Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nijna schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:45:
[...]

Voor SWW kan ik het niet uitschakelen, ongeldig geeft hij dan aan, zo slim is hij dan wel weer :)
Niks veranderd aan instellingen, maar ook pas sinds zaterdag in gebruik.
Heb het zojuist spanningsloos gemaakt voor paar minuten en wacht het weer even af.
Je buitenunit gaat wel aan?
Niet dat die per ongeluk nog op nood bedrijf staat ofzoiets?
Zoveel kan het namelijk nu ook niet wezen, veelal een instelling of dipswitch.
Er zijn ook een paar instellingen welke je kan wijzigen naar weerstand (elektrisch) niet per ongeluk aan zo’n instelling gezet?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:23

Exigence

dnkroz

Speedyace schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:50:
[...]

Ik had die van mij besteld in mei ‘22 en heb hem half september ‘22 geleverd gekregen.
Voor de context: ik heb een Spaanse leverancier aangeschreven en die geeft aan (voor dit type) geen idee te hebben omdat de Spaanse importeur ook geen idee heeft. Zal in Nederland niet veel anders zijn gok ik. Zal Alklima eens aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nijna schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:17:
Ik gebruik de warmtepomp (suz40+ EHSD-VM2D) alleen voor cv. Maar nu viel mij gister en vandaag weer op dat hij op verwarmen met booster element staat.(bliksem flits staat op display en zodra ik verw uitschakel hoor je het relais ook afvallen)

Terwijl ik deze heb uitgevinkt onder extra instellingen > Elektr. Weerstand (Verw.)

Onder welke criteria wil hij zijn elektr element gebruiken?
Heb deze ook helemaal niet aangesloten namelijk.
Verwarmt je WP überhaupt wel dan? Worden de leidingen wel warm? Draait de compressor wel? Staat de WP in de stand "alleen binnenunit"?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:04
Verwarmd gewoon met de compressor, normaal ook gewoon warmtepomp teken op display, dus eigenlijk 0 problemen. Behalve dat me af en toe opvalt dat bliksemflitsje op display staat..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Deze wilde ik even delen, 100 gram teveel koelmiddel kan een desastreuze uitwerking hebben. Bij installatie is er 100 g teveel koelmiddel toegevoegd, 300 gram voor 25 m lengte. Lengte is echter na nameten 22 m.

Hiervoor liep het echt 2 weken lang voor geen meter, half uur aan half uur uit, zonder storingsmelding. Tot ik eens in de buitenunit keek naar de led die je van buitenaf niet ziet oplichten. Led knipperde 1x en vlak voor uitgaan 3x, service manual zegt oa kijk koelmiddel na. 2 Dagen daarna kwam de eerste foutmelding pas , LB, overdruk.
Dus nu loopt het zoals het hoort, om 12:00 is het opgelost, je ziet de regeling netjes stabiliseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KKMWnOGLsfGUYPEsF3pAn1y0XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES5dv2JLbe8gGda2lGlvm5wl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzOqBClKyNUegNxqqVBok8iaHjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6igLapQTFXVwnzyWD8lNYFsB.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als je deze “hartslag” ziet bij je warmtepomp, kijk even naar de led in de buitenunit en begin te denken aan het koelmiddel.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Heb een een beginnersvraag, komt vaak voorbij op het forum maar ik zie even door de bomen het bos niet meer tav juiste verwarmingsmodi. Ik heb sinds 2019 een PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C met 150ltr buffer en 300 ltr sww..
Huis optimaal geïsoleerd, 1e en 2e VVW, Luchtdicht met WTW.

Ik zal even de melcloud termen aanhouden om het leesbaar te houden. Ik gebruikte altijd -ruimte- om de temp te regelen aangezien ik een mitsu thermostaat heb gekoppeld aan de warmtepomp. Mijn cop was in vergelijk met forumleden erg ondermaats, verbruik enorm mede omdat ik me nooit verdiept heb ik betere afstelling. Wil nu met lage TA gaan stoken en lekker terug laten moduleren en denk dat 26 graden realistisch is. Betekent dit dat ik dan melcloud op -Stroom- moet zetten met TA26? Zo ja, hoe bepaal ik dan de ruimte temp woning? Is de thermostaat daarmee nutteloos geworden of zit daar dan nog een verband tussen?

Als ik mijn vraga zou vertalen naar termen uit de handleiding gebruik ik nu ruimtetemp en wil ik naar voorlooptemp verwarmen.

Overigens pendelen bewaak ik middels een KWh meter en kan adhv die bevindingen spelen met flow en TA om zo optimale balans te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Nijna schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:17:
Ik gebruik de warmtepomp (suz40+ EHSD-VM2D) alleen voor cv. Maar nu viel mij gister en vandaag weer op dat hij op verwarmen met booster element staat.(bliksem flits staat op display en zodra ik verw uitschakel hoor je het relais ook afvallen)

Terwijl ik deze heb uitgevinkt onder extra instellingen > Elektr. Weerstand (Verw.)

Onder welke criteria wil hij zijn elektr element gebruiken?
Heb deze ook helemaal niet aangesloten namelijk.
Dat deed ie bij mij ook, ik heb ‘m gedisabled met een dip switch en voor de zekerheid de spanning eraf gehaald. Maar… bij mij was er uiteindelijk wel iets aan de hand, zonder direct een storingsmelding, zie mijn vorige post.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borgoe72 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
Heb een een beginnersvraag, komt vaak voorbij op het forum maar ik zie even door de bomen het bos niet meer tav juiste verwarmingsmodi. Ik heb sinds 2019 een PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C met 150ltr buffer en 300 ltr sww..

Ik zal even de melcloud termen aanhouden om het leesbaar te houden. Ik gebruikte altijd -ruimte- om de temp te regelen aangezien ik een mitsu thermostaat heb gekoppeld aan de warmtepomp. Mijn cop was in vergelijk met forumleden erg ondermaats, verbruik enorm mede omdat ik me nooit verdiept heb ik betere afstelling. Wil nu met lage TA gaan stoken en lekker terug laten moduleren en denk dat 26 graden realistisch is. Betekent dit dat ik dan melcloud op -Stroom- moet zetten met TA26? Zo ja, hoe bepaal ik dan de ruimte temp woning? Is de thermostaat daarmee nutteloos geworden of zit daar dan nog een verband tussen?

Als ik mijn vraga zou vertalen naar termen uit de handleiding gebruik ik nu ruimtetemp en wil ik naar voorlooptemp verwarmen.

Overigens pendelen bewaak ik middels een KWh meter en kan adhv die bevindingen spelen met flow en TA om zo optimale balans te vinden.
Normaliter zou ruimtetemperatuurregeling best wel aardig moeten werken. Zeker als je continu, dus zonder nachtverlaging, stookt zou je met constante Ta niet veel verbetering meer moeten halen.
Ik denk dat er iets anders mis is. Daarom wat vragen:
  • Hoe meet je die COP?
  • Hoeveel stroom verbruikt de WP per jaar?
  • Kun je eens wat grafieken (desnoods uit Melcloud) van de werking posten?
  • En waarom zit er een buffer in? Zeker met alle verdiepingen vloerverwarming en geen zoneregeling is dat nergens voor nodig. Heb je ook een secundaire pomp? (Oftewel, is die buffer serieel of parallel?)
  • Wat voor huis (bouwjaar / aantal m³ / tussenwoning of vrijstaand? / etc is het?
  • Hoe is het vermogen van de WP bepaald? Wat was je oude gasverbruik?
En ja, bij gebruikmaking van WAR (curve) of constante aanvoertemperatuur heb je een extra aan/uit thermostaat nodig (aangesloten op IN1 in je binnenunit).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Meetverslag na een jaar nauwkeurig meten.

Na een jaar nauwkeurig meten (ABB B23 kWh meter icm Kamstrup 302 warmtemeter) is het tijd om de balans op te maken:

In het afgelopen jaar heeft de warmtepomp (inclusief standbyverbruik) het volgende gepresteerd:

Voor SWW:
327 kWh verbruikt, 1108 kWh opgewekt, COP 3.39
Daarnaast is er door het dompelelement tijdens de legionellacycli nog 61.4 kWh verbruikt (en opgewekt).

Voor verwarmen:
1195 kWh verbruikt, 6718 kWh opgewekt, COP 5.62.
Daarnaast is er in de winter nog 115 kWh door de airco verbruikt, wat nog ca 500 kWh aan warmte zal hebben opgeleverd.

Voor koelen:
321 kWh verbruikt, 1893 kWh opgewekt, COP 5.89.
Daarnaast is er in de zomer nog 105 kWh door de airco verbruikt, wat nog ca 500 kWh aan koelte zal hebben opgeleverd.

Wanneer het standbyverbruik niet wordt meegenomen zouden de cijfers voor verwarmen en koelen een stuk gunstiger zijn:
Voor verwarmen:
1095 kWh verbruikt, 6718 kWh opgewekt, COP 6.19.
Voor koelen:
240 kWh verbruikt, 1893 kWh opgewekt, COP 7.88.

Alles meenemend kom ik op 1843 kWh verbruik, 9719 kWh opwek en dus een sCOP van 5.27

In dit jaar heeft de warmtepomp precies 2100 uur gedraaid en 500 starts gemaakt (helaas wordt het aantal starts in veelvouden van 100 gemeten), wat een gemiddelde runtijd geeft van meer dan 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:56
Enig idee waarom mijn wp ineens minder flow heeft (26l/m naar 23l/m) na het verlagen van de Ta met 1 graad.
Als ik de Ta weer terug zet op het oude niveau blijft de flow 23l/m. Strange... verder geen wijzigingen aangebracht.

Dit doet de wp tevens ook (23l/m) met een SWW run terwijl deze al sinds in gebruik name al op 26l/m staat.

[ Voor 30% gewijzigd door FXZeRRo85 op 04-11-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FXZeRRo85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:08:
Enig idee waarom mijn wp ineens minder flow heeft (26l/m naar 23l/m) na het verlagen van de Ta met 1 graad.
Als ik de Ta weer terug zet op het oude niveau blijft de flow 23l/m. Strange... verder geen wijzigingen aangebracht.

Dit doet de wp tevens ook (23l/m) met een SWW run terwijl deze al sinds in gebruik name al op 26l/m staat.
Kan ook gewoon toeval zijn, misschien even de vuilfilter in de warmtepomp binnen en/of buitenunit + de magneetfilter reinigen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:08:

Het eerste zal toeval zijn (misschien was de flow geleidelijk afgenomen en valt het je nu pas op?) Ik denk dat je gaasje vervuild is. Schoonmaakhandleiding is gepind in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:56
Filter zat ik ook aan te denken. Agendapunt voor volgende week.
Ik kan het monitoren dus zou wel erg toevallig zijn.
Maar goed we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FXZeRRo85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:44:
Filter zat ik ook aan te denken. Agendapunt voor volgende week.
Ik kan het monitoren dus zou wel erg toevallig zijn.
Maar goed we gaan het zien.
Volgens mij heeft @Grolsch al een laten zien dat een klein beetje vervuiling al best wel een behoorlijke flow drop kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Als je - net als ik - ruimte-temperatuur gebruikt, dan kan het geen kwaad om te kijken naar de bijbehorende instellingen. Hier is vorige week nog over gepost, inclusief het relevante stukje uit de handleiding: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zoals je daar kunt zien is de default waarde voor "Flow Temp Range - Minimum" maar liefst 30 graden. Dat betekent dat de ruimtetemperatuur-regeling nooit lager dan 30 graden hanteert. In de default-opstelling heeft de ruimteregling een speelruimte om Ta te moduleren tussen 30 en 50 graden. Veel te hoog.

Probeer eens wat er gebeurt als je het minimum op bijvoorbeeld 25 of 23 graden en maximum op 40 zet?
Dan gaat hij wat rustiger en in ieder geval zuiniger worden, ook zonder dat je op een ander regelmechanisme overstapt. (ik ben zelf wel gecharmeerd van de ruimteregeling, werkt verbazend goed en je hebt een simpel bedienconcept ("gewoon" de gewenste kamertemperatuur instellen -> hoge WAF!)

Als je minder geduld hebt: Kun je in Melcloud zien wat de aanvoer-doel temperatuur is, oftewel: waar probeert de ruimteregeling bij jou op te regelen? Kun je daar bevestigd zien dat hij nooit op minder dan 30 graden loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Mitsu thermostaat werkt alleen bij ruimteregeling.
Als je vaste Ta (stroom) of WAR (compensatiecurve) gebruikt, doet de Mitsu thermostaat niets meer.

De meesten gebruiken daarom ook een externe thermostaat om toch de ruimtetemperatuur te kunnen controleren / corrigeren met gebruik van WAR of vaste Ta.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-08 09:58

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Grolsch schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:57:
[...]

De Mitsu thermostaat werkt alleen bij ruimteregeling.
Als je vaste Ta (stroom) of WAR (compensatiecurve) gebruikt, doet de Mitsu thermostaat niets meer.

De meesten gebruiken daarom ook een externe thermostaat om toch de ruimtetemperatuur te kunnen controleren / corrigeren met gebruik van WAR of vaste Ta.
Als je een externe thermostaat hebt. Kan je dan de Mitsu thermostaat terug monteren in de binnenunit. Ik heb deze daar uitgehaald en nu maar even in de woonkamer gehangen.
Aangezien de bestelde thermostaat in backorder staat.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Andrehj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:46:
[...]

Normaliter zou ruimtetemperatuurregeling best wel aardig moeten werken. Zeker als je continu, dus zonder nachtverlaging, stookt zou je met constante Ta niet veel verbetering meer moeten halen.
Ik denk dat er iets anders mis is. Daarom wat vragen:
  • Hoe meet je die COP?
  • Hoeveel stroom verbruikt de WP per jaar?
  • Kun je eens wat grafieken (desnoods uit Melcloud) van de werking posten?
  • En waarom zit er een buffer in? Zeker met alle verdiepingen vloerverwarming en geen zoneregeling is dat nergens voor nodig. Heb je ook een secundaire pomp? (Oftewel, is die buffer serieel of parallel?)
  • Wat voor huis (bouwjaar / aantal m³ / tussenwoning of vrijstaand? / etc is het?
  • Hoe is het vermogen van de WP bepaald? Wat was je oude gasverbruik?
En ja, bij gebruikmaking van WAR (curve) of constante aanvoertemperatuur heb je een extra aan/uit thermostaat nodig (aangesloten op IN1 in je binnenunit).
Dank! COP meet ik via binnenunit.

Resultaat afgelopen jaar (lijkt mij niet best overigens):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A353HX_j32bKI4cNGjxO9AtN7jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZBAViEDWKVOhOavXYhy1QDW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC-5NeY-p6VsHTGr8eLlqk2Sxfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht76RtD66IRtxs15dZ1jf4Sd.jpg?f=fotoalbum_large

-Woonopp is zo'n 180m2 780m3, waarvan 2/3 VVW.
- geen secundaire pomp. Reden buffervat onbekend. Is er reden die te by-passen?
- bij ruimteafhankelijk stoken via Par thermosstaat verbruikt de WP veel stroom (2500 wp en hoger). Wens is om rustiger, langere runs te maken. Dit gebeurde wel bij flow temp instelling op 26, toen 620 kwh). Kan nu nog niet goed meten omdat ik nog niet echt gestart ben met verwarmen (temp in huis nog boven de 21 graden. Zal nu eerst de min en max TA in het menu wijzigen in de hoop dat de WP dan rustiger gaat lopen.

Hoe kom ik in het menu om die instellingen te wijzigen? Mijn handleiding zegt er niets over.
Heb al geprobeerd menu/ service/bediening/warmtebedrijf maar kom daar niet verder.

[ Voor 6% gewijzigd door borgoe72 op 05-11-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

borgoe72 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interne meting warmtepomp is onnauwkeurig, deze kun je direct de prullenbak in gooien bewijs van spreken.
Dan is een buffervat niet nodig.
Hij zal dan in de aanvoer of retour zitten, kun je gewoon laten zitten, of je haalt hem compleet weg om ruimte te besparen.
- bij ruimteafhankelijk stoken via Par thermosstaat verbruikt de WP veel stroom (2500 wp en hoger). Wens is om rustiger, langere runs te maken. Dit gebeurde wel bij flow temp instelling op 26, toen 620 kwh). Kan nu nog niet goed meten omdat ik nog niet echt gestart ben met verwarmen (temp in huis nog boven de 21 graden. Zal nu eerst de min en max TA in het menu wijzigen in de hoop dat de WP dan rustiger gaat lopen.
@Speedyace heeft dit ook mooi laten zien, met ruimtetemperatuur regeling en doeltemperatuur.
Was zo’n ~500kWh verschil.

Ik ben zelf nu ook even diverse dingen aan het testen om te bepalen waar eventueel radiator capaciteit vergroot moet worden + welke regeling het beste werkt.
Ik merk dat ruimtetemperatuur regeling behoorlijk agressief is, het verbruik aanzienlijk meer vs doeltemperatuur regeling of weersafhankelijk.
Hoe kom ik in het menu om die instellingen te wijzigen? Mijn handleiding zegt er niets over.
Heb al geprobeerd menu/ service/bediening/warmtebedrijf maar kom daar niet verder.
Menu > Menu knop 5 seconden ingedrukt > Verwarming of SWW klikken en je kunt instellingen wijzigen.

Of Service > Code: 0000 > Zie ook handleiding, het staat er allemaal in.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 05-11-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:22:
[...]

Als je een externe thermostaat hebt. Kan je dan de Mitsu thermostaat terug monteren in de binnenunit. Ik heb deze daar uitgehaald en nu maar even in de woonkamer gehangen.
Aangezien de bestelde thermostaat in backorder staat.
Zeker kan dat, zo heb ik het bij mij thuis ook.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
borgoe72 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook voor jou geldt: Installeer een externe kWh meter op de driefasengroep naar je WP. De interne energiemeting klopt niet (en is vrij pessimistisch). Ik denk dat je in werkelijkheid wat minder stroom verbruikt.

Maar ook denk ik dat de instellingen van de ruimtetemperatuurregeling niet goed staan. Standaard staat de temperatuur daarvan veel te hoog (wat je hoge stroomverbruik verklaart). Regelinterval op maximaal (60 minuten) en temperatuur op minimaal (20 - 35 graden) zou al veel beter moeten werken.
Even dit topic teruglezen, dit is afgelopen week nog aan de orde geweest bij een ander probleemgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
DutchWing schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:16:
Ik ben zelf nu ook even diverse dingen aan het testen om te bepalen waar eventueel radiator capaciteit vergroot moet worden + welke regeling het beste werkt.
Ik merk dat ruimtetemperatuur regeling behoorlijk agressief is, het verbruik aanzienlijk meer vs doeltemperatuur regeling of weersafhankelijk.
Ik zie ook, aan het verbruik van de buitenunit, dat ruimtetemperatuur agressief is.
Echter is het op dit moment mijn enige optie omdat ik nog geen andere geschikte thermostaat heb.
Heb jij die al ? Zo ja, welke ?
In het Panasonic topic zie ik vaak de Emos voorbij komen. Die is betaalbaar en heeft ook een lage hysterese.
De veelgenoemde panasonic thermostaat is volgens mij op dit moment nergens te krijgen en naar mijn mening ook erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:26:
[...]

Ik zie ook, aan het verbruik van de buitenunit, dat ruimtetemperatuur agressief is.
Echter is het op dit moment mijn enige optie omdat ik nog geen andere geschikte thermostaat heb.
In het Panasonic topic zie ik vaak de Emos voorbij komen. Die is betaalbaar en heeft ook een lage hysterese.
De veelgenoemde panasonic thermostaat is volgens mij op dit moment nergens te krijgen en naar mijn mening ook erg duur.
Ook voor jou geldt: Check de regelinstellingen van de ruimtetemperatuurregeling. Bij mij werkte het best aardig en zeker niet te agressief. Hoe staan jouw instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:28:
[...]

Ook voor jou geldt: Check de regelinstellingen van de ruimtetemperatuurregeling. Bij mij werkte het best aardig en zeker niet te agressief. Hoe staan jouw instellingen?
Ook jij mag wel eens terugzoeken in dit topic :P dan zul je al berichten van mij hierover tegenkomen.
Ik ken die instellingen en ik heb er mee getest. Eerst zo laag mogelijk en op dit moment staat het op min 30 en max 40.
Als ik de buizen heb geïsoleerd ga ik het weer op min 25 zetten.

Maar alsnog denk ik dat WAR of vaste Ta beter gaat werken, en daarmee staat mijn zoektocht naar een thermostaat nog open.

(edit)

De hysterese van de ME binnenunit controller is best hoog (0,5). Als je dan de gewenste temperatuur aanpast (om wat voor reden dan ook) dan kan de ruimtetemperatuurregeling best agressief zijn in het begin (lees: eerste 2-3 uur).
Voorbeeld:
Gewenst staat op 19
Ruimte koelt af naar 18,6 (zie ik aan externe sensors), WP is nog niet begonnen met verwarmen.
Gewenst zet je op 20
Dan gaat hij dus verwarmen naar uiteindelijk 20,5 om weer uit te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Plenkske op 05-11-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er-tje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 17:08
Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Ik weet niet of @Er-tje die zonneboiler ook al heeft, of nog overweegt die aan te schaffen.
Als je zo'n ZB al hebt, kan ik me voorstellen dat je die weer aan je SWW-vat wilt hangen. Maar als je em nog nieuw aan moet schaffen kan dit (i.c.m. een WP) nooit uit. Dan kun je voor hetzelfde geld veel beter meer PV aanschaffen.
Wat cijfers voor een berekening:
Ik ga voor dit jaar uitkomen op ca 340 kWh elektrisch voor SWW + ca 48 kWh voor het dompelelement. Even bovenstaande cijfers van @LeonTebbens vereenvoudigd ben ik er vanuit gegaan de ZB alles doet in april t/m oktober, en de rest (nov t/m mrt) door de WP.
In de maanden nov t/m maart was het elektrisch verbruik voor SWW in totaal 201 kWh (juist in de winter als de ZB weinig doet is het stroomverbruik voor SWW extra hoog).
Met een ZB zou ik dus zo'n 187 kWh elektrisch per jaar kunnen besparen.
Tegen het huidige teruglevertarief is dat zo'n € 112 waard.
Geen idee wat een ZB tegenwoordig netto kost, maar ik denk niet dat je daarmee ook maar bij benadering die ZB binnen zijn levensduur terugverdiend krijgt.
Beste Andrej, nog bedankt voor deze info.
De ZB is nog niet aangeschaft misschien is een gewone boiler wel een betere optie dan.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er-tje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 17:08
Via deze weg wil ik vragen of er misschien een installateur op deze forum zit die in de buurt van Eindhoven / Valkenswaard zit.
Mijn installateur zou graag met hem in contact komen om meer te leren over het instellen van een Ecodan systeem. De installateur heeft al een cursus bij Alklima gehad maar hij zou nu graag wat praktijk ervaring opdoen.

GR
E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Zonneboiler voor SWW versus zonnepaneel:
Hier wat metingen uit de praktijk.
Spoiler: Zonnepaneel wint thermisch gezien.
@Er-tje

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:27

TSE

Wat is aggressief ?
Waarde staat bij mij op min 20 Max 35 ; 60 min
Wp draait tussen de 1200-1500 watt, soms voor kortere tijd rond de 900. Wel lange runs

Verlaag ‘s nachts wel met 1 graad (van 20 naar 19) (en staat staat wp dus uit)

Nu 3 tal dagen aant verwarmen.
Plenkske schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ook jij mag wel eens terugzoeken in dit topic :P dan zul je al berichten van mij hierover tegenkomen.
Ik ken die instellingen en ik heb er mee getest. Eerst zo laag mogelijk en op dit moment staat het op min 30 en max 40.
Als ik de buizen heb geïsoleerd ga ik het weer op min 25 zetten.

Maar alsnog denk ik dat WAR of vaste Ta beter gaat werken, en daarmee staat mijn zoektocht naar een thermostaat nog open.

(edit)

De hysterese van de ME binnenunit controller is best hoog (0,5). Als je dan de gewenste temperatuur aanpast (om wat voor reden dan ook) dan kan de ruimtetemperatuurregeling best agressief zijn in het begin (lees: eerste 2-3 uur).
Voorbeeld:
Gewenst staat op 19
Ruimte koelt af naar 18,6 (zie ik aan externe sensors), WP is nog niet begonnen met verwarmen.
Gewenst zet je op 20
Dan gaat hij dus verwarmen naar uiteindelijk 20,5 om weer uit te gaan.

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-tje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Ik ben mijn warmtepomp aan het instaleren.
Het is een;

PUHZ-SHW80YAA
ERSC-VM2D

Ik heb het hoofd display in de kamer gehangen en wil deze ook als thermostaat gebruiken kan dit ?
Ik zie nu enkel het volgende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8FdhM-D8I0BJuRqtAPtvlrfjOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L7HHgQJLjMG8I8i0nayIIMTA.jpg?f=user_large

Op andere displays (in handleiding) zie je boven de 21 de ruimte temperatuur staan? of kan dit enkel met een externe thermostaat?

Het systeem draait wel maar ik heb het idee dat iets niet goed staat. Heb de handleiding al bekeken maar ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Jan-tje schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:15:
Het is een;

PUHZ-SHW80YAA
ERSC-VM2D

Ik heb het hoofd display in de kamer gehangen en wil deze ook als thermostaat gebruiken kan dit ?

[Afbeelding]

Op andere displays (in handleiding) zie je boven de 21 de ruimte temperatuur staan? of kan dit enkel met een externe thermostaat?

Het systeem draait wel maar ik heb het idee dat iets niet goed staat. Heb de handleiding al bekeken maar ik kom er niet uit.
Deze al gezien
YouTube: FTC6 Wizard set up for Ecodan

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 22:43
Ik zou me even meer zorgen maken over dat bliksem symbool: hij werkt nu op het interne verwarmings element..
en wat je vraag betreft: Dat klopt, als je de bedieningskast in de kamer hebt, dan heb je in de regel boven de ingestelde temp. ook de feitelijke temp. (en ook van de boiler, als je die hebt)
Even zoeken, ....
Edit:
bij hoofd menu>basis instellingen(tandwieltje)>Temp display>Kamer, of: Kamer & tank, dit laatste als je ook een boiler hebt aangesloten

Dit is te zien bij hoofdstuk 5: systeeminstallatie, in de menu structuur (het diagram overzicht, in mijn manual op pag 29)

[ Voor 35% gewijzigd door Naalroc op 05-11-2022 17:32 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-tje schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:15:
Het is een;

PUHZ-SHW80YAA
ERSC-VM2D

[Afbeelding]

Even een stukje teruglezen. Hier is toevallig de afgelopen dagen nog over gepost, o.a. hier:
ocaj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Waarschijnlijk staan je watertemperaturen te hoog, maar zonder meer info is daar weinig van te zeggen.
Zorg in ieder geval dat je dat elektrische element voor verwarmen en SWW uitschakelt, want dat kost je nodeloos veel stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Als je even verder kijkt in datzelfde menu dat ik hierboven beschreef, dan is het volgende hoofdstuk met de schroevendraaier en sleutel, met service ww.. Extra instellingen> 3e optie: Electrische verwarming (ON/OFF)>>naar off om het element uit te schakelen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Verder staat de verwarming op weekprogramma en je ingestelde datum klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kan ik ergens iets vinden over de high en low temperatuur van de thermostaat in de huiskamer en of slaapkamer…. Die van mij staat op 4 graden low temp en 25 garden high temp heb geen idee wat dat betekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Er staat iets over in het service deel dat is ww beveiligd; bij de "bedienings instellingen" kan je kiezen voor de temp. onder en boven grens.
Ik denk dat dit het is, waardoor je niet warmer kunt stoken dan 25 ° en niet kouder koelen dan 4°

Lijkt me logisch, maar weet dat niet zeker, ben daar nooit aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Goedendag, Ik heb net m'n pompsnelheid en flow eens bekeken.
stand 4 14 liter/min
Stand 5 16 liter/min

Begrijp dat dit in het filter kan zitten?
Wp loopt over buffervat met koper 28x1.2. Dus leidingweerstand kan het niet zijn.

Zit namelijk met mn minimale vermogen wat ik kwijt moet. Dus zit even te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ligt er aan welke pomp dit is: de mijne levert 26 L op stand 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:09:
Ligt er aan welke pomp dit is: de mijne levert 26 L op stand 4
ERST30D-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:02:
Goedendag, Ik heb net m'n pompsnelheid en flow eens bekeken.
stand 4 14 liter/min
Stand 5 16 liter/min

Begrijp dat dit in het filter kan zitten?
Wp loopt over buffervat met koper 28x1.2. Dus leidingweerstand kan het niet zijn.

Zit namelijk met mn minimale vermogen wat ik kwijt moet. Dus zit even te rekenen.
Wat zegt de pompkarakteristiek uit je installatiehandleiding?
Ik heb alleen ervaring met de ersd-vm2d hydrobox, die haalt over korte goed gedimensioneerde leidingen (26mm inwendig richting bijvoorbeeld een SWW-vat of een afgiftesysteem met erg lage weerstand op stand 5 max 23 lpm.
Hier ben ik sinds afgelopen zomer ook weer 1 lpm kwijt, en omdat waarschijnlijk volgende week ons stookseizoen begint, ga ik morgen het zeefje en het vuilfilter maar weer eens schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:18
Er-tje schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:11:
Via deze weg wil ik vragen of er misschien een installateur op deze forum zit die in de buurt van Eindhoven / Valkenswaard zit.
Mijn installateur zou graag met hem in contact komen om meer te leren over het instellen van een Ecodan systeem. De installateur heeft al een cursus bij Alklima gehad maar hij zou nu graag wat praktijk ervaring opdoen.

GR
E
Verspeek heeft onze installatie in Geldrop in elkaar gezet. Zij komen uit Valkenswaard. Goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:45:
[...]

Wat zegt de pompkarakteristiek uit je installatiehandleiding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD3TZGpOMarCO5CH-Uwa8hSdtPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ9FH0K51ZuSbxOQf1ceBW39.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een stukje lager dan dezelfde karakteristiek van mijn hydrobox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDR8nUHo1p9Yf7zJI4tHLZR8TVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/713RyX31GgSvQjk0MXhfnh4e.png?f=fotoalbum_large
De 23 lpm zul je dus ook op stand 5 wel niet kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:05:
[...]

De 23 lpm zul je dus ook op stand 5 wel niet kunnen halen.
Gaat sww ook door het filter heen? Draai nu sww op snelheid 5 15 liter /minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:07:
Ik ken jouw binnenunit niet. Ik verwacht het wel, maar wat zegt het schema van het watercircuit wat je (ook) in de installatiehandleiding vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:11:
[...]

Ik ken jouw binnenunit niet. Ik verwacht het wel, maar wat zegt het schema van het watercircuit wat je (ook) in de installatiehandleiding vindt?
Installatiehandleiding was ik niet zo bekend in. Maar je hebt gelijk loopt ook over het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:13

HaTe

haat niet

chris vw schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:07:
[...]

Dat is wel een stuk lager dan bij mij met dezelfde unit. Voor SWW haal ik 22 liter/minuut, dus denk dat die wel door het filter gaat dan. Zou je ook wel na kunnen kijken in diezelfde handleiding trouwens.
edit: Oh, dat had je zelf al gevonden :)

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 05-11-2022 22:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 411dcs
  • Laatst online: 06-11-2022
Dag allemaal, ik zit met een probleem met mijn mitsu ecodan warmtepomp, hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Wanneer mijn pomp draait voor SWW dan word ook de vloerverwarming verschrikkelijk warm! Laat er ergens een klep door of is het een instelling? De thermostaat in de woonkamer staat op 20 graden, echter is het er 23+ altijd!

Ik heb de pomp uitgezet omdat dit me ook niet echt goed lijkt voor de vloer/tegels enz
Ik ga maandag best de installateur bellen maar kan ik zelf al iets bekijken zodat we de pomp kunnen opzetten voor SWW?

Alvast bedankt!

grt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

klinkt als een drieweg klep die het niet meer doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
411dcs schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:10:
Dag allemaal, ik zit met een probleem met mijn mitsu ecodan warmtepomp, hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Wanneer mijn pomp draait voor SWW dan word ook de vloerverwarming verschrikkelijk warm! Laat er ergens een klep door of is het een instelling? De thermostaat in de woonkamer staat op 20 graden, echter is het er 23+ altijd!

Ik heb de pomp uitgezet omdat dit me ook niet echt goed lijkt voor de vloer/tegels enz
Ik ga maandag best de installateur bellen maar kan ik zelf al iets bekijken zodat we de pomp kunnen opzetten voor SWW?

Alvast bedankt!

grt
Heb ik ook gehad, mijn driewegklep was defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

volgens mij zit deze ter hoogte van de rode cirkel.
Kosten €312

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P0j4iEiJk0eZi9etnWPRLWQBtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KdShfImO0JktKIlEnqfy5K6d.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 411dcs
  • Laatst online: 06-11-2022
ok alvast bedankt voor het antwoord! zit niet veel anders op dan te vervangen dus :D ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:12:
volgens mij zit deze ter hoogte van de rode cirkel.
Kosten €312

[Afbeelding]
Dit ligt inderdaad uiteraard aan de driewegklep, maar hoe weet jij dat @411dcs een cylinder unit heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:34:
[...]

Dit ligt inderdaad uiteraard aan de driewegklep, maar hoe weet jij dat @411dcs een cylinder unit heeft?
Misschien nu aan zijn antwoord ;) . Maar mocht hij er eentje hebben, dan weet hij nu waar hij moet zoeken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-08 21:35
Ik zit met het volgende. Misschien kunnen jullie helpen.

Ik heb een 35 jaar oud vloerverwarmingssysteem met (op de b.g.) niet zuurstofdiffusiedichte slangen. Op de verdieping zijn de slangen wel dicht (later aangebracht).

Vroeger zat er tussen de CV-ketel en de rest van het systeem een warmtewisselaar.

Ik heb al 12 jaar een 11 kW Zubadan, maar dan in de open source uitvoering. Hydroboxen bestonden toen nog niet. Dus ik heb een buitenunit, een besturingskastje PAC-IF021B met nog wat eigen besturing er aan geknoopt en een platenwarmtewisselaar (=condensor). Het vv-systeem er achter met leidingen etc. bestaat uit koper, messing en RVS. Ook een RVS circulatiepomp.
Om een aantal redenen (o.a. na-isolatie en geen SWW-productie meer en de 11 kW was eigenlijk al aan de grote kant) wil ik naar een veel kleiner systeem.
Ik kijk nu naar een 5 kW systeem met een hydrobox ERSD-VM2D en Ecodan SUZ-SWM40-VA.

Maar kan die wel tegen zuurstofrijk water?

Ik kan natuurlijk een warmtewisselaar tussen VV-systeem en hydrobox plaatsen en gebruik maken van een 2e circulatiepomp. Maar dat vraagt een (afhankelijk van de grootte van de warmtewiselaar) iets hogere temperatuur aan de uitgang van de hydrobox (Ta). Dus dat kost me COP en dus kWh's.
Ook voor de eenvoud is het beter om er gewoon één systeem van te maken.

Volgens Alklima kan ik beter de bestaande vloerverwarming vervangen door een zuurstofdicht systeem. Maar ik ga natuurlijk niet 100 m2 leisteen vloer er uit slopen en dan weer opnieuw een vv-systeem + leisteen vloer aanbrengen. Eigenlijk verbaast me zo'n antwoord van Alklima een beetje.
Maar goed, dat ga ik dus niet doen.

De warmtewisselaar is een mogelijkheid, maar dan moet ik in het zuurstofrijke deel van het systeem ook een stromingsschakelaar inbouwen (die heb ik er nu ook wel in zitten) en koppelen aan de Mitsu besturing, zodat ik zeker weet, dat in een ontdooicyclus ook de pomp van het VV-systeem draait.
Ik heb een keer door een soortgelijke storing een kapotgevroren platenwarmtewisselaar gehad en je wilt niet weten met welk geweld er dan water en koelmiddel je huis in spuit!! Dat nooit weer!

Liefst wil ik dus toch gewoon het zuurstofrijke water door de Hydrobox sturen.
Waarschijnlijk moet ik dan de pomp vervangen door een RVS-exemplaar. Ik denk dat alle leidingen en appendages in de hydrobox van koper en messing zijn, maar weet dat niet zeker. En het expansievat?
En welk merk en type pomp zit er nu in?

Kunnen jullie aangeven welke materialen er in jullie hydrobox zijn toegepast en welke pomp er in zit?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMS7
  • Laatst online: 27-11-2022
Zwerius, heb je al aan een automatische ontgasser gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:21:
Ik heb al 12 jaar een 11 kW Zubadan, maar dan in de open source uitvoering. Hydroboxen bestonden toen nog niet. Dus ik heb een buitenunit, een besturingskastje PAC-IF021B met nog wat eigen besturing er aan geknoopt en een platenwarmtewisselaar (=condensor). Het vv-systeem er achter met leidingen etc. bestaat uit koper, messing en RVS. Ook een RVS circulatiepomp.
Om een aantal redenen (o.a. na-isolatie en geen SWW-productie meer en de 11 kW was eigenlijk al aan de grote kant) wil ik naar een veel kleiner systeem.
Ik kijk nu naar een 5 kW systeem met een hydrobox ERSD-VM2D en Ecodan SUZ-SWM40-VA.
De hydrobox heeft ook een platenwisselaar (condensor) na mijn weten veranderd er dus niks aan de opzet op inderdaad de pomp etc na welke wegrotten.
Maar kan die wel tegen zuurstofrijk water?
Betreft koper durf ik het eerlijk niet te zeggen, maar als je leidingwerk na de platenwisselaar al die tijd het heeft overleefd zal dit wel goed komen.
Ik kan natuurlijk een warmtewisselaar tussen VV-systeem en hydrobox plaatsen en gebruik maken van een 2e circulatiepomp. Maar dat vraagt een (afhankelijk van de grootte van de warmtewiselaar) iets hogere temperatuur aan de uitgang van de hydrobox (Ta). Dus dat kost me COP en dus kWh's.
Ook voor de eenvoud is het beter om er gewoon één systeem van te maken.
Je hebt inderdaad platenwisselaars met een delta t van 1K, alleen dat die zijn vrij prijzig.
Volgens Alklima kan ik beter de bestaande vloerverwarming vervangen door een zuurstofdicht systeem. Maar ik ga natuurlijk niet 100 m2 leisteen vloer er uit slopen en dan weer opnieuw een vv-systeem + leisteen vloer aanbrengen. Eigenlijk verbaast me zo'n antwoord van Alklima een beetje.
Maar goed, dat ga ik dus niet doen.
Vreemd antwoord!
Ik zou zelf wel een RVS platenwisselaar ertussen zetten, iets te vaak meegemaakt…
1 woning had wel 12 lekkages in 1 jaar, collega’s hadden dat niet door…
De warmtewisselaar is een mogelijkheid, maar dan moet ik in het zuurstofrijke deel van het systeem ook een stromingsschakelaar inbouwen (die heb ik er nu ook wel in zitten) en koppelen aan de Mitsu besturing, zodat ik zeker weet, dat in een ontdooicyclus ook de pomp van het VV-systeem draait.
Ik heb een keer door een soortgelijke storing een kapotgevroren platenwarmtewisselaar gehad en je wilt niet weten met welk geweld er dan water en koelmiddel je huis in spuit!! Dat nooit weer!
Maar je hebt naregeling?
Anders doet hij toch zijn ontdooi cyclus over de vloerverwarming andere verdiepingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

OMS7 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:28:
Dat heeft geen functie!
Dat is als dweilen met de kraan open.

+ voor een woonhuis veel te prijzig!

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 06-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
OMS7 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:28:
Ik heb wel een automatische ontluchter, maar geen ontgasser. Dat is feitelijk een heel ander apparaat en gebruikt ook veel extra energie. Bovendien wordt het geheel dar veel complexer van.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Zwerius Waarom trouwens niet gewoon weer een open source variant?
Waarschijnlijk is dat ook meer retro fit/plug and play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:43:

De hydrobox heeft ook een platenwisselaar (condensor) na mijn weten veranderd er dus niks aan de opzet op inderdaad de pomp etc na welke wegrotten.

Betreft koper durf ik het eerlijk niet te zeggen, maar als je leidingwerk na de platenwisselaar al die tijd het heeft overleefd zal dit wel goed komen.

Je hebt inderdaad platenwisselaars met een delta t van 1K, alleen dat die zijn vrij prijzig.

Vreemd antwoord!
Ik zou zelf wel een RVS platenwisselaar ertussen zetten, iets te vaak meegemaakt…
1 woning had wel 12 lekkages in 1 jaar, collega’s hadden dat niet door…

Maar je hebt naregeling?
Anders doet hij toch zijn ontdooi cyclus over de vloerverwarming andere verdiepingen?
De platenwarmtewisselaar is van RVS. Daar ben ik niet bang voor.

Koperen leidingen zijn tot nu toe (na 35 jaar) nog geen probleem.

Een platenwarmtewisselaar is een eenmalige investering. Daar lig ik nog niet meteen wakker van, maar het systeem wordt wel complexer en ik hou het vaak zo eenvoudig mogelijk.

Ontdooicyclus over vloerverwarming van andere verdiepingen gaat niet. Alles is (hydraulisch) een systeem. De slangen op de verdieping zijn weliswaar zuurstofdicht, maar daar stroomt hetzelfde water door als op de bg.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:47:
@Zwerius Waarom trouwens niet gewoon weer een open source variant?
Waarschijnlijk is dat ook meer retro fit/plug and play?
Dat is een optie, maar het probleem is dat de meeste installateurs daar niet mee vertrouwd zijn als ze het niet zelf gebouwd hebben. En sorry, maar de meesten hebben daar echt geen benul van.
Ik wil nu een systeem hebben dat ook geserviced kan worden door een installateur met algemen Mitsu-kennis.
Zodat, mocht ik er niet meer zijn (ik ben helaas ziek), mijn vrouw gewoon een installateur kan bellen als er een probleem is.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMS7
  • Laatst online: 27-11-2022
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:44:
[...]

Dat heeft geen functie!
Dat is als dweilen met de kraan open.

+ voor een woonhuis veel te prijzig!
Functie is toch het uitdrijven van zuurstof uit het systeem? Je blijft anders aan het dweilen, zolang de vloerverwarmingsleidingen niet worden vervangen. Bijvoorbeeld een Relfex Servitec mini zie ik wel eens toegepast in een woonhuis met oude vloerverwarmingsleidingen. Investering van ca. €1100 is in relatie tot het vervangen van de gehele tegelvloer ook te overzien. Ik ben het eens dat dit systeem elektrische energie kost, maar de warmteoverdracht door zuurstofarm water is beter dan bij zuurstofrijk water. Het plaatsen van een warmtewisselaar levert ook een rendementsverlies op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dat is een optie, maar het probleem is dat de meeste installateurs daar niet mee vertrouwd zijn als ze het niet zelf gebouwd hebben. En sorry, maar de meesten hebben daar echt geen benul van.
Ik wil nu een systeem hebben dat ook geserviced kan worden door een installateur met algemen Mitsu-kennis.
Zodat, mocht ik er niet meer zijn (ik ben helaas ziek), mijn vrouw gewoon een installateur kan bellen als er een probleem is.
Ik begrijp je volkomen!

Misschien is dan een platenwisselaar in de vloerverwarming de makkelijkste oplossing.
De pomp in de hydrobox aanpassen kan ook, maar dan moet je wel met duidelijke stickers opplakken, dan weet een installateur dat hij niet zomaar een spare part erin kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
[...]

@DutchWing dit bericht denk ik gemist, zou je nog willen antwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 15:55
Vanochtend had ik een mooie lange run op relatief lage Ta. Het duurt best even voordat ie echt z'n laagste stand van 600W heeft gevonden.

Het horizontale stuk kan ik narekenen:
Ta = 27, Tr = 24, dT = 3.0, 0.27* l/s, vermogen 3400 W, elektrisch 600, COP = 5.6

Het minimale vermogen is 3,4 kW bij 10°C Tb (volgens data book 2,9 kW, wat ik eigenlijk nog wel een gek groot verschil vind maargoed)

Ik verwarm 100 m2, dus het minimaal op te nemen vermogen = 3400/100 = 34 W/m2
Dit matcht bijna exact met de WTH afgifte berekening voor mijn vloer (16x2 leiding, 50 mm dikke gietvloer en pvc) die geeft dat 33 W/m2 bij 27 om 24.

Wat heb je hier aan?
Als je het minimale vermogen weet van je warmtepomp bij bepaalde Ta en Tb, uit het databook, en je weet het vloeroppervlak, aantal groepen (doe je bv 2L/min/groep), dan kun je je minimale dT berekenen, en met de WTH berekening kun je dan je minimale Ta bepalen.

Voorbeeldje, stel iemand heeft dezelfde warmtepomp, maar slechts 50 m2 afgifte.

3400 / 50 = 68 W/m2
5 groepen x 2 L/min = 10 L/min flow (heeft het zin om sneller dan 2 L/min te gaan pompen?)
3400 / 4200 / 0.167 = dT 4,8
Om dat te halen moet je volgens WTH de Ta op 34°C zetten

Ik weet niet of het echt nuttig is, maar ik vond het wel een leuke theoretische benadering en misschien zelfs te gebruiken als startpunt als je nog geen grafieken hebt enzo

*16 L/min harder gaat niet, te dunne leiding ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Iav-MUu0WfR0e8vgUgI1Vh7s7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5McWm8BeP7JZZDgqzJAidLx2.png?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Andrehj schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:23:
[...]

Ook voor jou geldt: Installeer een externe kWh meter op de driefasengroep naar je WP. De interne energiemeting klopt niet (en is vrij pessimistisch). Ik denk dat je in werkelijkheid wat minder stroom verbruikt.

Maar ook denk ik dat de instellingen van de ruimtetemperatuurregeling niet goed staan. Standaard staat de temperatuur daarvan veel te hoog (wat je hoge stroomverbruik verklaart). Regelinterval op maximaal (60 minuten) en temperatuur op minimaal (20 - 35 graden) zou al veel beter moeten werken.
Even dit topic teruglezen, dit is afgelopen week nog aan de orde geweest bij een ander probleemgeval.
Ik heb sinds kort een 3 fase kWh meter geïnstalleerd in de meterkast. Ik las dat de waarden van de unit niet betrouwbaar zijn maar ik zie wel erg grote verschillen. Ik heb gisteren een testdag gedraaid door de koude vloer te verwarmen.
Resultaten;
Binnen-unit: SWW 4.3 kwh, verwarming 26.6 kwh totaal; 30.9 Kwh.
3 fase meter: SWW+ Verwarming 12.7 kwh. Dit grote verschil kan ik niet verklaren maar kijk nu wel anders tegen mijn lage veronderstelde COP aan. Langere termijnmeting KwH meter zal dan beter beeld geven. Om daarbij de COP te bepalen zal ik wel de waarde -geproduceerde energie- van de unit moeten halen, ik vraag me wel af of deze cijfers dan wel betrouwbaar zijn. Of zijn er andere opties om geproduceerde energie vast te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
borgoe72 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:48:
[...]

Ik heb sinds kort een 3 fase kWh meter geïnstalleerd in de meterkast. Ik las dat de waarden van de unit niet betrouwbaar zijn maar ik zie wel erg grote verschillen. Ik heb gisteren een testdag gedraaid door de koude vloer te verwarmen.
Resultaten;
Binnen-unit: SWW 4.3 kwh, verwarming 26.6 kwh totaal; 30.9 Kwh.
3 fase meter: SWW+ Verwarming 12.7 kwh. Dit grote verschil kan ik niet verklaren maar kijk nu wel anders tegen mijn lage veronderstelde COP aan. Langere termijnmeting KwH meter zal dan beter beeld geven. Om daarbij de COP te bepalen zal ik wel de waarde -geproduceerde energie- van de unit moeten halen, ik vraag me wel af of deze cijfers dan wel betrouwbaar zijn. Of zijn er andere opties om geproduceerde energie vast te stellen?
Kijk je bij de binnenunit wel naar elektra gebruik en niet naar "geproduceerde energie" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Plenkske schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:50:
[...]

Kijk je bij de binnenunit wel naar elektra gebruik en niet naar "geproduceerde energie" ?
Jazeker, ook via Melcloud gebruik van gister 5 november komt op deze waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
borgoe72 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:01:
[...]

Jazeker, ook via Melcloud gebruik van gister 5 november komt op deze waarde...
Het verschil is wel erg groot dan.
Je meet nu met de 3 fase meter je complete systeem ? Of alleen de buitenunit ? Doet er geen elektrische element mee (al dan niet gewenst) ?

Edit

Trouwens, waarschijnlijk wist je dat al, maar de binnenunit laat de geproduceerde energie en het elektra verbruik zien t/m gisteren (van de huidige maand). Dus huidige dag zie je bij de binnenunit niet staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Plenkske op 06-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Mijn PAR thermostaat staat nog op nalevering.
Ik verwarm momenteel mijn woning met de airco in de woonkamer tijdelijk.
Werkt niet perfect, maar voor nu even de makkelijkste oplossing.

Maar als dalijk de PAR thermostaat toch niet goed werkt op doeltemperatuur wat Alklima wilt beweren. Dan ga ik even verder kijken.
Uiteindelijk zijn maar 4 dingen belangrijk na mijn mening:
- temperatuursensor welke je kan kalibreren.
- Hysterese die je kan aanpassen naar jouw wensen.
- Dat het aan/uit schakelt zonder allemaal intelligentie of minimaal elk uur een keer moet uitschakelen om pendelen tegen te gaan zoals die rotzooi van Honeywell 8)7
- Eventueel een klokprogramma in uitzonderlijke gevallen wenselijk.

Maar ik vind de Panasonic thermostaat lelijk, dus die komt er hier niet in :P

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 06-11-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:13:
[...]

Mijn PAR thermostaat staat nog op nalevering.
Ik verwarm momenteel mijn woning met de airco in de woonkamer tijdelijk.
Werkt niet perfect, maar voor nu even de makkelijkste oplossing.

Maar als dalijk de PAR thermostaat toch niet goed werkt op doeltemperatuur wat Alklima wilt beweren. Dan ga ik even verder kijken.

[...]

Uiteindelijk zijn maar 4 dingen belangrijk na mijn mening:
- temperatuursensor welke je kan kalibreren.
- Hysterese die je kan aanpassen naar jouw wensen.
- Dat het aan/uit schakelt zonder allemaal intelligentie of minimaal elk uur een keer moet uitschakelen om pendelen tegen te gaan zoals die rotzooi van Honeywell 8)7
- Eventueel een klokprogramma in uitzonderlijke gevallen wenselijk.

Maar ik vind de Panasonic thermostaat lelijk, dus die komt er hier niet in :P
Ja helemaal mee eens. Ik ga binnekort eens wat beter zoeken.
Hier gaat de airco soms nog aan als we maar relatief kort (extra) warmte willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Plenkske schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:04:
[...]

Het verschil is wel erg groot dan.
Je meet nu met de 3 fase meter je complete systeem ? Of alleen de buitenunit ? Doet er geen elektrische element mee (al dan niet gewenst) ?

Edit

Trouwens, waarschijnlijk wist je dat al, maar de binnen-unit laat de geproduceerde energie en het elektra verbruik zien t/m gisteren (van de huidige maand). Dus huidige dag zie je bij de binnen-unit niet staan.
Ik heb een aantal 3 fase groepen in de meterkast. 1 daarvan exclusief voor de binnen-unit WP (bij uitschakelen 3 fase WP is de binnen-unit ook uit. Ik ga ervan uit dat hierop ook de buitenunit geschakeld is of zou het kunnen dat die op een reguliere groep is aangesloten? (Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk overigens).

Daarnaast heb ik een totaalverbruik gisteren van 33.1 kwh. Kan dus niet dat de WP daarvan 30.9 verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Er werd, denk ik bedoeld, dat je binnenunit een apart aansluiting op het net moet hebben voor je legionella programma. Omdat die apart moet zijn, zit die dan dus niet achter je 3 fase teller; daarvoor heb je dus een enkelfasige meter voor nodig. De normale stroomvoorziening van de binnenunit komt normaal gesproken vanuit de buitenunit, en zit dus wèl achter de 3 fase meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
borgoe72 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:30:
[...]

Ik heb een aantal 3 fase groepen in de meterkast. 1 daarvan exclusief voor de binnen-unit WP (bij uitschakelen 3 fase WP is de binnen-unit ook uit. Ik ga ervan uit dat hierop ook de buitenunit geschakeld is of zou het kunnen dat die op een reguliere groep is aangesloten? (Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk overigens).

Daarnaast heb ik een totaalverbruik gisteren van 33.1 kwh. Kan dus niet dat de WP daarvan 30.9 verbruikt.
Pas wel op, bij datum instellen begint ie altijd bij 2021, dus als je niet nauwkeurig kijkt… er staat dan 05/11/21 tot 05/11/22 . Gebeurde mij de hele tijd…
Is een draak van een software die Melcloud….
De afwijking bij mij is minimaal, 10.2 kWh tov de echte 10.1 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
[...]

Normaal is het zo aangesloten:
Buitenunit op eigen groep (kan 3 fase zijn)
Binnenunit krijgt voeding vanuit buitenunit
Booster van binnenunit op eigen groep
Eventuele dompelelement van het SWW vat op eigen groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Naalroc schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:36:
Er werd, denk ik bedoeld, dat je binnenunit een apart aansluiting op het net moet hebben voor je legionella programma. Omdat die apart moet zijn, zit die dan dus niet achter je 3 fase teller; daarvoor heb je dus een enkelfasige meter voor nodig. De normale stroomvoorziening van de binnenunit komt normaal gesproken vanuit de buitenunit, en zit dus wèl achter de 3 fase meter.
Helder, ik heb de stekker Legionella ook niet in stopcontact. Ik draai eens per 14 dgn Legionella run door de WP naar 60 graden te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgoe72
Plenkske schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:38:
[...]

Normaal is het zo aangesloten:
Buitenunit op eigen groep (kan 3 fase zijn)
Binnenunit krijgt voeding vanuit buitenunit
Booster van binnenunit op eigen groep
Eventuele dompelelement van het SWW vat op eigen groep
Ik denk dat het bij mij ook zo is aangesloten. In dat geval meet de 3 fase KWh meter dus de gehele wp binnen en buiten-unit (exclusief het element die ik toch al niet aangesloten heb).

Ik zal eens over een langere tijd gaan meten en dan kijken of de verschillen -meting WP vs KWh meter kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jouw afwijking tussen kWh meter en de opgave van de WP is te groot om "normaal" te zijn. Zo groot was de afwijking bij mij zeker niet.
Misschien dat je WP het bijverwarmingselement denkt in te schakelen? Heb je die wellicht in de instellingen wel ingeschakeld staan en fysiek uitgeschakeld? Edit: Ja dus!
Verder kun je die externe kWh meter met je slimme meter. Gewoon een keer tijdens een SWW-run de aardlekschakelaars van alle andere groepen testen. Als alleen je WP nog over is, moet die kWh-meter hetzelfde aangeven als je slimme meter.
En was die 33.1 kWh totaalverbruik je netto verbruik? Dus afgenomen van het net + opwek PV - teruglevering aan het net?
(OT: Een dagverbruik van 20 kWh zonder warmtepomp is wel erg hoog. Daar valt nog best wat te besparen. Hier gisteren 9 kWh verbruikt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
[...]

Ik herken die agressie echt niet hoor. Hij draait op ruimteregeling hier de afgelopen dagen rond de 20/26Hz op een aanvoer-temperatuur van 25-27 graden.
Als hij start gaat hij even naar de 35-40Hz max, maar na ca. 30-60 minuten zakt dat weer en stabiliseert de regeling op de minimum compressor-frequentie.

Elektrisch doet hij rond de 600Watt.

Hoe heb jij de min/max waarden ingesteld voor de ruimteregeling?

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 06-11-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:47
borgoe72 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:39:
[...]

Helder, ik heb de stekker Legionella ook niet in stopcontact. Ik draai eens per 14 dgn Legionella run door de WP naar 60 graden te brengen.
Ik ben wel benieuwd hoe je op 60 graden komt als er geen booster heater is aangesloten (in de wp zelf of in de sww tank). De PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C komt in het beste geval op puur de wp niet verder dan 55 graden en afhankelijk de buitentemperatuur kan dat soms ook een paar graden minder zijn. Haal je die 60 graden? Zo ja, dan kan dat volgens mij alleen via het electrische element waarvan je nu het verbruik nog niet mee neemt.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:13

HaTe

haat niet

ocaj schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:50:
[...]

Ik herken die agressie echt niet hoor. Hij draait op ruimteregeling hier de afgelopen dagen rond de 20/26Hz op een aanvoer-temperatuur van 25-27 graden.
Als hij start gaat hij even naar de 35-40Hz max, maar na ca. 30-60 minuten zakt dat weer en stabiliseert de regeling op de minimum compressor-frequentie.

Hier ook inderdaad. Ik ben tot nu wel tevreden met de ruimtetemperatuur regeling en de bijbehorende anti-pendel opties. De keer dat ik WAR probeerde ging juist niet goed, maar dat is wellicht ook een kwestie van optimalisatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
ocaj schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:50:
[...]

Zie Plenkske in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik zie hem meestal ook na een uur zakken in Wattage, en later komt hij op zijn laagste punt (qua tijd niet altijd hetzelfde).
Gisteren had hij langer nodig, ik denk door 2 dingen: buitentemperatuur in de ochtend en ruimte moest van ~18,5 naar 20,5 (bij 20 gewenst). Hierdoor was hij langer bezig voor hij ging zakken(3 uur). En wilde hij ook een hogere Ta. Uiteindelijk kwam hij op ~550 Watt uit met een Ta van 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:15:
Ik zie hem meestal ook na een uur zakken in Wattage, en later komt hij op zijn laagste punt (qua tijd niet altijd hetzelfde).
Gisteren had hij langer nodig, ik denk door 2 dingen: buitentemperatuur in de ochtend en ruimte moest van ~18,5 naar 20,5 (bij 20 gewenst). Hierdoor was hij langer bezig voor hij ging zakken(3 uur). En wilde hij ook een hogere Ta. Uiteindelijk kwam hij op ~550 Watt uit met een Ta van 30.
Ik heb het idee dat de ruimtetemperatuurregeling vooral goed werkt als je geen nachtverlaging toepast. Dus gewoon dat ding de hele dag rustig laten lopen.
Jij wilde ineens 2 graden omhoog. Dat vind ie niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Zou kunnen inderdaad, ik heb mijn instelling 's morgens wel lager dan 's avonds, maar ga altijd in stapjes van 0,5 graden omhoog, nooit ineens met 1 of 2 graden:

0:00 19
05:00 19,5
07:00 20
15:00 20,5
22:00 18

Via de 18 om 22:00 gaat hij zeker uit. Het koelt hier tussen 22:00 en 0:00 nooit ineens af van 20,5 naar 19, dus op deze manier pikt hij hem ergens in de nacht weer op als het afgekoeld is. Momenteel springt hij pas om 07:00 weer aan.
(Ik ben nog aan het experimenteren met een schema voor koude nachten waarin hij wel doorloopt, maar de 'winter' was vorig jaar te kort om dat goed in te regelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:20:
[...]

Ik heb het idee dat de ruimtetemperatuurregeling vooral goed werkt als je geen nachtverlaging toepast. Dus gewoon dat ding de hele dag rustig laten lopen.
Jij wilde ineens 2 graden omhoog. Dat vind ie niet zo leuk.
Precies. Nu het buiten iets kouder is ga ik dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
ocaj schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:33:
Zou kunnen inderdaad, ik heb mijn instelling 's morgens wel lager dan 's avonds, maar ga altijd in stapjes van 0,5 graden omhoog, nooit ineens met 1 of 2 graden:

Via de 18 om 22:00 gaat hij zeker uit. Het koelt hier tussen 22:00 en 0:00 nooit ineens af van 20,5 naar 19, dus op deze manier pikt hij hem ergens in de nacht weer op als het afgekoeld is. Momenteel springt hij pas om 07:00 weer aan.
(Ik ben nog aan het experimenteren met een schema voor koude nachten waarin hij wel doorloopt, maar de 'winter' was vorig jaar te kort om dat goed in te regelen)
Dat doe je dan niet met de binnenunit controller want die kent alleen hele graden. De hysterese van die is wel 0,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:40:
[...]

Dat doe je dan niet met de binnenunit controller want die kent alleen hele graden. De hysterese van die is wel 0,5.
Klopt, het schema voor hele graden zit wel in de binnenunit, maar de halve graden doe ik via Node-Red + Procon.

Update: Je kunt via de Procon ook andere waarden dan per halve graad instellen, bijvoorbeeld 20,25 of zo. Geen idee wat hij daar intern mee doet, nog geen behoefte gehad om zo'n kleine stapjes in te stellen....

Aanvoer-doel temperatuur regelt hij ook in 2 cijfers achter de komma als hij op ruimteregeling staat, zo vond hij het bijvoorbeeld vandaag een dag voor een aanvoer-temperatuur van 26,53....

[ Voor 36% gewijzigd door ocaj op 06-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
ocaj schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:33:

Dit wordt mijn eerste winter en ik ben nog op zoek naar de juiste instellingen.
Momenteel is mijn woonkamer meestal overdag rond de 20 tot 21 graden zonder dat de warmtepomp aan is. In de avond is het aangenamer als de temperatuur iets hoger is. Ik begin daarom om 1500 uur alvast door de warmtepomp handmatig (door de thermostaat een graad hoger te zetten) te laten starten met een vaste Ta van 32 graden. De warmtepomp heeft vervolgens tot 21.30 uur nodig om de ruimte tot 21 graden te verwarmen. Daarna gaat hij uit tot de volgende middag.

De frequentie ligt rond de 30 en 33hz. Ta 32 en flow 19 liter.. Pompsnelheid is 5. Ik wil mijn filter deze week nog schoonmaken in de hoop dat ik dan meer flow krijg.

Het stroomverbruik blijft daarbij relatief hoog. Rond de 1500 watt. Als ik de Ta verlaag merk ik dat hij gaat pendelen omdat hij dan af en toe 1.5 graad boven zijn setpoint komt.

Hoe krijg ik hier meer rust in? Door ook in stapjes van 0.5 graad de temperatuur omhoog te gooien? Of zou ik die 1.5 graad overshoot kunnen wijzigen naar 3 bijvoorbeeld? Of is het efficiënter om de gehele dag en nacht dezelfde temperatuur aan te houden en door te blijven stoken?

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Anderen weten dat beter, maar ik meen dat de 1,5 graad overshoot geen instelbare parameter is bij de regeling op aanvoertemperatuur?

Ik regel op ruimteregeling waarbij je de maximale overshoot wel kunt instellen. De afgelopen week zie ik dat bij mij nl. ook: Zodra de vloer na een paar uur begint op te warmen daalt de afgiftecapaciteit en kruipt langzaam de aanvoer-temperatuur ook op tot boven zijn doel-temperatuur. Bij mij stopt de warmtepomp dan pas bij 5 graden overshoot, in de praktijk na zo'n uurtje of 4-6 om dan na een uur weer op te starten.
Levert me in dit tussenseizoen nooit meer dan 3 runs per dag op. Het is inmiddels weer bijna koud genoeg voor 1 run per dag.

Ik ben vorige winter proefondervindelijk uitgekomen op 15:00 om het iets warmer voor de avond te gaan maken. Duurt 's winters ongeveer 2 uur voordat hij dat bereikt en bovendien pak je dan nog net het warmste moment van de dag mee (alle beetjes helpen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
Afgelopen dagen ben ik aandachtig door dit subforum gegaan. Met als doel ons WP efficiënter te maken. We hebben een ERST30D-VM2D als binnen unit.

Echter ben ik nog onzeker over de ingestelde Hflow1 (50 graden)(default). Terwijl ik een setpoint van 47 graden gebruik Kan dit wel? Als bijsluiter heb ik foto's van de huidige config geplaatst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btBPgSUg8k4tr7Vy66QO8TcBL6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQqkTt3TBmHP3Wvh6UTczzIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX17q_29kFy_BTSQZRfBk9XqI_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ9Hy8rMonzUvaavsBOW5TQj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar8GSdX_k_F8oXrUZu5_Pe2Ksy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QulUXVnMavBboClrHwW8oCN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door John.S op 07-11-2022 16:39 . Reden: Typo ]

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar kan het dus niet vinden maar waar kan ik instellingen vinden van de verwarming/vloerverwarming op de zuinigste standen, dus de instellingen. Ik heb een luchtwaterwarmtwpomp met binnenuit ecodan EHST20D-VM2D

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

John.S schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:43:
Afgelopen dagen ben ik aandachtig door dit subforum gegaan. Met als doel ons WP efficiënter te maken. We hebben een ERST30D-VM2D als binnen unit.

Echter ben ik nog onzeker over de ingestelde Hflow1 (50 graden)(default). Terwijl ik een setpoint van 47 graden gebruik Kan dit wel? Als bijsluiter heb ik foto's van de huidige config geplaatst.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je installatie staat op ruimtetemperatuur regeling.

Welke setpoint bedoel je?

Hier heb ik alles uitgelegd:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Of je kamertemperatuur regeling, Doeltemperatuur of Weersafhankelijk kiest ligt wel aan jouw specifieke situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 07-11-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Verwijderd schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:13:
Hoi,

Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar kan het dus niet vinden maar waar kan ik instellingen vinden van de verwarming/vloerverwarming op de zuinigste standen, dus de instellingen. Ik heb een luchtwaterwarmtwpomp met binnenuit ecodan EHST20D-VM2D

Alvast bedankt
Welke standen bedoel je, instellingen is een breed begrip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:28:
[...]

Welke standen bedoel je, instellingen is een breed begrip ;)
Net als bij sww heb je een aantal instellingen zoals Max temp, Max temperatuurdaling, laadtijd, Dhw standaard of groot.

Ik heb er niet veel verstand van maar ik dacht dat je ook zo’n soort instellingen hebt bij verwarming? Het is namelijk allemaal voor geprogrammeerd door de installatie monteurs maar die kijken niet naar mijn energierekening 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Verwijderd schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:35:
[...]

Net als bij sww heb je een aantal instellingen zoals Max temp, Max temperatuurdaling, laadtijd, Dhw standaard of groot.

Ik heb er niet veel verstand van maar ik dacht dat je ook zo’n soort instellingen hebt bij verwarming? Het is namelijk allemaal voor geprogrammeerd door de installatie monteurs maar die kijken niet naar mijn energierekening 😉
Welke thermostaat heb je in de woonkamer hangen?

Staat je installatie op Kamerthermostaat, Doeltemperatuur of Weersafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:39:
[...]

Welke thermostaat heb je in de woonkamer hangen?

Staat je installatie op Kamerthermostaat, Doeltemperatuur of Weersafhankelijk?
Daar gaan we al 😅, ik heb geen idee er hangt een thermostaat in de woonkamer en slaapkamer…. Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Laatst online: 26-07 19:47
DutchWing schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:26:
[...]

Je installatie staat op ruimtetemperatuur regeling.

Welke setpoint bedoel je?

Hier heb ik alles uitgelegd:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Of je kamertemperatuur regeling, Doeltemperatuur of Weersafhankelijk kiest ligt wel aan jouw specifieke situatie.
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel Hwtemp met setpoint. En hij staat nu op kamertemperatuur regeling.

Ik maak mij een beetje druk over het volgende in de handleiding: In heating mode, to avoid the heat emitters being damaged by excessive-
ly hot water, set the target flow temperature to a minimum of 2ºC below
the maximum allowable temperature of all the heat emitters. For Zone2,
set the target flow temperature to a minimum of 5ºC below the maximum
allowable flow temperature of all the heat emitters in Zone2 circuit.

Wellicht is 50 graden hier te hoog? Of heb ik het mis? (De techniek is relatief nieuw voor mij :))

[ Voor 32% gewijzigd door John.S op 07-11-2022 17:51 ]

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:27

TSE

Ik dacht even dat ik het allemaal begreep, en dat alles ok ingesteld stond tot ik een beetje meer in detail ging kijken... Blijkt dat ik volgens mij continue pendel gedrag heb.

Ik heb dit forum ondertussen een aantal keer doorgenomen, maar kan blijkbaar de juiste combinatie van setting toch niet vinden...
Als ik 20° ruimte temp vraag, stopt de WP bij 20 en begint dan te pendelen (gaat dus niet tot 20.5 om dan te wachten) Ik verlaag 's nachts naar 19.5 ; in de namiddag verhoog ik naar 20.5 (beetje zoals @ocaj j)

Mijn systeem
Buitenunit : PUHZ-SHW80YAA
Binnenunit - ERST20C-VM6DR1.UK
Mitsu PAR remote (dus omgevingstemp)

Mijn settings
Stille modus - stand 2
Ruimte temp settings (verwarmingsbedrijf)
Min/max - 25-35
Interval - normaal 60 min
Diff adjust -5/5
Melcloud (en bijhorende basis rapportage)

Enkele waarden
Frequentie - 30hz
Fanspeed ~500
Flow (code 540) 31 (is dit niet ongelooflijk hoog ?)
Pomp stand 5
Homewizard kwh meter afgelopen dagen hieronder :

Mijn issue :

1. Pendelgedrag zodra de temperatuur behaald is
2. Tijdens het draaien moduleert de WP terug naar een lage kwh waarde om vervolgens terug verder te gaan
3. Elektrisch steeds rond de 1100 - 1500 watt - krijg ik dit lager ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6akr5oFCT2yyi8El4fiHxCvYUI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VWNl9y6Z0NUGzyyRD3ePQe2Q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWo8I1Yre4UWjqFHSx-AT_Koq-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GqaRM398KtQKP1qP9LzbHr5f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVKDS2IMKa53hEyjrnMpYW3Odpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zFTr9HN8AscRTyeV7ebFiYWS.png?f=user_large

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Verwijderd schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:45:
Daar gaan we al 😅, ik heb geen idee er hangt een thermostaat in de woonkamer en slaapkamer…. Hoe kan ik dat zien?
Plaats even een foto van je Mitsubishi thermostaat, die normaalgesproken op de kast van je binnenunit zit, dan kunnen we zien hoe die regeling is ingesteld aan de hand van de symbooltjes op het scherm.

Pagina: 1 ... 35 ... 189 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero