• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-03 13:20

DGR

Was toch even benieuwd wat het zou doen als ik terug zou gaan naar RR, en meteen ging de aanvoer naar 31,5! En dat op 98hz.
Hoe kan dat nou wel op RR en op vaste ta van 30 haalt hij de ingestelde 30 graden maar niet

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-03 16:57
@DGR

Gaat die wel over de 30° als je een vasta ta van 40° instelt?

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:57:
@DGR

Gaat die wel over de 30° als je een vasta ta van 40° instelt?
Zou het niet weten maar is het proberen waard

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:30
@DGR Waarom wil je toch vaste Ta?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:18
pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Nog externe dingen gekoppeld? Thermostaat, Smart Grid, automatiseringen via ESP project?
Ik heb alleen het ESP project gekoppeld, verder niets. Voorheen in de zomer had ik alleen de MELCloud adapter gekoppeld en toen had ik er ook last van. Vreemd hé?
Maximaal netto vermogen van een PUHZ-SW75YAA tijdens maximaal defrost-weer

In navolging van deze post van @SebastiaanPs heb ik vandaag eens getest wat tijdens de sneeuwbuien nou het maximaal netto vermogen van mijn WP is. Veel beroerder zullen de condities immers niet worden...
Dus om 9:10 de 75% vermogensbegrenzing eraf, de watertemperatuur op een onhaalbare 35°C gezet en maar gaan monitoren.
Het vermogensplaatje zag er zo uit, met bijna elk half uur :o een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y3Ney3UQP14kadACy0jn_Gzki4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qwg2exUYX71c9PBs0Dn1IYc8.png?f=fotoalbum_large
Thermische energie is gemeten met een Kamstrup warmtemeter, elektrische met een ABB kWh meter in de meterkast.
Gemeten is tussen 9:22 en 14:57, precies de periode van de hevigste sneeuwbuien.
De buitentemperatuur was erg stabiel, tussen de -0.8 en -1 °C.
In die tijd verbruikte de WP 10.25 kWh elektriciteit, wekte hij 36.7 kWh aan warmte op, en ging er 3.8 kWh verloren aan defrosts. Netto bleef er dus 32.9 kWh over.
Gedeeld door 5.42 uur is dat een netto maximaal vermogen van slechts 6.1 kW.
(Met een uiterst beroerde cop van 3.21).
Als je deze WP hebt gekocht voor een woning met 8 kW warmteverlies bij -10 °C, dan zou het warmteverlies bij -1 (en een stookgrens van 18 graden) dus (18 - -1)/18 - -10) * 8 kW = 5.4 kW zijn.
Dan is de 6.1 kW tijdens dit ontzettende defrostweer nog steeds voldoende.

De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar dat haalt de WP dus tijdens sneeuwjacht lang niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OLKCqMYOTdgRpw_jUv8V7YpgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

Compressorfrequentie was trouwens steeds maximaal 92 Hz, terwijl die hier normaal (met 75% begrenzing) rond het vriespunt niet verder komt dan 56 Hz.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2026 20:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DGR

DGR

Omdat ik altijd de indruk had dat vaste ta rustiger draaide, en nu draait de installatie juist rustiger met RR. En met rustiger bedoel ik voornamelijk in de waarneembare geluidsproductie (buitenunit hangt aan de gevel)
En wat opvalt is dat met vaste ta de buh enkel even kort mee doet na een defrost, in RR springt de buh continu bij maar is denk ik ook voornamelijk omdat er veel warmtevraag is oftewel de afgelopen dagen te compenseren. Voor nu tevreden maar zou willen dat het zonder buh kan maar dan heb ik toch een zwaardere buitenunit nodig ben ik bang

• nessio
@DGR Duidelijk, geluid.
Ik hoor m ook op het dak met defrosten als ik boven onder dat dakdeel sta

RR heeft wel even nodig om de doeltemperatuur te bereiken, zeker met huidige Tb, sneeuw en wind.
Mogelijk dat buh inschakelen straks minder wordt met alleen warm houden.
Vandaag zie ik m ook nog niet de 21,5 bereiken. Wp zet nog geen tandje bij, mogelijk zit aan zn max. Nog steeds tussen defrosten 28/23. Wp gaat niet naar 29/23, etc. Ik wacht rustig af. Het is prima met 21.

[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 07-01-2026 16:01 ]

Andrehj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:

In navolging van deze post van @SebastiaanPs heb ik vandaag eens getest wat tijdens de sneeuwbuien nou het maximaal netto vermogen van mijn WP is. Veel beroerder zullen de condities immers niet worden...
Dus om 9:10 de 75% vermogensbegrenzing eraf, de watertemperatuur op een onhaalbare 35°C gezet en maar gaan monitoren.
[Afbeelding]
Thermische energie is gemeten met een Kamstrup warmtemeter, elektrische met een ABB kWh meter in de meterkast.
Gemeten is tussen 9:22 en 14:57, precies de periode van de hevigste sneeuwbuien.
In die tijd verbruikte de WP 10.25 kWh elektriciteit, wekte hij 36.7 kWh aan warmte op, en ging er 3.8 kWh verloren aan defrosts. Netto bleef er dus 32.9 kWh over.
Gedeeld door 5.42 uur is dat een netto maximaal vermogen van 6.1 kW.
Als je deze WP hebt gekocht voor een woning met 8 kW warmteverlies bij -10 °C, dan zou het warmteverlies bij -1 (en een stookgrens van 18 graden) dus (18 - -1)/18 - -10) * 8 kW = 5.4 kW zijn.

De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar daar komt de WP dus tijdens sneeuwjacht bij lange niet aan:
[Afbeelding]
_/-\o_
Love it. Indrukwekkend!

Ik kan me voorstellen dat sneeuw het allerergste is. Regen of hagel wordt minder makkelijk naar de verdamper toe gezogen, maar sneeuw daarentegen…? Wat denk jij?

Dit zijn wel echt extreem veel defrosts met de sneeuw. Zou interessant zijn om het experiment later zonder neerslag nog eens te herhalen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
Defrosts van mijn suz bleef om de 50 min.
Sneeuwjacht stond schuin op die ubbinkkast.

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
Zo had ik vannacht ook nog wel een bijzondere defrost. Vanwege recirculatie zie ik de defrosts altijd aankomen, want dan daalt de buitentemperatuur plotseling. Daarbij zie je de 'refrigerant liquid temp' altijd stijgen. Vannacht was er voor beide geen directe aanleiding en werd er toch opeens een defrost gestart, al 25 minuten na de vorige. Dat is een record.

Vervolgens werd gewoon het oude defrost patroon hervat en sloeg de thermostaat af vlak voordat een nieuwe defrost zou beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPDxHHytVCbp43u3lT6WC29CHU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tV06sY5iBxvOmbrlvc5sLmGe.png?f=fotoalbum_large

Gewoon ter info als we toch defrostverhalen aan het delen zijn.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:33
nessio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:59:
Defrosts van mijn suz bleef om de 50 min.
Sneeuwjacht stond schuin op die ubbinkkast.
Hier 45 min, soms denk ik mag wel iets eerder dan begint na 35-40 min de COP echt helemaal in te kakken.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:21
Andrehj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:

[Afbeelding]
Gedeeld door 5.42 uur is dat een netto maximaal vermogen van 6.1 kW.

De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar daar komt de WP dus tijdens sneeuwjacht bij lange niet aan:
[Afbeelding]

Compressorfrequentie was trouwens steeds maximaal 92 Hz, terwijl die hier normaal (met 75% begrenzing) rond het vriespunt niet verder komt dan 56 Hz.
@Andrehj
Mooie test, dank voor het posten.
In het huidige weer is dit erg vergelijkbaar met hoe mijn WP nu de hele dag loopt. En een “verlies” van beschikbaar vermogen door al die defrosts was hier vannacht ook minstens 30%.
Tussen de defrosts 101 Hz, dT 7.5 graden (13 kW vermogen, terwijl de WP 11.2 kW rated is). Doet wel z’n stinkende best om de achterstand weer in te halen :)
Hij moet er nu echt voor werken.
Dit plaatje is van vannacht, ca. 45 minuten tussen de frosts, inmiddels in de dichte sneeuw hier gedaald naar elke 30 minuten, en dus verlies van 40% van de beschikbare tijd. De booster springt ca. 5 minuten na de start van de compressor bij, voor een minuut of 5. Werkt best goed.
Er wordt ook aardig wat sneeuw de achterkant van de WP ingezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddESm9FwYrwkX56lpuJkWb_Qrds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTK75cwi7sHSQXRRgXYC3M1C.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• DGR

DGR

nessio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:47:
@DGR Duidelijk, geluid.
Ik hoor m ook op het dak met defrosten als ik boven onder dat dakdeel sta

RR heeft wel even nodig om de doeltemperatuur te bereiken, zeker met huidige Tb, sneeuw en wind.
Mogelijk dat buh inschakelen straks minder wordt met alleen warm houden.
Vandaag zie ik m ook nog niet de 21,5 bereiken. Wp zet nog geen tandje bij, mogelijk zit aan zn max. Nog steeds tussen defrosten 28/23. Wp gaat niet naar 29/23, etc. Ik wacht rustig af. Het is prima met 21.
Dat wil wel inderdaad als die op dak staat, hier dus ook wel te horen, zeker met dit weer.
Maar goed RR beter dan vaste ta.

Moet het nu gewoon zo laten staan, de buh zal vanzelf minder worden wanneer het hier opwarmt.
En op deze manier hoef ik zelf niet meer in te grijpen, ook lekker.

Zou goed kunnen hoor, heb jij de buh helemaal uit staan dan?
21 graden binnen… heerlijk en dat met jaloers makende ta en tr

• nessio
@DGR uh, ik heb geen buh. FZ heeft die weggelaten ivm goedkoper voor de aannemer. Buh was niet nodig volgens hun.
Maar nu heb ik geen noodverwarming. Grr
En er gingen nu 2 units naar de knoppen in de wijk. De laatste in het weekend voor kerst
In de boiler heb ik wel een element.
Overigens net thermostaat op verzoek naar 22. Kijken of wp nog puf extra heeft.

21 liter per minuut bij ta29 geeft meer warmte dan bij 15 l/ minuut.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DGR

DGR

nessio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:44:
@DGR uh, ik heb geen buh. FZ heeft die weggelaten ivm goedkoper voor de aannemer. Buh was niet nodig volgens hun.
Maar nu heb ik geen noodverwarming. Grr
En er gingen nu 2 units naar de knoppen in de wijk. De laatste in het weekend voor kerst
In de boiler heb ik wel een element.
Overigens net thermostaat op verzoek naar 22. Kijken of wp nog puf extra heeft.
Oh joh, nou ja gelukkig kun je zo de boel lekker warm houden, ik heb blijkbaar die buh wel nodig.
Had ook nog ff een fijne legionella run tussendoor haha! En nu word er een bad volgepompt voor de kleine man…

Ben benieuwd, 22 graden… moet lukken toch met 0 graden tb, hier tenminste.

Is ook geen geruststellende gedachte dat die units kapot gaan, hopen dat het jou bespaard blijft!

Heb ook een element in de boiler zitten maar die is niet aangesloten op de FTC

• DGR

DGR

Grolsch schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:18:
21 liter per minuut bij ta29 geeft meer warmte dan bij 15 l/ minuut.
Dat zou zo moeten zijn inderdaad, maar is dat ook zo als in het boekje staat dat de flow tussen de 7,2 en 17,2 moet zijn?

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Als je geen diepgaande analyses doet zou je het niet eens opmerken, dat bedoel ik meer.
Waarom gebruik je niet gewoon de ruimteregeling dan?
Opmerken deed ik het dus wel behoorlijk. Een “buurman” die elke 2 minuten vroem deed. Je hebt tonaliteitstoeslag, is er ook tonaliteitsvariatietoeslag ?
De ruimteregeling heb ik toen geprobeerd, maar de hysterese vond ik te groot en een manuele verhoging van de temperatuur had vrijwel geen direct effect, ook met snelle reactie instelling. En ik had geen goeie referentieruimte.
Ik heb nu een puz80 type buitenunit, stil, met stabiele regeling, wat er ook gebeurt, en nu 7 defrosts per dag. Ik verwarm nu veel meer als met de vorige en zit toch nog maar op 4.5 kW warmtevermogen.
Nu heb ik ‘m wel op ruimteregeling, ik heb nu een goeie referentieruimte door een nieuwe voordeur+kozijn en de ruimte regeling werkt nu ook beter. Misschien omdat ik nu een par60 heb ipv dat ding van de binnenunit. Ik weet het niet, maar ben er nu wel klaar mee gelukkig.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:55
joezzt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Opmerken deed ik het dus wel behoorlijk. Een “buurman” die elke 2 minuten vroem deed. Je hebt tonaliteitstoeslag, is er ook tonaliteitsvariatietoeslag ?
De ruimteregeling heb ik toen geprobeerd, maar de hysterese vond ik te groot en een manuele verhoging van de temperatuur had vrijwel geen direct effect, ook met snelle reactie instelling. En ik had geen goeie referentieruimte.
Ik heb nu een puz80 type buitenunit, stil, met stabiele regeling, wat er ook gebeurt, en nu 7 defrosts per dag. Ik verwarm nu veel meer als met de vorige en zit toch nog maar op 4.5 kW warmtevermogen.
Nu heb ik ‘m wel op ruimteregeling, ik heb nu een goeie referentieruimte door een nieuwe voordeur+kozijn en de ruimte regeling werkt nu ook beter. Misschien omdat ik nu een par60 heb ipv dat ding van de binnenunit. Ik weet het niet, maar ben er nu wel klaar mee gelukkig.
Dus je hebt het over een grafiek van een unit die je helemaal niet (meer) hebt, had geen ref ruimte, nu een nieuwe deur en wel ref ruimte en wel ruimte regeling. En vergelijkt dat met een ander type unit.
Oké.

• joezzt
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Dus je hebt het over een grafiek van een unit die je helemaal niet (meer) hebt, had geen ref ruimte, nu een nieuwe deur en wel ref ruimte en wel ruimte regeling. En vergelijkt dat met een ander type unit.
Oké.
Nee hoor , ik heb het nog steeds over de oscillerende regeling van een unit die ik heb gehad en ben blij dat ik nu wat anders heb. Je vroeg me over de ruimteregeling. Maar als je de mogelijkheid hebt om bv op war te draaien zou het wel fijn zijn als dat ook goed werkt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• jorritsmit
  • Laatst online: 05-03 14:13
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dat hangt van je instellingen af. Alle gepinde posts gelezen? (Met name die over de booster heater?)
Ik zie niks bijzonders in de pinned posts over de booster heater. Het gedrag blijft af en toe terug komen. Vandaag bijvoorbeeld 2 uur lang met de warmtepomp water opgewarmd, dan stopt ie ermee want kan niet langer (irritant), dan even space heating tijdens de interval, dan 20 minuten met warmtepomp en dan pakt de booster heater het over. De delay van de booster heater is 15 minuten overigens. Ik heb nu de booster heater uitgezet voor dhw, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal

• Djvdb
jorritsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Ik zie niks bijzonders in de pinned posts over de booster heater. Het gedrag blijft af en toe terug komen. Vandaag bijvoorbeeld 2 uur lang met de warmtepomp water opgewarmd, dan stopt ie ermee want kan niet langer (irritant), dan even space heating tijdens de interval, dan 20 minuten met warmtepomp en dan pakt de booster heater het over. De delay van de booster heater is 15 minuten overigens. Ik heb nu de booster heater uitgezet voor dhw, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal
Je kunt de delay ook naar 30 min zetten. Ik had ook dat de booster het soms overnam vooral na een defrost. Nu delay aangepast naar 30 min en geen last meer van. Staat overigens ook in het databook bij troubleshoot punt 33.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84d1t1SqcFhVYwkBIPOR5KggkZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8pl4UUI6rOxOtA9FGK0OHIa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Djvdb op 07-01-2026 22:11 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nessio
Thermostaat naar 22 en wp doet een flinke stap harder. Na +/- 3 uur en ta/tr 28/23, 29/23,29/24,30/24 tussen defrost is het nu steeds 29/24. Binnen nu 21,5. Op verzoek laat ik m doorlopen naar 22.
Wp had dus nog extra puf.

• nessio
Vanmorgen nog steeds 21,5.
Naar 22 zal wel even duren

• jorritsmit
  • Laatst online: 05-03 14:13
Vandaag draait de warmtepomp de hele dag op minimaal vermogen, wat mooi is zou je zeggen maar het is niet top voor mijn cop. Ik verwacht eigenlijk dat het beter zou zijn minder lange (maar hoger vermogen) runs te maken en las ook het pinned topic waar dit wordt besproken.

Heeft iemand een manier gevonden dit te forceren in de pomp? Of kan ik dan het beste met nacht verlaging gaan werken bijvoorbeeld? Ik zou ook bij een lange sessie bij minimum vermogen de prohibit heating aan kunnen zetten natuurlijk

Nog andere tips?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Misschien is het niet goed voor je COP, maar wel voor je comfort.

Hangt een beetje van je afgiftesysteem en ventilatiesysteem af, maar hier in huis merk ik het wel als de WP 1-2 uur uit is. Voor mij is één lange run per dag ideaal. Normaal gaat hij bij mij 's nachts uit, maar met dit weer doe ik alleen een lichte nachtverlaging, waardoor hij nu al sinds vrijdagochtend 04:00 draait.

Behalve prohibit kun je ook simpelweg de thermostaat tijdelijk een graadje lager zetten, zodat er geen warmtevraag meer is. Dan stopt de WP ook.

• Dsbwouter
@jorritsmit

Het is niet bij elk model zo dat deze een betere cop heeft bij een hoger vermogen. Soms scheelt het ook maar minimaal, vooral bij de lagere buiten temperaturen. Bij mijn wp scheelt het maar 0.1 punt tussen minimaal en nominaal vermogen bij 2° buiten. Dit is allemaal op papier en de praktijk kan ook nog is afwijken. Wil je het zeker weten zul je het moeten proberen door de vloer verder te laten afkoelen of een hogere aanvoer draaien maar dit kan weer voor een slechtere cop zorgen..

• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-02 09:15
Ik heb mijn wp lang laten draaien op een Ta 29 met in de woonkamer thermostaat op 22,5 graad.
Met koude weer ophoog gezet naar Ta 31 graden. Dat ging ook goed tot gisteren.

Nu met sneeuw en wind heeft hij moeite om naar de 22 graden te komen in de woonkamer. Meestal 21,5 graad. Nu staat de Ta ingesteld op 35 graden.
Tr is gemiddeld tussen de 26 en 27 graden. De Ta die de wp maakt komt niet hoger dan 32 graden.
Defrost deze dagen elke 45min.

Huis is van 1970 maar wel erg goed geïsoleerd en nieuwe kozijnen.
Alleen vloerverwarming bgg 140m2 en boven wordt niet gestookt.

Nu gaat dit nog prima maar als het kouder wordt ben ik bang dat het steeds kouder wordt.
Kan de wp niet genoeg vermogen leveren of waarom komt de Ta niet hoger dan 32 graden?

Buiten unit SUZ-SWM60VA 6kw

Kan ik nog wat aanpassen in de instellingen of is het vermogen te klein van de wp.

Ik zie trouwens niet het verwarmingselement niet mee werken. Wanneer zou die moeten starten?

.
vlietame schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:00:
Ik heb mijn wp lang laten draaien op een Ta 29 met in de woonkamer thermostaat op 22,5 graad.

Nu met sneeuw en wind heeft hij moeite om naar de 22 graden te komen in de woonkamer. Meestal 21,5 graad. Nu staat de Ta ingesteld op 35 graden.
Tr is gemiddeld tussen de 26 en 27 graden. De Ta die de wp maakt komt niet hoger dan 32 graden.

Nu gaat dit nog prima maar als het kouder wordt ben ik bang dat het steeds kouder wordt.
Kan de wp niet genoeg vermogen leveren of waarom komt de Ta niet hoger dan 32 graden?

Kan ik nog wat aanpassen in de instellingen of is het vermogen te klein van de wp.

Ik zie trouwens niet het verwarmingselement niet mee werken. Wanneer zou die moeten starten?

.
Wat is je flow, Ta en Tr? (op hetzelfde moment, tussen de defrosts door)
Heb je enige vorm van monitoring? Zo ja, kun je wat meer data delen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24
@vlietame dikke kans dat je gewoon vermogen tekort komt om een gesimuleerde bungalow van 140m2 naar 22 graden te stoken met ongeveer 6 kW. Dat moet blijken uit extra gegevens zoals @SebastiaanPs vroeg.

Elektrisch element mee laten doen zou je idd iets winst geven. Hoe staan hier de instellingen van? Servicemenu - extra instellingen - elektrische verwarming (verw)

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-02 11:36

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Zit je probleem niet aan de afgiftekant? Heb je radiatoren of vloerverwarming en is er sprake van vloerbedekking die warmte afgifte belemmerd. En indien vloerverwarming, is die ontworpen voor werken met een warmtepomp en lage watertemperaturen?

Gr. Kees
vlietame schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:00:

.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Nou ik heb ik maar het dashboard ook aangepast met stats die heel de dag door updaten en ook apart de defrosts meten, maar ook met Ta29 blijf ik hangen tussen 3.5-4COP. Laten we het niet eens over gisteren hebben :(

Nog iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken? Blijft een hoog verschil met jullie.

@xoror FTC6, klopt dit? Wellicht niet en is dit de issue? Ik gok nu ook maar wat.
  • Discharge Superheat Temp
  • Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdQzqY426_a8oZhwffv9fQzWsSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSnjffNDgX9TUuI8J2mP5V75.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Djvdb
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:50:
Nou ik heb ik maar het dashboard ook aangepast met stats die heel de dag door updaten en ook apart de defrosts meten, maar ook met Ta29 blijf ik hangen tussen 3.5-4COP. Laten we het niet eens over gisteren hebben :(

Nog iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken? Blijft een hoog verschil met jullie.

@xoror FTC6, klopt dit? Wellicht niet en is dit de issue? Ik gok nu ook maar wat.
  • Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
[Afbeelding]
Denk dat dit niet heel bijzonder afwijkt van de rest, als ik de cop’s zo teruglees. Verwacht je hogere waardes met dit weer?

• Bschnitz
  • Nu online
Djvdb schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Denk dat dit niet heel bijzonder afwijkt van de rest, als ik de cop’s zo teruglees. Verwacht je hogere waardes met dit weer?
Naja zo wat hier de laatste tijd gepost is wel ja. Zit ik hier 3 of 3.5 gemiddeld per dag. Andere posten ook COP4 met deze temps.

"Met een uiterst beroerde cop van 3.21" Andrehj

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Naja zo wat hier de laatste tijd gepost is wel ja. Zit ik hier 3 of 3.5 gemiddeld per dag. Andere posten ook COP4 met deze temps.

"Met een uiterst beroerde cop van 3.21" Andrehj
Vergelijk je maand COP van december eens met het overzicht van @Tomexergie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Mijn dag-COP voor elke buitentemperatuur kun je hier zien: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik heb een iets hogere Ta dan jij, zo’n 31 a 32 graden bij Tbuiten 1-2 graden.

Bedenk dat dit Tweakers is en dat de COPs relatief hoog liggen. Gemiddeld ligt dat in NL lager. Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Hoop dat dit enigszins geruststelt :)

• michaelvo
Mafparov schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:13:
Zit je probleem niet aan de afgiftekant? Heb je radiatoren of vloerverwarming en is er sprake van vloerbedekking die warmte afgifte belemmerd. En indien vloerverwarming, is die ontworpen voor werken met een warmtepomp en lage watertemperaturen?

Gr. Kees

[...]
Nee want als de afgifte het probleem zou zijn dan zou hij op zijn sloffen de ingestelde Ta halen...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Bschnitz
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Vergelijk je maand COP van december eens met het overzicht van @Tomexergie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Mijn dag-COP voor elke buitentemperatuur kun je hier zien: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Bedenk dat dit Tweakers is en dat de COPs relatief hoog liggen. Gemiddeld ligt dat in NL lager. Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ja en nee, jij hebt ook niet heel veel betere scores rond deze temps.

Dus dat is iets, ook al heb jij een VA2. Die zijn wel iets beter weer.

December scores heb ik niet meer, maar dat was ergens iets van 4 tot 4.5, was niet zo koud als nu.

In zit hier wel natuurlijk met water, wellicht dat mijn luchtvochtigheid gewoon te extreem is voor deze situatie.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

• Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
[Afbeelding]
https://github.com/gekkek...t-available-in-proxy-mode

punt 3+4

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• joezzt
  • Niet online

• Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
[Afbeelding]
Je meet toch met veel te lage resoluties ? +/- 0.5 Graden voor aanvoer en return, je weet nooit waar in de afronding je zit. Hetzelfde voor je L/min op hele getallen.
Je L/min is constant , dus da's sowieso continu hetzelfde fout of niet, en aangezien je ook op een vaste aanvoertemperatuur zit, ben je in een groot gedeelte van de verwarmingstijd in een venster aan het werken waarin je continu wel of niet fout zit, afhankelijk van die temperatuur, als je iets hoger of lager gaat kun je zomaar aan een andere kant van de afronding zitten.
Echt, wees niet ongerust en wees blij ;-)

joezzt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Je meet toch met veel te lage resoluties ? +/- 0.5 Graden voor aanvoer en return, je weet nooit waar in de afronding je zit. Hetzelfde voor je L/min op hele getallen.
Je L/min is constant , dus da's sowieso continu hetzelfde fout of niet, en aangezien je ook op een vaste aanvoertemperatuur zit, ben je in een groot gedeelte van de verwarmingstijd in een venster aan het werken waarin je continu wel of niet fout zit, afhankelijk van die temperatuur, als je iets hoger of lager gaat kun je zomaar aan een andere kant van de afronding zitten.
Echt, wees niet ongerust en wees blij ;-)
De enige twee Tweakers die de warmteproductie volgens de WP hebben vergeleken met een Kamstrup (@Cranberry en ik) hadden een afwijking van slechts 2 tot 5%.
Dat is echt enorm goed, zeker als je het vergelijkt met andere merken.

Zie: Cranberry in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij @Cranberry was de werkelijke warmteproductie volgens Kamstrup 2 tot 5% hoger dan volgens de WP.

Hier een update van mijn data: zie onder. In 2025 een totale warmteproductie die met de Kamstrup 2.9% hoger bleek dan de totale warmteproductie zoals door de WP gerapporteerd.

Maar n=2 en de flow is vast en kan met wat pech inderdaad wel een aantal procenten structurele afwijking geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-IM_TnTlCgbDneOWH0xnwV0tKE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w30s12NwmcdbyzjBkOuVqRYy.png?f=user_large

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:18
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Bij 2C hebben veel WP's maar een COP van 3-3,5. Onze monitoring geeft een maandgemiddelde MCOP. Dan tellen de dagen met hogere temperaturen en dus een hoge COP ook mee.
Met mijn 9 jaar oude Elgaatje en T2=39 haal ik gemiddeld 4,3 over december. Bij 2C is de COP slechts 3,2 met Kamstrup gemeten en ieder uur een defrost.
Ik denk dat de COP's elders in NL niet veel zullen afwijken van het Tweakers forum. Helaas weten we dat niet precies omdat er vaak niet wordt gemeten en heel veel WP eigenaren het geen bal intereesseert hoe goed de WP het doet, als het maar warm wordt. Het onderwijs systeem in NL is zo slecht dat ze het verschil tuseen kW en kWh niet weten.

• joezzt
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:19:
[...]

De enige twee Tweakers die de warmteproductie volgens de WP hebben vergeleken met een Kamstrup (@Cranberry en ik) hadden een afwijking van slechts 2 tot 5%.
Dat is echt enorm goed, zeker als je het vergelijkt met andere merken.

Zie: Cranberry in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij @Cranberry was de werkelijke warmteproductie volgens Kamstrup 2 tot 5% hoger dan volgens de WP.

Hier een update van mijn data: zie onder. In 2025 een totale warmteproductie die met de Kamstrup 2.9% hoger bleek dan de totale warmteproductie zoals door de WP gerapporteerd.

Maar n=2 en de flow is vast en kan met wat pech inderdaad wel een aantal procenten structurele afwijking geven.

[Afbeelding]
De cop berekend door de warmtepomp en weergegeven door de warmtepomp , of die berekend wordt van de extern beschikbare temperaturen en flow in de lage resoluties ?
Bij de eerste kan het best zijn dat die beter is omdat de binnenunit zeker met hogere resolutie zal rekenen als dat ie extern bschikbaar stelt.
Bij de tweede ben je erg onnauwkeurig bezig en kan het heus zo zijn dat het wel eens goed uitkomt, maar de wiskunde kun je niet tegenspreken. Statistisch is het ook zeker niet zo gelijkmatig verdeeld dat het gemiddeld wel goed zal gaan. Dat begint al bij de constante flow en gaat verder bij de constante aanvoertemperatuur.

• vlietame
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Wat is je flow, Ta en Tr? (op hetzelfde moment, tussen de defrosts door)
Heb je enige vorm van monitoring? Zo ja, kun je wat meer data delen?
Ik gebruik homey met melcloud en climacontrol
Dit is van gisteren
De debiet is 19L/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4HwcM-VNA1UDLNxGxoyJL-T178=/800x/filters:strip_exif()/f/image/px8okOBcoKwxin9LEvUMTEgm.png?f=fotoalbum_large

• michaelvo
vlietame schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Ik gebruik homey met melcloud en climacontrol
Dit is van gisteren
De debiet is 19L/min

[Afbeelding]
Nou dat lijkt me dan duidelijk, niks raars aan te zien. Je warmtepomp loopt grootste deel van de tijd op maximum (~100 Hz, 7 kW). Elke 50 minuten een defrost ook volkomen normaal. Je had in de eerste helft nog wat kunnen winnen door een iets hogere Ta te kiezen. Ruimteregeling zou dit zelf gedaan hebben (mits je een Mitsu thermostaat hebt).

Verder zou ik het lekker zo laten, en accepteren dat het met dit weer een halve graad afkoelt. Komende 10 jaar komt dit toch niet meer voor ;).

• Dsbwouter
@vlietame

Met welke buiten temperatuur is dit ?

• vlietame
Dsbwouter schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:38:
@vlietame

Met welke buiten temperatuur is dit ?
1-2 graden

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-03 13:43
sinterklaas1975 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:18:
[...]

thanks, ik ben ook van plan om met installateur hierover in overleg te gaan. Ben benieuwd wat hij werkelijk snapt van alle data.... ik zal een update hierna hier posten hoe dat gesprek is gegaan :-)
Even een update nav gesprek met installateur over mijn situatie (zie ook mijn posts rond 26-27 December). Mijn situatie lijkt (!) op een onder gedimensioneerde WP. Zie ook nog link die ik destijds postte van WP gedrag https://melpump.com/publi...ae-7cea-84aa-053c21c2a92a.

Tussen 24 December en nu was bij mij de gemiddeld Tbuiten 0.6 graden en heb ik in die periode 800 kWh aan energie voor verwarming verbruikt met een gemiddelde COP van 2.55 (voor verwarming). Qua COP valt dit nog binnen de marges van het databook.

In mijn gesprek met installateur gaf hij aan dat het vervangen van een buitenunit een kostbare oplossing is (nog niet gesproken over 'wie gaat dit betalen'). In een vervolg gesprek kwam hij terug dat wellicht het plaatsen van een buffervat (in parallel) de problematiek van impact defrosts en onnodig booster gebruik kon verhelpen. Redenering was dat paralelle buffer de defrosts zouden moeten kunnen opvangen, waardoor en geen/minder noodzaak is om boosters te gebruiken om verwarming weer snel op temp te krijgen (ik gebruik Auto Adaption).

Ik lees hier online vanalles over en wellicht helpt 't wel voor deze (en iets lagere) temperaturen om het gedrag stabieler te maken, maar hoe gaat het zijn bij veel lagere temperaturen die een tijd aanhouden? Ik heb zelf via heatbox een gedetailleerde wamteverliesberekening gedaan en als ik daar alle ruimtes bij mekaar optel (met -10 als aanname) dan kom ik op een gecombineerd warmteverlies uit van 12.33. Hier moet ik wel bij aangeven dat de optelsom van alle ruimtes een overdimensionering aangeeft... maar het is ver van de capaciteit van mijn WP vandaan.

Hoe kijken jullie aan tegen voorstel installateur? Is dit plausibel?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Lijkt alsof je je warmtepomp een tikje krap gekozen hebt. Hij draait nu prima op maximaal vermogen, ik zie geen afwijkingen.

Je schrijft eerder begane grond 140 m2 vvw, boven wordt niet gestookt (post).
Hoeveel m2 is het totale vloeroppervlak van je huis?
En heb je een warmteverliesberekening of eerder gasverbruik?

Wat je kunt doen met dit iets krappe vermogen:
- 24/7 vaste binnentemperatuur, vermijd nachtverlaging
- veel van je afgifte gebruiken voor een lage Ta, dan heb je een iets betere COP en daardoor ietsje hoger vermogen
- extra isoleren (maar je noemt dat het al vrij goed is)
- op de koude dagen een extra warmtebron gebruiken zoals een airco, als je die hebt

sinterklaas1975 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Even een update nav gesprek met installateur over mijn situatie (zie ook mijn posts rond 26-27 December). Mijn situatie lijkt (!) op een onder gedimensioneerde WP. Zie ook nog link die ik destijds postte van WP gedrag https://melpump.com/publi...ae-7cea-84aa-053c21c2a92a.

Tussen 24 December en nu was bij mij de gemiddeld Tbuiten 0.6 graden en heb ik in die periode 800 kWh aan energie voor verwarming verbruikt met een gemiddelde COP van 2.55 (voor verwarming). Qua COP valt dit nog binnen de marges van het databook.

In mijn gesprek met installateur gaf hij aan dat het vervangen van een buitenunit een kostbare oplossing is (nog niet gesproken over 'wie gaat dit betalen'). In een vervolg gesprek kwam hij terug dat wellicht het plaatsen van een buffervat (in parallel) de problematiek van impact defrosts en onnodig booster gebruik kon verhelpen. Redenering was dat paralelle buffer de defrosts zouden moeten kunnen opvangen, waardoor en geen/minder noodzaak is om boosters te gebruiken om verwarming weer snel op temp te krijgen (ik gebruik Auto Adaption).

Ik lees hier online vanalles over en wellicht helpt 't wel voor deze (en iets lagere) temperaturen om het gedrag stabieler te maken, maar hoe gaat het zijn bij veel lagere temperaturen die een tijd aanhouden? Ik heb zelf via heatbox een gedetailleerde wamteverliesberekening gedaan en als ik daar alle ruimtes bij mekaar optel (met -10 als aanname) dan kom ik op een gecombineerd warmteverlies uit van 12.33. Hier moet ik wel bij aangeven dat de optelsom van alle ruimtes een overdimensionering aangeeft... maar het is ver van de capaciteit van mijn WP vandaan.

Ik denk dat dat je probleem zeker niet gaan oplossen, want:
- met een parallel buffervat moet de warmtepomp een hogere Ta maken, dat geeft een iets lager vermogen. Met een hogere Ta moet de warmtepomp bovendien na een defrost veel vermogen geven om weer terug te komen naar die hogere Ta, wat weer sneller leidt tot een volgende defrost.
- Een buffervat in de retour zou wel kunnen, maar met 44 m2 vvw heb je al een aardige buffer. 44m2 vvw in zandcement staat qua thermische buffercapaciteit gelijk aan ongeveer 880 liter water. Zie: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"

Zie voor de mogelijke oplossingen mijn post hier vlak boven. Met als ultieme oplossing een buitenunit met een groter vermogen.

Voor de anderen hier nog even jouw post met de beschrijving van je huis en systeem: sinterklaas1975 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• Dsbwouter
@sinterklaas1975

Mijn verbruik voor verwarming en sww is 360kWh voor dezelfde periode. bgg 50 m2 21°, 1e verd 50 m2 18°, zolder 45 m2 16°. Ta rond de 31° bij 0° buiten. Huis uit 1970 alles wel nageisoleerd. Zou als ik jou was toch eerst is je isolatie/ventilatie nazien. Dat je vermogen te kort komt is een feit maar je gaat een flink verbruik krijgen als je een juist gedimensioneerde warmtepomp plaatst.

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-02 13:58

FGJ

Goedemorgen!

Met het ronduit koude weekend wat voor de deur staat, wilde ik eens kijken hoe mijn instellingen staan MBT het booster element, aangezien ik nog nooit met de warmtepomp deze temperaturen heb meegemaakt volgens mij.

Echter heb ik geen idee meer hoe ik bij die instellingen kom, kan iemand mij even uitleggen in welk menu ik dit moet vinden? en hoe dit moet staan?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@FGJ *kuch Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Je zoekt het service menu (pin wss 0000) en dan zoeken naar het verwarmingselement)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• delta89
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09-01 17:08
Beste,

Ik deel even onze story. Ik heb zelf veel aan dit forum gehad toen ik twijfelde over de verschillende merken. Wie weet heeft er iemand iets aan :).
Wij hebben sinds september 2024 een Ecodan warmtepomp gecombineerd met vloerverwarming en SWW opwekking. We wonen in een ruim open appartement van 240m2 (loft stijl, dus alles staat in verbinding met elkaar en hoge plafonds). De EPC is 130. We hebben onze gasaansluiting laten verbreken en alles draait nu op de Ecodan. We stoken steeds op 20.5graden (we hebben steeds 21graden) en douchen met 2 personen elke dag.

De gegevens van 2025 zijn :

🔌 Warmtepomp – verbruik & rendement (2025)
📊 Elektrisch verbruik
Verwarming: 1.177 kWh
Sanitair warm water (SWW): 458 kWh

Totaal elektrisch verbruik: 1.635 kWh

🔥 Geproduceerde warmte (afgifte)
Verwarming: 4.489 kWh
SWW: 1.338 kWh
Totale warmteproductie: 5.827 kWh

⚙️ Rendement (COP / SPF)
Functie COP
Verwarming 3,8
SWW 2,9
Globaal ±3,6

Vraag !! We hebben hier 'hard' water, zowel uit de gevens van de Watergroep als zichtbaar met de kalkafzetting. Ik wil een waterontharder plaatsen maar heeft dit invloed op de Ecodan?

Alvast bedankt voor de reply('s)

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@delta89 als je in dit topic zoekt op "waterontharder" dan zie je dat het al eens besproken is.
De conclusie was niet eenduidig, meer N=5 die geen problemen hebben.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Technician-
[...]

Mijn tip, plaats een of meerdere airco’s bij, ideale noodoplossing mocht je WP eens storing hebben.
In de steeds warmere zomers lekker en op PV stroom.
Dit icm met misschien grotere volumizer (buffer in serie) zal zorgen voor het laagste absolute verbuik.
Neem wel airco met goede eigenschappen bij vorst.
Die investering heb je meer aan dan veel geld voor extra 2kW vermogen die 5 dagen per jaar nodig zijn. (Soms 0 soms 14 dagen)
Je kunt kijken dat je een kamer bv de woonkeuken met airco verwarmd bij koude/vies defrostweer en deze dan ook afschakeld van de WP die dan de rest op de sloffen kan doen.

Trouwens een parallel buffervat middelt mooi de temp waardoor de defrosts beter gaan, je gemiddelde vermogen zal echter niet stijgen. Dus je probleem blijft (mits het nu niet goed warm wordt)

Je kunt ook kijken of as zondag je huis warm blijft, zo ja accepteren en niks doen.

• Bschnitz
  • Nu online
Ben toch ergens achter gekomen, snap hem alleen niet zo goed. @SebastiaanPs

Ik had mijn WAR van vaste Ta26 afgehaald (altijd nette cijfers 2025) en netjes gemaakt van Ta26 tot Ta29 met de juiste temps, zo moest ik zelf niet meer handmatig + en - doen om mijn vaste WAR Ta26 aan te passen als het echt koud is, daarvoor is het er natuurlijk.

Nu dat ik live kan meten en alles kan zien met mijn nieuwe HA dashboard viel me op dat met Ta27 de boel wel erg afweek van de rest.

Dus ik terug naar flatline WAR Ta en testen.

25 = COP3.5 tot 4 (output 3-4K)
26 = COP3.5 tot 4 (output 3-4K)
27 = COP1.5 tot 2 met 2.5K output max de hele run.....
28 = COP3.5 tot 4 (output 3-6K)

Ook zie ik geen 1c overshoot zoals op alle ander Ta opties....

Kan het zijn dat Ta27 voor mijn unit i.c.m. deze woning een soort van bermuda COP is, mismatch size en afgifte ofzo?

• vlietame
SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Lijkt alsof je je warmtepomp een tikje krap gekozen hebt. Hij draait nu prima op maximaal vermogen, ik zie geen afwijkingen.

Je schrijft eerder begane grond 140 m2 vvw, boven wordt niet gestookt (post).
Hoeveel m2 is het totale vloeroppervlak van je huis?
En heb je een warmteverliesberekening of eerder gasverbruik?

Wat je kunt doen met dit iets krappe vermogen:
- 24/7 vaste binnentemperatuur, vermijd nachtverlaging
- veel van je afgifte gebruiken voor een lage Ta, dan heb je een iets betere COP en daardoor ietsje hoger vermogen
- extra isoleren (maar je noemt dat het al vrij goed is)
- op de koude dagen een extra warmtebron gebruiken zoals een airco, als je die hebt
Totaal is oppervlakte is 270m2.
We zullen denk ik inderdaad bij koud weer boven de airco's moeten gebruiken als we hogere temperatuur beneden willen hebben.

Wat bedoel je precies met "veel afgifte gebruiken voor lage Ta"? Hoe kan ik dat vergroten?
Bedoel je dan de Ta zo goed mogelijk afstemmen op de buiten temperatuur (en wind)?

Wat ik gemerkt heb dat onze installateur teweinig ervaring heeft met warmtepompen in bestaande woningen.
Hij heeft het vermogen laten uitrekenen bij mitsubishi maar ik den k dat die standaard aan de krappe kant rekenen om de prijs laag te houden. Ook rekenen ze met 19 graden in woning. Wil je het hoger dan lukt dat lastig.

Ik ben benieuwd hoe het zondag gaat als het goed koud gaat worden met veel wind ;)

Bedankt voor je input _/-\o_

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-03 14:59
Voor wat het waard is, hierbij mijn gegevens van de afgelopen dagen.
Vaste Ta van 28 en Tr 3.5-4
Woning blijft continu op 20.5 - 21
Warmtepomp draait 24/7 met Defrosts intervallen variërend tussen de 1h en 3h
Frequentie direct na een defrost heb ik niet hoger gezien als 50Hz, tijdens run 36-40Hz
Booster element springt niet bij.

Vermogen van de warmtepomp lijkt mij dus dat deze wel kleiner had gekund. Of zie ik het verkeerd?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

• michaelvo
vlietame schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Totaal is oppervlakte is 270m2.
We zullen denk ik inderdaad bij koud weer boven de airco's moeten gebruiken als we hogere temperatuur beneden willen hebben.
6 kW voor 270m2 is wel erg ambitieus ja. Maar airco's had je nog niet genoemd, dat is dé manier om het voor de warmtepomp wat makkelijker te maken.
Wat bedoel je precies met "veel afgifte gebruiken voor lage Ta"? Hoe kan ik dat vergroten?
Bedoel je dan de Ta zo goed mogelijk afstemmen op de buiten temperatuur (en wind)?
Hij bedoelt de verwarming boven ook mee laten draaien. Omdat je dan theoretisch gezien met een iets lagere Ta dezelfde warmteafgifte houdt kun je een paar procent vermogen op je warmtepomp winnen.
Wat ik gemerkt heb dat onze installateur teweinig ervaring heeft met warmtepompen in bestaande woningen.
Hij heeft het vermogen laten uitrekenen bij mitsubishi maar ik den k dat die standaard aan de krappe kant rekenen om de prijs laag te houden. Ook rekenen ze met 19 graden in woning. Wil je het hoger dan lukt dat lastig.
Als dat de uitgangspunten voor de berekening zijn dan hebben ze dat aardig goed berekend denk ik!
Ik ben benieuwd hoe het zondag gaat als het goed koud gaat worden met veel wind ;)
Op de piek van -10 zondagochtend valt de wind aardig weg. En daarna stijgt de temperatuur weer rap. Maar met je airco's erbij ga je het makkelijk redden!

• Djvdb
[...]

Advocaat van de duivel maar een nieuwe buitenunit krijg je toch gewoon nog een keer subsidie op?

• Djvdb
[...]

Als ik naar je plaatje kijk, zit je op een TA van rond de 45 graden. Zou je ook niet proberen al die jaga's te boosten zodat je Ta met 15 graden naar beneden kan. Dan heb je en meer vermogen en wss ook minder last van defrosts. Ik zag ook in een eerdere foto nog een pomp op de vloerverwarmingsverdeler zitten heb je die er ook al tussenuit getrokken?

Bschnitz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:43:
Ben toch ergens achter gekomen, snap hem alleen niet zo goed. @SebastiaanPs

Ik had mijn WAR van vaste Ta26 afgehaald (altijd nette cijfers 2025) en netjes gemaakt van Ta26 tot Ta29 met de juiste temps, zo moest ik zelf niet meer handmatig + en - doen om mijn vaste WAR Ta26 aan te passen als het echt koud is, daarvoor is het er natuurlijk.

Nu dat ik live kan meten en alles kan zien met mijn nieuwe HA dashboard viel me op dat met Ta27 de boel wel erg afweek van de rest.

Dus ik terug naar flatline WAR Ta en testen.

25 = COP3.5 tot 4 (output 3-4K)
26 = COP3.5 tot 4 (output 3-4K)
27 = COP1.5 tot 2 met 2.5K output max de hele run.....
28 = COP3.5 tot 4 (output 3-6K)

Ook zie ik geen 1c overshoot zoals op alle ander Ta opties....

Kan het zijn dat Ta27 voor mijn unit i.c.m. deze woning een soort van bermuda COP is, mismatch size en afgifte ofzo?
Dit lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. De momentane COP is niet nauwkeurig door de lage resolutie.

• Bschnitz
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Dit lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. De momentane COP is niet nauwkeurig door de lage resolutie.
Zet hem wel effe op 28 en kijk eens over een paar dagen heen.

FGJ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:11:
Goedemorgen!

Met het ronduit koude weekend wat voor de deur staat, wilde ik eens kijken hoe mijn instellingen staan MBT het booster element, aangezien ik nog nooit met de warmtepomp deze temperaturen heb meegemaakt volgens mij.

Echter heb ik geen idee meer hoe ik bij die instellingen kom, kan iemand mij even uitleggen in welk menu ik dit moet vinden? en hoe dit moet staan?
Daarvoor is een gepinde post. Die heb je na even zoeken zo gevonden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nessio
@vlietame
Wat voor thermostaat heb je
Wat voor ventilatie?
Wat voor afwerkvloer?
Wat voor glas?

[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 09-01-2026 17:31 ]

• joezzt
  • Niet online
Djvdb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Advocaat van de duivel maar een nieuwe buitenunit krijg je toch gewoon nog een keer subsidie op?
Alleen als je een nieuwe binnenunit erbij koopt. Heb hetzelfde gehad, dan zou ik natuurlijk effectief gratis een nieuwe binnenunit kunnen krijgen terwijl de huidige prima voldoet. Dus ik heb geen subsidie aangevraagd.

• Djvdb
joezzt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:07:
[...]

Alleen als je een nieuwe binnenunit erbij koopt. Heb hetzelfde gehad, dan zou ik natuurlijk effectief gratis een nieuwe binnenunit kunnen krijgen terwijl de huidige prima voldoet. Dus ik heb geen subsidie aangevraagd.
Zie idd op de meldcode lijst dat het om setjes gaat.

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:07

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik heb het onderwerp van de warmtepomp van de buurman al eens aangehaald dat hij de boel niet warm krijgt. Veel start en stops. Nou! Afgelopen donderdag was het na 3 jaar draaien exit!. De Puhz-sw112yaa is overleden. Vandaag een monteur langs geweest en het systeem heeft geen R410 meer is leeg. Conclusie lekkage ergens in het systeem. Nu willen en kunnen ze pas as. dinsdag een nieuwe compressor monteren want deze zou stuk zijn. Nu ben ik niet heel erg thuis met dit systeem. Maar is het niet zo, dat er dan allemaal slijpsel van de compressor door het hele leidingwerk zit. Zal dit niet eerst allemaal gespoeld moeten worden alvorens er een nieuwe compressor gemonteerd gaat worden en het systeem weer in gebruik genomen gaat wordt. Wat is jullie gedachtegang hierover.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-03 10:42
Speedyace schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:50:
Ik heb het onderwerp van de warmtepomp van de buurman al eens aangehaald dat hij de boel niet warm krijgt. Veel start en stops. Nou! Afgelopen donderdag was het na 3 jaar draaien exit!. De Puhz-sw112yaa is overleden. Vandaag een monteur langs geweest en het systeem heeft geen R410 meer is leeg. Conclusie lekkage ergens in het systeem. Nu willen en kunnen ze pas as. dinsdag een nieuwe compressor monteren want deze zou stuk zijn. Nu ben ik niet heel erg thuis met dit systeem. Maar is het niet zo, dat er dan allemaal slijpsel van de compressor door het hele leidingwerk zit. Zal dit niet eerst allemaal gespoeld moeten worden alvorens er een nieuwe compressor gemonteerd gaat worden en het systeem weer in gebruik genomen gaat wordt. Wat is jullie gedachtegang hierover.
2way filter droger ertussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

@Speedyace Vreemd. Normaliter zit er toch een druksensor in het koelmiddelcircuit die bij koelmiddellekkage het systeem uitschakelt voordat de compressor kapot draait?
Wat vinden de installateurs alhier (bijvoorbeeld @koevlaas2 , @Technician- ) hiervan?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-03 10:42
Andrehj schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:46:
@Speedyace Vreemd. Normaliter zit er toch een druksensor in het koelmiddelcircuit die bij koelmiddellekkage het systeem uitschakelt voordat de compressor kapot draait?
Wat vinden de installateurs alhier (bijvoorbeeld @koevlaas2 , @Technician- ) hiervan?
Gebrek aan koudemiddel hoeft geen overleden compressor te betekenen, alle overige factoren kunnen natuurlijk ook de dood ingeluid hebben

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:27
Speedyace schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:50:
Hoeveel start/stops per jaar zijn dat dan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

BarryH schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Die starts en stops zijn toch niet de oorzaak van de overleden compressor?
Wat betreft de lekkage van koudemiddel: bij @jozi draaide ie gewoon vrolijk door na verhelpen van de koudemiddellekkage, zie jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• Dsbwouter
@Speedyace

Als de spoelen zijn doorgebrand moet je het systeem flushen en een burnout filter plaatsen. Is die mechanisch kapot hoef je er niks aan te doen dan zal die gewoon vast zitten.

@Technician-

Zit deze dan in de binnenunit ? Staat namelijk niet in het leiding schema van de buiten unit ?

[ Voor 33% gewijzigd door Dsbwouter op 09-01-2026 21:13 ]

• Technician-
Jazeker Low pressure Switch 63L schakelt storing UL (low pressure)
Oorzaak is vaak dat bij toenemend koudemiddel tekort de compressor steeds heter wordt en uiteindelijk defect raakt voordat UL wordt aangesproken.
Of de installatie raakt olie kwijt.
De uitschakelwaarde is behoorlijk laag door inderdaad de lage zuigdrukken die bereikt moeten kunnen worden.
Technician- schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Jazeker Low pressure Switch 63L schakelt storing UL (low pressure)
Oorzaak is vaak dat bij toenemend koudemiddel tekort de compressor steeds heter wordt en uiteindelijk defect raakt voordat UL wordt aangesproken.
Of de installatie raakt olie kwijt.
De uitschakelwaarde is behoorlijk laag door inderdaad de lage zuigdrukken die bereikt moeten kunnen worden.
Dat is precies de reden waarom ik mijn systeem hierop in de gaten houd.

@jozi had ook geen error, wat hij merkte is dat de SWW runs opeens op laag vermogen werden uitgevoerd, zie jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Uiteindelijk bleek zijn warmtepomp nog slechts 100 gram koudemiddel aan boord te hebben en dus nog geen error!

Wat mij opviel in het gedrag vóór de reparatie (@jozi 's post met grafieken):
- de compressor discharge temp was wel hoog, maar niet extreem omhoog, net boven de 90 gr
- de compressorfrequentie werd automatisch naar beneden geregeld (zie @jozi 's post hier), ik vermoed dat dit een ingebouwde beschermende regeling is, die ervoor zorgt dat je compressor zichzelf en de olie niet meteen in de vernieling draait bij een tekort aan koudemiddel
- de verdamper intrede temp (TH3 liquid pipe 1, zie de gele lijn in de eerste grafiek hier) was veel duidelijker afwijkend: bij Tbuiten 18 graden was deze al ver onder het vriespunt. Daardoor dus de defrosts. Dus wellicht is dit een betere parameter om de vulling van je systeem als amateur enigszins te monitoren.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Zet bereik eens op 23-35 graden, mode normal, interval 60 min, thermo diff adjust +5/-5 graden.
Laat dat een weekje draaien en laat dan weten of je tevreden bent.

De hysterese van de ruimteregeling is vooral bij milde buitentemperaturen groot: overshoot tot 1.0 graden, bij de enorm hoge aanvoertemperaturen die jij gebruikt waarschijnlijk nog meer.
Maar bij de huidige buitentemperaturen houdt de ruimteregeling de binnentemperatuur normaal gesproken heel mooi op het setpoint.
OK zoals beloofd, ik zou nog even rapporteren wat er veranderd is na het aanpassen mijn ruimteregeling: interval van 60 min naar 10 min. Tijdens defrost mania weken.

1 pagina opstarten en 1 pagina doordraaien: klik voor groter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHT3qzwg0dHkW0Ob-aWfRA_D5hA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tLAj20aX5vgmypBpeTI9UzXG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvecqTjqSs1V5BoIy0suekfKhbA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bUjokow2AfgbFWqtUNrf8f9t.png?f=fotoalbum_tile
Wie het weet mag het zeggen. Ik zie geen grote verschillen. Met beide intervallen een lichte overshoot van Ta boven Ta setpoint. Lijkt na defrosts ook niet heel anders te regelen.

Heb het nog niet getest met lange stabiele runs, of de warmtepomp dan sneller terug moduleert bijvoorbeeld.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

BarryH schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Daar heb ik even gegevens van.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Dat van de druksensor dacht ik ook. Maar volgens de monteur zat er niets meer in. Tot nu toe heb ik niet meer info.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Speedyace schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Daar heb ik even geen gegevens van.

• Technician-
SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Dat is precies de reden waarom ik mijn systeem hierop in de gaten houd.

@jozi had ook geen error, wat hij merkte is dat de SWW runs opeens op laag vermogen werden uitgevoerd, zie jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Uiteindelijk bleek zijn warmtepomp nog slechts 100 gram koudemiddel aan boord te hebben en dus nog geen error!

Wat mij opviel in het gedrag vóór de reparatie (@jozi 's post met grafieken):
- de compressor discharge temp was wel hoog, maar niet extreem omhoog, net boven de 90 gr
- de compressorfrequentie werd automatisch naar beneden geregeld (zie @jozi 's post hier), ik vermoed dat dit een ingebouwde beschermende regeling is, die ervoor zorgt dat je compressor zichzelf en de olie niet meteen in de vernieling draait bij een tekort aan koudemiddel
- de verdamper intrede temp (TH3 liquid pipe 1 in jouw grafiek, zie de gele lijn in de eerste grafiek hier) was veel duidelijker afwijkend: bij Tbuiten 18 graden was deze al ver onder het vriespunt. Daardoor dus de defrosts. Dus wellicht is dit een betere parameter om de vulling van je systeem als amateur enigszins te monitoren.
Klopt eigenlijk vooral een groot verschil Tbuiten en Tliq (verdampingstemp), dus defrosts bij hogere buitentemp is de weggever.
Ook een niet geheel aanvriezende verdamper is een teken aan de wand.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1V2ST-M8L3u1lfOGRDJSbQW8oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6mB7Mx3GZtNkykNatS5otdG9.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat er mis gaat bij mij? Hij staat ingesteld op een vaste aanvoer temperatuur maar op de een of andere manier wilt die die niet aanhouden soms en bedenkt die zelf iets met als gevolg dat de woning afkoelt.

• Djvdb
TerminalNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat er mis gaat bij mij? Hij staat ingesteld op een vaste aanvoer temperatuur maar op de een of andere manier wilt die die niet aanhouden soms en bedenkt die zelf iets met als gevolg dat de woning afkoelt.
Defrosts.

• TerminalNL
Die snap ik, maar dat is niet wat ik bedoel. Na een defrost haalt die niet de ingestelde temperatuur terwijl die nog niet op maximaal vermogen draait.

En gezien de temperatuur alleen maar verder daalde over de nacht is het ook niet gebrek aan vermogen om de temperatuur te kunnen behalen. Na een tijd denkt die wel ineens van ik moet op deze temperatuur draaien en gooit het vermogen omhoog en doet netjes wat er gevraagd word.

[ Voor 13% gewijzigd door TerminalNL op 10-01-2026 09:45 ]

• Djvdb
TerminalNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Die snap ik, maar dat is niet wat ik bedoel. Na een defrost haalt die niet de ingestelde temperatuur terwijl die nog niet op maximaal vermogen draait.

En gezien de temperatuur alleen maar verder daalde over de nacht is het ook niet gebrek aan vermogen om de temperatuur te kunnen behalen. Na een tijd denkt die wel ineens van ik moet op deze temperatuur draaien en gooit het vermogen omhoog en doet netjes wat er gevraagd word.
Zo te zien heeft de pomp snachts niet gedraaid. Heb je niet gewoon een klokprogramma aanstaan?

• Djvdb
Edit: overdag

[ Voor 91% gewijzigd door Djvdb op 10-01-2026 09:47 ]

• TerminalNL
Klopt, het was gisteren op temperatuur in de woonkamer met het zonnetje op de ramen.

Het draait met vaste aanvoer temperatuur en word geregeld met een Netatmo thermostaat als aan/uit.

Het gaat puur om dat die de ingestelde waarde van 36 graden niet wilt halen zo na een warmwater run.
@TerminalNL vreemd inderdaad, hij haalt de Ta niet maar de compressor reguleert tussen de defrosts terug tot rond de ~ 68 Hz en dat is ook niet maximaal.
Beetje flauw misschien, maar staat echt op vaste Ta? Heb je een foto van het scherm van de main controller?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:27
TerminalNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Klopt, het was gisteren op temperatuur in de woonkamer met het zonnetje op de ramen.

Het draait met vaste aanvoer temperatuur en word geregeld met een Netatmo thermostaat als aan/uit.

Het gaat puur om dat die de ingestelde waarde van 36 graden niet wilt halen zo na een warmwater run.
Een instelling van de Hz beperkt tot ca 62, waar dan bij de defrost aan wordt voorbij gegaan.
En de watertemperatuur neemt niet toe naar 36 graden omdat je warmtepomp warmteaanvoer voor een groot deel door je afgifte weer verdwijnt, dus het water warmt maar langzaam op, en dan is er al weer een defrost.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dsbwouter
@TerminalNL

Kan je de condensing temp ook uitlezen ?

• Djvdb
@TerminalNL Misschien dat de pomp de delta t wil beperken en dat als gevolg van een hogere retour temp naar verloop van tijd de pomp wel richting de gewenste ta gaat?

Is er een delta t instelling in de ecodans?

[ Voor 16% gewijzigd door Djvdb op 10-01-2026 10:09 ]

TerminalNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
[Afbeelding]

Wat ik volgens mij zie is:
  • Overdag was de kamer op temperatuur, dus WP uit.
  • Na 21 of 22 uur tot 6 uur 's ochtends werd de WP begrensd op een kleine 70 Hz. Hier zal wel een stille mode actief zijn.
  • Na 6 uur gaat de WP wel vol aan, maar toert ie netjes terug als de Ta van 36 graden bereikt is.
Kortom, niks aan de hand. De WP doet precies wat er gevraagd / ingesteld is.
Als je het warmer wilt krijgen zijn er een paar mogelijkheden:
  1. Thermostaat zodanig opstellen dat ie niet meer bij een beetje zon op de meest productieve uren de WP uit zet. Bijvoorbeeld op de overloop.
  2. Stille modus uitzetten.
  3. Watertemperatuur omhoog.
  4. Ruimtetemperatuurregeling gebruiken
En ik zou die SWW-cyclus midden overdag plannen. Dat is veel efficiënter.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2026 10:19 ]

• TerminalNL
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:56:
@TerminalNL vreemd inderdaad, hij haalt de Ta niet maar de compressor reguleert tussen de defrosts terug tot rond de ~ 68 Hz en dat is ook niet maximaal.
Beetje flauw misschien, maar staat echt op vaste Ta? Heb je een foto van het scherm van de main controller?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obG522pKE34MQtUJocyAz7aIe2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKfY4ShcIUn5zdufbdlE6jGU.jpg?f=fotoalbum_large
Dsbwouter schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:00:
@TerminalNL

Kan je de condensing temp ook uitlezen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03ER92XzpYR36fQQbP2FPaT6KYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsDRQxUu9KDUBwaPNriFbMX3.png?f=fotoalbum_large
Dit was bij 74Hz
Djvdb schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
@TerminalNL Misschien dat de pomp de delta t wil beperken en dat als gevolg van een hogere retour temp naar verloop van tijd de pomp wel richting de gewenste ta gaat?

Is er een delta t instelling in de ecodans?
Volgens mij is er geen delta T beperking zo ver ik weet.
Andrehj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Wat ik volgens mij zie is:
  • Overdag was de kamer op temperatuur, dus WP uit.
  • Na 21 of 22 uur tot 6 uur 's ochtends werd de WP begrensd op een kleine 70 Hz. Hier zal wel een stille mode actief zijn.
  • Na 6 uur gaat de WP wel vol aan, maar toert ie netjes terug als de Ta van 36 graden bereikt is.
Kortom, niks aan de hand. De WP doet precies wat er gevraagd / ingesteld is.
Als je het warmer wilt krijgen zijn er een paar mogelijkheden:
  1. Thermostaat zodanig opstellen dat ie niet meer bij een beetje zon op de meest productieve uren de WP uit zet. Bijvoorbeeld op de overloop.
  2. Stille modus uitzetten.
  3. Watertemperatuur omhoog.
  4. Ruimtetemperatuurregeling gebruiken
En ik zou die SWW-cyclus midden overdag plannen. Dat is veel efficiënter.
Thermostaat hangt in de woonkamer, en dat vind ik opzich prima. Comfort van een stabiele temperatuur in de woonkamer mag iets eficiëntie kosten.
Stille modus staat wel aan, maar niet op een schema maar altijd aan. tot nu toe nog niet nodig gehad dat ik vermogen te kort kwam om hem er af te halen.
Watertemperatuur omhoog lijkt me normaal gesproken dus niet nodig als die de gevraagde temperatuur al niet haalt toch?
SWW doet die wanneer er vraag is, in dit geval was er 2 keer gedouched en kwam het water onder het setpoint. De WAF vraagt hier om, een mogelijkheid op een koude douche is geen optie :+
BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Een instelling van de Hz beperkt tot ca 62, waar dan bij de defrost aan wordt voorbij gegaan.
En de watertemperatuur neemt niet toe naar 36 graden omdat je warmtepomp warmteaanvoer voor een groot deel door je afgifte weer verdwijnt, dus het water warmt maar langzaam op, en dan is er al weer een defrost.
Zo ver ik weet is er buiten een silent modus geen beperking mogelijk van de frequentie. Was dat maar zo, dan kon een SWW run veel efficiënter verlopen.
Lijkt mij ook geen logische optie, want "ineens" bedenkt die wel dat die het vermogen omhoog kan gooien en dan haalt die wel netjes het gevraagde.

• Dsbwouter
@TerminalNL

Haal eerst die silent mode er maar is af, denk dat dat de oorzaak is. Sww kan je gewoon op eco mode zetten.

• TerminalNL
Dsbwouter schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:45:
@TerminalNL

Haal eerst die silent mode er maar is af, denk dat dat de oorzaak is. Sww kan je gewoon op eco mode zetten.
Ik heb hem er nu af gehaald. Vannacht maar eens kijken hoe het dan gaat. Wel gelijk een mooie nacht om het te bekijken met de voorspelde temperaturen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 18:48
Beste Tweakers,

Met deze temperaturen zou ik graag mijn Mitsubishi ecodan warmtepomp in hybride willen draaien, en dat de cv ketel bijspringt onder een bepaalde temperatuur. Een tweaker wees me op waar ik deze setting kan vinden. Echter twijfel ik of de installatie dit aankan, gezien hoe het leidingwerk loopt, zie de foto hieronder. Rechts CV ketel, links WP. Weet iemand of het leidingwerk ook geschikt is om de CV ketel te laten verwarmen? (Cv ketel verzorgd nu sowieso SWW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9kiNa-uuhpr3zfOUds7cz8HAV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOTtqMAZN5GvOF3D89QPVbAP.jpg?f=fotoalbum_large

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:08:
[...]

OK zoals beloofd, ik zou nog even rapporteren wat er veranderd is na het aanpassen mijn ruimteregeling: interval van 60 min naar 10 min. Tijdens defrost mania weken.

1 pagina opstarten en 1 pagina doordraaien: klik voor groter
[Afbeelding][Afbeelding]
Wie het weet mag het zeggen. Ik zie geen grote verschillen. Met beide intervallen een lichte overshoot van Ta boven Ta setpoint. Lijkt na defrosts ook niet heel anders te regelen.

Heb het nog niet getest met lange stabiele runs, of de warmtepomp dan sneller terug moduleert bijvoorbeeld.
Nee helaas, ik kan hier ook niks in ontdekken. Maar ik blijf toch bij mijn punt dat ik vraagtekens zet bij de tekst in de topicstart:
Interval: afhankelijk van afgiftesysteem. Bij vloerverwarming 60 min, bij radiatoren evt. korter.
Ondanks dat we dit niet per se hard kunnen maken met de data zou het interval moeten bepalen hoe vaak de FTC mag kijken wat de actuele kamertemperatuur doet t.o.v. het setpoint, en of hij daarop het flow (Ta) setpoint moet aanpassen. Omdat vloerverwarming inherent traag reageert, mag de FTC mijns inziens best vlot zijn met setpoints aanpassen. De kamertemperatuur reageert hier toch pas tijden later op, en dit voorkomt wellicht een overshoot van je kamertemperatuur. Bij radiatoren moet je juist oppassen, omdat dit een snel systeem is kan hij bij een laag interval gaan fluctueren.

Kortgezegd, volgens mij moet je altijd op 10 minuten beginnen, en pas als je ziet dat het setpoint en de kamertemperatuur om elkaar heen gaan oscilleren het interval verhogen (wat dus waarschijnlijk alleen bij radiatoren gebeurt).

michaelvo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Nee helaas, ik kan hier ook niks in ontdekken. Maar ik blijf toch bij mijn punt dat ik vraagtekens zet bij de tekst in de topicstart:

[...]

Ondanks dat we dit niet per se hard kunnen maken met de data zou het interval moeten bepalen hoe vaak de FTC mag kijken wat de actuele kamertemperatuur doet t.o.v. het setpoint, en of hij daarop het flow (Ta) setpoint moet aanpassen. Omdat vloerverwarming inherent traag reageert, mag de FTC mijns inziens best vlot zijn met setpoints aanpassen. De kamertemperatuur reageert hier toch pas tijden later op, en dit voorkomt wellicht een overshoot van je kamertemperatuur. Bij radiatoren moet je juist oppassen, omdat dit een snel systeem is kan hij bij een laag interval gaan fluctueren.

Kortgezegd, volgens mij moet je altijd op 10 minuten beginnen, en pas als je ziet dat het setpoint en de kamertemperatuur om elkaar heen gaan oscilleren het interval verhogen (wat dus waarschijnlijk alleen bij radiatoren gebeurt).
Ik heb de tekst in de TS aangepast. In feite weten we het nog niet precies.
Interval: instellen afhankelijk van afgiftesysteem (zie screenshot). Onduidelijk wat de parameter precies doet.

• Dsbwouter
@morlune

Zeker, het water word verwarmd door de wp en gaat dan naar de open verdeler. Rechts bovenin zit de retour van de ketel die kan het water verder opwarmen en komt dan terug op de rechter onderkant, links onder gaat het dan naar je installatie toe. Twijfel alleen of er een keerklep in de aanvoer van de wp hoort. Wellicht dat iemand anders dat hier weet.

Nog wat schema's opgezocht en volgens mij hoeft er geen keerklep tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t87Wv5FfrDNMA0pT1Q7mg5nC1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mk6BGMR8Tof9Et6ZXHLKzcK2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Dsbwouter op 10-01-2026 12:03 ]

Pagina: 1 ... 212 ... 221 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero