• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:42

DGR

Was toch even benieuwd wat het zou doen als ik terug zou gaan naar RR, en meteen ging de aanvoer naar 31,5! En dat op 98hz.
Hoe kan dat nou wel op RR en op vaste ta van 30 haalt hij de ingestelde 30 graden maar niet

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:55
@DGR

Gaat die wel over de 30° als je een vasta ta van 40° instelt?

• DGR

DGR

Dsbwouter schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:57:
@DGR

Gaat die wel over de 30° als je een vasta ta van 40° instelt?
Zou het niet weten maar is het proberen waard

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:20
@DGR Waarom wil je toch vaste Ta?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:30
pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Nog externe dingen gekoppeld? Thermostaat, Smart Grid, automatiseringen via ESP project?
Ik heb alleen het ESP project gekoppeld, verder niets. Voorheen in de zomer had ik alleen de MELCloud adapter gekoppeld en toen had ik er ook last van. Vreemd hé?
Maximaal netto vermogen van een PUHZ-SW75YAA tijdens maximaal defrost-weer

In navolging van deze post van @SebastiaanPs heb ik vandaag eens getest wat tijdens de sneeuwbuien nou het maximaal netto vermogen van mijn WP is. Veel beroerder zullen de condities immers niet worden...
Dus om 9:10 de 75% vermogensbegrenzing eraf, de watertemperatuur op een onhaalbare 35°C gezet en maar gaan monitoren.
Het vermogensplaatje zag er zo uit, met bijna elk half uur :o een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y3Ney3UQP14kadACy0jn_Gzki4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qwg2exUYX71c9PBs0Dn1IYc8.png?f=fotoalbum_large
Thermische energie is gemeten met een Kamstrup warmtemeter, elektrische met een ABB kWh meter in de meterkast.
Gemeten is tussen 9:22 en 14:57, precies de periode van de hevigste sneeuwbuien.
De buitentemperatuur was erg stabiel, tussen de -0.8 en -1 °C.
In die tijd verbruikte de WP 10.25 kWh elektriciteit, wekte hij 36.7 kWh aan warmte op, en ging er 3.8 kWh verloren aan defrosts. Netto bleef er dus 32.9 kWh over.
Gedeeld door 5.42 uur is dat een netto maximaal vermogen van slechts 6.1 kW.
(Met een uiterst beroerde cop van 3.21).
Als je deze WP hebt gekocht voor een woning met 8 kW warmteverlies bij -10 °C, dan zou het warmteverlies bij -1 (en een stookgrens van 18 graden) dus (18 - -1)/18 - -10) * 8 kW = 5.4 kW zijn.
Dan is de 6.1 kW tijdens dit ontzettende defrostweer nog steeds voldoende.

De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar dat haalt de WP dus tijdens sneeuwjacht lang niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OLKCqMYOTdgRpw_jUv8V7YpgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

Compressorfrequentie was trouwens steeds maximaal 92 Hz, terwijl die hier normaal (met 75% begrenzing) rond het vriespunt niet verder komt dan 56 Hz.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2026 20:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DGR

DGR

Omdat ik altijd de indruk had dat vaste ta rustiger draaide, en nu draait de installatie juist rustiger met RR. En met rustiger bedoel ik voornamelijk in de waarneembare geluidsproductie (buitenunit hangt aan de gevel)
En wat opvalt is dat met vaste ta de buh enkel even kort mee doet na een defrost, in RR springt de buh continu bij maar is denk ik ook voornamelijk omdat er veel warmtevraag is oftewel de afgelopen dagen te compenseren. Voor nu tevreden maar zou willen dat het zonder buh kan maar dan heb ik toch een zwaardere buitenunit nodig ben ik bang

• nessio
@DGR Duidelijk, geluid.
Ik hoor m ook op het dak met defrosten als ik boven onder dat dakdeel sta

RR heeft wel even nodig om de doeltemperatuur te bereiken, zeker met huidige Tb, sneeuw en wind.
Mogelijk dat buh inschakelen straks minder wordt met alleen warm houden.
Vandaag zie ik m ook nog niet de 21,5 bereiken. Wp zet nog geen tandje bij, mogelijk zit aan zn max. Nog steeds tussen defrosten 28/23. Wp gaat niet naar 29/23, etc. Ik wacht rustig af. Het is prima met 21.

[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 07-01-2026 16:01 ]

Andrehj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:

In navolging van deze post van @SebastiaanPs heb ik vandaag eens getest wat tijdens de sneeuwbuien nou het maximaal netto vermogen van mijn WP is. Veel beroerder zullen de condities immers niet worden...
Dus om 9:10 de 75% vermogensbegrenzing eraf, de watertemperatuur op een onhaalbare 35°C gezet en maar gaan monitoren.
[Afbeelding]
Thermische energie is gemeten met een Kamstrup warmtemeter, elektrische met een ABB kWh meter in de meterkast.
Gemeten is tussen 9:22 en 14:57, precies de periode van de hevigste sneeuwbuien.
In die tijd verbruikte de WP 10.25 kWh elektriciteit, wekte hij 36.7 kWh aan warmte op, en ging er 3.8 kWh verloren aan defrosts. Netto bleef er dus 32.9 kWh over.
Gedeeld door 5.42 uur is dat een netto maximaal vermogen van 6.1 kW.
Als je deze WP hebt gekocht voor een woning met 8 kW warmteverlies bij -10 °C, dan zou het warmteverlies bij -1 (en een stookgrens van 18 graden) dus (18 - -1)/18 - -10) * 8 kW = 5.4 kW zijn.

De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar daar komt de WP dus tijdens sneeuwjacht bij lange niet aan:
[Afbeelding]
_/-\o_
Love it. Indrukwekkend!

Ik kan me voorstellen dat sneeuw het allerergste is. Regen of hagel wordt minder makkelijk naar de verdamper toe gezogen, maar sneeuw daarentegen…? Wat denk jij?

Dit zijn wel echt extreem veel defrosts met de sneeuw. Zou interessant zijn om het experiment later zonder neerslag nog eens te herhalen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
Defrosts van mijn suz bleef om de 50 min.
Sneeuwjacht stond schuin op die ubbinkkast.

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34
Zo had ik vannacht ook nog wel een bijzondere defrost. Vanwege recirculatie zie ik de defrosts altijd aankomen, want dan daalt de buitentemperatuur plotseling. Daarbij zie je de 'refrigerant liquid temp' altijd stijgen. Vannacht was er voor beide geen directe aanleiding en werd er toch opeens een defrost gestart, al 25 minuten na de vorige. Dat is een record.

Vervolgens werd gewoon het oude defrost patroon hervat en sloeg de thermostaat af vlak voordat een nieuwe defrost zou beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPDxHHytVCbp43u3lT6WC29CHU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tV06sY5iBxvOmbrlvc5sLmGe.png?f=fotoalbum_large

Gewoon ter info als we toch defrostverhalen aan het delen zijn.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:02
nessio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:59:
Defrosts van mijn suz bleef om de 50 min.
Sneeuwjacht stond schuin op die ubbinkkast.
Hier 45 min, soms denk ik mag wel iets eerder dan begint na 35-40 min de COP echt helemaal in te kakken.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
Andrehj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:

[Afbeelding]
Gedeeld door 5.42 uur is dat een netto maximaal vermogen van 6.1 kW.

De specificatie bij +2 is overigens zo'n 9 kW (incl defrostverliezen...), maar daar komt de WP dus tijdens sneeuwjacht bij lange niet aan:
[Afbeelding]

Compressorfrequentie was trouwens steeds maximaal 92 Hz, terwijl die hier normaal (met 75% begrenzing) rond het vriespunt niet verder komt dan 56 Hz.
@Andrehj
Mooie test, dank voor het posten.
In het huidige weer is dit erg vergelijkbaar met hoe mijn WP nu de hele dag loopt. En een “verlies” van beschikbaar vermogen door al die defrosts was hier vannacht ook minstens 30%.
Tussen de defrosts 101 Hz, dT 7.5 graden (13 kW vermogen, terwijl de WP 11.2 kW rated is). Doet wel z’n stinkende best om de achterstand weer in te halen :)
Hij moet er nu echt voor werken.
Dit plaatje is van vannacht, ca. 45 minuten tussen de frosts, inmiddels in de dichte sneeuw hier gedaald naar elke 30 minuten, en dus verlies van 40% van de beschikbare tijd. De booster springt ca. 5 minuten na de start van de compressor bij, voor een minuut of 5. Werkt best goed.
Er wordt ook aardig wat sneeuw de achterkant van de WP ingezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddESm9FwYrwkX56lpuJkWb_Qrds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTK75cwi7sHSQXRRgXYC3M1C.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• DGR

DGR

nessio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:47:
@DGR Duidelijk, geluid.
Ik hoor m ook op het dak met defrosten als ik boven onder dat dakdeel sta

RR heeft wel even nodig om de doeltemperatuur te bereiken, zeker met huidige Tb, sneeuw en wind.
Mogelijk dat buh inschakelen straks minder wordt met alleen warm houden.
Vandaag zie ik m ook nog niet de 21,5 bereiken. Wp zet nog geen tandje bij, mogelijk zit aan zn max. Nog steeds tussen defrosten 28/23. Wp gaat niet naar 29/23, etc. Ik wacht rustig af. Het is prima met 21.
Dat wil wel inderdaad als die op dak staat, hier dus ook wel te horen, zeker met dit weer.
Maar goed RR beter dan vaste ta.

Moet het nu gewoon zo laten staan, de buh zal vanzelf minder worden wanneer het hier opwarmt.
En op deze manier hoef ik zelf niet meer in te grijpen, ook lekker.

Zou goed kunnen hoor, heb jij de buh helemaal uit staan dan?
21 graden binnen… heerlijk en dat met jaloers makende ta en tr

• nessio
@DGR uh, ik heb geen buh. FZ heeft die weggelaten ivm goedkoper voor de aannemer. Buh was niet nodig volgens hun.
Maar nu heb ik geen noodverwarming. Grr
En er gingen nu 2 units naar de knoppen in de wijk. De laatste in het weekend voor kerst
In de boiler heb ik wel een element.
Overigens net thermostaat op verzoek naar 22. Kijken of wp nog puf extra heeft.

21 liter per minuut bij ta29 geeft meer warmte dan bij 15 l/ minuut.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DGR

DGR

nessio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:44:
@DGR uh, ik heb geen buh. FZ heeft die weggelaten ivm goedkoper voor de aannemer. Buh was niet nodig volgens hun.
Maar nu heb ik geen noodverwarming. Grr
En er gingen nu 2 units naar de knoppen in de wijk. De laatste in het weekend voor kerst
In de boiler heb ik wel een element.
Overigens net thermostaat op verzoek naar 22. Kijken of wp nog puf extra heeft.
Oh joh, nou ja gelukkig kun je zo de boel lekker warm houden, ik heb blijkbaar die buh wel nodig.
Had ook nog ff een fijne legionella run tussendoor haha! En nu word er een bad volgepompt voor de kleine man…

Ben benieuwd, 22 graden… moet lukken toch met 0 graden tb, hier tenminste.

Is ook geen geruststellende gedachte dat die units kapot gaan, hopen dat het jou bespaard blijft!

Heb ook een element in de boiler zitten maar die is niet aangesloten op de FTC

• DGR

DGR

Grolsch schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:18:
21 liter per minuut bij ta29 geeft meer warmte dan bij 15 l/ minuut.
Dat zou zo moeten zijn inderdaad, maar is dat ook zo als in het boekje staat dat de flow tussen de 7,2 en 17,2 moet zijn?

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Als je geen diepgaande analyses doet zou je het niet eens opmerken, dat bedoel ik meer.
Waarom gebruik je niet gewoon de ruimteregeling dan?
Opmerken deed ik het dus wel behoorlijk. Een “buurman” die elke 2 minuten vroem deed. Je hebt tonaliteitstoeslag, is er ook tonaliteitsvariatietoeslag ?
De ruimteregeling heb ik toen geprobeerd, maar de hysterese vond ik te groot en een manuele verhoging van de temperatuur had vrijwel geen direct effect, ook met snelle reactie instelling. En ik had geen goeie referentieruimte.
Ik heb nu een puz80 type buitenunit, stil, met stabiele regeling, wat er ook gebeurt, en nu 7 defrosts per dag. Ik verwarm nu veel meer als met de vorige en zit toch nog maar op 4.5 kW warmtevermogen.
Nu heb ik ‘m wel op ruimteregeling, ik heb nu een goeie referentieruimte door een nieuwe voordeur+kozijn en de ruimte regeling werkt nu ook beter. Misschien omdat ik nu een par60 heb ipv dat ding van de binnenunit. Ik weet het niet, maar ben er nu wel klaar mee gelukkig.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
joezzt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Opmerken deed ik het dus wel behoorlijk. Een “buurman” die elke 2 minuten vroem deed. Je hebt tonaliteitstoeslag, is er ook tonaliteitsvariatietoeslag ?
De ruimteregeling heb ik toen geprobeerd, maar de hysterese vond ik te groot en een manuele verhoging van de temperatuur had vrijwel geen direct effect, ook met snelle reactie instelling. En ik had geen goeie referentieruimte.
Ik heb nu een puz80 type buitenunit, stil, met stabiele regeling, wat er ook gebeurt, en nu 7 defrosts per dag. Ik verwarm nu veel meer als met de vorige en zit toch nog maar op 4.5 kW warmtevermogen.
Nu heb ik ‘m wel op ruimteregeling, ik heb nu een goeie referentieruimte door een nieuwe voordeur+kozijn en de ruimte regeling werkt nu ook beter. Misschien omdat ik nu een par60 heb ipv dat ding van de binnenunit. Ik weet het niet, maar ben er nu wel klaar mee gelukkig.
Dus je hebt het over een grafiek van een unit die je helemaal niet (meer) hebt, had geen ref ruimte, nu een nieuwe deur en wel ref ruimte en wel ruimte regeling. En vergelijkt dat met een ander type unit.
Oké.

• joezzt
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Dus je hebt het over een grafiek van een unit die je helemaal niet (meer) hebt, had geen ref ruimte, nu een nieuwe deur en wel ref ruimte en wel ruimte regeling. En vergelijkt dat met een ander type unit.
Oké.
Nee hoor , ik heb het nog steeds over de oscillerende regeling van een unit die ik heb gehad en ben blij dat ik nu wat anders heb. Je vroeg me over de ruimteregeling. Maar als je de mogelijkheid hebt om bv op war te draaien zou het wel fijn zijn als dat ook goed werkt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• jorritsmit
  • Laatst online: 20:38
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dat hangt van je instellingen af. Alle gepinde posts gelezen? (Met name die over de booster heater?)
Ik zie niks bijzonders in de pinned posts over de booster heater. Het gedrag blijft af en toe terug komen. Vandaag bijvoorbeeld 2 uur lang met de warmtepomp water opgewarmd, dan stopt ie ermee want kan niet langer (irritant), dan even space heating tijdens de interval, dan 20 minuten met warmtepomp en dan pakt de booster heater het over. De delay van de booster heater is 15 minuten overigens. Ik heb nu de booster heater uitgezet voor dhw, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal

• Djvdb
jorritsmit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Ik zie niks bijzonders in de pinned posts over de booster heater. Het gedrag blijft af en toe terug komen. Vandaag bijvoorbeeld 2 uur lang met de warmtepomp water opgewarmd, dan stopt ie ermee want kan niet langer (irritant), dan even space heating tijdens de interval, dan 20 minuten met warmtepomp en dan pakt de booster heater het over. De delay van de booster heater is 15 minuten overigens. Ik heb nu de booster heater uitgezet voor dhw, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal
Je kunt de delay ook naar 30 min zetten. Ik had ook dat de booster het soms overnam vooral na een defrost. Nu delay aangepast naar 30 min en geen last meer van. Staat overigens ook in het databook bij troubleshoot punt 33.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84d1t1SqcFhVYwkBIPOR5KggkZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8pl4UUI6rOxOtA9FGK0OHIa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Djvdb op 07-01-2026 22:11 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nessio
Thermostaat naar 22 en wp doet een flinke stap harder. Na +/- 3 uur en ta/tr 28/23, 29/23,29/24,30/24 tussen defrost is het nu steeds 29/24. Binnen nu 21,5. Op verzoek laat ik m doorlopen naar 22.
Wp had dus nog extra puf.

• nessio
Vanmorgen nog steeds 21,5.
Naar 22 zal wel even duren

• jorritsmit
  • Laatst online: 20:38
Vandaag draait de warmtepomp de hele dag op minimaal vermogen, wat mooi is zou je zeggen maar het is niet top voor mijn cop. Ik verwacht eigenlijk dat het beter zou zijn minder lange (maar hoger vermogen) runs te maken en las ook het pinned topic waar dit wordt besproken.

Heeft iemand een manier gevonden dit te forceren in de pomp? Of kan ik dan het beste met nacht verlaging gaan werken bijvoorbeeld? Ik zou ook bij een lange sessie bij minimum vermogen de prohibit heating aan kunnen zetten natuurlijk

Nog andere tips?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Misschien is het niet goed voor je COP, maar wel voor je comfort.

Hangt een beetje van je afgiftesysteem en ventilatiesysteem af, maar hier in huis merk ik het wel als de WP 1-2 uur uit is. Voor mij is één lange run per dag ideaal. Normaal gaat hij bij mij 's nachts uit, maar met dit weer doe ik alleen een lichte nachtverlaging, waardoor hij nu al sinds vrijdagochtend 04:00 draait.

Behalve prohibit kun je ook simpelweg de thermostaat tijdelijk een graadje lager zetten, zodat er geen warmtevraag meer is. Dan stopt de WP ook.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
@jorritsmit

Het is niet bij elk model zo dat deze een betere cop heeft bij een hoger vermogen. Soms scheelt het ook maar minimaal, vooral bij de lagere buiten temperaturen. Bij mijn wp scheelt het maar 0.1 punt tussen minimaal en nominaal vermogen bij 2° buiten. Dit is allemaal op papier en de praktijk kan ook nog is afwijken. Wil je het zeker weten zul je het moeten proberen door de vloer verder te laten afkoelen of een hogere aanvoer draaien maar dit kan weer voor een slechtere cop zorgen..

• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:14
Ik heb mijn wp lang laten draaien op een Ta 29 met in de woonkamer thermostaat op 22,5 graad.
Met koude weer ophoog gezet naar Ta 31 graden. Dat ging ook goed tot gisteren.

Nu met sneeuw en wind heeft hij moeite om naar de 22 graden te komen in de woonkamer. Meestal 21,5 graad. Nu staat de Ta ingesteld op 35 graden.
Tr is gemiddeld tussen de 26 en 27 graden. De Ta die de wp maakt komt niet hoger dan 32 graden.
Defrost deze dagen elke 45min.

Huis is van 1970 maar wel erg goed geïsoleerd en nieuwe kozijnen.
Alleen vloerverwarming bgg 140m2 en boven wordt niet gestookt.

Nu gaat dit nog prima maar als het kouder wordt ben ik bang dat het steeds kouder wordt.
Kan de wp niet genoeg vermogen leveren of waarom komt de Ta niet hoger dan 32 graden?

Buiten unit SUZ-SWM60VA 6kw

Kan ik nog wat aanpassen in de instellingen of is het vermogen te klein van de wp.

Ik zie trouwens niet het verwarmingselement niet mee werken. Wanneer zou die moeten starten?

.
vlietame schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:00:
Ik heb mijn wp lang laten draaien op een Ta 29 met in de woonkamer thermostaat op 22,5 graad.

Nu met sneeuw en wind heeft hij moeite om naar de 22 graden te komen in de woonkamer. Meestal 21,5 graad. Nu staat de Ta ingesteld op 35 graden.
Tr is gemiddeld tussen de 26 en 27 graden. De Ta die de wp maakt komt niet hoger dan 32 graden.

Nu gaat dit nog prima maar als het kouder wordt ben ik bang dat het steeds kouder wordt.
Kan de wp niet genoeg vermogen leveren of waarom komt de Ta niet hoger dan 32 graden?

Kan ik nog wat aanpassen in de instellingen of is het vermogen te klein van de wp.

Ik zie trouwens niet het verwarmingselement niet mee werken. Wanneer zou die moeten starten?

.
Wat is je flow, Ta en Tr? (op hetzelfde moment, tussen de defrosts door)
Heb je enige vorm van monitoring? Zo ja, kun je wat meer data delen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:11
@vlietame dikke kans dat je gewoon vermogen tekort komt om een gesimuleerde bungalow van 140m2 naar 22 graden te stoken met ongeveer 6 kW. Dat moet blijken uit extra gegevens zoals @SebastiaanPs vroeg.

Elektrisch element mee laten doen zou je idd iets winst geven. Hoe staan hier de instellingen van? Servicemenu - extra instellingen - elektrische verwarming (verw)

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:02

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Zit je probleem niet aan de afgiftekant? Heb je radiatoren of vloerverwarming en is er sprake van vloerbedekking die warmte afgifte belemmerd. En indien vloerverwarming, is die ontworpen voor werken met een warmtepomp en lage watertemperaturen?

Gr. Kees
vlietame schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:00:

.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:51
Nou ik heb ik maar het dashboard ook aangepast met stats die heel de dag door updaten en ook apart de defrosts meten, maar ook met Ta29 blijf ik hangen tussen 3.5-4COP. Laten we het niet eens over gisteren hebben :(

Nog iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken? Blijft een hoog verschil met jullie.

@xoror FTC6, klopt dit? Wellicht niet en is dit de issue? Ik gok nu ook maar wat.
  • Discharge Superheat Temp
  • Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdQzqY426_a8oZhwffv9fQzWsSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSnjffNDgX9TUuI8J2mP5V75.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Djvdb
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:50:
Nou ik heb ik maar het dashboard ook aangepast met stats die heel de dag door updaten en ook apart de defrosts meten, maar ook met Ta29 blijf ik hangen tussen 3.5-4COP. Laten we het niet eens over gisteren hebben :(

Nog iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken? Blijft een hoog verschil met jullie.

@xoror FTC6, klopt dit? Wellicht niet en is dit de issue? Ik gok nu ook maar wat.
  • Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
[Afbeelding]
Denk dat dit niet heel bijzonder afwijkt van de rest, als ik de cop’s zo teruglees. Verwacht je hogere waardes met dit weer?

• Bschnitz
Djvdb schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Denk dat dit niet heel bijzonder afwijkt van de rest, als ik de cop’s zo teruglees. Verwacht je hogere waardes met dit weer?
Naja zo wat hier de laatste tijd gepost is wel ja. Zit ik hier 3 of 3.5 gemiddeld per dag. Andere posten ook COP4 met deze temps.

"Met een uiterst beroerde cop van 3.21" Andrehj

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Naja zo wat hier de laatste tijd gepost is wel ja. Zit ik hier 3 of 3.5 gemiddeld per dag. Andere posten ook COP4 met deze temps.

"Met een uiterst beroerde cop van 3.21" Andrehj
Vergelijk je maand COP van december eens met het overzicht van @Tomexergie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Mijn dag-COP voor elke buitentemperatuur kun je hier zien: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik heb een iets hogere Ta dan jij, zo’n 31 a 32 graden bij Tbuiten 1-2 graden.

Bedenk dat dit Tweakers is en dat de COPs relatief hoog liggen. Gemiddeld ligt dat in NL lager. Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Hoop dat dit enigszins geruststelt :)

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:11
Mafparov schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:13:
Zit je probleem niet aan de afgiftekant? Heb je radiatoren of vloerverwarming en is er sprake van vloerbedekking die warmte afgifte belemmerd. En indien vloerverwarming, is die ontworpen voor werken met een warmtepomp en lage watertemperaturen?

Gr. Kees

[...]
Nee want als de afgifte het probleem zou zijn dan zou hij op zijn sloffen de ingestelde Ta halen...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Vergelijk je maand COP van december eens met het overzicht van @Tomexergie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Mijn dag-COP voor elke buitentemperatuur kun je hier zien: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Bedenk dat dit Tweakers is en dat de COPs relatief hoog liggen. Gemiddeld ligt dat in NL lager. Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ja en nee, jij hebt ook niet heel veel betere scores rond deze temps.

Dus dat is iets, ook al heb jij een VA2. Die zijn wel iets beter weer.

December scores heb ik niet meer, maar dat was ergens iets van 4 tot 4.5, was niet zo koud als nu.

In zit hier wel natuurlijk met water, wellicht dat mijn luchtvochtigheid gewoon te extreem is voor deze situatie.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

• Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
[Afbeelding]
https://github.com/gekkek...t-available-in-proxy-mode

punt 3+4

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• joezzt
  • Niet online

• Unknown
  • Discharge Temp
  • Unknown
  • Fan Speed
  • Unknown
[Afbeelding]
Je meet toch met veel te lage resoluties ? +/- 0.5 Graden voor aanvoer en return, je weet nooit waar in de afronding je zit. Hetzelfde voor je L/min op hele getallen.
Je L/min is constant , dus da's sowieso continu hetzelfde fout of niet, en aangezien je ook op een vaste aanvoertemperatuur zit, ben je in een groot gedeelte van de verwarmingstijd in een venster aan het werken waarin je continu wel of niet fout zit, afhankelijk van die temperatuur, als je iets hoger of lager gaat kun je zomaar aan een andere kant van de afronding zitten.
Echt, wees niet ongerust en wees blij ;-)

joezzt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Je meet toch met veel te lage resoluties ? +/- 0.5 Graden voor aanvoer en return, je weet nooit waar in de afronding je zit. Hetzelfde voor je L/min op hele getallen.
Je L/min is constant , dus da's sowieso continu hetzelfde fout of niet, en aangezien je ook op een vaste aanvoertemperatuur zit, ben je in een groot gedeelte van de verwarmingstijd in een venster aan het werken waarin je continu wel of niet fout zit, afhankelijk van die temperatuur, als je iets hoger of lager gaat kun je zomaar aan een andere kant van de afronding zitten.
Echt, wees niet ongerust en wees blij ;-)
De enige twee Tweakers die de warmteproductie volgens de WP hebben vergeleken met een Kamstrup (@Cranberry en ik) hadden een afwijking van slechts 2 tot 5%.
Dat is echt enorm goed, zeker als je het vergelijkt met andere merken.

Zie: Cranberry in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij @Cranberry was de werkelijke warmteproductie volgens Kamstrup 2 tot 5% hoger dan volgens de WP.

Hier een update van mijn data: zie onder. In 2025 een totale warmteproductie die met de Kamstrup 2.9% hoger bleek dan de totale warmteproductie zoals door de WP gerapporteerd.

Maar n=2 en de flow is vast en kan met wat pech inderdaad wel een aantal procenten structurele afwijking geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-IM_TnTlCgbDneOWH0xnwV0tKE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w30s12NwmcdbyzjBkOuVqRYy.png?f=user_large

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Bij 2C hebben veel WP's maar een COP van 3-3,5. Onze monitoring geeft een maandgemiddelde MCOP. Dan tellen de dagen met hogere temperaturen en dus een hoge COP ook mee.
Met mijn 9 jaar oude Elgaatje en T2=39 haal ik gemiddeld 4,3 over december. Bij 2C is de COP slechts 3,2 met Kamstrup gemeten en ieder uur een defrost.
Ik denk dat de COP's elders in NL niet veel zullen afwijken van het Tweakers forum. Helaas weten we dat niet precies omdat er vaak niet wordt gemeten en heel veel WP eigenaren het geen bal intereesseert hoe goed de WP het doet, als het maar warm wordt. Het onderwijs systeem in NL is zo slecht dat ze het verschil tuseen kW en kWh niet weten.

• joezzt
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:19:
[...]

De enige twee Tweakers die de warmteproductie volgens de WP hebben vergeleken met een Kamstrup (@Cranberry en ik) hadden een afwijking van slechts 2 tot 5%.
Dat is echt enorm goed, zeker als je het vergelijkt met andere merken.

Zie: Cranberry in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij @Cranberry was de werkelijke warmteproductie volgens Kamstrup 2 tot 5% hoger dan volgens de WP.

Hier een update van mijn data: zie onder. In 2025 een totale warmteproductie die met de Kamstrup 2.9% hoger bleek dan de totale warmteproductie zoals door de WP gerapporteerd.

Maar n=2 en de flow is vast en kan met wat pech inderdaad wel een aantal procenten structurele afwijking geven.

[Afbeelding]
De cop berekend door de warmtepomp en weergegeven door de warmtepomp , of die berekend wordt van de extern beschikbare temperaturen en flow in de lage resoluties ?
Bij de eerste kan het best zijn dat die beter is omdat de binnenunit zeker met hogere resolutie zal rekenen als dat ie extern bschikbaar stelt.
Bij de tweede ben je erg onnauwkeurig bezig en kan het heus zo zijn dat het wel eens goed uitkomt, maar de wiskunde kun je niet tegenspreken. Statistisch is het ook zeker niet zo gelijkmatig verdeeld dat het gemiddeld wel goed zal gaan. Dat begint al bij de constante flow en gaat verder bij de constante aanvoertemperatuur.

Pagina: 1 ... 211 212 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero