Acties:
  • +1 Henk 'm!
rudima schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:03:
fair enough .... maar ik weet al waar het aan lag. Staat nu op de koelstand.
(spanningsloos was de unit zeker wel, stekker was er uit).
  1. Spanningsloos was ie zeker niet. Want dan branden er geen LED's.
  2. Weet je het verschil tussen de spanningsvoorziening van het verwarmingselement in je binnenunit (die misschien met een stekker is aangesloten) en de spanningsvoorziening van de rest van de WP (die je in de meterkast kunt uitschakelen of met de werkschakelaar bij de buitenunit)?
Ik blijf erbij, als je niet weet en snapt wat je doet kun je er beter van afblijven!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:40
rudima schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:03:
[...]

fair enough .... maar ik weet al waar het aan lag. Staat nu op de koelstand.
(spanningsloos was de unit zeker wel, stekker was er uit).
Mijn binnenunit/cylinderunit krijgt zijn stroom voor de PCB van de buitenunit!!
De boosterheater van de cylinderunit heeft zijn eigen stroom/groep, maar doet niets met de PCB.

Ik heb bij spanningsloos maken, alle groepen van de WP uitgezet. Hij heeft namelijk zijn eigen meterkast hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

breinonline schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:50:
[...]

Vannacht heeft de legionellarun goed gewerkt. Beide vinkjes staan nu uit.

Ik heb de automation die het setpoint verhoogde en verlaagde herschreven, kijken wat er gebeurt als ik volgende week 54ºC als setpoint gebruik.
@Andrehj @koevlaas2 De afgelopen weken steeds met een setpoint van 58ºC gedraaid wat prima ging. Vannacht ging de legionellarun ineens weer niet goed. Ik snap er niks van, er is iets gewijzigd ten opzichte van vorige week. De temperaturen en het verloop lijken op elkaar behalve dat het interne element niets lijkt te doen.

Vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXKKQyrGvsW606i6Jeen_CKcNp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrnUo34nuIrD55VlwfPmYCZa.png?f=fotoalbum_large

Deze week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyqLVfjkwE4Wb-bjs0rkthsLocY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sK0eSboETzfFIRy0xJxIWFoV.png?f=fotoalbum_large

:/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:49:
@Andrehj @koevlaas2 De afgelopen weken steeds met een setpoint van 58ºC gedraaid wat prima ging. Vannacht ging de legionellarun ineens weer niet goed. Ik snap er niks van, er is iets gewijzigd ten opzichte van vorige week. De temperaturen en het verloop lijken op elkaar behalve dat het interne element niets lijkt te doen.
Geen idee wat er aan de hand is. Je grafieken zouden wel een stuk duidelijker worden als je ook de compressorfrequentie erin laat zien. Dan kun je namelijk zien wanneer de WP zijn vermogen laat afnemen en wanneer hij precies uitschakelt.
Twee tips:
  • Het lijkt erop dat je WP maar tot zo'n 55°C op de compressor doet en de rest met het element. Je zou eens kunnen proberen om het setpoint naar die 55°C te zetten.
  • Draai je al de laatste SW-versie (1500)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Waar kan ik de softwareversievinden? Edit: gevonden onder instellingen > informatie werking > 190.
Die is versie 1000.

Gafiekjes, ingezoomd op het belangrijkste gebied en met frequentie en stroom.

Vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2DThjURY41qHdkbE9RGIhNq0x0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tyi5nLc5Mj4GrazIiusIwxkB.png?f=fotoalbum_large

Deze week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6VGHF-2LGdEg9DBy5r_YAE9rhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Dw874uRrkOr4kETTZYtaqUQ.png?f=fotoalbum_large

Dus inderdaad op de compressor komt hij tot ongeveer 55ºC maar waarom het element het dan gisteren niet overneemt? Setpoint SWW was trouwens 58ºC en je ziet dat de flow ook op die waarde gebracht wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door breinonline op 23-07-2022 13:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Opwarmtijd SWW staat bij mij trouwens op 60 minuten, wat als ik deze op 90 minuten zet?
Gaat deze dan langer op Deellast draaien of…?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:16:
Opwarmtijd SWW staat bij mij trouwens op 60 minuten, wat als ik deze op 90 minuten zet?
Gaat deze dan langer op Deellast draaien of…?
Nee. Dat is een maximum. Daarna gaat ie eerste weer een tijdje verwarmen. Deze 60 minuten kan je niet hoger zetten dan 120. Eigenlijk moet dat maximum van 120 omhoog, want voor veel moderne goed geisoleerde (tussen)woningen is maar een heel klein warmtepompje nodig (de SUZ40 is dan al prima). En die kun je nu niet combineren met een 300 liter binnenunit omdat ie dat vat niet snel genoeg op temperatuur zou kunnen krijgen. Terwijl het voor zo'n woning helemaal niet erg is als de verwarming een aantal uren uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:05:
Waar kan ik de softwareversievinden? Edit: gevonden onder instellingen > informatie werking > 190.
Die is versie 1000.
Je zou je probleem kunnen melden bij Alklima en vragen of een softwareupdate helpt. Sommige forumleden hier hebben deze nieuwe software ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Goedemiddag, het kostte even wat uitzoek werk want de installateur van onze nieuwbouw-woning was niet zo toeschietelijk met de type-nummers van de WP. Maar uiteindelijk toch gelukt door de revisie tekeningen er maar bij te pakken.

Buitenunit PUHZ SW75YAA
Binnenunit ERST30D VM2ED

Nu heb ik een vraag. Want heel uitgebreide instructie zaten er niet bij en het instructieboekje moet ik nog krijgen van de installateur. Kan deze combinatie ook koelen? In het bedienschermpje kom ik wel een optie tegen met koelen/verwarmen, maar als ie op koelen staat merk ik er niet zo veel van.

Alvast bedankt.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 09:00
Ja, de 2e letter van de binnenunit is een "R" dus koelen, alleen verwarmen is een "H" op die plek.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gri77ie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:47:
Buitenunit PUHZ SW75YAA
Binnenunit ERST30D VM2ED
Nu heb ik een vraag.
Als aanvulling op @Naalroc : Lees even de TS en de gepinde posts in de topic. In de TS staan ook alle links naar documentatie, dan kun je je alvast inlezen. (En dan was je het antwoord van deze vraag ook tegengekomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gri77ie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:47:
Goedemiddag, het kostte even wat uitzoek werk want de installateur van onze nieuwbouw-woning was niet zo toeschietelijk met de type-nummers van de WP. Maar uiteindelijk toch gelukt door de revisie tekeningen er maar bij te pakken.

Buitenunit PUHZ SW75YAA
Binnenunit ERST30D VM2ED

Nu heb ik een vraag. Want heel uitgebreide instructie zaten er niet bij en het instructieboekje moet ik nog krijgen van de installateur. Kan deze combinatie ook koelen? In het bedienschermpje kom ik wel een optie tegen met koelen/verwarmen, maar als ie op koelen staat merk ik er niet zo veel van.

Alvast bedankt.
Betreft koelen regel je de aanvoertemperatuur welke je de woning in wilt, veelal kun je deze maximaal op 16-18 graden zetten ivm anders condensvorming gaat optreden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dubbel…

[ Voor 190% gewijzigd door DutchWing op 26-07-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:44
Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:31:
[...]

Bij ons hangt ook een Hotbath, volgens mij de Buddy B009, en herken dit niet. Als het vat nagenoeg leeg is, moet ik soms weliswaar de kraan wat heter zetten, maar hij wordt pas lauw als er lauw water uit het vat komt.
Klopt de uitlezing van je temperatuursensor wel? Heb je die al eens gecalibreerd met bijvoorbeeld een koortsthermometer?
Het gaat hier om een buddy B008. De sensor zit op 1/3e vanaf de bovenkant in een De Jong WPS300 tank. Ik zat aan het volgende te denken om de temperatuur eens in de tank te meten: in de buurt kan ik warm water aftappen en dit meten. Alleen heb ik geen idee wat het temperatuurverschil is door de gelaagdheid tussen de bovenkant en op 1/3e van de bovenkant. Heeft iemand daar een idee bij?
De sensor er uit schroeven is wat meer werk voor het kalibreren (eerst eigen extra isolatie om de tank verwijderen, uitzoeken hoe de sensor vast zit aangezien er alleen een pijpje met de sensorkabel uit de originele isolatie steekt en dan de tank 1/3e leeg laten lopen om de sensor er uit te kunnen halen zonder lekkage).

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 06:33
Aftappen hoeft niet, er zit een dompelbuis in waar sensor in is geschoven. Dus deze kun je eruit halen zonder lekkage.
Wel even goed opletten hoe de sensor gefixeerd je, zodat je het kabeltje/de sensor niet beschadigd.
Dit kan overigens ook alleen de geleidingspasta zijn, dus geen aanvullende bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Het gaat hier om een buddy B008. De sensor zit op 1/3e vanaf de bovenkant in een De Jong WPS300 tank. Ik zat aan het volgende te denken om de temperatuur eens in de tank te meten: in de buurt kan ik warm water aftappen en dit meten. Alleen heb ik geen idee wat het temperatuurverschil is door de gelaagdheid tussen de bovenkant en op 1/3e van de bovenkant. Heeft iemand daar een idee bij?
De sensor er uit schroeven is wat meer werk voor het kalibreren (eerst eigen extra isolatie om de tank verwijderen, uitzoeken hoe de sensor vast zit aangezien er alleen een pijpje met de sensorkabel uit de originele isolatie steekt en dan de tank 1/3e leeg laten lopen om de sensor er uit te kunnen halen zonder lekkage).
Zoals al gezegd: Het buisje waar de sensor in steekt is naar binnen toe dicht, dus aftappen hoeft niet. Over dat calibreren:
Ik heb hier een digitale voedingsthermometer (zo eentje die je in rollades of cakes kan steken). Die heeft 1 decimaal. Als je die eerst vergelijkt met een koortsthermometer, en daarna naast de sensor in de buis duwt, heb je al een heel aardige methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-07 20:18
Ik ga dit topic vanaf nu volgen, leuk!

Ik heb mijn ogen laten vallen op een Mitsubishi warmtepomp SWM60VA buitendeel met EHSD-VM2D binnen unit bij Climamarket. Omdat de meeste leveranciers niet meer kunnen leveren dit jaar in NL hoop ik via deze weg, vóór de winter nog een hybride systeem geïnstalleerd te krijgen.

Mijn verbruik is ongeveer 1100m3 per jaar in mijn nieuwbouw woning uit 2018 wat zeer goed is geïsoleerd. Ik heb op dit moment nog geen vloerverwarming, maar dat wil ik in de toekomst wel aanschaffen. Wel heb ik 13 panelen op het dak liggen van 365wp.

Ik verwarm nu in de winter met radiatoren en dat doe ik met een aanvoer temperatuur van rond de 45 graden.

Ik hoop met dit systeempje zo goed als gas loos te worden. Is dat een reële gedachte of ben ik te optimistisch?

Wat is jullie ervaring met de door de fabrikant aangegeven COP waarde. Haal je die waarde in de winter ook echt of is dat moeilijk te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 07:53

HaTe

haat niet

Cemmey schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:18:

Ik heb mijn ogen laten vallen op een Mitsubishi warmtepomp SWM60VA buitendeel met EHSD-VM2D binnen unit bij Climamarket. Omdat de meeste leveranciers niet meer kunnen leveren dit jaar in NL hoop ik via deze weg, vóór de winter nog een hybride systeem geïnstalleerd te krijgen.

Mijn verbruik is ongeveer 1100m3 per jaar in mijn nieuwbouw woning uit 2018 wat zeer goed is geïsoleerd. Ik heb op dit moment nog geen vloerverwarming, maar dat wil ik in de toekomst wel aanschaffen. Wel heb ik 13 panelen op het dak liggen van 365wp.

Ik verwarm nu in de winter met radiatoren en dat doe ik met een aanvoer temperatuur van rond de 45 graden.

Ik hoop met dit systeempje zo goed als gas loos te worden. Is dat een reële gedachte of ben ik te optimistisch?

Wat is jullie ervaring met de door de fabrikant aangegeven COP waarde. Haal je die waarde in de winter ook echt of is dat moeilijk te meten?
Je kan ook overwegen om direct full Electric te gaan en dan wat minder efficient op de radiatoren te stoken. 45 graden is ook al niet super hoog dus moet goed gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cemmey schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:18:

Die WP is een all-electric WP, waarom zou je die hybride willen installeren?
Mijn verbruik is ongeveer 1100m3 per jaar in mijn nieuwbouw woning uit 2018 wat zeer goed is geïsoleerd. Ik heb op dit moment nog geen vloerverwarming, maar dat wil ik in de toekomst wel aanschaffen.
Sinds wanneer heb je die instelling op 45°C staan? Afgelopen "winter" was namelijk geen winter. En heb je ook gemeten wat de werkelijke temperatuur van het water wordt? Een CV-ketel heeft namelijk een minimum vermogen, en ze kunnen dus (zeker op radiatoren) helemaal niet zo laag moduleren dat ze op 45°C draaien, maar draaien dan gewoon op minimum vermogen, met een hogere watertemperatuur als gevolg.
Die WP kan dat makkelijk. De vraag is of jouw huis (vooral het afgiftesysteem) dat ook kan.
Heb je het vermogen van je radiatoren berekend bij 40/35/20? Komt dat enigszins in de buurt van wat je nodig hebt?
In de meeste woningen van rond die tijd is namelijk enorm bezuinigd op radiatorcapaciteit.
Ja en nee (maar dan moet je wel zelf een kWh-meter in je meterkast en een energiemeter in je cv-leiding installeren).
Je lijkt veel kennis te missen. Tips voor het komende weekend (of voor je vakantie):

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Andrehj schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Je zou je probleem kunnen melden bij Alklima en vragen of een softwareupdate helpt. Sommige forumleden hier hebben deze nieuwe software ook.
Vandaag contact gehad met Alklima. Een softwareupdate kon in ieder geval geen kwaad dus ik heb nu softwareupdate 1700 op de Ecodan draaien 8)

Men vermoed dat het element niet aanspringt, de reden is nog niet achterhaald. De logbestanden heb ik inmiddels toegezonden dus nu afwachten of er wat komt uit het bestuderen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

breinonline schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Vandaag contact gehad met Alklima. Een softwareupdate kon in ieder geval geen kwaad dus ik heb nu softwareupdate 1700 op de Ecodan draaien 8)

Men vermoed dat het element niet aanspringt, de reden is nog niet achterhaald. De logbestanden heb ik inmiddels toegezonden dus nu afwachten of er wat komt uit het bestuderen daarvan.
Dat is alweer nieuwer dan de 1500 (v15.00) welke laatst voorbij kwam. Heb jij wel een changelog of meer informatie? Zou je deze firmware kunnen delen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nee, ik heb alleen de software gekregen, geen changelog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn softwareupdates gewoon probleemloos te installeren, of moet het nog een beetje kloppen met een hardwareversie van je hydrobox :?

En zijn die softwareupdates ergens te downloaden?

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 28-07-2022 19:10 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Wat ik van @LeonTebbens begreep was dat zijn installateur aangaf dat het voor alle binnenunits met FTC4 en 5 moederborden werkt. Het zijn twee bestandjes onleesbare tekens zonder een changelog of waar het wel of niet voor bedoeld is. Wel zit er een basale update instructie nog bij.

Je kan hem nergens downloaden, hij is via Alklima verkrijgbaar. Maar er zit dus geen actief beleid op om iedereen naar de nieuwste software te krijgen. Als je een probleem hebt kan je wel bij ze terecht en krijg je zo de nieuwste versie dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:10:
Zijn softwareupdates gewoon probleemloos te installeren, of moet het nog een beetje kloppen met een hardwareversie van je hydrobox :?
Ja. De bestanden heten FTC6.id en FTC6.mot, dus deze software lijkt me alleen voor een FTC6. Volgens mij heb jij een FTC5, wellicht dat Alklima daar ook wel updates voor heeft.
En zijn die softwareupdates ergens te downloaden?
Helaas niet. Ze gaan hier rond via pm. Dat Alklima ze niet zomaar downloadbaar maakt kan ik me ook wel voorstellen, omdat je de unit open moet maken, waarbij je niet aanraakveilige elektro-componenten tegenkomt. En zolang er nog mensen denken dat je door het eruit trekken van de stekker van je 2 kW verwarmingselement de unit stroomloos maakt lijkt het me niet verstandig als iedereen dat zomaar gaat doen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

FTC firmwares

Ik heb nu versie 15, 17 en 19 geupload: https://drive.google.com/...1mGcMWAl2tR2e?usp=sharing
Instructies staan in de powerpoint en pdf

Met dank aan @LeonTebbens, @breinonline en @Andrehj

Alles op eigen risico.

Huidige versie checken:
Ecodan remote controller
Service menu/Running information
Request code "190" -> "1700" betekend v17.00

Met dank aan @Andrehj voor de verbeterde instructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RyWDcEIQ5oeB9851J5A0JPrAMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gEpFk9O4bJ50AhxsxzzjZgXb.png

Update 10-01-2023: v19 geüpload, met dank aan Andrehj

[ Voor 129% gewijzigd door HaTe op 10-01-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik heb mijn uit spanje geleverde ftc6 eens getracht te upgraden naar 1500, maar dat werkte bij mij niet. Hij bleef met 1hz knipperen bij mij en heeft de hele upgrade nooit gestart.

Hebben anderen hier ervaring mee? Hoe formatteren jullie de sd kaartjes?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

daansan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:12:
Ik heb mijn uit spanje geleverde ftc6 eens getracht te upgraden naar 1500, maar dat werkte bij mij niet. Hij bleef met 1hz knipperen bij mij en heeft de hele upgrade nooit gestart.

Had ik eerst ook, toen maar de bestanden op de sd gezet die erbij zat en dat ging wel goed.
De originele is FAT32 geformateerd en 8GB

En waarom niet naar 17.00? Ik heb overigens nog geen verschillen ontdekt met 13.01

[ Voor 11% gewijzigd door HaTe op 29-07-2022 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Mijn poging was alweer een maand terug ofzo, wellicht dat ik het nog eens met 1700 probeer.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

daansan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:12:

Eerste keer lukte het hier ook niet. Ik heb de eerste keer de bestanden op een lege als FAT32 geformatteerde 8GB kaart gezet. Dat ging echter niet, de lampjes van LED4 en LED5 bleven knipperen met een ritme van 1x per seconde. Toen bedacht ik dat het gebruik van mijn Apple er wel mee te maken zou kunnen hebben. Dus op de Windows laptop het geheel nogmaals geformatteerd. Om alles uit te sluiten gekozen voor volledig, niet snel formatteren. Daarna de bestanden erop geplaatst en toen werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
HaTe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:57:
[...]
En waarom niet naar 17.00? Ik heb overigens nog geen verschillen ontdekt met 13.01
Zit er heel misschien een verbetering in rust stroomverbruik in? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Noshi schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:57:
[...]

Zit er heel misschien een verbetering in rust stroomverbruik in? O-)
Helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Welke verbeteringen kun je nu al wel zien?
En, mogelijk al eerder door jou beschreven, maar wat was de aanleiding bij jou om te upgraden ook al weer? Anders dan het regelen van de 2 kWh element?
Ik heb daar eens gekeken, maar deze upgrade is toch uitsluitend voor de FTC4 en 5?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik merk (nog) geen verschil. Ik denk ook dat het allemaal onderhuidse verbeteringen zijn en misschien ook nog voor niet veel voorkomende situaties. Het is echt niet dat je ineens een uitgebreidere functionaliteit kan verwachten. Het is daarmee ook geen noodzaak om te updaten, anders ging Mitsubishi er ook wel anders mee om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Naalroc schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:27:
En, mogelijk al eerder door jou beschreven, maar wat was de aanleiding bij jou om te upgraden ook al weer? Anders dan het regelen van de 2 kWh element?
Ik heb daar eens gekeken, maar deze upgrade is toch uitsluitend voor de FTC4 en 5?
Ik was zelf gewoon nieuwsgierig of ik veranderingen zag. Daarbij hoop ik dat een aantal problemen beschreven in de TS zijn opgelost, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00

Wuursj

want worst is al bezet

Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:31:
[...]

Bij ons hangt ook een Hotbath, volgens mij de Buddy B009, en herken dit niet. Als het vat nagenoeg leeg is, moet ik soms weliswaar de kraan wat heter zetten, maar hij wordt pas lauw als er lauw water uit het vat komt.
Klopt de uitlezing van je temperatuursensor wel? Heb je die al eens gecalibreerd met bijvoorbeeld een koortsthermometer?
Weet jij of die hotbath buddy wel iets van een 'offset' heeft? Hotbath specificeert een t-in van >45 graden. Zou toch jammer zijn als ik echt 45 graden nodig heb voor het maken van 38 graden douchewater. Maar misschien is het een slag om de arm en is in de praktijk minder warm water al genoeg of 38 te maken? Vergroot de boiler capaciteit nogal (of de temp kan omlaag met hogere COP). Wat dat betreft doet Grohe het beter met t-in = t-uit + 2 graden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:27:
Mijn EHST20D-VM2D heeft deze upgrade ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRq_2XLAGIZvmEW8BZYz_rZRa1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjTYZ5TneGJ6h6BUI0bhJWGh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan trouwens de capaciteit van de boosterheater begrenzen volgens de hoofdbediening maar wat houdt dit precies in? Hoe wordt dit begrensd???
Ook de dipswitches staan op capaciteit begrenzing bij default.

Hoe kun je hem begrenzen als deze buiten de hoofd print omloopt? 2kW elektrisch element is toch 2kW? Er zit alleen een fase / nul en sensor op zover ik kan zien.

Ik heb hem voor nu nog uitstaan omdat ik deze moet aansluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 29-07-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik kan trouwens de capaciteit van de boosterheater begrenzen volgens de hoofdbediening maar wat houdt dit precies in? Hoe wordt dit begrensd???
Dat vraag ik me ook af, maar waar zie je dat dan?
Die aansluiting moet helemaal buiten de andere elektra om lopen, en apart afgezekerd. Bij mij ook nog niet aangesloten, al 4 jaar niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:26:
[...]

Dat vraag ik me ook af, maar waar zie je dat dan?
Die aansluiting moet helemaal buiten de andere elektra om lopen, en apart afgezekerd. Bij mij ook nog niet aangesloten, al 4 jaar niet....
Daarom, dus ik snap niet waarom dit van toepassing is op de EHST20D-VM2D…
In de handleiding staat ook:
Capaciteitsbeperking aanzetten indien regelgeving, anders gewoon skippen/nee klikken.

Dit staat in:
Servicemenu > inbedrijfstellings wizard > capaciteitsbeperking
&
SW2-3 booster heater capacity restriction > ON
OFF except: E**T***-VM2*D (default = ON)

Dit heb ik nog gevonden in een oudere documentatie op internet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LPHYwuP1cdQMo9D95mxbm8Fq6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqwaICG4baOs7PRkKeNRcO0q.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt erop dat er ook varianten zijn met een 2 traps regeling zoals een normale boiler heeft.
Misschien is dit waarom de functie er is.

[ Voor 54% gewijzigd door DutchWing op 30-07-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
DutchWing schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:31:
[...]

Het lijkt erop dat er ook varianten zijn met een 2 traps regeling zoals een normale boiler heeft.
Misschien is dit waarom de functie er is.
Gaat dat wellicht via het dubbele relais?

Als ik de binnenkant goed bekijk lijkt het er op dat er twee onafhankelijke en verschillende relais zijn naar de booster heater. (ERSD-VM2D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
Noshi schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Gaat dat wellicht via het dubbele relais?

Als ik de binnenkant goed bekijk lijkt het er op dat er twee onafhankelijke en verschillende relais zijn naar de booster heater. (ERSD-VM2D)
Nee, de relais staan in serie. Dus dat is niet het geval.
In de meeste gevallen zit er een 3-fase element in de boiler, dus met 3 losse elementen welke ze middels losse relais in 3 trappen schakelen, dus inderdaad met meerdere relais.
De functie van de dubbele relais is overigens nog onbekend voor zover ik weet. Wellicht iets met Smart-Grid, dat je het tweede relais vanaf extern kunt schakelen bij voldoende PV-opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
HaTe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:23:
Ik heb nu versie 15 en 17 geupload: https://drive.google.com/...1mGcMWAl2tR2e?usp=sharing
Instructies staan in de powerpoint en pdf

Met dank aan @LeonTebbens en @breinonline

Alles op eigen risico, ik heb het zelf ook nog niet geïnstalleerd.

Huidige versie checken:
Ecodan remote controller
Service menu/Running information
Request code "190" -> "1500"

Inmiddels geupdate:
[Afbeelding]
Bedankt voor de gegevens, ik zal mijn unit ook updaten. Zit nog op versie 1000 FTC6.
Vorig jaar december geleverd door Alklima. Beetje vreemd, lijkt een erg oude firmware versie.
Is dit bij de andere in dit forum ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik moet het opstookprotocol uitvoeren van mijn nieuwbouwwoning. Dat heb ik gedaan volgens dit stappenplan, de thermostaat staat op 18 graden ingesteld.
https://alklima.nl/librar...k-protocol-met-Ecodan.pdf

Alleen, hij slaat niet aan ook niet als ik de temperatuur nog hoger instel dan de 25 graden.
Ik heb de PUHZ-SW100YAA en EHSC-VM2D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAWOpm1cncL1ARmqWP0jBwqf5pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8nyRCnb3e3k2mBr3vuiM0aQ.jpg?f=fotoalbum_large

Met de buurman gekeken, die heeft hetzelfde systeem, alleen bij hem komt er wel een play teken in plaats van de pauze stand waar het nu in blijft staan.

Iemand die weet waar het op blijft hangen?

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Naalroc , @DutchWing , @Noshi , @Capo1
Afgezien van de onduidelijkheid in de manuals:
Dat hele verhaal van die capaciteitsbegrenzing slaat louter op de versies met die waanzinnig hoge heatervermogens (6 - 9 kW). De in NL geleverde versies met 2 kW (die bij mij trouwens ook hard uit staat) hebben die mogelijkheid helemaal niet. Kan ook met de geïnstalleerde hardware helemaal niet. Dat element kan door de relais alleen maar aan of uit worden geschakeld, niets er tussenin.
Aan die instelling hoef je dus geen aandacht te besteden.

Het heeft ook niks te maken met een driefasen element in je SWW-vat, want daarvoor is op de FTC maar één uitgang beschikbaar. Die kan dus ook alleen maar aan of uit worden geschakeld. Als je daarvan het vermogen wil begrenzen moet je zelf iets maken.

@tweakduke :
Je vermeldt niet of je methode 1 of 2 gebruikt uit het gelinkte plan.
Heb je een zoneregeling die via de thermostaatingang je WP uit zet? (Geen idee overigens of bij het opstookprotocol (methode 1) naar die ingang wordt gekeken).

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 30-07-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Ik ben de dagen aan het her-programmeren zodat SWW om de dag wordt gedaan. Echter staat de legionella cyclus nog op een Donderdag (om de 14 dagen) en deze wil ik op zondag hebben. Ik kan alleen nergens vinden waar ik de Dag opgeef. Alleen de interval. Mis ik iets (in de handleiding zelfs niet in engels of duits)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

remcoVer schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:12:
Ik ben de dagen aan het her-programmeren zodat SWW om de dag wordt gedaan. Echter staat de legionella cyclus nog op een Donderdag (om de 14 dagen) en deze wil ik op zondag hebben. Ik kan alleen nergens vinden waar ik de Dag opgeef. Alleen de interval. Mis ik iets (in de handleiding zelfs niet in engels of duits)?
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70363418 onder het kopje Weekdag van legionellacyclus wijzigen is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Andrehj schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:18:

@tweakduke :
Je vermeldt niet of je methode 1 of 2 gebruikt uit het gelinkte plan.
Heb je een zoneregeling die via de thermostaatingang je WP uit zet? (Geen idee overigens of bij het opstookprotocol (methode 1) naar die ingang wordt gekeken).
Dat is methode 2. :)

Het is vers en nieuw en heb de installateur niet kunnen spreken, want de vakantietijd is aangebroken. Als goed is er geen aparte zoneregeling, daar heb ik tenminste niet voor gekozen.

Het frappante is dat bij de buurman wel alles meteen aanslaat met een zelfde setup.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:18:
@Naalroc , @DutchWing , @Noshi , @Capo1
Afgezien van de onduidelijkheid in de manuals:
Dat hele verhaal van die capaciteitsbegrenzing slaat louter op de versies met die waanzinnig hoge heatervermogens (6 - 9 kW). De in NL geleverde versies met 2 kW (die bij mij trouwens ook hard uit staat) hebben die mogelijkheid helemaal niet. Kan ook met de geïnstalleerde hardware helemaal niet. Dat element kan door de relais alleen maar aan of uit worden geschakeld, niets er tussenin.
Aan die instelling hoef je dus geen aandacht te besteden.
Precies!
Ik dacht dat jij wel een legionella run deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:45:
Precies!
Ik dacht dat jij wel een legionella run deed?
Ja, maar niet met die interne mini-heater. Ik gebruik een dompelelement (van 4.5 kW) in het vat. Dat werkt veel sneller en efficiënter (omdat je geen leidingverliezen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Capo1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:49:
Bedankt voor de gegevens, ik zal mijn unit ook updaten. Zit nog op versie 1000 FTC6.
Vorig jaar december geleverd door Alklima. Beetje vreemd, lijkt een erg oude firmware versie.
Is dit bij de andere in dit forum ook zo?
De mijne is begin november 2021 geplaatst en heeft firmware-versie 1310.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik kreeg bij mijn warmtepomp van sinterklaas deze link erbij:
https://servicios-ecodan.mitsubishielectric.es/
Hebben we zoiets in NL van Mitsubishi ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg sinds 27 juli via Melcloud2Domotics geen data meer binnen over verbruik en opwek vanuit Melcloud, alle waarden daarvan (in .deviceid) staan op 0:
"DailyHeatingEnergyConsumed":0.0
"DailyCoolingEnergyConsumed":0.0
"DailyHotWaterEnergyConsumed":0.0
"DailyHeatingEnergyProduced":0.0
"DailyCoolingEnergyProduced":0.0
"DailyHotWaterEnergyProduced":0.0
Andere waarden (bijv. compressorfrequentie, unit status en de diverse temperaturen) komen nog wel gewoon binnen.
Hebben anderen (@JVR2, @LeonTebbens, @Gival?) dat ook?
En @breinonline, hoe gaat het bij jou vanuit Melcloud naar HA? Krijg jij ze nog wel binnen?
Binnen de Melcloud apps (op windows en android) wordt het energieverbruik en de opwek nog wel weergegeven.

[ Voor 53% gewijzigd door Andrehj op 31-07-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Daar kan ik je niet mee helpen ben ik bang. Ik lees nu de warmtepomp uit via de Procon MelcoBEMS MINI naar ESP32 en dan naar Home Assistant. Daarvoor ‘onderschepte’ ik via curl de communicatie met MELcloud, zie breinonline in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Je zou kunnen kijken of dat wel werkt daar het los van Home Assistent staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
breinonline schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:56:
Daar kan ik je niet mee helpen ben ik bang. Ik lees nu de warmtepomp uit via de Procon MelcoBEMS MINI naar ESP32 en dan naar Home Assistant. Daarvoor ‘onderschepte’ ik via curl de communicatie met MELcloud, zie breinonline in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Je zou kunnen kijken of dat wel werkt daar het los van Home Assistent staat?
Dankjewel, maar het script Melcloud2Domotics draait al los op de Pi (geheel buiten Domotics) en gebruikt volgens mij al curl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@koevlaas2
Wat is een beetje een normale temperatuur voor de EHST20D + SW75YAA betreft:
Aansluiting hoge druk gas. (81,7 graden)
Aansluiting hoge druk vloeistof. (54,1 graden)
(Dit is de waarde wanneer setpoint is behaald.)
Op de binnenunit.
SWW setpoint 48 graden.

Ik heb de pomp nu op stand 5 staan (standaard)
Volgens de specificaties zou deze naar beneden kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtEisb6_mFcIRYF0yt9EOk3wRv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ogp6fpXl3PnWneQKggPso2BT.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zat te denken om deze op stand 4 te zetten, dan zit ik een beetje in het midden tussen min en maximaal, rekening houden met wat druk verlies tussen de 10 en 30 kPa.
Ik ga sowieso nog een inregelkraan in de leiding plaatsen zodat ik met de IMI set waterzijdige kan nameten en optimaal inregelen.

Zijn er nog andere waardes welke ik nog moet controleren om te bepalen of de unit optimaal functioneert, zonder dat F Gassen handelingen nodig zijn? (Bijvoorbeeld tijdens jaarlijkse routine check)

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 31-07-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de temperaturen en drukken zijn volledig afhankelijk van wat het kaboutertje in de ecodan wilt. daar heb je geen invloed op. fgassen-technisch kijk je ook naar de lagedruk zijde omdat daar te zien is of er genoeg gas in zit maar dan moet het systeem wel in test/koelen staan anders klopt er nog geen biet van de waardes.

meer flow is meer beter.

als je 54 om 48 haalt zit er dus nog wat ongebruikte warmte in, dus de pomp mag sneller.... O-)

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 31-07-2022 23:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:48:
de temperaturen en drukken zijn volledig afhankelijk van wat het kaboutertje in de ecodan wilt. daar heb je geen invloed op. fgassen-technisch kijk je ook naar de lagedruk zijde omdat daar te zien is of er genoeg gas in zit maar dan moet het systeem wel in test/koelen staan anders klopt er nog geen biet van de waardes.

hogere flow over de condensor = beter.

als je 54 om 48 haalt zit er dus nog wat ongebruikte warmte in, dus de pomp mag sneller.... O-)
Dus het belangrijkste zijn de drukken.
Temperaturen zeggen wel iets maar zonder het gehele plaatje kun je er eigenlijk weinig mee…

De pomp kan niet sneller, staat al op stand 5.
Zou de SWW pomp nog op stand 3 kunnen zetten, maar een te hoge stromingssnelheid is ook niet goed. (Sneller als 2m/s)

Ik had op internet nog het volgend gevonden (als dit klopt tenminste):
Hoge druk gas, max temp: 90 graden.
Delta T over condensor: >25 a 30 graden.
Klopt dit, dan is een Delta T van: 27,6 graden netjes.
Maar de meeste TSA’s hebben een temperatuur overdracht verschil van ongeveer 5 graden.
Dus 54 - 48 = 6 graden, dus nog best wel netjes.
Mijn temperatuur klemmen van Testo kunnen wel iets afwijken ondanks zo goed mogelijk afgesteld, ivm oppervlakte temperatuur vs dompelbuistemperatuur.
Ik merk vaak wel dat de boiler nog zo’n 1-2 graden aan het na ijlen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

drukken kijk je bijna niet na met fgassen in normale situaties, je kijkt naar de verdampingstemperatuur en de daadwerkelijke temperatuur van het gas/vloeistof. daar heb je je overhitting en onderkoeling waardes. dat zijn de waardes waar je iets mee kan als monteur zijnde want die zeggen iets over het systeem.

voorbeeld: ik gebruik voor splitjes een simpele analoge meter met een speciale adapter die ik makkelijk op de lagedrukzijde van een split kan klikken en het enigste waar ik naar kijk is de verdampingstemperatuur op de meter. die moet ergens tussen de 1 en 6 graden zitten in normaal bedrijf afhankelijk van het merk. dat is namelijk het enigste waar de buitenunit naar kijkt in koelbedrijf en waar hij wilt zijn qua verdampingstemperatuur. welke druk daarbij hoort kan hem niks schelen.

kijk je niet blind op die dt, een te hoge dt is ook niet tof. dat betekent dat de compressor onnodig hard aan het werk is en dus meer energie verbruikt dan nodig is. in theorie wil je dat de vloeistoftemperatuur dezelfde waarde heeft als je condensor-uit temperatuur en je gastemperatuur in relatieve termen zo laag mogelijk is om te voldoen aan je vermogensvraag.

wat belangrijkste is bij een split is het verschil tussen de gastemperatuur uit de compressor en de temperatuur van het gas wat je condensor ingaat. die verliezen is waar je op moet focusen. na een meter of 7~10 begin je gewoon flink vermogen in te leveren. in sommige gevallen kan dat wel oplopen tot 15%. dus 9kW uit de compressor persen en uitenlijk maar 7,5kW nuttige warmte uit je condensor krijgen is rieel bij leidinglengtes richting de 30 meter met de standaard flinterdunne isolatie die je op standaard aircoleiding krijgt. Al spelen er nog meer factoren natuurlijk.

een monoblok heeft van bovenstaande geen last omdat de condensor 5cm naast de compressor zit. Die hoeft dus minder hoge druk/temperatuur uit de compressor te persen om evenveel nuttige warmte uit de condensor te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 01-08-2022 08:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Mail van Alklima terug:
Onderstaand zie je een legionellarun die goed wordt uitgevoerd (16-7-2022). Je ziet ook dat er op een gegeven moment het elektrisch element wordt ingeschakeld en het opgenomen vermogen exact 2 kW is.
De week daarop, 23 juli, zie je dat Legionellabedrijf doorgaat tot half 7 in de ochtend, maar de temperatuur niet oploopt. Ook zie je geen opgenomen stroom voor het elektrisch element (van 2 kW). Dit is geen gemeten waarde, maar een ingestelde waarde van 2 kW, welke “gemeten” wordt wanneer het relais wordt aangestuurd. Het relais wordt dus ook niet aangestuurd. Onduidelijk is nog waarom, omdat legionellabedrijf nog wel actief is.

Graag in eerste instantie externe aansturing eraf halen, zodat externe beïnvloeding uitgesloten kan worden.
Mocht het probleem daarna nog steeds aanwezig zijn, dan graag contact zoeken met de installateur die het systeem bij jullie geplaatst heeft.

Je kan ook eerst even aankijken of de nieuwe software het al heeft opgelost.
Ik hoop dat @koevlaas2 als installateur nog meeleest :) Ik zal even aankijken of de nieuwe software ook het probleem heeft.

Overigens meen ik mij te herinneren dat er iemand was die de legionellacylus had uitgeschakeld en handmatig of via software eens in de zoveel tijd de watertank tot x graden liet verwarmen voor een duur van een minuut of 20? Klopt dat?

Edit:
Nog even gemaild dat ik in principe alleen het setpoint wijzig, daarop de volgende reactie teruggehad:
Ik kan me voorstellen dat er iets fout kan gaan als tijdens legionellabedrijf het setpoint wijzigt.
Graag testen wat er gebeurt als je 1 uur van tevoren het setpoint verhoogt, zodat het setpoint bij start legionella al is bereikt of in ieder geval ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door breinonline op 01-08-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
breinonline schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:43:
[...]
Ik hoop dat @koevlaas2 als installateur nog meeleest :) Ik zal even aankijken of de nieuwe software ook het probleem heeft.
Zeker, heb al even gekeken of de machine nog in de garantie zit wat dat betreft :*)
Edit: Er is wel ooit gezeur met software en zubadan's 11.2 geweest maar dat had iets met de compressor te maken volgens mij, welke softwareversie heb jij ?

[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 01-08-2022 16:48 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

koevlaas2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Zeker, heb al even gekeken of de machine nog in de garantie zit wat dat betreft :*)
Edit: Er is wel ooit gezeur met software en zubadan's 11.2 geweest maar dat had iets met de compressor te maken volgens mij, welke softwareversie heb jij ?
Ik zit nu op 1700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterAmsterdam
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-01-2024
Hallo, heeft iemand van deze site besteld?
Tu climatizaciononline.es uit Spanje , Is het betrouwbaar is de bestelling goed gekomen in NL ? Is een groot bedrag en ik heb twijfels, graag hoor ik jullie ervaringen, mvg Peter Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj4BaISnCpckKUGWf-t7V3yMaCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LntL78hjVH7QE9XeBB3J7kQF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
betalen met PayPal of creditcard, dat kost je 2-3,5% meer maar dan ben je veilig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

tweakduke schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:32:
Ik moet het opstookprotocol uitvoeren van mijn nieuwbouwwoning. Dat heb ik gedaan volgens dit stappenplan, de thermostaat staat op 18 graden ingesteld.
https://alklima.nl/librar...k-protocol-met-Ecodan.pdf

Alleen, hij slaat niet aan ook niet als ik de temperatuur nog hoger instel dan de 25 graden.
Ik heb de PUHZ-SW100YAA en EHSC-VM2D.
[Afbeelding]

Met de buurman gekeken, die heeft hetzelfde systeem, alleen bij hem komt er wel een play teken in plaats van de pauze stand waar het nu in blijft staan.

Iemand die weet waar het op blijft hangen?
Misschien was het een beginnersfout van mij, maar in mijn geval moest op de thermostaat de water temperatuur ook hoger staan dan de 18 graden waar die op stond. Toen ik dat ingesteld had ging de warmtepomp van de standby modus af en ging mijn instelling van het continue verwarmen wel van start.

Op de 1 of andere manier hield dat tegen, ik had verwacht dat het instellen op de EHSC-VM2D voldoende zou zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Laatst online: 29-06 16:24
Goedemorgen, ik heb besloten om toch niet hybride maar meteen maar volledig van het gas af te gaan met een Ecodan. Met dank aan dit topic kom ik dan uit op een Ecodan SCR-M60V-170D of Ecodan SCR-M40V-170D.
Mijn situatie is:
-vrijstaand huis, vloerverwarming beneden + radiatoren in rest van het huis
-ik stook op 50 graden
-gasverbruik in 2021 voor verwarmen 1150 m3 (na verbouwing).

Met een gedetailleerde berekening met graaddagen kom ik dan uit op de M40V (4 KW), de ervaringen die ik hier lees neigen naar M60V (6 KW).
Aangezien de installatie 2 KW elektrisch kan bijverwarmen heb ik al wat speling voor die paar dagen dat het echt koud is, aan de andere kant heb ik ook capaciteit nodig om de boiler op te warmen.

De vraag is: wat is wijsheid 4 of 6 KW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Bla65 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:35:
Goedemorgen, ik heb besloten om toch niet hybride maar meteen maar volledig van het gas af te gaan met een Ecodan. Met dank aan dit topic kom ik dan uit op een Ecodan SCR-M60V-170D of Ecodan SCR-M40V-170D.
Mijn situatie is:
-ik stook op 50 graden

Met een gedetailleerde berekening met graaddagen kom ik dan uit op de M40V (4 KW), de ervaringen die ik hier lees neigen naar M60V (6 KW).
Aangezien de installatie 2 KW elektrisch kan bijverwarmen heb ik al wat speling voor die paar dagen dat het echt koud is, aan de andere kant heb ik ook capaciteit nodig om de boiler op te warmen.

Een voordeel van 6 KW is dat het maken van SWW sneller gaat en dus minder lang huis verwarmen onderbreekt. Een warmtepomp in de winter staat meestal lang aan op een laag pitje, dan is die namelijk zuinig. Als warm water maken een uur langer duurt kan dat vervelend zijn. Bij -15 graden kwam ik hier nog lang niet te kort.
Ik zou voor de 6 KW gaan. Wij zaten op 800 m3 gas en zijn voor een 7.5 KW gegaan destijds.
Naar een hybride gaan is zonde van het geld (van het vast recht). Je gaat dan naar 4 a 500 kuub en je vast recht is ongeveer 250 euro per jaar, een kuub is dan zo maar nog eens 50 cent duurder!!!! Alleen op vast recht heb ik al een omslag in 8 jaar, en dat is zonder het gas verbruik. Die prijs weten we inmiddels die is schrikbarend omhoog gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door remcoVer op 02-08-2022 11:29 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
remcoVer schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:26:
[...]
Naar een hybride gaan is zonde van het geld (van het vast recht). Je gaat dan naar 4 a 500 kuub en je vast recht is ongeveer 250 euro per jaar, een kuub is dan zo maar nog eens 50 cent duurder!!!! Alleen op vast recht heb ik al een omslag in 8 jaar, en dat is zonder het gas verbruik. Die prijs weten we inmiddels die is schrikbarend omhoog gegaan.
Precies, vandaar dat ik nu ook volledig van het gas wil. Nu nog zien dat ik zo'n set te pakken krijg. Ook de Spaanse shops hebben ze niet liggen, iemand nog tips?

[ Voor 9% gewijzigd door Bla65 op 02-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als ik de service handleiding goed had begrepen is het ook mogelijk om de kWh meter en de warmtemeter rechtstreeks op de binnenunit te koppelen.

Gaat dat via M-bus of???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:38:
Als ik de service handleiding goed had begrepen is het ook mogelijk om de kWh meter en de warmtemeter rechtstreeks op de binnenunit te koppelen.

Gaat dat via M-bus of???
Gaat via de pulsuitgang van je meters. In de handleiding staat wel welke poort je moet hebben. Via de controlunit kan je instellen hoeveel kWh 1 puls is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 07:19
PeterAmsterdam schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:16:
Tu climatizaciononline.es uit Spanje , Is het betrouwbaar is de bestelling goed gekomen in NL ? Is een groot bedrag en ik heb twijfels, graag hoor ik jullie ervaringen, mvg Peter [Afbeelding]
Ja, ik heb daar een paar jaar geleden een Panasonic warmtepompboiler gekocht. Inclusief verzendkosten en minus de subsidie heeft me de WP-boiler toen ca €75,- gekost.

Hij kwam beschadigd aan, omdat hij los op een pallet stond en een WP boiler door het gewicht van de WP topzwaar is en dus makkelijk omvalt. Zeker in een vrachtwagen door Europa. Ik weet natuurlijk niet of hij oorspronkelijk wel goed vaststond en eventuele touwen/spanbanden losgeraakt zijn, door het indrukken van het piepschuim boven in de doos.
Het heeft me uiteindelijk meer dan een half jaar gekost om het bedrijf zo ver te krijgen om mij de beschadigde delen na te sturen. Dat waren o.a. het ventilatorhuis en de afdekkap. En uiteindelijk zijn de fins van de verdamper ook gedeeltelijk krom gedrukt. Heb ik natuurlijk wel zo goed mogelijk weer recht gedrukt, maar het is toch vervelend om zo met een "nieuw" apparaat te starten. Hij werkt overigens wel goed.

Pas toen ik het bedrijf aangaf dat ik negatieve review's over hun bedrijf op Nederlandse websites en fora zou geven, hebben ze me de delen nagestuurd.

Ik kan dus niet meteen zeggen dat ik er enthousiast over ben (om het maar eens voorzichtig uit te drukken).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:43:
drukken kijk je bijna niet na met fgassen in normale situaties, je kijkt naar de verdampingstemperatuur en de daadwerkelijke temperatuur van het gas/vloeistof. daar heb je je overhitting en onderkoeling waardes. dat zijn de waardes waar je iets mee kan als monteur zijnde want die zeggen iets over het systeem.

voorbeeld: ik gebruik voor splitjes een simpele analoge meter met een speciale adapter die ik makkelijk op de lagedrukzijde van een split kan klikken en het enigste waar ik naar kijk is de verdampingstemperatuur op de meter. die moet ergens tussen de 1 en 6 graden zitten in normaal bedrijf afhankelijk van het merk. dat is namelijk het enigste waar de buitenunit naar kijkt in koelbedrijf en waar hij wilt zijn qua verdampingstemperatuur. welke druk daarbij hoort kan hem niks schelen.

kijk je niet blind op die dt, een te hoge dt is ook niet tof. dat betekent dat de compressor onnodig hard aan het werk is en dus meer energie verbruikt dan nodig is. in theorie wil je dat de vloeistoftemperatuur dezelfde waarde heeft als je condensor-uit temperatuur en je gastemperatuur in relatieve termen zo laag mogelijk is om te voldoen aan je vermogensvraag.

wat belangrijkste is bij een split is het verschil tussen de gastemperatuur uit de compressor en de temperatuur van het gas wat je condensor ingaat. die verliezen is waar je op moet focusen. na een meter of 7~10 begin je gewoon flink vermogen in te leveren. in sommige gevallen kan dat wel oplopen tot 15%. dus 9kW uit de compressor persen en uitenlijk maar 7,5kW nuttige warmte uit je condensor krijgen is rieel bij leidinglengtes richting de 30 meter met de standaard flinterdunne isolatie die je op standaard aircoleiding krijgt. Al spelen er nog meer factoren natuurlijk.

een monoblok heeft van bovenstaande geen last omdat de condensor 5cm naast de compressor zit. Die hoeft dus minder hoge druk/temperatuur uit de compressor te persen om evenveel nuttige warmte uit de condensor te krijgen.
Duidelijk :)
Ik ga het eens allemaal nameten etc.
+ als het kouder is de temperatuur verliezen over het leiding verloopt tussen binnen en buitenunit meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Gaat via de pulsuitgang van je meters. In de handleiding staat wel welke poort je moet hebben. Via de controlunit kan je instellen hoeveel kWh 1 puls is.
Hebben warmtemeters deze standaard?
Bijvoorbeeld de multical 303?
https://zaehleronlineshop...m-Funk-vorbereitet-2021_2
Ik zie best veel verschil tussen de meters qua prijzen, maar kan niet echt veel verschil zien behalve de Qn waarde en DN maat.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 02-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:24
Tu climatizaciononline.es uit Spanje , Is het betrouwbaar is de bestelling goed gekomen in NL ? Is een groot bedrag en ik heb twijfels, graag hoor ik jullie ervaringen, mvg Peter [Afbeelding]
Er zijn ook andere Spaanse winkels die deze warmtepomp voor dit bedrag kunnen leveren. Waarom ga je voor de SHW80YAA? Heeft de SW75YAA niet genoeg vermogen? Dan zou ik voor de SHW112YAA gaan, dat is hetzelfde apparaat als de SHW80YAA maar dan zonder begrenzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Bla65 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:35:
Mijn situatie is:
-ik stook op 50 graden

De M40V set bevat de SUZ-SWM40VA buitenunit en die kun je als 5kW warmtepomp categoriseren. Als je een stap hoger gaat (M60V) kun je net zo goed voor de M80V (SUZ-SWM80VA) gaan, want dat is de niet begrensde versie van de M60V (SUZ-SWM60VA). De vraag is wel of je elektra aansluiting het vermogen van deze 1-fase warmtepomp aan kan. Alternatief zijn de bekende 3-fase PUHZ-SW75YAA warmtepomp en PUD-SWM80YAA (deze laatste kan niet koelen).

De winter van 2020/2021 was zacht tot buitengewoon zacht, daarom zou ik voor wat meer power gaan, dan heb je de bijverwarming ook niet nodig.

Weet je zeker dat je genoeg hebt aan een 170l SWW vat? Er zijn ook varianten met 200l en 300l vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
doek55 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

De M40V set bevat de SUZ-SWM40VA buitenunit en die kun je als 5kW warmtepomp categoriseren. Als je een stap hoger gaat (M60V) kun je net zo goed voor de M80V (SUZ-SWM80VA) gaan, want dat is de niet begrensde versie van de M60V (SUZ-SWM60VA). De vraag is wel of je elektra aansluiting het vermogen van deze 1-fase warmtepomp aan kan. Alternatief zijn de bekende 3-fase PUHZ-SW75YAA warmtepomp en PUD-SWM80YAA (deze laatste kan niet koelen).

De winter van 2020/2021 was zacht tot buitengewoon zacht, daarom zou ik voor wat meer power gaan, dan heb je de bijverwarming ook niet nodig.

Weet je zeker dat je genoeg hebt aan een 170l SWW vat? Er zijn ook varianten met 200l en 300l vat.
Dank je voor je reactie! Qua power zou ik alles aan moeten kunnen, er ligt 3 fase die nu nog vooral voor het aanbod van de 25 zonnepanelen wordt gebruikt. Ik snap nu ook waarom zoveel mensen uit het overzicht de M80V hebben.
We zijn doorgaans met 2 personen thuis en gebruiken SWW echt alleen maar voor de badkamer, dus dat zou wel uit moeten kunnen denk ik. En om nou meer water warm te houden voor het geval dat is ook weer zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Bla65 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Dank je voor je reactie! Qua power zou ik alles aan moeten kunnen, er ligt 3 fase die nu nog vooral voor het aanbod van de 25 zonnepanelen wordt gebruikt. Ik snap nu ook waarom zoveel mensen uit het overzicht de M80V hebben.
We zijn doorgaans met 2 personen thuis en gebruiken SWW echt alleen maar voor de badkamer, dus dat zou wel uit moeten kunnen denk ik. En om nou meer water warm te houden voor het geval dat is ook weer zoiets.
Juist met een 3-fase aansluiting kan een 1-fase warmtepomp issues geven, maar ik zie dat zelfs de SWM-80VA op 16A gezekerd moet worden. Ik dacht dat dat voorheen hoger was, maar zal mij wel vergissen :).

Je weet dat een groter SWW vat op lagere temperatuur zuiniger is dan een kleiner vat op hogere temperatuur? Uiteindelijk heb je net zoveel warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
doek55 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Je weet dat een groter SWW vat op lagere temperatuur zuiniger is dan een kleiner vat op hogere temperatuur? Uiteindelijk heb je net zoveel warm water.
Dat is natuurlijk ook zo, ook goed om mee te nemen. De 200l variant is wel weer een stuk hoger, ik ga eens passen en meten (en natuurlijk kijken waar het te krijgen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Als het goed is, wordt begin oktober mijn PUHZ-SHW80YAA met ERST30C bezorgd. 'k Ben nu bezig zaken verder uit te zoeken aan te schaffen. Qua regeling ben ik voornemens WAR+ruimtethermostaat te gaan gebruiken.
De bekende PAW-A2W-RTWIRELESS was mijn eerste keus, maar de WAF is buitengewoon laag (en ik vind 'm ook niet moeders mooiste). Bovendien is 'ie nogal prijzig.
Nu ben ik voornemens de niet-modulerende NetAtmo kamerthermostaat aan te schaffen. Deze heeft een instelbare hysterese van 0.1 - 2.0K en zou verder niet meer moeten doen dan een aan/uit-signaal aan de WP geven.

M.i. zou dit prima moeten werken. Of zie ik iets over 't hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kijk eens bij climamarket.eu , van hun heb ik afgelopen vrijdag mijn in april bestelde wp in perfecte staat afgeleverd gekregen. Support is snel en nederlands van Alberto, google translate is iedermans vriend.
Daarnaast heb je in Duitsland en Italie nog veel sites waar je van alles kunt kopen tegen “andere” prijzen dan in NL, om het maar een beetje eufemistisch uit te drukken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:13:

Nu ben ik voornemens de niet-modulerende NetAtmo kamerthermostaat aan te schaffen. Deze heeft een instelbare hysterese van 0.1 - 2.0K en zou verder niet meer moeten doen dan een aan/uit-signaal aan de WP geven.

Kun je die Netatmo ook gebruiken voor koelen? (Aangezien je een WP hebt gekocht die daar geschikt voor is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:17
Als het goed is, wordt begin oktober mijn PUHZ-SHW80YAA met ERST30C bezorgd. 'k Ben nu bezig zaken verder uit te zoeken aan te schaffen. Qua regeling ben ik voornemens WAR+ruimtethermostaat te gaan gebruiken.
De bekende PAW-A2W-RTWIRELESS was mijn eerste keus, maar de WAF is buitengewoon laag (en ik vind 'm ook niet moeders mooiste). Bovendien is 'ie nogal prijzig.

Prijstechnisch gezien lijkt dit een No-Brainer t.o.v. de alom bekende Pana PAW

https://savvycons.nl/coll...4j2VL6BOAKuBoCadkQAvD_BwE

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chip2710 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:00:
[...]

Prijstechnisch gezien lijkt dit een No-Brainer t.o.v. de alom bekende Pana PAW

https://savvycons.nl/coll...4j2VL6BOAKuBoCadkQAvD_BwE
Dat ding heeft allemaal "intelligente" functies, waar je alleen maar last van hebt en die je temperatuurregeling nodeloos complex maken.
Het enige wat die thermostaat moet doen is je WP uitschakelen als setpoint is bereikt (en weer aan als de temperatuur weer 0.2 graden lager is (of hoger, bij koelen)).
Niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn er hier ook die melcould2domoticz gebruiken voor zowel airco als warmtepomp toevallig? Installatie is nogal omslachtig, dus voordat ik eraan ga beginnen even peilen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:25:
Zijn er hier ook die melcould2domoticz gebruiken voor zowel airco als warmtepomp toevallig? Installatie is nogal omslachtig, dus voordat ik eraan ga beginnen even peilen :)
De melcloud2domoticz die hier gelinkt wordt werkt alleen voor lucht/water.
Voor lucht/lucht kan je deze gebruiken als je de wifi adapter van ME hebt:
https://github.com/gysmo38/domoticz-python-melcloud

Kijk wel even bij issues voor de goed werkende.
Klein nadeel is dat er nog een bug in zit, na een tijdje gaat hij te vaak pollen en dat kost cpu usage. Ik heb eventjes geprobeert om die bug op te lossen maar daarna geen tijd meer in gestopt. Nu disable/enable ik via domoticz-hardware 1x in de zoveel tijd de plugin.

Er zijn ook nog mogelijkheden (ook bij lucht/lucht) om zonder de wifi adapter te werken. Zelfbouw ESP met vervolgens mqtt bijvoorbeeld. En dat opvangen in domoticz. Staat ook ergens op github.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 03-08-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Andrehj schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Dat ding heeft allemaal "intelligente" functies, waar je alleen maar last van hebt en die je temperatuurregeling nodeloos complex maken.
Het enige wat die thermostaat moet doen is je WP uitschakelen als setpoint is bereikt (en weer aan als de temperatuur weer 0.2 graden lager is (of hoger, bij koelen)).
Niks meer.
Klopt, maar de Pana is wel behoorlijk duurder en eigenlijk overkill als je naar de prijs kijkt

ps. ik heb gewoon de Computherm Q7RF er tussen zitten, werkt perfect.
Doet wat tie moet doen, niet afhankelijk van WiFi, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Chip2710 op 03-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

De melcloud2domoticz die hier gelinkt wordt werkt alleen voor lucht/water.
Voor lucht/lucht kan je deze gebruiken als je de wifi adapter van ME hebt:
https://github.com/gysmo38/domoticz-python-melcloud

Kijk wel even bij issues voor de goed werkende.
Klein nadeel is dat er nog een bug in zit, na een tijdje gaat hij te vaak pollen en dat kost cpu usage. Ik heb eventjes geprobeert om die bug op te lossen maar daarna geen tijd meer in gestopt. Nu disable/enable ik via domoticz-hardware 1x in de zoveel tijd de plugin.

Er zijn ook nog mogelijkheden (ook bij lucht/lucht) om zonder de wifi adapter te werken. Zelfbouw ESP met vervolgens mqtt bijvoorbeeld. En dat opvangen in domoticz. Staat ook ergens op github.
Die had ik, maar loopt gruwelijk vast. Vandaar dat ik op melcloud2domoticz terecht kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

Andere optie is wellicht deze?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7DeIIIe9QpZO869sT5WtsYRnz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cybgJy4MNJFUmVsz9HACSt1h.png?f=user_large

PAR-WT50-R-E. Heb m zelf niet trouwens, dus check even of ie “past” op jouw systeem.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

ThaDude

Hang Loose

LeonTebbens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]

PAR-WT50-R-E. Heb m zelf niet trouwens, dus check even of ie “past” op jouw systeem.
Deze heeft een hysterese van 1 graad als ik mij niet vergis. Reden dat ik de Panasonic heb gekocht.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
ThaDude schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Deze heeft een hysterese van 1 graad als ik mij niet vergis. Reden dat ik de Panasonic heb gekocht.
Snap ik. In de praktijk merk ik overigens niet echt iets van de 1 graden hysteresis van de standaard Ecodan controller 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Een alternatief voor een thermostaat is een (wifi-)relais icm een domotica systeempje. Dan heb je volledige controle wanneer de warmtepomp aan of uit gaat. Je kunt dan zelf allerlei warmtepomp vriendelijke intelligentie toevoegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Andrehj schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Kun je die Netatmo ook gebruiken voor koelen? (Aangezien je een WP hebt gekocht die daar geschikt voor is)
Nee, koelen kan 'ie inderdaad niet. Omdat koelen voor mij meer een nice to have is, regel ik het koelen d.m.v. domotica.
Chip2710 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Klopt, maar de Pana is wel behoorlijk duurder en eigenlijk overkill als je naar de prijs kijkt

Eens. Dank voor deze tip. Lijkt ook een interessante optie om te bekijken :)
LeonTebbens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]

Zoals @ThaDude ook al aangeeft, is de hysterese een punt. Omdat ik een enorme massa beton verwarm, moet de hysterese zo klein mogelijk zijn om niet enorme temperatuurwisselingen in m'n verwarmde ruimtes te krijgen.
doek55 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:28:
Een alternatief voor een thermostaat is een (wifi-)relais icm een domotica systeempje. Dan heb je volledige controle wanneer de warmtepomp aan of uit gaat. Je kunt dan zelf allerlei warmtepomp vriendelijke intelligentie toevoegen :).
Klopt. Als ik geen vrouw had, dan was dat voor mij waarschijnlijk the way to go. Maar je kunt niet alles hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 14:03
Hier ook plannen voor een WP installatie, Ecodan is één van de series waar ik naar kijk.
Vooralsnog all electric ready concept dus eerst als hybride inzetten en indien ketel vervangen gaat worden overstappen naar gasloos.
Rijtjeswoning uit 1998, bg heeft heeft vv, 1e en 2e verd. heeft radiatoren. Ketel draait al enkele jaren op aanvoer van 50.

Hoop dat jullie kunnen helpen met volgende.
- heeft iemand al ervaring met hybride variant? Graag delen.
- de ketel kun je aansturen obv 0 tot 10 volt aan/uit sturing cv ketel (brandercapaciteit), hoe bevalt dit als je voor deze optie hebt gekozen?
- zijn alle Ecodan units modulerend en waaraan is dit herkennen?
- op dit moment gebruik ik zoneregeling via Evohome systeem (complete huis), is dit goed te combineren met de Ecodan of beter compleet te verwijderen?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Cranberry
Chip2710 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Eens. Dank voor deze tip. Lijkt ook een interessante optie om te bekijken :)
Daar heb ik ook even naar gekeken, die was me niet bekend; heeft een hysteresis van +/- 0,1 °C dat is mooi; en als je nu een bedrade thermostaat hebt, dan is eentje zonder de "RF" de helft van de prijs, (ca€33) met verder dezelfde mogelijkheden. Dat is dus de CompuserveQ7. De ingestelde waarde is wel een beetje grof: per halve graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
snapo6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:53:
Hier ook plannen voor een WP installatie, Ecodan is één van de series waar ik naar kijk.
.................
- zijn alle Ecodan units modulerend en waaraan is dit herkennen?
- op dit moment gebruik ik zoneregeling via Evohome systeem (complete huis), is dit goed te combineren met de Ecodan of beter compleet te verwijderen?
Ja, alle Ecodans moduleren, staat in de documentatie.
Ik ken het Evohome systeem niet, maar een zone regeling werkt prima; ik gebruik het (oudere) Danfoss systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Naalroc schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:04:
@Cranberry
[...]

[...]

Daar heb ik ook even naar gekeken, die was me niet bekend; heeft een hysteresis van +/- 0,1 °C dat is mooi; en als je nu een bedrade thermostaat hebt, dan is eentje zonder de "RF" de helft van de prijs, (ca€33) met verder dezelfde mogelijkheden. Dat is dus de CompuserveQ7. De ingestelde waarde is wel een beetje grof: per halve graad.
Klopt de Q7 is de bedrade uitvoering, die ingestelde waarde per halve graad kun je
eventueel manipuleren met de ijking van de gemeten temperatuur. Ik heb met die 0,5
verstelling helemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ik snap die hysterese niet echt.. Waarom wil je dat hij bij 0.1 graad al weer aanspringt? Ik snap dat het goed is voor een constante temperatuur in het huis, maar dan krijg je toch juist veel in en uitschakelingen van de warmtepomp? Of doet de regeling van de warmtepomp hier wat anders mee?

Ik kwam (via Zigbee2mqtt) ook deze thermostaat tegen: SMaBiT AV2010/32
Hysterese schijn je ook in te kunnen stellen, lijkt me een simpel ding.. Helaas niet goedkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 03-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@HaTe Omdat ik veel massa verwarm (niet alleen de cementdekvloer, maar ook de hele betonvloer die daaronder ligt, is het systeem erg traag. Als de thermostaat pas weer gaat verwarmen als de temperatuur een halve graad onder de ingestelde temperatuur komt, dan duurt het lang (paar uur) voordat we weer op de ingestelde temperatuur zitten.
Veel in- en uitschakelingen zullen we a.g.v. de traagheid niet krijgen.

Die thermostaat is ook interessant. De prijs vind ik nog wel meevallen (€50 à €60). Volgens mij is er wel een afhankelijkheid van een domotica-systeem, iets wat ik zelf niet wil voor verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cranberry op 04-08-2022 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Cranberry schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 01:08:
@HaTe Omdat ik veel massa verwarm (niet alleen de cementdekvloer, maar ook de hele betonvloer die daaronder ligt, is het systeem erg traag. Als de thermostaat pas weer gaat verwarmen als de temperatuur een halve graad onder de ingestelde temperatuur komt, dan duurt het lang (paar uur) voordat we weer op de ingestelde temperatuur zitten.
Veel in- en uitschakelingen zullen we a.g.v. de traagheid niet krijgen.

Die thermostaat is ook interessant. De prijs vind ik nog wel meevallen (€50 à €60). Volgens mij is er wel een afhankelijkheid van een domotica-systeem, iets wat ik zelf niet wil voor verwarmen.
Moet volgens mij niet uitmaken. Als je stooklijn goed is dan gebruik je de thermostaat ook niet. 0.1 graden is niet veel.. Een keer een scheet laten en je thermostaat gaat uit.

Die thermostaat werkt met zigbee, dus is bijvoorbeeld met home assistant helemaal te gebruiken. Ik vraag me wel af wat de minimale hysterese is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik probeer al een tijd een Ecodan te bemachtigen via ClimaMarket in Spanje.
Echter verschuiven ze steeds de lever datum. Iemand een idee voor andere soortgelijke partijen met name de prijs spreekt mij erg aan.

https://www.climamarket.e...ectric-ecodan-suz-swm60va

https://www.climamarket.e...ectric-hydrobox-ersd-vm2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
deheij1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:18:
Ik probeer al een tijd een Ecodan te bemachtigen via ClimaMarket in Spanje.
Echter verschuiven ze steeds de lever datum. Iemand een idee voor andere soortgelijke partijen met name de prijs spreekt mij erg aan.

https://www.climamarket.e...ectric-ecodan-suz-swm60va

https://www.climamarket.e...ectric-hydrobox-ersd-vm2c
Ik ben ook met diverse partijen in gesprek, levering is oktober/november (Mitsubishi heeft ze gewoon nog niet). Ik heb al een offerte van tuclimatizaciononline.es (voor mij nog gunstiger dan ClimaMarket) en wacht nog op EcoClimagroup.
Pagina: 1 ... 20 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero