Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@gerjanvdb Nee dit is het laatste wat je wil z'n modulerende thermostaat. Ik heb geen danfoss, maar zou even zoeken of je dat uit kan zetten. En anders vervangen met een simpele aan/uit thermostaat. Want nu doe je hele korte 'runs' op je compressor. Hoeveel start/stops heb je al btw? (zo te zien draai je mijn esp, en dan zou je het moeten kunnen zien)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Je moet dat ding op aan/uit zien te krijgen met een bepaalde hysterese

Die PWM achtige dingen direct uitschakelen, geef gigantisch veel onnodige start/stops.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• gerjanvdb
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:12
xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:07:
@gerjanvdb Nee dit is het laatste wat je wil z'n modulerende thermostaat. Ik heb geen danfoss, maar zou even zoeken of je dat uit kan zetten. En anders vervangen met een simpele aan/uit thermostaat. Want nu doe je hele korte 'runs' op je compressor. Hoeveel start/stops heb je al btw? (zo te zien draai je mijn esp, en dan zou je het moeten kunnen zien)
Klopt inderdaad, dat werkt mooi! Ik heb de PWM+ inderdaad uitgezet op de master controller. Ik had verwacht dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas blijft die elk uur schakelen.

Als ik kijk zie ik: Compressor Starts 22800.0

• xoror
  • Niet online
@gerjanvdb oei, hoe oud is je install ? Want 22.8k is best veel, bijna net zo erg als deze
Als ik in het topic terug lees op danfoss, dan lijken mensen het wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof dat @Grolsch ook danfoss had voor overstap. Dus het moet wel kunnen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:01:
[...]
Klopt inderdaad, dat werkt mooi! Ik heb de PWM+ inderdaad uitgezet op de master controller. Ik had verwacht dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas blijft die elk uur schakelen.

Als ik kijk zie ik: Compressor Starts 22800.0
Even ter vergelijking: bij mij staat er 54, dus x100 zou dat 5400 start/stops betekenen. Mijn installatie is uit 2019 en zeker 3 jaar gemarteld door de vorige eigenaar :+

22800 is dus echt aanzienlijk, daar zou mijn Ecodan ~20 jaar over doen.

• gerjanvdb
@xoror Ja daar schrok ik ook van idd. Deze komt uit jan 2023 (sinds dec 2024 in ons bezit) met 5.464 h bedrijfsuren. Afgelopen winter heeft dit ook zo gedraaid. Sinds ik nu een aantal weten Home assistant heb viel het mij op dat deze wel erg vaak aanspringt en daarom wil ik dit graag stabieler laten draaien voor het behoud van de compressor.

Ik heb de tip van Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ook al overgenomen. (de interval en de flow temp)

[ Voor 3% gewijzigd door gerjanvdb op 29-09-2025 10:49 ]

• gerjanvdb
stin00 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:34:
[...]

Even ter vergelijking: bij mij staat er 54, dus x100 zou dat 5400 start/stops betekenen. Mijn installatie is uit 2019 en zeker 3 jaar gemarteld door de vorige eigenaar :+

22800 is dus echt aanzienlijk, daar zou mijn Ecodan ~20 jaar over doen.
Oei, dat is wel heel erg veel :(

• gerjanvdb
Grolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:46:
Je moet dat ding op aan/uit zien te krijgen met een bepaalde hysterese

Die PWM achtige dingen direct uitschakelen, geef gigantisch veel onnodige start/stops.
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)

• xoror
  • Niet online
@gerjanvdb Hmm 5464h uren, is eigenlijk naar verhouding net zo erg als die gene waar naar ik verwees. Je moet dit met enige spoed fixen. Ik heb 15989 bedrijfsuren, sinds begin 2021 met 8900 starts (bij mij is al wat aan de hoge kant omdat ik in het begin ook veel pendelen had)

In de laatste beta met auto adaptive regeling zit ook een pendel beveiliging, maar die gaat niet super helpen tegen een thermostaat die periodiek kort demand doet :(

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]

@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)
De volgende stap is je master/master regeling aanpassen. Als elke thermostaat vraag mag genereren, kan elke kamer de WP starten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:13:
@gerjanvdb oei, hoe oud is je install ? Want 22.8k is best veel, bijna net zo erg als deze
Als ik in het topic terug lees op danfoss, dan lijken mensen het wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof dat @Grolsch ook danfoss had voor overstap. Dus het moet wel kunnen.
Ik had nog het oude Danfoss CF2+ systeem, niet de Icon serie.
gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]

Het komt in ieder geval bij je Danfoss regeling weg, volgens mij kun je ook 1 en ander in HA zien toch? Dan moet je ook kunnen zien dat de thermostaat dit gedrag veroorzaakt.

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 29-09-2025 12:15 ]

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
@stin00 Was erg ongeduldig. Bevestingsmail kwam pas ruim 1 uur later binnen. Ik draai voorlopig nog op de oude app. Ik heb van iemand een melcloud adapter gekregen. Maar mogelijk stap ik over op esp…. Ik heb echter geen puf om heel veel te monitoren. Als de wp het goed doet vind ik het prima.
Ik ben nu meer in de weer met mijn wtw.
In de zomer bypass temp 20, begin september 21 en nu 21,5.
Wtw houdt sinds mei het huis perfect op 21gr

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• gerjanvdb
@xoror Ja dat zou ik ook graag zsm opgelost hebben voordat de WP nog meer wordt belast, daarom heb ik deze nu op prohibit verwarmen staan.

@Miezie Het lijkt bij de thermostaat van de woonkamer vandaan te komen, die op de slaapkamers slaan niet aan en staan ook lager

@Grolsch Ja die verdenk ik ook, helaas heb ik nog geen koppeling met Danfoss en HA. Ik zit te denken om hiervoor de APP module te kopen icm https://github.com/soundvibe/ha-danfoss

Kan dit er nog mee te maken hebben: warmteregeling op slow? zie https://www.danfoss.com/n...up-news_pwmplus-or-onoff/ als voorbeeld. Het rare is dat het precies een uur later op dezelfde minuut aanspringt.

De settings van de watertemperatuur en interval hebben hier niets mee te maken neem ik aan? (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

(mn vorige reactie kan ik niet meer zien, daarom nog een keer geplaatst)
gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:48:
@xoror Ja dat zou ik ook graag zsm opgelost hebben voordat de WP nog meer wordt belast, daarom heb ik deze nu op prohibit verwarmen staan.

@Miezie Het lijkt bij de thermostaat van de woonkamer vandaan te komen, die op de slaapkamers slaan niet aan en staan ook lager

@Grolsch Ja die verdenk ik ook, helaas heb ik nog geen koppeling met Danfoss en HA. Ik zit te denken om hiervoor de APP module te kopen icm https://github.com/soundvibe/ha-danfoss

Kan dit er nog mee te maken hebben: warmteregeling op slow? zie https://www.danfoss.com/n...up-news_pwmplus-or-onoff/ als voorbeeld. Het rare is dat het precies een uur later op dezelfde minuut aanspringt.

De settings van de watertemperatuur en interval hebben hier niets mee te maken neem ik aan? (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

(mn vorige reactie kan ik niet meer zien, daarom nog een keer geplaatst)
Je kunt sws zo'n kastje bestellen waarmee je je Mitsu in HA krijgt, dan kun je goed de ingang "THERMOSTAAT IN" in de gaten houden, dan kun je ook zien of de thermostaat van die gekke dingen doen.

Even out-off-the-box gedacht, het hele Danfoss systeem afkoppelen en op marktplaats zetten :?

Ik heb hem nu 2 jaar geleden helemaal afgekoppeld en werk met 1 centrale thermostaat in de hal, de WP loopt zoveel rustiger nu, ik ga niet meer terug naar zoneregeling.

• gerjanvdb
Grolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:58:
[...]

Je kunt sws zo'n kastje bestellen waarmee je je Mitsu in HA krijgt, dan kun je goed de ingang "THERMOSTAAT IN" in de gaten houden, dan kun je ook zien of de thermostaat van die gekke dingen doen.

Even out-off-the-box gedacht, het hele Danfoss systeem afkoppelen en op marktplaats zetten :?

Ik heb hem nu 2 jaar geleden helemaal afgekoppeld en werk met 1 centrale thermostaat in de hal, de WP loopt zoveel rustiger nu, ik ga niet meer terug naar zoneregeling.
Ik heb de Ecodan al wel in HA (maar de danfoss nog niet), zie
[Afbeelding]

In het ergste geval zal dat moeten. Ik had gedacht dat wanneer ik de PWM+ uit zou zetten dat die niet meer elke keer aan zou springen, echter alleen wanneer het kouder is dan 20 graden (bijv bij 19.8) en niet daarboven elk uur.

• xoror
  • Niet online
@Grolsch hijnheeft het kastje al :) Daarom zag hij het.

@gerjanvdb Ja prohibit is goed. Las dat icon2 default wel aan/uit is. Misschien moet je nog iets in een app oid instellen en zit het die zooi ergens aan een cloud vast

Je moet wel hysteresse van 0.5 oid instellen

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 14:19 ]

• gerjanvdb
@xoror ik heb de icon (1), dat linkje was even als documentatie voorbeeld. Ik zal de app module bestellen van danfoss, wellicht kan ik dan wat instellingen doen. Ik heb nog niet gevonden waar en of ik de hysteresse kan instellen.

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11 20:07
Volgend jaar is mijn nieuwbouw huis af, wij krijgen de PUZ-SWM80YAA met een 300 Liter WP (staat geen type bij).
Momenteel lees ik mij in op de pinned reacties van deze topic en start topic.

Zit er veel verschillen in de nieuwere 2023+ units en de oudere kwa melcloud en HA gebruik?

Er staan in de bouw documenten ook dat hij kan koelen met 18 graden, het werd wel afgeraden om je vloerverwarming op 18 te zetten want duurt lang tot je huis verwarmt.

Vraag mij af wat men hier ervaart met dat. Ik lees op internet wel dat je geen airco wonderen hoeft te verwachten (logisch).

Enige tips van mensen hier om in te lezen op internet? Ik ben nieuw in de WPU wereld.

• xoror
  • Niet online
@gerjanvdb ik zou nog even wachten met apps bestellen, zou gewoon eerst even proberen zonder.
Maar pwm+ moet idd uit en dan nog hysteresse. Kijk in installatie handleiding? Misschien staat het daar in.

@damitch300 Melcloud wordt uitgefaseerd, er komt melcloud home voor terug. Daar is nog geen integratie mogelijk met HA. Lees dus goed in als je HA wil gebruiken.

Over het koelen: Ik moet zeggen dat je goed werkt als je genoeg vv heb. Het is geen airco, maar ik zou niet zonder willen. Als je het kan combineren met zonwering is dat natuurlijk nog beter. Hier goed de zomer doorgekomen, ook ten tijde van de gittegolf.

[ Voor 51% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 15:38 ]

xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:13:
@Grolsch hijnheeft het kastje al :) Daarom zag hij het.

@gerjanvdb Ja prohibit is goed. Las dat icon2 default wel aan/uit is. Misschien moet je nog iets in een app oid instellen en zit het die zooi ergens aan een cloud vast

Je moet wel hysteresse van 0.5 oid instellen
Welke Hysterese je instelt en werkt bij je woning hangt van je woning af.
Mijn Netatmo staat op een hysterese van 0,1 graad ingesteld, wat neerkomt op 1 x per dag aan en 1 x per dag uit.
Je moet dan de thermostaat wel in een referentieruimte ophangen die geen last heeft van invloeden als wind, zon, keukenapparatuur, mensen, etc, in ons geval de hal.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

damitch300 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:
Volgend jaar is mijn nieuwbouw huis af, wij krijgen de PUZ-SWM80YAA met een 300 Liter WP (staat geen type bij).

Zit er veel verschillen in de nieuwere 2023+ units en de oudere kwa melcloud en HA gebruik?

Er staan in de bouw documenten ook dat hij kan koelen met 18 graden, het werd wel afgeraden om je vloerverwarming op 18 te zetten want duurt lang tot je huis verwarmt.

Vraag mij af wat men hier ervaart met dat. Ik lees op internet wel dat je geen airco wonderen hoeft te verwachten (logisch).

Enige tips van mensen hier om in te lezen op internet? Ik ben nieuw in de WPU wereld.
In een nieuwbouwwoning zou ik voorbereiding treffen voor zonwering, dan heb je de WP niet nodig. Het koelen heeft niet het grootste effect, is meer om het vinkje voor de koelbehoefte te halen en oververhitting te voorkomen.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
damitch300 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:

Koelen gaat niet tot 18 graden maar met 18 graden. Veel kouder wil je het water niet door de vloer pompen vanwege condensatie. Persoonlijk wel tevreden met het koelen want het blijft lekker beperkt tot een graad of 23. Dat is wat mij betreft een heerlijke temperatuur als je van buiten 30+ komt.
Een dag later staat ie al op 1.6 ...
Ik hou de oude Melcloud er ook nog zo lang mogelijk in, want daar hangt immers ook mijn Melcloud2Domoticz aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

xoror schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:59:
Als jullie 'afhankelijk' zijn van die koppeling met melcloud, moet je alvast even inlezen en voorzieningen treffen. Integreren met melcloud home is veel lastiger geworden.
Ik begrijp Mitsubishi hier ook niet. In plaats van een nieuwe app hebben ze een heel nieuwe omgeving gebouwd, die, getuige de reviews, uitermate beroerd werkt. Het lijkt onze overheid wel...

Maar je hebt gelijk, ik ben ook bang dat ik binnenkort de Procon (die hier al een paar jaar stof ligt te vangen) aan moet gaan slingeren. Daar zat ik alleen helemaal niet op te wachten, want heb nog genoeg andere projectjes lopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xoror
  • Niet online
@Andrehj ja verstandig. Het is inderdaad best knap dat je het voor elkaar krijgt om je gebruikers zo te frustreren.

En dan heb je een probleem. Een zekere @AUijtdehaag heeft alle RS485 opgekocht LOL die je voor je procon nodig heb.

xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:57:
En dan heb je een probleem. Een zekere @AUijtdehaag heeft alle RS485 opgekocht LOL die je voor je procon nodig heb.
Gelukkig ligt er in het stof naast de Procon ook al jaren een meerkanaals RS485 adapter. 8)

@Andrehj Ik zou zo'n ander kastje van @xoror of @AUijtdehaag kopen. Is makkelijker en kan meer

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ook met displaytje (atom S3R)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDmoiZjfiRaUXVydBpu5yLblwkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXKbWQ2T11tY5yJtquAxUvSg.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Andrehj schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:39:
[...]

Ik begrijp Mitsubishi hier ook niet. In plaats van een nieuwe app hebben ze een heel nieuwe omgeving gebouwd, die, getuige de reviews, uitermate beroerd werkt. Het lijkt onze overheid wel...

Maar je hebt gelijk, ik ben ook bang dat ik binnenkort de Procon (die hier al een paar jaar stof ligt te vangen) aan moet gaan slingeren. Daar zat ik alleen helemaal niet op te wachten, want heb nog genoeg andere projectjes lopen.
Ik zou overwegen de procon stoffig te laten, hoewel niet officieel supported is de esp met de software van xoror sneller, schakeltje minder en completer… met alle respect voor je visie hieromtrent ;).

• gerjanvdb
xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:45:
@gerjanvdb ik zou nog even wachten met apps bestellen, zou gewoon eerst even proberen zonder.
Maar pwm+ moet idd uit en dan nog hysteresse. Kijk in installatie handleiding? Misschien staat het daar in.
Het lijkt er tot nu toe op dat de PWM+ uitstaat. Alleen de mode uitzetten naar on/off werkte niet. Ik heb de stekkers van de Icon master controllers er even uitgehaald., dit lijkt effect te hebben. Vannacht is er geen thermostaat vraag geweest, pas vanaf 20 graden (daar staat die ook op ingesteld). Echter staat de prohibit nog aan, dus moet het nog beter testen. Wat betreft de hysteresse kan ik niet instellen lijkt het, er staat ook niets over in de handleiding. Ik heb de app module besteld, deze wil toch gaan gebruiken om de temperaturen in HA te kunnen zien en aanpassen.

• xoror
  • Niet online
@gerjanvdb volgens handleiding
Mode key
Used for choosing the desired control behavior of the entire system (set once for the entire system).
• PWM+: Type of regulation designed to minimize overheating by dividing the heat demand into
smaller bits (= duty cycles). The length of a duty cycle varies depending on the chosen heat emitter.
PWM+ also features auto balancing of flow to the different rooms, which improves the heating
comfort.
• On/Off: A simple hysteresis control, which turns on the heat when the temperature is below the
desired room temperature. The heat will not be turned off until the desired room temperature is
reached
Lijkt al een 'simpele' variant te implementeren. Zou gewoon kijken of dat goed werkt.

@Andrehj Voor beide oplossingen moet je aan de slag met esphome. Icm met domoticz werkt het wel, maar vereist iets meer configuratie werk. Ik heb geloof ik 3 a 4 gebruikers die het ook zo gebruiken, maar ga er op tijd mee aan de slag. Het is niet zo plug and play als home assistant.

• damitch300
  • Laatst online: 11-11 20:07
Miezie schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:24:
[...]

In een nieuwbouwwoning zou ik voorbereiding treffen voor zonwering, dan heb je de WP niet nodig. Het koelen heeft niet het grootste effect, is meer om het vinkje voor de koelbehoefte te halen en oververhitting te voorkomen.
Ik heb dit helaas niet meegenomen en al te laat.
Maar de gevel op het zuiden zal wel zonwering met PV kunnen gebruiken.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
Zonwering kan toch altijd nog.
Bij ons project kon niets en heb ik ook meteen na oplevering rondom screens en pergolaschermen aangebracht ( tuin = zuid)

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
xoror schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:30:
@ReseT
- zolang er geen overbodige knietjes in zitten is het toch geen issue? Hier is het overigens wel redelijk recht alles.
- zie mij signature of andere manier zoeken om melcloud uit te lezen
- er zit een pomp in die het water rond pompt. bij mitsu kan je daar alleen een vaste stand instellen waarbij 5 max is. Sww wordt toch opgewarmd door je wp, daardoor loopt als het goed een leiding door je sww vat om warmte af te geven. Je sww staat verder gewoon onder druk.
Datalogging
Helaas, ik kwam er niet uit. Uiteindelijk een Home Assistant Green en Homewizard 1 fase kWh meter om data te loggen voor energie optimalisatie..Waarvan ik nu lees of ik er zoveel tijd in wil steken omdat Melcloud EOL gaat.

Waterpompen
Dit is overigens wat ik zie en bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBF-bHF6u2OExrugKCZGt8NSZ9c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28jdruDvexHm6hBbNQxwviTr.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan dus ook de SWW pomp (kraantje) regelen tussen stand 1 en 5, niet wetend wat het doet. Het is dus geen vaste stand.

Inregelen
Verder bezig met het inregelen. Maar het lijkt lastig omdat de binnentemperatuur vrij dicht op de TA30 zit. Ik krijg na 12uren run een constante retour temp van 24 graden met Room Sensing.

Wat zijn de performance indicatoren om te kiezen voor een bepaalde logica (WAR, constant TA, of room sensing)?

Als ik kijk naar afgelopen maand was er ongeveer 52kWh gebruikt om 198kWh thermische energie aan te maken. (Gerapporteerd binnen de FTC7) Dit lijkt mij juist om als performance indicator te gebruiken?

Extra sensoren
Als ik een SWW / Legionella run doe zie ik een verhoging van mijn TAanvoer. Gaat deze ook mijn verwarmingscircuit in? Dat kan niet zo goed zien in mijn Melcloud data reports.

Installateur had nog een extra setje temperatuursensoren (PAC-TH011-E) die bedoeld was voor een buffervat. Maar die heb ik niet. Kan ik nog hiermee iets slims doen? Bv op de aanvoer en toe zodat ik beter inzicht krijg op wat er in mijn verwarmingscircuit komt?

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

ReseT schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Datalogging
Helaas, ik kwam er niet uit. Uiteindelijk een Home Assistant Green en Homewizard 1 fase kWh meter om data te loggen voor energie optimalisatie..Waarvan ik nu lees of ik er zoveel tijd in wil steken omdat Melcloud EOL gaat.
Dit snap ik even niet? Home Assistant heeft toch niet veel met MELCloud te maken?
Waterpompen
Dit is overigens wat ik zie en bedoel:
[Afbeelding]

Ik kan dus ook de SWW pomp (kraantje) regelen tussen stand 1 en 5, niet wetend wat het doet. Het is dus geen vaste stand.
Kun je nog even herhalen wat je vraag precies is?
De standen 1 t/m 5 zijn vaste pompvermogens voor SWW en verwarming. Wat de stand doet kun je zien door de flow uit te lezen. Informatie werking code 540.
Inregelen
Verder bezig met het inregelen. Maar het lijkt lastig omdat de binnentemperatuur vrij dicht op de TA30 zit. Ik krijg na 12uren run een constante retour temp van 24 graden met Room Sensing.

Wat zijn de performance indicatoren om te kiezen voor een bepaalde logica (WAR, constant TA, of room sensing)?
De COP is de meest gebruikte performance indicator. Welke regeling te kiezen, daar kun je veel over lezen in dit topic. De ruimteregeling is een hufter proof regeling waar je verder weinig omkijken naar hebt en die weinig risico op pendelen geeft.
Als ik kijk naar afgelopen maand was er ongeveer 52kWh gebruikt om 198kWh thermische energie aan te maken. (Gerapporteerd binnen de FTC7) Dit lijkt mij juist om als performance indicator te gebruiken?
Klopt. In de 52 kWh verbruik zit ook het standby-verbruik, wat in maanden met weinig verwarming de COP kan vertekenen. Je kunt zelf uitrekenen wat je COP is met en zonder standbyverbruik.
Extra sensoren
Als ik een SWW / Legionella run doe zie ik een verhoging van mijn TAanvoer. Gaat deze ook mijn verwarmingscircuit in? Dat kan niet zo goed zien in mijn Melcloud data reports.
Nee dat gaat niet je verwarmingscircuit in.
Installateur had nog een extra setje temperatuursensoren (PAC-TH011-E) die bedoeld was voor een buffervat. Maar die heb ik niet. Kan ik nog hiermee iets slims doen? Bv op de aanvoer en toe zodat ik beter inzicht krijg op wat er in mijn verwarmingscircuit komt?
Die sensoren op de aanvoer en retour heb je al. Als je geen relevant doel hebt, dan zou ik ze lekker aan je installateur mee terug geven.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:15:
Dit snap ik even niet? Home Assistant heeft toch niet veel met MELCloud te maken?
Er is een Melcloud integratie voor Home Assistant. Als dan de oude Melcloud (ooit, daar is door Mitsubishi nog niets over gepubliceerd!) off-line zou gaan dan valt die ook om.

• xoror
  • Niet online
De nieuwe melhome geeft veel minder data terug, dus ook al kan je er omheen werken, effectief is het een beetje dode boel. Je heb alleen de basis waarden over (vandaar mijn berichtjes).

@SebastiaanPs Zijn vraag was dat hij niet begreep waarom je een pomp snelheid kon instellen voor SWW omdat die onder druk stond. Hij begreep mijn antwoord niet helemaal lijkt het.

@ReseT Er loopt dus een soort spiraal buis door je sww vat. Daar pompt de wp tijdens een sww run warm water doorheen, via die spiraal wordt de warmte afgegeven aan het water in je sww vat. De sww pomp stand bepaalt dus hoe snel water erdoorheen gepompt wordt.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:07
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:28:
De nieuwe melhome geeft veel minder data terug, dus ook al kan je er omheen werken, effectief is het een beetje dode boel. Je heb alleen de basis waarden over (vandaar mijn berichtjes).

@SebastiaanPs Zijn vraag was dat hij niet begreep waarom je een pomp snelheid kon instellen voor SWW omdat die onder druk stond. Hij begreep mijn antwoord niet helemaal lijkt het.

@ReseT Er loopt dus een soort spiraal buis door je sww vat. Daar pompt de wp tijdens een sww run warm water doorheen, via die spiraal wordt de warmte afgegeven aan het water in je sww vat. De sww pomp stand bepaalt dus hoe snel water erdoorheen gepompt wordt.
Er zit geen spiraal in het vat: er zit een aparte platenwisselaar in de binnenunit, waarbij je circulatiepomp de ene kant voedt met systeemwater en je drinkwaterpomp de andere kant vanuit het boilervat.
Daarom zit er dus ook nog een drinkwaterpomp in de binnenunit, met een spiraal zou dit niet nodig zijn omdat je dan direct in het vat warmte wisselt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Bij packaged unit is dat ws? Ik geloof dat in mijn hydrobox + dejong vat wel een spiraal zit. Ik heb alleen een 3 wegsklep die schakelt tussen verwarmen of sww.

• Blackraven
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:32:
@Blackraven Bij packaged unit is dat ws? Ik geloof dat in mijn hydrobox + dejong vat wel een spiraal heeft. Ik heb alleen een 3 wegsklep die schakelt tussen verwarmen of sww.
Correct, alleen bij de Ecodan cilinderunits, maar die heeft @ReseT ook dacht ik aan z'n sig. te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Blackraven op 03-10-2025 10:34 ]

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:43
Vraag: Is het een probleem als de boiler ongeveer 10m verwijderd is van de hydrobox? ivm temperatuur senoren?
Wat is de meerwaarde van een boiler verwarminselement? Is de interne heater in de hydrobox niet genoeg?
Dank voor je reactie!

• ReseT
  • Niet online
Blackraven schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Correct, alleen bij de Ecodan cilinderunits, maar die heeft @ReseT ook dacht ik aan z'n sig. te zien.
@xoror @Blackraven

Dit klopt ik heb een cilinder unit. Verklaart ook weer wat het doet; waterpompsnelheid door platemwisselaar. De handleiding staat er niets bij vermeld. Ik begreep je antwoord inderdaad in deze context niet @xoror :+

En de 'oude' Melcloud non-home heb ik een HA integratie toegevoegd. Maar momenteel puur alleen voor de historische data. Die staat op omvallen met 'Melcloud Home'. Denk dat ik dan ook stop met HomeAssistent Green en verder ga met HomeWizard.

Verder ga ik voor de komende periode nog waterzijdig inregelen en met ruimteregeling verder tunen _/-\o_

ReseT schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

@xoror @Blackraven

Dit klopt ik heb een cilinder unit. Verklaart ook weer wat het doet; waterpompsnelheid door platemwisselaar. De handleiding staat er niets bij vermeld. Ik begreep je antwoord inderdaad in deze context niet @xoror :+

En de 'oude' Melcloud non-home heb ik een HA integratie toegevoegd. Maar momenteel puur alleen voor de historische data. Die staat op omvallen met 'Melcloud Home'. Denk dat ik dan ook stop met HomeAssistent Green en verder ga met HomeWizard.

Verder ga ik voor de komende periode nog waterzijdig inregelen en met ruimteregeling verder tunen _/-\o_
Ik zou die Home Assistant green nog niet weg doen. Check even die link in de signature van @xoror. Is behoorlijk plug and play en werkt als een trein. Stukken beter dan MELCloud.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Blackraven
omweersbui schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:05:
Vraag: Is het een probleem als de boiler ongeveer 10m verwijderd is van de hydrobox? ivm temperatuur senoren?
Wat is de meerwaarde van een boiler verwarminselement? Is de interne heater in de hydrobox niet genoeg?
Dank voor je reactie!
  1. Nee, afgezien van een beetje leidingverlies.
  2. Nee, kunnen gewoon verlengd.
  3. Legionellapreventie en extra backup voor tapwater.
  4. op zich wel.

• gerjanvdb
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:54:

Frequently Asked Questions

WP staat op ruimtetemperatuurregeling en draait onrustig of vol gas en met te hoog energieverbruik.
Check je instellingen voor de watertemperatuur. Default staan die (zeker voor vloerverwarming) veel te hoog.
Beginpunt voor de juiste instellingen (min - max) zijn:
  • 23 - 35 °C voor vloerverwarming
  • 35 - 45 °C voor radiatoren
Uiteraard kun je de instellingen aanpassen als je WP zijn minimaal of maximaal vermogen niet kwijt kan.

Aanpassen doe je als volgt (Met dank aan @DutchWing):
→ Menu → Service → Bedieningsinstellingen → Verwarmingsbedrijf →
[Afbeelding]

Zorg verder dat het interval niet te laag staat. Bij veel vloerverwarming wil je die op max (60 minuten) zetten.

Nadat ik PWM+ op de thermostaat heb uitgezet draait de WP rustiger.

@Andrehj ik heb bovenstaande settings overgenomen. Graag zou ik willen weten wat goede upper en lower limits zijn voor de heat pump thermo diff adjust (de default +5 en -5) of de settings die ik nu heb (+3 en -1)? Alvast bedankt.
gerjanvdb schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:47:
@Andrehj ik heb bovenstaande settings overgenomen. Graag zou ik willen weten wat goede upper en lower limits zijn voor de heat pump thermo diff adjust (de default +5 en -5) of de settings die ik nu heb (+3 en -1)? Alvast bedankt.
Die settings zijn voor de ruimtetemperatuurregeling, en die gebruik ik niet. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat voor jouw situatie goed werkt.

• ReseT
  • Niet online
Hoe kan ik de BUH testen? Laatste maand geen metingen gezien en wil weten of het werkt. Voor mij is dat even aan en zien dat het 2kW trekt.

Mijn FTC7 heeft op het beginscherm 3 velden. Zone 1 ,2 en SWW. Ik heb geen zone 2 en het veld geeft hiermee geen toegevoegde informatie. Kan dat veld verwijderen?

ReseT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 05:50:
Hoe kan ik de BUH testen? Laatste maand geen metingen gezien en wil weten of het werkt. Voor mij is dat even aan en zien dat het 2kW trekt.
SWW setpoint op 65 gr zetten. Dan start ie de SWW run op de compressor en maakt ie hem af met de BUH (herkenbaar aan tekentje met bliksem). Of wachten op je volgende legionellarun.

Kan jij dat? Ik kan die niet hoger zetten dan 60 graden.

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

is buiten unit afhankelijk, je kan zelfs tot 70 pushen. Ik geloof dat r32 units wel tot 65 gaan (weet niet 100% zeker)

xoror schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:51:
is buiten unit afhankelijk, je kan zelfs tot 70 pushen. Ik geloof dat r32 units wel tot 65 gaan (weet niet 100% zeker)
Het klopt dat de PUZ units zo hoog kunnen, maar ik wist niet dat je dat dan ook voor SWW in kon stellen. Dacht dat dat alleen voor de legionellacyclus werd gebruikt.

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Ja ik heb al een paar verzoeken gehad om die hogere limieten in te bouwen zodat mensen hun zonnepanelen overschot in warm water kunnen stoppen. Ze kunnen via hoofd scherm gewoon sww > 60 instellen

Andrehj schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Even gecheckt en ik kan SWW inderdaad op max 60 gr zetten.

Zou de max in te stellen SWW temp dan gelijk aan de max Ta van de buitenunit zijn?
Volgens het lijstje hier: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Misschien kunnen de eigenaars van PUZ-SWM en PUZ-WZ modellen dat bevestigen?

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Heb even wat advies nodig. Draai nu een Elga Ace 6, zonder tussenkomt van ketel. Gaat over algemeen goed, alleen merk ik dat incidenteel wat tekort kom. Natuurlijk logisch, want daar is ie niet voor gemaakt. Wil nu overstappen naar volwaardige setup, en zit te denken aan een Ecodan. Lees er veel goeds over.
Belangrijk is connectiviteit, en uitlezen van data. Ik zit zelf te denken aan een 10kW setup, puur verwarming. Huis is 30% VVW, rest is Jaga. De info vanuit de website is wat mager, en ik vraag mij af welke unit ik het beste kan nemen.

-= Very annoying forum person =-

• michaelvo
  • Laatst online: 21:17
@master_viper Een Elga Ace 6 doet max 5 kW bij -10 graden. Als ik het goed lees draai je nu hybride maar springt de CV ketel nooit bij? Dan zou je toch met 7 of 8 kW een heel eind moeten komen. In de openingspost vindt je alle Ecodan's met bijbehorende specificaties.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

michaelvo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:54:
@master_viper Een Elga Ace 6 doet max 5 kW bij -10 graden. Als ik het goed lees draai je nu hybride maar springt de CV ketel nooit bij? Dan zou je toch met 7 of 8 kW een heel eind moeten komen. In de openingspost vindt je alle Ecodan's met bijbehorende specificaties.
Nee, draai de EA6 standalone. Dat gaat, meestal goed.

@master_viper
Heb je wat meer info over je huis?
- woonoppervlak
- isolatie
- eerder jaarlijks gasverbruik en huidig verbruik
- verbruik op zeer koude winterdag (voor daggemiddelde temperaturen zie https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens)
- afgifte: vvw hoeveel m2, dikte slangen, lengte slangen per groep, type verdeler. Jaga’s hoeveel van welk type
- beoogde plek buitenunit en binnenunit, plek voor SWW vat

Uitlezen van data en aansturing gaan uitstekend met de Ecodan, veel Tweakers gebruiken dit project wat uitstekend werkt: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

[ Voor 18% gewijzigd door SebastiaanPs op 06-10-2025 10:21 ]

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

SebastiaanPs schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:20:
@master_viper
Heb je wat meer info over je huis?
- woonoppervlak
- isolatie
- eerder jaarlijks gasverbruik en huidig verbruik
- verbruik op zeer koude winterdag (voor daggemiddelde temperaturen zie https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens)
- afgifte: vvw hoeveel m2, dikte slangen, lengte slangen per groep, type verdeler. Jaga’s hoeveel van welk type
- beoogde plek buitenunit en binnenunit, plek voor SWW vat

Uitlezen van data en aansturing gaan uitstekend met de Ecodan, veel Tweakers gebruiken dit project wat uitstekend werkt: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
Ik heb eea al tot in detail uitgerekend, ik heb per kamer de benodige hoeveelheid energie uitgerekend. Zoals hierboven wordt gezegd zou dan een 8kW voldoende moeten zijn. Dat tonen mijn berekeningen ook aan. SWW is niet nodig, ik heb een losstaande WP boiler. Ik begrijp nog niet geheel wat het verschil is tussen een Ecodan binnensysteem en een zgn. power systeem. Dit is terug te vinden op de website.

• xoror
  • Niet online
@master_viper vergeet vooral niet naar het min vermogen te kijken, dat is net zo belangrijk. Ze hebben verschillende series.

Ik zelf zou als het budget het toelaat een nemen met z'n groot mogelijke verdamper.

master_viper schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb eea al tot in detail uitgerekend, ik heb per kamer de benodige hoeveelheid energie uitgerekend. Zoals hierboven wordt gezegd zou dan een 8kW voldoende moeten zijn. Dat tonen mijn berekeningen ook aan. SWW is niet nodig, ik heb een losstaande WP boiler. Ik begrijp nog niet geheel wat het verschil is tussen een Ecodan binnensysteem en een zgn. power systeem. Dit is terug te vinden op de website.
Oké kijk dan even naar de brochure hier.

De modellen waaruit je kan kiezen staan in de topic start, inclusief minimumvermogen bij A12W25 en max vermogen bij A-10W35.
Grofweg kan je dan denken aan de SUZ-SWM80VA2 (R32, split), de PUZ-SWM80YAA (R32, split, nieuwer model) of de WZ80VAA (R290, packaged unit met water buiten).

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:09:
[...]
Grofweg kan je dan denken aan de SUZ-SWM80VA2 (R32, split), de PUZ-SWM80YAA (R32, split, nieuwer model) of de WZ80VAA (R290, packaged unit met water buiten).
Helemaal eens met deze keuzes. De laatste is wellicht beter bekend als een monoblock.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• xoror
  • Niet online
Die min vermogens van de r290 zijn fijn zeg :9~ . Buiten split/mono block en r290 vlambaar gas discussie, wat is dan nog de reden om r32 te nemen? Iets efficiënter alleen?

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 06-10-2025 11:49 ]

@michaelvo die packaged units hebben nog wel een binnendeel nodig, daarom noemde ik het M-woord niet ;)

@xoror
De WZ80VAA heeft 2 compressors, ik denk dat dat de reden is voor het lage minimumvermogen.

De nadelen van monoblock/packaged units blijven:
1. CV leidingen met water buiten: duurder aan te leggen, volgens Mitsubishi meer verliezen bij grote afstand (al valt dit volgens mij wel mee als je zeer goed geïsoleerde leidingen kiest, zie ook hier: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
2. Risico op schade bij vorst en stroomuitval
3. Voor punt 2 evt vorstkleppen, met risico op falen en leeglopen CV systeem

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ja dat bedoelde ik met de standaard split/mono block discussie :)

Zijn er nog andere redenen om r32 over r290 te nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 06-10-2025 12:31 ]

xoror schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:24:
@SebastiaanPs Ja dat bedoelde ik met de standaard split/mono block discussie :)

Zijn er nog andere redenen om r32 over r290 te nemen.
R290 heeft bij vergelijking van de verschillende Mitsubishi modellen een lagere COP bij lagere buitentemperaturen.
Zie: cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Bij mij in Zuid-Holland heb ik 58% van mijn elektriciteitsverbruik op dagen met een gemiddelde temperatuur onder de 5 graden. Het zwaartepunt ligt dus echt bij de lagere temperaturen en daar doet R290 het minder goed.

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10-11 17:03
Goededag sinds een paar maanden een warmte pomp van Mitsubishi met een FTC 7 bedieningspaneel.
Ik zou graag wat meer over de instellingen op dit paneel willen weten.
Wie heeft hier ervaring mee?

• michaelvo
Rob1710 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:33:
Goededag sinds een paar maanden een warmte pomp van Mitsubishi met een FTC 7 bedieningspaneel.
Ik zou graag wat meer over de instellingen op dit paneel willen weten.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb van een vriend gehoord dat er best wat informatie in de bijgeleverde handleiding te vinden is. O-)

• Rob1710
Die heb ik dus niet van de installateur ontvangen dan.
Zie ook niet waar ik hem kan vinden.

• pascallj
  • Laatst online: 23:29
Rob1710 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:40:
Die heb ik dus niet van de installateur ontvangen dan.
Zie ook niet waar ik hem kan vinden.
Als je de handleiding zoekt van je binnenunit, staat daar ook een specifiek hoofdstuk in over de controller die erbij hoort.

Maar hier heb je in elk geval de handleiding van stand alone controller: https://torn-climatizare....kfy2R7jbyEn1RWi54n9VKZjKS

Ik zou alles doornemen, maar vanaf Hoofdstuk 7 gaat het specifiek over FTC7

• Rob1710
bedankt ga deze bestuderen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:44
michaelvo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Helemaal eens met deze keuzes. De laatste is wellicht beter bekend als een monoblock.
Die laatste zou ik best willen kopen maar kan hem nergens vinden. Iemand een prijs voor dat ding als ik hem zelf ergens bestel? Ik weet dat 95% van de mitsu-dingen in NL via Alklima loopt maar die geven geen prijs op aan particulieren :-/ internationaal vind ik.ook weinig prijzen voor de r290 monoblock/packaged ding.

• Rob1710
Ik mis de uitleg van de grafieken wat is punt 3 inde grafiek en wat doet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCDWkI-h3buo5ZApRoKrKMLRjoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKKT1c2k1ZCZOY6fJff52CYC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBVmZVqTzdMXzDdZ6XF0wdXRmkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83KMbPFb6DGaGWcyoAy8oxyt.jpg?f=fotoalbum_large
Fr33z schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Die laatste zou ik best willen kopen maar kan hem nergens vinden. Iemand een prijs voor dat ding als ik hem zelf ergens bestel? Ik weet dat 95% van de mitsu-dingen in NL via Alklima loopt maar die geven geen prijs op aan particulieren :-/ internationaal vind ik.ook weinig prijzen voor de r290 monoblock/packaged ding.
Hier als onderdeel van een set met hydrobox: link
(als je het plaatje ziet dan snap je waarom ik het geen monoblock noem)

De PUZ-SWM80YAA (split) lijkt wel wat goedkoper: link (zelfde webshop)

De bekende Spaanse webshop lijkt hem niet te hebben.

Hier in de UK wel: link

Overigens allemaal gewoon via Google paar minuten zoeken

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Rob1710 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:09:
Ik mis de uitleg van de grafieken wat is punt 3 inde grafiek en wat doet [Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonder verdere kennis van de FTC7:
Ik kan me best voorstellen dat je i.v.m. defrosten wat aggresiever van 20 naar 0 gaat in de stooklijn en daarna bij negatieve temperaturen toch al 24/7 staat te pruttelen en je hogere TA draait en minder aggresief de stooklijn omhoog gooit.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Fr33z schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Als je interesse hebt, stuur even een DM wat je zoekt…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:44
SebastiaanPs schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Hier als onderdeel van een set met hydrobox: link
(als je het plaatje ziet dan snap je waarom ik het geen monoblock noem)

De PUZ-SWM80YAA (split) lijkt wel wat goedkoper: link (zelfde webshop)

De bekende Spaanse webshop lijkt hem niet te hebben.

Hier in de UK wel: link

Overigens allemaal gewoon via Google paar minuten zoeken
Ja dank je. Deze had ik gevonden maar niet genoemd, excusrs. Die prijzen zijn zo achterlijk hoog bij deze webwinkel dat ik het dan maar snel uit mn hoofd laat om er serieus naar te kijken. Jammer dat er weinig echt aanbod is in NL, vind het mooie techniek maar als je t niet kan kopen schiet t niet op. edit: DM naar Dutchwing gedaan, bedankt voor de tips allemaal.
Fr33z schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:44:
[...]

Ja dank je. Deze had ik gevonden maar niet genoemd, excusrs. Die prijzen zijn zo achterlijk hoog bij deze webwinkel dat ik het dan maar snel uit mn hoofd laat om er serieus naar te kijken. Jammer dat er weinig echt aanbod is in NL, vind het mooie techniek maar als je t niet kan kopen schiet t niet op.
Moet wel lukken hoor, er zijn meerdere welwillende installateurs hier op het forum. Zie het bericht van @DutchWing hierboven!

• Rob1710
Miezie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

Zonder verdere kennis van de FTC7:
Ik kan me best voorstellen dat je i.v.m. defrosten wat aggresiever van 20 naar 0 gaat in de stooklijn en daarna bij negatieve temperaturen toch al 24/7 staat te pruttelen en je hogere TA draait en minder aggresief de stooklijn omhoog gooit.
Hoe doe ik dat?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Geen idee. Volgens mij zegt die grafiek dat juist ;).

• michaelvo
@Rob1710 Je moet je zelf echt even wat verdiepen in de materie voordat je hier dit soort losse vragen komt stellen. Lees de openingspost en de gepinde posts goed, lees de handleiding goed, en probeer met zoekopdrachten op dit forum wat extra informatie te winnen. Mocht er dan nog een gerichte vraag overblijven dan wil iedereen hier je van harte helpen.

Om je op weg te helpen, de foto's die je post zijn van het instellen van je stooklijn (bij Mitsubishi ook wel curve genoemd). Via een stooklijn regelen is 1 van de 3 mogelijke verwarmingsmodi. Via deze grafiek bepaal je welke Ta bij welke buitentemperatuur uit je warmtepomp komt, en is dus naar hartelust in te stellen.

• Rob1710
Dank je wel ik kan echter vrij weinig info over mijn display tegen .Wel over de stooklijn in het algemeen maar ik zit met de vraag wat doe ik met punt 3 ? Wat in het instelscherm zichtbaar is?

• michaelvo
Je doet ermee wat je wil. Maar als je een curve met slechts twee vaste punten wil maken dan kun je hem precies tussen punt 1 en 2 positioneren. Of misschien is hij te verwijderen door hem recht op punt 1 of 2 te zetten.

Rob1710 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:03:
Dank je wel ik kan echter vrij weinig info over mijn display tegen .Wel over de stooklijn in het algemeen maar ik zit met de vraag wat doe ik met punt 3 ? Wat in het instelscherm zichtbaar is?
Ik kende dat punt 3 ook nog niet, dit lijkt nieuw in de FTC7?
De punten in de beschrijving van de ideale stooklijn leggen het idee van de stooklijn uitstekend uit, maar daarin staat dit punt ook niet beschreven.
Wellicht dat je dit punt kunt gebruiken om de Ta bij defrosttemperaturen ter compensatie wat meer te laten oplopen? Ik gebruik zelf geen stooklijn.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-10-2025 08:29 ]

SebastiaanPs schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:28:
Ik kende dat punt 3 ook nog niet, dit lijkt nieuw in de FTC7?
De punten in de beschrijving van de ideale stooklijn leggen het idee van de stooklijn uitstekend uit, maar daarin staat dit punt ook niet beschreven.
Wellicht dat je dit punt kunt gebruiken om de Ta bij defrosttemperaturen ter compensatie wat meer te laten oplopen?
Ik denk dat dat laatste de juiste uitleg is. Je wilt ivm defrosts de stooklijn tussen ca -1 en +4 graden wat steiler laten lopen dan elders. Dat kun je met dit extra punt (een beetje) bereiken. Maar ik zou daarvoor twee extra punten in de stooklijn hebben opgenomen.
Maar je hoeft dit punt natuurlijk niet te gebruiken. Je kunt nog steeds een stooklijn maken zoals dat met een FTC 6 (en zijn voorgangers) gebruikelijk was.

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:06
Hi Tweakers! Ik heb een nieuwbouwwoning met een lucht/water warmtepomp. Een ecodan ERST20D-VM2ED, ik heb sinds kort ook de atom lite op de cn105 poort aangesloten en in homeassistant. Ik heb nu een tijdje inzicht en zie dat op sommige momenten mijn warmtepomp lijkt te pendelen of de booster-heater gebruikt. Is er iemand op dit forum die mij kan ondersteunen bij het uitzoeken van dit gedrag?

Ter info: ik heb op de begane grond en eerste verdieping vloerverwarming, ik heb een mitsubishi thermostaat op de begane grond en op de eerste verdieping op elke kamer een watts thermostaat. Als ik het goed begrijp is de mitsubishi thermostaat de enige die de wamtepomp aanstuurt en zijn de watts thermostaten alleen passief en kunnen ze de groepen knijpen. Ik had eerst verwarmingscurve aanstaan, alleen leek die vooral heel veel te pendelen en korte runs te maken. Ik heb nu twee dagen de thermostaat modus aan staan. Die leek in eerste instantie op een hogere aanvoer temperatuur een lange run te maken, ik zie nu alleen tot mijn verbazing dat mijn SWW maar 25 graden is van de 48 die het zou moeten zijn en dat de warmtepomp met de boosterheater de vloerverwarming aan het draaien is. Ik heb geen idee waarom dat gedaan wordt, het is niet extreem koud buiten en ik zie geen errors in homeassistant. Als iemand mij op weg kan helpen dit uit te zoeken stel ik dat zeer op prijs!

• xoror
  • Niet online
Pendelen is eigenlijk vrijwel altijd min vermogen niet kwijt kunnen. Omdat je na-regeling heb, is er een grote kans dat je te weinig groepen open heb om het min vermogen op te nemen.

Pendelen zie je wanneer de compressor kort stopt en weer daarna draait. Enige manier om dit op te lossen is om ervoor te zorgen dat je altijd voldoende afgifte open heb voor de wp. (nou ja, je kan ook een lagere Ta enzo hanteren, maar is een beetje symptoom bestrijding)

Je draait de mitsubishi ruimte regeling, die zou het prima moeten doen.
Wanneer de booster aangaat, zie je dat aan de booster sensor, die wordt dan actief. Dus je kan dan zien of het echt aan is geweet. De booster zetten de meesten hier uit, en gebruiken het bij het laatste deel van een legionella run.

Je kan de output power sensor bekijken, rond een pendel punt zal hij dan dicht bij min vermogen zitten van de WP. Je kan dan ook even kijken welke zones rond die tijd dicht zijn. Ws is dat het.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 13:21 ]

@tromphakvoort kan je hier wat grafieken delen? Heating status, 3-way valve status, booster status, feed temp, return temp, compressor frequency, estimated COP.

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-11 07:53

DGR

Goedemiddag!

Is er iemand die mij kan laten zien hoe ik de draadloze ontvanger (Panasonic PAW A2W RTwireless) aansluit, in zowel de ontvanger als binnenunit?
Heb geen handleiding helaas… en kan er online ook weinig over vinden

Alvast bedankt!

• pascallj
DGR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:23:
Goedemiddag!

Is er iemand die mij kan laten zien hoe ik de draadloze ontvanger (Panasonic PAW A2W RTwireless) aansluit, in zowel de ontvanger als binnenunit?
Heb geen handleiding helaas… en kan er online ook weinig over vinden

Alvast bedankt!
Misschien is die thermostaat ook wel als 'domme' thermostaat te gebruiken, maar even ter bevestiging: je hebt een Panasonic thermostaat, maar dit is het Mitsubishi topic? Klopt dat?

• xoror
  • Niet online
@pascallj @DGR Heel wat mensen gebruiken de pana thermostaat hoor hier. Gewoon goede on/off thermostaat die je ws op de in1 ingang wil aansluiten.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28

Zjemm

...

nmt

[ Voor 99% gewijzigd door Zjemm op 08-10-2025 15:57 ]

opensecure.nl

• pascallj
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:48:
@pascallj @DGR Heel wat mensen gebruiken de pana thermostaat hoor hier. Gewoon goede on/off thermostaat die je ws op de in1 ingang wil aansluiten.
Okee, niks gezegd dan. Had hem opgezocht en leek mij een vrij dure thermostaat voor een simpele aan/uit functie, dus had het idee dat het specifiek op de Panasonic warmtepompen gericht was.

Maargoed om dan toch nog wat bij te dragen aan de discussie, heb ik wel de handleiding gevonden: https://www.climadirect.c...nstallation-manual-88.pdf

• DGR

DGR

pascallj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Okee, niks gezegd dan. Had hem opgezocht en leek mij een vrij dure thermostaat voor een simpele aan/uit functie, dus had het idee dat het specifiek op de Panasonic warmtepompen gericht was.

Maargoed om dan toch nog wat bij te dragen aan de discussie, heb ik wel de handleiding gevonden: https://www.climadirect.c...nstallation-manual-88.pdf
Dank je wel!
Omdat ie hier veel gebruikt word, had ik gelezen, heb ik hem gekocht en met name voor het instellen van een lage hysterese.
Met de PAR thermostaat van Mitsubishi zelf heb ik nogal veel overshoot.

Nu alleen nog aansluiten… eens kijken welke aansluitingen ik aan moet sluiten op de IN1.
Maar als iemand mij dat kan vertellen dan is die info zeer welkom, je kunt het maar een keer goed doen

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DGR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Dat is hier al vaker gemeld. Nu in het tussenseizoen stookt Mitsubishi tot 1 graad boven setpoint door. Dat komt vooral omdat hij standaard ingesteld op lange runs. Daardoor blijft hij lang doorlopen, ook als je minder warmte nodig hebt dan het minimiumvermogen.
Zodra het wat kouder wordt regelt de PAR-thermostaat precies op de ingestelde temperatuur en heb je geen overshoot meer.

Verder is de ruimteregeling prima in te stellen zodat de regeling iets minder voorkeur heeft voor lange runs en wat eerder even uitgaat (eerder deze week stookte hij bij mij bijvoorbeeld in de avond 1 keer per uur een 10-15 minuten).

Ik vind het zonde van het geld om als je al een PAR hebt om dan een dure Panasonic thermostaat te kopen....

• stin00
  • Niet online
DGR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Dank je wel!
Omdat ie hier veel gebruikt word, had ik gelezen, heb ik hem gekocht en met name voor het instellen van een lage hysterese.

Nu alleen nog aansluiten… eens kijken welke aansluitingen ik aan moet sluiten op de IN1.
Maar als iemand mij dat kan vertellen dan is die info zeer welkom, je kunt het maar een keer goed doen
Geen idee welke WP je hebt, maar misschien heb je wat aan mijn oude post met foto's: stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Was een kwestie van de draadloze ontvanger op de IN1 aansluiten en daarna dipswitch SW2_1 omzetten naar ON zodat de externe thermostaat wordt gebruikt. Maar check even de handleiding van jouw Ecodan en werk veilig.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 08-10-2025 22:19 ]

• DGR

DGR

ocaj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

Dat is hier al vaker gemeld. Nu in het tussenseizoen stookt Mitsubishi tot 1 graad boven setpoint door. Dat komt vooral omdat hij standaard ingesteld op lange runs. Daardoor blijft hij lang doorlopen, ook als je minder warmte nodig hebt dan het minimiumvermogen.
Zodra het wat kouder wordt regelt de PAR-thermostaat precies op de ingestelde temperatuur en heb je geen overshoot meer.

Verder is de ruimteregeling prima in te stellen zodat de regeling iets minder voorkeur heeft voor lange runs en wat eerder even uitgaat (eerder deze week stookte hij bij mij bijvoorbeeld in de avond 1 keer per uur een 10-15 minuten).

Ik vind het zonde van het geld om als je al een PAR hebt om dan een dure Panasonic thermostaat te kopen....
Ik snap wat je zegt.
Alleen heeft vaste Ta hier de voorkeur, dan draait de WP een stuk rustiger en het verbruik is dan aanzienlijk lager.
Ruimteregeling heb ik goed ingesteld.
Voorloop temperatuur: 25-35
Interval: 60 minuten
W/P thermo: +3 en -1
Alle groepen (11) volledig open met een flow van 21L

Daarom de voorkeur voor de panasonic thermostaat met de instelbare hysterese zodat ik dat zo in kan stellen voor wat hier goed past op een vaste Ta

• DGR

DGR

stin00 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Geen idee welke WP je hebt, maar misschien heb je wat aan mijn oude post met foto's: stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Was een kwestie van de draadloze ontvanger op de IN1 aansluiten en daarna dipswitch SW2_1 omzetten naar ON zodat de externe thermostaat wordt gebruikt. Maar check even de handleiding van jouw Ecodan en werk veilig.
Dank je wel! Ik ga er even naar kijken.

Ik heb een SUZ60.

Moet alleen even weten welke poorten ik moet gebruiken in de draadloze ontvanger.
1 = L
2 = N
3, 4 en 5 blijven dan over
Ben benieuwd hoe jij dat hebt aangesloten in de draadloze ontvanger

• stin00
  • Niet online
DGR schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

Dank je wel! Ik ga er even naar kijken.

Ik heb een SUZ60.

Moet alleen even weten welke poorten ik moet gebruiken in de draadloze ontvanger.
1 = L
2 = N
3, 4 en 5 blijven dan over
Ben benieuwd hoe jij dat hebt aangesloten in de draadloze ontvanger
Ik heb geen Panasonic thermostaat, maar dat zal wel in de installatiehandleiding van Panasonic staan lijkt me.

• xoror
  • Niet online
Even vraagje aan mensen met een FTC7 en koel mogelijkheid. Als het goed is zit er bij jullie een cool compensation curve mode ?

Pagina: 1 ... 191 ... 199 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero