• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
Ik heb een paar jaar geleden al eens gedocumenteerd, (Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" ) dat de wp lang deed over het defrosten, veroorzaakt door een keiharde Oostenwind, die dan recht op de uitblaas van de wp staat. Gisteravond en vannacht waren er soortgelijke condities, maar de wind was gelukkig niet zo sterk.
Om langdurige defrosts tegen te gaan heb ik toen een 'nep'staldeurtje gemaakt, dat de wind onderbreekt, (zie hier voor de details: Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ) maar ik had daar gisteravond laat geen zin meer in om dat 'in stelling' te brengen; vanochtend om een uur of 9 gedaan, en dat is dan gelijk te zien in de grafiek van de defrost mode om half 11, die is dan gelijk een stuk korter, zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sJoqRBA-nOF3lFDRs9YRw7-IIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vSPUfz5unlKZL3ea69o1aYbV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 10-01-2026 14:15 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:24
@Naalroc

Hoelang duurt een normale en een lange defrost ? Ze verkopen ook speciale kappen hiervoor maar als je deurtje goed werkt is het ook prima natuurlijk.

• Naalroc
Normaal gesproken duurt een defrost 5-6 minuten. Vanmorgen vroeg duurde die 12 minuten, volgens de grafiek tijden.
De details van mijn deurtje staan hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Die link ook even toegevoegd in de bovenstaande post. En dat het werkt is nu dus gebleken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 10-01-2026 14:20 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
michaelvo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Ondanks dat we dit niet per se hard kunnen maken met de data zou het interval moeten bepalen hoe vaak de FTC mag kijken wat de actuele kamertemperatuur doet t.o.v. het setpoint, en of hij daarop het flow (Ta) setpoint moet aanpassen.
Dat is het zeker niet. De Ruimteregeling stuurt zover ik kan terugzien 1 keer per minuut bij. Soms draait hij de hele dag op 1 temperatuur, maar deze week zwabbert het alle kanten op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dDsXx_Oikgw475qi4c-tPi2Z2Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mD8xIhrqPd3mfx3hIFXfSFL8.png?f=user_large

Als je inzoomt zie je dat de "trappetjes" precies 1 x per minuut verspringen.

[ Voor 23% gewijzigd door ocaj op 10-01-2026 14:36 . Reden: plaatje verkleind ]

michaelvo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:06:
Ondanks dat we dit niet per se hard kunnen maken met de data zou het interval moeten bepalen hoe vaak de FTC mag kijken wat de actuele kamertemperatuur doet t.o.v. het setpoint, en of hij daarop het flow (Ta) setpoint moet aanpassen. Omdat vloerverwarming inherent traag reageert, mag de FTC mijns inziens best vlot zijn met setpoints aanpassen. De kamertemperatuur reageert hier toch pas tijden later op, en dit voorkomt wellicht een overshoot van je kamertemperatuur. Bij radiatoren moet je juist oppassen, omdat dit een snel systeem is kan hij bij een laag interval gaan fluctueren.

Kortgezegd, volgens mij moet je altijd op 10 minuten beginnen, en pas als je ziet dat het setpoint en de kamertemperatuur om elkaar heen gaan oscilleren het interval verhogen (wat dus waarschijnlijk alleen bij radiatoren gebeurt).
Normaliter is in de regeltechniek iets met tijd een tijdconstante. In dit geval wordt in de handleiding duidelijk aangegeven dat je deze in moet stellen a.d.h.v. het gebruikte afgiftesysteem. Helaas staat niet precies uitgelegd op welke waarde je dit in moet stellen. Maar een traag afgiftesysteem (vloerverwarming) heeft een veel grotere tijdconstante als een snel systeem (bijv. convectoren).
Het lijkt dus erg logisch om een hoge waarde te kiezen voor vloerverwarming en een lage voor radiatoren.
Maar blijkbaar werkt het voor sommigen beter om ook bij vvw met de stand 10 min te draaien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:10
Voor de andere suz gebruikers, hier worden de intervallen tussen de defrost per keer verlengt nu. Waar het vannacht nog om de 45 min was is nu het laatste interval 1u 30 min.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:04
Blijkbaar alleen voor de ….va2. Mijn va defrost gewoon elke 50 min. En op het dak staat ie pal in NO wind en duurt een defrost 10 min ook al staat ie in een ubbink kast.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Djvdb
nessio schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:45:
Blijkbaar alleen voor de ….va2. Mijn va defrost gewoon elke 50 min. En op het dak staat ie pal in NO wind en duurt een defrost 10 min ook al staat ie in een ubbink kast.
Hmm hier staat ie ook op ONO, alleen wel op de grond en 30 cm van een muur af. Defrost duren rond de 5-6 min.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nessio
@Djvdb De VA2's reageren anders dan de VA's De verdampers zijn groter of zo, dacht ik.
Maar ik heb evengoed met mijn amateuristische installatie de hut van 21 naar 22,5gr opgewarmd in 1,5 dag en niet alleen beneden.
Ik denk dat ie dus voldoende vermogen heeft voor -10.

[ Voor 50% gewijzigd door nessio op 10-01-2026 17:14 ]

• me1mark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

me1mark

Shoo-rah!

SebastiaanPs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Goedemorgen en gelukkig nieuwjaar!
Je hebt de gepinde posts doorgenomen? En je kent de zoekfunctie?
Dan heb je het binnen 1 minuut: :) Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zojuist gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXjizdpZ6AK_75M5WOpynV0CMAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8QoqoWADeUQJFrBFpBStsvd.jpg?f=fotoalbum_large

DHW is naar 19 liter/min gegaan. Thanks!
Vloerverwarming naar 14 liter/min. De verdeler is nu afgesteld dat alle retourtemperaturen ongeveer op 0.2 graad gelijk zijn. Of is het beter gewoon alles volledig open te zetten?

SUZ-SWM40 VA2 + ERST20D-VM2D

nessio schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:
@Djvdb De VA2's reageren anders dan de VA's De verdampers zijn groter of zo, dacht ik.
Maar ik heb evengoed met mijn amateuristische installatie de hut van 21 naar 22,5gr opgewarmd in 1,5 dag en niet alleen beneden.
Ik denk dat ie dus voldoende vermogen heeft voor -10.
Volgens mij klopt dat niet hoor. Mijn VA2 doet met deze temperaturen onafhankelijk van luchtvochtigheid elke ~ 52 min een defrost.

En dat van de verdampers klopt ook niet.
Afmetingen buitenunit (B x D x H, in mm):
40VA: 840 x 330 x 880
60VA: 840 x 330 x 880
80VA: 840 x 330 x 880
40VA2: 714 x 285 x 800
60VA2: 714 x 285 x 800
80VA2: 840 x 330 x 880

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

me1mark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Zojuist gedaan.

[Afbeelding]

DHW is naar 19 liter/min gegaan. Thanks!
Vloerverwarming naar 14 liter/min. De verdeler is nu afgesteld dat alle retourtemperaturen ongeveer op 0.2 graad gelijk zijn. Of is het beter gewoon alles volledig open te zetten?
Mooi! Wat betreft het inregelen, de criteria zijn denk ik: wordt het overal warm en is je Ta mooi laag. Ik zou niet veel groepen enorm gaan knijpen. Je kunt het zelf eens testen. Weekje ingeregeld en weekje alles volledig open.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Dsbwouter
@me1mark

Als alle temperaturen redelijk gelijk zijn en je flow niet drastisch omlaag gegaan is dan zit je aardig goed. Mocht je een groep hebben voor bijvoorbeeld de keuken en daar is het wat kouder dan kan je daar de dT verkleinen zodat de vloer wat meer vermogen afgeeft.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32
Suz unit blijft soms hangen in de 50 min defrost. Vanmiddag zag ik een goede kans om even de WP uit en aan te zetten. Hiermee wordt die regeling doorbroken. SWW run moest toch bijna en luchtvochtigheid is stuk lager. Sindsdien zie ik 2x een interval van 1,5 uur. Heeft dus geholpen :)
Plenkske schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:20:
Suz unit blijft soms hangen in de 50 min defrost. Vanmiddag zag ik een goede kans om even de WP uit en aan te zetten. Hiermee wordt die regeling doorbroken. SWW run moest toch bijna en luchtvochtigheid is stuk lager. Sindsdien zie ik 2x een interval van 1,5 uur. Heeft dus geholpen :)
Bij welke buitentemperatuur was dat?
En kan je zien wat je “liquid pipe 1 temp” is als je defrost na 1.5 uur wordt gestart?

Er zijn een paar SUZ units hier die ondanks temperaturen op of onder het vriespunt langere defrost intervallen laten zien. @M_AW en jij rapporteerden met jullie SUZ bij koud droog weer langere intervallen. Bij mij is het bij Tbuiten ~ 0 graden en lager steevast een defrost interval van 52 min, onafhankelijk van luchtvochtigheid. @ocaj lijkt hetzelfde te hebben als ik ondanks dat hij de laatste firmware 20.01 draait.

Of het dan de firmware van de buitenunit is wat het verschil verklaart…?

Ik zou het wel willen weten want scheelt toch wel efficiëntie op de koude dagen met lage luchtvochtigheid, zoals bijv. vandaag en rond kerstmis.

• nessio
@SebastiaanPs defrost / verdampers duidelijk.
Andere vraag: waarom zijn buitenunits bijna altijd grijs-wit?

nessio schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:31:
Ik dacht dat de electronica en andere componenten minder opwarmen in de zon, wat gunstig is voor de levensduur. Maar wellicht is dat volledig fantasie, anderen kunnen daar vast beter antwoord op geven.

• Djvdb
nessio schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:31:
Denk eerlijk gezegd goedkoper om te produceren, je kunt ze bij alklima in alle RAL kleuren krijgen.

• Plenkske
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:30:
[...]

En kan je zien wat je “liquid pipe 1 temp” is als je defrost na 1.5 uur wordt gestart?

Er zijn een paar SUZ units hier die ondanks temperaturen op of onder het vriespunt langere defrost intervallen laten zien. @M_AW en jij rapporteerden met jullie SUZ bij koud droog weer langere intervallen. Bij mij is het bij Tbuiten ~ 0 graden en lager steevast een defrost interval van 52 min, onafhankelijk van luchtvochtigheid. @ocaj lijkt hetzelfde te hebben als ik ondanks dat hij de laatste firmware 20.01 draait.

Ik zou het wel willen weten want scheelt toch wel efficiëntie op de koude dagen met lage luchtvochtigheid, zoals bijv. vandaag en rond kerstmis.
Buitentemp WP zei toen -1 maar het was al -2 met 80% luchtvochtigheid. Die liquid 1 zie ik op 16,5. Zou dat kunnen ?

Ik draai op binnenunit zeker niet de laatste, heb die nooit geupdate. Buitenunit zou ook nog kunnen verschillen ja.

Bij mij komt hij soms ook zelf uit die 50 min defrost, maar niet altijd. En dan kan het soms helpen om even uit/aan te zetten.

• nessio
Aha. Alklima RAL is vast meerprijs, maar wist ik niet. Doet natuurlijk niemand. Maar wel vaak later een kast met andere kleur er omheen😇.
Dus het kan wel.

Plenkske schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:56:
Buitentemp WP zei toen -1 maar het was al -2 met 80% luchtvochtigheid. Die liquid 1 zie ik op 16,5. Zou dat kunnen ?
Nou “outside unit liquid pipe 1 temp” 16.5 zie ik heel even tijdens een defrost, maar verder is die temp gelijk aan of kouder dan de buitentemperatuur.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[...]

Vandaag ook gewoon iedere 50 minuten een defrost. Weet niet of het een exact interval is. Wisselaar brandschoon en kurkdroog. Jammer, zou beter moeten kunnen. Op het LLWP topic zitten MHI-gebruikers die 0 defrosts melden op een heel etmaal.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Dsbwouter
@M_AW

Verschilt echt per model. Ik heb sinds 9uur vanmorgen 3x een defrost gehad.

• ocaj
  • Niet online
Ja, als hij eenmaal in die deforst-cycle van ca 52min zit, dan lijkt hij daar pas uit te komen als het +5 graden is.
Gistermiddag werd ik even verrast met een defrost-interval van 3,5 uur, daarna weer de "gewone" 52 minuten.
Inderdaad met firmware 20.01.

Hij is afgelopen week regelmatig meer dan 4 uur per dag aan het defrosten met 28 of 29 defrosts. Tijdsduur per defrost is ca 7-9 minuten. Ik houd sinds een jaar ook het stroomverbruik tijdens de defrosts bij. Dat is deze week zo'n 2-2,5kWh per dag (ik meet puur de tijd dat de unit aangeeft dat hij aan het defrosten is, dus niet tot de aanvoer-temp weer hersteld is).

(klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EQQ9shbadDR6rQWafVR2ExT8K8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NXhMCONtQv62JlP4OwEmVMaN.png?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOxqtVnZWiff29-sTXUbgsrsK5k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTN6GgetoBGiGyJBPkqIKQl6.jpg?f=fotoalbum_medium

Desalniettemin ben ik niet ontevreden: Het is lekker warm in huis en ik verbruik nu zo'n 25-30kWh per dag voor verwarmen. Niet gek voor een hoekhuis uit 1971 met combi van convectors, radiatoren en 2 groepen vloerverwarming aangelegd als bijverwarming met HOH 20cm. Ventilatieroosters open, vloer onder de woonkamer niet geïsoleerd (geen toegang tot kruipruimte mogelijk).

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:10
Is dat zo? Dat hoor ik voor het eerst. Ik ga het eens proberen.

• ocaj
  • Niet online
Nadeel van uit/aanzetten is (behalve de verplichte SWW-run) dat de ruimteregeling ook weer opnieuw lijkt te beginnen met inleren.

Ik heb me er maar gewoon bij neergelegd dat hij nou eenmaal veel defrosts doet als het koud is.

• Plenkske
ocaj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:17:
Nadeel van uit/aanzetten is (behalve de verplichte SWW-run) dat de ruimteregeling ook weer opnieuw lijkt te beginnen met inleren.

Ik heb me er maar gewoon bij neergelegd dat hij nou eenmaal veel defrosts doet als het koud is.
Klopt ja, maar ik draai op vaste Ta.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:58
Vannacht was sinds de installatie (juni 2024) de eerste echte test van mijn WP.
Monobloc, 11.7 kW bij minus 7 graden Celsius en Ta 40 volgens het Databook.
Gistermiddag draaide WP op nominaal vermogen met Ta van 38 en een dT van ca. 5-5.5 graden dit is 9 tot 9.5 kW en elke 1.5 uur een defrost. Het was hier rond 1800 uur minus 4.
Naarmate het afkoelde ging eerst de Ta omhoog naar 41-42 graden en de dT na een defrost naar 7.8 graden (dus gelijk maximum vermogen van ca. 14 kW) om na 10 minuten te zakken tot 6-6.5 graden en dat een ruim uur vol te houden.
Ik heb al sinds december de BUH bijgeschakeld om sneller te kunnen herstellen van een defrost. Dat gebeurde tot nu elke cycle, ca. 4-5 minuten aan, verbruik enkele kWh per dag) . Tot 0200 uur vannacht, toen bleef de BUH continue aan. Het was toen minus 8 en is verder gezakt naar minus 10 toen de zon opkwam.
Toen was de temperatuur in huis een halve graad gezakt.
Wat ik ook zag was dat de dT niet meer boven de 6.5 graden kwam, ook niet net na een defrost. Dat klopt exact met het Databook. En de Ta haalde nog net 40 graden. En tot mijn verbazing, want hoewel de RH bijna 100% was, de absolute vochtigheid zou flink lager moeten zijn dan tijdens de defrost ellende rond het vriespunt. Maar toch elke 45 minuten een defrost, waarmee 25% verwarmingstijd (en wellicht 15% gemiddeld vermogen wordt ingeleverd, dat dus netjes door de BUH wordt bijgespijkerd)..
Mijn WP was berekend op basis van een warmteverlies van 400W/K, dus tot -8 Celcius. Daarbij was geen rekening gehouden met nog zoveel defrost bij die temperatuur.
Dat wordt dus door de BUH opgevangen en die zal over enkele uren wel uitschakelen.
Voor mij is de test geslaagd.
Het huis blijft zelfs met -10 redelijk op temperatuur, de 10-15 kWh die de booster op zo’n dag verbruikt ( 15% van totaal) is voor mij zeer aanvaardbaar, en ook een hoge uitzondering.
Een tevreden mens hier.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49

ThaDude

Hang Loose

Zie ook mijn post in mitsu esp forum: ThaDude in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Iemand ideeën over hoe ik wat meer kan pruttelen en hele dagen door warme vloer kan hebben ipv alleen de ochtend en avond koude vloer?
Huis uit 2018, volledig vloerverwarming hoh 15 cm en sw75yaa aangesloten zonder buffer. Vloer is bijzonder traag! Duurt altijd wel paar uur alvorens temperatuur er doorheen komt. Draai normaal met nachtverlaging maar dat durf ik nu natuurlijk niet. Hierdoor draait pomp in nacht en is vloer einde van de dag afgekoeld en draait pomp weer in de nacht.

Ikzelf dacht lagere aanvoer en dan langer door draaien wellicht een optie?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:31

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ThaDude schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:32:
Zie ook mijn post in mitsu esp forum: ThaDude in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Iemand ideeën over hoe ik wat meer kan pruttelen en hele dagen door warme vloer kan hebben ipv alleen de ochtend en avond koude vloer?
Huis uit 2018, volledig vloerverwarming hoh 15 cm en sw75yaa aangesloten zonder buffer. Vloer is bijzonder traag! Duurt altijd wel paar uur alvorens temperatuur er doorheen komt. Draai normaal met nachtverlaging maar dat durf ik nu natuurlijk niet. Hierdoor draait pomp in nacht en is vloer einde van de dag afgekoeld en draait pomp weer in de nacht.

Je warmte dermate snel op dat die nachtverlaging nog steeds prima kan..?

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Het is hier saai, al dagen achtereen keurig schommelen tussen 20,5 en 21 in de woonkamer. Enige maatregel, door de harde wind, was even een rooster dicht op het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFcUBnVLyr4itzvTf7ul-e0h5IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug0L4aUU0vGdXbRSdpnx4ctr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXKNpSKU786KGnLOE0m3ErgvGHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9Dr1arddDupJKdz2Gne9pWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM4pgUCsvC9qAvORTazD04eDEYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h5QRDGSJmD8ZLfY3SwBkjS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m13_sZLFh1z1u9NLLquw6Eo6vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBs8Dj3k2waOHhCKVgzxjs0i.jpg?f=fotoalbum_large

In de praktijk blijft die TA maar laag, ik ben er wel content mee.

Als ik de defrosts zo zie, de lengte is uiterst variabel. Interval verschilt ook elke cycle. Lijkt me niks mis mee. Unit is ook mooi schoon.

Boel draait in Heerenveen.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 11-01-2026 09:50 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:43

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Mijn installatie is ‘snachts helemaal uit en bij wakker worden heb ik amper temperatuurverlies in huis. Om 6 uur start ie weer met het verwarmen van de vloer. Overdag heb ik normaal comfort. Dat jij aan het eind van de dag een koude vloer hebt laat mij denken aan een andere instelling die je mogelijk niet in beeld hebt en die je parten speelt.

Je vertelt niet welke regeling je gebruikt. Maar wat ik zou doen (en ook al doe)
- Halve (of zelfs een hele) graad nachtverlaging. Dan draait de WP hoofdzakelijk overdag. En als ie 's nachts bijschakelt, dan daalt in die periode de temperatuur in huis met 0.5 graad, wat dan mooi overeenkomt met wat je wilt.
- Thermostaat op de overloop plaatsen. Daar schijnt de zon niet en zo voorkom je dat de WP overdag uit gaat.
Meer tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Dank voor reageren :)

@Andrehj ik draaide altijd WAR en dan tussen 30 bij -10 en 25 bij 10.
Tegenwoordig via de ESP32 AA van xoror. Deze staat op 24,5 min en max van 30.

@Miezie dermate snel? Wp heeft van 23:30 tot 07:45 gedraaid om huis weer 20° te krijgen :+

@Mafparov ik durf eigenlijk met dit soort temperaturen geen nachtverlaging te draaien. Dacht altijd dat ik dan niet voldoende vermogen zou hebben. Eerste echte test ook sinds 2018 dat we de WP hebben.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ThaDude schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:00:

@Miezie dermate snel? Wp heeft van 23:30 tot 07:45 gedraaid om huis weer 20° te krijgen :+
Ja… dat is nog minder uren draaien dan ik in het tussenseizoen doe. Die nachtverlaging kan makkelijk. Dan heb je hogere cop, hogere zoninstraling en een warme vloer met het avondeten.

Beetje nuchter blijven ;). WP is gewoon aan de grote kant of de stooklijn te ruim ;).

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:23
Wie kan mij helpen?
Ik heb voor onze warmtepomp van Mitsubishi ERST30D-VM20 een Wifi interface gekocht en wel het nieuwste model (MAX-597IF-E). Zou het gemakkelijkste te installeren te zijn.

De Melcloud app gedownload en een Account aangemaakt.
Heb de WiFi interface aangesloten op de connector CN105 en het lampje knippert geel op de achterkant van de module.
Nu loop ik vast. Ik kan nergens vinden hoe ik de interface moet verbinden met internet. Zou gemakkelijk moeten gaan met Bluetooth.
Ik kan alleen de onderstaande installatie mogelijkheden vinden, maar mijn allernieuwste WiFi interface heeft niet van die knopjes.
YouTube: Ecodan - WiFi module koppelen
Wat moet ik doen om de WiFi interface (MAX-597IF-E) te verbinden met internet?
Alvast bedankt.

• Dsbwouter
@sjepper

Zit toch gewoon een handleiding bij?
ThaDude schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:00:

@Andrehj ik draaide altijd WAR en dan tussen 30 bij -10 en 25 bij 10.
Tegenwoordig via de ESP32 AA van xoror. Deze staat op 24,5 min en max van 30.

@Mafparov ik durf eigenlijk met dit soort temperaturen geen nachtverlaging te draaien. Dacht altijd dat ik dan niet voldoende vermogen zou hebben. Eerste echte test ook sinds 2018 dat we de WP hebben.
Als je zo weinig uren draait, kan die Ta van 30 graden bij -10 graden buiten dan niet lager?
Zie de gepinde post van @Andrehj over de ideale stooklijn.

En wat voor thermostaat heb je? Ik zou er met zo trage vvw een gebruiken met instelbare hysterese en dan die hysterese klein instellen.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@SebastiaanPs Een netatmo met 0,1 graad hysterese. Ik draai normaliter eigenlijk altijd met nachtverlaging van 1 of 0,5 graad. Afhankelijk van de buiten temperatuur. Hiervoor heb ik in Ha een automation gemaakt. Als de temperatuur onder nul komt dan stop ik hiermee en ga ik over naar continu bedrijf.

Daarnaast schakel ik het vermogen ook nog op basis van buitentemperatuur met 2 shelly's wellicht dat dit voor het eerst nu zo samen komt 8)7

wellicht dat mijn stooklijn, bij 24*7 bedrijf, te hoog is. Die 24,5 graden is vaak wel tegen het pendelen aan de FTC6 wil standaard 25 graden maken.

ThaDude schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:52:
@SebastiaanPs Een netatmo met 0,1 graad hysterese. Ik draai normaliter eigenlijk altijd met nachtverlaging van 1 of 0,5 graad. Afhankelijk van de buiten temperatuur. Hiervoor heb ik in Ha een automation gemaakt. Als de temperatuur onder nul komt dan stop ik hiermee en ga ik over naar continu bedrijf.

Daarnaast schakel ik het vermogen ook nog op basis van buitentemperatuur met 2 shelly's wellicht dat dit voor het eerst nu zo samen komt 8)7

wellicht dat mijn stooklijn, bij 24*7 bedrijf, te hoog is. Die 24,5 graden is vaak wel tegen het pendelen aan de FTC6 wil standaard 25 graden maken.
Nu draai je gedurende zo’n 8 uur een run op 70-80 Hz, vrij hoog, de rest van de dag staat je warmtepomp uit als ik het goed begrijp. Dat is niet optimaal. Je kan efficiënter verwarmen als je de stooklijn wat lager zet, zodat je warmtepomp wat minder vermogen geeft. De sweet spot qua efficiëntie ligt een stuk lagere, ik denk zo 40-50 Hz? (@Andrehj ?).

@Andrehj heeft hetzelfde model als jij en zit ook wat ruim in het vermogen, heeft het helemaal uitgespeeld en is al jaren COP-kampioen.
Zie zijn tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" en Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik zou dus zeggen stooklijn omlaag, maar vanwege jouw overcapaciteit wel 0.5 gr dagverhoging erin houden zodat je overdag lange runs draait.

Edit: het ligt dus niet aan Mitsubishi versus Panasonic, maar aan een goede stooklijn instellen. :) Voor de anderen nog even jouw post waarin je de situatie beschrijft: ThaDude in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-01-2026 15:38 ]

SebastiaanPs schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:03:
Nu draai je gedurende zo’n 8 uur een run op 70-80 Hz, vrij hoog, de rest van de dag staat je warmtepomp uit als ik het goed begrijp. Dat is niet optimaal. Je kan efficiënter verwarmen als je de stooklijn wat lager zet, zodat je warmtepomp wat minder vermogen geeft. De sweet spot qua efficiëntie ligt een stuk lagere, ik denk zo 40-50 Hz? (@Andrehj ?).
Het optimum van de PUHZ-SW75YAA zit tussen de 30 en 40 Hz, maar daarmee krijg ik het momenteel ook niet meer warm. Hier draait ie nu rond de 50 Hz, en zo nu en dan even in de 75% begrenzing (60 Hz bij -3, 56 Hz rond 0):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW5OFvN_edDx6aCxb7CHG_MhtW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CypYE5CURKeXn7p5tUMdziiT.png?f=fotoalbum_large
(De hogere frequenties midden overdag komen omdat ik dan de Ta twee keer een halve graad omhoog zet om wat meer PV-stroom te gebruiken.)

COP's blijven ook mooi op peil, met minima rond de 4 afgelopen nacht (het was hier het grootste deel van de nacht -7).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgzTVcBG9FiyCuScl6hgGmd0oqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AaloZFjm0kybvo0iAtJRKGpK.png?f=fotoalbum_large
Alleen de SWW-cyclus van vanmiddag was aardig slecht doordat er ook nog een defrost in zat.

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Sjepers schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:19:
Wie kan mij helpen?
Ik heb voor onze warmtepomp van Mitsubishi ERST30D-VM20 een Wifi interface gekocht en wel het nieuwste model (MAX-597IF-E). Zou het gemakkelijkste te installeren te zijn.

Heb de WiFi interface aangesloten op de connector CN105 en het lampje knippert geel op de achterkant van de module.
Nu loop ik vast. Ik kan nergens vinden hoe ik de interface moet verbinden met internet. Zou gemakkelijk moeten gaan met Bluetooth.
Ik kan alleen de onderstaande installatie mogelijkheden vinden, maar mijn allernieuwste WiFi interface heeft niet van die knopjes.
Alvast bedankt.
Volgens mij moet je de stappen in de Melcloud app volgen voor deze module. De app koppelt je module (gebruik makend van Bluetooth) aan je wifi netwerk.

Let wel dat alleen 2.4 ondersteund wordt en geen 5Ghz (hallo 2026....)

• Sjepers
Dsbwouter schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:50:
@sjepper

Er zit geen installatie handleiding bij. Je gaat via een qr code naar internet om de installatie handleiding bij Mitsubishi te downloaden,, maar deze kent hij niet.

• Sjepers
eelco74 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Volgens mij moet je de stappen in de Melcloud app volgen voor deze module. De app koppelt je module (gebruik makend van Bluetooth) aan je wifi netwerk.

Let wel dat alleen 2.4 ondersteund wordt en geen 5Ghz (hallo 2026....)
De app van melcloud is een stap verder. Want deze geeft aan dat je hem eerst met internet moet verbinden. Dat laatste staat nergens omschreven hoe je dat met deze nieuwe wifi interface moet doen.

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 17:24
Dsbwouter schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:50:
@sjepper

Verkeerde getagged, dacht al waar gaat dit over joh! ;)

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

• Dsbwouter
@sjepper

Excuus haha.

• jorritsmit
  • Laatst online: 11-01 23:24
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Het optimum van de PUHZ-SW75YAA zit tussen de 30 en 40 Hz, maar daarmee krijg ik het momenteel ook niet meer warm. Hier draait ie nu rond de 50 Hz, en zo nu en dan even in de 75% begrenzing (60 Hz bij -3, 56 Hz rond 0):
[Afbeelding]
(De hogere frequenties midden overdag komen omdat ik dan de Ta twee keer een halve graad omhoog zet om wat meer PV-stroom te gebruiken.)

COP's blijven ook mooi op peil, met minima rond de 4 afgelopen nacht (het was hier het grootste deel van de nacht -7).
[Afbeelding]
Alleen de SWW-cyclus van vanmiddag was aardig slecht doordat er ook nog een defrost in zat.
Zitten die optima voor de puz swm100 hetzelfde dat je weet? En fan speed zo hoog mogelijk neem ik aan?
jorritsmit schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:53:
Zitten die optima voor de puz swm100 hetzelfde dat je weet? En fan speed zo hoog mogelijk neem ik aan?
Best kans. Maar als je zelf meet dan zie je het vanzelf.
Fan speed kun je zelf niet regelen, dat doet de firmware van de buitenunit voor je op basis van de buitentemperatuur.

• jorritsmit
  • Laatst online: 11-01 23:24
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Best kans. Maar als je zelf meet dan zie je het vanzelf.
Fan speed kun je zelf niet regelen, dat doet de firmware van de buitenunit voor je op basis van de buitentemperatuur.
Nou ja ik kan de max beperken

• Boory
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-01 18:47
Vannacht voor het eerst geprobeerd en heeft meteen gewerkt, zelfs bij -6! Inderdaad de eerste 2 intervallen duurde 1,5u en 1,25u, daarna weer terug naar 41 min helaas. Toont dus wel aan dat de defrosts iets softwarematig lijken m.i.

• Dsbwouter
@jorritsmit

Hoe zachter je ventilator draait hoe lager je moet verdampen, dus eerder defrosten en meer werk voor je compressor. Ik zou hem niet beperken.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:49
Sjepers schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:19:
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.
Via de WPS optie ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• ocaj
  • Niet online
Boory schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Vannacht voor het eerst geprobeerd en heeft meteen gewerkt, zelfs bij -6! Inderdaad de eerste 2 intervallen duurde 1,5u en 1,25u, daarna weer terug naar 41 min helaas. Toont dus wel aan dat de defrosts iets softwarematig lijken m.i.
Ik ben vandaag een paar keer gaan kijken na ca 45 minuten. Steevast zag de achterkant wit, nog niet helemaal dicht, maar de defrosts lijken dus toch wel nuttig/nodig. Misschien dat de Mitsubishi-porgrammeurs toch niet helemaal gek zijn en er toch wel een goede reden is voor die hoge defrost-frequentie van de eco-inverters?
ocaj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Ik ben vandaag een paar keer gaan kijken na ca 45 minuten. Steevast zag de achterkant wit, nog niet helemaal dicht, maar de defrosts lijken dus toch wel nuttig/nodig. Misschien dat de Mitsubishi-porgrammeurs toch niet helemaal gek zijn en er toch wel een goede reden is voor die hoge defrost-frequentie van de eco-inverters?
Ik zal eens twee extreme voorbeelden laten zien:
1e: lage luchtvochtigheid, COP daalt helemaal niet voor defrost, defrost duurt slechts 5 min. Defrost was echt nog niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eatg11EfVIz4QSRAMl-6mYFppTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpSxxyUdsADOpmWo44Vccubo.jpg?f=fotoalbum_large

2e: hoge luchtvochtigheid, COP daalt flink voor defrost, defrost duurt 8 minuten. Grote witte wolk waterdamp te zien: defrost was nu wel echt nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7pxQrWbzN8Uw1myTJT2mQDBqk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwBMjEHp2eQdIihVWbE27Jji.jpg?f=fotoalbum_large

• ocaj
  • Niet online
Is dat de definitie van "Defrost nodig"? Als de COP aan het dalen is?
In dat geval waren de defrosts bij mij vandaag ook niet nodig. Maar de achterkant was wel wit aan het worden.

Is het net zoiets als af en toe preventief wat gootsteenontstopper door de gootsteen heen gieten, en niet pas als hij verstopt zit? Dus alvast een wat snellere defrost doen om te voorkomen dat je later een langere moet doen?
ocaj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:20:
In dat geval waren de defrosts bij mij vandaag ook niet nodig. Maar de achterkant was wel wit aan het worden.

Is het net zoiets als af en toe preventief wat gootsteenontstopper door de gootsteen heen gieten, en niet pas als hij verstopt zit? Dus alvast een wat snellere defrost doen om te voorkomen dat je later een langere moet doen?
Maar als je gootsteenontstopper door die afvoer aan het gieten bent, dan kan je op dat moment niet afwassen ;)

Tijdens de defrost eerst smeltend ijs dus verdamper intrede temp minutenlang 0 graden, als alles is gesmolten dan stijgt de verdamper intrede temp plots, waarop de compressor stopt. Zie onderstaande screenshot.
De fan blaast daarna het water weg en je ziet de grote witte wolk met waterdamp.

Bij een niet aangevroren verdamper duurt de defrost kort: de verdamper intrede temp blijft minder lang op 0 graden (smeltend ijs) hangen en schiet al sneller omhoog.

Voorbeeld met veel ijs, defrost 8 min:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLfsfjPPhkTcJslaXjctwc42okw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qov9h0Qxer6rqylf3rkiSzZq.jpg?f=fotoalbum_large

• ocaj
  • Niet online
Hmmm, interessant. Ik log die verdamper-temperatuur (is dat procon-register FC04 56 ?) niet zo vaak in mijn database. Ik zal hem van de week eens aan mijn live-logging per seconde toevoegen om te kijken wat dat ding doet.

• Djvdb
ocaj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:47:
Hmmm, interessant. Ik log die verdamper-temperatuur (is dat procon-register FC04 56 ?) niet zo vaak in mijn database. Ik zal hem van de week eens aan mijn live-logging per seconde toevoegen om te kijken wat dat ding doet.
Hier ook een suz wel met de nieuwere ftc 7. Bij mij worden de intervallen wel verlengd bij lagere luchtvochtigheid en worden ze weer korter bij hogere luchtvochtigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMWSEwJvyVhXhfpfZk8IzRR3MPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYnGJekvcrED4qONJmc9OW9o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Djvdb op 12-01-2026 06:28 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:51
TerminalNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb hem er nu af gehaald. Vannacht maar eens kijken hoe het dan gaat. Wel gelijk een mooie nacht om het te bekijken met de voorspelde temperaturen.
Nu 2 nachten verder en hij blijft nu wel netjes de gevraagde temperatuur leveren.
Stond echt op dat die de volledige dag in de silent modus draaide maar het is opgelost gelukkig, dank allen!

• romenov2
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:46
Is hier iemand die toevallig de 1-fase Homewizard energy meter heeft aangesloten op z'n ecodan en die even wat foto's / info van die puls uitgangen kan delen? :) ik vind er op de homewizard site / installatie handleiding zelf niets van terug. tx!

• Naalroc
Dat is toch een wifi uitvoering?

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:54
Hi allen,

Korte vraag. Ik zie dat mijn WP veelal in de ''Vorstbeveiliging'' modus draait. In de Melcloud app zie ik echter dat ''Vorstbescherming'' uit staat. Weet iemand hoe dit zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujL-p0OEeQNvk8umKHWa7teaYQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OslH3XGDzYKst7n2QbMum1yP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g-Hek5zsS9g0cZqm-DXXMtwdno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnmpUIXXBSteOwzmuJ7H4c9D.jpg?f=fotoalbum_tile

• Dsbwouter
@WatcherZ

Vorstbescherming in de melcloud app gaat over je ruimte temperatuur. De vorstbeveiliging uit de grafiek moet je via de thermostaat instellen en deze kan alleen uit als je een split unit hebt, uitleg staat tussen de pinned posts.

• koevlaas2
ocaj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:20:

Neem jij dan een chemokuur zonder dat je kanker hebt ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• MrBarehands
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:55
Hallo allemaal!
Begin van dit jaar ben ik hier mijn casus gedeeld.
Samengevat: installateur heeft een te kleine warmtepomp geplaatst. Geoffreerd was een PUZ-80, maar meneer heeft hier zonder overleg een SUZ-80VA (met een D-binnendeel) neergezet en mij een korting van 750 EUR gegeven. De unit blijkt echter te klein en nu moeten wij het samen gaan oplossen.
Nu is het zo dat de PUZ-80 het hier ook niet zal gaan redden. We hebben een warmteverliesberekening gemaakt die voor de actief verwarmde ruimtes uitkomt op 10,4kW bij -10 gr. Dat zou in mijn optiek betekenen dat er een PUZ-100 zou moeten komen. Flow is max 19lpm dus een grotere kan ik ook niet kwijt.
Ik ben op zoek naar wat het prijsverschil is van inkoop bij Alklima tussen een set met de PUZ-80 (PCR-M80Y-300E) en de PUZ-100 (PCR-M100Y-300E). Is er hier iemand die mij daar een indicatie van kan geven?
Ik ben nu al meer dan een jaar bezig om hier een oplossing in te vinden, dus advies hierin is zeker welkom!

• nessio
@sjepers Al gevonden?

Je kunt m bij Alklima downloaden : " MAC-597IF-E gebruikershandleiding " intikken.
Staat precies in hoe je met behulp van je smartphone de MAC aan wifi kunt koppelen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@MrBarehands de puz-80 kan je dmv switches upgraden naar een 10... moet je even terug zoeken in dit topic

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• MrBarehands
@xoror Dat zou heel mooi zijn, maar er staat hier een SUZ-80 en helaas geen power inverter. Die stond wel op de door mij geaccepteerde offerte maar is dus niet geplaatst...
Nu ben ik zo ver dat installateur zal moeten gaan vervangen, omdat hij zonder overleg met mij een ander apparaat geplaatst heeft mag hij een nieuw buiten-, binnendeel en nieuwe leidingen gaan plaatsen. Het prijsverschil tussen de PUZ-80 en PUZ-100 wil ik nog wel afrekenen, maar veel meer ook niet ;)

• koevlaas2
MrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:41:
@xoror Dat zou heel mooi zijn, maar er staat hier een SUZ-80 en helaas geen power inverter. Die stond wel op de door mij geaccepteerde offerte maar is dus niet geplaatst...
Nu ben ik zo ver dat installateur zal moeten gaan vervangen, omdat hij zonder overleg met mij een ander apparaat geplaatst heeft mag hij een nieuw buiten-, binnendeel en nieuwe leidingen gaan plaatsen. Het prijsverschil tussen de PUZ-80 en PUZ-100 wil ik nog wel afrekenen, maar veel meer ook niet ;)
Faginverter is het.

• koevlaas2
MrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:41:
Wat je besteld/ voor tekent lever je of overleg volgt.

• Dsbwouter
@MrBarehands

De 100yaa is ong 700eu duurder dan de 80yaa. Dit is wel zonder korting en alles eraf dus verschil zal uiteindelijk wat kleiner zijn.

• nessio
Is die PUZ-100 dan wel groot genoeg?
-
Ik hoop niet voor je dat het een drama wordt met die installateur.

• MrBarehands
@nessio Hij had mij vermoedelijk een hybride opstelling moeten adviseren, maar goed kan nu niet meer terug. De gasleiding ligt al een tijdje in de prullenbak.
De PUZ-100 kan bij -10 maximaal 11,0kW leveren bij W35. Zou net genoeg moeten zijn, maar veel meer krijg ik met mijn flow ook niet kwijt. Ik zal sowieso tijdens de flink koude dagen met een flinke dT moeten stoken.
De huidige SUZ schiet standaard iedere 50 min in defrost en draait daartussen op maximaal compressorvermogen temperaturen onder de -2.
Als ik beetje reken kan ik in mijn afgiftesysteem een kleine 11kW kwijt. De PUZ-120 zal dus vermoedelijk niet al het vermogen kwijt kunnen...

@koevlaas2 Ja eens. Ik weet ook nog steeds niet waarom hij er voor gekozen heeft om zonder overleg een SUZ hier neer te zetten. Wil hem nog even te vriend houden in de hoop dat hij dit netjes oplost.
Hij had bij de plaatsing van 2 airco's de koelleiding van de WP ook al getrokken door het dak heen, ik vermoed dat hij de verkeerde leiding heeft gebruikt en het zo probeerde op te lossen ;)

• koevlaas2
MrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:55:
@koevlaas2 Ja eens. Ik weet ook nog steeds niet waarom hij er voor gekozen heeft om zonder overleg een SUZ hier neer te zetten. Wil hem nog even te vriend houden in de hoop dat hij dit netjes oplost.
Hij had bij de plaatsing van 2 airco's de koelleiding van de WP ook al getrokken door het dak heen, ik vermoed dat hij de verkeerde leiding heeft gebruikt en het zo probeerde op te lossen ;)
Misschien weet hij het verschil niet zo goed.

• Fustco91
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:56
Goedemiddag,

Ik zit met een vraag, ik ben in het bezit van een warmtepomp:

Warmtepomp van het merk: L/W Mitsubishi Electric
Model - type: PUD-SHWM80YAA - ERST20D-VM6D

Nu is het mijn eerste winter waarbij ik een digitale meter heb gekregen, dit is dus even wennen om geconfronteerd te worden met het verbruik.
Nu zijn er momenten geweest waarbij het apparaat tot wel 60-70kwh heeft verbruikt op een dag en als ik dat afzet naar de kosten van een kWh schrik ik enorm.
Nu heb ik het water temperatuur die ingesteld stond op 58 graden naar beneden gezet tot 52 graden en ik zag dat de lijnen van -15 tot +50 stonden, nu ben ik absoluut een leek hierin vandaar dat ik toch eens om wat raad vraag want vanuit de installateur krijg ik weinig gehoor.
Alvast bedankt voor de moeite
Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero