• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:30
@MrBarehands Helemaal duidelijk dat max vermogen / flow /dT. Maar hoe lang kan een wp dat leveren?
Je hebt airco's. Kun je die niet als bijverwarming inschakelen als de wp het niet trekt.
Wel jammer dat er pas achteraf een warmteverliesberekening is gemaakt want die is behoorlijk groot.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• MrBarehands
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-03 13:01
nessio schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:56:
@MrBarehands Helemaal duidelijk dat max vermogen / flow /dT. Maar hoe lang kan een wp dat leveren?
Je hebt airco's. Kun je die niet als bijverwarming inschakelen als de wp het niet trekt.
Wel jammer dat er pas achteraf een warmteverliesberekening is gemaakt want die is behoorlijk groot.
Tuurlijk kan ik de airco als bijverwarming gebruiken, sterker nog: dat doe ik nu al. Maar installateur had hier niet een SUZ neer moeten zetten. Mijn afgiftesysteem kan ondanks de flow toch wel een stuk meer vermogen kwijt dan de SUZ afgeeft. Hij draait vanaf -3 al op maximaal vermogen (compressor 116 Hz de hele dag tussen de defrosts door), dus ik zie daar nog wel ruimte voor verbetering.
MrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Ik krijg niet meer dan 19lpm door mijn systeem heen op pompstand 5.
Heb je het filtertje in de binnenunit wel eens schoongemaakt :?
Als daar maar een heel klein beetje vuil in zit kan dat de flow fors beperken.
Ik zat laatst op 20L/minuut en nadat ik het filtertje had uitgespoeld zat ik ineens weer op 26L/minuut (gewoon 30% meer flow).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MrBarehands
Grolsch schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Heb je het filtertje in de binnenunit wel eens schoongemaakt :?
Als daar maar een heel klein beetje vuil in zit kan dat de flow fors beperken.
Ik zat laatst op 20L/minuut en nadat ik het filtertje had uitgespoeld zat ik ineens weer op 26L/minuut (gewoon 30% meer flow).
Is zeker nog te proberen. Heef een Alklima monteur begin van dit jaar nog gedaan toen ze kwamen kijken, toen ging de flow van 19 naar 20. Alle beetjes helpen, maar eens zien of dit zelf beetje te doen is...

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:57
@Grolsch

Ligt wel aan de binnenunit, het is bij mij onmogelijk om boven de 19l/m te komen voor zowel tapwater als cv. Ik heb de ERST17D-VM2D en de grootste beperking zit gewoon in het leiding werk van de cilinder unit.
MrBarehands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Is zeker nog te proberen. Heef een Alklima monteur begin van dit jaar nog gedaan toen ze kwamen kijken, toen ging de flow van 19 naar 20. Alle beetjes helpen, maar eens zien of dit zelf beetje te doen is...
zelfs ik kan het, dus heel moeilijk is het dan niet ;)

Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Dsbwouter schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
@Grolsch

Ligt wel aan de binnenunit, het is bij mij onmogelijk om boven de 19l/m te komen voor zowel tapwater als cv. Ik heb de ERST17D-VM2D en de grootste beperking zit gewoon in het leiding werk van de cilinder unit.
Bij mij draait SWW op 19L/minuut, dat komt omdat ik 2 spiralen in serie heb gezet.
Bij mij draait CV op 26L/minuut

Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de binnenunit, ik heb een 11,2KW Zubadan, om dan het vermogen kwijt te kunnen heb je meer flow nodig dan bij een 6KW WP.

• MrBarehands
Dsbwouter schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
@Grolsch

Mijn SWW doet een flow van 23lpm. Heb de ERST30D-VM2E
MrBarehands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Mijn SWW doet een flow van 23lpm. Heb de ERST30D-VM2E
Als SWW wel 23 L/minuut doet dan hoef je het naar mijn mening niet te zoeken in het interne filter.
Dan zit er "ergens" in je CV circuit een beperking qua flow.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Als SWW wel 23 L/minuut doet dan hoef je het naar mijn mening niet te zoeken in het interne filter.
Dan zit er "ergens" in je CV circuit een beperking qua flow.
ERST30D-VM2E is toch packaged unit, die delen geloof ik niet het filter?

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Dsbwouter
@Grolsch

Dat is zeker waar, opzich is het bij mij voldoende. Blijft wel bijzonder waarom ze zulke leidingen en knietjes toepassen. Ik kan bij mij de helft van het afgifte systeem dicht zetten en dan blijft de flow nog gelijk. Als je de specs van grundfoss bekijkt zou de pomp ook veel meer liters kunnen doen dan Mitsubishi aangeeft.
xoror schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, dat weet ik niet.

• nessio
@MrBarehands helemaal gelijk, je koopt een puz. Dus geen suz met korting.
Bij -3 en max vermogen bleef het wel warm? De doeltemperatuur bedoel ik.

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, dat weet ik niet.
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Volgens die post heeft die 2 losse pompen dus filter is niet gedeeld.

• MrBarehands
nessio schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:43:
@MrBarehands helemaal gelijk, je koopt een puz. Dus geen suz met korting.
Bij -3 en max vermogen bleef het wel warm? De doeltemperatuur bedoel ik.
Bij -3 houdt hij de temperatuur op 19,5 graden bij een setpoint van 21. Draait dan op vol compressorvermogen.
Ik heb sinds kort een Melpump wifi-adapter naast de Melcloud, hierin zie je dat hij na een defrost gretig van start gaat met >8kW aan afgegeven vermogen maar dat de verdamper al snel begint in te vriezen en dus het afgegeven vermogen al snel inkakt.
De SUZ-80 heeft bij -10 een max vermogen van 7,1kW (W35) maar met iedere 50 minuten een defrost verlies je daar ook nog zo'n 15% van.
Met een PUZ-80 was ik bij -10 ook zeker tekort gekomen, maar bij -7 geeft deze bijvoorbeeld al significant meer vermogen(8,8 vs 7,7). Met een PUZ-100 hoop ik dan een groot deel van de winters te kunnen doorkomen.

• Dsbwouter
@xoror

Het cv water gaat tijdens sww bedrijf door dezelfde filter, de 2e pomp is voor het drinkwater.

• nessio
@MrBarehands. Maar daarvoor was het wel 21? Temperatuur liep dus langzaam terug?

• MrBarehands
nessio schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:39:
@MrBarehands. Maar daarvoor was het wel 21? Temperatuur liep dus langzaam terug?
Klopt inderdaad. Vanaf ongeveer +2 begint de temperatuur wat terug te lopen (20,5), pas als het ruim onder 0 gaat komt het onder de 20.

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:29:
@xoror

Het cv water gaat tijdens sww bedrijf door dezelfde filter, de 2e pomp is voor het drinkwater.
is sww water geen drink water ? :)

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:38
MrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:18:
[...]
Aanvoer naar de verdeler beneden is 25mm uponor buis. Systeem is destijds (2006) ingericht voor CV en ook eigenlijk niet aan te passen. Woning van 2006, 270m2 oppervlakte waarvan 120 beneden met vloerverwarming over 9 groepen. Boven worden 2 kamers (badkamer en studeerkamer) actief verwarmd. Er is ook een vide dus veel warmte gaat ook omhoog naar de 2e verdieping.
De installateur heeft na consultatie van Alklima monteur inmiddels wel een verdeler zonder pomp geplaatst, waardoor ik nu kan zien dat er 1,5lpm per groep aan flow is met 9 groepen. Dit was eerst een omgebouwde verdeler met pomp waar hij de bypass tussenuit gehaald had.
Out of interest:
- Weet je de hart-op-hart afstand van de vloerverwarming? (zal ergens tussen 10 en 15 cm zijn waarschijnlijk).
- Weet je de diameter van de vvw slangen? (zal tussen de 14 en 18 mm zijn)

Reden is dat je 120 m2 over 9 groepen hebt, dus ruim 13 m2 per groep, dat is vrij veel.
Bij h.o.h. 10 cm is dat zo'n 130 meter slang, bij h.o.h. 15 cm zo'n 90 meter.
In het eerste geval betekend dat een grote drukval vanwege de grote lengte, eigenlijk in lijn met wat je nu ook meet, maar is mogelijk de flow wel wat op te krikken met een 2e pomp in serie zoals al gesuggereerd.
Hiermee wordt, bij gelijk blijvend vermogen, de retour temperatuur hoger, en, hoewel dat contradictioneel klinkt, de aanvoer temperatuur juist lager (want gelijkblijvend vermogen maar meer liters per seconde), dus een lagere dT. Hiermee haal je waarschijnlijk een iets hogere COP haalt omdat je (correct me if I'm wrong) iets minder temperatuur en dus compressie van je gas nodig hebt voor het condenseren en dus je compressor iets minder hard hoeft te werken, maar je gaat niet meer vermogen uit de buiten unit trekken volgens mij, dus echt warmer zal het niet worden.

In het 2e geval (90 meter slang per groep) betekend het dat dat je in principe meer flow zou moeten hebben dan je nu hebt en een lagere dT omdat je minder afgifte vermogen per m2 vloeroppervlak hebt, in dat geval is er ergens echt een beperking, misschien de flowmeters die idd. dicht staan.
Als je een foto van je verdeler opstelling deelt kunnen mensen wel vertellen hoe je die verder open draait en of er veel knietjes te zien zijn die flow beperkend werken.

• Dsbwouter
@xoror

Zeker maar de flow die je uitleest is van het cv circuit. Er zit een wisselaar buiten het boiler vat en geen spiraal vandaar de pomp voor het drinkwater maar hier zit dus geen filter tussen.

• MrBarehands
DirkjanS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:06:
[...]

Out of interest:
- Weet je de hart-op-hart afstand van de vloerverwarming? (zal ergens tussen 10 en 15 cm zijn waarschijnlijk).
- Weet je de diameter van de vvw slangen? (zal tussen de 14 en 18 mm zijn)

Reden is dat je 120 m2 over 9 groepen hebt, dus ruim 13 m2 per groep, dat is vrij veel.
Bij h.o.h. 10 cm is dat zo'n 130 meter slang, bij h.o.h. 15 cm zo'n 90 meter.
In het eerste geval betekend dat een grote drukval vanwege de grote lengte, eigenlijk in lijn met wat je nu ook meet, maar is mogelijk de flow wel wat op te krikken met een 2e pomp in serie zoals al gesuggereerd.
Hiermee wordt, bij gelijk blijvend vermogen, de retour temperatuur hoger, en, hoewel dat contradictioneel klinkt, de aanvoer temperatuur juist lager (want gelijkblijvend vermogen maar meer liters per seconde), dus een lagere dT. Hiermee haal je waarschijnlijk een iets hogere COP haalt omdat je (correct me if I'm wrong) iets minder temperatuur en dus compressie van je gas nodig hebt voor het condenseren en dus je compressor iets minder hard hoeft te werken, maar je gaat niet meer vermogen uit de buiten unit trekken volgens mij, dus echt warmer zal het niet worden.

In het 2e geval (90 meter slang per groep) betekend het dat dat je in principe meer flow zou moeten hebben dan je nu hebt en een lagere dT omdat je minder afgifte vermogen per m2 vloeroppervlak hebt, in dat geval is er ergens echt een beperking, misschien de flowmeters die idd. dicht staan.
Als je een foto van je verdeler opstelling deelt kunnen mensen wel vertellen hoe je die verder open draait en of er veel knietjes te zien zijn die flow beperkend werken.
Helaas weet ik niet hoe de vloerverwarming technisch gelegd is. Vermoedelijk conform de standaard in 2006.
Overigens is de flow gelijk als toen er nog een verdeler met pomp tussen hing, die inmiddels vervangen is door de verdeler in de afbeelding. De Alklima monteur die hier is geweest vermoedt dat de 25mm meerlagenbuis naar de verdeler de bottleneck is. De leidingen van de vloerverwarming lijken mij 16mm.
Verdeler is beneden, de WP staat op de 1e verdieping. Op die eerste verdieping worden 2 kamers actief verwarmd met radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRs5q0XKc1VV3ik4FxP5Oaq_rQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kERkOt0ojri42gyhJJ5X9nrG.jpg?f=fotoalbum_large

• DirkjanS
  • Laatst online: 20:38
MrBarehands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Helaas weet ik niet hoe de vloerverwarming technisch gelegd is. Vermoedelijk conform de standaard in 2006.
Overigens is de flow gelijk als toen er nog een verdeler met pomp tussen hing, die inmiddels vervangen is door de verdeler in de afbeelding. De Alklima monteur die hier is geweest vermoedt dat de 25mm meerlagenbuis naar de verdeler de bottleneck is. De leidingen van de vloerverwarming lijken mij 16mm.
Verdeler is beneden, de WP staat op de 1e verdieping. Op die eerste verdieping worden 2 kamers actief verwarmd met radiatoren.

[Afbeelding]
25mm uitwendig is 20 mm inwendig, dat is wat karig voor 9 groepen maar met een stroomsnelheid van 1,5 m/s zou je alsnog prima op 3 liter per minuut per groep moeten kunnen komen, al is daar misschien die extra druk van een 2e pomp nog wel voor nodig. De knietjes op de verdelerbalken helpen niet maar daar zitten geen liters verlies in. Als het veel knietjes in het totale circuit zijn loopt de totale weerstand wel op, het is uiteindelijk een optelsom van alle weerstanden die de flow bij een bepaalde druk bepaald.

Wat de verdeler betreft: als ze er nog op zitten de rode kapjes die onder de glaasjes zitten er af trekken en aan de gekartelde zwarte ring draaien (niet aan de glaajes zelf draaien! Die draaien vanzelf mee als je aan de zwarte kartelring draait), als het goed is is linksom omhoog en gaat hij open, rechtsom is dicht en zul je de flow (als de pomp aan staat) zien zakken. Zie foto hier beneden met de rode kapjes er al af (zoals ook in jouw foto al het geval is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFpFT7TZGAllsPFjfpAtee6RvkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM8QyCNBi1AHZ9qt5W8weO5w.jpg?f=fotoalbum_large

• nessio
Bij mij is de oorzaak de meerwandige aan-/afvoerbuis + 4 knieen per buis 26mm uitwendig. Oorspronkelijke flow 10/11 L (toen was het bijna niet warm te krijgen) Na plaatsen zwaardere pomp (15-75-130 ipv 15-65-130) nu 16, af en toe 17.L (9+12 groepen).

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 13-01-2026 17:32 ]

• Caelis1
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-01 01:33
Om één of andere reden blijven de leds aan 1Hz pinken, ook als ik de originele kaart gebruik met de beide files lso op de SD kaart, met de witte jumper connector op positie 2 en 3. De unit werd ook volledig uitgezet, de CN105 losgekoppeld.
De LED flikker aan 5hz lijk ik enkel te krijgen als de jumper connector op posities 1 en 2 staat (vermoedelijk als hij de log erop zet).

Enige suggesties waaraan dit kan liggen?
HaTe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:23:

FTC firmwares

Ik heb nu versie 15, 17 en 19 geupload: https://drive.google.com/...1mGcMWAl2tR2e?usp=sharing
Instructies staan in de powerpoint en pdf

Met dank aan @LeonTebbens, @breinonline en @Andrehj

Alles op eigen risico.

Huidige versie checken:
Ecodan remote controller
Service menu/Running information
Request code "190" -> "1700" betekend v17.00

Met dank aan @Andrehj voor de verbeterde instructie:
[Afbeelding]

Update 10-01-2023: v19 geüpload, met dank aan Andrehj
xoror schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:07:
Volgens mij wel hoor. Dat filtertje zit direct voor of na de CV-pomp. En die wordt zowel bij SWW als CV-bedrijf gebruikt.
Dat heb ik in die post niet zo geschreven (en zeker niet bedoeld). Een cylinder unit heeft een extra pomp die SWW-water door een warmtewisselaar pompt (in plaats van een spiraal in het vat). Die pomp wordt dus ook gebruikt tijdens de SWW-cyclus, maar niet in plaats van de andere pomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:51
Heeft iemand al eens z’n cylinderunit extra geïsoleerd? Heb laatst nog weer even zitten kijken maar lijkt toch nog wel wat winst in te zitten. Zo is bijvoorbeeld de sww pomp en de behoorlijk dikke koperen verbreding na de sww pomp niet geïsoleerd. Hier en daar zit wel wat isolatie om de leidingen maar het is ook niet je van het. Daarnaast zie ik ook nog wel ruimte om de boiler nog iets beter in te pakken. Ben benieuwd naar de resultaten van anderen!

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:42

HaTe

haat niet

Caelis1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:50:
Om één of andere reden blijven de leds aan 1Hz pinken, ook als ik de originele kaart gebruik met de beide files lso op de SD kaart, met de witte jumper connector op positie 2 en 3. De unit werd ook volledig uitgezet, de CN105 losgekoppeld.
De LED flikker aan 5hz lijk ik enkel te krijgen als de jumper connector op posities 1 en 2 staat (vermoedelijk als hij de log erop zet).

Enige suggesties waaraan dit kan liggen?

[...]
Het soort SD kaartje is erg belangrijk. Ik heb het ook alleen met het meegeleverde SD kaartje aan de praat gekregen. Wellicht is dat het, anders geen idee.
Djvdb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:02:
Heeft iemand al eens z’n cylinderunit extra geïsoleerd? Heb laatst nog weer even zitten kijken maar lijkt toch nog wel wat winst in te zitten. Zo is bijvoorbeeld de sww pomp en de behoorlijk dikke koperen verbreding na de sww pomp niet geïsoleerd. Hier en daar zit wel wat isolatie om de leidingen maar het is ook niet je van het. Daarnaast zie ik ook nog wel ruimte om de boiler nog iets beter in te pakken. Ben benieuwd naar de resultaten van anderen!
Ik heb wel eens gedacht om hem helemaal vol te spuiten met EPS parels... Ik vond het ook tegenvallen en die isolatiedeken om de boiler is inderdaad niet super dik.

[ Voor 34% gewijzigd door HaTe op 14-01-2026 09:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Djvdb
HaTe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Het soort SD kaartje is erg belangrijk. Ik heb het ook alleen met het meegeleverde SD kaartje aan de praat gekregen. Wellicht is dat het, anders geen idee.
[...]

Ik heb wel eens gedacht om hem helemaal vol te spuiten met EPS parels... Ik vond het ook tegenvallen en die isolatiedeken om de boiler is inderdaad niet super dik.
Hier is het niet meer een deken maar is het eps. Zal straks ff foto posten. Zitten echt nog wel wat openingen in.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Dsbwouter
Zijn er meer mensen waar de condensing temp soms +-5° boven de aanvoer temperatuur is? Cop zakt dan ook met 1.5 punt. Minimale frequentie is 16hz en het lijkt vooral te gebeuren tussen de 20 en 30hz. Gebeurd nooit tijdens sww.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWQcRSf1alz9rUUExyN6XQ8mUIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPCAHWMFHLWv1kW4pgD7Ot7I.jpg?f=fotoalbum_large
Dsbwouter schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:14:
Zijn er meer mensen waar de condensing temp soms +-5° boven de aanvoer temperatuur is? Cop zakt dan ook met 1.5 punt. Minimale frequentie is 16hz en het lijkt vooral te gebeuren tussen de 20 en 30hz. Gebeurd nooit tijdens sww.[Afbeelding]
Ziet eruit als wat ik eerder ook heb gezien, zie:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

deze users in de UK beschrijven hetzelfde fenomeen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/111
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/112
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/120

We hebben het er wel eens eerder over gehad. Wat zij als mogelijke verklaringen noemen zijn:
- oscilleren van de expansion valve (post)
- verdamping van koudemiddel in de compressor (post)

Zelfde fenomeen nu bij jou?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:48
Sinds de dooi draait de WP perfect, 1000-1400 W vermogen en COP net iets beter dan 5 en inmiddels een onafgebroken run van bijna 3 dagen.
Wat me wel opvalt is dat het verbruik wat oscilleert/fluctueert, zie de screenshot van deze ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvDrgNmUg7SoUPNS8MO8oKV5O00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mNFs1keQ71NsbxpSGqTvPfM.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom dit gebeurt?

[ Voor 19% gewijzigd door EVfan op 15-01-2026 11:11 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Bij mij is het wel iets anders, juist op het laagste vermogen heb ik het beste rendement. Superheat is in beide gevallen voldoende, tussen de 20 en 30. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onkO0v-ZicVzz8M27mLNYUmzQt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4sEawl9k82sEa6260LRaxVd.jpg?f=fotoalbum_large

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dsbwouter schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:14:
Zijn er meer mensen waar de condensing temp soms +-5° boven de aanvoer temperatuur is? Cop zakt dan ook met 1.5 punt. Minimale frequentie is 16hz en het lijkt vooral te gebeuren tussen de 20 en 30hz. Gebeurd nooit tijdens sww.[Afbeelding]
Bij mij is dat nog nooit gebeurd sinds ie hier staat.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:07

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen even een korte vraag. Er is bij mij in de badkamer een t-stuk van de koud waterleiding stuk. Dus de boel moet gesloopt worden. Kan het dan kwaad als de WP het water opwarmt in de boiler ( ERST30-VM2ED) en de hoofdkraan dicht is. De boiler zit wel vol met water. Als ik water moet gebruiken doe ik de hoofdkraan in de meterkast even open en daarna weer dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 15-01-2026 20:59 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
Speedyace schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:58:
Mannen even een korte vraag. Er is bij mij in de badkamer een t-stuk van de koud waterleiding stuk. Dus de boel moet gesloopt worden. Kan het dan kwaad als de WP het water opwarmt in de boiler ( ERST30-VM2ED) en de hoofdkraan dicht is. De boiler zit wel vol met water. Als ik water moet gebruiken doe ik de hoofdkraan in de meterkast even open en daarna weer dicht.
Dat is balen!

Ik kan geen reden bedenken waarom. De koudwater kant van de tank is als het goed is sowieso eenrichtingsverkeer dus het wel of niet afsluiten van de hoofdkraan zou daar geen invloed op mogen hebben.

Ik weet alleen even niet of het kwaad kan als je de inhoud van de tank laat afkoelen met de kraan dicht. Je krijgt dan wel een onderdruk natuurlijk en durf niet te zeggen of dat een probleem is.

[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 15-01-2026 21:18 ]

• Naalroc
  • Laatst online: 21:57
Sommigen hebben angst voor boiler implosie, en hebben daarom een beluchter op de boiler, meestal ingaande kant.
Als dat hier het geval is dan kan ook vloeistofkrimp door afkoelen geen bezwaar zijn.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-03 11:12

con1

Energiefreak

Naalroc schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:58:
Sommigen hebben angst voor boiler implosie, en hebben daarom een beluchter op de boiler, meestal ingaande kant.
Als dat hier het geval is dan kan ook vloeistofkrimp door afkoelen geen bezwaar zijn.
Ik zou een beluchter op de warmwaterkant van de boiler zetten.
Boilers hebben een grote hekel aan onderdruk.

Ik zou, als ik TS was, de koudwater dichtzetten bij de inlaatcombinatie
en dan de boiler beluchten door een koppeling op de boiler los te draaien.
Dan loop je geen enkel risico.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-03 14:13
Even interessante data van mijn puz swm100: de slechte efficiëntie van de unit bij laag vermogen lijkt te kloppen zoals in het databook staat. Ik heb deze dagen een cop van 4 gemiddeld en dat is vooral omdat als de compressor op 16hz draait de cop 3.5 is ongeveer. Bij 30/40hz ligt het rond de 5 (denk nog iets hoger eigenlijk met de 10 graden die het nu is, maar dan komt de compressor nooit op die stand.) ik heb wel enorm lange runs van ongeveer 600wh verbruik en dan blijft de temperatuur in huis perfect rond de 21 graden

• xoror
  • Niet online
@jorritsmit je zou dan in de nacht uit kunnen zetten waardoor hij overdag harder moet werken ? Dan heb je betere COP ? Je kan dan mooi naast elkaar houden wat efficiënter is

• ruub26
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-03 13:22
Een vraag, als mijn thermostaat afslaat welke aangesloten is op In1 blijft de warmtepomp draaien. Weten jullie hoe dit kan? Kan het zijn dat er bijvoorbeeld nog teveel flow is of iets anders?

• Mooper
  • Laatst online: 19:18
Doordat dat defrostperiode afgelopen is had ik weer goede hoop, vooral nu met zachtere temperaturen. Maar toch lijkt het nog steeds voor te komen met een Tb van 6 graden of zelfs bij Tb 9 á 10 graden bij het opstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYqmqP4L-ov54OO840__4xwwGgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2vhKDj4KK9ykL7Ubvy2ONei.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBezb46pqqbBQBbMdYd3zIj_BYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MzqcyA8kdf8x4Jy6STCPXvUs.png?f=user_large

Ik kan helaas geen entiteiten zien vanuit het esp project zoals 'discharge temp', 'outside unit liquid pipe 1 temp' en 'outside unit two phase pipe temp'.

Ik heb Alklima al sinds 21 november meermaals gemaild met voorbeelden maar tot dusverre 0 reactie op gehad. Ik was benieuwd of zij me door zouden verwijzen naar de installateur, maar ook daar reageren ze niet op.

Is dit iets wat volgens jullie alsnog als normaal gedrag beschouwd kan blijven voor een SUZ-SWM60VA2 met een naar verhouding kleinere verdamper voor het vermogen zoals @SebastiaanPs al een keer terecht aangaf?

• jorritsmit
xoror schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:45:
@jorritsmit je zou dan in de nacht uit kunnen zetten waardoor hij overdag harder moet werken ? Dan heb je betere COP ? Je kan dan mooi naast elkaar houden wat efficiënter is
Ja zeker, ik zat eigenlijk ook te denken om naar jouw AA over te gaan omdat jouw delta t normaliter wat hoger blijft dan bij de mitsu AA. Dan 'pendelt' ie dus iets meer maar dan ben ik wel efficiënter. Maar misschien is de war zelfs wel beter omdat ik namelijk ook jagas heb en zou willen dat wanneer die aangaan, ik wat meer vermogen krijg van de warmtepomp. Dat zou dan gebeuren omdat de retour inzakt maar de feed constant blijft. Bij de auto adaptives wordt de feed dan ook verlaagd. Anyway daar moet ik nog even over nadenken...

Weet je trouwens of de warmtepomp in de war stand iets doet met de thermostaat die aangesloten is (jouw esp thermostaat in dit geval). Zou misschien goed zijn als die de warmtevraag uit zet als de temperatuur bereikt is. Dan kan ik zelfs nog de temperatuur van de koudste Kamer gebruiken zodat de warmtepomp aanblijft tot de koudste Kamer zijn gewenste temperatuur heeft bereikt.

Het is in ieder geval wel allemaal mega comfortabel maar het zou nog wel wat efficiënter kunnen.
Mooper schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:22:
Doordat dat defrostperiode afgelopen is had ik weer goede hoop, vooral nu met zachtere temperaturen. Maar toch lijkt het nog steeds voor te komen met een Tb van 6 graden of zelfs bij Tb 9 á 10 graden bij het opstarten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan helaas geen entiteiten zien vanuit het esp project zoals 'discharge temp', 'outside unit liquid pipe 1 temp' en 'outside unit two phase pipe temp'.

Ik heb Alklima al sinds 21 november meermaals gemaild met voorbeelden maar tot dusverre 0 reactie op gehad. Ik was benieuwd of zij me door zouden verwijzen naar de installateur, maar ook daar reageren ze niet op.

Is dit iets wat volgens jullie alsnog als normaal gedrag beschouwd kan blijven voor een SUZ-SWM60VA2 met een naar verhouding kleinere verdamper voor het vermogen zoals @SebastiaanPs al een keer terecht aangaf?
Defrost hoor je echt niet te zien op laag vermogen bij Tbuiten 9 a 10 graden.
Dit kan veroorzaakt worden door een tekort aan koudemiddel, of bijv een schoorsteen of andere omkasting.

Maar ik zie dat @Andrehj dat al eerder heeft aangegeven:

Ik zie dat jij het daarna had over de zijkanten van een omkasting die je had verwijderd.

Je gaat ons toch niet vertellen dat die omkasting er weer omheen zit toch? :)

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 16-01-2026 16:55 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• jorritsmit
SebastiaanPs schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Dit kan veroorzaakt worden door een tekort aan koudemiddel, of bijv een schoorsteen of andere omkasting.

Ik zie dat jij het daarna had over de zijkanten van een omkasting die je had verwijderd.
Je had de recirculatie zelfs mooi aangetoond:
Mooper in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Hoe zie je die recirculatie daar dan? Ik zie de temperatuur wel stijgen als de compressor uitgaat maar dat kan toch ook een defrost zijn?

• Mooper
SebastiaanPs schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Je had de recirculatie zelfs mooi aangetoond:
Mooper in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Nee de zijkanten van de omkasting zijn er nog steeds af!
Mooper schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Nee de zijkanten van de omkasting zijn er nog steeds af!
Fotootje van hoe het er nu uit ziet?

jorritsmit schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Hoe zie je die recirculatie daar dan? Ik zie de temperatuur wel stijgen als de compressor uitgaat maar dat kan toch ook een defrost zijn?
Ik had verkeerd gekeken, kan je daar eigenlijk niet concluderen. Post aangepast.

• Djvdb
Mooper schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke dag is dit? Ik heb ook een swm60va2 en kan wel even min log posten. Maar ik heb eigenlijk geen defrosts gehad. volgensmij gisteren eentje na het opstarten maar dat doen ze allemaal (zie opening post).

edit: ah zie het al 14 januari

Hier mijn run van die dag. Het was rond de 7 graden hier. 2x een defrost maar dat is dus de bekende defrost na opstarten. 1x toen de unit s'ochtends aanging en 1x toen de unit na de legionella run weer aanging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNYO9HB0U462r4ddx1De1NlU5zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdvJEz689ghj61pNpRiVbTSt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Djvdb op 16-01-2026 17:30 ]

• MrBarehands
Mijn SUZ-SWM80VA doet ook standaard een defrost als die even stil heeft gestaan, in dit geval vandaag bij Tb van 6. Maar dat ding heeft wel meer rare fratsen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_G3jDcHGMHMGmJT0ZmY_qWbKyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brUEy1eWjuTXdU9KE7LVjJzA.png?f=fotoalbum_large

• Mooper
SebastiaanPs schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Zal ik morgen ff doen

• Mooper
Djvdb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Welke dag is dit? Ik heb ook een swm60va2 en kan wel even min log posten. Maar ik heb eigenlijk geen defrosts gehad. volgensmij gisteren eentje na het opstarten maar dat doen ze allemaal (zie opening post).

edit: ah zie het al 14 januari

Hier mijn run van die dag. Het was rond de 7 graden hier. 2x een defrost maar dat is dus de bekende defrost na opstarten. 1x toen de unit s'ochtends aanging en 1x toen de unit na de legionella run weer aanging.

[Afbeelding]
Foto 1 is vandaag, foto 2 is 14 januari.

Thanks ben benieuwd

• Djvdb
Mooper schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:42:
[...]

Foto 1 is vandaag, foto 2 is 14 januari.

Thanks ben benieuwd
Vandaag 1 onafgebroken run met SWW tussendoor en geen enkele defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR4MS9BCzn5UeZ-h-DZfZkMMwFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p0dZIfow3VfagX2iOEa4PcXc.png?f=fotoalbum_large

• Mooper
Djvdb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Vandaag 1 onafgebroken run met SWW tussendoor en geen enkele defrost.

[Afbeelding]
Die van mij schiet ook naar 72Hz op een geven moment nog bij het opstarten, die van jou verre van. Ik denk dat daar een aanwijzing zit bij mijn warmtepomp

• Djvdb
Mooper schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Die van mij schiet ook naar 72Hz op een geven moment, die van jou verre van. Ik denk dat daar een aanwijzing zit bij mijn warmtepomp
Hmm ja hij red het hier wel redelijk makkelijk. Afgifte systeem behoorlijk geoptimaliseerd van te voren (vww + boven overbemeten t33’s) dus we kunnen af met max 32 graden bij -10. Daarnaast was ons historisch gasvebruik de afgelopen jaren 700m3 dus pomp is ook wel iets overbemeten.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:59
MrBarehands schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:28:
Mijn SUZ-SWM80VA doet ook standaard een defrost als die even stil heeft gestaan, in dit geval vandaag bij Tb van 6. Maar dat ding heeft wel meer rare fratsen..
[Afbeelding]
Yea klopt, die van mij is ook raar aan het doen. De tot 10c range is voor mij onbegrijpelijk.

Krijg gewoon met geen mogelijkheid de COP boven de 5 met 10c buiten, terwijl dat wel mogelijk zou moeten zijn.

Alles tussen de 6-10c buiten is +-4.5 COP. Ongeacht wat ik erin gooi. Tot 31c in = geen noemenswaardige verschillen.

Ben nu dingen aan het proberen die niet perse ergens opslaan, gewoon om te kijken wat er gebeurt.

Vandaag. 4.5 COP met maar 3.3kWh in op 26c met maar 10L flow. Silent mode 1.

Hetzelfde resultaat als een paar dagen terug met 5.5kWh in en 27c met 19L flow. Silent mode 3.

Zelfde buitentemperatuur van 10c.

Ga morgen gewoon 25c, 10L doen... lager kan niet....

Ding gebruikt nu al minder dan 600w, had vandaag genoeg zon om het huis te verwarmen en te computeren 🙃

Die COP lijkt onmogelijk om te fixen, dan kan ik net zo goed voor minimaal kWh per dag gaan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-03 13:20

DGR

Bschnitz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Yea klopt, die van mij is ook raar aan het doen. De tot 10c range is voor mij onbegrijpelijk.

Krijg gewoon met geen mogelijkheid de COP boven de 5 met 10c buiten, terwijl dat wel mogelijk zou moeten zijn.

Alles tussen de 6-10c buiten is +-4.5 COP. Ongeacht wat ik erin gooi. Tot 31c in = geen noemenswaardige verschillen.

Ben nu dingen aan het proberen die niet perse ergens opslaan, gewoon om te kijken wat er gebeurt.

Hetzelfde resultaat als een paar dagen terug met 5.5kWh in en 27c met 19L flow. Silent mode 3.

Ding gebruikt nu al minder dan 600w, had vandaag genoeg zon om het huis te verwarmen en te computeren 🙃

Die COP lijkt onmogelijk om te fixen, dan kan ik net zo goed voor minimaal kWh per dag gaan.
Dan zou ik mij niet zo druk maken over de cop met zo’n laag verbruik.
Ik had eergisteren een cop van 7 nog wat, verbruik is dan 11kwh en veel meer dan dat jij verbruikt, dan heb ik echt liever een laag verbruik dan een hoge cop

• pascallj
DGR schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Dan zou ik mij niet zo druk maken over de cop met zo’n laag verbruik.
Ik had eergisteren een cop van 7 nog wat, verbruik is dan 11kwh en veel meer dan dat jij verbruikt, dan heb ik echt liever een laag verbruik dan een hoge cop
Die twee gaan natuurlijk hand in hand. Als jij met een COP van 7, een verbruik van 11 kWh nodig hebt, heb je dus blijkbaar 77 kWh aan thermisch vermogen nodig gehad. Streven naar een hoge COP en streven naar een laag verbruik is hetzelfde.

• Djvdb
[...]

Waarmee meet je? Doet mij vermoeden dat dit een meetfout is.

• Mooper
SebastiaanPs schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:54:
[...]

De omkasting is een Merford dice:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vGZMqT_Z4jftNqY2xMOTOeuSuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcQ0iOQDddDWraVo36YIdwCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ4NlKOhNdorafDB8oaA_KL5EK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oT1CqrCaYZiCPRUmAf5JpL1V.jpg?f=fotoalbum_large

De afstand naar de schuur is 60cm en naar het zelf gefabriceerde hegje is 55cm wat volgens de voorschriften voldoende zou moeten zijn. Ook toen de heg er nog niet stond had ik dezelfde problematiek. Die kan uiteraard weggehaald worden, maar ik vraag me af of die nu de boosdoener is aangezien het nog maar een dun hegje is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5IRDorm193OLqmGNTNsHL7ZyAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGSVtJG6puUKocuoij2t4NcB.jpg?f=fotoalbum_large
Mooper schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De afstand naar de schuur is 60cm en naar het zelf gefabriceerde hegje is 55cm wat volgens de voorschriften voldoende zou moeten zijn. Ook toen de heg er nog niet stond had ik dezelfde problematiek. Die kan uiteraard weggehaald worden, maar ik vraag me af of die nu de boosdoener is aangezien het nog maar een dun hegje is:

[Afbeelding]
Dat hegje zou echt geen probleem moeten zijn. Wat je eens kunt proberen is vanuit standby een SWW run starten en kijken wat er met de Tbuiten (gemeten door de warmtepomp) gebeurt. Als die duidelijk daalt na starten SWW run, dan is er recirculatie.
Ik zou dit doen met geen of weinig zon, want anders zou tijdens standby modus de lucht in de kast misschien opgewarmd kunnen zijn?

Je zou dat eens kunnen proberen met en zonder zijpanelen erop. Dit is ook wel informatief voor anderen die zo’n mooie (en kostbare) kast overwegen.

Als je in de huidige situatie (zonder zijpanelen) na starten SWW run géén daling van de Tbuiten ziet, dan moeten we op zoek naar andere oorzaken voor jouw defrosts bij Tbuiten 9 a 10 graden. Eén van de mogelijkheden is een tekort aan koudemiddel.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-01-2026 10:17 ]

@Mooper
Dit kan natuurlijk nooit goed werken. En eerlijk gezegd snap ik ook niet hoe je kunt bedenken dat dit wel goed zou kunnen werken.
Het idee van zie omkasting is dat de WP daar zijn lucht door aanzuigt en weer wegblaast.
Maar aan de zuigzijde zit die omkasting bijna vast tegen de muur aan (daar hoor je minimaal de afstand aan te houden die de WP fabrikant voorschrijft als afstand naar een muur) en aan de uitblaaszijde zet je er een hek en een heg vast voor.
Aan die kant wil een WP minimaal een meter vrije ruimte. In jouw geval dus tussen het einde van de kast en de heg.
De weerstand is daar nu veel te groot, waardoor de WP inderdaad zijn eigen uitgeblazen lucht via de zijkanten weer aan gaat zuigen.
Het zou al een stuk beter gaan als je de hele constructie een kwartslag zou draaien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Andrehj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:18:
@Mooper
Dit kan natuurlijk nooit goed werken. En eerlijk gezegd snap ik ook niet hoe je kunt bedenken dat dit wel goed zou kunnen werken.
Het idee van zie omkasting is dat de WP daar zijn lucht door aanzuigt en weer wegblaast.
Maar aan de zuigzijde zit die omkasting bijna vast tegen de muur aan (daar hoor je minimaal de afstand aan te houden die de WP fabrikant voorschrijft als afstand naar een muur) en aan de uitblaaszijde zet je er een hek en een heg vast voor.
Aan die kant wil een WP minimaal een meter vrije ruimte. In jouw geval dus tussen het einde van de kast en de heg.
De weerstand is daar nu veel te groot, waardoor de WP inderdaad zijn eigen uitgeblazen lucht via de zijkanten weer aan gaat zuigen.
Het zou al een stuk beter gaan als je de hele constructie een kwartslag zou draaien.
@Andrehj @Mooper
Ik zou persoonlijk eerst eens meten. Het lijkt erop dat je best veel moet obstrueren om de capaciteit en COP echt te doen dalen door recirculatie.
Zie hier, vanaf ongeveer 16 min: YouTube: Is Air Recirculation A Problem With Air Source Heat Pumps?
En let in de video ook op de Tbuiten in de grafiek.

@SebastiaanPs en @Mooper Ik denk dat deze hele constructie (let op, je moet alle vier de extra weerstanden optellen!) er zomaar voor kan zorgen dat de luchtflow door de WP halveert. Dat is dan ook gelijk een verklaring voor de defrosts bij hoge temperaturen.
Maar @Mooper kan dat gelukkig makkelijk testen: Even met twee man heel die Merford kast optillen en een weekje elders in de tuin parkeren. En dan opnieuw meten.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43
Andrehj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:30:
@SebastiaanPs en @Mooper Ik denk dat deze hele constructie (let op, je moet alle vier de extra weerstanden optellen!) er zomaar voor kan zorgen dat de luchtflow door de WP halveert. Dat is dan ook gelijk een verklaring voor de defrosts bij hoge temperaturen.
Maar @Mooper kan dat gelukkig makkelijk testen: Even met twee man heel die Merford kast optillen en een weekje elders in de tuin parkeren. En dan opnieuw meten.
Goed idee.
Alleen dat optillen gaat nog wel wat worden. De WP zelf is ca 54kg en dan die omkasting minimaal 123kg.

https://media.pim.merford...mtepompomkasting-dice.pdf

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Bschnitz
Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Waarmee meet je? Doet mij vermoeden dat dit een meetfout is.
ESP en de unit en een Shelly.

Nu, 25c Ta met 10L.

Draai mooi rustig op 26hz en 595w zo tussen de 2.100-2.800kW.

Vanochtend zo 7c buitentemperatuur met ~3.5COP en nu met 9c ga ik zo richting de ~4.5COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGHe5axZUTavHE00eBeteXO6yhI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UNx3cvwCxINY09efdW24VMcM.png?f=fotoalbum_large

Delta testen tussen de 3-5c maken nauwelijks verschil, vreemd genoeg. Flow maakt nauwelijks verschil, vreemd genoeg.

Pomp op 2 gebruikt 14w vs 70w op stand 5. Warm water snel rondpompen lijkt voor mij totaal geen zin te hebben. Mijn delta wordt te snel, te minimaal.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Bschnitz schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:05:
[...]

ESP en de unit en een Shelly.

Nu, 25c Ta met 10L.

Draai mooi rustig op 26hz en 595w zo tussen de 2.100-2.800kW.

Vanochtend zo 7c buitentemperatuur met ~3.5COP en nu met 9c ga ik zo richting de ~4.5COP.

[Afbeelding]

Delta testen tussen de 3-5c maken nauwelijks verschil, vreemd genoeg. Flow maakt nauwelijks verschil, vreemd genoeg.

Pomp op 2 gebruikt 14w vs 70w op stand 5. Warm water snel rondpompen lijkt voor mij totaal geen zin te hebben. Mijn delta wordt te snel, te minimaal.
Blijft toch een beetje giswerk zo, zonder echt precieze metingen van flow, Ta en Tr. Misschien heb je wel een slecht gekalibreerde sensor erbij zitten.
Het dT deel zou je vrij nauwkeurig kunnen meten met DS18B20 sensoren. Zie hier en hier.
De flow is lastiger om echt goed te meten.
Met een Kamstrup warmtemeter heb je beide (temperaturen en flow) echt nauwkeurig en betrouwbaar.

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Blijft toch een beetje giswerk zo, zonder echt precieze metingen van flow, Ta en Tr. Misschien heb je wel een slecht gekalibreerde sensor erbij zitten.
Het dT deel zou je vrij nauwkeurig kunnen meten met DS18B20 sensoren. Zie hier en hier.
De flow is lastiger om echt goed te meten.
Met een Kamstrup warmtemeter heb je beide (temperaturen en flow) echt nauwkeurig en betrouwbaar.
Dat is wel zo, maar ik weet wel exact wat erin en eruit gaat en of mijn huis warm aan het worden is.

Zou inderdaad goed kunnen dat een of meer sensoren niet helemaal lekker zijn, zou genoeg verklaren over de COP.

Maar dat maakt het eindresultaat qua dagwaarde nauwelijks anders.

A heeft het al eens gezegd, de unit is te heavy voor wat ik nodig heb hier, daar heeft die gewoon gelijk in. Ze hadden hier nooit een 80 bij moeten doen....

Kan balanceren en knijpen wat ik wil, komt altijd te veel uit.

Nu zelfs met 25Ta en 10L en een buitentemperatuur van 7-9c gaat die na een run van 4 uur pendelen... 😑

Dus nu moet ik wel naar 26Ta terwijl dat eigenlijk te warm is, puur om pendelen te voorkomen 😶 en nog 1 of 2 uurtjes aan de run toe te voegen.

Dan heb ik de doeltemp al bereikt.....

Andere oplossing weet ik nu ook niet....

@Bschnitz
maar ik weet wel exact wat erin en eruit gaat
Mijn hele punt is juist dat je dit niet weet: zonder zekerheid over de output blijft het giswerk.

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:01:
@Bschnitz

[...]

Mijn hele punt is juist dat je dit niet weet: zonder zekerheid over de output blijft het giswerk.
Jij zegt dat de ESP en de unit zelf afwijken?

Terwijl de ESP een calculatie is, zover heb ik gezien en de unit is "neem ik aan" gewoon tellen.

Zou toch wel heel bijzonder zijn als die alle 2 zo ver afwijken in output?

• Mooper
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Dat hegje zou echt geen probleem moeten zijn. Wat je eens kunt proberen is vanuit standby een SWW run starten en kijken wat er met de Tbuiten (gemeten door de warmtepomp) gebeurt. Als die duidelijk daalt na starten SWW run, dan is er recirculatie.
Ik zou dit doen met geen of weinig zon, want anders zou tijdens standby modus de lucht in de kast misschien opgewarmd kunnen zijn?

Je zou dat eens kunnen proberen met en zonder zijpanelen erop. Dit is ook wel informatief voor anderen die zo’n mooie (en kostbare) kast overwegen.

Als je in de huidige situatie (zonder zijpanelen) na starten SWW run géén daling van de Tbuiten ziet, dan moeten we op zoek naar andere oorzaken voor jouw defrosts bij Tbuiten 9 a 10 graden. Eén van de mogelijkheden is een tekort aan koudemiddel.
Ik heb hier wat voorbeelden gepakt vanuit historie waarbij de zijkanten open waren en daar zie je inderdaad Tbuiten (flink) dalen bij het opstarten. Ik kan de zijkanten er weer op zetten maar ik denk dat dit al voldoende zegt:

8 en 9 december:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MjS-62zOvhPhodorEIDqPyGy7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9K1PTkUHnzqS213ZH3gb1j2.png?f=fotoalbum_large

15 januari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M_DzSCSF53KHquzMItasis3iEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VdfuxAXkjJd0E6kyQLPwkrrM.png?f=user_large

17 januari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOHoD8zknRNIR1HQ25b6VI83KKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKOT16tLyeJVFzROfpSExGR4.png?f=fotoalbum_large

Ook bij het opstarten van een normale verwarming run (dus geen SWW) zie je dat de outside temp zakt, zie nogmaals voorbeeld 14 januari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLFdujkhzG5r8_qt9tuELC7mAsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tqf4o3p8Ps7YPBUqnAvF2CpO.png?f=fotoalbum_large

• Mooper
@Mooper
Laat ik voorop stellen dat deze warmtepomp vanuit het project zo geplaatst is, wij zijn er ook niet blij mee want naast deze perikelen staat hij letterlijk midden in de tuin :+

• Mooper
@Mooper
Ik vind het best tricky om de buitenunit te draaien met mijn technische beperkte kennis. Kan dit zomaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Mooper op 17-01-2026 12:10 ]

• Mooper
Andrehj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:30:
Dit zou nu inderdaad mijn voorkeur hebben, om de bekasting te ontmantelen en te testen of dat al voor verbetering zorgt. Zo niet dan kan ik altijd nog kijken of ik de buitenunit een kwartslag wil draaien.

KYP!

• Mooper
radeoxx schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Goed idee.
Alleen dat optillen gaat nog wel wat worden. De WP zelf is ca 54kg en dan die omkasting minimaal 123kg.

https://media.pim.merford...mtepompomkasting-dice.pdf
De omkasting zit vastgeschroefd dus die kan ik gelukkig losmaken.

• pascallj
Mooper schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb hier wat voorbeelden gepakt vanuit historie waarbij de zijkanten open waren en daar zie je inderdaad Tbuiten (flink) dalen bij het opstarten. Ik kan de zijkanten er weer op zetten maar ik denk dat dit al voldoende zegt:

8 en 9 december:
[Afbeelding]

15 januari:

[Afbeelding]

17 januari:

[Afbeelding]

Ook bij het opstarten van een normale verwarming run (dus geen SWW) zie je dat de outside temp zakt, zie nogmaals voorbeeld 14 januari:

[Afbeelding]
Misschien heb ik niet ver genoeg terug gezocht, maar was het met de zijpanelen erop nog erger? Waarom zijn ze eraf? Aerodynamica is zeer lastig en ik neem aan dat die kast gemaakt is om met panelen erop gebruikt te worden.

Doet mij een beetje denken aan het verhaal dat je bijvoorbeeld een ventilator ook beter verder van een raam af kan zetten als je een ruimte wilt ventileren ipv direct in het raam.

• Mooper
pascallj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Misschien heb ik niet ver genoeg terug gezocht, maar was het met de zijpanelen erop nog erger? Waarom zijn ze eraf? Aerodynamica is zeer lastig en ik neem aan dat die kast gemaakt is om met panelen erop gebruikt te worden.

Doet mij een beetje denken aan het verhaal dat je bijvoorbeeld een ventilator ook beter verder van een raam af kan zetten als je een ruimte wilt ventileren ipv direct in het raam.
Het is voor mijn gevoel wel iets beter geworden sindsdien maar ik heb het niet hard genoeg qua data bijgehouden om te kunnen bewijzen. Voor nu ga ik de kast eraf halen en verder monitoren dat geeft beter uitsluitsel. Vandaag een mooie dag om buiten te zijn en aankomende dagen mooi testweer :)
Mooper schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:09:
Ik vind het best tricky om de buitenunit te draaien met mijn technische beperkte kennis. Kan dit zomaar?
Jawel, maar daar heb je wel hulp van je installateur bij nodig denk ik, want de koelmiddelleidingen zullen wel even losgekoppeld moeten worden.
Uiteraard. Maar sowieso is zo'n kast altijd al een belemmering voor de luchtstroming, want altijd slechter dan zonder. Bovendien zie ik in die kast geen goede afscheiding tussen de aanzuig- en uitblaaszijde.
En als je dat dan combineert met het feit dat de aanzuigzijde van de kast bijna vast tegen de muur staat en er bovendien aan de uitblaaskant nog een heg voor geplant is. Zo is die kast zeker niet bedoeld! En dit is dan ook een verklaring voor de problemen van @Mooper

Is die kast werkelijk nodig?

• pascallj
Andrehj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Jawel, maar daar heb je wel hulp van je installateur bij nodig denk ik, want de koelmiddelleidingen zullen wel even losgekoppeld moeten worden.

[...]

Uiteraard. Maar sowieso is zo'n kast altijd al een belemmering voor de luchtstroming, want altijd slechter dan zonder. Bovendien zie ik in die kast geen goede afscheiding tussen de aanzuig- en uitblaaszijde.
En als je dat dan combineert met het feit dat de aanzuigzijde van de kast bijna vast tegen de muur staat en er bovendien aan de uitblaaskant nog een heg voor geplant is. Zo is die kast zeker niet bedoeld! En dit is dan ook een verklaring voor de problemen van @Mooper

Is die kast werkelijk nodig?
Ik kan niet zien of die gemonteerd is, maar volgens de eerder geplaatste pdf, is er wel een anti recirculatie plaat beschikbaar. Dat zou mogelijk nog een extra test kunnen zijn.
Bschnitz schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Jij zegt dat de ESP en de unit zelf afwijken?

Terwijl de ESP een calculatie is, zover heb ik gezien en de unit is "neem ik aan" gewoon tellen.

Zou toch wel heel bijzonder zijn als die alle 2 zo ver afwijken in output?
De unit telt op basis van sensoren en die zijn onnauwkeurig (0.5 graden resolutie) en kunnen afwijken.
Ik heb met mijn warmtepomp eens aangetoond dat het gemiddelde van de warmtepompmetingen heel goed met mijn Kamstrup overeen kwam, maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt.

Mooper schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:05:
[...]

8 en 9 december:
[Afbeelding]

15 januari:

[Afbeelding]

17 januari:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja dit maakt het wel duidelijk, daar is inderdaad sprake van flinke recirculatie.
Ik vraag me ook af of zo’n kast nou echt nodig is, daar achter je schuur. Ik zou eens met je buren overleggen: kast verwijderen, indien zij echt overlast ervaren dan plaats je hem terug.
Het geheel een kwartslag draaien is ook een optie, maar dan heb je wel de hulp van je installateur nodig (kosten…) en geen gegarandeerd succes.
Optie 3 is in de kast het afblazen afsluiten van de aanzuiging.

Als je buren het goed vinden zou ik voor optie 1 gaan. Die kasten zijn behoorlijk kostbaar en kun je (na een seizoen draaien en evaluatie met de buren) vast verkopen.

• Dsbwouter
@jorritsmit

Toch bijzonder dat jij juist op de minimale frequentie een lage cop hebt. Op 16hz heb ik de hoogste cop. Tussen de 18 en 30hz schommelt het bij mij enorm omdat mijn condensatie temperatuur flink op en af loopt, wellicht dat jou condensatie temperatuur hoog is tov de aanvoer op 16hz? Boven de 30hz gebeurd het dan weer niet.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFYbSpTQz_9g06t_GKAONaz55_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UArXX7zzB6Wdxb7d1MXTkUyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1IQdWxUM2DxcnMYR4EOax_lN_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEHHavjoQN3jJ5UW5l5lXQ46.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
Mooper schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja. of de bouwer leest de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQsvJkPhr_bq6jQUvWL8d7jZj9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYIeI9PdVxJ9N1sSwzf3TtHi.png?f=fotoalbum_large

Is reclameren nog mogelijk?

En ik zie ook geen afsluiting van de uitgaande kant van de ventilator naar de merford "uitgang". Dus het recirculeert in de (halfopen) omkasting.

Burgerhout schoorsteenkappen hebben een meegeleverde "schuimkraag" die je om de ventllatoruitgang monteert en dan de uitgaande lucht rechtstreeks naar buiten geleid.
Mischien even knutselen met een reep luchtdicht schuim? Oepsie, staat ook in de handleiding bij Merford:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT22Mt8o-HAtSp3O8N1KRiaAcV0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/30DFuljfdRMgWh5TSYwxoMzs.png?f=user_large

link naar handleiding: https://www.stillewarmtep...iehandleiding-dice-hr.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 17-01-2026 13:58 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dsbwouter
@Mooper

Zou de kast gewoon weghalen.. ga je niet goed krijgen zo. Met de zijkap eraf creëer je luchtzijdig kortsluiting dus recirculatie. Ik zie de recirculatie plaat wel zitten maar als je de kappen erop hebt maakt je flink wat weerstand doordat de netto doorlaat van de omkasting veel kleiner is en de zijkant van de wisselaar zit zowat strak tegen je zijpaneel. Ook dit zorgt voor een lagere verdampings temperatuur en kan zorgen voor defrost bij 8° buiten. Zoals @Andrehj ook aangeeft staat die te dicht op de muur. Kwartslag draaien zou je kunnen proberen maar als die weg kan zou ik dat zeker doen daar behaal je de meeste winst mee.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:55
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:26:
[...]

@Andrehj @Mooper
Ik zou persoonlijk eerst eens meten. Het lijkt erop dat je best veel moet obstrueren om de capaciteit en COP echt te doen dalen door recirculatie.
Zie hier, vanaf ongeveer 16 min: YouTube: Is Air Recirculation A Problem With Air Source Heat Pumps?
En let in de video ook op de Tbuiten in de grafiek.
Dat denk ik niet, de fan in een WP is gemaakt voor veel lucht verplaatsing (door de vorm van de vleugel) maar kan nauwelijks druk opvoeren, m.a.w. een enkele kleine weerstand heeft al grote invloed.
En vooral het wegblazen moet zonder hinder met een worp van 2,5m, een obstructie op een meter heeft al grote invloed.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 17-01-2026 14:39 ]

Technician- schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Dat denk ik niet, de fan in een WP is gemaakt voor veel lucht verplaatsing (door de vorm van de vleugel) maar kan nauwelijks druk opvoeren, m.a.w. een enkele kleine weerstand heeft al grote invloed.
En vooral het wegblazen moet zonder hinder met een worp van 2,5m, een obstructie op een meter heeft al grote invloed.
Als je het effect bij @Mooper hier ziet dan snap ik de getallen uit die video ook echt niet… In de video obstrueren ze de luchtstroom zeer sterk en zien ze nauwelijks effect.
Maarja je hebt dus gelijk. En de video is dan wat mij betreft niet geloofwaardig.

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-03 13:43
[...]

Het zogenaamde Bernoulli principle... zijn leuke filmpjes van hoe dit werkt bijv: https://www.youtube.com/watch?v=XP6oqIic4lo

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• jorritsmit
Ik heb dezelfde kast en zover ik kan bepalen geen recirculatie, maar ik ga het nog proberen te onderzoeken met een temperatuur probe

Er is bij mij rondom de kast overigens wel 50cm ruimte (en 1m aan de voorkant) volgens voorschriften van de omkasting

[ Voor 31% gewijzigd door jorritsmit op 17-01-2026 16:12 ]

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:26:
@jorritsmit

Toch bijzonder dat jij juist op de minimale frequentie een lage cop hebt. Op 16hz heb ik de hoogste cop. Tussen de 18 en 30hz schommelt het bij mij enorm omdat mijn condensatie temperatuur flink op en af loopt, wellicht dat jou condensatie temperatuur hoog is tov de aanvoer op 16hz? Boven de 30hz gebeurd het dan weer niet.. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke warmtepomp heb jij? Ik heb een puz swm100

Overigens is mijn condensatie temperatuur in die periodes ongeveer gelijk aan de feed temp

[ Voor 4% gewijzigd door jorritsmit op 17-01-2026 16:09 ]

• Dsbwouter
@jorritsmit

Ik heb een puz swm60 maar dat zijn dus dezelfde units. Zie jij ook geen verhoging in condensatie temperatuur tussen de 18 en 30hz boven de 4° buiten temp?

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:18:
@jorritsmit

Ik heb een puz swm60 maar dat zijn dus dezelfde units. Zie jij ook geen verhoging in condensatie temperatuur tussen de 18 en 30hz boven de 4° buiten temp?
Nee lijkt erop van niet, maar bizar dit verschil in cop. Maar wat is jouw consumed power dan met die hoge cop? Bij mij kan de warmtepomp gewoon niet minder dan 600w verbruiken lijkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vFCoy9tdK0aisr6HJPpmPiYuFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5imWYqCq6O8WDs8VhdXjy0RO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubqogLV3DVbTVIlmsrLXg22ZFN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ahMklTUah5TQrYaB5nczJRRE.png?f=fotoalbum_large

• Dsbwouter
@jorritsmit

Toch lijkt het alsof de condensing wat hoger is dan je feed op de eerste afbeelding? Op dit moment is het opgenomen vermogen 448w.

• Mooper
BarryH schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Tja. of de bouwer leest de handleiding:
[Afbeelding]

Is reclameren nog mogelijk?

En ik zie ook geen afsluiting van de uitgaande kant van de ventilator naar de merford "uitgang". Dus het recirculeert in de (halfopen) omkasting.

Burgerhout schoorsteenkappen hebben een meegeleverde "schuimkraag" die je om de ventllatoruitgang monteert en dan de uitgaande lucht rechtstreeks naar buiten geleid.
Mischien even knutselen met een reep luchtdicht schuim? Oepsie, staat ook in de handleiding bij Merford:
[Afbeelding]

link naar handleiding: https://www.stillewarmtep...iehandleiding-dice-hr.pdf
De schuimkraag zat er inderdaad om. Heb die voor nu nog even laten zitten.

De omkasting is eraf dus we gaan het zien, morgen meteen koude temperaturen om te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfwUqkrwgel1_pW8Kolp6aAh090=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1L1aYKSwNIOJHiziT3YQ0jo.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Met de data van de Mitsubishi zelf heb ik deze cop cijfers ook hoor. Niks mis mee. Niet iets om wakker van te liggen. Als je exact gaat meten gaat je cop wel omhoog… maar who cares? Lage Ta, lage frequenties, goede delta T. Minimaal kWh per dag lijkt me dan logisch…

Je niet gek laten maken hè ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:34:
@jorritsmit

Toch lijkt het alsof de condensing wat hoger is dan je feed op de eerste afbeelding? Op dit moment is het opgenomen vermogen 448w.
Klopt, wat wil dat zeggen? Wil je nog wat meer detail zien?

Meet je dat met een externe power meter, want dat doe ik niet. Het kan dus zijn dat de verbruik meting van de warmtepomp niet super precies is en dat bij deze lage vermogens heel veel uitmaakt?

Misschien nog nuttig om te kijken naar onze delta t en output power verschillen bij die lage compressor frequenties?

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz vanwege de 0.5c resolutie is het lastig om exact te zijn. Voor dit doel heb ik op mijn komende pcb (wordt momenteel geproduceerd) een ingang gemaakt voor temp sensor zodat je accurate delta T kan meten. Het is gewoon leuk om het wat exacter te weten. Maar de flow rate is nog steeds op hele liters, dus het blijft altijd wel een beetje ernaast.

Maar @SebastiaanPs heeft al laten zien dat het gemiddeld redelijk overeenkomt.

@jorritsmit In WAR reageert hij op in1/in6 en cnrf voor vraag. Als je alleen een MRC heb dan kan je vraag niet beinvloeden in WAR, dan blijft hij altijd draaien. Je moet dan met de prohibits aan de slag.

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 17-01-2026 17:02 ]

• Dsbwouter
@jorritsmit

Ik meet het met een kWh meter dus opgenomen vermogen klopt. Geen idee hoe nauwkeurig de interne meter is. Bij mij zit er echt een verhouding tussen cop en condensatie temperatuur, wanneer de condensatie hoger is dan de aanvoer is mijn cop een stuk slechter. Je ziet dat met stroomverbruik behoorlijk toeneemt als de condensatie temperatuur stijgt maar het thermische vermogen blijft hetzelfde. Op de foto is ecodan cop de meest betrouwbare. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W9kUrroCtLf6KadTTH_ZP5BgK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmEFDMxFeM12yZFckM4vaziQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr22F-yxc90NU9ExhZMk79SYqwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUkRqrf2IGyQtAxJ2qp36RFU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSOPgB7zh6bXPREFGQD94IszKys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAY5OxPa9NXtziBEmUwSsl9i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dsbwouter op 17-01-2026 17:06 ]

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:02:
@jorritsmit

Ik meet het met een kWh meter dus opgenomen vermogen klopt. Geen idee hoe nauwkeurig de interne meter is. Bij mij zit er echt een verhouding tussen cop en condensatie temperatuur, wanneer de condensatie hoger is dan de aanvoer is mijn cop een stuk slechter. Je ziet dat met stroomverbruik behoorlijk toeneemt als de condensatie temperatuur stijgt maar het thermische vermogen blijft hetzelfde. Op de foto is ecodan cop de meest betrouwbare. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap er echt helemaal niks van, die cop verwarmen is berekend door je warmtepomp toch? Die is bij mij rond de 4. Ik zal nog eens wat meer onderzoek doen en dan kom ik erop terug

Overigens heb ik dan weer niet die pieken in condensing temp
Mooper schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:49:
De schuimkraag zat er inderdaad om. Heb die voor nu nog even laten zitten.

De omkasting is eraf dus we gaan het zien, morgen meteen koude temperaturen om te testen.
Goed bezig. Maar ik zou ook die aangeplante heg daar weghalen. De minimale afstand tot de WP is 350 mm (in ieder geval voor de mijne), maar bij voorkeur is dat een meter.
Met die kast komt je zeker nooit aan de 350 mm, maar ook zonder kast, als die heg wat groeit, wordt het erg krap.

• Dsbwouter
@jorritsmit

Dat is idd die van de wp zelf.
Pagina: 1 ... 214 ... 221 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero