Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1847902

@Grolsch

Weet niet wat voor installaties jij hebt maar mag ik vragen:
Welke max temperatuur staat jou sww dan?
Bij hoeveel graden verlaging verwarmt ie weer bij?
Welke laadtijd staat ie bij jou ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-05 19:53
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:38:
@Grolsch

Zie hier:

Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:38:
@Grolsch

400 liter @48 graden, wordt weer verwarmd als bovenin onder de 40 is.

Laadtijd weet ik zo niet, 90 minuten volgens mij

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Grolsch

Ik heb een 200 liter en gebruik weinig warm water (ben alleen) kan ik deze dan ook op 45 a 50 graden zetten? Temperatuur daling op 5 graden laten staan? Ik zit een beetje met die legionella, lees er zoveel verhalen over.
Zoals ik heb begrepen doe jij dit niet….

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:51:
@Grolsch

Ik heb een 200 liter en gebruik weinig warm water (ben alleen) kan ik deze dan ook op 45 a 50 graden zetten? Temperatuur daling op 5 graden laten staan? Ik zit een beetje met die legionella, lees er zoveel verhalen over.
Zoals ik heb begrepen doe jij dit niet….
Legionella ontstaat door stilstaand water, als je (zoals wij) elke 2 á 3 dagen het vat leeg verbruikt is er naar mijn bescheiden mening geen mogelijkheid voor legionella om zich te ontwikkelen.

Dit wordt ook wel bevestig door het feit dat legionella runs vaak eens in de 2 weken worden uitgevoerd. Als legionella zich daadwerkelijk in 3 dagen tot een gevaarlijk niveau zou ontwikkelen dan moesten we elke dag wel een legionella run doen.

Ik doe het hier al ruim 5 jaar op deze manier, en iedereen leeft nog (N=4)

Hoe vaak verwarmd jouw WP de boiler? Ook eens in de 2 á 3 dagen verwacht ik?

Mocht je nu voor een langere periode (+ 2 weken) op vakantie gaan, dan zou ik het vat wel ff flink heet maken (+60 graden)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Legionella ontstaat door stilstaand water, als je (zoals wij) elke 2 á 3 dagen het vat leeg verbruikt is er naar mijn bescheiden mening geen mogelijkheid voor legionella om zich te ontwikkelen.

Dit wordt ook wel bevestig door het feit dat legionella runs vaak eens in de 2 weken worden uitgevoerd. Als legionella zich daadwerkelijk in 3 dagen tot een gevaarlijk niveau zou ontwikkelen dan moesten we elke dag wel een legionella run doen.

Ik doe het hier al ruim 5 jaar op deze manier, en iedereen leeft nog (N=4)

Hoe vaak verwarmd jouw WP de boiler? Ook eens in de 2 á 3 dagen verwacht ik?

Mocht je nu voor een langere periode (+ 2 weken) op vakantie gaan, dan zou ik het vat wel ff flink heet maken (+60 graden)
Ik als alleenstaande verbruik die 200 liter nooit in een paar dagen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:17:
Hoi,

Ik ben nieuw en heb al veel gelezen, ik woon sinds kort in een nieuwbouwappartement van 2021 en alleenstaand, heb er weinig verstand van ☺️.
Je zal begrijpen dat ik graag wat meer wil weten over mijn lucht waterwarmtepomp met binnen unit EHST20D-VM2D van mitshibushi.

Het appartement is dus gasloos maar wil toch wat letten op mijn verbruik van stroom.
Hoe moeten mijn instellingen staan van mijn boiler? Op dit moment staat het zo geprogrammeerd:

Instellingen sww ecodan:
* Temperatuur 55 graden
* maximale laadtijd sww staat op 100min
* Maximale temperatuursdaling staat op 5 graden
* Sww modus beperking staat op 30 min
* Dhw opladen staat op groot…
Zijn dit de juiste instellingen of kan ik qua energieverbruik nog wat aanpassen?

Instellingen legionella boiler ecodan:
* Temperatuur 60 graden
* Frequentie staat 1x 7 dagen
* Start tijd elke dinsdag om 13.00
* Maximale laadtijd staat op 3 uur
* Duur van maximale temperatuur staat op 1 uur!

Ik wil op de kosten letten maar ook geen gevaar voor legionella… het liefst draai ik geen legionella want daar piekt het verbruik enorm van maar daar zal ik wel niet onderuit komen 😉

Graag hoor van iemand wat ik het beste kan doen…
Lees even de tips in:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en

Dan heb je het meeste wel te pakken. Overigens kun je op je verwarmingsstrategie veel meer winnen dan op je SWW, omdat je daar nou eenmaal het meeste verbruik hebt.

En lees dit topic en het algemene L/W WP topic (link staat in de TS) even helemaal door. Dan zit je er goed in, en hoef je veel startersvragen niet meer te stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Zoals ik alle (wetenschappelijke) artikelen lees kan legionella pas na 1 week in stilstaand water tussen 25 en 50 graden gevaarlijke vormen gaan aannemen. Als je iedere dag warmwater verbruikt dan heb je al geen stilstaand water en ik ga er even vanuit dat je wel 200L per week verbruikt.

Ik heb mijn 300L boiler standaard op 48 graden staan en doe 1x per week een legionella run.

6 dagen tussen 13:00 en 15:00 een run naar 48graden en 1 dag tussen 12:00 en 15:00 een legionella run.

Automatisch een run indien de temperatuur onder de 39graden komt, maar dat komt hij nooit door mijn ingestelde dagelijkse run.

Wij zijn wel met z’n vieren thuis, twee volwassen en twee kinderen van 7 en 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Dat ligt aan je douche en douche frequentie.

Onze douche doet 12 ltr minuut, en ik douche bijna elke dag, net zoals de overige 3 bij ons thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
@Anoniem: 1847902 Alleen, en met een 200 L boiler hè.
Ik zou beginnen met de boiler temperatuur zo laag mogelijk te zetten; bij mij, met z'n 2en is 45°C ruim voldoende om er ook nog eens 2 douches achter elkaar te gebruiken. Dus probeer het eens op 42°.
Niet te laag gaan, want dan is het mogelijk dat je mengkraan niet meer goed werkt, dat ligt aan het type; sommige mengkranen MOETEN koud bij kunnen mengen om goed te functioneren. En ook ik tart het lot door geen legionella run in te stellen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Enkele weken geleden is er bij ons de volgende combinatie geïnstalleerd:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Zodra 1 gezinslid 5-10 minuten gedouched heeft, merken we direct dat daarna het water minder warm is, terwijl we toch 200 liter warm water zouden moeten hebben van 50 graden.
Ik heb zelf het idee dat dit komt doordat er in de boiler koud water aan het warm water wordt toegevoegd en dat dit dan in de “mix” zorgt voor nog maar “warm” water van bijvoorbeeld 30 graden? Kan dat kloppen?

In de instellingen (via MELCloud) zie ik opties als “Forceer SWW”. Dit staat nu niet aan. Is het beter dit wel aan te zetten om het probleem op te lossen? Enkele gezinsleden achter elkaar douchen is nu onmogelijk (met warm water althans ;) ).

Of is het beter de warm water temperatuur constant te verhogen naar 60 graden?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
Jingle1986 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:43:

Zodra 1 gezinslid 5-10 minuten gedouched heeft, merken we direct dat daarna het water minder warm is, terwijl we toch 200 liter warm water zouden moeten hebben van 50 graden.
Ik heb zelf het idee dat dit komt doordat er in de boiler koud water aan het warm water wordt toegevoegd en dat dit dan in de “mix” zorgt voor nog maar “warm” water van bijvoorbeeld 30 graden? Kan dat kloppen?

In de instellingen (via MELCloud) zie ik opties als “Forceer SWW”. Dit staat nu niet aan. Is het beter dit wel aan te zetten om het probleem op te lossen? Enkele gezinsleden achter elkaar douchen is nu onmogelijk (met warm water althans ;) ).

Wat geeft de temperatuur sensor van je boiler aan na die eerste douchebeurt? Lees: hoeveel graden is het water dan?

Forceer SSW brengt je boiler temperatuur eenmalig naar het setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met mijn 200 liter vat kan ik een bad 2/3e vullen en me daarna nog verbranden onder de douche (als ik geen thermostaatkraan zou hebben).

Dus er gaat duidelijk iets mis.

Waar zit de sensor voor het warm water? Onderin? Midden? Bovenin?
Bij mij zit de sensor redelijk laag in het vat, zo rond 35% vanaf de onderkant.

edit: dan heb ik het wel over douchen, ik voel bij een aftappunt wel dat het afgekoeld is natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-10-2022 11:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Jingle1986 Heel vreemd met zo'n kanjer van een wp (heb ik ook) en 2 douche beurten achter elkaar kan prima bij mij, met de boiler op 45°.
Maar 1 belangrijk punt: waar zit de sensor van de pomp in de boiler? Bij mij halverwege.
En het is helemaal normaal dat de boiler koeler wordt als er warm water uit gaat; iets sterker nog, er komt alleen maar warm water uit Omdat er koud in komt

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Maar met meer dan 2 gezinsleden die achter elkaar willen douchen is een 200 L boiler wèl krap, en kan temp verhoging wel werken, alleen is dat meer energie slurpend. Naar 60° zou ik zeker niet gaan. Maar vertel eerst maar even waar je sensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Bedankt voor de verschillende en snelle reacties.
Hoe kan ik zien waar de temperatuur sensor zit? Ik heb de kast open maar weet niet goed waar ik moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
iDennis3D schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

Wat geeft de temperatuur sensor van je boiler aan na die eerste douchebeurt? Lees: hoeveel graden is het water dan?

Forceer SSW brengt je boiler temperatuur eenmalig naar het setpoint.
Temperatuur ligt dan rond de 30-35 graden.
Als we het bad gebruiken is het 1/3 vol en dan is de temperatuur van boiler water terug naar 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ah, over het hoofd gezien: jij hebt de ingebouwde boiler. Maakt eigenlijk niet uit, maar 'normaal' zitten er op de zijkant van een boiler "gaten" waarin een dun kabeltje verdwijnt, dat is dan de sensor; en in een aparte boiler zitten er op meerdere plekken boven elkaar van die 'gaten' die dan leeg zijn. Je krijgt meer warm water in je boiler, als die sensor laag zit; die zit bij jou nu hoog, denk ik, waardoor en maar weinig warm water wordt opgeslagen, en veel koud; daar heb je weinig aan, zoals je al hebt ondervonden.
Ik zal eens gaan zoeken naar een plaatje waar die sensoren op staan.
Watch this space... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:57:
Ah, over het hoofd gezien: jij hebt de ingebouwde boiler. Maakt eigenlijk niet uit, maar 'normaal' zitten er op de zijkant van een boiler "gaten" waarin een dun kabeltje verdwijnt, dat is dan de sensor; en in een aparte boiler zitten er op meerdere plekken boven elkaar van die 'gaten' die dan leeg zijn. Je krijgt meer warm water in je boiler, als die sensor laag zit; die zit bij jou nu hoog, denk ik, waardoor en maar weinig warm water wordt opgeslagen, en veel koud; daar heb je weinig aan, zoals je al hebt ondervonden.
Ik zal eens gaan zoeken naar een plaatje waar die sensoren op staan.
Watch this space... ;)
Is dit wat je bedoelt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPQIkQhEHV8pZjRqHwFKXfLXL80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fO75jOkdvvzlrikEGqwpInd8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 13:45
Grolsch schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:31:
[...]

Dat weet jij toch wel ;) ik doe niet aan legionella :)

Is al genoeg over geschreven in dit topic denk ik.
Ik ben ook van team Grolsch

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Weet ik niet, maar ik heb wel de tech beschrijving gevonden, kijk hier:

SERVICE MANUAL - Alklima https://alklima.nl › servicehandleiding-ehst20d-vm2d

Kijk op pagina 89/103 daar wordt de sensor THW2 = 5A en B ! genoemd, die zijn voor de boiler temperatuur.
Maar hij zit niet in een dompelbuis, zo te zien, zoals bij een losse boiler altijd het geval is; ik denk, even wachten op iemand die ook de integrale unit heeft; maar hoe dan ook, 200 L is aan de krappe kant voor een gezin, wie heeft dit aanbevolen? een 300 L zou meer op zijn plaats zijn geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 30-10-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké dank je wel voor de reacties, ik ga mijn sww temperatuur naar beneden zetten en ik gok het maar om geen legionella programma te doen🤫

Als ik te temp van de sww aanpas hoef ik verder geen andere instellingen aan te passen? Zoals bv de Max laadtijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, als je de temp laat zakken, dan kan de laadtijd hetzelfde blijven, want hij zal er automatisch korter over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:31:
Nee, als je de temp laat zakken, dan kan de laadtijd hetzelfde blijven, want hij zal er automatisch korter over doen.
Oké dank voor je antwoord en wat moet ik instellen op Max temperatuur daling deze staat nu op 5…

Ik heb de boiler net op 50 graden gezet om mee te beginnen 😉 en geen legionella ingesteld, laad tijd staat op 100min trouwens zag ik net

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 30-10-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
BlueTooth76 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Met mijn 200 liter vat kan ik een bad 2/3e vullen en me daarna nog verbranden onder de douche (als ik geen thermostaatkraan zou hebben).

Dus er gaat duidelijk iets mis.

Waar zit de sensor voor het warm water? Onderin? Midden? Bovenin?
Bij mij zit de sensor redelijk laag in het vat, zo rond 35% vanaf de onderkant.

edit: dan heb ik het wel over douchen, ik voel bij een aftappunt wel dat het afgekoeld is natuurlijk
Hier zitten de voelers, opgezocht op basis van handleiding die Naalroc gaf. Ik zie niet goed tot hoe hoog in de kast de boiler door loopt, maar tov de kast is het iets onder in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9ekcc9Ri0zCqoT3bW3ENHr9WIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIN6iamVSJS0oj4wuLx5O4go.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou SWW setpoint eventueel op 55 graden instellen als het volgende niet helpt:

- DHW opladen van standaard op groot zetten.
- Max. Temperatuurdaling van 5 graden op 8 a 10 graden instellen.

Als de SWW pomp aangaat pomp deze drinkwater rond vanuit de boiler door de secundaire TSA.
Je gelaagdheid wordt hierdoor enorm verstoort.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 30-10-2022 13:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 10:54
@Jingle1986
Weet je hoeveel l/min je douchekop doet ?
Als de unit aan geeft dat de tank 50 graden is, dan is dat altijd de onderste sensor. Alles erboven is normaal gesproken warmer. Na 1 douchebeurt voelbaar lauw/koud water zou dus wel vreemd zijn.

Verder eens met wat @DutchWing aangeeft als tips. Probeer dat eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Oké dank voor je antwoord en wat moet ik instellen op Max temperatuur daling deze staat nu op 5…

Ik heb de boiler net op 50 graden gezet om mee te beginnen 😉 en geen legionella ingesteld, laad tijd staat op 100min trouwens zag ik net
Je kunt met deze waarden experimenteren, dat kan geen kwaad, maar misschien snap je de betekenis van deze settings niet. Daarom het volgende:
Zoals ik al zei, je kunt in jouw geval de temperatuur van de boiler gerust op 45° zetten, want hou lager die temperatuur is, hoe minder energie je zult gebruiken; een warmtepomp werkt het voordeligst bij zo laag mogelijke temperaturen.
als je de max temperatuur daling dan op 5 laat staan, dan betekent dat, dat de boiler weer gaat opwarmen, als de sensor in de boiler een temperatuur van45-5= 40° meet, dus die zou ik zo maar laten staan, als je die waarde groter zet, dan koelt hij dus verder af.
De laadtijd van 100 minuten is ruim voldoende om de boiler binnen die tijd weer op te warmen. Deze waarde kan belangrijk zijn, als het buiten erg koud is, want dan zou het kunnen zijn dat de wp er 100 minuten over doet, om de boiler weer op temperatuur te krijgen, en gedurende die 100 minuten heb jij dus geen ruimte verwarming, en koelt je woonkamer af.
De boiler temperatuur heeft voorrang op de ruimte temperatuur, maar die voorrang kan je dus beperken door dat tijdslot van 100 minuten kleiner te zetten, als je dat bv op 60 zet, dan kan de boiler 60 minuten opwarmen, en gaat dan weer terug naar ruimteverwarming.
Nu is het natuurlijk zo, dat als de boiler 10 ° mag afkoelen, hij langer tijd nodig heeft om weer op de ingestelde temperatuur te komen.
Het eea heeft dus met elkaar te maken, maar het kan geen kwaad om hiermee te experimenteren, maar zou het voorlopig rustig zo laten staan. Als je kamer te koud wordt als het buiten hard vriest, en de boiler is nog aan het verwarmen, dan kort je de tijd van 100 minuten wat in, maar dat zal niet gauw voorkomen, als je de boiler temp op 45° zet, wat voor jou voldoende is, en efficient.
Al het bovenstaande wordt weer overruled door mogelijke tijdklok settings: als je volgens de door jou ingestelde tijden niet de boiler laat verwarmen, dan dot hij dat ook niet, OOK niet. als de temperatuur te laag zou worden om een warme douche te nemen.
Voor de boiler is het handig om hem overdag, bv in de middag te laten verwarmen, omdat dit gunstig is omdat het dan buiten meestal warmer is, en niet 's nachts.
Toch wil ik geen koude douche in de morgen, dus staat de klok toe, dat de boiler opgewarmd mag worden gedurende een half uurtje voordat ik op sta..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Je kunt met deze waarden experimenteren, dat kan geen kwaad, maar misschien snap je de betekenis van deze settings niet. Daarom het volgende:
Zoals ik al zei, je kunt in jouw geval de temperatuur van de boiler gerust op 45° zetten, want hou lager die temperatuur is, hoe minder energie je zult gebruiken; een warmtepomp werkt het voordeligst bij zo laag mogelijke temperaturen.
als je de max temperatuur daling dan op 5 laat staan, dan betekent dat, dat de boiler weer gaat opwarmen, als de sensor in de boiler een temperatuur van45-5= 40° meet, dus die zou ik zo maar laten staan, als je die waarde groter zet, dan koelt hij dus verder af.
De laadtijd van 100 minuten is ruim voldoende om de boiler binnen die tijd weer op te warmen. Deze waarde kan belangrijk zijn, als het buiten erg koud is, want dan zou het kunnen zijn dat de wp er 100 minuten over doet, om de boiler weer op temperatuur te krijgen, en gedurende die 100 minuten heb jij dus geen ruimte verwarming, en koelt je woonkamer af.
De boiler temperatuur heeft voorrang op de ruimte temperatuur, maar die voorrang kan je dus beperken door dat tijdslot van 100 minuten kleiner te zetten, als je dat bv op 60 zet, dan kan de boiler 60 minuten opwarmen, en gaat dan weer terug naar ruimteverwarming.
Nu is het natuurlijk zo, dat als de boiler 10 ° mag afkoelen, hij langer tijd nodig heeft om weer op de ingestelde temperatuur te komen.
Het eea heeft dus met elkaar te maken, maar het kan geen kwaad om hiermee te experimenteren, maar zou het voorlopig rustig zo laten staan. Als je kamer te koud wordt als het buiten hard vriest, en de boiler is nog aan het verwarmen, dan kort je de tijd van 100 minuten wat in, maar dat zal niet gauw voorkomen, als je de boiler temp op 45° zet, wat voor jou voldoende is, en efficient.
Al het bovenstaande wordt weer overruled door mogelijke tijdklok settings: als je volgens de door jou ingestelde tijden niet de boiler laat verwarmen, dan dot hij dat ook niet, OOK niet. als de temperatuur te laag zou worden om een warme douche te nemen.
Voor de boiler is het handig om hem overdag, bv in de middag te laten verwarmen, omdat dit gunstig is omdat het dan buiten meestal warmer is, en niet 's nachts.
Toch wil ik geen koude douche in de morgen, dus staat de klok toe, dat de boiler opgewarmd mag worden gedurende een half uurtje voordat ik op sta..... ;)
WoW, thans voor je info! Heel fijn, ik gebruik geen tijdslot of iets dergelijks, de boiler staat altijd aan, dat zou het beste zijn volgens de installateur. Zoals ik zei ik heb er geen verstand van dus volg de mensen maar die er wel verstand van hebben 😉.

Nogmaals kijk het even aan hoe het gaat met een sww van 50 graden, Max dalingtemp van 5 graden en een laadtijd van 100 min en hopen dat er geen legionella komt 😉😩 later misschien naar de 45?
Zou het energiezuiniger zijn als je de daling temperatuur zet op 10 i.p.v. van 5, net wat jij zegt dan moet de boiler een langere tijd weer opwarmen…

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die installateur heeft gelijk, want HIJ betaalt jouw energie rekening niet.

Als je de boiler altijd maar toestaat om te verwarmen, heb je altijd warm water; klopt!
Maar als je dat 's nachts doet, dan heb je daar meer energie voor nodig, dan overdag. Dit is een typische cv ketel boer die dit zo vertelt, en als jij dat zo doet, dan krijgt hij dus geen klachten over het gebrek aan warm water, en jij denkt, ach ja, die wp gebruikt nu eenmaal veel electra.......
Klopt, op deze manier wel dus.
Vandaar dat ik wat tijd en ruimte heb besteed aan een poging dit uit te leggen.
Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Zou het energiezuiniger zijn als je de daling temperatuur zet op 10 i.p.v. van 5, net wat jij zegt dan moet de boiler een langere tijd weer opwarmen…
Ja, dat wel, maar als je de temperatuur al op 45° hebt staan, dan is die 10° dus te veel, want dan sta je toe om pas bij 35° weer aan te gaan, en dat is niet warm genoeg voor een lekkere douche.
Dus die combinatie is niet goed!.
Laat die afkoeling maar lekker op 5° staan, dan heeft hij ook niet veel tijd nodig op op te warmen, en blijft de kamer ook niet te lang verstoken van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:28:
Die installlatuer heeft gelijk, want HIJ betaald jouw energie rekening niet.

Als je de boiler altijd maar toestaat om te verwarmen, heb je altijd warm water; klopt!
Maar als je dat 's nachts doet, dan heb je daar meer energie voor nodig, dan overdag. Dit is een typische cv ketel boer die dit zo vertelt, en als jij dat zo doet, dan krijgt hij dus geen klachten over het gebrek aan warm water, en jij denkt, ach ja, die wp gebruikt nu eenmaal veel electra.......
Success!
Dat waardeer ik enorm, ik ben een vrouw en heb er gewoon geen verstand van dus ik vind het erg fijn dat je uitleg aan me geeft. Maar hoe ik zo’n tijdslot in moet stellen weet ik nog wel maar welke tijden geen idee….
En wat je zegt je hebt gelijk, een installateur die zal het zo instellen dat hij zeker weet dat ik niet in de kou zit en geen klachten krijgt. Aan de andere kant denk ik dan als de boiler maar een paar uur verwarmt op een dag moet de boiler bij wijze van 200liter bijna opnieuw verwarmen ipv dat de boiler dat de hele dag bij beetjes doet…

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 30-10-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat tijdslot instellen is misschien wel een beetje lastig, althans, dat vind ik.
Maar voor het verwarmen van het water is het dus belangrijk dat je weet dat een wp het minste energie uit het net haalt bij zo warm mogelijke temperaturen buiten; dat is dus in de vroege middag als de zon schijnt.
Dus de boiler opwarmen doe je 's middags.
Maar als jij op andere tijden verzekert wilt zijn van warm water, dan moet je de pomp dus toestaan om er voor te zorgen dat dat warme water er ook is, of gemaakt kan worden. Dus daarom schreef ik al dat mijn pomp OOK toestaat om warm water te maken van half 7 tot half 8, dan kan er gedouched worden. Maar als jij altijd 's avonds een douche of een bad neemt, dan is dat dus niet nodig, en warm je alleen overdag op.
Er kan ook een andere reden zijn dat je op bepaalde tijden er zeker van wilt zijn dat er (voldoende ) warm water is, dus dan zet je de timer in vóór die tijd.
Daarom zijn die tijds instellingen voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:28:
Die installlatuer heeft gelijk, want HIJ betaald jouw energie rekening niet.

Success!
Fabrikanten denken daar net zo over,
Is toch niet mijn rekening… :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:48:
Dat tijdslot instellen is misschien wel een beetje lastig, althans, dat vind ik.
Maar voor het verwarmen van het water is het dus belangrijk dat je weet dat een wp het minste energie uit het net haalt bij zo warm mogelijke temperaturen buiten; dat is dus in de vroege middag als de zon schijnt.
Dus de boiler opwarmen doe je 's middags.
Maar als jij op andere tijden verzekert wilt zijn van warm water, dan moet je de pomp dus toestaan om er voor te zorgen dat dat warme water er ook is, of gemaakt kan worden. Dus daarom schreef ik al dat mijn pomp OOK toestaat om warm water te maken van half 7 tot half 8, dan kan er gedouched worden. Maar als jij altijd 's avonds een douche of een bad neemt, dan is dat dus niet nodig, en warm je alleen overdag op.
Er kan ook een andere reden zijn dat je op bepaalde tijden er zeker van wilt zijn dat er (voldoende ) warm water is, dus dan zet je de timer in vóór die tijd.
Daarom zijn die tijds instellingen voor iedereen anders.
Oké en het alleen overdag opwarmen is dat dan een aantal uur of van 08.00 tot 22.00 ( ik douche altijd in de avond) en alleen overdag opwarmen dat is dan ook energiezuiniger dan dat je 24/7 de boiler op temperatuur houdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Aan de andere kant denk ik dan als de boiler maar een paar uur verwarmt op een dag moet de boiler bij wijze van 200liter bijna opnieuw verwarmen ipv dat de boiler dat de hele dag bij beetjes doet…
Nee, niet echt, want daarvoor is de max temperatuursdaling van 5 ° en de temperatuur wordt meestal gemeten halverwege de boiler hoogte, dus dan is al het water er boven nog op voldoende temperatuur. Een hele boiler opwarmen doe je zelden, misschien na een vol bad en een douche of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
alleen overdag opwarmen dat is dan ook energiezuiniger dan dat je 24/7 de boiler op temperatuur houdt..
Precies!
De efficiëntie van een wp is afhankelijk (oa) van de buitentemperatuur, en bij een gasketel maakt dat helemaal niets uit.
Dus boiler opwarmen als het het warmst is, zeg van 12 tot 18 uur, en in jouw geval dus niet in de vroege ochtend.

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 30-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Nee, niet echt, want daarvoor is de max temperatuursdaling van 5 ° en de temperatuur wordt meestal gemeten halverwege de boiler hoogte, dus dan is al het water er boven nog op voldoende temperatuur. Een hele boiler opwarmen doe je zelden, misschien na een vol bad en een douche of zo...
Dan snap ik het denk ik toch niet ☺️ Ik dacht dat als je een boiler niet de hele dag bij laat verwarmen dus stel ik zet sww op 50 met een Max daling van 5 graden dan verwarmt de boiler bij als de temp 45 graden is om weer naar die 50 graden te gaan

Als je de boiler alleen een paar uur overdag laat verwarmen dan daalt de temp toch veel verder dan 45, ik zeg maar wat 40 graden. Dus ik vroeg me af wat dan energiezuiniger is. 24/7 de boiler 5 graden laten bij verwarmen of de boiler af laten koelen de rest van de nacht en dan zakt verder in het aantal graden dan 45 (lijkt mij) en dan moet de boiler in een paar uur weer verwarmen tot mijn ingestelde sww van 50 graden, snap je wat ik bedoel? Oh ja en ik heb dubbeltarief met mijn stroom weet niet of dat opweegt tegen wanneer je de boiler het best kan verwarmen

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 30-10-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik houd alles grafisch bij, mogelijk zegt dat jou ook iets: de groene lijn in de grafiek is het midden van de boiler, en de temperatuur is gemeten van middernacht to 6 uur (je ziet zelfs dat de nacht een uurtje extra lang was, zie 2.00 uur 2 x!)
Om 00 uur was de midden van de boiler 44,1°, en om 6 uur, net voor het naverwarmen, was dat 42,0°, dus 2,1 graden val in 7 uur zonder water afname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6u-T3WFJV7AxKAs-KkT0-7sVjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7DDXCx977wQcrgReQ1c8FQLe.jpg?f=user_large
Na het opwarmen was het in het midden van de boiler weer 46,0 want de verwarming slaat af 1,0 boven de ingestelde waarde van 45,0°
De blauwe lijn is gemeten onderin de boiler, en de bruine lijn mijn kamer temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je hebt een punt wat betreft de electra kosten, maar die verschillen typisch maar 1 cent per kWh, dus dat loont niet, de efficiëntie van de temperaturen overdag zijn belangrijker, maar goed dat je er aan denkt, maar als het overdag nu 41 cent kost en 's nachts 40, dat zet geen zoden aan de dijk, is maar 2,5% verschil.

Hierboven heb ik je dus even laten zien dat bij mij de boiler maar 2,1 graad afkoelt in de nacht, dus dat valt best mee.
en hoe hoger de temperatuur van het water is, des te meer verlies er plaats vind naar de omgeving. In de winter is dat niet interessant, dat 'verlies,' want die warmte komt toch lekker weer in je huis (bij de meeste mensen staat die boiler binnen tenslotte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:17:
Ik houd alles grafisch bij, mogelijk zegt dat jou ook iets: de groene lijn in de grafiek is het midden van de boiler, en de temperatuur is gemeten van middernacht to 6 uur (je ziet zelfs dat de nacht een uurtje extra lang was, zie 2.00 uur 2 x!)
Om 00 uur was de midden van de boiler 44,1°, en om 6 uur, net voor het naverwarmen, was dat 42,0°, dus 2,1 graden val in 7 uur zonder water afname.

[Afbeelding]
Na het opwarmen was het in het midden van de boiler weer 46,0 want de verwarming slaat af 1,0 boven de ingestelde waarde van 45,0°
De blauwe lijn is gemeten onderin de boiler, en de bruine lijn mijn kamer temperatuur
Oké dat valt dus wel mee, is maar 2,1 graden gezakt in 7 uur tijd! Als ik mijn boiler instel van 12.00 tot 18.00 zou ik ongeveer 6 graden gezakt zijn in temp en dat moet dan nog blijken omdat de isolatie ook een rol speelt.

Ik moet er even over nadenken hoe ik dit aan ga pakken want wat ik al zei ik heb ook dubbeltarief dus S nachts en in het weekend is de stroom dan goedkoper, alhoewel dat dat ook geen vetpot meer is 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 23:32
Ik zelf laat de boiler alleen verwarmen tussen 11 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds. Dan heb je niet alleen de warmste buitenlucht, maar leveren de zonnepanelen ook het meeste.
Het is nu financieel nog niet nodig, maar ik probeer vast te 'oefenen' voor een tijd zonder of met minder saldering.
(En door ook nu al zo min mogelijk te hoeven salderen ben je ook nog eens goed bezig voor de stabiliteit van het energienet.)

Ook al gebruiken we warm water voornamelijk buiten die tijd (doucen/bad) komt het tot nu toe prima uit met zijn drietjes op een 300liter boiler. Komende winter ga ik het natuurlijk wat nauwkeuriger in de gaten houden, en misschien moet ik het nog wat aanpassen, maar ik verwacht dat het goed blijft gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 20:13
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Oké dat valt dus wel mee, is maar 2,1 graden gezakt in 7 uur tijd!
Ter vergelijking: ik heb een vrijstaande boiler (De Jong 300 ltr), bij mij zakt de temperatuur bovenin gemiddeld 2,8 graden per 24 (!) uur. Setpoint voor SWW is 48 graden, de drop voor starten run staat in WP ingesteld op 8 graden.

Iedere dag om 13:00 uur loopt bij mij in Home Assistant een node-red flow die kijkt of temperatuur bovenin het vat lager is dan 48 - 8 + 3 graden.

Zo ja, dan stelt de flow de setpoint voor SWW gedurende 7 minuten in op 9 graden boven huidige temperatuur om SWW run te forceren. Na de 7 minuten (als run goed op gang is gekomen) gaat setpoint weer terug naar 48 graden, en een klein half uurtje later is het bovenin het vat weer 49 graden (die eedere genoemde 1 graad boven setpoint).

Communicatie met de WP loopt via een Procon (de vaste waarden voor setpoint en drop die ik noem worden natuurlijk opgehaald uit de WP via de Procon, het tijdelijk hogere setpoint wordt dynamisch berekend).

Hoewel ik het nut er zelf niet helemaal van zie doet dit scriptje 1x per 4 weken op woensdag een "legionella run" door setpoint SWW naar 60 graden te zetten ( WAF ;) )

Op deze manier heb ik een relatief korte SWW run en altijd op midden van de dag: in ons 2 pers. hh komt dit neer op een run om de meestal 3 dagen (soms 2). Nooit een koude douche gehad, ook goed voor WAF :)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een domme vraag maar wat doet de Max dalingstemperatuur er nog toe als je een tijdsklok invoert?

Stel ik heb Max sww temp 50 graden, boiler verwarmt alleen overdag tussen 12.00 en 18.00 uur, heb een Max dalingstemp van 5 graden, in de uren dat de boiler niet verwarmt daalt de temperatuur wel meer dan 5 graden?? Kan iemand mij dit uitleggen? Gebeurt er dan ook niets als deze verder dan 5 graden daalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
De klok heeft voorrang, dus hij gaat pas weer verwarmen als hij dat màg volgens de kloktijden.

Als hij mag verwarmen van 12 tot 20 uur, dan zal hij om 12 uur op temperatuur komen. Als je geen water gebruikt in die tijd, dan doet hij dus niets; maar als jij aan het poetsen gaat en een berg warm water gebruikt om 16 uur, dan gaat hij dus even later weer lekker aan het verwarmenals de temperatuur dan 5 graden gedaald is.
Dus dan heb je nog warm water om 's avonds te douchen, en anders mogelijk niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Naalroc op 30-10-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:28:
De klok heeft voorrang, dus hij gaat pas weer verwarmen als hij dat màg volgens de kloktijden
En dit alles sww temp, kloktijden heeft niets te maken met mijn vloerverwarming? Dat blijft zo ingesteld staan zoals het stond? Want daar durf ik niets aan te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, maar hoe staan die nu dan? houd er wel rekening mee dat sww voorrang heeft op de verwarming, zoals ik eerder al had uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:24:
Misschien een domme vraag maar wat doet de Max dalingstemperatuur er nog toe als je een tijdsklok invoert?

Stel ik heb Max sww temp 50 graden, boiler verwarmt alleen overdag tussen 12.00 en 18.00 uur, heb een Max dalingstemp van 5 graden, in de uren dat de boiler niet verwarmt daalt de temperatuur wel meer dan 5 graden?? Kan iemand mij dit uitleggen? Gebeurt er dan ook niets als deze verder dan 5 graden daalt?
Die 5 graden is de hysterese. Dus als je SWW ter hoogte van de sensor binnen dat 12-18 uur blok gedaald is met 5 graden, start er een nieuwe SWW run.

Overigens: Alle goede adviezen van @Naalroc hier ten spijt: @Grolsch en ondergetekende zijn ook met zo'n tijdsblok (dus 1 SWW run per dag) begonnen, en hebben inmiddels aangetoond dat dat niet de meest efficiënte manier is.
Het is het efficiënts om altijd SWW toe te staan, met een zo laag mogelijke SWW-temp te werken, en het zo ver mogelijk laten dalen. Dus bijvoorbeeld SWW-setpoint op 47 met 10 graden daling. Je kunt voor jezelf testen of een nog grotere daling ook gaat, net zo lang totdat je een keer een lauwe douche hebt, dan zet je em weer een graadje hoger. Des te kouder je SWW is als de run start en des te minder het hoeft te worden opgewarmd, des te efficiënter draait je WP.
Dit staat trouwens allemaal beschreven in mijn uitgebreide post over laag energiegebruik voor SWW:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:39:
[...]

Die 5 graden is de hysterese. Dus als je SWW ter hoogte van de sensor binnen dat 12-18 uur blok gedaald is met 5 graden, start er een nieuwe SWW run.

Overigens: Alle goede adviezen van @Naalroc hier ten spijt: @Grolsch en ondergetekende zijn ook met zo'n tijdsblok (dus 1 SWW run per dag) begonnen, en hebben inmiddels aangetoond dat dat niet de meest efficiënte manier is.
Het is het efficiënts om altijd SWW toe te staan, met een zo laag mogelijke SWW-temp te werken, en het zo ver mogelijk laten dalen. Dus bijvoorbeeld SWW-setpoint op 47 met 10 graden daling. Je kunt voor jezelf testen of een nog grotere daling ook gaat, net zo lang totdat je een keer een lauwe douche hebt, dan zet ej em weer een graadje hoger. Des te kouder je SWW is als de run start, des te efficiënter draait je WP.
Dit staat trouwens allemaal beschreven in mijn uitgebreide post over laag energiegebruik voor SWW:
Dus jij zegt geen tijdsblok, boiler hele dag laten verwarmen en sww temperatuur, in mijn geval, naar 50 ipv 55 en misschien later nog naar 45 graden maar max daling temperatuur verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Andrehj

Maar jij doet wel een legionella run heb ik ergens gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:43:
Dus jij zegt geen tijdsblok, boiler hele dag laten verwarmen en sww temperatuur, in mijn geval, naar 50 ipv 55 en misschien later nog naar 45 graden maar max daling temperatuur verhogen?
Ja, maar die temperaturen kunnen wel wat lager. Begin maar eens met SWW naar 47 graden en dan 10 graden daling. Als het niet gevalt kun je altijd wel weer omhoog.

Lees vooral de bovengenoemde tips even uitgebreid door. Op die manier gebruiken wij met een gezin met 4 personen (incl 2 puberdochters) slechts maximaal 23 (WP) + 4 (dompelelement) = 27 kWh elektrisch voor SWW per maand (periode mei t/m oktober).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:46:
@Andrehj
Maar jij doet wel een legionella run heb ik ergens gelezen?
Staat ook in bovenverlinkte tips....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Staat ook in bovenverlinkte tips....
Ik zie staan bij jouw tips, draai niet elke dag een sww cyclus alleen wanneer dat nodig is, bedoel je daarmee dan toch een tijdsklok instellen ipv de hele dag de boiler laten verwarmen. Of bedoel je daar wat anders mee?

En wat word hier precies mee bedoeld? Compressordeel: Zorg dat een zo groot mogelijk deel van de cyclus op de compressor wordt gedaan. Zo verwarmt bijvoorbeeld Mitsubishi maar tot SWW-setpoint op de compressor, dan kun je met een script tijdelijk het SWW-setpoint verhogen.

Ik heb namelijk een mitshibushi ecodan EHST20D-VM2D

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 30-10-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:54:
Ik zie staan inbouw tips, draai niet elke dag een sww cyclus alleen wanneer dat nodig is, bedoel je daarmee dan toch een tijdsklok instellen ipv de hele dag de boiler laten verwarmen. Of bedoel je daar wat anders mee?
Bij Mitsubishi kun je alleen een tijdsklok per dag instellen (dus niet per week oid). Dus juist als je een tijdsklok instelt gaat ie elke dag SWW maken. De truc van geen tijdsklok (en altijd SWW toestaan) is dat je meestal meerdere dagen met één run kan doen.
Hier heeft ie gisteren een legionellarun gedaan, dan duurt het (afhankelijk van hoeveel er hier thuis gedoucht wordt, er wordt ook nog bij bijvoorbeeld het zwembad gedoucht) soms wel tot woensdag voordat er weer een run nodig is.
Tussen de tweewekelijks legionellaruns in heb ik door deze strategie in de zomer (het is nu ook nog zomer...) maar drie of vier gewone SWW-runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Anoniem: 1847902 Zo zie je maar zoveel hoofden, zoveel meningen; ik ben tevreden met wat ik zelf heb gedaan , inclusief het geheel zelf aankopen in het buitenland en installeren en tunen van mijn warmtepomp ruim 4 jaar geleden. Maar ik zal me vanaf nu afzijdig houden van deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]

Ik zie staan bij jouw tips, draai niet elke dag een sww cyclus alleen wanneer dat nodig is, bedoel je daarmee dan toch een tijdsklok instellen ipv de hele dag de boiler laten verwarmen. Of bedoel je daar wat anders mee?
Nee, juist andersom. Zonder tijdsklok bepaalt het systeem wanneer het nodig is. Dat is het efficiëntste. Dus niet op klok, preventief iedere dag of x dagen de SSW op laten warmen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:59:
@Anoniem: 1847902 Zo zie je maar zoveel hoofden, zoveel meningen; ik ben tevreden met wat ik zelf heb gedaan , inclusief het geheel zelf aankopen in het buitenland en installeren en tunen van mijn warmtepomp ruim 4 jaar geleden. Maar ik zal me vanaf nu afzijdig houden van deze discussie.
Dat is ook zo, maar dat is ook zo moeilijk, iedereen denkt er anders over en wat bij jou past, past bij jou! Dat is ook helemaal goed! 👍 maar ook wel fijn om iedereen zijn ding te horen, wat ik dan ga doen is kijken wat dan voor mij weer werkt

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 30-10-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Bij Mitsubishi kun je alleen een tijdsklok per dag instellen (dus niet per week oid). Dus juist als je een tijdsklok instelt gaat ie elke dag SWW maken. De truc van geen tijdsklok (en altijd SWW toestaan) is dat je meestal meerdere dagen met één run kan doen.
Hier heeft ie gisteren een legionellarun gedaan, dan duurt het (afhankelijk van hoeveel er hier thuis gedoucht wordt, er wordt ook nog bij bijvoorbeeld het zwembad gedoucht) soms wel tot woensdag voordat er weer een run nodig is.
Tussen de tweewekelijks legionellaruns in heb ik door deze strategie in de zomer (het is nu ook nog zomer...) maar drie of vier gewone SWW-runs.
Oké nu snap ik ‘m!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 20:29

TSE

Heeft er iemand ervaring met het smart grid gegeven ? Wp aansturen adhv zonne-energie, overschot en eventueel spotprijzen ?

Ik kwam hier weinig of niets over tegen. Ben zelf van plan wp aan te sturen met homey en Solaredge systeem…

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

En wat word hier precies mee bedoeld? Compressordeel: Zorg dat een zo groot mogelijk deel van de cyclus op de compressor wordt gedaan. Zo verwarmt bijvoorbeeld Mitsubishi maar tot SWW-setpoint op de compressor, dan kun je met een script tijdelijk het SWW-setpoint verhogen.

Ik heb namelijk een mitshibushi ecodan EHST20D-VM2D
@Andrehj

Misschien had je deze nog niet gelezen maar zou je hierop nog willen reageren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Anoniem: 1847902 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:11:
@Andrehj
Misschien had je deze nog niet gelezen maar zou je hierop nog willen reageren?
Een Mitsubishi (en veel andere merken ook trouwens) verwarmt bij een legionellacyclus het water maar tot SWW setpoint met de compressor. De rest gaat met het elektrisch verwarmingselement (of dompelelement als je dat hebt).
Nadeel van een laag SWW setpoint (van bijvoorbeeld 47 graden) is dan dat alles van 47 tot ~62 met het element gaat. En dat duurt, zeker als je geen krachtig dompelelement hebt, enorm lang.
(Het kan trouwens nog erger, in het Panasonic topic klaagt @MikeyMan dat de legionellarun in zijn geheel op het element gaat. Geen idee of dat standaard is bij Panasonic)

Wat velen hier dus doen is met een scriptje op de een of andere manier het SWW-setpoint tijdens de legionellacyclus verhogen naar 55 à 57 graden, het maximum wat op de compressor haalbaar is.

Hiervoor is wel één van de opties uit deze post nodig: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
Ik dacht dat met een tijdsblok nog steeds de hysterese werkt.
Dus als ik twee dagen met een run kan, waarom zou hij dan met een tijdsblok ineens wel aan gaan? Dan gaat slaat hij toch ook gewoon een dag over? (De kans dat je een dag overslaat is misschien iets kleiner, maar het kan volgens mij wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Een Mitsubishi (en veel andere merken ook trouwens) verwarmt bij een legionellacyclus het water maar tot SWW setpoint met de compressor. De rest gaat met het elektrisch verwarmingselement (of dompelelement als je dat hebt).
Nadeel van een laag SWW setpoint (van bijvoorbeeld 47 graden) is dan dat alles van 47 tot ~62 met het element gaat. En dat duurt, zeker als je geen krachtig dompelelement hebt, enorm lang.
(Het kan trouwens nog erger, in het Panasonic topic klaagt @MikeyMan dat de legionellarun in zijn geheel op het element gaat. Geen idee of dat standaard is bij Panasonic)

Wat velen hier dus doen is met een scriptje op de een of andere manier het SWW-setpoint tijdens de legionellacyclus verhogen naar 55 à 57 graden, het maximum wat op de compressor haalbaar is.

Hiervoor is wel één van de opties uit deze post nodig: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En die run begon bij 33 graden zelfs... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Anoniem: 1847902 Wat je ook nog kunt doen om iets energie te besparen is:

Menu >> SWW >> Normaal op ECO zetten.

Menu >> Menu 5 seconden indrukken >> SWW >> DHW opladen >> Indien deze op Groot staat, dan terug zetten op Normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jeroen Vreeken schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:04:
Dus als ik twee dagen met een run kan, waarom zou hij dan met een tijdsblok ineens wel aan gaan? Dan gaat slaat hij toch ook gewoon een dag over? (De kans dat je een dag overslaat is misschien iets kleiner, maar het kan volgens mij wel)
Helaas, bij start tijdblok gaat boiler naar setpoint boiler ook al ligt T boiler op dat moment maar 2 graden onder setpoint.

Daarom doe ik sinds ruim een jaar niet meer aan weekklok voor sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:18:
@Anoniem: 1847902 Wat je ook nog kunt doen om iets energie te besparen is:

Menu >> SWW >> Normaal op ECO zetten.

Menu >> Menu 5 seconden indrukken >> SWW >> DHW opladen >> Indien deze op Groot staat, dan terug zetten op Normaal.
Wat is het verschi en wat doet het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Ik heb een aparte knop om de legionella cyclus op te starten of te programmeren, Geldt dat dan ook, ik dacht dat de warmtepomp sowieso tot 55 graden opwarmt en dan de rest op het ELECTRISCH element tot 60 graden.

Als ik jou goed begrijp doet de warmtepomp (in mijn geval, sww op Max 50) tot die 50 graden en als ik dan een legionella zou doen dan doet het elektrische element van 50 tot 60? Dan verbruik je ontzettend veel stroom, toen ik hier net kwam wonen stond de boiler ingesteld op 55 graden en legionella 1uur op 60 graden 1x in de week en daar schrok ik van toen ik mijn energieverbruik zag op die dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Ik zou SWW setpoint eventueel op 55 graden instellen als het volgende niet helpt:

- DHW opladen van standaard op groot zetten.
- Max. Temperatuurdaling van 5 graden op 8 a 10 graden instellen.

Als de SWW pomp aangaat pomp deze drinkwater rond vanuit de boiler door de secundaire TSA.
Je gelaagdheid wordt hierdoor enorm verstoort.
Bedankt voor de hulp!
Zou je me kort kunnen uitleggen wat er dan gebeurd als ik die instellingen verander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Plenkske schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:06:
@Jingle1986
Weet je hoeveel l/min je douchekop doet ?
Als de unit aan geeft dat de tank 50 graden is, dan is dat altijd de onderste sensor. Alles erboven is normaal gesproken warmer. Na 1 douchebeurt voelbaar lauw/koud water zou dus wel vreemd zijn.

Verder eens met wat @DutchWing aangeeft als tips. Probeer dat eens.
Douchekop zou ik moeten nakijken, die hangt al een aantal jaren.

Het valt me nu op dat de unit regelmatig een lager aantal graden aan geeft terwijl er geen warm water gebruikt is. Nu bijvoorbeeld 40 graden en gisteravond (enkele uren ervoor heen warm water gebruikt) 45 graden.
De unit staat wel ingesteld op 50.

Klopt hier misschien iets niet mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 04:30:
[...]

Wat is het verschi en wat doet het dan?
Bij de Normal stand gaat de WP vol gas warm water maken, bij ECO zit er een soort begrenzing op. Waardoor hij minder stroom verbruikt.

Groot - normaal is het verschil op welke temperatuursensor in de boiler hij kijkt.
Groot: hij kijkt naar de onderste, die koelt sneller af waardoor hij eerder weer warm water gaat maken.
Normaal: hij kijkt naar de bovenste, die is warmer dan de onderste waardoor hij later warm water gaat maken.
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 04:44:
[...]

Ik heb een aparte knop om de legionella cyclus op te starten of te programmeren, Geldt dat dan ook, ik dacht dat de warmtepomp sowieso tot 55 graden opwarmt en dan de rest op het ELECTRISCH element tot 60 graden.

Als ik jou goed begrijp doet de warmtepomp (in mijn geval, sww op Max 50) tot die 50 graden en als ik dan een legionella zou doen dan doet het elektrische element van 50 tot 60? Dan verbruik je ontzettend veel stroom, toen ik hier net kwam wonen stond de boiler ingesteld op 55 graden en legionella 1uur op 60 graden 1x in de week en daar schrok ik van toen ik mijn energieverbruik zag op die dagen!
Dat klopt wat je zegt.
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

Het valt me nu op dat de unit regelmatig een lager aantal graden aan geeft terwijl er geen warm water gebruikt is. Nu bijvoorbeeld 40 graden en gisteravond (enkele uren ervoor heen warm water gebruikt) 45 graden.

Op het display zie je wat de sensor op dat moment meet.
Als jou SWW op 50 graden staat ingesteld en hij net de SWW run heeft gemaakt zal hij 50 of 51 graden aangeven.
Dan gaat je boiler langzaam afkoelen en je gaat warm water gebruiken, hierdoor zal de temperatuur uiteraard zakken en geeft de unit een lager aantal graden aan. Bij een ingebouwde boiler is dit altijd de onderste sensor die hij laat zien. Die is meestal kouder dan de bovenste sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
@Plenkske

Zou ik dan juist niet moeten instellen dat hij eerder moet bij verwarmen? Een drop van 10 graden vind ik wel veel?
In advies waar stond om van normaal naar groot te zetten stond ook om de Max drop van 5 naar 8 te zetten? Moet dat dan niet juist kleiner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:48:
@Plenkske

Zou ik dan juist niet moeten instellen dat hij eerder moet bij verwarmen? Een drop van 10 graden vind ik wel veel?
In advies waar stond om van normaal naar groot te zetten stond ook om de Max drop van 5 naar 8 te zetten? Moet dat dan niet juist kleiner?
Een drop van 8 tot 10 graden is normaal gesproken niet veel, doen heel veel mensen hier. Bedenk ook dat je boiler gelaagd is. Als de sensor in het midden 40 graden aangeeft dan is het water bovenin nog altijd warmer en zou je nog prima warm kunnen douchen.

Een kleinere drop is wellicht een workaround voor jou, maar ik zou vooral zoeken wat nou het probleem is.
Het is gewoon erg vreemd dat jou water al zo snel koud is. Je gaf aan: boiler is 200 liter, ingesteld op 50 graden, en na 1 keer douchen is het water niet meer warm genoeg om te douchen. Dat zou alleen kunnen als die douchebeurt heel lang is of als je een regendouche hebt.
En even voor de zekerheid: is het dan echt te koud, ook als je de kraan op het heetst zet ? Of kijk je alleen naar de sensor ?
Als je er niet uitkomt kan je wellicht je installateur er bij halen. Misschien is er wel een sensor kapot ?

Hier in ingebouwde boiler van 300 liter. Ingesteld op 48 graden met 10 graden drop. Sensor zit in het midden.
Als die net warm is en we hebben allebei gedoucht dan is die nog maar een paar graden gezakt.
Laatst was hij net opgewarmd, bad vol en gaf nog 46 aan.
Als hij 40 graden aangeeft is er nog steeds 150 liter boven de sensor die warmer is. Prima om mee te douchen dus.
Wij hebben in ieder geval nog nooit te koud water gehad met deze instellingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
@Anoniem: 1847902 bij ons, 2 personen, 300L, heb ik geëxperimenteerd en kwam tot een SWW op 43 graden met 5 graden daling. Nog nooit koud water gehad. Onze thermostaatkraan kan overweg met 38 graden aanvoer.
Ik ben we lid van het legionella-team, met de gedachte dat alle fabrikanten het standaard meeleveren. Daar is vast een reden voor…
Ik hou de twee-wekelijkse cyclus aan zoals Mitsubishi die standaard heeft ingesteld.
En… die piek aan energie die je ziet op een legionellarun dag is grotendeels géén weggegooid geld: omdat het water dan 60 graden is duurt het zo’n 3 a 4 dagen voordat de temperatuur zover gezakt is totdat een volgende SWW run nodig is.
Ik heb m op tijdklok tussen 12 en 17 uur.
Op de dag van de legionellarun zet ik via het display even de SWW temperatuur op 60 zodat het elektrisch element zo min mogelijk gebruik wordt. S avonds weer terug naar 43.
Voor ons is dit een goede balans van veiligheid, comfort en energieverbruik.
Warme groet,
Léon

[ Voor 14% gewijzigd door LeonTebbens op 31-10-2022 09:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
is 2 weken standaard? hier werd het opgeleverd met wekelijks een legionella run...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

Als je unit in "standby" stand 10 graden per 24 uur verliest klopt er iets niet, misschien last van thermosifonwerking :?

Ik verlies in het ergste geval (heet vat) 3 graden per 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Grolsch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Als je unit in "standby" stand 10 graden per 24 uur verliest klopt er iets niet, misschien last van thermosifonwerking :?

Ik verlies in het ergste geval (heet vat) 3 graden per 24 uur.
Ik dacht nog aan: staat de unit in een koude garage. Maar het is nog niet zo koud geweest :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:48:
[...]

Ja, maar die temperaturen kunnen wel wat lager. Begin maar eens met SWW naar 47 graden en dan 10 graden daling. Als het niet gevalt kun je altijd wel weer omhoog.

Lees vooral de bovengenoemde tips even uitgebreid door. Op die manier gebruiken wij met een gezin met 4 personen (incl 2 puberdochters) slechts maximaal 23 (WP) + 4 (dompelelement) = 27 kWh elektrisch voor SWW per maand (periode mei t/m oktober).
hmm die tijdsklok hier ook maar uitzetten dan :) ik zit wel op 90kWh afgelopen maand voor 2 personen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mmmm, hier 54 kWh in oktober met 2 personen èn een dagelijkse tijdklok.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
Grolsch schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:29:
[...]
Helaas, bij start tijdblok gaat boiler naar setpoint boiler ook al ligt T boiler op dat moment maar 2 graden onder setpoint.
Hmm, dat is inderdaad niet geweldig.
Gaat hij ook meteen naar het setpoint toe als je het veranderd?
Dan zou ik namelijk 's nachts het setpoint extern kunnen verlagen (om het minder waarschijnlijk te maken dat hij dan aan gaat) en tegen de middag weer omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:53:
ik heb 300L boiler, 45 graden setpoint, en 5 graden verlaging dacht ik. wel wekelijks legionella, maar apart dat jij op bijna de helft zit. Wellicht 200L vs 300L boiler (aan je signature te zien).

Moet verder even nakijken in menu, want zie dat ik gemiddeld per maand op rond 55kWh zat in de maanden ervoor...

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 31-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Jeroen Vreeken schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:04:
Ik heb een window ingesteld van 15-17u waarbinnen de SWW mag draaien. De instelling voor temp heb ik op 48 graden staan met maximale drop van 8 graden (dus 40 graden ondertemp). Als de temperatuur om 15u onder de 48 graden is, gaat deze altijd (!) een SWW run starten.

Dus met tijdsklok maakt de WP geen gebruik meer van de instelling voor maximale temperatuursdaling.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 20:13
Ter vergelijk: hier 300L boiler met 2 personen, totaalverbruik voor SWW in oktober komt uit op 11,7kWh

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 13:32
zwakie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Ter vergelijk: hier 300L boiler met 2 personen, totaalverbruik voor SWW in oktober komt uit op 11,7kWh
Volgens mij heb ik dat alleen al dit weekend gehaald... :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Plenkske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Een drop van 8 tot 10 graden is normaal gesproken niet veel, doen heel veel mensen hier. Bedenk ook dat je boiler gelaagd is. Als de sensor in het midden 40 graden aangeeft dan is het water bovenin nog altijd warmer en zou je nog prima warm kunnen douchen.

Een kleinere drop is wellicht een workaround voor jou, maar ik zou vooral zoeken wat nou het probleem is.
Het is gewoon erg vreemd dat jou water al zo snel koud is. Je gaf aan: boiler is 200 liter, ingesteld op 50 graden, en na 1 keer douchen is het water niet meer warm genoeg om te douchen. Dat zou alleen kunnen als die douchebeurt heel lang is of als je een regendouche hebt.
En even voor de zekerheid: is het dan echt te koud, ook als je de kraan op het heetst zet ? Of kijk je alleen naar de sensor ?
Als je er niet uitkomt kan je wellicht je installateur er bij halen. Misschien is er wel een sensor kapot ?

Hier in ingebouwde boiler van 300 liter. Ingesteld op 48 graden met 10 graden drop. Sensor zit in het midden.
Als die net warm is en we hebben allebei gedoucht dan is die nog maar een paar graden gezakt.
Laatst was hij net opgewarmd, bad vol en gaf nog 46 aan.
Als hij 40 graden aangeeft is er nog steeds 150 liter boven de sensor die warmer is. Prima om mee te douchen dus.
Wij hebben in ieder geval nog nooit te koud water gehad met deze instellingen.
Als we met 2 personen na elkaar douchen dan is het water dat uit de kraan komt gewoonweg te fris/koud om lekker te douchen. We moeten dan sowieso de thermostaat kraan al op het heetst zetten om er nog warm water uit te krijgen. Ik schat ongeveer 25 graden dan nog (en komt ook wel ongeveer overeen met wat dan de sensor van de boiler aan geeft).

Dit zijn de instellingen die ik terug vind in het menu. Komen die overeen met hoe jullie het ingesteld hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSFlytxIHmmIcFt6jgpRv2UFi9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Jrfzik5UrWMkklFLUtV6PYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LeonTebbens schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:19:
@Anoniem: 1847902 bij ons, 2 personen, 300L, heb ik geëxperimenteerd en kwam tot een SWW op 43 graden met 5 graden daling. Nog nooit koud water gehad. Onze thermostaatkraan kan overweg met 38 graden aanvoer.
Ik ben we lid van het legionella-team, met de gedachte dat alle fabrikanten het standaard meeleveren. Daar is vast een reden voor…
Ik hou de twee-wekelijkse cyclus aan zoals Mitsubishi die standaard heeft ingesteld.
En… die piek aan energie die je ziet op een legionellarun dag is grotendeels géén weggegooid geld: omdat het water dan 60 graden is duurt het zo’n 3 a 4 dagen voordat de temperatuur zover gezakt is totdat een volgende SWW run nodig is.
Ik heb m op tijdklok tussen 12 en 17 uur.
Op de dag van de legionellarun zet ik via het display even de SWW temperatuur op 60 zodat het elektrisch element zo min mogelijk gebruik wordt. S avonds weer terug naar 43.
Voor ons is dit een goede balans van veiligheid, comfort en energieverbruik.
Warme groet,
Léon
Daar heb je gelijk in dat het geen weggooide energie is, daar had ik nog niet aan gedacht maar, wanneer kan ik dan het beste die legionella run doen? Ik maak gebruik van dubbel tarief maar de warmtepomp werkt onzuiniger in de nacht maar dan is mijn stroom wel iets goedkoper misschien op zondag om 13,00 middags, in het weekend heb ik ook goedkopere stroom… ik zou dan de sww moeten verhogen en dan…. Wat moet ik dan doen om zo min mogelijk het elec element te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plenkske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Bij de Normal stand gaat de WP vol gas warm water maken, bij ECO zit er een soort begrenzing op. Waardoor hij minder stroom verbruikt.

Groot - normaal is het verschil op welke temperatuursensor in de boiler hij kijkt.
Groot: hij kijkt naar de onderste, die koelt sneller af waardoor hij eerder weer warm water gaat maken.
Normaal: hij kijkt naar de bovenste, die is warmer dan de onderste waardoor hij later warm water gaat maken.

[...]

[...]

Op het display zie je wat de sensor op dat moment meet.
Als jou SWW op 50 graden staat ingesteld en hij net de SWW run heeft gemaakt zal hij 50 of 51 graden aangeven.
Dan gaat je boiler langzaam afkoelen en je gaat warm water gebruiken, hierdoor zal de temperatuur uiteraard zakken en geeft de unit een lager aantal graden aan. Bij een ingebouwde boiler is dit altijd de onderste sensor die hij laat zien. Die is meestal kouder dan de bovenste sensor.
Heeft dat geen gevolgen voor mijn vloerverwarming?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1847902 op 31-10-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Heeft dat geen gevolgen voor mijn vloerverwarming?
Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

hmm die tijdsklok hier ook maar uitzetten dan :) ik zit wel op 90kWh afgelopen maand voor 2 personen :o
Oktober heb ik nog niet opgeschreven, september was 28kWh.

Maar in de laatste periode (oktober 2021 t/m september 2022) zit ik 540kWh totaal, dus 45kWh per maand met een gemiddelde COP van 3,36.

In de periode daarvoor (oktober 2020 t/m september 2021) (toen ik nog met een dagklok/weekklok werkte) zat ik op 755kWh totaal, dus bijna 63kWh per maand met een gemiddelde COP van 3,22.

Bij mij levert het dus een redelijk forse besparing op door niet meer met het klokprogramma te werken.
Nu wordt het vat ook echt (redelijk) leeggemaakt i.p.v. elke dag te verwarmen, wat ook weer gunstig is voor de COP, en hoge stilstandsverliezen voorkomt.
MrScratch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb een window ingesteld van 15-17u waarbinnen de SWW mag draaien. De instelling voor temp heb ik op 48 graden staan met maximale drop van 8 graden (dus 40 graden ondertemp). Als de temperatuur om 15u onder de 48 graden is, gaat deze altijd (!) een SWW run starten.

Dus met tijdsklok maakt de WP geen gebruik meer van de instelling voor maximale temperatuursdaling.
Jawel, alleen voor de periode van het tijdsblok. Als de temperatuur tussen 15.00 en 17.00 meer dan 8 graden "dropt" gaat de WP verwarmen.

Als setpoint 48 graden is gaat de WP ALTIJD bij start tijdblok naar 48 graden, ook al is de boilertemperatuur 47,5 graden, en staat de maximale temperatuursdaling op 10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Als we met 2 personen na elkaar douchen dan is het water dat uit de kraan komt gewoonweg te fris/koud om lekker te douchen. We moeten dan sowieso de thermostaat kraan al op het heetst zetten om er nog warm water uit te krijgen. Ik schat ongeveer 25 graden dan nog (en komt ook wel ongeveer overeen met wat dan de sensor van de boiler aan geeft).

Dit zijn de instellingen die ik terug vind in het menu. Komen die overeen met hoe jullie het ingesteld hebben?
[Afbeelding]
Ik denk dat je thermostaat van de douche dan het probleem is als ik dit zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Ik denk dat je thermostaat van de douche dan het probleem is als ik dit zo lees.
We hebben twee badkamers, beide met douche en bad. Gebeurt overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

We hebben twee badkamers, beide met douche en bad. Gebeurt overal.
Allemaal thermostaatkranen ?

Komt er nog wel heter water uit de kraan bij de wastafel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Plenkske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Allemaal thermostaatkranen ?

Komt er nog wel heter water uit de kraan bij de wastafel ?
Nee ook niet. Maar dat zou ook niet moeten kunnen gezien de boiler temperatuur volgens de sensor ook laag is. Dus dat strookt met elkaar.

Zag je nog iets geks op die foto die ik gestuurd had van de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Anoniem: 1847902 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Wat moet ik dan doen om zo min mogelijk het elec element te laten werken?
Stel: je SWW watertemperatuur heb je ingesteld op 45 graden.
Op de dag van de legionellarun (bij mij eens in de twee weken) verhoogd je deze van 45 naar 60 (hoger kan niet). Dan gaat je WP het SWW water verwarmen naar 55 a 60 graden (60 wordt niet bij elke buitentemperatuur gehaald). Daarna, tijdens de Legionellarun wordt het elektrisch element gebruikt, dat is dan alleen nog maar nodig voor t laatste stukje, van 55 naar 60.
Na afloop zet je de SWW temp weer naar 44

[ Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 31-10-2022 15:05 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Nee ook niet. Maar dat zou ook niet moeten kunnen gezien de boiler temperatuur volgens de sensor ook laag is. Dus dat strookt met elkaar.

Kan wel als de thermostaatkranen het probleem zouden zijn en/of de sensor flink afwijkt.

Nee ik zie daar niks geks, behalve dat de HWset stand ECO zuiniger is (qua stroomverbruik) en dat de legionella temperatuur 65 best wel hoog is. 60 is zover ik weet hoog genoeg.
Maar dat heeft beide niets met dit probleem te maken.

Ik zou zeggen roep je installateur erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LeonTebbens schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Stel: je SWW watertemperatuur heb je ingesteld op 45 graden.
Op de dag van de legionellarun (bij mij eens in de twee weken) verhoogd je deze van 45 naar 60 (hoger kan niet). Dan gaat je WP het SWW water verwarmen naar 55 a 60 graden (60 wordt niet bij elke buitentemperatuur gehaald). Daarna, tijdens de Legionellarun wordt het elektrisch element gebruikt, dat is dan alleen nog maar nodig voor t laatste stukje, van 55 naar 60.
Na afloop zet je de SWW temp weer naar 44
Oké dus dat moet handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Jingle1986 Niks geks, bij mij resp. 45, 5, 90, 30, Eco.
Dat laatste 'Eco' , geeft mogelijk de grootste afwijking, maar dat weet ik niet zeker. de getallen aan de rechterkant zijn bij mij anders, maar doen er niet toe, want ik draai geen Legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:52
Jingle1986 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Net zoals @Plenkske zie ik twee mogelijkheden waarom jouw water zo snel koud is, ondanks dat de tank recentelijk is opgewarmd:
  • De temperatuursensor heeft een afwijking, waardoor de tank denkt dat het water 50 graden is, maar deze in werkelijkheid lager is. Bij een losse tank kan je de sensor er uit halen om hem te controleren, maar hoe dat bij een ingebouwde tank gaat weet ik niet precies. Wat zegt de installatie/service handleiding daar over?
  • Je gebruikt aanzienlijk meer water dan je denkt. Oude douchekoppen zijn meestal nog niet echt waterbesparend en zouden zomaar 12 tot 15L/min kunnen gebruiken. Met 10 minuten douchen heb je bij 15L/min 150L van circa 37 graden nodig, wat op ongeveer 100L van 51 graden uit komt (water boven de sensor is iets warmer en dan mixen met koud water van 15 graden). Dat is al de helft van je totale tank. Dan ga je bij de sensor al lage temperaturen zien. Een 2e douchebeurt van 10 minuten haal je dan niet meer omdat het water geen 51 graden meer is boven de sensor. Ik zou dus als eerste even meten hoeveel water de douchekop gebruikt om dit scenario uit te kunnen sluiten.
Daarnaast hebben op dit forum al meer mensen met een ingebouwde tank geklaagd dat zij veel last van stilstandverlies hebben (even zoeken op "eps parels" in dit topic). Het is dus niet ongebruikelijk dat als op dag 1 de tank op 50 graden zit, je de dag erna op 45~46 zit, zonder dan er warm water is gebruikt. Dat in combinatie met een onzuinige douchebeurt of een sensor die er net naast zit kan mogelijk de lage temperaturen verklaren.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:21

HaTe

haat niet

Ik vermoed ook een onzuinige douchekop.
Hier zo'n 30 a 35 kWh elektrisch verbruik voor DHW+Legionella met cylinderunit van 300L per maand (mei t/m oktober). Dat met 2 personen die elke dag douchen.

[ Voor 11% gewijzigd door HaTe op 31-10-2022 15:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Ja helaas. Mitsu is een kwalitatief zeer goed merk, maar heb ook se nadelen.

[ Voor 24% gewijzigd door LeonTebbens op 31-10-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, tenzij je zoals al eerder genoemd hiervoor een scriptje gebruikt of iets slims doet met Melcloud, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Hint: Het heeft echt zin om even de gepinde posts in dit topic door te nemen. Daarin worden veel van je vragen al beantwoord.
(Edit: Leon was me al weer voor...)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2022 16:48 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero