Ik heb een paar jaar geleden al eens gedocumenteerd, (Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" ) dat de wp lang deed over het defrosten, veroorzaakt door een keiharde Oostenwind, die dan recht op de uitblaas van de wp staat. Gisteravond en vannacht waren er soortgelijke condities, maar de wind was gelukkig niet zo sterk.
Om langdurige defrosts tegen te gaan heb ik toen een 'nep'staldeurtje gemaakt, dat de wind onderbreekt, (zie hier voor de details: Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ) maar ik had daar gisteravond laat geen zin meer in om dat 'in stelling' te brengen; vanochtend om een uur of 9 gedaan, en dat is dan gelijk te zien in de grafiek van de defrost mode om half 11, die is dan gelijk een stuk korter, zie hier:
Om langdurige defrosts tegen te gaan heb ik toen een 'nep'staldeurtje gemaakt, dat de wind onderbreekt, (zie hier voor de details: Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ) maar ik had daar gisteravond laat geen zin meer in om dat 'in stelling' te brengen; vanochtend om een uur of 9 gedaan, en dat is dan gelijk te zien in de grafiek van de defrost mode om half 11, die is dan gelijk een stuk korter, zie hier:
[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 10-01-2026 14:15 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
:strip_exif()/f/image/mD8xIhrqPd3mfx3hIFXfSFL8.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/b8QoqoWADeUQJFrBFpBStsvd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NXhMCONtQv62JlP4OwEmVMaN.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/iTN6GgetoBGiGyJBPkqIKQl6.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Ug0L4aUU0vGdXbRSdpnx4ctr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R9Dr1arddDupJKdz2Gne9pWL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4h5QRDGSJmD8ZLfY3SwBkjS5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NBs8Dj3k2waOHhCKVgzxjs0i.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CypYE5CURKeXn7p5tUMdziiT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AaloZFjm0kybvo0iAtJRKGpK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jpSxxyUdsADOpmWo44Vccubo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RwBMjEHp2eQdIihVWbE27Jji.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qov9h0Qxer6rqylf3rkiSzZq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sYnGJekvcrED4qONJmc9OW9o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OslH3XGDzYKst7n2QbMum1yP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mnmpUIXXBSteOwzmuJ7H4c9D.jpg?f=fotoalbum_tile)