Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1847902

LeonTebbens schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Ja helaas. Mitsu is een kwalitatief zeer goed merk, maar heb ook se nadelen.
Ach ja als dat het enige is… 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Even nagekeken, het was 64kWh voor okt, ik had nog iets van 40kWh gekoeld :o

Ik heb de tijdsklok nu uit, bij mij zit de temp sensor onderin, en DWH laden staat op groot, maar die kan ik niet naar normaal omzetten. (via menu knop lang ingedruk houden)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Ja, tenzij je zoals al eerder genoemd hiervoor een scriptje gebruikt of iets slims doet met Melcloud, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Hint: Het heeft echt zin om even de gepinde posts in dit topic door te nemen. Daarin worden veel van je vragen al beantwoord.
(Edit: Leon was me al weer voor...)
Dat gebruik ik allemaal niet want daar heb ik al helemaal geen verstand van ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:09:
Even nagekeken, het was 64kWh voor okt, ik had nog iets van 40kWh gekoeld :o

Ik heb de tijdsklok nu uit, bij mij zit de temp sensor onderin, en DWH laden staat op groot, maar die kan ik niet naar normaal omzetten. (via menu knop lang ingedruk houden)
Waarom de sensor onderin? Na de eerste douchebeurt begint de wp dan weer met vat verwarmen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-06 17:42

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Even een andere vraag, Hebben jullie er nog een Quooker tussenhangen ofzo voor het warmwater gedeelte in de keuken. Ik ga dit SWW verbruik namelijk niet halen hoor! wat ik allemaal voorbij zie vliegen. Alles staat keurig op 47gr met een 10gr verschil.
Douchen dan wel 4 personen iedere dag. Maar ik zit toch wel al snel op een 3KWh ieder dag voor het opwarmen van het SWW. Nu moet ik ook wel een afstand overbruggen voordat ik warmwater heb in de keuken of badkamer. Maar de situatie was nu eenmaal niet anders.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
@HaTe heb jij al eens kunnen bepalen wat je stilstandverlies met de ERST30D-VM2ED in de praktijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 04:30:
[...]

Wat is het verschi en wat doet het dan?
De ECO instelling spreekt voor zichzelf, dit zorgt ervoor dat de warmtepomp iets economische warmwater gaat maken, hoeveel verschil dit is, is per situatie verschillend.

De DHW opladen:
- Standaard = gebruikt alleen de bovenste sensor van de 2.
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.
Als je alleen bent is de standaard instelling voldoende.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Waarom de sensor onderin? Na de eerste douchebeurt begint de wp dan weer met vat verwarmen.
Is zo geinstalleerd ...
sensor laten verplaatsen? of iets van 15 a 20 graden daling toelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Bedankt voor de hulp!
Zou je me kort kunnen uitleggen wat er dan gebeurd als ik die instellingen verander?
DHW opladen groot staat hierboven omschreven.

De Max temperatuur daling is wanneer de warmtepomp weer aangaat om SWW te maken.

Dus SWW setpoint is: 50 graden.
Max temperatuur daling is: 10 graden.
Warmtepomp gaat pas SWW maken vanaf 50 - 10 = 40 graden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Is zo geinstalleerd ...
Sowieso omhoog zetten is het advies.
Want nu wilt de warmtepomp altijd blijven opwarmen totdat het setpoint bij de sensor is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchWing schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:59:
[...]

De ECO instelling spreekt voor zichzelf, dit zorgt ervoor dat de warmtepomp iets economische warmwater gaat maken, hoeveel verschil dit is, is per situatie verschillend.

De DHW opladen:
- Standaard = gebruikt alleen de bovenste sensor van de 2.
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.
Als je alleen bent is de standaard instelling voldoende.
Ik dank je wel voor je reactie, ik heb weleens gehoord dat eco helemaal niet zo eco is… ik heb mijn sww al verlaagd naar 50 ipv 55 en Max dalingstemperatuur 5 graden en dan kan ik dus het beste Dhw op standaard zetten ipv groot… dat scheelt dan ook stroom? en dan missschien nog een keer legionella programma op zondag 13.00 (dubbeltarief stroom en warmst van de dag) doen door sww handmatig op 60 te zetten en later terug zetten naar 50? Alleen Hoeveel later? Snap ik het zo allemaal goed ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:08:
Ik dank je wel voor je reactie, ik heb weleens gehoord dat eco helemaal niet zo eco is…
Dat klinkt al goed beargumenteerd....
Die ECO-stand voor SWW werkt echt wel. Anders gaat de WP naar max vermogen, en dan is het rendement een stuk lager.
ik heb mijn sww al verlaagd naar 50 ipv 55 en Max dalingstemperatuur 5 graden
Die watertemperatuur ter hoogte van de sensor mag echt wel terug naar 37 of 38 graden. Zoals al gezegd, net zo lang verlagen totdat je douche een keer lauw wordt. Dan kun je altijd wel weer omhoog.
en dan kan ik dus het beste Dhw op standaard zetten ipv groot… dat scheelt dan ook stroom?
Ja.
en dan missschien nog een keer legionella programma op zondag 13.00 (dubbeltarief stroom en warmst van de dag) doen door sww handmatig op 60 te zetten en later terug zetten naar 50? Alleen Hoeveel later? Snap ik het zo allemaal goed ☺️
Later = als de legionellacyclus is afgelopen. Dus zondagavond of zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Is zo geinstalleerd ...
Juist om die reden heb ik de sensor juist verplaatst van het midden naar bovenin.
Optimaal gebruik maken van de inhoud van het vat, onderin / in het midden meet ik wel eens 20 graden, terwijl bovenin nog ruim boven de 40 zit.

Als jij een frikandel vanuit de diepvries kunt verplaatsen in een frituurpan ben je ook "capabel" genoeg om de sensor te verplaatsen van het ene "gat" naar het andere "gat". Daar zou ik geen installateur voor bellen.

Tenminste, zo eenvoudig is het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Juist om die reden heb ik de sensor juist verplaatst van het midden naar bovenin.
Optimaal gebruik maken van de inhoud van het vat, onderin / in het midden meet ik wel eens 20 graden, terwijl bovenin nog ruim boven de 40 zit.

Als jij een frikandel vanuit de diepvries kunt verplaatsen in een frituurpan ben je ook "capabel" genoeg om de sensor te verplaatsen van het ene "gat" naar het andere "gat". Daar zou ik geen installateur voor bellen.

Tenminste, zo eenvoudig is het bij mij.
Zo handig ben ik wel ;) Gewoon eruit trekken dus?

edit: verplaatst, maar ik kan die dwh opladen niet naar normal veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 31-10-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

ik heb 300L boiler, 45 graden setpoint, en 5 graden verlaging dacht ik. wel wekelijks legionella, maar apart dat jij op bijna de helft zit. Wellicht 200L vs 300L boiler (aan je signature te zien).

Moet verder even nakijken in menu, want zie dat ik gemiddeld per maand op rond 55kWh zat in de maanden ervoor...
Is die 55kwh alleen voor het warm water of ook de verwarming?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Zo handig ben ik wel ;) Gewoon eruit trekken dus?

edit: verplaatst, maar ik kan die dwh opladen niet naar normal veranderen.
Tsjah, iets in een gat stoppen kan voor een man toch niet zo heel moeilijk zijn lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 21:02
Bij het verplaatsen van een sensor op een aparte boiler is het idd een fluitje van een cent, maar bij de integrale unit weet ik dat zo net nog niet; heb daar juist naar gezocht voor iemand anders hier op het forum de laatste paar dagen, maar in de documentatie is dat dus niet duidelijk te zien.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

Dat klinkt al goed beargumenteerd....
Die ECO-stand voor SWW werkt echt wel. Anders gaat de WP naar max vermogen, en dan is het rendement een stuk lager.

[...]

Die watertemperatuur ter hoogte van de sensor mag echt wel terug naar 37 of 38 graden. Zoals al gezegd, net zo lang verlagen totdat je douche een keer lauw wordt. Dan kun je altijd wel weer omhoog.

[...]

Ja.

[...]

Later = als de legionellacyclus is afgelopen. Dus zondagavond of zo.
Hoe zie ik of de legionella cyclus is afgelopen dan want als ik een legionella run programmeer bijvoorbeeld elke zondag 13,00 uur op 60 graden 20 min dan stopt ie na 20 min 60 graden lijkt mij?

Als ik het handmatig doe van 50 naar 60 op zondag 13.00 en ik zou deze pas savonds afzetten, dat duurt dan toch veel te lang 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:18:
@Anoniem: 1847902 Wat je ook nog kunt doen om iets energie te besparen is:

Menu >> SWW >> Normaal op ECO zetten.

Menu >> Menu 5 seconden indrukken >> SWW >> DHW opladen >> Indien deze op Groot staat, dan terug zetten op Normaal.
Als ik deze handeling volg, kom ik bij dwh opladen setting, maar is niet aanpasbaar.

@Jingle1986 is alleen voor SWW.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 31-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:31:
Als ik deze handeling volg, kom ik bij dwh opladen setting, maar is niet aanpasbaar.
Die kun je alleen aanpassen als je twee temperatuursensoren hebt. Die heb je bij een Cylinder Unit van de laatste ("d") generatie. Het zou zelfs kunnen zijn dat je die twee sensoren alleen bij de 300 liter variant hebt, maar dat kan iemand met een 200 liter versie even kunnen bevestigen of ontkennen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

Hoe zie ik of de legionella cyclus is afgelopen dan want als ik een legionella run programmeer bijvoorbeeld elke zondag 13,00 uur op 60 graden 20 min dan stopt ie na 20 min 60 graden lijkt mij?

Als ik het handmatig doe van 50 naar 60 op zondag 13.00 en ik zou deze pas savonds afzetten, dat duurt dan toch veel te lang 😳
Hij houdt die 60 graden niet vast, maar stopt gewoon nadat de tijd verstreken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Andrehj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Die kun je alleen aanpassen als je twee temperatuursensoren hebt. Die heb je bij een Cylinder Unit van de laatste ("d") generatie. Het zou zelfs kunnen zijn dat je die twee sensoren alleen bij de 300 liter variant hebt, maar dat kan iemand met een 200 liter versie even kunnen bevestigen of ontkennen.
Ik kan het wel aanpassen en heb een 200 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:41:
Ik kan het wel aanpassen en heb een 200 liter
Dankjewel, dat geldt dat dus voor alle d-versie cylinder units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Speedyace schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:23:
Even een andere vraag, Hebben jullie er nog een Quooker tussenhangen ofzo voor het warmwater gedeelte in de keuken. Ik ga dit SWW verbruik namelijk niet halen hoor! wat ik allemaal voorbij zie vliegen. Alles staat keurig op 47gr met een 10gr verschil.
Douchen dan wel 4 personen iedere dag. Maar ik zit toch wel al snel op een 3KWh ieder dag voor het opwarmen van het SWW. Nu moet ik ook wel een afstand overbruggen voordat ik warmwater heb in de keuken of badkamer. Maar de situatie was nu eenmaal niet anders.
Ik heb momenteel een cv-ketel (die wordt vervangen door een zubadan wp met 300l boiler), een quooker en een wp boiler. Mijn huis is nogal niet-standaard, dus doortrekken van sww door het huis is ondoenlijk. Drie keer een sww aanleggen was verreweg de efficiëntste oplossing.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:23:
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Welk SWW verbruik ga je niet halen?
Misschien dat het SWW verbruik in de koudere maanden iets hoger is, maar dit kunnen andere welke hem al langer hebben beter beoordelen.
Officieel mag je het warmwater leidingwerk niet isoleren, maar ik weet dat sommige hier maling aan hebben en het gewoon doen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 31-10-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch moet je die sensor kabel nog iets van "dichtmaken"? bij het onderste gat hebben ze wel iets van foam gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

KabouterSuper schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Ik heb momenteel een cv-ketel (die wordt vervangen door een zubadan wp met 300l boiler), een quooker en een wp boiler. Mijn huis is nogal niet-standaard, dus doortrekken van sww door het huis is ondoenlijk. Drie keer een sww aanleggen was verreweg de efficiëntste oplossing.
Heb je zo’n groot huis dat je voor een Zubadan gekozen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:56:
@Grolsch moet je die sensor kabel nog iets van "dichtmaken"? bij het onderste gat hebben ze wel iets van foam gedaan.
Hij moet wel goed aan liggen voor een correcte meting.

Zit er veel speling op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Hij moet wel goed aan liggen voor een correcte meting.

Zit er veel speling op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3prX-mcGQjlOH-Trpc4N29VuLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lfp44ESBPDUSOxPDKpYds0Ne.jpg?f=user_large

Als ik aan de kabel friemel zit er best beweging in, maar dat was ie ook beneden dus.
Hij meet boven 47 graden vs 46 graden beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Hij houdt die 60 graden niet vast, maar stopt gewoon nadat de tijd verstreken is.
Toch snap ik het niet, mijn sww staat nu op 50 (later misschien nog lager maar dit is een begin) als een een legionella run wil doen moet ik dat handmatig doen want anders gebruikt ie te lang het elektrisch element.

Ik zet mijn sww tijdens legionella run handmatig ipv 50 naar 60 graden op zondag 13.00uur betekend het dan dat als ie de 60 heeft bereikt dan gaat ie weer afkoelen. Ik heb een Max daling van 5 graden dus als de boiler de 55 graden heeft bereikt gaat ie weer naar de 60 of is dat een te korte tijd als ik de boiler savonds weer op 50 zet? En bij legionella moet ie toch 60 graden minstens 20 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

[Afbeelding]

Als ik aan de kabel friemel zit er best beweging in, maar dat was ie ook beneden dus.
Hij meet boven 47 graden vs 46 graden beneden.
Die meting lijkt mij wel correct, ik zou er iets bij tussen doen zodat hij mooi strak achterin de dompelbuis zit. Wat je daarvoor gebruikt mag je zelf weten. Zolang de sensor maar 1 op 1 contact heeft met de mantel (niet isoleren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:09:
Toch snap ik het niet, mijn sww staat nu op 50 (later misschien nog lager maar dit is een begin) als een een legionella run wil doen moet ik dat handmatig doen want anders gebruikt ie te lang het elektrisch element.
Nee. Wat er bedoeld wordt is dat je vlak voor de geplande legionellarun zelf het SWW setpoint verhoogt. De WP voert dan z'n normale geplande legionellacyclus uit, alleen met een hoger SWW setpoint (die hoeft trouwens niet naar 60, want dat kan ie toch niet op de compressor. 57 oid is hoog zat.
De WP gaat dan op de compressor tot 57, en de rest (bij mij tot 62) met het element.

Edit 2024:
Inmiddels heb ik mijn script (wat elke paar minuten loopt) zodanig gemaakt dat de status van de WP wordt gecheckt. Zodra die verandert in "Legionella" pas ik het SWW-setpoint aan naar 55 graden. En zodra de status weer terugverandert gaat ook het setpoint weer terug.
Hiermee wordt de timing van de legionellacyclus dus netjes door de WP bepaald, en hoef ik in mijn scripts enkel de temperatuur te wijzigen, zonder dat ik ook met allerlei timers moet werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 24-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Die meting lijkt mij wel correct, ik zou er iets bij tussen doen zodat hij mooi strak achterin de dompelbuis zit. Wat je daarvoor gebruikt mag je zelf weten. Zolang de sensor maar 1 op 1 contact heeft met de mantel (niet isoleren)
Ik heb bij mij de dompelbuis (die bij mij geen dompelbuis is, maar een buisje wat aan de buitenkant tegen het vat gelast zit) opgevuld met een mengsel van zilverpapier en thermische geleidingspasta. Dat werkt thermisch prima, maar ik krijg de sensor er nu ook niet meer uit.... :F
Toen ik de sensor in het hoge gat wilde zetten heb ik maar een nieuwe gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch @Andrehj gewoon duct tape over de kabel plakken bij de opening dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:15:
[...]

Nee. Wat er bedoeld wordt is dat je vlak voor de geplande legionellarun zelf het SWW setpoint verhoogt. De WP voert dan z'n normale geplande legionellacyclus uit, alleen met een hoger SWW setpoint (die hoeft trouwens niet naar 60, want dat kan ie toch niet op de compressor. 57 oid is hoog zat.
De WP gaat dan op de compressor tot 57, en de rest (bij mij tot 62) met het element.
Duidelijk, hoe laat moet ik mijn sww setpoint verhogen als ik de legionella run inplan om 13.00uur en hoe laat het sww setpoint weer terug op 50 graden zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 31-10-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:26:
@Grolsch @Andrehj gewoon duct tape over de kabel plakken bij de opening dan maar?
Als de sensor achter in de dompelbuis ligt dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik zou toch proberen de sensor zo stevig mogelijk tegen de zijkant te duwen (iets verends er naast?), en daarna het gat afdichten met iets van isolerend schuim (verpakkingsschuim oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Welk SWW verbruik ga je niet halen?
De KWh getallen die ik voorbij zie komen wat het verbruik is in een maand. Hier kom ik nog niet aan. Maar ja, hier draait ook alles nog maar sinds 4-10-22. Ik ben natuurlijk nog wat aan het experimenteren met de instellingen Zal de komende maanden eens kijken wat het verbruik straks is. Heb nog geen verwarming nodig gehad. Nog niet koud genoeg geweest.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Speedyace Die verbruiks getallen zeggen eigenlijk niks als je wilt vergelijken tussen 2 verbruikers.
Als ik 1 niet met name genoemde gebruiker zie wat de sww kWh zijn, dan denk ik dat die familie niet erg nat wordt tijdens het douchen. Maar heeft dan wel andere warmwaterbronnen in huis, zoals een Quooker of zo.

Aan de andere kant, mijn gebruik is inclusief het voeden van de vaatwasser en de wasmachine met water uit de boiler, en ik ververs wekelijks 50% van mijn aquarium, met een totaal inhoud van 800 Liter, en stabiel op 30°C warmwater toevoeging.
Kijk liever naar je COP getallen, dat zegt meer dan hoeveel kWh je verbruikt in een maand.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Normaal gesproken is het dompelbuisje qua diameter afgestemd op de sensor/voeler.

Andere oplossingen zijn speciale sensor klemmetjes voor dompelbuisjes + eventueel thermische pasta wat het contactoppervlakte vergroot.
Of de juiste diameter dompelbuisje bestellen en deze erin draaien.

Edit:
Of zoals @Grolsch aangeeft; iets dat kan werken als een soort van sensor klemmetje zodat je voldoende contactoppervlakte maakt met het dompelbuisje.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 31-10-2022 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

Normaal gesproken is het dompelbuisje qua diameter afgestemd op de sensor/voeler.

Andere oplossingen zijn speciale sensor klemmetjes voor dompelbuisjes + eventueel thermische pasta wat het contactoppervlakte vergroot.
Of de juiste diameter dompelbuisje bestellen en deze erin draaien.
Mijn sensor is ook wat aan de kleine kant voor de dompelbuis, ik heb een koperen buisje wat geplet en bij in het gat gedaan zodat de sensor goed aan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

De KWh getallen die ik voorbij zie komen wat het verbruik is in een maand. Hier kom ik nog niet aan. Maar ja, hier draait ook alles nog maar sinds 4-10-22. Ik ben natuurlijk nog wat aan het experimenteren met de instellingen Zal de komende maanden eens kijken wat het verbruik straks is. Heb nog geen verwarming nodig gehad. Nog niet koud genoeg geweest.
Is heel erg afhankelijk van diverse factoren:
- Inhoud boiler.
- Isolatie.
- losse/externe boiler of cilinderbinnenunit.
- Locatie sensoren, bovenin - midden - onderin.
- Instellingen SWW, zoals: Setpoint en temp daling.
- grote gezin.
- leidingtraject.
- Aantal minuten douchen/persoon + debiet douch/bad.
- Elektrisch element als hulp element aan of uit.
- Enzovoorts…

Ook heeft de cilinderbinnenunit de boilersensoren vrij laag zitten.
Wil je minder verbruiken dan zet je DHW opladen van Groot op Standaard.
Je SWW setpoint op max 48 graden.
Max. Temperatuur daling op 10 graden.
En SWW op de ECO stand.

Het is natuurlijk ook even omschakelen nu dat je verwarming en warmwater elektra verbruikt ipv gas…

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 31-10-2022 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:39

HaTe

haat niet

Cranberry schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:33:
@HaTe heb jij al eens kunnen bepalen wat je stilstandverlies met de ERST30D-VM2ED in de praktijk is?
Niet heel precies. In 4 dagen niet thuis, van 47 naar 36 graden, gemeten in september met de boiler op zolder (van ongeveer 24 graden). Dit is dan de onderste sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kOq_RI6nWUYMLT07prAcWoD_VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HBvDzXNAinXYisEeIpa8Tvz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door HaTe op 01-11-2022 00:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch @DutchWing
Het is ook apart dat die sensor veel kleiner is dan dat gat. Maar setje komt van alklima dus misschien even vragen wat ze daar als oplossing hebben. Hij lijkt wel contact te maken hoe hij er nu in ligt. Afgelopen nacht is temp van 47 naar 45 gegaan (incl 2 douche beurten) gegaan. ziet er dan niet naar uit dat hij vandaag nog SWW gaat doen met 10 graden daling. Alhoewel ik ook zoals @Naalroc de vaatwasser en wasmachine voer met de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:05:
@Grolsch @DutchWing
Het is ook apart dat die sensor veel kleiner is dan dat gat. Maar setje komt van alklima dus misschien even vragen wat ze daar als oplossing hebben. Hij lijkt wel contact te maken hoe hij er nu in ligt. Afgelopen nacht is temp van 47 naar 45 gegaan (incl 2 douche beurten) gegaan. ziet er dan niet naar uit dat hij vandaag nog SWW gaat doen met 10 graden daling. Alhoewel ik ook zoals @Naalroc de vaatwasser en wasmachine voer met de boiler.
Kun je ook nog zien wat de hoogste Ta was tijdens de laatste run?

Als de sensor niet goed aanligt is het resultaat dat de gemeten waarde wat te laag is.

Ta zou hooguit een paar graden hoger moeten zijn dan de gemeten boilertemperatuur.

Verder heb je nu toch het beoogde resultaat bereikt?

Ik heb hem zo ingesteld dat hij onder 40 gaat verwarmen, dus max. daling 8 graden als je uit gaat van 48. (gemeten bovenin het vat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch ik heb de boiler op 45 graden met max daling van 10 graden, en hij stopte toen hij 46 gemeten had (dat was nog op het onderste sensor punt). Ik weet niet wat de daadwerkelijke Ta was toen hij setpoint had bereikt. Bij de volgende run kan ik dat even meekijken aan het einde van de run en dan bepalen of ik iets aan die sensor moet doen. Dat is wel een goede tip.

Verder is dit inderdaad beoogd, zo te zien gaat hij 1x per 2 a 3 dagen SWW doen ipv elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 14:39
Andrehj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

De Procon. Iets in de buurt van 100 euro.
Dit blijkt wel een dingetje! Ik ben ook nog zoekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ga een kWh meter aansluiten op de FTC 6 op de daarvoor bestemde ingang. Ik weet dat ik het aantal pulsen /kWh kan ingeven op de controller. Nu viel het mij op dat er ook een dipswitch is voor "Electric energy meter". In de handleiding wordt hier echter niet over gerept. Dien ik deze ook op on te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEj4G1u0vadGpszYQa60zyiuKOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXXkT4jcr2KOcQPNpfrThdXK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:07
SgtCaffran schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:
[...]

Dit blijkt wel een dingetje! Ik ben ook nog zoekende.
Je zou ook onderstaand kunnen proberen als goedkoop alternatief voor Melcloud of Procon:
Mitsubishi Ecodan CN105 poort uitlezen (via ESP8266)
https://gitter.im/Mitsubishi-CN105-Protocol-Decode/community
https://github.com/m000c400/Mitsubishi-CN105-Protocol-Decode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik heb dit gisteren geprobeerd maar de code in de Arduino IDE compiled niet langer vanwege het gebruik van verouderde libraries. Code afkomstig van: https://github.com/BartGijsbers/CN105Gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdw
  • Laatst online: 23-06 10:59
TEAMIKKE schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:51:
Ik ga een kWh meter aansluiten op de FTC 6 op de daarvoor bestemde ingang. Ik weet dat ik het aantal pulsen /kWh kan ingeven op de controller. Nu viel het mij op dat er ook een dipswitch is voor "Electric energy meter". In de handleiding wordt hier echter niet over gerept. Dien ik deze ook op on te zetten?

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde plan. Ga jij de kWh meter in de groepenkast plaatsen of in een apart kastje bij de binnenunit? Ik overweeg het laatste gezien ik ook de pulseout van de kWh meter wil gebruiken en draden daarvoor trekken lastig gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Mvdw schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb hetzelfde plan. Ga jij de kWh meter in de groepenkast plaatsen of in een apart kastje bij de binnenunit? Ik overweeg het laatste gezien ik ook de pulseout van de kWh meter wil gebruiken en draden daarvoor trekken lastig gaat worden.
Een apart kastje bij de binnenunit inderdaad. Ik plaats 2 kWh meters; 1 voor de warmtepomp zelf en 1 voor de booster. De FTC6 heeft ook 2 aansluitingen hiervoor beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TEAMIKKE schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:51:

[Afbeelding]
Jazeker moet je die omzetten (uiteraard met uitgeschakelde voedingsspanning). Anders gaat de FTC het verbruik alsnog zelf proberen te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TEAMIKKE schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:41:
Een apart kastje bij de binnenunit inderdaad. Ik plaats 2 kWh meters; 1 voor de warmtepomp zelf en 1 voor de booster. De FTC6 heeft ook 2 aansluitingen hiervoor beschikbaar.
De buitenunit krijgt zijn voedingsspanning vanaf de meterkast. De binnenunit dan weer vanaf de buitenunit. En kastje met kWh-meter bij de binnenunit lijkt dan niet zo logisch, want hoe wil je daar het verbruik van de buitenunit meten? Meestal plaats je zo'n kWh meter in de meterkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:58:
@Grolsch ik heb de boiler op 45 graden met max daling van 10 graden, en hij stopte toen hij 46 gemeten had (dat was nog op het onderste sensor punt). Ik weet niet wat de daadwerkelijke Ta was toen hij setpoint had bereikt. Bij de volgende run kan ik dat even meekijken aan het einde van de run en dan bepalen of ik iets aan die sensor moet doen. Dat is wel een goede tip.

Verder is dit inderdaad beoogd, zo te zien gaat hij 1x per 2 a 3 dagen SWW doen ipv elke dag.
Als je boilertemperatuur 45 graden is, en je meet bovenin, dan zou ik de max daling op 5 graden zetten.

Als je boilervat bovenin 35 graden is, dan krijg je dus kouder water met douchen.

maar gewoon proberen en experimenteren, dat is de beste tip die ik je kan geven.

Als je onderin meet heb je die temperatuurdaling van 10 graden al bij de eerste douchebeurt te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:54:
[...]

De buitenunit krijgt zijn voedingsspanning vanaf de meterkast. De binnenunit dan weer vanaf de buitenunit. En kastje met kWh-meter bij de binnenunit lijkt dan niet zo logisch, want hoe wil je daar het verbruik van de buitenunit meten? Meestal plaats je zo'n kWh meter in de meterkast.
De voedingskabel van de buitenunit loopt in mijn geval achter de binnenunit langs. Zodoende komt het kastje bij de binnenunit zodat de kWh meters in de buurt zitten van de binnenunit. Uiteraard komt deze dan wel op de kabel van de buitenunit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@xoror voor de beeldvorming:

Mijn sensor onderin het vat doet het ff (al ruim een jaar) niet meer, maar ik meet nu dus midden in het vat, en bovenin het vat, en hier zie je dat het bovenin nog ruim 40 kan zijn, terwijl het in het midden al best wel koud is (32,5 graden)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j1HM9Bk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:06:
@xoror voor de beeldvorming:

Mijn sensor onderin het vat doet het ff (al ruim een jaar) niet meer, maar ik meet nu dus midden in het vat, en bovenin het vat, en hier zie je dat het bovenin nog ruim 40 kan zijn, terwijl het in het midden al best wel koud is (32,5 graden)

[Afbeelding]
Mooie meting, die mooi aangeeft wat het nut is van een sensor hoog in het vat. _/-\o_
Wat je ook ziet is dat je (afhankelijk van je kranen) je max temperatuurdaling nog wel wat kan verhogen. Ik denk dat je nog wel een graad of 2 kouder kan zonder risico op een lauwe douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch best wel temp verschil tussen midden en hoog voor het begin van een nieuwe SWW run.
Mijn boiler heeft maar 2 meetpunten laag = 1/3 vat en hoog is 2/3 vat.

Ik probeer met 6 graden daling en als het koud is verhoog ik het. Zolang het goed gaat graadje erbij tot ik het merk en dan -1 a -2 graden om safe te zijn. we gaan het meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 09:18
Mvdw schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb vorige week toevallig ook 2 kWh meters laten plaatsen, 1 voor de booster en 1 voor de warmtepomp zelf. Met modbus uit te lezen (moet alleen dat nog even in orde maken).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tt6R2XR/148276-F7-6-BC0-4934-B99-A-BF1-E3474430-B.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door xares op 01-11-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24
TEAMIKKE schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb dit gisteren geprobeerd maar de code in de Arduino IDE compiled niet langer vanwege het gebruik van verouderde libraries. Code afkomstig van: https://github.com/BartGijsbers/CN105Gateway
Dan dient er dus wat code aangepast te worden, of oudere libraries gebruiken ;)
@barteg heb je nog ooit je code compiled met nieuwe libraries?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Laatst online: 23-02 10:30
Plenkske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Kan wel als de thermostaatkranen het probleem zouden zijn en/of de sensor flink afwijkt.

Nee ik zie daar niks geks, behalve dat de HWset stand ECO zuiniger is (qua stroomverbruik) en dat de legionella temperatuur 65 best wel hoog is. 60 is zover ik weet hoog genoeg.
Maar dat heeft beide niets met dit probleem te maken.

Ik zou zeggen roep je installateur erbij.
Ik heb het nog eens een dag verder aangekeken en heb zelf het idee dat het met het volgende te maken heeft:
Waarschijnlijk een wat te kleine geïntegreerde boiler van 200 liter voor een 4 persoons huishouden. Installateur had beter 300 liter kunnen adviseren naar mijn mening (de installateur geeft overigens nog steeds aan dat 200 liter ruim voldoende zou moeten zijn). Daarnaast hebben we een regendouche, dus die gebruikt ook wat meer. Die gaan we dus minder hard open zetten, dat douched ook prima.
De instellingen heb ik eerder gepost, en het lijkt dan ook alsof die wel prima zijn op basis van jullie reacties. Boiler 50 graden, bijverwarmen bij drop van meer dan 10 graden.

Daarnaast lijkt het probleem zich (op basis van wat verder inzoomen in de situaties) zich vooral voor te doen als de boiler temperatuur al terug gelopen is naar bijvoorbeeld 41 graden. Vervolgens douchen (-5 tot -10 boiler temperatuur) en vervolgens als iemand direct erna douched heeft deze op het einde geen water meer van boven de 25 (en dan voelt het al snel als “koud” douchen, maar alles is relatief natuurlijk 😂).

Uitgaande van bovenstaand, is het dan wellicht een optie om de ketel tussen bepaalde tijden te forceren mbt SWW? Of raden jullie dat af?

Of zien jullie andere mogelijkheden? Drop verkleinen of boiler temperatuur standaard verhogen? Die 60 min in de instellingen verlagen (of staat dat hier los van?).

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je kunt mooie chromen stroombegrenzers kopen voor een paar €€, dan komt er niet meer water uit de douchekop dan gespecificeerd voor de door jou gekozen begrenzer; dat gaat 'discussies' voorkomen in je gezin, lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:27:
[...]

Ik heb het nog eens een dag verder aangekeken en heb zelf het idee dat het met het volgende te maken heeft:
Waarschijnlijk een wat te kleine geïntegreerde boiler van 200 liter voor een 4 persoons huishouden. Installateur had beter 300 liter kunnen adviseren naar mijn mening (de installateur geeft overigens nog steeds aan dat 200 liter ruim voldoende zou moeten zijn). Daarnaast hebben we een regendouche, dus die gebruikt ook wat meer. Die gaan we dus minder hard open zetten, dat douched ook prima.
De instellingen heb ik eerder gepost, en het lijkt dan ook alsof die wel prima zijn op basis van jullie reacties. Boiler 50 graden, bijverwarmen bij drop van meer dan 10 graden.

Daarnaast lijkt het probleem zich (op basis van wat verder inzoomen in de situaties) zich vooral voor te doen als de boiler temperatuur al terug gelopen is naar bijvoorbeeld 41 graden. Vervolgens douchen (-5 tot -10 boiler temperatuur) en vervolgens als iemand direct erna douched heeft deze op het einde geen water meer van boven de 25 (en dan voelt het al snel als “koud” douchen, maar alles is relatief natuurlijk 😂).

Uitgaande van bovenstaand, is het dan wellicht een optie om de ketel tussen bepaalde tijden te forceren mbt SWW? Of raden jullie dat af?

Of zien jullie andere mogelijkheden? Drop verkleinen of boiler temperatuur standaard verhogen? Die 60 min in de instellingen verlagen (of staat dat hier los van?).
Ik ken niet al je instellingen, maar waar zit je sensor in het vat :?

Als deze ook onderin het vat zit (of daar op stuurt) dan begint de WP dus bij de eerste doucher al te verwarmen.

Een verwarmende WP verstoort direct de gelaagdheid van je toch al kleine boilervat, en daar gaat je beschikbare capaciteit, en temperatuur gaat omlaag, wat resulteert in een koude douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Grolsch Het is een cilinderunit dus er zijn 2 sensoren, dit een paar dagen geleden besproken hier, zal het even opzoeken voor je

Hier dus
begint hier:
Jingle1986 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Jingle1986 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 51% gewijzigd door Naalroc op 01-11-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch @Andrehj De SWW run kwam toch nog vandaag. Ik zag aan einde het volgende:

Ta = 50
Tr = 46
Sensor = 45
max daling = 6, dus vat opgewarmd van 39 naar 45.

Na paar mins springt de boiler temp naar 46 graden btw, terwijl de sww run al klaar was. Ws traagheid van water wat doorwerkt naar de mantelbuis?

Zijn dit die 'paar' graden verschil of moet ik nog wat aan de sensor doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:24:
@Grolsch @Andrehj De SWW run kwam toch nog vandaag. Ik zag aan einde het volgende:

Ta = 50
Tr = 46
Sensor = 45
max daling = 6, dus vat opgewarmd van 39 naar 45.

Na paar mins springt de boiler temp naar 46 graden btw, terwijl de sww run al klaar was. Ws traagheid van water wat doorwerkt naar de mantelbuis?

Zijn dit die 'paar' graden verschil of moet ik nog wat aan de sensor doen?
Dit ziet er prima uit, ik zou hier niks meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij ook niets mis mee d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
TEAMIKKE schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:30:
[...]

Waar loop je precies op vast? Het draait bij mij al vrij lang op dezelfde code, al heb ik de aanpassing van ArduinoJson 5.x naar 6.x wel gemaakt een jaartje terug.

Dit is mijn compile output:
PACKAGES:
- framework-arduinoespressif32 @ 3.10004.200129 (1.0.4)
- tool-esptoolpy @ 1.20600.0 (2.6.0)
- tool-openocd-esp32 @ 2.1000.20201202 (10.0)
- toolchain-xtensa32 @ 2.50200.80 (5.2.0)
Converting CN105_Gateway.ino
LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf
LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft
Found 46 compatible libraries
Scanning dependencies...
Dependency Graph
|-- PubSubClient @ 2.8.0
|-- ArduinoJson @ 6.17.2
|-- ArduinoOTA @ 1.0
| |-- Update @ 1.0
| |-- WiFi @ 1.0
| |-- ESPmDNS @ 1.0
| | |-- WiFi @ 1.0
|-- HTTPClient @ 1.2
| |-- WiFi @ 1.0
| |-- WiFiClientSecure @ 1.0
| | |-- WiFi @ 1.0
|-- NTPClient @ 3.1.0
|-- WebServer @ 1.0
| |-- WiFi @ 1.0
| |-- FS @ 1.0
|-- WiFi @ 1.0

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07-2024
Gewijzigd

[ Voor 98% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:27 . Reden: Gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:54
Quote weggehaald op verzoek van gebruiker

Weet je ook hoeveel flow er door je systeem gaat en wat de aanvoer temperatuur is? Wat stuurt de warmtepomp aan?

Eerste aanblik is dat de leidingen erg dun zijn, die bypass is een cv oplossing en zou niet nodig moeten zijn.

Ik denk dat de naregeling meer problemen dan plezier geeft.(zo snel mogelijk de witte knoppen van de verdeler).

[ Voor 69% gewijzigd door Moonsugar op 23-05-2023 11:38 . Reden: Afbeelding en bericht verwijderd op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
Ik heb via het menu de Flow kunnen vinden met als resultaat een flow van 10.

De aanvoertemperatuur is 31 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
johan98765 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:30:
Ik heb via het menu de Flow kunnen vinden met als resultaat een flow van 10.

De aanvoertemperatuur is 31 graden.
Ik denk dat 10 liter te weinig is. Pendelen is problemen met de minimale vermogen. De formule voor vermogen is: q = 4,2 * flow* delta t met flow in liters per seconde. Wat is de retour temperatuur. Welk merk en type naregeling is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
De retourtemperatuur (THW2) = 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
johan98765 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:59:
De retourtemperatuur (THW2) = 25 graden.
Dat zou ongeveer 4 kw aan vermogen geven, boven het minimum vermogen. Ik denk dat het probleem in de flow zit en mogelijk de naregeling problemen veroorzaakt, hier ben ik geen ervaring mee. (Anderen hier wel)

Ik zou alle knoppen eraf halen en alle groepen open zetten en kijken hoeveel flow je dan krijgt? Normaliter gaat er makkelijk 2 liter per groep rond dus zou je al snel een flow rond de 20 liter verwachten. Als dit goed is zou het niet aan de leiding diameter moeten liggen.

Hierna zou je alles moeten inregelen door de juiste aanvoer temperatuur te kiezen (bij meer flow kan hij naar beneden) en daarna rustig de flow in de ruimtes te knijpen die te warm worden.

[ Voor 36% gewijzigd door WillemSuper op 02-11-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijna
  • Laatst online: 24-06 22:22
Sinds zaterdag ook de SUZ-SWM40A met EHSD-VM2D hangen. Echt fijne warmte ;-)
Maar nu kan ik het lijstje met de request codes niet meer vinden, iemand?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
johan98765 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:59:
Goedemiddag,

Hierbij een eerste bericht vanuit mij.
In de afgelopen anderhalf jaar dat wij in onze nieuwbouwwoning wonen hebben wij al de volgende problemen ondervonden:

- Flowproblemen / foutmeldingen
- Kapotte ventilator van de buitenunit
- Diverse andere foutmeldingen waarna diverse bypasses zijn gemaakt/ leidingen extra zijn geplaatst/ kleppen zijn toegevoegd etc...

Het systeem bestaat uit:

Buitenunit: SUZ-SWM80 VA
Binnenunit: EHSD-VM2C
Extra: Boilervat 300 liter + 40L Buffervat

Alles is op naregeling + elke ruimte een eigen thermostaat waarvan meestal alleen de benedenverdieping (78m2) + badkamer (11m2) open staat.
Pluspunten voor de tekening met de lijnen, nu is in ieder geval duidelijk dat je (onnodige) buffer in de retour zit.
Je bent het zoveelste slachtoffer van installateurs die het niet begrijpen.
Check even deze case van @leonlwd:
leonlwd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" en de vele reacties daarop.
Jouw situatie is precies hetzelfde. En de oplossing dus ook. In het kort:
- Motortjes van je VVW-verdeler af. Alle groepen open (op hooguit wat slaapkamers na).
- Naregeling enkel nog gebruiken om de WP in te schakelen.
- VVW kringen inregelen door ze eerst allemaal helemaal open te schroeven en daarna te knijpen waar het te warm is.

Voor tips voor SWW kun je hierboven kijken naar de vele tips die @Anoniem: 1847902 al gehad heeft.

Meer tips:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (let vooral op het deel over zoneregeling)
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Edit: Bij jou is het door de idioot kleine leidingdiameters nog wat erger. Maar wel wat vragen:
1. Weet je zeker dat het "plastic" buizen betreft? Volgens mij zie ik koperen leidingwerk op de foto.
2. Welke flow haal je in een SWW-run? Dat zou normaliter (op stand 5) zeker boven de 20 moeten liggen, hier haal ik 23 (met buizen 26mm inwendig).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nijna schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:18:
Sinds zaterdag ook de SUZ-SWM40A met EHSD-VM2D hangen. Echt fijne warmte ;-)
Maar nu kan ik het lijstje met de request codes niet meer vinden, iemand?
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
(overigens zie ik niet in hoe de warmte van een WP fijner is dan die van een CV-ketel ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 188% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:46 . Reden: . ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johan98765 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:59:
Dank voor de duidelijke uitleg en tips waar ik meer informatie over dit probleem kan vinden. Ik ga er dit weekend eens goed naar kijken. Moet ik die flow tijdens de SWW-run meten wanneer ik eerst alle motortjes eraf heb gehaald of zoals het systeem nu is ingesteld?
Dat maakt niks uit, want tijdens een SWW-run stuurt je driewegklep alle flow door je SWW-vat. (En dus niks door je vloerverwarming).
Het begint met koperen buizen maar voordat het de grond in gaat worden het deze buizen: https://www.techniekwebsh...5-flex-pe-polyetheen.html
Een dergelijke buis als hoofdleiding naar de VVW-verdeler op de bgg gebruiken is krankzinnig.
Best kans dat dat de flowproblemen veroorzaakt. Maar dat weet je pas als je alle groepen (op de bgg) eerst open hebt gezet.
Als je dan nog steeds zo'n lage flow hebt moet je installateur maar terug komen en een dikkere leiding leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 22:38
@johan98765 Via het menu "informatie werking" kan je veel parameters zien, maar je ziet geen historie. Via de sd kaart in de binnenunit kan dat wel (zie de topic start voor meer info). Bij mij zat er een 8GB sd kaart in, wat goed is voor circa 6 maanden. Via de sd heb je per eigen geselecteerde tijdseenheid een overzicht van oa de flow, mode (verwarmen, sww of pauze), ta, tr, temp-sww.
Helemaal eens met de antwoorden die @Andrehj en @WillemSuper hebben gegeven. Als je dat hebt doorgevoerd, dan kan je via de sd tool de data in de tijd iets overzichtelijker bekijken en vergelijken met oude data wat het oplevert. Als alles eenmaal werkt en je graag wilt monitoren, dan zou ik een andere methode aanraden, maar de sd kan nu erg handig zijn.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 156% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:46 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Dat is te weinig, weet je ook het merk/type en de oppervlakte van de spiraal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
johan98765 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:07:
Nou, ik heb de flow gemeten tijdens een SWW run. Tevens heb ik gecontroleerd of de pompsnelheid inderdaad op stand 5 staat en of de instellingen niet op ECO stonden.

Ik kom tot een maximale flow van 13.
Dat is veel te weinig voor een SWW run. Bel je bouwer maar, de leiding naar je SWWvat moet veel dikker. (En die naar de verdeler op de bgg hoogstwaarschijnlijk ook.)
SWW moet trouwens juist wél op ECO staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 99% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:46 . Reden: . ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Betreft het een bouwproject met meerdere gelijksoortige huizen, dan zou je samen met de buren kunnen optrekken. Maar met de huidige rendementen kan het al snel uit om een installateur die capabel is de leidingen te laten aanpakken. Op deze manier is het ook water naar de zee dragen. Voor een huis met vloerverwarming zou een cop boven de 5 zeer reëel zijn. Over welke periode heb je de cop bepaald? Ik zou verwachten dat in een nieuwbouw woning de verwarming nog maar nauwelijks aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
johan98765 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:34:
[...]

Duidelijk, ik heb hem weer op ECO gezet, ook dan komt het niet boven 13 uit. Is er ergens een document waarin staat wat het minimaal zou moeten zijn. Ik ben namelijk bang dat de installateur zal zeggen dat alles wel werkt en het binnen de normen is. Ik heb dan geen poot om op te staan.

Ik heb beneden de motoren verwijderd en alles open gezet. Ik kom dan met een stand 5 van de pomp tot een flow van 10.
Ook deze 10 liter is te weinig. Zoals hier aan gegeven moet er iets aan het leidingwerk gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 124% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:46 . Reden: . ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlK4gOggW2cPYUovhaDZ828lJko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esDMG9YEfFAHrL8sfoX0o4l2.jpg?f=fotoalbum_large

Databook zegt dat je binnen de limieten bent. Maar wel aan de verkeerde kant van het spectrum. Kun je de installatie eens twee dagen laten draaien zonder naregeling?

Ik weet niet of je een claim kan maken ivm het substantieel hogere energie verbruik dan verwacht mag worden.

[ Voor 9% gewijzigd door WillemSuper op 03-11-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-06 09:19
Kleine update mbt mijn puhz-shw112yaa en het efficiënter maken van de runs. Door de flow te verhogen (interne pomp stand 1 naar stand 5) 13 naar 26 a 26,5l/m kan de Ta 32 naar Ta 30 graden zonder pendelen. Ik ga kijken of ik nog iets lager kan. De run is niet significant langer dan de oude instelling. Qua energie verbruik daarintegen wel. 1kwh naar ongeveer 6-700watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@johan98765 Er zit op de bypass ook nog een thermisch klepje net ervoor… 8)7
Dus 100% naregeling en dan dat, lekker bedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 22:38
johan98765 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:51:
[...]

Het betreft inderdaad een nieuwbouwwoning met meerdere identieke woningen. COP bepaald over een periode van een jaar maar ook maand op maand. Telkens tussen 2 en 2,5 maar gemiddeld 2,1.

Nadeel is natuurlijk dat wanneer er nieuwe leidingen aangebracht moeten worden alle vloeren eruit moeten. Zijn er andere opties die een hogere flow kunnen creëren of blijft de bottleneck de diameter van de leidingen?
Tussen de wp en de verdeler boven komen ze makkelijk bij, waardoor je flow daar enorm zal toenemen. De leidingen naar beneden voor je woonkamer verdeler en sww tank zijn mogelijk iets lastiger, afhankelijk van het trace dat ze maken (recht naar beneden of ook horizontaal door de vloer?).
Even afhankelijk van de aannemer en de bereidheid van je buren kan je proberen de aannemer het te laten verbeteren. Bij mij was het de BAM en die deed er alles aan om niks te hoeven doen. Ook de meeste buren vonden het wel prima, waardoor het uiteindelijk minder tijd en energie koste om het zelf op te lossen.

Wat me wel op valt is dat je flow opnieuw 10L/min is, ondanks dat je alle actuatoren van de groepen hebt afgehaald. Dat lijkt dus helemaal niks te doen tov alles er op laten zitten. In een van je berichten geef je aan dat de benedenverdieping en badkamer meestal open staan met een oppervlakte van 89m2. Je stookt met 31 graden. Volgens de volgende website https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening zou je dan 4,3kW in je vloer pompen (aangenomen een tr van 28 graden). Dat is boven het minimale vermogen van jouw unit van 3,1kW (zie topic start). Op basis van deze info zou jouw wp dus niet pendelen (mogelijk dat een thermostaat op een gegeven moment ingrijpt, maar met betonnen vloeren duurt dat wel even).

Iets klopt er dus nog niet. Is de zone regeling gemaakt voor warmtepompen? Ik had er een met een low load cycle voor cv ketels en dat ging heel slecht samen met de wp. Ik zou via de sd kaart eens even checken of die 89m2 continu open staat en je gedurende de hele run 10L/min haalt. Ik vermoed dat een deel eerder dicht gaat, je minder flow krijgt en de wp zijn warmte niet kwijt kan en start met pendelen. Kan je een afbeelding van een verwamingsrun laten zien met ta, tr, en flow via de sd kaart tool?

Kijk ook nog eens naar een andere post van mij. Veel mensen stoken alleen een deel van het huis. Bij nieuwbouwhuizen wordt toch alles snel dezelfde temperatuur en door de werkkamer/kleedkamer boven ook open te zetten krijg je meer flow/afgifte en kan je ta omlaag, wat weer een betere cop geeft. Omdat je boven dichter bij de wp zit met grotere leidingen, moet je waarschijnlijk die zones wel even waterzijdig inregelen (kan met blauwe doppen die meestal ergens los slingeren na de oplevering).
Sven1234 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

In een nieuwbouwhuis met goed geïsoleerde muren/ramen en niet geïsoleerde betonnen vloeren krijg je een redelijke egale temperatuur over de verdiepingen (ondanks dat je bijvoorbeeld alleen beneden stookt). Een lekker koude slaapkamer en een warme woonkamer er onder gaat dus niet zomaar lukken zonder je raam open te houden. Daar gaat de zoneregeling verder niet bij helpen.

Bij slecht afgestelde zoneregeling (meestal bij nieuwbouwprojecten) stuurt hij alleen de zones open waar vraag is, waardoor er vaak maar een klein deel van de vloer open staat. Jouw unit heeft een minimaal vermogen van 3,1kW (zie de startpagina van het mitsu topic). Dat vermogen moet hij continue kwijt kunnen om niet te pendelen. Met de volgende website kan je uitrekenen hoeveel m2 vloer er open moet staan om dat voor elkaar te krijgen: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Bij wp vriendelijke temperaturen zit je vaak al snel op 100m2 of meer dat altijd open moet staan. Mijn tip, haal eens alle actuatoren van de zones af, behalve de slaapkamer, en kijk dan eens hoe hij draait. Ik heb een vermoeden dat dat heel veel gaat schelen :)

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37

Exigence

dnkroz

Volgend jaar mei betrekken wij ons nieuwe huis en daar willen we dan zo spoedig mogelijk een warmtepomp gaan plaatsen. Dit zal een PUHZ-SW75YAA+ ERSD-VM2D worden.

Heeft iemand ervaring met levertijden op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Exigence schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:15:
Volgend jaar mei betrekken wij ons nieuwe huis en daar willen we dan zo spoedig mogelijk een warmtepomp gaan plaatsen. Dit zal een PUHZ-SW75YAA+ ERSD-VM2D worden.

Heeft iemand ervaring met levertijden op dit moment?
Ik had die van mij besteld in mei ‘22 en heb hem half september ‘22 geleverd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:05
Momenteel 6-8 maanden, zodra je zekerheid hebt direct bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
Ik gebruik de warmtepomp (suz40+ EHSD-VM2D) alleen voor cv. Maar nu viel mij gister en vandaag weer op dat hij op verwarmen met booster element staat.(bliksem flits staat op display en zodra ik verw uitschakel hoor je het relais ook afvallen)

Terwijl ik deze heb uitgevinkt onder extra instellingen > Elektr. Weerstand (Verw.)

Onder welke criteria wil hij zijn elektr element gebruiken?
Heb deze ook helemaal niet aangesloten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nijna schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:17:
Ik gebruik de warmtepomp (suz40+ EHSD-VM2D) alleen voor cv. Maar nu viel mij gister en vandaag weer op dat hij op verwarmen met booster element staat.(bliksem flits staat op display en zodra ik verw uitschakel hoor je het relais ook afvallen)

Terwijl ik deze heb uitgevinkt onder extra instellingen > Elektr. Weerstand (Verw.)

Onder welke criteria wil hij zijn elektr element gebruiken?
Heb deze ook helemaal niet aangesloten namelijk.
Maak eens een foto van Elektr. Weerstand (Verw.)

Waarop staat instelling Warmtebron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPnotH43_0yW-i5qqwjYEJSrEFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty2HOvkFJybIgQozTRWeoBrA.jpg?f=fotoalbum_large

Instelling warmtebron op Bivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou hem voor SWW ook even uitschakelen.

Zijn er instellingen aangepast of dipswitches?
Misschien als SWW ook niks doet, spanning eraf halen. 5 minuten wachten en weer inschakelen.
Misschien toch een instelling/dipswitch welke blijft hangen… of welke toch verkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
DutchWing schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:35:
[...]

Ik zou hem voor SWW ook even uitschakelen.

Zijn er instellingen aangepast of dipswitches?
Misschien als SWW ook niks doet, spanning eraf halen. 5 minuten wachten en weer inschakelen.
Misschien toch een instelling/dipswitch welke blijft hangen… of welke toch verkeerd staat.
Voor SWW kan ik het niet uitschakelen, ongeldig geeft hij dan aan, zo slim is hij dan wel weer :)
Niks veranderd aan instellingen, maar ook pas sinds zaterdag in gebruik.
Heb het zojuist spanningsloos gemaakt voor paar minuten en wacht het weer even af.
Pagina: 1 ... 34 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero