Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Oké dank voor je antwoord en wat moet ik instellen op Max temperatuur daling deze staat nu op 5…
Ik heb de boiler net op 50 graden gezet om mee te beginnen 😉 en geen legionella ingesteld, laad tijd staat op 100min trouwens zag ik net
Je kunt met deze waarden experimenteren, dat kan geen kwaad, maar misschien snap je de betekenis van deze settings niet. Daarom het volgende:
Zoals ik al zei, je kunt in jouw geval de temperatuur van de boiler gerust op 45° zetten, want hou lager die temperatuur is, hoe minder energie je zult gebruiken; een warmtepomp werkt het voordeligst bij zo laag mogelijke temperaturen.
als je de
max temperatuur daling dan op 5 laat staan, dan betekent dat, dat de boiler weer gaat opwarmen, als de sensor in de boiler een temperatuur van45-5= 40° meet, dus die zou ik zo maar laten staan, als je die waarde groter zet, dan koelt hij dus verder af.
De
laadtijd van 100 minuten is ruim voldoende om de boiler binnen die tijd weer op te warmen. Deze waarde kan belangrijk zijn, als het buiten erg koud is, want dan zou het kunnen zijn dat de wp er 100 minuten over doet, om de boiler weer op temperatuur te krijgen, en gedurende die 100 minuten heb jij dus geen ruimte verwarming, en koelt je woonkamer af.
De
boiler temperatuur heeft
voorrang op de
ruimte temperatuur, maar die voorrang kan je dus beperken door dat tijdslot van 100 minuten kleiner te zetten, als je dat bv op 60 zet, dan kan de boiler 60 minuten opwarmen, en gaat dan weer terug naar ruimteverwarming.
Nu is het natuurlijk zo, dat als de boiler 10 ° mag afkoelen, hij langer tijd nodig heeft om weer op de ingestelde temperatuur te komen.
Het eea heeft dus met elkaar te maken, maar het kan geen kwaad om hiermee te experimenteren, maar zou het voorlopig rustig zo laten staan. Als je kamer te koud wordt als het buiten hard vriest, en de boiler is nog aan het verwarmen, dan kort je de tijd van 100 minuten wat in, maar dat zal niet gauw voorkomen, als je de boiler temp op 45° zet, wat voor jou voldoende is, en efficient.
Al het bovenstaande wordt weer overruled door mogelijke tijdklok settings: als je volgens de door jou ingestelde tijden niet de boiler laat verwarmen, dan dot hij dat ook niet, OOK niet. als de temperatuur te laag zou worden om een warme douche te nemen.
Voor de boiler is het handig om hem overdag, bv in de middag te laten verwarmen, omdat dit gunstig is omdat het dan buiten meestal warmer is, en niet 's nachts.
Toch wil ik geen koude douche in de morgen, dus staat de klok toe, dat de boiler opgewarmd mag worden gedurende een half uurtje voordat ik op sta.....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos