Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Die PWM achtige dingen direct uitschakelen, geef gigantisch veel onnodige start/stops.
Klopt inderdaad, dat werkt mooi! Ik heb de PWM+ inderdaad uitgezet op de master controller. Ik had verwacht dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas blijft die elk uur schakelen.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:07:
@gerjanvdb Nee dit is het laatste wat je wil z'n modulerende thermostaat. Ik heb geen danfoss, maar zou even zoeken of je dat uit kan zetten. En anders vervangen met een simpele aan/uit thermostaat. Want nu doe je hele korte 'runs' op je compressor. Hoeveel start/stops heb je al btw? (zo te zien draai je mijn esp, en dan zou je het moeten kunnen zien)
Als ik kijk zie ik: Compressor Starts 22800.0
Als ik in het topic terug lees op danfoss, dan lijken mensen het wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof dat @Grolsch ook danfoss had voor overstap. Dus het moet wel kunnen.
Even ter vergelijking: bij mij staat er 54, dus x100 zou dat 5400 start/stops betekenen. Mijn installatie is uit 2019 en zeker 3 jaar gemarteld door de vorige eigenaargerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:01:
[...]
Klopt inderdaad, dat werkt mooi! Ik heb de PWM+ inderdaad uitgezet op de master controller. Ik had verwacht dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas blijft die elk uur schakelen.
Als ik kijk zie ik: Compressor Starts 22800.0
22800 is dus echt aanzienlijk, daar zou mijn Ecodan ~20 jaar over doen.
Ik heb de tip van Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ook al overgenomen. (de interval en de flow temp)
[ Voor 3% gewijzigd door gerjanvdb op 29-09-2025 10:49 ]
Oei, dat is wel heel erg veelstin00 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:34:
[...]
Even ter vergelijking: bij mij staat er 54, dus x100 zou dat 5400 start/stops betekenen. Mijn installatie is uit 2019 en zeker 3 jaar gemarteld door de vorige eigenaar
22800 is dus echt aanzienlijk, daar zou mijn Ecodan ~20 jaar over doen.
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)Grolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:46:
Je moet dat ding op aan/uit zien te krijgen met een bepaalde hysterese
Die PWM achtige dingen direct uitschakelen, geef gigantisch veel onnodige start/stops.
In de laatste beta met auto adaptive regeling zit ook een pendel beveiliging, maar die gaat niet super helpen tegen een thermostaat die periodiek kort demand doet
De volgende stap is je master/master regeling aanpassen. Als elke thermostaat vraag mag genereren, kan elke kamer de WP starten.gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik had nog het oude Danfoss CF2+ systeem, niet de Icon serie.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:13:
@gerjanvdb oei, hoe oud is je install ? Want 22.8k is best veel, bijna net zo erg als deze
Als ik in het topic terug lees op danfoss, dan lijken mensen het wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof dat @Grolsch ook danfoss had voor overstap. Dus het moet wel kunnen.
Het komt in ieder geval bij je Danfoss regeling weg, volgens mij kun je ook 1 en ander in HA zien toch? Dan moet je ook kunnen zien dat de thermostaat dit gedrag veroorzaakt.gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)
[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 29-09-2025 12:15 ]
Ik ben nu meer in de weer met mijn wtw.
In de zomer bypass temp 20, begin september 21 en nu 21,5.
Wtw houdt sinds mei het huis perfect op 21gr
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
@Miezie Het lijkt bij de thermostaat van de woonkamer vandaan te komen, die op de slaapkamers slaan niet aan en staan ook lager
@Grolsch Ja die verdenk ik ook, helaas heb ik nog geen koppeling met Danfoss en HA. Ik zit te denken om hiervoor de APP module te kopen icm https://github.com/soundvibe/ha-danfoss
Kan dit er nog mee te maken hebben: warmteregeling op slow? zie https://www.danfoss.com/n...up-news_pwmplus-or-onoff/ als voorbeeld. Het rare is dat het precies een uur later op dezelfde minuut aanspringt.
De settings van de watertemperatuur en interval hebben hier niets mee te maken neem ik aan? (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
(mn vorige reactie kan ik niet meer zien, daarom nog een keer geplaatst)
Je kunt sws zo'n kastje bestellen waarmee je je Mitsu in HA krijgt, dan kun je goed de ingang "THERMOSTAAT IN" in de gaten houden, dan kun je ook zien of de thermostaat van die gekke dingen doen.gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:48:
@xoror Ja dat zou ik ook graag zsm opgelost hebben voordat de WP nog meer wordt belast, daarom heb ik deze nu op prohibit verwarmen staan.
@Miezie Het lijkt bij de thermostaat van de woonkamer vandaan te komen, die op de slaapkamers slaan niet aan en staan ook lager
@Grolsch Ja die verdenk ik ook, helaas heb ik nog geen koppeling met Danfoss en HA. Ik zit te denken om hiervoor de APP module te kopen icm https://github.com/soundvibe/ha-danfoss
Kan dit er nog mee te maken hebben: warmteregeling op slow? zie https://www.danfoss.com/n...up-news_pwmplus-or-onoff/ als voorbeeld. Het rare is dat het precies een uur later op dezelfde minuut aanspringt.
De settings van de watertemperatuur en interval hebben hier niets mee te maken neem ik aan? (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
(mn vorige reactie kan ik niet meer zien, daarom nog een keer geplaatst)
Even out-off-the-box gedacht, het hele Danfoss systeem afkoppelen en op marktplaats zetten
Ik heb hem nu 2 jaar geleden helemaal afgekoppeld en werk met 1 centrale thermostaat in de hal, de WP loopt zoveel rustiger nu, ik ga niet meer terug naar zoneregeling.
Ik heb de Ecodan al wel in HA (maar de danfoss nog niet), zieGrolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:58:
[...]
Je kunt sws zo'n kastje bestellen waarmee je je Mitsu in HA krijgt, dan kun je goed de ingang "THERMOSTAAT IN" in de gaten houden, dan kun je ook zien of de thermostaat van die gekke dingen doen.
Even out-off-the-box gedacht, het hele Danfoss systeem afkoppelen en op marktplaats zetten
Ik heb hem nu 2 jaar geleden helemaal afgekoppeld en werk met 1 centrale thermostaat in de hal, de WP loopt zoveel rustiger nu, ik ga niet meer terug naar zoneregeling.
[Afbeelding]
In het ergste geval zal dat moeten. Ik had gedacht dat wanneer ik de PWM+ uit zou zetten dat die niet meer elke keer aan zou springen, echter alleen wanneer het kouder is dan 20 graden (bijv bij 19.8) en niet daarboven elk uur.
@gerjanvdb Ja prohibit is goed. Las dat icon2 default wel aan/uit is. Misschien moet je nog iets in een app oid instellen en zit het die zooi ergens aan een cloud vast
Je moet wel hysteresse van 0.5 oid instellen
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 14:19 ]
Momenteel lees ik mij in op de pinned reacties van deze topic en start topic.
Zit er veel verschillen in de nieuwere 2023+ units en de oudere kwa melcloud en HA gebruik?
Er staan in de bouw documenten ook dat hij kan koelen met 18 graden, het werd wel afgeraden om je vloerverwarming op 18 te zetten want duurt lang tot je huis verwarmt.
Vraag mij af wat men hier ervaart met dat. Ik lees op internet wel dat je geen airco wonderen hoeft te verwachten (logisch).
Enige tips van mensen hier om in te lezen op internet? Ik ben nieuw in de WPU wereld.
Maar pwm+ moet idd uit en dan nog hysteresse. Kijk in installatie handleiding? Misschien staat het daar in.
@damitch300 Melcloud wordt uitgefaseerd, er komt melcloud home voor terug. Daar is nog geen integratie mogelijk met HA. Lees dus goed in als je HA wil gebruiken.
Over het koelen: Ik moet zeggen dat je goed werkt als je genoeg vv heb. Het is geen airco, maar ik zou niet zonder willen. Als je het kan combineren met zonwering is dat natuurlijk nog beter. Hier goed de zomer doorgekomen, ook ten tijde van de gittegolf.
[ Voor 51% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 15:38 ]
Welke Hysterese je instelt en werkt bij je woning hangt van je woning af.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:13:
@Grolsch hijnheeft het kastje alDaarom zag hij het.
@gerjanvdb Ja prohibit is goed. Las dat icon2 default wel aan/uit is. Misschien moet je nog iets in een app oid instellen en zit het die zooi ergens aan een cloud vast
Je moet wel hysteresse van 0.5 oid instellen
Mijn Netatmo staat op een hysterese van 0,1 graad ingesteld, wat neerkomt op 1 x per dag aan en 1 x per dag uit.
Je moet dan de thermostaat wel in een referentieruimte ophangen die geen last heeft van invloeden als wind, zon, keukenapparatuur, mensen, etc, in ons geval de hal.
In een nieuwbouwwoning zou ik voorbereiding treffen voor zonwering, dan heb je de WP niet nodig. Het koelen heeft niet het grootste effect, is meer om het vinkje voor de koelbehoefte te halen en oververhitting te voorkomen.damitch300 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:
Volgend jaar is mijn nieuwbouw huis af, wij krijgen de PUZ-SWM80YAA met een 300 Liter WP (staat geen type bij).
Zit er veel verschillen in de nieuwere 2023+ units en de oudere kwa melcloud en HA gebruik?
Er staan in de bouw documenten ook dat hij kan koelen met 18 graden, het werd wel afgeraden om je vloerverwarming op 18 te zetten want duurt lang tot je huis verwarmt.
Vraag mij af wat men hier ervaart met dat. Ik lees op internet wel dat je geen airco wonderen hoeft te verwachten (logisch).
Enige tips van mensen hier om in te lezen op internet? Ik ben nieuw in de WPU wereld.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Koelen gaat niet tot 18 graden maar met 18 graden. Veel kouder wil je het water niet door de vloer pompen vanwege condensatie. Persoonlijk wel tevreden met het koelen want het blijft lekker beperkt tot een graad of 23. Dat is wat mij betreft een heerlijke temperatuur als je van buiten 30+ komt.damitch300 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:
Volgend jaar is mijn nieuwbouw huis af, wij krijgen de PUZ-SWM80YAA met een 300 Liter WP (staat geen type bij).
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero