Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14
@deheij1 wat bedoel je met steeds verschuiven? Heb je al besteld?

De productie van warmtepompen kan op dit moment de vraag helemaal niet bijbenen. Levertijdens zijn indicatief. Het gebeurt dat een eerder afgegeven verwachte leverdatum vanuit de fabrikant/importeur weer wordt bijgesteld.

De levertijd van de WP die ik besteld heb, is qua levertijd ook een keer verschoven.De buitenunit stond op een bepaald moment op eind oktober, maar die is inmiddels al wel bij de importeur in Spanje binnen en voor mij gereserveerd. De hydrobox zou in eerste instantie eind novmber worden, maar dat lijkt nu eind september te worden.
Kortgezegd: een leverancier kan op dit moment niets met zekerheid zeggen over de leverdatum als iets niet op dit moment op voorraad is of op heel korte termijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
@Cranberry En waar heb jij ze dan besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Bla65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Ik ben ook met diverse partijen in gesprek, levering is oktober/november (Mitsubishi heeft ze gewoon nog niet). Ik heb al een offerte van tuclimatizaciononline.es (voor mij nog gunstiger dan ClimaMarket) en wacht nog op EcoClimagroup.
Lekker prijsje.... en dus goedkoper dan climamarket

https://tuclimatizacionon...y=ersdvm2d&fast_search=fs

ze versturen naar NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Cranberry schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:38:
@deheij1 wat bedoel je met steeds verschuiven? Heb je al besteld?

De productie van warmtepompen kan op dit moment de vraag helemaal niet bijbenen. Levertijdens zijn indicatief. Het gebeurt dat een eerder afgegeven verwachte leverdatum vanuit de fabrikant/importeur weer wordt bijgesteld.

De levertijd van de WP die ik besteld heb, is qua levertijd ook een keer verschoven.De buitenunit stond op een bepaald moment op eind oktober, maar die is inmiddels al wel bij de importeur in Spanje binnen en voor mij gereserveerd. De hydrobox zou in eerste instantie eind novmber worden, maar dat lijkt nu eind september te worden.
Kortgezegd: een leverancier kan op dit moment niets met zekerheid zeggen over de leverdatum als iets niet op dit moment op voorraad is of op heel korte termijn komt.
Ik had een pre order, maar steeds wordt de datum een maand naar voren geschoven, ik heb uiteindelijk maar de order gecanceld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14
Bij ClimaMarket in Spanje
deheij1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

ze versturen naar NL?
Ja, maar zoek even hier op GoT naar ervaringen. Volgens mij is men over het algemeen meer tevreden met ClimaMarket.
Zelf vind ik het contact met ClimaMarket ook erg goed. Na plaatsen van de bestelling heb ik regelmatig via WhatsApp contact met hen gezocht m.b.t. levertijden. Ze reageren heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Cranberry schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

[...]

Ja, maar zoek even hier op GoT naar ervaringen. Volgens mij is men over het algemeen meer tevreden met ClimaMarket.
Zelf vind ik het contact met ClimaMarket ook erg goed. Na plaatsen van de bestelling heb ik regelmatig via WhatsApp contact met hen gezocht m.b.t. levertijden. Ze reageren heel goed.
Goed te onthouden.... Ik ga dan nog maar eens een poging wagen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:36
Hier ook goede ervaringen met climamarket, wel een jaar geleden besteld, toen geen problemen met leveringen. Je kunt ze misschien beter van te voren benaderen met de vraag wat wel op korte termijn leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
deheij1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

ze versturen naar NL?
Si, kost ongeveer € 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Oke.... helaas hebben ze hem niet meer. Geen verwachte lever datum....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:12:
Ik krijg sinds 27 juli via Melcloud2Domotics geen data meer binnen over verbruik en opwek vanuit Melcloud, alle waarden daarvan (in .deviceid) staan op 0:

[...]

Andere waarden (bijv. compressorfrequentie, unit status en de diverse temperaturen) komen nog wel gewoon binnen.
Hebben anderen (@JVR2, @LeonTebbens, @Gival?) dat ook?
En @breinonline, hoe gaat het bij jou vanuit Melcloud naar HA? Krijg jij ze nog wel binnen?
Binnen de Melcloud apps (op windows en android) wordt het energieverbruik en de opwek nog wel weergegeven.
Enkele maanden geleden had ik ook die problemen met die verbruikswaarden; waarden kwamen heel onregelmatig door (meestal gewoon nullen, soms de juiste waarden), was gewoon niet bruikbaar op die manier. Ben ondertussen gestopt met het gebruik van die Melcloud2Domotics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
deheij1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Oke.... helaas hebben ze hem niet meer. Geen verwachte lever datum....
De set die ik wil hebben ze ook niet, tegen mij werd gezegd eind oktober/november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:18

HaTe

haat niet

Cranberry schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

[...]

Ik ben inderdaad ook tevreden met ClimaMarket. Ze reageren inderdaad snel en aftersales was ook goed. Ik had een deuk in m'n behuizing deur zitten (cosmetisch) en kreeg een nieuwe gestuurd. Helaas was die ook gedeukt.... Nu laat ik het maar zo, maar ze doen hun best wel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Heeft iemand fotos hoe de ecodan is aangesloten en dan met name de hydrobox?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Wat wil je dan met die foto's , van 4 pijpen en 2 kabels?
De handleidingen staan toch op het internet.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Naalroc schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:18:
Wat wil je dan met die foto's , van 4 pijpen en 2 kabels?
De handleidingen staan toch op het internet.
Ja het staat er allemaal, maar ben meer visueel ingesteld ;-)
Dus een mooie foto van de hydrobox, dan snap ik wat beter de leidingen etc/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6akWTtvWcwEWS6FP9yb9E2YyQ6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IM0a4XUAZKwWWVHj6jM5C58k.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
mooi hoor nog een plaatje van wat verder eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDmLv116idtnpR6SVjUCS9qvXLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFfDX5M5rCvBlc2OyHteDoGq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
wel slim dus boven je boiler? bij mij staat mijn boiler een stukje van de hydro af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
doek55 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

De vraag is wel of je elektra aansluiting het vermogen van deze 1-fase warmtepomp aan kan. Alternatief zijn de bekende 3-fase PUHZ-SW75YAA warmtepomp en PUD-SWM80YAA (deze laatste kan niet koelen).
Ik heb een SUZ-SWM80VA en die kan makkelijk op B16A.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HaTe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Ik ben inderdaad ook tevreden met ClimaMarket. Ze reageren inderdaad snel en aftersales was ook goed. Ik had een deuk in m'n behuizing deur zitten (cosmetisch) en kreeg een nieuwe gestuurd. Helaas was die ook gedeukt.... Nu laat ik het maar zo, maar ze doen hun best wel.
Uitdeuken met een kleine rubberen hamer.
Deel uitbouwen, op z'n kop op een plank, paar gerichte klappen en bijna als nieuw 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 07:33
Grolsch schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:16:
En bij Tb +32 ongeveer gaat hij naar 20hz. Daarom heb ik nu in mijn domotica geregeld dat de wp bij +20 denkt dat het 38 graden is ;)

Maar ik hoef nog niet te koelen gelukkig, MV en niet luchtdicht bouwen heeft ook voordelen ;)
Zou je eens willen uitleggen hoe de deze nep temperaturen aan de warmtepomp doorgeeft? Ik gebruik nu de Mitsu wifi module voor communicatie via HA. Is dit iets dat alleen mogelijk is met de Procon of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SgtCaffran schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Zou je eens willen uitleggen hoe de deze nep temperaturen aan de warmtepomp doorgeeft? Ik gebruik nu de Mitsu wifi module voor communicatie via HA. Is dit iets dat alleen mogelijk is met de Procon of...?
Het kan volgens mij ook gerust zonder de procon, maar als je het een beetje wil automatiseren heb je wel iets van Domotica nodig, en je hebt HA, dus dat zou kunnen.

Ik gebruik er ook HA voor.

Benodigdheden:

- 2 x weerstand / potmeter
- Wifi Relais Board
- Soldeerbout

De buitentemperatuur wordt gemeten door een NTC-weerstand (weerstand met een Negatieve TemperatuurCoëfficiënt). Met andere woorden, de buitentemperatuur bepaalt de weerstand.

In de databooks staan de temperaturen en bij behorende weerstanden vermeld.

Ik heb dus 1 x weerstand welke 38 graden doorgeeft aan de WP, en 1 x weerstand die 14 graden doorgeeft aan de WP, en de daadwerkelijke NTC van de WP zelf.

In HA heb ik het met een wifi relais bordje zo geregeld:

Temp <4 graden - Mitsu NTC
Temp + 4 graden - Fake weerstand 14 graden
Temp +20 graden - Fake weerstand 38 graden

De daadwerkelijke buitentemperatuur meet ik met mijn Netatmo weerstation, welke weer aan HA is gekoppeld.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 07:33
@Grolsch Ah zo, helder! Voor mij zou dit vooral interessant kunnen zijn om het minimum vermogen te beperken tijdens koelen. De laatste pagina's staan er verschillende berichten van tweakers met hetzelfde probleem: De warmtepomp kan het minimale vermogen niet kwijt tijdens koelen en slaat af omdat de aanvoer temperatuur te ver onder het setpoint komt.

Zou deze techniek daarbij kunnen helpen? Kan me zelfs voorstellen dat je de automatisering niet doet op buitentemperatuur maar op de status van de unit (koelen). De winst bij SWW in de zomer lijkt me beperkter, of klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-05 01:00
Ecodan experts, misschien een noobvraag, en waarschijnlijk is er een simpele, logische verklaring..
Maar ik zat eens even te kijken op de unit van de ecodan warmtepomp en nu zie ik tot verbazing dat het overzicht van verbruikte energie aangeeft dat in de maand juli de warmtepomp 45 kwh verbruikt heeft voor verwarming en 55 voor SWW.

Thermostaat staat al tijden op 16 graden, en het is ook absoluut niet onder de 21 graden in huis geweest. Hoe kan de WP dan zoveel energie verbruikt hebben voor verwarming? Weten jullie dat?

Nou heb ik wel een tijdje geleden de warmtepomp op WAR gezet in plaats van de standaard thermostaat instelling. Maar ik kan me niet voorstellen dat de warmtepomp in juli aan heeft moeten slaan voor verwarming? Zie ik iets over het hoofd?

Er zal ongetwijfeld ook nog een afwijking in zitten in de gemeten kwh vanuit de WP zelf. Maar ik heb helaas nog geen kwhmeter er op zitten. Maar ik had eerlijk gezegd 0 kWh verwacht. Ben benieuwd waar de denkfout zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NileZ_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:21:
Ecodan experts, misschien een noobvraag, en waarschijnlijk is er een simpele, logische verklaring..
Maar ik zat eens even te kijken op de unit van de ecodan warmtepomp en nu zie ik tot verbazing dat het overzicht van verbruikte energie aangeeft dat in de maand juli de warmtepomp 45 kwh verbruikt heeft voor verwarming en 55 voor SWW.

Thermostaat staat al tijden op 16 graden, en het is ook absoluut niet onder de 21 graden in huis geweest. Hoe kan de WP dan zoveel energie verbruikt hebben voor verwarming? Weten jullie dat?

Nou heb ik wel een tijdje geleden de warmtepomp op WAR gezet in plaats van de standaard thermostaat instelling. Maar ik kan me niet voorstellen dat de warmtepomp in juli aan heeft moeten slaan voor verwarming? Zie ik iets over het hoofd?

Er zal ongetwijfeld ook nog een afwijking in zitten in de gemeten kwh vanuit de WP zelf. Maar ik heb helaas nog geen kwhmeter er op zitten. Maar ik had eerlijk gezegd 0 kWh verwacht. Ben benieuwd waar de denkfout zit..
Topic even teruglezen, is al erg vaak besproken.
Het zit in meetonnauwkeurigheid en standbyverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja had ik gelezen maar had die dan niet op de 'verwarming' verwacht eerlijk gezegd, immers die wordt juist niet gebruikt, en de sww dan weer wel.

Maar thanks voor je antwoord. Zoals ik al dacht, makkelijk verklaarbaar antwoord inderdaad 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NileZ_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:05:
Ja had ik gelezen maar had die dan niet op de 'verwarming' verwacht eerlijk gezegd, immers die wordt juist niet gebruikt, en de sww dan weer wel.

Maar thanks voor je antwoord. Zoals ik al dacht, makkelijk verklaarbaar antwoord inderdaad 👍
En nu heel snel een echte kwh meter voor je wp zetten ;) dan weet je exact wat er gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha ja zit nog in de planning. Ben er alleen nog niet aan toegekomen. En dan schiet het er weer eens bij in tot je er weer aan herinnert wordt.
Idem voor de PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:36

Antwoorden / oplossingen zijn al gegeven door @Andrehj en @Grolsch . Ik zie t.o.v. de kWh meter (binnen/buiten unit) een fluctuatie in de afgelopen 2 jaar van 2.8 - 3.6% onder rapportage van de WP. Heb nog niet de moeite genomen om te bekijken of de inhaalslag in de zomer op basis van standby verbruik of een "kabouter" correctie factor is.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:49:
[...]

En nu heel snel een echte kwh meter voor je wp zetten ;) dan weet je exact wat er gebeurt :)
Mijn Ecodan geeft gewoon 0 kWh aan voor verwarmen, maar staat op koelen en die geeft 2 kWh aan voor de maand Juli. En dat kan kloppen want ik heb 'm wel even een paar uurtjes laten koelen voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is met de Ecodan altijd maar de vraag in welk hokje (sww/ verwarmen/ koelen) hij het standby verbruik zet en hoeveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:13:
Het is met de Ecodan altijd maar de vraag in welk hokje (sww/ verwarmen/ koelen) hij het standby verbruik zet en hoeveel :)
Dat klopt maar bij @NileZ_ is het dan wel erg veel voor standby dus heeft WAR misschien in de koudere nachten toch gedraaid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Dat klopt maar bij @NileZ_ is het dan wel erg veel voor standby dus heeft WAR misschien in de koudere nachten toch gedraaid ?
Daar gaan we nooit achter komen aangezien hij geen e meter heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 10:12
Neem dan wel een kWh meter met WiFi van bijv. HomeWizard. Dan kun je het verbruik terug zien, dus niet alleen de totaal telling.
Of je moet de standen zelf uitlezen en opslaan zodat je het verbruik gedetailleerd kan terugzoeken.
Of hebben jullie hiervoor een beter oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeKleine
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Kijk eens bij geproduceerde energie. Als daar ook wat staat bij verwarmen is hij inderdaad aangegaan voor verwarmen.
Als er 0 staat is het alleen standby verbruik. Dat ligt in de praktijk rond de 21 kWh, de ecodan geeft dit te hoog weer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:13:
Bij de mijne is het vrij duidelijk. Tijdens SWW maken is er geen standbyverbruik. Blijft over verwarmen of koelen. Standbyverbruik wordt dan gewoon gerekend bij de huidige modus van de WP. Mijn WP staat de hele zomer op koelen, dus daar komt ook het standbyverbruik bij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Goeie, ga ik even doen zodra ik thuis ben.
Als het wel door WAR komt dan kan ik het misschien beter uitzetten.
Al zou ik het wel echt heel vreemd vinden, gezien de temperatuur geen moment onder de 20/21 graden is geweest. (Nieuwbouw 2021).

Heb de thermostaat nu op 16 gezet, hij stond op 18 zag ik, maar ook daar is het geen moment onder geweest. Heeft dat eigenlijk invloed icm WAR?

Dit was inderdaad ook de reden waarom ik begon te twijfelen gezien ik daar gewoon 0 had verwacht.
Standbyverbruik mag toch niet meer zijn dan max 30kwh lijkt me.
Ik weet dat er een afwijking in zit zoals eerder gezegd, maar dan nog aan de hoge kant..

Ik ga zo even kijken naar geproduceerde energie en afgenomen energie voor zowel sww als verwarming.
Mocht de unit wel aan het verwarmen zijn geweest dan is het mij in elk geval een raadsel waarom.

Edit: snel thuis 😏haha.
De geproduceerde energie staat inderdaad op 0 voor verwarming in juli. Dat scheelt weer want begon me al af te vragen hoe dat mogelijk zou zijn.

Geproduceerd:
sww 139 kWh
Verwarming 0 kWh
Gebruik:
Sww 53 kWh
Verwarming 47 kwh.

Hmm als dat het standbyverbruik is dan is dat wel aan de forse kant. En zo te zien valt er ook nog wel iets te schaven aan de COP zo te zien.

[ Voor 19% gewijzigd door NileZ_ op 06-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NileZ_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:45:
Al zou ik het wel echt heel vreemd vinden, gezien de temperatuur geen moment onder de 20/21 graden is geweest. (Nieuwbouw 2021).

Heb de thermostaat nu op 16 gezet, hij stond op 18 zag ik, maar ook daar is het geen moment onder geweest. Heeft dat eigenlijk invloed icm WAR?

Dit was inderdaad ook de reden waarom ik begon te twijfelen gezien ik daar gewoon 0 had verwacht.
Ik weet dat er een afwijking in zit zoals eerder gezegd, maar dan nog aan de hoge kant..

Ik ga zo even kijken naar geproduceerde energie en afgenomen energie voor zowel sww als verwarming.
Mocht de unit wel aan het verwarmen zijn geweest dan is het mij in elk geval een raadsel waarom.

De geproduceerde energie staat inderdaad op 0 voor verwarming in juli. Dat scheelt weer want begon me al af te vragen hoe dat mogelijk zou zijn.

Geproduceerd:
sww 139 kWh
Verwarming 0 kWh
Gebruik:
Sww 53 kWh
Verwarming 47 kwh.

Hmm als dat het standbyverbruik is dan is dat wel aan de forse kant. En zo te zien valt er ook nog wel iets te schaven aan de COP zo te zien.
Dat is dus het grote nadeel van WAR only, hij doet helemaal niets met kamertemperatuur. Hij kijkt alleen naar T buiten en gaat naar de Ta volgens stooklijn. Al is het 25 graden in je woonkamer, dan nog gaat WAR verwarmen.

Daarom gebruiken de meesten WAR + thermostaat + max buitentemperatuur. Dat zijn helaas geen standaard WAR functionaliteiten bij elke WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Mijn Ecodan geeft gewoon 0 kWh aan voor verwarmen, maar staat op koelen en die geeft 2 kWh aan voor de maand Juli. En dat kan kloppen want ik heb 'm wel even een paar uurtjes laten koelen voor de lol.
Volgens mij heb jij thuis gewoon echt alles lekker simpel gedaan, en alle klanten hele PI eraan hangen en uitlezen etc. :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Bij de mijne is het vrij duidelijk. Tijdens SWW maken is er geen standbyverbruik. Blijft over verwarmen of koelen. Standbyverbruik wordt dan gewoon gerekend bij de huidige modus van de WP. Mijn WP staat de hele zomer op koelen, dus daar komt ook het standbyverbruik bij.
Ik denk dat het bij mij ook zo werkt nu je het zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:59:
Daarom gebruiken de meesten WAR + thermostaat + max buitentemperatuur. Dat zijn helaas geen standaard WAR functionaliteiten bij elke WP.
Dat zou je onderhand met WAR wel mogen verwachten, in de regeltechniek hebben we al jaren de mogelijkheid voor een zomerblokkering en ruimte compensatie, + nog veel meer… Maar dat is voor een woonhuis geen meerwaarde.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@Grolsch interessant. Voor mij is dit nog wel een beetje nieuw. Heb dmv tips in dit forum wel al wat instellingen aangepast (waarvoor dank).
Maar icm WAR heeft de instelling op de thermostaat dus geen enkele toegevoegde waarde..

Ik gebruik de niet zo geliefde par wt50r-e, en de remote op de warmtepomp zelf. Zo is het systeem opgeleverd destijds. Dan kan ik hem wellicht beter weer op ruimtetemperaruur geregeld zetten.

Ik weet dat @Andrehj werkt met een vaste aanvoertemp. Of deed..
Tijdje geleden dat ik alles doorgespit heb haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NileZ_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:09:
@Grolsch interessant. Voor mij is dit nog wel een beetje nieuw. Heb dmv tips in dit forum wel al wat instellingen aangepast (waarvoor dank).
Maar icm WAR heeft de instelling op de thermostaat dus geen enkele toegevoegde waarde..

Ik gebruik de niet zo geliefde par wt50r-e, en de remote op de warmtepomp zelf. Zo is het systeem opgeleverd destijds. Dan kan ik hem wellicht beter weer op ruimtetemperaruur geregeld zetten.

Het kan wel werken met een losse thermostaat, maar dat is geen WAR functionaliteit. Zo doe ik het ook (en velen met mij).

Die moet je dan wel goed aansluiten.

Edit, met die mitsu par thermostaat gaat het niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
De WAR functionaliteit bedoel je?
Nee dat idee had ik al een beetje door het lezen van de berichten in dit forum.

Maar stel ik laat hem op WAR staan. Op wat voor temperatuur gaat de WP het huis dan brengen, als de thermostaat functie geen zin heeft op dat moment?

En even voor de beeldvorming hoe heb jij het dan met een losse thermostaat? Die mitsu fungeerde bij oplevering gewoon als thermostaat (ruimtegeregeld). En een poosje terug heb ik de WP op WAR gezet. Nu wordt er natuurlijk niet verwarmd dus heb uiteraard nog geen verschil ontdekt. Maar tegen het stookseizoen zal dat natuurlijk veranderen..

Wat betreft dat standbyverbruik, heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Want dat lijkt inderdaad wel aan de hoge kant. Zelfs als ik een afwijking meereken.. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
NileZ_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:45:

Geproduceerd:
sww 139 kWh
Verwarming 0 kWh
Gebruik:
Sww 53 kWh
Verwarming 47 kwh.

Bij de 2 thermostaten , viesmann en nefit, die ik heb gebruikt, regel je bij war only met de temperatuur op de thermostaat een offset op de stooklijn, dus 1 graden omlaag is hele stooklijn 1 graden omlaag.
Dan kun je dus ook een tijdschema gebruiken voor bv een beperkte nachtverlaging.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja dat kan ik wel door middel van de unit op de warmtepomp zelf. Dan verlaagt of verhoogt hij inderdaad de hele stooklijn.
Lukt inderdaad niet met de mitsu thermostaat.
In dat geval zou het een kwestie van trial and error zijn tot je de gewenste temperatuur behoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NileZ_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:09:
Ik gebruik een vaste Ta van 25 graden, in combinatie met een ruimtethermostaat en 0.5 graden nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NileZ_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:54:
Wat betreft dat standbyverbruik, heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Want dat lijkt inderdaad wel aan de hoge kant. Zelfs als ik een afwijking meereken.. 🤔
Hint: Bovenaan je pagina zit een zoekbalk, waarmee je binnen dit topic kunt zoeken.
Vul daar eens standbyverbruik in?
(En als je dan toch goed bezig bent, lees dan ook even de gepinde posts.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Thanks @Andrehj Ik begrijp dat je wijst op de zoekfunctie, uit een ander draadje weet ik hoe vervelend het kan zijn als iets al meerdere keren besproken is.
Ik probeer ook alle 82 pagina's te lezen om te voorkomen dat ik naar de bekende weg vraag. Lukt niet altijd, sorry.

Maar gezien hier experts zitten, met meer kennis van zaken dan ik, probeer ik te leren van ervaringen van anderen. Dus daarvoor dank.
Het is niet voor iedereen gesneden koek natuurlijk.

Ben al een mooi eindje op weg met bepaalde instellingen die ik gewijzigd heb naar aanleiding van dit draadje. Wordt erg gewaardeerd 👍
Maar ik merk dat er nog wel ruimte voor verbetering is zo te zien.
Het onderste uit de kan hoeft niet perse, daarvoor is mijn kennis (in elk geval op dit moment) te beperkt. Wie weet na verloop van tijd 😇.

Ik zal alle berichten omtrent standbyverbruik nog eens rustig doornemen. Die lijkt nu veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Het kan wel werken met een losse thermostaat, maar dat is geen WAR functionaliteit. Zo doe ik het ook (en velen met mij).

Die moet je dan wel goed aansluiten.

Edit, met die mitsu par thermostaat gaat het niet werken.
Dus je kan geen WAR gebruiken icm een PAR thermostaat om ruimte temperatuur te begrenzen.
Wat slecht dit!
En Alklima mij de PAR adviseren…
Dan neem ik gewoon een simpele kamerthermostaat geschikt voor regel gedrag warmtepomp.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 06-08-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Volgens mij heb jij thuis gewoon echt alles lekker simpel gedaan, en alle klanten hele PI eraan hangen en uitlezen etc. :P
Ik heb alleen een binnenunit en een kwh meter voor de warmtepomp in de meterkast.
Geen moeilijk gedoe en ik maak me er ook niet druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Voor de gene die ook zitten te worstelen met de condensafvoer voor de cilinderunit, heb ik nog wat koppelingen en stukjes slang over. Het is een 20x12mm koppeling en een 20x26mm PVC slang. De 12mm slang (binnenmaat) kan je gewoon bij de bouwmarkt halen. Je moet alleen zelf nog wat van de ribbels afschuren, omdat de slang anders te dik wordt voor het gat in de binnenunit (binnenmaat 26mm).

Graag een DM bij interesse :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3fcARv0SKU1EviMNSmFPGQUVt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZUzLuKCMzhjOmbtZk5R4mMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Dus je kan geen WAR gebruiken icm een PAR thermostaat om ruimte temperatuur te begrenzen.
Wat slecht dit!
Dan neem ik gewoon een simpele kamerthermostaat geschikt voor regel gedrag warmtepomp.
Klopt, erg slecht, maar zo is het.

De WAR van een Mitsu is precies wat WAR is, namelijk stooklijn bepalen adhv buitentemperatuur, niet meer en niet minder.

Dus je moet een losse thermostaat (Ik gebruik Danfoss regeling, maar Pana thermostaat uit de TS is goedkoper) aansluiten op de Mitsu, vervolgens WAR instellen, en de thermostaat regelt alles wat WAR niet kan regelen. Alleen erg jammer dat je bij (mijn) Mitsu geen max. buitentemp kunt aangeven.

M'n ouders hebben zo'n "goedkope Elga", en daar kun je gewoon zeggen "iff buitentemp <24 = gemiddeld = + 12 graden = NO VERWARMING.

De Mitsu helaas niet.

Dus ik draai op WAR met een thermostaat, en dat draait wel erg soepel en mooi. Afgelopen winter welgeteld 0,0 pendelacties gehad, en vanwege de hysteresis en mijn afgifte echt een prachtig systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Wat slecht dit!
Volgens mij kan dat wel maar dan moet je wel je Mitsu goed hebben ingesteld staan op deze thermostaat.
Via menu basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NileZ_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:54:
De WAR functionaliteit bedoel je?
Nee dat idee had ik al een beetje door het lezen van de berichten in dit forum.

Maar stel ik laat hem op WAR staan. Op wat voor temperatuur gaat de WP het huis dan brengen, als de thermostaat functie geen zin heeft op dat moment?

En even voor de beeldvorming hoe heb jij het dan met een losse thermostaat? Die mitsu fungeerde bij oplevering gewoon als thermostaat (ruimtegeregeld). En een poosje terug heb ik de WP op WAR gezet. Nu wordt er natuurlijk niet verwarmd dus heb uiteraard nog geen verschil ontdekt. Maar tegen het stookseizoen zal dat natuurlijk veranderen..

Even aanvulling, deze post had ik gemist.

Als je alleen WAR draait, wordt het zo warm in huis als je stooklijn staat en wat de overige omstandigheden doen.

Hij kijkt compleet / helemaal NIET naar binnen temperatuur, alleen naar buitentemperatuur, en adhv deze buitentemperatuur bepaalt hij stooklijn.

Dus als je binnen 10 man op bezoek hebt, je bent aan het gourmetten en het is 27 graden in huis, maar het is buiten 7 graden, stookt hij gewoon volgens stooklijn. Op exact een zelfde manier alsof het 15 graden in je woonkamer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Volgens mij kan dat wel maar dan moet je wel je Mitsu goed hebben ingesteld staan op deze thermostaat.
Via menu basis.
Nee, gaat niet werken, heb ik ook al eens geprobeerd. Leuker kunnen we het niet maken, en vooral niet gemakkelijker.

Het enige wat werkt is een extern thermostaat op TBI.1 13-14.
En dat werkt dan ook meteen erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Nee, gaat niet werken, heb ik ook al eens geprobeerd. Leuker kunnen we het niet maken, en vooral niet gemakkelijker.

Als het stookseizoen begonnen is zal ik het eens uitproberen, bij een Panasonic lukt dit overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Klopt, erg slecht, maar zo is het.

De WAR van een Mitsu is precies wat WAR is, namelijk stooklijn bepalen adhv buitentemperatuur, niet meer en niet minder.

Dus je moet een losse thermostaat (Ik gebruik Danfoss regeling, maar Pana thermostaat uit de TS is goedkoper) aansluiten op de Mitsu, vervolgens WAR instellen, en de thermostaat regelt alles wat WAR niet kan regelen. Alleen erg jammer dat je bij (mijn) Mitsu geen max. buitentemp kunt aangeven.

M'n ouders hebben zo'n "goedkope Elga", en daar kun je gewoon zeggen "iff buitentemp <24 = gemiddeld = + 12 graden = NO VERWARMING.

De Mitsu helaas niet.

Dus ik draai op WAR met een thermostaat, en dat draait wel erg soepel en mooi. Afgelopen winter welgeteld 0,0 pendelacties gehad, en vanwege de hysteresis en mijn afgifte echt een prachtig systeem.
Ik ga dit sowieso even terugkoppelen naar Alklima of ze dit bij Mitsubishi kunnen voorleggen. (Ook als dit al vaker is gedaan.)
Elk bekend merk heeft deze mogelijkheid, wat is het nut van een draadloze thermostaat als functies vervolgens ontbreken. :?
Ketel fabrikanten hebben dit al jaren, in dat opzicht kunnen ze van elkaar nog een hoop leren zo te zien.

Ik ga dan denk ik sowieso voor de Panasonic, van andere thermostaten moet je weer gaan uitzoeken of dat wel perfect gaat werken met een Mitsubishi warmtepomp.

Edit:
Pakt de binnenunit de buitentemp van de sensor buitenunit? Of moet je per sé een aparte buitenvoeler aansluiten op IN5?
Hierover kan ik geen duidelijkheid vinden in de handleiding of in de topic start.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 07-08-2022 02:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 01:17:
[...]

Ik ga dit sowieso even terugkoppelen naar Alklima of ze dit bij Mitsubishi kunnen voorleggen. (Ook als dit al vaker is gedaan.)
Elk bekend merk heeft deze mogelijkheid, wat is het nut van een draadloze thermostaat als functies vervolgens ontbreken. :?
Ketel fabrikanten hebben dit al jaren, in dat opzicht kunnen ze van elkaar nog een hoop leren zo te zien.

Ik ga dan denk ik sowieso voor de Panasonic, van andere thermostaten moet je weer gaan uitzoeken of dat wel perfect gaat werken met een Mitsubishi warmtepomp.

Edit:
Pakt de binnenunit de buitentemp van de sensor buitenunit? Of moet je per sé een aparte buitenvoeler aansluiten op IN5?
Hierover kan ik geen duidelijkheid vinden in de handleiding of in de topic start.
Voor WAR gebruikt de Mitsu de standaard sensor op de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Moet dit niet klem IN1 1 en 2 zijn?

https://imgur.com/a/BkLQkVd

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
HaTe schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:20:
Voor de gene die ook zitten te worstelen met de condensafvoer voor de cilinderunit, heb ik nog wat koppelingen en stukjes slang over. Het is een 20x12mm koppeling en een 20x26mm PVC slang. De 12mm slang (binnenmaat) kan je gewoon bij de bouwmarkt halen. Je moet alleen zelf nog wat van de ribbels afschuren, omdat de slang anders te dik wordt voor het gat in de binnenunit (binnenmaat 26mm).

Graag een DM bij interesse :)

[Afbeelding]
Ik wist eigenlijk niet dat de cilinderunit ook een condensafvoer nodig heeft. Over paar weken wordt hij bij mij geplaatst en moet e.e.a. nog voorbereiden.

Hij lijkt vrij laag te zitten, moet dit vrije uitloop en afvoer hebben?

Lijkt er ook op dat de unit dus niet strak tegen de wand kan, daar heb ik in de manual niets over gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 07-08-2022 09:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

assje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Ik wist eigenlijk niet dat de cilinderunit ook een condensafvoer nodig heeft. Over paar weken wordt hij bij mij geplaatst en moet e.e.a. nog voorbereiden.

Lijkt er ook op dat de unit dus niet strak tegen de wand kan, daar heb ik in de manual niets over gezien.
Klopt ja, het is een van de nadelen van de cilinderunit. Hij moet afschot hebben van 1% en een droogsifon (staat wel in de handleiding). Ik druk de slang in de oude gas leiding en dan kan ik beneden (unit staat op zolder) wel ergens die sifon tussen knutselen. Hoe ze dat elders voor elkaar krijgen snap ik ook nog niet. Pootjes op de hoogste stand helpt in ieder geval wel wat.

3cm ruimte aan de achterkant heb je wel nodig, hoe ik hem nu heb zitten is niet optimaal plat, maar ik heb daar net wat ruimte zitten dus heb niet mn best gedaan om hem zo strak mogelijk erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt heel erg van je FTC versie af. Jouw plaatje is van een (erg oude) FTC4. @Grolsch heeft een FTC5. Ik heb een FTC6, en daar is het IN1 TBI.1 7-8
Zolang je maar de ingang voor room thermostat 1 gebruikt werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:53:
Dan lijkt het me verstandig als je de installatiehandleiding eens goed gaat bestuderen, daar staat dit allemaal in geschreven. Links staan in de TS.
Overigens kun je er ook voor kiezen om die condenswaterafvoer weg te laten, maar dan zou ik de optie "koelen" ook uitschakelen met de dip switches. Dan had je trouwens ook beter een binnenunit zonder koelmogelijkheid kunnen kopen.
In alle gevallen moet je een afvoer aansluiten op het overdrukventiel, wat voorkomt dat het een waterballet wordt in geval van een storing.
Geen idee wat je hier mee bedoelt, vrije uitloop is bij ons iets van de kippen.

Die afvoer moet gewoon functioneel gelijk zijn aan elke andere condenswaterafvoer, dus je moet zorgen voor voldoende afschot, en voor een sifon die niet droog kan dampen. Dus er moet een ander lozingstoestel bij zitten, of je moet een droogsifon gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Grolsch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Even aanvulling, deze post had ik gemist.

Als je alleen WAR draait, wordt het zo warm in huis als je stooklijn staat en wat de overige omstandigheden doen.

Hij kijkt compleet / helemaal NIET naar binnen temperatuur, alleen naar buitentemperatuur, en adhv deze buitentemperatuur bepaalt hij stooklijn.

Dus als je binnen 10 man op bezoek hebt, je bent aan het gourmetten en het is 27 graden in huis, maar het is buiten 7 graden, stookt hij gewoon volgens stooklijn. Op exact een zelfde manier alsof het 15 graden in je woonkamer is.
Helder. Dankjewel voor de uitleg. Het zal dus wel kunnen helpen om in zo'n geval de stooklijn in en geheel naar beneden te gooien met de offset?
Maar dan ben je in principe natuurlijk veel te laat haha.

Ik heb nu die PAR draadloos beneden hangen. Wil ik een Panasonic thermostaat gebruiken dan moet ik deze dus bedraad aansluiten op de juiste ingang, zoals hierboven genoemd is?
Uit de reacties hier begrijp ik dat die combinatie erg goed werkt? Werkt het zoveel prettiger dan?

Als straks het stookseizoen begint wil ik hier wel eens naar gaan kijken. Tot op heden werkte het op zich prima.

Het WAR verhaal was me niet helemaal duidelijk. Maar hij stookt dan dus gewoon volgens stooklijn warm water door de vloer, zonder rekening te houden met een binnentemperatuur. Dus het wordt dan eigenlijk zo warm als dat die watertemperatuur het in je huis krijgen kan. Correct toch? En dan in combinatie met een Panasonic gaat hij aan/Uit?

Volgens mij is er wel een draad getrokken naar de plek waar de PAR nu hangt. Oorspronkelijk was het namelijk de bedoeling dat de main controller daar zou komen te hangen. Maar dit hebben ze op eigen houtje veranderd in combinatie met die draadloze PAR.

Klonk prima destijds. Maar dan ligt die bedrading er misschien al wel.. dat zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:21:
Overigens kun je er ook voor kiezen om die condenswaterafvoer weg te laten, maar dan zou ik de optie "koelen" ook uitschakelen met de dip switches. Dan had je trouwens ook beter een binnenunit zonder koelmogelijkheid kunnen kopen.
Maar ik ga juist wel koelen, condenserend op een fancoil. Die fancoil wordt voorzien van een condensafvoer, het was voor mij niet vanzelfsprekend dat dit voor de binnenunit dan ook nog noodzakelijk was.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

NileZ_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Het WAR verhaal was me niet helemaal duidelijk. Maar hij stookt dan dus gewoon volgens stooklijn warm water door de vloer, zonder rekening te houden met een binnentemperatuur. Dus het wordt dan eigenlijk zo warm als dat die watertemperatuur het in je huis krijgen kan. Correct toch? En dan in combinatie met een Panasonic gaat hij aan/Uit?
als het goed is is de stooklijn IETSJES hoger dan je benodigde temperatuur. dus ergens in de loop van de dag zal je doorschieten qua ruimtetemperatuur. dan zal de thermostaat ingrijpen en de verwarming uitzetten.
de langer je die runs kan maken de efficienter je draait.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Voor WAR gebruikt de Mitsu de standaard sensor op de buitenunit.
Ik vind het een hele mooie handleiding van Mitsubishi, maar er staat zoveel in… Moet dat maar eens op mijn gemakje nog doorspitten betreft eventueel handige instellingen etc.

Gelukkig wordt hij door Alklima in bedrijf gesteld dus ga zeker de tijd wat ze ervoor rekenen misbruiken :P

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 07-08-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:12:
Maar ik ga juist wel koelen, condenserend op een fancoil. Die fancoil wordt voorzien van een condensafvoer, het was voor mij niet vanzelfsprekend dat dit voor de binnenunit dan ook nog noodzakelijk was.
Juist als je condenserend gaat koelen wordt het leidingwerk in je binnenunit drijfnat. Dan is een afvoer daar wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Laatst online: 20:05
assje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Van de buitenunit komt koudemiddel binnen wat een paar graden is (2 a 5 C) dit gaat dan de warmtewisselaar in waarbij het CV-water wordt gekoeld. Het douwpunt in huis zal zo tussen 10 a 15 graden zitten. Hier komt dus een aardig wat condens op. Net als bij een lucht/lucht airco is er een afvoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Je hebt nog wel de 'summer mode' in de handleiding. Volgens mij kan je dan de wp uitschakelen bij een bepaalde buitentemperatuur? Weet iemand hier meer van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN42-0NnZQNr19hOgcv3XhleA7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgIcgm4BaROawftlTH69sL2m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Met de instellingen zoals je die daar hebt staan, doet de warmtepomp niks totdat de buitentemperatuur langer dan 6 uur onder de 10 graden is, ongeacht dat wat de thermostaat wil (dit weet ik niet zeker), tenzij de buitentemperatuur daalt tot 5 graden, dan zal hij direct aan gaan.

Dit is dus vooral voor WAR, waarbij je niet wilt dat de warmtepomp in de nacht even aangaat, terwijl het overdag weer 30 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:55:
Je hebt nog wel de 'summer mode' in de handleiding. Volgens mij kan je dan de wp uitschakelen bij een bepaalde buitentemperatuur? Weet iemand hier meer van?

[Afbeelding]
Ja, dat is de mode die ervoor zorgt dat de WP niet in de zomer gaat verwarmen (handig voor tijdens koude zomernachten als je alleen WAR draait zonder naregeling).
Volgens mij doet bijna niemand dat (bijna iedereen heeft wel een of andere vorm van naregeling), dus voor de meesten is het niet zo nodig.
Dit is afgelopen weekend nog in het algemene L/W WP topic besproken (jammer, hoorde eigenlijk in dit topic thuis, maar zo gaat zo'n discussie soms):
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Lang leve de all electric. Kreeg gisteren mijn jaar afrekening van elektriciteit. Totale kosten 180 euro over een heel jaar en daarbij nog 200 euro van de PV installatie (4k over 20 jaar). Dus totale energie kosten van 380 per jaar is niets om over te klagen.
Huis is uit 2000, zonder vloer verwarming en 129 m2, een geschakelde rijtjeswoning met plat dak waar 16 PV panelen liggen. 7.5 KW WP staat op het dak naast de L/L airco. Sww staat op 43 graden en woonkamer op 20 in de na-herfst en winter en begin voorjaar. En airco aan wanneer buiten warmer dan 27 graden maar op 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 06:58
remcoVer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:23:
Lang leve de all electric. Kreeg gisteren mijn jaar afrekening van elektriciteit. Totale kosten 180 euro over een heel jaar en daarbij nog 200 euro van de PV installatie (4k over 20 jaar). Dus totale energie kosten van 380 per jaar is niets om over te klagen.
Huis is uit 2000, zonder vloer verwarming en 129 m2, een geschakelde rijtjeswoning met plat dak waar 16 PV panelen liggen. 7.5 KW WP staat op het dak naast de L/L airco. Sww staat op 43 graden en woonkamer op 20 in de na-herfst en winter en begin voorjaar. En airco aan wanneer buiten warmer dan 27 graden maar op 23 graden.
Je rekent wel de doorbelasting van je PV-installatie, maar niet van je warmtepomp-installatie, dus het klopt (nog) niet helemaal. :)

[ Voor 73% gewijzigd door ricvee op 09-08-2022 11:11 ]

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:21:
Dan lijkt het me verstandig als je de installatiehandleiding eens goed gaat bestuderen, daar staat dit allemaal in geschreven. Links staan in de TS.
Ik vind dat dit toch nog wel makkelijk geroepen wordt. Nu snap ik best dat het vervelend is dat er allerlei basale vragen wekelijks terug komen maar aan de andere kant houdt de leesbaarheid van die manuals echt niet over. Ik heb een werktuigbouwkundige achtergrond dus als het goed is zou ik hier bovengemiddeld de weg in moeten kunnen vinden maar ik vind het alsnog een behoorlijke puzzel.

Bij mij wordt de warmtepomp door een installateur geinstalleerd; het gaat mij alleen om het zorgen voor de juiste voorbereiding en voorzieningen. De manuals die ik gezien heb voorzien hier bepaald niet eenvoudig in. Jij verwijst naar een "installatiehandleiding", als die er is zou ik graag een linkje krijgen want ik vind die niet. Het enige dat ik gevonden heb (via Alklima) is een service manual die 103 pagina's telt.

In deze manual heb ik niets gevonden over een condensaansluiting. Op basis van de foto van @HaTe is het duidelijk dat het gaat om de aansluiting die hier zichtbaar is (5-1 #15)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQ8lwH_GzOfsdprgJeoeQ9ehuDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpP9KPfAt8XmqeLW2djll7AI.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is echter niet genummerd en dus ook niet gespecificeerd in de bijbehorende tabel. Een pagina verder staan "service access dimensions" beschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGdlS7p0VYguBCjB8Jq7mwCKHRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUBzDzWnhvdyAl4jwMCXAJnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie hier geen hint dat er nog rekening gehouden moet worden met ruimte voor condensafvoer zoals benoemd door @HaTe
HaTe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:02:
3cm ruimte aan de achterkant heb je wel nodig, hoe ik hem nu heb zitten is niet optimaal plat, maar ik heb daar net wat ruimte zitten dus heb niet mn best gedaan om hem zo strak mogelijk erin te krijgen.
Voor mij is dit allemaal vrij cruciaal omdat de ruimte in de diepte beperkt is en de wasmachine en droger ernaast komen te staan. Elektra/afvoer voor die wasmachine en droger moeten achter de cilinderunit langs, dit wil ik in principe allemaal door de muur werken en over de andere kant van de muur laten lopen.

Ik denk dat het wel lukt daar ook een condensafvoer moet wat afschot in mee te krijgen. Zonder dit topic en de post van @HaTe had ik hier in ieder geval nog niet aan gedacht. Ik had dat dus het risico gelopen dat ik tijdens installatie de boel weer had moeten gaan aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Via google toch een installatiehandleiding gevonden. Deze staat dus niet gelinkt aan de "ERST20D-VM2D" bij Alklima maar komt via Google wel boven (manual voor ERST20 series).

In dit document wordt het volgende beschreven over de condensafvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Vw2sT5V9gjMVcYKzXTIsRWxI7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZp3LTJQWCjpTZRU2DzvS7dQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wordt dus verwezen naar een optionele kit "PAC-DP01-E" waar vervolgens nauwelijks iets over te vinden is. Op het plaatje zit de afvoer aan de onderkant, of is dit de afvoer van de optionele kit en sluit die dan weer aan op de aansluiting aan de achterkant? Over de aansluiting aan de achterkant wordt ook in dit document niets gezegd.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 09-08-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
ricvee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Je rekent wel de doorbelasting van je PV-installatie, maar niet van je warmtepomp-installatie, dus het klopt (nog) niet helemaal. :)
Onze gas CV was op na 20 jaar, die had 2000 gekost, de WP was 6000 na subsidie, dus verrekenen van 4000. Maar geen gas vast recht meer a 325 per jaar dus 12 jaar ongeveer. Maar de berekening is niet compleet, die moet ik nog eens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
remcoVer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Onze gas CV was op na 20 jaar, die had 2000 gekost, de WP was 6000 na subsidie, dus verrekenen van 4000. Maar geen gas vast recht meer a 325 per jaar dus 12 jaar ongeveer. Maar de berekening is niet compleet, die moet ik nog eens maken.
Maar wat heeft je warmtepomp nu daadwerkelijk verbruikt?
En hoe hoog was je gasverbruik daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

assje schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:58:
Via google toch een installatiehandleiding gevonden. Deze staat dus niet gelinkt aan de "ERST20D-VM2D" bij Alklima maar komt via Google wel boven (manual voor ERST20 series).

In dit document wordt het volgende beschreven over de condensafvoer:
[Afbeelding]

Hier wordt dus verwezen naar een optionele kit "PAC-DP01-E" waar vervolgens nauwelijks iets over te vinden is. Op het plaatje zit de afvoer aan de onderkant, of is dit de afvoer van de optionele kit en sluit die dan weer aan op de aansluiting aan de achterkant? Over de aansluiting aan de achterkant wordt ook in dit document niets gezegd.
Dit is alleen voor oudere versies van toepassing. Vanaf versie D zit hij zoals bij mij op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
ricvee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Maar wat heeft je warmtepomp nu daadwerkelijk verbruikt?
En hoe hoog was je gasverbruik daarvoor?
Voorheen was het gasverbruik tussen de 800 en 900 kuub per jaar. WP verbruik is ~2100 KW/u per jaar (op een mod-bus meter in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
remcoVer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Voorheen was het gasverbruik tussen de 800 en 900 kuub per jaar. WP verbruik is ~2100 KW/u per jaar (op een mod-bus meter in de meterkast).
Is dat WP verbruik, het verbruik van de buitenunit + binnenunit opgeteld, dus compleet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
ricvee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 06:59:
[...]

Is dat WP verbruik, het verbruik van de buitenunit + binnenunit opgeteld, dus compleet?
Dat is het complete verbruik van de alles wat met Lucht/water verwarmen te maken heeft (koelen doen we met een airco en die zit op een andere meter in de kast).

2017!20182019202020212022
Energie verbuik13412816404049066287.13371.1
Energie gekocht108818062766348645462217
Energie verkocht51536243090311823292013
Netto energie573-1818-3243682217204
Gas gekocht414892726410nana
Totaal Verbruik134128164040490662873371
Per dag8111317na
PV opbrengst kwh76846344364453740703167.1

Nu zijn we er in 2017 gaan wonen. In 2018 is er Airco geinstaleerd welke ook voor verwarmen is gebruikt en in 2020 in November is de WP gekomen. En 2022 is logisch maar de eerste 7 maanden.
PV systeem is 4200W rated en PV opbrengst is wat de omvormer aangeeft.
(sorry ik ben geen held in tabellen)

[ Voor 64% gewijzigd door remcoVer op 10-08-2022 22:09 . Reden: tabel toegevoegd ]

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Binnenkort ga ik mijn Ecodan ERPT20X-VM2D met buitenunit PUZ-WM60 VAA installeren.
Dit is een packaged model, de buitenunit is een monoblock.
De installatie wordt vast een avontuur :P

Ik had in mijn vorige huis ook al een Ecodan met Melcloud(+Domoticz) en dat beviel zo goed dat we weer voor Mitsubishi gekozen hebben.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb mijn huidige CV op zolder staan met een 200L buffervat, deze wil ik vervangen door een warmtepomp. Moet ik nou mn halve huis laten verbouwen om een buiten unit op de grond neer te zetten of zijn hier ook nog slimme oplossingen voor?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Midas.e schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:47:
Misschien een hele domme vraag, maar ik heb mijn huidige CV op zolder staan met een 200L buffervat, deze wil ik vervangen door een warmtepomp. Moet ik nou mn halve huis laten verbouwen om een buiten unit op de grond neer te zetten of zijn hier ook nog slimme oplossingen voor?
Er zijn wel oplossingen voor op zolder, in bijgevoegde video worden diverse warmtepompen snel toegelicht:

[ Voor 5% gewijzigd door GadgetFrank op 11-08-2022 12:02 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-03 20:11
Ik heb sinds een paar dagen de koeling aanstaan van m'n puhz-sw75yaa/ ERSD-VM2D setup.
Wat me opvalt is dat de buitenunit heel regelmatig aan/uitslaat. Draait nooit langer dan 10/15 min om dan 5min stil te staan en terug op te starten...

Dit is waarschijnlijk niet goed voor de levensduur, hoe kan ik dit verhelpen.
Voorloop temperatuur setpoint staat op 19° ingesteld.

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij minder aan/uit schakelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
iwhnm89 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:53:
Ik heb sinds een paar dagen de koeling aanstaan van m'n puhz-sw75yaa/ ERSD-VM2D setup.
Wat me opvalt is dat de buitenunit heel regelmatig aan/uitslaat. Draait nooit langer dan 10/15 min om dan 5min stil te staan en terug op te starten...

Dit is waarschijnlijk niet goed voor de levensduur, hoe kan ik dit verhelpen.
Voorloop temperatuur setpoint staat op 19° ingesteld.

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij minder aan/uit schakelt?
De voorlooptemperatuur (Ta) veel lager zetten. Het dauwpunt buiten ligt rond de 12°C, dus je kan nog wel wat lager. Echter, zonder groot vloeroppervlak ga je het minimale vermogen moeilijk kwijt raken en krijg je dit gependel. Wat ook nog kan is de koeling in blokken toestaan, bijvoorbeeld 1 uur aan en 2 uur uit, zodat de vloer weer kan opwarmen.

Daarnaast lijkt de SW75YAA wat moeite te hebben met moduleren bij een hoge Ta. @Andrehj heeft daar al meer over geschreven. Terwijl ik met mijn fancoils en Ta op 10°C makkelijk tot 2,5kW terug kan.

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 12:08
Ik heb gisteren de warmtepomp voor het eerst opgestart en zojuist de warmtepomp voor het eerst op koelen gezet.

Nu heb ik de voorloop temperatuur op 15 graden staan. Dit is echter al binnen 20 Minuten bereikt. De retour temperatuur is 22 graden. De warmtepomp slaat nu af omdat zijn aanvoer temperatuur is bereikt.

Ik heb geen andere mogelijkheden anders dan het selecteren van de voorloop temperatuur. Misschien is dit omdat ik er nog geen thermostaat aan heb hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnjUqvfmYaeZUtw9J92LcCdnqlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtYDFRBdYoaOeGbwsJFOlSo8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ronaldvdijk op 11-08-2022 15:09 . Reden: Verkeerde foto ]

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:42:
Ik heb gisteren de warmtepomp voor het eerst opgestart en zojuist de warmtepomp voor het eerst op koelen gezet.

Nu heb ik de voorloop temperatuur op 15 graden staan. Dit is echter al binnen 20 Minuten bereikt. De retour temperatuur is 22 graden. De warmtepomp slaat nu af omdat zijn aanvoer temperatuur is bereikt.

Ik heb geen andere mogelijkheden anders dan het selecteren van de voorloop temperatuur. Misschien is dit omdat ik er nog geen thermostaat aan heb hangen?

[Afbeelding]
Wat voor afgiftesysteem heb je? Vloerverwarming of radiatoren?

Look behind you! A three headed monkey!

• Naalroc
Heb je alles wel open staan?
zowel de vloer als alle radiatoren?
En als je vloerverwarming hebt, heb je een pomploze verdeler?

• Ronaldvdijk
Ja ik heb vloerverwarming en radiatoren. Alles staat open. Het is een pomp loze verdeler met 11 groepen.

Maar het lijkt mij eerder de instelling in de warmtepomp. Zodra hij namelijk de ingestelde waarde heeft bereikt stopt hij.

Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:44:
Ja ik heb vloerverwarming en radiatoren. Alles staat open. Het is een pomp loze verdeler met 11 groepen.

Maar het lijkt mij eerder de instelling in de warmtepomp. Zodra hij namelijk de ingestelde waarde heeft bereikt stopt hij.
Wat is de Ta op het moment dat de WP uit gaat? Ik denk dat die dan 13 of 13.5 graden is...
En hoeveel m2 vloerverwarming heb je? En als je daarvan het koelvermogen uitrekent, waar kom je dan op uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 11-08-2022 17:57 ]

• Ronaldvdijk
De vloerverwarming is 120m2 met de buizen op 10cm hoh. Het koelvermogen is 12.7kw. De warmtepomp is 11.2kw.

De Ta op moment van afschakelen is 15 graden. De retour is dan 22.

Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:10:
De vloerverwarming is 120m2 met de buizen op 10cm hoh. Het koelvermogen is 12.7kw. De warmtepomp is 11.2kw.

De Ta op moment van afschakelen is 15 graden. De retour is dan 22.
Die 12.7 kW zal het maximum koelvermogen van je WP zijn. Ik bedoelde het afgiftevermogen van je VVW. Bereken dat maar eens aan de hand van de afgiftetabellen. Want ik denk dat je het minimum vermogen van je WP niet in je afgiftesysteem kwijt kan. Dat is in 99% van de gevallen de oorzaak van je probleem.

En hoe meet je die Ta? Heb je grafieken uit bijvoorbeeld Melcloud of een ander systeem?

Verder heb je het over een dT van maar liefst 7K. Dat is erg hoog. Veel te hoog eigenlijk. Zeker voor koelen. Staat je waterpomp wel maximaal?

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 11-08-2022 18:24 ]

• Ronaldvdijk
Voor het koelvermogen van de vloerverwarming heb ik 120m2 x 2.65m hoogte van het plafond x factor 40 genomen. Dit zou het koelvermogen van de ruimte moeten zijn.

De Ta waarde heb ik afgelezen op de binnenunit bij de thermistor onder het service menu

Hij heeft overigens vandaag nog een tweede run gedaan die duurde 40 minuten. Van 19 graden naar 15 graden Ta.

Kan het zijn dat de warmtepomp stopt omdat hij zijn Ta bereikt? Ik werk namelijk nog niet met een thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:52
De wp stopt er pas mee als je 1,5 graden onder Ta komt bij koelen en 1,5 graden er boven bij verwarmen.

Misschien goed om even te kijken wat er precies gebeurt in de tijd. Dat kan op verschillende manieren. Als je graag vandaag nog wilt uitlezen, dan kan je dat tijdelijk via de SD kaart doen (zie TS). Even flow, Ta, Tr aanvinken en dan kan je precies zien wat er gebeurt.
Ronaldvdijk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:30:
Voor het koelvermogen van de vloerverwarming heb ik 120m2 x 2.65m hoogte van het plafond x factor 40 genomen. Dit zou het koelvermogen van de ruimte moeten zijn.

De Ta waarde heb ik afgelezen op de binnenunit bij de thermistor onder het service menu

Hij heeft overigens vandaag nog een tweede run gedaan die duurde 40 minuten. Van 19 graden naar 15 graden Ta.

Kan het zijn dat de warmtepomp stopt omdat hij zijn Ta bereikt? Ik werk namelijk nog niet met een thermostaat.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• Ronaldvdijk
Dank voor de tip. Dit geeft inderdaad een mooi plaatje. Bijgaand de Screenshot Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g5Enq16ogyicW3TLc4uUt0rE4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6qG7rZAcSetCqZqPXJJB9fK.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 21 ... 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero