Maximaal netto vermogen van een PUHZ-SW75YAA tijdens maximaal defrost-weer
In navolging van
deze post van @
SebastiaanPs heb ik vandaag eens getest wat tijdens de sneeuwbuien nou het maximaal netto vermogen van mijn WP is. Veel beroerder zullen de condities immers niet worden...
Dus om 9:10 de 75% vermogensbegrenzing eraf, de watertemperatuur op een onhaalbare 35°C gezet en maar gaan monitoren.
Het vermogensplaatje zag er zo uit, met bijna elk half uur

een defrost:
/f/image/Qwg2exUYX71c9PBs0Dn1IYc8.png?f=fotoalbum_large)
Thermische energie is gemeten met een Kamstrup warmtemeter, elektrische met een ABB kWh meter in de meterkast.
Gemeten is tussen 9:22 en 14:57, precies de periode van de hevigste sneeuwbuien.
De buitentemperatuur was erg stabiel, tussen de -0.8 en -1 °C.
In die tijd verbruikte de WP 10.25 kWh elektriciteit, wekte hij 36.7 kWh aan warmte op, en ging er 3.8 kWh verloren aan defrosts. Netto bleef er dus 32.9 kWh over.
Gedeeld door 5.42 uur is dat een
netto maximaal vermogen van slechts 6.1 kW.
(Met een uiterst beroerde cop van 3.21).
Als je deze WP hebt gekocht voor een woning met 8 kW warmteverlies bij -10 °C, dan zou het warmteverlies bij -1 (en een stookgrens van 18 graden) dus (18 - -1)/18 - -10) * 8 kW = 5.4 kW zijn.
Dan is de 6.1 kW tijdens dit ontzettende defrostweer nog steeds voldoende.
De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar dat haalt de WP dus tijdens sneeuwjacht lang niet:
Compressorfrequentie was trouwens steeds maximaal 92 Hz, terwijl die hier normaal (met 75% begrenzing) rond het vriespunt niet verder komt dan 56 Hz.
[
Voor 12% gewijzigd door
Andrehj op 07-01-2026 20:03
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.