2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Tuurlijk kan ik de airco als bijverwarming gebruiken, sterker nog: dat doe ik nu al. Maar installateur had hier niet een SUZ neer moeten zetten. Mijn afgiftesysteem kan ondanks de flow toch wel een stuk meer vermogen kwijt dan de SUZ afgeeft. Hij draait vanaf -3 al op maximaal vermogen (compressor 116 Hz de hele dag tussen de defrosts door), dus ik zie daar nog wel ruimte voor verbetering.nessio schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:56:
@MrBarehands Helemaal duidelijk dat max vermogen / flow /dT. Maar hoe lang kan een wp dat leveren?
Je hebt airco's. Kun je die niet als bijverwarming inschakelen als de wp het niet trekt.
Wel jammer dat er pas achteraf een warmteverliesberekening is gemaakt want die is behoorlijk groot.
Heb je het filtertje in de binnenunit wel eens schoongemaaktMrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Ik krijg niet meer dan 19lpm door mijn systeem heen op pompstand 5.
Als daar maar een heel klein beetje vuil in zit kan dat de flow fors beperken.
Ik zat laatst op 20L/minuut en nadat ik het filtertje had uitgespoeld zat ik ineens weer op 26L/minuut (gewoon 30% meer flow).
Is zeker nog te proberen. Heef een Alklima monteur begin van dit jaar nog gedaan toen ze kwamen kijken, toen ging de flow van 19 naar 20. Alle beetjes helpen, maar eens zien of dit zelf beetje te doen is...Grolsch schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:52:
[...]
Heb je het filtertje in de binnenunit wel eens schoongemaakt
Als daar maar een heel klein beetje vuil in zit kan dat de flow fors beperken.
Ik zat laatst op 20L/minuut en nadat ik het filtertje had uitgespoeld zat ik ineens weer op 26L/minuut (gewoon 30% meer flow).
@Grolsch
Ligt wel aan de binnenunit, het is bij mij onmogelijk om boven de 19l/m te komen voor zowel tapwater als cv. Ik heb de ERST17D-VM2D en de grootste beperking zit gewoon in het leiding werk van de cilinder unit.
Ligt wel aan de binnenunit, het is bij mij onmogelijk om boven de 19l/m te komen voor zowel tapwater als cv. Ik heb de ERST17D-VM2D en de grootste beperking zit gewoon in het leiding werk van de cilinder unit.
zelfs ik kan het, dus heel moeilijk is het dan nietMrBarehands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:56:
[...]
Is zeker nog te proberen. Heef een Alklima monteur begin van dit jaar nog gedaan toen ze kwamen kijken, toen ging de flow van 19 naar 20. Alle beetjes helpen, maar eens zien of dit zelf beetje te doen is...
Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij mij draait SWW op 19L/minuut, dat komt omdat ik 2 spiralen in serie heb gezet.Dsbwouter schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
@Grolsch
Bij mij draait CV op 26L/minuut
Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de binnenunit, ik heb een 11,2KW Zubadan, om dan het vermogen kwijt te kunnen heb je meer flow nodig dan bij een 6KW WP.
Mijn SWW doet een flow van 23lpm. Heb de ERST30D-VM2EDsbwouter schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
@Grolsch
Als SWW wel 23 L/minuut doet dan hoef je het naar mijn mening niet te zoeken in het interne filter.MrBarehands schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:03:
[...]
Mijn SWW doet een flow van 23lpm. Heb de ERST30D-VM2E
Dan zit er "ergens" in je CV circuit een beperking qua flow.
ERST30D-VM2E is toch packaged unit, die delen geloof ik niet het filter?Grolsch schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Als SWW wel 23 L/minuut doet dan hoef je het naar mijn mening niet te zoeken in het interne filter.
Dan zit er "ergens" in je CV circuit een beperking qua flow.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
@Grolsch
Dat is zeker waar, opzich is het bij mij voldoende. Blijft wel bijzonder waarom ze zulke leidingen en knietjes toepassen. Ik kan bij mij de helft van het afgifte systeem dicht zetten en dan blijft de flow nog gelijk. Als je de specs van grundfoss bekijkt zou de pomp ook veel meer liters kunnen doen dan Mitsubishi aangeeft.
Dat is zeker waar, opzich is het bij mij voldoende. Blijft wel bijzonder waarom ze zulke leidingen en knietjes toepassen. Ik kan bij mij de helft van het afgifte systeem dicht zetten en dan blijft de flow nog gelijk. Als je de specs van grundfoss bekijkt zou de pomp ook veel meer liters kunnen doen dan Mitsubishi aangeeft.
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, dat weet ik niet.xoror schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:07:
[...]
ERST30D-VM2E is toch packaged unit, die delen geloof ik niet het filter?
@MrBarehands helemaal gelijk, je koopt een puz. Dus geen suz met korting.
Bij -3 en max vermogen bleef het wel warm? De doeltemperatuur bedoel ik.
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"Grolsch schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:26:
[...]
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, dat weet ik niet.
Volgens die post heeft die 2 losse pompen dus filter is niet gedeeld.
Bij -3 houdt hij de temperatuur op 19,5 graden bij een setpoint van 21. Draait dan op vol compressorvermogen.nessio schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:43:
@MrBarehands helemaal gelijk, je koopt een puz. Dus geen suz met korting.
Ik heb sinds kort een Melpump wifi-adapter naast de Melcloud, hierin zie je dat hij na een defrost gretig van start gaat met >8kW aan afgegeven vermogen maar dat de verdamper al snel begint in te vriezen en dus het afgegeven vermogen al snel inkakt.
De SUZ-80 heeft bij -10 een max vermogen van 7,1kW (W35) maar met iedere 50 minuten een defrost verlies je daar ook nog zo'n 15% van.
Met een PUZ-80 was ik bij -10 ook zeker tekort gekomen, maar bij -7 geeft deze bijvoorbeeld al significant meer vermogen(8,8 vs 7,7). Met een PUZ-100 hoop ik dan een groot deel van de winters te kunnen doorkomen.
@xoror
Het cv water gaat tijdens sww bedrijf door dezelfde filter, de 2e pomp is voor het drinkwater.
Het cv water gaat tijdens sww bedrijf door dezelfde filter, de 2e pomp is voor het drinkwater.
@MrBarehands. Maar daarvoor was het wel 21? Temperatuur liep dus langzaam terug?
Klopt inderdaad. Vanaf ongeveer +2 begint de temperatuur wat terug te lopen (20,5), pas als het ruim onder 0 gaat komt het onder de 20.nessio schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:39:
@MrBarehands. Maar daarvoor was het wel 21? Temperatuur liep dus langzaam terug?
is sww water geen drink water ?Dsbwouter schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:29:
@xoror
Out of interest:MrBarehands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:18:
[...]
Aanvoer naar de verdeler beneden is 25mm uponor buis. Systeem is destijds (2006) ingericht voor CV en ook eigenlijk niet aan te passen. Woning van 2006, 270m2 oppervlakte waarvan 120 beneden met vloerverwarming over 9 groepen. Boven worden 2 kamers (badkamer en studeerkamer) actief verwarmd. Er is ook een vide dus veel warmte gaat ook omhoog naar de 2e verdieping.
De installateur heeft na consultatie van Alklima monteur inmiddels wel een verdeler zonder pomp geplaatst, waardoor ik nu kan zien dat er 1,5lpm per groep aan flow is met 9 groepen. Dit was eerst een omgebouwde verdeler met pomp waar hij de bypass tussenuit gehaald had.
- Weet je de hart-op-hart afstand van de vloerverwarming? (zal ergens tussen 10 en 15 cm zijn waarschijnlijk).
- Weet je de diameter van de vvw slangen? (zal tussen de 14 en 18 mm zijn)
Reden is dat je 120 m2 over 9 groepen hebt, dus ruim 13 m2 per groep, dat is vrij veel.
Bij h.o.h. 10 cm is dat zo'n 130 meter slang, bij h.o.h. 15 cm zo'n 90 meter.
In het eerste geval betekend dat een grote drukval vanwege de grote lengte, eigenlijk in lijn met wat je nu ook meet, maar is mogelijk de flow wel wat op te krikken met een 2e pomp in serie zoals al gesuggereerd.
Hiermee wordt, bij gelijk blijvend vermogen, de retour temperatuur hoger, en, hoewel dat contradictioneel klinkt, de aanvoer temperatuur juist lager (want gelijkblijvend vermogen maar meer liters per seconde), dus een lagere dT. Hiermee haal je waarschijnlijk een iets hogere COP haalt omdat je (correct me if I'm wrong) iets minder temperatuur en dus compressie van je gas nodig hebt voor het condenseren en dus je compressor iets minder hard hoeft te werken, maar je gaat niet meer vermogen uit de buiten unit trekken volgens mij, dus echt warmer zal het niet worden.
In het 2e geval (90 meter slang per groep) betekend het dat dat je in principe meer flow zou moeten hebben dan je nu hebt en een lagere dT omdat je minder afgifte vermogen per m2 vloeroppervlak hebt, in dat geval is er ergens echt een beperking, misschien de flowmeters die idd. dicht staan.
Als je een foto van je verdeler opstelling deelt kunnen mensen wel vertellen hoe je die verder open draait en of er veel knietjes te zien zijn die flow beperkend werken.
@xoror
Zeker maar de flow die je uitleest is van het cv circuit. Er zit een wisselaar buiten het boiler vat en geen spiraal vandaar de pomp voor het drinkwater maar hier zit dus geen filter tussen.
Zeker maar de flow die je uitleest is van het cv circuit. Er zit een wisselaar buiten het boiler vat en geen spiraal vandaar de pomp voor het drinkwater maar hier zit dus geen filter tussen.
Helaas weet ik niet hoe de vloerverwarming technisch gelegd is. Vermoedelijk conform de standaard in 2006.DirkjanS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Out of interest:
- Weet je de hart-op-hart afstand van de vloerverwarming? (zal ergens tussen 10 en 15 cm zijn waarschijnlijk).
- Weet je de diameter van de vvw slangen? (zal tussen de 14 en 18 mm zijn)
Reden is dat je 120 m2 over 9 groepen hebt, dus ruim 13 m2 per groep, dat is vrij veel.
Bij h.o.h. 10 cm is dat zo'n 130 meter slang, bij h.o.h. 15 cm zo'n 90 meter.
In het eerste geval betekend dat een grote drukval vanwege de grote lengte, eigenlijk in lijn met wat je nu ook meet, maar is mogelijk de flow wel wat op te krikken met een 2e pomp in serie zoals al gesuggereerd.
Hiermee wordt, bij gelijk blijvend vermogen, de retour temperatuur hoger, en, hoewel dat contradictioneel klinkt, de aanvoer temperatuur juist lager (want gelijkblijvend vermogen maar meer liters per seconde), dus een lagere dT. Hiermee haal je waarschijnlijk een iets hogere COP haalt omdat je (correct me if I'm wrong) iets minder temperatuur en dus compressie van je gas nodig hebt voor het condenseren en dus je compressor iets minder hard hoeft te werken, maar je gaat niet meer vermogen uit de buiten unit trekken volgens mij, dus echt warmer zal het niet worden.
In het 2e geval (90 meter slang per groep) betekend het dat dat je in principe meer flow zou moeten hebben dan je nu hebt en een lagere dT omdat je minder afgifte vermogen per m2 vloeroppervlak hebt, in dat geval is er ergens echt een beperking, misschien de flowmeters die idd. dicht staan.
Als je een foto van je verdeler opstelling deelt kunnen mensen wel vertellen hoe je die verder open draait en of er veel knietjes te zien zijn die flow beperkend werken.
Overigens is de flow gelijk als toen er nog een verdeler met pomp tussen hing, die inmiddels vervangen is door de verdeler in de afbeelding. De Alklima monteur die hier is geweest vermoedt dat de 25mm meerlagenbuis naar de verdeler de bottleneck is. De leidingen van de vloerverwarming lijken mij 16mm.
Verdeler is beneden, de WP staat op de 1e verdieping. Op die eerste verdieping worden 2 kamers actief verwarmd met radiatoren.
Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero