat er toen een cv ketel?
Dat laatste zou de situatie verklaren.
Zowel de vloerverwarming als radiatoren kunnen onafhankelijk van elkaar warmtevragen, met zo’n type regeling moet altijd rekening gehouden worden met voldoende waterinhoud, een master-slave regeling had een betere oplossingen geweest.Sorry maar begrijp niet goed wat je bedoelt met master-master regeling.
Waarbij de radiatoren wel open kunnen lopen, maar zolang de woonkamer geen vraag heeft zal de warmtepomp niks doen.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 08-11-2022 17:20 ]
Ik zou -10/40 op -10/35 zetten.Anoniem: 1847902 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 04:54:
[...]
Moet ik wat veranderen aan deze WAR om het eventueel energiezuiniger te maken? Of zijn deze instellingen goed? Is toendertijd door een monteur ingesteld….
Als je nog fijner wilt afstellen moet je de installatie via een kWh meter gaan monitoren etc en dan zo afstellen dat de installatie net niet gaat pendelen.
In het topic is dit vaak uitgebreid aan bod gekomen.
Indien dit teveel is zijn de bovenstaande instellingen wel een prima maatstaf, op de -10/40 na, welke -10/35 moet wezen bij een vloerverwarming zonder allemaal poespas.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 08-11-2022 17:28 ]
Vanochtend met de installateur redelijk lang gesprek gehad dat me wat aan het denken gezet heeft.
IVM niet leverbaarheid van buffervat - Mijn CV was stuk ; leverancier heeft zich in alle bochten gewrongen om de WP op een maand tijd te leveren. - Maar moest het nu blijken dat dit niet de juiste oplossing is, zal dit inderdaad opgelost moeten worden
Namiddag WP aangesprongen ; vraag naar 20.5 ; aantal radiatoren zelf ook in vraag gezet met aparte lage TA (29). Resultaat is dat ik al een hele middag draai zonder te pendelen aan +/- 860 watt.
Volgende week komt installateur met Mitsubishi zelf langs om e.e.a te bekijken / uit te lezen /...
ivm junkers groep -> ervoor was een CV ketel
IVM master/slave daar valt idd iets over te zeggen, hoewel je soms ook vraag nodig hebt van de badkamer terwijl woonkamer op temperatuur is
Enfin voorlopig het gevoel dat ik er wel uit ga geraken, kom er op terug...
Alvast bedankt voor het meedenken. keep you posted
DutchWing schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:19:toon volledige bericht
[...]
Ben ik het niet mee eens!
Je krijgt nu menging op mening.
Een evenwichtsfles is bedoeld om primaire en secundaire zijde hydraulisch te scheiden, bij onvoldoende afnamen zal de warmtepomp gelijk zijn aanvoertemperatuur terug krijgen en gaan pendelen.
Bij aan Cascade CV installatie is een openverdeler/evenwichtsfles een prima oplossing, maar voor een warmtepomp kun je dan nog beter een buffervat gebruiken welke je parallel aansluit.
Dat een buffervat een levertijd heeft begrijp ik, alleen dan kun je het beter goed doen en uitstellen dan op zo’n manier alsnog versneld uitvoeren.
Maar daar kun jij niks aan doen, dat is helaas weer de zoveelste installateur die denkt awww wat maakt het uit, het werkt toch…
[...]
Je kan alles hergebruiken, maar in sommige situaties is dat gewoonweg niet verstandig.
Had je oude warmtepomp ook enorm last van pendelen, of zat er toen een cv ketel?
Dat laatste zou de situatie verklaren.
[...]
Zowel de vloerverwarming als radiatoren kunnen onafhankelijk van elkaar warmtevragen, met zo’n type regeling moet altijd rekening gehouden worden met voldoende waterinhoud, een master-slave regeling had een betere oplossingen geweest.
Waarbij de radiatoren wel open kunnen lopen, maar zolang de woonkamer geen vraag heeft zal de warmtepomp niks doen.
[ Voor 5% gewijzigd door TSE op 08-11-2022 17:37 ]
Ik heb Alklima aangeschreven.Exigence schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:31:
[...]
Voor de context: ik heb een Spaanse leverancier aangeschreven en die geeft aan (voor dit type) geen idee te hebben omdat de Spaanse importeur ook geen idee heeft. Zal in Nederland niet veel anders zijn gok ik. Zal Alklima eens aanschrijven.
Vraag:
Kunt u een indicatie geven van de te verwachten levertijden van de Ecodan warmtepompen?
Antwoord:
Op het moment van schrijven is de levertijd op de Ecodan warmtepompen verwacht eind Q2 2023.
Let op, dit is en blijft een indicatie en hoe later je besteld hoe verder de levertijd oploopt.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D
Ik begrijp dat je in sommige situaties tijdelijk niet anders kan, maar dan zou ik het als installateur wel met de klant bespreken en dat deze naderhand alsnog ertussen gezet wordt.TSE schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:32:
Kleine update...
Vanochtend met de installateur redelijk lang gesprek gehad dat me wat aan het denken gezet heeft.
IVM niet leverbaarheid van buffervat - Mijn CV was stuk ; leverancier heeft zich in alle bochten gewrongen om de WP op een maand tijd te leveren. - Maar moest het nu blijken dat dit niet de juiste oplossing is, zal dit inderdaad opgelost moeten worden
Zoekt maar op warmtepompen en pompgroepunits, je ziet overal een buffervat icm zo’n pompgroep unit.
Of helemaal geen pompgroepunit, dan is een buffervat ook overbodig.
Ik denk dat je een prima installateur hebt gevonden, alleen sommige dingen hadden na mijn inzien iets beter gekund.
Maar afdoende leert men, elke dag kun je wel iets van elkaar opsteken
Is vooral een kwestie van even goed inregelen, en altijd voldoende vraag creëren om pendelen tegen te gaan.Namiddag WP aangesprongen ; vraag naar 20.5 ; aantal radiatoren zelf ook in vraag gezet met aparte lage TA (29). Resultaat is dat ik al een hele middag draai zonder te pendelen aan +/- 860 watt.
Volgende week komt installateur met Mitsubishi zelf langs om e.e.a te bekijken / uit te lezen /...
Normaliter als je de woning gelijkmatig verwarmt, + de juiste afgifte hebt per ruimte. Dan zal dit niks moeten uitmaken.ivm junkers groep -> ervoor was een CV ketel
IVM master/slave daar valt idd iets over te zeggen, hoewel je soms ook vraag nodig hebt van de badkamer terwijl woonkamer op temperatuur is
Enfin voorlopig het gevoel dat ik er wel uit ga geraken, kom er op terug...
Alleen 1 ruimte verwarmen is met een cv ketel is geen probleem, alleen voor een warmtepomp is dit geen fijne oplossing.
Normaliter zet je de badkamer vaak altijd open gezamenlijk met de woonkamer groep.
Eventueel slaapkamers op de naregeling.
Omgeving Geldrop (Eindhoven)
Iemand een tip/ idee?
Maar waarom is het energiezuiniger met een temp daling van 8 ipv 5? Bij een daling van 8 moet deze toch langer verwarmen dan bij 5 graden, alleen slaat deze sneller aan! Ik zie het verschil niet, iets moet langer verwarmen of iets slaat sneller aan maar verwarmen is korter…… heeft iemand hier een goeie verklaring voor om de Max dalingstemp toch te verlagen omdat dat zuiniger zou zijn!
Je vat is dan kouder, dus je Ta (gedeelte van de run) lager, dus een hogere COP.Anoniem: 1847902 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 05:43:
Nog een vraag, ik heb mijn sww temperatuur al naar beneden gezet van 55 naar 50 graden met een temp daling van 5 graden, ik zit er nu aan te denken om naar 48 graden te gaan met bijvoorbeeld een temp daling van 8 graden
Maar waarom is het energiezuiniger met een temp daling van 8 ipv 5? Bij een daling van 8 moet deze toch langer verwarmen dan bij 5 graden, alleen slaat deze sneller aan! Ik zie het verschil niet, iets moet langer verwarmen of iets slaat sneller aan maar verwarmen is korter…… heeft iemand hier een goeie verklaring voor om de Max dalingstemp toch te verlagen omdat dat zuiniger zou zijn!
+ dat een kouder vat minder stilstand verlies heeft.
En als je max daling hoger zet slaat de WP later aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 09-11-2022 06:44 ]
Bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee! 👍Grolsch schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:42:
[...]
Je vat is dan kouder, dus je Ta (gedeelte van de run) lager, dus een hogere COP.
+ dat een kouder vat minder stilstand verlies heeft.
En als je max daling hoger zet slaat de WP later aan.
- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Ik heb de temperatuur op 50 staan en de Max drop op 5. Is het nu zo dat er direct wordt bijverwarmd terug naar 50 graden zodra de boiler temperatuur onder de 45 zakt? Of zit daar nog een tijd factor bij? Bijvoorbeeld 1 keer per uur check of boiler onder 45 graden is?
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Maar hij verwarmt precies tot 46° en slaat weer aan bij 41°!
En dat is gemeten met de eigen Mitsu sensor.
Van wat ik gezien heb is dit direct. Overigens heb ik bij 39 graden boiler temp (boven) nog lekker warm water tijdens het douchen. Ik experimenteer nu met boiler temp 46 graden en 8 graden max daling, gaat eigenlijk nog goed. Merk dat hij wel 1x per 24h a 48h wel aanslaat. (ben aan proberen mijn COP te verbeteren, ik bungel ergens onderaan het lijstje Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10")Jingle1986 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:16:
Ik heb een vraagje over het bijverwarmen van de boiler. Ik heb de volgende combi:
- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Ik heb de temperatuur op 50 staan en de Max drop op 5. Is het nu zo dat er direct wordt bijverwarmd terug naar 50 graden zodra de boiler temperatuur onder de 45 zakt? Of zit daar nog een tijd factor bij? Bijvoorbeeld 1 keer per uur check of boiler onder 45 graden is?
@Naalroc met die settings ging hij hier elke dag toch aan. Kan je net zo goed tijdsklok instellen en zelf beste tijdstip kiezen.
[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 09-11-2022 09:25 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ik heb alleen maar een antwoord op je vraag gegeven, maar dat wilde je niet horen, begrijp ik?xoror schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:22:
@Naalroc met die settings ging hij hier elke dag toch aan. Kan je net zo goed tijdsklok instellen en zelf beste tijdstip kiezen.
Euh denk dat je het verkeerd opvat, wat ik bedoelde was dat ik met jouw settings de boiler bij mij elke dag aanslaat, is het niet handiger om een vast tijd te kiezen in dat geval met de tijdsklok (volgens mij deed je dat al?)Naalroc schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:16:
[...]
Ik heb jou allen maar een antwoord op je vraag gegeven, maar dat wilde je niet horen, begrijp ik?
Ik draaide een jaar met klok, en probeer nu ook zonder klok. Maar volgens mij heeft dat alleen zin als hij minder dan 1x 24h aanslaat (want als het toch 1x per 24h moet, kan je net zo goed meest gunstige tijdstip kiezen). Dus met temp en max daling spelen, dat valt nog niet mee. Als ik mensen met COP van > 3 zie vraag ik me af of ze wel genoeg douchenNaalroc schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:23:
Dat deed ik ook al jaren, maar sinds de discussie verleden week heb ik dat "op proef" tijdelijk veranderd, om zelf te zien wat de resultaten zijn mbt het energieverbruik over een maand of zo voor SWW.
En vraag me af wat nu voordeliger zou zijn.....
En als er op dat moment ook warmte vraag vanuit de woning is qua verwarming? Wat gaat dan voor?Naalroc schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:21:
Nee, zodra hij de 45° aantikt, slaat hij aan, althans bij mij. Er zit bij mij een kleine afwijking in: de max staat nu op 45° en de daling op 5°
Maar hij verwarmt precies tot 46° en slaat weer aan bij 41°!
En dat is gemeten met de eigen Mitsu sensor.
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Ik heb het met en zonder klokprogramma geprobeerd.xoror schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:32:
[...]
Ik draaide een jaar met klok, en probeer nu ook zonder klok. Maar volgens mij heeft dat alleen zin als hij minder dan 1x 24h aanslaat (want als het toch 1x per 24h moet, kan je net zo goed meest gunstige tijdstip kiezen). Dus met temp en max daling spelen, dat valt nog niet mee. Als ik mensen met COP van > 3 zie vraag ik me af of ze wel genoeg douchen
Verschil:
Met klokprogramma standaard 2 runs per dag.
Zonder klokprogramma 1 tot 2 runs per dag.
Ook de instelling DHW opladen tussen normaal en groot kan een aanzienlijk verschil geven wanneer de boiler weer gaat opwarmen.
(Van toepassing op de Cilinderbinnenunits)
Het is altijd een overweging tussen comfort en energieverbruik.
Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn op het einde van de maand… ik vind het ook lastig met die instellingen wat nu het beste is om je stroomverbruik te verminderen… laat het vooral weten!Naalroc schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:54:
Ik verwarmde altijd net voor het opstaan, en nu dus even niet meer, maar na de douche van vanochtend heb ik de setting veranderd van 45 naar 47°
En vraag me af wat nu voordeliger zou zijn.....
Vraagje, doet in alle gevallen de temperatuur compensatie mee.DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:59:
[...]
Vaak staat er een merk op de kamerthermostaat.
Vaak is deze van hetzelfde merk als de vloerverwarmingsregelaar.
Doeltemperatuur:
[Afbeelding]
Ruimtetemperatuur regeling:
[Afbeelding]
Weersafhankelijke regeling:
[Afbeelding]
Mijn instellingen zijn weersafhankelijk met de mitsu thermostaat en de weekklok die zorgt dat dat de wp aangaat op basis van temperatuur wijzigingen via de weekklok of omdat de kamertemperatuur onder de ingestelde waarde komt.
En dit werkt al 6 jaar op deze manier.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Op basis van het bericht van Andrehj heb ik ook eens gecontroleerd hoeveel draaiuren mijn wp heeft gemaakt en hoeveel runs daarbij zaten. Ik heb het eerste jaar veel last van pendelen gehad (er moest veel gebeuren in het nieuwbouwhuis en ik wist nog niks van warmtepompen). Toch schrok ik wel een beetje: 3180h draaiuren en 16400 runs over bijna 2 jaar. Dat is gemiddeld 12 min voor 1 run. Helaas heb ik het niet eerder bijgehouden, dus ik weet de verdeling niet tussen het eerste pendel jaar en het afgelopen jaar waar ik veel heb aangepast. Niet al te best, al zou een modulerende warmtepomp 150.000 start/stops aan moeten kunnen (https://warmtepomp-weetje...e-en-praktijk-levensduur/).Andrehj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:37:toon volledige berichtMeetverslag na een jaar nauwkeurig meten.
Na een jaar nauwkeurig meten (ABB B23 kWh meter icm Kamstrup 302 warmtemeter) is het tijd om de balans op te maken:
In het afgelopen jaar heeft de warmtepomp (inclusief standbyverbruik) het volgende gepresteerd:
Voor SWW:
327 kWh verbruikt, 1108 kWh opgewekt, COP 3.39
Daarnaast is er door het dompelelement tijdens de legionellacycli nog 61.4 kWh verbruikt (en opgewekt).
Voor verwarmen:
1195 kWh verbruikt, 6718 kWh opgewekt, COP 5.62.
Daarnaast is er in de winter nog 115 kWh door de airco verbruikt, wat nog ca 500 kWh aan warmte zal hebben opgeleverd.
Voor koelen:
321 kWh verbruikt, 1893 kWh opgewekt, COP 5.89.
Daarnaast is er in de zomer nog 105 kWh door de airco verbruikt, wat nog ca 500 kWh aan koelte zal hebben opgeleverd.
Wanneer het standbyverbruik niet wordt meegenomen zouden de cijfers voor verwarmen en koelen een stuk gunstiger zijn:
Voor verwarmen:
1095 kWh verbruikt, 6718 kWh opgewekt, COP 6.19.
Voor koelen:
240 kWh verbruikt, 1893 kWh opgewekt, COP 7.88.
Alles meenemend kom ik op 1843 kWh verbruik, 9719 kWh opwek en dus een sCOP van 5.27
In dit jaar heeft de warmtepomp precies 2100 uur gedraaid en 500 starts gemaakt (helaas wordt het aantal starts in veelvouden van 100 gemeten), wat een gemiddelde runtijd geeft van meer dan 4 uur.
Misschien interessant voor de rest om ook eens te kijken en jaarlijks/maandelijks bij te houden: Menu > Service instellingen (ww: 0000) > Informatie werking. Code 002 geeft je draaiuren per 10h aan en code 003 geeft je aantal runs per 100 aan.
Update: werkt mogelijk niet bij alle buitenunits (oa SUZ-SWM80 VA).
:strip_exif()/f/image/IRnJRtnYUerJHCYGEcR1RgEX.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
16400 is het aantal operation times, oftewel het aantal keren dat de WP aan geweest is. Je gemiddelde runtijd was dus slechts 11.5 minuten.Sven1234 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:21:
Op basis van het bericht van Andrehj heb ik ook eens gecontroleerd hoeveel draaiuren mijn wp heeft gemaakt en hoeveel start/stops daarbij zaten. Ik heb het eerste jaar veel last van pendelen gehad (er moest veel gebeuren in het nieuwbouwhuis en ik wist nog niks van warmtepompen). Toch schrok ik wel een beetje: 3180h draaiuren en 16400 start/stops over bijna 2 jaar. Dat is gemiddeld 23 min voor 1 run (1 start en 1 stop).
Dat is idd wel erg kort, maar het beste wat je nu kunt doen is die runtijd zoveel mogelijk verlengen, dus zorgen dat je WP zijn vermogen goed kwijt kan en de temperaturen goed ingesteld zijn.
Ik noteer sinds oktober 2020 elke laatste dag van de maand diverse meterstanden. Daarbij noteer ik ook de standen van de registers 002 en 003. Dat geeft een mooi overzicht.
Overigens draaide het bij mij in het begin ook een stuk minder optimaal:
- In de eerste 5 maanden in de zomer (nog tijdens de bouw en tijdens de eerste drie maanden dat we er woonden) had ik al 1400 starts.
- In de daarop volgende 12 maanden had ik 1000 starts.
- In in de laatste 12 maanden had ik dus nog 500 starts.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik laat de WP pas weer verwarmen als het SWW ter hoogte van de sensor (op 2/3 van de hoogte vanaf onderen gezien) onder de 37 graden komt. Daarbij heb ik nog nooit onder een lauwe douche gestaan, dus het comfort is nog steeds 100%. En we hebben nu maar 1 run per 2 a 3 dagen.DutchWing schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:56:
Ook de instelling DHW opladen tussen normaal en groot kan een aanzienlijk verschil geven wanneer de boiler weer gaat opwarmen.
Er worden in dit topic geregeld VVW-verdelers vervangen, maar jij bent de enige bij wie dat een lagere flow oplevert. Het doel is namelijk over het algemeen een hogere flow. Wat gaat er bij jou fout?corsat schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:18:
Ik ben mijn war aan het fijntunen nadat ik mijn vloerverdeler heb vervangen. De maximale flow is nu 19l/min en voorheen 21.
Geen idee, ik zal het filter eens schoonmaken, verder is mijn leiding maar 25mm en had ik de temperatuurregeling van de oude verdeler er al uitgehaald.Andrehj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:03:
[...]
Er worden in dit topic geregeld VVW-verdelers vervangen, maar jij bent de enige bij wie dat een lagere flow oplevert. Het doel is namelijk over het algemeen een hogere flow. Wat gaat er bij jou fout?
Dat hoeft toch niet fout te zijn?Andrehj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:03:
Er worden in dit topic geregeld VVW-verdelers vervangen, maar jij bent de enige bij wie dat een lagere flow oplevert. Het doel is namelijk over het algemeen een hogere flow. Wat gaat er bij jou fout?
Als je een gesloten verdeler hebt, (en geen secundaire pomp/geen buffer) dan pompt de wp zoveel als hij kwijt kan door de slangen, en dat ligt dan weer aan het aantal lussen en de lengte van de lus.
Als je een open verdeler hebt, dan kan de wp gewoon al zijn opbrengst kwijt zolang als de thermostaat knop open staat, want als het water niet door de lussen gaat, dan gat het wèl in de ingangs buis gelijk terug naar de retour, dus dat kan dan best wat meer flow geven.
Dacht ik.
Aha. Maar wat was dan de reden om de verdeler alsnog te vervangen?corsat schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:56:
Geen idee, ik zal het filter eens schoonmaken, verder is mijn leiding maar 25mm en had ik de temperatuurregeling van de oude verdeler er al uitgehaald.
@Naalroc: Normaliter (met een thermostatische ingang) wordt toch alleen maar beperkt water van de aanvoer toegevoerd? Zonder vraag van de VVW zou er dan helemaal geen flow vanaf de ketel of WP zijn. Zo heb ik het altijd begrepen. Maar als @corsat die regeling al heeft weggehaald zal dat niks uitmaken.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er in de oude situatie daardoor twee pompen samen stonden te pompen, en de vvw redelijk veel weerstand heeft, waardoor dat scheelt.
[ Voor 41% gewijzigd door Andrehj op 09-11-2022 20:17 ]
Geen wonder dat de flow dan hoger is, zelfs als alle lussen dicht zouden staan....
Ik wilde mijn pomp eruit hebben zodat ik uiteindelijk met 1 pomp en zonder pompschakelaar oa in de zomer direct de vloer kan koelen en in de winter direct de vloer inga met mijn ta. Voorheen had ik altijd 3 graden delta en nu 4 maar de flow is iets minder.Andrehj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:14:
[...]
Aha. Maar wat was dan de reden om de verdeler alsnog te vervangen?
@Naalroc: Normaliter (met een thermostatische ingang) wordt toch alleen maar beperkt water van de aanvoer toegevoerd? Zonder vraag van de VVW zou er dan helemaal geen flow vanaf de ketel of WP zijn. Zo heb ik het altijd begrepen. Maar als @corsat die regeling al heeft weggehaald zal dat niks uitmaken.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er in de oude situatie daardoor twee pompen samen stonden te pompen, en de vvw redelijk veel weerstand heeft, waardoor dat scheelt.
Tijdens ombouwen heb ik mijn 4 vloerverwarming slangen gespoeld en toen viel mij op de ze redelijk wat weerstand gaven.
Klopt alleen wist ik niet hoeveel water er door de vloerverwarming ging en nu met de nieuwe verdeler wel namelijk 8 liter en als ik alle radiatoren knijp kom ik op maximaal 10l maar dan zakt mijn totale flow naar 16l.Naalroc schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:27:
Als hij die temperatuur regeling er uit heeft gehaald, (ik zie dit nu pas) en verder niets, dan heeft hij toch gewoon een open verbinding door de ingaande buis, waarop ook de retour uit komt!
Geen wonder dat de flow dan hoger is, zelfs als alle lussen dicht zouden staan....
Dat is misschien in jouw situatie het geval.Andrehj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:01:
[...]
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik laat de WP pas weer verwarmen als het SWW ter hoogte van de sensor (op 2/3 van de hoogte vanaf onderen gezien) onder de 37 graden komt. Daarbij heb ik nog nooit onder een lauwe douche gestaan, dus het comfort is nog steeds 100%. En we hebben nu maar 1 run per 2 a 3 dagen.
Maar met de cilinderbinnenunit moet je soms toch spelen met de instellingen tussen comfort en energieverbruik.
Dat komt deels ook omdat de boiler hierin als een oplaad boiler zit aangesloten ipv een boiler met inwendige spiraal.
+ Er zullen echt wel situaties zijn waarbij er gezinnen met 4-5 kinderen zijn, welke niet meer als een 300L boiler kwijt kunnen…
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 10-11-2022 07:29 ]
Dit is inderdaad een goed idee @Andrehj en @Sven1234. Vooral voor gebruikers zonder goede logging geeft dit inzicht in mogelijk pendelgedrag. Ik heb na 3 jaar mijn cijfers ook eens opgezocht en heb 2.000 compressor starts en 8.750 draaiuren, dus 4,4 uur per start. Wat hier volgens mij ook als extra start telt zijn de defrosts, dan kan het ook snel oplopen.Sven1234 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:21:
[...]
Op basis van het bericht van Andrehj heb ik ook eens gecontroleerd hoeveel draaiuren mijn wp heeft gemaakt en hoeveel runs daarbij zaten. Ik heb het eerste jaar veel last van pendelen gehad (er moest veel gebeuren in het nieuwbouwhuis en ik wist nog niks van warmtepompen). Toch schrok ik wel een beetje: 3180h draaiuren en 16400 runs over bijna 2 jaar. Dat is gemiddeld 12 min voor 1 run. Helaas heb ik het niet eerder bijgehouden, dus ik weet de verdeling niet tussen het eerste pendel jaar en het afgelopen jaar waar ik veel heb aangepast. Niet al te best, al zou een modulerende warmtepomp 150.000 start/stops aan moeten kunnen (https://warmtepomp-weetje...e-en-praktijk-levensduur/).
Misschien interessant voor de rest om ook eens te kijken en jaarlijks/maandelijks bij te houden: Menu > Service instellingen (ww: 0000) > Informatie werking. Code 002 geeft je draaiuren per 10h aan en code 003 geeft je aantal runs per 100 aan.
[Afbeelding]
Nu heb ik het SWW setpoint staan op 47gr met een temp drop van 10gr.
De instellingen staan op ECO en de de boiler stand op normaal en dus niet op groot ingesteld.
Nu zie ik vanmorgen dat de boel pas weer aanspringt bij een temp van 16gr op de THW5B en de THW5A staat dan op 23gr.
Moet ik ergens nog wat veranderen qua instellingen.
:strip_exif()/f/image/fcqXkNXAWlwkmtO4Dzrf8021.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Speedyace op 15-12-2022 12:33 ]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Het kan nog extremer, hier de legionella run zondag gedraaid en is na 4 dagen nog steeds 40 graden (ik doe dit wekelijks). Hij zal vandaag ergens wel aanslaan, maar geeft je te denken of het niet handiger is om 1x te koken voor 4 dagen vs elke dag (zou niet moeten vanwege > 55 graden wat met element wordt gedaan)DutchWing schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:56:
[...]
Ik heb het met en zonder klokprogramma geprobeerd.
Verschil:
Met klokprogramma standaard 2 runs per dag.
Zonder klokprogramma 1 tot 2 runs per dag.
Hier ook even results van 002 en 003 opgezocht (heb de boel nu bijna 2 jaar draaien):
002: 568
003: 49
Dus als ik het goed begrijp 5680 draaiuren bij 4900 runs, dus bijna 70 mins per run. hmm dat is beter dan ik dacht, zeker omdat aan het begin wel pendel gedrag had met het opgeleverde systeem. Verder hier in de zomermaanden zowat nonstop gekoeld met hele lange runs, dat maskeert het ook wel een beetje gok ik
Ik heb een tweetal vragen;
- In hoeverre heeft het verlagen van de stooklin//curve invloed op de COP? En wat zijn volgens jullie de ideale waarden?
- Bij mij is in de ochtend de temperatuur altijd lager dan overdag/avond. Heeft de ecodan ergens een verstopte nachtverlaging die ik kan uitschakelen? Of moet ik dit zoeken in de WATTS thermostaat die de naregeling doet?
Andere tips om de wp zo efficiënt mogelijk in te stellen zijn uiteraard ook welkom!
Ter aanvulling
Oktober (volledige maand)
SWW 2,6 COP
VERW 3,4 COP
November (tot nu toe) <- hier heb ik de curve 5 graden lager gezet.
SWW 2,4 COP
VERW 4,2 COP
[ Voor 16% gewijzigd door leonlwd op 10-11-2022 11:16 ]
Ik probeer ook mijn draaiuren en runs te checken. Maar krijg bij beide **** als resultaat.Sven1234 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:21:
[...]
Op basis van het bericht van Andrehj heb ik ook eens gecontroleerd hoeveel draaiuren mijn wp heeft gemaakt en hoeveel runs daarbij zaten. Ik heb het eerste jaar veel last van pendelen gehad (er moest veel gebeuren in het nieuwbouwhuis en ik wist nog niks van warmtepompen). Toch schrok ik wel een beetje: 3180h draaiuren en 16400 runs over bijna 2 jaar. Dat is gemiddeld 12 min voor 1 run. Helaas heb ik het niet eerder bijgehouden, dus ik weet de verdeling niet tussen het eerste pendel jaar en het afgelopen jaar waar ik veel heb aangepast. Niet al te best, al zou een modulerende warmtepomp 150.000 start/stops aan moeten kunnen (https://warmtepomp-weetje...e-en-praktijk-levensduur/).
[Afbeelding]

Vreemd… Normaal krijg je **** als het niet actief is of als je misschien nog een nieuwe installatie hebt.leonlwd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:30:
[...]
Ik probeer ook mijn draaiuren en runs te checken. Maar krijg bij beide **** als resultaat.enig idee waarom dat is?
Hoe lang draait de installatie al?
Hij draait sinds april 2021 (eigenlijk al iets langer)DutchWing schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:33:
[...]
Vreemd… Normaal krijg je **** als het niet actief is of als je misschien nog een nieuwe installatie hebt.
Hoe lang draait de installatie al?
:strip_exif()/f/image/BOTA2xC8tZXbO6NTXpb2bLoq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVC1J1eTwx84divlZRxIwq6z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door leonlwd op 10-11-2022 11:35 ]
Je moet wel op enter/bevestigen klikkenleonlwd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:34:
[...]
Hij draait sinds april 2021 (eigenlijk al iets langer)[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodra de cilinderbinnenunit aanspringt voor SWW ben je eigenlijk al te laat met meten!Speedyace schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:26:
Ik houdt mijn THW5A en de THW5B al een tijdje in de gaten omdat er wel eens geklaagd wordt over te koud water.
Nu heb ik het SWW setpoint staan op 47gr met een temp drop van 10gr.
De instellingen staan op ECO en de de boiler stand op normaal en dus niet op groot ingesteld.
Nu zie ik vanmorgen dat de boel past weer aanspringt bij een temp van 16gr op de THW5B en de THW5A staat dan op 23gr.
Moet ik ergens nog wat veranderen qua instellingen.
[Afbeelding]
Als je het SD kaartje eruit haalt zul je zien wat de temperaturen daadwerkelijk gedaan hebben, en wat er gebeurd zodra de boiler pomp aanspringt.
Mijn advies is SWW setpoint eventueel te verhogen.
DHW opladen van normaal op groot te zetten.
En je temperatuur drop van 10 graden op 15 graden te zetten. (Alleen als DHW opladen op groot staat)
Zodra de boiler pomp aangaat is er circulatie in het vat, dit kan je gelaagdheid behoorlijk in de war schoppen is mijn ervaring.
Daarom kun je temp drop beter zo instellen dat er nog net warmwater uit de kraan gaat, maar ik denk dat dit ook heel erg afhankelijk is van diverse factoren…
Misschien dat Alklima nog tips en tricks heeft?
[ Voor 33% gewijzigd door DutchWing op 10-11-2022 11:56 ]
Ik druk op het vinkje, hij gaat laden en geeft daarna ****DutchWing schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:37:
[...]
Je moet wel op enter/bevestigen klikken
Op eigenlijk alles wat ik opvraag van de buitenunit.
Als ik bijvoorbeeld de flow opvraag (540) doet hij het wel (16)
Kan er een communicatieprobleem zijn tussen de binnen-en buitenunit?
Je kan eventueel kijken of de draadjes aan weerszijden nog goed vastzitten.leonlwd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:45:
[...]
Ik druk op het vinkje, hij gaat laden en geeft daarna ****
Op eigenlijk alles wat ik opvraag van de buitenunit.
Als ik bijvoorbeeld de flow opvraag (540) doet hij het wel (16)
Kan er een communicatieprobleem zijn tussen de binnen-en buitenunit?
(Wel even spanningsloos werken)
Maar meestal heb je met communicatie problemen ook last van het feit dat de unit abnormaal reageert of helemaal niet wilt luisteren.
Ik begrijp net dat onze buitenunit (SUZ-SWM80 VA) deze mogelijkheid niet heeft.. Dat is jammer...DutchWing schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:55:
[...]
Je kan eventueel kijken of de draadjes aan weerszijden nog goed vastzitten.
(Wel even spanningsloos werken)
Maar meestal heb je met communicatie problemen ook last van het feit dat de unit abnormaal reageert of helemaal niet wilt luisteren.
/f/image/ZpPKxITBa8sUOxAGa999k1W0.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht eerst aan een defrost, maar dat zie ik niet terug in de Ta/Tr en een half uur lijkt me ook wel lang daarvoor. Liegt de thermostaat-grafiek tegen me en was er toch geen vraag of kan er nog iets anders zijn?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je weet dat er een aan/uit contact op de binnenunit zit waarmee je de wp kunt laten aan/afslaan, cq de temperatuur kunt begrenzen?
[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 10-11-2022 18:48 ]
Het uiteindelijke doen is een modbus regeling met een loxone domotica systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door Speerwerper op 10-11-2022 18:57 ]
Ohja, beetje dom... setpoint is 32, hij zat precies op setpoint.Proton_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:23:
@nightfall Setpoint Ta laat je niet zien (grafana? Deel dan een snapshot). Het zou een antipendelpauze kunnen zijn als Ta een poosje boven setpoint zat.
/f/image/HeK6GDu1R8fmRyl46HfwNFkc.png?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde, ook met een SUZ-SWM80VA. Ook zaken als fan-speed leveren hier *** op.leonlwd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:01:
Ik begrijp net dat onze buitenunit (SUZ-SWM80 VA) deze mogelijkheid niet heeft.. Dat is jammer...
Wel jammer, ik ben best benieuwd of er op een of andere manier toch het aantal compressor starts uit te lezen is.
Draaiuren kan ik wel gewoon uitlezen via de Procon.
(op de eerste 6 weken na heb ik genoeg logging om zelf te gaan tellen, maar dat voelt toch een beetje knullig...)
[ Voor 4% gewijzigd door ocaj op 10-11-2022 19:25 ]
Dat is op mijn binnen unit Signaal ingang IN1=TBl.1 13-14=Kamerthermostaat; let ook op de notitie er achter betreffende de dip switch setting.Speerwerper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:56:
Nee, die had ik nog niet gevonden. Ik weet zo niet welk contact dat is, maar als ik het goed begrijp is dat dan een simpel aan/uit contact zoals op een oude ketel? Ik had gehoopt met modbus de ruimtetemperatuur te kunnen schrijven, maar die is read only.
Het uiteindelijke doen is een modbus regeling met een loxone domotica systeem.
Ik heb een oudere unit zonder de integrale boiler, maar in mijn manual is dat hoofdstuk Systeeminstallatie pagina 19.
Deze ingang is uitsluitend voor een aan/uit contact, dus niks modulerend of zo.
Hoe werkt dit precies? Ik ga naar Informatie werking en kan daar een driecijferig ding aanpassen. Ik toets 002 in en druk op vinkje. Na een tijdje zie ik **** verschijnen. Ik lijk geen waardes terug te krijgen.Sven1234 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:21:
[...]
[
Mijn buitenunit heeft deze optie niet, zie ik nu inmiddels in de posts boven mij. Oke, jammer.
[ Voor 6% gewijzigd door MrScratch op 11-11-2022 10:07 . Reden: vraag is reeds beantwoord ]
Look behind you! A three headed monkey!
De vraag: wat zouden jullie adviseren: Via melcloud de wp helemaal uitzetten gedurende deze tijden, of alleen het setpoint van de SWW en de temperatuur van de verwarming tijdelijk verlagen gedurende die uren? En is het tijdstip van de legionella opwarming dan wel in te stellen anders kan dat icm lage setpoint ook net ongelukkig uitkomen denk ik?
Binnenunit is de EHST20d-VM2D
Ik weet dat de binnenunits ook nog een smart grid contact hebben, maar hoe dit precies werkt geen idee… Misschien dat je eventueel hier iets mee kan fabriceren?gfaes schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:16:
Het forum al even doorzocht maar kan niet direct antwoord vinden op mijn vraag: Ivm een dynamisch energiecontract wil ik proberen de tarief-pieken zoveel mogelijk te vermijden. Met de elektrische auto gaat dit automatisch via de app van de energieleverancier (Tibber). Melcloud kan ook aan de app worden gekoppeld maar de Ecodan wordt daarin helaas nog niet ondersteund (alleen aantal airco's). Omdat de pieken altijd rond ca. 06:00 - 10:00 uur en tussen 16:00 - 20:00 uur liggen wilde ik nu gewoon via de meldcloud app programmeren dat de wp alleen buiten de piek om actief is.
De vraag: wat zouden jullie adviseren: Via melcloud de wp helemaal uitzetten gedurende deze tijden, of alleen het setpoint van de SWW en de temperatuur van de verwarming tijdelijk verlagen gedurende die uren? En is het tijdstip van de legionella opwarming dan wel in te stellen anders kan dat icm lage setpoint ook net ongelukkig uitkomen denk ik?
Binnenunit is de EHST20d-VM2D
Anders zou ik persoonlijk gewoon SWW en Verwarming omschakelen tussen bedrijf en geforceerd uit indien mogelijk.
En zodra je een legionella run hebt eventueel SWW net ervoor aanzetten, of programmeren zoals andere dit hebben gedaan met hun legionella run.
Je kunt op die contacten met een schakelaar (of relais) aangeven of de WP wel/niet moet of mag draaien. Het zijn twee contacten, dus je kunt combineren, dus je hebt uiteindelijk vier standen. Hoe en wat staat in de installatiehandleiding uitgelegd.DutchWing schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:49:
Ik weet dat de binnenunits ook nog een smart grid contact hebben, maar hoe dit precies werkt geen idee… Misschien dat je eventueel hier iets mee kan fabriceren?
Maar als het vaste tijden betreft kan @gfaes ook gewoon via de kalender in de FTC het verwarmen op die tijden uitschakelen.
/f/image/Oqp80o0E1DTXFQJ04G45xLdm.png?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik bijna zeker dat dit twee weken geleden nog niet zo was en dat vind ik het meest gekke. Nu moet ik er wel bij zeggen dat er op dit moment nog een probleem is met het SWW/CV: als hij het SWW verwarmt wordt (in ieder geval) de vloer verwarming ook warm… daar is de installateur inmiddels al twee weken mee bezig (gelukkig heb ik de laatste factuur nog niet betaald maar dat is een andere discussie).
Nu ben ik eigenlijk even benieuwd wat jullie van deze cijfers vinden? En waar kan ik vinden wat de verschillende temperaturen zijn?
:strip_exif()/f/image/ugcTQlGoy2U6A8CWGEnioO5J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IOjVYLj0NYES14MXQQUPX0VT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AICnMiE4Iz7m12FwOnjFP1aL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ANXJ2Juyc44rmn3npNKyfCYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mag duidelijk zijn dat TH7 de buiten temperatuur is en THW5B het SWW. TH1A is denk ik de kamer thermostaat? Maar wat zijn dan die laatste drie
Ik zie zo snel niks geks. Op de screenshots uit de service manual hieronder kan je zien wat alles betekent:DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:41:toon volledige bericht
Ik heb een uitdaging denk ik. Zoals jullie kunnen zien lijkt er iets ontzettend te pendelen en naar mijn mening kan dit alleen maar de WP zijn al weet ik dat op dit moment natuurlijk niet 100% zeker
[Afbeelding]
Nu weet ik bijna zeker dat dit twee weken geleden nog niet zo was en dat vind ik het meest gekke. Nu moet ik er wel bij zeggen dat er op dit moment nog een probleem is met het SWW/CV: als hij het SWW verwarmt wordt (in ieder geval) de vloer verwarming ook warm… daar is de installateur inmiddels al twee weken mee bezig (gelukkig heb ik de laatste factuur nog niet betaald maar dat is een andere discussie).
Nu ben ik eigenlijk even benieuwd wat jullie van deze cijfers vinden? En waar kan ik vinden wat de verschillende temperaturen zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het mag duidelijk zijn dat TH7 de buiten temperatuur is en THW5B het SWW. TH1A is denk ik de kamer thermostaat? Maar wat zijn dan die laatste drie
:strip_exif()/f/image/XWREkd13DY8x0XRqCIkLKIvO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mogelijk gaat er nog iets niet helemaal lekker met je driewegklep. Zou je een screenshot van je flow, ta en tr kunnen maken van deze periode (eventueel via de sd card tool, zie topic start)? Dan kan je beter zien wat er gebeurt en waarom hij pendelt.
Een tip voor iedereen die dat nog niet heeft gedaan, pak deze zaterdag of zondagochtend eens de service manual van je binnen en buitenunit erbij (staan op de website van Alklima). Je hoeft echt niet elke procedure van a tot z door te nemen, maar als je een beetje een idee hebt wat er in staat, dan helpt dat enorm met de wp te begrijpen en tweaken. Staat bijzonder veel handige info in
[ Voor 6% gewijzigd door Sven1234 op 12-11-2022 08:39 ]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Je geeft te weinig informatie!DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:41:toon volledige bericht
Ik heb een uitdaging denk ik. Zoals jullie kunnen zien lijkt er iets ontzettend te pendelen en naar mijn mening kan dit alleen maar de WP zijn al weet ik dat op dit moment natuurlijk niet 100% zeker
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Welke buitenunit en binnenunit heb je?
- Radiatoren of vloerverwarming?
- Naregeling?
- Foto’s installatie?
- Etc.
Hi,DutchWing schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:51:
[...]
Je geeft te weinig informatie!
- Welke buitenunit en binnenunit heb je?
- Radiatoren of vloerverwarming?
- Naregeling?
- Foto’s installatie?
- Etc.
Excuus. Ik had dit allemaal al eerder hier geschreven toen ik me voorstelde volgens mij maar het viel me al op dat ik niet in de TS werd vermeld.
Ik heb de PUHZ SW75YAA buiten unit met EHSD-VM2D binnenunit en 300L SWW boiler. Beneden hebben we vloerverwarming en de rest van het huis radiatoren waar ik afgelopen winter de CV op 40 graden had staan om te checken of dit het huis warm kreeg (dit bleek geen enkel probleem). Op 2 radiatoren na zit op iedere radiator een Tado knop waardoor de radiatoren alleen open gestuurd worden als dit nodig is. Vloerverwarming doet altijd mee, normaal zit er een schakelaar tussen de VVpomp die de pomp schakelt als er daadwerkelijk warm water stroomt maar die heb ik vanwege het pendelen er nu even tussen uit gehaald
SD kaart uitlezen was ik dit weekend van plan, wil ook even checken of de legionella cyclus lang genoeg is. Er wordt nog een WiFi module geleverd maar daar schijnen leverings problemen te zijn
Klinkt een beetje als mijn situatie…DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:48:
[...]
Hi,
Excuus. Ik had dit allemaal al eerder hier geschreven toen ik me voorstelde volgens mij maar het viel me al op dat ik niet in de TS werd vermeld.
Ik heb de PUHZ SW75YAA buiten unit met EHSD-VM2D binnenunit en 300L SWW boiler. Beneden hebben we vloerverwarming en de rest van het huis radiatoren waar ik afgelopen winter de CV op 40 graden had staan om te checken of dit het huis warm kreeg (dit bleek geen enkel probleem). Op 2 radiatoren na zit op iedere radiator een Tado knop waardoor de radiatoren alleen open gestuurd worden als dit nodig is. Vloerverwarming doet altijd mee, normaal zit er een schakelaar tussen de VVpomp die de pomp schakelt als er daadwerkelijk warm water stroomt maar die heb ik vanwege het pendelen er nu even tussen uit gehaald
SD kaart uitlezen was ik dit weekend van plan, wil ook even checken of de legionella cyclus lang genoeg is. Er wordt nog een WiFi module geleverd maar daar schijnen leverings problemen te zijn
1 zone of 2 ? (Bij mij 2)
Zit er een buffer tussen ? (Bij mij nog niet)
Ik ben nog steeds aant expirimenteren, maar haal tot nu toe goede resultaten als ik de radiatoren in vraag stel -> meer afgifte creeer.
Vandaag weer eens een dagje zonder dit te doen en zie ook weer wat pendelgedrag optreden
Misschien iets om eens uit te proberen…
[ Voor 26% gewijzigd door TSE op 12-11-2022 11:03 ]
In de TS kom je alleen op verzoek. Ik zal je toevoegen als je even je "in gebruik sinds" vermeldt.DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:48:
Hi,
Heb je die VVW-pomp (met verdeler) daadwerkelijk nodig? Je kunt je WP een stuk zuiniger laten lopen als je een gesloten verdeler (dus zonder pomp en mengregeling!) toepast en ook de radiatoren op dezelfde temperatuur laat draaien. Dat blijkt bij de meeste moderne woningen geen probleem. Mocht je ooit eens op de slaapkamers een tekort aan afgifte hebben, dan kun je beter de afgifte ter plekke verbeteren door daar een grotere radiator op te hangen (type 33) of desnoods met ventilatortjes onder de radiator.Ik heb de PUHZ SW75YAA buiten unit met EHSD-VM2D binnenunit en 300L SWW boiler. Beneden hebben we vloerverwarming en de rest van het huis radiatoren waar ik afgelopen winter de CV op 40 graden had staan om te checken of dit het huis warm kreeg (dit bleek geen enkel probleem). Op 2 radiatoren na zit op iedere radiator een Tado knop waardoor de radiatoren alleen open gestuurd worden als dit nodig is. Vloerverwarming doet altijd mee, normaal zit er een schakelaar tussen de VVpomp die de pomp schakelt als er daadwerkelijk warm water stroomt maar die heb ik vanwege het pendelen er nu even tussen uit gehaald
Welke flow haal je?
Je meting komt uit de slimme meter. Daarmee is het bijzonder lastig om het gedrag van je WP te beoordelen.SD kaart uitlezen was ik dit weekend van plan, wil ook even checken of de legionella cyclus lang genoeg is. Er wordt nog een WiFi module geleverd maar daar schijnen leverings problemen te zijn
Tip is dus om een kWh meter in de meterkast te (laten) installeren op de groep van je WP en die in Domoticz te monitoren. Dat geeft je veel betere data.
Als eerste de legionella run. Die toont een gek beeld:
/f/image/HwCJ8MQ258PfjSNeQOrxlE2D.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z9GSIQ2ZYqMf0IttZd7OiMLq.png?f=fotoalbum_large)
Om 1 uur begint hij met de legionella run maar zakt de water temperatuur?
Dan het pendelen: wat ik nu zie is dat sinds ik de pompsnelheid weer hoger heb gezet (blijkbaar had de installateur die lager gezet) de WP weer wat rustiger draait. Dan nog steeds lijkt de Ta (Ref Liquid Temp?) tussen de 30 en 35 graden te zijn terwijl ik hem ingesteld heb tussen minimaal 20 en max 35? Waarom gaat deze kouder draaien dan?
/f/image/DzPbxTimcVPIouLI6QnSZaAd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xRP9IARivKQOwk4R0ZDwLau8.png?f=fotoalbum_large)
Daar ben ik nog niet mee bezig geweest. De WP hangt sinds eind Oktober dus misschien is het inderdaad wel een idee om dat anders te doen, moet me er eens in verdiepen wat dat voor kosten met zich zou meebrengenAndrehj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:49:toon volledige bericht
[...]
In de TS kom je alleen op verzoek. Ik zal je toevoegen als je even je "in gebruik sinds" vermeldt.
[...]
Heb je die VVW-pomp (met verdeler) daadwerkelijk nodig? Je kunt je WP een stuk zuiniger laten lopen als je een gesloten verdeler (dus zonder pomp en mengregeling!) toepast en ook de radiatoren op dezelfde temperatuur laat draaien. Dat blijkt bij de meeste moderne woningen geen probleem. Mocht je ooit eens op de slaapkamers een tekort aan afgifte hebben, dan kun je beter de afgifte ter plekke verbeteren door daar een grotere radiator op te hangen (type 33) of desnoods met ventilatortjes onder de radiator.
Welke flow haal je?
[...]
Je meting komt uit de slimme meter. Daarmee is het bijzonder lastig om het gedrag van je WP te beoordelen.
Tip is dus om een kWh meter in de meterkast te (laten) installeren op de groep van je WP en die in Domoticz te monitoren. Dat geeft je veel betere data.
Yes er zit een 40 liter (volgens mij) buffer tussenTSE schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:02:
[...]
Klinkt een beetje als mijn situatie…
1 zone of 2 ? (Bij mij 2)
Zit er een buffer tussen ? (Bij mij nog niet)
Ik ben nog steeds aant expirimenteren, maar haal tot nu toe goede resultaten als ik de radiatoren in vraag stel -> meer afgifte creeer.
Vandaag weer eens een dagje zonder dit te doen en zie ook weer wat pendelgedrag optreden
Misschien iets om eens uit te proberen…
Dank voor het meedenken allen!
[ Voor 32% gewijzigd door DarkPino op 12-11-2022 11:56 ]
Je had toch een probleem met je driewegklep? Dan zegt dit allemaal helemaal niks. Je moet eerst zorgen dat je hardware in orde is voordat je de instellingen kunt tweaken.DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:54:
Ik heb de SD kaart uit kunnen lezen, heel karwei (heb geen SD-kaart lezer kwam ik achter) maar het is gelukt.
Als eerste de legionella run. Die toont een gek beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om 1 uur begint hij met de legionella run maar zakt de water temperatuur?
In serie of parallel? Teken even een schema van je installatie en post dat hier, dan is het een stuk makkelijker beoordelen.Dan het pendelen: wat ik nu zie is dat sinds ik de pompsnelheid weer hoger heb gezet (blijkbaar had de installateur die lager gezet) de WP weer wat rustiger draait. Dan nog steeds lijkt de Ta (Ref Liquid Temp?) tussen de 30 en 35 graden te zijn terwijl ik hem ingesteld heb tussen minimaal 20 en max 35? Waarom gaat deze kouder draaien dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Daar ben ik nog niet mee bezig geweest. De WP hangt sinds eind Oktober dus misschien is het inderdaad wel een idee om dat anders te doen, moet me er eens in verdiepen wat dat voor kosten met zich zou meebrengen
Yes er zit een 40 liter (volgens mij) buffer tussen
Bedoel je radiatoren tov VV? paralel. Dit is het schema zoals ik die van de installateur heb gekregen. Heb niet gecheckt of het echt zo zit (zal wel niet anders had het wel gewerkt...Andrehj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:01:
[...]
Je had toch een probleem met je driewegklep? Dan zegt dit allemaal helemaal niks. Je moet eerst zorgen dat je hardware in orde is voordat je de instellingen kunt tweaken.
[...]
In serie of parallel? Teken even een schema van je installatie en post dat hier, dan is het een stuk makkelijker beoordelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9OuDvNYZlaors0V5kVLmKWLM.png?f=user_large)
Ben het overigens helemaal met je eens dat dit inderdaad geen zin heeft aangezien de hardware niet goed werkt. Heb nu de SWW op 56 graden gezet ivm legionella al snap ik niet waarom deze niet zijn legionella run doet: dit zou toch op het E-element moeten gebeuren? Daarnaast lijkt hij ook nog eens mega af te koelen in die uren dat de legionella run zou moeten plaatsvinden?
Andere kant is: waarom moduleert de WP niet naar 20 graden? Dit staat toch los van de stand van de driewegklep?
[ Voor 23% gewijzigd door DarkPino op 12-11-2022 12:18 ]
Nee, ik bedoel of je een parallelle of seriële buffer (in de retour) hebt.DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:16:
Bedoel je radiatoren tov VV? paralel.
Als dit daadwerkelijk zo is aangelegd dan zou ik je installateur eens vragen waarom hij je een buffervat in de retour heeft verkocht. In 99% van de gevallen met vloerverwarming is dat namelijk helemaal niet nodig. Het voordeel is dat je er ook geen last van hebt. Het heeft je alleen geld gekost en kost je nu (blijvend) ruimte.Dit is het schema zoals ik die van de installateur heb gekregen. Heb niet gecheckt of het echt zo zit (zal wel niet anders had het wel gewerkt...)
[Afbeelding]
Hoeveel m² VVW heb je eigenlijk?
Alle flow vanaf je WP gaat door de driewegklep. Wellicht gaat er ook bij verwarmen wel wat fout.Andere kant is: waarom moduleert de WP niet naar 20 graden? Dit staat toch los van de stand van de driewegklep?
:strip_exif()/f/image/w7L3ZuTpxpwBqH35I223HeyQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: moet ik voor de legionella run niet het elektrische element aan zetten?
/f/image/7puNRGHxFfJWZSbuqVEaftgz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door DarkPino op 12-11-2022 13:03 ]
Ik denk dat die best wel te verklaren is. Als je buffervat in de aanvoer van je VV zit dan duurt het veel langer voordat je thermostaat/WP kan sturen. Voorbeeld: kamer moet 0,7 graden verwarmd worden. WP sprinkt aan en verwarmt water naar bv 25 graden. VV pomp gaat draaien, kamer wordt 0,4 graden warmer, WP schakelt terug naar 20 graden maar gaat compleet over zijn setpoint heen doordat het buffervat nog vol zit/zat met 25 graden warm water. Als je hem in je retour zet wordt je delta T tussen aanvoer en retour mogelijk zelfs iets groter waardoor je ook als er weinig afname is (radiatoren staan dicht) je toch nog afname van temperatuur hebt. Als je hem alleen in je aanvoer zet wordt (als je het mij vraagt) het beeld van schakelen van WP veel onrustigerAndrehj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:28:
[...]
Nee, ik bedoel of je een parallelle of seriële buffer (in de retour) hebt.
[...]
Als dit daadwerkelijk zo is aangelegd dan zou ik je installateur eens vragen waarom hij je een buffervat in de retour heeft verkocht. In 99% van de gevallen met vloerverwarming is dat namelijk helemaal niet nodig. Het voordeel is dat je er ook geen last van hebt. Het heeft je alleen geld gekost en kost je nu (blijvend) ruimte.
Hoeveel m² VVW heb je eigenlijk?
[...]
Alle flow vanaf je WP gaat door de driewegklep. Wellicht gaat er ook bij verwarmen wel wat fout.
Dit werkte perfect. En kan ook alleen gedaan worden incl bankpas en een handdoekje.
Ik had +/- 22l/m en deze is weer op het oude niveau van 26l/m na de poets beurt.
De filter was overigens totaal niet vies. Er zat een klein beetje vuil in ter grote van een 2 cent munt. Bijzonder dat dit al zo'n groot effect heeft op de totale grote van de filter.
Ik zeg ook nergens dat dat buffervat in de aanvoer moet (wat trouwens niks uitmaakt, een buffervat van 40 liter is in twee minuten doorgespoeld en de energie-inhoud ervan valt compleet te verwaarlozen t.o.v. die van je vloer), maar dat zo'n buffervat bij voldoende vloerverwarming nagenoeg nooit nodig is. Alleen bij zgn droogbouwsystemen (met erg weinig waterinhoud en dekvloer als thermische buffer) zijn ze wat vaker nodig.DarkPino schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:07:
[...]
Ik denk dat die best wel te verklaren is. Als je buffervat in de aanvoer van je VV zit dan duurt het veel langer voordat je thermostaat/WP kan sturen. Voorbeeld: kamer moet 0,7 graden verwarmd worden. WP sprinkt aan en verwarmt water naar bv 25 graden. VV pomp gaat draaien, kamer wordt 0,4 graden warmer, WP schakelt terug naar 20 graden maar gaat compleet over zijn setpoint heen doordat het buffervat nog vol zit/zat met 25 graden warm water. Als je hem in je retour zet wordt je delta T tussen aanvoer en retour mogelijk zelfs iets groter waardoor je ook als er weinig afname is (radiatoren staan dicht) je toch nog afname van temperatuur hebt. Als je hem alleen in je aanvoer zet wordt (als je het mij vraagt) het beeld van schakelen van WP veel onrustiger
HaTe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:34:
Sinds vandaag (gisteren inmiddels) ook de warmtepomp draaien! PUHZ-SW75YAA met ERST30D-VM2ED. Mag aan de TS toegevoegd worden.
Je mag mij toevoegen.Andrehj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:49:
[...]
In de TS kom je alleen op verzoek. Ik zal je toevoegen als je even je "in gebruik sinds" vermeldt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero