Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ronaldvdijk schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Ik doe niet aan zone regeling, maar gebruik de tado als thermostaat om de verwarming aan en uit te schakelen icm WAR. Mijn ervaring is tot op heden positief. Ik maak lange runs van meerdere uren en dit werkt zonder problemen. Je kunt bij de instellingen je type ketel kiezen. Hier heb ik de mitsubishi hydrobox geselecteerd. Mijn wp kan koelen en verwarmen, maar ik gebruik het koelen niet. Dus aansturen gaat dan ook prima.

Ik merk wel dat bij een ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden de thermostaat nog door blijft gaan tot 20.3graden en dan pas de wp uit zet. Als de temperatuur zakt gaat hij wel bij 19.9 graden weer aan.
Zeer interessant, dank voor deze tip. Hoe kun je kiezen voor "mitsubishi hydrobox"? Ik zie in de handleiding dat je een protocol moet kiezen (bijvoorbeeld D01 = Opentherm), maar dit zijn codes van het type Dxx (met ipv xx bepaalde cijfers). Welke code te kiezen voor "mitsubishi hydrobox"?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:36

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Als je het max vermogen wilt begrenzen. De mijne staat permanent op 75%. Vooral ook handig met veel warmtecapaciteit in je vloer. Je voorkomt dan dat ie bij opstarten direct vol gas gaat om de Ta te halen.
In dit geval gaat het je niks brengen.
Dat doet hij hier idd wel. Ding stijgt bijna op ;) als hij opstart.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SgtCaffran schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:58:
@doek55 @Andrehj Helder, de temperatuur sensor foppen is dus vooral in de zomer met koelen nuttig om op 20Hz te draaien. En zouden jullie nog kunnen aangeven of datzelfde geldt voor het 50/75% vermogens kabeltje? Wanneer is dat nuttig toe te passen?
Mijn kabeltje werkt adhv buitentemperatuur

+10 = 50%
0 -10 = 75%
-0 en lager = 100%

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:55:
Dat doet hij hier idd wel. Ding stijgt bijna op ;) als hij opstart.
Opstarten op hoog ventilatortoerental is normaal, maar dat duurt maar een paar seconden. Staat ook los van het thermisch vermogen. Dit kun je met het kabeltje ook niet beïnvloeden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-09 20:08

TSE

Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:14:
[...]

+10 = 50%
0 -10 = 75%
-0 en lager = 100%
Geautomatiseerd ?
Zou je zoiets ook via Melcloud/homey kunnen doen met de stille modus ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Even een hele andere vraag.
Mijn boiler staat in een geïsoleerde garage maar nu zonder verwarming. Dit omdat de huidige radiator op een Ta van 25gr of een Ta van 30gr geen warmte meer afgeeft blijft de boel daar koud.

Ik zit nu te denken om een geïsoleerde kast te maken om de binnenunit heen, zodat de boiler minder beïnvloed kan worden van buitenaf en het water misschien wat langer warm blijft.

Als ik nu al zie wat voor verlies er is. Als ik bv. s'avonds (als test) even de boel handmatig opwarm tot 47/48gr dan zie ik in de ochtend (7.00u) dat de temperatuur is gezakt naar 44gr.

Of ik moet naar Jaga's gaan kijken om de 125m3 op temperatuur te houden. Maar is dit misschien ook weer niet een beetje overdone.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
Dag beste tweakers!

Aangezien de energiecrisis ook mijn huis... of eigenlijk vooral m'n hoofd heeft bereikt, ben ik bezig om m'n pomp energiezuiniger te maken.

Nu heb ik mijn pomp ingesteld op compensatiecurve (ik geloof dat dat de WAR-curve is). Daarbij is mijn huis uit 2020 dus bijzonder goed geisoleerd. Ik maak nog geen gebruik van een aan/uit thermostaat. Aangezien ik een volledig variable energie tarief heb heb ik gekozen om de pomp op een simpel weekschema in te zetten.

M'n pomp gaat aan om 10 uur 's ochtends omdat dat het vaak het moment is dat de energieprijs daalt. Vervolgens mag m'n pomp verwarmen tot een 16:00 want dan wordt de energie prijs weer hoog.

Ik ben van plan zelf een thermostaat te maken icm home assistant die de woonkamer temperatuur meet en dan aan de hand van de verwachte energieprijs icm de buiten temperatuur te bepalen wat de beste verwarmings uren zijn (en dus ook accepteren dat de temperatuur soms in huis te laag wordt). Hier zitten best wat haken en ogen aan, want wat als het te koud wordt in huis? Maaaar daar kom ik hier niet voor.

Wat je in de bijgevoegde afbeelding ziet is de warmtepomp die aangaat om 10 uur en dan de vloer op 24/25 graden kan verwarmen. vervolgens om 13:00 begint de pomp een SWW run.

Wat opvallend is, is dat de runs die worden uitgevoerd best kort zijn (ongeveer een half uur). Wat kan de verklaring hiervoor zijn en hoe zou ik dat kunnen verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRZjMf1HDDqsVUDBRV6U3bkXf6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9iwePzCyVWiUlKuTxn1zq6cL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:50
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:14:
[...]

+10 = 50%
0 -10 = 75%
-0 en lager = 100%
Kan iemand mij vertellen of ik zo'n kabeltje kan gebruiken op een SUZ-SWM80VA?

(ik vraag het even omdat ik begin dit jaar ergens gelezen meen te hebben dat dit niet zou werken op dit type, maar kan het niet terugvinden)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@LittleKiller het oplopende vermogen aan het einde van een langere run doet denken aan een defrost, maar daar is het nog wat warm voor?

Gedurende de dag worden de runs korter -> je vloer is opgewarmd en de wp kan het vermogen niet meer kwijt. Bovendien wordt het gedurende de dag buiten ook warmer, dus wordt het minimumvermogen ook nogal groot (vandaag is COP 7 of 8 niet raar wat dus neerkomt op 3 kW).
Een workaround is om het Ta setpoint mee te laten lopen met de gerealiseerde aanvoer.

Voor beter inzicht in het gedrag heb je ook zo'n grafiek van Tbuiten, Taanvoer en Tretour nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Proton_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:23:
@LittleKiller het oplopende vermogen aan het einde van een langere run doet denken aan een defrost, maar daar is het nog wat warm voor?

Gedurende de dag worden de runs korter -> je vloer is opgewarmd en de wp kan het vermogen niet meer kwijt. Bovendien wordt het gedurende de dag buiten ook warmer, dus wordt het minimumvermogen ook nogal groot (vandaag is COP 7 of 8 niet raar wat dus neerkomt op 3 kW).
Een workaround is om het Ta setpoint mee te laten lopen met de gerealiseerde aanvoer.

Voor beter inzicht in het gedrag heb je ook zo'n grafiek van Tbuiten, Taanvoer en Tretour nodig.
Duidelijk. Ik snap hem. Dat kan het beste door het apparaat uit te lezen neem ik aan?

En heeft een dergelijke regeling dan geen nadelinge invloed op de COP? Als je Ta setpoint verhoogt zal de deltaT met buiten natuurlijk groter worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TSE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Geautomatiseerd ?
Zou je zoiets ook via Melcloud/homey kunnen doen met de stille modus ?
Yup, met een wifi relais bordje, NR + HA, buitentemperatuur gemeten door m'n Netatmo weer station.

Of dat met stille modus ook werkt weet ik niet, maar als het te schakelen is met de hand, kan het ook met een wifi relais bordje denk ik dan :P
LittleKiller schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:07:
Dag beste tweakers!

Aangezien de energiecrisis ook mijn huis... of eigenlijk vooral m'n hoofd heeft bereikt, ben ik bezig om m'n pomp energiezuiniger te maken.

Nu heb ik mijn pomp ingesteld op compensatiecurve (ik geloof dat dat de WAR-curve is). Daarbij is mijn huis uit 2020 dus bijzonder goed geisoleerd. Ik maak nog geen gebruik van een aan/uit thermostaat. Aangezien ik een volledig variable energie tarief heb heb ik gekozen om de pomp op een simpel weekschema in te zetten.

M'n pomp gaat aan om 10 uur 's ochtends omdat dat het vaak het moment is dat de energieprijs daalt. Vervolgens mag m'n pomp verwarmen tot een 16:00 want dan wordt de energie prijs weer hoog.

Ik ben van plan zelf een thermostaat te maken icm home assistant die de woonkamer temperatuur meet en dan aan de hand van de verwachte energieprijs icm de buiten temperatuur te bepalen wat de beste verwarmings uren zijn (en dus ook accepteren dat de temperatuur soms in huis te laag wordt). Hier zitten best wat haken en ogen aan, want wat als het te koud wordt in huis? Maaaar daar kom ik hier niet voor.

Wat je in de bijgevoegde afbeelding ziet is de warmtepomp die aangaat om 10 uur en dan de vloer op 24/25 graden kan verwarmen. vervolgens om 13:00 begint de pomp een SWW run.

Wat opvallend is, is dat de runs die worden uitgevoerd best kort zijn (ongeveer een half uur). Wat kan de verklaring hiervoor zijn en hoe zou ik dat kunnen verhelpen?

[Afbeelding]
Lijkt op pendelen door te weinig afgifte.
Zet je stooklijn (voor test) eens 2 graden hoger, krijg je dan langere runs :?
Proton_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:23:

Dat opgenomen wat hoger wordt aan het einde van een run komt omdat de Ta oploopt, daardoor slechtere COP, daardoor hoger opgenomen vermogen.

Op dezelfde frequentie draaien met een hogere Ta resultuurt in een hoger opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Yup, met een wifi relais bordje, NR + HA, buitentemperatuur gemeten door m'n Netatmo weer station.

Of dat met stille modus ook werkt weet ik niet, maar als het te schakelen is met de hand, kan het ook met een wifi relais bordje denk ik dan :P

[...]

Lijkt op pendelen door te weinig afgifte.
Zet je stooklijn (voor test) eens 2 graden hoger, krijg je dan langere runs :?

[...]

Dat opgenomen wat hoger wordt aan het einde van een run komt omdat de Ta oploopt, daardoor slechtere COP, daardoor hoger opgenomen vermogen.

Op dezelfde frequentie draaien met een hogere Ta resultuurt in een hoger opgenomen vermogen.
interessant, ik ga hiermee testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Grolsch Ik ken de Mitsubishi regeling niet, dus je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
Het lijkt er wel op dat er discrete stappen in het opgenomen vermogen zitten, dus het zit in de regeling.
Bovendien zijn de runs later korter zonder het elektrisch vermogen zo ver op te laten lopen, alsof hij bij overshoot dan wel gewoon uit gaat. Het zal dus niet het hele verhaal zijn (deltaT regeling?). Het COP verschil tussen 24 en 27 graden is ook weer niet zó groot :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:43:
@Grolsch Ik ken de Mitsubishi regeling niet, dus je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
Het lijkt er wel op dat er discrete stappen in het opgenomen vermogen zitten, dus het zit in de regeling.
Bovendien zijn de runs later korter zonder het elektrisch vermogen zo ver op te laten lopen, alsof hij bij overshoot dan wel gewoon uit gaat. Het zal dus niet het hele verhaal zijn (deltaT regeling?). Het COP verschil tussen 24 en 27 graden is ook weer niet zó groot :)
De Mitsu is wat dat betreft vrij rechtlijnig en niet ingewikkeld

= Ta 2 graden boven setpoint, WP gaat uit

In het begin gaat dat langzaam, maar op een gegeven moment is dat moment veel sneller bereikt.

Hij start ook gerust 3 minuten na afslaan weer opnieuw op, dus de boel heeft nauwelijks de tijd om af te koelen.

Bij de Mitsu worden ook bepaalde (lage) frequenties vrijgegeven bij bepaalde buitentemperaturen.

Als je pech hebt is het buiten net 1 graad warmer of kouder waardoor minimale frequentie van 20 naar 30 Hz gaat, waardoor opgenomen vermogen zo stijgt.

Om het goed te kunnen bekijken heb je (veel) meer info, en dus een procon nodig :P

@LittleKiller heb jij geen zonnepanelen dan :?

We mogen nog even salderen, waarom zou je dan per kwartier willen kijken wat de prijs is en daar op sturen op dit moment :?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

In het begin gaat dat langzaam, maar op een gegeven moment is dat moment veel sneller bereikt.

Hij start ook gerust 3 minuten na afslaan weer opnieuw op, dus de boel heeft nauwelijks de tijd om af te koelen.

Bij de Mitsu worden ook bepaalde (lage) frequenties vrijgegeven bij bepaalde buitentemperaturen.

Als je pech hebt is het buiten net 1 graad warmer of kouder waardoor minimale frequentie van 20 naar 30 Hz gaat, waardoor opgenomen vermogen zo stijgt.

Om het goed te kunnen bekijken heb je (veel) meer info, en dus een procon nodig :P

@LittleKiller heb jij geen zonnepanelen dan :?

We mogen nog even salderen, waarom zou je dan per kwartier willen kijken wat de prijs is en daar op sturen op dit moment :?
Ik kom er inderdaad steeds meer achter dat ik een procon nodig heb. haha. Ik heb wat voorbij zien komen van @Andrehj maar ik geloof dat hij ook nog zoekende is?

Maar ik heb zeker weten zonnepanelen. Maar ik zit ook bij easy energy. Dat was in februari, toen mijn contract afliep, de beste keuze want over het afgelopen jaar was de gemiddelde prijs daar 30 cent per kWh.Maar zoals met een volledig variabel tarief, is het niet interessant om te verwarmen in de ochtend en avond. Zo kwam ik op een idee om iedere dag te berekenen wat de meest "gunstige" verwarm uren zijn.

Je kunt een weekschema instellen, maar idealiter bekijk ik per dag wat de te verwachte buiten temperatuur is versus de energie prijs en ga ik daar vervolgens op verwarmen. Afgelopen zondag was de prijs van energie 1,5 cent per kWh rond het middag uur. Vrij interresant om op dat moment je minst efficiente proces (SWW) uit te voeren.

Een belangrijk gegeven hierin is dat mijn huis gewoon extreem efficient is. Eerder had ik altijd temperatuur setpoint aan. Maar dan had ik het in de winter altijd warm in bed. Nu snap ik hoe dat komt, omdat m'n WP eigenlijk overdag nooit aanstond, maar uitsluitend 's nachts.

Om even terug te komen op de zonnepanelen. Los van of ik die heb, ik denk dat je altijd wilt verwarmen als energie het meest voorhand is. Of dat nou buiten temperatuur is of elektriciteit. Je zult dan altijd zo min mogelijk energie gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat ben ik niet met je eens, ik verwarm wanneer ik het koud heb en kijk niet naar prijzen van energie.

En als je zonnepanelen hebt kun je toch veel beter bij een partij zitten die jaarlijks saldeert?

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:02:
Dat ben ik niet met je eens, ik verwarm wanneer ik het koud heb en kijk niet naar prijzen van energie.

En als je zonnepanelen hebt kun je toch veel beter bij een partij zitten die jaarlijks saldeert?
Ja maar uiteindelijk zal het salderen toch verdwijnen. Begrijp goed, mijn energie rekening is ongeveer 40 euro per maand, ik hoef dit niet te doen. Maar salderen gaat er komende jaren vanaf. Daarnaast vind ik dat ik niet onnodig energie moet verbruiken.

Daarnaast, het was vannacht 5 graden buiten. Ik zet mn WP uit rond 16:00 uur en hij gaat om 10:00 weer aan. In die tijd mijn huis ongeveer 0.7 graaf afgekoeld. Van 20.9 naar 20.2. Koud krijg ik het niet. :p

Er ligt een mooi canvas om echt energie te besparen. Waarom zou ik het niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Dat kun je toch met de Thermo. Diff. instelling aanpassen?
Alleen de warmtepomp lijkt ondanks een instelling van -5 / +5 (default) toch bij 2 graden boven setpoint uit te gaan.

Je zou eventueel de Thermo. Diff. iets lager kunnen zetten, dus bijvoorbeeld pas bij 6 graden onder setpoint weer aan.
Daarmee zou je de rusttijd iets kunnen verlengen.
Maar ik had altijd begrepen dat voor een warmtepomp een rustperiode van ~ 10 minuten tussen start/stop wenselijk/ideaal is.
Maar zo’n instelling heeft Mitsubishi niet, ik merk dat Mitsubishi het heel erg basic heeft gehouden in verhouding tot andere merken qua instellingen.

Maar je had zelf al vrij lang je warmtepomp, dus de korte tussen posses van 3 minuten hebben klaarblijkelijk geen negatief effect.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 19-10-2022 23:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:36:
[...]

Dat kun je toch met de Thermo. Diff. instelling aanpassen?
Alleen de warmtepomp lijkt ondanks een instelling van -5 / +5 (default) toch bij 2 graden boven setpoint uit te gaan.

[...]

Je zou eventueel de Thermo. Diff. iets lager kunnen zetten, dus bijvoorbeeld pas bij 6 graden onder setpoint weer aan.
Daarmee zou je de rusttijd iets kunnen verlengen.
Maar ik had altijd begrepen dat voor een warmtepomp een rustperiode van ~ 10 minuten tussen start/stop wenselijk/ideaal is.
Maar zo’n instelling heeft Mitsubishi niet, ik merk dat Mitsubishi het heel erg basic heeft gehouden in verhouding tot andere merken qua instellingen.

Maar je had zelf al vrij lang je warmtepomp, dus de korte tussen posses van 3 minuten hebben klaarblijkelijk geen negatief effect.
Die thermo diff instellingen doen niets als je op voorlooptemp (war) draait helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LittleKiller schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Ja maar uiteindelijk zal het salderen toch verdwijnen. Begrijp goed, mijn energie rekening is ongeveer 40 euro per maand, ik hoef dit niet te doen. Maar salderen gaat er komende jaren vanaf. Daarnaast vind ik dat ik niet onnodig energie moet verbruiken.

Daarnaast, het was vannacht 5 graden buiten. Ik zet mn WP uit rond 16:00 uur en hij gaat om 10:00 weer aan. In die tijd mijn huis ongeveer 0.7 graaf afgekoeld. Van 20.9 naar 20.2. Koud krijg ik het niet. :p

Er ligt een mooi canvas om echt energie te besparen. Waarom zou ik het niet doen?
Nu spreek jij jezelf tegen :+ gaat het je nu om de goedkoopste prijs per kWh thermische warmte :? Want dan moet je juist 's nachts tussen 03.00 en 06.00 gaan verwarmen, dan is normaal gesproken de spotprijs altijd relatief goedkoop. En dat geeft zoveel voordeel t.o.v. 10.00 ~ 12.00 dat een slechtere COP het verschil niet maakt :P

https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table

Zelf verwarm ik alleen maar tussen 10.00 en 22.00, tussen 22.00 en 10.00 pas ik 1 graad nachtverlaging toe, wat er in resulteert dat de WP in 99% van het jaar 's nachts niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Grolsch schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Nu spreek jij jezelf tegen :+ gaat het je nu om de goedkoopste prijs per kWh thermische warmte :? Want dan moet je juist 's nachts tussen 03.00 en 06.00 gaan verwarmen, dan is normaal gesproken de spotprijs altijd relatief goedkoop. En dat geeft zoveel voordeel t.o.v. 10.00 ~ 12.00 dat een slechtere COP het verschil niet maakt :P

https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table

Zelf verwarm ik alleen maar tussen 10.00 en 22.00, tussen 22.00 en 10.00 pas ik 1 graad nachtverlaging toe, wat er in resulteert dat de WP in 99% van het jaar 's nachts niet draait.
Je hebt gelijk inderdaad. Op dit moment doe ik het nog met een weekschema. Maar dat is inderdaad hopelijk onhandig. Je wilt dit gewoon van te voren berekenen. Maar het kan inderdaad zo zijn dat 's nachts het goedkoopste is! Ik heb het script al liggen wat het berekent. Maar om het vervolgens in de WP te krijgen, moet ik toch eerst een procon hebben :P

Overigens neem je nu een voorbeeld, maar het komt ook voor dat de energie toch echt overdag het goedkoopste is. Als je dat combineert hogere buiten temperatuur ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZJkOBCi0XHg-7zzxxD2ZDFdCqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BA7N7mAbYdrn2oDu1Fosr8Xq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door LittleKiller op 20-10-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 18:20
Helaas is vroeg in de ochtend het koudste moment van de dag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmdKB7aNbNCDaq9VJNn6lJC2-bo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x3vuiwykMlti5ujDV7Q7X7Kj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LittleKiller schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Je hebt gelijk inderdaad. Op dit moment doe ik het nog met een weekschema. Maar dat is inderdaad hopelijk onhandig. Je wilt dit gewoon van te voren berekenen. Maar het kan inderdaad zo zijn dat 's nachts het goedkoopste is! Ik heb het script al liggen wat het berekent. Maar om het vervolgens in de WP te krijgen, moet ik toch eerst een procon hebben :P

Overigens neem je nu een voorbeeld, maar het komt ook voor dat de energie toch echt overdag het goedkoopste is. Als je dat combineert hogere buiten temperatuur ;)[Afbeelding]
We gaan wel heel erg off-topic, maar je hebt wel gelijk, voorlaatst was de spotprijs zelfs negatief tussen 1300 en 1500 (waarschijnlijk door de vele PV).

Dat betekent dus dat je geld krijgt als je stroom verbruikt, en geld moet betalen als je teruglevert! Omgekeerde wereld _/-\o_

Zakelijk zit ik op dit moment ook op de kwartier spot prijs, maar net om laten zetten naar de maandelijks gemiddelde spotprijs, dat pakt voor ons toch voordeliger uit na berekening.

En nu weer back ontopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Er-tje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:03:
Hoi,

Ik zou graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met een Ecodan met zonneboiler.

Gaat om een set PUHZ-SHW80 YAA + ERSC-VM2D.
Deze zouden we willen combineren met een zonneboiler.

Alvast bedankt
Ja hiero! *O*
Dit is ons verhaal van gasloos gaan.
Wij hebben exact dezelfde WP :-)

Setup: bestaande 10 jaar oude Nefit zonneboiler paneel is (met pomp en expansievat en regelaar) aangesloten op de tweede spiraal van het SWW vat, een DeJong WPS300S vat (“S” = extra solar spiraal).

Resultaat: Pakweg van begin mei t/m half oktober hoeft de WP geen SWW water op te warmen, en legionella runs door de WP zijn van eind mei tot eind september niet nodig.

Voor de duidelijkheid: Het oude zonneboiler-vat is verwijderd.
Helpt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 20-10-2022 17:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Volgens mij niet. Bij temperaturen boven de 12 graden zou de WP gewoon naar 450 à 500W elektrisch terug moeten moduleren. Geen idee waarom hij dat bij @Speedyace niet doet.
Maar hierin is de Mitsubishi wel vaker bijzonder. Vooral bij koelen heb ik daar in dit topic al vaak over geklaagd.
Vandaag nog even bezig geweest.
Pomp staat op stand 5 (23ltr) Setpoint Ta27 maar THW1 blijft op 29gr staan en THW2 op 24gr en TH2 op28gr en de Wattage gaat niet lager dan 940watt. :? de fan draait wel mooi rustig en hij maakt een run van zo'n 2 uur zag ik. Wat kan ik veranderen om de wattage te verlagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VALcqgdvj42Y-whdqD_OwWIe97U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1kPUQguR3kgxdExk09WsYbn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Pomp staat op stand 5 (23ltr) Setpoint Ta27 maar THW1 blijft op 29gr staan en THW2 op 24gr en TH2 op28gr en de Wattage gaat niet lager dan 940watt. :? de fan draait wel mooi rustig en hij maakt een run van zo'n 2 uur zag ik. Wat kan ik veranderen om de wattage te verlagen.
[Afbeelding]
Wat is de frequentie van de compressor?
Service menu > Informatie werking > Code: 016

Je meet de warmtepomp op een losse kWh meter?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

Wat is de frequentie van de compressor?
Service menu > Informatie werking > Code: 016

Je meet de warmtepomp op een losse kWh meter?
Ik heb er idd een losse 3 fase KWh meter tussen zitten (mid gekeurd).
Net nog even gekeken en ik draai met 440rpm en zit op 42Hz en 940Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:25:
Is idd beetje bijzonder. Wat zegt je installateur of Alklima hiervan?
Rendement is overigens wel prima, uit jouw cijfers komt een COP van 8.05.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Is idd beetje bijzonder. Wat zegt je installateur of Alklima hiervan?
Rendement is overigens wel prima, uit jouw cijfers komt een COP van 8.05.
Ik heb de boel zelf geïnstalleerd. Alklima heb ik nog niet benaderd. Ik weet dan ook niet of ik als particulier hier vragen over kan stellen.
Mijn zwager heeft alleen het F-gas gedeelte aangesloten (die spullen had ik niet) en verder dus alles zelf gedaan.
Zal zo'n kabeltje nog wat uithalen die jullie er tussen hebben zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedyace op 20-10-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Ja hiero! *O*
Dit is ons verhaal van gasloos gaan.
Wij hebben exact dezelfde WP :-)

Setup: bestaande 10 jaar oude Nefit zonneboiler paneel is (met pomp en expansievat en regelaar) aangesloten op de tweede spiraal van het SWW vat, een DeJong WPS300S vat (“S” = extra solar spiraal).

Resultaat: Pakweg van begin mei t/m half oktober hoeft de WP geen SWW water op te warmen, en legionella runs door de WP zijn van eind mei tot eind september niet nodig.

Voor de duidelijkheid: Het oude zonneboiler-vat is verwijderd.
Helpt dit?
Ik weet niet of @Er-tje die zonneboiler ook al heeft, of nog overweegt die aan te schaffen.
Als je zo'n ZB al hebt, kan ik me voorstellen dat je die weer aan je SWW-vat wilt hangen. Maar als je em nog nieuw aan moet schaffen kan dit (i.c.m. een WP) nooit uit. Dan kun je voor hetzelfde geld veel beter meer PV aanschaffen.
Wat cijfers voor een berekening:
Ik ga voor dit jaar uitkomen op ca 340 kWh elektrisch voor SWW + ca 48 kWh voor het dompelelement. Even bovenstaande cijfers van @LeonTebbens vereenvoudigd ben ik er vanuit gegaan de ZB alles doet in april t/m oktober, en de rest (nov t/m mrt) door de WP.
In de maanden nov t/m maart was het elektrisch verbruik voor SWW in totaal 201 kWh (juist in de winter als de ZB weinig doet is het stroomverbruik voor SWW extra hoog).
Met een ZB zou ik dus zo'n 187 kWh elektrisch per jaar kunnen besparen.
Tegen het huidige teruglevertarief is dat zo'n € 112 waard.
Geen idee wat een ZB tegenwoordig netto kost, maar ik denk niet dat je daarmee ook maar bij benadering die ZB binnen zijn levensduur terugverdiend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:57:
Ik heb de boel zelf geïnstalleerd. Alklima heb ik nog niet benaderd. Ik weet dan ook niet of ik als particulier hier vragen over kan stellen.
Mijn zwager heeft alleen het F-gas gedeelte aangesloten (die spullen had ik niet) en verder dus alles zelf gedaan.
Zal zo'n kabeltje nog wat uithalen die jullie er tussen hebben zitten.
Je zou de WP op 50% kunnen zetten, maar als de WP om wat voor reden dan ook vindt dat ie niet lager wil dan de berekende 8 kW, dan doe je daar niet veel aan.
Blijft wel vreemd dat ie niet lager wil. Op welke compressorfrequentie draait ie?
Edit: Laat maar. Hierboven staat al 42 Hz. Dat is best hoog en verklaart ook het hoge vermogen. Maar hij zou naar 20 Hz terug moeten kunnen.
Heb ergens het idee dat er iets verkeerd ingesteld staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Moet je nu per se een delta T van 5 hebben over je condensor?
Ik merk dat mijn Delta T nu rond de 3-4 graden is tussen aanvoer/retour, echter mijn warmtepomp blijft wel netjes doorsudderen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

Heb ergens het idee dat er iets verkeerd ingesteld staat.
En dan bedoel jij een dipswitch ofzo op de binnenunit of buitenunit of gewoon iets verkeerd in de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:12:
Moet je nu per se een delta T van 5 hebben over je condensor?
Ik merk dat mijn Delta T nu rond de 3-4 graden is tussen aanvoer/retour, echter mijn warmtepomp blijft wel netjes doorsudderen…
Zeker niet. Ik draai (in de winter, nu niet) meestal ook met zo'n 3.5 graden dT. Lager is ook beter, want dat betekent een lagere Ta.
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:19:
En dan bedoel jij een dipswitch ofzo op de binnenunit of buitenunit of gewoon iets verkeerd in de thermostaat.
Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Speedyace ik heb de indruk dat jouw warmtepomp gewoon zijn vermogen kwijt kan in de vloer en om deze reden niet verder terug wilt moduleren.
Je volumestroom is 23 liter/minuut.
Je delta T is 5 graden.
Je Compressor frequentie is 42Hz.
Je condensor uittrede vloeistofzijde is gelijk aan retour verwarmingzijde.
Je warmtepomp ziet geen noodzaak om te verlagen of te verhogen en wilt de delta T 5 graden aanhouden.

Je aanvoertemperatuur iets verlagen.
Dan wordt de delta T kleiner, dan moet hij wel noodzaak zien om van 42Hz naar bijvoorbeeld 25Hz te gaan…

Mijn warmtepomp blijft nu op 25Hz draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 20-10-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

Zoveel instellingen kun je ook niet echt veranderen, laatst toen we je dipswitches controleerde stonden deze gewoon goed.

Heb je nog bepaalde instellingen aangepast dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Zoveel instellingen kun je ook niet echt veranderen, laatst toen we je dipswitches controleerde stonden deze gewoon goed.

Heb je nog bepaalde instellingen aangepast dan?
Nee, niets aangepast.

Vanmiddag Setpoint op Ta27 gezet maar THW1 blijft op 29gr staan en THW2 op 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:38:
@Speedyace ik heb de indruk dat jouw warmtepomp gewoon zijn vermogen kwijt kan in de vloer en om deze reden niet verder terug wilt moduleren.
Je volumestroom is 23 liter/minuut.
Je delta T is 5 graden.
Je Compressor frequentie is 42Hz.
Je condensor uittrede vloeistofzijde is gelijk aan retour verwarmingzijde.
Je warmtepomp ziet geen noodzaak om te verlagen of te verhogen en wilt de delta T 5 graden aanhouden.

Je aanvoertemperatuur iets verlagen.
Dan wordt de delta T kleiner, dan moet hij wel noodzaak zien om van 42Hz naar bijvoorbeeld 25Hz te gaan…

Mijn warmtepomp blijft nu op 25Hz draaien.
Probleem was nou net dat ie z'n setpoint had ingesteld op 27 graden en de WP naar 29 graden (en 8 kW) gaat.... En Mitsubishi stuurt helemaal niet op delta T. Met die retourtemperatuur doet ie niks.

@Speedyace Post eens een foto van je hoofdscherm en "samenvatting instellingen" (in het instellingenmenu). (Vooral scherm 2 van 3 is belangrijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IokqiR_--55qdr8M49FcqbzRoW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwWZjOtU2GFrGTVKNyuqFPZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMcvLtT3qUsItmnK2E82TXfhroY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk7KWh9ADEzbZZQ61il9QqBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTH2y9bFyOrvJdG5OJS3pdFpNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uwTsvVJSDWGF0LmW0RwBoQH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En je hoofdscherm?
P.S. Je kunt de foto's voor het posten ook bijsnijden, dat scheelt al die zwarte balken.

En ik zie al twee gekke zaken:
1. Op vaste Ta moet er bij Z1mode "HE" staan en niet "HER" en
2. Op vaste Ta staat achter Hflow1 je gevraagde aanvoertemperatuur. Die staat bij jou op 30 graden en niet op 27 graden....

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Probleem was nou net dat ie z'n setpoint had ingesteld op 27 graden en de WP naar 29 graden (en 8 kW) gaat.... En Mitsubishi stuurt helemaal niet op delta T. Met die retourtemperatuur doet ie niks.
Oow dat stukje had ik gemist.
Was meer een indruk die ik kreeg, ik snap anders gewoon niet waarom die niet wilt terug moduleren…

Edit:
Nu snap ik hem, hij heeft hem geen eens op vaste temp of WAR ingesteld. :)

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 20-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vanmiddag de legionella run gedaan vandaar de temperatuur van de boiler. Deze is normaal 47gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BGDRVBcP0vk855p_rktFd7emTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gnwt6OyJqomeWCc5DUD7xuSx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
MrScratch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Zeer interessant, dank voor deze tip. Hoe kun je kiezen voor "mitsubishi hydrobox"? Ik zie in de handleiding dat je een protocol moet kiezen (bijvoorbeeld D01 = Opentherm), maar dit zijn codes van het type Dxx (met ipv xx bepaalde cijfers). Welke code te kiezen voor "mitsubishi hydrobox"?
Bij instellingen, care en protect kun je de mitsubishi ecodan invullen. Ik verwacht dat hij dan rekening houd met een warmtepomp. Ik heb overigens wel de maximaal aantal schakelingen laten aanpassen door de helpdesk. Hij schakelde afgelopen week een keer in en direct weer uit om vervolgens een half uur later voor langere tijd aan te gaan. Dit pendelen kunnen ze op afstand uitzetten.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:12:
Vanmiddag de legionella run gedaan vandaar de temperatuur van de boiler. Deze is normaal 47gr.

[Afbeelding]
Nog even de laatste vragen onder de vorige post beantwoorden.
Maar dit scherm verklaart al veel. Je WP staat ingesteld op ruimtetemperatuurregeling! 8)7

Hoe heb je dan die Ta van 27 graden ingesteld? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

En je hoofdscherm?
P.S. Je kunt de foto's voor het posten ook bijsnijden, dat scheelt al die zwarte balken.

En ik zie al twee gekke zaken:
1. Op vaste Ta moet er bij Z1mode "HE" staan en niet "HER" en
2. Op vaste Ta staat achter Hflow1 je gevraagde aanvoertemperatuur. Die staat bij jou op 30 graden en niet op 27 graden....
Punt 1 ga ik eens kijken hoe ik dit ga veranderen.
Punt 2 heb ik idd nog niet teruggezet naar 27gr. Zal ik nu weer even gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronaldvdijk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Bij instellingen, care en protect kun je de mitsubishi ecodan invullen. Ik verwacht dat hij dan rekening houd met een warmtepomp. Ik heb overigens wel de maximaal aantal schakelingen laten aanpassen door de helpdesk. Hij schakelde afgelopen week een keer in en direct weer uit om vervolgens een half uur later voor langere tijd aan te gaan. Dit pendelen kunnen ze op afstand uitzetten.
Dus op afstand kan Alklima veel dieper in het systeem.
Wat wijzigen ze dan precies, of hebben ze dat niet helemaal uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Maar dit scherm verklaart al veel. Je WP staat ingesteld op ruimtetemperatuurregeling! 8)7

Ik meende dus ergens te hebben gelezen dat ik hem op ruimtetemperatuurregeling moest zetten. En dan via de WAR moest instellen. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Ik meende dus ergens te hebben gelezen dat ik hem op ruimtetemperatuurregeling moest zetten. En dan via de WAR moest instellen. Niet dus.
Het is of:
- Ruimtetemperatuur regeling (auto adapt)
- Doeltemperatuur.
- Weersafhankelijk (curve)

In het hoofdmenu bij verwarming kun je hem op WAR zetten, maar als je de draadloze (PAR) thermostaat hebt kun je hem beter op Doeltemperatuur instellen.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 20-10-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

De war staat zo ingesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OvmMgJadlrtGLYIFSbqSY2APjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5uX5JlOw8bKB0Xy1wvl1J6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEGS9Z7k8gpKd4LEWnwQLyEMEVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpYN6VenjaA4CtUr33VkOe4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhjD4eIgXWZhysowvdh_NBGDcKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZztxTBMq4eCmsvBRAzPRABxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Wat werkt het beste qua instellingen. WAR of ruimtetemperatuurregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
DutchWing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Dus op afstand kan Alklima veel dieper in het systeem.
Wat wijzigen ze dan precies, of hebben ze dat niet helemaal uitgelegd?
Nee, niet alklima, maar tado kan op afstand de thermostaat instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:36:
Wat werkt het beste qua instellingen. WAR of ruimtetemperatuurregeling
Dat hangt er als eerste vanaf wat je nu aan sensoren en bedieningen hebt hangen en waar die hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik heb de bediening van de binnenunit nu in huis hangen en qua sensoren verder niets dan van het systeem zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

Ronaldvdijk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Nee, niet alklima, maar tado kan op afstand de thermostaat instellingen aanpassen.
In de week ook contact proberen te nemen met Tado, maar men begreep mijn vraag niet echt😬
Wat is de juiste manier om dit te formuleren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:48:
Ik heb de bediening van de binnenunit nu in huis hangen en qua sensoren verder niets dan van het systeem zelf
Dan mis je de externe thermostaat nodig voor WAR of vaste Ta. Dus ruimtetemperatuurregeling moet je kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
TSE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

In de week ook contact proberen te nemen met Tado, maar men begreep mijn vraag niet echt😬
Wat is de juiste manier om dit te formuleren ?
Ze kunnen in de logfiles kijken van je thermostaat. Als je zo'n pendel moment ziet moet je het tijdstip even noteren. Dan kunnen ze het terug kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Dan mis je de externe thermostaat nodig voor WAR of vaste Ta. Dus ruimtetemperatuurregeling moet je kiezen.
Hangt er niet iets achter op de buitenunit. Ik meen mij te herinneren dat ik daar een sensor heb zien hangen. Dit, omdat ik de buitentemperatuur wel door krijg op het scherm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:05:
Hangt er niet iets achter op de buitenunit. Ik meen mij te herinneren dat ik daar een sensor heb zien hangen. Dit, omdat ik de buitentemperatuur wel door krijg op het scherm binnen.
Dat is je buitentemperatuursensor. Die gebruikt de WP voor WAR en RAR, maar voor WAR heb je ook binnen nog een thermostaat nodig, omdat anders bij veel zon je woning veel te warm wordt.
Zonder die thermostaat blijft enkel RAR over.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Dat is je buitentemperatuursensor. Die gebruikt de WP voor WAR en RAR, maar voor WAR heb je ook binnen nog een thermostaat nodig, omdat anders bij veel zon je woning veel te warm wordt.
Zonder die thermostaat blijft enkel RAR over.
Oke duidelijk.
En kan jij misschien vertellen waar ik dit ( Z1mode "HE" en "HER") kan veranderen. Ik kan het nu even niet zo snel vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronaldvdijk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Oow dacht al!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Oke duidelijk.
En kan jij misschien vertellen waar ik dit ( Z1mode "HE" en "HER") kan veranderen. Ik kan het nu even niet zo snel vinden namelijk.
Z1mode is gewoon het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksbTPjVg1pKiUoOpJXvlQUqO3Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0rxNOnL7SGYVgekS2fHyZwT.jpg?f=fotoalbum_large

Menu >> Verwarming >> keuze tussen:
- Weerafsafhankelijk.
- Doeltemperatuur.
- Ruimtetemperatuur regeling.
>> Instellen op ruimtetemperatuur.

Je kan dan ook nog:
Menu >> Service >> Bedieningsinstellingen >> Verwarmingsbedrijf >> Dan kun je het volgende aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfUWuefji3eE6xt6iqlMz5q7oQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IA5WP875VYZCC0LtvcoLABqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door DutchWing op 21-10-2022 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:10:
[...]

[Afbeelding]

- Weerafsafhankelijk.
- Doeltemperatuur.

Je kan dan ook nog:
Menu >> Service >> Bedieningsinstellingen >> Verwarmingsbedrijf >> Dan kun je het volgende aanpassen:
[Afbeelding]
Je maakt het @Speedyace wel erg makkelijk, want al deze info had ie ook gewoon zelf kunnen lezen in de handleidingen die hij bij zijn warmtepomp heeft gekregen.
Overigens denk ik dat de default waarde van minimaal 30 achter flow temp range ervoor zorgt dat zijn WP zo hard van stapel loopt in room temperature control mode. Die waarde moet je zodanig instellen dat de WP bij die temperatuur net niet gaat pendelen. In zijn geval schat ik dat dat rond de 26 graden ligt. (Lager = beter)

En @Speedyace, mocht je ooit weer met WAR gaan draaien: je WAR curve staat aan het einde veel te hoog. Je ziet dat je WP al vol vermogen draait om 30 graden te halen. Dan heeft een waarde van 40 graden bij lage temperaturen dus geen zin, want onhaalbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 21-10-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Ronaldvdijk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Oke, dank voor deze informatie. Dat heb ik nu ook aangepast. Maar de instelling voor de thermostaat staat dan op relais (R01) waarschijnlijk?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Je maakt het @Speedyace wel erg makkelijk, want al deze info had ie ook gewoon zelf kunnen lezen in de handleidingen die hij bij zijn warmtepomp heeft gekregen.
Overigens denk ik dat de default waarde van minimaal 30 achter flow temp range ervoor zorgt dat zijn WP zo hard van stapel loopt in room temperature control mode. Die waarde moet je zodanig instellen dat de WP bij die temperatuur net niet gaat pendelen. In zijn geval schat ik dat dat rond de 26 graden ligt. (Lager = beter)

En @Speedyace, mocht je ooit weer met WAR gaan draaien: je WAR curve staat aan het einde veel te hoog. Je ziet dat je WP al vol vermogen draait om 30 graden te halen. Dan heeft een waarde van 40 graden bij lage temperaturen dus geen zin, want onhaalbaar.
Is daar iets op tegen, om het een mede forummer 'gemakkelijk' te maken; dat kan vaak net zo snel als het verwijzen naar de handleiding.
Ik heb hem ook, " ergens".
'Beginners"( en ook de meer geroutineerden) hebben vaak een extra verwijzing nodig, en daarvoor is dit forum.
Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 14:17
Naalroc schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Is daar iets op tegen, om het een mede forummer 'gemakkelijk' te maken; dat kan vaak net zo snel als het verwijzen naar de handleiding.
'Beginners"( en ook de meer geroutineerden) hebben vaak een extra verwijzing nodig, en daarvoor is dit forum.
Toch?
Eens!

Tierelier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
[...]

Toch?
En daarnaast staat WAR en Ruimtetemperatuur erg slecht beschreven in de handleiding. Er staat wel in wat het is, maar niet wat het exact doet (en wat eventuele beperkingen zijn).

Er is echt nog wel flinke ruimte voor verbetering in de handleidingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
[...]

Toch?
Ben ik 100% met je eens, we zijn hier op het forum om elkaar te helpen, en uiteindelijk staat alles vast en zeker wel ergens beschreven, en kunnen we voor elk wissewasje de leverancier bellen. Maar dit lijkt mij niet de bedoeling van het forum, we zijn hier om elkaar te helpen.

Ik weet hoe "ingewikkeld" het allemaal is met die (vaak) onduidelijke handleidingen, "een koe moet niet vergeten dat hij zelf kalf is geweest" zei mijn oma altijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:26:
...........
Ik weet hoe "ingewikkeld" het allemaal is met die (vaak) onduidelijke handleidingen, "een koe moet niet vergeten dat hij zelf kalf is geweest" zei mijn oma altijd ;)
Dat is zeker een 'Twentsche' uitdrukking: nooit gehoord, maar heel wààr!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:50
Naalroc schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Dat is zeker een 'Twentsche' uitdrukking: nooit gehoord, maar heel wààr!
[offtopic]

Nee hoor, ook in hartje Salland wordt deze gebruikt (hell, het is al jaren mijn lijfspreuk en ik heb hem inderdaad ook van mijn ouders)

[ontopic]

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

MrScratch schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Oke, dank voor deze informatie. Dat heb ik nu ook aangepast. Maar de instelling voor de thermostaat staat dan op relais (R01) waarschijnlijk?
Hoe probeer je'm te connecteren/installeren ?
Hier hebben we er een extensie box tussen geplaatst ; staat op de WP op RC1.
Radiatorkranen geven signaal aan extensiebox die signaal aan wp geeft.
Extensiebox aangesloten op com en no.

Werkt perfect hier. (Ik gebruik tado wel enkel voor zone 1 aansturing ; zone 2 is via de Mitsu remote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

TSE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Hoe probeer je'm te connecteren/installeren ?
Hier hebben we er een extensie box tussen geplaatst ; staat op de WP op RC1.
Radiatorkranen geven signaal aan extensiebox die signaal aan wp geeft.
Extensiebox aangesloten op com en no.

Werkt perfect hier. (Ik gebruik tado wel enkel voor zone 1 aansturing ; zone 2 is via de Mitsu remote)
Ik heb tado ook met extensiebox (via com en no bedraad), de bedrade thermostaat bedient de zoneklep van VV en de extensiebox deed altijd de CV-ketel. Sinds ik een WP heb is de extensiebox nergens meer mee verbonden, aan de WP kant heb ik geen thermostaat verbonden vooralsnog. De WP staat op HCC (Heating Compensation Curve) op 28 graden aanvoertemperatuur en dat werkt vooralsnog, maar ik vraag me af of het wel zuinig is. Vrees van niet.

Ik overweeg de Tado weer aan te sluiten als sturende thermostaat (verbinding weer aansluiten op de WP via de in en uitgang daarvoor), maar probeer al vooraf een idee te krijgen wat de instellingen aan de Tado kant zouden moeten zijn. Volgens mij dus R01 = Relais. Daarmee gaat de extensiekit de WP met aan/uit-regeling sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch?
Helpen doen we zeker. En is uiteraard ook de bedoeling van dit forum. Volgens mij heb ik dat in het geval van @Speedyace ook al flink uitgebreid gedaan. Maar het kan echt geen kwaad om zo nu en dan (zeker bij een ingewikkeld apparaat als een warmtepomp) die ouderwetse handleidingen er eens bij te pakken. Ik heb ze ook nog geregeld nodig. Je leert uit die handleidingen toch elke keer weer wat nieuws. Uiteindelijk is dit ook Tweakers.net, waar een beetje zelfredzaamheid en nieuwsgierigheid toch wel verwacht mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:30
Wat is eigenlijk een beetje normaal gebruik voor de binnenunit?

Zit nu gemiddeld op 4.3kwh per dag, 2 persons huishouden @20c met WAR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX7w9V2DsjaJfWhNIIzk83dNu70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob4lvcEkq1E1E8glyE4zcOji.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Verbruik is heel erg afhankelijk van je huis. Cop (verhouding tussen gebruikte en opgewekte energie) kun je beter vergelijken. Daar scoor ik met alleen verwarmen ongeveer 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bschnitz schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:29:
Wat is eigenlijk een beetje normaal gebruik voor de binnenunit?

Zit nu gemiddeld op 4.3kwh per dag, 2 persons huishouden @20c met WAR.

[Afbeelding]
Het verbruik wat de warmtepomp intern meet is vrij onnauwkeurig en wisselvallig, ik zou daar persoonlijk niet teveel op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:11:
Klopt helemaal!
Beetje zelfredzaamheid is zeker op zijn plaats, alleen ik kan begrijpen dat sommige de handleiding zeer verwarrend vinden.
Mitsubishi zou hierin nog een hoop kunnen verbeteren en bijvoorbeeld naar Nibe, Remeha of Nefit kunnen kijken.

De default waardes zou ik gewoon instellen op 25 - 35 graden, Alklima stelt hem vaak in op 25 - 45, zelfs icm vloerverwarming.
En de Thermo Diff. op -1 en +3, maar dat is beetje aankijken voor @Speedyace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

[...]

[Afbeelding]

- Weerafsafhankelijk.
- Doeltemperatuur.

Je kan dan ook nog:
[Afbeelding]
Wat is die interval ? Is dat de tijd die de wp minimaal neemt tussen 2 runs ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TSE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:36:
Wat is die interval ? Is dat de tijd die de wp minimaal neemt tussen 2 runs ?
Ik denk dat dat de meet- of regelinterval is. Je geeft daarmee eigenlijk de traagheid van je afgiftesysteem aan. Voor VVW gewoon op 60 minuten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

[Afbeelding]

- Weerafsafhankelijk.
- Doeltemperatuur.

Je kan dan ook nog:
[Afbeelding]
Ik krijg de HER niet verander in HE. Er zal iets zijn wat ik blijkbaar niet goed heb staan of overheen kijk.
Ik had hem al wel op ruimtetemperatuur staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SuINvcd3XzAkpQgkxoTZkW19ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10tUNHCWBC6GT3i3Y5iAGkwH.jpg?f=fotoalbum_large.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDia2quIuSq6cBNDFIqOk0ek0a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waXBZN9N45EoSNFRSwAKX64y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Speedyace op 21-10-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Helpen doen we zeker. En is uiteraard ook de bedoeling van dit forum. Volgens mij heb ik dat in het geval van @Speedyace ook al flink uitgebreid gedaan. Maar het kan echt geen kwaad om zo nu en dan (zeker bij een ingewikkeld apparaat als een warmtepomp) die ouderwetse handleidingen er eens bij te pakken. Ik heb ze ook nog geregeld nodig. Je leert uit die handleidingen toch elke keer weer wat nieuws. Uiteindelijk is dit ook Tweakers.net, waar een beetje zelfredzaamheid en nieuwsgierigheid toch wel verwacht mag worden.
Jij hebt zeker goed geholpen zoals meerdere forumleden en ik ben jullie ook erg dankbaar hiervoor. En ik lees zeker de handleiding maar soms loop je dood en dan gooi ik het maar in de groep hier. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Ik krijg de HER niet verander in HE. Er zal iets zijn wat ik blijkbaar niet goed heb staan of overheen kijk.
Ik had hem al wel op ruimtetemperatuur staan
[Afbeelding].

[Afbeelding]
Hij staat toch al goed?

Maar het is niet zo moeilijk om dit te wijzigen, zie hieronder:

HE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF3LdK2bPcpPVXmBNLwQoN5m2VM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPA4y20uAkuAfATW2HQk0y05.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKyQlbYAG9SOIlhoJMa_0djFkW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nBtXQZFggeGB0bzhCnlSPHl.jpg?f=fotoalbum_tile

HER:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb5C8q1hS0lUrxfyOL3c49xsSJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDUqiUlrLHTg4tLoySgRxJq5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhCO2mc_QGnAKWfJEskfdtPa264=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tfEGDeWJWPKTwhnjLPCEqGK.jpg?f=fotoalbum_tile

HHC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-onaz2U5NZM0uxPatvm8IadBt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4QlRomMZx84dpUqvUOajfCg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N43gQikWaO5SFSH4nwR0AftGkyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9L4K4j3VBPxQUFSCE4qrpu9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door DutchWing op 21-10-2022 22:37 . Reden: Diverse fouten eruit gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
MrScratch schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Ik heb een draadloze thermostaat met een Bridge. De Bridge staat op relais en is aangesloten tussen Com en no (normally open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Hij staat toch al goed?

Maar het is niet zo moeilijk om dit te wijzigen, zie hieronder:

HE:
[Afbeelding][Afbeelding]

HER:
[Afbeelding][Afbeelding]

HCC:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had het net gevonden :*) maar evengoed bedankt voor het posten van de foto's (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Speedyace schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:33:
Ik had het net gevonden :*) maar evengoed bedankt voor het posten van de foto's (y)
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit nu afgelopen is.
Draait je WP nu al op een lagere frequentie? (En dus lager vermogen?)
En wat is nu je minimum watertemperatuur? (Te testen als je de WP even op vaste Ta (= vaste aanvoertemperatuur) zet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:50:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit nu afgelopen is.
Draait je WP nu al op een lagere frequentie? (En dus lager vermogen?)
En wat is nu je minimum watertemperatuur? (Te testen als je de WP even op vaste Ta (= vaste aanvoertemperatuur) zet)
Zal ik dat eens even delen hier :*)

Het systeem draait op 22/23Hz (staat nu 23:11 op 20Hz.)
Temp. staat op 25gr ingesteld
en ik schommel tussen de 450Watt en de 460Watt
Pomp stand staat nog op 5 en zit op zo'n 23ltr kan misschien wel naar stand 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYJW40f5ekeG1WTYYrXxeaMl_Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wdrmg5CMt9UvoNslgrFLZf1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cTmNAOGiMBtjTTDhI1P0QgQht8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFQsABqlusVMqjuVM8caQo7c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Staat nu op 340watt / 360watt zie ik net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Hallo,
Heb sinds kort de EHSD-VM2D en PUHZ-SW75-YAA.
De bedoeling is dat deze Hybride gaat draaien en dus regeltechnisch gekoppeld moet worden aan de CV ketel.
Welke output connector moet hiervoor gebruikt worden en wat voor signaal geeft deze (spanning of open contact,...?). Ik vermoed dat OUT10 van TBO.3 2-1 (Boiler output) hiervoor beschikbaar is. Kan hier verder weinig over terugvinden. Iemand ervaring hiermee ?

In het Service menu zijn de Operational / Boiler settings (hybide / intelligent settings) niet te selecteren. Komt dit doordat er nog geen koppeling is? Of moet er eerst nog een andere setting of dipswitch worden gezet?

Zou fijn zijn als iemand mij op weg kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom zou je met zo'n machine hybride gaan draaien??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
PKMP schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:37:
Hallo,
De bedoeling is dat deze Hybride gaat draaien en dus regeltechnisch gekoppeld moet worden aan de CV ketel.
Welke output connector moet hiervoor gebruikt worden en wat voor signaal geeft deze (spanning of open contact,...?). Ik vermoed dat OUT10 van TBO.3 2-1 (Boiler output) hiervoor beschikbaar is. Kan hier verder weinig over terugvinden. Iemand ervaring hiermee ?

In het Service menu zijn de Operational / Boiler settings (hybide / intelligent settings) niet te selecteren. Komt dit doordat er nog geen koppeling is? Of moet er eerst nog een andere setting of dipswitch worden gezet?

Waarom Hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo,

Volgens mij gebruikt niemand in dit forum deze WP als hybride. Is ook niet zo logisch, deze is prima in staat om je woning all-electric warm te houden. Ben ook erg benieuwd naar het verhaal daar achter.
Maar zijn er geen dip switches die je hiervoor in moet stellen? Wat zegt de installatiehandleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:55
Voor een SUZ-SWM40 geeft men een nominale pump flow rate op van 11,4 ltr/min.
Moet dit aangehouden worden of kan er een hogere waarde aangehouden worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YcBkHgqNZHjIlqshGZ5Nk3sOi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15B9AZ9VQy091vnhTu7u68XF.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
Tja, waarom toch Hybride…Toch nog wat argwanend of all electric bij een strenge winter voldoende is. Daarom gekozen om bestaande cv ketel ook nog aan te houden. Als deze echt niet nodig blijkt dan kan deze alsnog worden afgekoppeld. Echter cv ketel wordt ook nog gebruikt voor warm water voorziening.
Wil WP dus echt als Hybride, omdat het ook kan…
Maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PKMP schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:59:
Tja, waarom toch Hybride…Toch nog wat argwanend of all electric bij een strenge winter voldoende is. Daarom gekozen om bestaande cv ketel ook nog aan te houden. Als deze echt niet nodig blijkt dan kan deze alsnog worden afgekoppeld. Echter cv ketel wordt ook nog gebruikt voor warm water voorziening.
Wil WP dus echt als Hybride, omdat het ook kan…
Maar hoe?
Ik heb de vraag nog niet eerder gehoord en zojuist even door de installatiehandleiding gelopen, maar daar heeft men het ook niet over een hybride opstelling.

Je moet er wel voor zorgen dat zowel WP als CV elkaar hydraulisch niet in de weg zitten, hoe denk je dit te gaan doen :? Buffervat ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Als @PKMP het alleen maar/primair te doen is om zekerheid bij een extreme winter te hebben, dan zou ik de cv en de wp parallel zetten, gescheiden door kogelkranen of terugslag kleppen; dan kan je aanzetten welke je wilt. Wel even een mengventiel plaatsen achter de ketel, zodat die niet 40+ graden de vloer in gaat sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hallo,

Zoiets:
https://alklima.nl/leveri...erter/phr-sw75yaa-aer-set
Dit is wel de ERSD, maar principe is hetzelfde dacht ik…

Ik zou ze zelf gewoon stand-alone maken.
2x keerklep en Warmtepomp of CV ketel zonder allemaal poespas zoals Alklima dit voor ogen heeft.
Het makkelijkste is natuur gewoon full electric.

Hier diverse principe schema’s etc van Alklima:
https://alklima.nl/servic...an-all-electric-ready.pdf
(Laden van het PDF bestand duurt een beetje lang.)

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 23-10-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
DutchWing schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Zoiets:
https://alklima.nl/leveri...erter/phr-sw75yaa-aer-set
Dit is wel de ERSD, maar principe is hetzelfde dacht ik…

Ik zou ze zelf gewoon stand-alone maken.
2x keerklep en Warmtepomp of CV ketel zonder allemaal poespas zoals Alklima dit voor ogen heeft.
Het makkelijkste is natuur gewoon full electric.

Hier diverse principe schema’s etc van Alklima:
https://alklima.nl/servic...an-all-electric-ready.pdf
(Laden van het PDF bestand duurt een beetje lang.)
Bedankt DutchWing. Dit helpt mij verder. Er zijn blijkbaar 3 mogelijkheden om hybride te koppelen:

Optie 1:
Hierbij functioneert de lucht-/water warmtepomp OF de cv-ketel.
Omschakeling vindt plaats op basis van buitentemperatuur, de energiekosten of de CO2-emissie. De ketel wordt hierbij vrijgegeven op basis van het OUT10 contact.

Optie 2:
Met deze optie kunnen de lucht-/water warmtepomp EN de CV-ketel gelijktijdig functioneren waarbij gebruik wordt gemaakt van het OUTA1 contact. Dit 0-10V contact wordt door middel van een converter omgezet naar een potentiaalvrij contact (aan/uit). Deze oplossing is beschikbaar omdat veel bestaande ketels standaard geen 0-10V ingang hebben.

Optie 3:
Wanneer voor deze mogelijkheid wordt gekozen kunnen de lucht-/water warmtepomp en de cv-ketel gelijktijdig functioneren waarbij de ketel op basis van 0-10V wordt aangestuurd door middel van het OUTA1 contact. Dit is de meest optimale regeling ten aanzien van comfort en rendement. Veelal is hierbij een uitbreidingsprint voor de cv-ketel beschikbaar/vereist waardoor de cv-ketel 0-10V aangestuurd kan worden.

De principe schema's in de genoemde pdf geven dit ook weer.

Blijft nog even de vraag hoe de keuze opties in het menu van de WP actief worden. Ik hoop dat dit te benaderen is als het e.e.a. is aangesloten. Eerst zal de converter besteld/geleverd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PKMP schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:55:
Blijft nog even de vraag hoe de keuze opties in het menu van de WP actief worden. Ik hoop dat dit te benaderen is als het e.e.a. is aangesloten. Eerst zal de converter besteld/geleverd moeten worden.
Ik heb je eergisteravond om 22:44 hiervoor al een hint gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Laatst online: 25-09 11:04
Een half jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuwbouw huis met een Ecodan warmtepomp (ehst20d-vm2d). Nu kregen we een onderhoudsvoorstel waarin werd aangegeven dat de garantie op de boiler komt te vervallen bij gebruik van een waterontharder. Reden hiervoor: de anode in het boilervat zou sneller verzadigd zijn door het ontbreken van het kalk (dat normaal gesproken een laagje vormt aan de binnenzijde van het vat. Hierdoor dus meer risico op corrosievorming. En ja. wij hebben een waterontharder :).

Ik heb de handleiding al doorgeworsteld maar ken nergens de vervanginstermijn van deze anode vinden. Maar ik kan ook niet vinden van welk materiaal het boilervat is gemaakt. Als het van RVS is, dan is dit namelijk sowieso geen issue.

Wij hebben de uitvoering met een 200 liter vat in de behuizing van de wp. Weet iemand hoe dit nu precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gfaes schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:48:
Wij hebben de uitvoering met een 200 liter vat in de behuizing van de wp. Weet iemand hoe dit nu precies zit?
Staat gewoon in de catalogus van Mitsubishi:
"Cylinder unit has an integrated 170L/200L/300L stainless steel tank"

Er zit waarschijnlijk helemaal geen anode in.
(Volgens mij heb ik hier of in het algemene L/W WP topic laatst iets gelezen over anodes die ook in RVS vaten werden toegepast, afhankelijk van het gebruikte RVS type.)

Ik zou bovenstaande even bij je installateur voorleggen, heb je gelijk een idee hoe goed hij zijn producten kent.

Pagina: 1 ... 31 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero