Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-05 11:23
Aha top, daar had ik inderdaad niet gekeken. Ik ga dit zeker voorleggen aan de installateur. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianvv
  • Laatst online: 14-12-2024
Allen,

Onze ECOdan staat sinds kort op verbieden/stoppen voor het verwarmen van ons huis.
we hebben alleen geen enkel idee waarom dit is ?
Geen vakantieregeling of weekklok of iets ingesteld
in het optie menu staat die ook gewoon actief maar op het hoofdscherm verbieden/stoppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW7TG4FFVQosK9DLHadjsbPAK8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChQbc2XgOvlk9f8sVcrtS5K5.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand hier ervaring mee ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
christianvv schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:43:
Allen,

Onze ECOdan staat sinds kort op verbieden/stoppen voor het verwarmen van ons huis.
in het optie menu staat die ook gewoon actief maar op het hoofdscherm verbieden/stoppen

[Afbeelding]

Wellicht moe geworden van het verwarmen van het SWW naar 55°C? :)
(Sorry, geen idee, maar ik zou wel de SWW temperatuur wat verlagen om je energieverbruik daarvan te verlagen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:00

HaTe

haat niet

christianvv schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:43:
Allen,

[Afbeelding]

Normaal kan je dit wijzigen als je 1x drukt op het meest rechter knopje van de 4 knopjes die vlak onder het scherm zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
HaTe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Normaal kan je dit wijzigen als je 1x drukt op het meest rechter knopje van de 4 knopjes die vlak onder het scherm zitten.
Inderdaad, dat is het "optie scherm".
Als je daar zit dan kan je met het derde knopje (van links) de modus aanpassen voor de verwarming. In de handleiding noemen ze de mogelijkheden: Bedrijf(play), Verbieden(uit dus) en Programma(weekklok).

@christianvv je geeft aan dat het daar goed staat, maak er anders eens een foto van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianvv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2Z9KrYwySKE8aS27Ov0w_q9iB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHfZzEzEGuUCaDxmXoPw8ai6.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het mee denken, zover was ik ook al gekomen zie foto.
volgens mij staat alles goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianvv
Heb ook al wat bijgevuld want druk op het manometertje was maar 1,2 bar.
nu staat die netjes op 1.8 bar, ontlucht etc.
zelfs al 1x stekker eruit, stekker erin.
Maar hij blijft op verbieden/stoppen.
Nu komt er aanstaande donderdag een monteur ben benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Kan het de zomerstand zijn?

Staat standaard niet aan, maar ik gebruik de zomerstand bijvoorbeeld om in het tussenseizoen niet onnodig te verwarmen als de buitentemperatuur hoog genoeg is.

Dan krijg je ook het vierkante Stop-symbooltje in het display, die herken ik wel. Of hij dan op het display ook het ronde verbods-bordje toont durf ik niet te zeggen en ik ben nu niet thuis. Hij toont dan ook het ronde verbodsbordje.

[ Voor 6% gewijzigd door ocaj op 25-10-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianvv
lijkt me niet, hij heeft laatst nog eens verwarmd zelfs.
en toen later viel het ons op dat de vloer niet meer lekker warm is
En bleek dat hij inderdaad op stoppen/ verbieden staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dat is het hele idee van de zomer-mode: soms wel en soms niet verwarmen.
Instelling zit ver weg verstopt in het service menu, je kunt een meet-interval instellen en een inschakel- en uitschakeltemperatuur.

Dat is best even een beetje experimenteren , wat voor mij werkt:
- meet interval 1 uur
- uitschakelen bij 16 graden
- inschakelen bij 15 graden

Wat hij dan doet is dat de binnenunit stopt met verwarmen als het 1 uur lang buiten 16+ graden is en weer aangaat als het langer dan 1 uur 15 graden of kouder is.

Mogelijk heeft jouw installateur daar ook iets ingesteld, ik zou dat zeker even controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-05 11:09

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

christianvv schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:41:
lijkt me niet, hij heeft laatst nog eens verwarmd zelfs.
en toen later viel het ons op dat de vloer niet meer lekker warm is
En bleek dat hij inderdaad op stoppen/ verbieden staat
5 Service en Onderhoud:
Verbieden, Weekklok of Vakantiemodus geselecteerd, Controleer de instellingen en wijzig ze als dat nodig is.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Ik heb verschillende offertes van airco's en W/L warmpte pompen ontvangen. Waaronder een met de Mitsubishi Electric SHR-M80V 300D. Nu is ME of MHI een goed merk bij de airco's, maar wat zijn de topmerken bij de waterpompen? Valt Mitsubishi Electric daar ook onder? Toen ik het start topic las met het hoge energie verbruik en de andere problemen schrok het me wel een beetje af eerlijk gezegd.

@Amarog @TSE hebben jullie de Mitsubishi Electric waterpomp met Homey gekoppeld? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb Homey en zoek een waterpomp die goed te integreren is. Kun je het verbruik, de temperaturen goed uitlezen en alles via homey instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Source schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:35:
Ik heb verschillende offertes van airco's en W/L warmpte pompen ontvangen. Waaronder een met de Mitsubishi Electric SHR-M80V 300D. Nu is ME of MHI een goed merk bij de airco's, maar wat zijn de topmerken bij de waterpompen? Valt Mitsubishi Electric daar ook onder? Toen ik het start topic las met het hoge energie verbruik en de andere problemen schrok het me wel een beetje af eerlijk gezegd.

@Amarog @TSE hebben jullie de Mitsubishi Electric waterpomp met Homey gekoppeld? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb Homey en zoek een waterpomp die goed te integreren is. Kun je het verbruik, de temperaturen goed uitlezen en alles via homey instellen?
Instellen? Als je WP eenmaal goed is ingesteld hoef je daar nooit meer wat aan te doen. Eigenlijk hoef je maar 2x per jaar aan die display te komen, om om te schakelen van koelen naar verwarmen en v.v. En zelfs dat kan nog via een cloud interface (zie gepinde posts onder de TS).
Domotica (in mijn geval Domoticz) gebruik ik enkel voor monitoring.
En verbruik en opwek uit je WP halen is sowieso een dingetje, want de WP weet zelf al nauwelijks wat ie verbruikt, en ook de opwek is niet echt nauwkeurig.
Als je die twee nauwkeurig wilt meten, moet je een externe kWh-meter (eigenlijk absoluut noodzakelijk) en een externe warmtemeter (ook een aanrader) installeren, en die met een Domotica applicatie als Domoticz of Home Assistant uitlezen.

Mitsubishi Electric is een prima merk, met in NL ook nog eens een grote goed georganiseerde importeur (Alklima) met goede ondersteuning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:29

TSE

The Source schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:35:

Hier idd de bedoeling van de koppeling met homey te maken maar nog niet gedaan. Zag wel dat er een Melcloud appp beschikbaar is.
Qua instellingen denk ik dat je dat best eenmalig op het toestel doet, maar daarna kan je wel sturen via homey. Wp staat hier nog maar enkele weken en met die temperaturen van buiten ben ik nog niet echt aan verwarmen toegekomen 😁

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 16:03
TSE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Hier idd de bedoeling van de koppeling met homey te maken maar nog niet gedaan. Zag wel dat er een Melcloud appp beschikbaar is.
Qua instellingen denk ik dat je dat best eenmalig op het toestel doet, maar daarna kan je wel sturen via homey. Wp staat hier nog maar enkele weken en met die temperaturen van buiten ben ik nog niet echt aan verwarmen toegekomen 😁
Heb hier ook melcloud op homey. Werkt uitstekend, je kunt veel parameters uitlezen en gebruiken in je home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
LutraVulgaris schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Heb hier ook melcloud op homey. Werkt uitstekend, je kunt veel parameters uitlezen en gebruiken in je home automation
Zou je aub wat screenshots van Homey kunnen doorsturen, ben vooral geintereseerd in monitoring (insights), en welke triggers je hebt voor het maken van flows. Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 16:03
The Source schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Zou je aub wat screenshots van Homey kunnen doorsturen, ben vooral geintereseerd in monitoring (insights), en welke triggers je hebt voor het maken van flows. Dank je.
Blijkbaar heb ik een update gehad en er zijn veel meer parameters beschikbaar.

Hier een paar screenshots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTKbvmCXx54PyHpK7ngFu1OX8uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfrLmTViVBSfGY2g0jGkGMJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81BpZNtSKSOG_plECaSVP8PUdXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/InCkL2OCnsWB42lpQESIecLM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkHbjSnGDuLl1bpvdQDwF6w0fyo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C6LG7SE8hBNZjK6y24VONKWQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ02cyN3KXAITz7cCzTNoAofMhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayrzbUhVLVkraSpElJsaTFXo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 10:02

pingwim

What's a world without Wimmen

Er-tje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:03:
Hoi,

Ik zou graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met een Ecodan met zonneboiler.

Gaat om een set PUHZ-SHW80 YAA + ERSC-VM2D.
Deze zouden we willen combineren met een zonneboiler.

Alvast bedankt
Geen idee wat je vraag is maar ik heb een Remeha Tzerra HP 390 3C in gebruik.
Een hybride combinatie van cvketel, warmtepomp, zonnecollectoren en buffervat.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-05 09:39
Volgens mij is dit een bekend issue van de wat grotere Mitsu machines maar benieuwd of iemand andere ervaringen heeft. Ik krijg namelijk veel pendel gedrag als ik de setpoint onder de 32 graden zet.
Mijn setup is puhz-shw112yaa WAR gestuurd en is nageregeld via danfoss met 4 groepen altijd open. 100m2, groepen van 90mtr, h.o.h. 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

FXZeRRo85 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:15:
Volgens mij is dit een bekend issue van de wat grotere Mitsu machines maar benieuwd of iemand andere ervaringen heeft. Ik krijg namelijk veel pendel gedrag als ik de setpoint onder de 32 graden zet.
Mijn setup is puhz-shw112yaa WAR gestuurd en is nageregeld via danfoss met 4 groepen altijd open. 100m2, groepen van 90mtr, h.o.h. 5.
100m2 en dan een 112YAA is dat niet een beetje overdone.
Hier draait een 75YAA op 25gr 9 groepen en 100m2 h.o.h 15cm en h.o.h. 10cm bij de ramen en muren en geen radiatoren.
Dat verklaart het pendel gedrag van de warmtepomp.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
FXZeRRo85 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:15:
'k Zou eerst eens testen wat er gebeurt als je alle groepen geforceerd open zet.
Wat is je flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zie sommigen die de Fanspeed van de Warmtepomp kunnen uitlezen. Ik het via HomeAssistant de MELCloud integratie beschikbaar en via het curl script in de gepinde post in dit topic ook allerlei additionele waarden beschikbaar. Maar de fanspeed lijkt er niet tussen te zitten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Speedyace
Ja achteraf denk ik wel. Heb destijds bij de aanschaf moeten rekenen met 2000m2 gas verbruik van een ouder echtpaar. Daar kwam destijds met wat aannames(minder hoog stoken/efficiënter) en gezinsuitbreiding(meer douche) dacht ik een 10kw pomp uit. Dichtstbijzijnde Mitsu was de 11,2kw. Dus die gepakt.

@Cranberry
Heb afgelopen week getracht op 25 en een andere dag op 28 graden te verwarmen met alle groepen open. Resultaat is pendel gedrag.
Nu 32/33 graden verwarmen op standje 1 in het blok 07.00 t/m 22.00. Resultaat is al meerdere dagen een run van 2 a 3 uur in de ochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnWZN4mCpCRzDsxQ_5h3MdK82Io=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uRTq9eJDV4rIXhAdgpsNb4uc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8gacVYw0J0GfsfcKQvBVBCdXaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gzjy7tjNDBmpf7mtldpYLCi.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar goed ik dacht informeer eens naar eventuele mogelijkheden om hier nog iets aan te doen.
Een rigoureuze oplossing zou zijn om een kleinere WP te kopen maar de vraag is dan welke geschikt is? Ik kan de Kloevlaas formule niet meer toepassen 8)7
Een kameraad van me is wel geïnteresseerd in mijn huidige WP. Hij heeft dan ook een 200m2 vloerverwarming liggen en een iets gedateerder huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Gebruik jij het 'vermogenskabeltje' (zie startpost) ook? Hiermee kun je het vermogen van je WP beperken, zodat 'ie nog maar 50% van het vermogen geeft. Dit zou iets kunnen helpen. De WP gaat dan bij het starten 's ochtends niet direct op flink vermogen draaien om de gewenste Ta te halen.

Wat is je flow? Heb je een mengverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Nee ik gebruik "het kabeltje" nog niet. Weet ook niet of dit zinvol voor mij gaat zijn.

Mijn flow is nu 13l/m. Voor de volledigheid, mijn wp zit aangesloten op een 500ltr buffer vat. En op het buffervat zit de verdeler aangesloten. Een secundaire pomp voorziet de verdeler van flow. Afhankelijk van de open groepen tot ongeveer 25l/m

Ik had de installateur recent gevraagd of het mogelijk was om de WP direct op de vloer te zetten zonder buffervat of allicht alleen in de retour. Maar dit vond hij een slecht idee. Hij wijt het probleem van niet ver genoeg terug moduleren aan een instellingsfout??

[ Voor 28% gewijzigd door FXZeRRo85 op 26-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

FXZeRRo85 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:19:
@Speedyace
Ja achteraf denk ik wel. Heb destijds bij de aanschaf moeten rekenen met 2000m2 gas verbruik van een ouder echtpaar. Daar kwam destijds met wat aannames(minder hoog stoken/efficiënter) en gezinsuitbreiding(meer douche) dacht ik een 10kw pomp uit. Dichtstbijzijnde Mitsu was de 11,2kw. Dus die gepakt.
Bij mij was het advies ook een 10kw pomp.
Maar door de adviezen van de heren op dit forum de keuze gemaakt om voor de Puhz-SW75YAA te gaan.
Maar als jij hem kan verkopen, zou ik daar niet te lang over nadenken.
De 75YAA geeft bij -10 8,4Kw ik weet niet of jij ook een binnenunit hebt met boiler. Maar hier zit ook meestal nog wel een element in die tot ongeveer 2kw mee kan helpen met verwarmen. Dan komt je ook al aan een 10kw systeem. Maar wanneer is het nu -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PKMP schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:59:
Tja, waarom toch Hybride…Toch nog wat argwanend of all electric bij een strenge winter voldoende is. Daarom gekozen om bestaande cv ketel ook nog aan te houden. Als deze echt niet nodig blijkt dan kan deze alsnog worden afgekoppeld. Echter cv ketel wordt ook nog gebruikt voor warm water voorziening.
Wil WP dus echt als Hybride, omdat het ook kan…
Maar hoe?
Dat kun je in principe gewoon berekenen. Als je twijfelt kun je natuurlijk ook een extra elektrisch kacheltje halen om jezelf gerust te stellen. Die huidige CV-ketel kost je aan vastrecht alleen al honderden euro's per jaar voor je de eerste liter gas verbruikt hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-05 13:17
FXZeRRo85 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:12:
Nee ik gebruik "het kabeltje" nog niet. Weet ook niet of dit zinvol voor mij gaat zijn.

Mijn flow is nu 13l/m. Voor de volledigheid, mijn wp zit aangesloten op een 500ltr buffer vat. En op het buffervat zit de verdeler aangesloten. Een secundaire pomp voorziet de verdeler van flow. Afhankelijk van de open groepen tot ongeveer 25l/m

Ik had de installateur recent gevraagd of het mogelijk was om de WP direct op de vloer te zetten zonder buffervat of allicht alleen in de retour. Maar dit vond hij een slecht idee. Hij wijt het probleem van niet ver genoeg terug moduleren aan een instellingsfout??
Als je de flow over de buffer van de warmtepomp verdubbeld kun je langer blijven draaien voordat de warmtepomp zijn minimale vermogen bereikt. Je kunt in het buffervat maar relatief weinig warmte bufferen. Dus zolang de vraag niet in balans is met het aanbod blijft het lastig. Uit je grafieken te lezen draait hij aan het einde een thermisch vermogen van ~3,6 kW dit is ook het minimum vermogen volgens het databook.

Ik heb dezelfde warmtepomp en kan in electrisch vermogen terug modeleren naar een 600 watt wat ongeveer 4kw thermisch vermogen is. Ik kan hem met 90m2 vloerverwarming aardig draaiende houden maar dan kan ik ook heel wat beton opwarmen. (Ondertussen 150m2 vloerverwarming en de vloer van rc 2 naar rc 5 geïsoleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@WillemSuper
Ik begrijp wat je zegt qua thermisch vermogen en de flow. De WP houdt dit helaas niet vast.
Mijn verbruik schommelt rond de 900watt a 1kw.

Bedoel je met flow over het buffervat de afgifte kant of de WP kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
FXZeRRo85 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:19:

Heb afgelopen week getracht op 25 en een andere dag op 28 graden te verwarmen met alle groepen open. Resultaat is pendel gedrag.
Nu 32/33 graden verwarmen op standje 1 in het blok 07.00 t/m 22.00. Resultaat is al meerdere dagen een run van 2 a 3 uur in de ochtend.
Wat bedoel je trouwens met '32/33 graden verwarmen op standje 1'?

Je zou kunnen proberen je pomp in het primaire circuit wat harder te laten werken, al durf ik niet in te schatten of dit veel soelaas biedt.

Gaat je WP na de run 's ochtends nog aan als 'ie een paar uur op 32/33 gr gedraaid heeft? Pas je nachtverlaging toe?

De SW75YAA kent weliswaar een wat lager minimum-vermogen, maar of dat de moeite en investering waard is..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Cranberry schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:55:
[...]

De SW75YAA kent weliswaar een wat lager minimum-vermogen, maar of dat de moeite en investering waard is..?
Volgens mij is er iemand die wel interesse heeft in zijn 112YAA die hij nu heeft staan. Dan zal er met de aanschaf van de nieuwe 75YAA niets of nagenoeg niets bijgelegd te hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillemSuper schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Als je de flow over de buffer van de warmtepomp verdubbeld kun je langer blijven draaien voordat de warmtepomp zijn minimale vermogen bereikt. Je kunt in het buffervat maar relatief weinig warmte bufferen. Dus zolang de vraag niet in balans is met het aanbod blijft het lastig. Uit je grafieken te lezen draait hij aan het einde een thermisch vermogen van ~3,6 kW dit is ook het minimum vermogen volgens het databook.

Ik heb dezelfde warmtepomp en kan in electrisch vermogen terug modeleren naar een 600 watt wat ongeveer 4kw thermisch vermogen is. Ik kan hem met 90m2 vloerverwarming aardig draaiende houden maar dan kan ik ook heel wat beton opwarmen. (Ondertussen 150m2 vloerverwarming en de vloer van rc 2 naar rc 5 geïsoleerd)
Hier volg ik je niet helemaal, waarom zou je langer kunnen blijven draaien als je de flow primair verdubbelt over je buffervat :?

Een WP heeft nu eenmaal een minimaal vermogen, en vermogen wordt nu eenmaal bepaald door flow en dT.

Als je flow verdubbelt zal dT halveren.

En ik heb regelmatig (vooral op dit moment met deze zachte temperaturen) dat de flow primair 26L/minuut is (Dat is bij mij altijd de primaire flow over het buffervat), en secundair (afgiftekant) +- 16 liter per minuut als alleen maar kantoor verwarming vraagt (en dus alle niet nageregelde groepen).

Tot nu toe nog geen enkele ""pendelactie" waargenomen, nu draait op dit moment de WP amper, en als hij draait is het 's ochtends vanaf 10:00 hooguit 2 á 3 uurtjes.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Grolsch schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Hier volg ik je niet helemaal, waarom zou je langer kunnen blijven draaien als je de flow primair verdubbelt over je buffervat :?

Een WP heeft nu eenmaal een minimaal vermogen, en vermogen wordt nu eenmaal bepaald door flow en dT.

Als je flow verdubbelt zal dT halveren.

En ik heb regelmatig (vooral op dit moment met deze zachte temperaturen) dat de flow primair 26L/minuut is (Dat is bij mij altijd de primaire flow over het buffervat), en secundair (afgiftekant) +- 16 liter per minuut als alleen maar kantoor verwarming vraagt (en dus alle niet nageregelde groepen).

Tot nu toe nog geen enkele ""pendelactie" waargenomen, nu draait op dit moment de WP amper, en als hij draait is het 's ochtends vanaf 10:00 hooguit 2 á 3 uurtjes.
Mijn veronderstelling is dat je delta T kleiner wordt en je dus niet stopt als het vat 28 graden is maar als het vat 30 graden is ervan uitgaande dat de retour gelijk is aan de temperatuur in de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
FXZeRRo85 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:36:
@WillemSuper
Ik begrijp wat je zegt qua thermisch vermogen en de flow. De WP houdt dit helaas niet vast.
Mijn verbruik schommelt rond de 900watt a 1kw.

Bedoel je met flow over het buffervat de afgifte kant of de WP kant?
Ik bedoelde de flow van de WP kant. Waarom gebruik je de buffer op deze manier en niet in de retour opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
MrScratch schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:23:
Ik zie sommigen die de Fanspeed van de Warmtepomp kunnen uitlezen. Ik het via HomeAssistant de MELCloud integratie beschikbaar en via het curl script in de gepinde post in dit topic ook allerlei additionele waarden beschikbaar. Maar de fanspeed lijkt er niet tussen te zitten.
De fanspeed is niet uit te lezen, alleen af te lezen van het display (code 019). Is ook niet zo interessant, omdat er maar twee standen zijn. Onder de 6°C gaat de fan maximaal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

doek55 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

De fanspeed is niet uit te lezen, alleen af te lezen van het display (code 019). Is ook niet zo interessant, omdat er maar twee standen zijn. Onder de 6°C gaat de fan maximaal draaien.
Oke, dus mensen die dit in hun grafieken hebben, gebruiken waarschijnlijk die Procon A1M melcobems mini om deze uit te lezen.

Waar ik naar op zoek ben eigenlijk is om te kunnen zien of de WP aan of uit staat en of deze runs nu lang of kort duren. Ik probeer te zoeken naar welke indicator aangeeft dat hij aanstaat. Ik heb hiervoor de volgende zaken in gedachte:
- Indicator operation mode (Heating, Off, SWW, Legionella)
- Stroomverbruik
- Compressorfrequentie
- Ventilatorspeed

Dit komt allemaal terug op mijn aanname dat als de WP aan het verwarmen is dat dan het stroomverbruik hoger is dan in standby, dat de compressor draait en de ventilator ook. Echter als ik het fysiek controleer, dan zie ik soms op de display het "play" icoontje getoond (dus WP staat op verwarmen), maar de compressorfrequentie is nul en fanspeed ook. Staat de WP dan uit of aan?

Diverse mensen wijzen mij erop dat het belangrijk is dat je lange stabiele runs hebt op laag vermogen, maar ik heb geen idee hoe ik kan constateren bij mij of dit wel of niet het geval is. Hoe kom ik hier achter? Ik zie van @Andrehj vaak mooie grafieken met daarin stabiele lange "runs" maar hoe kom ik tot dit inzicht? Ik vind het erg lastig.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Cranberry Ik bedoel dat 32/33 mijn stooklijn is t/m 16 graden. Met stand 1 bedoel ik de pomp standen die van 1 tot 5 kunt instellen. Stand 1 is 13l/m. De WP draait alleen in de ochtend 1 run, tot op heden dan. En ik ik stook alleen van 07.00 tot 22.00. Rest vd tijd mag de WP niet verwarmen.

Wat betreft de investering in een nieuwe WP zal dat nagenoeg niets zijn omdat ik die aan een vriend kan slijten. Maar goed dat plan moet eerst nog concreet gemaakt worden.
Mocht het een SW75YAA worden (waarover ik nu nog te weinig info over heb) dan is het minimale vermogen 33% minder. Dat is behoorlijk veel.

@WillemSuper De installateur vond dat de manier om te doen. Achteraf kom je, dankzij dit forum achter zaken die slimmer/beter konden.

@Grolsch Het is het overwegen waard om de pomp op het primaire circuit op stand 5 zetten, is ongeveer 26l/m. Ik was in de veronderstelling dat hoe hoger de flow des te eerder de alles op temperatuur is.
Nu is de flow 13l/m = 0,216 l/s * 4.2 * 5 = 4.55kw. Hogere flow zou me dus iets kunnen opleveren, er vanuit gaande dat de dT op 2 uitkomt. 26l/m = 0,433l/s * 4.2 * 2 = 3.64. Ik ga nog morgen even test of ik op een dT van 2 uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
MrScratch schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Oke, dus mensen die dit in hun grafieken hebben, gebruiken waarschijnlijk die Procon A1M melcobems mini om deze uit te lezen.

Waar ik naar op zoek ben eigenlijk is om te kunnen zien of de WP aan of uit staat en of deze runs nu lang of kort duren. Ik probeer te zoeken naar welke indicator aangeeft dat hij aanstaat. Ik heb hiervoor de volgende zaken in gedachte:
- Indicator operation mode (Heating, Off, SWW, Legionella)
- Stroomverbruik
- Compressorfrequentie
- Ventilatorspeed

Dit komt allemaal terug op mijn aanname dat als de WP aan het verwarmen is dat dan het stroomverbruik hoger is dan in standby, dat de compressor draait en de ventilator ook. Echter als ik het fysiek controleer, dan zie ik soms op de display het "play" icoontje getoond (dus WP staat op verwarmen), maar de compressorfrequentie is nul en fanspeed ook. Staat de WP dan uit of aan?

Diverse mensen wijzen mij erop dat het belangrijk is dat je lange stabiele runs hebt op laag vermogen, maar ik heb geen idee hoe ik kan constateren bij mij of dit wel of niet het geval is. Hoe kom ik hier achter? Ik zie van @Andrehj vaak mooie grafieken met daarin stabiele lange "runs" maar hoe kom ik tot dit inzicht? Ik vind het erg lastig.
Ook met de Procon kun je fanspeed niet uitlezen. Om te achterhalen of de warmtepomp actief is kun je met Procon Operationmode (FC3: 26) uitlezen. Ik gebruik bijvoorbeeld Operationmode om mijn Kamstrup alleen uit te lezen als de warmtepomp actief is en om een melding te ontvangen als de warmtepomp pendelt.
Op zich kun je dat aan de compressorfrequentie ook zien, maar tijdens een defrost gaat deze ook even uit. Alleen aan het stroomverbruik kun je ook al heel veel afleiden.
Sinds dit jaar heb ik nog een Node-Red flow toegevoegd dat de Ta setpoint 0,5°C verhoogd als Ta 1,5°C boven Ta setpoint komt, zodat de warmtepomp nooit uit gaat als ik dat niet wil. Dit allemaal om pendelen te voorkomen, want dat sloopt de COP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
FXZeRRo85 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:49:
@Cranberry Ik bedoel dat 32/33 mijn stooklijn is t/m 16 graden. Met stand 1 bedoel ik de pomp standen die van 1 tot 5 kunt instellen. Stand 1 is 13l/m. De WP draait alleen in de ochtend 1 run, tot op heden dan. En ik ik stook alleen van 07.00 tot 22.00. Rest vd tijd mag de WP niet verwarmen.

Wat betreft de investering in een nieuwe WP zal dat nagenoeg niets zijn omdat ik die aan een vriend kan slijten. Maar goed dat plan moet eerst nog concreet gemaakt worden.
Mocht het een SW75YAA worden (waarover ik nu nog te weinig info over heb) dan is het minimale vermogen 33% minder. Dat is behoorlijk veel.

@WillemSuper De installateur vond dat de manier om te doen. Achteraf kom je, dankzij dit forum achter zaken die slimmer/beter konden.

@Grolsch Het is het overwegen waard om de pomp op het primaire circuit op stand 5 zetten, is ongeveer 26l/m. Ik was in de veronderstelling dat hoe hoger de flow des te eerder de alles op temperatuur is.
Nu is de flow 13l/m = 0,216 l/s * 4.2 * 5 = 4.55kw. Hogere flow zou me dus iets kunnen opleveren, er vanuit gaande dat de dT op 2 uitkomt. 26l/m = 0,433l/s * 4.2 * 2 = 3.64. Ik ga nog morgen even test of ik op een dT van 2 uitkom.
De hogere flow zal wel betekenen dat hij in het begin ook meer vermogen neemt omdat de delta t dan groot is..🤔 Met een grotere flow zou je ook een lagere temperatuur kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld 30 graden aanvoer. Zal de run niet langer zijn waarschijnlijk maar de cop wel iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
WillemSuper schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

De hogere flow zal wel betekenen dat hij in het begin ook meer vermogen neemt omdat de delta t dan groot is..
Daar komt het vermogenskabeltje dan misschien ten goede(nog niet aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Ook met de Procon kun je fanspeed niet uitlezen. Om te achterhalen of de warmtepomp actief is kun je met Procon Operationmode (FC3: 26) uitlezen. Ik gebruik bijvoorbeeld Operationmode om mijn Kamstrup alleen uit te lezen als de warmtepomp actief is en om een melding te ontvangen als de warmtepomp pendelt.
Op zich kun je dat aan de compressorfrequentie ook zien, maar tijdens een defrost gaat deze ook even uit. Alleen aan het stroomverbruik kun je ook al heel veel afleiden.
Sinds dit jaar heb ik nog een Node-Red flow toegevoegd dat de Ta setpoint 0,5°C verhoogd als Ta 1,5°C boven Ta setpoint komt, zodat de warmtepomp nooit uit gaat als ik dat niet wil. Dit allemaal om pendelen te voorkomen, want dat sloopt de COP. :)
De operation-mode is een goede indicatie, maar bij pendelen gaat hij niet terug naar Stop, maar blijft op heating staan. Dat komt overeen met het "Play"-symbooltje op het display, terwijl de compressorfrequentie 0 is en de buitenunit stil staat.

Ik gebruik de operation-mode bijvoorbeeld om de fans op mijn Jaga's en de pomp van mijn vloerverwarming te schakelen.

Inderdaad gaat de compressor ook uit tijdens Defrost. De defrost-status kun je wel apart uit de Procon uitlezen.

En - even uit mijn hoofd, deze gebruik ik niet - ook of de pomp ingeschakeld is. Als hij in pendel-stand valt, dan valt uiteraard de compressor naar 0, maar de pomp blijft gewoon lopen. Kun je trouwens ook afleiden uit de actuele debiet-waarde.

Om lange runs te kunnen draaien heb je eerst warmteverlies nodig om te kunnen compenseren. Zolang het geen winter wordt is er in de meeste huizen simpelweg te weinig warmteverlies om de hele dag te kunnen draaien en blijft het beperkt tot 's morgens en/of 's avonds een run van hooguit een paar uur.
De Mitsubishi blijft bij "pendelen" bij mij trouwens een uur uit voordat hij weer aan gaat. Lijkt me niet heel verschrikkelijk voor de compressor als dat een paar starts op een dag oplevert.

Maar kan geen kwaad om je monitoring alvast in te richten, zodat je daar inzicht in krijgt. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en heel veel data om iets uit af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:29

TSE

FXZeRRo85 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Daar komt het vermogenskabeltje dan misschien ten goede(nog niet aanwezig).
Domme vraag misschien maar die stille modus doet die exact hetzelfde als het vermogenskabeltje ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
ocaj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

De operation-mode is een goede indicatie, maar bij pendelen gaat hij niet terug naar Stop, maar blijft op heating staan. Dat komt overeen met het "Play"-symbooltje op het display, terwijl de compressorfrequentie 0 is en de buitenunit stil staat.

Ik gebruik de operation-mode bijvoorbeeld om de fans op mijn Jaga's en de pomp van mijn vloerverwarming te schakelen.

Inderdaad gaat de compressor ook uit tijdens Defrost. De defrost-status kun je wel apart uit de Procon uitlezen.

En - even uit mijn hoofd, deze gebruik ik niet - ook of de pomp ingeschakeld is. Als hij in pendel-stand valt, dan valt uiteraard de compressor naar 0, maar de pomp blijft gewoon lopen. Kun je trouwens ook afleiden uit de actuele debiet-waarde.

Om lange runs te kunnen draaien heb je eerst warmteverlies nodig om te kunnen compenseren. Zolang het geen winter wordt is er in de meeste huizen simpelweg te weinig warmteverlies om de hele dag te kunnen draaien en blijft het beperkt tot 's morgens en/of 's avonds een run van hooguit een paar uur.
De Mitsubishi blijft bij "pendelen" bij mij trouwens een uur uit voordat hij weer aan gaat. Lijkt me niet heel verschrikkelijk voor de compressor als dat een paar starts op een dag oplevert.

Maar kan geen kwaad om je monitoring alvast in te richten, zodat je daar inzicht in krijgt. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en heel veel data om iets uit af te leiden.
Ik vergelijk de Operationmode met de stand van mijn thermostaat. Als de thermostaat is ingeschakeld en Operationmode gaat naar 0 dan is er een pendel, maar er zijn inderdaad meer methodes om pendelen te detecteren.

Als mijn SW75YAA met FTC5 gaat pendelen dan gaat de warmtepomp uit (operationmode = 0) en na 3 minuten weer aan (operationmode = 2 bij verwarmen / = 3 bij koelen). Een uur uit lijkt op iets anders dan pendelen wegens gebrek aan afgifte. Of de nieuwere units hebben een veel langere wachttijd bij pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
TSE schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Domme vraag misschien maar die stille modus doet die exact hetzelfde als het vermogenskabeltje ?
Kort antwoord: Nee
Wat dan wel: zie hieronder
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:53:
Stand stille modus (SW 7-1 OFF):
(met dank aan @doek55 )
Kabeltje 50% of 75% (pen 1 en 2 verbonden): Max ventilatorsnelheid is 650rpm. Output is nominaal vermogen.
Kabeltje 0% of 100% (geen pennen verbonden): Max ventilatorsnelheid is 700rpm. Output is maximaal vermogen.

Stille modus inschakelen via binnenunit
Verder hebben de nieuwste generatie binnenunits (vanaf FTC6, dus ExSx-VM2D) de mogelijkheid om op bepaalde tijden een stille modus via de binnenunit in te stellen. Meer info over deze stille modi, de geluidsvermogens en hoe je dit in kunt stellen kun je vinden in het Alklima Whitepaper Geluidseisen. (Zoek op "geluidsreductiemodus")
(Met dank aan @LeonTebbens die dit document had gevonden)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:49:

Een hogere flow is altijd "beter", omdat dan de gemiddelde afgiftetemperatuur naar beneden gaat.
Want een verdubbeling van de flow is immers een halvering van de dT

Praktijk voorbeeld

Flow = 13 L/minuut, Ta = 35, Tr = 30, dT = 5 = 4,55KW
Bij Ta 35, Tr 30 is de "gemiddelde" afgifte temperatuur 32,5

4,55KW met een flow van 26 L/minuut is dus een dT van 2,5 graad.
Dan kun je dus naar een Ta van 33,75 graad met een Tr van 31,25, dus een betere COP vanwege de lagere Ta met hetzelfde afgegeven vermogen.

Ik hoop dat je me volgt ;)

Maar de pompsnelheid verdubbelen wil niet zeggen dat de flow verdubbelt (helaas).
Je hebt nu eenmaal te maken met drukval door leidingweerstand.

Bij mij zit er bijvoorbeeld geen/amper verschil in pompstand 4 of 5

Maar waarom maken wij ons allemaal zo druk om de dT in dit topic :?

Naar mijn mening is er een "1 size fits all" oplossing, dat is pompstand zo hoog zetten als mogelijk en de flow noteren.
Pompstand 1 stapje lager en flow noteren

Zit hier geen verschil in, dan op de lagere stand.

Hoor je op hoge stand gefluit of ander lawaai, dan ook 1 stap terug.

Volgens mij maken sommigen zich hier veel te druk over die flow en dT, in de basis is een hogere flow ALTIJD beter, ik zou niet weten waarom niet. (los van geluidsoverlast, dan 1 stapje terug).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

doek55 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Kort antwoord: Nee
Wat dan wel: zie hieronder

[...]
Blijkbaar hebben ze nu een nieuwe versie uitgebracht van de whitepaper (V3). Er staat nog maar weinig informatie in helaas vergeleken met V2. Zie hier. De tabellen over het vermogen staan er niet meer in bijvoorbeeld (pagina 6).

Dit was ook al aangekondigd (telefonish):
HaTe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:00:

Ik had ook nog wat vragen over het geluid en ze gaan een nieuwe whitepaper uitbrengen, waarbij niet meer het geluid op A-10/W55 gegevenw wordt, maar het meest gunstige, want dat mogen ze blijkbaar doen. Hij vond dat ze nu onterecht negatief naar voren komen vergeleken met veel andere fabrikanten die niet de geluidsdruk geven bij A-10/W55.

Het beste kan je dus verschillende warmtepompen vergelijken met de waarde op het Erp label, deze is voor elke warmtepomp onder dezelfde condities opgegeven.
En: https://alklima.nl/actuee...er-warmtepompen-en-aircos

[ Voor 44% gewijzigd door HaTe op 27-10-2022 13:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:51:
Ik vergelijk de Operationmode met de stand van mijn thermostaat. Als de thermostaat is ingeschakeld en Operationmode gaat naar 0 dan is er een pendel, maar er zijn inderdaad meer methodes om pendelen te detecteren.
Met een externe thermostaat gaat de binneunit kennelijk in operation-mode Stop? Dat is inderdaad anders dan bij mij. Ik heb geen externe thermostaat, maar regel op ruimtetemperatuur.
Als mijn SW75YAA met FTC5 gaat pendelen dan gaat de warmtepomp uit (operationmode = 0) en na 3 minuten weer aan (operationmode = 2 bij verwarmen / = 3 bij koelen). Een uur uit lijkt op iets anders dan pendelen wegens gebrek aan afgifte. Of de nieuwere units hebben een veel langere wachttijd bij pendelen.
Bij mijn FTC6 gaat hij dus uit, maar blijft wel in operation-mode "Heating" staan als de aanvoer-temperatuur 5 graden boven de doelaanvoertemperatuur komt. Hij blijft dan een uur uit. Die 5 graden kun je installen, voor dat uur heb ik geen parameter kunnen vinden.

In deze periode probeert hij Ta =25 te halen, maar dat lukt bij mijn afgifte niet, dus dan loopt de Ta in een paar uur op naar 30 en dan stopt hij.

In cooling-mode is de antipendel waardeloos en gaat hij ook na 3 minuten weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Grolsch Het is me helder. Ik ga het uitproberen.
Ergens is me in het algemene L/W topic blijven hangen dat je moest proberen de interne pomp zo laag mogelijk te zetten bij verwarming en zo hoog mogelijk bij SWW. Maar met jouw post weet ik het niet meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:55:
Ergens is me in het algemene L/W topic blijven hangen dat je moest proberen de interne pomp zo laag mogelijk te zetten bij verwarming en zo hoog mogelijk bij SWW. Maar met jouw post weet ik het niet meer :P
Dan heb je ergens iets niet goed meegekregen. Het advies van @Grolsch klopt namelijk. Het extra stroomverbruik van een waterpomp op een hogere stand wordt meer dan goed gemaakt door de energiebesparing door de compressor.
Enige uitzondering ben ik denk ik zelf. Hier heb ik de WP bij verwarmen teruggezet op pompstand 3, om het vermogen verder te beperken bij mijn erg grote afgifteoppervlak en lage warmtevraag. Ik kan de WP namelijk niet lager instellen dan 25°C (en dan heb ik ook een sensor bijgesteld, zodat de Ta nu gemiddeld 24.7 is.)

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 27-10-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Andrehj Klopt ergens iets niet goed gelezen.
Heb het inmiddels aangepast in het menu. Komende dagen maar eens kijken wat dit gaat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:55:
Inderdaad verkeerd opgevat denk ik, ik lees wel eens vaker van die dT discussies, dan denk ik bij mezelf "Who gives a f*ck" :P

Het enigste wat je wil (Voor de COP) is een zo laag mogelijke Ta, en dat kun je bereiken door een zo hoog mogelijke flow. Als de dT dan 1 of 2 wordt, so be it, geen probleem, ik heb nog nooit een WP boos zien worden, of zien ontploffen van een te lage dT >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 27-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

ThaDude

Hang Loose

Er-tje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:03:
Hoi,

Ik zou graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met een Ecodan met zonneboiler.

Gaat om een set PUHZ-SHW80 YAA + ERSC-VM2D.
Deze zouden we willen combineren met een zonneboiler.

Alvast bedankt
Yes hier ook een zonneboiler! Werkt perfect! Gemiddeld maar een paar wp sesies voor warmwater tussen april en oktober. Kan je meestal op 2 handen tellen.

Heb in de zomer ook vollop Legionella runs :P De temperatuur komt redelijk vaak boven 60 tot 74 graden aan.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:51
Als tevreden gebruiker van een PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D lees ik al een tijdje mee in dit topic en de andere WP topics. Dankzij alle informatie heb ik inmiddels de volgende zaken geregeld (dank daarvoor!):

- Procon i.c.m. ESP32 en Home Assistant/Grafana voor uitlezen data en grafieken
- Kabel om vermogen te beperken in de buitenunit, d.m.v. 2 Shelly's te schakelen vanuit HA
- Besturing WP d.m.v. Home Assistant

Voor het uitlezen maak ik gebruik van het script van @AUijtdehaag

Over stand-by verbruik is al veel geschreven, toch heb ik daar een vraag over.

Via de slimme meter lees ik een stand-by verbruik uit van ~27W continu (alleen krachtgroep en 230V groep WP staan aan, de rest uit). Uit de Procon komt een dagverbruik van 1,4 kWh, wat ongeveer ~60W stand-by continu betekent. Dit gemeten op een dag dat er geen warmtevraag is geweest, er geen SWW is verwarmd en alleen de circulatiepomp heel kort heeft gedraaid (standaard bij geen warmtevraag of SWW na 24 uur).

Bovengenoemd scenario heb ik in september meerdere keren gezien. Gisteren toen er alleen een SWW run heeft gedraaid (1 uur en 18 minuten) leverde de volgende getallen op:

Energie geproduceerd SWW: 4,79 kWh
Energie verbruikt SWW: 1,43 kWh
Energie geproduceerd verwarmen: 0,00 kWh
Energie verbruikt verwarmen 1,35 kWh
Totale stand-by tijd: 22 uur en 42 minuten

Volgens mij klopt er iets niet in de waarde bij verbruikte energie voor verwarmen of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:22
Die energie verbruikt tijdens het verwarmen (hetgeen niet plaats vond) is dus het standby gebruik, en als je die 1350 Wh deelt door de standby tijd van 13,75 uur, dan kom ik op 59,34 Watt, wat weer overeenkomt met het door jou genoemde ~60W standby gebruik.
Dat klopt dus, maar ik vind dit gemiddelde getal wel erg hoog; ik zie continue 25 W , en soms korte pieken van tot 80 Watt; heel soms duren die pieken een paar uren, meestal echter enkele minuten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvdw schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:39:
Als tevreden gebruiker van een PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D lees ik al een tijdje mee in dit topic en de andere WP topics. Dankzij alle informatie heb ik inmiddels de volgende zaken geregeld (dank daarvoor!):

- Procon i.c.m. ESP32 en Home Assistant/Grafana voor uitlezen data en grafieken
- Kabel om vermogen te beperken in de buitenunit, d.m.v. 2 Shelly's te schakelen vanuit HA
- Besturing WP d.m.v. Home Assistant

Voor het uitlezen maak ik gebruik van het script van @AUijtdehaag

Over stand-by verbruik is al veel geschreven, toch heb ik daar een vraag over.

Via de slimme meter lees ik een stand-by verbruik uit van ~27W continu (alleen krachtgroep en 230V groep WP staan aan, de rest uit). Uit de Procon komt een dagverbruik van 1,4 kWh, wat ongeveer ~60W stand-by continu betekent. Dit gemeten op een dag dat er geen warmtevraag is geweest, er geen SWW is verwarmd en alleen de circulatiepomp heel kort heeft gedraaid (standaard bij geen warmtevraag of SWW na 24 uur).

Bovengenoemd scenario heb ik in september meerdere keren gezien. Gisteren toen er alleen een SWW run heeft gedraaid (1 uur en 18 minuten) leverde de volgende getallen op:

Energie geproduceerd SWW: 4,79 kWh
Energie verbruikt SWW: 1,43 kWh
Energie geproduceerd verwarmen: 0,00 kWh
Energie verbruikt verwarmen 1,35 kWh
Totale stand-by tijd: 22 uur en 42 minuten

Volgens mij klopt er iets niet in de waarde bij verbruikte energie voor verwarmen of maak ik een denkfout?
De Procon haalt het verbruik uit de WP zelf. En je bent inmiddels de zoveelste die aantoont dat daar maar weinig van klopt. De enige manier om een kloppend verbruik uit de WP te krijgen is dat er eerst zelf in stoppen (via de pulsingang van de binnenunit, die je kunt aansluiten op de pulsuitgang van een geschikte kWh-meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdw
Naalroc schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:49:
Die energie verbruikt tijdens het verwarmen (hetgeen niet plaats vond) is dus het standby gebruik, en als je die 1350 Wh deelt door de standby tijd van 13,75 uur, dan kom ik op 59,34 Watt, wat weer overeenkomt met het door jou genoemde ~60W standby gebruik.
Dat klopt dus, maar ik vind dit gemiddelde getal wel erg hoog; ik zie continue 25 W , en soms korte pieken van tot 80 Watt; heel soms duren die pieken een paar uren, meestal echter enkele minuten.
Precies, dat is ook de reden dat ik mijn bedenkingen heb bij het SB verbruik wat de WP berekend. Volgens mij is het ongeveer 2x zoveel als de werkelijkheid.

Het SWW verbruik, volgens de WP, van gisteren was 1,34 kWh voor een run van 1,25 uur en opwarmen van 28 graden naar 48 graden (vermogen op 50%, frequentie compressor 32Hz, gestart om 12.00 uur, 200 liter vat). Komt neer op gemiddeld 1072 Watt, wat mij redelijk lijkt te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Mvdw schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:39:
@Mvdw Interessant! Heb je hier wat extra uitleg en foto’s bij toevallig?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdw
Andrehj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

De Procon haalt het verbruik uit de WP zelf. En je bent inmiddels de zoveelste die aantoont dat daar maar weinig van klopt. De enige manier om een kloppend verbruik uit de WP te krijgen is dat er eerst zelf in stoppen (via de pulsingang van de binnenunit, die je kunt aansluiten op de pulsuitgang van een geschikte kWh-meter).
Eens, alleen heb ik in het gehele topic niet gelezen dat iemand eenzelfde afwijking in SB verbruik rapporteert wanneer er geen verbruik van verwarmen of SWW is. Circa 100% meer dan de werkelijkheid is gewoon belachelijk. Zou bijna vermoeden dat er in de energiemonitor instellingen van het servicemenu iets niet goed staat, maar dat lijkt allemaal goed te staan.

Anyway, een kWh meter staat op het verlanglijstje. Wordt een modbus uitvoering zodat ik via een RS485 naar USB converter rechtstreeks kan inpluggen op de Raspberry Pi 4 (zit in de meterkast). Zodra ik de krachtgroep uitzet is zowel de spanning van de buiten- als binnenunit af. Dan hoef ik toch niks op de binnenunit aan te sluiten? Heb alleen nog een losse 230V groep met omschrijving 'Warmtepomp 230V', dat is volgens mij de groep voor de booster heater. Of kan dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvdw
breinonline schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

@Mvdw Interessant! Heb je hier wat extra uitleg en foto’s bij toevallig?
Zeker! Credits gaan naar @ThaDude die mij hiermee heeft geholpen.

In de startpost staat vermeld welke kabel je nodig hebt. Ik heb type PAC-SC36NA-E gebruikt. Verder vind je daar het aansluitschema en welke dipswitch je om moet zetten. Wel even de spanning van de buitenunit afhalen.

Verder heb ik gebruikt:
- 2x Shelly 1PM
- 3 Wago lasklemmen
- Installatiedraad bruin en blauw

Stroom voor de Shelly's pak je vanuit de buitenunit.

Zorg wel voor voldoende WiFi dekking. Bij mij werken de Shelly's met -80dBM nog maar soms valt de verbinding kort weg. Dat ga ik oplossen door een accesspoint in de garage te plaatsen, recht onder de buitenunit.

In Home Assistant gebruik ik nu drie scripts om te kunnen schakelen, dit wil ik nog anders doen d.m.v. een keuzemenu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ4xN2Amk-cfoqiFRCpBAASK3O0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbBYpoTZNgBlszp8ZloQuUVf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_jeo35zneMxPgYUl6YYSs2m4fI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNxFAshpAK2ZFceeEBYMc0KE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvdw schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:38:
Eens, alleen heb ik in het gehele topic niet gelezen dat iemand eenzelfde afwijking in SB verbruik rapporteert wanneer er geen verbruik van verwarmen of SWW is. Circa 100% meer dan de werkelijkheid is gewoon belachelijk. Zou bijna vermoeden dat er in de energiemonitor instellingen van het servicemenu iets niet goed staat, maar dat lijkt allemaal goed te staan.
Dit is al vaker aan de orde geweest. Wellicht nog in het algemene L/W topic, nog voordat dit topic bestond.
Anyway, een kWh meter staat op het verlanglijstje. Wordt een modbus uitvoering zodat ik via een RS485 naar USB converter rechtstreeks kan inpluggen op de Raspberry Pi 4 (zit in de meterkast). Zodra ik de krachtgroep uitzet is zowel de spanning van de buiten- als binnenunit af. Dan hoef ik toch niks op de binnenunit aan te sluiten? Heb alleen nog een losse 230V groep met omschrijving 'Warmtepomp 230V', dat is volgens mij de groep voor de booster heater. Of kan dat niet?
Ja, dit klopt.
Ik zou trouwens een kWh meter met Modbus en pulse uitgang zoeken, dan kun je de WP ook van het juiste verbruik voorzien, en wordt het verbruik (door de WP) netjes opgedeeld in verwarmen, koelen en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdw
Andrehj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Dit is al vaker aan de orde geweest. Wellicht nog in het algemene L/W topic, nog voordat dit topic bestond.

[...]

Ja, dit klopt.
Ik zou trouwens een kWh meter met Modbus en pulse uitgang zoeken, dan kun je de WP ook van het juiste verbruik voorzien, en wordt het verbruik (door de WP) netjes opgedeeld in verwarmen, koelen en SWW.
Goede tip! Ik snap alleen niet helemaal hoe ik de koppeling moet maken tussen de pulse uitgang en warmtepomp. Zou je dat toe kunnen lichten? De binnenunit staat op zolder, display hangt in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvdw schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:36:
Goede tip! Ik snap alleen niet helemaal hoe ik de koppeling moet maken tussen de pulse uitgang en warmtepomp. Zou je dat toe kunnen lichten? De binnenunit staat op zolder, display hangt in de woonkamer.
Dat staat in de installatiehandleiding van je binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvdw schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:08:

Zorg wel voor voldoende WiFi dekking. Bij mij werken de Shelly's met -80dBM nog maar soms valt de verbinding kort weg. Dat ga ik oplossen door een accesspoint in de garage te plaatsen, recht onder de buitenunit.
In het kader van het standbyverbruik lijkt me op deze oplossing (2x shelly en 1x access point) nogal wat af te dingen. Dat kan samen zomaar 10W zijn.
Hier heb ik gewoon een kabeltje naar binnen getrokken, en die komt uit op een draaischakelaar in de meterkast. Standbyverbruik = 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-05 19:53
Andrehj schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:47:
[...]

De onderaansluitingen zijn in principe niet goed aangesloten, maar daar is het probleem wel veel kleiner. Om te checken of Einrohrzirkulation optreed moet je gewoon even aan de leidingen voelen. Hier zijn ze ca 10 cm vanaf het vat koud (komt ook deels omdat ze van slecht warmtegeleidend RVS zijn gemaakt. Bij jou mag die afstand dus wat groter zijn.
Hoeveel warm water had je in die 24 uur getapt?
@Andrehj m.b.t. Einrohrzirkulation / Eenpijpcirculatie

De retourleiding is aangepast, we hebben een U gemaakt die na de retour eerst iets omhoog gaat en daarna direct naar beneden(het kon even niet anders).

Het heeft flink wat opgeleverd.

Zonder U naar beneden was het verlies van warmte 7-8 graden na 24 uur. Na de aanpassing is dit 3-4 graden geworden.

Ik zal morgen even een foto toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Laatst online: 15-04 13:32
Hallo allen,
Sinds deze week ook trotse eigenaar van een PUHZ-SW75YAA + EHSD-VM2D en 300 liter boiler voor het warme water. Vandaag is de boel afgeperst/gevuld met gas en toen kwamen ze erachter dat de aansluiting van de boiler niet goed zit (als ik zelf kijk hebben ze volgens mij de drie weg klep achter het T-stuk naar boiler geplaatst waardoor hij de boiler alleen kan afsluiten maar de kachel op deze manier altijd blijft branden, wat dus ook gebeurde :))

Als het goed is gaat morgen de boel echt draaien. Heb al wat gelezen over de Ta (aanvoer temperatuur toch?) en de pomp snelheid. Moet nog kijken hoe ik dat aanpas aangezien ik dit niet zo 1,2,3 zag in de handleiding. Zijn er verder nog grote zaken waar ik aandacht aan moet besteden in het begin?
En die Ta is dat de temperatuur waar de WP het water naar toe verwarmt?

Alvast bedankt!
Martijn

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:30
Goedemorgen!

Ik mag me ook eigenaar noemen van:
+ Binnen-unit EHSD-VM2D
+ Buiten-unit SUZ-SWM40 VA

Dankzij dit topic is hij geïnstalleerd en loopt de data via esp home assistant in. Was voor mij een stijle leercurve maar het werkt! Omdat we nog met de vloer in de woonkamer nog niet zo lang geleden gestort is en de gietvloer nog gegoten moet worden is hij nog niet volledig in bedrijf en staat de TA op 20 om niet te veel te laten afkoelen.

Dus iedereen bedankt voor zijn bijdrage in dit topic het heeft mij enorm geholpen! Oh ja en de handleiding natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mvdw schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Zeker! Credits gaan naar @ThaDude die mij hiermee heeft geholpen.

In de startpost staat vermeld welke kabel je nodig hebt. Ik heb type PAC-SC36NA-E gebruikt. Verder vind je daar het aansluitschema en welke dipswitch je om moet zetten. Wel even de spanning van de buitenunit afhalen.

Verder heb ik gebruikt:
- 2x Shelly 1PM
- 3 Wago lasklemmen
- Installatiedraad bruin en blauw

In Home Assistant gebruik ik nu drie scripts om te kunnen schakelen, dit wil ik nog anders doen d.m.v. een keuzemenu.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik daar een heel klein wifi relais bordje voor, welke precies moet je @AUijtdehaag vragen.

Buiten bij de wp geïnstalleerd, nooit geen bereik problemen.

In ha kan ik hem op auto zetten, dan regelt hij vermogen adhv de buitentemperatuur (instelbaar).

Werkt perfect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Begrijp ik goed dat uk Ta alleen kan instellen door een vaste aanvoer temperatuur te kiezen? En dat hij dan niet meer naar de kamer thermostaat kijkt maar gewoon altijd die temperatuur water door het systeem gaat pompen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:30
DarkPino schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:35:
Begrijp ik goed dat uk Ta alleen kan instellen door een vaste aanvoer temperatuur te kiezen? En dat hij dan niet meer naar de kamer thermostaat kijkt maar gewoon altijd die temperatuur water door het systeem gaat pompen?
Wat ik heb begrepen werkt de ruimtethermostaat als begrenzer zodat het nooit te warm kan worden. Zodra de temperatuur het setpoint bereikt stopt hij met verwarmen totdat de temperatuur in de ruimte eronder zakt en de TA onder het setpoint zakt.

[ Voor 14% gewijzigd door fragtor op 28-10-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Bij mijn FTC6 gaat hij dus uit, maar blijft wel in operation-mode "Heating" staan als de aanvoer-temperatuur 5 graden boven de doelaanvoertemperatuur komt. Hij blijft dan een uur uit. Die 5 graden kun je installen, voor dat uur heb ik geen parameter kunnen vinden.
@doek55 @ocaj in de instellingen (Service > Bedieningsinstelling > Verwarmingsbedrijf > Aanpass.versch.W/P thermo) kun je naast die +5 en -5 ook een interval instellen, bij mij staat die op 60 minuten.
Er staat ook 60 minuten bij mij onder Instellingen > Bedieningsinstelling > Verwarmingsbedrijf > Temp. regeling interval.
Wellicht helpen deze om te snel pendelen tegen te gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door LeonTebbens op 28-10-2022 09:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@LeonTebbens Dat is het interval van de regeling. Die heb ik op 10 minuten staan. Heb niet helemaal duidelijk wat het doet, maar had de indruk dat hij maar 1 keer per 10 minuten kijkt als je bijvoorbeeld je regeling aanpast.

(Stel, warmtepomp is niet aan, omdat het al 20,5 is en je vind het fris worden. Als ik hem dan op 21 graden kamer-doeltemperatuur zet dan gaat hij niet meteen aan, kan soms wel 10 minuten duren, dus ik dacht dat dat hem was?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ocaj schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:20:
@LeonTebbens Dat is het interval van de regeling. Die heb ik op 10 minuten staan. Heb niet helemaal duidelijk wat het doet, maar had de indruk dat hij maar 1 keer per 10 minuten kijkt als je bijvoorbeeld je regeling aanpast.

(Stel, warmtepomp is niet aan, omdat het al 20,5 is en je vind het fris worden. Als ik hem dan op 21 graden kamer-doeltemperatuur zet dan gaat hij niet meteen aan, kan soms wel 10 minuten duren, dus ik dacht dat dat hem was?)
Ik denk dat deze instelling voornamelijk rekening houdt met de opwarmsnelheid/afkoelsnelheid van je afgifte systeem.

Een beetje zoals diverse merk cv ketels ook zo’n instelling hebben welke je kan aanpassen voor als je radiatoren of vloerverwarming hebt.
Dit om het regelgedrag van het systeem wat meer in balans te brengen ipv het ene moment vol gas geven om vervolg in de ankers te gaan om af te remmen.

Dit werkt overigens alleen als de regeling op kamertemperatuur regeling staat.

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD-xWUbeC6x9pOwt8OcJ-ibbHNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkTgDfU2dR5XUV9J87uX1TCN.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

fragtor schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:52:
[...]

Wat ik heb begrepen werkt de ruimtethermostaat als begrenzer zodat het nooit te warm kan worden. Zodra de temperatuur het setpoint bereikt stopt hij met verwarmen totdat de temperatuur in de ruimte eronder zakt en de TA onder het setpoint zakt.
Er zijn 2 uitzonderingen hierop.

Als je de Mitsubishi PAR thermostaat op weersafhankelijk instelt kun je alleen de offset temperatuur instellen via de thermostaat.

Als je de Mitsubishi hoofdbedieningspaneel als kamerthermostaat gebruikt werkt de installatie op:
- Weersafhankelijk (curve) + offset.
- Ruimtetemperatuur regeling. (Auto adapt)
- doeltemperatuur. (Aanvoertemperatuur)
Hierbij wordt de ruimte temperatuur alleen begrensd bij Ruimtetemperatuur regeling.

Er zijn misschien wel trucjes om het alsnog voor elkaar te krijgen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
DutchWing schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

Er zijn 2 uitzonderingen hierop.

Als je de Mitsubishi PAR thermostaat op weersafhankelijk instelt kun je alleen de offset temperatuur instellen via de thermostaat.

Als je de Mitsubishi hoofdbedieningspaneel als kamerthermostaat gebruikt werkt de installatie op:
- Weersafhankelijk (curve) + offset.
- Ruimtetemperatuur regeling. (Auto adapt)
- doeltemperatuur. (Aanvoertemperatuur)
Hierbij wordt de ruimte temperatuur alleen begrensd bij Ruimtetemperatuur regeling.

Er zijn misschien wel trucjes om het alsnog voor elkaar te krijgen…
Het is misschien wat dom maar ik snap het nog niet helemaal maar ben ook nieuw hierin.
Mijn WP/Binnenunit staat nu op ruimte temperatuur. Hoe moet ik dat weersafhankelijk zien/lezen? Die curve volgt hij buiten/binnen temperatuur?
En doeltemperatuur blijft hij dus constant de doeltemperatuur rondpompen? Ook als de kamer op temperatuur is?

Andere vraag: klopt het dat je geen maximale aanvoer temperatuur kan meegeven als hij op auto adapt staat?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ocaj schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:20:

Volgens mij klopt dat. Met 10min kijkt hij elke 10min of de verwarming aan/uit moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
DarkPino schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:31:

Andere vraag: klopt het dat je geen maximale aanvoer temperatuur kan meegeven als hij op auto adapt staat?
Screenshot hierboven staat de instelling van min/max Ta bij auto adapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Plenkske schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Screenshot hierboven staat de instelling van min/max Ta bij auto adapt.
Ah niet goed gekeken, dank! Ik laat het nu staan maar denk dat ik Max op 35 graden en minimaal op 20

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DarkPino schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:31:
[...]

Het is misschien wat dom maar ik snap het nog niet helemaal maar ben ook nieuw hierin.
Mijn WP/Binnenunit staat nu op ruimte temperatuur. Hoe moet ik dat weersafhankelijk zien/lezen? Die curve volgt hij buiten/binnen temperatuur?
Met weersafhankelijk stel je een stooklijn in bij:
Y1/X1 en Y2/X2

Waarin Y = Buitentemperatuur.
Waarin X = Aanvoertemperatuur.

Daarnaast kun je de stooklijn allerlei krommingen geven etc. (Curve instellen)

Als laatste is het even afhankelijk van de thermostaat en configuratie wat de warmtepomp hiermee doet.
- Offset.
- Compensatie.
- Begrenzing.

Maar op ruimtetemperatuur regeling (auto-adapt) reageert de installatie weer net anders, de auto-adapt verraad eigenlijk al wat de installatie gaat doen; automatisch adaptief.

Waarbij deze instellingen horen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSvwOx0MHiwSpCfNL2g44stQwTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xdBaFJibbXtmHa1XKNgmgOs.jpg?f=fotoalbum_large
En doeltemperatuur blijft hij dus constant de doeltemperatuur rondpompen? Ook als de kamer op temperatuur is?
Dat is dus wederom afhankelijk van de thermostaat en configuratie…
Heb je een aan/uit thermostaat op IN1, dan begrensd deze de ruimtetemperatuur.
Heb je de PAR thermostaat dan begrenst deze de ruimtetemperatuur.
Heb je de hoofdbedieningspaneel dan blijft deze 24/7 op doeltemperatuur stoken, mits eventueel kloktijden / bloktijden ingesteld.
Dan zal deze hierbuiten wel uitgaan.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 29-10-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
DutchWing schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Met weersafhankelijk stel je een stooklijn in bij:
Y1/X1 en Y2/X2

Waarin Y = Buitentemperatuur.
Waarin X = Aanvoertemperatuur.

Daarnaast kun je de stooklijn allerlei krommingen geven etc. (Curve instellen)

Als laatste is het even afhankelijk van de thermostaat en configuratie wat de warmtepomp hiermee doet.
- Offset.
- Compensatie.
- Begrenzing.

Maar op ruimtetemperatuur regeling (auto-adapt) reageert de installatie weer net anders, de auto-adapt verraad eigenlijk al wat de installatie gaat doen; automatisch adaptief.

Waarbij deze instellingen horen:
[Afbeelding]

[...]

Dat is dus wederom afhankelijk van de thermostaat en configuratie…
Heb je een aan/uit thermostaat op IN1, dan begrensd deze de ruimtetemperatuur.
Heb je de PAR thermostaat dan begrensd deze de ruimtetemperatuur.
Heb je de hoofdbedieningspaneel dan blijft deze 24/7 op doeltemperatuur stoken, mits eventueel kloktijden / bloktijden ingesteld.
Dan zal deze hierbuiten wel uitgaan.
Dank voor de uitgebreide reactie! Het werkt dus zoals ik dacht, ik heb een PAR thermostaat dus wat dat betreft is het ook nog een optie om met een vaste aanvoer temperatuur te gaan werken. Ik laat eerst (in ieder geval voor het weekend) even alles werken zoals het nu ingesteld is. Daarna ga ik denk ik beginnen met de adaptieve modus en daarvan dus de temperaturen te verlagen (tenzij hier bezwaren tegen zijn?)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
De handleiding is overigens niet heel duidelijk welke parameters voor welke stand zijn. Ik heb de indruk dat de Flow temp ("Voorlooptemperatuur" in de Nederlandse display) min/max óók gerespecteerd worden als je op ruimtetemperatuur stookt. Sinds ik die op 25/40 heb staan stookt hij een stuk rustiger (helaas had ik toen mijn Procon nog niet aan de praat, dus ik heb er geen logging van).
De default ondergrens van 30 is voor veel huizen wat aan de royale kant.

Wat ik ook niet helemaal snap is dat de handleiding kennelijk zegt dat de minimale flow tot 20 instelbaar is, maar zoals in de startpost te lezen is kun je niet lager dan 25 instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Ja ik vind de term “voorloop temperatuur” niet heel logisch zeker aangezien je ook een aparte modus met “voorloop” erin hebt.

Ga eerst maar eens een Procon met NUC kopen denk ik zodat ik ook meer kan uitlezen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkPino schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:21:
Ga eerst maar eens een Procon met NUC kopen denk ik zodat ik ook meer kan uitlezen
Geef je me een tip als je die ergens voor een redelijke prijs kunt krijgen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:44

BlueTooth76

Let the sun shine!

ocaj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:02:
De handleiding is overigens niet heel duidelijk welke parameters voor welke stand zijn. Ik heb de indruk dat de Flow temp ("Voorlooptemperatuur" in de Nederlandse display) min/max óók gerespecteerd worden als je op ruimtetemperatuur stookt. Sinds ik die op 25/40 heb staan stookt hij een stuk rustiger (helaas had ik toen mijn Procon nog niet aan de praat, dus ik heb er geen logging van).

Wat ik ook niet helemaal snap is dat de handleiding kennelijk zegt dat de minimale flow tot 20 instelbaar is, maar zoals in de startpost te lezen is kun je niet lager dan 25 instellen?
Heb het hier niet gecontroleerd hoe dat hier zit maar staat "lower limit" misschien op -5 en zou dat invloed hebben op de minimale aanvoertemperatuur die je in kan stellen?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:10:
Heb je de PAR thermostaat dan begrenst deze de ruimtetemperatuur.
Dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat die Mitsubishi PAR afstandsbedieing ook als een sensor werkte en dus alleen geschikt was voor de (adaptieve) ruimtetemperatuurregeling. Volgens mij was het zo dat de enige manier om bij constante aanvoertemperatuur of WAR-regeling de temperatuur te begrenzen het aansluiten van een externe thermostaat (of zoneregeling) op IN1 is.
Maar ik heb zo'n PAR zelf niet, dus kan niet uit ervaring vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat die Mitsubishi PAR thermostaat ook als een sensor werkte en dus alleen geschikt was voor de (adaptieve) ruimtetemperatuurregeling. Volgens mij was het zo dat de enige manier om bij constante aanvoertemperatuur of WAR-regeling de temperatuur te begrenzen het aansluiten van een externe thermostaat (of zoneregeling) op IN1 is.
Maar ik heb zo'n PAR zelf niet, dus kan niet uit ervaring vertellen.
Hij begrensd sowieso op de adaptieve ruimtetemperatuurregeling zoals je zegt. Maar kan die PAR niet ook op de IN1 ? Of kan daar alleen een aan/uit op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
BlueTooth76 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Heb het hier niet gecontroleerd hoe dat hier zit maar staat "lower limit" misschien op -5 en zou dat invloed hebben op de minimale aanvoertemperatuur die je in kan stellen?
Nee dat heeft er geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ocaj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:02:

Volgens mij wordt die flow temp instelling alleen maar gebruikt met stoken op ruimtetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:27:
Hij begrensd sowieso op de adaptieve ruimtetemperatuurregeling zoals je zegt. Maar kan die PAR niet ook op de IN1 ? Of kan daar alleen een aan/uit op ?
Voor zover ik weet: De PAR begrenst niks. In de PAR zit gewoon een temperatuursensor die door de adaptieve ruimtetemperatuurregeling van de FTC wordt gebruikt.
En op IN1 kan inderdaad alleen een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

ThaDude

Hang Loose

[Afbeelding]

Heeft het nog nut om deze leidingen in de buitenunit te isoleren? Zijn er mensen die dat gedaan hebben?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ThaDude schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:32:
[Afbeelding]

Heeft het nog nut om deze leidingen in de buitenunit te isoleren? Zijn er mensen die dat gedaan hebben?
Dat staat nog wel op mijn lijstje. Ik verwacht dat daar nog wel wat warmte verloren gaat. Aan de andere kant, die warmte houdt de elektronica ook mooi warm (en dus vooral droog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Andrehj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Geef je me een tip als je die ergens voor een redelijke prijs kunt krijgen? ;)
De NUC of Procon? Ik weet niet wat jij redelijk vind :)

[ Voor 7% gewijzigd door DarkPino op 29-10-2022 23:13 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkPino schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:13:
De NUC of Procon? Ik weet niet wat jij redelijk vind :)
De Procon. Iets in de buurt van 100 euro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Morgenochtend niet vergeten:
Menu → Basisinstelling → Zomertijd → Uit

Dan staat ook je Ecodan weer mooi op tijd. (Blijft alleen jammer dat zoiets simpels niet automatisch kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Andrehj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:16:
Morgenochtend niet vergeten:
Menu → Basisinstelling → Zomertijd → Uit

Dan staat ook je Ecodan weer mooi op tijd. (Blijft alleen jammer dat zoiets simpels niet automatisch kan.)
Lijkt me dat dat wellicht ook met de Procon i.c.m. domotica kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Cranberry schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:45:
[...]

Lijkt me dat dat wellicht ook met de Procon i.c.m. domotica kan?
Je kan wel de tijd instellen inderdaad, maar niet deze optie schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
OK, een gemiste kans :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1847902

Hoi,

Ik ben nieuw en heb al veel gelezen, ik woon sinds kort in een nieuwbouwappartement van 2021 en alleenstaand, heb er weinig verstand van ☺️.
Je zal begrijpen dat ik graag wat meer wil weten over mijn lucht waterwarmtepomp met binnen unit EHST20D-VM2D van mitshibushi.

Het appartement is dus gasloos maar wil toch wat letten op mijn verbruik van stroom.
Hoe moeten mijn instellingen staan van mijn boiler? Op dit moment staat het zo geprogrammeerd:

Instellingen sww ecodan:
* Temperatuur 55 graden
* maximale laadtijd sww staat op 100min
* Maximale temperatuursdaling staat op 5 graden
* Sww modus beperking staat op 30 min
* Dhw opladen staat op groot…
Zijn dit de juiste instellingen of kan ik qua energieverbruik nog wat aanpassen?

Instellingen legionella boiler ecodan:
* Temperatuur 60 graden
* Frequentie staat 1x 7 dagen
* Start tijd elke dinsdag om 13.00
* Maximale laadtijd staat op 3 uur
* Duur van maximale temperatuur staat op 1 uur!

Ik wil op de kosten letten maar ook geen gevaar voor legionella… het liefst draai ik geen legionella want daar piekt het verbruik enorm van maar daar zal ik wel niet onderuit komen 😉

Graag hoor van iemand wat ik het beste kan doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1847902

En nog iets ben dus alleen zoals ik al zei en het is dus een 200 liter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch
Doe jij aan legionella?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat weet jij toch wel ;) ik doe niet aan legionella :)

Is al genoeg over geschreven in dit topic denk ik.

Pagina: 1 ... 32 ... 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero